Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.095 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jaari schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:06:
[...]

Met de installatie van de WP heb ik tevens mijn open verdeler vervangen door een gesloten.
Volgens mij wil een WP juist een klein temperatuurverschil hebben tussen aanvoer en retour. Dat pleit juist voor een hoge snelheid :?
In mijn simpele redenatie zou ik zeggen dat als je te weinig of klein vermogen hebt moet de snelheid omhoog zodat de retour temperatuur snel hoog word waardoor de warmtepomp die weer kan verhogen en het dus sneller warm water word.
Of in geval van een aan uit warmtepomp.

Met een zwaardere inverter zou je juist wat lager in snelheid zodat hij sneller terug toert, het vermogen om dat koude retour water te warmen heeft hij toch wel. Ik zag gisteren zelfs een verschil van 8 graden tussen aanvoer en retour, op het moment dat hij terug toertde werd dat kleiner (5).

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:17:
[...]

Dit is wat ik tot nu toe heb gezien voor mijn 6kW G-serie,
450W (19 Hz)
514W (20 Hz), [lijkt op 450W + extra verwarming verbruik bijv crackcase heater)
720W (27Hz)
900W (37Hz)
1800W (46 Hz) vollast bij 2C door stooklijn met 8C te verhogen

Begint jouw serienummer van unit ook met 56 178?
Want ik heb beduidend lager verbruik bij 37Hz
Serie nummer eindigd op 0165, mijne is ouder dan jou model. Net gekeken, ongeveer 1350 watt met 39 hertz

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 20-10-2016 19:54 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53
reneeke1970 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:36:
[...]
Serie nummer eindigd op 0165, mijne is ouder dan jou model. Net gekeken, ongeveer 1350 watt met 39 hertz
Verschil is bizar voor 79 later in serie, zaterdag eens kijken of ik die van mij op andere fase met ander kWh-meter kan zetten of dat nog een ander merk heb liggen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 00:18
develdonk schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:26:
Ferdie: je zou uit moeten rekenen hoeveel kwh je heatpumps in de winter leveren om te kijken of je hier iets mee kan. Ik heb het wel een keertje gedaan maar de conclusie was dat heatpipes niet heel veel bij kunnen dragen aan CV in de winterperiode. Ik denk dus dat het je niet veel kan brengen maar altijd leuk om het zelf nog eens na te rekenen.

Verder gebruiken we in dit topic veelal L/w warmtepompen of l/l warmtepompen. w/w/'s eigenlijk niet zover ik weet...
Dank. Moet ik eens doen.. ik vond op een Canadese site dat heat pipes daar in de winter nog altijd iets van 2.2 kWh per m2 vangen op een vergelijkbare breedtegraad. Maar merk nu al dat de boilers hier niet ver boven de 35 graden uitkomen, dus voor ruimte verwarming inderdaad niet echt bruikbaar. Tenzij, dacht ik, je daar de warmte verder uit trekt m.b.v. warmtepomp.

Maar bedankt voor de opmerking over w/w, het is nog een nieuw gebied voor mij. Wordt dus de boiler verwarmen met l/w waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:39
Rol-Co schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:29:
[...]

In mijn simpele redenatie zou ik zeggen dat als je te weinig of klein vermogen hebt moet de snelheid omhoog zodat de retour temperatuur snel hoog word waardoor de warmtepomp die weer kan verhogen en het dus sneller warm water word.
Of in geval van een aan uit warmtepomp.

Met een zwaardere inverter zou je juist wat lager in snelheid zodat hij sneller terug toert, het vermogen om dat koude retour water te warmen heeft hij toch wel. Ik zag gisteren zelfs een verschil van 8 graden tussen aanvoer en retour, op het moment dat hij terug toertde werd dat kleiner (5).
Flow verhogen met te weinig vermogen zakt de temperatuur nog meer van in is mijn ervaring.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:29:
Da's een beetje het probleem met mijn LG, het is een inverter die niet terugtoert. Toch maar eens een supportvraag uitgezet bij LG maar inderdaad, in de silent mode (lager vermogen) wordt het tempverschil kleiner. Ik krijg met die 1200W AC die er dan in gaat het huis heerlijk warm en de dT is een graad of 5-7, prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Grolsch schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:20:
[...]

Het is allemaal theorie, maar hopelijk ben je het wel met me eens dat dat 1 run van een uur op 50% van het vermogen minder slijt als 4 runs van 10 minuten in 1 uur op 100%.

Maar zolang de runs maar langer zijn als 5 minuten, en niet meer runs maken als 3 tot 5 per uur zou het moeten kunnen (bron: https://www.warmtepomp-info.nl/installatietips/ )
Ik heb de tekening van de compressoren bekeken. Daikin heeft z.g. swing compressor met kunststof lagers boven en onder. Hoe dit materiaal zich gedraagt bij opstarten of het extra slijtage geeft weet ik niet.
Alle andere merken: pana, tos, mitsi enz hebben twin rotary compressoren en zo te zien ook kunststof lagers. Het zijn allemaal verdringscompressoren, excentrische schijf die de ruimt verkleint en zo de dampdruk opvoert. Tussen aanvoer en retour zit een schot dat op de schijf wordt gedrukt met een veer of iets anders.
Over de levensduur start/stop kan ik niets vinden. Misschien kunnen andere forumleden ook eens zoeken.
Toch wel interessant om te weten of met korte blokken bij b.v. eem ruimte regeling consequenties heeft t.o.v. constant laten draaien in b.v. een WAR regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:53
Ik denk dat oxelaar wel een gefundeerde mening heeft hierover :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09 15:21
[...]

450W (19 Hz)
720W (27Hz)
900W (37Hz)

Op dit moment zie ik 71Hz (2850W), mijn 9kW krijgt het eindelijk "druk" ;)
Alle groepen open, buiten 1 a 2 graden, aanvoer 41C.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 24-09 15:14
develdonk schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:45:
[...]

als het dadelijk kouder wordt verdwijnt dit vanzelf... dit zie je nu enkel omdat het allemaal beetje halfbakken weer is met maar beetje warmtevraag...
tikkeltje off-topic, maar ik draai dit seizoen op 40 graden aanvoer max om te kijken of een warmtepomp in ons huis zou kunnen. met het weer van de afgelopen weken merk ik dit ook met de ketel. in het begin veel start stops, pendelen. 13 mails heb ik gehad dat de brander van de ketel aanging vanaf een uur of half 2 tot nu net. daarin zit ook een verhoging van 19,5 naar 20 vanaf 8 uur.

de vloer is met dit weer nog steeds niet erg warm. overdag wordt er door de zoninstraling zowat niet gestookt en dus koelt de vloer denk ik ietwat af.

ik kan me zomaar voorstellen dat je met een warmtepomp dus lange runs wilt hebben zodat je een constantere temperatuur in de vloer houdt. maar zo te lezen hebben jullie met de wp ook dit soort gedrag. een beetje zoninstraling en het is gelijk al weer einde oefening voor de wp.

hoewel onze woonkamer wel constante temperatuur heeft...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

fabstar81 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:01:
[...]

tikkeltje off-topic, maar ik draai dit seizoen op 40 graden aanvoer max om te kijken of een warmtepomp in ons huis zou kunnen. met het weer van de afgelopen weken merk ik dit ook met de ketel. in het begin veel start stops, pendelen. 13 mails heb ik gehad dat de brander van de ketel aanging vanaf een uur of half 2 tot nu net. daarin zit ook een verhoging van 19,5 naar 20 vanaf 8 uur.

de vloer is met dit weer nog steeds niet erg warm. overdag wordt er door de zoninstraling zowat niet gestookt en dus koelt de vloer denk ik ietwat af.

ik kan me zomaar voorstellen dat je met een warmtepomp dus lange runs wilt hebben zodat je een constantere temperatuur in de vloer houdt. maar zo te lezen hebben jullie met de wp ook dit soort gedrag. een beetje zoninstraling en het is gelijk al weer einde oefening voor de wp.

Met name om dat laatste zou ik ook geen lange runs willen maar elke kerr een beetje warmen, dat is lekkerder aan de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 11:35

Theo

moederbord

[...]

450W (19 Hz)
720W (27Hz)
900W (37Hz)

Is er ergens ook te vinden wat de minimum en max frequentie is van de compressor? mijn 5KW model staat vaak op 20Hz; maar ik geen idee of dat dit het minimum is; wat het maximum is; en hoe het in verhouding staat met de warmteopwekking of de COP.

Is de COP bij gelijke temperaturen bijvoorbeeld op vollast (40Hz?) anders dan op deellast (20Hz)?

De service manual geeft hier geen informatie over helaas.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:32
Rol-Co schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:38:
[...]

Met name om dat laatste zou ik ook geen lange runs willen maar elke kerr een beetje warmen, dat is lekkerder aan de vloer.
Hoe snel koelt jullie vloer af dan? Als die van mij vanaf 12.00 niet meer gevoed worden ivm zoninstraling dan blijft hij tot 20.00 zeker wel prima op temperatuur. Wat je wel merkt is dat de eerste run na 12.00 's-middags welke rond middernacht plaats gestart wordt wel een stuk langer duurt dan de de 2-3 die erna komen(tot 12.00 'smiddags volgende dag), met deze temperaturen buiten in de nacht uiteraard.

Vanacht tijdens die eerste run gaat ie eerst over de 1000W heen om vervolgens 4 uur lang rond de 700W te hangen. COP is vanacht voor het eerst onder de 5 gedoken --> 4,75.
Theo schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:19:
[...]

Is er ergens ook te vinden wat de minimum en max frequentie is van de compressor? mijn 5KW model staat vaak op 20Hz; maar ik geen idee of dat dit het minimum is; wat het maximum is; en hoe het in verhouding staat met de warmteopwekking of de COP.

Is de COP bij gelijke temperaturen bijvoorbeeld op vollast (40Hz?) anders dan op deellast (20Hz)?

De service manual geeft hier geen informatie over helaas.
Lager dan 19Hz heb ik mijne ook nog niet zien gaan. Hoger dan 35 ook nog niet.
Vanochtend aanvoer 33 retour 30 buitentemp 5 graden 24Hz.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
[...]

#start stops komt toch door minimaal vermogen, wat bij cv flink hoger zal liggen dan bij wp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
BarryH schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:54:
[...]

#start stops komt toch door minimaal vermogen, wat bij cv flink hoger zal liggen dan bij wp
Klopt, die CV van mij kan ergens rond de 6kW doen maar werkte op 35-40gr aanvoer ook niet lekker, veel starts en stop. De circulatiepomp en compressor van WP moduleren enigszins op dT als ik het goed heb. Lager dan 4kW afgifte heb ik hem nog niet zien doen op de warmtemeter. Nou moet ik zeggen dat dat wel altijd moment opnames geweest zijn, heb nog niet de drang gehad om op een stoel te gaan zitten zoals men soms met een terugdraaiende ferraris meter doet >:)

De WP met z'n 5 max doet het prima. Gevoelsmatig moet -5gr ook nog wel lukken. Ik laat me verrassen deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

450W (19 Hz)
720W (27Hz)
900W (37Hz)

Niet de frequentie bepaald het wattage, maar de drukken van het koudemiddel. Wattage en Hz lopen niet lineair aan elkaar. Een hoge frequentie bij een lage druk geeft een lager verbruik, dan dezelfde frequentie bij hogere druk.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Wat voor retourtemperatuur heb je bij de ketel met een aanvoertemperatuur van 40.0°C?

Volgens mij kan je namelijk ook met een 50/30 regime stoken om te testen of je het warm krijgt. Gemiddelde watertemperatuur is dan 40°C wat je met een WP op 45/40 ook bereikt (42,5 zelfs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Appie Heijn schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:34:
[...]

Klopt, die CV van mij kan ergens rond de 6kW doen maar werkte op 35-40gr aanvoer ook niet lekker, veel starts en stop. De circulatiepomp en compressor van WP moduleren enigszins op dT als ik het goed heb. Lager dan 4kW afgifte heb ik hem nog niet zien doen op de warmtemeter. Nou moet ik zeggen dat dat wel altijd moment opnames geweest zijn, heb nog niet de drang gehad om op een stoel te gaan zitten zoals men soms met een terugdraaiende ferraris meter doet >:)

De WP met z'n 5 max doet het prima. Gevoelsmatig moet -5gr ook nog wel lukken. Ik laat me verrassen deze winter.
het zal ongetwijfeld komen door het minimale vermogen. het is een Calenta 40C, we stoken met 40 graden, alleen op de vloerverwarming met hooguit de twee paneelradiatoren aan. o ja, en een kickspace :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rhaelak schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:05:
[...]

Wat voor retourtemperatuur heb je bij de ketel met een aanvoertemperatuur van 40.0°C?

Volgens mij kan je namelijk ook met een 50/30 regime stoken om te testen of je het warm krijgt. Gemiddelde watertemperatuur is dan 40°C wat je met een WP op 45/40 ook bereikt (42,5 zelfs).
lastig testen nu, maar zal ik in de gaten houden. op moment schijnt de zon een beetje, zonneschermpje hangt uit. wordt weer niet gestookt :o

vanavond zal het wel warm genoeg blijven dus morgen denk ik nieuwe kans.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
fabstar81 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:05:
[...]

het zal ongetwijfeld komen door het minimale vermogen. het is een Calenta 40C, we stoken met 40 graden, alleen op de vloerverwarming met hooguit de twee paneelradiatoren aan. o ja, en een kickspace :)
Dan moet je even de minimale vermogen stand lager programmeren. Dat is p19
Standaard is 17,hij kan tot tien maar gaf bij mij brander probleem. 13 was goed maar voor zekerheid heb ik maar op 14 gezet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Appie Heijn schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:36:
[...]

Hoe snel koelt jullie vloer af dan? Als die van mij vanaf 12.00 niet meer gevoed worden ivm zoninstraling dan blijft hij tot 20.00 zeker wel prima op temperatuur. Wat je wel merkt is dat de eerste run na 12.00 's-middags welke rond middernacht plaats gestart wordt wel een stuk langer duurt dan de de 2-3 die erna komen(tot 12.00 'smiddags volgende dag), met deze temperaturen buiten in de nacht uiteraard.

Vanacht tijdens die eerste run gaat ie eerst over de 1000W heen om vervolgens 4 uur lang rond de 700W te hangen. COP is vanacht voor het eerst onder de 5 gedoken --> 4,75.

[...]

Lager dan 19Hz heb ik mijne ook nog niet zien gaan. Hoger dan 35 ook nog niet.
Vanochtend aanvoer 33 retour 30 buitentemp 5 graden 24Hz.
Ja dat is hier ook, maar als je er elke keer een klein beetje warmte in steekt blijft hij egaal warm.
Anders heb je smorgens een voelbaar warme vloer en zeker zoals bij jou met 4 uur lang.
Hier voel je de vloer niet, maar toch 22 in de kamer vanmorgen 7 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Oxellaar schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:51:
[...]

Niet de frequentie bepaald het wattage, maar de drukken van het koudemiddel. Wattage en Hz lopen niet lineair aan elkaar. Een hoge frequentie bij een lage druk geeft een lager verbruik, dan dezelfde frequentie bij hogere druk.
Maar zou je wel kunnen stellen dat als 35 Hz de max frequentie is dat op deze frequentie het volle vermogen (5KW) wordt geleverd, en dat op 19Hz ongeveer 55% van het max vermogen wordt geleverd? Ofwel, zit er een relatie tussen geleverd vermogen en compressorfrequentie?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04:34
Ook ik heb hier (voor mijn gevoel) te veel start/stops sinds ik hem vorige winter op WAR heb gezet. Ik vroeg mij af of de 9kW LG niet te overbemeten was voor de woning dus ik heb bij de gemeente de EPC berekeningen opgevraagd die destijds (huis uit 2010 opgeleverd met ±120m2 opp.) zijn gemaakt.

Zie hier de energieprestatie gegevens uit dat document:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k1ylyNQ.png

Is een 9kW WP te groot voor mijn woning? (mits deze theoretische berekening klopt met de praktische werkelijkheid :P)

Edit:
Owja, huisje heeft 3 verdiepingen met vloerverwarming waarvan de slaapkamers en zolder zijn "nageregeld" en er hangt een buffervaatje bij de WP van naar ik schat 20 a 25 liter....

Edit2: Voor warmwater wordt een WP boiler gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 21-10-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:29:
Ook ik heb hier (voor mijn gevoel) te veel start/stops sinds ik hem vorige winter op WAR heb gezet. Ik vroeg mij af of de 9kW LG niet te overbemeten was voor de woning dus ik heb bij de gemeente de EPC berekeningen opgevraagd die destijds (huis uit 2010 opgeleverd met ±120m2 opp.) zijn gemaakt.

[afbeelding]

Is een 9kW WP te groot voor mijn woning? (mits deze theoretische berekening klopt met de praktische werkelijkheid :P)
Waar je meer aan hebt is een transmissieverlies berekening. Daar komt dan een getal uit rollen wat je warmtebehoefte is bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

[afbeelding]

Edit:
Owja, huisje heeft 3 verdiepingen met vloerverwarming waarvan de slaapkamers en zolder zijn "nageregeld" en er hangt een buffervaatje bij de WP van naar ik schat 20 a 25 liter....
Ja - de 9 kW warmtepomp voor verwarming is enigszins overgedimensioneerd :o .
Met 12604 MJ/a = 3501 kWh/a (= ca. 380 m³/a gas) voor verwarming
is waarschijnlijk ook een 5 kW warmtepomp ruim bemeten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie

[afbeelding]

Edit:
Gezien de cijfers is jouw huis zeer goed geisoleerd enz. en gebruikt max 500 m3 aardgas equivalant. Met maximale vermogen bij -10C bedraagt c.a 3 kW. Dus jouw WP is te zwaar bemeten en draait daardoor ondanks de inverter toch nog met veel start/stops. Te groot betekent ook minder of geen vollast; daardoor hogere COP en minder herrie maar ook groter stand-by verlies. Totaal plaatje nog eens goed doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Bedankt voor de reactie :-)

Ik heb de "WP output" even openbaar gemaakt. Mochten jullie nieuwsgierig zijn naar wat de WP doet.

Members only: link
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 21-10-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

dunklefaser schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:48:
[...]

Ja - de 9 kW warmtepomp voor verwarming is enigszins overgedimensioneerd :o .
Met 12604 MJ/a = 3501 kWh/a (= ca. 380 m³/a gas) voor verwarming
is waarschijnlijk ook een 5 kW warmtepomp ruim bemeten.
Daarmee verder rekenen:
3501 Kwh aan warmtevraag per jaar is ongeveer 1.25 Kwh per graaddag aan warmte. Ofwel 53 Wh per 'graaduur'. Je hebt dus een verwarming nodig die 53 watt levert per graad verschil. Wellicht is dit iets hoger vanwege verliezen (openen deuren naar buiten, beetje tocht, niet optimaal afgestelde WTW) waardoor je op 70 watt uit zal komen.

Met een binnentemperatuur van 20 graden, en een buitentemperatuur van -10 graden is het verschil 30 graden, en heb je dus ongeveer 2100 watt aan warmte nodig om het huis warm te houden.

Daarmee zou een 3 KW warmtepomp al voldoende moeten zijn. Een 5 KW warmtepomp zou het gemakkelijk aankunnen. Een 9 KW warmtepomp is wellicht iets wat veel...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hanteren we met z'n allen eigenlijk niet een verkeerd uitgangspunt qua stoken ?
Constante temperatuur betekent constante temperatuur qua lucht op de plek waar de thermostaat hangt.
Constante behaaglijkheid zouden we op moeten regelen. Constant warmte-verlies van warmste object, wijzelf, naar koudste object, vloer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:08:

Ik heb de "WP output" even openbaar gemaakt. Mochten jullie nieuwsgierig zijn naar wat de WP doet.

***members only***
Nou hij heeft anders een hele run gemaakt zeg, het lijkt wel of hij de "hut" niet warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 16:19:
[...]

Hanteren we met z'n allen eigenlijk niet een verkeerd uitgangspunt qua stoken ?
Constante temperatuur betekent constante temperatuur qua lucht op de plek waar de thermostaat hangt.
Constante behaaglijkheid zouden we op moeten regelen. Constant warmte-verlies van warmste object, wijzelf, naar koudste object, vloer ?
Heb je helemaal gelijk in, ik ga nu paar dagen temperatuur gelijk houden omdat ik nieuwsgierig ben naar eventueel extra verbruik. Maar eigenlijk wil ik nacht verlaging van twee graden hebben met begin middag en begin avond telkens een verhoging van één graad, en dat is puur om de gevoels temperatuur van de mens te volgen, lees behaaglijkheid......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Hoe warm is in praktijk bij de meeste hier het vloeroppervlak?
Ik meet met infrarood tegen 25 graden aan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 18:21:
Hier ook, 24 graden zegt de meter hier als retour water, maar is op hele graden dus 24-25 zal het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

***members only***
Wat is de gekke piek van ruim 4,8 KW ? Verder vind ik dat je veel verstookt, ik zit hier op +/- 5,7 KWH per dag.
Mijn COP is 4,68 gemiddeld deze maand volgens de meter in de Ecodan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Theo schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:37:
[...]

Daarmee verder rekenen:
3501 Kwh aan warmtevraag per jaar is ongeveer 1.25 Kwh per graaddag aan warmte. Ofwel 53 Wh per 'graaduur'. Je hebt dus een verwarming nodig die 53 watt levert per graad verschil. Wellicht is dit iets hoger vanwege verliezen (openen deuren naar buiten, beetje tocht, niet optimaal afgestelde WTW) waardoor je op 70 watt uit zal komen.

Met een binnentemperatuur van 20 graden, en een buitentemperatuur van -10 graden is het verschil 30 graden, en heb je dus ongeveer 2100 watt aan warmte nodig om het huis warm te houden.

Daarmee zou een 3 KW warmtepomp al voldoende moeten zijn. Een 5 KW warmtepomp zou het gemakkelijk aankunnen. Een 9 KW warmtepomp is wellicht iets wat veel...
Thanks voor de berekening, wat ik alleen wel gek vind is dat ik (volgens mindergas) op 0,999Kwh per graad dag zit wat betreft verbruik sinds 1 januari 2016. Dus of ik heb een COP van 1,25 (kan ik dit zo noemen) en is er dus iets geks met de Wp of die berekeningen die ik heb gekregen kloppen voor geen meter. (Berekeningen zijn wel echt van dit huis want bouwnummer en type komen overeen)
Rol-Co schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 16:59:
[...]

Nou hij heeft anders een hele run gemaakt zeg, het lijkt wel of hij de "hut" niet warm krijgt.
Als het onder de 5 graden is buiten blijft hij wel draaien op een laag pitje. boven de 10 graden krijg je pas echt de start/stops (zie bijvoorbeeld 18 oktober j.l.)
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 19:56:
[...]

Wat is de gekke piek van ruim 4,8 KW ? Verder vind ik dat je veel verstookt, ik zit hier op +/- 5,7 KWH per dag.
Mijn COP is 4,68 gemiddeld deze maand volgens de meter in de Ecodan.
Dit is waarschijnlijk een defrost. Dit laat hij altijd zien bij een defrost, wel eens met een service monteur over gehad en volgens hem is het onmogelijk dat dit echt is. Misschien dat dit een bugje in de youless is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Een graaddag is heel iets anders als Cop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Grolsch schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:09:
Een graaddag is heel iets anders als Cop :)
Ja klopt maar was meer een snelle vergelijking tussen de vraag en aanbod zeg maar. :P

Als het huis 1.25Kwh /graaddag nodig zou hebben (theoretisch, volgens de berekeningen) en ik moet er 0,999Kwh /graaddag indoen om die 1,25 te bereiken.

maar kan nog steeds dat ik goed fout zit hoor :P

[ Voor 7% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 21-10-2016 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:12:
[...]

Ja klopt maar was meer een snelle vergelijking tussen de vraag en aanbod zeg maar. :P

Als het huis 1.25Kwh /graaddag nodig zou hebben (theoretisch, volgens de berekeningen) en ik moet er 0,999Kwh /graaddag indoen om die 1,25 te bereiken.
Nee, heeft echt niets met elkaar te maken.

De COP is een getal welke verband houdt met geleverde energie in KWH en toegevoegde energie uit het stroomnet.
Coefficient of performance[bewerken]
De coefficient of performance COP geeft de verhouding weer tussen de hoeveelheid afgegeven warmte tegenover de hoeveelheid verbruikte energie van onder andere een warmtepomp. Deze energie wordt bij de warmtepomp gebruikt door de compressor.
bron: Wikipedia: Warmtepomp

Maar het zegt helemaal niets over de hoeveel KWH die verbruikt wordt, want die is afhankelijk van de woning/comfort niveau etc.

Er zitten hier mensen in dit topic met een prachtige COP, maar met een hoog verbruik omdat ze 22 graden @ 24 uren per dag comfortabel vinden.

Mensen met een aanmerkelijk lagere COP zullen minder stroom verbruiken en dus een betere kwh/graaddag hebben.

Er zijn ook mensen met een prachtige kwh/graaddag, maar die vinden het weer lekker om met 17 graden op de bank onder een deken te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:07:

Als het onder de 5 graden is buiten blijft hij wel draaien op een laag pitje. boven de 10 graden krijg je pas echt de start/stops (zie bijvoorbeeld 18 oktober j.l.)
Ik heb dat met mijn systeem ook een beetje, maar ik heb dan ook niet van die lange runs, als dat zou gebeuren word het hier een sauna.
Je hebt niet je pompsnelheid heel laag, of een te lage water temperatuur waardoor het bijna niets doet.
Ik ben nog niet overtuigt dat lange runs ( en dan bedoel ik voor uren) beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Grolsch schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:20:
[...]

Nee, heeft echt niets met elkaar te maken.

De COP is een getal welke verband houdt met geleverde energie in KWH en toegevoegde energie uit het stroomnet.

[...]

bron: Wikipedia: Warmtepomp

Maar het zegt helemaal niets over de hoeveel KWH die verbruikt wordt, want die is afhankelijk van de woning/comfort niveau etc.

Er zitten hier mensen in dit topic met een prachtige COP, maar met een hoog verbruik omdat ze 22 graden @ 24 uren per dag comfortabel vinden.

Mensen met een aanmerkelijk lagere COP zullen minder stroom verbruiken en dus een betere kwh/graaddag hebben.

Er zijn ook mensen met een prachtige kwh/graaddag, maar die vinden het weer lekker om met 17 graden op de bank onder een deken te zitten.
Oké duidelijk :) thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Een COP kun je ook alleen maar meten met een warmtemeter.

Sommige WP's hebben die tegenwoordig aan boord, maar ik weet niet of die van jou dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Rol-Co schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:21:
[...]

Ik heb dat met mijn systeem ook een beetje, maar ik heb dan ook niet van die lange runs, als dat zou gebeuren word het hier een sauna.
Je hebt niet je pompsnelheid heel laag, of een te lage water temperatuur waardoor het bijna niets doet.
Ik ben nog niet overtuigt dat lange runs ( en dan bedoel ik voor uren) beter is.
Pomp staat op de middelste stand, watertemperatuur regelt langs een stooklijn en als ik die bekijk was het vannacht rond de 29 a 30 graden.
Grolsch schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:25:
[...]

Een COP kun je ook alleen maar meten met een warmtemeter.

Sommige WP's hebben die tegenwoordig aan boord, maar ik weet niet of die van jou dat heeft.
Nee helaas niet :|

Als er nog iemand het verbruik te hoog lijkt of tips heeft laat het even aan mij weten aub. Dat kan ik het proberen te onderbouwen en contact opnemen met de service verlener om de boel te laten nakijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij zijn hier Tweakers, geen mensen die zo maar een monteur opbellen :)

Wat is precies je probleem :?

Een hogere COP bereik je door je aanvoertemperatuur te verlagen, een WP fungeert het efficiëntste op lage aanvoertemperaturen en hoge buitentemperaturen.

Welke stooklijn staat nu ingesteld :?

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 21-10-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:43:
[...]

Pomp staat op de middelste stand, watertemperatuur regelt langs een stooklijn en als ik die bekijk was het vannacht rond de 29 a 30 graden.

[...]

Als er nog iemand het verbruik te hoog lijkt of tips heeft laat het even aan mij weten aub. Dat kan ik het proberen te onderbouwen en contact opnemen met de service verlener om de boel te laten nakijken :)
Als ik zie hoe lang en vaak hij loopt zou ik eens proberen om de stooklijn wat te verhogen zodat je wat warmer water krijgt.
Wat hangt er aan? Vvw? En? Ook radiatoren? Heb je die al eens wat geknepen zodat je meer flow over de vloer krijgt, of dicht en begin met de vloer.
Gewoon even wat dingetjes wat je zelf kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:43:
[...]

[...]

Ik heb vandaag mijn door waai huis continu 21 graden gehad met grotendeels de vloerverwarming en dat heeft ook 13 kWh gekost hoor. Lijkt mij best normaal in dichte mist tussen 2 en 9 graden buiten, lijkt wel januari

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 18:21:
Vloer is 24,6 graden met de Flir gemeten, 21,7 graden staat er op de kamerthermostaat bij ruimtetemperatuur.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Grolsch schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:47:
Wij zijn hier Tweakers, geen mensen die zo maar een monteur opbellen :)

Wat is precies je probleem :?

Een hogere COP bereik je door je aanvoertemperatuur te verlagen, een WP fungeert het efficiëntste op lage aanvoertemperaturen en hoge buitentemperaturen.

Welke stooklijn staat nu ingesteld :?
Idd, heb dan ook al best wat uurtjes doorgebracht in het kachelhok om de boel op te volgen. Maar heb ook een all-in service contract voor storingen ect en daar betaal ik natuurlijk niet voor niets aan...

De installatie is nu bijna 6 jaar oud en destijds tijdens een projectmatige nieuwbouw geinstalleerd en daarbij zijn best wat dingen fout gegaan, ik noem als voorbeeld te weinig aanvoer van verse lucht naar buiten unit waardoor deze lucht stond te "circuleren" en koelleidingen die 10 meter lang door het grondwater liepen. (laatste is trouwens pas eind vorig jaar opgelost) Daarom wil ik gewoon zeker weten dat het systeem goed werkt.

Ik heb bijvoorbeeld afgelopen 356 dagen grofweg 3200Kwh verbruikt aan alleen verwarming voelt dat voor mij als veel voor een hoekwoningkje. Zeker als ik dat vergelijk met de berekeningen die ik eerder poste.

Maar ik zal in de wijk ook nog maar is rondvragen wat het verbruik daar is. Al ben ik voor mijn gevoel de enige die er zo bovenop zit.

@ rol-co Als ik de stooklijn verhoog wordt het een beetje warm hier binnen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
BenEco schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:11:
[...]

Vloer is 24,6 graden met de Flir gemeten, 21,7 graden staat er op de kamerthermostaat bij ruimtetemperatuur.
Fijn te horen, werkt nieuwe retour water thermostaat kraan toch goed

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:22:
[...]

Ik heb bijvoorbeeld afgelopen 356 dagen grofweg 3200Kwh verbruikt aan alleen verwarming voelt dat voor mij als veel voor een hoekwoningkje. Zeker als ik dat vergelijk met de berekeningen die ik eerder poste.
Je woning heeft 3501 KW warmte per jaar nodig, hiervoor verstook je 3200 KWH > SCOP = 3501/3200=1,09 :)

Lijkt mij dat er iets heel erg niet klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 21-10-2016 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:22:

@ rol-co Als ik de stooklijn verhoog wordt het een beetje warm hier binnen 8)
Ik vraag het me af, hij loopt nu vaak en lang, het lijkt of de warmte niet op de goede plek aan komt of te laag is om de warmte af te geven. Probeer eens een tikkie bij, een 33 graden bijv. Je hebt 20 graden verschil met buiten en slechts 8-10 met je cv water.

Soms moet je een beetje experimenteren, ieder huis is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Ik heb de stooklijn net 2 graden verhoogd. Even kijken wat het effect is.
En idd koevlaas zoiets dacht ik dus ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Voor warmwater wordt een WP boiler gebruikt.
En hoe is dat ding geplaatst?
Met name interessant is waar het ding de lucht vandaan haalt en waar de afgekoelde lucht heen gaat :)
Gebruikt hij lucht uit het huis, dan zou dat van invloed kunnen zijn op de verwarming(sbehoefte).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 25-09 21:58

[afbeelding]

Edit:

120m2 met 9 kw 8)7

ik doe hier 275m2 met 7,5kw en die moet ik al goed afstellen zodat hij niet teveel starts en stops maakt... (en ik heb ook epc 0,8). als ik jou was geweest had ik er 2 van 5kw gekocht. 1 die de warmte verzorgt tot een graad of 5-6 gem buiten en dan pas mag de tweede bijspringen want anders gaat jouw woning nooit die warmte verwerken....

[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 21-10-2016 23:24 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Gisteren is mijn Zubadan aangesloten.
Met provisorisch een 300 liter vat er aan, is er proef gedraaid.
Vandaag heb ik gelijk gepoogd om hem op 50% vermogen te laten draaien.
11,2 kw is voor mijn huis met 150m2 te veel om lange runs te maken.
Maar als hij op 50% draait zou het goed moeten komen, en het geluid van de buiten unit is ook veel minder.
Dat is uiteindelijk gelukt, maar het werkt niet zoals ze bij alklima vertelden, en ook niet zoals het in de documentatie staat.
En inderdaad geluidsniveau er dan erg laag.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat als je hetzelfde doet als ik en dat ding in de silent mode gooit? Hier draait 'ie met het aanwarmen continue op een 1200W (aanvoer ~32 retour ~26, behalve als de vloer in het begin nog koud is), bij het warmhouden 1 start per uur / anderhalf uur voor een kwartier tot half uur. Lijkt me redelijk netjes op zich.

Ook hier is de 9KW overbemeten (woning uit 2011, dus behoorlijk okay geisoleerd, 140m2 tweekapper) maar het werkt okay, zeker als het ding eindelijk eens terug zou toeren naar z'n minimum vermogen... Stomme regeling van LG... Dan zou ik de aanvoer nog verder kunnen knijpen richting een 28 graden :)

Vraag me ook nog af waar de jumpers in de buitenunit voor zijn, nergens te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2016 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
patrickvanvalen schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:21:
Gisteren is mijn Zubadan aangesloten.
Met provisorisch een 300 liter vat er aan, is er proef gedraaid.
Vandaag heb ik gelijk gepoogd om hem op 50% vermogen te laten draaien.
11,2 kw is voor mijn huis met 150m2 te veel om lange runs te maken.
Maar als hij op 50% draait zou het goed moeten komen, en het geluid van de buiten unit is ook veel minder.
Dat is uiteindelijk gelukt, maar het werkt niet zoals ze bij alklima vertelden, en ook niet zoals het in de documentatie staat.
En inderdaad geluidsniveau er dan erg laag.
Dat is wel bijzonder. Heb je die 300L als buffer of als warm water vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Oxellaar schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:51:
[...]

Drukken kan ik niet uitlezen en ik zie telkens exact zelfde frequentie bij een bepaald wattage.

Ik zet deze Pana mono 6kW van weekend wel even op een andere fase met een andere merk kWh-meter zodat ik eventueel impuls ook nog kan splitten naar 3 verschillende loggers voor een clean enkel WP verbruik snapshot van kWh-meter van de groep zelf,
Want ik heb moeite met de webserver (programeren) voor arduino gelijktijdig met SD logging voor een clean snapshot van 1 dag/week van verbruik van WP enkel.

snapshot van een totale fase direct na hoofdschakelaar,zitten nog 5 groepen achter met verbruikers (verdeeld over aantal onderverdelers), sluipverbruik 80W vertroebeld beeld beetje
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/19oct.jpg
Maar wat ik dus zie is 1 run heel lange run op 514W met regelmatig een kantelen naar 600W van ca 1-1,5 uur met na ca 3 kwartier nog een hogere kanteel erop van een kwartiertje van 720W dan weer een half tot een uur 514W.

Wel staat de verwarming van radiatoren nog uit, waardoor andere helft van woning (alles bij elkaar ca 217m2) leunt op enkel de 98m2 bij elkaar aan vloerverwarming van een vertrek ernaast (2,7-3,5kW)
(55m2 doet niet mee, die moet het van radiators hebben en is al beetje frisjes met enkel IR spot verwarming aan)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:13:
[...]

Heb je helemaal gelijk in, ik ga nu paar dagen temperatuur gelijk houden omdat ik nieuwsgierig ben naar eventueel extra verbruik. Maar eigenlijk wil ik nacht verlaging van twee graden hebben met begin middag en begin avond telkens een verhoging van één graad, en dat is puur om de gevoels temperatuur van de mens te volgen, lees behaaglijkheid......
Is dit een/de benadering ? https://www.domoticz.com/...p=70189&hilit=KISS#p70189

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 20:28
Voor de Ecodan gebruikers :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/frXIfoJ.png

Ik verwacht komende dagen een script klaar te hebben om de gegevens van Melcloud in Domoticz te verwerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
alberthakvoort schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 08:14:

[afbeelding]

Ik verwacht komende dagen een script klaar te hebben om de gegevens van Melcloud in Domoticz te verwerken :)
Ik kan niet wachten _/-\o_
Goed werk!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:36
[/quote]
Gaat dit ook werken op een zubadan?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
bbn_ldp schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 08:35:
[/quote]
Gaat dit ook werken op een zubadan?
Als jij een melcloud hebt denk ik wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Yes, het gaat inderdaad om Melcloud (Zubadan valt toch onder de Ecodan serie :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 08:55
alberthakvoort schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 08:14:

[afbeelding]

Even voor mij idee. Kan je met Melcloud naast genoemde variabelen uitlezen ook bedienen via een API? Kan je bijvoorbeeld vermogen, pompsnelheid, koelen, verwarmen instellen? Zelf gebruik ik Homeseer en zou graag de WP zelf regelen ipv de meegeleverde logica.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
Met de script kun je in 1e instantie alleen uitlezen. Als dat goed werkt ga ik verder qua bediening.
Alleen kun je niet veel aanpassen:

- Aan of uit
- Kiezen tussen koelen / verwarmen
- Gewenste temperatuur aanpassen
- Switchen tussen ruimte/aanvoer/war regeling

Eigenlijk zouden we met zijn alleen moeten gaan vragen om een fatsoenlijke API mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
Ben helemaal voor. Met open API's kunnen regelingen echt goed worden afgestemd op je omstandigheden. Indien salderen niet meer mag met zonnepanelen wil ik bijvoorbeeld graag de WP laten draaien als er zon is. Ook stoken als het buiten op het warmst is zou mooi zijn voor een laag verbruik. Dit alles werkt natuurlijk alleen als je huis een goed warmte buffer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

koevlaas2 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:41:
[...]

Je woning heeft 3501 KW warmte per jaar nodig, hiervoor verstook je 3200 KWH > SCOP = 3501/3200=1,09 :)

Lijkt mij dat er iets heel erg niet klopt.
Daar gaat inderdaad iets heel erg fout met je warmtepomp, dat ding is ongeveer net zo efficiënt al een elektrisch kacheltje (die heeft een COP van 1)

Ik heb een een vrijstaande woning van 140m2 uit 1935. Woning is nageisoleerd waar mogelijk waardoor ik ongeveer 1700 kuub gas (13.000 Khw) nodig had per jaar voor verwarmen. Met de warmtepomp ga ik ook ongeveer 3500 Khw gebruiken om het huis te verwarmen (COP van rond de 4) Ofwel, ik gebruik net zoveel stroom om mijn woning te verwarmen als jij met de warmtepomp. Dat terwijl mijn woning veel ouder is, groter is, slechter is geisoleerd en ook vrijstaand is.

Met een goed werkende warmtepomp van enkele jaren oud zal jij eerder een jaarlijks stroomverbruik hebben van van rond de 1200 KWh voor verwarmen.

Of je houdt er gewoon van om 24/7 het huis te verwarmen naar 26 graden met altijd een paar ramen open, dan is zo'n stroomverbruik nog enigszins te verklaren...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Ik weet niet precies hoe je de vraag bedoeld maar ik probeer wel op die manier de vloer constant te houden, en dat lukt momenteel vrij aardig ondanks dat alles hier voor ht gemaakt is. De retour water thermostaat kraan op de vloer verwarming werkt perfect, enige wat hij nodig heeft is regelmatig aanvoer, vandaar even constante kamer temperatuur zodat hij met regelmaat verwarmd. Ben nu water temperatuur aan het verlagen zodat hij langer draait waardoor vloer meer tijd krijgt.
Alleen er komt een keer een omslag punt dat het of veel energie kost of dat het niet meer warm word.
Zodra dat gebeurt leg ik losse leiding met eigen pomp naar vv toe, vanuit het buffer vat.
Want werken met buffer gaat perfect hoor, als ik aan zie hoe sommigen hier zitten te balanceren zonder buffer Poe Poe

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb ook geen buffer maar ben niet aan het balanceren hoor :) het gaat eigenlijk perfect. Alleen net als jij nog wat aan het verlagen omdat het te warm is, daar gaat hij niet langer van lopen maar korter......

Op zijn laagst met 48% loopt de water temperatuur nog steeds op, conclusie, iets teveel vermogen.
Als het kouder word buiten zal het gunstiger worden, ook vermoed ik dat met 1 run van 15 min in het uur ik geen defrosts heb, dat lijkt me weer gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 12:33
Tomexergie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 21:20:
[...]

Ik heb de tekening van de compressoren bekeken. Daikin heeft z.g. swing compressor met kunststof lagers boven en onder. Hoe dit materiaal zich gedraagt bij opstarten of het extra slijtage geeft weet ik niet.
Alle andere merken: pana, tos, mitsi enz hebben twin rotary compressoren en zo te zien ook kunststof lagers. Het zijn allemaal verdringscompressoren, excentrische schijf die de ruimt verkleint en zo de dampdruk opvoert. Tussen aanvoer en retour zit een schot dat op de schijf wordt gedrukt met een veer of iets anders.
Over de levensduur start/stop kan ik niets vinden. Misschien kunnen andere forumleden ook eens zoeken.
Toch wel interessant om te weten of met korte blokken bij b.v. eem ruimte regeling consequenties heeft t.o.v. constant laten draaien in b.v. een WAR regeling.
Ik kan niet over andere merken spreken dan de mitsubishi , echter als ik daar in de datasheets van de compressors ga zoeken word er niet gesproken over max draaiuren, alleen over < 170.000 starts stops.
Daaruit maak ik op dat starts en stops schadelijker zijn dan veel draaiuren..

puhz-sw75vha compressor = SNB220FAGMC-L1

Bron = http://innovations.mitsub.../ME_Verdichterkatalog.pdf
blz. 14

Mijn conclusie, beter om een degelijk buffervat op te nemen in een installatie en bij warmer weer
( veel pendelen de installatie tijdelijk uit te schakelen )

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wodan89 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 10:38:
[...]

Ik kan niet over andere merken spreken dan de mitsubishi , echter als ik daar in de datasheets van de compressors ga zoeken word er niet gesproken over max draaiuren, alleen over < 170.000 starts stops.

blz. 14

Mijn conclusie, beter om een degelijk buffervat op te nemen in een installatie en bij warmer weer
Kortom
12 starts per dag is 2220 x in het jaar (6maanden) x 20 jaar is slechts 44.400 x starten en stoppen, dus dat lijkt me nog geen probleem als 170.000 normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 10:26:
Ik heb ook geen buffer maar ben niet aan het balanceren hoor :) het gaat eigenlijk perfect. Alleen net als jij nog wat aan het verlagen omdat het te warm is, daar gaat hij niet langer van lopen maar korter......

Op zijn laagst met 48% loopt de water temperatuur nog steeds op, conclusie, iets teveel vermogen.
Als het kouder word buiten zal het gunstiger worden, ook vermoed ik dat met 1 run van 15 min in het uur ik geen defrosts heb, dat lijkt me weer gunstig.
Ik bedoel het ook anders, ik verlaag de temperatuur in de buffer waardoor de CV (pomp) langer moet draaien omdat de ht radiatoren hard zakken in vermogen maar wel de hoofdzaak van verwarmen zijn. Mijn vloer heeft daar niet genoeg capaciteit voor. Maar een mooie gelijkmatige temp is wel lekker, ook zakt de gevoels temperatuur omdat warmte deels van onder komt. Eerst 21.5 koud, en nu voelt 21 warm in de avond.
Dus vandaar zoek ik balans, want als na kwartier verwarming stopt blijft vloer koud.
Ander voordeel van lagere buffer is automatisch ook lagere temperatuur in wp dus hopelijk minder stroom verbruik. Al lijkt tot nu toe die vlieger niet op te gaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 10:48:
[...]

Kortom
12 starts per dag is 2220 x in het jaar (6maanden) x 20 jaar is slechts 44.400 x starten en stoppen, dus dat lijkt me nog geen probleem als 170.000 normaal is.
Stand op dit moment: 823 draaiuren en 314 x on - off.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Wodan89 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 10:38:
[...]

blz. 14

Inderdaad max 170.000 start/stops; stel een maal per uur start/stop over het hele jaar dan is de levensduur tenmiste 20 jaar. Ik zou me dus geen enkele zorg maken over de aan/uit levensduur kwestie.
Mijn WP doet nu ongeveer 1 startstop per 2 uur gewduren 8 maanden= 2500 start/stops 70 jaar!!!

Van Toshiba vond ik een verhaal wat hier op neer komt dat bij de start al smeerolie voorzien wordt en de inverter zorgt voor een langzame start.

http://www.heatingandvent...ing-twins-take-the-lead--

Ik denk dat de korte start/stops bij WP L/W bij ruimteregeling geen probleem voor de levenduur zijn. Maar ja, wie kan 20 jaar overzien? Vervuilde warmtewisselaar, de lagers van de buitenventilator enz zullen waarschijnlijk eerder aan de beurt zijn.

Mijn Daikin L/L doet veel meer start/stops; 10 per uur geduren 4000 uur en die zou dan na 4 jaar kapot moeten zijn als het ook L<170000. Daikin heeft een ander smeersysteem en die korte aan/uit's behoren bij de regel strategie, dus ik ga ervan uit dat het daar ook geen probleem is.

Misschien zijn er forum leden/lezers die al een versleten WP hebben meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]Tomexergie schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:07:
[...]

De link werkt niet, ik zal het op een andere manier geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:27:
[...]

Ik bedoel het ook anders, ik verlaag de temperatuur in de buffer waardoor de CV (pomp) langer moet draaien omdat de ht radiatoren hard zakken in vermogen maar wel de hoofdzaak van verwarmen zijn. Mijn vloer heeft daar niet genoeg capaciteit voor. Maar een mooie gelijkmatige temp is wel lekker, ook zakt de gevoels temperatuur omdat warmte deels van onder komt. Eerst 21.5 koud, en nu voelt 21 warm in de avond.
Dus vandaar zoek ik balans, want als na kwartier verwarming stopt blijft vloer koud.
Ander voordeel van lagere buffer is automatisch ook lagere temperatuur in wp dus hopelijk minder stroom verbruik. Al lijkt tot nu toe die vlieger niet op te gaan
Is dat niet meer een inregel probleem ? Mijn vloer is officieel ook voor bijverwarming maar gebruik het als hoofdverwarming, radiatoren zijn weg uit de kamer en keuken. De radiatoren boven en in de gang staan een klein stukje open zodat de meeste warmte naar de vloer gaat, boven verwarmd een heel klein beetje en de gang weer wat meer. Dat lijkt vooralsnog prima te gaan.
Dus heb ik niets aan bijv een uur lopen en dan 2 uur uit, dan krijg ik teveel verschil in temperatuur wat ik niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 25-09 21:58
Kort vraagje onder de ecodan bezitters: kun je de ecodan ook schakelen met een willekeurige thermosstaat? (volgens mij wel op ingang TBA 1 13+14) zo ja: welke gebruik je zelf?

ikzelf zit te denken aan deze (gewoon simpel maar toch functioneel):
https://www.installand.nl...ation-opentherm-t87hc2011

ik weet alleen niet of
a) de ecodan opentherm kan lezen
b) de ecodan een voedings signaal afgeeft

andere optie is om gewoon voor een aan/ui thermosstaat te gaan

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

develdonk schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:16:
Kort vraagje onder de ecodan bezitters: kun je de ecodan ook schakelen met een willekeurige thermosstaat? (volgens mij wel op ingang TBA 1 13+14) zo ja: welke gebruik je zelf?

ik weet alleen niet of

Heb je al eens geprobeerd zonder thermostaat? Gewoon op aanvoer temperatuur of aanvoertemperatuur met war als die optie er is.

Ik draai hier op aanvoer + war en vind het eigenlijk wel ideaal, met een thermostaat heb ik gewoon problemen als de zon op het huis staat en op deze manier niet, toch draait hij iets minder met een zonnetje omdat de buiten temperatuur omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:15:
[...]

Is dat niet meer een inregel probleem ? Mijn vloer is officieel ook voor bijverwarming maar gebruik het als hoofdverwarming, radiatoren zijn weg uit de kamer en keuken. De radiatoren boven en in de gang staan een klein stukje open zodat de meeste warmte naar de vloer gaat, boven verwarmd een heel klein beetje en de gang weer wat meer. Dat lijkt vooralsnog prima te gaan.
Dus heb ik niets aan bijv een uur lopen en dan 2 uur uit, dan krijg ik teveel verschil in temperatuur wat ik niet wil.
Nee dat is geen probleem, zie het meer als juiste balans vinden. De radiatoren ga ik niet weg halen want juist die zorgen ervoor dat ik in uurtje tijd één graad verhoog in de kamer. (Als ik zou willen )
Hoe doe jij dat met de vloer dan want mijn vloer kan dat niet snel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:20:
[...]

Nee dat is geen probleem, zie het meer als juiste balans vinden. De radiatoren ga ik niet weg halen want juist die zorgen ervoor dat ik in uurtje tijd één graad verhoog in de kamer. (Als ik zou willen )
Hoe doe jij dat met de vloer dan want mijn vloer kan dat niet snel?
Mijn vloer kan dat ook niet snel, ja op 40-45 graden misschien maar ik verlaag niet in de nacht. Als ik al verlaag is dat in de dag omdat er dan wel een zonnetje is.

Ik zeg ook niet dat je ze moet weg halen maar een beetje knijpen zodat je meer op je vloer wamt, dat word een radiator van 11x 5.50m (hier) en dat is ook niet zo weg als er een deur open gaat.
De vloer word belangrijker naarmate je lager gaat in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij die lage aanvoertemperaturen doen de radiatoren uberhaupt niet zoveel, ik heb een grote jongen in de woonkamer juist open gedraaid omdat daardoor de retourtemperatuur wat sneller stijgt dan met de vloerverwarming alleen. Met het aanwarmen komt er anders 16 graden water die retour in, nu mengt het vlot bij tot een graad of 22-23 (uiteindelijk 26 als de vloer wat bijtrekt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
develdonk schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:16:

ik weet alleen niet of

Een aan/uit kan er inderdaad op.

Ik heb nu het volgende draaien :

Relay op de thermostaat aansluiting van de Ecodan, deze draait op de WAR. Via Domoticz lees ik de setpoint uit van de thermostaat en op basis daarvan schakel ik het relay in.

Volgende stap is om ochtends de vloer temperatuur te meten (heb overal wat sensoren in gegoten 8) ) en dan kan ik ochtends de WP laten draaien om de vloer op een behaaglijk niveau te krijgen.

En ik laat nu smiddags de WP draaien om de vloer even op te warmen, hoeft hij avonds niet aan en blijft het de hele avond/nacht mooi stabiel qua temperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door alberthakvoort op 22-10-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:35:
Bij die lage aanvoertemperaturen doen de radiatoren uberhaupt niet zoveel, ik heb een grote jongen in de woonkamer juist open gedraaid omdat daardoor de retourtemperatuur wat sneller stijgt dan met de vloerverwarming alleen. Met het aanwarmen komt er anders 16 graden water die retour in, nu mengt het vlot bij tot een graad of 22-23 (uiteindelijk 26 als de vloer wat bijtrekt)
Je vloer word toch geen 16 graden zeker? Hier niet, het cv water komt niet meer onder de 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:42:
[...]

Je vloer word toch geen 16 graden zeker? Hier niet, het cv water komt niet meer onder de 24.
16 niet zo snel, alleen als ik echt een dag of 2 nauwelijks thuis ben en de temperatuur langzaam wegzakt tot de 16 graden in huis (gebeurt niet snel). Ik zal morgen eens kijken wat de temperaturen zijn na een nacht nachtverlaging maar ik denk wel tegen de 20 graden, misschien iets lager. Met deze temperaturen komt hij nauwelijks in als de boel eenmaal op temperatuur is.

Ik heb deze week vakantie, daarom stook ik overdag nu meer dan normaal en hou ik uberhaupt ietsje hogere temperaturen aan zo nu en dan, maar dit is het stookgedrag van de Nest nu:

Afbeeldingslocatie: http://download.neofoto.nl/open/dump/nest.png

Gedurende die stookperioden valt de warmtepomp totaal niet uit, dus elk balkje is 1 start/stop.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
alberthakvoort schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:41:
[...]

Een aan/uit kan er inderdaad op.

Ik heb nu het volgende draaien :

Relay op de thermostaat aansluiting van de Ecodan, deze draait op de WAR. Via Domoticz lees ik de setpoint uit van de thermostaat en op basis daarvan schakel ik het relay in.

Volgende stap is om ochtends de vloer temperatuur te meten (heb overal wat sensoren in gegoten 8) ) en dan kan ik ochtends de WP laten draaien om de vloer op een behaaglijk niveau te krijgen.

En ik laat nu smiddags de WP draaien om de vloer even op te warmen, hoeft hij avonds niet aan en blijft het de hele avond/nacht mooi stabiel qua temperatuur.
Dit is precies hoe ik het ook wil gaan regelen. Dit sync ik dan software matig met de zone verwarming welke ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Speedy-Andre schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:15:
[...]

En hoe is dat ding geplaatst?
Met name interessant is waar het ding de lucht vandaan haalt en waar de afgekoelde lucht heen gaat :)
Gebruikt hij lucht uit het huis, dan zou dat van invloed kunnen zijn op de verwarming(sbehoefte).
De Boiler gebruikt ventilatielucht uit de woning, verse lucht komt binnen via de roosters boven de ramen.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 00:41:
[...]

Wat als je hetzelfde doet als ik en dat ding in de silent mode gooit? Hier draait 'ie met het aanwarmen continue op een 1200W (aanvoer ~32 retour ~26, behalve als de vloer in het begin nog koud is), bij het warmhouden 1 start per uur / anderhalf uur voor een kwartier tot half uur. Lijkt me redelijk netjes op zich.

Ook hier is de 9KW overbemeten (woning uit 2011, dus behoorlijk okay geisoleerd, 140m2 tweekapper) maar het werkt okay, zeker als het ding eindelijk eens terug zou toeren naar z'n minimum vermogen... Stomme regeling van LG... Dan zou ik de aanvoer nog verder kunnen knijpen richting een 28 graden :)

Vraag me ook nog af waar de jumpers in de buitenunit voor zijn, nergens te vinden.
Silent mode staat hij nu op idd maar bedankt voor de tip.

Ik ga maar is in de pen klimmen om een deftige brief op te stellen. :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alberthakvoort
Het script is klaar, zal nog even wat testen doen op een verse installatie.. Kan ik de benodige stappen nog even documenteren

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SMtObHG.png

Ik denk dat de meeste nuttige info er zo wel in staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Kabbie_Kabbie schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:44:
[...]

De Boiler gebruikt ventilatielucht uit de woning, verse lucht komt binnen via de roosters boven de ramen.
Ik denk dat hier al een deel van je exorbitante verbruik verklaard is.

Kan je split WP een boiler verwarmen ?

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 22-10-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
welke sensoren heb je in je vloer mee laten storten?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi weer om wat met de wp te spelen, wat settings te proberen om de temperatuur in huis wat te verlagen en de start stops ook.

Setting integral
Het gebied waarin de wp aan en af slaat, start en stop instelbaar, stop is 00 maar als dat niet klopt met de werkelijke temperatuur kan je die aanpassen, bij mij was hij wat te hoog dus veranderd naar -20, slaat dus eerder af.
De start was -100, die steeds wat vergroot zodat het langer afkoelt voor hij weer start, inmiddels op -200 en ja hij gaat later starten plus het gebied is groter dus loopt langer, te weten 10 min van 92% naar 48% om vervolgens 25 min op 48% te draaien.
Gevolg, langer lopen is warmer in huis.
Dus nu de heating curve ook nog 2 graden verlaagd, minder warm water dus, dat duurt even voor ik daar wat van merk maar het lijkt of het allemaal niet veel verschil maakt, minder warm en langer lopen of warmer en minder lang lopen......

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
bbn_ldp schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 20:07:
[...]

welke sensoren heb je in je vloer mee laten storten?
Ds18b20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Ik neem aan de waterdichte. Heb je er daarvan meerdere in je vloer geplaatst en voorzien van een kabel naar de warmtepomp of naar bv een raspi?
Als ze kapotgaan kan je er alleen niet meer bij. Misschien een idee om een afgedopte pvc leiding in de vloer mee te storten en daarin de sensor steken. Ik kan die keus nu nog maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
bbn_ldp schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 20:27:
[...]

Ik neem aan de waterdichte. Heb je er daarvan meerdere in je vloer geplaatst en voorzien van een kabel naar de warmtepomp of naar bv een raspi?
Als ze kapotgaan kan je er alleen niet meer bij. Misschien een idee om een afgedopte pvc leiding in de vloer mee te storten en daarin de sensor steken. Ik kan die keus nu nog maken.
Je moet er altijd voor kiezen dat je ergens bij kunt. Dit in verband met defect of vervanging door verbeterde technieken cq ander detectie systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Appie Heijn schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 01:33:
[...]

Dat is wel bijzonder. Heb je die 300L als buffer of als warm water vat?
Ik heb 2 stuks 300 liter, 1 voor sww, andere voor cv ( alles vloerverwarming.).

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

***members only***
Als ik afgelopen avond en nacht kijk naar je runs vraag ik mij af waar al die warmte blijft, een 9kW in dat huis met deze runs zou je zeggen dat je inmiddels brood kan bakken op de salon tafel.
Heel erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En hoe is het iedereen vergaan vannacht met -1 buiten?

Hier was de inteligente defrost niet zo inteligent

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1610/193686/cCEsD6vO.jpeg

Gevolg dat hij op een hogere frequentie blijft lopen en dat maakt het nog slechter, dat moet nog beter dus.

Ook weer wat te weten gekomen, de compressor kan ook 125% draaien :) dus 100% is niet maximaal blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rol-Co schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:40:

[afbeelding]

Gevolg dat hij op een hogere frequentie blijft lopen en dat maakt het nog slechter, dat moet nog beter dus.

Ook weer wat te weten gekomen, de compressor kan ook 125% draaien :) dus 100% is niet maximaal blijkbaar.
Hier is het zo gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pUiLtKHTHjj68vUrAX2P634S/medium.jpg

Piece of cooky :*)

ca 4,5 kWh en het huis lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Prima, tevreden met mijn Pana 6kW met nog deel DCOP van 3.30 voor 0 tot 8 uur en nu loopt deze alweer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mightym schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:53:
[...]

Hier is het zo gegaan:

[afbeelding]

Piece of cooky :*)

ca 4,5 kWh en het huis lekker warm.
Euhh, ja, dat zou ik ook niet fraai vinden, de hele nacht draaien.
Maar warm is het ook hoor, 22+
Hij had alleen in een defrost moeten gaan, ik zag zelfs een keer -19 staan bij pipe en een buiten temperatuur van -7 dus een bevroren condensor heeft invloed op de sensor.

2 min defrost en het was weer weg, maar toch, hij moet dat automatisch doen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online

[afbeelding]

Betreffende je bovenstaande reactie, mijn huis heeft vannacht alleen al 5 kW gebruikt om op 20 graden te houden dus zo heel vreemd is dat toch niet?
Ik heb ook wel lekker oud huissie haha
Maar voor vannacht trok hij tegen 2000 watt om veertig graden water te maken. Defrost heb ik niet gezien van de pana toen sliep ik.
Waar ik wel blij om ben is de 400 liter warm water die klaar staat, draai aan de knop en na drie kwartier één graad gestegen in huis *O*

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 79 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic