24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
[...]
eens maar denk dat de oorzaak hiervan is dat de ecodan niet verder terug kan moduleren dan de 700 watt die hij nu doet en er zelf dus dit van maakt. 1 stop per uur is prima en doet nisk af aan je levensduur van je pomp. als het dadelijk buiten kouder wordt dan zullen die stops niet meer plaatsvinden dus die zie je alleen nu het buiten niet heel koud is. Daarna verwacht ik ze niet meer terug te zien.
[/quote]
Tot 30% van zijn piek is inderdaad nogmaal. Ik zie de Elga terug moduleren rond 300W. In cascade of serie zou je de Elga moeten gebruiken voor de hoge Tb's en zo schakelen dat de Ecodan het met veel lagere temperaturen gaat overnemen die het juist bij lage temperaturen beter doet.
Dus naast een buffervat voor de CV op lage temperatuur, ook SWW maken
Naverwarmen electrisch is ook COP 1 in principe..
Als de COP beter is dan 1 zou het wellicht interessant zijn een wat zwaarder model te nemen voor die SWW functie. (zou wel veel beter moeten zijn voor de terugverdientijd vergeleken met een 18KW naverwarm unit van 400 euro)s
Edit: in de pdf van ecodan zie ik 60 graden staan.
[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 15-10-2016 12:49 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik heb gisteren de stekker eruit gehaald en de 2 dispswitches op OFF gezet, vanmorgen had ik weer beeld op de warmtemeter. Wat ik nu niet begrijp is dat ik voordat de Ecodan aangesloten was deze switches op ON gezet had en de meting heeft gewerkt.corsat schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:47:
[...]
Deze morgen eea gecheckt en voilà, na de reset zie ik 1kW verbruik en 5 kW geleverd vermogen in mijn display van de hydrobox staan, het lijkt weer te werken zeg ik voorzichtig.
Ik ben wel erg benieuwd naar de gegevens van mede ecodanners,. Ik vraag mij namelijk af of het zin heeft om 5 uur lang met een cv aanvoertemp van 33 graden het huis te verwarmen, al die tijd draait de wp en de cv pomp, vloerverwarming pomp ( wel allemaal low energie), is het niet beter om wat hogere temperatuur cv aanvoer in te stellen zodat je kortere draai periode hebt en toch op temp regelt ?
Heeft iemand een indicatie wat de wp aan "e" verbruikt als hij in zo'n minimale stand draait, hoever kan hij eigenlijk terug regelen en wat verbruikt hij in de maximale stand ?
Ik overweeg een kW meter in de meterkast op de groep van de wp te plaatsen.
Resultaat van gisteren (avond) mag er zijn, 3 KWH in en 17 KW Warmte uit, gaat dit zo de hele winter door dan trek ik mijn neutronenbommen sticker van mijn tas af voor het hoofdkantoor van Alklima
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Met minimale afgifte temp bedoel je cv aanvoer temp ( THW1) of temp van r410a uitgang heatexchanger ( TH2) ?Wodan89 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:40:
ik zie hier op mijn vermogens aflezing dat de 7,5kw ecodan regelmatig op 450w draait
mijn minimale afgifte temp is 31c
Ik heb hier nu aanvoertemp van 32 graden bij buitenterp van 11 graden, temp verschil cv is 3,5 graad ( toevoer en retour). Over 2,5 dag gemeten 12 kW verbruik en 47 kW geleverd ?
Regeling staat op de WAR, wp draait smorgens 2,5h, ruimte temp instelling ( studeerkamer) is 19 graden en wp stopt bij 20 graden ruimte temp ( overschot van 1 graad).
Voorlopig houd ik deze settings aan.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Laag vermogen kan hij niet, zeker geen 300W , minimaal is wel een 700-750W dus als ik dat zou doen word het misschien een hoge COP maar ook veel verbruik en veel te warm.Tomexergie schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 10:21:
[...]
Als de lage pieken de WP voor verwarming zijn, dan ben ik er niet kapot van. We willen met WAR juis de WP een constant vermogen laten draaien b.v. c.a 300W bij dit weer. Pieken geven herrie (Vooral bij veel lagere Tb)en een lagere COP. In jouw grafiek zie ik geen voordeel met de WAR.
Eerst was het namelijk 44x aan voor 3 min en weer uit per 24h
Dan is dit een stuk gunstiger. En nog blijft het 22,5 in de kamer dus we moeten nog iets zakken.
War is alleen handig dat hij de aanvoertemp iets verhoogt als het buiten kouder word, maar dat staat zo plat als een dubbeltje hier.
Aanvoer temp is nu 24-28 graden.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Volgens mij negeert de thermostaat een heleboel settings en doet zijn eigen ding, ik had mijn minimale watertemp op 32c gezet, maar het blijft mooi 30c.corsat schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:20:
[...]
Met minimale afgifte temp bedoel je cv aanvoer temp ( THW1) of temp van r410a uitgang heatexchanger ( TH2) ?
Ik heb hier nu aanvoertemp van 32 graden bij buitenterp van 11 graden, temp verschil cv is 3,5 graad ( toevoer en retour). Over 2,5 dag gemeten 12 kW verbruik en 47 kW geleverd ?
Regeling staat op de WAR, wp draait smorgens 2,5h, ruimte temp instelling ( studeerkamer) is 19 graden en wp stopt bij 20 graden ruimte temp ( overschot van 1 graad).
Voorlopig houd ik deze settings aan.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
vraag over stromingssnelheden:
1"" is een dikte van 25,4mm. de ecodan is 22mm. ik wil een open verdeler gebruiken.
heb ik het nu goed dat aangezien er 5,07 cm3 water per 1 meter 1'' pijp zit en er in 22mm pijp maar 3,8 cm3 per meter pijp zit de stromingsnelheid aan de 22mm kant een factor 1,62 hoger moet zijn dan aan de kant van de 1'' bij gebruik van een open verdeler om ze in balans te krijgen?
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Bij een andere installatie waar nooit aan de thermostaat wordt gepruts, blijft de temperatuur netjes op peil. De Ecodan heeft gewoon wat tijd nodig om de ideale settings te vinden.
in decimeters:develdonk schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:39:
Ik heb even een blackout... ben toch nog eens kritisch met jullie comments aan de slag gegaan en nu uitgevogeld dat de vloerverwarmingverdeler een 1"" (25,4mm) aansluiting heeft.
1"" is een dikte van 25,4mm. de ecodan is 22mm. ik wil een open verdeler gebruiken.
heb ik het nu goed dat aangezien er 5,07 cm3 water per 1 meter 1'' pijp zit en er in 22mm pijp maar 3,8 cm3 per meter pijp zit de stromingsnelheid aan de 22mm kant een factor 1,62 hoger moet zijn dan aan de kant van de 1'' bij gebruik van een open verdeler om ze in balans te krijgen?
10 * pi * 0.127^2 = 0.506 L
10 * pi * 0.11^2 = 0.38 L
Verschil 1,33x (Niet rekening houdend met de wanddikte van de pijp).
Maakt nog vrij veel verschil inderdaad, maar is het wel noodzakelijk dat ze in balans zijn als beiden een eigen pomp hebben?
Volgens mij maakt het niet zoveel uit qua verbruik, een boiler verliest wat van zijn/haar warmte en een instant heater draait COP 1.jacovn schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:00:
Een vraag, kan een warmtepomp sww naverwarmen tot zeg maar 60 graden, ook al zou de COP slecht worden?
Als de COP beter is dan 1 zou het wellicht interessant zijn een wat zwaarder model te nemen voor die SWW functie. (zou wel veel beter moeten zijn voor de terugverdientijd vergeleken met een 18KW naverwarm unit van 400 euro)s
Volgens mij is er ook een op dit forum die een boiler met een hygiene spiraal heeft en deze het water voorverwarmd waardoor de instant heater terug kan moduleren, best of both worlds.
Gaat prima, ik heb nu mijn vat op 50 graden staan en 1x in de week gaat hij naar 60 graden voor de legionella.. Gemiddelde cop zit op 2,7 voor 2016jacovn schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:00:
Een vraag, kan een warmtepomp sww naverwarmen tot zeg maar 60 graden, ook al zou de COP slecht worden?
WP naar buffer voor CV met hygiene spiraal voor SWW opwarmen ouput naar de WP die naverwarmt voor SWW op 60 graden zonder buffer.koevlaas2 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:15:
[...]
Volgens mij maakt het niet zoveel uit qua verbruik, een boiler verliest wat van zijn/haar warmte en een instant heater draait COP 1.
Volgens mij is er ook een op dit forum die een boiler met een hygiene spiraal heeft en deze het water voorverwarmd waardoor de instant heater terug kan moduleren, best of both worlds.
En dan anders WP naar CV buffer met hygiene spiraal naar instant heater.
Dus een SWW vat van xxx m3 wat de WP op 50 graden houdt wat dan inclusief 1 wekelijkse run naar 60 graden en dan nog cop 2.7alberthakvoort schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:26:
[...]
Gaat prima, ik heb nu mijn vat op 50 graden staan en 1x in de week gaat hij naar 60 graden voor de legionella.. Gemiddelde cop zit op 2,7 voor 2016
Volgens mij kan ik beter zo een pad inslaan dan een zonneboiler die SWW voor me voorverwarmt en dan naverwarmen.
Voor een SWW vat moet ik dan berekenen hoeveel sww gebruik is per dag dan.
Er komt een douce wtw, maar wel lange douche tijden. Totaal 45 minuten per dag denk ik.
Dat zou dan 300-400 liter moeten zijn denk ik (opstarten van de douche wtw)
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik douche in de ochtend met de WP uit en het water blijft gewoon warm, om 15:30 word dan iedere middag het water weer naar 50c gebracht.jacovn schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 14:31:
[...]
WP naar buffer voor CV met hygiene spiraal voor SWW opwarmen ouput naar de WP die naverwarmt voor SWW op 60 graden zonder buffer.
En dan anders WP naar CV buffer met hygiene spiraal naar instant heater.
[...]
Dus een SWW vat van xxx m3 wat de WP op 50 graden houdt wat dan inclusief 1 wekelijkse run naar 60 graden en dan nog cop 2.7
Volgens mij kan ik beter zo een pad inslaan dan een zonneboiler die SWW voor me voorverwarmt en dan naverwarmen.
Voor een SWW vat moet ik dan berekenen hoeveel sww gebruik is per dag dan.
Er komt een douce wtw, maar wel lange douche tijden. Totaal 45 minuten per dag denk ik.
Dat zou dan 300-400 liter moeten zijn denk ik (opstarten van de douche wtw)
Met een douche WTW kan je icm een 300L boiler bijna oneindig douchen, jouw 45 minuten moet makkelijk kunnen.
Bedacht me net dat ik er voor de gemoedsrust van mijn vrouw wel een 400€ instant heater achter kan zetten als die met 50 graden gevoed kan worden, en daar de eind temperatuur ook op 50 graden zetten.koevlaas2 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 14:34:
[...]
Ik douche in de ochtend met de WP uit en het water blijft gewoon warm, om 15:30 word dan iedere middag het water weer naar 50c gebracht.
Met een douche WTW kan je icm een 300L boiler bijna oneindig douchen, jouw 45 minuten moet makkelijk kunnen.
Dan doet die niets totdat het water uit de buffer te koud wordt. Kan ik oneindig douchen in principe, al slaan de WP en de heater wellicht tegelijk aan
Dan wordt sww pad wel lang, door cv buffer hygiene spiraal, in de wp voor opwarming naar sww vat, en dan door instant heater naar de douche/bad.
Gesloten verdeler bedoel je zeker?develdonk schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:39:
Ik heb even een blackout... ben toch nog eens kritisch met jullie comments aan de slag gegaan en nu uitgevogeld dat de vloerverwarmingverdeler een 1"" (25,4mm) aansluiting heeft.
Die hele instant heater heb je niet nodig, boiler van 300 L kan je eventueel ook nog met een element van 3 KW ingebouwd verwarmen, maar ik weet niet of deze tijdens het douchen de boel een beetje bij kan houden. In ieder geval zolang je WP het doet is er geen probleem met SWW.jacovn schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 14:44:
[...]
Bedacht me net dat ik er voor de gemoedsrust van mijn vrouw wel een 400€ instant heater achter kan zetten als die met 50 graden gevoed kan worden, en daar de eind temperatuur ook op 50 graden zetten.
Dan doet die niets totdat het water uit de buffer te koud wordt. Kan ik oneindig douchen in principe, al slaan de WP en de heater wellicht tegelijk aan
Dan wordt sww pad wel lang, door cv buffer hygiene spiraal, in de wp voor opwarming naar sww vat, en dan door instant heater naar de douche/bad.
Zelf hebben wij de Gasketel en dito aansluiting nog aangesloten zitten, maar deze staat uit. Mocht de WP de geest geven start ik deze weer op.
Je bent altijd in balans, wat er in gaat gaat er namelijk ook uit.develdonk schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:39:
Maar ik begrijp je punt, je wil optimaal van je 1" aansluiting gebruik maken.
inderdaad: ben een beetje aan het rekenen aan de open verdeler. hydraulisch klopt het natuurlijk altijd doordat het een open verdeler is maar ik wil natuurlijk wel dat de warmte de vloer ingaat en niet als T retour terug bij de warmtepomp komt... das niet heel best voor de COP.koevlaas2 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 17:18:
[...]
Je bent altijd in balans, wat er in gaat gaat er namelijk ook uit.
Maar ik begrijp je punt, je wil optimaal van je 1" aansluiting gebruik maken.
Ik denk dat het allemaal net aan kan als ik de warmtepompen op stand 1 zet en met beetje mazzel 1,6m3/uur heb aan de cv kant die 1 inch is (16 groepen 20mm dus lijkt me best reëel/voorzichtig). Ik kan daar altijd de circulatiepomp nog naar stand 2 (of extreme measures stand 3) zetten maar tegen de tijd dat de kamstrup er in zit kan ik de flow gewoon aflezen om het zeker te weten.
Open verdeler wordt het dus (spirotech ax100) en ben nu aan het kijken hoe ik dat dan wil regelen met de thermosstaat e.d. en of ik wil dat er maar 1 warmtepomp aanspringt of wellicht toch altijd 2 wp's tegelijk.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Mijn Espace HTV staat de pomp ook van in stand 1 anders is de rondpompflow teveel. Vloer word beter warm dan ooit tevoren.develdonk schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 17:28:
[...]
inderdaad: ben een beetje aan het rekenen aan de open verdeler. hydraulisch klopt het natuurlijk altijd doordat het een open verdeler is maar ik wil natuurlijk wel dat de warmte de vloer ingaat en niet als T retour terug bij de warmtepomp komt... das niet heel best voor de COP.
Ik denk dat het allemaal net aan kan als ik de warmtepompen op stand 1 zet en met beetje mazzel 1,6m3/uur heb aan de cv kant die 1 inch is (16 groepen 20mm dus lijkt me best reëel/voorzichtig). Ik kan daar altijd de circulatiepomp nog naar stand 2 (of extreme measures stand 3) zetten maar tegen de tijd dat de kamstrup er in zit kan ik de flow gewoon aflezen om het zeker te weten.
Open verdeler wordt het dus (spirotech ax100) en ben nu aan het kijken hoe ik dat dan wil regelen met de thermosstaat e.d. en of ik wil dat er maar 1 warmtepomp aanspringt of wellicht toch altijd 2 wp's tegelijk.
Waarom wil je eigenlijk van verdeler wisselen, als het nu werkt dan moet je er niet aan zitten. Don't fix things that are not broken
ik had hier vanmiddag een cop over periode van 7 uur van >6: ik blijf overal vanaf nukoevlaas2 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:00:
[...]
Mijn Espace HTV staat de pomp ook van in stand 1 anders is de rondpompflow teveel. Vloer word beter warm dan ooit tevoren.
Waarom wil je eigenlijk van verdeler wisselen, als het nu werkt dan moet je er niet aan zitten. Don't fix things that are not broken
de vragen hierboven gaan over nieuwe installatie met 2 ecodan 7,5kw's op 1 vloerverwarmingscircuit. IS niet bij mij thuis
In welke stand heb jij je pomp draaien?develdonk schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:11:
[...]
ik had hier vanmiddag een cop over periode van 7 uur van >6: ik blijf overal vanaf nu
de vragen hierboven gaan over nieuwe installatie met 2 ecodan 7,5kw's op 1 vloerverwarmingscircuit. IS niet bij mij thuis
Heb je nu ook WAR actief? Klopt het dat de minimumtemperatuur van de stooklijn 25 graden is?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
pomp op stand 3 en draait 1,08 m3/uur. vermogen warmtepomp heeft grootste gedeelte van de tijd op 660 watt gedraait (laagste stand ooit gemeten hier) en daarmee de T retour van 23,3 verhoogt naar 26,8. buitentemp was 11 graden. Alles werkt inderdaad op WAR regeling.mightym schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:13:
[...]
In welke stand heb jij je pomp draaien?
Heb je nu ook WAR actief? Klopt het dat de minimumtemperatuur van de stooklijn 25 graden is?
25 is idd de laagste stand voor war maar ik heb hem op 27 staan.
[ Voor 9% gewijzigd door develdonk op 15-10-2016 18:18 ]
Gisteren COP 5,66 in de avond uren volgens de Ecodan meter, ik ben dan ook zo blij als een hond met 7 staarten. Morgen kan ik ook de resultaten van SWW bekijken en hoop op nog 7 staarten extra.develdonk schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:11:
[...]
ik had hier vanmiddag een cop over periode van 7 uur van >6: ik blijf overal vanaf nu
Aha, die kennis van je met z'n grote huis en 2 WP's
Blijkbaar werkt whatever je er maar inknalt, maar je wil het natuurlijk in 1 keer goed doen.
Hier heeft de warmtepomp nog maar 3 keer gedraaid de afgelopen 14 dagen. Ik kan er nog niet veel over zeggen. De pomp draait hier ook op stand 3, dat zorgt voor een rustiger beeld tijdens het draaien (lagere vermogens). Ik heb mijn voelsprieten uit staan om binnenkort een warmtemeter te kunnen scoren, toch wel leuk om de COP realtime te kunnen volgen. Ik heb eigenlijk geen zin meer in een eigen knutsel warmtemeter met onderdelen die slijtagegevoelig zijn.develdonk schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:17:
[...]
pomp op stand 3 en draait 1,08 m3/uur. vermogen warmtepomp heeft grootste gedeelte van de tijd op 660 watt gedraait (laagste stand ooit gemeten hier) en daarmee de T retour van 23,3 verhoogt naar 26,8. buitentemp was 11 graden. Alles werkt inderdaad op WAR regeling.
25 is idd de laagste stand voor war maar ik heb hem op 27 staan.
Helemaal mee eens,develdonk schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:21:
eens: mijn conclusie is tot nu toe dat ecodan echt mooi (te groot) apparaat is... geeft al behoorlijke performance zo out of the box en met beetje war tweaken schiet hij ook nog eens lekker omhoog. ben benieuwd wanneer het dadelijk gem 1 graad buiten is hoe dan de resultaten zijn....
Staat je ELGA al op Marktplaats ?
Edit: Pompstand 2 op de Ecodan, ander gaat er wel erg veel water de vloerverwarming in.
[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 15-10-2016 18:30 ]
Ben hier niet zo in thuis, maar als ik bovengenoemde waarden zie en je gebruikt voor de huisverwarming zowel een Lucht/Water warmtepomp als een gas cvketel, is het dan puur financieel gezien, niet optimaler om bij (erg) lage buitentemperaturen volledig over te gaan op de gas cvketel?Wodan89 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:40:
[...]
max bij -20 10.46kw 2.14cop bij 35c afgiften
max bij -15 is 13.59 2.17
max bij 7c is 14.82 4.04
nominaal bij -15 11.20kw 2.34cop
nominaal bij 7c 11.20 4.46
minimaal
bij -10 8.96kw 2.83cop
bij -7 4.91 2.84
bij 2c 5.73 3.69
bij 7c 5.53 4.41
bij 12c 4.39 4.92
bovendien is Zubadan een soort 2 traps warmtepomp met 3 expansieventielen, dat kun je niet zo vergelijk met een standaard warmtepomp.

(dit gaat natuurlijk niet op voor diegenene die het gas afsluiten)
Verwijderd
Met panelen op je dak lach je je helemaal dood, dan zakt die 17ct naar een 5-6ct/kwh.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2016 19:32 ]
Niet als je de warmtepomp laat draaien op je overschot. Dan is een COP van 1 ofzo al genoeg om quitte te spelen.Cass schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 19:24:
[...]
Ben hier niet zo in thuis, maar als ik bovengenoemde waarden zie en je gebruikt voor de huisverwarming zowel een Lucht/Water warmtepomp als een gas cvketel, is het dan puur financieel gezien, niet optimaler om bij (erg) lage buitentemperaturen volledig over te gaan op de gas cvketel?![]()
(dit gaat natuurlijk niet op voor diegenene die het gas afsluiten)
Ik denk dat de Elga kwa performance niet onder doet voor de Ecodan. De Ecodan heeft meer mogelijkheden en Techneco heeft de Elga nauwelijks verbeterd.koevlaas2 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:23:
[...]
Helemaal mee eens,
Staat je ELGA al op Marktplaats ?
Edit: Pompstand 2 op de Ecodan, ander gaat er wel erg veel water de vloerverwarming in.
Maar we moeten de winter nog afwachten.
Mijn verguiste Elgaatje heeft afgelopen nacht een COP van 5,47 neer gezet (echt gemeten) en de moment meting van ochtens een COP 6,7.
Ik denk dat de A-klasse WP's niet zoveel van elkaar verschillen. Door de subsidie en Spanje zijn de Ecodans erg aantrekkelijk geworden. Vorig jaar waren ze te duur t.o.v. de Elga. We konden vorig jaar ook niet weten dat er zo'n aantrekkelijke subsidieregeling zou komen.
Ik houd mijn Elga voor de basislast en wil er een WP bijzetten maar dan met het goede werkmiddel, R34 of R134A ook voor DHW 70C. De Ecodan is in feite verouderd, zeker als er nieuwe regels gaan komen wat betreft het werk middel.
Verwijderd
Het grappige is dat sww bereiding met een HR107-combiketel een rendement van minder dan 65% op jaarbasis haalt. Dit is bij 7,2 GJ/a voor sww (ca. 300 m³/a aan gas als ik me niet vergis),Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 19:30:
Zelfs met een COP van 2 heb je een 4kwh nodig om een kuub gas te vervangen. 4*17ct=64cent, een kuub gas kost een 60ct dus zelfs in zo ongeveer het meest beroerde geval draai je bij benadering quitte, vooral als je de nacht overslaat en overdags aanwarmt is het knap lastig om aan de -20 te komen.
Met panelen op je dak lach je je helemaal dood, dan zakt die 17ct naar een 5-6ct/kwh.
bij lager verbruik is het rendement lager en kan zelfs onder de 50% zakken!
Ref.: (Additioneel) Rapport uit 2014 over HR107 ketels (warmtebesluit, warmteregeling)
[ Voor 0% gewijzigd door dunklefaser op 15-10-2016 20:32 . Reden: verduidelijkt: gasverbruik 300m³/a voor sww ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
Overigens kan dat nog veranderen als straks de bonussen op de energiecontracten bij laag gasverbruik de nek om worden gedraaid (eerste beweging zie je al). Dan laat ik Liander daadwerkelijk de gasleiding dichtdraaien waardoor het rendement toeneemt omdat de vaste kosten wegvallen. Dan is die paar honderd euro investering voor de SWW-voorziening opeens een stuk boeiender.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2016 20:17 ]
Dat is ook een erg goed resultaat voor jouw ELGA, waar ik trouwens niet van zeg dat deze slecht is oid.Tomexergie schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 19:34:
[...]
Ik denk dat de Elga kwa performance niet onder doet voor de Ecodan. De Ecodan heeft meer mogelijkheden en Techneco heeft de Elga nauwelijks verbeterd.
Maar we moeten de winter nog afwachten.
Mijn verguiste Elgaatje heeft afgelopen nacht een COP van 5,47 neer gezet (echt gemeten) en de moment meting van ochtens een COP 6,7.
Ik denk dat de A-klasse WP's niet zoveel van elkaar verschillen. Door de subsidie en Spanje zijn de Ecodans erg aantrekkelijk geworden. Vorig jaar waren ze te duur t.o.v. de Elga. We konden vorig jaar ook niet weten dat er zo'n aantrekkelijke subsidieregeling zou komen.
Ik houd mijn Elga voor de basislast en wil er een WP bijzetten maar dan met het goede werkmiddel, R34 of R134A ook voor DHW 70C. De Ecodan is in feite verouderd, zeker als er nieuwe regels gaan komen wat betreft het werk middel.
Alleen minder praktisch als het om bepaalde toepassingen gaat.
Verder is deze lekker compact waardoor plaatsing bijna altijd mogelijk is.
Vwb de Ecodan, per watt is deze volgens mij goedkoper dan de ELGA reken zelf maar eens uit.
Verder kent de Ecodan een paar voordelen maar zeker ook een aantal nadelen net zoals de ELGA
Ik kijk eigenlijk ook wel uit naar een WP die 70c kan maken, hoeft het electrische element helemaal niet meer aan het werk.
Idem hierdeveldonk schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:11:
[...]
Heb de boel iets anders ingesteld nu, minimale aanvoer 34 graden.
Vanaf vanochtend 08.00
4 runs gehad, eerst nog met 30 graden aanvoer, maar laatste run van vandaag met 34 graden.
Een run is net geen 1,5 uur. Van 21 naar 21,5gr
Afkoel naar 21-->21 duurt circa 1,5 uur.
Laatste run was:
16:08 - 17:26 (78 minuten)
Buitentemp: 12 graden
5,7 kWh warmte
0,93 kWh elektra
COP = 6,13
Even kort door de bocht zou ik per dag 8 runs hebben, praktijk zal misschien 7 zijn. Of we op deze manier verwarmen echt minder kWh verbruikt betwijfel ik, ik laat het morgen nog even zo staan. Zeker als de COP met lagere buitentemperaturen naar beneden gaat. Mijn gevoel zegt dat iets lagere aanvoer = langere runs minder kWh verbruikt. Maja meten is weten. Zondag op Maandag en Maandag op Dinsdag nog even nachtverlaging(1 graad) doorvoeren met huidige stooklijn. Kijken wat dat doet.
[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 15-10-2016 20:30 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Die LG bij mij wilde op de thermostaat ook niet terug moduleren hij ging altijd volgas en keek niet eens naar het setpoint van de uittrede cv temperatuur. Pas toen ik WAR aanzette (en hij niet meer naar de thermostaat keek) ging hij terug in vermogen.Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 19:52:
Die LG zal wel iets minder renderen dan dat maar nog altijd blijft het knap spul. Ik krijg het terugmoduleren alleen nog niet voor elkaar, we hebben drie van die dingen staan in totaal en ze vertonen allemaal hetzelfde gedrag. Maandag de importeur maar eens bellen, misschien willen ze helpen
Ik denk dat bij een behoorlijk SWW verbruik, vaak bad enz, een WP met boiler behoorlijk rendabel kan zijn. Met COP 2,7 gemiddeld voor SWW kun je behoorlijk wat op primaire energie besparen. Bij gebruik van zonne panelen draai je de hele zomer op de zon. Daar boven op komt nog dat mijn CV ketel in de standby mode ook nog elektriciteit verbruikt , c.a. 300kWh/jaar.dunklefaser schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:09:
[...]
Het grappige is dat sww bereiding met een HR107-combiketel een rendement van minder dan 65% op jaarbasis haalt. Dit is bij 7,2 GJ/a voor sww (ca. 300 m³/a aan gas als ik me niet vergis),
bij lager verbruik is het rendement lager en kan zelfs onder de 50% zakken!
Ref.: (Additioneel) Rapport uit 2014 over HR107 ketels (warmtebesluit, warmteregeling)
Verwijderd
Dat is precies waar wij last van hebben, maar op de WAR-regeling houdt 'ie het circuit permanent op temperatuur toch? Overigens vertoont hij precies hetzelfde gedrag met de LG thermostaat in de woonkamer en een ingestelde temperatuur op de warmtepomp zelf (dus regeling op basis van de temp in de kamer ipv uitgaande watertemp wat ik hier en bij pa nodig heb). Het meest rare is nog dat 'ie in de koelmodus het wel doet, dan zie je hem terugzakken naar een 600-800w AC.Kabbie_Kabbie schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:52:
[...]
Die LG bij mij wilde op de thermostaat ook niet terug moduleren hij ging altijd volgas en keek niet eens naar het setpoint van de uittrede cv temperatuur. Pas toen ik WAR aanzette (en hij niet meer naar de thermostaat keek) ging hij terug in vermogen.
Dit klinkt wel als een forse bug eigenlijk.. Ik heb alleen de mazzel dat de boel hier in balans is in de silent mode, mijn systeem komt precies goed uit met die ~5kw aan warmte die er dan in gaat, het is voldoende in staat om de alles op te eten mits ik een iets hoger dan gewenst uitgaande watertemperatuur toelaat. Het liefst zou ik max 28-30 graden het circuit in gooien zodat 'ie nog lager in z'n vermogen zou zakken en de dT kleiner zou zijn, nu is het vaak een graad of 32-33 uitgaand met een graad of 24-26 retour. Op zich prima en de COP lijdt er niet echt onder maar toch.
Overigens zit er in de buitenunit nog een blok met jumpers die in de installatiehandleidingen nergens wordt beschreven. Ik vraag me af waarvoor die instellingen zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2016 21:03 ]
Behoorlijk is relatief . . .Tomexergie schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:53:
[...]
Ik denk dat bij een behoorlijk SWW verbruik, vaak bad enz, een WP met boiler behoorlijk rendabel kan zijn. Met COP 2,7 gemiddeld voor SWW kun je behoorlijk wat op primaire energie besparen. Bij gebruik van zonne panelen draai je de hele zomer op de zon. Daar boven op komt nog dat mijn CV ketel in de standby mode ook nog elektriciteit verbruikt , c.a. 300kWh/jaar.
Jouw eigen voorbeeld van ca. 300 kWh/jaar voor het electra stand-by? verbruik van je CV ketel
kan ik een totaal verbruik van 130 kWh/a voor mijn 16 jaar oude AWB-ketel tegenoverstellen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
'Japanse pompen zijn niet goed voor Nederland'snoekds20 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:54:
Misschien hier al langs gekomen..
https://www.bright.nl/nie...erland-over-op-warmtepomp
Wat een onzin verhaal op sommige punten.
Import van EVs
het is voor de leek natuurlijk beter te verkopen wanneer deze uit NL komen,koevlaas2 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:58:
[...]
'Japanse pompen zijn niet goed voor Nederland'
Wat een onzin verhaal op sommige punten.
alhoewel.. de nieuwe nefit warmtepomp serie
> mono block = volgens mij ontwikkeld door bosch thermotechniek bij buderus is het dezelfde unit in DE en B
> Split = brandlabel LG therma V met eigen binnenunit ?
Rhema hybride = brandlabel mitsubishi puhz-w85vha of puhz-w50vha
lijkt me ook niet echt een echt NL product? kijkt de massa dan echt niet door het labetje heen ?
2000e besparenLuiaard schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 22:01:
Ik lees hier dingen over twee warmtepompen. Ik zou qua complexiteit en benodigde footprints binnen/buiten toch echt veel liever één WP neerhangen die goed gedimensioneerd is op het te verwarmen huis. Als het kiezen voor twee warmtepompen puur en alleen is omdat het financieel aantrekkelijker is om twee keer subsidie te pakken op een kleinere WP dan één grotere, waar ben je dan mee bezig?
Wat te denken van de bedrijfszekerheid?
Een CV ketel kan bijna elk bedrijfje zo wel fixen.
Een WP daarin is (nog ) niet zo ingeburgerd dat er over op 24h basis services beschikbaar is.
Beetje kul verhaal, maar goed, als het verkoopt he.....snoekds20 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:54:
Misschien hier al langs gekomen..
https://www.bright.nl/nie...erland-over-op-warmtepomp
Oftopic: Tijdje weg geweest snoek.
zit bij de electrische fietsen en de CV inruilen voor een Wp is een project op termijn.
Het is super dat die subsidie er is, maar waarom niet gebruiken hoe hij bedoeld is? Ik vind het echt vreemd om ingewikkelde constructies te gaan maken vanuit dit oogpunt.Wodan89 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 22:06:
[...]
2000e besparen
Wat te denken van de bedrijfszekerheid?
Een CV ketel kan bijna elk bedrijfje zo wel fixen.
Een WP daarin is (nog ) niet zo ingeburgerd dat er over op 24h basis services beschikbaar is.
Koeltechniek bestaat al wel lang hoor, zo ingewikkeld is dat niet. Misschien een iets anders opgeleide monteur nodig dan voor de gemiddelde cv-ketel, maar meer ook niet.De bedrijven hebben inmiddels ook wel door dat warmtepompen in Nederland steeds meer voet aan de grond krijgen.
Bedrijfszekerheid? Denk het niet met twee elementen die beide niet voldoende vermogen leveren voor de gehele verwarmingsvraag. Het is niet alsof er eentje redundant staat te zijn als backup.
Bestel gewoon lekker een 14kW versie als je die nodig hebt i.p.v. 2x7kW. Of doe wel je eigen ding, maar ga die constructies niet aanraden aan anderen. Technisch gezien nonsens.
Import van EVs
Verwijderd
Ik vraag me al een tijdje af waar temperaturen > 40c nuttig voor zijn, iedereen wil het kennelijk maar ik begrijp het niet echt, anders dan het sneller vullen van een bad.koevlaas2 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:17:
[...]
Ik kijk eigenlijk ook wel uit naar een WP die 70c kan maken, hoeft het electrische element helemaal niet meer aan het werk.
als je een losse WP boiler koopt krijg je hier ook subidie op?Luiaard schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 22:14:
[...]
Het is super dat die subsidie er is, maar waarom niet gebruiken hoe hij bedoeld is? Ik vind het echt vreemd om ingewikkelde constructies te gaan maken vanuit dit oogpunt.
Koeltechniek bestaat al wel lang hoor, zo ingewikkeld is dat niet. Misschien een iets anders opgeleide monteur nodig dan voor de gemiddelde cv-ketel, maar meer ook niet.De bedrijven hebben inmiddels ook wel door dat warmtepompen in Nederland steeds meer voet aan de grond krijgen.
Bedrijfszekerheid? Denk het niet met twee elementen die beide niet voldoende vermogen leveren voor de gehele verwarmingsvraag. Het is niet alsof er eentje redundant staat te zijn als backup.
Bestel gewoon lekker een 14kW versie als je die nodig hebt i.p.v. 2x7kW. Of doe wel je eigen ding, maar ga die constructies niet aanraden aan anderen. Technisch gezien nonsens.
Uiteindelijk gaat het er toch om dat de warmte in NL op een zo duurzaam mogelijke manier word opgewekt?
bv er staat nergens omschreven dat je een gesubsideerde wp niet mag inzetten om een zwembad of jaccuzzi milieu vriendelijk te verwarmen
Ik ben het met je eens dat je dit niet aan een leek moet gaan aanraden.
Voor een onderlegde techneut is dit wel redelijk goed te volgen. echter voor een leek is een ongeregeld cascade opstelling niet echt te begrijpen...
Maar een 1x 14kw heeft ook een lager modulatie bereik dan een 2x7kw.
2 units is wel weer wat duurder in installatie kosten en fitwerk.
zal er om hangen of men zin heeft in het extra werk.
Mocht ik gaan verhuizen dan ga ik mogelijk voor 2 monoblock,s
Verwijderd
kosten is het probleem nietVerwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 22:41:
Uit ervaring, ik heb beide staan, pak een split. Die 150-200 euro Stek kosten maken het ook niet meer en de units zijn compacter. Het is allemaal net even wat makkelijker
Mijn ervaring is dat wanneer je langere afstanden hebt je meer vermogen verlies in de gasleidingen krijgt.
32M geeft hier bij max vermogen 10c b 35c aanvoer 10% verlies bij max power
zal nog eens testen bij lagere temperaturen.
bij een monoblock heb je alleen de thermische verliezen in de waterleiding.
Verder is een 2x 32mm geisoleerde grondleiding net zo duur dan een gasleiding + stek installateur.
Anti legionella schrijft een temperatuur voor van > 60c en officieel moet je water een temperatuur hebben van 55c bij het tappunt.Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 22:30:
[...]
Ik vraag me al een tijdje af waar temperaturen > 40c nuttig voor zijn, iedereen wil het kennelijk maar ik begrijp het niet echt, anders dan het sneller vullen van een bad.
Je kan met standaard radiatoren eigenlijk niet echt koelen, je aanvoer is met ca. 18c nog te warm om zoden aan de dijk te zetten en ga je lager in temperatuur dan condenseren de radiatoren en word het een roest/waterballet. Ook vloerverwarming kan om die reden niet te koud.Waterkoker schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:04:
Ik lees dat een warmtepomp ook de optie heeft om te koelen. Ik vroeg mij af hoe dit in zijn werk gaat als je alleen over T22 radiatoren beschikt? Het lijkt mij niet dat in de zomer je huis dan sterk afkoelt of heb ik dat mis?
Verwijderd
Officieel 55c op tappunt ? Daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Dan is een 'eco-stand' of thermostaat instelling op mijn Remeha Tzerra, nog een paar weken in gebruik en daarna de nieuwe WP, van 40c kennelijk/mogelijk illegaal ?koevlaas2 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:02:
[...]
Anti legionella schrijft een temperatuur voor van > 60c en officieel moet je water een temperatuur hebben van 55c bij het tappunt.
Verwijderd
Niet, je hebt vloerverwarming nodig wil je daar *iets* mee kunnen, de radiatoren halen geen zak uitWaterkoker schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:04:
Ik lees dat een warmtepomp ook de optie heeft om te koelen. Ik vroeg mij af hoe dit in zijn werk gaat als je alleen over T22 radiatoren beschikt? Het lijkt mij niet dat in de zomer je huis dan sterk afkoelt of heb ik dat mis?
Verwijderd
Hangt natuurlijk af van de totale oppervlakte van deze radiatoren. Ik zag onlangs in het BBC programma Click een stukje over een Japans hotel welke volledig gerobotiseerd was, receptie, kofferdragen ed. waar de kamer gekoeld werd met een radiator. Grote opvangbak voor het condenswater er onder. Fraaie low-noise en met minimale luchtverplaatsing werkende airco oplossing. Werkte kennelijk prima.Waterkoker schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:04:
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2016 23:22 ]

(Er is geen vloerverwarming)
Of is er beslist lagetemperatuurverwarming nodig, weet niet of daarmee het huis te verwarmen is...
(aanvulling, gezien onderstande berichten) de 80 graden betreft de maximale temperatuur, het is een modulerend systeem in combinatie met de Honeywell)
[ Voor 24% gewijzigd door Cass op 16-10-2016 00:02 ]
Ja, ik zat mij al af te vragen hoe ik het koelen moest zien in mijn situatie.koevlaas2 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:07:
[...]
Je kan met standaard radiatoren eigenlijk niet echt koelen, je aanvoer is met ca. 18c nog te warm om zoden aan de dijk te zetten en ga je lager in temperatuur dan condenseren de radiatoren en word het een roest/waterballet. Ook vloerverwarming kan om die reden niet te koud.
Maar waarom kiest men dan toch vaak voor een warmtepomp die kan verwarmen en koelen? Of gooien die dat allemaal over de vloerverwarming en/of i.c.m. jagaś die over ventilators beschikken?
Het lijkt mij dat dit nog de standaard waarde is waarmee de Intergas is geleverd. Heb je al waterzijdig ingeregeld en gespeeld met de instellingen van de ketel? Anders kan ik jou dit topic aanradenCass schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:21:
Nu woon ik in een oud huis (ca 1895),dus niet mega goed geisoleerd, gebruik een Intergas Kombi Kompakt HReco 36 gas cvketel (ca 2200 m3 gas per jaar). De gas CV ketel levert de radiatoren nu water op 80 graden. Heeft het zin om het water voor te verwarmen met een waterpomp en daarna op temperatuur brengen met de gasketel? Of zijn er betere opties?![]()
Of is er beslist lagetemperatuurverwarming nodig, weet niet of daarmee het huis te verwarmen is...
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
en
https://www.vandomburg.ne...l-instellen-en-afregelen/
Volgens mij heb ik bij mijn ouders de cv aanvoer op 55/60 zitten zo uit mijn hoofd. Verbruik is dan ook flink gedaald van 2800m3 naar 2200m3. Daarnaast speelt bewustwording ook een rol. Verder heb ik de thermosstaat ook iets meer ingeregeld op de tijden dat mijn ouders thuis zijn. En daarnaast de radiatoren waterzijdig ingeregeld.
Heel google staat er vol mee, gebruik de zoekterm 'temperatuur water bij tappunt' maar eens.Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:12:
[...]
Officieel 55c op tappunt ? Daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Dan is een 'eco-stand' of thermostaat instelling op mijn Remeha Tzerra, nog een paar weken in gebruik en daarna de nieuwe WP, van 40c kennelijk/mogelijk illegaal ?
Ik neem aan dat je nu niet 24/7 80c water door de radiatoren laat lopen ?Cass schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:21:
Nu woon ik in een oud huis (ca 1895),dus niet mega goed geisoleerd, gebruik een Intergas Kombi Kompakt HReco 36 gas cvketel (ca 2200 m3 gas per jaar). De gas CV ketel levert de radiatoren nu water op 80 graden. Heeft het zin om het water voor te verwarmen met een waterpomp en daarna op temperatuur brengen met de gasketel? Of zijn er betere opties?![]()
24/7 35c door de radiatoren kan weleens hetzelfde effect hebben als je 80c start/stopsysteem nu, je zou je ketel eens op deze temperattur kunnen begrenzen en zo een weekje oid draaien.
Nee, water voorverwarmen met een WP is mogelijk, echter komt het met 50c retour dan is dit te warm voor een WP. Bedenk dat een WP het meeste rendement heeft bij de laagst mogelijke temperatuur, zo tussen de 25 en 30c aanvoer.
Verwijderd
Maar dat geldt toch alleen bij gebruik van boilers ? Doorstromers zoals mijn CV-ketel hebben dat legionella-probleem tch niet ?koevlaas2 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:44:
[...]
Heel google staat er vol mee, gebruik de zoekterm 'temperatuur water bij tappunt' maar eens.
Geldt voor zover ik geïnformeerd ben ook voor cv ketels, btw het is 60c bij het tappuntVerwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:55:
[...]
Maar dat geldt toch alleen bij gebruik van boilers ? Doorstromers zoals mijn CV-ketel hebben dat legionella-probleem tch niet ?
Verwijderd
Tappunt, dat is de kraan naar ik aanneem, welke altijd achter de verwarmingsbron ligt. Lijkt me stug, heb onlangs een Siemens electrische doorstromer gekocht en die kan kan niet eens boven 40c verwarmen.koevlaas2 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 00:05:
[...]
Geldt voor zover ik geïnformeerd ben ook voor cv ketels, btw het is 60c bij het tappunt
Toch is het zo.. maar goed je banden met 1,5 mm profiel rijden toch ook goed.Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 00:09:
[...]
Tappunt, dat is de kraan naar ik aanneem, welke altijd achter de verwarmingsbron ligt. Lijkt me stug, heb onlangs een Siemens electrische doorstromer gekocht en die kan kan niet eens boven 40c verwarmen.
Het zijn gewoon wettelijke eisen.
Het is ook een beetje (boel) hobby en zodoende wil je een apparaat dat ook kan koelen.Waterkoker schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:26:
[...]
Ja, ik zat mij al af te vragen hoe ik het koelen moest zien in mijn situatie.
Maar waarom kiest men dan toch vaak voor een warmtepomp die kan verwarmen en koelen? Of gooien die dat allemaal over de vloerverwarming en/of i.c.m. jagaś die over ventilators beschikken?
De unit 23-24W
De pomp 30W (geeft ie ook aan)
Minimum warmtepomp in bedrijf 697W excl pomp en unit.
Leuk speeltje weer.
Ik heb een kWh meter op mijn Remeha Calenta 35 en die staat vanaf begin maart tot heden al op 225kWhdunklefaser schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:13:
[...]
Behoorlijk is relatief . . .
Jouw eigen voorbeeld van ca. 300 kWh/jaar voor het electra stand-by? verbruik van je CV ketel
kan ik een totaal verbruik van 130 kWh/a voor mijn 16 jaar oude AWB-ketel tegenoverstellen.
Verwijderd
Dan zou de Siemens-doorstromer min of meer als een 'illegaal' apparaat te beschouwen zijn, wat ten onrechte goedkeuring gekregen heeft om op de Nederlandse markt verkrijgbaar te zijn. Verder dat mijn CV-ketel over een als illegaal te beschouwen eco-stand beschikt.koevlaas2 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 00:13:
[...]
Toch is het zo.. maar goed je banden met 1,5 mm profiel rijden toch ook goed.
Het zijn gewoon wettelijke eisen.
Volgens http://wetten.overheid.nl/BWBR0030166/2011-07-01 Bijlage 2 staan de risico situaties welke beschouwt dienen te worden, daar is bij doorstomers naar mijn idee geen sprake van en vervalt om die reden naar mijn idee de eis van 55 of 60c.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2016 00:27 ]
Opvoersetjes voor brommers mogen toch ook gewoon verkocht worden, echter gebruiken is taboe.Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 00:26:
[...]
Dan zou de Siemens-doorstromer min of meer als een 'illegaal' apparaat te beschouwen zijn, wat ten onrechte goedkeuring gekregen heeft om op de Nederlandse markt verkrijgbaar te zijn. Verder dat mijn CV-ketel over een als illegaal te beschouwen eco-stand beschikt.
Volgens http://wetten.overheid.nl/BWBR0030166/2011-07-01 Bijlage 2 staan de risico situaties welke beschouwt dienen te worden, daar is bij doorstomers naar mijn idee geen sprake van en vervalt om die reden naar mijn idee de eis van 55 of 60c.
Niemand die bij jou thuis komt meten, maar je situatie voldoet niet aan de wettelijke eis.
Maak daar maar gerust 60 graden bij het tappunt van.koevlaas2 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:02:
Anti legionella schrijft een temperatuur voor van > 60c en officieel moet je water een temperatuur hebben van 55c bij het tappunt.
Maar dat is dan natuurlijk alleen bij gebouwen/instellingen met een legionella-beheersplan en dat zijn dan wel weer bijna alle gebouwen die geen woning zijn...
Daar moeten ook overal controleerbare keerkleppen voor de toestellen zitten, moet er elke week/maand temperatuur opgenomen worden, moeten niet gebruikte kranen elke week gespoeld worden, worden er af en toe monsters genomen en moet een en ander natuurlijk ook nog gedocumenteerd worden...
Gelukkig hebben woningen in NL geen plicht tot een legionella-beheersplan
Aan de andere kant, buiten dat legionella het vooral goed doet tussen de 25 en 50 graden, moet het water ook nog eens lang stil staan, zodat de legionella tijd heeft om te groeien.
Dus zolang je, zoals de meeste nederlanders, elke dag de douche gebruikt is er weinig aan de hand.
Edit: Als je een doorstroomverwarmer hebt dan, een boiler op een te lage temperatuur is wel een risico natuurlijk...
[ Voor 5% gewijzigd door Stoofie op 16-10-2016 09:45 ]
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Welke warme kraan in je huis gebruik je nou zelden of nooit ?Stoofie schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 09:44:
[...]
Maak daar maar gerust 60 graden bij het tappunt van.
Maar dat is dan natuurlijk alleen bij gebouwen/instellingen met een legionella-beheersplan en dat zijn dan wel weer bijna alle gebouwen die geen woning zijn...
Daar moeten ook overal controleerbare keerkleppen voor de toestellen zitten, moet er elke week/maand temperatuur opgenomen worden, moeten niet gebruikte kranen elke week gespoeld worden, worden er af en toe monsters genomen en moet een en ander natuurlijk ook nog gedocumenteerd worden...
Gelukkig hebben woningen in NL geen plicht tot een legionella-beheersplan![]()
Aan de andere kant, buiten dat legionella het vooral goed doet tussen de 25 en 50 graden, moet het water ook nog eens lang stil staan, zodat de legionella tijd heeft om te groeien.
Dus zolang je, zoals de meeste nederlanders, elke dag de douche gebruikt is er weinig aan de hand.
Edit: Als je een doorstroomverwarmer hebt dan, een boiler op een te lage temperatuur is wel een risico natuurlijk...
Ik heb wel een dode leiding in mijn warme circuit, maar deze ga ik binnenkort weer aansluiten. Ook douche ik met +66c aanvoer water na een nachtelijke anti legionella run.
Correctie, verkeerd afgelezen het is 102 kWh ongeveer 180kWh/jaar dus valt wel mee maar wel mee te nemen bij vergelijk met WP.Tomexergie schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 00:18:
[...]
Ik heb een kWh meter op mijn Remeha Calenta 35 en die staat vanaf begin maart tot heden al op 225kWh
Hier heb ik een apart groep voor de WP binnenunit, hierop zitten ook alle pompen van het systeem ( incl vloerverwarming ) het totale verbruik loopt via een vermogens / kwh meter
valt me op dat de pompen voor het systeem ( wilo para / grundfos alpha 2) zuiniger zijn dan de pomp van de wp binnen unit zelf
globaal verbruiken de hulpsystemen ( pompen ed ) inverhouding , 10% van de buitenunit.
[ Voor 25% gewijzigd door Wodan89 op 16-10-2016 16:36 ]
Ik kom op internet ook hoge temperatuur warmtepompen tegen, waaronder de hiervoor genoemde Daikin Altherma HT. Deze werkt in combinatie met een Intergas KombiOxellaar schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:54:
[...]
Klopt, maar dan is bergafwaarts altijd nog zuiniger.....
Daikin Altherma HT trekt zelfs door naar 80 graden, maar dan met een twee-traps systeem.
-De buitenunit onttrekt warmte aan de omgevingslucht. Deze warmte wordt via het koelmiddel R-410A naar de binnenunit geleid.
-De binnenunit ontvangt de warmte en drijft de temperatuur nog verder op met R-134a.
-Deze warmte wordt via R-134a aan het watercircuit afgegeven. Dankzij het unieke cascade-compressor-systeem worden er watertemperaturen tot 80° C bereikt zonder bijkomende back-upverwarming.
Kompakt HReco 36 (die ik reeds heb). Aangegeven wordt: "Het is niet nodig om de bestaande radiatoren (tot 80°C) en de leidingen te vervangen. De Daikin Altherma hybride warmtepomp kan rechtstreeks op het bestaande verwarmingssysteem worden aangesloten, zodat overbodige installatiekosten en overlast worden vermeden.
Als voordelen worden genoemd:
- Bij uitstek geschikt voor renovatie (aansluiting op hoge
temperatuur radiatoren)
- 25%-30% Lager energieverbruik t.o.v. CV-ketel
Benieuwd naar jullie visie is dit aan te bevelen? Zijn er forumleden die met dit systeem ervaring hebben?
http://www.intergas-verwa...-Daikin-10_HR_ROELOFS.pdf
http://www.intergas-verwa...etels/hybride-warmtepomp/
https://my.daikin.eu/dam/...-721_Catalogues_Dutch.pdf
nee: hier zet de z-wave de circulatiepompen aan en uit wanneer de warmtepomp meer dan x watt gaat verbruiken. Zo draaien de circulatiepompen enkel wanneer nodig. Verder laat ik ze elke zondag even paar minuten lopen (geloof rond 2 uur s'nachts) zodat ze niet vast komen te zitten.Rol-Co schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:01:
Draait bij jullie de pomp ook 24/7? Nu heb ik een aardig goede setting maar draait de cv pomp continue.
Okdeveldonk schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:04:
[...]
nee: hier zet de z-wave de circulatiepompen aan en uit wanneer de warmtepomp meer dan x watt gaat verbruiken. Zo draaien de circulatiepompen enkel wanneer nodig. Verder laat ik ze elke zondag even paar minuten lopen (geloof rond 2 uur s'nachts) zodat ze niet vast komen te zitten.
Maar dan regel je het extern, wat als de wp het zelf regelt?
Ik heb 4 settings voor de pomp maar in deze modus kan ik die niet verstellen, alleen continue aan (30W)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 16-10-2016 17:10 ]
Mijn nevenpompen zijn temperatuur gestuurd en de nachtverlaging gaat al om 12:00 PM in.Rol-Co schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:01:
Draait bij jullie de pomp ook 24/7? Nu heb ik een aardig goede setting maar draait de cv pomp continue.
Als je de gasstook de deur uit wil doen, dan lijkt het mij logisch om alle kosten mee te nemen in de kosten-baten analyse.Wodan89 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 16:28:
Ik ken niemand die het electra verbruik van zijn CV ketel mee neemt in het kosten berekening.
Hier heb ik een apart groep voor de WP binnenunit, hierop zitten ook alle pompen van het systeem ( incl vloerverwarming ) het totale verbruik loopt via een vermogens / kwh meter
valt me op dat de pompen voor het systeem ( wilo para / grundfos alpha 2) zuiniger zijn dan de pomp van de wp binnen unit zelf![]()
globaal verbruiken de hulpsystemen ( pompen ed ) inverhouding , 10% van de buitenunit.
In de COP van een warmtepomp is i.h.a. de pomp meegenomen, bij mij in ieder geval wel.
Elektra verbuik WP bij mij c.a 3000 kW/ per jaar. Vermeden HR pomp verbruik 180 kWh= 6%
Vermeden gasverbuik c.a 1500m3/jaar hierin is het elektriciteitsverbuik meestal niet meegenomen. Het is niet veel maar toch....
Hoge temperaturen zijn altijd nadelig voor de COP, wat voor prestaties bij zegge 60c praten we over ?Cass schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 16:59:
[...]
Ik kom op internet ook hoge temperatuur warmtepompen tegen, waaronder de hiervoor genoemde Daikin Altherma HT. Deze werkt in combinatie met een Intergas Kombi
Kompakt HReco 36 (die ik reeds heb). Aangegeven wordt: "Het is niet nodig om de bestaande radiatoren (tot 80°C) en de leidingen te vervangen. De Daikin Altherma hybride warmtepomp kan rechtstreeks op het bestaande verwarmingssysteem worden aangesloten, zodat overbodige installatiekosten en overlast worden vermeden.
Als voordelen worden genoemd:
- Bij uitstek geschikt voor renovatie (aansluiting op hoge
temperatuur radiatoren)
- 25%-30% Lager energieverbruik t.o.v. CV-ketel
Benieuwd naar jullie visie is dit aan te bevelen? Zijn er forumleden die met dit systeem ervaring hebben?Of zijn er veel betere alternatieven ...
http://www.intergas-verwa...-Daikin-10_HR_ROELOFS.pdf
http://www.intergas-verwa...etels/hybride-warmtepomp/
https://my.daikin.eu/dam/...-721_Catalogues_Dutch.pdf
Mijn HT installatie blijkt het bij 30c aanvoer ook te doen en als het echt koud word heb ik ook niet meer dan 40c nodig. HT installaties hebben helemaal geen hoge temperatuur nodig.
Dus ook extern?koevlaas2 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:19:
[...]
Mijn nevenpompen zijn temperatuur gestuurd en de nachtverlaging gaat al om 12:00 PM in.
Normaal kan de pomp na 3 min uitschakelen en dan elke 10-15 of 20 min even draaien om de temperatuur te meten of continue, maar in deze modus alleen continue.
Nachtverlaging ga ik niets mee doen, mijn vloer is daar veel te traag voor en dat voor die 5 uur. Ik zou eerder dagverlaging toepassen, al lijkt het er op dat de zon dat vandaag doet, benieuwd hoe laat de wp weer op pakt.

Ik snap wel dat je dat verbruik wil mee tellen echter. feitelijk word de warmte opgewekt in de buitenunit.Tomexergie schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:20:
[...]
Als je de gasstook de deur uit wil doen, dan lijkt het mij logisch om alle kosten mee te nemen in de kosten-baten analyse.
In de COP van een warmtepomp is i.h.a. de pomp meegenomen, bij mij in ieder geval wel.
Elektra verbuik WP bij mij c.a 3000 kW/ per jaar. Vermeden HR pomp verbruik 180 kWh= 6%
Vermeden gasverbuik c.a 1500m3/jaar hierin is het elektriciteitsverbuik meestal niet meegenomen. Het is niet veel maar toch....
De pompen heb je alleen nodig voor het transporteren van de warmte
Ik verwacht nu een jaar opwek van 5300kwh eigen verbruik is 3500 = 1800kwh over voor de wp
Laat het totaal verbruik van de hulp systemen 300kwh zijn.
opbrengst van 1.5 pv paneel
Ben benieuwd hoeveel de wp gaat verbruiken.
Wp word hier alleen ingezet voor verwarming.
2000-3000 kwh? als het richting de 3000 gaat kan ik eventueel nog 6 pv panelen bij plaatsen.
[ Voor 15% gewijzigd door Wodan89 op 16-10-2016 19:12 ]
Voor alleen verwarming zou ik het vreselijk veel vinden, ik denk dat je voldoende hebt aan die 1800 kWh.Wodan89 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:09:
[...]
Ik verwacht nu een jaar opwek van 5300kwh eigen verbruik is 3500 = 1800kwh over voor de wp
Ben benieuwd hoeveel de wp gaat verbruiken.
Wp word hier alleen ingezet voor verwarming.
2000-3000 kwh? als het richting de 3000 gaat kan ik eventueel nog 6 pv panelen bij plaatsen.
350kWh per maand gemiddeld voor 5 maanden.
*vergeten te vermelden maarRol-Co schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:17:
[...]
Voor alleen verwarming zou ik het vreselijk veel vinden, ik denk dat je voldoende hebt aan die 1800 kWh.
350kWh per maand gemiddeld voor 5 maanden.
Het gaat om een vrijstaand huis 670m3 en verwarmde garage 80m3 ( 10c )
bj 1997 geisoleerd met
spouwmuur 80mm steenwol
dak 120mm tempex dakplaten
vloer 100mm tempex
HR++ glas 1997
beneden overal vloerverwarming met oversized radiatoren
boven alleen in de badkamer vloerverwarming
normaal gemiddeld gasverbruik van de afgelopen 15j = 1400 a 1600m3 gemiddeld
krijg het met 30c redelijk warm gestookt.
bij 0c overdag richting de 36 a 38c
is dan die +- 2500kwh nog steeds erg veel?
Puur naar het aantal cuubs gekeken, ja.Wodan89 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:24:
[...]
*vergeten te vermelden maar
Het gaat om een vrijstaand huis 670m3 en verwarmde garage 80m3 ( 10c )
bj 1997 geisoleerd met
spouwmuur 80mm steenwol
dak 120mm tempex dakplaten
vloer 100mm tempex
HR++ glas 1997
beneden overal vloerverwarming met oversized radiatoren
boven alleen in de badkamer vloerverwarming
normaal gemiddeld gasverbruik van de afgelopen 15j = 1400 a 1600m3 gemiddeld
krijg het met 30c redelijk warm gestookt.
bij 0c overdag richting de 36 a 38c![]()
is dan die +- 2500kwh nog steeds erg veel?
300 m3 voor sww is dus 1300 aan verwarming alleen.
Met een wp draai je iets comfortabeler dan met de gasketel denk ik dus veel meer dan 1,5x je gas zal het niet worden. (1950)
ik heb er het sw verbruik al vanaf gehaaldRol-Co schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:39:
[...]
Puur naar het aantal cuubs gekeken, ja.
300 m3 voor sww is dus 1300 aan verwarming alleen.
Met een wp draai je iets comfortabeler dan met de gasketel denk ik dus veel meer dan 1,5x je gas zal het niet worden. (1950)
als ik bij vergelijkbaren woningen kijk zitten die vaak wel een stuk hoger.
Ik stook wel 7dagen per week overdag 20 en in de avond 21c
Verder hou ik de KWH meterstanden dagelijks bij van de buiten unit en de kampstru 302.
zal over een maandje wel een de complete maand oktober posten
Ik heb er voorlopig voor gekozen de pomp niet via de Ecodan te schakelen, nu kan eerst het water een beetje opwarmen voordat de vloer ijskoud water terug levert. Dit werkt dan ook goed.Rol-Co schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:02:
[...]
Dus ook extern?
Normaal kan de pomp na 3 min uitschakelen en dan elke 10-15 of 20 min even draaien om de temperatuur te meten of continue, maar in deze modus alleen continue.
Nachtverlaging ga ik niets mee doen, mijn vloer is daar veel te traag voor en dat voor die 5 uur. Ik zou eerder dagverlaging toepassen, al lijkt het er op dat de zon dat vandaag doet, benieuwd hoe laat de wp weer op pakt.
[afbeelding]
Tips?
Elga of Ecodan?
En kan je bij een Ecodan wel elke thermostaat nemen die je wilt. Bij Elga is dat beperkt.
[ Voor 8% gewijzigd door Scharnout op 16-10-2016 23:48 ]
And Bob's your uncle ...
Mijn pomp van de ecodan schakelt na 10 min uit. Mijn vloerverwarmingspomp grundfos alfa 2 schakelt in bij 28 graden C aanvoertemp en mijn ventilatoren op de jaga lt33 schakelen bij 25 graden C in.Rol-Co schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:02:
[...]
Dus ook extern?
[afbeelding]
Als de wp gestopt is draait mijn vloerverwarmingspomp vaak nog een 1/2 door.
Gisteren heeft mijn wp 2,5h gedraaid s'morgens. Ik ben nieuwsgierig naar de uitkomsten van de metingen van de mede ecodan gebruikers.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Gisteren alleen in de nacht en morgen gedraaid, de rest van de dag de zon goed op de pui waardoor hij vanaf gisteren ochtend tot nu nog niet gedraaid heeft.corsat schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:07:
[...]
Mijn pomp van de ecodan schakelt na 10 min uit. Mijn vloerverwarmingspomp grundfos alfa 2 schakelt in bij 28 graden C aanvoertemp en mijn ventilatoren op de jaga lt33 schakelen bij 25 graden C in.
Als de wp gestopt is draait mijn vloerverwarmingspomp vaak nog een 1/2 door.
Gisteren heeft mijn wp 2,5h gedraaid s'morgens. Ik ben nieuwsgierig naar de uitkomsten van de metingen van de mede ecodan gebruikers.
Wel stook ik 1kWh per dag weg alleen aan de pomp en het standby van de unit.
Vroeger hadden we daar de eenhedenpolitie voorRol-Co schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:24:
[...]
Wel stook ik 1kWh per dag weg alleen aan de pomp en het standby van de unit.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Quooker heeft combi en een combi+. De combi+ levert warm en kokend water beide door het op te warmen met elektriciteit. De combi levert warm en kokend water waarbij het warme water deels elektrisch wordt geleverd, naarmate de cv op gang is gekomen en warm water heeft, dan komt het water van de cv af.
NU vroeg ik mij af wat handiger/zuiniger is voor wanneer je een warmtepomp heb. Een quooker die dus de warm water van de warmtepomp afneemt, of een quooker die zelf warmwater aanlevert.
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic