Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wanneer het rendement afhangt van de bron en doeltemperatuur, is het wellicht verstandiger voor de L/L variant te gaan. Ik veronderstel dat de ΔT tussen aanvoer en doeltemperatuur bij de L/L variant lager is, dus meer rendement geeft.blitzkrieg schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:11:
[...]
Als ik jou was zou ik eerst eens kijken of je radiatoren bij 45°C aanvoertemperatuur wel genoeg vermogen geven om de boel warm te houden. Boven de 45°C aanvoer is de COP niet echt interessant.
Verder kan je natuurlijk eerst beter wat aan je matige isolatie doen.
Maar kan er uiteraard totaal naast zitten aangezien ik er geen verstand van heb..
klopt (afh. van het specifieke type), moet je natuurlijk wel de kast (en luchtflow) in de kamer zien zittenRAFA schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:58:
[...]
Wanneer het rendement afhangt van de bron en doeltemperatuur, is het wellicht verstandiger voor de L/L variant te gaan. Ik veronderstel dat de ΔT tussen aanvoer en doeltemperatuur bij de L/L variant lager is, dus meer rendement geeft.
Maar kan er uiteraard totaal naast zitten aangezien ik er geen verstand van heb..
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dacht zelf aan de Daiseikai 8 of LG A12HK met beide een COP van 5+. Kast in de woonkamer is minder mooi idd maar kan eventueel in de achteraanbouw.BarryH schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:18:
[...]
klopt (afh. van het specifieke type), moet je natuurlijk wel de kast (en luchtflow) in de kamer zien zitten
En die COP is bij lage buitentemperatuur? Je kan het beste even in het Lucht/Lucht warmtepomp topic lezen. Daar staat veel nuttige informatie over L/L WPsRAFA schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:36:
[...]
Dacht zelf aan de Daiseikai 8 of LG A12HK met beide een COP van 5+. Kast in de woonkamer is minder mooi idd maar kan eventueel in de achteraanbouw.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dacht bij een graad of 8. Maar zoals ik kan lezen ligt de COP van bijv. de LG wanneer de temp. onder het vriespunt ligt nog ruim boven de 4.BarryH schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:57:
[...]
En die COP is bij lage buitentemperatuur? Je kan het beste even in het Lucht/Lucht warmtepomp topic lezen. Daar staat veel nuttige informatie over L/L WPs
Maar lees al mee op het L/L topic. Laat de L/W variant even voor wat het is. Bedankt 👍
licht er aan wat je er mee wil,x-RaY99 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:30:
Wat bestellen de Mitsubishi bestellers eigenlijk nog aan extra sensoren/besturing mee met de binnen en buitenunit?
Bijvoorbeeld draadloze besturing/thermostaat set (PAR-WT50R-E + PAR-WR51R-E).
WiFi setje (middels app uitlezen prestaties en uiteraard temp instellen) PAC-WF010-E
Aanvoer en retoursensoren?? Of zitten die al in de Hydrobox?
ik ben voor het complete pakket gegaan via klima corner.de
Mitsubishi Electric PAC-TH011-E THW6-9 Pufferspeicher- / Heizkreisfühler
€42,15 EUR 1 €42,15 EUR
Mitsubishi Electric PAC-TH011HT-E Anlegefühler Kessel bivalent THBW 1/2
€47,32 EUR 1 €47,32 EUR
Mitsubishi Electric PAC-SH71DS-E (W) Kondensatablauf Set
€30,11 EUR 1 €30,11 EUR
Mitsubishi Electric PAC-SE58RA-W Anschlussstecker-Set Kondensatablaufheizung
€38,71 EUR 1 €38,71 EUR
Mitsubishi Electric PAR-WR51R-E Funkempfänger
€51,62 EUR 1 €51,62 EUR
Mitsubishi Electric PAR-WT50R-E Funk-Fernbedienung
€77,43 EUR 1 €77,43 EUR
Subtotaal €287,34 EU
Wel appart dat deze toko 70E !?!?! rekent voor verzending naar NL
Gelukkig heb ik vriendelijke familie in D waardoor het verzenden maar 8 euro was
je kunt je afvragen of je een condens afvoerverwarming nodig hebt, lijkt me alleen nodig bij vrieskou en toch willen draaien met de WP
als je hem direct op de afvoer wil aansluiten zal je er een gootje onder moeten maken of dat condens afvoer setje moeten bestellen, 4 blind doppen en een 32mm afvoer aansluiting
enigste wat ik nog niet heb kunnen vinden is een adapter voor low noise mode
Adaptor for external signal input (PAC-SC36NA)
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
ik dek hier 1441m3 gas (zonder warmwater) af met een Elga van 5kw. dus 7,5 is tot een graad of -3 meer dan prima voor jou. gasloos gaat niet lukken met 7,5, dan zou ik richting minimaal 10 gaan als ik jou was.x-RaY99 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:58:
[...]
Van hoeveel kW warmte behoefte kwam jij af (stadsverwarming dacht ik?)?
Voorlopig heb ik een voorkeur voor de 11,2kW (power inverter) omdat ook mijn ketel nu ongeveer op die waarde stookt (35% van 35kW). Verbruik in een normaal jaar is 1700m3 waarvan 150 SWW).
Zit er dus een beetje mee dat een 7,5kW misschien niet genoeg is, echter is de PUHZ-SW100YHA wel meteen 130KG.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
[ Voor 96% gewijzigd door develdonk op 01-02-2016 21:14 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
je verbruikt iets meer gas dan dat ik doe dus als ik jou was zou ik voor een 7,5 gaan (ik heb hier Elga van 5kw en is net ietsjes te licht bij gasverbruik exclusief water van 1441m3).RAFA schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:12:toon volledige bericht
Ben momenteel ook op zoek naar een oplossing om mijn PV overschot in te zetten. Ik verwacht ergens tussen de 750kWh / 1000kWh over te houden. Heb gekeken naar een lucht/lucht warmtepomp maar die kosten snel 1500€.
Lijkt me dus zinvoller om bijvoorbeeld voor deze variant te gaan: https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ersd-vm2c.html
Kost 2831€. 35€ verzending en ongeveer 120€ Paypal kosten. Kom ik uit rond de 3000€. Ga ervan uit dat er nog kosten bijkomen voor leidingen/in bedrijf stellen (500€?). Units monteren durf ik zelf wel aan. Laten we dus 3500€ totaal aanhouden. Minus de subsidie zou ik dan op 1200€ komen.
Huidige situatie:
-130m3 (bij)verwarmen voor keuken/woonkamer. Hoef niet perse geheel onafhankelijk van gas te zijn. Middenverdieping en zolder wordt nauwelijks gestookt.
-Gasverbruik 1600-1800m3.
-Traditionele cv/radiatoren. Heb dus geen Lage temperatuur verwarming.
-Matige isolatie. Huis uit 1979. Dubbel glas jaren '80. Voorzien van rolluiken.
Zit ik een beetje in de goede richting of moet ik nog even beter mijn huiswerk doen (ben niet helemaal thuis in de duurzame sector...)
Op de 6kW variant krijg je ook 2300euro subsidie, deze kost echter maar 2550euro, netto dus 250euro. Ik zit er aan te denken om twee van deze 6kW exemplaren te nemen. Misschien wel wat oversized wanneer je ze beide vol laat werken, maar dat is dan dus niet nodig. Bijkomend voordeel is dat deze ook kan koelen, ik kan in de zomer er dus 1 in gaan zetten als airco terwijl de andere het SWW nog opwarmt.
In de tuin heb ik ruimte genoeg om de pompen kwijt te kunnen. Kan tijdens het verwarmen de pompen mooi op een lagere stand op aparte fases laten draaien om zo de electrische last wat meer te verdelen.
Of denk ik nu wat te veel richting de roze wolk?
Edit: Het koelverhaal gaat niet op, de koelvariant zit (nog) geen subsidie op.
[ Voor 5% gewijzigd door Nhz op 01-02-2016 22:33 ]
Groetjes Bas
Hier in Januari 443 verstookt, puur alles op ELGA gedaan, stook continue op 21 graden. Gas was nog 11 m3 waarbij voornamelijk tapwater en douchen. Kijken hoe gaat, ben wel tevreden over de ELGA. Hoop dat ze zonneboiler binnenkort met meer daglicht en vooral zon meer gaat opleveren. Dan hoop ik dat ik net als in 2015 rond de 110/100 m3 aan gas ga uitkomenBram-Bos schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:02:
Resultaten Elga in het Polderhuis in januari: 254 kWh verstookt, en daarnaast 15,7 m3 gas, waarvan circa 10,6 voor verwarming en 5,1 voor SWW. Gasgebruik voor verwarming door experimenten, en een halve dag uitschakeling Elga vanwege herrie-probleem.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Mooi werk. Geen nachtverlaging dus? Zo langzamerhand ben ik ook vrijwel helemaal genezen van het idee. Zeker bij iets lagere buiten-temperaturen levert het geen winst op. En in mijn geval is de relatie tussen kamer-temperatuur en ingebracht vermogen zo traag dat de Elga veel te hard zijn best gaat doen om de ruimte een 0,5 graad hoger te krijgen. Systeem kan dat echter niet kwijt, maar de Elga lijkt dát niet echt te leren.peterpijpelink schreef op maandag 01 februari 2016 @ 23:09:
[...]
Hier in Januari 443 verstookt, puur alles op ELGA gedaan, stook continue op 21 graden. Gas was nog 11 m3 waarbij voornamelijk tapwater en douchen. Kijken hoe gaat, ben wel tevreden over de ELGA. Hoop dat ze zonneboiler binnenkort met meer daglicht en vooral zon meer gaat opleveren. Dan hoop ik dat ik net als in 2015 rond de 110/100 m3 aan gas ga uitkomen
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Bij mij is het 100% puur vloerverwarming, verlaging levert mij dus weinig op.Bram-Bos schreef op maandag 01 februari 2016 @ 23:23:
[...]
Mooi werk. Geen nachtverlaging dus? Zo langzamerhand ben ik ook vrijwel helemaal genezen van het idee. Zeker bij iets lagere buiten-temperaturen levert het geen winst op. En in mijn geval is de relatie tussen kamer-temperatuur en ingebracht vermogen zo traag dat de Elga veel te hard zijn best gaat doen om de ruimte een 0,5 graad hoger te krijgen. Systeem kan dat echter niet kwijt, maar de Elga lijkt dát niet echt te leren.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
PAC-WF010-E kan er dan ook nog bij, WiFi optie om monitoring en bediening via app te kunnen doen.Wodan89 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:58:toon volledige bericht
[...]
licht er aan wat je er mee wil,
€42,15 EUR 1 €42,15 EUR
Temp voeler voor een 2e zone?
€47,32 EUR 1 €47,32 EUR
Kabel om bijvoorbeel gas ketel mee aan te sturen in bivalent bedrijf?
€30,11 EUR 1 €30,11 EUR
Lekbak? Of enkel slangetje?
€38,71 EUR 1 €38,71 EUR
Verwarming voor het slangetje?
€51,62 EUR 1 €51,62 EUR
RF ontvanger
€77,43 EUR 1 €77,43 EUR
RF thermostaat/bediening
Klopt de beschrijving een beetje die ik in jou lijst erbij gezet heb?
[ Voor 3% gewijzigd door x-RaY99 op 02-02-2016 09:36 ]
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Anoniem: 728204
Je hebt hem toch bij cofortklimaat besteld
Wodan89 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:58:toon volledige bericht
[...]
licht er aan wat je er mee wil,
€42,15 EUR 1 €42,15 EUR
€47,32 EUR 1 €47,32 EUR
€30,11 EUR 1 €30,11 EUR
€38,71 EUR 1 €38,71 EUR
€51,62 EUR 1 €51,62 EUR
€77,43 EUR 1 €77,43 EUR
Subtotaal €287,34 EU
Wel appart dat deze toko 70E !?!?! rekent voor verzending naar NL
Gelukkig heb ik vriendelijke familie in D waardoor het verzenden maar 8 euro was![]()
je kunt je afvragen of je een condens afvoerverwarming nodig hebt, lijkt me alleen nodig bij vrieskou en toch willen draaien met de WP
als je hem direct op de afvoer wil aansluiten zal je er een gootje onder moeten maken of dat condens afvoer setje moeten bestellen, 4 blind doppen en een 32mm afvoer aansluiting
enigste wat ik nog niet heb kunnen vinden is een adapter voor low noise mode![]()
Adaptor for external signal input (PAC-SC36NA)
Goed idee, maar kunnen ze beide op 1 thermostaat ?Nhz schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:29:
Ik zat te denken om 1x voor een WH-MDF09E3E5 (9kW alleen verwarmen) te gaan. Deze kost 3130euro, waar ik 2300euro subsidie op krijg. Daarmee kom je netto op 830euro.
Op de 6kW variant krijg je ook 2300euro subsidie, deze kost echter maar 2550euro, netto dus 250euro. Ik zit er aan te denken om twee van deze 6kW exemplaren te nemen. Misschien wel wat oversized wanneer je ze beide vol laat werken, maar dat is dan dus niet nodig. Bijkomend voordeel is dat deze ook kan koelen, ik kan in de zomer er dus 1 in gaan zetten als airco terwijl de andere het SWW nog opwarmt.
In de tuin heb ik ruimte genoeg om de pompen kwijt te kunnen. Kan tijdens het verwarmen de pompen mooi op een lagere stand op aparte fases laten draaien om zo de electrische last wat meer te verdelen.
Of denk ik nu wat te veel richting de roze wolk?
Edit: Het koelverhaal gaat niet op, de koelvariant zit (nog) geen subsidie op.
Bovendien kan je in het voor en na seizoen slechts 1 inschakelen en als het echt koud word de 2e erbij.
Kan je wel 2x subsidie krijgen vraag ik me af ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dat is een goede vraag/optie. Twee WP's in cascade. Dat moet regelbaar zijn. Ik denk zelf om naast de Elga een R134A warmtepomp te plaatsen die gecombibeerd wordt met DHW(warmwater). De Elga (R410A) staat dan in cascade met de WP X (R134A).koevlaas2 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:20:
[...]
Goed idee, maar kunnen ze beide op 1 thermostaat ?
Bovendien kan je in het voor en na seizoen slechts 1 inschakelen en als het echt koud word de 2e erbij.
Is er een WP met R134A die voor DHW en ruimteverwarming inzetbaar is?
Even gecheckt in NL, eerste resultaat is bijv:Nhz schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:29:
Ik zat te denken om 1x voor een WH-MDF09E3E5 (9kW alleen verwarmen) te gaan. Deze kost 3130euro, waar ik 2300euro subsidie op krijg.
http://www.comfortklimaat...tepomp-wh-mdf09e3e5-.html
Prijs is nu bijna 5200 euro. Zo, da's nogal een verschil. Het zoekresultaat in Google meldt nog een (wrs vrij recente) prijs van ca 4300 euro. Wat zo'n subsidie niet teweeg brengt (lijkt het)....
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
In de UK kun je de units ook iets goedkoper krijgen; daar is deze voor 3600 GPB (4750 euro) te krijgen inc shipping.
https://www.cooltechairco...heating-only-single-phase
Ik ben inmiddels aan het kijken naar een 5 KW monoblock om parallel te zetten aan de CV. Enkel als het buiten echt koud is (-5 en koude) zal de CV aan moeten gaan; dan is de warmtebehoefte volgens berekening meer dan 5 KW.
Iemand ervaring of tips met het aansluiten van een monoblock op een bestaand CV netwerk? Ik wil bij de aanvoer en retour bij zowel de CV als de warmtepomp terugslagkleppen plaatsen om te voorkomen dat de één de ander opwarmt.
De warmtepomp kan met een temperatuur van 35-40 graden de 80 m2 vloerverwarming en de 12 (gewone) radiatoren het huis warm krijgen. De radiatoren zijn gedimensioneerd op een slecht geïsoleerd huis met een CV aanvoertemperatuur van 70+ graden. Echter is het huis in de afgelopen maanden zo goed geïsoleerd dat bijna alle radiatoren dicht zijn gedraaid en zelfs de vloerverwarming op halve kracht draait... (ik ben van energielabel G naar A gegaan zonder de CV installatie aan te passen)
Mijn idee is dat 99% van de tijd de warmtepomp lekker de vloerverwarming en de radiatoren kan voorzien van 35-40 graden water. Die 1% van de tijd dat het in Nederland echt koud is dan kan de CV aan en zullen de radiatoren worden voorzien van echt heet water. Met de terugslagkleppen zal dit water niet in de warmtepomp komen. (en anders zijn en ook nog twee lucht-lucht warmtepompen met een verwarmingsvermogen van 7 KW in huis)
Iemand ervaring met het aansluiten en de valkuilen?
7400 Wp op het dak
Best zonde om voor deze 1 % de gasketel en gasaansluiting nog te laten zitten. Zeker als je ook nog lucht/lucht warmtepompen hebt.Theo schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:31:
Mijn idee is dat 99% van de tijd de warmtepomp lekker de vloerverwarming en de radiatoren kan voorzien van 35-40 graden water. Die 1% van de tijd dat het in Nederland echt koud is dan kan de CV aan en zullen de radiatoren worden voorzien van echt heet water. Met de terugslagkleppen zal dit water niet in de warmtepomp komen. (en anders zijn en ook nog twee lucht-lucht warmtepompen met een verwarmingsvermogen van 7 KW in huis)
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Ach ja, had ik kunnen raden, al was het niet helemaal duidelijk via Google. Prijsverschil met buitenlandse aanbieders blijft soms fiks.Theo schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:31:
Die prijs van 4300 euro is de prijs ex btw waar ze ook veel mee adverteren.
Dan kun je beter een paar kW aan weerstandsverwarming aanschaffen of die L/L WP's gebruiken als je het niet red. Als je het tot -5C red, dan komt dat eens in de 2 a 3 jaar voor. Om daar heel die gasaansluiting voor te laten zitten en al het vastrecht te betalen en daarnaast je CV-ketel te onderhouden lijkt me een dure hobby. Af en toe een beetje "dure" stroom gebruiken om bij te verwarmen is dan goedkoper.Theo schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:31:
Gezien de huidige situatie (geen LTV etc) is de L/W een minder interessante optie en ga ik toch even kijken voor een L/L variant. De Elga valt daarom dan ook af.develdonk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:12:
[...]
je verbruikt iets meer gas dan dat ik doe dus als ik jou was zou ik voor een 7,5 gaan (ik heb hier Elga van 5kw en is net ietsjes te licht bij gasverbruik exclusief water van 1441m3).
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Het is aan de ene kant best zonde; helemaal als je bedenkt dat ik het huis in juni gekocht heb en gelijk de oude ketel en 120 liter boiler heb vervangen voor een nieuwe CW5 ketel... Pas daarna kwam ik op het idee om iets aan het energielabel G te doen. En daar ben ik een beetje mee doorgeslagen misschienBeatman schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:15:
[...]
Best zonde om voor deze 1 % de gasketel en gasaansluiting nog te laten zitten. Zeker als je ook nog lucht/lucht warmtepompen hebt.
Aan de andere kant; een warmtepompboiler moet groot genoeg om in bad te gaan, het bad bij te vullen en daarna twee keer te douchen met 40°C. De oude 120 liter boiler met 75°C water kreeg het bad niet eens vol. Met een warmtepompboiler met 55°C heb ik zeker een vat van 300 liter nodig. En zo'n vat neemt nogal wat ruimte in... Plus de extra kosten wegen niet op tegen de besparingen.
7400 Wp op het dak
Je kan de boel nog verkopen (ketel e.d.), echter wel voor een vriendenprijs.Theo schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:33:
[...]
Het is aan de ene kant best zonde; helemaal als je bedenkt dat ik het huis in juni gekocht heb en gelijk de oude ketel en 120 liter boiler heb vervangen voor een nieuwe CW5 ketel... Pas daarna kwam ik op het idee om iets aan het energielabel G te doen. En daar ben ik een beetje mee doorgeslagen misschien(ben van 300 euro per maand naar gas/elec naar 35 euro per maand gegaan voor een vrijstaand huis van 150m2 vloeroppervlakte. Met de warmtepomp hoop ik rond de 20-25 euro per maand uit te komen)
Aan de andere kant; een warmtepompboiler moet groot genoeg om in bad te gaan, het bad bij te vullen en daarna twee keer te douchen met 40°C. De oude 120 liter boiler met 75°C water kreeg het bad niet eens vol. Met een warmtepompboiler met 55°C heb ik zeker een vat van 300 liter nodig. En zo'n vat neemt nogal wat ruimte in... Plus de extra kosten wegen niet op tegen de besparingen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
diskeltische lurker
Hoe ik het ook bekijk, het gaat een grote uitdaging worden om het warmwater niet uit gas te krijgen. Gezien de zeer beperkte kostenbesparing die het met zich meebrengt (max 10 euro per maand) loont het totaal niet om hierin te investeren.
Ter visualisatie; met een warmtepomp verwacht ik per jaar 1.000 Kwh stroom en 250 m3 gas af te nemen. Dat kost 200 euro per jaar (Energievergelijken.nl) Ga ik all elec dan zal ik 1800 Kwh nodig hebben, en dat kost 180 euro per jaar. Dus daarmee is het in mijn situatie financieel niet rendabel om oor warm water over te gaan op stroom. Plus ik heb een enorm boilervat egens in huis hangen.
De warmtepomp (een monoblock) gebruiken voor de verwarming kan daarentegen wel rendabel zijn.
Maar op de originele vraag terug te komen
7400 Wp op het dak
http://aquarea.smallsolut...ex.php?title=WH-MDC05f3e5 Voor nog meer inspiratie
[ Voor 50% gewijzigd door Appie Heijn op 02-02-2016 14:59 ]
Als je je gas eruit doet ben je ook verlost van ca. € 150,- vastrecht per jaar.Theo schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:49:toon volledige bericht
De issue blijft dat er, zowel met weerstandverwarming als met warmtepompverwarming, er een groot boilervat nodig is. Ik kan nog wel een 120 liter vat kwijt, echter zal dat niet afdoende zijn. En voor een elec doorstroomverwarming heb je driefase spanning nodig daar deze 20KW of meer gebruiken.
Hoe ik het ook bekijk, het gaat een grote uitdaging worden om het warmwater niet uit gas te krijgen. Gezien de zeer beperkte kostenbesparing die het met zich meebrengt (max 10 euro per maand) loont het totaal niet om hierin te investeren.
Ter visualisatie; met een warmtepomp verwacht ik per jaar 1.000 Kwh stroom en 250 m3 gas af te nemen. Dat kost 200 euro per jaar (Energievergelijken.nl) Ga ik all elec dan zal ik 1800 Kwh nodig hebben, en dat kost 180 euro per jaar. Dus daarmee is het in mijn situatie financieel niet rendabel om oor warm water over te gaan op stroom. Plus ik heb een enorm boilervat egens in huis hangen.
De warmtepomp (een monoblock) gebruiken voor de verwarming kan daarentegen wel rendabel zijn.
Maar op de originele vraag terug te komen; iemand ervaring met het aansluiten van een monoblock op een bestaande CV netwerk zonder gebruik van boilervaten?
Regeling gaat bij mij niet via de normale thermostaat. Ik heb zones regeling welke warm water uit het buffervat pompt. De WP's voeden op hun beurt het buffervat wanneer nodig. Moduleren kan aan de hand van retour watertemp.koevlaas2 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:20:
[...]
Goed idee, maar kunnen ze beide op 1 thermostaat ?
*knip*, laat dat soort schimmige adviezen maar achterwege
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2016 15:12 ]
Groetjes Bas
Ik had uitgerekend dat voor SWW de gasketel 150m3 gas verstookt.koevlaas2 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:56:
[...]
Als je je gas eruit doet ben je ook verlost van ca. € 150,- vastrecht per jaar.
Dat komt inclusief standby stroom voor de ketel en vastrecht ( <500 sjv) op €207 per jaar.
De kortingen bij overstappen energie leverancier zijn bij een minimale afname gas ook meer dan enkel electriciteits contracten. Maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Met een WP SWW water maken kost naar mijn idee 450kWh energie, dan heb ik wel (erg) ruime stilstandverliezen genomen en het beetje extra electriciteit voor het wekelijkse legionella programma.
Dat zou neerkomen op €81 per jaar.
Winst voor de WP is dus ongeveer €125 per jaar.
Nu alleen nog een boiler, 200 a 300 liter á 800 euro? Verzenden plus installeren, stukje temperatuurvoeler voor de Hydrobox etc. €1000?
Heb je na 8 jaar de investering eruit. Na hoeveel jaar moet een boiler vervangen worden?
Mijn CW5 gasketel is nog geen 3 jaar oud... dus ik denk eraan het gas nog even te laten zitten en de gasketel op te gebruiken. Of pas over te gaan op SWW via een boiler als de gasprijs door het dak schiet
Voor mijn vijver is het een ander verhaal. Vermoedelijk haal ik daar wel een monobloc Panasonic voor, mits subsidie ook voor een 2e apparaat mag. Iets wat ik dacht wel gelezen te hebben.
Dan kan mijn 2e gasketel wel met pensioen (ongeveer 1000m3 per jaar voor vijver).
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Hierboven werd al gezegd dat het misschien handig is ook een doorstromer erachter te plaatsen, voor de zekerheid. En ervoor misschien zonnecollectoren (of is dat overkill, aangenomen dat de centrale ventilatie altijd aan staat en input levert voor de WPB?). Al met al toch wat duurder.x-RaY99 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:38:
[...]
Met een WP SWW water maken kost naar mijn idee 450kWh energie, dan heb ik wel (erg) ruime stilstandverliezen genomen en het beetje extra electriciteit voor het wekelijkse legionella programma.
Tegenhanger van dit argument is natuurlijk dat je een welkomstbonus krijgt als je gas af neemt en daardoor per saldo nagenoeg geen bedrag betaald voor vastrecht...Paul C schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:29:
[...]
Dan kun je beter een paar kW aan weerstandsverwarming aanschaffen of die L/L WP's gebruiken als je het niet red. Als je het tot -5C red, dan komt dat eens in de 2 a 3 jaar voor. Om daar heel die gasaansluiting voor te laten zitten en al het vastrecht te betalen en daarnaast je CV-ketel te onderhouden lijkt me een dure hobby. Af en toe een beetje "dure" stroom gebruiken om bij te verwarmen is dan goedkoper.
Klopt, maar je maandlasten worden er niet minder om. In mijn situatie ga ik met enkel de warmtepomp per jaar ongeveer 1.000 KWH en 250 M3 aan energie gebruiken. Dat kost, inc vastrecht en kortingen, ongeveer 175-180 euro per jaar volgens huidige tarieven en overstapbonussen.koevlaas2 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:56:
[...]
Als je je gas eruit doet ben je ook verlost van ca. € 150,- vastrecht per jaar.
Ga ik all electric met een geschikte boiler dan zal mijn jaarlijkse energieverbruik neerkomen op ongeveer 1600 kwh. Dat kost per jaar 150-170 euro inc vastrecht en overstapbonus.
Ofwel, de financiële besparing is 10-25 euro per jaar, dat is wat het oplevert.
Het kost éénmalig minimaal 1.000 euro (na subsidie) om het aan te leggen. Verder kost het altijd ruimte daar zo'n 300 liter boilervat nogal wat ruimte inneemt. Enkel al de ruimte dat het kost is mij die jaarlijke besparing niet waard. Om dan nog niet eens te kijken naar de terugverdientijd die er in mijn situatie simpelweg niet is...
Jaarlijkse kosten zijn bepaald op Energievergelijken.nl en zijn niet uit de lucht gegrepen.
[ Voor 17% gewijzigd door Theo op 02-02-2016 16:16 ]
7400 Wp op het dak
De meesten van ons kennen iemand* die € 8,- p/j bespaard op z'n WP van € 10.000. Voor ons geldt dat dit ook een hobby is en keiharde besparing is leuk, maar bijzaak.Theo schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:08:toon volledige bericht
[...]
Klopt, maar je maandlasten worden er niet minder om. In mijn situatie ga ik met enkel de warmtepomp per jaar ongeveer 1.000 KWH en 250 M3 aan energie gebruiken. Dat kost, inc vastrecht en kortingen, ongeveer 175-180 euro per jaar volgens huidige tarieven en overstapbonussen.
Ga ik all electric met een geschikte boiler dan zal mijn jaarlijkse energieverbruik neerkomen op ongeveer 1600 kwh. Dat kost per jaar 150-170 euro inc vastrecht en overstapbonus.
Ofwel, de financiële besparing is 10-25 euro per jaar, dat is wat het oplevert.
Het kost éénmalig minimaal 1.000 euro (na subsidie) om het aan te leggen. Verder kost het altijd ruimte daar zo'n 300 liter boilervat nogal wat ruimte inneemt. Enkel al de ruimte dat het kost is mij die jaarlijke besparing niet waard. Om dan nog niet eens te kijken naar de terugverdientijd die er in mijn situatie simpelweg niet is...
Jaarlijkse kosten zijn bepaald op Energievergelijken.nl en zijn niet uit de lucht gegrepen.
Hier komt bij dat ik de WP voedt met zonnestroom die ik teveel heb, dat rekent lekker met 11 cent de KWH.
* Freeman
In mijn voorbeeld ben ik uitgegaan van een L/W warmtepomp (Ecodan) welke via een driewegklep ook een boiler kan verwarmen.zeegerd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:48:
[...]
Hierboven werd al gezegd dat het misschien handig is ook een doorstromer erachter te plaatsen, voor de zekerheid. En ervoor misschien zonnecollectoren (of is dat overkill, aangenomen dat de centrale ventilatie altijd aan staat en input levert voor de WPB?). Al met al toch wat duurder.
Dat er een L/W warmtepomp komt om de verwarming van het huis af te dekken (~1500m3 excl SWW) is zeker, zou een beetje zonde zijn van de paneeltjes die ik er afgelopen weekend bij gelegd heb
Ik zie het voordeel wel van gasloos, echter met 100 euro overstap/blijf bij mij bonus per jaar door een leverancier switch/verlenging is er bijna geen financieel voordeel. Dan is er ineens maar €25 voordeel per jaar. En met die winst moet ik dan wel nog een boiler kopen

De L/W warmtepomp die ik zou willen (11kW Ecodan) heeft wel de capaciteit om in een later stadium (5 jaar?) een boiler te verwarmen. Tegen die tijd is mijn gasketel 8 jaar oud en kost een m3 gas €1,50
Heb de vraag bij RVO neergelegd. Zodra ik antwoord heb meld ik het hier.Tomexergie schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 12:49:
[...]
Dat is een goede vraag/optie. Twee WP's in cascade. Dat moet regelbaar zijn. Ik denk zelf om naast de Elga een R134A warmtepomp te plaatsen die gecombibeerd wordt met DHW(warmwater). De Elga (R410A) staat dan in cascade met de WP X (R134A).
Is er een WP met R134A die voor DHW en ruimteverwarming inzetbaar is?
Groetjes Bas
Antwoord lijkt me op de site te staan? http://www.rvo.nl/subsidi...aarden-voor-particulierenNhz schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 18:04:
[...]
Heb de vraag bij RVO neergelegd. Zodra ik antwoord heb meld ik het hier.
Eerst regel.
"U kunt subsidie krijgen voor een deel van de gemaakte investeringskosten bij de aanschaf van 1 of meer"
En iets verder naar beneden:
"U heeft meer dan 1 apparaat aangeschaft en u wilt voor alle apparaten subsidie aanvragen? Dat mag. Maar u doet 1 subsidieaanvraag per apparaat."
[ Voor 16% gewijzigd door x-RaY99 op 02-02-2016 18:12 ]
Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis"
PV's zijn waarschijnlijk noodzakelijk om de EPC te kunnen halen.
Maar hoe ik ook reken, ik kan niet rekenen dat het financieel interessant wordt volgens mij.
Punt 1 een prijs laten maken voor een W/W warmtepomp, en dat kost +- 20K.
Deze unit verbruikt dan +- 4500KW/H aan stroom per jaar * 0,22 = ook 900 euro per jaar.
Ze geven "maar" 10 jaar garantie op de bronboring, wat mij ook te weinig is voor zo'n investering.
Vervolgens heb ik gekeken naar een L/W warmtepomp, maar deze investering is ook al snel 5K.
Ook het stroomverbruik van een L/W Warmtepomp zou zo'n 4500KW/H per jaar zijn, en dan toch nog gas nodig, of bijverwarmen met stroom (wat volgens mij al helemaal niet goedkoop/efficiënt gaat zijn).
In de offerte van de W/W Warmtepomp staat dat subsidies niet verstrekt worden als deze noodzakelijk zijn om een EPC norm te halen, wat is daar van waar
Ik ben eigenlijk op zoek naar een excuus om een warmtepomp te rechtvaardigen, maar kan deze nog niet vinden
Mis ik iets, of reken ik verkeerd, of moet je gewoon een groen hart hebben om te investeren in een warmtepomp
Ik zie op de site zo geen voorwaarden over EPC staan..
http://www.rvo.nl/subsidi...aarden-voor-particulieren
Het bedrijf welke de offerte heeft gemaakt voor de WW Warmtepomp heeft ook tekeningen gehad en vermeld dit:
Dus ik denk dat dan 10KW het vermogen isOntwerp volgens aangeleverde tekeningen in uw email van 19 januari 2016 22:20 en ons telefoongesprek.
+/- 220m² vloerverwarming ( begane grond en 1ste verdieping)
De aangeboden verwarmingscapaciteit van 10kW is een zeer reële aanname. Wel adviseren we altijd om een warmteverliesberekening te laten maken om het exacte vermogen vast te stellen en naderhand hiervan eventueel de aanbieding aan te passen. Deze berekening kunnen wij tegen meerprijs voor u verzorgen maar dan hebben we wel meer gegevens nodig.
Ik schrik nogal van een verbruik van 4500KW/Jaar, dat verbruik ik op dit moment in onze huidige woning totaal niet eens!
Aangezien ik PV's niet mooi vind, heb ik maar 1 plek waar ik ze eventueel wil hebben.
Hier kan ik maar max 3000 KW/H per jaar opwekken, dus niet eens voldoende voor de normale stroom behoefte.
Ik kan me voorstellen dat mensen met een PV overschot zo'n warmtepomp kopen, maar met een verbruik van 4500KW/H kun je toch beter gewoon op gas stoken en het geld spenderen aan goede isolatie van de woning
[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 02-02-2016 19:48 ]
Als je woning goed geisoleerd is ga je never nooit 4500 KWH verstoken, tenzij je 28c continue wil hebben.Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:45:toon volledige bericht
Vloerverwarming is zowiezo de bedoeling voor de BGG, 1e verdieping alleen voor de badkamer, de kamers een radiator (staat toch altijd uit).
Het bedrijf welke de offerte heeft gemaakt voor de WW Warmtepomp heeft ook tekeningen gehad en vermeld dit:
[...]
Dus ik denk dat dan 10KW het vermogen is
Ik schrik nogal van een verbruik van 4500KW/Jaar, dat verbruik ik op dit moment in onze huidige woning totaal niet eens!
Aangezien ik PV's niet mooi vind, heb ik maar 1 plek waar ik ze eventueel wil hebben.
Hier kan ik maar max 3000 KW/H per jaar opwekken, dus niet eens voldoende voor de normale stroom behoefte.
Ik kan me voorstellen dat mensen met een PV overschot zo'n warmtepomp kopen, maar met een verbruik van 4500KW/H kun je toch beter gewoon op gas stoken en het geld spenderen aan goede isolatie van de woning
Ik heb een L/W WP van 10 KW (kostte €2500) en hoop mijn doorwaai hut bj. 1980 met 1500 KWH p/j warm te houden.
Edit: Reken maar met 2 KWH=1m3 gas, dan zit je aardig goed.
Als ik zeg maar 1500m3 gas zou verbruiken kost dit 930 euro per jaar
Als ik dan dus 3000KWH zou gebruiken kost dit dus 660 euro per jaar
Met andere woorden een besparing van 270 euro per jaar, terwijl je dus wel gas nodig blijft hebben voor het bijstoken.
[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 02-02-2016 20:05 ]
Je kan de Mitsubishi naar keuze uitrusten met 2, 3 of zelfs 6 KW verwarmingelement en je gas kan helemaal weg +€207 bij je besparing.Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:05:
Als rekenprijzen gebruiken ze 0,62 cent voor gas en 0,22 cent voor stroom (bron https://www.milieucentraa...erekening/energieprijzen/ )
Met andere woorden een besparing van 270 euro per jaar, terwijl je dus wel gas nodig blijft hebben voor het bijstoken.
Edit: De prijzen zijn eerder 17 cent stroom en 58 cent gas.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 02-02-2016 20:10 . Reden: Ik snap wel waarom Eric-PVT ermee gestopt is, je moet iedere nederlander per persoon overtuigen en dat is heel vermoeiend :) ]
Waarom zou je moeten bijstoken dan? Als je het met 1500m3 redt, dan moet 3000kWh ook lukken met een L/W warmtepomp van het juiste formaat.Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:05:
Als rekenprijzen gebruiken ze 0,62 cent voor gas en 0,22 cent voor stroom (bron https://www.milieucentraa...erekening/energieprijzen/ )
En kan zo'n L/W warmtepomp ook voldoende heet water maken vergelijkbaar met een CW5 ketel t.b.v. het douchen etc.
En een huis verwarmen d.m.v. een verwarmingselement is dat niet gigantisch "niet efficiënt" in vergelijk met stoken op gas
Ik ben nog niet overtuigd
[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 02-02-2016 20:13 ]
Kan je een 300 liter boiler kwijt ? de WP kan niet direct ww maken, maar wel een boiler voorverwarmen. Met 300 liter heb je genoeg voor je hele gezin.Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:11:
En kan zo'n L/W warmtepomp ook voldoende heet water maken vergelijkbaar met een CW5 ketel t.b.v. het douchen etc.
En een huis verwarmen d.m.v. een verwarmingselement is dat niet gigantisch "niet efficiënt" in vergelijk met stoken op gas
Ik ben nog niet overtuigd
Verwarmingelement is alleen voor nood, met juiste gedimensioneerde WP waarschijnlijk minder dan 1x per jaar nodig.
Juist GAS is heel erg inefficient, met 2 KWH een m3 gas vervangen dat is toch fantastisch. We noemen HR107 hier niet voor niets HR62.
En dat HR107 / HR62 is mij niet duidelijk
[edit]
Wat ik al verwachte, zo'n verwarmingselement is ca. 7,9 x zoveel KWH nodig als M3 gas, zie onderstaande:
bron: http://www.inoxcon.nl/faq...et-ik-rekening-mee-houdenWij krijgen regelmatig de vraag naar de mogelijke toepassing van een elektrische ketel. Het verschil van het verbruik van een elektrische ketel en een gasgestookte ketel kunt u teruglezen in de onderstaande informatie.toon volledige bericht
Uiteraard is het mogelijk om een elektrische cv-ketel aan te schaffen, echter u dient rekening te houden met een aantal belangrijke factoren:
Bij een gemiddelde woning in Nederland, waar een cv-ketel wordt gebruikt voor verwarming en sanitair water in combinatie met een gaskooktoestel is het gemiddelde normverbruik ca. 1.500 m3 gas per jaar.
Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
Uit 1 m3 Nederlands aardgas wordt ongeveer 7,9 kW aan warmte behaald (gemiddeld jaar gebruiksrendement van ± 80% Hoog Rendement cv-toestel)
Onderverdeling gasverbruik van 1.500 m3 aardgas:
70 % verbruik is voor verwarming
25 % verbruik is voor sanitair warm water
5% verbruik is voor koken
Het totale vermogen dat nodig is gedurende het gehele jaar in dit voorbeeld is dan 1.500 * 7,9 kW = totaal 11.850 kWh per jaar.
Hierbij gelden ook weer twee uitgangspunten:
Het normverbruik elektra in Nederland per huishouden bedraagt ongeveer 4.800 kWh per jaar (voor het licht, TV, computer, koelkast e.d.)
Het rendement van een elektrische cv-ketel is 100%. Dus wanneer men kiest om een gemiddelde woning alleen nog maar elektrisch te voorzien van warmte, sanitair water en koken middels een elektrische cv-ketel is dus gemiddeld 11.850 kWh aan elektrisch vermogen nodig. (Het totale verbruik komt neer op 11.850 kWh + 4.800 kWh.)
Wanneer we, het hierboven genoemde voorbeeld, financieel gaan vergelijken, komen we gemiddeld uit op het onderstaande:
Momenteel kost in Nederland 1m3 gas ca. € 0,65 en 1 kWh elektriciteit ca. € 0,20.
Installatie op aardgas:
1.500 m3 aardgas * € 0,65 euro = € 975,00 gemiddeld per jaar.
Installatie op elektriciteit:
11.850 kW * € 0,20 = € 2.497,85 gemiddeld per jaar.
Hierbij vervallen de vaste kosten voor de gasaansluiting. Deze zijn ongeveer € 215,00 per jaar.
Over algemeen kan men zeggen dat het verwarmen van een woning met een elektrische cv-ketel 2,5 duurder is dan het verwarmen met een gasgestookte ketel.
Wanneer zou het wel interessant kunnen zijn om te kiezen voor een elektrische cv-ketel?
De woning en/of bedrijfsgebouw is gesitueerd op een locatie waar geen aardgas en/of olie infrastructuur aanwezig is.
De woning en/of bedrijfsgebouw heeft vele elektrische panelen, die in totaal vermogen voldoen aan de behoefte (11.850 kWh).
De woning en/of bedrijfsgebouw heeft een behoefte die vele malen lager is dan het gemiddelde normverbruik
[ Voor 90% gewijzigd door Grolsch op 02-02-2016 20:21 ]
Dat is de GAS/benzine lobby waar jij en de rest van Nederland van in de ban/macht zijn.Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:18:
Als gas zo inefficiënt zou zijn, en stroom zo effectief, waarom werken alle CV ketels ter wereld dan op gas
En dat HR107 / HR62 is mij niet duidelijk
De Gaslobby gaat jou niets vertellen over dat het anders/beter kan.
Electrisch rijden is ook niks, maar zodra je het eenmaal doet wil je niet anders meer.
Ok, 1m3 gas = 9,24 KWH en 2KWH=1m3 gas dus waar blijft de overige 7,24 KWH ? Nou, je rendement van je CV is in ieder geval geen 107%, eerder 62%
[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 02-02-2016 20:23 ]
Je bent in de ban omdat je blind een CV ketel koopt en niet verder kijkt( ja, nu wel) dan je neus lang is. Is niet erg, ik had er ook last van. Tot je bekeerd bent.Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:23:
Ik ben bij niemand in de ban/macht, maar zie graag wetenschappelijk bewijs
Ik rij nu ook electrisch en wil niet anders meer (nou ja, op een Audi RS6 na dan).
ook ik heb met name hierover een vraag. je zegt boiler voorverwarmen door de WP. Hier is een 350 liter ZB, met alle spiralen al gebruikt. Retour CV gaat erdoor heen. Puur theoretisch zou ik dan een warmtepomp voor de ZB kunnen plaatsen --> spiraal erdoorheen --> waarna hij naar de ketel gaat voor eventuele naverwarming. wij stoken immers op 52 graden.koevlaas2 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:15:
[...]
Kan je een 300 liter boiler kwijt ? de WP kan niet direct ww maken, maar wel een boiler voorverwarmen. Met 300 liter heb je genoeg voor je hele gezin.
Verwarmingelement is alleen voor nood, met juiste gedimensioneerde WP waarschijnlijk minder dan 1x per jaar nodig.
Juist GAS is heel erg inefficient, met 2 KWH een m3 gas vervangen dat is toch fantastisch. We noemen HR107 hier niet voor niets HR62.
De Elga's kunnen max 42 graden verwarmen lees ik in deel 1, waardoor de warmteafgifte aan de ZB max die 42 graden is. Als je het hebt over voorverwarmen ZB over wat voor temperaturen hebben we het hier dan? In gevalletje Elga wordt de ZB dus nooit warmer dan 42 graden. Voor douchen is dat net een paar graden te laag.
Andere warmtepompen kunnen hoger dan die 42 graden maken dus ga je dan automatisch naar zó een uitvoering?
[ Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 02-02-2016 20:26 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Een 'normale' WP gaat zo'n beetje tot 55c, de rest gaat met een verwarming element.
Echter CrazyHarrie hier op het forum douched met boiler op 55c en dit gaat prima.
Grolsch with all due respect maar check je factfinding en laat zien dat je zelf ook tijd investeert ipv "maar zie graag wetenschappelijk bewijs :P". Hier in een aantal regels waarom het zeer zeker economisch is voor jou om ENKEL en ALLEEN je gasverbruik voor ruimteverwarming te vervangen:Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:05:
(obv prijzen budget energie)
1500m3 gas * 0,637 = EUR 955
3000kwh elec. * 0,1793 = EUR 538
verschil = EUR 417
obv 1500m3 per jaar heb je ongeveer 6kw nodig, naar boven afgerond geeft 7,5kwh van Toshiba:
https://www.instaladorate...hz-sw75vha-ersc-vm2c.html
nieuwwaarde: EUR 3.347
subsidie: EUR 2.300
kostprijs: EUR 1.047
installatie STEK: EUR 250
installatie CV: EUR 200
Totale kosten: EUR 1.500
besparing p. jaar: EUR 417
TVT: 3,6 jaar
I rest my case
bron: https://www.olino.org/art...aardgas-of-elektriciteit/
Volgens mij heeft het te maken met de techniek die gebruikt wordt, maar het gaat er bij mij niet in dat een "traditioneel" elektrisch verwarmingselement goedkoper is als een CV ketel.Een kubieke meter aardgas heeft een nuttige energetische inhoud van 8 kWh (bij een omzettingsrendement van gas naar warmte van 80%, in geval van een goede verbeterd rendement CV-ketel). Een kubieke meter aardgas kost gemiddeld genomen € 0,65 (dit getal is afgerond om makkelijk te kunnen onthouden).
Een kilowattuur elektriciteit heeft een nuttige energetische inhoud van 1 kWh (bij een omzettingsrendement van elektriciteit naar warmte van nagenoeg 100%). Een kilowattuur elektriciteit kost gemiddeld genomen € 0,25 (dit getal is afgerond om makkelijk te kunnen onthouden).
Dus kost 8 kilowattuur elektriciteit (dit is het equivalent van 1 m3 aardgas):
8 x € 0,25 = € 2,-. Je ziet dus dat aardgas theoretisch driemaal goedkoper is dan elektriciteit, bij dezelfde energetische inhoud (€ 2,- / € 0,65 = 3,1).
Vergeet het ophalen in Malaga nietdeveldonk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:29:toon volledige bericht
[...]
Grolsch with all due respect maar check je factfinding en laat zien dat je zelf ook tijd investeert ipv "maar zie graag wetenschappelijk bewijs :P". Hier in een aantal regels waarom het zeer zeker economisch is voor jou om ENKEL en ALLEEN je gasverbruik voor ruimteverwarming te vervangen:
verschil = EUR 417
obv 1500m3 per jaar heb je ongeveer 6kw nodig, naar boven afgerond geeft 7,5kwh van Toshiba:
I rest my case
EUR 300 voor een 2-persoonkamer
EUR 200 voor maitresse
EUR 200 voor goed avondeten
totale kostprijs 2.200
besparing per jaar 417
tvt 5,3 jaar (nog ruim binnen levensduur van 10 jaar en heb je ook een pleziertje gehad in malaga) -> btw Puerto banus is daar erg leuk als je er toch bent.
'Frank Bovens werkte zo’n 25 jaar als senior energieadviseur bij Nutsbedrijven Maastricht en bij Essent. In die hoedanigheid heeft hij vele bedrijven en overheden geadviseerd over energie-besparing en duurzame energie.'Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:30:
@Koevlaas2, praten ze hier ook onzin dan
bron: https://www.olino.org/art...aardgas-of-elektriciteit/
[...]
Volgens mij heeft het te maken met de techniek die gebruikt wordt, maar het gaat er bij mij niet in dat een "traditioneel" elektrisch verwarmingselement goedkoper is als een CV ketel.
Het is (weer) de gaslobby die je een rad voor ogen draait.
Edit: De winst zit 'm in de Scop, deze is ongeveer 4, dit betekend 1 KWH ac in en 4 KWH warmte uit.
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 02-02-2016 20:42 ]
Isense stuurt de ELGA vooralsnog goed aan, ELGA reageert goed op kamertemp verhogingen, ook bij vraagverhoging >5 wordt HRketel ingezet (modulering van de brander en pomp heb ik nog niet gechecked),maar het SWW-programma wordt genegeerd. Remeha-SWW draait nu op SWW-ketel instelling.Rukapul schreef op zondag 31 januari 2016 @ 21:17:
[...]
Werken alle functies van de ISense+CV-ketel nog zoals tijdig aanwarmen, gemoduleerd de CV ketel aansturen, etc.?
Kortom, hoe stuurt de ELGA vervolgens de CV-ketel aan? Het is essentieel om niet in te leveren op comfort of gebruiksgemak (lees: absoluut geen twee thermostaten).
Buitentemp vd Toshiba-sensor wordt goed weergegeven.
Jullie lopen waarschijnlijk al jaren in dit topic en ik ben me pas net aan het verdiepen in deze materie.
Volgens mij zit het verschil in de gebruikte technologie.
Bij een "traditionele" elektrische CV ketel is de verhouding blijkbaar 8KWH tov 1m3 gas.
Blijkbaar is dit bij een L/W WP 2KWH tov 1M3 gas.
Ik ga me verder inlezen
Neemt niet weg dat ik dan nog een gas aansluiting + CV nodig heb voor warmwater, of weer ergens een 300 liter vat met warm water neerzetten die weer elektrisch verwarmt moet worden.
Je snapt het bijna, mooi zo.Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:44:
Bij een "traditionele" elektrische CV ketel is de verhouding blijkbaar 8KWH tov 1m3 gas.
Ik ga me verder inlezen
Neemt niet weg dat ik dan nog een gas aansluiting + CV nodig heb voor warmwater, of weer ergens een 300 liter vat met warm water neerzetten die weer elektrisch verwarmt moet worden.
Warm Water is COP 3,6 ofzo iets lager als LTV verwarming maar nog steeds erg goed. Je hebt geen Gas cv ketel meer nodig.
goed bezig:Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:44:
Zie het niet als aanval, ik wil ook graag zo'n warmtepomp, maar wil graag weten wat ik doe, vandaar dat ik me hier meld.
Jullie lopen waarschijnlijk al jaren in dit topic en ik ben me pas net aan het verdiepen in deze materie.
Ik ga me verder inlezen
bedenk eerst wat je wil. wil je echt je gaskraan dichtdraaien of ben je al content als dit minimaal is. In eerste situatie heb je serieus investeringen ndoig (zware warmtepomp, boiler, en backup verwarming in de vorm van elec. elementen). in tweede geval slinger je warmtepomp van 7,5kwh er in en draaien maar. ben je voor 1500 spekkoper en leef je gewoon door zoals je altijd al deed...
Ik draai hier op een aardwarmtepomp en verder all-electric. Mijn totaal verbruik gaat voor het eerste jaar rond de 5600 kwh uitkomen. Is ook een vrijstaand nieuwbouwhuis ( 240m2 vloer oppervlakte) en goed geisoleerd. En dat is dan inclusief koeling.Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:44:
Zie het niet als aanval, ik wil ook graag zo'n warmtepomp, maar wil graag weten wat ik doe, vandaar dat ik me hier meld.
Ik ga me verder inlezen
Voor warmwater kan je ook gewoon een elektrische doorstromer nemen, zijn niet heel duur, je hebt alleen 3 fasen krachtstroom nodig. Maar wel eindeloos warm water.
Er is zoveel mogelijk, het gaat er helemaal om wat je zoekt. Ik zou zeker wat meningen verzamelen van een goede advisieur als je er niet in thuis bent (wilt zijn). Of ijverig doorlezen.
enigste wat ik nog niet heb kunnen vinden is een adapter voor low noise modex-RaY99 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:23:toon volledige bericht
[...]
€42,15 EUR 1 €42,15 EUR
Temp voeler voor een zone / buffertank uitgang temp aanvoer en retour sensor set
€47,32 EUR 1 €47,32 EUR
Kabel om gas ketel mee aan te sturen in bivalent bedrijf, aanvoer en retour sensor set
€30,11 EUR 1 €30,11 EUR
4 blind pluggen en 32mm afvoer aansluiting voor de unit zelf, geen lekbak meer nodig
€38,71 EUR 1 €38,71 EUR
aansluitconnector voor de vorstbeveiling van de condensafvoer leiding,
ingeval defrost bij vorst word deze 15min lang hoog uitgestuurd
geeft 230v max 100VA of
€51,62 EUR 1 €51,62 EUR
RF ontvanger
€77,43 EUR 1 €77,43 EUR
RF thermostaat/bediening
PAC-WF010-E kan er dan ook nog bij, WiFi optie om monitoring en bediening via app te kunnen doen.
Adaptor for external signal input (PAC-SC36NA) als iemand hiervoor een adres heeft
Als je de ingebouwde COP meting naukeurig wil gebruiken heb je verder nog nodig
2 KWH meters 1000 plusen / KWH ( 20e ps)
1 warmte meter ( ik heb deze aangeschaft ) 175e
http://www.ebay.nl/itm/DN...756369:g:JxMAAOSweW5VUM4B
deze meter zou Max 5 M3/h doen bij 0,25bar drukverlies, ik heb hier echter mijn bedenkingen bij, inwendig is de doorlaat maar 15mm. kan dit over een paar weken zeggen hoe goed dit werkt. ik wil constant 2 M3/h door laten lopen.
Als ik daadwerkelijk geen gas nodig zou hebben bespaart me dit punt 1 de gasaansluiting (kost ook 700 a 800 euro aansluitkosten) en een CV ketel.develdonk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:49:
[...]
goed bezig:
bedenk eerst wat je wil. wil je echt je gaskraan dichtdraaien of ben je al content als dit minimaal is. In eerste situatie heb je serieus investeringen ndoig (zware warmtepomp, boiler, en backup verwarming in de vorm van elec. elementen). in tweede geval slinger je warmtepomp van 7,5kwh er in en draaien maar. ben je voor 1500 spekkoper en leef je gewoon door zoals je altijd al deed...
Maar wel veel extra kosten (en ruimte dus) zoals een boiler, backupverwarming (welke waarschijnlijk dus geen SCOP van 5 heeft).
Misschien is een normale CV ketel en L/W WP ook wel een goed, en betaalbaar idee
Interessant. Keep us postedamarkest schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:42:
[...]
Isense stuurt de ELGA vooralsnog goed aan, ELGA reageert goed op kamertemp verhogingen, ook bij vraagverhoging >5 wordt HRketel ingezet (modulering van de brander en pomp heb ik nog niet gechecked),maar het SWW-programma wordt genegeerd. Remeha-SWW draait nu op SWW-ketel instelling.
Buitentemp vd Toshiba-sensor wordt goed weergegeven.
Een probleem wat ik wel zie is geluid. Bram-Bos geeft immers duidelijk aan dat de buitenunit op enkele meters afstand hoorbaar is. Dat zou in mijn geval een behoorlijke diskwalificatie zijn omdat het zich naast een slaapkamerdeur/raam/rooster zou bevinden. Tevens zou dat vrijwel op de erfgrens met de buren zijn. 6.5m op het balkon opschuiven is wat lomp
Een andere vraag zou dimensionering zijn. De ketel stookt nu op 60gr, oftewel er is redelijk wat capaciteit nodig.
ik vind op Ebay.de speciale warmtepomp boilers met 200L en 2m2 warmtewisselaars voor 510ex-RaY99 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:38:toon volledige bericht
[...]
Ik had uitgerekend dat voor SWW de gasketel 150m3 gas verstookt.
Dat komt inclusief standby stroom voor de ketel en vastrecht ( <500 sjv) op €207 per jaar.
De kortingen bij overstappen energie leverancier zijn bij een minimale afname gas ook meer dan enkel electriciteits contracten. Maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Winst voor de WP is dus ongeveer €125 per jaar.
Nu alleen nog een boiler, 200 a 300 liter á 800 euro? Verzenden plus installeren, stukje temperatuurvoeler voor de Hydrobox etc. €1000?
Heb je na 8 jaar de investering eruit. Na hoeveel jaar moet een boiler vervangen worden?
Mijn CW5 gasketel is nog geen 3 jaar oud... dus ik denk eraan het gas nog even te laten zitten en de gasketel op te gebruiken. Of pas over te gaan op SWW via een boiler als de gasprijs door het dak schiet![]()
Voor mijn vijver is het een ander verhaal. Vermoedelijk haal ik daar wel een monobloc Panasonic voor, mits subsidie ook voor een 2e apparaat mag. Iets wat ik dacht wel gelezen te hebben.
Dan kan mijn 2e gasketel wel met pensioen (ongeveer 1000m3 per jaar voor vijver).
http://www.ebay.de/itm/PR...f322cb:g:8-oAAOSwa-dWp5nF
geen iedee wat de verzendkosten zijn.
komt nog een 3weg klep bij en een sensor + wat fitwerk,
denk dat je het werkend hebt voor 750e
IK heb er hier een WP ingeslingert en gas voorlopig ook nog. We douchen er nog op.develdonk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:49:
[...]
goed bezig:
Eerlijk gezegd heb ik door omstandigheden 1x gas voor verwarmen gebruikt, niet omdat de WP het niet redde maar omdat de temperatuur in de woonkamer iets sneller omhoog moest. De Cv had niet aan gehoeven, we draaien hier de hele 'winter' op de WP.
Dit jaar is het de bedoeling dat ook douchen via de WP gaat (via boiler).
Dank! Is het niet voor direct, dan wel voor "later" goed om te weten wat de kosten zijn!Wodan89 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 21:00:
[...]
ik vind op Ebay.de speciale warmtepomp boilers met 200L en 2m2 warmtewisselaars voor 510e
http://www.ebay.de/itm/PR...f322cb:g:8-oAAOSwa-dWp5nF
geen iedee wat de verzendkosten zijn.
komt nog een 3weg klep bij en een sensor + wat fitwerk,
denk dat je het werkend hebt voor 750e
Volledig via een WP kost je qua aanleg minder als aanleggen gas en cv ketel. Er zit een aardige subsidie op de WPGrolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:58:
[...]
Als ik daadwerkelijk geen gas nodig zou hebben bespaart me dit punt 1 de gasaansluiting (kost ook 700 a 800 euro aansluitkosten) en een CV ketel.
Maar wel veel extra kosten (en ruimte dus) zoals een boiler, backupverwarming (welke waarschijnlijk dus geen SCOP van 5 heeft).
Misschien is een normale CV ketel en L/W WP ook wel een goed, en betaalbaar idee
m.i. redelijk dom om nu nog voor gas te gaan als je de keuze hebt direct volledig elektrisch te gaan met een mooie warmtepomp. Dit gaat zoveel geld besparen en ook nog goed voor het milieu.Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:58:
[...]
Als ik daadwerkelijk geen gas nodig zou hebben bespaart me dit punt 1 de gasaansluiting (kost ook 700 a 800 euro aansluitkosten) en een CV ketel.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Gelukkig heeft Henk Kamp gas 5 cent ex btw duurder gemaakt en stroom 2 cent ex goedkoper. De WP is hier de winnaar.Milmoor schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 21:19:
Wat betreft gas vs elektra: een ketel heeft een optimaal werkgebied. Daarbinnen kan verwarmen op elektra er echt niet tegen op. Maar als je het grootste gedeelte van je warmte elders vandaan haalt, dan moet de ketel leveren in ongunstige omstandigheden. En dat verandert de berekening. Ik weet niet of dit genoeg is om onder de prijs van elektra te duiken, maar het zal stevig verschil maken. Zeker als je elektra door eigen opbreng ook nog eens goedloper is, dan wordt de business case voor het houden van gas slechter.
-geluid: mijn buitenunit is de, standaard bij de ELGA geleverde, laatste versie Toshiba:Rukapul schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:59:
[...]
Interessant. Keep us posted
Een probleem wat ik wel zie is geluid. Bram-Bos geeft immers duidelijk aan dat de buitenunit op enkele meters afstand hoorbaar is. Dat zou in mijn geval een behoorlijke diskwalificatie zijn omdat het zich naast een slaapkamerdeur/raam/rooster zou bevinden. Tevens zou dat vrijwel op de erfgrens met de buren zijn. 6.5m op het balkon opschuiven is wat lompDe andere merken die hier genoemd worden zouden stiller zijn, maar dat roept dan weer opnieuw de vraag op met integratie met de Calenta en ISense.
Een andere vraag zou dimensionering zijn. De ketel stookt nu op 60gr, oftewel er is redelijk wat capaciteit nodig.
specs: 51db op 1 mtr afstand, 37db op 5mtr afstand.
voor verdere geluidsreductie, styling en vandaalbestendigheid denk ik aan een soort kast als de
Climeleon. Ik vindt het geluid van de buitenunit wel meevallen, hij staat bij mij naast de voordeur
voor een stenen tussenmuur (1,8 mtr hoog), dus de buren aan die kant horen niets. De buren
aan de andere kant vd tuin (op 6mtr afstand) hebben dag en nacht de slaapkamerramen open,
heb ik nog niet horen klagen (ik spreek ze regelmatig), maar de ELGA draait tot nog toe 's nachts
niet.
Verder heb ik op dit forum div. uitnodigingen gezien om te komen luisteren naar de buitenunits,
dus daar zou ik zeker gebruik van maken als dit voor jou een NOGO zou kunnen zijn.
Even nuance: de buitenunit van mijn Elga is storend als die op vrijwel maximaal vermogen (>850 W) draait, en daar komt in mijn geval de complicerende factor bij dat hij in een steeg staat met wanden aan drie zijden ( dat resulteert in galm). Omdat ik op heel lage temperaturen stook, inmiddels geen nachtverlaging meer toepas, en een constante temperatuur aanhoudt, komt dat hoge vermogen echter alleen voor in het gebied onder de 2 graden celsius buiten-T.Rukapul schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:59:
[...]
Een probleem wat ik wel zie is geluid. Bram-Bos geeft immers duidelijk aan dat de buitenunit op enkele meters afstand hoorbaar is. Dat zou in mijn geval een behoorlijke diskwalificatie zijn omdat het zich naast een slaapkamerdeur/raam/rooster zou bevinden. Tevens zou dat vrijwel op de erfgrens met de buren zijn. 6.5m op het balkon opschuiven is wat lompDe andere merken die hier genoemd worden zouden stiller zijn, maar dat roept dan weer opnieuw de vraag op met integratie met de Calenta en ISense.
Vanwege het geluid had ik misschien een iets zwaarder WP moeten aanschaffen, zodat die niet op vol vermogen hoeft te draaien, maar de Elga moduleert zo fantastisch terug (in mijn geval tot wel 200-300W), en dat past weer erg goed bij mijn ZLTV-systeem.
Ik vermoed dat je in jouw geval van 60˚C aanvoer sowieso een zwaarder geval moet hebben dan de Elga.
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
60c: Ik heb m'n Remeha Celenta, voordat ik over ging tot aanschaf van de ELGA, eerst een tijdje op 35/45 afgesteld om te zien hoe dat ging. Omdat Isense en Remeha een geweldig goed modulatie gedrag hebben ging dat helemaal OK, mede vanwege m'n LTV jaga-DBE radiatoren (woonkamer) en de Radtherm radiator (keuken).Rukapul schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:59:
[...]
Interessant. Keep us posted
[ Voor 0% gewijzigd door amarkest op 02-02-2016 21:39 . Reden: aanpassing ]
2 tot 3 weken levertijd op de unit zelfAnoniem: 728204 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:21:
Heb jij je wp inmiddels al in huis?
Je hebt hem toch bij cofortklimaat besteld
[...]
ik heb nu wel alle zaken er om heen binnen,
Buffervat pomp warmte meter enz.
ben nu de electra enc, aan het voorbereiden
ik heb de groep van de wasdroger ( was ongebruikt ) geupgrade naar een C20
3x2,5mm2 massief vervangen
door 3x6mm2 montagesnoer 105c rating
ging met een hoop teflonspray net door 16mm pvc pijp
3x4mm2 had gekunt maar 6mm2 geeft net wat minder verlies bij dat vermogen

citaat:MBgek schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 23:04:
Ik ben vandaag geweest, viel mij op dat er meer aandacht is voor warmtepompen, elga in het echt kunnen zien. Ben zelf wel enthousiast geworden over de producten van EcoForest, http://vakbladwarmtepompe...ecogeo-solar-tijdens-vsk/
Op het ColdClimate Event en VSK toont Ecoforest de geothermische warmptepomp ecoGeo solar. Volgens de fabrikant het neusje van de zalm op het gebied van klimaatbeheersings-technologie
Dankzij de geavanceerde vermogenselektronica kan deze pomp direct worden aangesloten op zonnepanelen voor energielevering. Een regelaar beheert de stroom die wordt gegenereerd door de zonnepanelen en voorziet de pomp van de nodige energie
Vraag:
waarom wil je dit? ik heb 5,2kw hier 10 graden op zuid liggen met onbelemmerd zicht en in de wintermaanden levert dit in verhouding tot zomermaanden toch niks op. waarom zou ik willen betalen voor een dergelijke regeling??? ik zou het niet doen eerlijk gezegd.
Jij bent nog met het ontwerp van je huis bezig. Een betere kans krijg je niet om rekening te houden met dit soort zaken. Technische ruimte op de begane grond, optimale plek voor de buitenunit, etc. Daar kan de rest van ons die het moeten doen met de indeling van een bestaand huis alleen maar van dromen.Grolsch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:58:
[...]
Daarbij komt dat je geen glazen bol hoeft te hebben om te voorspellen dat de overheid de komende jaren gasverbruik en -aansluiting niet zal aanmoedigen, om het zacht uit te drukken.
Ik zou het in jouw situatie wel weten...
Qua eenmalige kosten is dat veel duurder
Omdat dat over het hele jaar een hoge COP geeft.Grolsch schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 08:36:
Waarom kiezen mensen in sommige gevallen nog voor een ww wp
Groetjes Bas
volgens mij is het probleem van confort-market, de taal die je insteld.GadgetFrank schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 00:06:
[...]
Ik heb ook interesse voor een group buy! Kom maar op met dat topic.
Gaan we dan voor de spaanse site of de franse?
Mijn 1e keus: http://www.confort-market...96_367_460_1025-4013.html (niet te openen in Chrome)
Mijn 2e keus: https://www.instaladorate...sw50vha-erst20d-vm2c.html
als je 1 keer bovenaan een knop in drukt voor een andere taal, dan doet hij het niet meer.
dan kom je er nooit meer op via je browser
(ik heb mezelf er al uitgewerkt met chrome, mozilla en edge, gelukkig heb ik nog internet explorer)
Ik heb dat gedaan, omdat je juist vermogen wil als het koud is. Bij de meeste lwp neemt het vermogen af, naarmate de temperatuur daalt. En krijg je bij de lwp defrosts.Grolsch schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 08:36:
En in nieuwbouwhuizen is koeling belangrijker aan het worden dan verwarming. Koelen met een ww pomp is veel goedkoper, enkel een pompje wat draait.
En de initiele investering is inderdaad hoger.
CV-leiding wordt daardoor (te) koud.
volgens docu mag ie maar 5 sec nadraaien, bij mij is dat zeker 5 min. (momenteel zelfs al 18 min en still going) na het stoppen van de warmtepomp. Pas als de kamerthermostaat 0,5c teruggedraaid wordt stop de circulatiepomp idd na 5 sec.
Hoe is dat aan te passen?
[ Voor 42% gewijzigd door amarkest op 03-02-2016 10:21 ]
Grolsch, ik denk dat jou de werking (en het voordeel!) van een warmtepomp niet bekend is.Grolsch schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 08:36:
Stel je een airco installatie voor met een buiten unit en een binnen unit. De binnen unit wordt koud, en door de ontrokken warmte wordt de buitenunit best erg warm.
Kijkend naar de energiestromen dan gaat er totaal (bijv) 1 KW aan stroom in de airco unit. Deze onttrekt 4 KW aan warmte van de woning (want airco haalt warmte uit huis weg) en verplaatst deze naar de buitenunit.
Hierdoor kun je zeggen dat een airco warmte verplaatst van punt A naar punt B. IN dit voorbeeld verbruikt de airco 1 KW aan stroom om 4 KW aan warmte te verplaatsen. De buitenunit van de airco zal dus 5 KW aan warmte wegblazen de buitenlucht in.
Een airco is dus een warmtepomp; de airco pomp warmte van A naar B, vandaar ook de naam.
Een warmtepomp voor verwarming doet exact hetzelfde als de airco in dit voorbeeld, echter staat de binnenunit buiten en de buitenunit binnen. Hierdoor wordt er (bijv) 4KW aan warmte verplaatst van buiten naar binnen. DE buitenunit wordt dus ijskoud.
Het systeem heeft hiervoor 1 KW an stroom nodig. Hierdoor heb je dus 5KW aan warmte terwijl het maar 1 KW aan stroom kost! Deze verhoudingen tussen elec energie en verplaatste warmte energie is de COP (coeficent of performance). Hoe hoger de COP, hoe meer warmte er verplaats kan worden per KW aan stroom. In dit geval is er dus een COP van 5 (1 KW aan stroom levert 5 KW aan warmte bij de binnenunit op)
Met een gewoon verwarmingselement genereer je enkel warmte door stroom om te zetten in warmte. Met een warmtepomp verplaats je warmte van punt A (buiten) naar punt B (binnen).
De buitenlucht bevat altijd warmte; ook als het buiten -10°C is. Alles meer dan -273.15°C ( nul Kelvin) is energie.
Dan nu de vergelijking met gas. Een goede warmtepomp kan een COP van 5 hebben. DE COP is echter ook afhankelijk van de buitentemperatuur waardoor de COP gemiddeld over een strookseizoen ongeveer 4 is. Hierdoor heb je voor 1 KWh aan stroom 4 KWh aan warmte. Met 20 cent per kwh aan stroomkosten ben je uiteindelijk 5 cent kwijt voor een Kwh aan warmte.
Met een goed ingeregelde CV ketel kun je een rendement halen van 9KWh aan warmte per kuub gas. Met 60 cent per kuub gas kost een Kwh aan warmte dus 6.7 cent.
Een gemiddelde woning heeft een energiebehoefte van ongeveer 13.500 KWh nodig (1500 m3 aan gas) voor verwarmen per jaar. Dit kost met gas 905 euro. Met de warmtepomp is dit 675 euro. Ofwel, met de warmtepomp is dit 230 euro per jaar goedkoper..
Dus daarom kiezen veel mensen voor een warmtepomp. Simpelweg omdat het goedkoper is dan gas
7400 Wp op het dak
-273Theo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:42:
[...]
De buitenlucht bevat altijd warmte; ook als het buiten -10°C is. Alles meer dan -267°C ( nul Kelvin) is energie.
Ik heb mijn sww boiler (300 liter) op 45 graden staan.. Gaat goed met 4 personen (incl. dagelijks bad voor de kids)koevlaas2 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:27:
De ELGA is nooit bedoeld voor SWW.
Een 'normale' WP gaat zo'n beetje tot 55c, de rest gaat met een verwarming element.
Echter CrazyHarrie hier op het forum douched met boiler op 55c en dit gaat prima.
1x in de week even naar 63 graden voor de legionella..
Prachtige verhandeling, maar volgens mij was de vraag niet waarom kiezen mensen een WP, maar waarom kiezen mensen nog voor een W/W WP.Theo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:42:
[...]
Grolsch, ik denk dat jou de werking (en het voordeel!) van een warmtepomp niet bekend is.
...
Dus daarom kiezen veel mensen voor een warmtepomp. Simpelweg omdat het goedkoper is dan gasEn veel willen geen gas in huis (niet duurzaam, brandbaar, kans op CO vergiftiging)
Volgens mij kun je in zijn algemeen stellen dat een W/W WP voor de meeste residentiële nieuwbouwtoepassingen overkill is. De hoge investeringen verdienen zich niet terug en hoewel het grondwater in theorie een mooie bron is, kleven er ook risico's aan. De buitenlucht is wat dat betreft een veel constantere en beter voorspelbare bron.
Met een nieuw huis dat zonder WP en PV al de EPC haalt kun je uitstekend uit de voeten met een goede kwaliteit L/W WP die ook bij lage temperaturen een goede COP haalt.
ik denk dat je het verkeerde productnummer hebt...Wodan89 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:52:
[...]
enigste wat ik nog niet heb kunnen vinden is een adapter voor low noise mode![]()
Adaptor for external signal input (PAC-SC36NA) als iemand hiervoor een adres heeftmijn dank is groot

https://www.klimacorner.d...itsubishi-heavy/a-133141/
Ik heb er ook nog eentje nodig
Klopt, ik heb dagen in de winter die slechts 50 W opleveren, niet eens genoeg voor 24u standby.develdonk schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 07:16:
[...]
citaat:
Op het ColdClimate Event en VSK toont Ecoforest de geothermische warmptepomp ecoGeo solar. Volgens de fabrikant het neusje van de zalm op het gebied van klimaatbeheersings-technologie
Dankzij de geavanceerde vermogenselektronica kan deze pomp direct worden aangesloten op zonnepanelen voor energielevering. Een regelaar beheert de stroom die wordt gegenereerd door de zonnepanelen en voorziet de pomp van de nodige energie
Vraag:
waarom wil je dit? ik heb 5,2kw hier 10 graden op zuid liggen met onbelemmerd zicht en in de wintermaanden levert dit in verhouding tot zomermaanden toch niks op. waarom zou ik willen betalen voor een dergelijke regeling??? ik zou het niet doen eerlijk gezegd.
Bedankt voor je reactie.Theo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:42:toon volledige bericht
[...]
Grolsch, ik denk dat jou de werking (en het voordeel!) van een warmtepomp niet bekend is.
Stel je een airco installatie voor met een buiten unit en een binnen unit. De binnen unit wordt koud, en door de ontrokken warmte wordt de buitenunit best erg warm.
Kijkend naar de energiestromen dan gaat er totaal (bijv) 1 KW aan stroom in de airco unit. Deze onttrekt 4 KW aan warmte van de woning (want airco haalt warmte uit huis weg) en verplaatst deze naar de buitenunit.
Hierdoor kun je zeggen dat een airco warmte verplaatst van punt A naar punt B. IN dit voorbeeld verbruikt de airco 1 KW aan stroom om 4 KW aan warmte te verplaatsen. De buitenunit van de airco zal dus 5 KW aan warmte wegblazen de buitenlucht in.
Een airco is dus een warmtepomp; de airco pomp warmte van A naar B, vandaar ook de naam.
Een warmtepomp voor verwarming doet exact hetzelfde als de airco in dit voorbeeld, echter staat de binnenunit buiten en de buitenunit binnen. Hierdoor wordt er (bijv) 4KW aan warmte verplaatst van buiten naar binnen. DE buitenunit wordt dus ijskoud.
Het systeem heeft hiervoor 1 KW an stroom nodig. Hierdoor heb je dus 5KW aan warmte terwijl het maar 1 KW aan stroom kost! Deze verhoudingen tussen elec energie en verplaatste warmte energie is de COP (coeficent of performance). Hoe hoger de COP, hoe meer warmte er verplaats kan worden per KW aan stroom. In dit geval is er dus een COP van 5 (1 KW aan stroom levert 5 KW aan warmte bij de binnenunit op)
Met een gewoon verwarmingselement genereer je enkel warmte door stroom om te zetten in warmte. Met een warmtepomp verplaats je warmte van punt A (buiten) naar punt B (binnen).
De buitenlucht bevat altijd warmte; ook als het buiten -10°C is. Alles meer dan -273.15°C ( nul Kelvin) is energie.
Dan nu de vergelijking met gas. Een goede warmtepomp kan een COP van 5 hebben. DE COP is echter ook afhankelijk van de buitentemperatuur waardoor de COP gemiddeld over een strookseizoen ongeveer 4 is. Hierdoor heb je voor 1 KWh aan stroom 4 KWh aan warmte. Met 20 cent per kwh aan stroomkosten ben je uiteindelijk 5 cent kwijt voor een Kwh aan warmte.
Met een goed ingeregelde CV ketel kun je een rendement halen van 9KWh aan warmte per kuub gas. Met 60 cent per kuub gas kost een Kwh aan warmte dus 6.7 cent.
Een gemiddelde woning heeft een energiebehoefte van ongeveer 13.500 KWh nodig (1500 m3 aan gas) voor verwarmen per jaar. Dit kost met gas 905 euro. Met de warmtepomp is dit 675 euro. Ofwel, met de warmtepomp is dit 230 euro per jaar goedkoper..
Dus daarom kiezen veel mensen voor een warmtepomp. Simpelweg omdat het goedkoper is dan gasEn veel willen geen gas in huis (niet duurzaam, brandbaar, kans op CO vergiftiging)
Toen ik mijn eerste reactie poste in dit topic snapte ik bovenstaande nog niet, ondertussen is het mij duidelijk maar nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ik heb ook erg veel gehad aan onderstaande link, daar staat het ook heel duidelijk in:
http://www.warmtepomp-info.nl/warmtepomp/
Wat me wel opvalt is dat er verschillend gerekend wordt, jij komt dus op € 230,00 per jaar goedkoper.
Onderstaande komt op 417 per jaar, dat is toch bijna 100% verschil.
develdonk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:29:toon volledige bericht
[...]
Grolsch with all due respect maar check je factfinding en laat zien dat je zelf ook tijd investeert ipv "maar zie graag wetenschappelijk bewijs :P". Hier in een aantal regels waarom het zeer zeker economisch is voor jou om ENKEL en ALLEEN je gasverbruik voor ruimteverwarming te vervangen:
verschil = EUR 417
I rest my case
IK ben uitgegaan van worst case scenario. stroomprijs 10% hoger dan in jouw voorbeeld,, gasprijs 5% lager en ik heb een veel hloger rendement voor de CV aanhouden.Grolsch schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:33:toon volledige bericht
[...]
Bedankt voor je reactie.
Toen ik mijn eerste reactie poste in dit topic snapte ik bovenstaande nog niet, ondertussen is het mij duidelijk maar nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg!![]()
Ik heb ook erg veel gehad aan onderstaande link, daar staat het ook heel duidelijk in:
http://www.warmtepomp-info.nl/warmtepomp/
Wat me wel opvalt is dat er verschillend gerekend wordt, jij komt dus op € 230,00 per jaar goedkoper.
Onderstaande komt op 417 per jaar, dat is toch bijna 100% verschil.
[...]
Daarmee kun je zeggen dat jouw berekening de max besparing is (best case scenario) en mijn berekening de worst case scenario
Hoe dan ook; een warmtepomp scheelt dus met 1500m3 gasgebruik tussen de 230 en 417 euro per jaar, afhankelijk van de exacte energieprijzen en het rendement van je ketel.
7400 Wp op het dak
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic