Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.095 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
jerh schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:44:
[...]

...

Mij COP is erg hoog op dit moment, de WP is nog niet aangeweest,

...
Dan is de COP juist erg laag, wel standby gebruik, maar 0 geleverde warmte :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:53
jacovn schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:48:
[...]

Dit stuk:

Ook is het mooi dat de wp je ventilatieverlies kan terugwinnen, de afzuiging van de woning gaat via de luchttoevoer van de wp. De warmte daaruit gaat terug je cv water in.
Alleen gebeurt dat alleen als de wp draait, daarbuiten gaat de warmte alsnog verloren

Toen ik bij wat bouwbedrijfen wat had opgevraagd zaten bij de meesten inderdaad een wtw die de warmte uit de afzuiglucht terug voerden naar de CV.

Toen dacht ik dat een goed nieuw huis er weining voordeel mee haal omdat de isolering beter is, en je dan zonder boiler voor sww of Buffer voor CV/VV je volgens mij veel minder tijd van het jaar actief zou stoken.
En waar gaat alle warmte die je terug wint dan naar toe ?

Dus na wat lezen hier maar beter een classe-D balanced ventilatie en een andere Warmtepomp al dan niet gecombineerd met CV.

Vrouw heeft zich uitgesproken tegen boilers (dat is slechte herinnering aan haar jeugd, dus die krijg ik er niet uit met een naverwarmer etc..
Dus nu maar WP, buffervat met Hygiene spiraal waar SWS naar CV gaat voor naverwarming en het CV deel maar met kogelkraan op de buffer input naast de WP aangesloten wordt. Heb ik een soort van backup mocht de WP het niet doen.
Dit snap ik niet helemaal, waarom wil je nog een WP :? Blijkbaar niet om kosten te besparen als je alsnog een CV ketel wilt toepassen >:)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:49
Ik vind de opmerkingen voor warmte pompen die op het ventilatie systeem zitten toch erg negatief hier.
Heb hem al bijna 3 jaar draaien.

Je moet het zo zien alle moderne huizen hebben een ventilatie systeem.
Oudere huizen zonder wtw de nieuwere met wtw
In beide gevallen gaat er warme lucht 24/7 naar buiten al is het met een wtw natuurlijk minder.
Ik heb geen wtw en kan deze ook niet aanleggen geen ruimte voor in huis.

Nu gezien mijn cijfers van afgelopen 10 jaar is door mijn pv het stroom verbuik (slimme meter) gelijk gebleven een 2000kw per jaar dit had ik ook voor de warmtepomp dus.
nu zit ik zelfs iets lager (door de pv) qua kw en lever een 2000kw terug
Maar gas is van een 800 a 900m3 naar een 150 a 170m3 gegaan.

En dat voor een wp dit momenteel per dag een 4kw gebruikt.
Mijn huis is nu 24/7 een 21c

En ja helaas nog niet gas loos.
Maar ik kook ook nog op gas

edit. en ja met een wp met buitenunit had ik gasloos kunnen zijn.
Maar mijn vrouw en ook ik vind zo een buiten unit geen gezicht.
dus een mooie comprimé.

Als ik het nog een keer moet doen zou ik zoiets nemen:
http://www.dutchheatpump....armtepompen/dhs-hydrotop/

[ Voor 13% gewijzigd door SpikeHome op 19-10-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Waterkoker schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:59:
[...]

Dus het best is om dan een Warmtepomp te nemen die de radiatoren oppakt en de CV dan puur inzetten voor ssw?

En dan wellicht over 1 a 2 jaar een boiler op de warmtepomp aansluiten om in bi-valant / hybride opstelling te draaien? Of zitten er nog meer voorwaarden aan de subsidie?
Wat subsidie nogal niet losmaakt..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
mightym schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:01:
[...]

Dan is de COP juist erg laag, wel standby gebruik, maar 0 geleverde warmte :)
:) , zo kan je het ook bekijken. Het kWh verbruik is in oktober 7.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
SpikeHome schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:11:
Ik vind de opmerkingen voor warmte pompen die op het ventilatie systeem zitten toch erg negatief hier.
Heb hem al bijna 3 jaar draaien.

Je moet het zo zien alle moderne huizen hebben een ventilatie systeem.
Oudere huizen zonder wtw de nieuwere met wtw
In beide gevallen gaat er warme lucht 24/7 naar buiten al is het met een wtw natuurlijk minder.
Ik heb geen wtw en kan deze ook niet aanleggen geen ruimte voor in huis.

Nu gezien mijn cijfers van afgelopen 10 jaar is door mijn pv het stroom verbuik (slimme meter) gelijk gebleven een 2000kw per jaar dit had ik ook voor de warmtepomp dus.
nu zit ik zelfs iets lager (door de pv) qua kw en lever een 2000kw terug
Maar gas is van een 800 a 900m3 naar een 150 a 170m3 gegaan.

En dat voor een wp dit momenteel per dag een 4kw gebruikt.
Mijn huis is nu 24/7 een 21c

En ja helaas nog niet gas loos.
Maar ik kook ook nog op gas

edit. en ja met een wp met buitenunit had ik gasloos kunnen zijn.
Maar mijn vrouw en ook ik vind zo een buiten unit geen gezicht.
dus een mooie comprimé.

Als ik het nog een keer moet doen zou ik zoiets nemen:
http://www.dutchheatpump....armtepompen/dhs-hydrotop/
Ach dat zijn er maar een paar joh die negatief zijn, laat ze lekker haha

Welke wp heb jij dan die zo netjes je cv ondersteunt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
reneeke1970 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:23:
[...]

Ach dat zijn er maar een paar joh die negatief zijn, laat ze lekker haha

Welke wp heb jij dan die zo netjes je cv ondersteunt?
De inventum combi50 deze heeft tevens een 50l boiler.
Heb er een apart topic voor gemaakt
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

[ Voor 15% gewijzigd door SpikeHome op 19-10-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:08:
[...]

Dit snap ik niet helemaal, waarom wil je nog een WP :? Blijkbaar niet om kosten te besparen als je alsnog een CV ketel wilt toepassen >:)
WP voor vloerverwarming en koeling.
als in: WP -> buffervat -> vloerverdelers

SWS -> hygiene spiraal in buffervat -> naverwarmen

Ik zou electrisch kunnen naverwarmen als ik zo veel zonnepanelen kon installeren om alle verbruik nu (5000 kWh) + WP verbruik en naverwarmer verbruik kon opwekken.
Ik kan ook met CV op gas naverwarmen.

Aangezien ze ook koken wil op gas, dus maar een CV ketel die me genoeg SWS kan naverwarmen.
Als die er toch komt, ook qua aansluiting dan maar mogelijk maken dat die ook de buffer kan opwarmen mocht de WP er ooit mee ophouden.

Zal niet de goedkoopste oplossing zijn, maar dat moet dan maar.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
SpikeHome schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:24:
[...]

De inventum combi50 deze heeft tevens een 50l boiler.
Heb er een apart topic voor gemaakt
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
Dat is inderdaad een mooi apparaat, als de subsidie op wp er niet was gekomen had ik deze aangeschaft.
Ik zit nog te denken om mijn ventilatie systeem zijn lucht buiten in de wp te laten blazen om toch het principe maar af te kijken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
develdonk schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:45:
@Domba/Tomexergie:

Beide een duimpje voor het delen van cijfers! kunen we een standaard format afspreken waarin we het posten?

bijv knmi etmaalgem temp vs DCOP, waarbij je x-as laat lopen van -10 tot 20 graden in stappen van 5 en DCOP laat starten op 2,5 en laat lopen tot 7 in stappen van 0,5? Verder zou het mooi zijn als je trendlijn invoegt en daarbij de formule laat zien en in de titel van de grafiek je type warmtepomp, vermogen en stroomsnelheid.

zo zouden we dan wekelijks kunnen vergelijken tussen ecodan, pana en elga? is ook relevant voor andere gebruikers van het forum denk ik om een keus te kunnen maken... (alhoewel nu ik op eerste gezicht wel zie dat ecodan het gaat afleggen tegen deze cijfers :) , ik was blij met mijn dcop van 5,4 vandaag wat hoogste was to nu toe)
Een goed idee, maar een grafiek is wel bewerkelijk en KNMI is lokaal onbetrouwbaar. Omdat de warmtemeter bij mij moet worden afgelezen lukt het vaak niet om een DCOP te maken.
Als het via dit forum moet gaan dan zou je een beheerder kunnen aanstellen die de cijfers in een tabel plaatst en periodiek op het forum publiceert.

Tabel en meting alleen voor ruimteverwarming met:
Datum
Forum naam
Type warmtepomp
Type/merk warmtemeting
Type CV systeem LT/MT (Def b.v. : LT Bij 2C Ta<30C MT Ta<35, HT Ta<40)
Begin punt metingen/registratie
KNMI gemiddeld over de meetperiode
Interval COP meting waarbij de intervallen op elkaar moeten aansluiten. Kan DCOP zijn.
Een totaal COP meting vanaf het begin van deze registratie.
kWh warmtelevering vanaf begin
kWh elektriciteit vanaf begin

Je zou er ook voor kunnen kiezen om alles per week te doen. Per maand lijkt mij niet motiveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53
Waterkoker schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:59:
[...]
Dus het best is om dan een Warmtepomp te nemen die de radiatoren oppakt en de CV dan puur inzetten voor ssw?

En dan wellicht over 1 a 2 jaar een boiler op de warmtepomp aansluiten om in bi-valant / hybride opstelling te draaien? Of zitten er nog meer voorwaarden aan de subsidie?
Buiten eis voor minimaal 1 jaar weet ik er geen.

Maar de belangrijkste vraag is, met enkel T22 radiatoren zijn deze wel voldoende overbemeten om overweg te kunnen met de lagere temperatuur van enkel een WP, want CV is vlot 40-45C aanvoer temperatuur en dat is bovenste deel bereik van veel WP's. Onder meeste T22 is nog wel een paar DIY fan's te plakken.

Voor direct aansluiten/oppikken radiatoren en niet via een buffer is het belangrijk dat er altijd voldoende flow mogelijk is aan de afgifte zijde en dat wordt in belangrijke mate bepaald door het aantal radiatoren en hoe deze op wat voor diameter van hoofdleiding zijn aangesloten. Met als ik goed terug lees 6 xT22, ben ik bang dat een beetje krap wordt, alleen al de radiatorkranen zorgen al voor de nodige leidingweerstand, dat er nog maar heel weinig flex in zit om ook nog een aantal radiators te kunnen knijpen

Bijv een Pana monobloc (5kW 900l/uur; 6kW 1000l/min) is de COP behoorlijk gevoelig voor flow afwijkingen > +/-10% , de monoblock pruttelt het liefste met delta T ergens tussen 2-3oC en het is behoorlijk lastig een dT tussen 4-6 uit het monoblock te krijgen , hoe dat bij andere WP's is weet ik niet als ook niet of en deze meer tolerant zijn mbt flow.

Laat je de WP over een buffer draaien en geeft het afgiftesysteem (radiators) een eigen transportpomp dan heb je alleen te maken of deze T22 voldoende overbemeten zijn en voldoende capaciteit hebben bij de lagere aanvoertemperatuur voor de ruimte.

Het is dus een keuze standalone of hybride, want beide worden ondersteunt met ISDE, alleen met een ander bedrag.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
reneeke1970 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:53:
[...]

Dat is inderdaad een mooi apparaat, als de subsidie op wp er niet was gekomen had ik deze aangeschaft.
Ik zit nog te denken om mijn ventilatie systeem zijn lucht buiten in de wp te laten blazen om toch het principe maar af te kijken....
Dat zal zeker helpen.
Als ik kijk dan zie ik dat er lucht word afgezogen (en normaal dus naar buiten word geblazen) van 20 a 21c.
Maar nu gaat deze met een 1 a 2c naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:27:
[...]

WP voor vloerverwarming en koeling.
als in: WP -> buffervat -> vloerverdelers

SWS -> hygiene spiraal in buffervat -> naverwarmen

Ik zou electrisch kunnen naverwarmen als ik zo veel zonnepanelen kon installeren om alle verbruik nu (5000 kWh) + WP verbruik en naverwarmer verbruik kon opwekken.
Ik kan ook met CV op gas naverwarmen.

Aangezien ze ook koken wil op gas, dus maar een CV ketel die me genoeg SWS kan naverwarmen.
Als die er toch komt, ook qua aansluiting dan maar mogelijk maken dat die ook de buffer kan opwarmen mocht de WP er ooit mee ophouden.

Zal niet de goedkoopste oplossing zijn, maar dat moet dan maar.
Dus conclusie,

- Je moet gas hebben omdat je vrouw op gas wil koken
- Je vrouw wil geen boiler
- Je wilt koelen

Heb je al overwogen om het hele WP idee te vergeten en gewoon voor een traditionele CV te gaan en waar nodig een L/L (airco) neer hangen :?

L/W WP'en hebben nu niet als eigenschap dat ze supergoed kunnen koelen.

Als ik alle kosten bij elkaar optel denk ik dat je voor het hele WP idee zo'n 5K extra kwijt bent, daar kun je best een paar m3's voor gas aan verstoken :P

Een andere oplossing zou zijn een andere vrouw, maar dat red je meestal niet met 5K :+ 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 19-10-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:30:
[...]

Dus conclusie,

- Je moet gas hebben omdat je vrouw op gas wil koken
- Je vrouw wil geen boiler
- Je wilt koelen

Heb je al overwogen om het hele WP idee te vergeten en gewoon voor een traditionele CV te gaan en waar nodig een L/L (airco) neer hangen :?

L/W WP'en hebben nu niet als eigenschap dat ze supergoed kunnen koelen.

Als ik alle kosten bij elkaar optel denk ik dat je voor het hele WP idee zo'n 5K extra kwijt bent, daar kun je best een paar m3's voor gas aan verstoken :P

Een andere oplossing zou zijn een andere vrouw, maar dat red je meestal niet met 5K :+ 8)
Ja ik zit er maar mee met zo'n vrouw :)

Ik ga niet in hele huis (Kamer, keuken, 3 slaapkamers, hobbykamer, logeerkamer) een airco ophangen.
Wellicht op totaal plaatje goedkoper als ik geen vloerverwarming neem maar de standaard radiatoren.
Maar dan heb ik een airco binnenunit en radiatoren in veel kamers.

Dan liever vloerverwarming en verder niets. Ik snap dat het niet zo koelt als aan L/L airco systeem.
Balanced lucht classe D komt er toch ook al dus dat koelt in meeste nachten ook nog iets.

Vrouw heeft ook hekel aan tocht, dus dan is een airco ook niet alles met de koude luchtval.

En mocht gas erg duur worden, kan ik altijd nog een inductie plaat in keuken hangen en het gas opzeggen en wat zonne panelen extra ophangen (zit er aan te denken dat maar direct te doen)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jacovn schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:51:
[...]
En mocht gas erg duur worden, kan ik altijd nog een inductie plaat in keuken hangen en het gas opzeggen en wat zonne panelen extra ophangen (zit er aan te denken dat maar direct te doen)
Even gas opzeggen is ook al lang niet altijd gratis meer, een enkele netwerkbeheerder wil daar dit jaar al graag €605,- voor zien.
Als het nieuwbouw is en enkel voor koken, moet wel heel heel bewuste keuze zijn omdat het best prijzig is met huidige jaarlijkse netwerkkosten en vasteleverings kosten (jaarlijks al €130-200 zonder verbruik)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Ik ga niet in hele huis (Kamer, keuken, 3 slaapkamers, hobbykamer, logeerkamer) een airco ophangen.
Wellicht op totaal plaatje goedkoper als ik geen vloerverwarming neem maar de standaard radiatoren.
Maar dan heb ik een airco binnenunit en radiatoren in veel kamers.

Dan liever vloerverwarming en verder niets. Ik snap dat het niet zo koelt als aan L/L airco systeem.
Balanced lucht classe D komt er toch ook al dus dat koelt in meeste nachten ook nog iets.

Vrouw heeft ook hekel aan tocht, dus dan is een airco ook niet alles met de koude luchtval.

Ik snap het, je bent bevangen door het WP virus, en linksom of rechtsom, er komt gewoon een WP ondanks dat je vrouw je niet genoeg "financiële handvaten" geeft om de investering te rechtvaardigen 8) _/-\o_ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, mijn boiler en de glycol zijn besteld, volgende week de laatste fase van het warmtepompprojectje afronden! Huis is nu al lekker warm met een beetje elektra van de zon :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 20:21
[...]

Je bent de enige niet: http://larsboelen.nl/2015...n-wife-acceptance-factor/

[ Voor 58% gewijzigd door koevlaas2 op 19-10-2016 15:48 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Domba schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:05:
[...]

Even gas opzeggen is ook al lang niet altijd gratis meer, een enkele netwerkbeheerder wil daar dit jaar al graag €605,- voor zien.
Als het nieuwbouw is en enkel voor koken, moet wel heel heel bewuste keuze zijn omdat het best prijzig is met huidige jaarlijkse netwerkkosten en vasteleverings kosten (jaarlijks al €130-200 zonder verbruik)
Daar heb ik niet naar gekeken. Best wel veel opzeg kosten (gaan ze dan de leiding letterlijk in de straat afsluiten neem ik aan)
Vastrecht wel naar gekeken, maar dat was maar 45 euro of zo, dus vandaar dat ik dacht het maar gewoon te nemen. Ik moet voor aanleg gas ook best wel wat neerleggen.

Andere optie die ik wel bekeken heb is electrisch naverwarmen, kan uiteraard ook achter de hygiene spiraal, hoe warmer de ingaande temperatuur, hoe minder vermogen nodig voor doel temperatuur.
Dat is dan functioneel gelijk aan een CV in naverwarmings mode en voor 400 euro klaar.

Dan wordt een CV intiteel dus rond de 600-700 euro duurder (niet hele dure nodig voor alleen naverwarmen) ten opzicht van de electrische naverwarmer.
En dan €150 per jaar vaste kosten zonder gebruik duurder dan electra.
Zal de aanlegkosten nalopen en met mijn vrouw overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij ons komt het bestelmoment ook steeds dichterbij.

Ik wil nog ff de definitieve warmteverliesberekening afwachten.

Ik zit nog ff te bedenken welk buffervat en SWW vat ik zal bestellen.

Op de eerder gegeven linkjes staan wel leuke producten.

SWW boiler had ik deze in gedachten:

Storage water heater Cyclone Heat Pump 300 L ErP C with 1 coil
https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3972.html?l=en
Water capacity 300 l
Diameter 600 mm
Height 1600 mm
Amount of coils 1 item
Coil size 3.2 m²
Energy efficiency class C
Heat loss in 24h 2.28 kWh
Thickness of isolation 40 mm
Weight 74 kg

Deze kan ik qua afmeting goed kwijt, en heeft een fatsoenlijke "coil size" van 3,2 m2

Deze kost € 1121,00

Voor het buffervat van de CV kwam ik deze tegen:

Hot water tank Galmet SG(S) with no coil 140 L vertical

Nadeeltje, er zit blijkbaar verplicht een verwarmingselement bij :?

https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2873.html?l=en

Product specification

Water capacity 140 l
Max working pressure 6 bar
Weight 49 kg

Kosten: € 229,00

Hebben jullie betere tips / ideeën :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jacovn schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:52:
[...]

Daar heb ik niet naar gekeken. Best wel veel opzeg kosten (gaan ze dan de leiding letterlijk in de straat afsluiten neem ik aan)
Vastrecht wel naar gekeken, maar dat was maar 45 euro of zo, dus vandaar dat ik dacht het maar gewoon te nemen. Ik moet voor aanleg gas ook best wel wat neerleggen.
€45 zijn waarschijnlijk enkel de vasteleveringskosten energieleverancier, maar nog zonder netwerkkosten voor aansluiting van netwerkbeheerder . Indien nog moeten aanschaffen, is het ook handig om aansluitkosten (gereguleerd) en CV-ketel & installatiekosten mee te nemen in afweging.

Dit is een mooi voorbeeld, met slechts 28kWh verbruik (€1,78), een jaarlijkse rekening >€305 omdat deze netwerkbeheerder oa geen tarief meer kent voor een (vaste) 6A aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 16:15:
Bij ons komt het bestelmoment ook steeds dichterbij.

Ik wil nog ff de definitieve warmteverliesberekening afwachten.

Ik zit nog ff te bedenken welk buffervat en SWW vat ik zal bestellen.

Op de eerder gegeven linkjes staan wel leuke producten.

SWW boiler had ik deze in gedachten:

Storage water heater Cyclone Heat Pump 300 L ErP C with 1 coil
https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3972.html?l=en
Water capacity 300 l
Diameter 600 mm
Height 1600 mm
Amount of coils 1 item
Coil size 3.2 m²
Energy efficiency class C
Heat loss in 24h 2.28 kWh
Thickness of isolation 40 mm
Weight 74 kg

Deze kan ik qua afmeting goed kwijt, en heeft een fatsoenlijke "coil size" van 3,2 m2

Deze kost € 1121,00

Voor het buffervat van de CV kwam ik deze tegen:

Hot water tank Galmet SG(S) with no coil 140 L vertical

Nadeeltje, er zit blijkbaar verplicht een verwarmingselement bij :?

https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2873.html?l=en

Product specification

Water capacity 140 l
Max working pressure 6 bar
Weight 49 kg

Kosten: € 229,00

Hebben jullie betere tips / ideeën :?
'Verplichte' verwarming element hoef je niet te gebruiken, is alleen handig voor het geval dat......

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De goedkoopste andere buffervat welke ik vind bij bijv. Econo = 370 €.

Maar als ik een verwarmingselement zou willen gebruiken is dat niet in het buffervat maar in het SWW-vat. Misschien kan ik hem wel uit het buffervat draaien en in het SWW-vat draaien mocht ik dat willen. Of inderdaad gewoon niet aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Totdat je de aanschafprijs hoort van DHS. :/
Huur van een kraan is ook noodzakelijk om het ding door het dak te laten zakken.

En je ziet dat er "gewoon" een Panasonic in zit. Kun je veel beter zelf een kastje voor timmeren.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2016 16:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
jacovn schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:52:
[...]

Andere optie die ik wel bekeken heb is electrisch naverwarmen, kan uiteraard ook achter de hygiene spiraal, hoe warmer de ingaande temperatuur, hoe minder vermogen nodig voor doel temperatuur.
Dat is dan functioneel gelijk aan een CV in naverwarmings mode en voor 400 euro klaar.

Dan wordt een CV intiteel dus rond de 600-700 euro duurder (niet hele dure nodig voor alleen naverwarmen) ten opzicht van de electrische naverwarmer.
En dan €150 per jaar vaste kosten zonder gebruik duurder dan electra.
Zal de aanlegkosten nalopen en met mijn vrouw overleggen.
Elektrisch na verwarmen is functioneel niet gelijk aan cv, het is BETER
Ik heb de water temperatuur terug moeten mixen naar 35 graden omdat de cv er anders niet fatsoenlijk 65 van kan maken zonder hele tijd aan uit te gaan. Vermogen is te groot. Na verwarmen met cv is gewoon shit dus, gelukkig kost het maar 150 liter gas per douche beurt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 25-09 21:58
Domba schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:31:
Een eerste indruk met DCOP data van mijn Pana mono 6kW
Welke rechtstreeks, niet via een buffer, op 98m2 vloerverwarming is aangesloten op 100% Panasonic WAR [25@A15, 35@A-5, Shift -3] zonder indirecte beinvloeding via vrijgave WP

DCOP loopt bij hogere temperatuur terug tgv van standby verbruik

[afbeelding]
Hi domba. Ik heb je grafieken nog een bekeken maar weet je dat jou DCOP boven die van de COP ligt welke Panasonic berekent heeft bij een bepaalde temp? Enig idee waar dat door komt?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Econo heeft de prijzen fors verhoogd, ik heb het vat uit Duitsland gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 16:27:
De goedkoopste andere buffervat welke ik vind bij bijv. Econo = 370 €.

Maar als ik een verwarmingselement zou willen gebruiken is dat niet in het buffervat maar in het SWW-vat. Misschien kan ik hem wel uit het buffervat draaien en in het SWW-vat draaien mocht ik dat willen. Of inderdaad gewoon niet aansluiten.
Ik weet niet of er afsluitdoppen voor je electrisch element gat bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46
In navolging van Domba de eerste resultaten van mijn Panasonic MDC05F3E5.
Ik regel met de standaard WAR en tussen 00:00 en 09:00 staat de WP helemaal uit t.b.v. de COP.
Nog niet helemaal tevreden met de WAR. Het wordt te warm in huis; het laagste water setpoint (25 graden) geeft een binnentemperatuur van meer dan 22 graden. Oplossing door een extra binnenthermosstaat probeer ik te vermijden.

Huis: Vrijstaande bungalow 1965, flink nageïsoleerd, vloerverwarming 100m2, 10 groepen, slang 18mm met totale lengte ca 900 m. Gasverbuik t.b.v. verwarming vorig stookseizoen (Aug-Aug) ca 1000 m3.
Waterflow door vloerverwarming ca. 1150 l/h. Geen buffervat.
HR-ketel doet nu alleen SWW en is back-up voor vorstdagen.

Warmtemeting d.m.v. Kamstrup Multical 302
kWh meter met Youless
Begin meting 7 oktober 2016, Ik schrijf nu elke avond rond 22:00 de meterstanden om een zo goed mogelijke vergelijking met Tg van het KNMI mogelijk te maken. Maar die frequentie hou ik vast niet vol, dat zal later wel om de week worden :+

Q-thermisch vanaf begin 504,3kWh.
W-electrisch vanaf begin 80,901 kWh.
COP vanaf begin dus 6,23. Maar het is nu nog warm :)
COP 7-18 oktober

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Ook hier sinds kort een gebruiker van de Elga 3.0 i.c.m. met de Toshiba buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
develdonk schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 18:22:
[...]
Hi domba. Ik heb je grafieken nog een bekeken maar weet je dat jou DCOP boven die van de COP ligt welke Panasonic berekent heeft bij een bepaalde temp? Enig idee waar dat door komt?
Ik denk dat ik dat wel kan verklaren.

Nemen we de product informatie deellast gegevens erbij van 6kW Panasonic.
A12 warmte 3.2kW COPd 5.59
A7 warmte 2.7 kW COPd 4.13

Voor A12 zou dit betekenen 572Welektrisch nodig.

Mijn WP geeft in deellast wel de 3,2kW warmte maar ik benodig op dat moment bij A12 pas 450W elektrisch in deellast
Bij mijn WP gaat pas bij Tb <10C een extra verbruik aan (waarschijnlijk crankcase), want frequentie compressor blijft gelijk en dan gaat die van 450W naar 514W.
Verder heb ik een lager verbruik voor de circulatiepomp als de compressor loopt (ca 62W ipv 116-118W) deze zit in de 450W.
(loopt compressor niet dan is mijn standby verbruik bij Tb beneden boven 15C, 36-38W en Tb 15 circulatiepomp uit en 10-11W)
Ik heb enkele COP test rapporten gezien daar gaan ze uit voor test van een leidingweerstand van 44,5kPa en dan verbruikt pomp 118W dat is pompstand 5-6 zoals die nu aangesloten is en ik heb al genoeg aan software pompstand 2 voor 1010-1030 l/uur.

Voor A7 haal 2,8kW warmte maar wel al met 514W en mijn WP gaat pas paar graden lager naar 600W en hogere compressor frequentie
Later over gaan naar een hoger deellast stap, schrijf ik toe aan dat ik een lage stooklijn gebruik, want deellast gegevens A7 zijn naar alle waarschijnlijk net als deze voor vollast @A7 voor 35C aanvoer en 30C retour, maar dit is nergens gespecificeerd voor deellast gegevens. (lage stooklijn @A7 meet ik Ta= 27,6 Tr=24,5C)

Als ook dat mijn deellast stappen incl circulatiepomp, vreselijk mooi rond zijn, 450W, 514W, 600W, 720W, 900W, ? , 1200W.
Als die net voor een stap hogere deellast zit als de temperatuur verder daalt, loopt ook de flow terug met ca -6% om weer te herstellen als opgeschakeld is.

Ik zie dan ook niet deze uit de fabieks specifcaties voor vollast W30A25, 7,3kW met 775W of W30A7, 6,0kW met 1125W (mijn vollast dan weer 1200W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Ik heb een scriptje geschreven om uit de gegevens van de incrementele teller in Domoticz het actuele vermogen van de Ecodan te peuteren. Nu kan ik veel nauwkeuriger zien hoe de warmtepomp functioneert.
Dit was de SWW-run van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EfVLPImp9gMWfWfYN0TXmftC/full.jpg

Volgens mij zoals verwacht, een oplopend vermogen naarmate de temperatuur hoger wordt.

Vanmorgen heeft de warmtepomp weer een verwarmings-run gedaan en dat ziet er heel anders uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GX24Skho7v2mcqhBOhek5Hoz/full.jpg

Het minimumvermogen is blijkbaar 540 watt, inclusief de binnenunit. De pomp draait nu op stand 3.
Je hebt het nauwelijks in de gaten, want bij die lage compressortoerentallen is hij echt muisstil, maar elk half uur lijkt de (volgens de meting) de compressor een tijdje niet te draaien. (of er gaat iets mis met mijn scriptje.. maar dan zou dat bij de SWW run ook zo moeten zijn) Inmiddels krijgt de regeling het wel voor elkaar om de temperatuur in de ruimte constanter te regelen.

Ik heb overigens geen idee of dit nou kwaad kan voor zo'n toeren geregelde compressor. Het zijn geen keiharde starts en stops.
Toch ga ik eens piekeren of ik dat pendelen kan reduceren. Circulatiepompje weer een standje hoger wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:52:
Ik heb een scriptje geschreven om uit de gegevens van de incrementele teller in Domoticz het actuele vermogen van de Ecodan te peuteren. Nu kan ik veel nauwkeuriger zien hoe de warmtepomp functioneert.
[afbeelding]

Volgens mij zoals verwacht, een oplopend vermogen naarmate de temperatuur hoger wordt.

Vanmorgen heeft de warmtepomp weer een verwarmings-run gedaan en dat ziet er heel anders uit:

[afbeelding]

Het minimumvermogen is blijkbaar 540 watt, inclusief de binnenunit. De pomp draait nu op stand 3.
Je hebt het nauwelijks in de gaten, want bij die lage compressortoerentallen is hij echt muisstil, maar elk half uur lijkt de (volgens de meting) de compressor een tijdje niet te draaien. (of er gaat iets mis met mijn scriptje.. maar dan zou dat bij de SWW run ook zo moeten zijn) Inmiddels krijgt de regeling het wel voor elkaar om de temperatuur in de ruimte constanter te regelen.

Ik heb overigens geen idee of dit nou kwaad kan voor zo'n toeren geregelde compressor. Het zijn geen keiharde starts en stops.
Toch ga ik eens piekeren of ik dat pendelen kan reduceren. Circulatiepompje weer een standje hoger wellicht?
Wat een lange SWW run ? Bij mij zo'n 25 minuten van 37c naar 52c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:56:
[...]

Wat een lange SWW run ? Bij mij zo'n 25 minuten van 37c naar 52c
Hier wordt 300 liter volledig opgewarmd van 12 graden ofzo naar 60 graden. Sensor zit onderin het vat en de warmtewisselaar loopt ook door tot onderin. NB 12 naar 60 is 38 graden verschil, en 37 naar 52 is 15 graden.. dan kom je op hetzelfde uit :)

Als je dat dan zo'n beetje door elkaar deelt, dan zit het aardig bij elkaar in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 20:28
Die spikes bij verwarmen had ik van de week ook, de aanvoer stond toen op 28 graden.. Toen ik hem teruggezet had naar 25 liep hij wel goed.. Het is (hier) nog te warm om de power kwijt te kunnen vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
alberthakvoort schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:03:
Die spikes bij verwarmen had ik van de week ook, de aanvoer stond toen op 28 graden.. Toen ik hem teruggezet had naar 25 liep hij wel goed.. Het is (hier) nog te warm om de power kwijt te kunnen vermoed ik
Dan krijg je toch ook pauzes? Als hij zijn temperatuur bereikt heeft gaat hij even uit toch?

NB ik zit nog even naar die SWW run te kijken. Volgens mij gaat de warmtepomp hier 'flat out' en levert hij 7,5kW.
Je kan dan erg eenvoudig de COP berekenen. Bij lage temperaturen 4,2, bij hoge temperaturen 2,5 en gemiddeld 3,3. Volgens mij zit dat wel dicht bij de werkelijkheid. Of ga ik nu te kort door de bocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 20:28
Ik zit gemiddeld voor 2016 op een COP van 2,7 (inclusief wekelijkse legionella) dus dat kan wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mightym schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:52:
[afbeelding]

[afbeelding]

Dat zijn toch geen spikes of pendelen? Hij maakt redelijke runs, nog best veel/lang ook en maar even uit.
Wat is je verbruik op zo'n dag?
Dit zijn spikes :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1610/193298/a4aj5o3t.jpeg

Oh,...en 23 graden in huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 19-10-2016 20:32 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rol-Co schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:28:
[...]

Dat zijn toch geen spikes of pendelen? Hij maakt redelijke runs, nog best veel/lang ook en maar even uit.
Wat is je verbruik op zo'n dag?
Zal zo eens een spikes uppen hier ;)
Vandaag 6,8kWh, waarvan ca 3kWh voor SWW.
Dat even uit vind ik toch maf.. oke de temperaturen zijn nog laag, dus hij zal het vermogen niet kwijt kunnen.
Pomp heb ik nu op stand 4 gezet.. eens kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:59:
[...]

Hier wordt 300 liter volledig opgewarmd van 12 graden ofzo naar 60 graden. Sensor zit onderin het vat en de warmtewisselaar loopt ook door tot onderin. NB 12 naar 60 is 38 graden verschil, en 37 naar 52 is 15 graden.. dan kom je op hetzelfde uit :)

Als je dat dan zo'n beetje door elkaar deelt, dan zit het aardig bij elkaar in de buurt.
Ik heb er 2 spiralen in en kan de onderste spiraal apart of erbij schakelen, zo ben ik erachter gekomen dat de boiler ook aardig opwarmt met een 1,3m2 spiraal. Deze winter is het misschien noodzakelijk de onderste spiraal erbij aan te schakelen zodat ik meer SWW heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:34:
[...]

Ik heb er 2 spiralen in en kan de onderste spiraal apart of erbij schakelen, zo ben ik erachter gekomen dat de boiler ook aardig opwarmt met een 1,3m2 spiraal. Deze winter is het misschien noodzakelijk de onderste spiraal erbij aan te schakelen zodat ik meer SWW heb.
Jij hebt toch een hygienespiraal, of verwarm je het tapwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mightym schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:32:
[...]

Dat even uit vind ik toch maf.. oke de temperaturen zijn nog laag, dus hij zal het vermogen niet kwijt kunnen.
ik herken wat je post. plak maar een sensor op de T aanvoer en dan zie je wat het is. De T aanvoer die ingesteld is in de war wordt laangzaamaan bereikt doordat de T retour opwarmt en dan stopt de ecodan even met verwarmen maar laat wel de circulatiepomp aanstaan. vervolgens begint hij 10 min later weer met verwarmen. Ik zit hier ook nog naar te kijken. wellicht beter de T aanvoer in de war een graad hoger te zetten?
ik heb echter 2-3 dagen geleden wat de COP was na een run en die lag ergens rond de 6,5 dus toen had ik zoiets van: zal wal prima zijn...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:36:
[...]

Jij hebt toch een hygienespiraal, of verwarm je het tapwater?
Het laatste, gewoon 277 liter 'warm' op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
develdonk schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:36:
[...]

ik herken wat je post. plak maar een sensor op de T aanvoer en dan zie je wat het is. De T aanvoer die ingesteld is in de war wordt laangzaamaan bereikt doordat de T retour opwarmt en dan stopt de ecodan even met verwarmen maar laat wel de circulatiepomp aanstaan. vervolgens begint hij 10 min later weer met verwarmen. Ik zit hier ook nog naar te kijken. wellicht beter de T aanvoer in de war een graad hoger te zetten?
ik heb echter 2-3 dagen geleden wat de COP was na een run en die lag ergens rond de 6,5 dus toen had ik zoiets van: zal wal prima zijn...
Maak me om de COP niet echt zorgen :-)
Het is natuurlijk wel geinig om te kijken of ik dit gedrag kan beinvloeden. Als ik de temperatuur omhoog ga gooien, dan gaat het vermogen in het begin ook fors omhoog natuurlijk, dat is dan weer jammer :-)

Ik begin even met de pomp, zou volgens mij ook moeten schelen.
koevlaas2 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:38:
[...]

Het laatste, gewoon 277 liter 'warm' op voorraad.
Aha, dan heb je zo te zien ook zo'n pools vat :-). Als je de onderste spiraal niet hebt aangesloten, dan verwarm je maar 190 liter oid.

[ Voor 13% gewijzigd door mightym op 19-10-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mightym schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:32:
[...]

Dat valt mee dan, in je screen staat al 7 uur boven de 500W dus is al 3 kWh +
Hier 0:00-20:30 een verbruik van 5,1 kWh waar de unit en pomp samen al 1 kWh zijn zonder dat hij aan gaat.
De pomp staat continue namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mightym schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:40:
[...]

Het is natuurlijk wel geinig om te kijken of ik dit gedrag kan beinvloeden. Als ik de temperatuur omhoog ga gooien, dan gaat het vermogen in het begin ook fors omhoog natuurlijk, dat is dan weer jammer :-)

[...]

Aha, dan heb je zo te zien ook zo'n pools vat :-). Als je de onderste spiraal niet hebt aangesloten, dan verwarm je maar 190 liter oid.
als het dadelijk kouder wordt verdwijnt dit vanzelf... dit zie je nu enkel omdat het allemaal beetje halfbakken weer is met maar beetje warmtevraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:40:
[...]

[...]

Ja, klopt, pools vat energie label D, echter ik heb de sensor op een 1/4 van de onderkant van de WP spiraal en de onderste spiraal staat inderdaad nog dicht.
Die 190 liter douche ik in de ochtend nog op, zelfs als de WP aangeeft dat deze maar 40c is lukt douchen nog prima, warmste zit toch steeds bovenin.

En mijn COP is trouwens 4,75 voor verwarmen en 3,2 voor SWW.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 19-10-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:46:
[...]

Ja, klopt, pools vat energie label D, echter ik heb de sensor op een 1/4 van de onderkant van de WP spiraal en de onderste spiraal staat inderdaad nog dicht.
Die 190 liter douche ik in de ochtend nog op, zelfs als de WP aangeeft dat deze maar 40c is lukt douchen nog prima, warmste zit toch steeds bovenin.
Hier zit sensor helemaal onderin, na 1 douchebeurt geeft hij al 25 graden aan :D
Hier draait de wasmachine het vat leeg 's ochtends.

Voordeel van de sensor onderin is dat de warmtepomp op tijd gaat bijverwarmen mocht er door 1 of andere reden overdag al veel warm water gebruikt zijn. Als je het vat gaat verwarmen raak je de gelaagdheid wat kwijt en wordt de warmte meer verdeeld over het vat. Als de sensor te hoog hangt en de warmtepomp aan slaat, dan kun je niet meer douchen omdat de gemiddelde temperatuur in het vat te laag wordt. Als de sensor lager zit gaat hij eerder aan en is de gemiddelde temperatuur nog ruim voldoende om te douchen. In de praktijk leverde dit bij ons de situatie op dat je onbeperkt kunt douchen. Niet dat dit gebeurt, maar het is wel fijn dat het kan :)
Normaliter draait hij maar 1 SWW run per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:52:
[...]

Hier zit sensor helemaal onderin, na 1 douchebeurt geeft hij al 25 graden aan :D

Voordeel van de sensor onderin is dat de warmtepomp op tijd gaat bijverwarmen mocht er door 1 of andere reden overdag al veel warm water gebruikt zijn. Als je het vat gaat verwarmen raak je de gelaagdheid wat kwijt en wordt de warmte meer verdeeld over het vat. Als de sensor te hoog hangt en de warmtepomp aan slaat, dan kun je niet meer douchen omdat de gemiddelde temperatuur in het vat te laag wordt. Als de sensor lager zit gaat hij eerder aan en is de gemiddelde temperatuur nog ruim voldoende om te douchen. In de praktijk leverde dit bij ons de situatie op dat je onbeperkt kunt douchen. Niet dat dit gebeurt, maar het is wel fijn dat het kan :)
Maar dan draai je wel 'uren' SWW. Ik zal mijn onderste spiraal er eens bij aanzetten en kijken hoe lang de run duurt en hoeveel KWH dit (extra) kost. Ben wel blij met deze extra optie, hier hebben we dus altijd SWW genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:54:
[...]

Maar dan draai je wel 'uren' SWW. Ik zal mijn onderste spiraal er eens bij aanzetten en kijken hoe lang de run duurt en hoeveel KWH dit (extra) kost. Ben wel blij met deze extra optie, hier hebben we dus altijd SWW genoeg.
Dat is hier absoluut geen probleem. De vloerverwarming kan rustig een halve dag uit staan zonder dat de temperatuur hier onaangenaam wordt. Het is hier nu nog steeds 22 graden na de run van vanmorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:01:
[...]

Dat is hier absoluut geen probleem. De vloerverwarming kan rustig een halve dag uit staan zonder dat de temperatuur hier onaangenaam wordt. Het is hier nu nog steeds 22 graden na de run van vanmorgen.
Hahaha, ik ken het hier ging om 12:00 al de nachtverlaging in, de thermostaat staat nog op dezelfde instelling maar het pand blijft de hele dag warm en als om 21:30 de boel in de nachtstand gaat heeft ie intussen niet meer gelopen. WP staat lekker standbystroom te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:04:
[...]

Hahaha, ik ken het hier ging om 12:00 al de nachtverlaging in, de thermostaat staat nog op dezelfde instelling maar het pand blijft de hele dag warm en als om 21:30 de boel in de nachtstand gaat heeft ie intussen niet meer gelopen. WP staat lekker standbystroom te trekken.
Het is hier 5 graden buiten, ik houd hem lekker op temperatuur.....lang leve salderen :)
Blijft het vloertje lekker op temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:25:
[...]

Het is hier 5 graden buiten, ik houd hem lekker op temperatuur.....lang leve salderen :)
Blijft het vloertje lekker op temp.
Nog steeds met 44 start/stops per dag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij is dat niet echt een "ideaal" beeld voor een WP, gebruik jij een buffervat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:09:
[...]

Kan ie niet op 600W draaien ?
Nee, 740 incl pomp is minimaal, 48% van zijn totaal vermogen.
Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:11:
[...]

Volgens mij is dat niet echt een "ideaal" beeld voor een WP, gebruik jij een buffervat :?
Wat is een ideaal beeld dan? Nog langer lopen? Het is al 23,4 graden in de kamer.
COP is leuk, maar geen must, comfort en acceptabel verbruik wat afgedekt word door de pv.

Geen buffervat, maar ik kan zat vermogen kwijt als ik wil, en er komt nog bij, buffer is mijn vloer. Hij zou nog ietsje naar beneden moeten met de temperatuur en de curve iets platter, het water is te warm bij 5 graden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50707&sid=47192

Zo draait ie met buffer vat, denk dat het me gelukt is dat de vv pomp nu zelf uit vat aanzuigt, hij draait wel heel lang nu....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:17:
[...]

[...]

Wat is een ideaal beeld dan? Nog langer lopen? Het is al 23,4 graden in de kamer.
COP is leuk, maar geen must, comfort en acceptabel verbruik wat afgedekt word door de pv.

Geen buffervat, maar ik kan zat vermogen kwijt als ik wil, en er komt nog bij, buffer is mijn vloer. Hij zou nog ietsje naar beneden moeten met de temperatuur en de curve iets platter, het water is te warm bij 5 graden buiten.
Maar die 48% stand doet ie maar heel even, je zou verwachten dat de hele run uit 48% bestaat.
Mijn COP is gedaald van 5.5 naar 4.75 omdat het water nu 33c is ipv 30c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:25:
[...]

Maar die 48% stand doet ie maar heel even, je zou verwachten dat de hele run uit 48% bestaat.
Mijn COP is gedaald van 5.5 naar 4.75 omdat het water nu 33c is ipv 30c
Heel even? 15-25 min, hij toert altijd eerst op naar een 90% en ik denk niet dat ik dat er uit kan krijgen, dan warmt hij vrij rap van 24 graden water naar de door de buitentemperatuur bepaalde 27 graden en loopt nog wat door op 48% naar een 32 graden water en stopt.
Dit alles in zeg maar 20 min, retour is 24 bij de start, en 27-28 bij stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:22:

Zo draait ie met buffer vat, denk dat het me gelukt is dat de vv pomp nu zelf uit vat aanzuigt, hij draait wel heel lang nu....
Als ik zoveel vermogen in mijn huis steek kan ik in mijn blote kont gaan zitten :)
Maar als je vat op temperatuur is kan je vrij lang zonder wp of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:08

Waarom 'switcht' jouw standby vebruik tussen ca 50 en 8 watt ? Schakel je dan zelf de WP uit met dat pin17/18 contact ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hannibal2206 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:52:
[...]

Waarom 'switcht' jouw standby vebruik tussen ca 50 en 8 watt ? Schakel je dan zelf de WP uit met dat pin17/18 contact ?
Dat zal de pomp zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:17:
[...]

[...]

Dan klopt er toch echt iets niet in jouw situatie

punt 1 = 23,4 graden in de woonkamer lijkt mij niet gewenst
punt 2 = Elke 1,5 uur een start/stop periode = 16 keer per dag

Je zegt dat je voldoende vermogen in je vloer kwijt kunt, maar volgens mij dus niet aangezien hij runs maakt van 25 á 30 minuten elke 1,5 uur. Dus je vloer fungeert onvoldoende als buffer, blijkbaar koelt je retour in een uur dusdanig af dat je WP weer (voor een relatief korte periode) aanspringt.

Stook je WAR en/of naregeling :?

Volgens mij kloppen 1 van onderstaande zaken niet (waarschijnlijk een combinatie van factoren).

1. Minimale vermogen van je WP is te hoog voor jouw situatie
2. Je stooklijn klopt niet
3. Je hebt te weinig buffer om lange runs op een laag vermogen te maken en vervolgens lange periodes op de buffer te kunnen teren.

Ik denk dat het weer nu ook net wat te kwakkelend / warm is om een goed beeld te krijgen, maar ik ben razend benieuwd naar jouw gegevens, en straks die van bijv. Reneeke1970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
hannibal2206 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:52:
[...]

Ik schakel tussen 17 en 18 inderdaad, die 50 watt is van crank verwarming compressor denk ik, hoe kouder buiten hoe vaker 50 watt verbruik, maar niet de circulatiepomp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:35:
[...]

Als ik zoveel vermogen in mijn huis steek kan ik in mijn blote kont gaan zitten :)
Maar als je vat op temperatuur is kan je vrij lang zonder wp of niet?
Ik schat dat de cv (pomp) half uur draait voordat wp bij springt. Ben nog aan het spelen met snelheid pomp in combinatie met verschil temperatuur buffer vat, die schakelt nu tussen 40 en 45 ,echter omdat de retour temperatuur snel zakt naar 30 blijft de wp lang rond de 35 40 schommelen, maar dat is voldoende voor de ht radiatoren en vloer (bij)verwarming

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba

Je verbruik logging is best opmerkelijk als ik die vergelijk met mijn pana mono 6kW, welke begint met serienummer 56 178.
Het elektra verbruik bij mij is strak maar paar watt of nog niet eens aan variatie, enkel als deellast een stap omhoog gaat en heeft niet zo'n grote wisselingen of verloop tijdens een run.

Zelfs zo strak dat het zelfs verdacht lijkt, maar het wordt door twee kWh-meters zo gezien, een kWH-meter enkel voor verbruik van de WP icm met een arduino en door een kWh-meter voor alle verbruikers net na de hoofdschakelaar per fase die ik log met een netduino met DAL van Willie Wortel van dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 07:17:
[...]

Dan klopt er toch echt iets niet in jouw situatie

punt 1 = 23,4 graden in de woonkamer lijkt mij niet gewenst
punt 2 = Elke 1,5 uur een start/stop periode = 16 keer per dag

Je zegt dat je voldoende vermogen in je vloer kwijt kunt, maar volgens mij dus niet aangezien hij runs maakt van 25 á 30 minuten elke 1,5 uur. Dus je vloer fungeert onvoldoende als buffer, blijkbaar koelt je retour in een uur dusdanig af dat je WP weer (voor een relatief korte periode) aanspringt.

Stook je WAR en/of naregeling :?

Volgens mij kloppen 1 van onderstaande zaken niet (waarschijnlijk een combinatie van factoren).

1. Minimale vermogen van je WP is te hoog voor jouw situatie
2. Je stooklijn klopt niet
3. Je hebt te weinig buffer om lange runs op een laag vermogen te maken en vervolgens lange periodes op de buffer te kunnen teren.

Ik denk dat het weer nu ook net wat te kwakkelend / warm is om een goed beeld te krijgen, maar ik ben razend benieuwd naar jouw gegevens, en straks die van bijv. Reneeke1970
Klopt!
Hij is wat te zwaar
Voldoende buffer heb ik niet, dat zei ik ook niet, ik kan voldoende vermogen kwijt, en dan met name in de radiatoren.
1x in een uur aanslaan is prima toch? Blijft het goed constant en een relatief laag verbruik.
Lange runs wil ik ook niet, krijg je veel draaiuren van.
Ik weet ook niet waar dat vandaan komt dat dit beter is? Is daar ergens een regel voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:02:
[...]

Je verbruik logging is best opmerkelijk als ik die vergelijk met mijn pana mono 6kW, welke begint met serienummer 56 178.
Het elektra verbruik bij mij is strak maar paar watt of nog niet eens aan variatie, enkel als deellast een stap omhoog gaat en heeft niet zo'n grote wisselingen of verloop tijdens een run.

Zelfs zo strak dat het zelfs verdacht lijkt, maar het wordt door twee kWh-meters zo gezien, een kWH-meter enkel voor verbruik van de WP icm met een arduino en door een kWh-meter voor alle verbruikers net na de hoofdschakelaar per fase die ik log met een netduino met DAL van Willie Wortel van dit forum.
Mijn gevoel is dat hij vermogen stuurt op verschil temperatuur van vier graden, de schommelingen van vermogen gaan gelijk met schommeling retour temperatuur,welke afhankelijk is of cv wel of niet draait, hoeveel pakt de vv,en de hygiëne spiraal natuurlijk . Naar mate hij in een hoger temperatuur gebied komt trekt hij meer vermogen, maar de delta t blijft vier graden, totdat hij de maximale ingestelde temperatuur bereikt uiteraard.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:08
reneeke1970 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 08:47:
[...]

Ik schakel tussen 17 en 18 inderdaad, die 50 watt is van crank verwarming compressor denk ik, hoe kouder buiten hoe vaker 50 watt verbruik, maar niet de circulatiepomp
En waarop gebaseerd schakel je dan dat pin17/18 contact ? timer, of binnenthermostaat?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rol-Co schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:17:
[...]

Klopt!
Hij is wat te zwaar
Voldoende buffer heb ik niet, dat zei ik ook niet, ik kan voldoende vermogen kwijt, en dan met name in de radiatoren.
1x in een uur aanslaan is prima toch? Blijft het goed constant en een relatief laag verbruik.
Ik weet ook niet waar dat vandaan komt dat dit beter is? Is daar ergens een regel voor?
Enige voordeel van laag en lang lijkt mij een wat betere COP, maar ergens zal er wel een optimum zijn doordat je ook wat vermogen nodig hebt om de boel draaiend te houden, CV pompjes enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:50
Gisteren overdag is mijn Pana Mono 5kW na 09.00 niet meer aangeslagen.
Standby verbruik van 09.15 - 23.45 is 0,2kWh (14,5 uur)
Tussen vanacht(00.00) en vanochtend 09.00 heeft ie 3 runs gemaakt.
Run 1, circa 3 uur lang, dit heeft met de redelijke afgekoelde vloer te maken die had al 14,5 geen verwarmd water meer gezien.
Run2, circa 1 uur lang
Run3, circa 1 uur lang

COP zit op 5,33 voor afgelopen nacht.

Afkoelen duurt op dit moment 1,5 uur om van 21,5-->21gr te gaan. Dus een cyclus(verwarmen/afkoelen) duurt 1+1,5= 2,5 uur.
Zo'n 8-9 runs van een uur per dag, is dat een beetje normaal? Ik laat hem nog een 1-2 dagen op deze instellingen staat voordat ik de stooklijn nog wat lager ga zetten. Om te kijken wat dat met de kWh's doet. Minder maar langere runs, lagere aanvoer, minder afkoeling.
Afgelopen dagen tussen de 3 en 5 kWh per dag aan stroom verbruikt voor de WP. Daar ben ik wel tevreden mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 20-10-2016 10:35 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
hannibal2206 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:17:
[...]

En waarop gebaseerd schakel je dan dat pin17/18 contact ? timer, of binnenthermostaat?
Tussen die contacten zit een thermostaat die in het buffer vat zit, momenteel verwarmt hij tot 45 graden en slaat weer aan zodra hij tot 40 is. Ik gebruik daarvoor een instelbare jumo regelaar. De cv ketel heeft zijn eigen slimme thermostaat in de huiskamer behouden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Appie Heijn schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:33:
Gisteren overdag is mijn Pana Mono 5kW na 09.00 niet meer aangeslagen.
Standby verbruik van 09.15 - 23.45 is 0,2kWh (14,5 uur)
Tussen vanacht(00.00) en vanochtend 09.00 heeft ie 3 runs gemaakt.
Run 1, circa 3 uur lang, dit heeft met de redelijke afgekoelde vloer te maken die had al 14,5 geen verwarmd water meer gezien.
Run2, circa 1 uur lang
Run3, circa 1 uur lang

COP zit op 5,33 voor afgelopen nacht.

Afkoelen duurt op dit moment 1,5 uur om van 21,5-->21gr te gaan. Dus een cyclus(verwarmen/afkoelen) duurt 1+1,5= 2,5 uur.
Zo'n 8-9 runs van een uur per dag, is dat een beetje normaal? Ik laat hem nog een 1-2 dagen op deze instellingen staat voordat ik de stooklijn nog wat lager ga zetten. Om te kijken wat dat met de kWh's doet. Minder maar langere runs, lagere aanvoer, minder afkoeling.
Afgelopen dagen tussen de 3 en 5 kWh per dag aan stroom verbruikt voor de WP. Daar ben ik wel tevreden mee.
9 uur verwarmen met het minimale van 800 watt is toch ruim 7 kW?
Hoezo dan maar 3 tot 5 afgelopen dagen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Waar lees jij 9 uur verwarmen?
Gisteren na 09.00 tot middernacht heeft de warmtepomp alleen maar standby gestaan met 0,2kWh in 14,5 uur.
Of bedoel je 8-9 runs a 1 uur? Dat gedrag zie ik vanaf afgelopen nacht tot heden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nY5CmJ1ogLWKIxRNzKJBFonJ/full.jpg
In die 3 runs:
24,5 kWh warmte
4,6 kWh elek
COP 5,33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Appie Heijn schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:03:
Gisteren na 09.00 tot middernacht heeft de warmtepomp alleen maar standby gestaan met 0,2kWh in 14,5 uur.
Of bedoel je 8-9 runs a 1 uur? Dat gedrag zie ik vanaf afgelopen nacht tot heden.
[afbeelding]
In die 3 runs:
24,5 kWh warmte
4,6 kWh elek
COP 5,33
8 a 9 runs van een uur is toch 9 uur totaal, en dat met minimaal verbruik van 800 watt is 7 kW.
En dan is overige standby vermogen nog niet mee geteld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Na vandaag weet ik hoeveel runs het geweest zijn, zal vanavond om 00.00 nog eens de standen opnemen.

Heb de s0 module voor domoticz al binnen, moet alleen nog even aan een 2e rasp hangen en LAN moet nog even aangesloten worden. Dan gaat op de warmtemeter na alles automagisch, deze laatste moet ik mij nog even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Appie Heijn schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:03:
[afbeelding]
In die 3 runs:
24,5 kWh warmte
4,6 kWh elek
COP 5,33
Het is moeilijk vergelijken als de periodes verschillen b.v. mijn Elga van 9.00 gisteren tot heden COP 4,95; het is even koud geweest tot 4C (heldere lucht) daarna weer 10C. Totaal in 27 uur 13 runs; 2 uur per run.

Vergelijk van de diverse WP systemen is interessant voor controle of het systeem goed is afgesteld of geinstalleerd en wat de potentie is van L/W WP's i.v.m. aanschaf. Zeker geen competitie tussen fabrikanten, daarvoor zijn de woningen en CV systemen te verschillend.

Ik ben het met develdonk eens. Aan deze metingen hebben we weinig, losse flarden. Omdat steeds meer leden van dit forum warmtemeters hebben kunnen we echt registreren DCOP, WCOP MCOP SCOP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:42:
[...]

Mijn gevoel is dat hij vermogen stuurt op verschil temperatuur van vier graden, de schommelingen van vermogen gaan gelijk met schommeling retour temperatuur,welke afhankelijk is of cv wel of niet draait, hoeveel pakt de vv,en de hygiëne spiraal natuurlijk . Naar mate hij in een hoger temperatuur gebied komt trekt hij meer vermogen, maar de delta t blijft vier graden, totdat hij de maximale ingestelde temperatuur bereikt uiteraard.
Mijn Pana mono draait eigenlijk alleen in deellast op moment nog en varieert delta T van 2-3,5C en stopt als retour oploopt en het geheel omhoog schuift tot +2C boven temperatuur van stooklijn bij Tb.

Verbruik is zo stabiel dat ik al paar keer met stopwatch voor de kWh-meters heb gezeten of actueel verbruik van display en logging wel juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 00:18
Ik ben bezig met dit interessante topic door te lezen, maar dat is op zich een heel project met 300+ pagina's. Sorry dus als deze vraag al eerder is beantwoord.

Wij hebben 60 heat pipes op het dak gezet met 2x 250L boiler vaten. Wellicht mooi te combineren met een warmtepomp.

Ik vroeg mij af of een systeem denkbaar is waarbij je gebruik maakt van een w-w warmtepomp, in combinatie met het water wat ook in de winter nog op temperatuur wordt gehouden door de heat pipes (wellicht maar 20 graden ofzo op de koudere dagen.) Daarmee zou het rendement van de heat pipes flink opgeschroefd kunnen worden. Heat pipes staan in de winterstand, dus op 68 graden omdat we in zomer al ruim voldoende hebben voor het warm water.

Andere configuratie is boiler overdag bijstoken met een l-w warmtepomp om zo een hogere COP te halen en snachts de warmte te onttrekken. Maar zo gauw de warmtepomp aan staat doen de heat pipes natuurlijk niks meer in deze configuratie.

[ Voor 22% gewijzigd door Ferdie op 20-10-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:17:
[...]

Klopt!
Hij is wat te zwaar
Je kunt beter 1 uur draaien op 50% 2 uur rust, 1 uur 50% 2 uur rust hebben als 15 minuten volgas 45 minuten rust, 15 minuten volgas, 45 minuten rust, dat is het bekende "pendelgedrag".

Wat slijtage veroorzaakt bij een WP zijn start/stops en draaiuren (gerelateerd aan het vermogen natuurlijk, 1 uur 100% slijt harder als op 50%).

Daarom zou het "handig" zijn als jij er "ff" een buffervat van 100 liter achter kon gooien en dan de verschillen bekijken.

Helaas is dat praktisch (en financieel) nogal lastig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:04:
[...]

Mijn Pana mono draait eigenlijk alleen in deellast op moment nog en varieert delta T van 2-3,5C en stopt als retour oploopt en het geheel omhoog schuift tot +2C boven temperatuur van stooklijn bij Tb.

Verbruik is zo stabiel dat ik al paar keer met stopwatch voor de kWh-meters heb gezeten of actueel verbruik van display en logging wel juist is.
Zou het niet zo zijn dat de delta t stabiel word gehouden mede door toerental waterpomp?
En dat dat dus bij jou niet juist functioneerd ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:22:
[...]

Je kunt beter 1 uur draaien op 50% 2 uur rust, 1 uur 50% 2 uur rust hebben als 15 minuten volgas 45 minuten rust, 15 minuten volgas, 45 minuten rust, dat is het bekende "pendelgedrag".

Wat slijtage veroorzaakt bij een WP zijn start/stops en draaiuren (gerelateerd aan het vermogen natuurlijk, 1 uur 100% slijt harder als op 50%).

Daarom zou het "handig" zijn als jij er "ff" een buffervat van 100 liter achter kon gooien en dan de verschillen bekijken.

Het is misschien slecht te zien maar hij draait hooguit 4 minuten op 90% en toert dan al terug om vervolgens nog een 10 min op 48% te daaien.
Liefst zou ik gelijk op de 48% beginnen en dan voor een half uurtje maar ik denk niet dat hij dat kan.
Opzich heb ik er wel vrede mee zo, cop boeit me niet zo dus doe niet mee aan die race, maar ga nog wel wat instellingen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Grolsch schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:22:
[...]

Waar haal je de informatie over levensduur van daan? Ik ook een Daikin L/L split Warmtepomp, die draait met en cyclus van c.a 10 minuten dus 25.000 per jaar aan/uit vele jaren achter elkaar.. Deze unit staan in de hele wereld al jaren te draaien en nooit klachten over slijtage gehoord. In theorie heb je gelijk, glijlagers slijten bij opstarten, maar of dit bij deze compressoren zo is weet ik niet. Misschien hebben ze kogellagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:36:
[...]
Zou het niet zo zijn dat de delta t stabiel word gehouden mede door toerental waterpomp?
En dat dat dus bij jou niet juist functioneerd ?
Een delta T van 4.0 heb ik enkel als ik mijn stooklijn flink verhoog (bijv5-8C) en WP draait dan tijdje in vollast, maar dat is tijdelijk en zakt WP na paar uur terug naar deellast en schommelt de delta T weer rond de 3C.

Alleen ik kan niet uit de voeten met een hoge stooklijn voor vloerverwarming, mijn ruimte temperatuur is maar 2-6 graden lager dan die van de vloer zelf afhankelijk van de buitentemperatuur.
Ook als ik alle binnendeuren open laat naar andere vertrekken met een zelfde oppervlak als ik aan vloerverwarming heb maar dan met radiators en de verwarming daarvan uitzet.
Ik heb per vertrek/ruimte of vloerverwarming of radiators, maar niet beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Rol-Co schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:41:
[...]

Het is misschien slecht te zien maar hij draait hooguit 4 minuten op 90% en toert dan al terug om vervolgens nog een 10 min op 48% te daaien.
Liefst zou ik gelijk op de 48% beginnen en dan voor een half uurtje maar ik denk niet dat hij dat kan.
Opzich heb ik er wel vrede mee zo, cop boeit me niet zo dus doe niet mee aan die race, maar ga nog wel wat instellingen testen.
De mijne 5kW moduleert wat tussen de 700 en 1000W, hoger heb ik hem nog niet zien gaan.
De laatste run van 10.40-12.00. Ik denk dat we het tot 00.00 wel weer uitzingen op zoninstraling.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 20-10-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:53:
[...]

Een delta T van 4.0 heb ik enkel als ik mijn stooklijn flink verhoog (bijv5-8C) en WP draait dan tijdje in vollast, maar dat is tijdelijk en zakt WP na paar uur terug naar deellast en schommelt de delta T weer rond de 3C.

Alleen ik kan niet uit de voeten met een hoge stooklijn voor vloerverwarming, mijn ruimte temperatuur is maar 2-6 graden lager dan die van de vloer zelf afhankelijk van de buitentemperatuur.
Ook als ik alle binnendeuren open laat naar andere vertrekken met een zelfde oppervlak als ik aan vloerverwarming heb maar dan met radiators en de verwarming daarvan uitzet.
Ik heb per vertrek/ruimte of vloerverwarming of radiators, maar niet beide.
Heb ik eigenlijk best goeie situatie dan ahum....
Mijn stook lijn staat ook heel hoog, dus dat zou betekenen dat die 1200 1500 watt die ik zie vol vermogen is?
Zelfs bij 45 graden cop 4 terwijl het buiten vier graden is, dat kan toch nooit?

Buiten twee graden en water op 50 graden gaf 2100 watt, nog steeds cop bijna 3 dus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tomexergie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:43:
[...]

Waar haal je de informatie over levensduur van daan? Ik ook een Daikin L/L split Warmtepomp, die draait met en cyclus van c.a 10 minuten dus 25.000 per jaar aan/uit vele jaren achter elkaar.. Deze unit staan in de hele wereld al jaren te draaien en nooit klachten over slijtage gehoord. In theorie heb je gelijk, glijlagers slijten bij opstarten, maar of dit bij deze compressoren zo is weet ik niet. Misschien hebben ze kogellagers.
Het is allemaal theorie, maar hopelijk ben je het wel met me eens dat dat 1 run van een uur op 50% van het vermogen minder slijt als 4 runs van 10 minuten in 1 uur op 100%.

Maar zolang de runs maar langer zijn als 5 minuten, en niet meer runs maken als 3 tot 5 per uur zou het moeten kunnen (bron: https://www.warmtepomp-info.nl/installatietips/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Appie Heijn schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:56:
[...]

De mijne 5kW moduleert wat tussen de 700 en 1000W, hoger heb ik hem nog niet zien gaan.
De laatste run van 10.40-12.00. Ik denk dat we het tot 00.00 wel weer uitzingen op zoninstraling.
Als ik deze vermogens bij mijn 5 kW Pana zie, dan zie ik op de Kamstrup dat hij 4,5-5 kW aan warmte levert. Dat noem ik geen moduleren, het is vrijwel 100%.
Bij deze temperaturen verwacht ik nog geen hogere electrische vermogens.
Maar ik zie ook wel eens < 500W en geleverde warmte van 3 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:20:
[...]

Heb ik eigenlijk best goeie situatie dan ahum....
Mijn stook lijn staat ook heel hoog, dus dat zou betekenen dat die 1200 1500 watt die ik zie vol vermogen is?
Zelfs bij 45 graden cop 4 terwijl het buiten vier graden is, dat kan toch nooit?

Buiten twee graden en water op 50 graden gaf 2100 watt, nog steeds cop bijna 3 dus
Hier heb ik fabrieks specs voor beschikbare capaciteit met 35C aanvoer en 30C retour voor de 6kW G-serie, afhankelijk van de buitentemperatuur al eens neergezet.
Afhankelijk van de buitentemperatuur wordt de max beschikbare frequentie geregeld, hoe lager de buitentemperatuur hoe hogere frequentie beschikbaar is.
Van 14/19Hz tot ca iets van 82 Hz maar daarover is Panasonic heel vaag als ook dat een aantal Hz pas bij -10C of lager beschikbaar komt, maar bij hogere frequentie is ook opgenomen vermogen door unit ook meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:52:
[...]

Ik heb even voor je getest, 2e spiraal erbij aan. De WP heeft maar liefst 45 minuten gelopen en nu is deze dus helemaal warm. 45 minuten is +/-17 minuten meer dan normaal, maar scheelt denk ik 60 liter dat extra verwarmt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
jaari schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:24:
[...]

Als ik deze vermogens bij mijn 5 kW Pana zie, dan zie ik op de Kamstrup dat hij 4,5-5 kW aan warmte levert. Dat noem ik geen moduleren, het is vrijwel 100%.
Bij deze temperaturen verwacht ik nog geen hogere electrische vermogens.
Maar ik zie ook wel eens < 500W en geleverde warmte van 3 kW.
Klopt hij geeft 5Kw zo'n beetje, compressor draait op 19-20(Hz?) dat is het laagste wat ik tot op heden heb gezien. Ik lees dit af op de afstandbediening.
31 out
28 in
11 buitentemp
CAP 20 Fr

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 20-10-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09 15:21
Met mijn Panasonic 9kW zie ik:
- laagst 19Hz ~630watt
- hoogst (in Quiet mode) 61Hz ~2450watt

Die 60+Hz zie ik af en toe voorbij komen als de na regeling de groepen van de woon/eetkamer na een tijd weer open zet, grote plens koud(er) water doet veel.
Zal van het weekend eens kijken wat er gebeurd als ik Quiet mode uit zet.

Helaas lukt het mij niet om lage aanvoer temperaturen te gebruiken (onder de 35 graden), dan geven de HT radiatoren niet genoeg warmte af om het behaaglijk te houden op bijvoorbeeld de zolder. Voor enkel de vloerverwarming is het geen probleem.

Op dit moment laat ik de WP in 2 tijdblokken draaien met de remote thermostaat optie, 's ochtends 5,5 uur en eind van de middag/begin avond 1,5 uur. Ik kan nog een derde tijdsblok kwijt (6 programmeer punten), maar eens uitvogelen waar ik die zal plaatsen (dan wel een andere korter maken).

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:20:
[...]

Het is allemaal theorie, maar hopelijk ben je het wel met me eens dat dat 1 run van een uur op 50% van het vermogen minder slijt als 4 runs van 10 minuten in 1 uur op 100%.

Maar zolang de runs maar langer zijn als 5 minuten, en niet meer runs maken als 3 tot 5 per uur zou het moeten kunnen (bron: https://www.warmtepomp-info.nl/installatietips/ )
Dan valt het wel mee dus met mijn 20 min in anderhalf uur :) , 100% nog nooit gezien. Het hier voor het comfort wel super stabiel kwa temperatuur.
Vloerverwarming-verdeler

Let op! De vloerverwarmingverdeler bij toepassing van een warmtepomp is anders dan bij een cv-ketel.
Bij een cv-ketel , die een hoge aanvoer temperatuur heeft, is de verdeler voor de vloerverwarming meestal een ‘open verdeler’ met menginrichting en circulatiepomp. Het water door de vloer wordt gemengd met het water dat wordt aangeleverd, dit om toch een lage temperatuur (35°C) door de vloer te krijgen.
Bij een warmtepomp, die al een lage aanvoer temperatuur heeft, is de verdeler voor de vloerverwarming een ‘gesloten verdeler’ ( zonder circulatiepomp). Alle slang- aanvoeren komen bij elkaar als ook alle slang retouren. Er hoeft immers niet te worden nagemengd
Ik gebruik een gesloten verdeler, wie gebruikt er hier nog meer gesloten, of hebben de meesten nog de open verdeler hangen?
Dan is het misschien wel beter om een wat lagere pompsnelheid te hebben zodat de warmte beter af geeft aan de vloer, er door gaat het toch wel.

[ Voor 44% gewijzigd door Rol-Co op 20-10-2016 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:45:
[...]

Hier heb ik fabrieks specs voor beschikbare capaciteit met 35C aanvoer en 30C retour voor de 6kW G-serie, afhankelijk van de buitentemperatuur al eens neergezet.
Afhankelijk van de buitentemperatuur wordt de max beschikbare frequentie geregeld, hoe lager de buitentemperatuur hoe hogere frequentie beschikbaar is.
Van 14/19Hz tot ca iets van 82 Hz maar daarover is Panasonic heel vaag als ook dat een aantal Hz pas bij -10C of lager beschikbaar komt, maar bij hogere frequentie is ook opgenomen vermogen door unit ook meer
Die frequentie vind ik toch wat vreemd, ik zal eens wat vaker in display kijken maar tot nu toe heb ik pas drie waardes gezien, 35,37 en 39
Volgens jou grafiek is 2100 watt bij -7 ,dat is het nog niet geweest maar vermogen heb ik al wel gezien, ik meen bij graad of 2 maar dat is gissen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:15:
[...]

Ik heb even voor je getest, 2e spiraal erbij aan. De WP heeft maar liefst 45 minuten gelopen en nu is deze dus helemaal warm. 45 minuten is +/-17 minuten meer dan normaal, maar scheelt denk ik 60 liter dat extra verwarmt is.
Sensor ook onderin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Rol-Co schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:23:
[...]

Ik gebruik een gesloten verdeler, wie gebruikt er hier nog meer gesloten, of hebben de meesten nog de open verdeler hangen?
Dan is het misschien wel beter om een wat lagere pompsnelheid te hebben zodat de warmte beter af geeft aan de vloer, er door gaat het toch wel.
Met de installatie van de WP heb ik tevens mijn open verdeler vervangen door een gesloten.
Volgens mij wil een WP juist een klein temperatuurverschil hebben tussen aanvoer en retour. Dat pleit juist voor een hoge snelheid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:32:
[...]

Die frequentie vind ik toch wat vreemd, ik zal eens wat vaker in display kijken maar tot nu toe heb ik pas drie waardes gezien, 35,37 en 39
Volgens jou grafiek is 2100 watt bij -7 ,dat is het nog niet geweest maar vermogen heb ik al wel gezien, ik meen bij graad of 2 maar dat is gissen
Dit is wat ik tot nu toe heb gezien voor mijn 6kW G-serie,
450W (19 Hz)
514W (20 Hz), [lijkt op 450W + extra verwarming verbruik bijv crackcase heater)
720W (27Hz)
900W (37Hz)
1800W (46 Hz) vollast bij 2C door stooklijn met 8C te verhogen

Begint jouw serienummer van unit ook met 56 178?
Want ik heb beduidend lager verbruik bij 37Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nee, gewoon in het midden, er staat nu iemand te douchen en de temperatuur daalt nog niet.
Morgen kan ik ook nog op dezelfde run douchen.

Edit: Ik keek net even, de boiler is nog 49c volgens de sensor dit werkt blijkbaar erg goed.

[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 20-10-2016 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Ferdie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:22:
Ik ben bezig met dit interessante topic door te lezen, maar dat is op zich een heel project met 300+ pagina's. Sorry dus als deze vraag al eerder is beantwoord.

Wij hebben 60 heat pipes op het dak gezet met 2x 250L boiler vaten. Wellicht mooi te combineren met een warmtepomp.

Ik vroeg mij af of een systeem denkbaar is waarbij je gebruik maakt van een w-w warmtepomp, in combinatie met het water wat ook in de winter nog op temperatuur wordt gehouden door de heat pipes (wellicht maar 20 graden ofzo op de koudere dagen.) Daarmee zou het rendement van de heat pipes flink opgeschroefd kunnen worden. Heat pipes staan in de winterstand, dus op 68 graden omdat we in zomer al ruim voldoende hebben voor het warm water.

Andere configuratie is boiler overdag bijstoken met een l-w warmtepomp om zo een hogere COP te halen en snachts de warmte te onttrekken. Maar zo gauw de warmtepomp aan staat doen de heat pipes natuurlijk niks meer in deze configuratie.
Ferdie: je zou uit moeten rekenen hoeveel kwh je heatpumps in de winter leveren om te kijken of je hier iets mee kan. Ik heb het wel een keertje gedaan maar de conclusie was dat heatpipes niet heel veel bij kunnen dragen aan CV in de winterperiode. Ik denk dus dat het je niet veel kan brengen maar altijd leuk om het zelf nog eens na te rekenen.

Verder gebruiken we in dit topic veelal L/w warmtepompen of l/l warmtepompen. w/w/'s eigenlijk niet zover ik weet...

Pagina: 1 ... 78 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic