Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.088 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
En als ik het goed snap laat jou cenvax de wp aan en uit schakelen als vat te koud word en de wp regelt op zijn eigen war?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:11:
En als ik het goed snap laat jou cenvax de wp aan en uit schakelen als vat te koud word en de wp regelt op zijn eigen war?
WP is eigen (WAR) regeling en kijkt alleen naar temperatuur buffervat en buitentemperatuur. Cenvax stuurt op buitensensor en ruimtethermostaat en stuurt eigen pomp en regeling aan. Daarnaast een aan of uit signaal naar de extra CV pomp.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
BenEco schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:19:
[...]

WP is eigen (WAR) regeling en kijkt alleen naar temperatuur buffervat en buitentemperatuur. Cenvax stuurt op buitensensor en ruimtethermostaat en stuurt eigen pomp en regeling aan. Daarnaast een aan of uit signaal naar de extra CV pomp.
Oké en je hebt niet het gevoel dat je door de continu circulatie veel warmte verlies hebt?
Voor de mono moet toch alles langs buiten.
Of heb jij geen mono?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-09 10:36
Als je serieus goed isoleert verlies je een verwaarloosbaar hoeveelheid aan warmte...

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:31:
[...]

Oké en je hebt niet het gevoel dat je door de continu circulatie veel warmte verlies hebt?
Voor de mono moet toch alles langs buiten.
Of heb jij geen mono?
Nope, Multi split 5kW. Er is geen continue circulatie, ongeveer een 30 minuten naloop van beide pompen en dan gaan ze uit. (cenvax 4 regeling is voor vloerverwarming).

[ Voor 18% gewijzigd door BenEco op 07-10-2016 15:35 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Uh maar bij een war regeling blijft pomp toch draaien, hij stuurt dan toch op water temperatuur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Wodan89 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:32:
Als je serieus goed isoleert verlies je een verwaarloosbaar hoeveelheid aan warmte...
De buiten unit krijg je haast niet dicht toch?
Binnen vind ik niet erg want leidingen en buffer zitten toch in ruimtes die verwarmt worden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-09 16:46
Ik zou jullie nog even op de hoogte houden. Afgelopen dagen email contact gehad met Confort Market.
Heb zojuist Pana 5 besteld. Wifi module en steunen meebesteld voor de standaard verzendkosten.
arnnold schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:27:
zou best kunnen, maar een wifi module en een paar muursteunen € 250,-- meer aan verzendkosten. Ik ben geen Rockefeller. Die twee items proppen ze maar in de doos, toch?
Ondertussen heb ik mailcontact met CM. Ik houd jullie op de hoogte
[...]

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:43
reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:47:
[...]
Binnen vind ik niet erg want leidingen en buffer zitten toch in ruimtes die verwarmt worden
Meet jij je aanvoer en retour?
Ik heb ruim 2x7 meter 28mm OD op dak liggen naar Mono 6kW.
Er is warmteverlies, maar minder dan resolutie van mijn huidige DS18B20 temperatuursensors van 0,0625oC zodat ik die niet goed kan meten.
Bij WAR bepaal je zelf in beperkte mate wanneer pomp loopt bij >10-15C buitentemperatuur, en als die loopt op minimale flow.
Als ook dat je deze nog eventueel kunt koppelen aan de ruimtewarmtevraag via vrijgave aansluiting op pin 17&18 in Pana monobloc, aldan niet in een parallel schakeling met een 5 of 10oC KSD301 als extra bescherming tegen bevriezing.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

BenEco schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:19:
Je WP heeft een eigen WAR regeling en bepaalt aan de hand van de buitentemperatuur de benodigde temperatuur voor je buffervat. Duidelijk.
De Cenvax stuurt de 'centrale' CV pomp bij je buffervat en de vloerverwarmingsverdeler pomp aan, als ik het goed heb begrepen. Maar doet de WAR regeling van je Cenvax nu eigenlijk?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Domba schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:02:
[...]

Meet jij je aanvoer en retour?
Ik heb ruim 2x7 meter 28mm OD op dak liggen naar Mono 6kW.
Er is warmteverlies, maar minder dan resolutie van mijn huidige DS18B20 temperatuursensors van 0,0625oC zodat ik die niet goed kan meten.
Bij WAR bepaal je zelf in beperkte mate wanneer pomp loopt bij >10-15C buitentemperatuur, en als die loopt op minimale flow.
Als ook dat je deze nog eventueel kunt koppelen aan de ruimtewarmtevraag via vrijgave aansluiting op pin 17&18 in Pana monobloc, aldan niet in een parallel schakeling met een 5 of 10oC KSD301 als extra bescherming tegen bevriezing.
Ja ik meet de aanvoer en retour en dat scheelt nu paar tiende graad, maar ook nog niet echt koud. Ruimte warmte vraag lukt niet want ik heb hygiëne spiraal dus moet altijd minimaal veertig graden blijven.
17 en 18 gebruik ik nu ook, heb alleen de war temperaturen op 52 gezet, de thermostaat laat hem afslaan op 49 vat temperatuur dus 52 haalt ie niet, hooguit laatste minuten. (Op mengen tot 49)
Moet er toch eens mee gaan spelen zodra er iets meer constante warmte vraag is.....

Ksd301? Is dat de optionele unit verwarming?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:30:
[...]

Ja ik meet de aanvoer en retour en dat scheelt nu paar tiende graad, maar ook nog niet echt koud. Ruimte warmte vraag lukt niet want ik heb hygiëne spiraal dus moet altijd minimaal veertig graden blijven.
17 en 18 gebruik ik nu ook, heb alleen de war temperaturen op 52 gezet, de thermostaat laat hem afslaan op 49 vat temperatuur dus 52 haalt ie niet, hooguit laatste minuten. (Op mengen tot 49)
Moet er toch eens mee gaan spelen zodra er iets meer constante warmte vraag is.....

Ksd301? Is dat de optionele unit verwarming?
WP is je enigste warmtebron als ik het goed begrijp.

KSD301 is een 1-2 euro simpel bimetaal thermostaatje, in parallel aangesloten op pin 17&18 zorgt dat deze wordt doorgelust op moment temperatuur te laag wordt in WP ongeacht wat de ander regeling doet die je hebt aangesloten op 17&18

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Jack schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:23:
[...]

Je WP heeft een eigen WAR regeling en bepaalt aan de hand van de buitentemperatuur de benodigde temperatuur voor je buffervat. Duidelijk.
De Cenvax stuurt de 'centrale' CV pomp bij je buffervat en de vloerverwarmingsverdeler pomp aan, als ik het goed heb begrepen. Maar doet de WAR regeling van je Cenvax nu eigenlijk?
Benedenverdieping heeft geheel vloerverwarming en bovenverdieping radiatoren met elk een eigen thermostaatknop. In de woonkamer zit de thermostaat Cenvax, afhankelijk van de buitentemperatuur zal hij de ingestelde temperatuur kunnen corrigeren aan de hand van de ingestelde WAR curve. Er zit een mengventiel voor die max. 50 graden water door laat naar de vloerverwarming. (op dit moment 26 in en 22 retour.)

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 07-10-2016 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:47:
[...]

De leidingen van en naar de buiten unit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Wodan89 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:59:
[...]

De leidingen van en naar de buiten unit :)
Ja dat is punt niet, maar die leiding en pomp in unit zelf????
Net als het warme water uit de boiler wat door de warmtewisselaar in een niet werkende cv ketel stroomt.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Domba schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:47:
[...]

WP is je enigste warmtebron als ik het goed begrijp.

KSD301 is een 1-2 euro simpel bimetaal thermostaatje, in parallel aangesloten op pin 17&18 zorgt dat deze wordt doorgelust op moment temperatuur te laag wordt in WP ongeacht wat de ander regeling doet die je hebt aangesloten op 17&18
Ik heb een cv ketel maar is de bedoeling dat die niet meer aan springt. Buffer zit in de retour en de cv pomp circuleert alleen op de bestaande slimme kamer thermostaat. Zo kan cv ook gelijk weer aan in nood geval. Het is voor mij ook maar experiment want ik heb zon theoretisch ongeschikt wp huis haha
Maar ja moet toch iets met 5000 kWh overschot.....
Zo een bi metaal had ik nog niet bedacht, dat is wel slim. Wilde een buiten sensor met dan een tijdklok om de twee uur aan laten slaan voor half uur of zoiets....
Waar bestel je die dingen weet je dat zo?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:23:
[...]

Ja dat is punt niet, maar die leiding en pomp in unit zelf????
Net als het warme water uit de boiler wat door de warmtewisselaar in een niet werkende cv ketel stroomt.......
Daar kun je van die isolatie tape gebruiken :)
Zo heb ik de interne leidingen extra geïsoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:28:
[...]

Ik heb een cv ketel maar is de bedoeling dat die niet meer aan springt. Buffer zit in de retour en de cv pomp circuleert alleen op de bestaande slimme kamer thermostaat. Zo kan cv ook gelijk weer aan in nood geval. Het is voor mij ook maar experiment want ik heb zon theoretisch ongeschikt wp huis haha
Maar ja moet toch iets met 5000 kWh overschot.....
Zo een bi metaal had ik nog niet bedacht, dat is wel slim. Wilde een buiten sensor met dan een tijdklok om de twee uur aan laten slaan voor half uur of zoiets....
Waar bestel je die dingen weet je dat zo?
Ik heb ook een hygiene spiraal buffer in mijn radiatorcircuit en op moment nog gas-CV als back-up voor SWW via een 50oC Duco omschakel ventiel, maar gas-CV is niet meer bedoeld als back-up voor verwarmingscircuit.
Bedoeling is een kleine SWW boiler via 3 wegklep op WP te gaan gebruiken en hygienespiraal als buffer <50oC voorverwarmer, maar ik moet nog wat ervaring bij elkaar sprokkelen voor ik die aansluit.

Maar WP mijn verwarmt echter niet de HT-buffer, opwarmen buffer moet van hout-CV kachel & zonnecollectors komen.
Via mix ventiel wil ik de warmte gedosseerd laten instromen op de inlet van WP. ( nog bezig met leiding werk aanpassen)

Ja, met 5MWh krijg je speciale aandacht van de energieleverancier, waar je niet op zit te wachten
Ik heb gewoon montagesteunen leeg gelaten, heb al genoeg moeite om jaarlijkse afrekening op werkelijke meterstanden voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
Tomexergie schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 07:36:
[...]

De COP is niet slecht. Wat was de water temperatuur?
Watertemp was 29-31 graden. Heb nu de Ecodan op WAR gezet waarbij hij tot 5 graden buitentemp maar tot 28 graden (Tomexergie heeft hoge cop en werkt met 27 graden zag ik) aanvoer mag en vanaf 5 tot 0 graden naar de 35 graden aanvoer en vanaf 0 graden buiten (en lager) blijft hij op 35. Deze regeling laat ik nu eens een paar dagen lopen en dan kijken hoe de grafieken er uit zien. Op 28 graden zou de ecodan zo rond de 1kw moeten verbruiken en loopt hij op 50% van zijn vermogen. Zou dus een goede COP moeten opleveren (>5 cf Mitsubishi schema).

offtopic:
mocht iemand uit kunnen leggen hoe ik het cop schema van Mitsubishi moet interpreteren dan hoor ik het graag! wat bedoelen ze met max, nominal, mid en min?? dit snap ik namelijk niet:

Definition of terms
Max .:Maximum performance required when I/F is connected. -> wat is een I/F??? en is dit nominaal + booster?

Nominal .:Nominal performance required when I/F is connected. -> wat is nominal dan??? is dat bij de ecodan 7,5kw als hij op 100% loopt zonder de booster?

Mid .:Medium performance (80% of Nominal capacity) required when I/F is connected. Dit zal dan wel 80% van nominaal zijn wat bij ecodan 7,5kw dan 6kw is??

Min .:Minimum performance required when I/F is connected. -> dit zal wel op laagste stand zijn wat ergens rond 50% van zijn vermogen is en dus zo rond de 3,75kw is?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Domba schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:00:
[...]

Ik heb ook een hygiene spiraal buffer in mijn radiatorcircuit en op moment nog gas-CV als back-up voor SWW via een 50oC Duco omschakel ventiel, maar gas-CV is niet meer bedoeld als back-up voor verwarmingscircuit.
Bedoeling is een kleine SWW boiler via 3 wegklep op WP te gaan gebruiken en hygienespiraal als buffer <50oC voorverwarmer, maar ik moet nog wat ervaring bij elkaar sprokkelen voor ik die aansluit.

Maar WP mijn verwarmt echter niet de HT-buffer, opwarmen buffer moet van hout-CV kachel & zonnecollectors komen.
Via mix ventiel wil ik de warmte gedosseerd laten instromen op de inlet van WP. ( nog bezig met leiding werk aanpassen)

Ja, met 5MWh krijg je speciale aandacht van de energieleverancier, waar je niet op zit te wachten
Ik heb gewoon montagesteunen leeg gelaten, heb al genoeg moeite om jaarlijkse afrekening op werkelijke meterstanden voor elkaar te krijgen.
Als ik de ruimte had voor nog een sww boiler te plaatsen liet ik die met pellet cv kachel opwarmen tussen 50 en 85 graden voor het rendement. Slaat ie één keer per twee dagen aan.....

Meterstanden probleem ken ik, regelmatig foto's toe moeten sturen. Volgende week de standen naar nieuwe gc ,houd mijn hart al vast haha
Steunen leeg laten!!!! Jij bent gek, nog een schuurtje extra met panelen hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

BenEco schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:47:
Benedenverdieping heeft geheel vloerverwarming en bovenverdieping radiatoren met elk een eigen thermostaatknop. In de woonkamer zit de thermostaat Cenvax, afhankelijk van de buitentemperatuur zal hij de ingestelde temperatuur kunnen corrigeren aan de hand van de ingestelde WAR curve. Er zit een mengventiel voor die max. 50 graden water door laat naar de vloerverwarming. (op dit moment 26 in en 22 retour.)
Heeft de Cenvax WAR op je verdeler nog meerwaarde? Waarom niet mengkraan op de verdeler op ~35 graden vast instellen en nooit meer naar omkijken?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 22-09 12:57
develdonk schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:40:
[...]

Watertemp was 29-31 graden. Heb nu de Ecodan op WAR gezet waarbij hij tot 5 graden buitentemp maar tot 28 graden (Tomexergie heeft hoge cop en werkt met 27 graden zag ik) aanvoer mag en vanaf 5 tot 0 graden naar de 35 graden aanvoer en vanaf 0 graden buiten (en lager) blijft hij op 35. Deze regeling laat ik nu eens een paar dagen lopen en dan kijken hoe de grafieken er uit zien. Op 28 graden zou de ecodan zo rond de 1kw moeten verbruiken en loopt hij op 50% van zijn vermogen. Zou dus een goede COP moeten opleveren (>5 cf Mitsubishi schema).
En die aanvoer laat jij nu al 24/7 zo draaien ? Ik snap steeds minder van jouw EPC=x,xx woning.
Hier heeft de boel vanmorgen een uurtje gedraaid op 30c aanvoer en het is nu nog >1c boven de instelling op de thermostaat.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 19:22:
[...]

En die aanvoer laat jij nu al 24/7 zo draaien ? Ik snap steeds minder van jouw EPC=x,xx woning.
Hier heeft de boel vanmorgen een uurtje gedraaid op 30c aanvoer en het is nu nog >1c boven de instelling op de thermostaat.
die aanvoer draait enkel als de thermosstaat onder de ingestelde waarde komt ;) het is geen klassieke war regeling het is een war regeling + thermosstaat bij de ecodan.

het is hier nu 23 graden bij instelling van 22 graden. ;) zelfde dus als bij jou

eigenlijk gebruik je de war regeling om te forceren dat de ecodan op een bepaald vermogen verwarmd. Zo kun je de COP redelijk sturen van je warmtepomp.

[ Voor 11% gewijzigd door develdonk op 07-10-2016 19:26 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Jack schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:53:
[...]

Heeft de Cenvax WAR op je verdeler nog meerwaarde? Waarom niet mengkraan op de verdeler op ~35 graden vast instellen en nooit meer naar omkijken?
Heb er inderdaad geen omkijken naar. Meerwaarde is dat er bij (strenge) vorst meteen/tijdig hogere temperatuur water door gaat (comfort) en als het niet nodig is niet. Regeling doet wat het moet doen.
Het systeem zat er al en werkt dus waarom veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 19:25:
[...]

die aanvoer draait enkel als de thermosstaat onder de ingestelde waarde komt ;) het is geen klassieke war regeling het is een war regeling + thermosstaat bij de ecodan.

het is hier nu 23 graden bij instelling van 22 graden. ;) zelfde dus als bij jou
Oh, oke ik dacht al...

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 08:55
[...]

offtopic:
mocht iemand uit kunnen leggen hoe ik het cop schema van Mitsubishi moet interpreteren dan hoor ik het graag! wat bedoelen ze met max, nominal, mid en min?? dit snap ik namelijk niet:

Definition of terms
Max .:Maximum performance required when I/F is connected. -> wat is een I/F??? en is dit nominaal + booster?

Nominal .:Nominal performance required when I/F is connected. -> wat is nominal dan??? is dat bij de ecodan 7,5kw als hij op 100% loopt zonder de booster?

Mid .:Medium performance (80% of Nominal capacity) required when I/F is connected. Dit zal dan wel 80% van nominaal zijn wat bij ecodan 7,5kw dan 6kw is??

Min .:Minimum performance required when I/F is connected. -> dit zal wel op laagste stand zijn wat ergens rond 50% van zijn vermogen is en dus zo rond de 3,75kw is?
Nominal is wat de unit onder gestandaardiseerde testcondities haalt (altijd). Max is ik neem ik aan wat de unit haalt met zon mee, wind mee en helling af. I/F is interface. Denk dat ze hier een binnenunit mee bedoelen. Booster zit in de binnenunit en valt hier buiten.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb hem nu op aanvoer temperatuur gestuurd, met een ingestelde temperatuur van 27 (wat af en toe wel uitloopt naar 28) , de retour is 24.

Kamer temperatuur zit op de grens van 21,5 en 22 en dat ziet er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1610/191624/3ow3ajYE.jpeg

De hoge piek is ook een boiler die aan slaat, ik heb er 2 namelijk.
Maar hij loopt dus erg kort, en kan niet lager, dit was vannacht met een graad of 9-10 buiten volgens het weerstation in de buurt.
Voor deze tijd van het jaar dus eigenlijk de room sensor nodig maar ja dan slaat hij pas aan bij 19 en dat word het nooit.
Toch eens kijken of ik geen eigen regeling kan fabrieken, een die op een tiende graad kan regelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Laatst online: 24-09 21:20
[quote]Rol-Co schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:18:
Ik heb hem nu op aanvoer temperatuur gestuurd, met een ingestelde temperatuur van 27 (wat af en toe wel uitloopt naar 28) , de retour is 24.

Wat is jouw delta t over de warmtewisselaar ? Van de hydrobox

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

corsat schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:36:
[quote]Rol-Co schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:18:

Wat is jouw delta t over de warmtewisselaar ? Van de hydrobox
De 3-4 graden die er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Guys,

Is het niet handiger om een nieuw topic aan te maken??? WP tuning ;)

Dan kunnen we het hier nog een beetje generiek houden :)

p.s. Ik heb de WP nog uitstaan voor het verwamen. Het is nog 20C en morgen ga ik nog even alle ramen eruit halen om te plamuren en tweede laklaag. Daarna de kozijnen nog een keer aflakken om daarna rondom rolluiken te plaatsen. Dan hoef ik de komende 10j niet meer te lakken hoop ik.

[ Voor 51% gewijzigd door Pascal Saul op 07-10-2016 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Pascal Saul schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:37:
Guys,

p.s. Ik heb de WP nog uitstaan voor het verwamen. Het is nog 20C en morgen ga ik nog even alle ramen eruit halen om te plamuren en tweede laklaag. Daarna de kozijnen nog een keer aflakken om daarna rondom rolluiken te plaatsen. Dan hoef ik de komende 10j niet meer te lakken hoop ik.
Ik vind van niet, alle aspecten/dingen in één topic is handig anders blijf je switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Pascal Saul schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:37:
Guys,

als we de tuning hier weghalen wat blijft er dan over? dat je de ecodan in spanje moet bestellen of de pana bij confort?? Of hoe zie je dit voor je? Er is ook een kroeg topic als je wil??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Waar zou het dan over moeten gaan in dit topic? Aankoop ook niet, daar is dan een aankoop topic voor.
Rendement? Vast ook niet, dan heb je weer een wat is jouw COP topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
lol 3 posts in 2 min... he gets the msg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:51:
Dit geleuter moet eigenlijk ook in een apart topic. :+

Het Offtopic topic :)

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 07-10-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

develdonk schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:51:
Yep, maar het was een serieuze vraag, waar zou het dan over moeten gaan hier......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Hoe krijgen jullie de cv water temp op 30 graden, mij lukt het niet. Mijn instellingen zijn, cv pomp op stand 3, war met de volgende waarden, grafiek 1, 40 graden / -10, grafiek 2, 25/35 en grafiek 3 40/ -9
Resultaten zijn th2, 34 graden, thw1, 34 graden, thw2 32 graden, op mijn cv zie ik een delta van 5,7 graden tussen toevoer en retour cv water.

[ Voor 26% gewijzigd door corsat op 07-10-2016 21:59 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:57:
Hoe krijgen jullie de cv water temp op 30 graden, mij lukt het niet. Mijn instellingen zijn, cv pomp op stand 3, war met de volgende waarden, grafiek 1, 40 graden / -10, grafiek 2, 25/35 en grafiek 3 40/ -9
Heb je een foto van jouw WAR grafiek ?

Mijn pomp staat ook op stand 3. WAR -10 ... -30 = 42c en van -10 ... + 30c loopt dit lineair af tot 25c met als minimum (elders in te stellen) 30c

[ Voor 17% gewijzigd door koevlaas2 op 07-10-2016 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Het ging hier vooral over het installatie en configuratie aspect van de L/W WP. Nu de koud begin te komen en de WP's hun werk moeten (gaan) doen zie je spontaan het onderwerp/focus in dit topic ook verschuiven.

Persoonlijk vind ik het dan wel handig om alles met betrekking tot alle instellingen/thermostaten/verdelers/pompen/temperaturen/flows van de WP en wat erbij komt kijken in een apart topic te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
koevlaas2 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:59:
[...]

Heb je een foto van jouw WAR grafiek ?
Zal er morgen 1 maken, er zijn toch 3 grafieken ? Of zie ik wat over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:02:
[...]

Zal er morgen 1 maken, er zijn toch 3 grafieken ? Of zie ik wat over het hoofd.
nee, 1 grafiek, maar 3 knoppen om die ene grafiek in te stellen.
Je kan de grafiek namelijk bijna 3d aanpassen.

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 07-10-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pascal Saul schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:59:
Het ging hier vooral over het installatie en configuratie aspect van de L/W WP. Nu de koud begin te komen en de WP's hun werk moeten (gaan) doen zie je spontaan het onderwerp/focus in dit topic ook verschuiven.

Persoonlijk vind ik het dan wel handig om alles met betrekking tot alle instellingen/thermostaten/verdelers/pompen/temperaturen/flows van de WP en wat erbij komt kijken in een apart topic te hebben.
In de zomer is het hier redelijk dood, alleen ik, ben toch werkloos :)
Volgende week komt er weer een vraag en dan gaat het weer over een andere boeg en ik doe vrolijk mee.
Vwb een eigen topic ben ik nog steeds tegen, ik zie de meerwaarde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Hier eerste probleem al tegen gekomen, cv onttrok warmte uit buffer, wp stond al dik uur te stomen, kon hem rond de veertig graden houden, dus eigenlijk best goed. Maar twee keer douche achter elkaar en over en uit, nog 35 graden uit de hygiëne spiraal. Je hebt echt over warmte nodig om het koudere leiding water nog fatsoenlijk op te warmen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:38:
Hier eerste probleem al tegen gekomen, cv onttrok warmte uit buffer, wp stond al dik uur te stomen, kon hem rond de veertig graden houden, dus eigenlijk best goed. Maar twee keer douche achter elkaar en over en uit, nog 35 graden uit de hygiëne spiraal. Je hebt echt over warmte nodig om het koudere leiding water nog fatsoenlijk op te warmen
Wacht maar tot het water een graad of 13 is van de winter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 17:40

Theo

moederbord

Ik ben bezig mijn Panasonic 5 W monoblock in te regelen, vooral de watertemperatuur en de flow. Het lijkt er momenteel op dat als de WP 24/7 draait, en de aanvoertemperatuur berekend wordt als (20C + (20C-buitentemp)*0.5) dat hiermee het huis warm blijft op 20-21 graden. De warmtepomp draait dan wel bijna altijd, maar gezien de enorme lage aanvoertemperatuur van 25-30 graden is de COP maximaal. Helaas kan de warmtepomp (softwarematig) geen lagere aanvoertemperatuur aan dan 25 graden.

Ik kan de pompsnelheid aanpassen in het monoblock. Hiermee kan indirect het verschil tussen aanvoer en retourtemperatuur worden berekend; immers bij een grote circulatiesnelheid is de dT kleiner dan bij een lage circulatiesnelheid.

De warmtepomp kan 5 KW aan warmte leveren, dit is 18 Mjoules/uur. Hiermee kan ongeveer 4200 liter water 1 graad mee worden verwarmd (of 2100 liter water 2 graden, enz)

Met 5KW aan vermogen is een dT van 6K de theoretische circulatiesnelheid 0.7m3/uur (11.6 l/min). Met een dT van 4K is dit theoretisch 1.04 m3/uur (17.4 l/min). IK kan de circulatiepomp instellen op een waarde tussen ongeveer 0.6m3/uur (10 l/min) en 1.8m3/uur (30 liter/min), waarmee ik dus indirect een dT in kan stellen van tussen de 2.5 en 7 kelvin.

Wat is de ideale dT voor een warmtepomp waarbij de aanvoertemperatuur rond de 25-30 graden ligt? Iemand enig idee?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Theo schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 23:46:
Ik ben bezig mijn Panasonic 5 W monoblock in te regelen, vooral de watertemperatuur en de flow. Het lijkt er momenteel op dat als de WP 24/7 draait, en de aanvoertemperatuur berekend wordt als (20C + (20C-buitentemp)*0.5) dat hiermee het huis warm blijft op 20-21 graden. De warmtepomp draait dan wel bijna altijd, maar gezien de enorme lage aanvoertemperatuur van 25-30 graden is de COP maximaal. Helaas kan de warmtepomp (softwarematig) geen lagere aanvoertemperatuur aan dan 25 graden.

Ik kan de pompsnelheid aanpassen in het monoblock. Hiermee kan indirect het verschil tussen aanvoer en retourtemperatuur worden berekend; immers bij een grote circulatiesnelheid is de dT kleiner dan bij een lage circulatiesnelheid.

De warmtepomp kan 5 KW aan warmte leveren, dit is 18 Mjoules/uur. Hiermee kan ongeveer 4200 liter water 1 graad mee worden verwarmd (of 2100 liter water 2 graden, enz)

Met 5KW aan vermogen is een dT van 6K de theoretische circulatiesnelheid 0.7m3/uur (11.6 l/min). Met een dT van 4K is dit theoretisch 1.04 m3/uur (17.4 l/min). IK kan de circulatiepomp instellen op een waarde tussen ongeveer 0.6m3/uur (10 l/min) en 1.8m3/uur (30 liter/min), waarmee ik dus indirect een dT in kan stellen van tussen de 2.5 en 7 kelvin.

Wat is de ideale dT voor een warmtepomp waarbij de aanvoertemperatuur rond de 25-30 graden ligt? Iemand enig idee?
Klinkt als een 5kW met wilo ciculatiepomp,
Een lagere aanvoer temperatuur dan 25C zou mogelijk moeten zijn, door de gehele stooklijn te verschuiven met -5 tot +5C.
Door 1x kort op set te drukken en dan met select en up & down en set bevestigen (zou ook in installatiehandleiding moeten staan).

Adviesflow staat op rechter zijkant van buitenunit en als die gelijk is aan een met Panasonic pomp is dat 900ltr/uur, geen idee hoe hoeveel je daarvan afkunt wijken bij een unit met Wilo pomp zonder dat het je COP kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Logisch:
Als je kamer temperatuur 20,5 is en je warmt met 25 graden kan je dT nooit hoger zijn dan 4,5. Spreek je dan nog over een ideale dT of meer over een mogelijke dT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:03
Ik zit al in de finetune fase van mijn pana 5kw mono , stook lijn op +15 25 graden water aanvoer en -15 35 graden water aanvoer met shift op -4 , probeer hier een aantal vertrekken op een stabiel mogelijk temp te krijgen door de vloerventielen te knijpen cq open te draaien om te stabiliseren , maar ik ben meer koude nodig want dat ding slaat amper aan tot nu toe van af 1 okt slechts 7kw verstookt voor wamte en sww . >:)

Goed geïsoleerd huis met veel glas op het zuiden / westen.

4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben gestart met het verwarmen van het huis dmv van de LG 9KW split unit, maar ik zie een wat wazig regelgedrag. Hij start vrij laag in het vermogen, daarna komt de vloerverwarmingspomp in en dan begint hij meer vermogen te leveren. Tot zover alles goed (grafiek gaat over hele huis, dus hier zitten wat lampen e.d. bij in):

Afbeeldingslocatie: https://wageningenur4-my.sharepoint.com/personal/sander_vandegeijn_wur_nl/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=OX3kQ6VUaPKJ%2FPpcbTfbbLO2nseRP2zoVw1GCF7%2Ff6M%3D&docid=105ea734091b9450f9c89811ce5c8b400&rev=1

Echter na een minuut of 20 loopt de temperatuur (ingesteld op 30 graden) te hoog op (32 graden), waardoor hij stopt met verwarmen (vemroed ik). Op dat moment in de retour nog een 23 graden, de vloer is nog lang en breed niet verzadigd, als hij iets terug zou moduleren is er niks aan de hand. Zoals in de grafiek te zien is doet hij dit echter niet, sterker nog, hij toert verder op. Temperatuurverschil tussen aanvoer en retour is nagenoeg optimaal. Hij draait nu telkens zo'n 20 minuten per run.

Ik heb de silent mode al wel geactiveerd, dit capped het maximum vermogen (anders toerde hij nog verder op richting de 2500w en dan klapte hij er nog sneller uit).

Iemand enig idee waarmee ik zou kunnen spelen om dit gedrag iets rustiger te krijgen? Als hij daadwerkelijk op een 800w (=3kw aan warmte) zou blijven hangen is het meer dan prima, veel meer heb ik niet nodig. Het is een inverter, dus ik had verwacht dat hij met het behalen van de temperatuur het vermogen naar beneden zou zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2016 01:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
[...]

resultaat: de ecodan blijft de cv aanvoer netjes op 27 graden houden gedurende laatste half uur. de output is 5,9kw warmte en het verbruik hierbij is zo rond de 960-970 watt bij een buitentemp van 10 graden met een flow van 1,08 m3/uur. Dus een COP 6,14 (boekje geeft 6,3 aan bij 11 graden en 6,1 bij 10 graden). erg netjes moet ik zeggen.

hier de domotica data:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/25sy9a1.jpg

nu eens de rest van de week aankijken of ik eea zo kan laten blijven werken. Dit is natuurlijk maar een moment opname van zeg een uurtje.

ik zag dat hoogste dag cop met de Elga 5,4 is, dat wordt dus de waarde om te verslaan voor nu >:)

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 08-10-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 21:46
reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:38:
Dan hang je een elektrische doorstromer achter de hygiene spiraal. Hoeft het vat ook niet zo hoog opgestookt te worden. Zo doe ik het, werkt prima, altijd warm water en geen gezeur dat de boiler op raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Domba schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:05:
[...]

Klinkt als een 5kW met wilo ciculatiepomp,
Een lagere aanvoer temperatuur dan 25C zou mogelijk moeten zijn, door de gehele stooklijn te verschuiven met -5 tot +5C.
Door 1x kort op set te drukken en dan met select en up & down en set bevestigen (zou ook in installatiehandleiding moeten staan).

Adviesflow staat op rechter zijkant van buitenunit en als die gelijk is aan een met Panasonic pomp is dat 900ltr/uur, geen idee hoe hoeveel je daarvan afkunt wijken bij een unit met Wilo pomp zonder dat het je COP kost
Dat truukje wekt helaas niet om de aanvoertermpertuur beneden de 25 graden te krijgen.Zelfs met de stookllijn op 25 graden, en met een verschuiving van -5 graden blijft het water 25 graden.

In het voorjaar heb ik met Panasonic zelf contact gehad, en zij bevestigden ook dat de aanvoertemperatuur bij de monoblock niet onder de 25 graden kan zijn. Alles onder de 25 graden qua stooklijn wordt afgerond naar 25 graden.

Op de buitenunit staat inderdaad een flow van 0.9 m3/uur. Wel apart dat de servicehandleiding juist vermeldt dat de flow tussen de 1.000 en 3.000 liter per uur moet liggen. Ofwel een dT van 1.5 tot 4 graden. Deze informatie staat dus haaks op elkaar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C3w1aDukQC0bel83Ar7TlsYr/full.png

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
jerh schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 09:59:
[...]

Dan hang je een elektrische doorstromer achter de hygiene spiraal. Hoeft het vat ook niet zo hoog opgestookt te worden. Zo doe ik het, werkt prima, altijd warm water en geen gezeur dat de boiler op raakt.
Heb jij een door stromer die netjes per halve graaf op regelt, dus dat je eigenlijk niet merkt dat hij inschakelt?
Hij loopt nu door cv maar dan krijg je toch koude klets over je heen, of aan uit gedrag omdat temperatuur verschil te klein is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
[quote]Theo schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 23:46:

[/quote]

Jouw analyse klopt gedeeltelijk. Je moet ook het afgifte systeem erbij betrekken want hij systeem moet totaal in evenwicht komen:

Q=massflow*C*(Ta-Tr) Warmtepomp : Ta-Tr=dT
Q= k*Arad *((Ta+Tr)-Truimte) van het CV systeem
Q=k*Awanden*(Truimte-Tb) van het huis (Tb is buiten temperatuur)

Je kunt geen Ta of dT opleggen, het systeem zal stabiliseren naar de Q in evenwicht en die is bij iedere Tb anders. De vereiste Q wordt ook nog beinvloed door zoninstraling en interne warmte.

Om het nog ingewikkelder te maken; Bij lage flow zal het afgifte systeem automatisch een hogere aanvoertemperatuur vragen omdat de gemiddelde afgifte temperatuur verandert: Q= (Tgemiddeld radiatoren-Truimte)*Arad*k; de retour temperatuur wordt lager waardoor bij dezelfe warmteafgifte een hogere aanvoertemperatuur nodig is. De hogere Ta is ongunstig voor de COP.

Bij een HR ketel is de invloed van flow en ruimte regeling op het rendement tot c.a Ta< 50 C niet groot en is het systeem niet zo gevoelig voor instelling. Voor een installateur knop omdraaien en wegwezen.
Bij de warmtepomp is de instelling en de kwaliteit van het afgiftesysteem van grote invloed op de COP, maar ook op de geluidsproductie.

Ik heb vorig jaar al een modelletje gemaakt van dit stelsel vergelijking om aan de flowknop te kunnen draaien. Een WAR heb ik daar nog niet in aangebracht.

Mijn visie op jouw verhaal:
1) De flow 700l/h lijkt mij aan de lage kant. Door de grotere dT schuift de vereiste Ta naar boven waardoor een lagere COP. Mijn WP draait op 1200l/h.
2)De warmtepomp draait bijna altijd hierdoor is de COP maximaal; Bij lage belasting zoals bij dit weer heb je gemiddeld maar c.a 350W elektrisch nodig. Het hulpvermogen, de buiten ventilator en pomp blijven bijne bijna gelijk zo'n 100W waardoor de COP juist weer daalt. Een auto die 5 km per uur rijdt heeft een ontzettend hoog verbuik. Naar mijn mening ligt er ergens een optimaal punt door de WP met lage pulsen te laten draaien. Maar waar dat punt bij een 5kW WP ligt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Omdat het nu dagen zijn die vergelijkbaar zijn met vorig jaar even een grafiekje van vorig jaar er bij gezocht met de zwembad wp.

Zwembad wp is een 5kW aan uit
Nu gebruiken we een 7kW inverter

Leidingen, pomp, vvw, radiator is het zelfde, beide geregeld op aanvoer temp 27 graden.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1610/191714/taJxDq3k.jpeg

Goed te zien dat de zwp langer loopt voor het zelfde, en daardoor ook iets meer verbruik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:32
Naast de WAR aansturing van de Panasonic monobloc probeer ik nu ook een kamerthermostaat toe te voegen als uiteindelijke aan/uit schakeling.
In het geheel heb ik dan een na-regeling middels vloerverwarming groepen die dicht lopen (woon/eetkamer die achter veel glas op zuid ligt) als die ruimte op temperatuur is, daarnaast een andere (koudere) ruimte waarin een thermostaat staat welke de WP in/uit schakelt. De WP zelf regelt dan zichzelf met de WAR stooklijn.

Helaas is mijn thermostaat die de WP in/uit schakelt een slimme... (Honeywell chronotherm wireless modulerend). Het modulerende is het lastige, de thermostaat verzint dus zelf wanneer de WP aan of uit moet. Wanneer ik de koudere ruimte op 21 graden wil hebben, is de thermostaat alsnog rond de 21,5 bezig om af en toe de WP aan te zetten.

"Gelukkig" is dit nog enigszins in te stellen, de minimale duur is tussen de 1 en 5 minuten instelbaar en het aantal aan/uit momenten is per uur in te stellen op 3/6/9/12 keer.
Het spulletje staat dus op minimaal 5min en maximaal 3x per uur aan.

Dat geeft onderstaande grafiek... om 7:15 heb ik de thermostaat op 22,5 graden gezet waardoor deze dus wel het "aan" signaal een langere tijd blijft af geven, tot de ruimte op temperatuur dreigt te raken...

Mooi spul natuurlijk, dit voorkomt het overshooten van de temperatuur, maar voor een WP niet het beste qua levensduur gok ik zomaar?

2 stellingen:
- Dit is niet bevorderlijk voor de levensduur
- Enige optie is een "stomme" aan/uit thermostaat (die dan ook nog eens 230v moet kunnen schakelen)

Klopt dat?

Pendelgedrag

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

In hoeverre is aan uit gedrag niet goed, je hebt ook aan uit versie warmtepompen, enige kan dat het relais die je pompen aan stuurt meer schakelingen maakt en dus eerder op is.

Uren op een laag pitje werkt hier ook niet, minimaal is tocht een 800W aan verbruik dus dan is het niet rendabel en niet nodig.

Pui op het zuiden is leuk, maar werkt niet met een thermostaat vind ik, de zon verwarmd de kamer naar een 21-23 dus er gaat geen verwarming meer aan, ook de vloer niet. Dan is het om een uur of 4-5 smiddags boem de zon weg en zit je met een anderhalf a twee uur in een afgekoelde kamer met koude vloer aan je poten.
Daarom stuur ik hem op water temperatuur, vloer altijd warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:52:
In hoeverre is aan uit gedrag niet goed, je hebt ook aan uit versie warmtepompen, enige kan dat het relais die je pompen aan stuurt meer schakelingen maakt en dus eerder op is.

Uren op een laag pitje werkt hier ook niet, minimaal is tocht een 800W aan verbruik dus dan is het niet rendabel en niet nodig.

Pui op het zuiden is leuk, maar werkt niet met een thermostaat vind ik, de zon verwarmd de kamer naar een 21-23 dus er gaat geen verwarming meer aan, ook de vloer niet. Dan is het om een uur of 4-5 smiddags boem de zon weg en zit je met een anderhalf a twee uur in een afgekoelde kamer met koude vloer aan je poten.
Heb ik ook 'last' van, dat de zon schijnt en de kamer lekker opwarmt, vloer koud idd. Zou ik echter de vloer erbij verwarmen dan word mijn woonkamer +25c en dit wil ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:19
@Theo
ik ben ook bezig om mijn 5kW Panasonic in te regelen en ik loop ook tegen de minimale Ta van 25C aan. Eigenlijk is dat m.i. nog te hoog voor de huidige buitentemperaturen van 10-15C. De kamertemperatuur is nu 22C en dat wil ik eigenlijk op 20C hebben. Maar met WAR is dat niet goed te regelen. Mijn ervaring met eerdere WAR regelingen is dat de overshoot in de loop van de winter veel minder wordt (minder zon in de kamer) en daarmee de temperatuur stabieler. Dus ik accepteer in voor- en naseizoen een niet helemaal optimale temperatuurregeling waar je af en toe handmatig in moet grijpen.

overigens; ik heb een flow van ruim 1100 l/h en een COP van 6,5 over de laatste anderhalve dag.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:54:
[...]

Heb ik ook 'last' van, dat de zon schijnt en de kamer lekker opwarmt, vloer koud idd. Zou ik echter de vloer erbij verwarmen dan word mijn woonkamer +25c en dit wil ik ook niet.
Nee dat niet, het wil wel eens wat op lopen maar geen 25 gelukkig. Heb je dan je water aanvoer temp niet te hoog?
Als die vloer warm is heb je maar weinig nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:00:
[...]

Nee dat niet, het wil wel eens wat op lopen maar geen 25 gelukkig. Heb je dan je water aanvoer temp niet te hoog?
Als die vloer warm is heb je maar weinig nodig.
Wij hebben met een warme vloer en dan bijvoorbeeld de oven aan dat de temp al zo 1 ...1,5c oploopt.

Ik heb nu ingesteld dat de WP om 8.30 gaat verwarmen (met thermostaat) en om 21:00 naar 18c, is volgens mijn berekeningen goedkoper in verbruik dan 24/7 verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99

Het te warm of koud worden van de zonnige woonkamer heb ik ondervangen door die vloerverwarmingsgroepen (3 van de 5) na te regelen met een aparte thermostaat. Wanneer de kamer op temperatuur is (door WP of zon) lopen die groepen netjes dicht.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

x-RaY99 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:08:
[...]

Het te warm of koud worden van de zonnige woonkamer heb ik ondervangen door die vloerverwarmingsgroepen (3 van de 5) na te regelen met een aparte thermostaat. Wanneer de kamer op temperatuur is (door WP of zon) lopen die groepen netjes dicht.
Dat is hier niet mogelijk omdat het bj 88 is en slechts 3 groepen zijn, dan zou ik een heel groot gedeelte koud krijgen.
Het is ook niet gemaakt voor hoofdverwarming wat ik er wel mee doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
Rol-Co schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:17:
[...]

Dat is hier niet mogelijk omdat het bj 88 is en slechts 3 groepen zijn, dan zou ik een heel grood gedeelte koud krijgen.
Het is ook niet gemaakt voor hoofdverwarming wat ik er wel mee doe.
bj 76 hier, maar inderdaad. Zolang de groepen niet goed/logisch zijn verdeeld word dat lastig. De gang/trap is hier 1 groep en de keuken ook 1 groep. Dat maakt het een stuk eenvoudiger. Daarbij is de keuken het koudste plekje in huis (aanbouw/garage) dus daar dan de "master" aan/uit thermostaat is ook nog eens mooi meegenomen.
Nu nog de vraag of ik de boel laat "moduleren" door de thermostaat of maar een aan/uit thermostaat probeer te plaatsen.

Het op gezette tijden aan/uit laten gaan van de WP heb ik ook nog in mijn achterhoofd. Dan zal er in ieder geval in de eerste uren bij "aan" gaan wel achterelkaar gestookt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
x-RaY99 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:41:

- Enige optie is een "stomme" aan/uit thermostaat (die dan ook nog eens 230v moet kunnen schakelen)

Klopt dat?

[afbeelding]
Aansluiting is enkel voor een simpele 230V aan/uit thermostaat, iets als Siemens REV200 of RAA20 of iets vergelijkbaar.

Snap niet geheel waarom enigste optie is, als je ook al een beperkte naregeling op de groepen doet is het alleen zaak dat je flow binnen +/- 10% van die op de rechter zijkant unit blijft en laagste deellast is ~3,1kW voor 9kW G-serie en je verbruik laat zien dat die meeste keren gelijk naar vollast gaat voor 9kW warmte en niet eens kans krijgt om terug te zakken naar deellast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online

Iets klopt er nu niet want het ene moment zijn het huizen die bijna geen verwarming nodig hebben omdat er zo weinig afkoeling is, en het andere moment duurt het paar uur om van 23 graden ineens in de kou te zitten haha
Als in de nacht en morgen de vloer verwarmt is blijft die toch uren warm als tussen door even dat zonnetje schijnt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
Domba schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:26:
[...]

Aansluiting is enkel voor een simpele 230V aan/uit thermostaat, iets als Siemens REV200 of RAA20 of iets vergelijkbaar.

Snap niet geheel waarom enigste optie is, als je ook al een beperkte naregeling op de groepen doet is het alleen zaak dat je flow binnen +/- 10% van die op de rechter zijkant unit blijft en laagste deellast is ~3,1kW voor 9kW G-serie en je verbruik laat zien dat die meeste keren gelijk naar vollast gaat voor 9kW warmte en niet eens kans krijgt om terug te zakken naar deellast
De reden waarom de WP nu telkens naar 60/70% vermogen gaat (hij staat op quiet) zit hem in het temperatuurverschil op de aanvoer/retour. De eerste paar minuten voelt deze een plens koud (24graden) water waardoor deze snel in vermogen omhoog loopt. Als hij de kans zou krijgen om rustig door te verwarmen zakt de WP terug naar een 800watt opgenomen vermogen wanneer alle vloerverwarmingsgroepen open staan en 600watt wanneer de naregeling op de groepen actief is.

Op dat laatste zit ook meteen de uitdaging zonder aan/uit thermostaat. Als de naregeling actief is en de WP op enkel WAR staat word de retour temperatuur op een gegeven moment te hoog (na een uur of 2/3). Dan stopt de WP en na een minuut of 10 gaat deze weer aan, om dit vervolgens te blijven herhalen. Pompsnelheid heb ik al verhoogd (zowel op de WP als op de open vloerverwarmingsverdeler).

Wel zie ik dat hoe hoger de stooklijn (boven de 35graden aanvoer) hoe langer het duurt voor de WP stopt, logisch ook, op een hogere temperatuur kunnen de hoog temperatuur radiatoren boven ook makkelijker warmte kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:27:
[...]

Iets klopt er nu niet want het ene moment zijn het huizen die bijna geen verwarming nodig hebben omdat er zo weinig afkoeling is, en het andere moment duurt het paar uur om van 23 graden ineens in de kou te zitten haha
Als in de nacht en morgen de vloer verwarmt is blijft die toch uren warm als tussen door even dat zonnetje schijnt?
Jij haalt ruimte temp en vloer temp door de war denk ik. Ga jij maar eens achter een pui zitten waar het zonnetje op staat en de hele dag geen cv of verwarming aan gaat. Dan blijven zitten tot een uur of 7, die kamer zegt nog steeds 21,5 maar toch heb je het fris en de vloer voelt ook fris, dus ben je te laat met verwarmen plus gewend aan een lekker warm zonnetje.

Maar goed, dat probleem was er met de cv ook al, dus niet vreemd.

Edit:

Een dag als vandaag is zo'n voorbeeld, nu lekker de zon er op, dus als je in de kamer zit en wat aan het lezen ben bijv heerlijk warm.

Op de thermostaat rechts voor in de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1610/191722/AKRuAM2j.jpeg

Op de meter links achter in de kamer

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1610/191721/gcOtK6qZ.jpeg

Als je dan geen verwarming door de vloer stuurt heb je begin avond een frisse vloer aan je poten wat niet lekker is zonder schoenen.

[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 08-10-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

x-RaY99 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:26:
[...]

Het op gezette tijden aan/uit laten gaan van de WP heb ik ook nog in mijn achterhoofd. Dan zal er in ieder geval in de eerste uren bij "aan" gaan wel achterelkaar gestookt kunnen worden.
Ook aan gedacht ja om tijden in te stellen, elke 2 uur een kwartiertje of zo, maar dan kan het ook te warm worden, het zou in combinatie met een sensor in de vloer moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
x-RaY99 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:36:
[...]
Wel zie ik dat hoe hoger de stooklijn (boven de 35graden aanvoer) hoe langer het duurt voor de WP stopt, logisch ook, op een hogere temperatuur kunnen de hoog temperatuur radiatoren boven ook makkelijker warmte kwijt...
Wat is de reden dat een zo hoog setpoint voor @A15 aanhoudt, kan deze niet zakken met iets steilere stooklijn?

Mijn WP direct aangesloten, niet via buffer, met laag setpoint @A15 gaat de eerste uren niet lopen, zolang zonnetje zo schijnt, de vloer koelt wel wat af van 23-23,5 naar 20,5 maar net onvoldoende om aan te slaan bij deze buitentemperaturen, maar ruimte temperatuur zelf blijft ~21 door zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 14:59
Als je weet dat het om19:00 te koud wordt kun je toch om een x tijd voor 19:00 de pomp aanzetten?
Die 19:00 verplaatst zich wss vrij evenredig met de zonsondergang. Elke dag 2-3 minuten eerder.
Dan zou je in principe 2 kruisende lijnen krijgen. Kost misschien wat tijd om het juiste tijdstip te vinden maar denk dat dat wel mogelijk is toch?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
alaintje schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:23:
Als je weet dat het om19:00 te koud wordt kun je toch om een x tijd voor 19:00 de pomp aanzetten?
Die 19:00 verplaatst zich wss vrij evenredig met de zonsondergang. Elke dag 2-3 minuten eerder.
Dan zou je in principe 2 kruisende lijnen krijgen. Kost misschien wat tijd om het juiste tijdstip te vinden maar denk dat dat wel mogelijk is toch?
Hiervoor bestaat een astro tijdklok :)
Als ik hier in zo'n situatie dreig te komen zet ik de thermo een graadje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
Domba schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:08:
[...]

Wat is de reden dat een zo hoog setpoint voor @A15 aanhoudt, kan deze niet zakken met iets steilere stooklijn?

Mijn WP direct aangesloten, niet via buffer, met laag setpoint @A15 gaat de eerste uren niet lopen, zolang zonnetje zo schijnt, de vloer koelt wel wat af van 23-23,5 naar 20,5 maar net onvoldoende om aan te slaan bij deze buitentemperaturen, maar ruimte temperatuur zelf blijft ~21 door zonnetje.
Op dit moment is het bij 15 graden buitentemp 35 graden aanvoer, bij -10 graden buitentemp 45 graden aanvoer.
Als ik de aanvoertemp laat zakken, naar 30 bijvoorbeeld dan gaat de WP op een gegeven moment uit (retour temp is dan te hoog (29/30 bijv.).
Volgens mij moet ik dat interpreteren als dat de WP niet genoeg warmte afgifte heeft. Op zo'n moment is dan de vloer voor 60% dicht en staan er enkel hoog temperatuur radiatoren open. Wanneer ik de aanvoer temperatuur dan verhoog naar 35 graden houdt de WP dit een aanzienlijke tijd langer vol.

Wat zorgt er dan voor bij jou dat de WP niet start met verwarmen? Bij een enkel WAR regeling is het toch simpelweg ik maak zoveel graden water bij zoveel graden buitentemp? En je laat de WP bijvoorbeeld aan gaan bij temperaturen van 18 graden en kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Rol-Co schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:32:
Omdat het nu dagen zijn die vergelijkbaar zijn met vorig jaar even een grafiekje van vorig jaar er bij gezocht met de zwembad wp.

Zwembad wp is een 5kW aan uit
Nu gebruiken we een 7kW inverter

Leidingen, pomp, vvw, radiator is het zelfde, beide geregeld op aanvoer temp 27 graden.

[afbeelding]

Goed te zien dat de zwp langer loopt voor het zelfde, en daardoor ook iets meer verbruik heeft.
Interessant vergelijk: kun je vertellen wat wat is in de grafiek? Welk type WP's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 09:10:
[...]

resultaat: de ecodan blijft de cv aanvoer netjes op 27 graden houden gedurende laatste half uur. de output is 5,9kw warmte en het verbruik hierbij is zo rond de 960-970 watt bij een buitentemp van 10 graden met een flow van 1,08 m3/uur. Dus een COP 6,14 (boekje geeft 6,3 aan bij 11 graden en 6,1 bij 10 graden). erg netjes moet ik zeggen.

nu eens de rest van de week aankijken of ik eea zo kan laten blijven werken. Dit is natuurlijk maar een moment opname van zeg een uurtje.

ik zag dat hoogste dag cop met de Elga 5,4 is, dat wordt dus de waarde om te verslaan voor nu >:)
Leuk om te vergelijken.
Mijn Elga doet de laatste 30 uur met ruimtetemperatuur afhankelijke regeling RAR:

COP 5,43 (over 30 uur!!!!!)
(Met Multical 302)

COP tijdens een moment meting 6,09 bij Tb=11 en Ta=29 Pe=450W flow 1280l/h

Ik zie graag het resultaat van jouw Ecodan over langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie: even je voorgaande post opgewaardeerd omdat dankzij jouw settings mijn COP een flink stuk hoger is geworden. Bedankt!

edit:
op dit moment 5,1kwh verbruikt voor 29kw warmte met Ta=28, Tr=23, flow=1,07, verbruik rond 1kw (vanaf 8:00-14:30=6,5uur), dus COP 5,7 (warmtevermogen gemeten met Chinese warmtemeter).

moet nog wel ff achterhalen wat die zaagtand veroorzaakt in het aangeleverde vermogen = rode lijn (wellicht een oplopende T retour):
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2ce58cn.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door develdonk op 08-10-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

alaintje schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:23:
Ja daarom de dag door, het is een vloer die ik met 27 graden water verwarm, dat duurt toch wel even als die 22 is geworden. Al gaat dat met de ks-70 wel een heel stuk sneller. Ik wil het nog wel eens handmatig wat aanpassen net als koevlaas2 dus doet lees ik net.
Tomexergie schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:39:
[...]

Interessant vergelijk: kun je vertellen wat wat is in de grafiek? Welk type WP's?
De lichte (2015) is de 5kW zwembad warmtepomp, de donkere (2016) is de KS-70 ekowarrior
develdonk schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:25:

edit:
op dit moment 5,1kwh verbruikt voor 29kw warmte met Ta=28, Tr=23, flow=1,07, verbruik rond 1kw (vanaf 8:00-14:30=6,5uur), dus COP 5,7 (warmtevermogen gemeten met Chinese warmtemeter).

moet nog wel ff achterhalen wat die zaagtand veroorzaakt in het aangeleverde vermogen = rode lijn (wellicht een oplopende T retour):
[afbeelding]
Gaat hij ook wel eens uit? Hij staat nu bijna de hele dag te draaien toch? Ok een goede COP maar kan je niet met minder af? Wat stookte je vorig jaar weg met de elga per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:27:
[...]

Hiervoor bestaat een astro tijdklok :)
Als ik hier in zo'n situatie dreig te komen zet ik de thermo een graadje hoger.
Ja dat kan ook, of net als mijn buren de zowering dicht, dat blijft de kachel het regelen.
Ik vind het zonde van de warmte.

[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 08-10-2016 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:07:
[...]

Ja dat kan ook, of net als mijn buren de zowering dicht, dat blijft de kachel het regelen.
Ik vind het zonde van de warmte.
OT:

Heb ik me vandaag nog druk over gemaakt, onze nieuwe overbuurman had de rolluiken aan de zonkant volledig dicht en doet sowieso alles verkeerd als het om energie besparen gaat. Ik ga er nog een FB post aan besteden want dit is low hanging fruit en idd zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:25:
Tomexergie: even je voorgaande post opgewaardeerd omdat dankzij jouw settings mijn COP een flink stuk hoger is geworden. Bedankt!

edit:

Jouw Ecodan blijft prachtig rond 900W doorlopen, mooi stabiet. Ik vraag mij alleen af waar jij zoveel warmte voor nodig hebt. 5000W verwarming bij 11C buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
x-RaY99 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:35:
[...]
Op dit moment is het bij 15 graden buitentemp 35 graden aanvoer, bij -10 graden buitentemp 45 graden aanvoer.
Als ik de aanvoertemp laat zakken, naar 30 bijvoorbeeld dan gaat de WP op een gegeven moment uit (retour temp is dan te hoog (29/30 bijv.).
Volgens mij moet ik dat interpreteren als dat de WP niet genoeg warmte afgifte heeft. Op zo'n moment is dan de vloer voor 60% dicht en staan er enkel hoog temperatuur radiatoren open. Wanneer ik de aanvoer temperatuur dan verhoog naar 35 graden houdt de WP dit een aanzienlijke tijd langer vol.

Wat zorgt er dan voor bij jou dat de WP niet start met verwarmen? Bij een enkel WAR regeling is het toch simpelweg ik maak zoveel graden water bij zoveel graden buitentemp? En je laat de WP bijvoorbeeld aan gaan bij temperaturen van 18 graden en kouder.
Ik zit nog wat lager met mijn setting op 22-23@A15 omdat ik mijn vloerverwarming als hoofdverwarming zie

Ook mijn WP blijft ongeveer maar 1-2 uur draaien bij 15-10 buiten, maar blijft wel wat langer uit omdat verschil in temperatuur tussen retour of beter gehele verwarmingswater volume en vloer massa kleiner is en in deze tijd van jaar voor lief neem dat de binnentemperatuur wat schommelt tussen 21-22,

Daar de Pana G-serie WAR-regeling een vaste hysteresis heeft van [+2] uit en [-3] op basis van de retour (inlet WP) en daar dT boven op zet zoals ook jouw 29-30 retour laat zien
De E-serie met wilo pomp is het de regeling op aanvoer (outlet WP) wat stukje makkelijker zou moeten regelen.

Hoeveel je inlet temp is en of de NTC van WP wat afwijkt tov van wat je meet kan je zien:
Als WP aanstaat (groene led), door 5 sec op check te drukken en bij loslaten komt menu beschikbaar.
met kWh verbruik per mode (E-serie heeft dit niet), inlet temperatuur en frequentie waarmee compressor loopt. Bij nogmaals kort check te drukken verlaat je het menu weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energieweg
  • Laatst online: 01-12-2023
Ik heb een MDC06G3E5 onderweg voor onze woning. Ik wil met de Pana ook SWW maken in een bestaande 200 liter ex-zonneboiler. Is dit legionella veilig te doen zonder ondersteunende elektra heater in de boiler of moet ik er een flens in lassen voor een 3 kW COP 1 unit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:56:
[...]

Jouw Ecodan blijft prachtig rond 900W doorlopen, mooi stabiel. Ik vraag mij alleen af waar jij zoveel warmte voor nodig hebt. 5000W verwarming bij 11C buiten?
owh: ik vond dat het binnen niet 21 graden maar 22 graden moest zijn :) hij liep zo lekker dus denk ik zorg er even voor dat hij dat voorlopig blijft doen... :)

niet energie zuinig maar wel leuk... beetje testen dus nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Energieweg schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:53:
Ik heb een MDC06G3E5 onderweg voor onze woning. Ik wil met de Pana ook SWW maken in een bestaande 200 liter ex-zonneboiler. Is dit legionella veilig te doen zonder ondersteunende elektra heater in de boiler of moet ik er een flens in lassen voor een 3 kW COP 1 unit ?
Nee dat hoeft niet want die zit al in de wp zelf....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 17:04:
[...]
Nee dat hoeft niet want die zit al in de wp zelf....
Heb je al een hogere outlet temperatuur dan >57C gemeten bij de G-serie?

Ik ben nog niet zover maar volgens de info die ik heb maakt Sterilization Mode gebruik van de Booster Heater en niet van de interne Back-up heater net als voor de E-serie zie 12.13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Domba schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 17:36:
[...]

Heb je al een hogere outlet temperatuur dan >57C gemeten bij de G-serie?

Ik ben nog niet zover maar volgens de info die ik heb maakt Sterilization Mode gebruik van de Booster Heater en niet van de interne Back-up heater net als voor de E-serie zie 12.13
Nee heb ik niet gezien, ben tot 52 geweest, extra element heb ik uit gezet in software.
Maar hij heeft toch maar één mogelijk heid als extra verwarming, zijn 3 kW element?
In mijn boekje staat trouwens duidelijk dat hij op uitgaande temperatuur regelt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 18:16:
[...]

Nee heb ik niet gezien, ben tot 52 geweest, extra element heb ik uit gezet in software.
Maar hij heeft toch maar één mogelijk heid als extra verwarming, zijn 3 kW element?
In mijn boekje staat trouwens duidelijk dat hij op uitgaande temperatuur regelt
Op aansluiting 7 & 8 kun je ook nog een 3kW Booster heater aansluiten die in de Tank zit en die vanuit WP wordt aangestuurd.
Waarom denk je dat advies minimaal 4 of 6mm2 is voor power supply 1,
Power supply 2 is 3kW interne Back-up heater
Waar ik benieuwd naar ben is of dat bij de G-serie de circulatiepomp van WP blijft lopen boven >55C voor Tank en je een doorstroom booster verwarming kunt gebruiken. (alle OLP's zijn 80+/-3C)

Ja staat ook in die van mij dat die op outlet WP zou regelen, echter die gaat er ruim overheen met de dT van 3-4C , maar als retour (inlet WP) naar de settingtemperatuur op stooklijjn +2 gaat, dan slaat die af.
Opstarten maakt niet uit als compressor niet loopt is inlet en outlet temp gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Domba schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 18:40:
[...]

Op aansluiting 7 & 8 kun je ook nog een 3kW Booster heater aansluiten die in de Tank zit en die vanuit WP wordt aangestuurd.
Waarom denk je dat advies minimaal 4 of 6mm2 is voor power supply 1,
Power supply 2 is 3kW interne Back-up heater
Waar ik benieuwd naar ben is of dat bij de G-serie de circulatiepomp van WP blijft lopen boven >55C voor Tank en je een doorstroom booster verwarming kunt gebruiken. (alle OLP's zijn 80+/-3C)

Ja staat ook in die van mij dat die op outlet WP zou regelen, echter die gaat er ruim overheen met de dT van 3-4C , maar als retour (inlet WP) naar de settingtemperatuur op stooklijjn +2 gaat, dan slaat die af.
Opstarten maakt niet uit als compressor niet loopt is inlet en outlet temp gelijk
Oh vandaar, ja ze spreken van externe verwarming mogelijkheid. Maar de boiler functie gebruikt in mijn ogen de interne 3 kW en moet vanzelfsprekend de circulatie in stand blijven
Mijn uitgaande temperatuur word niet overschreden, zodra hij die nadert gaat hij terug naar 800 watt verbruik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Theo schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 10:44:
[...]
Dat truukje wekt helaas niet om de aanvoertermpertuur beneden de 25 graden te krijgen.Zelfs met de stookllijn op 25 graden, en met een verschuiving van -5 graden blijft het water 25 graden.

In het voorjaar heb ik met Panasonic zelf contact gehad, en zij bevestigden ook dat de aanvoertemperatuur bij de monoblock niet onder de 25 graden kan zijn. Alles onder de 25 graden qua stooklijn wordt afgerond naar 25 graden.
[afbeelding]
Dat een Pana Mono block niet onder 25 graden kan , dat is niet zo voor de 6kW G-serie

Ik heb mijn settings verlaagd tot laagst mogelijke voor 6kW Pana Mono (25@A15 ; 30@A-5 en shift -5C)
Met buiten temperatuur 10oC. afslag bij 23,5C aanvoer en retour van 21,1C en WP start bij 19.2C

[en dit is plots wel regeling op aanvoer (outlet WP), {20+2+(5C/20C*5)= 23,25C}]
Terwijl ik afgelopen dagen (25@A15 35@A-5 en shift -3C, afslag op 24,8C retour en 27,7C aanvoer romnd deze temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:03
Vond die stelling ook al vreemd omdat ik ook regelmatig lager dan 25 graden aanvoer zie op mijn WH-MDC05f3e5 .

4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energieweg
  • Laatst online: 01-12-2023
reneeke1970 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 20:11:
[...]

Oh vandaar, ja ze spreken van externe verwarming mogelijkheid. Maar de boiler functie gebruikt in mijn ogen de interne 3 kW en moet vanzelfsprekend de circulatie in stand blijven
Mijn uitgaande temperatuur word niet overschreden, zodra hij die nadert gaat hij terug naar 800 watt verbruik
In de unit zit inderdaad een elektrische verwarmer, maar volgens de (Duitse) service manual doet deze juist niet mee in warmwater bedrijf. 57 graden is net wat laag naar mijn idee.

Bron: http://www.panasonicprocl...ce-handbuch_version_3.pdf

PDF pagina 37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Draaien op de vrijwel laagst mogelijke setting voor Pana Mono 6kW is niet zo gunstig voor de COP,
vanwege de Heat-exchanger Protection Control heb je zo nu en dan de 3kW back-up verwarming nodig zodat inlet WP in controller display niet op 18C komt, heb je de back-up verwarming niet aanstaan dan heb je een H70 storing

Edit: De DCOP zakt onder 6 door aanspreken back-up verwarming en het inlopen naar de oude stooklijn [25@A15 ; 35@A-5 shift -3] op vol beschikbaar vermogen met verbruik 1,8kW gaat met een moment opname COP van 5.52 bij 3,4 graden buitentemperatuur.
Het fors extra vermogen aan warmte uit de 6kW unit was na half uur alweer voorbij terwijl die terug zakt naar 514W (2.8kW warmte) deellast met moment opname COP van 5.57@6,6C

Mijn inlet NTC in WP heeft een afwijking van ~0,6C lager dan wat ik meet met DS18B20's en wordt ook de Heat-exchanger Protection Control ook wat eerder aangesproken, de outlet NTC heeft met 0,27C lager een kleinere afwijking.

[ Voor 54% gewijzigd door Domba op 09-10-2016 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:56:
[...]

Jouw Ecodan blijft prachtig rond 900W doorlopen, mooi stabiet. Ik vraag mij alleen af waar jij zoveel warmte voor nodig hebt. 5000W verwarming bij 11C buiten?
dankzij testdraaien gisteren nog een foutje gehaald uit mijn programmering. Door de scenes die ik had aangemaakt kon het voorkomen dat warmtepomp aansprong en de circulatiepomp uit... hierdoor geen circulatie en geen warmtepomp weer uit en weer opnieuw aan etc etc pendelen dus...

hierdoor COP "ingestort" naar een dag COP van 4,8. Nog steeds goed maar baalde wel vanochtend |:(

Nu scenes weer anders geprogrammeerd zodat deze fout er uit is en weer testdraaien. Huis heeft de warmte (in tegenstelling tot gisteren) nu wel nodig >:)

al doende leert men maar een WAR regeling ingesteld obv je (eigen) warmteverliesberekening van de woning en rekening houdende dat warmtepomp op 80% nominaal dus erg efficiënt werkt (dus die wil je zo lang mogelijk vasthouden) blijkt dus goede tip te zijn voor mijn regeling! Nogmaals dank voor jouw "sweetspot" instellingen, gaan nu weer (test)draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

x-RaY99 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:41:
Naast de WAR aansturing van de Panasonic monobloc probeer ik nu ook een kamerthermostaat toe te voegen als uiteindelijke aan/uit schakeling.
In het geheel heb ik dan een na-regeling middels vloerverwarming groepen die dicht lopen (woon/eetkamer die achter veel glas op zuid ligt) als die ruimte op temperatuur is, daarnaast een andere (koudere) ruimte waarin een thermostaat staat welke de WP in/uit schakelt. De WP zelf regelt dan zichzelf met de WAR stooklijn.

Helaas is mijn thermostaat die de WP in/uit schakelt een slimme... (Honeywell chronotherm wireless modulerend). Het modulerende is het lastige, de thermostaat verzint dus zelf wanneer de WP aan of uit moet. Wanneer ik de koudere ruimte op 21 graden wil hebben, is de thermostaat alsnog rond de 21,5 bezig om af en toe de WP aan te zetten.

"Gelukkig" is dit nog enigszins in te stellen, de minimale duur is tussen de 1 en 5 minuten instelbaar en het aantal aan/uit momenten is per uur in te stellen op 3/6/9/12 keer.
Het spulletje staat dus op minimaal 5min en maximaal 3x per uur aan.

Dat geeft onderstaande grafiek... om 7:15 heb ik de thermostaat op 22,5 graden gezet waardoor deze dus wel het "aan" signaal een langere tijd blijft af geven, tot de ruimte op temperatuur dreigt te raken...

Mooi spul natuurlijk, dit voorkomt het overshooten van de temperatuur, maar voor een WP niet het beste qua levensduur gok ik zomaar?

2 stellingen:
- Dit is niet bevorderlijk voor de levensduur

Klopt dat?

[afbeelding]
Voor de panasonic monoblock kun je ook een gewone aan/uit thermostaat gebruiken die geen 230 volt hoeft te schakelen. Op het monoblock zit ook nog een 'External Control' signaal, waarmee je de WP ook aan en uit kan zetten. Enig verschil is dat de spanning op dit signaal maar 5 volt is, en geen 230 volt. Ik heb een simpele aan/iut thermostaat in de huiskamer hangen, en die schakelt de WP met dit signaal.

Kijk anders even in de service manual (http://support.ecoconsult.no/dokumenter/?Id=1063) op pagina 74

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

230V thermostaten zijn weer vrij zeldzaam in NL, je kunt ook zelf een circuit bouwen met een paar relais. Ik heb hetzelfde gedaan met een Nest (US versie ivm warmtepomp/koeling/dual fuel icm de ketel die er nog hangt). Bij pa gaan er een paar elektronische kleppen het systeem in zodat de flow ook de goede kant op wordt geleid afhankelijk van de automatisch gekozen warmtebron :)

Schema's enzo: http://www.ict-one.nl/blog/

Leuk hobbyspul :)
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:45:
Ik ben gestart met het verwarmen van het huis dmv van de LG 9KW split unit, maar ik zie een wat wazig regelgedrag. Hij start vrij laag in het vermogen, daarna komt de vloerverwarmingspomp in en dan begint hij meer vermogen te leveren. Tot zover alles goed (grafiek gaat over hele huis, dus hier zitten wat lampen e.d. bij in):
....
Iemand een idee?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:04:
[...]

Leuk om te vergelijken.
Mijn Elga doet de laatste 30 uur met ruimtetemperatuur afhankelijke regeling RAR:

COP 5,43 (over 30 uur!!!!!)
(Met Multical 302)

COP tijdens een moment meting 6,09 bij Tb=11 en Ta=29 Pe=450W flow 1280l/h

Ik zie graag het resultaat van jouw Ecodan over langere periode.
Korte vraag: waar heb jij je multical 302 gekocht en welk type? deze wellicht:
http://zaehleronlineshop....ler-MULTICAL-302-Qn-25-52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
develdonk schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:25:
[...]

Korte vraag: waar heb jij je multical 302 gekocht en welk type? deze wellicht:
http://zaehleronlineshop....ler-MULTICAL-302-Qn-25-52
Je hebt ze ook met mbus
http://www.rakuten.de/pro...m-r-34-g-1-934829136.html

Kun jij me meteen hiermee helpen :9

Vergeet de speciale [url="http://www.sanitär-heizung-shop.de/zubehoer-93042510/"]kogelkraantjes[/url] niet.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2016 11:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Theo schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:07:
[...]

Voor de panasonic monoblock kun je ook een gewone aan/uit thermostaat gebruiken die geen 230 volt hoeft te schakelen. Op het monoblock zit ook nog een 'External Control' signaal, waarmee je de WP ook aan en uit kan zetten. Enig verschil is dat de spanning op dit signaal maar 5 volt is, en geen 230 volt. Ik heb een simpele aan/iut thermostaat in de huiskamer hangen, en die schakelt de WP met dit signaal.

Kijk anders even in de service manual (http://support.ecoconsult.no/dokumenter/?Id=1063) op pagina 74
Bedankt voor de tip, ik dacht dat die alleen voor de optionele panasonic thermostaat was.
Een mogelijkheid is ook een Jumo regelaar met externe sensor in je huiskamer. Die schakelt 400 volt tot 10a.
Schakelt op 0.1 graad als je wilt. Verschil temperatuur zelf in te stellen en kan ook andersom voor koelen werken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:57:
[...]

Bedankt voor de tip, ik dacht dat die alleen voor de optionele panasonic thermostaat was.
Een mogelijkheid is ook een Jumo regelaar met externe sensor in je huiskamer. Die schakelt 400 volt tot 10a.
Schakelt op 0.1 graad als je wilt. Verschil temperatuur zelf in te stellen en kan ook andersom voor koelen werken
Een aan uit thermostaat gaat imho nooit goed werken op een warmtepomp, dat regelschema is echt gemaakt voor gaskachels, je krijgt veel korte runs.
Ik zag dat hier ook met de danfoss aan/uit, 1min aan dan uit, 10 min aan enz, en dat wil je niet.

Een jumo regelaar kan wel maar zijn niet cheap, wel mooi dat je daar meerdere schakelingen kan maken, hysterese vergroten of verkleinen, met verschillende soorten probes werkt enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Rol-Co schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:14:
[...]

Een aan uit thermostaat gaat imho nooit goed werken op een warmtepomp, dat regelschema is echt gemaakt voor gaskachels, je krijgt veel korte runs.
Ik zag dat hier ook met de danfoss aan/uit, 1min aan dan uit, 10 min aan enz, en dat wil je niet.

Een jumo regelaar kan wel maar zijn niet cheap, wel mooi dat je daar meerdere schakelingen kan maken, hysterese vergroten of verkleinen, met verschillende soorten probes werkt enz.
je kan toch prima een aan/uit thermosstaat met een WAR regeling op de ecodan zetten? Werkt hier als een trein namelijk. Als ik dit vooraf had geweten had ik helemaal geen draadloze Mitsubishi thermosstaat gekocht. Totaal geen meerwaarde in vergelijk met een thermosstaat van 2 tientjes...

Dus ecodan wacht tot er een signaal voor verwarmen komt, en als dat signaal komt kijkt hij in de WAR wat de t aanvoer moet zijn en gaat daar lekker op sturen.

Pagina: 1 ... 72 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic