Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.092 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:46
Waterkoker schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:18:
Ik twijfelde om dit bij het quooker topic te plaatsen of hier, maar omdat ik ook zie dat hier mensen een quooker hebben i.c.m. met een warmtepomp vroeg ik mij het volgende af.

Quooker heeft combi en een combi+. De combi+ levert warm en kokend water beide door het op te warmen met elektriciteit. De combi levert warm en kokend water waarbij het warme water deels elektrisch wordt geleverd, naarmate de cv op gang is gekomen en warm water heeft, dan komt het water van de cv af.

NU vroeg ik mij af wat handiger/zuiniger is voor wanneer je een warmtepomp heb. Een quooker die dus de warm water van de warmtepomp afneemt, of een quooker die zelf warmwater aanlevert.
Dat hangt van je leiding lengte af. Veel meters tussen de quooker en de boiler dan heeft het geen zin, of je moet een circulatieleiding hebben maar dat is zeer zeldzaam in NL.

Wat tap je het meest aan liters in 1x? Meestal is dit maar zeer beperkt, 1-2 Liter koud water heb je eerst zowieso te pakken bij enige lengte aan buis vanaf de boiler.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 20:28
Vandaag de modbus kWh meter tussen de Ecodan geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bH0T2w5.png

(de 3 kWh is niet van vandaag O-) )

Ik zal de S0 aansluiting ook nog op de Hydrobox aansluiten, zal de COP meting nog ietsjes betrouwbaarder worden.. :)

[ Voor 8% gewijzigd door alberthakvoort op 17-10-2016 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
alberthakvoort schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:24:
Vandaag de modbus kWh meter tussen de Ecodan geplaatst

[afbeelding]

(de 3 kWh is niet van vandaag O-) )

Ik zal de S0 aansluiting ook nog op de Hydrobox aansluiten, zal de COP meting nog ietsjes betrouwbaarder worden.. :)
En waar vinden we dat op Pvputput? ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
AUijtdehaag schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:01:
[...]

't heet toch PVoutput en geen WPoutput >:)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alberthakvoort
AUijtdehaag schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:01:
[...]

Dat zal ik vanavond even regelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-09 11:00
@alberthakvoort hoe krijg je die kWh in beeld? Ik zie alleen maar het verbruik en ik zou ook graag de kWh zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vandaag bijna 1 kWh verbruik in de warmtepomp, maar hij heeft niets verwarmd.....
Even rekenen, COP -1 :+
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 17-10-2016 17:45 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Rol-Co schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:44:
Vandaag bijna 1 kWh verbruik in de warmtepomp, maar hij heeft niets verwarmd.....
Een stand-by verbruik van 50W, niet een beetje veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:58
Rol-Co schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:44:
hier idem... kwh van 3020,82 naar 3021,26 maar geen warmteopwek...

vriest het al? o<:)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:47:
[...]

Deze morgen eea gecheckt en voilà, na de reset zie ik 1kW verbruik en 5 kW geleverd vermogen in mijn display van de hydrobox staan, het lijkt weer te werken zeg ik voorzichtig.

Ik ben wel erg benieuwd naar de gegevens van mede ecodanners, :) . Ik vraag mij namelijk af of het zin heeft om 5 uur lang met een cv aanvoertemp van 33 graden het huis te verwarmen, al die tijd draait de wp en de cv pomp, vloerverwarming pomp ( wel allemaal low energie), is het niet beter om wat hogere temperatuur cv aanvoer in te stellen zodat je kortere draai periode hebt en toch op temp regelt ?
Heeft iemand een indicatie wat de wp aan "e" verbruikt als hij in zo'n minimale stand draait, hoever kan hij eigenlijk terug regelen en wat verbruikt hij in de maximale stand ?
Ik overweeg een kW meter in de meterkast op de groep van de wp te plaatsen.
Vriendelijk als ik ben heb ik Alklima nog even een mailtje gestuurd met de melding dat ik het probleem opgelost heb en hoe we dit gedaan hebben:

'Het probleem is opgelost, alles werkt weer incl. de energie monitor en KWH meting.
En het volgende was het probleem:

Ik had voordat ik de WP installeerde bijbehorende dipswitches 3-4 en 3-8 op ON gezet, de meting heeft na ingebruikname ongeveer 3 weken gewerkt.
Ik vermoed dat e.e.a. in het ongerief geraakt is doordat ik in het menu het aantal pulsen voor kwh en warmte meting op 1000 imp had ingesteld.
Ik heb de betreffende dipswitches weer op OFF gezet en de pomp gereset middels uitzetten, stroom eraf, er weer op en weer starten. De volgende dag had ik weer resultaat op de ingebouwde meters en in de Melcloud app.

Nu snap ik er dus niets meer van, moeten de switches nou op ON staan of op OFF beide lijken dus op een of andere manier te werken.

Met vriendelijke groet,

Opel Astra'

Het mag duidelijk zijn dat Opel Astra een gefingeerde naam is en mijn naam bij de redactie bekend is :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:15:
[...]

hier idem... kwh van 3020,82 naar 3021,26 maar geen warmteopwek...

vriest het al? o<:)
Die dagen komen echt wel, wacht maar rustig af.
Voorlopig nog lekker weer om buiten te klussen/auto wassen e.d.

Trouwens vandaag ca. 2 KWH verstookt aan SWW

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 17-10-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:39:
[...]

Vriendelijk als ik ben heb ik Alklima nog even een mailtje gestuurd met de melding dat ik het probleem opgelost heb en hoe we dit gedaan hebben:

'Het probleem is opgelost, alles werkt weer incl. de energie monitor en KWH meting.
En het volgende was het probleem:

Ik had voordat ik de WP installeerde bijbehorende dipswitches 3-4 en 3-8 op ON gezet, de meting heeft na ingebruikname ongeveer 3 weken gewerkt.
Ik vermoed dat e.e.a. in het ongerief geraakt is doordat ik in het menu het aantal pulsen voor kwh en warmte meting op 1000 imp had ingesteld.
Ik heb de betreffende dipswitches weer op OFF gezet en de pomp gereset middels uitzetten, stroom eraf, er weer op en weer starten. De volgende dag had ik weer resultaat op de ingebouwde meters en in de Melcloud app.

Nu snap ik er dus niets meer van, moeten de switches nou op ON staan of op OFF beide lijken dus op een of andere manier te werken.

Met vriendelijke groet,

Opel Astra'

Het mag duidelijk zijn dat Opel Astra een gefingeerde naam is en mijn naam bij de redactie bekend is :)
waarom sluit je dan niet af met volkswagen? zijn ook sjoemelautos die geen support geven op import ;)

offtopic:
Alklima mag best hier lezen dat ze zichzelf in hun voet schieten met dit soort houdingen. Ze moeten voor de lol een Vera lite kopen. Ik heb er 2e hands 1 gekocht en had er vorige week problemen mee en binnen 24 uur logt er iemand vanuit de usa in mijn apparaat in, checkt wat er aan de hand is, komt met een oplossing en vraag mij of hij uitgevoerd mag worden en voert het vervolgens uit. Binnen 48 uur was het hele probleem opgelost voor een product wat end of life is... ZO KAN HET DUS OOK. niet omdat het moet maar omdat het kan...

en ga nou niet komen met een kostenplaatje want ik snap ook wel dat als ze langs moeten rijden dat dat geld kost. Neemt niet weg dat ze je wel kunnen laten weten wat zij vermoeden dat het probleem is en hoe je dat op kan lossen... Kost je 5 min tijd en creëert oh zoveel goodwill...

enfin: je never get a second chance to make a first impression...

amen

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:05:
[...]

waarom sluit je dan niet af met volkswagen? zijn ook sjoemelautos die geen support geven op import ;)

offtopic:
Alklima mag best hier lezen dat ze zichzelf in hun voet schieten met dit soort houdingen. Ze moeten voor de lol een Vera lite kopen. Ik heb er 2e hands 1 gekocht en had er vorige week problemen mee en binnen 24 uur logt er iemand vanuit de usa in mijn apparaat in, checkt wat er aan de hand is, komt met een oplossing en vraag mij of hij uitgevoerd mag worden en voert het vervolgens uit. Binnen 48 uur was het hele probleem opgelost voor een product wat end of life is... ZO KAN HET DUS OOK. niet omdat het moet maar omdat het kan...

en ga nou niet komen met een kostenplaatje want ik snap ook wel dat als ze langs moeten rijden dat dat geld kost. Neemt niet weg dat ze je wel kunnen laten weten wat zij vermoeden dat het probleem is en hoe je dat op kan lossen... Kost je 5 min tijd en creëert oh zoveel goodwill...

enfin: je never get a second chance to make a first impression...

amen
Sinds mijn klinknagels door mijn Volkswagen versnellingsbak vlogen hoef ik geen Volkswagen meer :)
Vroeger was er een tv reclame die eindigde met met vriendelijke groet, Opel Astra daar heb ik het van.

Alklima snapt het zelf blijkbaar ook niet en erg aardig dat ik even meld hoe het opgelost is, ik werkte zelf bij een helpdesk en vind het bij ingewikkelde problemen fijn als ik ook de oplossing te horen krijg. Alklima heeft de mail trouwens al gelezen, blijkbaar hebben ze daar ook de email op hun telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik krijg toch een mooi mailtje van Michl, schrijven ze nou dat ik de pot op kan met m'n garantie. Nou ik ga nog reageren want ik heb wettelijk recht op 2 jaar garantie !

Dear Mr Opel Astra,

We regret that you are not completely satisfied with our product. Unfortunately, we have to reject your complaint.

In principle, liability for material defects is only triggered if the object of purchase has a defect at the time of delivery to the buyer. This is the case if the goods do not have the condition agreed upon in the purchase contract or are not suitable for normal use.

However, the seller's statutory liability for defects must be strictly distinguished from a warranty granted by the manufacturer. In case of non-liability, not every defect of the purchased item leads to claims for the buyer. For example, a warranty does not exist if the purchased item loses its intended usability as a result of normal wear or misuse.

Within the first six months after delivery of the purchased item it is presumed by law, that the thing was defective from the beginning, so that the buyer can assert warranty claims.
After more than 6 months, however, the buyer must prove that the purchased item was already deficient at the time of delivery.

The item you complained about was delivered to you on 20/10/1015. The six-month deadline started the next day, ie on 21/10/2015, and therefore ended on 21/04/2016.

Since you claim the defect of the purchased item after the 6-month deadline has ended, you have to prove that the item already had the defect at the time of handing over the item. If you can not prove it, this is at your own expense. This is also the case if you had noticed the defect within the 6-month period, but only complained after this period had expired.

It is, of course, possible to have the device replaced or repaired. However, this could only be done at your expense.

Please let us know if you still want a repair.

We ask for your understanding and remain

with kind regards

Frank Zengler

Michl Technik GmbH
Leimengrube 10

D-74613 Öhringen
Zentrale: 0049 (0) 7941/6464-00
Telefon: 0049 (0) 7941/6464-011
Fax: 0049 (0) 7941/6464-020

frank.zengler@michl.com
info@michl.com
www.michl.com

Handelsregister: Amtsgericht Stuttgart, HRB 581170 Ö
Geschäftsführer: S.Michl
Ust-ID: DE 814612259

Michl sowie CMS sind eingetragene Wortmarken.

Diese E-Mail enthält rechtlich geschützte und/oder vertrauliche Informationen. Wenn Sie diese E-Mail irrtümlich erhalten haben oder nicht der richtige Adressat sind, informieren Sie bitte sofort den Absender und vernichten Sie diese Mail. Die unbefugte Weitergabe sowie das unerlaubte Kopieren sind nicht gestattet.

This e-mail may contain privileged and/or confidential information. If you have received this e-mail in error or you are not the intended recipient please notify the sender immediately and destroy this e-mail. Any unauthorised copying, disclosure or distribution of the material in this e-mail is strictly forbidden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:26:
[...]

Een stand-by verbruik van 50W, niet een beetje veel?
Pomp en de unit, pomp neemt 32W voor zijn rekening, was gisteren nog 40, ik heb hem iets teruggezet omdat hij wel erg hard stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:34:
Ik krijg toch een mooi mailtje van Michl, schrijven ze nou dat ik de pot op kan met m'n garantie. Nou ik ga nog reageren want ik heb wettelijk recht op 2 jaar garantie !

Dear Mr Opel Astra,

We regret that you are not completely satisfied with our product. Unfortunately, we have to reject your complaint.

In principle, liability for material defects is only triggered if the object of purchase has a defect at the time of delivery to the buyer. This is the case if the goods do not have the condition agreed upon in the purchase contract or are not suitable for normal use.

However, the seller's statutory liability for defects must be strictly distinguished from a warranty granted by the manufacturer. In case of non-liability, not every defect of the purchased item leads to claims for the buyer. For example, a warranty does not exist if the purchased item loses its intended usability as a result of normal wear or misuse.

Within the first six months after delivery of the purchased item it is presumed by law, that the thing was defective from the beginning, so that the buyer can assert warranty claims.
After more than 6 months, however, the buyer must prove that the purchased item was already deficient at the time of delivery.

The item you complained about was delivered to you on 20/10/1015. The six-month deadline started the next day, ie on 21/10/2015, and therefore ended on 21/04/2016.

Since you claim the defect of the purchased item after the 6-month deadline has ended, you have to prove that the item already had the defect at the time of handing over the item. If you can not prove it, this is at your own expense. This is also the case if you had noticed the defect within the 6-month period, but only complained after this period had expired.

It is, of course, possible to have the device replaced or repaired. However, this could only be done at your expense.

Please let us know if you still want a repair.

We ask for your understanding and remain

with kind regards

Frank Zengler

Michl Technik GmbH
Leimengrube 10

D-74613 Öhringen
Zentrale: 0049 (0) 7941/6464-00
Telefon: 0049 (0) 7941/6464-011
Fax: 0049 (0) 7941/6464-020

frank.zengler@michl.com
info@michl.com
www.michl.com

Handelsregister: Amtsgericht Stuttgart, HRB 581170 Ö
Geschäftsführer: S.Michl
Ust-ID: DE 814612259

Michl sowie CMS sind eingetragene Wortmarken.

Diese E-Mail enthält rechtlich geschützte und/oder vertrauliche Informationen. Wenn Sie diese E-Mail irrtümlich erhalten haben oder nicht der richtige Adressat sind, informieren Sie bitte sofort den Absender und vernichten Sie diese Mail. Die unbefugte Weitergabe sowie das unerlaubte Kopieren sind nicht gestattet.

This e-mail may contain privileged and/or confidential information. If you have received this e-mail in error or you are not the intended recipient please notify the sender immediately and destroy this e-mail. Any unauthorised copying, disclosure or distribution of the material in this e-mail is strictly forbidden.
deze uitleg klopt volgens mij en is in lijn met eu wetgeving. na 6 maanden mag de verkoper van koper vragen om aan te tonen dat het aan gebrekkige onderdelen ligt en niet aan normale slijtage.

http://europa.eu/youreuro...tees-returns/index_nl.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:39:
[...]

deze uitleg klopt volgens mij en is in lijn met eu wetgeving. na 6 maanden mag de verkoper van koper vragen om aan te tonen dat het aan gebrekkige onderdelen ligt en niet aan normale slijtage.
Kan zo zijn, maar de wet schrijft ook voor dat je product deugdelijk moet zijn en een redelijke levensduur verwacht mag worden, een half jaar is geen redelijke levensduur voor een WP.

Lekker zooitje daar, eerst mij 4 maanden aan het lijntje houden en daarna met een dergelijk excuus komen.
De heilige oorlog tussen mij en Michl komt zo steeds dichterbij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:41:
[...]

Kan zo zijn, maar de wet schrijft ook voor dat je product deugdelijk moet zijn en een redelijke levensduur verwacht mag worden, een half jaar is geen redelijke levensduur voor een WP.

Lekker zooitje daar, eerst mij 4 maanden aan het lijntje houden en daarna met een dergelijk excuus komen.
De heilige oorlog tussen mij en Michl komt zo steeds dichterbij :+
Ik haal uit de mail dat ze denken dat er een defect is door transport/fabriek, of dat jij gezegt hebt dat hij nooit gewerkt heeft.
Maar je hebt toch een minimale garantie van een jaar of 2 jaar o.i.d? Als het een jaar is mag je wel opschieten, het is zo de 21e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Hoe komt het dat deze zo goedkoop is ten opzichte van gelijksoortige modellen ? Zie ik iets over het hoofd?
https://www.instaladorate...w140yha-erst20c-vm2c.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Waterkoker schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:56:
Hoe komt het dat deze zo goedkoop is ten opzichte van gelijksoortige modellen ? Zie ik iets over het hoofd?
https://www.instaladorate...w140yha-erst20c-vm2c.html
Vast een foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
sunnybird schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:39:
@alberthakvoort hoe krijg je die kWh in beeld? Ik zie alleen maar het verbruik en ik zou ook graag de kWh zien.
Ik gebruik https://github.com/gianfrdp/SDM120C.git icm met een zelfgeschreven scriptje..

sdm120c /dev/ttyUSB0 -b 2400 -P N -S 1 -a 2 -p -i
(gaat dan om de -p en -i)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:39:
[...]

http://europa.eu/youreuro...tees-returns/index_nl.htm
Een eerste opzetje, is het wat ?

Dear mr Zengler,

Due to EU law i have the right on at least two years full warranty on good working of the product. And as a dealer you need to deliver me a quality product that will live a life that is reasonable for that product, half a year of working is not a reasonable amount of time for a heatpump.
It is not that the heatpump didn’t work properly from beginning, i heated my house with it for half a year and that worked fine, but i connected a DHW boiler and this made the heatpump run full throttle on making this water 50 degrees. During my househeating period it never ran full throttle. After a week of connecting this boiler the heatpump broke down, i think the full throttle running the heatpump was not capable to do. So yes the product is low on quality and broken within warranty period so it must be fixed. Replaced or whatever on cost of the company that delivered it. If you cannot you need to provide a new one or a part of my money back.

If a good solution is not being given i need to contact my laywer to get this arranged !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Teveel info imho
Hij is kapot, hoe en waarom is teveel info en gokken of het daardoor komt, je weet dat niet.
Ook zeggen dat hij low quallity is lijkt me geen goede zet, dat wil niemand horen en dan gaan de hakken in het zand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
koevlaas2 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:02:
[...]
't heet toch PVoutput en geen WPoutput >:)
Aangezien ik toch aan het scripten ben, gelijk maar een scheiding tussen CV en SWW gemaakt.
Het scriptje kijkt eerst wat de status van de WP is (CV of SWW) en upload dan het verbruik. Kan ik gelijk het verbruik van beide apart monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:21:
Teveel info imho
Hij is kapot, hoe en waarom is teveel info en gokken of het daardoor komt, je weet dat niet.
Ook zeggen dat hij low quallity is lijkt me geen goede zet, dat wil niemand horen en dan gaan de hakken in het zand.
Ja, dat is waar....
Ik zal de tekst herschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-09 16:46
Mee eens. De laatste zin de advocaat direct in stelling brengen zou ik niet doen. Probeer eerst op een wat zachtere toon het voor elkaar te krijgen. Direct je stekels opzetten werkt nooit voor je maar vaak tegen je.
Teveel info imho

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Teveel info imho
De ingekorte versie:

Dear mr Zengler,

Due to EU law i have the right on at least two years full warranty on good working of the product. And as a dealer you need to deliver me a quality product that will live a life that is reasonable for that product, half a year of working is not a reasonable amount of time for a heatpump.
It has not been installed improperly, this was already discussed with Maxim and i provided him the documents on the mecanic that did the R410A part. There are also no signs of waterleakage, damage on falling or similar so the pump must have broken down due to technical failure.
Broken within warranty period means Michl has to fix it, replace or whatever. If you cannot you need to give me a part of my money back.

If a good solution is not being given i need to contact my laywer to get this arranged !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:31:
[...]

De ingekorte versie:

Dear mr Zengler,

It has not been installed inproperly, this was already discussed with Maxim and i provided him the documents on the mecanic that did the R410A part. There are also no signs of waterleakage, damage on falling or similar so the pump must have just broken down due to technical failure.
Broken within warranty period means Michl has to fix it, replace or whatever. If you cannot you need to give me a part of my money back.

Beter, de advocaat zou ik ook nog even weg laten, hebben de duitsers ook geen ombudsman of zoiets? Dat werkt nog beter.
Ook deze regel
"Broken within warranty period means Michl has to fix it, replace or whatever. If you cannot you need to give me a part of my money back. "

Broken within a given warranty period should be solved by the shop of purchase in a decent way, the way michl solves the problem for now is inacceptable and not within the EU law and standards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:43:
[...]

Beter, de advocaat zou ik ook nog even weg laten, hebben de duitsers ook geen ombudsman of zoiets? Dat werkt nog beter.
Ook deze regel
"Broken within warranty period means Michl has to fix it, replace or whatever. If you cannot you need to give me a part of my money back. "

Broken within a given warranty period should be solved by the shop op purchase in a decent way, the way michl solves the problem for now is inacceptable.
Ja, sorry ik pleur meteen de MOAB erop, zo zijn wij Amsterdammers geen half werk. :)
Ik zal je aanbevelingen meenemen en de advocaat nog even thuis laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:45:
[...]

Ja, sorry ik pleur meteen de MOAB erop, zo zijn wij Amsterdammers geen half werk. :)
Ik zal je aanbevelingen meenemen en de advocaat nog even thuis laten.
Kan ook, maar als hij je gaat negeren ben je verder van huis, contact houden is belangrijker.

Maar er was toch een print kapot......of is er meer?

Edit:
De regel nog ietse aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 17-10-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:50:
[...]

Kan ook, maar als hij je gaat negeren ben je verder van huis, contact houden is belangrijker.

Maar er was toch een print kapot......of is er meer?
Nou, gereageerd werd er al niet meer, tot ik de Geschaftführer erbij haalde, toen kreeg ik een reaktie met excuses.
Afgelopen donderdag stuurde ik maar weer eens een herinnering met de vraag om een status omdat de excuses alweer een week geleden waren en mijn reaktie hierop nog steeds niet beantwoord was.

Status van het apparaat, deze staat leeg in mijn tuin (geen R410A meer) en wacht tot ie naar Michl kan, maar Michl is blijkbaar nog in de veronderstelling dat ze mij onderdelen konden sturen zodat ik 'm zelf ga maken zoals eerst het plan was.

Ergens jammer dat het geen auto is: http://www.autoweek.nl/au...07-sw-xs-pack-20-hdif-16v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:11:
[...]

Een eerste opzetje, is het wat ?

Dear mr Zengler,

It is not that the heatpump didn’t work properly from beginning, i heated my house with it for half a year and that worked fine, but i connected a DHW boiler and this made the heatpump run full throttle on making this water 50 degrees. During my househeating period it never ran full throttle. After a week of connecting this boiler the heatpump broke down, i think the full throttle running the heatpump was not capable to do. So yes the product is low on quality and broken within warranty period so it must be fixed. Replaced or whatever on cost of the company that delivered it. If you cannot you need to provide a new one or a part of my money back.

offtopic:
no offense maar stuur het stuk ff naar mij als het klaar is dan maak ik er Engels van.
wat opmerkingen:
een product "leeft" niet -> it operates
een product "works" niet -> it functions
"the water" niet this water
full throttle = hollywood taal
during the period the house was heated by the heatpump ipv wat er nu staat
connecting the boiler ipv wat er nu staat
etc. etc.

again no offense maar wil je wel ff helpen met het stuk schrijven. daarnaast zou ik het constructief omschrijven. Geef aan dat je op een groot forum zit (grootste van nl zou ik zeggen) en met mensen besproken hebt naar mogelijk oplossing (geef ze ook een link van het forum) (gedachte: hiermee vergroot je hun exposure).

verder referentie maken naar welke eu richtlijn. nu schrijf je in luchtledige.

Verder concreet zijn wat de aankoopdatum was (dit is de leverdatum aan de consument, heb je afleverbewijs wellicht nog? scan maken en erbij stoppen) en wat de datum van eerste melding klacht was en welke contactmomenten er waren (feitelijk blijven zodat je laat zien dat je er tijdig bij was)

De situatie uitleggen en aangeven dat het gebruik was in lijn met producteigenschappen. (wellicht printscreen maken van website waarin ze dit zelf promoten oid)

en dan nog een keer vragen wat ze kunnen doen om het op te lossen c.q. welke mogelijkheden er zijn.

Europees Centrum voor de Consument = instantie waar je moet zijn voor geschillen die grensoverschrijdend zijn binnen de eu

THE NETHERLANDS
EUROPEAN CONSUMER CENTRE
NETHERLANDS
EUROPEES CONSUMENTEN CENTRUM
P.O. Box 487
3500 AL Utrecht, the Netherlands
Tel: +31/(0) 30 232 64 40
Fax: +31/(0)30 234 2727
info@eccnl.eu
www.eccnl.eu

hier tbv verkorte procedure maar ik zou eerst nog 1-2 keer proberen bij de leverancier:
https://e-justice.europa.eu/content_small_claims-42-en.do

ik denk dat dit de wettekst is maar kijk gerust even verder: http://eur-lex.europa.eu/...PDF/?uri=CELEX:31999L0044

ter info en verduidelijking: http://europa.eu/youreuro.../docs/flyers/flyer_en.pdf

en tot slot:
Any item you sell in the EU, either online or in
a shop, must conform to how it is advertised
and must work properly. If this is not the case,
consumers have – as a minimum – the right
to a free repair or replacement. If you cannot
repair or replace a product, consumers are
entitled to a refund or a price reduction
(in some countries they may have a free
choice between these remedies).
These rights are valid for a minimum of two
years from the date of purchase or delivery
to the customer. For the first six months,
the responsibility of proving that the product
was not defective when it was bought falls
upon the trader. Thereafter, it is the consumer
who must prove that the defect was there
upon purchase. In some countries however
these time periods are longer.
To check the rules in the Member States
where you carry out your business, visit
ec.europa.eu/consumers/notification

[ Voor 15% gewijzigd door develdonk op 17-10-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:57:
[...]

offtopic:
no offense maar stuur het stuk ff naar mij als het klaar is dan maak ik er Engels van.
wat opmerkingen:
een product "leeft" niet -> it operates
een product "works" niet -> it functions
"the water" niet this water
full throttle = hollywood taal
during the period the house was heated by the heatpump ipv wat er nu staat
connecting the boiler ipv wat er nu staat
etc. etc.

again no offense maar wil je wel ff helpen met het stuk schrijven. daarnaast zou ik het constructief omschrijven. Geef aan dat je op een groot forum zit (grootste van nl zou ik zeggen) en met mensen besproken hebt naar mogelijk oplossing (geef ze ook een link van het forum) (gedachte: hiermee vergroot je hun exposure).

verder referentie maken naar welke eu richtlijn. nu schrijf je in luchtledige.

Verder concreet zijn wat de aankoopdatum was (dit is de leverdatum aan de consument, heb je afleverbewijs wellicht nog? scan maken en erbij stoppen) en wat de datum van eerste melding klacht was en welke contactmomenten er waren (feitelijk blijven zodat je laat zien dat je er tijdig bij was)

De situatie uitleggen en aangeven dat het gebruik was in lijn met producteigenschappen. (wellicht printscreen maken van website waarin ze dit zelf promoten oid)

en dan nog een keer vragen wat ze kunnen doen om het op te lossen c.q. welke mogelijkheden er zijn.

Europees Centrum voor de Consument = instantie waar je moet zijn voor geschillen die grensoverschrijdend zijn binnen de eu

THE NETHERLANDS
EUROPEAN CONSUMER CENTRE
NETHERLANDS
EUROPEES CONSUMENTEN CENTRUM
P.O. Box 487
3500 AL Utrecht, the Netherlands
Tel: +31/(0) 30 232 64 40
Fax: +31/(0)30 234 2727
info@eccnl.eu
www.eccnl.eu

hier tbv verkorte procedure maar ik zou eerst nog 1-2 keer proberen bij de leverancier:

ik denk dat dit de wettekst is maar kijk gerust even verder: http://eur-lex.europa.eu/...PDF/?uri=CELEX:31999L0044

ter info en verduidelijking: http://europa.eu/youreuro.../docs/flyers/flyer_en.pdf
'Bemiddeling door het ECC is in veel gevallen succesvol. Wanneer de ondernemer echter niet wenst mee te werken of hij het niet eens is met uw klacht, dan zullen wij de bemiddeling moeten stoppen. Het ECC is een buitengerechtelijke organisatie en heeft geen handhavende bevoegdheden.'

Je maakt me wel een beetje dood met een blije mus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:03:
[...]

'Bemiddeling door het ECC is in veel gevallen succesvol. Wanneer de ondernemer echter niet wenst mee te werken of hij het niet eens is met uw klacht, dan zullen wij de bemiddeling moeten stoppen. Het ECC is een buitengerechtelijke organisatie en heeft geen handhavende bevoegdheden.'

Je maakt me wel een beetje dood met een blije mus.
The European Small Claims Procedure is available to litigants as an alternative to the procedures existing under the laws of the Member States. A judgment given in the European Small Claims Procedure is recognized and enforceable in another Member State without the need for a declaration of enforceability and without any possibility of opposing its recognition.

valt wel mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:05:
[...]

The European Small Claims Procedure is available to litigants as an alternative to the procedures existing under the laws of the Member States. A judgment given in the European Small Claims Procedure is recognized and enforceable in another Member State without the need for a declaration of enforceability and without any possibility of opposing its recognition.

valt wel mee toch?
Ik kan natuurlijk ook zomaar wat juridische zaken opsturen, zoals 2011/83/EU bijvoorbeeld.
De kans is groot dat daar iemand zit die van toeten noch blazen weet, laat staan dat ze een juridische afdeling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Ik wil niet heel lullig doen, maar ik heb 25 reacties terug iets gevraagd met iets wat wel met het onderwerp te maken had. Het is een vervelende situatie, maar verdiend de discussie over wel of geen garantie geen apart topic?

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Scharnout schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:20:
Ik wil niet heel lullig doen, maar ik heb 25 reacties terug iets gevraagd met iets wat wel met het onderwerp te maken had. Het is een vervelende situatie, maar verdiend de discussie over wel of geen garantie geen apart topic?
Neen, want dan kunnen we iedere vraag hier wel een apart topic geven.
Je vraag heb ik even gemist, gek aangezien ik behoorlijk wat tijd hier spendeer.
Post 'm eens opnieuw dan kijken we ernaar.

Edit: gevonden...

Ik heb in een verbouwde school nog een keus om een warmtepomp op te hangen. Beneden is de hoofdverwarming vloerverwarming (met 2 jaga micro canals) en boven wat jaga's. Ik heb een Intergas HRe 36/30. Ik zat te denken aan de Elga, omdat ik ook dat hele kleine beetje koelen fijn vond, maar ik lees hier ook over de Ecodan die 200L vat heeft. Qua aanschaf volgens mij na subsidie om het even, maar kan voor de Ecodan niet echt heel veel vinden qua leveranciers en wat je precies nodig hebt.

Tips?
Elga of Ecodan?
En kan je bij een Ecodan wel elke thermostaat nemen die je wilt. Bij Elga is dat beperkt.

Albert Hakvoort heeft je iets van een antwoord gegeven mbt de thermostaat. Echter verder werd er geen aandacht aan je geschonken, misschien stoorde je in een goed gesprek oid. maar bij deze staat je vraag weer onderaan.

[ Voor 44% gewijzigd door koevlaas2 op 17-10-2016 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Scharnout schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:20:
Deze? Daar zit wel iets meer tussen als alleen de garantie kwestie. Het gaat nou eenmaal hard in deze topic's, welkom op tweakers. ;)
Scharnout schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 23:17:
Ik heb in een verbouwde school nog een keus om een warmtepomp op te hangen. Beneden is de hoofdverwarming vloerverwarming (met 2 jaga micro canals) en boven wat jaga's. Ik heb een Intergas HRe 36/30. Ik zat te denken aan de Elga, omdat ik ook dat hele kleine beetje koelen fijn vond, maar ik lees hier ook over de Ecodan die 200L vat heeft. Qua aanschaf volgens mij na subsidie om het even, maar kan voor de Ecodan niet echt heel veel vinden qua leveranciers en wat je precies nodig hebt.

Tips?
Elga of Ecodan?
En kan je bij een Ecodan wel elke thermostaat nemen die je wilt. Bij Elga is dat beperkt.
Elga
Slechts 4-5 kW maar ondersteuning techneco in NL

Ecodan
Div maten verkrijgbaar, instellingen zelf verzinnen/tweaken.

Bij een beetje grootte aan gebouw en je wilt zo veel mogelijk gas vermijden alsmede sww zou ik zeker voor de ecodan gaan, al dan niet met ingebouwde of losse boiler, maar ook de panasonic kan heel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Scharnout schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 23:17:

Tips?
Elga of Ecodan?
Hoe groot is je school en welk gasverbruik praten we hier over ? ELGA is maar 5 KW en kan een kleine eengezinswoning prima bedienen, maar een school vermoedelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vergeet niet
-de begrenzing tot +4 C van de Elga.
-Niet soepel werken in hybryde met de cv-ketel, indien gebruik gemaakt twee losse thermostaten met apart setpoint.
Of zijn dit inmiddels oude koeien uit de sloot?

Ik zou naar een Panasonic monobloc of Mitsubsidie split uitkijken.
Hier wat info over mitsubsidie:
https://drive.google.com/...Gb0VSNXc/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...lb182alE/view?usp=sharing

En je kan ze bestellen in frankrijk of spanje. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Na dit topic uitvoerig doorgelezen te hebben wil ik voor mijn ouders ook een warmtepomp installeren. Graag wil ik enige feedback op mijn overwegingen

vermogen warmtepomp

De keuze valt op 7,5kW Ecodan PUHZ-SW75VHA + EHST20C-VM2C. Gasgebruikt voor verwarming en sww lag op 2100m3 vorig jaar. Sww verbruik ligt denk ik hoog omdat dagelijks afgespoeld, handen wassen, sopjes maken, thee etc. Dit jaar is vloerisolatie geplaatst en een quooker geinstalleerd. Hierdoor zal het verbuik iets dalen. Daarnaast is de ruimte dat warm dient te zijn 170m3 qua inhoud. De overige ruimtes waar de radiator geknepen aanstaat is 110 m3. Het hele huis is 500m3. Ik hoop hiermee uit te komen met een 7,5kW warmtepomp. Hoe denken jullie daarover?

zelf installeren

De installatie moet prima lukken (plaatsen van buiten/binnen unit, leidingwerk heb ik een mannetje voor, stek monteur moet ik nog zoeken), alhoewel ik mijn twijfels heb over het laten samenwerken van de warmtepomp met de cv ketel.

De warmtepomp dient samen te werken met een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30. Nu heb ik de handleiding nagelezen en vond dit plaatje.

Is dit ook van toepassing op een warmtepomp? In de gehele handleiding vind ik niks over een warmtepomp. Of is een warmtepomp op elke cv te installeren?
Daarnaast heb ik een Chronoterm Touch Modulation. Dit moet volgens mij prima werken of zit ik ernaast?

Zie ik nog wat dingen over het hoofd of zit ik zo al redelijk in de goeie richting qua voorbereiding?

Wat facts over de situatie in het huis waar de warmtepomp gaat komen:

- 2 personen
- 7,4 kWp aan zonnepannelen.
- intergas HRe 36/30 i.c.m. thermostaat honeywell chronoterm
- SWW is enkel douche. +- 60 minuten per week met normale douchekop.
- De thermostaat hang in een ruimte van 170 m3. Hierin staan 3 T22 radiatoren.
- Drie andere ruimtes worden beetje bijverwarmd met geknepen T22 radiatoren) gezamelijk +- 110m3
- Het huis is 500m3 en de bovenverdieping wordt niet verwarmd.
- Laatst bekende gasverbuik is 2100m3. Onlangs is 10cm PIR vloerisolatie toegepast en een quooker (met hotfill / ww aansluiting) waardoor ik verwacht dat dit zal dalen
- Spouwmuur zonder isolatie (komt zeer waarschijnlijk dit jaar er nog in)
- HR ramen / Houten kozijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
Ik gebruik bij onze ELGA de Thermosmart als thermostaat. Je kunt namelijk bij de installatie van de Thermosmart instellen dat de "ketel" een ELGA is. De ELGA stuurt vervolgens de CV ketel aan en alles op basis van opentherm.

En het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

sunnybird schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:38:
Ik gebruik bij onze ELGA de Thermosmart als thermostaat. Je kunt namelijk bij de installatie van de Thermosmart instellen dat de "ketel" een ELGA is. De ELGA stuurt vervolgens de CV ketel aan en alles op basis van opentherm.

En het werkt prima.
Klinkt goed maar:

Wat voor huis?
Vvw of radiatoren?
Wat is de verhouding wp en cv kwa verbruik?
Verwarm je ook sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Rol-Co schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:45:
[...]

Klinkt goed maar:

Wat voor huis?
Vvw of radiatoren?
Wat is de verhouding wp en cv kwa verbruik?
Verwarm je ook sww?
Goede vragen. Hieronder heb ik geprobeerd om het zo goed mogelijk aan te vullen

-Gaat om vrijstaande huis met enkel T22 radiatoren. Momenteel op jacht naar T33 radiatoren.
-De verhouding van WP en CV qua gebruik heb ik niet over nagedacht. Ik had het zodanig voor ogen dat wanneer de wp het niet meer kan behappen de cv inspringt. Doel is om het gasverbruik zo laag mogelijk te krijgen
- ssw verwarmen met de warmtepomp is wel het doel. Voor voornamelijk douchen en/of warm water kraan op de bovenverdieping. De quooker liefst ook op de warmtepomp aangesloten voor grote hoeveelheden warmwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:05:
[...]

valt wel mee toch?
Die wetten zijn alleen maar gewauwel waar ikzelf niet zo'n trek in heb, bovendien heb ik al met EU law lopen schermen dus als er iets verziekt is dan is dit toch al gebeurt. Feit is gewoon dat ik recht heb op garantie en dat ik er ondanks dat de WP zijn dagen los in de tuin slijt deze graag gerepareerd zie zodat ik 'm verkopen kan.
Ik heb een hoop in de orginele tekst geschrapt en een betere versie geschreven, die ik zal opsturen naar die Frank Zengler met een kopie aan de geschaftführer. Lukt het niet dan heb ik 2 1weg kleppen en een Yonos para pomp in de beun. En ga ik mijn eerlijke verhaal op diverse Duitse fora mbt warmtepompen posten. Ook Ebay kan je heerlijk je mening/verhaal kwijt.

Edit: Ik heb een tekst verstuurd, sorry Develdonk dat ik je het niet heb laten goedkeuren, met daarin de afsluiter dat ik hoop op een bevredigende oplossing en hoop wat van ze te horen. De deur is dus nog niet definitief dicht.

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 17-10-2016 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

koevlaas2 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:30:
[...]

Hoe groot is je school en welk gasverbruik praten we hier over ? ELGA is maar 5 KW en kan een kleine eengezinswoning prima bedienen, maar een school vermoedelijk niet.
Een kleine 270m2 en op de meeste plekken 4m hoge plafonds :) Gezin met 3 kids. Gasverbruik weet ik nog niet, want ik woon er nog niet. In mijn vorige huis met inductiekoken, quooker, zeer goede isolatie maar 500m3 gas per jaar.

Ecodan veel zelf instellen? Geen installatiebedrijven die de basis installatie doen en dat ik daarna zelf kan tweaken.

Thermosmart zag er goed uit!

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Scharnout schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 23:50:
[...]

Een kleine 270m2 en op de meeste plekken 4m hoge plafonds :) Gezin met 3 kids. Gasverbruik weet ik nog niet, want ik woon er nog niet. In mijn vorige huis met inductiekoken, quooker, zeer goede isolatie maar 500m3 gas per jaar.

Ecodan veel zelf instellen? Geen installatiebedrijven die de basis installatie doen en dat ik daarna zelf kan tweaken.

Thermosmart zag er goed uit!
Het is een oude school neem ik aan ? Nou, als je daar niets aan de isolatie doet dan kan je je lol op en de hele winter met je jas aan of je gaat failliet aan de verwarmingskosten. Ik neem dus even aan dat je de isolatie tiptop in orde gaat brengen.
Maar dan nog, met ruim 1000m3 zit je toch wel een een flinke pomp vast, toevallig zag ik dat een 14 KW exemplaar wel erg goedkoop in Spanje werd aangeboden. Maar, probeer eerst een inzichtelijke te krijgen hoeveel warmte verlies er is bij een beetje Nederlandse winter en dimensioneer hier je pomp op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

koevlaas2 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 23:56:
[...]

Het is een oude school neem ik aan ? Nou, als je daar niets aan de isolatie doet dan kan je je lol op en de hele winter met je jas aan of je gaat failliet aan de verwarmingskosten. Ik neem dus even aan dat je de isolatie tiptop in orde gaat brengen.
Maar dan nog, met ruim 1000m3 zit je toch wel een een flinke pomp vast, toevallig zag ik dat een 14 KW exemplaar wel erg goedkoop in Spanje werd aangeboden. Maar, probeer eerst een inzichtelijke te krijgen hoeveel warmte verlies er is bij een beetje Nederlandse winter en dimensioneer hier je pomp op.
Is inderdaad netjes met Faay voorzetwanden geisoleerd. HR++ glas. Zal hier en daar nog wel een lek hebben, maar goed. Zijn transmissie berekeningen gemaakt en in principe heb ik voldoende capaciteit. Totaal transmissieverlies is 17 KW (maar dat is bij -10). Haalt 7,5 dan nog wat uit? Grootste deel van de tijd wel toch?

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Even een technische vraag; ik heb hier een Zubadan 11,2 kw staan. Deze wordt donderdag aan geloten. Er zit 13 meter koelleiding aan (13 gas, 13 condens). De Zubadan is voorgevult tot 10 meter leiding.
Wat moet er bij aan gas?
Ik kan het nergens vinden in de documentatie.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
patrickvanvalen schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:43:
Even een technische vraag; ik heb hier een Zubadan 11,2 kw staan. Deze wordt donderdag aan geloten. Er zit 13 meter koelleiding aan (13 gas, 13 condens). De Zubadan is voorgevult tot 10 meter leiding.
Wat moet er bij aan gas?
Ik kan het nergens vinden in de documentatie.
In de documentatie staat hoeveel gas er bij welke lengte bij moet. Zal zo even kijken of ik het zo 123 kan vinden.

-- gevonden --

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g99255j.png

[ Voor 6% gewijzigd door alberthakvoort op 18-10-2016 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

De prijs van 4462 euro voor de PUHZ-SHW140YHA + ERST20C-VM2C was inderdaad een fout. Het is nu aangepast naar 6508€ nadat ik erover gemaild had. Helaas. Eigenlijk had ik 'm eerst moeten bestellen en daarna pas melden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Vandaag gaat onze Ecodan op kantoor draaien. De loodgieter zit bezig met de laatste loodjes. Stek gedeelte was 2 weken geleden al gedaan. (12 kW Zubadan / 300m2 vloer oppervlakte). Zal straks wel wat foto's plaatsen.

--

Ik upload nu de WP gegevens naar Pvoutput en via de Extended Data stuur ik ook wat temperaturen mee. Alleen krijg ik die niet zichtbaar, moet daar nog iets extra voor geactiveerd worden... of ben ik gewoon ongeduldig... O-)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wek6sv1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kCaY7UC.png

-- edit --

Gevonden! ;)

[ Voor 47% gewijzigd door alberthakvoort op 18-10-2016 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 21:20
En waar kunnen wij de info ophalen Albert?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
corsat schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 10:49:
En waar kunnen wij de info ophalen Albert?
Staat nu in mijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor extended data moet je donateur worden volgens mij.
Valt mee, 11 AUD~ 7 EURO PJ

Edit: ik zie de data al... en geen donateur?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2016 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 10:56:
[...]

Dat ben ik, alleen jammer dat je die gegevens niet kan combineren met je verbruik, teminste dat is mij nog niet gelukt..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/whTOh9z.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Scharnout schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:09:
[...]

Is inderdaad netjes met Faay voorzetwanden geisoleerd. HR++ glas. Zal hier en daar nog wel een lek hebben, maar goed. Zijn transmissie berekeningen gemaakt en in principe heb ik voldoende capaciteit. Totaal transmissieverlies is 17 KW (maar dat is bij -10). Haalt 7,5 dan nog wat uit? Grootste deel van de tijd wel toch?
Hang ervan af wat je wensen zijn, wil je 100% afdekken met een WP dan zit je toch minimaal wel aan een 14 KW model vast, echter met maar 50% zou je een 7,5 KW kunnen proberen.
Maar, ik weet niet hoeveel liter je cv als inhoud heeft, je gaat je Tabbert Da Vinci 700 KD 2,5 ook niet met een Lupo trekken. dus ik zou wel een wat zwaardere pomp nemen. Let wel op dat je de pomp dimensioneert op dat je bij het minimale afgifte vermogen genoeg afgifte in je cv systeem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
gevonden, ga het eens volgen, tellen de vermogens bij elkaar op , cumulatief bedoel ik.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
@Rol-Co
- vrijstaand huis
- vloerverwarming + radiatoren en probeer de radiatoren te knijpen
- ben nu gegevens aan het verzamelen.
- neen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

koevlaas2 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:51:
[...]

Hang ervan af wat je wensen zijn, wil je 100% afdekken met een WP dan zit je toch minimaal wel aan een 14 KW model vast, echter met maar 50% zou je een 7,5 KW kunnen proberen.
Maar, ik weet niet hoeveel liter je cv als inhoud heeft, je gaat je Tabbert Da Vinci 700 KD 2,5 ook niet met een Lupo trekken. dus ik zou wel een wat zwaardere pomp nemen. Let wel op dat je de pomp dimensioneert op dat je bij het minimale afgifte vermogen genoeg afgifte in je cv systeem hebt.
Pomp van de vloerverwarming neem ik aan dan. Heb je ergens een goede link voor me om wat erover bij te lezen?

Dan is 7,5 wel ok denk ik. Over het algemeen wordt het niet heel veel kouder dan 0-5 graden

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik neem aan dat koevlaas2 het minimale vermogen van de warmtepomp bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Kijk dat is nog eens service. Hartelijk dank er voor Albert.
Heb ik toch niet goed gezocht in de documentatie van de Zubadan.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten tijdens de installatie?
De gasleidingen worden aangesloten met STEK koppelingen.
Er worden ook nog twee Mitsubishi lucht-lucht warmtepompen aangesloten.
Volgens de installateur komt het daar minder nauw qua hoeveelheid gas.

[ Voor 5% gewijzigd door patrickvanvalen op 18-10-2016 13:07 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
De hoeveelheid gas lijkt mij altijd belangrijk, in ieder geval voor de prestaties/levensduur van het apparaat. Met te weinig gas zal het apparaat evengoed wel werken... Alleen de vraag hoe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Één airco heeft maar 1,5 meter gasleiding, de andere 14 meter.
Dus daar zal wel wat gas bij moeten. Maar ja, dat is dan ook niet meer als een 100 gram.
Ik vind 0,2 kg gas voor 10 meter extra leiding best weinig voor de Zubadan, had wel meer verwacht.
Hoe kan ik mee controleren of alles naar behoren wordt afgesteld?
Wat voor drukken moet ik af kunnen lezen op zijn meterset?
Tot hoe ver moet er gevacumeerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 10:56:
[...]

Edit: ik zie de data al... en geen donateur?
Je kan ook naar GroveStreams loggen, gratis voor kleinverbruikers en als je je er een beetje in verdiept dan kan je mooie dingen hatseflatsen en real time dashboards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Zo, subsidie is aangevraagd. We gaan deze winter eens kijken hoever we komen met de bestaande radiatoren en de WP op zijn hoogst mogelijke temperatuur. Later zal ik waarschijnlijk beneden nog vloerverwarming aanleggen.

Stel dat ik dan beneden vvw heb en boven nog radiatoren, is dat dan straks te doen met de lage temperatuur (35C)? Gezien het feit dat warmte opstijgt en we boven nooit zo gek veel stoken. Misschien boven dan nog iets grotere radiatoren of LT-radiatoren/convectoren. Kan het apparaat er volgend jaar zomer eventueel ook mee gaan koelen.

En moet je met vloerverwarming altijd een extra pomp op die groep gezien de hoeveelheid meters leiding?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Als je een LTV verdeler hebt moet je zonder pomp een redelijk eind komen.. Ik heb thuis ook geen extra pomp. Bij ons op kantoor hebben we totaal 300m2 vloerverwarming en gaan dat ook eerst zonder extra pomp proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Dat zou fijn zijn. Aanleg vloerverwarming zal volgend jaar pas zijn, maar het is op de begane grond hooguit 50 m^2.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Mn eerdere post is inmiddels ondergesneeuwd :) gaat snel hier. Inmiddels ben ik ook wat wijzer geworden.

Nu worstel ik met de vraag - in hoeverre is het handig voor SWW om een ecodan i.c.m. een boilervat te nemen als je de warmtepomp samen met de CV wilt laten werken. SWW wordt voornamelijk gebruik met douchen (50 a 60 minuten p/w). Warmwater tappen gebeurt verder met de quooker en zijn niet echt grote hoeveelheden. Dat de CV misschien iets van 200 a 300 m3 per jaar doet is niet erg.

En daarnaast de vraag, mocht ik een ecodan nemen zonder boiler, waar zou je op moeten letten als je later een boiler wilt toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:23
In onze nieuwbouwwoning krijgen we een Daalderop CV met HP Cube.
Deze HP Cube kunnen we vervangen door een Cool Cube, zodat we topkoeling kunnen doen (1250 euro extra)

Nu ben ik zelf hier totaal nog niet in thuis, en vroeg me nu vooral af of het vervangen van de HP Cube met de Cool Cube echt zin heeft en of het de meerprijs waard is om te kunnen koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 20:44
Waterkoker schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:51:
[...]
-De verhouding van WP en CV qua gebruik heb ik niet over nagedacht. Ik had het zodanig voor ogen dat wanneer de wp het niet meer kan behappen de cv inspringt. Doel is om het gasverbruik zo laag mogelijk te krijgen
Het is al een paar keer voorbij gekomen, in principe is dit een hybride WP opzet die anders beoordeeld wordt dan als je enkel WP in lijst opzoekt.
Niet dat je verrast wordt door de vraag pas tijdens het indienen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30
Geachte Tweakers,
Ik zou wel gebruik willen maken van "GroveStreams"maar dat betekent dat ik data zoals stroomsterkte moet versturen via het net. met welke stroommeter zou ik dat kunnen doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Waterkoker schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:56:
Mn eerdere post is inmiddels ondergesneeuwd :) gaat snel hier. Inmiddels ben ik ook wat wijzer geworden.

Nu worstel ik met de vraag - in hoeverre is het handig voor SWW om een ecodan i.c.m. een boilervat te nemen als je de warmtepomp samen met de CV wilt laten werken. SWW wordt voornamelijk gebruik met douchen (50 a 60 minuten p/w). Warmwater tappen gebeurt verder met de quooker en zijn niet echt grote hoeveelheden. Dat de CV misschien iets van 200 a 300 m3 per jaar doet is niet erg.

En daarnaast de vraag, mocht ik een ecodan nemen zonder boiler, waar zou je op moeten letten als je later een boiler wilt toevoegen?
Je moet er alleen op letten dat je boiler nog naast/onder/in de nabijheid van je Ecodan kan staan, enige toevoegingen bij een boiler zijn een 3weg klep, temperatuursensor en het extra aanleggen van de aan en afvoer cv-buis naar de boiler.
Eventueel kan je er nog kogelkranen tussen zetten om de boiler te kunnen afsluiten apart van je radiatoren circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Je gebruik volgens mij enkel douche en geen bad, als ik het begrijp?
Je kan ook eens kijken naar Jerh zijn setup en een doorstroomverwarmer na een hygienespiraal plaatsen.
jerh in "Doorstroomverwarmer of elektrische boiler?"
Zijn opzet is met 3-fase.
Ik doe het op 1-fase. (en nog proefondervindelijk kijken of dat wel warm genoeg wordt op 1/2 capaciteit van 7250 watt veito doorstroomverwarmer met douche wtw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Scharnout schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:51:
[...]

Pomp van de vloerverwarming neem ik aan dan. Heb je ergens een goede link voor me om wat erover bij te lezen?

Dan is 7,5 wel ok denk ik. Over het algemeen wordt het niet heel veel kouder dan 0-5 graden
alberthakvoort schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:53:
Ik neem aan dat koevlaas2 het minimale vermogen van de warmtepomp bedoelt.
Met pomp bedoel ik uiteraard een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rol-Co schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:02:
[...]

Nachtverlaging ga ik niets mee doen, mijn vloer is daar veel te traag voor en dat voor die 5 uur. Ik zou eerder dagverlaging toepassen, al lijkt het er op dat de zon dat vandaag doet, benieuwd hoe laat de wp weer op pakt.
:)

[afbeelding]
Na dus 36 uur niet aangeweest te zijn is hij vannacht net na 12 uur weer eens wat gaan doen, jeetje wat is dat ding lui :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Rol-Co schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:08:
[...]

Na dus 36 uur niet aangeweest te zijn is hij vannacht net na 12 uur weer eens wat gaan doen, jeetje wat is dat ding lui :)
Ik moest hem zelfs handmatig aangooien om mijn Pvoutput te testen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

alberthakvoort schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:10:
[...]

We kunnen ook vergelijken. :)

http://pvoutput.org/compa...&dt=20161018&gs=0&c=0&t=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat

Ik heb hier de Ecodan geïnstalleerd en voorbereid voor sww,dwz 3 weg klep ertussen en aftakkingen met afsluiters voor de ww naar het 300l vat wat volgend jaar gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
alberthakvoort schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:10:
[...]

Waarmee lees je nu die temperaturen uit Albert?
ben erg benieuwd hoe je het voor elkaar hebt gekregen.
Combi Melcloud, domoticz, scripting, en pvoutput? (zwave temperatuur?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik lees Melcloud uit en verwerk de gegevens in Domoticz. Op die manier kan ik de status van de WP zien en op welke temperatuur deze ingesteld staat.

Het stroomverbruik lees ik met een modbus kWh meter uit. Verders wat DS18B20 sensoren via ESPEasy.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vxkXJua.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/591Jow2.png

Doordat ik weet wat de WP aan het doen zit (CV of SWW) kan ik 2 verschillende PVoutputs aansturen. Hierdoor dus gemakkelijk vergelijken wat CV of SWW aan kWh's kost.

[ Voor 36% gewijzigd door alberthakvoort op 18-10-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:55
alberthakvoort schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:13:
Ik lees Melcloud uit en verwerk de gegevens in Domoticz. Op die manier kan ik de status van de WP zien en op welke temperatuur deze ingesteld staat.

Het stroomverbruik lees ik met een modbus kWh meter uit. Verders wat DS18B20 sensoren via ESPEasy.

[afbeelding]

[afbeelding]

Doordat ik weet wat de WP aan het doen zit (CV of SWW) kan ik 2 verschillende PVoutputs aansturen. Hierdoor dus gemakkelijk vergelijken wat CV of SWW aan kWh's kost.
Heb jij een api van de melcloud? Of hoe lees jij die uit? Ik ben wel benieuwd naar je code.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alberthakvoort
Helaas heeft melcloud geen API... Met curl haal ik de data van de monitoring site.. De json file die er uitkomt verwerk ik dan weer wat een script.
Maar dit script is nogal aangepast op mijn situatie/wensen.

Nu wil ik dit script ook op mijn werk voor de monitoring toepassen, dus wil dan gelijk een versie maken die voor iedereen geschikt is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[afbeelding]

[afbeelding]

Je hebt zelfs pvoutput stop gekregen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Rol-Co schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:55:
[...]

Je hebt zelfs pvoutput stop gekregen :+
Lokale server upgrade O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Arnold schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:20:
Deze HP Cube kunnen we vervangen door een Cool Cube, zodat we topkoeling kunnen doen (1250 euro extra)

Nu ben ik zelf hier totaal nog niet in thuis, en vroeg me nu vooral af of het vervangen van de HP Cube met de Cool Cube echt zin heeft en of het de meerprijs waard is om te kunnen koelen?
Als het echt aangeboden wordt als topkoeling dan haak ik af. Het is eerder Tobkoeling. Van tobben.

Over het algemeen moet je van topkoeling niet zoveel verwachten. Je koelt letterlijk de top eraf, maar uiteindelijk merk je er niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoe verwerk jij de signalen van de modbus kWh meter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik heb een sdm120c kWh meter aangesloten op een usb rs485 module. Met https://github.com/gianfrdp/SDM120C lees ik deze uit en stuur dan de output naar Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
AUijtdehaag schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:34:
Vergeet niet
-de begrenzing tot +4 C van de Elga.
-Niet soepel werken in hybryde met de cv-ketel, indien gebruik gemaakt twee losse thermostaten met apart setpoint.
Of zijn dit inmiddels oude koeien uit de sloot?

Ik zou naar een Panasonic monobloc of Mitsubsidie split uitkijken.
Hier wat info over mitsubsidie:
https://drive.google.com/...Gb0VSNXc/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...lb182alE/view?usp=sharing

En je kan ze bestellen in frankrijk of spanje. ;)
Ter info voor nieuwe forumleden.
Elga(Techneco) heeft inmiddels de buitentemperatuur begrenzing instelbaar gemaakt, de Toshiba buitenunit kan tot -10C. Techneco vindt dat bij lagere temperaturen de CVketel het beter kan overnemen omdat de energiewinst van de WP t.o.v. een HR ketel te klein wordt bij Tb<4. Echter wordt dan voorbijgegaan aan het feit dat veel NL's van het aardgas af willen, zonnepanelen hebben met een overschot en ingekochte elektriciteit ook veel duurzamer is geworden. Bij mij staat de Tb<-2 C (Maar een paar dagen per jaar) i.v.m. het geluid dat de WP maakt bij vol vermogen, vooral gedurende de nacht.

Aanpassing installatie:
Temperatuur begrenzing "uit" met dipswitches
Buitenthermostraat met NTC voeler op uit/aan pinnen 30/31.

Cijfers ELGA van afgelopen 40 uur:

Warmtelevering: 56,6 kWh (Multical meter) gemiddeld 1400W voor mijn woning (Bouwjaar 1969)
Elektriciteit: 10,8 kWh Ik verwarm mijn huis met gemiddeld 270 W elektrisch.
Gemiddelde COP over 30 uur = 5,24
Moment COP = 7,02
Buiten temp 8 tot 13 C

De moment COP is altijd onbetrouwbaar vanwege de dynamische effecten van het leidingsysteem en de temperatuursensoren. Daarnaast zijn standby en opstart verliezen niet in dit cijfer opgenomen.

Vergelijk met aardgas (HR):
Primair via aardgas 63 kWh
Primair via elektr: 27 kWh (met 100% fossiel)
Minder CO2: 57%
Minder kosten: 4,41-2,16= 2,38 Euro 54%

Het is waar dat de instelmogelijkheden van de Elga beperkt zijn. Maar wat betreft de performance en service heeft de Elga zich wel bewezen. Dat moeten we nog afwachten van de Ecodan e.a. Een WP is geen plug and play apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Een eerste indruk met DCOP data van mijn Pana mono 6kW
Welke rechtstreeks, niet via een buffer, op 98m2 vloerverwarming is aangesloten op 100% Panasonic WAR [25@A15, 35@A-5, Shift -3] zonder indirecte beinvloeding via vrijgave WP

DCOP loopt bij hogere temperatuur terug tgv van standby verbruik

Afbeeldingslocatie: http://www.greenwatts.nl/Pictures/DCOP-curve_MDC06G3E5.png

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Rhaelak schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 21:30:
[...]

Als het echt aangeboden wordt als topkoeling dan haak ik af. Het is eerder Tobkoeling. Van tobben.

Over het algemeen moet je van topkoeling niet zoveel verwachten. Je koelt letterlijk de top eraf, maar uiteindelijk merk je er niet veel van.
Als ik op de site van Daalderop kijk (waar je eenvoudig kan vergelijken): http://www.ithodaalderop.nl/node/828/types

zie ik als enige verschil 'actieve koeling'

Info die ik van de bouwer kreeg:
et Daalderop CV-systeem is standaard voorzien van een HP Cube, maar is tegen meerprijs te vervangen door een Cool Cube. Door toepassing van een Cool Cube ontstaat er de mogelijkheid om topkoeling in de woning toe te passen. Topkoeling is het proces waarin warmte uit de woning wordt onttrokken en de temperatuur tot 3 graden gekoeld kan worden ten opzichte van de buitentemperatuur. Het Cool Cube systeem werkt via het vloerverwarmingssysteem in de woning maar is niet toepasbaar op radiatoren. Het is door de radiator in de badkamer niet mogelijk daar topkoeling toe te passen, maar dat is ook niet gebruikelijk in een badkamer.
Ik krijg sterk het idee dat dit niet de moeite waard is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Arnold schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:08:
[...]

Als ik op de site van Daalderop kijk (waar je eenvoudig kan vergelijken): http://www.ithodaalderop.nl/node/828/types

zie ik als enige verschil 'actieve koeling'

Info die ik van de bouwer kreeg:

[...]

Ik krijg sterk het idee dat dit niet de moeite waard is....
Klopt helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
@Domba/Tomexergie:

Beide een duimpje voor het delen van cijfers! kunen we een standaard format afspreken waarin we het posten?

bijv knmi etmaalgem temp vs DCOP, waarbij je x-as laat lopen van -10 tot 20 graden in stappen van 5 en DCOP laat starten op 2,5 en laat lopen tot 7 in stappen van 0,5? Verder zou het mooi zijn als je trendlijn invoegt en daarbij de formule laat zien en in de titel van de grafiek je type warmtepomp, vermogen en stroomsnelheid.

zo zouden we dan wekelijks kunnen vergelijken tussen ecodan, pana en elga? is ook relevant voor andere gebruikers van het forum denk ik om een keus te kunnen maken... (alhoewel nu ik op eerste gezicht wel zie dat ecodan het gaat afleggen tegen deze cijfers :) , ik was blij met mijn dcop van 5,4 vandaag wat hoogste was to nu toe)

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 19-10-2016 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 25-09 17:09
Bestaan er ook logging systemen voor wamtepompen waar je niet een 3e graads programmeeropleiding voor nodig hebt :?

Het ziet er allemaal prachtig uit, maar ik als "noob" ga dat natuurlijk nooit voor elkaar krijgen :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@develdonk
Prima, doe ik bij de volgende.
(alhoewel nu ik op eerste gezicht wel zie dat ecodan het gaat afleggen tegen deze cijfers :) , ik was blij met mijn dcop van 5,4 vandaag wat hoogste was to nu toe)
Het is enkel een eerste indruk, ik krijg nog een dip met de Pana bij lagere Tb als ik naar fabrieksspecs kijk van vollast
Afbeeldingslocatie: http://www.greenwatts.nl/Pictures/Capacity-profile%20MDC06G3E5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 25-09 17:09
Arnold schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:20:

Toen ik bezig was met het maken van de bestekstukken van ons huis kwam ik ook de Daalderop CV HP Cube tegen.

Dit heb ik toen uitgezocht maar de conclusie was dat het een leuk ding is voor de EPC berekening, maar feitelijk geen mooie oplossing

Reactie van Oxelaar destijds op mijn vraag:
e reden waarom ik vraagtekens heb bij de Itho combi is vanwege het lage vermogen van de wp.
Daardoor komt de ketel vrij vaak bij als hulp.
Letterlijk hulp, want de wp is master, de ketel slave.
De pomp in de wp draait over het afgiftesysteem in de woning, de ketel draait over een klein bypass circuit.
De wp mengt heet water van de ketel in het hoofdcircuit dmv een elektronisch mengventiel.

Stel, de wp probeert een bepaalde temperatuur te leveren, bijvoorbeeld 35 graden.
Als hij niet hoger dan 30 kan komen, dan schakelt de ketel bij om die 5 graden extra te leveren.

De ketel heeft daar moeite mee, vanwege zijn hoge minimale vermogen en kleine circuit.
De watertemperatuur in het ketelcircuit is vaak erg hoog en hij pendelt vrij veel.
De ketel draait dus zelden in het condenserende HR gebied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/29WynNzItd75Rm4M1OmVH08P/full.png

De ketel word dus nadelig beïnvloed door een apparaat wat energie zou moeten besparen.
Dat is mijn grootste argument.
Daarbij komt het geluid wat hij produceert en de flinke luchtkanalen die in en uit de woning gaan.

De twee zones en koeling(optie) zijn dan weer wel mooi, maar met overal vloerverwarming is zoneregeling veel makkelijker aan te leggen. Bij nieuwbouw zijn radiatoren ook prima in zones in te delen, simpelweg dmv ze aan te sluiten op een verdeler die geschikt is voor motoren op te plaatsen

Ook is het mooi dat de wp je ventilatieverlies kan terugwinnen, de afzuiging van de woning gaat via de luchttoevoer van de wp. De warmte daaruit gaat terug je cv water in.
Alleen gebeurt dat alleen als de wp draait, daarbuiten gaat de warmte alsnog verloren.
Als je afwijkt van de Itho, hou dan rekening met een wtw unit ipv van alleen afzuiging.

Je kunt naar mijn idee beter voor een losse hybride oplossing gaan.
Bijvoorbeeld de Nefit Enviline kan stand alone werken, maar ook icm met een Nefit ketel.
Qua ketel gaat mijn voorkeur sowieso uit naar een Nefit of een Remeha, de nieuwere modellen van Atag zijn ook erg mooie ketels.
De betrouwbaarheid is bij alle merken wel in orde, maar Nefit en Remeha maken nog ketels waar technisch vernuft in zit. AWB, Intergas, Agpo maken alleen maar ketels om ze met pallets tegelijk de deur uit te kunnen doen, het zijn net plofkippen. Iedereen eet ze, smaken best lekker, maar het is geen mooi product.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:13:
[...]

Toen ik bezig was met het maken van de bestekstukken van ons huis kwam ik ook de Daalderop CV HP Cube tegen.

Dit heb ik toen uitgezocht maar de conclusie was dat het een leuk ding is voor de EPC berekening, maar feitelijk geen mooie oplossing

[...]
Hmm... ik heb daar helaas verder geen keus in welk merk geplaatst wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 19:38
Tomexergie schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:09:
[...]

Cijfers ELGA van afgelopen 40 uur:

Warmtelevering: 56,6 kWh (Multical meter) gemiddeld 1400W voor mijn woning (Bouwjaar 1969)
Elektriciteit: 10,8 kWh Ik verwarm mijn huis met gemiddeld 270 W elektrisch.
Gemiddelde COP over 30 uur = 5,24
Moment COP = 7,02
Buiten temp 8 tot 13 C

Het is waar dat de instelmogelijkheden van de Elga beperkt zijn. Maar wat betreft de performance en service heeft de Elga zich wel bewezen. Dat moeten we nog afwachten van de Ecodan e.a. Een WP is geen plug and play apparaat.
Mooie cijfers Tom. Ik ben ook benieuwd naar de prestaties van de Ecodan, vooral financieel gestuurd. Zonder subsidie was het niet zo van de grond gekomen hier denk ik.

Maar er komt een moment dat er geen subsdie is. Ik ben hem in ieder geval misgelopen....

Mij COP is erg hoog op dit moment, de WP is nog niet aangeweest, Temperatuur is wel langzaam aan het dalen in huis, maar zit in de huiskamer nog op 22 graden en in de gang, waar de thermostaat hangt op 21 graden. Een dezer dagen zal hij wel aangaan. Ik verwarm wel via een IR paneel in de badkamer, anders wordt het daar te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:13:

Dit stuk:

Ook is het mooi dat de wp je ventilatieverlies kan terugwinnen, de afzuiging van de woning gaat via de luchttoevoer van de wp. De warmte daaruit gaat terug je cv water in.
Alleen gebeurt dat alleen als de wp draait, daarbuiten gaat de warmte alsnog verloren

Toen ik bij wat bouwbedrijfen wat had opgevraagd zaten bij de meesten inderdaad een wtw die de warmte uit de afzuiglucht terug voerden naar de CV.

Toen dacht ik dat een goed nieuw huis er weining voordeel mee haal omdat de isolering beter is, en je dan zonder boiler voor sww of Buffer voor CV/VV je volgens mij veel minder tijd van het jaar actief zou stoken.
En waar gaat alle warmte die je terug wint dan naar toe ?

Dus na wat lezen hier maar beter een classe-D balanced ventilatie en een andere Warmtepomp al dan niet gecombineerd met CV.

Vrouw heeft zich uitgesproken tegen boilers (dat is slechte herinnering aan haar jeugd, dus die krijg ik er niet uit met een naverwarmer etc..
Dus nu maar WP, buffervat met Hygiene spiraal waar SWS naar CV gaat voor naverwarming en het CV deel maar met kogelkraan op de buffer input naast de WP aangesloten wordt. Heb ik een soort van backup mocht de WP het niet doen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Domba schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:27:
[...]

Het is al een paar keer voorbij gekomen, in principe is dit een hybride WP opzet die anders beoordeeld wordt dan als je enkel WP in lijst opzoekt.
Niet dat je verrast wordt door de vraag pas tijdens het indienen.
Dus het best is om dan een Warmtepomp te nemen die de radiatoren oppakt en de CV dan puur inzetten voor ssw?

En dan wellicht over 1 a 2 jaar een boiler op de warmtepomp aansluiten om in bi-valant / hybride opstelling te draaien? Of zitten er nog meer voorwaarden aan de subsidie?
Pagina: 1 ... 77 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic