Tomexergie schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:29:
Reactie op Appie heijn:
Mooi resultaat. Mijn Elga doet het een stuk slechter:
Afgelopen 21 uur:
Warmte 41,9 kWh (Multical) Dus gemiddeld 2 kW verwarming
Elekr 9,66 kWh
COP 4,34
Misschien komt het verschil omdat mijn CV systeem hogere temperaturen vraagt: 32C piek. Maar het kan ook zijn dat jouw WP een hogere efficiency heeft. Er zijn meer metingen nodig.
Ik denk een combinatie, de panasonic zal iets efficienter zijn. Had je die 32gr echt nodig? ik probeer nu een zo laag mogelijke aanvoer te pakken zonder dat het merkbaar afkoelt, 0,1-0,3 voel ik niet namelijk. Het is dat de netatmo dat mij verteld. I.t.t. vorige nachten was aanvoer van 29 graden kennelijk iets te laag om de temperatuur hetzelfde te houden. Geen probleem. Zolang het niet onder de 21 komt dan heb ik er geen problemen mee en kennelijk doet het wel iets positiefs met de COP. Het scheelt namelijk 0,5 met de nacht ervoor.
Ik laat hem hier wel even op staan voor een 2-3 nachten. Kijken wat het doet.
Tomexergie schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:31:
Ik heb een
Elga met Toshiba buitenunit . Op de Honeywell Touch kan ik de buitentemperatuur aflezen die blijkbaar door de buitenunit wordt gemeten.
Mijn vraag is:
Om weersafhankelijk te regelen is er dan nog wel een aparte buitensensor nodig?
In de handleiding staat dat de touch niet meer in de woonkamer nodig is maar gewoon naast de Elga kan worden opgehangen van wege de weersafhankelijke regeling.
Ik wil de bedrading naar de kamer gebruiken voor een aan/uit thermostaat die ik aansluit op de Elga pinnen bovenop 30/31 voor aan/uit . Zo krijg ik dezelfde regel mogelijkheden als de Ecodan
De kamer thermostaat onderbreekt de weersafhankelijke regeling met een regelband van b.v. 0,5C. Dan gaat Elga in lange blokken stabiel draaien hoop ik. Hoe beter de instelling van de WAR, hoe langer de blokken.
Het is zomaar een idee, wie heeft ervaring of moet ik Techneco benaderen?
Volgens mij moet dit prima kunnen. Echter doet de Elga iets meer met een thermostaat dan de mijne volgens mij. Ik stel op de buitenunit in dat hij een bepaalde temperatuur moet leveren a.d.h.v. de buitentemperatuur die hij zelf meet. Dat gaat buiten een eventuele thermostaat om. De thermostaat verteld alleen maar als het te warm is dat ie moet stoppen en als het weer teveel is afgekoeld dat hij weer start.
Het is een kwestie om een zo klein mogelijk verschil tussen aan en uit temperatuur te vinden. Ik zit op dit moment op 21,3(aan) en 21,7(uit) dat gaat prima met lage stooklijn. Overdag met de zon erbij staat hij uit.
Ik zet nu nog even handmatig de WP aan rond 16.00(dan is het nog rond de 21,5 in huis) om even een uurtje van de hogere buitentemperaturen te kunnen profiteren. Hij maakt dan een run van +/- 1 uur voordat het 21,7 is, vloer van badkamer en woonkamer zijn dan al lekker op temperatuur. Pas rond 20.30 gaat ie weer verder pruttelen.
Leuk filmpje, je zou bijna denken dat ie een takkeherrie maakt, echter weet ik nu wel beter. Eigenlijk zou je eens een filmpje moeten uploaden waarbij je op 2-3 meter afstand staat(en nee niet ervoor

) dan hoor je in mijn geval niets. Je ziet alleen het niet gemaaide gras wat wapperen af en toe, that's it.
[
Voor 12% gewijzigd door
Appie Heijn op 11-10-2016 12:08
]