Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.878 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:04
Rhaelak schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:52:
[...]

Je berekening klopt (helaas) niet. Het is niet 500 Watt maar 700 Watt (40% meer) (150m3/h *1,2/3600 = 0.05 kg/s * 14 = 0.70 kW.)

Per dag is dit 16.8 Kwh (2,10 m3 gas per dag uitgaande van 8 kw warmteinhoud m3 gas).
per 9 maanden 4.480 Kwh (560 m3 gas bespaard).

Zo ziet het plaatje er net wat anders uit, en wordt het een stuk interessanter. Toch maar eens informeren.
Ik doe ook even een berekening voor mijn situatie omtrent het effect van de aanschaf van de warmtewinner / ecolution solo:

Huidig gasverbruik voor verwarming: 460m3.
Aanname: 50% besparing op gasverbruik voor verwarming. (60% volgens site Eneco)
Besparing gasverbruik: 460/2=230m3.
Dit is 230 x €0,65= €150,-
De energie uit gas die je bespaart wordt geleverd door de Warmtewinner in elektra met cop 4. 1m3 gas =8kwh.
Deze elektra kost: 230x8/4=460kwh x €0,18 = €83,-
Besparing per jaar: 150 - 83 = €67,-
Tvt: €1000,- / 67,- = 15 jaar (= geschatte levensduur).

Laat maar zitten? Of doe ik iets fout?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er komt nog een servicecontract bij en als je die voor de cv hebt dan blijft deze ook.
Verder zal je een zekere over-ventilatie krijgen waardoor je koude lucht (en vocht) naar binnen haalt.
Dan mag je er extra standby-verbruik en een pomp er bij optellen.
Mij overtuigt zo'n wp niet, maar je kan hem wel vrij eenvoudig plaatsen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Joris 407 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:01:
[...]

Ik doe ook even een berekening voor mijn situatie omtrent het effect van de aanschaf van de warmtewinner / ecolution solo:

De energie uit gas die je bespaart wordt geleverd door de Warmtewinner in elektra met cop 4. 1m3 gas =8kwh.
Waar praten we over. Bij maar 460 m3/jaar aardgasverbruik is niets rendabel. Je moet het doen uit principe om van het aardgas af te komen. Elektriciteit is duurzaam op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al iemand die zijn Panasonic heeft geinstalleerd? Ben erg benieuwd hoe iedereen het aanpakt en met wat voor onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Joris 407 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:01:
[...]

Waar komt die COP van 4.0 vandaan? Misschien heb ik dat over het hoofd gezien. Met die constante warme afvoerlucht zou je toch een wat mooiere COP verwachten.

Los daarvan klopt je berekening wel (behalve misschien de gasprijs, die zou dan rond de 0,70 cent per m3 zijn).

Zolang er nog niet een makkelijke manier bestaat om bestaande woningen met enkel mechanische afzuiging eenvoudig om te bouwen naar gebalanceerde ventilatie met 90% WTW blijft dit een goede tweede.

Elektriciteit is duurzaam op te wekken, gas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:32
jaari schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:53:
[...]

Volgens het service handboek zit er geen binnenthermostaat in de afstandsbediening. Moet er apart voor aangeschaft worden maar kan er wel op aangesloten worden. In het handboek zie ik alleen een weersafhankelijke regeling op basis van de buitenthermostaat.
Maar pwiebing heeft zijn WH-MDC05F3E5 vandaag binnengekregen dus ik ben benieuwd wat hij gaat zeggen.
Er zit inderdaad geen binnenthermostaat in deze is optioneel , hij regelt op de buitentemp.
Ik ben er ook nog niet helemaal achter of hij uit slaat als het water het gewenste temp heeft bereikt ofzo.

:o

4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Rhaelak schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:24:
[...]

Waar komt die COP van 4.0 vandaan? Misschien heb ik dat over het hoofd gezien. Met die constante warme afvoerlucht zou je toch een wat mooiere COP verwachten.

Los daarvan klopt je berekening wel (behalve misschien de gasprijs, die zou dan rond de 0,70 cent per m3 zijn).

Zolang er nog niet een makkelijke manier bestaat om bestaande woningen met enkel mechanische afzuiging eenvoudig om te bouwen naar gebalanceerde ventilatie met 90% WTW blijft dit een goede tweede.

Elektriciteit is duurzaam op te wekken, gas niet.
Zeer bedankt voor alle reacties, zo weet ik dat ik geen denkfout maak.
Cop 4.4 vind ik nu voor de ecolution solo. Maakt niet veel uit. Inderdaad, e is duurzaam op te wekken, gas niet. Eens. Ik moet echter op de centen letten, huis onder water dus ik wil ook aflossen. En ik vraag me af wat alle 0-op de meter huiseigenaars ervan vinden als straks misschien het salderen wegvalt. Niks 0 op de meter meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 26-02-2016 21:58 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Joris 407 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 21:56:
[...]

En ik vraag me af wat alle 0-op de meter huiseigenaars ervan vinden als straks misschien het salderen wegvalt. Niks 0 op de meter meer.
Dan is de tvt iets langer 8)
Maar je hebt wel heel leuk speelgoed ervoor terug, én een goed gevoel ( ik wel iig )

Alle gekheid op een stokje, wat denk je wat er met de gasprijs gebeurt jaarlijks?
Er is een nieuwe melkkoe gevonden miv dit jaar, zij staat in Groningen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

laten we deze afslag maar niet nemen

[ Voor 70% gewijzigd door teacher op 27-02-2016 01:37 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:15
Joris 407 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:21:
[...]

Zijn jullie lang-douchers / badderaars?
Nee geen badderaaars maar ons water verbruik en douche beurten zijn niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-09 08:50
en ook dit hoort hier niet

[ Voor 72% gewijzigd door teacher op 28-02-2016 20:57 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:34
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:57:
Is er al iemand die zijn Panasonic heeft geinstalleerd? Ben erg benieuwd hoe iedereen het aanpakt en met wat voor onderdelen.
http://aquarea.smallsolut...tle=Installationsmaterial
Als je duits een beetje up to date is kun je hier heel erg veel info halen. Wat wel handig is is dat je hier even je boodschappenlijst post zodat wij er ook wat aan hebben. Dat ga ik wel doen. Wp is binnen maar ik ben nog even op vakantie.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Precies, dan is mijn duits toch niet zo slecht als ik dacht.

@BenEco, bedankt voor de info, ik had verwacht dat dit bij de standaard versie van Confor-market ook wel zou zitten. Helaas niet dus, ik ga toch de versie bij Confor-Market bestellen (wanneer de website het weer gaat doen :( )

@jaari, ik was er al bang voor, mijn duits is niet meer wat het is geweest, maar dat betekend dus dat we iets van een uit/aan klok thermostaat er bij moeten knopen zodat hij synchroon kan lopen met het huidige verwarmingsprogramma
pwiebing schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 21:05:
[...]

Er zit inderdaad geen binnenthermostaat in deze is optioneel , hij regelt op de buitentemp.
Ik ben er ook nog niet helemaal achter of hij uit slaat als het water het gewenste temp heeft bereikt ofzo.

:o

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:10:
[mbr]laten we deze afslag maar niet nemen[/mbr]
Was ik ook zeker niet van plan, ik gaf slechts antwoord op zijn vraag wat ik als eigenaar van een NOM huis ervan zou vinden.
Blijft jammer dat ook daar al een taboe op lijkt te rusten.

Ik ben het ook niet met Develdonk eens dat modbreaks een gevolg zijn van het stilvallen van dit forum.

Verder iedereen succes en wijsheid gewenst met de keuze die gemaakt wordt.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

knipje

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 28-02-2016 20:58 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 18:56
Gisteren bezoek gehad van Techneco monteur én mijn installateur van Ecolibrium om te kijken naar de doordraaiende pomp van mijn Elga. Allereerst natuurlijk weer een bewijs van de superservice rond de Elga: een op zich al tevreden klant, die een klein raar dingetje ontdekt, en dan toch uitrukken om het op te lossen. Driewerf _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor Techneco en Ecolibrium.

Wat was er aan de hand: mijn Elga hield de temperatuur prachtig constant binnen een bandbreedte van 0,2 graden (in tegenstelling tot wat de meeste anderen ervaren, en wat volgens Techneco zelf de Elga-specificaties zijn: verwarmen tot 0.5 ˚C boven setpoint). Boven die bandbreedte schakelde de buitenunit uit, maar bleef de pomp eindeloos doordraaien.

Monteur heeft de nieuwste software (van november 2015) geïnstalleerd. Die introduceert onder andere een aantal nieuwe bruikbare dipswitches (o.a. om de 4˚C begrenzing zelf aan en uit te zetten, en om de buitenunit bij langdurige stilstand helemaal uit te zetten).

Effect van de update hier: mijn Elga gedraagt zich weer zoals 'het hoort'. Verwarmen tot 0.5 ˚C boven setpoint, en dan geheel uitgaan (ook de pomp). Of ik daar energetisch en geluidstechnisch blij van word is nog even de vraag: het mooie van de oude situatie was, dat de Elga maar zelden op vol vermogen werkte. Nu moduleert hij standaard naar vol vermogen, om pas terug te regelen als de ruimte-T bijna +0.5 ˚C setpoint is. Ik zou denken dat dat slechter is voor mijn COP, maar dat moet ik nog bezien. Geluidstechnisch is het ook minder gunstig, omdat het geluid van de buitenunit storend wordt boven de 850W.

In ieder geval is het 'mysterie' van de 0.2 graden bandbreedte opgelost: dat was een niet bedoelde software-bug in de vorige versie.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 09:50:
Gisteren bezoek gehad van Techneco monteur én mijn installateur van Ecolibrium om te kijken naar de doordraaiende pomp van mijn Elga. Allereerst natuurlijk weer een bewijs van de superservice rond de Elga: een op zich al tevreden klant, die een klein raar dingetje ontdekt, en dan toch uitrukken om het op te lossen. Driewerf _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor Techneco en Ecolibrium.

Wat was er aan de hand: mijn Elga hield de temperatuur prachtig constant binnen een bandbreedte van 0,2 graden (in tegenstelling tot wat de meeste anderen ervaren, en wat volgens Techneco zelf de Elga-specificaties zijn: verwarmen tot 0.5 ˚C boven setpoint). Boven die bandbreedte schakelde de buitenunit uit, maar bleef de pomp eindeloos doordraaien.

Monteur heeft de nieuwste software (van november 2015) geïnstalleerd. Die introduceert onder andere een aantal nieuwe bruikbare dipswitches (o.a. om de 4˚C begrenzing zelf aan en uit te zetten, en om de buitenunit bij langdurige stilstand helemaal uit te zetten).

Effect van de update hier: mijn Elga gedraagt zich weer zoals 'het hoort'. Verwarmen tot 0.5 ˚C boven setpoint, en dan geheel uitgaan (ook de pomp). Of ik daar energetisch en geluidstechnisch blij van word is nog even de vraag: het mooie van de oude situatie was, dat de Elga maar zelden op vol vermogen werkte. Nu moduleert hij standaard naar vol vermogen, om pas terug te regelen als de ruimte-T bijna +0.5 ˚C setpoint is. Ik zou denken dat dat slechter is voor mijn COP, maar dat moet ik nog bezien. Geluidstechnisch is het ook minder gunstig, omdat het geluid van de buitenunit storend wordt boven de 850W.

In ieder geval is het 'mysterie' van de 0.2 graden bandbreedte opgelost: dat was een niet bedoelde software-bug in de vorige versie.
Goed om te horen, maar niet allemaal koek en ei. Het ene probleem is opgelost en er komt een nieuw bij. Of dit ook zo is bij de Toshiba(jij hebt de Carrier buitenunit?) ga ik controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 13:13
pwiebing schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:55:
Voor welk boilervat heb je gekozen?
Ik zoek namelijk nog een boiler van 300 liter voor Tap water en vloerverwarming. Wellicht is dit iets. Thanks!
[/quote]

http://www.solardirekt24....hartschaumisolierung.html

Deze ivm latere uitbreiding zonneboiler.
Thanks ziet er inderdaad goed uit.
Ook wij willen een zonneboiler + warmtepomp voor tapwater en vloer verwarming.

Kan deze boiler gebruikt worden voor zowel tapwater als vloerverwarming?
En hoe weet de warmtepomp dat hij niets hoeft te doen als het vat warm genoeg is, zonde van de stroom van de warmtepomp in de lente/zomer als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
@jaari, ik was er al bang voor, mijn duits is niet meer wat het is geweest, maar dat betekend dus dat we iets van een uit/aan klok thermostaat er bij moeten knopen zodat hij synchroon kan lopen met het huidige verwarmingsprogramma

[...]
Ik wil het eerst met alleen de weersafhankelijke regeling gaan proberen.
Heb ik met mijn huidige CV ook jarenlang gedaan en werkte prima; misschien een paar procent onzuiniger dan een regeling op de binnenthermostaat maar volgens mijn ervaring meer comfort.
De vloerverwarming die ik heb is traag genoeg daarvoor.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 10:12:
[...]

Goed om te horen, maar niet allemaal koek en ei. Het ene probleem is opgelost en er komt een nieuw bij. Of dit ook zo is bij de Toshiba(jij hebt de Carrier buitenunit?) ga ik controleren.
Ik heb ook de Toshiba buitenunit (geïnstalleerd in april 2015, label op de ww zegt fabricagedatum 4-10-2015 :? )

Of ik een probleem heb moet ik nog bekijken: ik veronderstel dat de Elga in deellast efficiënter werkt, maar misschien heb ik dat mis. En sowieso moet ik opnieuw ervaren wat deze grotere schommelingen (18,5-19˚C) doen met mijn comfortbeleving. Zoals eerder gezegd: de T van dat pak leem van mij tegen de buitenmuren draagt bij aan dat comfortgevoel.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/348odqe.jpg
Dit is zoals ik het van plan ben, hetzelfde schema als afgelopen week, maar nu met iets meer info.

2 persoons huishouden, geen bad, gasverbruik voor cv de laatste jaren ongeveer 1000m3/jaar.
Vloerverwarming in de kamer en de keuken, ongeveer 60m2, de rest wordt alleen zeer incidenteel verwarmd als het buiten heel koud is en doet dan gewoon mee in de stooklijn.
De vaten moeten op een houten zoldervloer komen, vandaar 2x200 liter.
Het is natuurlijk wel weer een extra vat/investering, maar we wonen in Friesland, dus de combinatie zonneboiler/wp levert hier, in ons geval, ook nog eens meer dan 1500 euro aan subsidie op :)
Afgelopen winter hebben we het hier warm kunnen houden met een stooklijn van 20/20 en -10/50.
De verdeler van de vv heeft een pomp, wat betekent dat de temperatuur van de aanvoer vv altijd een paar graden lager is dan die van de aanvoer van de cv.
Het vervangen van deze verdeler door een exemplaar zonder pomp zou in mijn beleving nog een iets lagere stooklijn op kunnen leveren.
De vloerverwarming wil ik net als nu weersafhankelijk gaan regelen, wat dan weer een dure regeling oplevert, zoals de Resol MX.

Iemand nog ideeën of opmerkingen?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
crazyharrie schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:54:
[...]

Dan is de tvt iets langer 8)
Maar je hebt wel heel leuk speelgoed ervoor terug, én een goed gevoel ( ik wel iig )

Alle gekheid op een stokje, wat denk je wat er met de gasprijs gebeurt jaarlijks?
Er is een nieuwe melkkoe gevonden miv dit jaar, zij staat in Groningen.
Helemaal eens hoor, prachtig spul, heerlijk om gasvrij te kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 00:51
Bram-Bos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 10:22:
[...]
Ik heb ook de Toshiba buitenunit (geïnstalleerd in april 2015, label op de ww zegt fabricagedatum 4-10-2015 :? )
In sommige werelddelen hebben ze in het datum formaat eerst de maand en dan de dag voor het jaar staan, dan heb je een exemplaar van 10 april 2015. In April 2015 geinstalleerd, dan heeft die dus niet lang in een magazijn gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
itchin schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 19:11:
[...]

In sommige werelddelen hebben ze in het datum formaat eerst de maand en dan de dag voor het jaar staan, dan heb je een exemplaar van 10 april 2015. In April 2015 geinstalleerd, dan heeft die dus niet lang in een magazijn gestaan.
Dat zal het zijn. Wel vreemd voor een Nederlands bedrijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
Bram-Bos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 10:22:
[...]

Of ik een probleem heb moet ik nog bekijken: ik veronderstel dat de Elga in deellast efficiënter werkt, maar misschien heb ik dat mis. En sowieso moet ik opnieuw ervaren wat deze grotere schommelingen (18,5-19˚C) doen met mijn comfortbeleving. Zoals eerder gezegd: de T van dat pak leem van mij tegen de buitenmuren draagt bij aan dat comfortgevoel.
Deellast is in iedergeval efficiënter door de lagere retour en aanvoer temperatuur

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
BarryH schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:47:
[...]

Deellast is in ieder geval efficiënter door de lagere retour en aanvoer temperatuur
Juist, maar nu de vraag hoe ik dat de Elga aan zijn verstand breng. Aanpassen van de flow lijkt geen verschil te maken. Ik zou eigenlijk helemaal niet op ruimte-temperatuur moeten stoken, daarvoor is mijn systeem veel te traag. Maar ook weersafhankelijk stoken gaat hier niet (i.i.g. niet met de Honeywell), omdat de laagst beschikbare stooklijn van de Honeywell (4) bij deze temperaturen pas start bij 29˚C aanvoertemperatuur, terwijl ik aan 26 genoeg zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bram-Bos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 21:33:
[...]

Juist, maar nu de vraag hoe ik dat de Elga aan zijn verstand breng. Aanpassen van de flow lijkt geen verschil te maken. Ik zou eigenlijk helemaal niet op ruimte-temperatuur moeten stoken, daarvoor is mijn systeem veel te traag. Maar ook weersafhankelijk stoken gaat hier niet (i.i.g. niet met de Honeywell), omdat de laagst beschikbare stooklijn van de Honeywell (4) bij deze temperaturen pas start bij 29˚C aanvoertemperatuur, terwijl ik aan 26 genoeg zou hebben.
De truc van Hans de Git toepassen?
Maar dan op buitentemperatuur.
Dus een Arduino of Netduino icm een otgw

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
BarryH schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 21:37:
[...]

Waar kan ik die truc ook alweer vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
BarryH schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 21:37:
[...]

Zoals jullie weten ben ik ook niet onder de indruk van de regeling van ELGA. Sturen op basis van buitentempatuur met een extra voeler kan ook met het Elga systeem. Het nadeel is dat je het centrale vertrek met thermostatisch ventielen moet naregelen (bij zoninstraling enz) en bovendien heb je gemiddeld altijd te hoge aanvoer temperaturen waardoor een lagere COP . Daarnaast een kortsluitleidng met overstortvertiel om afknijpen van het systeem te voorkomen.

Ik denk dat ondanks onze klachten Techneco (elga) een van de best doordachte energie optimale regeling heeft.
Het gaat weer over de Elga!! Hoe zit dat met Ecodan, Zubadan, Altherma? Hebben die dat dan beter voor elkaar? Vaak met een dikke boiler er tussen waardoor je via een mengsysteem moet naregelen.

Ik hoor op dit forum graag van andere fabrikaten hoe zij de regeling voor elkaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Tomexergie schreef op zondag 28 februari 2016 @ 00:13:
[...]

Ik denk dat ondanks onze klachten Techneco (elga) een van de best doordachte energie optimale regeling heeft.
Het gaat weer over de Elga!! Hoe zit dat met Ecodan, Zubadan, Altherma? Hebben die dat dan beter voor elkaar? Vaak met een dikke boiler er tussen waardoor je via een mengsysteem moet naregelen.

Ik hoor op dit forum graag van andere fabrikaten hoe zij de regeling voor elkaar hebben.
Ik heb de Ecodan op aanvoer temperatuur regeling staan, hij is dan ook veel minder gejaagd. Hij probeert dan niet in zo'n kort mogelijke periode de woning op temperatuur te brengen. Dat werkt in mijn geval het beste, lange draai sessie's en altijd een warme vloer.

Middels een relay kan ik nu de Ecodan in/uit schakelen (wat ik dan weer via Domoticz doe). Ook heb ik afsluiters op de vloerverwarming verdelers zitten, kan dus makkelijk per beneden/boven apart verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Ik doe vrijwel hetzelfde. De Ecodan staat op aanvoer temperatuur regeling, en ik bestuur mijn Grundfos Alpha 2 pompen en Ecodan (aan en uit via een extern schakelcontact) met een Fibaro HC2. Dit werkt vlekkeloos.

Is er iemand die een wifi adapter op de Ecodan heeft en deze kan uitlezen of besturen via Domoticz of een Fibaro HC2? Dit zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Op het Domoticz forum zag ik dat iemand hier mee bezig is.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gisteren de buitenunit Ecodan PUHZ-SW50VHA helemaal ontmanteld om een PAC-SE58RA-W condensaatverwarming stekkertje te plaatsen.
Zit die aansluiting er niet op.....
Enkel vanaf de 7,5 kW versie :+
Dan maar wat tracing met een los thermostaatje plaatsen. Anders kan ik schaatsen in mijn schuurtje straks.

De dop van de condensafvoerset past ook niet trouwens.
Het gat in de bodemplaat van buitenunit is groter dan de bevestiging van de dop.
Enkel vast te plakken/kitten dus.
Gaat weer prima ;)

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2016 10:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
Zubadan schreef op zondag 28 februari 2016 @ 08:27:
Is er iemand die een wifi adapter op de Ecodan heeft en deze kan uitlezen of besturen via Domoticz of een Fibaro HC2? Dit zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Op het Domoticz forum zag ik dat iemand hier mee bezig is.
Zoiets bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eaObZkj.png

Op dit moment kan ik de data van de melcloud site al binnenhalen en verwerken in Domoticz, aanpassen van instellingen ben ik nog mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
Ja, zeer interessant. Ik had ook al gereageerd op het Domoticz forum, maar wist niet dat jij het bent. Zou je de code kunnen delen, en ons op de hoogte willen houden van de vorderingen? Ik ga deze week de wifi adapter kopen, en ga proberen om dit op mijn HC2 ook aan de praat de krijgen.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik moet alleen het inlog nog even afmaken, dan kan ik de code wel posten.
Het is een bash script wat via curl de data van de melcloud binnenhengelt, de data (json) opsplits en dan weer doorzet naar Domoticz (via de api).

Als de HC2 ook zoiets ondersteunt is het script heel simpel aan te passen. Dan zou het zelfs met het zelfde script kunnen, kwestie van een extra optie inbouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
alberthakvoort schreef op zondag 28 februari 2016 @ 07:58:
[...]

Ik heb de Ecodan op aanvoer temperatuur regeling staan, hij is dan ook veel minder gejaagd. Hij probeert dan niet in zo'n kort mogelijke periode de woning op temperatuur te brengen. Dat werkt in mijn geval het beste, lange draai sessie's en altijd een warme vloer.

Middels een relay kan ik nu de Ecodan in/uit schakelen (wat ik dan weer via Domoticz doe). Ook heb ik afsluiters op de vloerverwarming verdelers zitten, kan dus makkelijk per beneden/boven apart verwarmen.
Bedankt Albert, voor een stooklijnregeling is ook wel wat te zeggen. Een COP vergelijk tussen stooklijnregeling met de directe regeling met ruimte thermostaat zoals bij de Elga niet te doen. Dit omdat de omstandigheden voordurend veranderen en de COP afhangt van een groot aantal variabelen b.v.:

* buiten temperatuur
* aanvoer en retour temperatuur
* pompflow
* deellast (inverter)
* bivalente regeling (komt de ketel vol bij of modulerend; heeft invloed op de retour temp.)
* defrost
* regelgedrag van de CV installatie/vloer verwarming
* het ontwerp van het hydraulische systeem; mengregeling enz.
enz enz denk ik.

Ik denk dat het interessant is om eens in de regeling van WP's te duiken. Een model opzetten en dan aan de knoppen gaan draaien. Een leuke klus voor de volgende winter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Tomexergie schreef op zondag 28 februari 2016 @ 10:47:
[...]

Bedankt Albert, voor een stooklijnregeling is ook wel wat te zeggen. Een COP vergelijk tussen stooklijnregeling met de directe regeling met ruimte thermostaat zoals bij de Elga niet te doen. Dit omdat de omstandigheden voordurend veranderen en de COP afhangt van een groot aantal variabelen b.v.:
Als ik kijk naar verbruik/draai tijd/binnen temperatuur is voor mijn woning verwarmen middels stooklijn het zuinigste en comfortablest. Nu is mijn woning niet echt een goed voorbeeld om te vergelijken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
Ik heb aardig wat geïsoleerd, maar mijn jaren 70 huis zal nooit een passieve woning worden. De afgelopen maand heeft de Ecodan ongeveer 600 kWh verbruikt. Toch ben ik daar erg tevreden over. Vroeger was het gasverbruik in februari gemiddeld ongeveer 12 M3 per dag, en nu houden we het huis heel wat warmer.

Als ik de Ecodan uitschakel met een extern schakelcontact dan blijft de circulatiepomp van de Ecodan draaien. Het lukt mij niet om de instellingen van de Ecodan zo te wijzigen dat de circulatiepomp uit gaat, behalve als ik de Ecodan uitschakel met een klokprogramma, maar dat is nou net niet de bedoeling want ik wil de Ecodan kunnen blijven besturen met de HC2. Albert, blijft de circulatiepomp bij jou ook draaien, of heb jij hier iets voor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
AUijtdehaag schreef op zondag 28 februari 2016 @ 08:43:
Gisteren de buitenunit Ecodan PUHZ-SW50VHA helemaal ontmanteld om een PAC-SE58RA-W condensaatverwarming stekkertje te plaatsen.
Zit die aansluiting er niet op.....
Enkel vanaf de 7,5 kW versie :+
Dan maar wat tracing met een los thermostaatje plaatsen. Anders kan ik schaatsen in mijn schuurtje straks.

De dop van de condensafvoerset past ook niet trouwens.
Het gat in de bodemplaat van buitenunit is groter dan de bevestiging van de dop.
Enkel vast te plakken/kitten dus.
Gaat weer prima ;)
check eens bij je binnenunit ,, OUT12 TBO.3 5-6 — Defrost output ,,
kun je hier wat mee?

het contact op de buitenunit sluit bij defrost gedurende 15min,
staat nergens vanaf welke temperatuur hij deze inschakeld?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Zubadan schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:34:
Ik heb aardig wat geïsoleerd, maar mijn jaren 70 huis zal nooit een passieve woning worden. De afgelopen maand heeft de Ecodan ongeveer 600 kWh verbruikt. Toch ben ik daar erg tevreden over. Vroeger was het gasverbruik in februari gemiddeld ongeveer 12 M3 per dag, en nu houden we het huis heel wat warmer.

Als ik de Ecodan uitschakel met een extern schakelcontact dan blijft de circulatiepomp van de Ecodan draaien. Het lukt mij niet om de instellingen van de Ecodan zo te wijzigen dat de circulatiepomp uit gaat, behalve als ik de Ecodan uitschakel met een klokprogramma, maar dat is nou net niet de bedoeling want ik wil de Ecodan kunnen blijven besturen met de HC2. Albert, blijft de circulatiepomp bij jou ook draaien, of heb jij hier iets voor gevonden?
Ik wil geen spelbreker zijn maar op duitse forums kwam ik al een geval tegen van een defecte compressor,
hier werd de complete buitenunit afgeschakeld om te besparen op de standverwarming van de compressor.
blijkbaar vind deze starts met koude olie niet zo leuk :+
Ik denk dat deze verwarming wel doorloopt als je het contact op de binnenunit gebruikt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wodan89 op 28-02-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wodan89 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:56:
[...]

check eens bij je binnenunit ,, OUT12 TBO.3 5-6 — Defrost output ,,
kun je hier wat mee?

het contact op de buitenunit sluit bij defrost gedurende 15min,
staat nergens vanaf welke temperatuur hij deze inschakeld?
Ah. thanx, zover had ik nog niet gekeken ;)
Daar lukt het ook wel mee denk ik. Eventueel een afvalvertraging van het tracing relais erbij zetten.
Dat wordt weer een extra kabeltje trekken naar het schuurtje.

Het contact op de buitenunit zal wel inschakelen, wanneer defrost start neem ik aan.
En dan vertraagd afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
AUijtdehaag schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:07:
[...]

Ah. thanx, zover had ik nog niet gekeken ;)
Daar lukt het ook wel mee denk ik. Eventueel een afvalvertraging van het tracing relais erbij zetten.
Dat wordt weer een extra kabeltje trekken naar het schuurtje.

Het contact op de buitenunit zal wel inschakelen, wanneer defrost start neem ik aan.
En dan vertraagd afvallen.
zover ik de handleiding begrijp word deze altijd hoog bij een defrost, ik kan me niet voorstellen dat je bij +4c al een bevroren afvoer krijgt? mss een extra vorstthermostaat er tussen?

ik weet niet wat voor een verwarming je van plan bent te plaatsen,
dat contact heeft wel een extra relais nodig voor het vermogen.
Ik heb alvast een aparte kabel + aardlekautomaat aangelegd voor de tracing kabel.
100W >:) moet de unit + afvoer wel ijsvrij houden lijkt me O-)

nadeel van de verwarming is wel dat dit meer kans geeft op aardfouten als je hem niet goed aanlegt. :(

[ Voor 9% gewijzigd door Wodan89 op 28-02-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wodan89 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:10:
[...]

zover ik de handleiding begrijp word deze altijd hoog bij een defrost, ik kan me niet voorstellen dat je bij +4c al een bevroren afvoer krijgt? mss een extra vorstthermostaat er tussen?
Uiteraard een apart relais.
Zoiets dan denk ik:
https://www.elektroshop.n...flex-verwarmingslint.html
(Edit: schakelt ook bij 4 graden in en uit bij 7 graden, dat wordt het ook niet dan)

Ik had nog een stukje platte tracing liggen, maar dat is lastiger te monteren.
Een extra vorstthermostaat plaatsen is inderdaad wel een beter idee.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2016 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
AUijtdehaag schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:32:
[...]

Uiteraard een apart relais.
Zoiets dan denk ik:
https://www.elektroshop.n...flex-verwarmingslint.html
(Edit: schakelt ook bij 4 graden in en uit bij 7 graden, dat wordt het ook niet dan)

Ik had nog een stukje platte tracing liggen, maar dat is lastiger te monteren.
Een extra vorstthermostaat plaatsen is inderdaad wel een beter idee.
platte tracing met aluminium tape niet een idee?

die link is wel een mooi setje alleen vraag ik me af of die genoeg warmte afgeeft bij -10
( al is het de vraag of je daarop je systeem wil inricht )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

Cor-Jan schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 09:25:
Precies, dan is mijn duits toch niet zo slecht als ik dacht.

@BenEco, bedankt voor de info, ik had verwacht dat dit bij de standaard versie van Confor-market ook wel zou zitten. Helaas niet dus, ik ga toch de versie bij Confor-Market bestellen (wanneer de website het weer gaat doen :( )

[...]
Hun site werkt op zich wel, maar zodra je een andere taal aankiest kun je er nooit meer op.
Moet je een andere browser proberen, of je cache en cookies helemaal verwijderen

P.s. gisteren de beton fundering gestort voor mijn panasonic. Weekje drogen dan kan hij erop

[ Voor 5% gewijzigd door hjdekker1 op 28-02-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
Wodan89 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:05:
[...]

Ik denk dat deze verwarming wel doorloopt als je het contact op de binnenunit gebruikt :)
Ja, dat gaat zo wel goed. Dit schakelcontact is daarvoor gemaakt. Het is inderdaad niet zo handig om de hele zomer de stroom van de Ecodan te halen, en in de herfst als het koud is meteen de compressor op te starten nadat de stroom er weer op staat. Dan is het koelmiddel mogelijk te koud (stroperig), en kan de compressor kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Zubadan schreef op zondag 28 februari 2016 @ 15:11:
[...]

Ja, dat gaat zo wel goed. Dit schakelcontact is daarvoor gemaakt. Het is inderdaad niet zo handig om de hele zomer de stroom van de Ecodan te halen, en in de herfst als het koud is meteen de compressor op te starten nadat de stroom er weer op staat. Dan is het koelmiddel mogelijk te koud (stroperig), en kan de compressor kapot gaan.
Er staat in de manual ook dat de buitenunit 12 uur aan dient te staan voordat de binnenunit wordt opgestart.
Iets met verwarmen krukas en olie en zo O-)

Er zijn dus blijkbaar mensen die denken "ik weet het beter" of de manual gewoon niet lezen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjdekker1 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:23:
[...]

Hun site werkt op zich wel, maar zodra je een andere taal aankiest kun je er nooit meer op.
Moet je een andere browser proberen, of je cache en cookies helemaal verwijderen

P.s. gisteren de beton fundering gestort voor mijn panasonic. Weekje drogen dan kan hij erop
zit de fundering aan je huis vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:18:
[...]

zit de fundering aan je huis vast?
Nee, staat er 20 cm los van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bram-Bos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 21:50:
[...]

Waar kan ik die truc ook alweer vinden?
In de startpost. Daarin staat een programma om via otgw de elga direct op 5 standen te sturen. Als je dit combineert met een buitentemperatuur heb je een weersafhankelijke regeling. Als je dan ook nog een aan/uit thermostaat opneemt kan je obv ruimtetemperatuur verwarmen met een stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zubadan schreef op zondag 28 februari 2016 @ 15:11:
[...]

Is het standby verbruik van de Ecodan zo hoog? Lijkt mij dat hij ook aan de Europese normen moet voldoen...
Verder word koudemiddel nooit stroperig van lage temperaturen, maar condenseert het in een waterdunne vloeistof.
crazyharrie schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:03:
[...]

Er staat in de manual ook dat de buitenunit 12 uur aan dient te staan voordat de binnenunit wordt opgestart.
Iets met verwarmen krukas en olie en zo O-)

Er zijn dus blijkbaar mensen die denken "ik weet het beter" of de manual gewoon niet lezen. 8)7
Het verwarmen van het carter is om te voorkomen dat er vloeibaar koudemiddel in de olie gaat zitten.
Bij start van de compressor komt er een lagere druk in het carter, die lagere druk zorgt ervoor dat vloeibaar koudemiddel gaat verdampen. Als dat in de olie gebeurt, ontstaat er schuim op de olie wat meegezogen zal worden in het systeem en dat wil men voorkomen.
Het verwarmen is niet voor betere smering of om de olie dunner te maken.

Verder is het vreemd dat de Ecodan carterverwarming heeft, als het goed is heeft hij dat niet nodig.
Het zuiggas komt namelijk niet onderin de compressor binnen, waar de olie en wikkelingen zitten.
Het zuiggas komt helemaal bovenin de compressor binnen, vlakbij de kop van de compressor. Er kan dus geen lagere druk ontstaan bij de olie en schuimvorming is dan ook uitgesloten.

Ben wel benieuwd waar die 12 uur wachttijd bij een Zubadan voor is, want ik verwacht niet dat hij carterverwarming heeft.

Bij oudere types compressoren is die wachttijd normaal, vaak zelfs softwarematig geregeld.
Bij langere tijd zonder spanning zal de machine gewoon niet opstarten, maar eerst een uur of 8 opwarmen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Oxellaar schreef op zondag 28 februari 2016 @ 19:30:
[...]
Is het standby verbruik van de Ecodan zo hoog? Lijkt mij dat hij ook aan de Europese normen moet voldoen...
Verder word koudemiddel nooit stroperig van lage temperaturen, maar condenseert het in een waterdunne vloeistof.

[...]

Het verwarmen van het carter is om te voorkomen dat er vloeibaar koudemiddel in de olie gaat zitten.
Bij start van de compressor komt er een lagere druk in het carter, die lagere druk zorgt ervoor dat vloeibaar koudemiddel gaat verdampen. Als dat in de olie gebeurt, ontstaat er schuim op de olie wat meegezogen zal worden in het systeem en dat wil men voorkomen.
Het verwarmen is niet voor betere smering of om de olie dunner te maken.

Verder is het vreemd dat de Ecodan carterverwarming heeft, als het goed is heeft hij dat niet nodig.
Het zuiggas komt namelijk niet onderin de compressor binnen, waar de olie en wikkelingen zitten.
Het zuiggas komt helemaal bovenin de compressor binnen, vlakbij de kop van de compressor. Er kan dus geen lagere druk ontstaan bij de olie en schuimvorming is dan ook uitgesloten.

Ben wel benieuwd waar die 12 uur wachttijd bij een Zubadan voor is, want ik verwacht niet dat hij carterverwarming heeft.

Bij oudere types compressoren is die wachttijd normaal, vaak zelfs softwarematig geregeld.
Bij langere tijd zonder spanning zal de machine gewoon niet opstarten, maar eerst een uur of 8 opwarmen.
volgens mij hebben meer merken dit.
Echter is de Ecodan wel redelijk veel verkocht en daar door is er ook redelijk wat over bekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
Oxellaar schreef op zondag 28 februari 2016 @ 19:30:

Geen idee... In de handleiding staat:

'Na de installatie of nadat de voeding van het apparaat langere tijd is uitgeschakeld, daalt de isolatieweerstand tot onder 1 MΩ door ophoping van de koelstof in de compressor.
...
De weerstand stijgt tot boven 1 MΩ nadat de compressor 4 uur heeft warmgedraaid. (De tijd die de compressor nodig heeft om warm te draaien varieert afhankelijk van de atmosferische omstandigheden en de ophoping van de koelstof.)
...
Bij ophoping van koelstof in de compressor moet deze voor gebruik ten minste 12 uur warmdraaien om storingen te voorkomen.
...
Voorzichtig: Zet de netspanning ruim 12 uur voordat u de airconditioner gaat gebruiken aan. Als u het apparaat meteen nadat u de netspanning heeft omgedraaid aanzet, kunnen de interne onderdelen ernstig beschadigd worden. Gedurende het seizoen waarin u het apparaat gebruikt, moet u de netschakelaar altijd aan laten staan.'

Gewoon je aan deze instructie houden lijkt mij. Maar het externe schakelcontact heeft hier niets mee te maken. Mijn punt daarmee is dat de interne circulatiepomp (cv water tussen Ecodan en buffervat) blijft draaien als ik de Ecodan op aanvoer temperatuur regeling heb staan, en ik de inschakeling van de buitenunit verbied door het externe schakelcontact kort te sluiten. Het zou mooi zijn als ik de interne circulatiepomp kan uitschakelen als dit externe schakelcontact kortgesloten is, omdat de circulatiepomp anders onnodig stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Zubadan schreef op zondag 28 februari 2016 @ 20:23:
[...]

'Na de installatie of nadat de voeding van het apparaat langere tijd is uitgeschakeld, daalt de isolatieweerstand tot onder 1 MΩ door ophoping van de koelstof in de compressor.
...
De weerstand stijgt tot boven 1 MΩ nadat de compressor 4 uur heeft warmgedraaid. (De tijd die de compressor nodig heeft om warm te draaien varieert afhankelijk van de atmosferische omstandigheden en de ophoping van de koelstof.)
...
Bij ophoping van koelstof in de compressor moet deze voor gebruik ten minste 12 uur warmdraaien om storingen te voorkomen.
...
Voorzichtig: Zet de netspanning ruim 12 uur voordat u de airconditioner gaat gebruiken aan. Als u het apparaat meteen nadat u de netspanning heeft omgedraaid aanzet, kunnen de interne onderdelen ernstig beschadigd worden. Gedurende het seizoen waarin u het apparaat gebruikt, moet u de netschakelaar altijd aan laten staan.'

Gewoon je aan deze instructie houden lijkt mij. Maar het externe schakelcontact heeft hier niets mee te maken. Mijn punt daarmee is dat de interne circulatiepomp (cv water tussen Ecodan en buffervat) blijft draaien als ik de Ecodan op aanvoer temperatuur regeling heb staan, en ik de inschakeling van de buitenunit verbied door het externe schakelcontact kort te sluiten. Het zou mooi zijn als ik de interne circulatiepomp kan uitschakelen als dit externe schakelcontact kortgesloten is, omdat de circulatiepomp anders onnodig stroom verbruikt.
kwestie van intern de voeding over een relais laten lopen?
ik vraag me alleen af of de pomp ook een terugmelding geeft naar de binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
fabstar81 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:40:
[...]

*O* *O* *O*

ook gelijk een warmtemeter besteld?! :Y

kan je (we) lekker vergelijken met Tomexergie!
Ik ga toch maar de Kamstrup Multical 302 bestellen, want ik erger me dood aan die chinees die dT<1,5C niet meet. Volgens info van Kamstrup integreert deze door tot dT= 0,1C. Ik heb deze website gevonden. Ik neem het M-bus type.
http://www.rakuten.de/pro...850611485.html?portaldv=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wodan89 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 20:09:
[...]

volgens mij hebben meer merken dit.
Echter is de Ecodan wel redelijk veel verkocht en daar door is er ook redelijk wat over bekent.
Ja zeker hebben meer merken dit, maar het lijkt erop dat het bij de Zubadan een specifieke reden heeft.
Er zijn anders ook genoeg compressoren die zonder wachttijd of verwarming direct ingeschakeld mogen worden.
Zubadan schreef op zondag 28 februari 2016 @ 20:23:
[...]

'Na de installatie of nadat de voeding van het apparaat langere tijd is uitgeschakeld, daalt de isolatieweerstand tot onder 1 MΩ door ophoping van de koelstof in de compressor.................

Als ik de handleiding zo lees kan er vloeibaar koudemiddel tussen de wikkelingen van de compressor zitten. Vandaar de te lage isolatieweerstand. Je kunt dus kortsluiting krijgen bij te snel inschakelen en op een burnout zit niemand te wachten :X
Vloeibaar koudemiddel gaat naar het koudste punt van de installatie en dat is bij een wp dus meestal in het buitendeel. Vandaar dat hij zichzelf langzaam warmdraait, zo verdwijnt het koudemiddel vanzelf naar een kouder punt.
Een mooiere oplossing dan een warmtelint wat vaak onnodig aan staat.

En zeker moet je de handleiding serieus nemen. Wil alleen graag de reden weten van zulke waarschuwingen. ;) Juist omdat er geen carterverwarming opzit en er toch een wachttijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Ik ben sinds kort ook achter het fenomeen warmtepomp gekomen! Ik ben op dit moment bezig met het neerzetten van een nieuwbouw huis (Eigen bouw met een aannemer) waar ik al van plan was om 7800kWh aan zonnepanelen op te leggen vanwege deels een hoge energie vraag (servers, aquarium) en een elektrische hybride auto die ik rijd.

Initieel ben ik vrij naïef bezig geweest met de verwarming blijkt het. Ik heb alle EPC berekeningen laten maken aan de hand van een Valliant ketel met daarbij een zonneboiler die ik zelf erbij wilde bouwen. Daarbij zou ik alles willen regelen met het Evohome systeem om het redelijk zuinig en comfortabel te hebben.

Dat maakt alles echter nog steeds afhankelijk van gas en de investeringen die daarvoor nodig zijn. Nu met de subsidies die lopen en het eventueel niet laten aansluiten van gas heb ik al snel ~3000 euro gewonnen. Als ik vervolgens het budget van de gas CV ketel en wat ik voor de zonneboiler had gereserveerd erbij optel kom ik op een budget wat met een lucht-water warmte pomp uit zou moeten kunnen (6000~7000 euro totaal inclusief installatie, etc.).

Ik heb inmiddels dit topic (en het vorige deel) ongeveer 2x door gelopen om alle informatie op te doen en begrijp denk ik wel ongeveer hoe en wat! Toch blijf ik met wat vragen zitten, hopelijk weet iemand hier daar een antwoord op.

Ik ben aan het kijken naar ofwel een Mitsubishi of Panasonic systeem, welke daarvan ben ik nog niet helemaal uit. In de plannen voor het nieuwe huis heb ik sowieso al vloer verwarming op de beneden en boven verdieping opgenomen. Ik was van plan om de zolder verdieping (1 slaapkamer) te verwarmen en koelen met een warmtepomp airco.

Op dit moment zit ik met 2 vragen:
- Op dit moment heb ik vloerverwarming opgenomen met een hart tot hart afstand van 15cm. Is het voor een warmtepomp beter om hier eventueel 10cm van te maken of is juist de 15cm beter zodat de warmte langer in de loop blijft zitten?
- Ik zou heel graag het evohome systeem behouden zodat ik per kamer de warmte behoefte kan bepalen. I realiseer me hoe een warmtepomp systeem en vloerverwarming werkt en dat het snel schakelen tussen temperaturen niet mogelijk is. Maar toch zou ik graag willen kiezen of ik een kamer op 16 graden houd of 21 bijvoorbeeld. Hoe werkt dat samen met een warmtepomp system? CV ketels en aan/uit of opentherm snap ik, maar als ik het zo bekijk werkt een warmtepomp systeem alleen met zijn eigen bedien units?

Verder ben ik ook nog aan het kijken hoeveel kW er nou nodig is voor een dergelijk huis maar dat ben ik samen met mijn installateur aan het uitzoeken. Hopelijk kan iemand mij helpen met deze vragen!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
Quindor schreef op zondag 28 februari 2016 @ 22:32:

- Op dit moment heb ik vloerverwarming opgenomen met een hart tot hart afstand van 15cm. Is het voor een warmtepomp beter om hier eventueel 10cm van te maken of is juist de 15cm beter zodat de warmte langer in de loop blijft zitten?
- Ik zou heel graag het evohome systeem behouden zodat ik per kamer de warmte behoefte kan bepalen. I realiseer me hoe een warmtepomp systeem en vloerverwarming werkt en dat het snel schakelen tussen temperaturen niet mogelijk is. Maar toch zou ik graag willen kiezen of ik een kamer op 16 graden houd of 21 bijvoorbeeld. Hoe werkt dat samen met een warmtepomp system? CV ketels en aan/uit of opentherm snap ik, maar als ik het zo bekijk werkt een warmtepomp systeem alleen met zijn eigen bedien units?
Vraag 1 lijkt me niet moeilijk 10 cm hart op hart is het beste , dat van 15 cm en langer in de loop begrijp ik niet.
Zelfs met 30 graden water aanvoer houdt ik mijn recent gebouwde woning op temperatuur met 10 cm hoh.
Ik heb recent een pana 5kw monoblock geleverd gekregen en heb ook een evohome systeem wat me eigenlijk heel goed bevalt , ik hoop met deze combi een werkend geheel te krijgen. Binnen 4-5 weken kan ik je vertellen of het gelukt is .

[ Voor 4% gewijzigd door pwiebing op 28-02-2016 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bij een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning is het haast onmogelijk om, bijvoorbeeld een slaapkamer, op 16 graden te houden.
Het zal er vaak flink warmer zijn.

Nieuwe bewoners die voorheen een oudere woning hadden, denken vaak dat de verwarming niet goed werkt. Ze krijgen de temperatuur op de slaapkamers haast niet onder de 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
Oxellaar schreef op zondag 28 februari 2016 @ 23:00:
Bij een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning is het haast onmogelijk om, bijvoorbeeld een slaapkamer, op 16 graden te houden.
Het zal er vaak flink warmer zijn.

Nieuwe bewoners die voorheen een oudere woning hadden, denken vaak dat de verwarming niet goed werkt. Ze krijgen de temperatuur op de slaapkamers haast niet onder de 20 graden.
Klopt , dagen zoals vandaag en afgelopen dagen met veel zon loopt de temp in de woonkamer tot zo'n 23 kachel slaat niet eens aan. Zomers is het dan ook niet meer prettig vandaar ook de wp om te koelen.

Vraag : Kan de wp zomers en een boiler verwarmen en de vloerverwarming koelen ?

[ Voor 5% gewijzigd door pwiebing op 28-02-2016 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Ah ja, dat snap ik uiteraard. Maar daarom lijkt het me juist belangrijk om een per kamer regeling en loop te hebben zodat de energie (verwarmen/koelen) naar de plekken kan die het op dat moment nodig hebben en niet volledig evenredig over het huis word verdeelt. Vandaar de vraag over evohome en compatibiliteit met een warmte pomp systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
pwiebing schreef op zondag 28 februari 2016 @ 23:10:
[...]

Vraag : Kan de wp zomers en een boiler verwarmen en de vloerverwarming koelen ?
Ja dat kan, hij schakeld dan om, vergelijkbaar als bij een defrost in de winter.
Nog mooier zou zijn als in de zomer de warmte uit de woning, in het tapwater gestopt kon worden. Of bedoel je dit juist?

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 28-02-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
Quindor schreef op zondag 28 februari 2016 @ 23:15:
Ah ja, dat snap ik uiteraard. Maar daarom lijkt het me juist belangrijk om een per kamer regeling en loop te hebben zodat de energie (verwarmen/koelen) naar de plekken kan die het op dat moment nodig hebben en niet volledig evenredig over het huis word verdeelt. Vandaar de vraag over evohome en compatibiliteit met een warmte pomp systeem. :)
Ik lees hier op een forum van duurzame buren en ik zal het ff copy pasten :

Ik heb deze Daikin Altherma Hybride ketel (geen aparte tank voor warm tapwater) bijna een jaar. Het Evohome systeem (incl HME80 voor aparte regeling per ruimte) met aparte regeling voor keuken, studio, woonkamer heb ik kort geleden gecomplementeerd (afsluitbare&regelbare verdelers & HME80 zelf ingebouwd). Eerste ervaringen (hoekwoning 1998, 200 m2)
1. gasverbruik is met 40-50% gedaald, afhankelijk van seizoen
2. kosten voor verwarming per jaar zijn ongeveer hetzelfde (tuning van het systeem kan zeker nog beter)
3. hybride systeem is ingewikkelder dan een gas ketel (ondersteuning door installateur & Daikin moet beter)
4. Evohome systeem werkt heel goed samen met de WP een biedt extra comfort, over besparing of niet kan ik nog niets zeggen
6. HME80 voor centrale regeling van enkel ruimte apart (incl individuele ketel aansturing) lijkt mij antebevelen

Om definitief iets over kosten een verbruik te zeggen, is het nog te vroeg: ik zal meer weten naar de winter verwarmingsperiode.

=> hybride WP & aparte regeling per vertrek is ingewikkelder dan klassieke "Nederlandse gasketel & regeling afhankelijk van woonkamer", er zijn meer mogelijkheden/parameters, dus vraagt meer kennis door gebruiker een installateur (ondersteuning door installateur / Daikin is onvoldoende en moet beter); als gebruiker moet je in zo'n systeem echt geïnteresseerd zijn
=> omdat een warmtepomp verwarming met lagere temperaturen werkt, moet goed uitgezocht worden of vervanging van een gasketel zonder aanpassing van het afgiftesysteem werkt (voldoende warmte, zuinig, etc); ik denk zonder vloerverwarming in de meest gebruikte vertrekken bespaart zo'n hybride systeem weinig kosten omdat het te veel op gas draait
=> zo'n systeem als ik heb is wel heel leuk om zelf uit te zoeken wat de beste afstelling/parameters zijn
=> helaas is de prijs verhouding elektra/gas nog niet echt in het voordeel voor verwarming door (hybride) warmtepompen (maar prijs is niet alles)
..

Het kan dus wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

@pwiebing cool om te lezen! Zo te zien zou het inderdaad een goede combinatie moeten zijn.

Helaas ben ik voornamelijk naar Mitsubishi en Panasonic aan het kijken en daarbij een puur lucht-water WP systeem. Het Daikin systeem is een hybride systeem waardoor ik bang ben dat ze dus meer een CV ketel zijn die ook een warmtepomp kan aanspreken en dat daardoor een willekeurige thermostaat gebruikt kan worden. Een beetje zoals de Elga, deze kan om die reden volgens mij overweg met aan/uit & opentherm.

Hoe dan ook, goede info! Hopelijk kan iemand met een "echte" warmtepomp zijn ervaring delen of iemand met de technische kennis of het überhaupt kan of niet. Als ze het nou eens zo makkelijk zouden maken als "compatible with opentherm thermostats" of zo, maar helaas. Ze willen waarschijnlijk graag hun eigen kastjes als "accessoires" pushen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
pwiebing schreef op zondag 28 februari 2016 @ 23:45:
[...]

Ik lees hier op een forum van duurzame buren en ik zal het ff copy pasten :

Ik heb deze Daikin Altherma Hybride ketel (geen aparte tank voor warm tapwater) bijna een jaar. Het Evohome systeem (incl HME80 voor aparte regeling per ruimte) met aparte regeling voor keuken, studio, woonkamer heb ik kort geleden gecomplementeerd (afsluitbare&regelbare verdelers & HME80 zelf ingebouwd). Eerste ervaringen (hoekwoning 1998, 200 m2)
1. gasverbruik is met 40-50% gedaald, afhankelijk van seizoen
2. kosten voor verwarming per jaar zijn ongeveer hetzelfde (tuning van het systeem kan zeker nog beter)
3. hybride systeem is ingewikkelder dan een gas ketel (ondersteuning door installateur & Daikin moet beter)
4. Evohome systeem werkt heel goed samen met de WP een biedt extra comfort, over besparing of niet kan ik nog niets zeggen
6. HME80 voor centrale regeling van enkel ruimte apart (incl individuele ketel aansturing) lijkt mij antebevelen

Om definitief iets over kosten een verbruik te zeggen, is het nog te vroeg: ik zal meer weten naar de winter verwarmingsperiode.

=> hybride WP & aparte regeling per vertrek is ingewikkelder dan klassieke "Nederlandse gasketel & regeling afhankelijk van woonkamer", er zijn meer mogelijkheden/parameters, dus vraagt meer kennis door gebruiker een installateur (ondersteuning door installateur / Daikin is onvoldoende en moet beter); als gebruiker moet je in zo'n systeem echt geïnteresseerd zijn
=> omdat een warmtepomp verwarming met lagere temperaturen werkt, moet goed uitgezocht worden of vervanging van een gasketel zonder aanpassing van het afgiftesysteem werkt (voldoende warmte, zuinig, etc); ik denk zonder vloerverwarming in de meest gebruikte vertrekken bespaart zo'n hybride systeem weinig kosten omdat het te veel op gas draait
=> zo'n systeem als ik heb is wel heel leuk om zelf uit te zoeken wat de beste afstelling/parameters zijn
=> helaas is de prijs verhouding elektra/gas nog niet echt in het voordeel voor verwarming door (hybride) warmtepompen (maar prijs is niet alles)
..

Het kan dus wel
Het lijkt een beetje op jouw situatie: Ik heb een 2-onder een kap uit 1969, ook niet energie optimaal, en probeer het gasverbruik te reduceren met een hybride Elga. Door de overgedimensioneerde CV installatie heb ik bij de huidige buiten condidies watertemperaturen tussn 28 en 34 C. Dus redelijk goed voor een WP.

Waar ik op dit forum voor pleit is een warmtemeter (WM) als je een WP wilt installeren. Je weet zonder WM niet wat de performance is en hoeveel je bespaart. Je koop ook geen auto zonder snelheidsmeter.

Door te meten kon ik zien dat de Elga tussen de 4C en 0C buiten nog behoorlijk presteert en extra besparing geeft (c.a 8% meer per jaar). Ik heb de indruk dat de Altherma WP stopt als deze het niet meer kan bijbenen en dan over gaat op 100% HR ketel (Dus geen overlap?) Dat lijkt een beetje op de 4C grens voor de WP die standaard bij de Elga is ingesteld die Elga bezitter op dit forum allemaal hebben laten verwijderen.

Nu jouw warmtepomp nog maar een jaar oud is en nog vele jaren mee moet gaan, zou ik zeggen plaats een warmtemeter, dan hoef je niet te gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Bingo, probleem gevonden dus. Nu werkt het weer. Bedankt voor de tip.
hjdekker1 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:23:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Quindor schreef op maandag 29 februari 2016 @ 00:08:
@pwiebing cool om te lezen! Zo te zien zou het inderdaad een goede combinatie moeten zijn.

Helaas ben ik voornamelijk naar Mitsubishi en Panasonic aan het kijken en daarbij een puur lucht-water WP systeem. Het Daikin systeem is een hybride systeem waardoor ik bang ben dat ze dus meer een CV ketel zijn die ook een warmtepomp kan aanspreken en dat daardoor een willekeurige thermostaat gebruikt kan worden. Een beetje zoals de Elga, deze kan om die reden volgens mij overweg met aan/uit & opentherm.

Hoe dan ook, goede info! Hopelijk kan iemand met een "echte" warmtepomp zijn ervaring delen of iemand met de technische kennis of het überhaupt kan of niet. Als ze het nou eens zo makkelijk zouden maken als "compatible with opentherm thermostats" of zo, maar helaas. Ze willen waarschijnlijk graag hun eigen kastjes als "accessoires" pushen. ;)
Aangezien ik zelf alleen ervaring heb met de Mitsubishi Ecodan,

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A7SZZjA.png

Als je per vertrek wilt regelen, heb je waarschijnlijk wel een buffervat nodig..
Je kan dan de Evohome gewoon op de thermostaat ingang (on/off) van de Ecodan aansluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit een beetje te oriënteren, weet nog niet of ik een warmtepomp wil nemen, maar ik heb wel een vraagje:

Mijn MV zit op een compleet andere plek dan mijn CV. Wel dezelfde verdieping en niet heel ver, 4 meter ofzo.
Gaat dit veel problemen geven? Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ik wil eens experimenteren met een externe temperatuurvoeler op de Honeywell Chronotherm Touch, om de oppervlaktetemperatuur van mijn wanden als referentie te nemen, i.p.v. de ruimte-temperatuur. Op diamanier zou ik een heleboel onnodige traagheid uit de regeling halen.

De Honeywell heeft zo'n aansluitmogelijkheid. Heeft iemand een idee wat voor sensor daarop hoort? Of heeft iemand een idee wat er in de officiële externe binnentemperatuuropnemer (F42010972-001) zit? Alleen een sensor, of ook nog een vertaalslag naar digitale communicatie met de HTC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
anandus schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:46:
Ik zit een beetje te oriënteren, weet nog niet of ik een warmtepomp wil nemen, maar ik heb wel een vraagje:

Mijn MV zit op een compleet andere plek dan mijn CV. Wel dezelfde verdieping en niet heel ver, 4 meter ofzo.
Gaat dit veel problemen geven? Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten?
Wat wil je met die MV gaan doen icm "een" warmtepomp?
Volgens mij moet jij jezelf eerst beter gaan verdiepen in wat je voor wp je wilt hebben, voor je vragen gaat stellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oxellaar schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:22:
[...]

Wat wil je met die MV gaan doen icm "een" warmtepomp?
Volgens mij moet jij jezelf eerst beter gaan verdiepen in wat je voor wp je wilt hebben, voor je vragen gaat stellen. ;)
De (kleine) WP's waar ik naar zit te kijken (zoals de Warmtewinner, bijv) werken het beste als vervanging voor de MV, vandaar.

Maar zoals ik zei, ik ben me nog aan het oriënteren, en dan is het handiog als ik weet of ik al ergens op moet letten.

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 29-02-2016 12:40 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heel simpel gezegd:
Je hebt:
- l/w Warmtepompen (tap, komt het vaakst voor, en/of cv) die de warmte uit een "gedeelte" van de ventilatielucht halen.
- L/w warmtepompen als monobloc, staat buiten
- L/w warmtepompen als spit unit, met de buitenunit buiten en de binnenunit binnen.

Die laatste kent niet de nadelen van de bovenste twee. (ik duik weg :+ )

Een en ander is afhankelijk van je huis situatie, ruimte, plaats, mogelijkheden, cv temperatuur, tapwater temperatuur, kosten, zonnepanelen, isolatie, ventilatie wtw of roosters, buffer en boilervaten, gasloos willen worden, gaat het -10 C vriezen, etc :)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-02-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:15
anandus schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:32:
[...]
De (kleine) WP's waar ik naar zit te kijken (zoals de Warmtewinner, bijv) werken het beste als vervanging voor de MV, vandaar.

Maar zoals ik zei, ik ben me nog aan het oriënteren, en dan is het handiog als ik weet of ik al ergens op moet letten.
ipv de warmtewinner zou ik voor de combi50 gaan omdat deze ook ww doet.
Maar daarover meer in het andere topic : Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shepherd008
  • Laatst online: 16-02 17:08
Bram-Bos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 21:33:
[...]

Ik heb aan Techneco gevraagd of de temperatuur van de stooklijn inderdaad niet lager kan dan 29 graden. Dit was hun antwoord:

Als de Elga wordt geconfigureerd als weersafhankelijk zal deze de gewenste watertemperatuur van de Honeywell regelaar proberen te volgen.

U kunt op de Honeywell Touch de stooklijn instellen. Als de stooklijn van de Honeywell Touch niet laag genoeg kan, kunt u de gewenste-kamertemperatuur lager instellen. De Honeywell Touch zal dan de stooklijn naar beneden bijstellen. Hiermee kunt u toch op lagere stooklijn uitkomen.

Misschien heb je daar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er in het noorden van nederland ook mensen die ervaring met elga of ecodan hebben.
Zou zo.n systeem wel eens een keer werkend willen zien bij iemand.

Mvg Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Shepherd008 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:17:
[...]

Ik heb aan Techneco gevraagd of de temperatuur van de stooklijn inderdaad niet lager kan dan 29 graden. Dit was hun antwoord:

Als de Elga wordt geconfigureerd als weersafhankelijk zal deze de gewenste watertemperatuur van de Honeywell regelaar proberen te volgen.

U kunt op de Honeywell Touch de stooklijn instellen. Als de stooklijn van de Honeywell Touch niet laag genoeg kan, kunt u de gewenste-kamertemperatuur lager instellen. De Honeywell Touch zal dan de stooklijn naar beneden bijstellen. Hiermee kunt u toch op lagere stooklijn uitkomen.

Misschien heb je daar wat aan.
Dank! Ja, dat was ook mijn gedachte, maar als ik de gewenste-kamertemperatuur lager instel, schakelt de HTC discreet over van een 'gevraagde temperatuur' van 29 naar een 'gevraagde temperatuur' van 10 (te zien via installateursmenu). En dat interpreteert de Elga dan weer als 'geen actie nodig'.

Heb jij ervaring dat het anders werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shepherd008
  • Laatst online: 16-02 17:08
Ik ben me nog aan het verdiepen in de verschillende warmtepompen, dus ik heb nog geen Elga.

Maar als ik een warmtepomp zou aanschaffen, zou die weersafhankelijk moeten verwarmen met een temperatuur die vaak lager ligt dan 29 graden. Vandaar mijn vraag aan Techneco.

Ik ga ze nog een keer vragen om duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Shepherd008 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:29:
Ik ben me nog aan het verdiepen in de verschillende warmtepompen, dus ik heb nog geen Elga.

Maar als ik een warmtepomp zou aanschaffen, zou die weersafhankelijk moeten verwarmen met een temperatuur die vaak lager ligt dan 29 graden. Vandaar mijn vraag aan Techneco.

Graag! ben benieuwd
Ik ga het ze separaat ook vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:16:
Ik wil eens experimenteren met een externe temperatuurvoeler op de Honeywell Chronotherm Touch, om de oppervlaktetemperatuur van mijn wanden als referentie te nemen, i.p.v. de ruimte-temperatuur. Op diamanier zou ik een heleboel onnodige traagheid uit de regeling halen.

De Honeywell heeft zo'n aansluitmogelijkheid. Heeft iemand een idee wat voor sensor daarop hoort? Of heeft iemand een idee wat er in de officiële externe binnentemperatuuropnemer (F42010972-001) zit? Alleen een sensor, of ook nog een vertaalslag naar digitale communicatie met de HTC?
Wat ik niet begrijp is dat mijn Touch de buitentemperatuur aangeeft blijkbaar via de Toshiba buiten unit. Deze temperatuur is redelijk nauwkeurig vergeleken met mijn meteo station. Wordt deze temperatuur informatie niet gebruikt voor de stooklijn regeling? Ik heb het nog niet geprobeerd. Waarom een aparte sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:46:
[...]

Wat ik niet begrijp is dat mijn Touch de buitentemperatuur aangeeft blijkbaar via de Toshiba buiten unit. Deze temperatuur is redelijk nauwkeurig vergeleken met mijn meteo station. Wordt deze temperatuur informatie niet gebruikt voor de stooklijn regeling? Ik heb het nog niet geprobeerd. Waarom een aparte sensor?
Het gaat me niet om de buitentemperatuur, die wordt inderdaad redelijk accuraat gemeten door de buitenunit zelf en doorgegeven aan de HCTm. Ik wil graag sturen op de oppervlaktetemperatuur van de omgevende wanden ín mijn huis (aangezien die het verwarmend oppervlak zijn, en mede het comfortniveau bepalen). Door zo de vertraging van IR-verwarming door wanden --> ruimte-temperatuur eruit te halen hoop ik dat de Elga sneller gaat terugmoduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Shepherd008 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:29:

Nog eens uitgeprobeerd. Eerst HCTm zo ingesteld (23˚C) dat Elga aanspringt ('gevraagde temperatuur': 29˚C) en vervolgens teruggeschakeld naar 20,5˚C ('gevraagde temperatuur': 24˚C). Dat doet hij dus na enig aandringen wel. Echter, de Elga ging subiet de HR-ketel bijschakelen bij 'gevraagde temperatuur': 29˚C, en dat lijkt me behoorlijk onzinnig....

Update 20.18: na een tijdje schakelt de Elga ook bij WA uit, omdat de retourtemperatuur te dicht bij de gewenste aanvoertemperatuur komt. Dat risico is natuurlijk groter bij zeer lage gewenste aanvoertemperaturen en een weersafhankelijke regeling.

[ Voor 13% gewijzigd door Bram-Bos op 29-02-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Quindor schreef op zondag 28 februari 2016 @ 22:32:
Ik ben sinds kort ook achter het fenomeen warmtepomp gekomen! Ik ben op dit moment bezig met het neerzetten van een nieuwbouw huis (Eigen bouw met een aannemer) waar ik al van plan was om 7800kWh aan zonnepanelen op te leggen vanwege deels een hoge energie vraag (servers, aquarium) en een elektrische hybride auto die ik rijd.

Initieel ben ik vrij naïef bezig geweest met de verwarming blijkt het. Ik heb alle EPC berekeningen laten maken aan de hand van een Valliant ketel met daarbij een zonneboiler die ik zelf erbij wilde bouwen. Daarbij zou ik alles willen regelen met het Evohome systeem om het redelijk zuinig en comfortabel te hebben.

Dat maakt alles echter nog steeds afhankelijk van gas en de investeringen die daarvoor nodig zijn. Nu met de subsidies die lopen en het eventueel niet laten aansluiten van gas heb ik al snel ~3000 euro gewonnen. Als ik vervolgens het budget van de gas CV ketel en wat ik voor de zonneboiler had gereserveerd erbij optel kom ik op een budget wat met een lucht-water warmte pomp uit zou moeten kunnen (6000~7000 euro totaal inclusief installatie, etc.).

Ik heb inmiddels dit topic (en het vorige deel) ongeveer 2x door gelopen om alle informatie op te doen en begrijp denk ik wel ongeveer hoe en wat! Toch blijf ik met wat vragen zitten, hopelijk weet iemand hier daar een antwoord op.

Ik ben aan het kijken naar ofwel een Mitsubishi of Panasonic systeem, welke daarvan ben ik nog niet helemaal uit. In de plannen voor het nieuwe huis heb ik sowieso al vloer verwarming op de beneden en boven verdieping opgenomen. Ik was van plan om de zolder verdieping (1 slaapkamer) te verwarmen en koelen met een warmtepomp airco.

Verder ben ik ook nog aan het kijken hoeveel kW er nou nodig is voor een dergelijk huis maar dat ben ik samen met mijn installateur aan het uitzoeken. Hopelijk kan iemand mij helpen met deze vragen!
Over de vloerverwarming is al redelijk wat gezegd :9 echter
Ik zou persoonlijk gaan voor 18 of liever 20mm slang 10cmH,H niet meer dan 80M /8m2 per loop,
Waarom? een stuk lagere watertemperatuur, = hogere COP en snelle reagerend systeem,
ook heb je dan minder pompvermogen toe en kun je wellicht toe met 1 pomp, scheelt ook weer energie
+ de prijs zit hem niet in de slangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Tomexergie schreef op zondag 28 februari 2016 @ 20:54:
[...]

Ik ga toch maar de Kamstrup Multical 302 bestellen, want ik erger me dood aan die chinees die dT<1,5C niet meet. Volgens info van Kamstrup integreert deze door tot dT= 0,1C. Ik heb deze website gevonden. Ik neem het M-bus type.
de spec,s lijken erg goed. ik kan echter nergens vinden of deze ook een puls uitgang heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]Bram-Bos schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:43:
[...]

Waarop wil je sturen? De binnenwand temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Wodan89 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:35:
[...]

de spec,s lijken erg goed. ik kan echter nergens vinden of deze ook een puls uitgang heeft?
Ik heb er al een besteld met M-bus maar heeft inderdaad geen puls signaal voor vermogen. Mijn Chinees ga ik wel via marktplaats verkopen, of ik gebruik hem voor DHW; daarvoor is hij wel geschikt i.v.m. de grotere temperatuurverschillen.
Ik heb op Tweakers nog geen M-bus uitlezing van warmtemeters gevonden. Die komt er wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Nou, preciezer: de temperatuur van de oppervlakten (die ik binnen zie en waarvan ik de IR-straling ervaar) aan de binnenkant van mijn buitenmuren (waar mijn wandverwarming zit). Bent u daar nog ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:23:
[...]

Nou, preciezer: de temperatuur van de oppervlakten (die ik binnen zie en waarvan ik de IR-straling ervaar) aan de binnenkant van mijn buitenmuren (waar mijn wandverwarming zit). Bent u daar nog ;-)
De binnen temperatuur van de (zeer goed) geisoleerde buitenwand verloopt heel traag. Het is een soort koude golf die er doorheen loopt met een tijdconstante van >24 uur. Het is zelfs zo dat als de buitentemperatuur stijgt de wand temperatuur nog aan het dalen is van de vorige koude periode. Daarop sturen kan wel, maar dan zal de aanvoer temperatuur niet kloppen met de behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Tomexergie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:23:
[...]

Ik heb er al een besteld met M-bus maar heeft inderdaad geen puls signaal voor vermogen. Mijn Chinees ga ik wel via marktplaats verkopen, of ik gebruik hem voor DHW; daarvoor is hij wel geschikt i.v.m. de grotere temperatuurverschillen.
Ik heb op Tweakers nog geen M-bus uitlezing van warmtemeters gevonden. Die komt er wel een keer.
Kan dat niet via een Raspberry Pi?
https://domotiga.nl/projects/domotiga/wiki/M-Bus
https://domotiga.nl/boards/1/topics/4355?r=6628#message-6628

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-02-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Laatst online: 10-08 23:26
Post eerder door mij geplaatst in ander topic:

3 jaar lang heb ik me geërgerd aan het regelgedrag van 2 stuks Honeywell Chronotherm Wireless.
Deze kan ik niet zomaar vervangen omdat ze kunnen verwarmen en koelen (vloerkoeling).

Woonhuis (2013) is zeer goed geïsoleerd (overal vloerverwarming) en koelt slechts zeer langzaam af.
De bandbreedte van de thermostaten is 1,5 graden C. dus altijd oncomfortabele temperatuurverschillen, ook bij instelling van ruimtetemperatuur op 21,5 graden continu 24/7 verwarmen.

In de tijd dat ik nog gas verstookte resulteerde dit bijv. op de ene dag 2 m3 gas verstoken en de volgende dag 7 m3 bij gelijke buitentemperaturen.
De oorzaken hiervan zijn grotendeels trage vloerverwarming (lage aanvoertemperatuur), zoninstraling en faseverschuiving, waar dus de thermostaten niet mee om kunnen gaan.

Ik heb 2 zones, 1 op de BG en 1 op de verdieping, deze zoneafsluiters worden aangestuurd door de 2 draadloze thermostaten.
De 2 zones krijgen water van 28 graden aangevoerd door een menggroep op het buffervat van 1500 ltr. van de hout cv, indien de buffer leeg is neemt de cv ketel het automatisch over. (ook altijd 28 graden aanvoer).

2 weken geleden heb de 2 Honeywells op een zijspoor gezet en heb ik een regeling gemaakt die puur op retour watertemperatuur aanstuurt.
Dit werkt als volgt: 2x per uur stuur ik beide zonekleppen open en gaat voor 2 minuten de cv pomp aan.
In die tijd word de actuele retour watertemperatuur gemeten door aanlegvoelers op de retourleiding van de vloerverwarming.
Per zone heb ik een temperatuurregelaar geplaatst die op basis van retour watertemperatuur de zone open stuurt en weer sluit bij het bereiken van de ingestelde temperatuur.
De hysterese is ingesteld op 0,2 graden.
De regeling is veel rustiger geworden, de zones regelen nu regelmatiger en gaan minder frequent open en dicht.

Hoe kouder het buiten is, hoe meer warmtevraag, hoe langer de zones openblijven.
Instelling regelaar retour BG is 22,6 graden, instelling verdieping is 23,6 graden, blijkbaar heb ik daar iets meer warmteverlies.

Deze regeling werkt hier feilloos, ik merk dat de vloer nu warmer is en blijft, temperatuur schommelt nu max. 0,2 graden C. en ik stook aantoonbaar minder houtbriketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:33:
[...]

De binnen temperatuur van de (zeer goed) geisoleerde buitenwand verloopt heel traag. Het is een soort koude golf die er doorheen loopt met een tijdconstante van >24 uur. Het is zelfs zo dat als de buitentemperatuur stijgt de wand temperatuur nog aan het dalen is van de vorige koude periode. Daarop sturen kan wel, maar dan zal de aanvoer temperatuur niet kloppen met de behoefte.
Volgens mij heb ik het nog niet helemaal goed uitgelegd:
- Mijn buitenmuren zijn aan de binnenkant bekleed met een pak leem, waardoorheen vloerverwarmingsbuizen lopen (h.o.h. 12 cm). Die verwarmen het leem, en dat geeft de warmte weer af aan de binnenruimte. De oppervlakte-temperatuur van het leem bepaalt mede het comfortniveau, en varieert tussen de 18 en 20˚C, afhankelijk van de vraag of er warmer water door de muren loopt of niet. Het is die oppervlakte-temperatuur die ik wil gebruiken als referentie, i.p.v. de ruimtetemperatuur.
- Omdat die oppervlaktetemperatuur mede comfort intern bepaalt, is dat een relevante maat voor de behoefte
- Omdat je niet de ruimte-T meet, heb je geen last van de inherente vertraging die voortkomt uit de (trage) opwarming van de ruimte door IR vanaf de wanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Limojo schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:49:
Post eerder door mij geplaatst in ander topic:
...
2 weken geleden heb de 2 Honeywells op een zijspoor gezet en heb ik een regeling gemaakt die puur op retour watertemperatuur aanstuurt.
Dit werkt als volgt: 2x per uur stuur ik beide zonekleppen open en gaat voor 2 minuten de cv pomp aan.
In die tijd word de actuele retour watertemperatuur gemeten door aanlegvoelers op de retourleiding van de vloerverwarming.
Per zone heb ik een temperatuurregelaar geplaatst die op basis van retour watertemperatuur de zone open stuurt en weer sluit bij het bereiken van de ingestelde temperatuur.
De hysterese is ingesteld op 0,2 graden.
De regeling is veel rustiger geworden, de zones regelen nu regelmatiger en gaan minder frequent open en dicht.

Hoe kouder het buiten is, hoe meer warmtevraag, hoe langer de zones openblijven.
Instelling regelaar retour BG is 22,6 graden, instelling verdieping is 23,6 graden, blijkbaar heb ik daar iets meer warmteverlies.

Deze regeling werkt hier feilloos, ik merk dat de vloer nu warmer is en blijft, temperatuur schommelt nu max. 0,2 graden C. en ik stook aantoonbaar minder houtbriketten.
Dank voor de reminder! Methode Hans de Git, of jouw methode zijn allebei interessante alternatieven. Het enige bezwaar dat ik heb, is dat ik nog meer sensors en apparaten moet installeren, terwijl voor mijn gevoel het simpeler zou moeten zijn om de Elga te dwingen tot gematigd gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Tomexergie schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:17:
[...]

Heb je jouw warmtemeter al binnen? Ik ben benieuwd omdat ik toch even wil afwachten voordat ik de Kampstup Multical 302 ga bestellen. Het voordeel van jouw meter is de pulsgever voor warmte. Met een pulssignaal kan ik via een tweede zonnepaneel aansluiting op de iungo mijn kWh warmte registeren hoop ik.
je vergist me denk ik met een ander. wij hebben noch een warmtepomp, noch een warmtemeter.
Tomexergie schreef op zondag 28 februari 2016 @ 20:54:
[...]

desondanks pleit ik net als jou voor warmtemeters. ik lees om en om dat mensen warmtepompen bestellen, binnenkrijgen of geinstalleerd hebben, maar niemand rept over warmtemeters.

kan er niet iemand voor die jongens/meisjes een niet-toegestane inkoopactie voor warmtemeters opzetten? O-)

dan kan iedereen tenminste echt vergelijken. iets waar jij iig herhaaldelijk om vraagt en wat ik als meelezer en orienterende graag zou willen zien.

just my 2 roebels

overigens kan je voor die kamstrups bij Freemann terecht, hij heeft naar mijn weten 1 of 2 van die modellen van Kamstrup. Hij heeft hier meerdere posts over gedaan in deel 1.

[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 29-02-2016 23:15 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
bedankt voor de links, ik ga dit uitzoeken. Ik heb nog een sitecom RS232 naar USB adapter liggen van mijn zeilboot. Misschien kan ik daar wat mee. Verder heb ik @Migjes in de buurt wonen, die kan mij misschien helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
De regeling op Room Setpoint / Buitentemp nogmaals, maar dan in C en fijnere vermogensstappen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
void ElgaAanUit(bool p_value) {
    Elga.AanUit = p_value;
    //digitalWrite(TeleContactPin, p_value ? HIGH : LOW); //uncomment als je geen OTGW draait
    if (p_value == true) {
        if (ElgaPowerProcent == 0) { //Elga stond uit, nu initieel PowerProcent bepalen
            if (AvgBuiten.Celsius < 2.0f) { ElgaPowerProcent = 100; }
            else if (AvgBuiten.Celsius < 4.0f) { ElgaPowerProcent = 90; }
            else if (AvgBuiten.Celsius < 6.0f) { ElgaPowerProcent = 70; }
            else if (AvgBuiten.Celsius < 8.0f) { ElgaPowerProcent = 60; }
            else if (AvgBuiten.Celsius < 10.0f) { ElgaPowerProcent = 50; }
            else { ElgaPowerProcent = 40; }
            PowerUnlock = Nu + Warmdraaitijd; //powerlevel mag pas wijzigen na opwarmtijd
        }
    }
    else { //Elga mag uit
        ElgaPowerProcent = 0;
    }
    if (ElgaPowerProcent == 0) {
        ElgaSetpointverhoging = -1.0f; //'uiterdefluit, setpoint graad onder roomtemp
    }
    else if (ElgaPowerProcent < MaxPowerProcent & ElgaPowerProcent >= MinPowerProcent) { // Niet te laag, uitschakelgevaar.
                                                                                         // We kunnen van -0.49 tot + 0.01 Vanaf 90% gaan we in overdrive, reservecapaciteit = 0.52 graden
                                                                                         // Vanaf 0.49 onder roomtemp uitschakelgevaar. Dus -0.49 + powerprocent moet groter zijn dan kritisch niveau.
                                                                                         // Denk dat MinPowerProcent op 10 kan.
        ElgaSetpointverhoging = (float)(-0.49f + (0.01f * ElgaPowerProcent * 0.52f));
    }
    else {
        ElgaSetpointverhoging = 2.0f; // 'dikke overdrive met oranje vlam op display bij 100%
    }
}

Let wel: dit is wat ik de Elga vertel, maar het ding heeft een mind of its own....Als de Elga vindt dat het verschil tussen retour en aanvoer te groot is, zal -ie zijn eigen besluit laten prevaleren.

edit: zie schoonheidsfoutjes in de code....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Tomexergie schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 00:35:
[...]

bedankt voor de links, ik ga dit uitzoeken. Ik heb nog een sitecom RS232 naar USB adapter liggen van mijn zeilboot. Misschien kan ik daar wat mee. Verder heb ik @Migjes in de buurt wonen, die kan mij misschien helpen.
Ik ga er ook maar multicall 302 bestellen.
Werkmatig heb ik regelmatig te maken met modbus RTU en plc's.
Modbus m-bus en raspberry Pi koppelen is ook nieuw voor mij...
Zou leuk zijn dat dat ook in domoticz getoond zou kunnen worden.... (hint Albert? :) )

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
AUijtdehaag schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:41:
[...]

Ik ga er ook maar multicall 302 bestellen.
Werkmatig heb ik regelmatig te maken met modbus RTU en plc's.
Modbus en raspberry Pi koppelen is ook nieuw voor mij...
Zou leuk zijn dat dat ook in domoticz getoond zou kunnen worden.... (hint Albert? :) )
Haha, is niet zo (extreem) lastig.. Mijn oude inverter was ook Modbus, en ik heb nog ergens een Modbus linux tool waarmee je heel simpel Modbus kan uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
Als je per vertrek wilt regelen, heb je waarschijnlijk wel een buffervat nodig..
Je kan dan de Evohome gewoon op de thermostaat ingang (on/off) van de Ecodan aansluiten..
http://www.nefit.nl/consu...uct_detail/product_23424#

Zoiets ? of weet hier iemand nog een goedkoper alternatief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Gisteren ook een WH-MDC05F3E5 besteld bij Confort in Frankrijk. Inmiddels met de electra installateur afspraken gemaakt en "verlanglijst" gemaakt. Bij binnenkomst komt de CV installateur eea opnemen (leidingen, kranen, koppelingen etc). Ik ben zeer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
hansdegit schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:30:
De regeling op Room Setpoint / Buitentemp nogmaals, maar dan in C en fijnere vermogensstappen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
void ElgaAanUit(bool p_value) {
    Elga.AanUit = p_value;
    //digitalWrite(TeleContactPin, p_value ? HIGH : LOW); //uncomment als je geen OTGW draait
    if (p_value == true) {
        if (ElgaPowerProcent == 0) { //Elga stond uit, nu initieel PowerProcent bepalen
            if (AvgBuiten.Celsius < 2.0f) { ElgaPowerProcent = 100; }
            else if (AvgBuiten.Celsius < 4.0f) { ElgaPowerProcent = 90; }
            else if (AvgBuiten.Celsius < 6.0f) { ElgaPowerProcent = 70; }
            else if (AvgBuiten.Celsius < 8.0f) { ElgaPowerProcent = 60; }
            else if (AvgBuiten.Celsius < 10.0f) { ElgaPowerProcent = 50; }
            else { ElgaPowerProcent = 40; }
            PowerUnlock = Nu + Warmdraaitijd; //powerlevel mag pas wijzigen na opwarmtijd
        }
    }
    else { //Elga mag uit
        ElgaPowerProcent = 0;
    }
    if (ElgaPowerProcent == 0) {
        ElgaSetpointverhoging = -1.0f; //'uiterdefluit, setpoint graad onder roomtemp
    }
    else if (ElgaPowerProcent < MaxPowerProcent & ElgaPowerProcent >= MinPowerProcent) { // Niet te laag, uitschakelgevaar.
                                                                                         // We kunnen van -0.49 tot + 0.01 Vanaf 90% gaan we in overdrive, reservecapaciteit = 0.52 graden
                                                                                         // Vanaf 0.49 onder roomtemp uitschakelgevaar. Dus -0.49 + powerprocent moet groter zijn dan kritisch niveau.
                                                                                         // Denk dat MinPowerProcent op 10 kan.
        ElgaSetpointverhoging = (float)(-0.49f + (0.01f * ElgaPowerProcent * 0.52f));
    }
    else {
        ElgaSetpointverhoging = 2.0f; // 'dikke overdrive met oranje vlam op display bij 100%
    }
}

Let wel: dit is wat ik de Elga vertel, maar het ding heeft een mind of its own....Als de Elga vindt dat het verschil tussen retour en aanvoer te groot is, zal -ie zijn eigen besluit laten prevaleren.

edit: zie schoonheidsfoutjes in de code....
Hans , ik weet niet bij welk forum item dit hoort, maar ik heb wel een vraag. Je stuur blijkbaar de inverter van de Elga aan afhankelijk van de buiten temperatuur. De fijne naregeling gebeurt dan door de ruimte thermostaat neem ik een.

Hoe kun je deze code op Elga in programmeren of doe je dit van buiten af via?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Tom, dit is een uittreksel van mijn -tegenwoordig- Arduino code die de warmtepomp aan- en uitzet. De fijne regeling wordt ook door de Arduino gedaan, maar indirect: de Arduino stuurt de ruimtethermostaat aan via de OT gateway.

Bij warmtevraag bepaalt dit stukje code het initieel setpoint voor de thermostaat. Na 2 minuten mag er gespeeld worden met het setpoint. Meestal trapt de Elga hier wel in. Vooral in het voorjaar wanneer de buitentemp weer toeneemt, kan je toe met lagere aanvoertemperaturen. En dat lukt ook nog: lekker lang en laag stoken.

De basis vind ik vrij simpel: we hebben een stooklijn. Wordt de stooklijn overschreden, dan schroeven we de aanvoertemperatuur terug door de Room Setpoint te verlagen. Is de aanvoertemperatuur te laag, schroeven we het setpoint op.

Het lijkt alsof je denkt dat je met een stukje C in de regeling van de Elga kunt hacken. Helaas, dat lukt niet, maar je kunt wél door setpoint commando's het gedrag sturen. Tot op zekere hoogte, want als de aanvoer en retour teveel uit elkaar lopen zal de Elga volle bak gaan om dat verschil in te lopen. En dan doet een setpoint commando niets meer.

De enige reden om het zelf te programmeren was dat de ketel en Elga elkaar niet verdragen op het CV circuit. Ik moest zo ontzettend veel rommelen met pompinstellingen (heb uiteindelijk de flowmeter van de Elga moeten hacken) dat ik een regeling heb geschreven die ervoor zorgt dat Elga en ketel nooit tegelijkertijd actief zijn.

O, wacht even... De andere reden is het feit dat hier een zoneregeling actief is. Het openen en sluiten van een zone geeft ook iets teveel stress voor de flowmeter van de Elga. Én ik vind het het belachelijk om een heel huis te verwarmen terwijl je 's ochtends alleen maar een warme badkamer wilt. Zelf doen is bovendien leuker.

Werkt inmiddels best aardig (Arduino's zijn retestabiel!)

[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 02-03-2016 21:34 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Pagina: 1 ... 10 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic