een warmte pomp heeft wat meer moeite om hogere temperaturen te maken.
meestal zie je dat dan een boiler maar word verwarmt tot een +/-50 graden.
(en om legionella te voorkomen, word er 1x per week de boiler naar de +/-60 graden gebracht.
maar dat is dan weer met een elektrisch element.)
hier zijn wel veel verschillende strategieën voor, dus per merk kan het iets anders zijn.
ook moet je rekening houden dat je boiler wat groter moet zijn als bij normale boilers.
normale boiler is al snel 75graden.
warmte pomp boiler is dan 50 graden.
je mengt het water weer terug naar 37 graden, dus met 50 graden is de boiler vrij snel leeg na het vullen van een bad.
een doorstroomverwarmer kan een optie zijn, maar die dingen vreten veel vermogen.
mijn huis kan dat niet leveren, een 3x25A is snel nodig.
en dan nog, een doorstromer op 3x24A mag vrij zwaar zijn, want anders duurt het wel even voordat het bad vol is.
(een doorstromer gaat niet meer water geven als hij met warm water word gevoed, helaas.
hij gebruikt wel minder stoom als hij warm water krijgt.)
dus reken maar eens uit hoeveel water je zou willen gebruiken.
en hoe snel je weer een volle hoeveelheid zou willen in de boiler.
(er is geen standaard antwoord, is zo afhankelijk van het persoonlijke gebruik en gewenste luxes.)
AUijtdehaag schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:36:
Ik spreek voor mezelf, maar ik maak daar al gebruik van met een 7,2 kW doorstromer op 230 V en 35 A hoofdzekering. Dit in combinatie van een douche wtw.
Straks, buffervat staat er ook al, kan die doorstromer op een tandje lager.
Mitsubishie (5 kW) erop en hoppa.
Maar 3 fase kan ook natuurlijk (misschien iets makkelijker nog)
Jerh zijn setup dus. Maar dan alles 3-fase, ook de warmtepomp.
Maar dan heb je dus maar 3x 25 Amp vs 1x 35 Amp, maar wel een betere verdeling
een 7,2kW ik red het er niet mee.
helaas.
(vooral het bad vullen met maar 7,2kW, pfff dat duurt wel heel erg lang.
zonder een bad, en met een niet te gekke water verslindende douche, lukt het wel.
op 1 fase raad ik eerder een hele zware + zo klein mogelijke boiler aan in plaats van een doorstromer.
dan heb je eigenlijk een doorstromer van maar 4kW, met een beetje buffer.
zodat je geen begrenzing hebt zoals een doorstromer wel heeft.

maar dan moet je wel een thermostaat kraan gebruiken, voor douche en bad, anders word je er helemaal gek van.
)
[
Voor 27% gewijzigd door
migjes op 04-02-2016 11:07
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)