Quindor schreef op zondag 28 februari 2016 @ 23:15:
Ah ja, dat snap ik uiteraard. Maar daarom lijkt het me juist belangrijk om een per kamer regeling en loop te hebben zodat de energie (verwarmen/koelen) naar de plekken kan die het op dat moment nodig hebben en niet volledig evenredig over het huis word verdeelt. Vandaar de vraag over evohome en compatibiliteit met een warmte pomp systeem.

Ik lees hier op een forum van duurzame buren en ik zal het ff copy pasten :
Ik heb deze Daikin Altherma Hybride ketel (geen aparte tank voor warm tapwater) bijna een jaar. Het Evohome systeem (incl HME80 voor aparte regeling per ruimte) met aparte regeling voor keuken, studio, woonkamer heb ik kort geleden gecomplementeerd (afsluitbare®elbare verdelers & HME80 zelf ingebouwd). Eerste ervaringen (hoekwoning 1998, 200 m2)
1. gasverbruik is met 40-50% gedaald, afhankelijk van seizoen
2. kosten voor verwarming per jaar zijn ongeveer hetzelfde (tuning van het systeem kan zeker nog beter)
3. hybride systeem is ingewikkelder dan een gas ketel (ondersteuning door installateur & Daikin moet beter)
4. Evohome systeem werkt heel goed samen met de WP een biedt extra comfort, over besparing of niet kan ik nog niets zeggen
6. HME80 voor centrale regeling van enkel ruimte apart (incl individuele ketel aansturing) lijkt mij antebevelen
Om definitief iets over kosten een verbruik te zeggen, is het nog te vroeg: ik zal meer weten naar de winter verwarmingsperiode.
=> hybride WP & aparte regeling per vertrek is ingewikkelder dan klassieke "Nederlandse gasketel & regeling afhankelijk van woonkamer", er zijn meer mogelijkheden/parameters, dus vraagt meer kennis door gebruiker een installateur (ondersteuning door installateur / Daikin is onvoldoende en moet beter); als gebruiker moet je in zo'n systeem echt geïnteresseerd zijn
=> omdat een warmtepomp verwarming met lagere temperaturen werkt, moet goed uitgezocht worden of vervanging van een gasketel zonder aanpassing van het afgiftesysteem werkt (voldoende warmte, zuinig, etc); ik denk zonder vloerverwarming in de meest gebruikte vertrekken bespaart zo'n hybride systeem weinig kosten omdat het te veel op gas draait
=> zo'n systeem als ik heb is wel heel leuk om zelf uit te zoeken wat de beste afstelling/parameters zijn
=> helaas is de prijs verhouding elektra/gas nog niet echt in het voordeel voor verwarming door (hybride) warmtepompen (maar prijs is niet alles)
..
Het kan dus wel