Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
http://library.mitsubishi..._FTC5_Databook#page-70-71x-RaY99 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:52:
[...]
Heb je misschien ook een tabelletje van de PUHZ-SW100YHA?
Of een locatie waar ik die kan vinden?
Pagina 68
@Rol-Co 10 gr (Freon vloeistof!) bijvullen per meter, na 10 mtr (eenzijdig)
11- 12 mtr lengte (eenzijdig) is dus geen probleem. maar moet je bijvullen.
Achterkant (aanzuig) minimaal 15 cm, linkerkant (aanzuig) minimaal 50 cm (afhankelijk van de achterkant)
RTFM
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2016 18:31 ]
Hmmz, als ik dit zo zie is een warmtepomp met normale radiatoren inderdaad niet rendabel. Ook al heb je oversized radiatoren en je voert een richtlijn van 50c aanvoer heb je inderdaad wel een lage COP. En bij koude temperaturen wordt het dan wel kritisch. Wordt een lastig verhaal richting de vrouw ook om €6k aan de kleinste Zubadan uit te geven. Had stilletjes gehoopt dat de COP toch iets beter zou zijn maar helaas. Dan maar grotere radiatoren en de aanvoer van de cv wat omlaag en de rest uit het cv-tunings-topic.alberthakvoort schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:39:
[...]
Eigenlijk is 35 graden de max als je van je COP wilt genieten... (rond de 2 graden)
[afbeelding]
[afbeelding]
Dank!
Ongeveer 5kW moet ik wel kwijt kunnen in de vloer ten alle tijden, om pendelen te voorkomen.
[ Voor 16% gewijzigd door x-RaY99 op 04-02-2016 18:32 ]
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
ELGA: 432.5kWh met 474 graaddagen ( 0,91kWh/gd ). Vorig jaar verbruikte ik 388kWh met 488 graaddagen ( 0,80kWh/gd). Dit jaar dus iets hoger, maar dat komt ook doordat het boilervat nagenoeg permanent wordt verwarmd door de ELGA.
Gasverbruik dit jaar: 19,7m3. Vorig jaar 29,3 dus 9,6m3 minder gas verbruikt, dat komt dus door de ELGA. Toch weer bijna 33% minder gasverbruik zo door de ELGA.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ow, ja dat had ik nog niet gedaan op dat gebied inderdaad, koelmiddel bijvullen is niet zo'n probleem.AUijtdehaag schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:13:
[...]
http://library.mitsubishi..._FTC5_Databook#page-70-71
Pagina 68
@Rol-Co 10 gr (Freon vloeistof!) bijvullen per meter, na 10 mtr (eenzijdig)
11- 12 mtr lengte (eenzijdig) is dus geen probleem. maar moet je bijvullen.
Achterkant (aanzuig) minimaal 15 cm, linkerkant (aanzuig) minimaal 50 cm (afhankelijk van de achterkant)
RTFM
Wat bedoel je met eenzijdig? Koelmiddel kant en de cv kant dus alleen de koelmiddelkant lang is eenzijdig?
Anoniem: 728204
En als ik het goed lees heeft een warmtepomp niet echt zin als je niet lage temp stookt Ook niet om je cv water alvast voor te verwarmen of kun je dan beter voor een L/L wp gaan ecolution ?
alberthakvoort schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:39:
[...]
Eigenlijk is 35 graden de max als je van je COP wilt genieten... (rond de 2 graden)
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn ervaring/mening is dat je deze zo kort mogelijk moet houden. 12 meter vind ik erg lang, kan het niet korter ?Rol-Co schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:58:
Voor onze experts hier![]()
Hoe lang mag de freon leidingen zijn van een warmtepomp split unit? Is 11-12 meter een probleem?
Geeisoleerd weliswaar.
Valt nog niet mee om een leuke plek te vinden voor een buiten unit zonder dat geluid eventueel een probleem kan geven.
De afstand van een muur tot de unit? Is 20 cm voldoende?
20 cm vanaf de muur is prima, als de uitgaande lucht ook van de muur af is is het helemaal super.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De lengte waar ze het altijd over hebben om freon bij te vullen is alleen van buitenunit naar binnen unit.Rol-Co schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:47:
[...]
Ow, ja dat had ik nog niet gedaan op dat gebied inderdaad, koelmiddel bijvullen is niet zo'n probleem.
Wat bedoel je met eenzijdig? Koelmiddel kant en de cv kant dus alleen de koelmiddelkant lang is eenzijdig?
Dus niet heen en terug. Dat bedoel ik met eenzijdig.
Heb je dus totaal 20 mtr koelleiding heen en terug, hoef je niet bij te vullen met freon want dan zit je op 10 mtr.
Hoeveel gas heb je voor verwarming gebruikt ?mkleinman schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:31:
Mijn cijfers van januari:
ELGA: 432.5kWh met 474 graaddagen ( 0,91kWh/gd ). Vorig jaar verbruikte ik 388kWh met 488 graaddagen ( 0,80kWh/gd). Dit jaar dus iets hoger, maar dat komt ook doordat het boilervat nagenoeg permanent wordt verwarmd door de ELGA.
Gasverbruik dit jaar: 19,7m3. Vorig jaar 29,3 dus 9,6m3 minder gas verbruikt, dat komt dus door de ELGA. Toch weer bijna 33% minder gasverbruik zo door de ELGA.
Wij hadden even de HR62 aan en dat was meteen 5.5 m3 voor 0,5c verhoging

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb het wat ruim genomen maar 10 M afstand zit er wel tussen buiten en binnen unit als ik ga uitvoeren wat ik nu in mijn hoofd heb.koevlaas2 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:51:
[...]
Mijn ervaring/mening is dat je deze zo kort mogelijk moet houden. 12 meter vind ik erg lang, kan het niet korter ?
20 cm vanaf de muur is prima, als de uitgaande lucht ook van de muur af is is het helemaal super.
Het zal rond de 20m gaan worden inderdaad.AUijtdehaag schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:51:
[...]
De lengte waar ze het altijd over hebben om freon bij te vullen is alleen van buitenunit naar binnen unit.
Dus niet heen en terug. Dat bedoel ik met eenzijdig.
Heb je dus totaal 20 mtr koelleiding heen en terug, hoef je niet bij te vullen met freon want dan zit je op 10 mtr.
Nog veel te veel, < 5 m is imo de max. Kan je de binnenunit niet verplaatsen ?Rol-Co schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:56:
[...]
Ik heb het wat ruim genomen maar 10 M afstand zit er wel tussen buiten en binnen unit als ik ga uitvoeren wat ik nu in mijn hoofd heb.
Ik heb 'm aan de muur hangen naast de keukendeur, met een goede ophangbeugel voorzien van rubbers hoor je niets.Rol-Co schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:05:
Jawel, maar daar word het niet korter van, alleen langer. Binnen de 5m zou kunnen maar dan moet de unit op de carport, maar ik ben bang dat geluid dan eventueel een issue gaat worden.
Na 22:00 uur dient het stil te zijn, overdag niet zo'n probleem.Rol-Co schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:14:
Hier kan zoiets niet echt, op de vrij staande carport wel maar als je in de avond buiten staat is het erg stil, dan is 49 db opgegeven geluid of iedergeval het geluid van de ventilator misschien storend? En dan met name voor de buurt.
Dus bij jou michl gaat hij om 22:00 uit tot 07:00 ? Wat is bij jou het opgegeven geluid in db?koevlaas2 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:16:
[...]
Na 22:00 uur dient het stil te zijn, overdag niet zo'n probleem.
Als het niet zo koud is maakt ie ook niet heel veel lawaai. Maar in de nacht laten draaien is zonder suskast geen optie, het is te luidruchtig.
Van het voorjaar ga ik kijken wat ik aan het geluid kan doen. Michl geeft 62 db op, maar dat is volgens mij het start geluid (maakt bij meer vermogen dus nog meer geluid).
Start van de dag varieert bij mij tussen de 8.30 en 12:00 uur.
Zoiets was ik van plan als hij op de carport zou komen tegen de muur voor de auto, maar dan hangt de binnen unit op zolder dus moet ik door de kruipruimte, trapkoof 2 verdiepingen omhoog.AUijtdehaag schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:19:
Deze was al eens voorbij gekomen.
Is zoiets niet zelf te maken?
http://www.climeleon.com/lang/benl/index.html
Op dat plaatje staat de unit ook op begane grond, alleen weet je dus niet waar de binnen unit hangt.
dank! een COP van schommelend rond de 2 dus op ongeveer 50 graden. ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord of dit niet gewoon helpt voor het voorverwarmen van het CV-water voor de ketel?alberthakvoort schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:39:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
dank! nette cijfers. om dit maar eens tegen een COP van 1 electrisch element af te zetten. jij hebt in 1 maand 432 kWh de Elga in gegooid en daarmee de hele maand je huis verwarmd. ik in paar maanden met een electrisch element ook 400 kWh in de ZB met het electrisch element maar daar merk je ongeveer 1 uur wat van, daarna vliegt de ketel weer aan.mkleinman schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:31:
Mijn cijfers van januari:
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik heb de cijfers van mijn Elga gepost en zit op een scop van 4,223 vanaf 6 okt tot aan nu. Elga dekt vooralsnog 1441m3 gas af en heeft vanaf het bereik 0-4 graden hulp nodig van de ketel. Dit is tot nu toe 47m3 geweest. m.a.w. hij draait als een tierelier, COP is erg goed zelfs onder 0 en heb er geen omkijken meer naar. Ik wil dit best elke week posten maar dan jaag ik wellicht mensen het harnas in...fabstar81 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:29:
[...]
als meelezer mis ik dit ook erg. Freemann heeft hier al vaker wat over geroepen. Ik ben dan ook blij dat er steeds meer mensen een warmtepomp anders dan de Elga aanschaffen. Nu nog de cijfers en COP-metingen!
Overigens zijn de Elga-bezitters vanaf dat het erg koud is/was in januari erg stil...
Kortom geen nieuws houdt niet in dat ik niet tevreden ben maar alles is wel gezegd.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Als bovenstaande dingen kloppen die na de pijl staan heb je het dus niet helemaal goed...Wodan89 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:09:
zover ik kan vinden
EHSD split unit zonder weerstand verwarmen en koelen -> staat de H niet voor heating?
ERSD split unit met weerstand verwarmen en koelen -> staat de R niet voor reverse? (dus heat+cool)
EHST20D VM2C split unit met boiler 200L en weerstand 2kw
EHPX- & EHPT20X- VM2C is volgens mijn idem alleen dan bedoeld voor monoblock?
(dingen na de pijl heb ik er zelf bijgezet)
[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 04-02-2016 20:39 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Eerlijke vraag, eerlijk antwoord. Ik heb geen flauw idee. Als ik een gok moet wagen ergens tussen de 5 en 10m3.koevlaas2 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:54:
[...]
Hoeveel gas heb je voor verwarming gebruikt ?
Wij hadden even de HR62 aan en dat was meteen 5.5 m3 voor 0,5c verhoging
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
alstu:x-RaY99 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:52:
[...]
Heb je misschien ook een tabelletje van de PUHZ-SW100YHA?
Of een locatie waar ik die kan vinden?
http://library.mitsubishi..._FTC5_Databook#page-66-67
Ik vermoed dat als je een WP in je circuit hangt, en deze op 35/40 graden vastzet je ketel ontlast, zodat deze minimaal kan draaien.. Maar als je ketel niet genoeg kan moduleren krijg je weer last van pendelen...Anoniem: 728204 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:26:
Dat was mijn vraag ook kun je met een 7kw ecodan niet je cv water voorverwarmen zodat je ong de zelfde werking krijgt als de elga maar dan xxl uitv met de 7kw ecodan
Kun je dan niet beter je radiatoren vervangen voor Jaga's met DBE's? Zodat je wel op lagere temperatuur kan verwarmen, dan pas heeft het echt nu..
als je 3 weken wacht kan ik je vertellen of deze opstelling gaat werkenAnoniem: 728204 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:26:
Dat was mijn vraag ook kun je met een 7kw ecodan niet je cv water voorverwarmen zodat je ong de zelfde werking krijgt als de elga maar dan xxl uitv met de 7kw ecodan
als de ecodan echt zo stil is als gezegd word in de night Mode laat ik hem de nacht door draaien op de laagste stand. je huis zal dan niet meer of noulijks afkoelen.
Gevolg, minder piek vermogen.
ik ga er vanuit dat die 7.5kw ecodan de toko kan warmhouden tot -4
mocht het langdurig koud worden stookt de ketel bij.
En anders werkt de houtkachel altijd wel
Laatste redmiddel 9kw bouwheater op 400v
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
alberthakvoort schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:18:
[...]
Ik vermoed dat als je een WP in je circuit hangt, en deze op 35/40 graden vastzet je ketel ontlast, zodat deze minimaal kan draaien.. Maar als je ketel niet genoeg kan moduleren krijg je weer last van pendelen...
Kun je dan niet beter je radiatoren vervangen voor Jaga's met DBE's? Zodat je wel op lagere temperatuur kan verwarmen, dan pas heeft het echt nu..
Wodan89 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:31:
[...]
als je 3 weken wacht kan ik je vertellen of deze opstelling gaat werken
als de ecodan echt zo stil is als gezegd word in de night Mode laat ik hem de nacht door draaien op de laagste stand. je huis zal dan niet meer of noulijks afkoelen.
Gevolg, minder piek vermogen.
ik ga er vanuit dat die 7.5kw ecodan de toko kan warmhouden tot -4
mocht het langdurig koud worden stookt de ketel bij.
En anders werkt de houtkachel altijd wel![]()
Laatste redmiddel 9kw bouwheater op 400v
Wat zijn de nadelen van lange leidingen? Hij loopt dan 3 meter in de kruipruimte, de rest loopt binnendoor dus weinig afkoeling.koevlaas2 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:51:
[...]
Mijn ervaring/mening is dat je deze zo kort mogelijk moet houden. 12 meter vind ik erg lang, kan het niet korter ?
Of is dat niet het grootste probleem?
dat is het nadeel van mitsubishi. ook bij monobloc is er een binnengedeelte.zon4ever schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:18:
[...]
dank je wel.
moet ik uit eea begrijpen dat je nog op EHSD & ERSD een externe boiler kunt aansluiten?
graag zou ik SWW willen doen, maar zie nu dat die EHST20D wel erg onhandige afmetingen heeft.
dat klopt van die monobloc. dan neem ik aan dat:
EHPX geen SWW ondersteund en EHST20D dat wel doet middels intern SWW-vat.
verder vraag ik me af wat dan nog de functie is van die EHPX, ik dacht dat bij een monobloc alles buiten zat?
daarom heb ik de panasonic gekocht. daar zit bij een monobloc echt alles buiten (behalve de boiler in mijn geval)
Er zijn hier een paar die lange leidingen hebben, deze hebben ook bovengemiddeld veel capaciteits problemen dacht ik.Rol-Co schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:58:
[...]
Wat zijn de nadelen van lange leidingen? Hij loopt dan 3 meter in de kruipruimte, de rest loopt binnendoor dus weinig afkoeling.
Het is toch een soort stoom die in de dikke leiding zit en als de afstand te lang is condenseert dit al bijna weer voordat je binnenunit bereikt is, ik denk dat het 'm daarin zit.
Mijn onderbuik gevoel zegt gewoon dat je het zo kort mogelijk moet houden.
De mijne zijn 4 meter (per stuk) met ook 2 haakse bochten en nog een flauwe 180c bocht. Mijn leidingen zijn 3/8 en 5/8 dus vrij dik.
De WP doet het overigens prima.
Grotendeels gaan deze met de standaard isolatie in een mantelbuis, in nog een grotere mantelbuis voor 7 meter de grond in.
Ik ben benieuwd.
In de folder staat max 30 meter. En vanaf 10 meter ook bijvullen.
Je weet niet wat korte leidingen voor resultaat geven, je merkt er waarschijnlijk niet veel van (want je weet niet beter).AUijtdehaag schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:03:
De aankomende Mitsubishi 5kW split unit krijgen freonleidingen van 12 meter (dus 24 meter in totaal)
Grotendeels gaan deze met de standaard isolatie in een mantelbuis, in nog een grotere mantelbuis voor 7 meter de grond in.
Ik ben benieuwd.
In de folder staat max 30 meter. En vanaf 10 meter ook bijvullen.
Wie o wie gaat een test doen ?
Het lijkt er op dat die lange nadraaitijden bij mij te maken hebben met een defecte 3Wklep in de HRketel.
3Wklep wordt volgende week vervangen.
De PUHZ-SW100YHA + ERSC-VM2C met wat extra acc.
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
al eens gekeken naar een omgekeerde monoblock warmte pomp.Rol-Co schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:58:
[...]
Wat zijn de nadelen van lange leidingen? Hij loopt dan 3 meter in de kruipruimte, de rest loopt binnendoor dus weinig afkoeling.
dan heb je binnen een monoblock warmte pomp.
en naar buiten een brine lus, die kun je dan opwarmen/afkoelen met grond/lucht of wat je maar ook wil verzinnen.
kun je een lucht unit in de tuin hangen, en een extra lus in de kruipruimte.
(aansturing word dan wel ingewikkeld, maar over het algemeen ben je creatief genoeg om iets te verzinnen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Gedachtes tot nu toe:
Warmtepomp, retour door boiler met hygienespiraal, doorstroomverwarmer voor sww.
Dit gaat zo werken vermoed ik, maar als ik toch bezig ben wil ik ook een zonnecollector op de boiler zetten.
Dat geeft 's zomers lekker warm douchewater en kan in voor/naseizoen nog iets helpen voor de cv.
Alleen loop ik dan wel tegen een regeltechnisch probleempje aan, want wat als de vloerverwarming 40 graden vraagt en de boiler is 50 of 60 graden?
Dan krijgt de wp die 50/60 graden voor de kiezen, gaat dat wel goed komen?
Alternatief is een apart geregelde verwarmingsgroep, maar dat is weer een extra pomp, motorklep en regeling met buitenvoeler om de stooklijn voor de vloerverwarming te regelen...
Wat is wijsheid?
[ Voor 1% gewijzigd door Stoofie op 05-02-2016 10:54 . Reden: Toevoegingkje... ]
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
BenEco schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:10:
Nog een weekje (misschien 2) maar dan is de L/W Panasonic KIT WC05H3E5 hier aangesloten en kan eindelijk de gaskraan dicht.
@ AUijtdehaag,
Als in het 100 liter e-boilertje nou ook nog een ZBspiraal zit is de doorstromer dan nog zuiniger op jaarbasis?
Heb alles in bestelling bij de installateur welke bijna alles hier in huis heeft geleverd en aangesloten, doet ook het stek gedeelte.Joris Jasper schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:02:
Ik ben van plan om de kit WCO7F3E5 aan te schaffen. Waar heb jij de kit besteld als ik vragen mag en hoe kom je aan een F-gassen monteur ?
[...]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.
ja, dat maakt de monobloc v panasonic een vd meest interssante WP voor mij (ruimte, spec, prijs).hjdekker1 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 06:40:
[...]
dat is het nadeel van mitsubishi. ook bij monobloc is er een binnengedeelte.
daarom heb ik de panasonic gekocht. daar zit bij een monobloc echt alles buiten (behalve de boiler in mijn geval)
nog paar vraagjes als het mag.
met een boiler heb je natuurlijk een 3weg klep nodig, wordt die dan door de boiler bestuurt? (als ie weer warmte nodig heeft) en is het dan ook mogelijk de WP tijdelijk op een hogere Tretour te laten werken (hoe gaat dan de aansturing daarvan?).
als je de WP in je tuin wil zetten (geluid) wat voor een soort waterleidingen kun je dan gebruiken, alleen maar metaal of ook kunststof?
heb je ook je glycol of zoiets nodig/wenselijk in je hele CV systeem?
Je kan voorgeisoleerde buis gebruiken.zon4ever schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:06:
[...]
ja, dat maakt de monobloc v panasonic een vd meest interssante WP voor mij (ruimte, spec, prijs).
nog paar vraagjes als het mag.
met een boiler heb je natuurlijk een 3weg klep nodig, wordt die dan door de boiler bestuurt? (als ie weer warmte nodig heeft) en is het dan ook mogelijk de WP tijdelijk op een hogere Tretour te laten werken (hoe gaat dan de aansturing daarvan?).
als je de WP in je tuin wil zetten (geluid) wat voor een soort waterleidingen kun je dan gebruiken, alleen maar metaal of ook kunststof?
heb je ook je glycol of zoiets nodig/wenselijk in je hele CV systeem?
http://www.haarmanverwarm...eerde-kunststof-buis.html
Glycol is wel nodig en meestal niet wenselijk in een cv-systeem (verminderde warmte overdracht)
Daarom kies ik voor een split systeem
Alle besturing zit dan binnen en enkel de buitenunit buiten.
Buffervat krijgt een sensor. Met die informatie wordt de warmtepomp aangestuurd (vanuit de warmtepomp)
En dus ook de 3-weg klep.
Ik zou eerst maar eens documentatie doorlezen, voordat je iets aanschaft (no offense)
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2016 14:18 ]
heb je ook een percentage daarvan, van die verminderde warmte overdracht?AUijtdehaag schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:15:
[...]
Je kan voorgeisoleerde buis gebruiken.
Glycol is wel nodig en meestal niet wenselijk in een cv-systeem (verminderde warmte overdracht)
Buffervat krijgt een sensor. Met die informatie wordt de warmtepomp aangestuurd (vanuit de warmtepomp)
Misschien niet bewust testen maar ik heb mijn buitenunit verplaats (was eerst 10 m koelleiding en nu 16 meter). Ik heb geen warmtemeter maar op basis van gemiddelde buitentemperatuur en binnentemperatuur heb ik wel degelijk grote verschillen in verbruik tussen de eerste opstelling van de buitenunit tov de nieuwe opstelling. Dit is soms wel het dubbele. Ik ben nog ander zaken aan het uitsluiten zoals drukverlies aan de koelzijde, te weinig koelmiddel etc.koevlaas2 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:11:
[...]
Je weet niet wat korte leidingen voor resultaat geven, je merkt er waarschijnlijk niet veel van (want je weet niet beter).
Wie o wie gaat een test doen ?
Daarnaast wordt vanuit de handleiding vereist dat de koelleiding minimaal 5 meter is en maximaal 15 meter met het koelmiddel hoeveelheid die in de unit zit vanaf fabriek en in totaal 20 meter (met bijvullen koelmiddel).
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Je bedoeld dubbele opname KWH ac per dag, de langere leidingen lijken negatief uit te pakken ?peauke schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:32:
[...]
Misschien niet bewust testen maar ik heb mijn buitenunit verplaats (was eerst 10 m koelleiding en nu 16 meter). Ik heb geen warmtemeter maar op basis van gemiddelde buitentemperatuur en binnentemperatuur heb ik wel degelijk grote verschillen in verbruik tussen de eerste opstelling van de buitenunit tov de nieuwe opstelling. Dit is soms wel het dubbele. Ik ben nog ander zaken aan het uitsluiten zoals drukverlies aan de koelzijde, te weinig koelmiddel etc.
Daarnaast wordt vanuit de handleiding vereist dat de koelleiding minimaal 5 meter is en maximaal 15 meter met het koelmiddel hoeveelheid die in de unit zit vanaf fabriek en in totaal 20 meter (met bijvullen koelmiddel).
*Never change a winning team.
Bedoel je dat je leiding (altijd wordt er over 1 lengte richting gesproken, dus niet heen en weer) dan 8 meter is geworden?peauke schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:32:
[...]
Misschien niet bewust testen maar ik heb mijn buitenunit verplaats (was eerst 10 m koelleiding en nu 16 meter). Ik heb geen warmtemeter maar op basis van gemiddelde buitentemperatuur en binnentemperatuur heb ik wel degelijk grote verschillen in verbruik tussen de eerste opstelling van de buitenunit tov de nieuwe opstelling. Dit is soms wel het dubbele. Ik ben nog ander zaken aan het uitsluiten zoals drukverlies aan de koelzijde, te weinig koelmiddel etc.
glycol is niet nodig.AUijtdehaag schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:15:
[...]
Je kan voorgeisoleerde buis gebruiken.
En dus ook de 3-weg klep.
Ik zou eerst maar eens documentatie doorlezen, voordat je iets aanschaft (no offense)
gewoon een kwestie van erg goed isoleren.
en natuurlijk laten lopen als het vriest. niet stil zetten. bij eventuele storing dat deel van het water circuit leeg laten lopen
mag ik vragen waar je hem gaat bestellen?x-RaY99 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:50:
Laatste vraag gesteld aan leverancier, hopelijk vandaag definitief bestellen!
De PUHZ-SW100YHA + ERSC-VM2C met wat extra acc.
andere optie is gewoon zelf regelend verwarmings lint tussen de buis en de isolatiehjdekker1 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:48:
[...]
glycol is niet nodig.
gewoon een kwestie van erg goed isoleren.
en natuurlijk laten lopen als het vriest. niet stil zetten. bij eventuele storing dat deel van het water circuit leeg laten lopen
geen antivries nodig
Een monoblock warmtepomp heb ik al, weliswaar geen omgekeerde. Maar het geval wil dat ik al een 7kW split unit heb liggen, dus die gaan we maar gebruiken.migjes schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:31:
[...]
al eens gekeken naar een omgekeerde monoblock warmte pomp.
dan heb je binnen een monoblock warmte pomp.
en naar buiten een brine lus, die kun je dan opwarmen/afkoelen met grond/lucht of wat je maar ook wil verzinnen.
kun je een lucht unit in de tuin hangen, en een extra lus in de kruipruimte.
(aansturing word dan wel ingewikkeld, maar over het algemeen ben je creatief genoeg om iets te verzinnen.)
Klopt. Maar ik kan geen binnenuit plaatsen. Dus monobloc, dus CVAUijtdehaag schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:52:
Is dan een freonleiding niet gemakkelijker?
Zit je niet met al die zorgen ;-)
Kan/past niet kennen we hier niet.hjdekker1 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 17:55:
[...]
Klopt. Maar ik kan geen binnenuit plaatsen. Dus monobloc, dus CV
Ik kan het mij niet voorstellen dat het echt niet kan.
https://www.instaladorate...porte-ecodan-holanda.html
edit: station 7% bijtelling en de elga paste er rechtop in
gezien onderstaande opmerkingen ga ik de maten van de ecodan maar eens opzoeken.... je maakt me nieuwsgierig...
edit2: 800 x 530 x 360 + 600 x 800 x 300+23 voor 1 unit in de verpakking....
[ Voor 40% gewijzigd door develdonk op 05-02-2016 21:07 ]
Grote leasebak heb je dan, er past misschien 1 ecodan in mijn BMW 3 serie.develdonk schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:21:
Ik ben nog steeds voornemens die kant op te gaan. Tot nu toe een bestelling van 3 warmtepompen. Om daar >EUR 1000 voor neer te leggen wordt me te gortig en is het ritje wel waard (leasebak+tankpas)...
Komende tijd zit ik ontslagen maar doorbetaald thuis, kan mij misschien als vrijwilliger opwerpen naar Malaga te rijden.
hier welkoevlaas2 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 19:33:
[...]
Kan/past niet kennen we hier niet.
Ik kan het mij niet voorstellen dat het echt niet kan.
Eerst was er dagen geen contact, maar vandaag een mail gekregen met de rekening,en werd vertelt dat hijAnoniem: 730207 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:01:
Wanneer is de levering van de monobloc pomp,loopt het contact goed met Frankrijk.
Volgende week komt
Die zitten op het dak, niet binnenkoevlaas2 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:22:
Maar je kan wel 9000 Wp kwijt ?
Ik heb ze op de woning, de garage en een terasafdak.
Past je wp niet in de garage ?hjdekker1 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:32:
[...]
Die zitten op het dak, niet binnen![]()
Ik heb ze op de woning, de garage en een terasafdak.
Die hadden ze na aanvraag van mij aangepast (had ik in het gesloten inkoopacties topic gepostkoevlaas2 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:02:
Spanje heeft prijzen voor transport blijkbaar verlaagd naar € 385,-
https://www.instaladorate...porte-ecodan-holanda.html
Gasloos sinds 2018.
Ik denk te ver, te veel verliezen
Nu gewoon de WP tegen de zijgevel en de boiler achter de schuine kant.
Lijkt mij de beste oplossing
Ik ken je huis natuurlijk niet, je zal er goed over nagedacht hebben. Ik twijfel er dan ook niet verder aanhjdekker1 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:46:
[...]
Ik denk te ver, te veel verliezen
Nu gewoon de WP tegen de zijgevel en de boiler achter de schuine kant.
Lijkt mij de beste oplossing

Gisteren naar de VSK geweest uiteraard even op de stand van Techneco wezen kijken.rooiekool schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 22:56:
Iemand nog van plan om naar de VSK te gaan om daar lastige vragen te stelllen?
Leuk gesprek gehad met het hoofd techniek van Techneco met een biertje erbij
Hij gaf aan dat Techneco bezig was om met ca. een half jaartje met een soort van elga maar dan inclusief tapwater te komen.
Ook nog even langs hal 10 stand e45 gelopen (Eneco) waar ik de warmtewinner even van dichtbij wilde bekijken, Helaas was Eneco niet op komen dagen en was er een lege plek....
Anoniem: 495485
Eneco was er misschien niet, de Warmtewinner wel. Bij de stand van, was het niet Inventum? De Ecolution stond er niet ver vanaf in elk geval!mb1 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 09:05:
[...]
ook nog even langs hal 10 stand e45 gelopen (Eneco) waar ik de warmtewinner even van dichtbij wilde bekijken, Helaas was Eneco niet op komen dagen en was er een lege plek....

Word dat er dan ook 1 met meer vermogen? Of niet over gehad? De 5 kW lijkt me toch nog steeds aan de kleine kant als je beide wilt doen.mb1 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 09:05:
[...]
Gisteren naar de VSK geweest uiteraard even op de stand van Techneco wezen kijken.
Leuk gesprek gehad met het hoofd techniek van Techneco met een biertje erbij
Hij gaf aan dat Techneco bezig was om met ca. een half jaartje met een soort van elga maar dan inclusief tapwater te komen.
Ook nog even langs hal 10 stand e45 gelopen (Eneco) waar ik de warmtewinner even van dichtbij wilde bekijken, Helaas was Eneco niet op komen dagen en was er een lege plek....
Effect van verruimen
Overstimuleren van het opwekken van zonne-energie is niet de bedoeling. Maar SEO ziet wel winst in het verruimen van de salderingsregeling. Dat trekt Nederlanders die zonnepanelen overwegen eerder over de streep. Verruimt het kabinet de salderingsregeling, dan groeit het aandeel van zonne-energie door naar 15 TWh in 2030. Ten opzicht van 2023 is dat een extra groei van 8 TWh. Het totale aandeel uit zon- en windenergie groeit daarmee naar 37 TWh.
Hoofdstuk 8:
Dit rapport concludeert dat bestaand beleid een geschikte basis is voor intensivering van het stimuleringsbeleid.
In het algemeen geldt dat financiële stimulering de voorkeur verdient boven indirecte
financiële stimulering of niet-financiële regulering. Dit betreft investeringssubsidies, exploitatiesubsidies
en uitbreiding van salderingsmogelijkheden die als effectief zijn beoordeeld. Ook de
kosteneffectiviteit van deze maatregelen is hoger dan mogelijke alternatieven. Maatregelen zoals
een rol voor de overheid als launching customer zijn hooguit een aanvulling op de werking van
financiële stimuleringsmaatregelen.
De conclusie van dit rapport impliceert tevens een negatief oordeel over het mogelijk afschaffen
van de salderingsregeling na 2020. Saldering is onderdeel van het ‘vaststaand en voorgenomen’
beleid en daarmee van het basisscenario. Bij afschaffen van saldering wordt de opgave om 75 TWh
te produceren navenant groter. Wel moet bij de vormgeving van saldering worden opgepast voor
overstimulering.
m.a.w.: zonnecellen het dak op en warmtepomp ernaast. Tegen die tijd dat ze in Den Haag er uit zijn is je tvt al lang verstreken... Economisch dus geen reden meer op het niet te doen mits je de investering kan betalen in zowel zonnecellen wals warmtepomp...
[ Voor 124% gewijzigd door develdonk op 06-02-2016 11:42 ]
Deze conclusie had ik ook getrokken, afschaffen/verminderen zorgt dat we de doelstellingen niet halen dus Kamp word min of meer gedwongen.develdonk schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:36:
ter info: https://www.zelfenergiepr...ouwen-of-juist-verruimen/
Effect van verruimen
Overstimuleren van het opwekken van zonne-energie is niet de bedoeling. Maar SEO ziet wel winst in het verruimen van de salderingsregeling. Dat trekt Nederlanders die zonnepanelen overwegen eerder over de streep. Verruimt het kabinet de salderingsregeling, dan groeit het aandeel van zonne-energie door naar 15 TWh in 2030. Ten opzicht van 2023 is dat een extra groei van 8 TWh. Het totale aandeel uit zon- en windenergie groeit daarmee naar 37 TWh.
Hoofdstuk 8:
Dit rapport concludeert dat bestaand beleid een geschikte basis is voor intensivering van het stimuleringsbeleid.
In het algemeen geldt dat financiële stimulering de voorkeur verdient boven indirecte
financiële stimulering of niet-financiële regulering. Dit betreft investeringssubsidies, exploitatiesubsidies
en uitbreiding van salderingsmogelijkheden die als effectief zijn beoordeeld. Ook de
kosteneffectiviteit van deze maatregelen is hoger dan mogelijke alternatieven. Maatregelen zoals
een rol voor de overheid als launching customer zijn hooguit een aanvulling op de werking van
financiële stimuleringsmaatregelen.
De conclusie van dit rapport impliceert tevens een negatief oordeel over het mogelijk afschaffen
van de salderingsregeling na 2020. Saldering is onderdeel van het ‘vaststaand en voorgenomen’
beleid en daarmee van het basisscenario. Bij afschaffen van saldering wordt de opgave om 75 TWh
te produceren navenant groter. Wel moet bij de vormgeving van saldering worden opgepast voor
overstimulering.
m.a.w.: zonnecellen het dak op en warmtepomp ernaast. Tegen die tijd dat ze in Den Haag er uit zijn is je tvt al lang verstreken... Economisch dus geen reden meer op het niet te doen mits je de investering kan betalen in zowel zonnecellen wals warmtepomp...
Er werd nog niet alles over verteld, ik heb ook niet heel erg doorgevraagd omdat het voor mijzelf voorlopig niet interessant is.Rol-Co schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:44:
[...]
Word dat er dan ook 1 met meer vermogen? Of niet over gehad? De 5 kW lijkt me toch nog steeds aan de kleine kant als je beide wilt doen.
Wat mij wel werd verteld is dat het een unit moest worden voor mensen die all electric wilden en bv van hun stadsverwarming af willen. De unit kreeg dus ook een ingebouwd element (cop=1) maar als de inzetbaarheid energetisch een beetje verantwoord moet zijn wil je niet teveel gebruik maken van dat element en zal de unit toch wel wat groter uitvallen schat ik zo in.
Maar indien jullie verdere info willen Techneco leest elke letter van dit topic mee dus stel ze de vraag!
develdonk schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:36:
jep dat weten wij wel, en zelfs al jaren.koevlaas2 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:49:
Deze conclusie had ik ook getrokken, afschaffen/verminderen zorgt dat we de doelstellingen niet halen dus Kamp word min of meer gedwongen.
(mijn pv zou zelfs over 2 jaar al terug verdiend zijn, maar heb nu even flink uitgebreid voor een eventuele warmte pomp. en gewoon voor de fun omdat het kan.
als je een beetje oplet scoor je gewoon 300Wp panelen voor de prijs waar andere een 260Wp voor kopen.
ik durf nog geen nieuwe tvt te schatten, omdat ik nu wel een helle vreemde installatie heb.
maar goed dat zien we op het einde van de zomer wel.)
maar ik kan mij toch wel goed voor stellen dat zomaar even 5-10 jaar van de energie rekening even voor schieten (want daar komt het toch wel op neer) wel een hele grote obstakel is.
voor veel mensen is dat 1200m3 gas en 3500kWh, of 720€ + 630€.
dus dat voor 5-10 jaar = 6750€ - 13500€.
het zijn serieuze bedragen, en dat moet je dan tegen een wankelbeleid van de regering zetten.
en daar door durf ik niet te zeggen leen er maar voor, daar wil ik dan meer zekerheid voor hebben.
van mij part mogen ze het belasting tarief nog meer verlagen op elektra, en gooi gas maar nog hoger.
subsidies, liever niet, maar geef een duidelijkheid voor de lange termijn over salderen.

dan kunnen we er op bouwen en vinden we hier wel een oplossing.
een lange tvt is geen probleem als er zekerheid is.
(uit eindelijk is het ook allemaal wel te doen zonder salderen, je gebruikt stiekem best veel zelf.
met wat simpele truckjes kun je dat ook nog best verhogen.
maar als er dan ook nog een warmte pomp bij moet, dan word het wel wat lastig.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zo'n element heb ik ook in de warmtepomp, maar dat is meer voor de boiler gemaakt, all electric is lastig met ruimte voor een boiler en dus met het sww.mb1 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:11:
[...]
Er werd nog niet alles over verteld, ik heb ook niet heel erg doorgevraagd omdat het voor mijzelf voorlopig niet interessant is.
Wat mij wel werd verteld is dat het een unit moest worden voor mensen die all electric wilden en bv van hun stadsverwarming af willen. De unit kreeg dus ook een ingebouwd element (cop=1) maar als de inzetbaarheid energetisch een beetje verantwoord moet zijn wil je niet teveel gebruik maken van dat element en zal de unit toch wel wat groter uitvallen schat ik zo in.
Maar indien jullie verdere info willen Techneco leest elke letter van dit topic mee dus stel ze de vraag!
Ik zou mij als warmtepomp bouwer voorral focussen op geluid van de buiten unit en de diversiteit in grootte, je ziet hier al dat mensen uitwijken naar andere merken ivm deze 2 issues.
Even laag bij de grondse info:Bram-Bos schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:56:
[...]
Ja, dat is wel opvallend
Aan de andere kant kun je uit de diverse meldingen die er wél zijn gedaan opmaken dat de Elga in het gebied onder de 2 graden het weliswaar doet, maar met een lager vermogen, lagere COP (zie figuur Develdonk) en in sommige gevallen een hoop lawaai.
Conclusie van tomexergie dat het niet zoveel zin heeft de Elga onder de 0 graden te laten draaien kan ik wel delen. Als je op dit moment een wp wilt aanschaffen en 100% van je warmtevraag voor ruimteverwarming wilt afdekken zijn er zeker betere alternatieven, die door subsidieregels ook nog aantrekkelijker zijn.
Ik heb mijn Chinese thermostaat gemonteerd: 9 euro incl verzending. Dodeband goed in stelbaar; Ik heb hem gezet op -1C uit en 0C weer aan.(De praktijk moet het leren of het te krap is.) De instellingen blijven bewaard als de stroom uitvalt. Galvanische scheiding, je hoort het relais klikken. NTC is met 6 meter verlengd zonder problemen. Ik ga er van uit dat ik nu geen omkijken meer heb aan ELGA.
Eigenlijk te gek dat Techneco niet zo'n optie met instelbaar display op Elga monteerd. De standaard instelling, heb ik begrepen, schakelt tussen 4 en 7C. De WP bespaart meer dan 8% energie als hij uit geschakeld wordt rond 0C.
Was eerst 10 meter enkel en nu 16 meter enkel dus 6 meter enkel meer tov de oude situatieAUijtdehaag schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:44:
[...]
Bedoel je dat je leiding (altijd wordt er over 1 lengte richting gesproken, dus niet heen en weer) dan 8 meter is geworden?
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Dat is al een stuk beter, al is het nog meer dan de maximaal 5m die ik adviseer.Rol-Co schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:02:
Ik heb met een nieuw idee de lengte gereduceerd naar maximaal 6m enkel, waarvan slechts 1,5m buiten dus dat is mooi. Alleen ook een stukje badkamer bij de klus in, mooi voor de zomer.
(5m heen en 5m terug).
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 06-02-2016 14:53 ]
Het is vast beter dan 11-12 meter, en de grens van 5 zie ik ook weer nergens staan in de manual, wel 10, het zal best wat vermogen kosten maar met 7kW ruim bemeten hier.
Mijn Chinees YG-RLM laat het afweten bij dT= 1 C (warmte vermogen ongeveer 1,5kW en elektrisch ongeveer 300W). Hij integreert niet meer en telt dus niet meer op. Bij dT =2,5 C meet hij wel correct. Zo wordt er veel warmte niet gemeten, vooral als de inverter gaat terugregelen. Warmtepompen werken i.h.a. met veel kleinere temperatuurverschillen dan CV ketels (Factor 5-10)
Ik kan wel met de gemeten flow en Ta, Tr het warmtevermogen berekenen en dat leverde over januari met 50 metingen gemiddeld een COP van 4,4 op. Maar dat is veel werk en blijf ik niet doen.
Ik wil een andere warmtemeter monteren die door intergreert ook bij kleine temperatuur verschillen. De investering van 200 Eur op het totaal is zeker verantwoord. Met de COP kun je vaststellen of warmtewisselaars vervuild zijn, de regeling niet klopt of er werkmiddel lekkage is.
Ik zoek een warmtemeter doe betaalbaar is en eventueel met een pulsgever voor de warmtehoeveelheid.
Ik zagKamstrup Multical 3022 op internet voor c.a 180 Euro. Heeft er al iemand op het forum ervaring met deze meter? Heeft hij een IR pulsgever voor warmte? (Niet voor M-bus want ik heb nog niemand op het forum gezien die deze kan uitlezen.)
Gisteren is mijn cv installatie waterzijdig ingeregeld met een Dt van 5 graden.
Ik heb in mijn huis 8 jaga's s waarvan 5 met zelf gemaakte DBE deze zijn ook ingeregeld met de DBE"s aan, ook met een Dt van 5 graden. Alles ingeregeld met de kappen er op.
Het probleem wat ik eerst had heb ik nu nog, Als alle jaga's aan zijn, draait de Elga constant op 870 W alleen als ik er een of meerdere dichtzet gaat hij omhoog, per dicht gedraaide convector ongeveer 30 W. Ook als ik de gevraagde temperatuur verhoog blijft het vermogen hetzelfde.
het duurt ook lang voor het systeem op temperatuur is.
huidige temperaturen
aanvoer 36 graden
Retour 33 graden
gas aanvoer 55 graden
Op welke stand staat de pomp van de ELGA ?Aad schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:34:
Wie heeft de oplossing ?
Gisteren is mijn cv installatie waterzijdig ingeregeld met een Dt van 5 graden.
Ik heb in mijn huis 8 jaga's s waarvan 5 met zelf gemaakte DBE deze zijn ook ingeregeld met de DBE"s aan, ook met een Dt van 5 graden. Alles ingeregeld met de kappen er op.
Het probleem wat ik eerst had heb ik nu nog, Als alle jaga's aan zijn, draait de Elga constant op 870 W alleen als ik er een of meerdere dichtzet gaat hij omhoog, per dicht gedraaide convector ongeveer 30 W. Ook als ik de gevraagde temperatuur verhoog blijft het vermogen hetzelfde.
het duurt ook lang voor het systeem op temperatuur is.
huidige temperaturen
aanvoer 36 graden
Retour 33 graden
gas aanvoer 55 graden
Pomp stond op auto adapt maar volgens monteur van Eneco moest hij op stand 3 gezet worden ( grundfos alpha2 )koevlaas2 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:01:
[...]
Op welke stand staat de pomp van de ELGA ?
Experimenteer anders eens met wat verschillende standen.Aad schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:17:
[...]
Pomp stond op auto adapt maar volgens monteur van Eneco moest hij op stand 3 gezet worden ( grundfos alpha2 )
ik heb alle pompstanden al geprobeerd zelfs al een nieuwe pomp er op gezet ook zonder resultaat.koevlaas2 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:21:
[...]
Experimenteer anders eens met wat verschillende standen.
wat gebeurd er eigenlijk als de warmte wisselaar verstopt zou zijn?
dat is het probleem dan ook niet.koevlaas2 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:28:
Dan nokt ie ermee ivm te hoge temp of gebrek aan flow, bij mijn Michl tenminste
Als ik een convector meer open zet gaat de aanvoer naar beneden, maar gaat het toerental ook niet omhoog.
Hij heeft het wel goed gedaan, maar sinds de laatste jaga erop zit is het probleem er.koevlaas2 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:32:
Heeft de ELGA het ooit goed gedaan ?
En je krijgt je huis niet warm tijdens de koudere dagen, ELGA gaat nooit volgas ?Aad schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:37:
[...]
Hij heeft het wel goed gedaan, maar sinds de laatste jaga erop zit is het probleem er.
Ehh... geen idee, mijn Michl loopt als een zonnetje en als de afgifte te laag is verhoog ik gewoon de water temperatuur.
ELGA werkt net even anders, heb je Techneco al gevraagd ?
Zelfs met 870 W maakt hij het water wel warm, maar het duurt alleen langer. En op heel koude dagen draai ik een paar jaga's dicht en dan gaat alle warmte direct de kamer in.koevlaas2 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:41:
[...]
En je krijgt je huis niet warm tijdens de koudere dagen, ELGA gaat nooit volgas ?
Ehh... geen idee, mijn Michl loopt als een zonnetje en als de afgifte te laag is verhoog ik gewoon de water temperatuur.
ELGA werkt net even anders, heb je Techneco al gevraagd ?
Reactie van monteur van Techneco reageert een Elga langzaam.
Er zit nu wel veel minder water in het systeem door alle jaga's
Hoeveel afgifte vermogen praten we over, een ELGA regelt keurig terug als deze het vermogen niet kwijt kan.Aad schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:49:
[...]
Zelfs met 870 W maakt hij het water wel warm, maar het duurt alleen langer. En op heel koude dagen draai ik een paar jaga's dicht en dan gaat alle warmte direct de kamer in.
Reactie van monteur van Techneco reageert een Elga langzaam.
Er zit nu wel veel minder water in het systeem door alle jaga's
Hoe regel je in op dT =5? Met vol ketel vermogen? Voor Elga bij dT = 5 en een normaal debiet van 1100 l/h is het afgegeven vermogen 6,4 kW. Dit kan Elga niet leveren, dus om dT van 5 de halen moet de flow geknepen worden naar c.a 600 l/h. Blijkbaar is dat gebeurd bij het inregelen.Aad schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:37:
[...]
Hij heeft het wel goed gedaan, maar sinds de laatste jaga erop zit is het probleem er.
Dat hydraulisch inregelen snap ik niet helemaal. Op de plaats waar de Touch staat moeten de Jaga's vol open staan. Als de flow dan nog te laag is een kortsluit overdruk ventiel plaatsen.
Wellicht een open deur, maar is het systeem goed ontlucht? Kan er misschien een flinke bel in een leiding zitten vlakbij de pomp?Aad schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:37:
[...]
Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P
we hebben ingeregeld op de elga met de pomp op stand 3, niet op de cv. Op de jaga's in de woonkamer waar de touch hangt zitten geen radiator knoppen dus die staan altijd open.Tomexergie schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 20:49:
[...]
Hoe regel je in op dT =5? Met vol ketel vermogen? Voor Elga bij dT = 5 en een normaal debiet van 1100 l/h is het afgegeven vermogen 6,4 kW. Dit kan Elga niet leveren, dus om dT van 5 de halen moet de flow geknepen worden naar c.a 600 l/h. Blijkbaar is dat gebeurd bij het inregelen.
Dat hydraulisch inregelen snap ik niet helemaal. Op de plaats waar de Touch staat moeten de Jaga's vol open staan. Als de flow dan nog te laag is een kortsluit overdruk ventiel plaatsen.
Ja het systeem is goed ontlucht. er zit geen lucht meer in.Everest schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 21:17:
[...]
Wellicht een open deur, maar is het systeem goed ontlucht? Kan er misschien een flinke bel in een leiding zitten vlakbij de pomp?
Inregelen is een iteratief proces, met voetventielen neem ik aan. Met een Tichelman leiding systeem is inregelen op JAGA's niet nodig. Wat er mis is kan ik zo op een afstand natuurlijk niet zien, maar bij Elga volle kracht is dT 5 C aan de hoge kant. Zeker omdat andere kamers met thermostatische ventielen de stroom gaan knijpen waardoor de dT over Elga nog groter wordt omdat de totale flow nog meer afneemt. Ik zou het leidingschema+diameters+afsluiters moeten zien. Het systeem moet in hydraulisch balans met Elga gebracht worden. In ieder geval moet de flow omhoog, en als dat niet kan is er iets mis met je leidingsysteem.Aad schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 21:19:
[...]
we hebben ingeregeld op de elga met de pomp op stand 3, niet op de cv. Op de jaga's in de woonkamer waar de touch hangt zitten geen radiator knoppen dus die staan altijd open.
Een warmtepomp is een compleet ander ding dan een CV ketel.
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic