Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.423 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 22:47
losse post i.v.m. eventuele quotes

Ik zit dus aan onderstaande te denken, past de installatie in de ruimte 1,2x1,2 meter :?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/25f4tax.jpg

Hier een beeldvorming van de gevels

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/344p750.jpg

De buitenunit wil ik dus op de carport zetten, de ruimte boven de buitenunit zoals getekend is de badkamer, zodat ik geen last heb van evt. lawaai.

Zo heb ik de buitenunit en binnenunit dicht bij elkaar.

Warmwatervragers (keuken en badkamer) zitten dichtbij.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 03-02-2016 10:41 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

alberthakvoort schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:04:
[...]

Ik heb mijn sww boiler (300 liter) op 45 graden staan.. Gaat goed met 4 personen (incl. dagelijks bad voor de kids)

1x in de week even naar 63 graden voor de legionella..
ik heb dat ook een dag geprobeerd, maar toen mijn vrouw warm water nodig was voor het schoonmaken, was dat er snel weer af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
Grolsch schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:33:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Toen ik mijn eerste reactie poste in dit topic snapte ik bovenstaande nog niet, ondertussen is het mij duidelijk maar nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg! _/-\o_

Ik heb ook erg veel gehad aan onderstaande link, daar staat het ook heel duidelijk in:

http://www.warmtepomp-info.nl/warmtepomp/

Wat me wel opvalt is dat er verschillend gerekend wordt, jij komt dus op € 230,00 per jaar goedkoper.

Onderstaande komt op 417 per jaar, dat is toch bijna 100% verschil.

[...]
eigenlijk is theo zijn verhaal nog niet helemaal af. ;)
ik ga even verder.

ik kan wel veel bruine bonen gaan eten en zo gas opwekken, maar dat mag ik niet door de buis terug voeren naar de buren om zo een lagere rekening te hebben.
(zeg maar gas met een geurtje >:) )
maar ik mag wel extra pv panelen op dak leggen en die stroom verkopen op het net (de buren).
en dat zelfs voor de zelfde prijs als ik het weer gebruik.
salderen is prettig.
in de zomer veel stroom leveren, zodat je een leuke buffer hebt om in de winter je warmte pomp mee te voeden.

dus gas kan ik alleen maar afnemen, maar stroom kan ik zelf opwekken.
dan heb je wel een TVT, maar die is eindig, dus op een gegeven moment heb je gratis stroom.
en ja dan ben je spekkoper.

het maakt de investering wel verschrikkelijk groot hoor, die 7kWp van theo heeft hem ook een leuke cent gekost. ;)
tel daar de investering van de warmte pomp nog eens bij op, en je koop ook een leuk autotje ;)
maar de maandelijkse lasten gaan flink omlaag, en zoveel dat het de investering wel waard is.
(ik heb nu al flink meer Wp op het dak, maar helaas nog niet genoeg geld voor een warmte pomp.
ik ben het affakkelen wat ik nu doe eigenlijk best wel beu :-( )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij valt de investering van een L/W warmtepomp wel mee.

Ik denk dat ik voor 5K alles terecht hebt.
Ik bespaar dan wel gasaansluting, maandelijkse gaskosten.

PV's moet ik ook aan geloven vanwege de EPC norm.

Wat ik zo op internet lees kost een 4.6KWP installatie incl. montage, incl. BTW voordeel 5K netto

Al met al dus 10K investeren, terwijl ik anders ook zeker 3K kwijt was geweest (CV + Gas etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-07 19:31
Theo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:39:
[...]

IK ben uitgegaan van worst case scenario. stroomprijs 10% hoger dan in jouw voorbeeld,, gasprijs 5% lager en ik heb een veel hloger rendement voor de CV aanhouden.

Daarmee kun je zeggen dat jouw berekening de max besparing is (best case scenario) en mijn berekening de worst case scenario :)
Hoe dan ook; een warmtepomp scheelt dus met 1500m3 gasgebruik tussen de 230 en 417 euro per jaar, afhankelijk van de exacte energieprijzen en het rendement van je ketel.
Als ik al die financiele plaatjes zie, dan bekruipt bij mij het gevoel dat een aantal forum leden een verkeerd motief gebruiken om een warmtepomp te installeren. Grote huizen en dan een beetje zeuren dat het financiele voordeel tussen de 300 en 500 Euro per jaar zou kunnen zijn en voor dat geringe bedrag ook nog de herrie die dat ding maakt moeten accepteren. Allemaal een beetje tegenstrijdig.

Ik doe dat voor het milieu om het gebruik van fossiele brandstof terug te dringen en duurzaam met energie om te gaan. De terugverdientijd en subsidie zijn daaraan ondergeschikt. Ik heb het er daarom voor over om zo'n mechanische herrieschopper , waarvan de levensduur nog niet eens vast staat , in huis te nemen.

Het belangrijkste van de subsidieregeling vind ik dat de Overheid eindelijk eens het signaal afgeeft dat zij duurzaamheid serieus neemt en het aardgasverbruik echt wil terugdringen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Grolsch schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:11:
Volgens mij valt de investering van een L/W warmtepomp wel mee.

Ik denk dat ik voor 5K alles terecht hebt.
Ik bespaar dan wel gasaansluting, maandelijkse gaskosten.

PV's moet ik ook aan geloven vanwege de EPC norm.

Wat ik zo op internet lees kost een 4.6KWP installatie incl. montage, incl. BTW voordeel 5K netto

Al met al dus 10K investeren, terwijl ik anders ook zeker 3K kwijt was geweest (CV + Gas etc.).
jep, je hebt het door. ;)

maar helaas hebben de meeste mensen al gas en cv.
en als ik dan naar mijn situatie kijk dat ik maar 600m3 gas per jaar gebruik of een +/- 360€.
dan is een investering van 5K veel geld helaas.
(dan gebruik ik ook nog 150m3 gas voor tap water + 25m3 voor koken.
dus puur stoken is maar 425m3 of 255€
of 90€ voor tap water.)
dit maak voor mij dat ik er niet voor wil lenen, of anders financieren.
helaas het is maar even zo.
ik droom nog even door, maar het zal vast wel goed komen in de toekomst.

(gelukkig word ik altijd erg blij van de verhalen die ik hier lees.
samen werkingen(koop acties), gegevens uit wisselingen.
probeersels, soms ook wel eens goed falend, lol het hoort er bij.
ga door boy's ga door. _/-\o_ )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-07 18:43

Theo

moederbord

migjes schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:05:
[...]

het maakt de investering wel verschrikkelijk groot hoor, die 7kWp van theo heeft hem ook een leuke cent gekost. ;)
tel daar de investering van de warmte pomp nog eens bij op, en je koop ook een leuk autotje ;)
maar de maandelijkse lasten gaan flink omlaag, en zoveel dat het de investering wel waard is.
(ik heb nu al flink meer Wp op het dak, maar helaas nog niet genoeg geld voor een warmte pomp.
ik ben het affakkelen wat ik nu doe eigenlijk best wel beu :-( )
Dat valt ook best mee; die 7400 Wp heeft mij totaal 5.500 euro gekost. :) Maar ik heb wel alles zelf gedaan; zelf het dak op (best leuk om twee dagen een hoogwerker te huren) en zelf de meterkast uitbreiden.
Warmtepomp (5 KW mono) zal na subsidie ongeveer 2.000 euro gaan kosten.

Dus totaal is er wel 7.500 euro hierin geïnvesteerd. Maar daarmee zijn/gaan mijn energiekosten wel omlaag met ruim 100 euro per maand naar nog geen twee tientjes per maand. Ofwel; de TVT van dit alles is ongeveer 4.5 jaar.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tomexergie schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:19:
[...]

Als ik al die financiele plaatjes zie, dan bekruipt bij mij het gevoel dat een aantal forum leden een verkeerd motief gebruiken om een warmtepomp te installeren. Grote huizen en dan een beetje zeuren dat het financiele voordeel tussen de 300 en 500 Euro per jaar zou kunnen zijn en voor dat geringe bedrag ook nog de herrie die dat ding maakt moeten accepteren. Allemaal een beetje tegenstrijdig.

Ik doe dat voor het milieu om het gebruik van fossiele brandstof terug te dringen en duurzaam met energie om te gaan. De terugverdientijd en subsidie zijn daaraan ondergeschikt. Ik heb het er daarom voor over om zo'n mechanische herrieschopper , waarvan de levensduur nog niet eens vast staat , in huis te nemen.

Het belangrijkste van de subsidieregeling vind ik dat de Overheid eindelijk eens het signaal afgeeft dat zij duurzaamheid serieus neemt en het aardgasverbruik echt wil terugdringen.
Sinds wanneer is geld/besparing een verkeerd motief :?

Jij vind dat misschien, maar voor mij is dat het belangrijkste motief. Dat het toevallig duurzaam is en goed voor het milieu is, is voor mij een leuke bijkomstigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Grolsch schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:54:
[...]

Jij vind dat misschien, maar voor mij is dat het belangrijkste motief. Dat het toevallig duurzaam is en goed voor het milieu is, is voor mij een leuke bijkomstigheid
Ik moet toegeven dat het voor mij beide het motief is. Als de financiële besparing had geleid tot een grotere milieubelasting dan was ik er niet aan begonnen. Echter zijn de besparingen bij mij zowel financieel als ecologisch waardoor ik het niet meer dan logisch vind om de investering te doen; helemaal als ik het zonder leningen kan financieren.

Maar een grote investering doen welke wel goed is voor het milieu maar financieel niet/nooit rendabel is daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Maar er zijn zat personen die de energiehuishouding tot hun hobby hebben verheven, en dan maakt het financiële gewin gewoonweg minder belangrijk.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:05
@Tomexergie
Alles met een TVT langer dan >6-7 jaar ga ik niet aanschaffen.
1. ik kan het geld wel aan andere dingen uitgeven
2. levensduur?

Dat ik met duurzame investeringen naast het financiële voordeel ook het milieu spaar is mooi meegenomen. En wat je zegt, duurzame maatregelen mogen ook best leuk zijn. Naast de nodige brain-training mbt planning en uitwerking van een systeem waar ik van geniet, kan ik erg genieten voor elektrisch rijden, 100% op zonnecollectoren douchen. En die dooie PV panelen liggen daar maar wat stroom te maken.

Andere optie is om niet te verduurzamen en het geld over de schutting te gooien in de vorm van kWh en m3's.

En het allermooist vindt ik nog gesprekjes met Anti's >:) tijdlang dwars er tegenin gepraat, nu praat ik gewoon mee.
"Zonnepanelen dat kan niet uit", ik geef ze helemaal gelijk.
"waarom heb jij(ik) ze dan wel)" hoop subsidie gekregen dus dan moet je wel :9
"oh is dat met die subsidie nog steeds zo?" nee gelukkig niet, wie wil er nou nog zonnepanelen?
"dat rekje met buizen doet het alleen zomers of niet?" ook, in de winter doe ik minder vaak douchen ivm koud water
En dan kom ik met de hamvraag. Wat betaal jij voor gas/stroom per maand? (huis+bezetting is nagenoeg hetzelfde, ons huis staat zelfs nog een stuk vrijer wat bebouwing betreft.)
"185 euri" ik 85 euro, elke 2 weken lekker uit eten, heerlijk 8)

En dan heb ik nog geen WP en ook geen zolderisolatie.

[ Voor 37% gewijzigd door Appie Heijn op 03-02-2016 12:13 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Theo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:47:
[...]

Dat valt ook best mee; die 7400 Wp heeft mij totaal 5.500 euro gekost. :) Maar ik heb wel alles zelf gedaan; zelf het dak op (best leuk om twee dagen een hoogwerker te huren) en zelf de meterkast uitbreiden.
Warmtepomp (5 KW mono) zal na subsidie ongeveer 2.000 euro gaan kosten.

Dus totaal is er wel 7.500 euro hierin geïnvesteerd. Maar daarmee zijn/gaan mijn energiekosten wel omlaag met ruim 100 euro per maand naar nog geen twee tientjes per maand. Ofwel; de TVT van dit alles is ongeveer 4.5 jaar.
ik doe ook alles zelf ;)
maakt het wel een stukje goedkoper.
maar helaas maar een oost-west dak, dus opbrengst is iets lager(+/-25%)
dus ik moet het iets rustiger aandoen met een tvt van +/-7 jaar.(waarvan er al 4 op zitten ;) )

en ja helaas of gelukkig, mijn gas gebruik is zo laag, dat zelfs een kosten van 2K€ mij een tvt van minimaal 7,5 jaar oplevert.
[...]

economisch gedreven besluiten zijn niet altijd de beste besluiten.

zo zie je regelmatig mensen voor het goedkoopst gaan terwijl ze beter en extra k€ hadden kunnen uitgeven.
dan hadden ze er echt veel plezier van gehad.
goedkoop, kan duurkoop worden
(zo kiezen soms mensen voor een elga, omdat die kan samen werken met een gas ketel en niet duur is, maar hadden ze beter een iets duurdere kunnen kopen en helemaal geen gas hoeven te gebruiken.)

nu denk je economisch, maar als je langer bezig bent met deze materie.
dan veranderd je gedachte gang een heel stuk en word het economische een heel ander verhaal.
je gedachten gang veranderd zodra je dit gaat doen, geloof het maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 08:05
@migjes, er komt een tijd dat je heel blij gaat worden van je O-W dak.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Migje, economische besluiten betekend niet per definitie goedkope keuzes maken ;)

Maar een investering moet inderdaad wel een ROI hebben van <8 jaar, anders doe ik het ook niet.

In ons stamcafé hangt een bordje met de tekst "Kwaliteit kost geld, rotzooi kost kapitalen!"

Dat blijft een waarheid als een koe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

migjes schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 12:12:
[...]

ik doe ook alles zelf ;)
maakt het wel een stukje goedkoper.
maar helaas maar een oost-west dak, dus opbrengst is iets lager(+/-25%)
dus ik moet het iets rustiger aandoen met een tvt van +/-7 jaar.(waarvan er al 4 op zitten ;) )

en ja helaas of gelukkig, mijn gas gebruik is zo laag, dat zelfs een kosten van 2K€ mij een tvt van minimaal 7,5 jaar oplevert.
IK heb ongeveer hetzelfde; groep 1 is 5000 Wp en zal zeker >90% opwekken daar dit schaduwvrij naar het zuiden staat gericht; het is een beetje het schoolvoorbeeld van een ideaal dak :)
Groep 2 is 2400 Wp, echter heeft deze een minimum zonhoek nodig van 18° waardoor ik schat dat deze ook maar iets van 75% opwekt. Totaal schat/bereken/bepaal ik dat die 7400 Wp ook maar 6200 Kwh oplevert..
Nu denk je economisch, maar als je langer bezig bent met deze materie.
dan veranderd je gedachte gang een heel stuk en word het economische een heel ander verhaal.
je gedachten gang veranderd zodra je dit gaat doen, geloof het maar. ;)
Dit kan ik enkel bevestigen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-07-2020
Tomexergie schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:19:
[...]

.....
Als ik al die financiele plaatjes zie, dan bekruipt bij mij het gevoel dat een aantal forum leden een verkeerd motief gebruiken om een warmtepomp te installeren.
....
Ik doe dat voor het milieu om het gebruik van fossiele brandstof terug te dringen en duurzaam met energie om te gaan. De terugverdientijd en subsidie zijn daaraan ondergeschikt.
.
beste'Tomexergie',

ook als je enigste motivatie het milieu is, zou je TVT belangrijk moeten vinden!. Niemand heeft oneindig veel geld.
Met een gegeven budget kun je het meeste voor het milieu bereiken door investeren in die oplossingen met de kortste TVT,
dus beter bv. beter LW v 4ke met 90% gasbesparing + 10ke v 2-de hands elec auto, dan WW v 14ke met 100% gasbesparing (voorbeeld slechts ter illustratie vh idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Appie Heijn schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 12:15:
@migjes, er komt een tijd dat je heel blij gaat worden van je O-W dak.
jep, dat ben ik al. ;)
(heb nu al bijna 5,66kWp hangen op het kleine dakje van mijn kleine huisje.
stiekem is dat best al veel, en er komt misschien nog een 1,3kWp bij, gewoon voor de fun op het schuurtje.
dump de stroom in de zomer wel bij de buren, heb ik zelf wat extra voor in de winter.)
Grolsch schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 12:18:
@Migje, economische besluiten betekend niet per definitie goedkope keuzes maken ;)

Maar een investering moet inderdaad wel een ROI hebben van <8 jaar, anders doe ik het ook niet.

In ons stamcafé hangt een bordje met de tekst "Kwaliteit kost geld, rotzooi kost kapitalen!"

Dat blijft een waarheid als een koe :P
als ik had gerekend met een ROI van 8 jaar , dan had ik nooit moeten beginnen met mijn pv panelen. ;)
maar wat blijkt, ik heb al zoveel verdiend, dat ik nu gratis kon uitbreiden met 75% extra Wp. >:)
voor de fun gewoon 10X300Wp panelen gescoord.
best wel pittige panelen, ik zie nu de omvormer al in januarie weer boven de 1kW komen, gaat nog leuk worden deze lente.
(ik sta op het moment een 1200kWh in de +, maar voor dat het zomer is sta ik waarschijnlijk al lang weer in de -, ik lach me dood.)

en zoals theo ook bevestigt.
je gedachten veranderen nog wel, kom daar maar eens over een jaartje of wat op terug. ;)
(dit is een wel zo makkelijke voorspelling, lol.
niet eens een kristallen bol voor nodig.)
Theo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 12:19:
[...]
IK heb ongeveer hetzelfde; groep 1 is 5000 Wp en zal zeker >90% opwekken daar dit schaduwvrij naar het zuiden staat gericht; het is een beetje het schoolvoorbeeld van een ideaal dak :)
Groep 2 is 2400 Wp, echter heeft deze een minimum zonhoek nodig van 18° waardoor ik schat dat deze ook maar iets van 75% opwekt. Totaal schat/bereken/bepaal ik dat die 7400 Wp ook maar 6200 Kwh oplevert..
heb je er al een vol jaar opzitten eigenlijk?
(zelfs mijn ongelukkige oost-west, met erg laag huisje als je naar de omgeving kijkt. en ook nog eens 45 graden dakhoek. doet al 75%, dus ik verwacht bij jouw een hoger opbrengst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

migjes schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 12:33:
[...]

heb je er al een vol jaar opzitten eigenlijk?
(zelfs mijn ongelukkige oost-west, met erg laag huisje als je naar de omgeving kijkt. en ook nog eens 45 graden dakhoek. doet al 75%, dus ik verwacht bij jouw een hoger opbrengst)
Ik heb er nog geen jaar opzitten. Van de 5kW groep is 3330 Wp actief sinds eind september. De resterende 1660 Wp is sinds december actief. En de 2.4 kW groep ligt ook pas sinds november op het dak.

Heb dus niet veel zonuren gehad op de panelen tot nu toe..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Laatst online: 17-06 21:44

roelbb

knorretje

nieuwe lijst van de SDE+ regeling

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

ben benieuwd wanneer de subsidiepot leeg is. Ik hoorde ook al verhalen dat grotere installatiebedrijven alvast subsidie aanvragen voor nog te leveren apparaten om op die manier zeker te zijn dat zij met subsidie kunnen leveren/verkopen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-07 15:17
Met interesse lees ik de laatste pagina's omtrent de berekeningen of een WP uit kan.
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als migjes volgens mij.

Mijn gasverbruik is ca. 650m3, waarvan 65% voor verwarming is. Dit is 422.5m3. Kosten: 422,5 x €0.65 = €275. 422.5m3 gas = 3380kWh (1m3 = ca. 8kWh). Als ik deze warmte middels WP wil maken kost me dit bij een COP van 4 dus 3380/4=845kWh x €0.18 = €152.

Verschil: €275 - € 152 = €123,-.Zelfs bij een investering van slechts €1500,- all in die ik een tijdje terug zag langskomen (Develdonk) heb ik een tvt van ruim 12 jaar. Voor mij mede een reden om ondanks de subsidies er niet voor te gaan. Of klopt er iets niet in mijn berekening of zienswijze?
develdonk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:29:
[...]

Grolsch with all due respect maar check je factfinding en laat zien dat je zelf ook tijd investeert ipv "maar zie graag wetenschappelijk bewijs :P". Hier in een aantal regels waarom het zeer zeker economisch is voor jou om ENKEL en ALLEEN je gasverbruik voor ruimteverwarming te vervangen:

(obv prijzen budget energie)
1500m3 gas * 0,637 = EUR 955
3000kwh elec. * 0,1793 = EUR 538
verschil = EUR 417

obv 1500m3 per jaar heb je ongeveer 6kw nodig, naar boven afgerond geeft 7,5kwh van Toshiba:
https://www.instaladorate...hz-sw75vha-ersc-vm2c.html
nieuwwaarde: EUR 3.347
subsidie: EUR 2.300
kostprijs: EUR 1.047

installatie STEK: EUR 250
installatie CV: EUR 200

Totale kosten: EUR 1.500
besparing p. jaar: EUR 417
TVT: 3,6 jaar

I rest my case
migjes schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:30:
[...]

jep, je hebt het door. ;)

maar helaas hebben de meeste mensen al gas en cv.
en als ik dan naar mijn situatie kijk dat ik maar 600m3 gas per jaar gebruik of een +/- 360€.
dan is een investering van 5K veel geld helaas.
(dan gebruik ik ook nog 150m3 gas voor tap water + 25m3 voor koken.
dus puur stoken is maar 425m3 of 255€
of 90€ voor tap water.)
dit maak voor mij dat ik er niet voor wil lenen, of anders financieren.
helaas het is maar even zo.
ik droom nog even door, maar het zal vast wel goed komen in de toekomst.

(gelukkig word ik altijd erg blij van de verhalen die ik hier lees.
samen werkingen(koop acties), gegevens uit wisselingen.
probeersels, soms ook wel eens goed falend, lol het hoort er bij.
ga door boy's ga door. _/-\o_ )

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Joris 407 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:32:
Met interesse lees ik de laatste pagina's omtrent de berekeningen of een WP uit kan.

Mijn gasverbruik is ca. 650m3, waarvan 65% voor verwarming is. Dit is 422.5m3. Kosten: 422,5 x €0.65 = €275. 422.5m3 gas = 3380kWh (1m3 = ca. 8kWh). Als ik deze warmte middels WP wil maken kost me dit bij een COP van 4 dus 3380/4=845kWh x €0.18 = €152.

Verschil: €275 - € 152 = €123,-.Zelfs bij een investering van slechts €1500,- all in die ik een tijdje terug zag langskomen (Develdonk) heb ik een tvt van ruim 12 jaar. Voor mij mede een reden om ondanks de subsidies er niet voor te gaan. Of klopt er iets niet in mijn berekening of zienswijze?
ondanks dat je het zelfde probleem hebt als ik.
raad ik toch aan om er voor te gaan, en die warmte pomp gewoon te doen. ;)
(uiteindelijk doe ik dat ook. alleen niet nu.)
geld is niet het enige wat blinkt.

waar mee ik wil zeggen, je kunt een warmte pomp ook weer omdraaien en als airco gebruiken en zo je huis koelen.
dat is een stukje luxe wat je van de prijs mag aftrekken.
(ook word je huis er meer waard van, hoeveel is alleen niet te voorspellen op dit moment.
de toekomst zal het moeten uit wijzen.)

met een warmte pomp er bij is het voor mij straks ook een stuk leuker stoken.
ik kan veel meer ruimtes gaan verwarmen, zonder dat het me iets kost.
(ook de lagere hoeveelheid kW van een warmte pomp, gaat mij luxe geven.
nu heb ik regelmatig dat mijn vloer koud aan voelt omdat de gas ketel te veel kW in een korte tijd er in heeft geduwd. ik heb dus te veel kW met mijn gas ketel.)

ook is in een heel rap tempo mijn stroom straks gratis.
(ik vlieg door de tvt van mijn panelen heen.
dus hoef niks te rekenen voor mijn kWh's.
ik heb al het "probleem" dat ik ze niet meer op krijg. ;)
ik kan die kWh's wel verkopen, maar echt veel krijg ik er niet voor.
voor het tvten van mijn panelen heb ik de warmte pomp niet voor nodig.)

en lage maand lasten zijn veel toffer (ondanks de hoge investering) als maar blijven betalen.
dus niks doen is ook geen optie. ;)

of te wel: no guts, no glory
(maar ik begrijp heel goed dat iedereen zijn situatie anders is.
soms is het niet jouw moment om iets te doen, en kan wachten een beter plan zijn.
ik zie net dat remeha een uitbreidings-modulen heeft voor mijn gas ketel.
met een 5kW monoblock, mmm interesting, verijst studie.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-02-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Joris 407 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:32:

[...]

[...]
Je kan geld investeren zodat je woning meer waard wordt. Warmtepomp, zonnepanelen en zonneboiler maken een woning meer waard. Dus enkel kijkend naar de knikkers zijn deze zaken een investering die je met verkoop er weer uithaalt.

Je kan ook niks doe uiteraard en heel langzaam het geld dat je voor investeringen kon gebruiken opmaken aan de maandelijkse energiebetalingen..

Dus los van of de aanschaf een warmtepomp en zonnepanelen voor jou snel terug te verdienen zijn met de maandlasten besparing, de investering heb je er in ieder geval al uit in de vorm van een waardevermeerdering van je woning.

En behalve dat; hoe awesome is het om maar 15 euro per maand te betalen voor energie?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-07 22:40
Er wordt in de lijst van RvO verschil gemaakt tussen "hybride" en lucht/water systemen. Er staan echter in de lijst met lucht/water systemen ook voorbeelden van bivalente systemen, die sterke overeenkomsten hebben met de apparaten die toch in de "hybride" lijst staan. Het enige verschil wat ik kan ontdekken is ofwel de parallel schakeling bij "hybride", en serie bij apparaten in het "lucht/water systemen" deel.

Nu zit er wat betreft subsidie een verschil van 1000 euro in. Waarom is dit verschil aanwezig? Is er een rendementsverschil?

Neem nu bijvoorbeeld de Remeha Hybrid Plus of de Elga: beide 1000 euro subsidie. Kijk je dan naar een Nefit EnviLine A/W Monoblock 7.0 B-S (ook 5 kW) dan zit daar 2300 euro subsidie op. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gibraltar schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:19:
Er wordt in de lijst van RvO verschil gemaakt tussen "hybride" en lucht/water systemen. Er staan echter in de lijst met lucht/water systemen ook voorbeelden van bivalente systemen, die sterke overeenkomsten hebben met de apparaten die toch in de "hybride" lijst staan. Het enige verschil wat ik kan ontdekken is ofwel de parallel schakeling bij "hybride", en serie bij apparaten in het "lucht/water systemen" deel.

Nu zit er wat betreft subsidie een verschil van 1000 euro in. Waarom is dit verschil aanwezig? Is er een rendementsverschil?

Neem nu bijvoorbeeld de Remeha Hybrid Plus of de Elga: beide 1000 euro subsidie. Kijk je dan naar een Nefit EnviLine A/W Monoblock 7.0 B-S (ook 5 kW) dan zit daar 2300 euro subsidie op. Mis ik iets?
hybride is een systeem dat je met gas draait + warmte pomp.
(dus op slechte koude dagen gewoon gas. en de betere dagen de warmte pomp.)
maar hier op het forum van tweakers doen we ook wel eens een beetje hacking.
het is hier tweakers, niet bange domme mensen die niks durven te doen. ;)

genoeg mensen die met een hybride dus gewoon door draaien en zo 100% van de verwarming er mee doen.
de elga word zo veel gebuikt hier op het forum, en dan word er de temperatuur-begrenzing er af gehaald om door te kunnen draaien.
(gewoon goed isoleren, dan lukt dat een heeeeeel eind.
isoleren is zoizo het verstandigste wat je kunt doen, warmte die je niet verliest hoef je ook niet op te wekken.
daar mee moet je beginnen. ;) )

subsidies worden verzonnen door ambtenaren, en die hebben soms een vreemde kijk op de wereld. >:)
Theo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:16:
[...]
En behalve dat; hoe awesome is het om maar 15 euro per maand te betalen voor energie?
oei, 15€ dat is wel heel veel geld. >:)
gewoon ieder jaar overstappen naar andere leverancier, en met de welkomst bonus krijg je geld. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
migjes schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:34:
[...]
hybride is een systeem dat je met gas draait + warmte pomp.
(dus op slechte koude dagen gewoon gas. en de betere dagen de warmte pomp.)
maar hier op het forum van tweakers doen we ook wel eens een beetje hacking.
het is hier tweakers, niet bange domme mensen die niks durven te doen. ;)

genoeg mensen die met een hybride dus gewoon door draaien en zo 100% van de verwarming er mee doen.
de elga word zo veel gebuikt hier op het forum, en dan word er de temperatuur-begrenzing er af gehaald om door te kunnen draaien.
Nee, dat is niet het verschil. Die apparaten met 2300 euro subsidie gooien ook een ketel aan op het moment dat ze de warmtevraag niet halen. Dus praktisch hetzelfde concept, alleen 1300 euro verschil in subsidie.
(gewoon goed isoleren, dan lukt dat een heeeeeel eind.
isoleren is zoizo het verstandigste wat je kunt doen, warmte die je niet verliest hoef je ook niet op te wekken.
daar mee moet je beginnen. ;) )
Isolatie > LTV aanbrengen (vloerverwarming, Low H20 radiatoren) > Warmtepomp > SWW boiler

Ik heb net het LTV gedeelte gehad, op naar de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gibraltar schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:15:
[...]

Nee, dat is niet het verschil. Die apparaten met 2300 euro subsidie gooien ook een ketel aan op het moment dat ze de warmtevraag niet halen. Dus praktisch hetzelfde concept, alleen 1300 euro verschil in subsidie.
jep, toch is dat het verschil.
hybride = gas + warmte pomp.
niet hybride = alleen warmte pomp.

(dat ambtenaren er een vreemde lijst van maken, ja die had ik al gezegd >:)
ik snap de verwarring, maar het is wel zo.
oei oei oei, de inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler gebruiken als niet hybride, ben benieuwd hoe ze dat in gedachten hebben.
dat kan best een flinke stroom vreter worden. :S
maar er is weinig bekend over wat en hoe ze dat in gedachten hebben.

even rekenen:
ik gebruik een 600m3.
met de ecolution kan ik dat naar +/- 240m3 terug brengen. (dat kan stiekem beter uitvallen)
dan moet ik de rest nog vervangen voor een cop van 1.
dus 240m3*8 = 2000kWh.
+800kWh voor de ecolution zelf.
of te wel het zou wel kunnen, maar is wel veel stroom die ik dan nodig heb.)
]

Isolatie > LTV aanbrengen (vloerverwarming, Low H20 radiatoren) > Warmtepomp > SWW boiler

cool. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 03-02-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

gibraltar schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:15:
[...]

[...]

Isolatie > LTV aanbrengen (vloerverwarming, Low H20 radiatoren) > Zonnepanelen> Warmtepomp > SWW boiler

IK vind dat in dat rijtje de zonnepanelen ook horen (ik heb ze er maar even bijgezet)

Ik heb het geluk dat mijn huis vol staat met gewone radiatoren, en dat deze zijn gedimensioneerd op een slecht geïsoleerde woning. Met een goed geïsoleerde woning zijn ze best overgedimensioneerd. Zo staan er in de keuken en huiskamer (55m2 samen) naast 55m2 aan vloerverwarming ook nog eens 5 vierkante meter aan dubbele radiatoren...
Gebruik ik deze met een lage temperatuur (40 graden aanvoer) wordt het huis ook gewoon prettig warm.

Vloerverwarming ligt er al; gewone radiatoren zijn goed genoeg voor LTV. Huis is compleet geïsoleerd , solar ligt er al en warmtepompaanvraag loopt :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
migjes schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:25:
[...]
jep, toch is dat het verschil.
hybride = gas + warmte pomp.
niet hybride = alleen warmte pomp.
[...]
Maar bijvoorbeeld die Nefit wordt gewoon de Monoblock 7.0 B-S als bivalent verkocht. Letterlijk: de "B" in het typenummer slaat op het feit dat je bijverwarmt met een ketel.
De EnviLine buitenunit - Split of Monoblock - wordt gecombineerd met een bivalente wandhangende EnviLine binnennunit en een externe bijverwarmer, bijvoorbeeld een (aanwezige) cv-ketel of hout- of pelletkachel. Het warme water wordt geleverd door een cv-combiketel, of door de combinatie warmtepomp en bijverwarmer. In het laatste geval gaat het om een single cv-ketel met een losse warmwaterboiler.
Het klopt dat je die ook stand-alone kan draaien, maar je kan hem ook met 2300 euro subsidie kopen en dan er een ketel op aansluiten. Misschien slaat het op het punt dat alleen het CV water uit de warmtepomp komt, en SWW uit de cv-combiketel. Maar er zit een mengventiel op om het water uit een cv-combiketel te mengen met het water uit de warmtepomp voor CV toepassingen: dat ding is dus ook hybride. Ik snap er gewoon helemaal niets van :+.
Theo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:35:
[...]
IK vind dat in dat rijtje de zonnepanelen ook horen (ik heb ze er maar even bijgezet)
Nee, niet in dit rijtje. Zonnepanelen kun je altijd verstandig in investeren, ook als je huis niet goed geïsoleerd is. Een warmtepomp aanschaffen bij slechte isolatie en geen LTV is minder goed investeren (het kan wel, maar voor mij niet de goede volgorde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Bedankt voor de reactie migjes en Theo, ik kijk er grotendeels hetzelfde tegenaan als jullie. Keuzes..

@Develdonk, bij je berekening hieronder komt toch ook nog de installatie bij buiten de STEK en CV? Dus gewoon de fysieke plaatsing van de units en leidingwerk? Of zit dat er bij in?
Heb je tips voor installateurs / waar haal de je installatieprijzen vandaan?

En heb ik ook niet een boiler nodig?
develdonk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:29:
[...]

Grolsch with all due respect maar check je factfinding en laat zien dat je zelf ook tijd investeert ipv "maar zie graag wetenschappelijk bewijs :P". Hier in een aantal regels waarom het zeer zeker economisch is voor jou om ENKEL en ALLEEN je gasverbruik voor ruimteverwarming te vervangen:

(obv prijzen budget energie)
1500m3 gas * 0,637 = EUR 955
3000kwh elec. * 0,1793 = EUR 538
verschil = EUR 417

obv 1500m3 per jaar heb je ongeveer 6kw nodig, naar boven afgerond geeft 7,5kwh van Toshiba:
https://www.instaladorate...hz-sw75vha-ersc-vm2c.html
nieuwwaarde: EUR 3.347
subsidie: EUR 2.300
kostprijs: EUR 1.047

installatie STEK: EUR 250
installatie CV: EUR 200

Totale kosten: EUR 1.500
besparing p. jaar: EUR 417
TVT: 3,6 jaar

I rest my case

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
[b]
ik zie net dat remeha een uitbreidings-modulen heeft voor mijn gas ketel.
met een 5kW monoblock, mmm interesting, verijst studie.)
Hou me op de hoogte, ik heb ook een Remeha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gibraltar schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:41:
[...]

Maar bijvoorbeeld die Nefit wordt gewoon de Monoblock 7.0 B-S als bivalent verkocht. Letterlijk: de "B" in het typenummer slaat op het feit dat je bijverwarmt met een ketel.
[...]

Het klopt dat je die ook stand-alone kan draaien, maar je kan hem ook met 2300 euro subsidie kopen en dan er een ketel op aansluiten. Misschien slaat het op het punt dat alleen het CV water uit de warmtepomp komt, en SWW uit de cv-combiketel. Maar er zit een mengventiel op om het water uit een cv-combiketel te mengen met het water uit de warmtepomp voor CV toepassingen: dat ding is dus ook hybride. Ik snap er gewoon helemaal niets van :+.
tja, ambtenaren en hun wegen.
ik probeer ze al lang niet meer te begrijpen, laat staan dat ik er van wakker zal liggen.
geniet er van zolang het kan. ;)
(het is alleen maar de bedoeling dat je hem niet bivalent of hybride aansluit.
of en hoe ze dat willen controleren :?
maar mijn naam is haas ........)
Joris 407 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:50:
[...]
http://www.remeha.nl/prof...-plus.htm#tabber5816-tab2
lijkt me wel een aardig systeem, maar het is niet mijn systeem, helaas, dit gaat niet passen op mijn zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
En veel te duur: adviesprijs vanaf €5753,-, maar ja das waarschijnlijk inclusief de gasketel

[ Voor 37% gewijzigd door Joris 407 op 03-02-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Joris 407 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:03:
En veel te duur: adviesprijs vanaf €5753,-, maar ja das waarschijnlijk inclusief de gasketel
adviesprijs is meestal erg hoog bij remeha, werkelijkheid is het vaak goedkoper.
(maar ja als je hem dit jaar nog wil zal hij erg duur zijn.
subsidies stuwen de prijs vaak erg omhoog.
ik ben meestal niet blij met subsidies. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
migjes schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:08:
[...]

adviesprijs is meestal erg hoog bij remeha, werkelijkheid is het vaak goedkoper.
(maar ja als je hem dit jaar nog wil zal hij erg duur zijn.
subsidies stuwen de prijs vaak erg omhoog.
ik ben meestal niet blij met subsidies. ;) )
De optie van Develdonk (€1500,- incl. installatie) spreekt me meer aan.. Maar ik denk dat daar nog wel wat bij komt. De vraag ook maar even aan jou: beetje een lekenvraag maar ja:
Heb ik bij een LW WP ook niet altijd een boiler nodig? Of kan ik hem zien als een soort doorstroomverwarmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Joris 407 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:29:
[...]

De optie van Develdonk (€1500,- incl. installatie) spreekt me meer aan.. Maar ik denk dat daar nog wel wat bij komt. De vraag ook maar even aan jou: beetje een lekenvraag maar ja:
Heb ik bij een LW WP ook niet altijd een boiler nodig? Of kan ik hem zien als een soort doorstroomverwarmer?
altijd een boiler nodig als je tapwater wil maken.
daar ontkom je niet aan.
(kijk of je er niet 1 kunt nemen met een extra spiraal, dan kun je er ook nog een zonnecollector aan hangen.
bespaar je nog meer.)

jouw gas ketel is waarschijnlijk een +/- 20 tot 30kW.
dat is hij alleen maar omdat hij als doorstromer water verwarmt om te douche en badderen.

om je huis warm te maken draait hij voor 99,9% van de tijd waarschijnlijk in zijn laagste modulatie stand.
grote kans dat dat tussen de 5-6 kW is.
en met jouw lage gas gebruik is waarschijnlijk de 5kW al te veel, net zo als bij mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Joris 407 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:29:
[...]

Als je de warmtepomp enkel voor verwarming gebruik dan heb je geen boiler nodig. Wil je ook je warmwater via een warmtepomp hebben dan heb je een grote boiler nodig; een warmtepomp is geen doorstroom

De benodigde boiler met een warmtepomp is qua volume groter dan een elektrischw of gas/CV gestookte boiler daar met een warmtepomp het water minder wam is (55°C terwijl een gewone boiler gemakkelijk 80°C kan zijn) Een vuistregel is dat een warmtepompboiler met 55°C water ongeveer 50% groter moet zijn dan een gewone 80°C boiler.

Maar nogmaals, als je enkel de warmtepomp gebruik voor verwarming, of voor voorverwarming voor de CV, dan heb je geen boilervat nodig

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Dan zou ik er maar een warmtemeter op zetten dan kun je zien of dat ding werkelijk geld bespaart. Als een WP verkeerd geinstalleerd wordt moet je er zelfs geld op toeleggen omdat zonder performance indicatie je niet kunt zien dan of WPtje vreet aan je bankrekening. En je krijgt nog herrie op de koop toe.

Als geld het belangrijkste motief zou zijn, dan zou ik persoonlijk geen WP installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 08:25
Ook ik kijk met veel interesse naar een warmtepomp. Ik woon nu krap een jaar in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met een glazen pui over twee verdiepingen op het zuiden en 3050wp aan zonnepanelen. Het afgelopen jaar komen wij uit op een verbruik van 350m3 voor de (vloer)verwarming van de woning die continu op 21 graden staat. Wij houden een 1000kwh over aan elektriciteit. Nu lijkt het mij gunstig deze overcapaciteit te gebruiken voor de verwarming (en koeling) van onze woning in plaats van terugleveren (gezien de lage tarieven).

Klopt dan deze berekening:
350m3 * 8kwh / 4 (COP van een WP) = 700Kwh.
Dan bespaar ik 350m3 * 0,65 = 227 euro aan gas.
Ik lever dan 700kwh a 9 cent per kwh minder terug aan het net: -63 euro.
227 - 63 = 164 euro besparing en 350m3 minder gas.

Stel dat het aansluiten van een warmtepomp kost 1640 euro zoals die van Develdonk die Joris 407 aanhaalt.

In mijn achterhoofd heb ik dan de PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C genomen.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Stephanoff schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 18:09:
Ook ik kijk met veel interesse naar een warmtepomp. Ik woon nu krap een jaar in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met een glazen pui over twee verdiepingen op het zuiden en 3050wp aan zonnepanelen. Het afgelopen jaar komen wij uit op een verbruik van 350m3 voor de (vloer)verwarming van de woning die continu op 21 graden staat. Wij houden een 1000kwh over aan elektriciteit. Nu lijkt het mij gunstig deze overcapaciteit te gebruiken voor de verwarming (en koeling) van onze woning in plaats van terugleveren (gezien de lage tarieven).

Klopt dan deze berekening:
350m3 * 8kwh / 4 (COP van een WP) = 700Kwh.
Dan bespaar ik 350m3 * 0,65 = 227 euro aan gas.
Ik lever dan 700kwh a 9 cent per kwh minder terug aan het net: -63 euro.
227 - 63 = 164 euro besparing en 350m3 minder gas.

Stel dat het aansluiten van een warmtepomp kost 1640 euro zoals die van Develdonk die Joris 407 aanhaalt.

In mijn achterhoofd heb ik dan de PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C genomen.
Je berekening lijkt aardig te kloppen :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
Theo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 18:11:
[...]

Je berekening lijkt aardig te kloppen :)
Ok dan heb ik mij goed ingelezen :) . Er moest nog een regeltje bij: dan heb verdien ik de WP dus in ongeveer 10 jaar terug. ;) .

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 17-02-2024
Grolsch schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:33:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Toen ik mijn eerste reactie poste in dit topic snapte ik bovenstaande nog niet, ondertussen is het mij duidelijk maar nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg! _/-\o_

Ik heb ook erg veel gehad aan onderstaande link, daar staat het ook heel duidelijk in:

http://www.warmtepomp-info.nl/warmtepomp/

Wat me wel opvalt is dat er verschillend gerekend wordt, jij komt dus op € 230,00 per jaar goedkoper.

Onderstaande komt op 417 per jaar, dat is toch bijna 100% verschil.

[...]
Grolsch: verschil tussen "mijn" berekening en andere berekeningen is dat ik bij elk getal een bron heb gebruikt die je kan valideren waarmee ik aantoon dat het geen over de duim berekening is met aanname's...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Joris 407 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:44:
Bedankt voor de reactie migjes en Theo, ik kijk er grotendeels hetzelfde tegenaan als jullie. Keuzes..

@Develdonk, bij je berekening hieronder komt toch ook nog de installatie bij buiten de STEK en CV? Dus gewoon de fysieke plaatsing van de units en leidingwerk? Of zit dat er bij in?
Heb je tips voor installateurs / waar haal de je installatieprijzen vandaan?

En heb ik ook niet een boiler nodig?

[...]
Prijs voor STEK aansluiten en CV aansluiten staan er gewoon bij (EUR 250 en EUR 200). Het STEK aansluiten van de unit stelt normaliter niet zo heel veel voor. Jij dient wel te zorgen dat je een dakdoorvoer besteld hebt en dat deze geplaatst is en alles goed toegankelijk is. De STEK monteur zal dan de koppelingen met slang vastmaken aan de elga aan de ene kant en aan de andere kant aan de buitenunit. Was hier alles bij elkaar nog geen 3,5 uur werk. Het inbedrijfstellen duurde nog het langst (omdat ik 1 dipswitch verkeerd had gezet waardoor we techneco moesten bellen).

CV monteur is helemaal zo gedaan. Van je aanvoer en afvoer naast je cv ketel een aftakking maken middels T-stuk, terugslagklep er in een aansluiten maar. Daarom is dit ook goedkoper.

[ Voor 25% gewijzigd door develdonk op 03-02-2016 20:40 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
@Joris, wat je overziet is de capaciteit. in de berekening die ik maak ga ik uit van een bepaald gasverbruik en zet daar een warmtepomp naast die in verhouding staat. in jouw specifiek geval heb je een warmtepomp nodig die veel lichter is; immers je verbruikt ook veel minder gas dan in mijn voorbeeld.

Hier eentje die kan verwarmen en koelen:
https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ersd-vm2c.html

kost je:
EUR 2.831 apparaat
EUR 200 cv
EUR 250 stel monteur
------------
EUR 3.331
EUR 2.300 subsidie
-------------
EUR 1.031 totale kosten
besparing EUR 123
tvt 8,4 jaar (bij gelijkblijvende gasprijzen)

m.a.w. niet heel erg rendabel voor de portemonnee.... TENZIJ je zonnecellen gaat neerleggen. gas saldeert niet lekker maar stroom gaat prima tot 2020 :D

[ Voor 34% gewijzigd door develdonk op 03-02-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Stephanoff schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 18:18:
[...]

Ok dan heb ik mij goed ingelezen :) . Er moest nog een regeltje bij: dan heb verdien ik de WP dus in ongeveer 10 jaar terug. ;) .
je berekening klopt niet. je warmtepomp is te groot gedimensioneerd. je kan het prima af met een 4 kw versie. ik dek hier met een 5kw versie namelijk 1441 m3 gas af en jij hoeft maar 350 m3 gas af te dekken. m.a.w je kostprijs kan stuk lager en tvt is dan korter:
https://www.instaladorate...hz-sw40vha-ersd-vm2c.html
EUR 2.782 - 2.300 subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dank je,
Zonnepanelen heb ik al, maar niet voldoende om ook een Wp te voeden. De onzekerheid omtrent salderen vind ik ook een aardige reden om er voorlopig vanaf te zien. In de winter, als je warmte nodig hebt, heb je juist weinig opwek..
develdonk schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:30:
@Joris, wat je overziet is de capaciteit. in de berekening die ik maak ga ik uit van een bepaald gasverbruik en zet daar een warmtepomp naast die in verhouding staat. in jouw specifiek geval heb je een warmtepomp nodig die veel lichter is; immers je verbruikt ook veel minder gas dan in mijn voorbeeld.

Hier eentje die kan verwarmen en koelen:
https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ersd-vm2c.html

kost je:
EUR 2.831 apparaat
EUR 200 cv
EUR 250 stel monteur
------------
EUR 3.331
EUR 2.300 subsidie
-------------
EUR 1.031 totale kosten
besparing EUR 123
tvt 8,4 jaar (bij gelijkblijvende gasprijzen)

m.a.w. niet heel erg rendabel voor de portemonnee.... TENZIJ je zonnecellen gaat neerleggen. gas saldeert niet lekker maar stroom gaat prima tot 2020 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:30
BarryH schreef op zondag 31 januari 2016 @ 21:14:
[...]

Ben benieuwd. Volgens mij gebruikt de elga (met carrier?) alleen gewenste temp., kamertemperatuur en warmtevraag (het vlammetje)
Isense weer van OTC/RT naar RT gezet, teveel schommelingen in de kamertemp.
Loopt nu alweer een paar dagen goed, maar nadraaitijd vd ELGA is wel absurd lang, terwijl Isense geen warmteaanvraag meer stuurt.

SWW programma wordt, denk ik, niet naar de HR doorgestuurd. HR draait nu op SWW ketelsetting, welke wel snachts wel door de Isense setting wordt overruled, dat dan weer wel.Wat is jouw ervaring??

Moduleren van HR-brander heb ik nog niet kunnen bekijken.

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:10
amarkest schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:35:
[...]

Isense weer van OTC/RT naar RT gezet, teveel schommelingen in de kamertemp.
Loopt nu alweer een paar dagen goed, maar nadraaitijd vd ELGA is wel absurd lang, terwijl Isense geen warmteaanvraag meer stuurt.

SWW programma wordt, denk ik, niet naar de HR doorgestuurd. HR draait nu op SWW ketelsetting, welke wel snachts wel door de Isense setting wordt overruled, dat dan weer wel.Wat is jouw ervaring??

Moduleren van HR-brander heb ik nog niet kunnen bekijken.

grtz
ik heb een celcia 20 om de elga aan te sturen. die draait bij mij niet lang na (houdt wel lang zn 20 watt standby verbruik).
Daarnaast stuur ik met een ISense rechtstreeks de calenta aan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:15
BarryH schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:43:
[...]

ik heb een celcia 20 om de elga aan te sturen. die draait bij mij niet lang na (houdt wel lang zn 20 watt standby verbruik).
Daarnaast stuur ik met een ISense rechtstreeks de calenta aan.
Heb ook een Celcia 20 hangen aan de Elga, maar de extreem lange nadraaitijden van de pomp die Amarkest rapporteert zie ik de afgelopen twee weken ook. Het 'brandertje' op de Celcia (= warmtevraag) blijft ook aanstaan tijdens die nadraaitijden.

Omdat mijn T-loggers voor aanvoer en retour kaduuk zijn kom ik er nog niet precies achter, maar mijn indruk is dat het te maken heeft met de veel lagere pompsnelheid die ik de afgelopen twee weken hanteer.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:48:
[...]

Heb ook een Celcia 20 hangen aan de Elga, maar de extreem lange nadraaitijden van de pomp die Amarkest rapporteert zie ik de afgelopen twee weken ook. Het 'brandertje' op de Celcia (= warmtevraag) blijft ook aanstaan tijdens die nadraaitijden.

Omdat mijn T-loggers voor aanvoer en retour kaduuk zijn kom ik er nog niet precies achter, maar mijn indruk is dat het te maken heeft met de veel lagere pompsnelheid die ik de afgelopen twee weken hanteer.
OK. mijn brandertje blijft dan ook aan en mijn pompsnelheid op de ELGA staat op 4. Als ik de isense dan 0,5c lager zet stop het nadraaien na 5 sec.
(vlammetje op de Isense betekent CV-bedrijf, radiatortje betekent regelaar vraagt warmte).
radiatortje wordt tijdens dat lange nadraaien niet gedisplayd.

[ Voor 13% gewijzigd door amarkest op 03-02-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:54:
[...]

OK. mijn brandertje blijft dan ook aan en mijn pompsnelheid op de ELGA staat op 4. Als ik de isense dan 0,5c lager zet stop het nadraaien na 5 sec.
(vlammetje op de Isense betekent CV-bedrijf, radiatortje betekent regelaar vraagt warmte).
radiatortje wordt tijdens dat lange nadraaien niet gedisplayd.
Bij mij staat de pomp op 2,5 sinds twee weken. We zouden natuurlijk onze daadwerkelijke flow moeten weten om te bepalen of jouw 'standje 4' vergelijkbaar is met mijn standje 2,5, en of dit inderdaad een factor is. Ik ga binnenkort weer eens een tijdje hoger zitten om te kijken of mijn recente verhoogde efficiëntie (>15%) te maken heeft met recent waterzijdig inregelen of een beter ingestelde flow. Ik juich tegenwoordig pas na een week met dezelfde settings.

Het is niet gek natuurlijk dat het brandertje én de pomp uitgaan bij 0,5˚C verlaging op je iSense. Dan zit je opeens ruim boven je setpoint.

Bij mij staat de Celcia nu continu op één temperatuur (17,8), en ik zie de ruimtetemperatuur op de Celcia variëren binnen een bandbreedte van 0,2˚C daarboven (17,8-18,0). Binnen die bandbreedte blijft het brandertje eigenlijk altijd aan, en de pomp ook. Komt de ruimte-T door omstandigheden (zon, koken etc) boven het setpoint +0,2˚ (18,1 en verder), dan stopt brandertje én pomp.

[Terzijde: Met de Honeywell zie ik trouwens ook regelgedrag binnen die bandbreedte van 0,2 graden, maar dan gemeten met een aparte T-logger bij de thermostaat. Dan +/- 0,1 graad om setpoint, maar dat kan aan andere calibratie liggen.]

Incidentele meting van aanvoertemperatuur laat zien dat de pomp blijft draaien, zelfs al is die aanvoer-T ruim vier graden lager dan bij daadwerkelijk stoken (in mijn geval bv 18 graden of minder). Dat is echt raar: er is geen nuttige warmte meer te transporteren, en toch draait de pomp.

Er bestaat nog steeds verschil van inzicht of Elga effectief iets met OT-commando warmtevraag doet. In TS wordt gesteld dat Elga daar niks mee doet (alleen ruimte-T en gewenste-T), maar anderen beweren hier op het forum weleens anders.

Het lijkt in ons geval wel, alsof de Elga het signaal 'warmtevraag' van de thermostaat wél van toepassing laat zijn op de pomp, maar niet op de wp. Maar dat is ook echt gek...

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:36:
[...]

Er bestaat nog steeds verschil van inzicht of Elga effectief iets met OT-commando warmtevraag doet. In TS wordt gesteld dat Elga daar niks mee doet (alleen ruimte-T en gewenste-T), maar anderen beweren hier op het forum weleens anders.

Het lijkt in ons geval wel, alsof de Elga het signaal 'warmtevraag' van de thermostaat wél van toepassing laat zijn op de pomp, maar niet op de wp. Maar dat is ook echt gek...
Wellicht triggert de intieele warmtevraag de ELGA en stuurt deze vervolgens op ruimte-T en gewenste-T en zie ik na verloop van tijd geen warmtevraag symbool meer, maar wel het CV-bedrijf (ELGA dus) symbool.

ik ga iig mn pompsnelheid ook weer ff hoger zetten.

wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
develdonk schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:35:
[...]
je berekening klopt niet. je warmtepomp is te groot gedimensioneerd. je kan het prima af met een 4 kw versie. ik dek hier met een 5kw versie namelijk 1441 m3 gas af en jij hoeft maar 350 m3 gas af te dekken. m.a.w je kostprijs kan stuk lager en tvt is dan korter:
https://www.instaladorate...hz-sw40vha-ersd-vm2c.html
EUR 2.782 - 2.300 subsidie
Thanks. Dan kan het inderdaad nog goedkoper, zeker als we de koelfunctie niet nodig hebben (SW45VA+EHSD). Die heeft ook nog een hogere COP. Maar de koeling in de zomer is ook het afwegen waard aangezien we nog ruim 300kwh overcapaciteit hebben.

Transport vanuit Malaga wordt wel een dingetje. Wellicht maakt een gezamenlijk inkoop/transport het nog wat interessanter :) .

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Joris 407 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:29:
Dank je,
Zonnepanelen heb ik al, maar niet voldoende om ook een Wp te voeden. De onzekerheid omtrent salderen vind ik ook een aardige reden om er voorlopig vanaf te zien. In de winter, als je warmte nodig hebt, heb je juist weinig opwek..

[...]
Ik heb de onzekerheid omtrent salderen aangegrepen om over 2 maanden juist uit te breiden met zonnepanelen (PV). De reden is dat ik nu nog 4 zomers kan salderen en dan de panelen al voor zo'n 75% heb terug verdient (1 kwp is tegenwoording 1 eur). m.a.w. ik denk dat het JUISt een reden is zsm in te stappen want over 2 jaar loont het een stuk minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Joris 407 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 08:35:
Is het een beetje te doen om zelf alles te installeren? Buiten unit plaatsen, binnen unit plaatsen, dakdoorvoer maken, leidingwerk aanleggen, STEK werk uitbesteden. Inregelen zelf? Of zijn er installateurs die met zelf aangeleverde spullen willen werken?

[...]
Zelf installeren is goed te doen. Ik heb alles zelf gedaan alleen het vacumeren en de R410 kranen opendraaien heeft een F-gassen monteur gedaan.

De F-gassen monteur vroeg wel van te voren of het misschien om een Gamma airco ging, want dan gaf hij geen garantie op de inbedrijf stelling.

Het scheelde ook dat ik de monteur in box4 kon betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 04-02-2016 09:12 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
[quote]Bram-Bos schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:36:
[...]
nadraaien
/quote]

pomp van 4 naar 5 gezet, nadraaien lijkt op normaal gedraag. Binnen een minuut klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-07 17:56
Voor de dB freaks (met ook de "nacht" stand opties)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2x4AzYe.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 06-07 12:33
Theo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:16:
[...]

Je kan geld investeren zodat je woning meer waard wordt. Warmtepomp, zonnepanelen en zonneboiler maken een woning meer waard. Dus enkel kijkend naar de knikkers zijn deze zaken een investering die je met verkoop er weer uithaalt.

Je kan ook niks doe uiteraard en heel langzaam het geld dat je voor investeringen kon gebruiken opmaken aan de maandelijkse energiebetalingen..

Dus los van of de aanschaf een warmtepomp en zonnepanelen voor jou snel terug te verdienen zijn met de maandlasten besparing, de investering heb je er in ieder geval al uit in de vorm van een waardevermeerdering van je woning.

je doet hier een aanname. wij hebben ons huis laten taxeren afgelopen jaar nadat we kruipruimteisolatie, zonnepanelen, zonneboiler etc. hadden geinvesteerd, maandlasten van ongeveer 50 euro (komende van 125) met zo een 800 m3 verbruik, 300 kWh over.

Enige wat de taxateur zei was dat je hooguit de voorkeur krijgt bij twee dezelfde huizen vanwege de lage maandlasten. Misschien 5k extra, als je geluk hebt.

Nou, daar hoef je het dus niet voor te doen. Ik heb hem daarna overigens direct de deur gewezen... 8)7
Joris 407 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:50:
[...]

Calenta 40C + iSense hier, ben ook benieuwd!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
alberthakvoort schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:24:

[afbeelding]
Dat ziet er netjes uit. :)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2016 09:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
fabstar81 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:45:
[...]
je doet hier een aanname. wij hebben ons huis laten taxeren afgelopen jaar nadat we kruipruimteisolatie, zonnepanelen, zonneboiler etc. hadden geinvesteerd, maandlasten van ongeveer 50 euro (komende van 125) met zo een 800 m3 verbruik, 300 kWh over.

Enige wat de taxateur zei was dat je hooguit de voorkeur krijgt bij twee dezelfde huizen vanwege de lage maandlasten. Misschien 5k extra, als je geluk hebt.

Nou, daar hoef je het dus niet voor te doen. Ik heb hem daarna overigens direct de deur gewezen... 8)7
jep, en daar heeft de taxateur helemaal gelijk in.
je hebt voor 10k aan apparatuur op dak gelegd, en ja dat is 2de hands ongeveer 5k waard.
netjes toch, is vrij normaal.
en wees realistisch, wat is nu 5k op een huis van 200k.
is maar een paar %tjes, zoveel doet dat niet.
net zo als een nieuwe keuken/badkamer/dakkapel.
(oke dakkapel neemt een taxateur wel mee, maar dat is puur hoeveelheid licht inval op zolder, waardoor het van bergruimte veranderd in leef ruimte, maar dan moet je het wel goed gedaan hebben, anders telt die ook niet mee. ;) )

maar er is wel iets aan het veranderen waar een taxateur geen rekening mee houd.
(is niet zijn vakgebied.)
je kunt als koper meer hypotheek krijgen als het huis aan bepaalde duurzaamheid regels voldoet.
als je lage maandlasten hebt met een huis, dan kun je in theorie ook meer hypotheek betalen.
dus als verkoper krijg je dan ook makkelijker de zaak verkocht voor een betere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
alberthakvoort schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:24:

[afbeelding]
Mooi dat je een silent mode kunt instellen. Ik heb mijn Chinese thermostaat van 9 eur binnen en ga Elga onder 0C laten uitschakelen. dT=1C b.v. -1 uit en 0C weer aan. Dat scheelt ook een hoop geluid en maar 3% minder opbrengst. Bij -4C zijn de drukverschillen groot en daarme ook meer geluid heb ik geconstateerd.

Regeltechnisch en ook de monitoring is de PUHZ W50 de Elga ver vooruit. Meer instellingen en een COP meting en dan ook nog een silent mode. Techneco loopt achter met het oude concept. Alleen weet ik niet of jouw W50 ook bivalent kan draaien zoals de Elga.

Maar wat mij opvalt in dit forum dat we veel COP cijfers zien van de Elga, maar van andere WP's zie ik weinig. Wat doet jouw WP b.v. over de maand januari?

Kunnen we op dit forum iets maken zoals de Duitse Warmepumpen verbrauchsubersicht?
Daarmee kun je zien wat haalbaar is en of er eventueel iets mis is met je eigen WP. De verschillen op deze Duitse site zijn erg groot voor de L/W WP; er zijn enkele zeer goede SCOP's >4 maar veel meer slechte <3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Tomexergie schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:22:
[...]

Maar wat mij opvalt in dit forum dat we veel COP cijfers zien van de Elga, maar van andere WP's zie ik weinig. Wat doet jouw WP b.v. over de maand januari?
als meelezer mis ik dit ook erg. Freemann heeft hier al vaker wat over geroepen. Ik ben dan ook blij dat er steeds meer mensen een warmtepomp anders dan de Elga aanschaffen. Nu nog de cijfers en COP-metingen!

Overigens zijn de Elga-bezitters vanaf dat het erg koud is/was in januari erg stil...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-07 20:09
Jullie voorkeur gaat uit naar alleen ruimeteverwarming via WP, waarom WW er niet bij, nadelen zijn: legionellaprotectie, boiler etc...
Hoe groot moet de boiler eigenlijk zijn voor WW bij een gezin van 5 met bad en douche?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Neem een boilervat met doorstroom (hygiëne) spiraal en na(doorstroom) verwarmer.
Ik zie geen nadelen en oneindig lang warm water en zuiniger in verbruik, hogere cop, minder warmteverliezen etc.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-07 20:09
AUijtdehaag schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:32:
Neem een boilervat met doorstroom (hygiëne) spiraal en na(doorstroom) verwarmer.
Ik zie geen nadelen en oneindig lang warm water en zuiniger in verbruik, hogere cop, etc.
kan dat op een normale groep of heb je daar 3 fases voor nodig?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik spreek voor mezelf, maar ik maak daar al gebruik van met een 7,2 kW doorstromer op 230 V en 35 A hoofdzekering. Dit in combinatie van een douche wtw.
Straks, buffervat staat er ook al, kan die doorstromer op een tandje lager.
Mitsubishie (5 kW) erop en hoppa.
Indien het niet loopt zoals ik gehoopt had (teveel stroomopname ineens), kun je alsnog die doorstromer weghalen.
En dan de mitsubishie volledig laten verwarmen. Er zit ook een verwarmingelement in.
Maar een hygienespiraal is natuurlijk beter dan een vat vol tapwater ivm legionella en doorstroomprincipe.

Maar 3 fase kan ook natuurlijk (misschien iets makkelijker nog)
Jerh zijn setup dus. Maar dan alles 3-fase, ook de warmtepomp.
Maar dan heb je dus maar 3x 25 Amp vs 1x 35 Amp, maar wel een betere verdeling

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
technopeuter schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:30:
Jullie voorkeur gaat uit naar alleen ruimeteverwarming via WP, waarom WW er niet bij, nadelen zijn: legionellaprotectie, boiler etc...
Hoe groot moet de boiler eigenlijk zijn voor WW bij een gezin van 5 met bad en douche?
een warmte pomp heeft wat meer moeite om hogere temperaturen te maken.
meestal zie je dat dan een boiler maar word verwarmt tot een +/-50 graden.
(en om legionella te voorkomen, word er 1x per week de boiler naar de +/-60 graden gebracht.
maar dat is dan weer met een elektrisch element.)

hier zijn wel veel verschillende strategieën voor, dus per merk kan het iets anders zijn.

ook moet je rekening houden dat je boiler wat groter moet zijn als bij normale boilers.
normale boiler is al snel 75graden.
warmte pomp boiler is dan 50 graden.
je mengt het water weer terug naar 37 graden, dus met 50 graden is de boiler vrij snel leeg na het vullen van een bad.

een doorstroomverwarmer kan een optie zijn, maar die dingen vreten veel vermogen.
mijn huis kan dat niet leveren, een 3x25A is snel nodig.
en dan nog, een doorstromer op 3x24A mag vrij zwaar zijn, want anders duurt het wel even voordat het bad vol is.
(een doorstromer gaat niet meer water geven als hij met warm water word gevoed, helaas.
hij gebruikt wel minder stoom als hij warm water krijgt.)

dus reken maar eens uit hoeveel water je zou willen gebruiken.
en hoe snel je weer een volle hoeveelheid zou willen in de boiler.
(er is geen standaard antwoord, is zo afhankelijk van het persoonlijke gebruik en gewenste luxes.)
AUijtdehaag schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:36:
Ik spreek voor mezelf, maar ik maak daar al gebruik van met een 7,2 kW doorstromer op 230 V en 35 A hoofdzekering. Dit in combinatie van een douche wtw.
Straks, buffervat staat er ook al, kan die doorstromer op een tandje lager.
Mitsubishie (5 kW) erop en hoppa.

Maar 3 fase kan ook natuurlijk (misschien iets makkelijker nog)
Jerh zijn setup dus. Maar dan alles 3-fase, ook de warmtepomp.
Maar dan heb je dus maar 3x 25 Amp vs 1x 35 Amp, maar wel een betere verdeling
een 7,2kW ik red het er niet mee.
helaas.
(vooral het bad vullen met maar 7,2kW, pfff dat duurt wel heel erg lang.
zonder een bad, en met een niet te gekke water verslindende douche, lukt het wel.
op 1 fase raad ik eerder een hele zware + zo klein mogelijke boiler aan in plaats van een doorstromer.
dan heb je eigenlijk een doorstromer van maar 4kW, met een beetje buffer.
zodat je geen begrenzing hebt zoals een doorstromer wel heeft. ;)
maar dan moet je wel een thermostaat kraan gebruiken, voor douche en bad, anders word je er helemaal gek van. ;)
)

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 04-02-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
gelijk maar ff eea verder getest met Isense<>ELGA<>Remeha Calenta25L.

-spanning van ELGA af: Dan ziet Isense wel je HRketel info, maar je kunt 'm niet aansturen!!!!

-spanning op ELGA, maar I/O-knop op uit (alleen oranje vlammetje op ELGA console brand):
-HRketel functioneert normaal (inclusief brandermodulatie, maar dat is mi ketelgestuurd)
-SWW functie niet aanstuurbaar via Isense, nachtverlaging via Isense werkt wel, alle info
wel zichtbaar. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
fabstar81 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:29:
[...]
Overigens zijn de Elga-bezitters vanaf dat het erg koud is/was in januari erg stil...
Ja, dat is wel opvallend :)

Aan de andere kant kun je uit de diverse meldingen die er wél zijn gedaan opmaken dat de Elga in het gebied onder de 2 graden het weliswaar doet, maar met een lager vermogen, lagere COP (zie figuur Develdonk) en in sommige gevallen een hoop lawaai.

Conclusie van tomexergie dat het niet zoveel zin heeft de Elga onder de 0 graden te laten draaien kan ik wel delen. Als je op dit moment een wp wilt aanschaffen en 100% van je warmtevraag voor ruimteverwarming wilt afdekken zijn er zeker betere alternatieven, die door subsidieregels ook nog aantrekkelijker zijn.

Ik blijf het lekker doen met de Elga. Met wat extra (geluidsmaatregelen) zal ik het zeker tot -2 geheel kunnen doen met wat ik heb zonder CV-bijstook, en met een kleine pelletkachel erbij voor de piekvraag is gasloos ook nog prima mogelijk.

Bedenk verder dat de productie van al die apparaten ook een hoop energie (en dus CO2-uitstoot) kost, dus vervangen moet je alleen doen als je een goed tweede thuis voor je oude apparaat weet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:03:
[quote]Bram-Bos schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:36:
[...]
nadraaien
/quote]

pomp van 4 naar 5 gezet, nadraaien lijkt op normaal gedraag. Binnen een minuut klaar.
Dank! Weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Bram-Bos schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:56:
[...]

Ja, dat is wel opvallend :)

Aan de andere kant kun je uit de diverse meldingen die er wél zijn gedaan opmaken dat de Elga in het gebied onder de 2 graden het weliswaar doet, maar met een lager vermogen, lagere COP (zie figuur Develdonk) en in sommige gevallen een hoop lawaai.

Conclusie van tomexergie dat het niet zoveel zin heeft de Elga onder de 0 graden te laten draaien kan ik wel delen. Als je op dit moment een wp wilt aanschaffen en 100% van je warmtevraag voor ruimteverwarming wilt afdekken zijn er zeker betere alternatieven, die door subsidieregels ook nog aantrekkelijker zijn.

Ik blijf het lekker doen met de Elga. Met wat extra (geluidsmaatregelen) zal ik het zeker tot -2 geheel kunnen doen met wat ik heb zonder CV-bijstook, en met een kleine pelletkachel erbij voor de piekvraag is gasloos ook nog prima mogelijk.

Bedenk verder dat de productie van al die apparaten ook een hoop energie (en dus CO2-uitstoot) kost, dus vervangen moet je alleen doen als je een goed tweede thuis voor je oude apparaat weet te vinden.
ik kan me uit deel 1 ook herinneren dat met tegenzin de ketel onder de 0 werd aangezet. Prima voor de Elga natuurlijk, want het is bedoeld als een hybride ding. Dus niks geks daar.

Tomexergie doet zelfs onder de 0 graden volgens mij zijn temperatuurbeveiliging die hij eraf heeft laten halen, teniet. Alleen heeft hij meer controle met zijn oplossing.

Al met al denk ik dat de Elga prima presteert zoals hij bedacht is. De Tweakeroplossing met zonder temperatuurbeveiliging en toch onder 0 willen presteren, zorgt er zo te zien in ieder geval voor dat iedereen onder die temperaturen tóch weer naar hybride gaat icm ketel.

Alleen is Tomexergie de enige die daar nu daadwerkelijk cijfers en theorieën over post... :X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Tomexergie schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:22:
[...]
Alleen weet ik niet of jouw W50 ook bivalent kan draaien zoals de Elga.
Dat is mogelijk, de Ecodan kan een 2e warmtebron inschakelen als hij het niet meer trekt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qFxjb5J.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U4xNwUf.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
kan iemand mij vertellen hoe dat nu in de praktijk werkt met die subsidie.

klopt het dat je die pas kunt aanvragen op het moment dat je daadwerkelijk besteld en betaald hebt (en dat ook kunt aantonen)? (iets wat mogelijk met een collectief wel eens lastig kan worden).
Neem aan dat je dan na het aanvragen pas na div weken te horen krijgt of je aanvraag is toegekend, of dat helaas het geld op was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:54
Naar toch veel problemen met een VentiLine of Ecolution te hebben gelezen vind ik het risico van die apparaten te hoog. Veel herrie en vaak (te) weinig rendement. Dus misschien toch maar een warmtepomp gezien de subsidies.

Ik heb al gezocht in beide topics maar nog niet echt gevonden. Momenteel hebben we in huis een gewone CV-installatie met een jaarlijks verbruik van 1400m3. Ook hangen overal nog traditionele radiatoren en de ketel draait voornamelijk op minimale modulatie, 30%. Radiatoren zijn bijna allemaal 35c-40c aanvoer overdag en 30c terug (gemeten met infrarood-thermometer).

Nu had ik de stillen hoop dat een Ecodan 5kW zonder boiler de temperatuur hoog genoeg kan krijgen zonder dat ik veel hoef te doen aan onze radiatoren. Overal hangen wel T11 of T21-radiatoren, dus die kunnen nog vervangen worden door T22's waar nu T11 hangt en langere T22 waar nu T21 hangt om zo overcapaciteit te creëren in de woonkamer. Slaapkamers laat ik eerst even buiten beschouwing. Daar hangt voornamelijk T10 en die kunnen altijd nog door T2* vervangen worden als dat nodig is. Huis is uit 2006 en goed geïsoleerd. Zit ook een DWTW in en recent ook inductieplaat, dus SWW zou niet heel veel (meer) moeten verbruiken aan gas.

De vraag is dus: is het bijplaatsen van een Ecodan 5kW of 7kW zonder koeling (en boiler) zinnig, eventueel met vervangen van bestaande radiatoren en zonder nachtverlaging? Vloerverwarming zit er niet in en zijn we ook niet van plan aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
fabstar81 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:09:
[...]

zorgt er zo te zien in ieder geval voor dat iedereen onder die temperaturen tóch weer naar hybride gaat icm ketel.
Ik ben hier nog niet naar hybride gegaan. Gasgebruik viel samen met experimenten van mijn kant op het verkeerde tijdstip. Daardoor maar weinig koude dagen kunnen draaien met 100% Elga, maar op die dagen nog steeds niet op volledige capaciteit van de Elga gedraaid. Maximaal gebruik was 16 kWh op een dag met temperaturen rond het vriespunt. Theoretisch dus nog zo'n 10 kWh per dag 'ruimte'. Vanwege beperkte aantal dagen zeggen deze cijfers nog niet zoveel. Ik hoop echt nog op een weekje echt koud weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
rippiedoos schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:20:
Naar toch veel problemen met een VentiLine of Ecolution te hebben gelezen vind ik het risico van die apparaten te hoog. Veel herrie en vaak (te) weinig rendement. Dus misschien toch maar een warmtepomp gezien de subsidies.

Ik heb al gezocht in beide topics maar nog niet echt gevonden. Momenteel hebben we in huis een gewone CV-installatie met een jaarlijks verbruik van 1400m3. Ook hangen overal nog traditionele radiatoren en de ketel draait voornamelijk op minimale modulatie, 30%. Radiatoren zijn bijna allemaal 35c-40c aanvoer overdag en 30c terug (gemeten met infrarood-thermometer).

Nu had ik de stillen hoop dat een Ecodan 5kW zonder boiler de temperatuur hoog genoeg kan krijgen zonder dat ik veel hoef te doen aan onze radiatoren. Overal hangen wel T11 of T21-radiatoren, dus die kunnen nog vervangen worden door T22's waar nu T11 hangt en langere T22 waar nu T21 hangt om zo overcapaciteit te creëren in de woonkamer. Slaapkamers laat ik eerst even buiten beschouwing. Daar hangt voornamelijk T10 en die kunnen altijd nog door T2* vervangen worden als dat nodig is. Huis is uit 2006 en goed geïsoleerd. Zit ook een DWTW in en recent ook inductieplaat, dus SWW zou niet heel veel (meer) moeten verbruiken aan gas.

De vraag is dus: is het bijplaatsen van een Ecodan 5kW of 7kW zonder koeling (en boiler) zinnig, eventueel met vervangen van bestaande radiatoren en zonder nachtverlaging? Vloerverwarming zit er niet in en zijn we ook niet van plan aan te leggen.
Als je onder de 40 graden aanvoer je huis warm kan houden is het geschikt, daarboven is het qua rendement niet interessant. Ik zou dan wel voor de 7kW gaan, zodat je met de koude dagen ook nog genoeg power hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
fabstar81 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:09:
[...]

ik kan me uit deel 1 ook herinneren dat met tegenzin de ketel onder de 0 werd aangezet. Prima voor de Elga natuurlijk, want het is bedoeld als een hybride ding. Dus niks geks daar.

Tomexergie doet zelfs onder de 0 graden volgens mij zijn temperatuurbeveiliging die hij eraf heeft laten halen, teniet. Alleen heeft hij meer controle met zijn oplossing.

Al met al denk ik dat de Elga prima presteert zoals hij bedacht is. De Tweakeroplossing met temperatuurbeveiliging en toch onder 0 willen presteren, zorgt er zo te zien in ieder geval voor dat iedereen onder die temperaturen tóch weer naar hybride gaat icm ketel.

Alleen is Tomexergie de enige die daar nu daadwerkelijk cijfers en theorieën over post... :X
je moet er rekening mee houden dat Tomexergie niet echt verteld wat voor huis hij heeft.
het is een mooi huis, daar niets fout over.
maar wel met een warmte vraag die wel een aantal factors hoger is als die van mij.
en dan druk ik het netjes uit. :D

(maar goed als ik de elektrische oven van 3kW een 15 minuten aan zet in de keuken, dan is het in de huiskamer een 0,5 graad warmer >:)
dat hoeft Tomexergie niet te proberen ;) )

door mijn lage warmte vraag is het hele verhaal anders als bij hem.
en een standaard beveiliging op de elga is 4 graden uit schakelen en pas weer boven de 7 graden inschakelen.
dat is dan weer heel erg conservatief.

je hebt 2 variabelen.
1. de warmte vraag van het huis, en die stijgt na maten het kouder word.
2. de warmte levering van de wamtepomp en die daalt een beetje als het kouder word.

de daling van de cop is nog niet eens het grootste probleem, dat valt erg mee.
maar dat gemengd met de hogere warmte vraag bij kouder weer, maakt dat het snel bij elkaar komt.
helaas een feit.
maar zelfs onder de 0 graden het draait netjes door bij hem.
dat is het probleem niet, maar of hij er dan nog genoeg warmte uit haalt :?
begint wel wat krapjes te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 04-02-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
alberthakvoort schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:25:
[...]

Als je onder de 40 graden aanvoer je huis warm kan houden is het geschikt, daarboven is het qua rendement niet interessant. Ik zou dan wel voor de 7kW gaan, zodat je met de koude dagen ook nog genoeg power hebt.
Ik kan toch altijd nog met de ketel bijstoken? Zoals ook in een paar posts eerder door alberthakvoort beschreven is met de Ecodan. Daarna nog wat radiatoren vervangen en ik zou er moeten zijn dan toch?

[ Voor 9% gewijzigd door rippiedoos op 04-02-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:44:
[...]

een 7,2kW ik red het er niet mee.
helaas.
(vooral het bad vullen met maar 7,2kW, pfff dat duurt wel heel erg lang.
zonder een bad, en met een niet te gekke water verslindende douche, lukt het wel.
op 1 fase raad ik eerder een hele zware + zo klein mogelijke boiler aan in plaats van een doorstromer.
dan heb je eigenlijk een doorstromer van maar 4kW, met een beetje buffer.
zodat je geen begrenzing hebt zoals een doorstromer wel heeft. ;)
maar dan moet je wel een thermostaat kraan gebruiken, voor douche en bad, anders word je er helemaal gek van. ;)
)
Ik heb niet beweerd dat een 7,2 kW functioneerd zonder douchwtw.
Dat klopt, bad vullen is een no go.
Maar douchwtw, hygiëne spiraal, en doorstromer, gaat hem in ieder geval worden bij mij.
Ik ga weer FF verder met vaatje op zijn kop zetten.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2lxgv0z.jpg
Out of the box denken noemen ze dat toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AUijtdehaag schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:48:
[...]

Ik heb niet beweerd dat een 7,2 kW functioneerd zonder douchwtw.
Dat klopt, bad vullen is een no go.
Maar douchwtw, hygiëne spiraal, en doorstromer, gaat hem in ieder geval worden bij mij.
Ik ga weer FF verder met vaatje op zijn kop zetten.
[afbeelding]
Out of the box denken noemen ze dat toch? :+
hartstikke goed. >:)

weet je zeker dat het de doorstromer word.
een boilertje (zo klein mogelijk met zoveel mogelijk vermogen) kom je ook een heel eind mee.
je hebt er bij die water van 10 graden naar 60 graden brengen in >60minuten.
maar als je daar al water in duwt van 50 graden dan is (legionella vrij) dan is die vele malen sneller bijna ook een doorstromer.
voordeel is dat als je een bakje water vult voor een afwas, je dan niet begrenst word door de doorstromer. ;)
(een bad lukt dan ook, maar word wel krapjes.
een thermostaat kraan is wel nodig anders word je gek van het mengen van de temperatuur van het water. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 04-02-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
rippiedoos schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:38:
[...]

Ik kan toch altijd nog met de ketel bijstoken? Zoals ook in een paar posts eerder door alberthakvoort beschreven is met de Ecodan. Daarna nog wat radiatoren vervangen en ik zou er moeten zijn dan toch?
Als je je ketel er bij houd is het natuurlijk geen probleem, ik bedoelde meer dat als je met 55 graden moet stoken icm WP het rendement niet aantrekkelijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Migjes
Voor mij (1-persoons huishouden), werkt dit perfect. (ik ga nooit in bad, maar douche alleen maar)
10 minuten douchen kost me 1 kWh met 7250 watt en douchwtw.
Voor water in de keuken heb ik een grohe red quooker. Welke ook 1 kWh per dag verbruikt.

En misschien is de doorstromer niet eens nodig in deze setup met het vat, maar ik heb hem al.
Een e-boilervaatje raakt leeg, dit veel minder snel. Moet ook weer op hogere temperatuur gehouden worden.
Discussie tussen verbruik e-boiler en doorstromer is al eens in een ander topic geweest. Doorstromer is imo de winnaar. (met het nadeel van hoog instant opgenomen vermogen)
Tel je het allemaal op, ben je iets onzuiniger met een e-boiler.
Maar goed, ieder zo zijn eigen ideeen toch? (gelukkig wel)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Nog een weekje (misschien 2) maar dan is de L/W Panasonic KIT WC05H3E5 hier aangesloten en kan eindelijk de gaskraan dicht. :)

@ AUijtdehaag,

Als in het 100 liter e-boilertje nou ook nog een ZBspiraal zit is de doorstromer dan nog zuiniger op jaarbasis?

[ Voor 34% gewijzigd door BenEco op 04-02-2016 12:14 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
alberthakvoort schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:57:
[...]

Als je je ketel er bij houd is het natuurlijk geen probleem, ik bedoelde meer dat als je met 55 graden moet stoken icm WP het rendement niet aantrekkelijk is ;)
Wordt dus de oostkant van het dak ook bekleden met zonnepanelen om het mogelijke rendement weer wat op te krikken en overal grotere radiatoren ophangen, of denk ik dan verkeerd?

En zou een Panasonic nog uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AUijtdehaag schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:02:
@Migjes
Voor mij (1-persoons huishouden), werkt dit perfect. (ik ga nooit in bad, maar douche alleen maar)
Voor water in de keuken heb ik een grohe red quooker. Welke ook 1 kWh per dag verbruikt.

En misschien is de doorstromer niet eens nodig in deze setup met het vat, maar ik heb hem al.
Een e-boilervaatje raakt leeg, dit veel minder snel. Moet ook weer op hogere temperatuur gehouden worden.
Discussie tussen verbruik e-boiler en doorstromer is al eens in een ander topic geweest. Doorstromer is imo de winnaar. (met het nadeel van hoog instant opgenomen vermogen)
ik ben er helemaal mee eens dat een doorstromer beter is als een boiler.
(geen stilstand verlies, nette levering op het moment dat het nodig is. etc etc etc)
maar dan wel met een 3fase doorstomer, met maar 7,2kW heb je gewoon een te klein pis straaltje waar je niet veel mee kan als je een gezin hebt van 5 mensen en een bad.

de doorstoom begrenzing zit in de doorstroomverwarmer, en die begrenst de hoeveelheid water op 7,2 kW.
hij gaat geen druppel meer leveren als je hem voed met warm water, helaas.
in een 1 persoons-huishouden lukt het wel, maar met meer mensen in huis, pas op als er iemand even de elektrische oven aan zet. ;)
op 1 fase zit je dan wel een aardig stukje over de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:07
@Migjes

Of, wat BenEco net onder je reactie zegt: iets met een zonnecollector ervoor?

Variant voor de ventileerders onder ons zonder wtw: warmtepompboiler op ventilatielucht, met extra spiraal voor invoeding door zonnecollector, eventuele naverwarming door doorstromer. Echter, migjes zegt dan dat een doorstromer (ongeacht of we die voeden met warm water) sowieso komt met een luizig straaltje (misschien wel van hoge temperatuur)? Nooit in die apparaten verdiept, maar dat zou een jammere beperking zijn.

Maw... Of zulke constructies 'uit kunnen' (financieel en qua comfort) zal wrs ook nogal afhangen van de wensen/grootte van de inwoners mbt warmtebehoefte.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
rippiedoos schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:20:

als je de radiatoren toch gaat vervangen, zou ik marktplaats ed goed in de gaten houden,
ga dan gelijk voor T33, :) dan heb je zeker genoeg vermogen bij een lage temperatuur.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
kan mij iemand helpen met de verschillen tussen:
ecodan binnenunits: EHSD- & ERSD- & EHST20D- VM2C

en ook tussen
EHPX- & EHPT20X- VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

als meelezer mis ik dit ook erg. Freemann heeft hier al vaker wat over geroepen. Ik ben dan ook blij dat er steeds meer mensen een warmtepomp anders dan de Elga aanschaffen. Nu nog de cijfers en COP-metingen!

Er is behoorlijk wat over de COP van Elga gepresenteerd; ook bij lage buitentemperaturen COP gelijk of beter dan de spec's.
Maar het wordt een one way discussie iedere keer over de Elga. Daarom wacht ik op het resultaat van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
zover ik kan vinden

EHSD split unit zonder weerstand verwarmen en koelen
ERSD split unit met weerstand verwarmen en koelen
EHST20D VM2C split unit met boiler 200L en weerstand 2kw

EHPX- & EHPT20X- VM2C is volgens mijn idem alleen dan bedoeld voor monoblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
Wodan89 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:09:
zover ik kan vinden

EHSD split unit zonder weerstand verwarmen en koelen
ERSD split unit met weerstand verwarmen en koelen
EHST20D VM2C split unit met boiler 200L en weerstand 2kw

EHPX- & EHPT20X- VM2C is volgens mijn idem alleen dan bedoeld voor monoblock?
dank je wel.
moet ik uit eea begrijpen dat je nog op EHSD & ERSD een externe boiler kunt aansluiten?
graag zou ik SWW willen doen, maar zie nu dat die EHST20D wel erg onhandige afmetingen heeft.

dat klopt van die monobloc. dan neem ik aan dat:
EHPX geen SWW ondersteund en EHST20D dat wel doet middels intern SWW-vat.
verder vraag ik me af wat dan nog de functie is van die EHPX, ik dacht dat bij een monobloc alles buiten zat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Was me van geen kwaad bewust :)

ELGA heeft het uitstekend gedaan. moet alle cijfers nog even bij elkaar rapen voor een overzicht.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
zon4ever schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:18:
[...]

dank je wel.
moet ik uit eea begrijpen dat je nog op EHSD & ERSD een externe boiler kunt aansluiten?
graag zou ik SWW willen doen, maar zie nu dat die EHST20D wel erg onhandige afmetingen heeft.

dat klopt van die monobloc. dan neem ik aan dat:
EHPX geen SWW ondersteund en EHST20D dat wel doet middels intern SWW-vat.
verder vraag ik me af wat dan nog de functie is van die EHPX, ik dacht dat bij een monobloc alles buiten zat?
volgens mij kan dat altijd, alleen dan moet je een 3 wegklep aanschaffen + sensor
en je boiler moet een erg grote warmtewisselaar hebben speciaal voor warmtepompen
standaard zijn deze wisselaars vaak maar 0,4 -1m2 in oppervlak
je moet dan meer denken aan 2m2 a 3m2

op ebay te vinden voor 530 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:45
migjes schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:22:
[...]

ik ben er helemaal mee eens dat een doorstromer beter is als een boiler.
(geen stilstand verlies, nette levering op het moment dat het nodig is. etc etc etc)
maar dan wel met een 3fase doorstomer, met maar 7,2kW heb je gewoon een te klein pis straaltje waar je niet veel mee kan als je een gezin hebt van 5 mensen en een bad.

de doorstoom begrenzing zit in de doorstroomverwarmer, en die begrenst de hoeveelheid water op 7,2 kW.
hij gaat geen druppel meer leveren als je hem voed met warm water, helaas.
in een 1 persoons-huishouden lukt het wel, maar met meer mensen in huis, pas op als er iemand even de elektrische oven aan zet. ;)
op 1 fase zit je dan wel een aardig stukje over de grens.
De mijne staat op dit moment op 11,5 kW en wordt gevoed door water van minimaal 24 graden uit de hygiene boiler. Daar kun je prima onder douchen (hier wel WtW). De doorstromer zorgt wel voor iets minder flow, als de boiler warm genoeg is, heb je meer druk met douchen.

Bad vullen, groot bad van 250 liter, duurt half uur. Dat kost uiteraard meer stroom, 5,5 kwh per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
migjes schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:27:
[...]

je moet er rekening mee houden dat Tomexergie niet echt verteld wat voor huis hij heeft.
het is een mooi huis, daar niets fout over.
maar wel met een warmte vraag die wel een aantal factors hoger is als die van mij.
en dan druk ik het netjes uit. :D
Migjes heeft gelijk, maar er zijn meer forum leden van 2000m3/jaar aardgas verbruik(zonder SWW). Bij -10C trekt mijn huis ongeveer 9 kW. Vanaf 3C begint de HR ketel bij te springen. Volgens mijn jaar simulatie programma dek ik met Elga 82%(1800 m3/jaar) van het gasverbruik. De metingen tot nu toe bevestigen deze analyse. Jammer dat mijn warmtemeter bij kleine dT=(Taanvoer-Tretour) zoveel afwijkt. Geeft 10-20% te weinig aan. Als er een periode komt met constante buitentemperatuur ga ik hem ijken om een goede correctiefactor te bepalen.

Vanaf 23 december tot heden: (Dus inclusief de koude periode!)
COP warmtemeter 3,52 (Geeft 10-20% te weinig aan)
COP met 52 momentmetingen gemiddeld 4,45
Carnot factor 0,40 COP= Carnotfactor *(Ta+273)/Ta-Tb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
alberthakvoort schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:25:
[...]

is er/zijn er misschien grafiek/gegevens beschikbaar wat de lineaire stagnatie van rendement is n.a.v. aanvoertemperatuur? als je kan uitrekenen wat het rendementsverlies is van zeg, niet geheel toevallig want mijn aanvoertemperatuur, 52 graden dan zou dat zeker meehelpen in de berekeningen.

hier geen warmteverliesberekening of warmtevraagbepaling van ons huis, maar afgelopen stookseizoen mei-mei 800 m3 afgerekend met ongeveer 200 m3 "overig", voor dit jaar prognose mei-mei 507 m3 met 29 m3 overig. In januari hoogst gemeten verbruik op koudste dag 6,5 m3, maar dat komt met name doordat de vrouw de hele dag de deur naar boven open had. Normaal gezien rond de 5-5,5 m3 op andere dagen in januari.

2014/2015: 0,204 / graaddag
2015/2016: 0,179 / graaddag

1-1-2016 tm 3-2-2016: 146 m3 verwarming, 3,55 m3 overig: 0,296 / graaddag
migjes schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:55:
[...]

hartstikke goed. >:)

weet je zeker dat het de doorstromer word.
een boilertje (zo klein mogelijk met zoveel mogelijk vermogen) kom je ook een heel eind mee.
je hebt er bij die water van 10 graden naar 60 graden brengen in >60minuten.
maar als je daar al water in duwt van 50 graden dan is (legionella vrij) dan is die vele malen sneller bijna ook een doorstromer.
voordeel is dat als je een bakje water vult voor een afwas, je dan niet begrenst word door de doorstromer. ;)
(een bad lukt dan ook, maar word wel krapjes.
een thermostaat kraan is wel nodig anders word je gek van het mengen van de temperatuur van het water. ;) )
hoe snel ze het doen hangt af van waterinvoertemperatuur en element. Hier doet een e-boilertje nog steeds ongeveer 1 uur over het verwarmen van <50 liter met een 1,2 kW element na een douchebeurt van ongeveer 10 minuten. en dan komt er uit de ZB water van ongeveer 30-40 graden.
@Migjes

IETS, inderdaad. gemeten een stilstandsverlies, mits goed ingepakt, op ongeveer 0,2 kWh over een dag. Leeg raakt ie, dat is een feit. maar 60 graden op 50 liter douche je ook weer niet heel gauw leeg. Qua verbruik hebben wij het ook eens gemeten. e-boiler doet hier op een douchebeurt van 5 minuten 1,012 kWh, een douchebeurt van 7 minuten 1,478 kWh. gemiddeld zo een 23-24 watt per liter. Alleen hebben wij dan wel een douchestraal van 8-10 liter per minuut ipv 5 :)
zeegerd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:54:
[...]

Of, wat BenEco net onder je reactie zegt: iets met een zonnecollector ervoor?
zoals bij ons dus, maar dan in de vorm van een ZB

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
fabstar81 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:53:
[...]

is er/zijn er misschien grafiek/gegevens beschikbaar wat de lineaire stagnatie van rendement is n.a.v. aanvoertemperatuur? als je kan uitrekenen wat het rendementsverlies is van zeg, niet geheel toevallig want mijn aanvoertemperatuur, 52 graden dan zou dat zeker meehelpen in de berekeningen.
Eigenlijk is 35 graden de max als je van je COP wilt genieten... (rond de 2 graden)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zTOHj8Q.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jlpoC7q.png

[ Voor 7% gewijzigd door alberthakvoort op 04-02-2016 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 17:15
Wat houd de eerste kolom in? Het terugmoduleren van de WP?
Hoe "hard" die bezig is?

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:31
In mijn nieuwe huis (uit 1915 :P) wil ik wederom zonnepanelen plaatsen.
Daarnaast wil ik de gasaansluiting laten verwijderen (shame on you Liander voor die EUR 605,-) en een Panasonic All in One 5 kW plaatsen.

In mijn huidige woning heb ik een 120 liter Daalderop boiler (electrisch). Zou ik die kunnen hergebruiken door 'm te vullen met het DHW van de Panasonic boiler? Een soort cascade/hotfill opstelling?
Dan zou ik een redelijke COP halen en geen legionella probleem hebben.

Daarnaast wil ik de buiten-unit van de Panasonic in de winter gaan 'voeden' met de lucht uit de garage (8,5m x 6m x 2,5m). Mijn idee hierbij is dat de lucht in de garage warmer zal zijn dan de buitenlucht omdat er diverse ramen, gericht op het zuiden, in de garage aanwezig zijn. En mogelijk ga ik solar can heaters maken.
Bijkomend voordeel is dat de lucht in de garage ververst wordt waardoor deze goed droog blijft.

Ik hoor graag jullie mening over deze 2 tweaks...

Frank

[ Voor 6% gewijzigd door GadgetFrank op 04-02-2016 16:34 . Reden: link solar can toegevoegd ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
x-RaY99 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:55:
Wat houd de eerste kolom in? Het terugmoduleren van de WP?
Hoe "hard" die bezig is?
Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 17:15
Heb je misschien ook een tabelletje van de PUHZ-SW100YHA?
Of een locatie waar ik die kan vinden? :>

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Pagina: 1 ... 3 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic