Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.089 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

develdonk schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:40:
[...]

je kan toch prima een aan/uit thermosstaat met een WAR regeling op de ecodan zetten? Werkt hier als een trein namelijk. Als ik dit vooraf had geweten had ik helemaal geen draadloze Mitsubishi thermosstaat gekocht. Totaal geen meerwaarde in vergelijk met een thermosstaat van 2 tientjes...

Dus ecodan wacht tot er een signaal voor verwarmen komt, en als dat signaal komt kijkt hij in de WAR wat de t aanvoer moet zijn en gaat daar lekker op sturen.
Ik had er 1 op een aan/uit warmtepomp en hoorde de fan soms lopen maar ging al uit voor dat de compressor aan ging, een paar minuten later ging hij dan weer aan voor 5 min bijv waar je ook niets aan hebt.
Kortom, hij gaat een soort pulserend warmen wat vaak te kort is voor een warmtepomp.

Zijn er geen warmtepomp thermostaten tekoop? Die bij aan signaal min 10 min lopen of per uur in te stellen zijn hoe vaak ze aan moeten voor x lengte.
Zou hier beter werken icm de vloer.

Staat hier nu op aanvoer temp, werkt beter als een thermostaat.
Gisteren 44 starts op 24h looptijd minder dan 5 min.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:53:
[...]

Ik had er 1 op een aan/uit warmtepomp en hoorde de fan soms lopen maar ging al uit voor dat de compressor aan ging, een paar minuten later ging hij dan weer aan voor 5 min bijv waar je ook niets aan hebt.
Kortom, hij gaat een soort pulserend warmen wat vaak te kort is voor een warmtepomp.

Zijn er geen warmtepomp thermostaten tekoop? Die bij aan signaal min 10 min lopen of per uur in te stellen zijn hoe vaak ze aan moeten voor x lengte.
Zou hier beter werken icm de vloer.

Staat hier nu op aanvoer temp, werkt beter als een thermostaat.
Gisteren 44 starts op 24h looptijd minder dan 5 min.
Een simpele thermostaat regelt per halve graad, hoe kan je wp dan aan uit gaan, dan heb je erg schommelende temperaturen in je huiskamer?

Ik ben ook blij dat ik dankzij absurde verzendkosten (berekening )cm de thermostaat niet mee besteld heb, totaal nutteloos

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:39
Ik heb mijn netatmo weerstation module icm IFTTT als aan en uit module. 21gr gaat ie aan. 21,5 gaat ie uit. En voor de temperatuurregeling gebruik ik WAR op de Panasonic.

Afgelopen nacht heb ik 1 lange run van 01.00 tot aan 08.30 gemaakt. COP van 5,1
Als ie te snel afslaat dan is de watertemp aanvoer te hoog.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 21:20
Mbt ecodan, als het temp verschil maar 0,5 graad is start hij niet vanuit de weekklok heb ik gemerkt, hebben jullie ook die ervaring of is hier anders aan de hand?
Bij starttijd van bijv 6h start de inverter ongeveer 15 minuten later, stoppen gaat vrijwel direct.
Deze ochtend had ik een retour temp van ht koelmiddel van 35 graden en een cv aanvoer temp van 39 graden. Hoe krijg ik de cv aanvoertemperatuur naar beneden ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
corsat schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 16:06:
Mbt ecodan, als het temp verschil maar 0,5 graad is start hij niet vanuit de weekklok heb ik gemerkt, hebben jullie ook die ervaring of is hier anders aan de hand?
Bij starttijd van bijv 6h start de inverter ongeveer 15 minuten later, stoppen gaat vrijwel direct.
Deze ochtend had ik een retour temp van ht koelmiddel van 35 graden en een cv aanvoer temp van 39 graden. Hoe krijg ik de cv aanvoertemperatuur naar beneden ?
Probeer in menu service eens je aanvoer temperatuur te begrenzen op 32c.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:32
Theo schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:07:
[...]

Voor de panasonic monoblock kun je ook een gewone aan/uit thermostaat gebruiken die geen 230 volt hoeft te schakelen. Op het monoblock zit ook nog een 'External Control' signaal, waarmee je de WP ook aan en uit kan zetten. Enig verschil is dat de spanning op dit signaal maar 5 volt is, en geen 230 volt. Ik heb een simpele aan/iut thermostaat in de huiskamer hangen, en die schakelt de WP met dit signaal.

Kijk anders even in de service manual (http://support.ecoconsult.no/dokumenter/?Id=1063) op pagina 74
Dank! Ik ga daar eens mee testen, nu nog een simpele aan/uit thermostaat vinden die het liefst ook met een groter bereik kan werken (bij 20C aan, bij 21C uit bijv.).

Stomme slimme modulerende gedoe ook van tegenwoordig, gewoon weer simpel aan/uit ;)

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:57:
[...]

Een simpele thermostaat regelt per halve graad, hoe kan je wp dan aan uit gaan, dan heb je erg schommelende temperaturen in je huiskamer?

Ik ben ook blij dat ik dankzij absurde verzendkosten (berekening )cm de thermostaat niet mee besteld heb, totaal nutteloos
Nee geen schommeling, die thermostaat regelde dat zo, hij zat zelfs met zijn sensor in de vloer, die vloer is echt niet binnen een minuut op temperatuur.

Nu met deze ook geprobeerd op sensor maar daar heb ik weer een 2 graden tussen uit en aan, het lijkt moeilijk te regelen in mijn huis, op watertemp gaat nog het beste, dus laat dat maar even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
koevlaas2 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 16:18:
[...]

Probeer in menu service eens je aanvoer temperatuur te begrenzen op 32c.
Ik heb gisteren de +5 en -5 aangepast naar +3 en -3, resultaat cv aanvoertemp 39 graden ipv 36. Ik zal de begrenzing op 32 graden zetten maar volgens mij is dat de temp van het koelmiddel uitgang warmtewisselaar, de cv aanvoer temp zit dan daar max 5 graden boven.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Theo schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:07:
[...]

Voor de panasonic monoblock kun je ook een gewone aan/uit thermostaat gebruiken die geen 230 volt hoeft te schakelen. Op het monoblock zit ook nog een 'External Control' signaal, waarmee je de WP ook aan en uit kan zetten. Enig verschil is dat de spanning op dit signaal maar 5 volt is, en geen 230 volt. Ik heb een simpele aan/iut thermostaat in de huiskamer hangen, en die schakelt de WP met dit signaal.

Kijk anders even in de service manual (http://support.ecoconsult.no/dokumenter/?Id=1063) op pagina 74
Hallo Theo, staat de external control standaard doorgeschakeld of moet er een dipswitch gewijzigd worden om deze te activeren cq te gebruiken.? Ik kan zo 123 niet in de WP koekeloeren.

In het schema is deze doorgeschakeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IjKOjdVD5CX2YMi2MyP4WdRZ/full.jpg

Ik ben nu aan het testen/schakelen met een (hoe kan het voor mij ook anders) Netduino en een schakel relais in de thermostaat mode bij de Panasonic WP zeg maar, maar het is makkelijker als de external switch ook gewoon schakelt in verband met het voltage. Moet wel zeggen, het werkt allemaal super.

[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 09-10-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Willie Wortel schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:08:
[...]

Hallo Theo, staat de external control standaard doorgeschakeld of moet er een dipswitch gewijzigd worden om deze te activeren cq te gebruiken.? Ik kan zo 123 niet in de WP koekeloeren.

[afbeelding]

Ik ben nu aan het testen/schakelen met een (hoe kan het voor mij ook anders) Netduino en een schakel relais in de thermostaat mode bij de Panasonic WP zeg maar, maar het is makkelijker als de external switch ook gewoon schakelt in verband met het voltage. Moet wel zeggen, het werkt allemaal super.
Als je het hebt over 17 en 18 dan moet je die in menu aan zetten en je moet de overbrugging in de wp over die twee punten verwijderen (6 kW versie )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:58
corsat schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 16:06:
je regeling op war zetten en daarin instellen tot welke aanvoertemp hij mag gaan.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
develdonk schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:18:
[...]

je regeling op war zetten en daarin instellen tot welke aanvoertemp hij mag gaan.
Mijn regeling staat volgens mij op war, verwarmen en grafiek heb ik ingesteld of moet ik nog iets aanzetten in het menu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:18:
[...]

Als je het hebt over 17 en 18 dan moet je die in menu aan zetten en je moet de overbrugging in de wp over die twee punten verwijderen (6 kW versie )
Mooi Renee, dan kan ik de WP straks draadloos schakelen met de temp sensoren in huis en mijn telefoon.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 23:05
[...]

Gebruiken jullie de timer functie van de Pana monoblock ?

Ik heb deze aangesloten op een 800 liter buffervat, en daar van uit wordt de vloerverwarming gevoed met een eigen pomp en thermostaat in de woonkamer.

's nacht heb ik ca 1 grd nachtverlaging en ik zie dan soms (als de CV pomp dus niet draait) dat de WP toch een run doet van 1 á 2 uur.

Vanwege de lagere buitentemperaturen zou het beter zijn de WP te forceren niet te draaien tussen bv 0:00 en 08:00 uur ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:02:
[...]

Ik heb gisteren de +5 en -5 aangepast naar +3 en -3, resultaat cv aanvoertemp 39 graden ipv 36. Ik zal de begrenzing op 32 graden zetten maar volgens mij is dat de temp van het koelmiddel uitgang warmtewisselaar, de cv aanvoer temp zit dan daar max 5 graden boven.
Ivm mijn niet werkende energiemonitor heb ik nu ook reset deel 2 uitgevoerd, reset van het display. Energiemonitor is nu ook al zijn gegevens kwijt en de temp curve heb ik ook weer opnieuw moeten instellen.
Na 'Ok' begon de WP meteen met verwarmen en ik ben benieuwd met welke aanvoer temperatuur. De Curve is namelijk net anders ingesteld en ik heb de max. temp op 40c gezet ipv 42c.
Ik snap nog steeds niet waarom jij zulke hoge temperaturen hebt terwijl dit niet ingesteld is. De + en - 5c zou ik weer zo instellen als dit beter resultaat heeft en een voor een dingen aanpassen en dan maar trial on error :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
corsat schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:26:
[...]

Mijn regeling staat volgens mij op war, verwarmen en grafiek heb ik ingesteld of moet ik nog iets aanzetten in het menu ?
Als je regeling op WAR staat dan kun je in de WAR grafiek zijn bij welke buitentemp hij welke T aanvoer binnen hanteert. Als hij boven die t aanvoer komt dan staat hij niet op WAR.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Is dat een standby functie? Die had mijn zwp ook en daar regelde ik op met een aan/uit thermostaat.
Helaas heeft de ks-70 die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
hannibal2206 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:28:
[...]

Gebruiken jullie de timer functie van de Pana monoblock ?

Ik heb deze aangesloten op een 800 liter buffervat, en daar van uit wordt de vloerverwarming gevoed met een eigen pomp en thermostaat in de woonkamer.

's nacht heb ik ca 1 grd nachtverlaging en ik zie dan soms (als de CV pomp dus niet draait) dat de WP toch een run doet van 1 á 2 uur.

Vanwege de lagere buitentemperaturen zou het beter zijn de WP te forceren niet te draaien tussen bv 0:00 en 08:00 uur ?
Ben met die timer bezig geweest maar werkte niet, zoals ik in boekje lees is dat alleen als je geen externe thermostaat gebruikt. Dus ik heb tussen de voeding van mijn jumo regelaar gewoon een tijdklok gezet dat werkt perfect. Maar vergis je niet, koudste moment is vaak zeven of acht uur in de morgen, dus als je juist dan je 800 liter gaat opwarmen tja.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:51:
[...]

Is dat een standby functie? Die had mijn zwp ook en daar regelde ik op met een aan/uit thermostaat.
Helaas heeft de ks-70 die niet.
Standby ..... Ja zo kun je het zien, zit ook mijn externe thermostaat op voor 230 volt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
develdonk schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:49:
[...]

Als je regeling op WAR staat dan kun je in de WAR grafiek zijn bij welke buitentemp hij welke T aanvoer binnen hanteert. Als hij boven die t aanvoer komt dan staat hij niet op WAR.
Mmm ok, hij staat nu op de war, ik zie nu echter +0 in het menu staan en kan verhogen en verlagen. Tov welke temp is dat dan? De weekklok staat ook aan om 2x per dag een run van 1,5 uur te maken met temp instelling van 22 graden, daarna 18 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
develdonk schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:25:
[...]

Korte vraag: waar heb jij je multical 302 gekocht en welk type? deze wellicht:
http://zaehleronlineshop....ler-MULTICAL-302-Qn-25-52
Bij SHG Haustechnik
Multical 302 M-bus 2,5/DN20 DDD=310 Heat/Cooling. Op de afleverbon staat de prijs niet meer, ik dacht rond de 180 eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
corsat schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 20:35:
[...]

Mmm ok, hij staat nu op de war, ik zie nu echter +0 in het menu staan en kan verhogen en verlagen. Tov welke temp is dat dan? De weekklok staat ook aan om 2x per dag een run van 1,5 uur te maken met temp instelling van 22 graden, daarna 18 graden.
Die +0 in het menu is om de gehele stooklijn te verhogen of te verlagen, hier hoef je niet aan te komen. Als het bijv extreem hard waait oid dan kun je de stooklijn even snel tijdelijk verhogen met paar graad zodat de warmtepomp wat harder gaat werken maar in principe doe je hier niks mee en laat je hem op +0 staan.

Vraag: waarom zou je die runs aan laten staan? waarom laat je hem niet gewoon op war staan zonder weekklok zodat ecodan bepaalt wanneer hij aan gaat om zo een constantere ruimtetemp te krijgen? 1,5 uur is namelijk wellicht nu wel genoeg maar dadelijk bij strenge(re) vorst niet meer? Wil je dat echt? Kun je niet beter de tijden blocken waarop je gaat slapen oid en de overige tijden mag de ecodan wel werken?

Hier stook ik op WAR en gisteren nagenoeg een normale dag gehad (in ochtend nog programmeerfout waardoor circulatiepomp niet aansprong) maar desondanks toch een dag COP van 5,1: maw die war regeling mits goed ingesteld werkt prima! Ik zorg er hier voor dat de war regeling tot een graad of 7 niet boven 80% van zijn max vermogen komt om dit te realiseren. Elke graad verschil tussen t aanvoer en t retour is ongeveer 225 watt. Dus ik zet hem zo rond de 1 kwh verbruik dus ongeveer 4 graden temp verschil. Zo pruttelt hij rustig/mooi op 5-6kwh vermogen met cop 5-6 voor lekkere lange periodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]develdonk schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 06:47:
[...]

Die +0 in het menu is om de gehele stooklijn te verhogen of te verlagen, hier hoef je niet aan te komen. Als het bijv extreem hard waait oid dan kun je de stooklijn even snel tijdelijk verhogen met paar graad zodat de warmtepomp wat harder gaat werken maar in principe doe je hier niks mee en laat je hem op +0 staan.

Hier stook ik op WAR en gisteren nagenoeg een normale dag gehad (in ochtend nog programmeerfout waardoor circulatiepomp niet aansprong) maar desondanks toch een dag COP van 5,1: maw die war regeling mits goed ingesteld werkt prima! Ik zorg er hier voor dat de war regeling tot een graad of 7 niet boven 80% van zijn max vermogen komt om dit te realiseren. Elke graad verschil tussen t aanvoer en t retour is ongeveer 225 watt. Dus ik zet hem zo rond de 1 kwh verbruik dus ongeveer 4 graden temp verschil. Zo pruttelt hij rustig/mooi op 5-6kwh vermogen met cop 5-6 voor lekkere lange periodes.
[/quote]

WAR is in feite geen (R)regeling maar (S) stuuring. Eigenlijk dus WAS. Je regelt met de aan/uit thermostaat de ruimte temperatuur. Het voordeel van de combinatie met WAR is dat het vermogen inderdaad niet door kan schieten zoals bij de ruimtethermostaat regeling van b.v. de Elga.

Bij de traditionele WAR (Elga heeft die ook) moet je het systeem naregelen met b.v. thermostatische ventielen of een thermostaat op de groep met mengregeling. Blijkbaar kun je met de Ecodan dit omzeilen door deze rechtstreeks aan te sturen via een kamerthermostaat zonder proportionele band, gewoon aan/uit als ik het goed begrijp.

Ik probeer de voor- en nadelen op een rijtje te krijgen

Voordelen:
1) WAR+RAR; stabiele regeling en constant vermogen van de WP
2) Minder geluid omdat Pel niet doorschiet.
Nadelen:
1) Af en toe bijstellen omhoog/omlaag nodig omdat het gedrag van de woning afhankelijk is ook van de o.a wind enz. Maar wie gaat de stooklijn daarna weer terugzetten? Vanwege klachten zal de stooklijn altijd aan de hoge kant blijven dus lagere COP.
2) Bij weinig vermogen ( 10<Tb<18) gaat de COP dalen bij een constant toegevoerd vermogen omdat het hulpvermogen dominant wordt. Dan is het weer beter om puls gewijs meteen hogere vermogen te werken.
3) Geen constante ruimtetemperatuur omdat een schakelband tussen aan en uit nodig is.

Hoewel ik de regeling van Elga redelijk op orde heb met mijn extra RC vertraging wil ik dit WAR concept ook uitproberen. Op de Elga zit een aan/uit contact wat ik nu voor de Tb=-5 begrenzing gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 20:28
1) de stooklijn wordt automatisch terugzet indien de weekplanner wordt gebruikt (bij het volgende schakelpunt wordt de opgeslagen setting weer geactiveerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Mooi de eerste echte testresultaten zijn binnen, gemeten met losse S0 meter en een multical warmtemeter.
Afgelopen nacht net voor 00.00 de standen even handmatig in excel gezet. Vanochtend om 08.00 dit nogmaals gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5TGLF1PePl1pRgwmoGxzYPn5/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uuTQHYlNN6tvwKVsTE2y2iN6/full.jpg
Snaarstrakke temperatuurregeling. Door zoninstraling loopt de temperatuur nu weer op en is de WP uitgegaan door IFTTT(Netatmo+Intesishome wifi)
Ondanks de vrij forse verschillen in buitentemperatuur blijft de temperatuur in huis zeer stabiel. Bij mijn CV ketel had ik verschillen van 0,5-1 graad wat niet echt als comfortabel werd ervaren. Aanvoer is 30-32gr geweest bij net boven het vriespunt, lager dan 27-28 graden aanvoer kan ik helaas niet, door de radiatoren, die leveren dan bijna geen warmte en zorgen er dus ook voor dat de WP zijn vermogen niet kwijt kan en gaat pendelen.

Verbruik met 1,5 tot 5 graden afgelopen nacht(00.00-08.00)
Multical 22,6kWh
S0 5,12kWh
COP= 4,41

Ik heb nu in het hele huis de vertrekken op de juiste temperatuur.
  • Keuken+woonkamer 21,5 graad (25m2 vloerverwarming voor de ene helft, andere helft 3 redelijke radiatoren welke op dt= 4-5gr ingeregeld zijn.)
  • Kantoor 22 graden (1 radiator)
  • Badkamer 22 graden (semi vloerverwarming en 1 kleine radiator, ook waterzijdig ingeregeld, dt=2-3 graden)
  • Slaapkamer zoon, 16- 18 graden (dmv waterzijdig inregelen en een thermostaatknop, deze staat in principe altijd open)
  • Slaapkamer eigen, UIT (alleen bij -5 tot -10 gaat de radiator minimaal open)
  • Gang, geen idee maar kou is er uit (1 radiatortje, hier komt nog een Jaga T16 volgende week)
Erg tevreden in alle opzichten:
  • Geluid: hij is echt superstil, alleen wanneer je er recht voor gaat staan hoor ik hem uiteraard, om de hoek van de garage op 1 mtr afstand kan ik nog net de compressor een beetje horen, 2 meter afstand hoor je hem helemaal niet meer.
  • Verbruik: tot op heden zeer netjes voor een huis met maar beperkt aantal m2 vloerverwarming en veel radiatoren.
  • Comfort: zeer stabiele temperatuur binnen, alles 24/7 lekker warm(en niet te warm), WAF is giga _/-\o_, en dat zonder thermostaat, alleen een overshoot en undershoot bescherming dmv IFTTT, dit is handig om te zorgen dat het niet te warm wordt wanneer:
    Veel zoninstraling
    Er visite is
    De oven aanstaat

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 10-10-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:40

Theo

moederbord

Willie Wortel schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:08:
[...]

[afbeelding]

Er zit standaard in de warmtepomp een draadbrug tussen pin 16 en 17. Vervang je deze voor een schakelaar dan kun je hiermee de WP aan en uitzetten, ook zonder iets in een menu in te stellen. Bij mijn 5KW monoblock hoefde ik enkel het draadje te vervangen voor een schakelaar (of een schakelaar in de thermostaat).

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]Appie Heijn schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:22:
Mooi de eerste echte testresultaten zijn binnen, gemeten met losse S0 meter en een multical warmtemeter.

Verbruik met 1,5 tot 5 graden afgelopen nacht(00.00-08.00)
Multical 22,6kWh
S0 5,12kWh
COP= 4,41

quote]

Mooi resultaat van je Panasonic, en dat met WAR. Kun je ook een plot maken van het vermogen gedurende de nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
[...]

Vraag: waarom zou je die runs aan laten staan? waarom laat je hem niet gewoon op war staan zonder weekklok zodat ecodan bepaalt wanneer hij aan gaat om zo een constantere ruimtetemp te krijgen? 1,5 uur is namelijk wellicht nu wel genoeg maar dadelijk bij strenge(re) vorst niet meer? Wil je dat echt? Kun je niet beter de tijden blocken waarop je gaat slapen oid en de overige tijden mag de ecodan wel werken?

Ik begrijp wat je schrijft, ik ben nog aan het spelen met de settings en wil er 100% zeker van zijn dat het smorgens behaagelijk warm is (vrouwtje eis _/-\o_ ) en ik heb 1 grote bijgebouwde kamer die niet in de pas loopt met de isolatienormen van de rest van het huis en daardoor altijd te koud is, ofwel teveel afkoelt. Zodra ik alles begrijp moet hij volledig op de was. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:11:
[...]

Ik begrijp wat je schrijft, ik ben nog aan het spelen met de settings en wil er 100% zeker van zijn dat het smorgens behaagelijk warm is (vrouwtje eis _/-\o_ ) en ik heb 1 grote bijgebouwde kamer die niet in de pas loopt met de isolatienormen van de rest van het huis en daardoor altijd te koud is, ofwel teveel afkoelt. Zodra ik alles begrijp moet hij volledig op de was. :)
Als het heel koud buiten is kun je de machine altijd van de klok afhalen en op play zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
koevlaas2 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:24:
[...]

Tjonge jonge, gaat het er nou nog over :)

Ik heb antwoord van Alklima gekregen, ze willen me wel helpen en langskomen maar dan moet ik wel betalen.
Uurtje factuurtje wat mij uiteraard logisch lijkt. Maar nee, ik ga het zelf proberen op te lossen, als het verwarmen straks gestopt is dan reset ik de machine naar fabrieksinstellingen en hoop dat energiemonitoring dan weer werkt.
:( :( ik heb hetzelfde probleem, van 1 dag gegevens en daarna is de meting gestopt, inmiddels alles gereset dus weer 1 dag wachten. Hebben meer ecodan gebruikers dit euvel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
[b]Tomexergie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:08:[
quote]

Mooi resultaat van je Panasonic, en dat met WAR. Kun je ook een plot maken van het vermogen gedurende de nacht?
Helaas, ik heb nog geen goede logging voor de S0 meter, wel heb ik enelogic met de slimme meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y77a7uHgYX7Nf9qUpb7es6Xu/full.jpg
Dit is de P1 uitlezing overigens, dus van het hele huis.
Die piek van 2kw is de oven geweest. Ik vermoed dat hij ongeveer 800W continu trekt bij het op temperatuur houden. Wellicht afgelopen nacht iets meer(ivm lagere COP).

Rond 02.00 is ie aangegaan, en heeft rond 05.00 net even afgestaan, wellicht dat ie even een pendelpauze heeft gehad.

[ Voor 30% gewijzigd door Appie Heijn op 10-10-2016 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:30:
[...]

Helaas, ik heb nog geen goede logging voor de S0 meter, wel heb ik enelogic met de slimme meter.
[afbeelding]
Die piek van 2kw is de oven geweest. Ik vermoed dat hij ongeveer 800W continu trekt bij het op temperatuur houden. Wellicht afgelopen nacht iets meer(ivm lagere COP).

Rond 02.00 is ie aangegaan, en heeft rond 05.00 net even afgestaan, wellicht dat ie even een pendelpauze heeft gehad.
Mooi woord van het jaar: Pendelpauze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Regeling staat nu op de was maar continue op 21 graden. Ben door het hele menu gescrolled want ik de temp input via mij remote thermostaat kunnen instellen. Bij basisinetellingen staat kamerthermostaat op r. Hoe krijg ik hem hierop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 17:56:
Regeling staat nu op de was maar continue op 21 graden. Ben door het hele menu gescrolled want ik de temp input via mij remote thermostaat kunnen instellen. Bij basisinetellingen staat kamerthermostaat op r. Hoe krijg ik hem hierop ?
?? ik snap de vraag niet helemaal, bij basis instellingen moet je thermostaat op RC1 staan anders staat de WP naar een thermostaat te kijken die er niet is.
Verder kan ik je vraag niet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Bij basisinstellingen kun je kiezen en daar staat mijn thermostaat rc1 die via wifi wordt bedient. Ik denk dat het systeem toch naar die thermostaat kijkt en naar de buiten temp en dan een cv aanvoer temp vaststeld en daar op gaat regelen. Voo lopig in de overshoot modus dus. Wellicht heeft hij enkele dagen nodig om aat te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:29:
Bij basisinstellingen kun je kiezen en daar staat mijn thermostaat rc1 die via wifi wordt bedient. Ik denk dat het systeem toch naar die thermostaat kijkt en naar de buiten temp en dan een cv aanvoer temp vaststeld en daar op gaat regelen. Voo lopig in de overshoot modus dus. Wellicht heeft hij enkele dagen nodig om aat te leren.
klopt en zolang je eraan rommelt snapt de WP het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Appie Heijn schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:30:
[...]

[afbeelding]

Jammer, ik ben heel benieuw of de WP moduleert naar een stabiel vermogen met WAR, maar misschien kunnen de Ecodanners op dit forum dit wel laten zien.

Afgelopen 2 jaar ging het hoofdzakelijk over de resultaten van Elga waar nogal sceptisch op werd gereageerd ; WEER ELGA!!!. Eindelijk komen andere leden van dit forum ook met gemeten resultaten van andere WP's die minstens zo goed zijn dan niet beter dan de ELga.
Mijn indruk is dat A-klasse L/W WP's met LT CV systemen en vakkundige installatie gemakkelijk SCOP>4 behalen dus goed zijn voor CO2 reductie en vervanging van aardgas. Met monitoring van de resultaten zouden we beleidsmakers moeten overtuigen om de subsidie regeling in stand te houden. Bovendien combineren WP's goed met duurzame energie wind en zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
corsat schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:29:
Ik heb het een paar keer gelezen maar snap niet wat je bedoelt met overshoot. Zolang je systeem werkt op de thermosstaat en dan dus inderdaad aan of uit springt staat het goed ingesteld.

Die WAS regeling is juist fijn om alles goed in te stellen (Mitsubishi noemt het war vandaar dat ik het ook war noemde). Ziehier het plaatje van vandaag wat wederom een mooie nette (eenmalige) run is zonder pendelen oid. Enige kritiek is dat de lijn niet geheel vlak loopt maar ja dat is muggenziften...

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/3311wqx.jpg

je ziet ook heel mooi het rendement/COP verhaal terug in dit plaatje. De groene vermogenslijn van de warmtepomp begint heel hoog (rond de 1100-1200 watt) en eindigt laag (rond 700 watt), echter in die gehele periode heeft hij dezelfde Tretour-Taanvoer moeten overbruggen van ongeveer 4 graden en deze daling in vermogen hangt 1-op-1 samen met stijging van buitentemp. Vergelijking is niet helemaal goed omdat op het einde het temp verschil nog maar 3,5 graad is maar dit is een leuke illustratie van het rendement van de ecodan bij lage en hogere buitentemperaturen. Al me al was het netjes 1 run en COP 4,7. Was hij pas na 8:00 aangeslagen dan was dit wellicht nog stuk beter geweest. Ik zie hier weinig ruimte voor verbetering meer in anders dan dat jij me getriggerd hebt om ervoor te zorgen dat de warmtepomp uit staat als het bedtijd is :)
Tomexergie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:52:
[...]

Jammer, ik ben heel benieuw of de WP moduleert naar een stabiel vermogen met WAR, maar misschien kunnen de Ecodanners op dit forum dit wel laten zien.
wel stabiel op de Taanvoer, niet stabiel op vermogen want dit hangt samen met de buitentemp wat je hierboven (toevallig) dit keer ook goed kan zien.

[ Voor 11% gewijzigd door develdonk op 10-10-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Tomexergie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:52:
[...]

Afgelopen 2 jaar ging het hoofdzakelijk over de resultaten van Elga waar nogal sceptisch op werd gereageerd ; WEER ELGA!!!. Eindelijk komen andere leden van dit forum ook met gemeten resultaten van andere WP's die minstens zo goed zijn dan niet beter dan de ELga.
Mijn indruk is dat A-klasse L/W WP's met LT CV systemen en vakkundige installatie gemakkelijk SCOP>4 behalen dus goed zijn voor CO2 reductie en vervanging van aardgas. Met monitoring van de resultaten zouden we beleidsmakers moeten overtuigen om de subsidie regeling in stand te houden. Bovendien combineren WP's goed met duurzame energie wind en zon.
Zeker, al die tijd was ik hier ook ;) door de subsidie en enthousiaste verhalen op een duitse website ben ik uiteindelijk voor deze mono gegaan. Grote twijfelpunt was of mijn afgiftesysteem goed genoeg was. Geprobeerd om te testen met cv op 35 graden maar dat leverde een zeer niet rendabel plaatje op.

Uiteraard is het nog geen winter maar ik heb wel de verwachting dat mijn COP boven de 3 zal blijven. Dat zou voor mij het omslagpunt zijn dat de gasketel weer aan gaat. Of eerder uiteraard wanneer we het niet warm kunnen krijgen. Daarbij ga ik de ongeisoleerde zolder nog isoleren wat denk ik ook erg veel zal schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:30:
Daarbij ga ik de ongeisoleerde zolder nog isoleren wat denk ik ook erg veel zal schelen.
OT:
Dit kan ik beamen, deel isolatie van de zolder scheelde hier al merkbaar. Nu moet ik het nog afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@ develdonk

Heb jij vloerverwarming?
In jou grafiek maak je een run van 8:00-13:30 , veel warmte in die tijd maar is het niet beter om kortere runs over de dag te maken?
Het lijkt me dat dat een constantere temperatuur geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
[quote]develdonk schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:56:
[...]

Ik heb het een paar keer gelezen maar snap niet wat je bedoelt met overshoot. Zolang je systeem werkt op de thermosstaat en dan dus inderdaad aan of uit springt staat het goed ingesteld.

Die WAS regeling is juist fijn om alles goed in te stellen (Mitsubishi noemt het war vandaar dat ik het ook war noemde). Ziehier het plaatje van vandaag wat wederom een mooie nette (eenmalige) run is zonder pendelen oid. Enige kritiek is dat de lijn niet geheel vlak loopt maar ja dat is muggenziften...

Met overshoot bedoel ik dat de temperatuur in de woonkamer 22,5 graad is en in ecodan zie ik een temp instelling van 21 graden staan terwijl ik mijn thermostaat op 19 graden had gezet. Het doorschieten van de temp lag bij mijzelf en ik moet wat meer geduld hebben met het inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:48:
[quote]develdonk schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:56:
[...]

Met overshoot bedoel ik dat de temperatuur in de woonkamer 22,5 graad is en in ecodan zie ik een temp instelling van 21 graden staan terwijl ik mijn thermostaat op 19 graden had gezet. Het doorschieten van de temp lag bij mijzelf en ik moet wat meer geduld hebben met het inregelen.
Ik stelde 19 in en kreeg 20.5 als kamertemperatuur, echter ik krijg de indruk dat het verschil steeds kleiner word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Op gem 7,5 graad buiten maakt hij in totaal 1 run van 5,5 uur op 50% van het vermogen. Opzich wat mij betreft prima want duurt gem 4-5 uur voordat alle warmte afgegeven is aan de omgeving en daarna zakt de temp was weer langzaam. Hij volgt.dus netjes onze dagcyclus. Ook merkte ik dat meerdere starts ten kostte gaan van de cop, dus wil ik eigenlijk vermijden... het zal wel constanter zijn zoals je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:52:
Op gem 7,5 graad buiten maakt hij in totaal 1 run van 5,5 uur op 50% van het vermogen. Opzich wat mij betreft prima want duurt gem 4-5 uur voordat alle warmte afgegeven is aan de omgeving en daarna zakt de temp was weer langzaam. Hij volgt.dus netjes onze dagcyclus. Ook merkte ik dat meerdere starts ten kostte gaan van de cop, dus wil ik eigenlijk vermijden... het zal wel constanter zijn zoals je zegt.
Lekker koud dan al daar, hier nog +11c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

develdonk schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:52:
Ok
Ik kan de COP toch niet berekenen of meten, ik log (nog) niets, maar verwarmt hier 44x een minuut of 3-4 in 24h.
De temperatuur is 1 rechte streep met ietsje oploop bij een zonnige middag, ik heb nu integral wat aangepast en hoop de runs wat langer te maken maar minder per dag.
23 graden vanmiddag en nu nog, op 5 meters atm :) dus het mag ietsje zakken.

Heeft pana of mitshubischi dat ook? Integral? (Instelling van stop bij bereiken temperatuur en starten bij bereiken start temperatuur 2 graden onder instelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:55:
[...]

Lekker koud dan al daar, hier nog +11c
Vanmorgen was het 4 graden buiten op de auto temperatuur meter, nu ook 5,8 atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:03:
[...]

ATM hier 8,6 ja de zee is ca 35 km en ijsselmeer ongeveer 10 km hiervandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:01:
[...]

Ok
Ik kan de COP toch niet berekenen of meten, ik log (nog) niets, maar verwarmt hier 44x een minuut of 3-4 in 24h.
De temperatuur is 1 rechte streep met ietsje oploop bij een zonnige middag, ik heb nu integral wat aangepast en hoop de runs wat langer te maken maar minder per dag.
23 graden vanmiddag en nu nog, op 5 meters atm :) dus het mag ietsje zakken.

Heeft pana of mitshubischi dat ook? Integral? (Instelling van stop bij bereiken temperatuur en starten bij bereiken start temperatuur 2 graden onder instelling)
44x starten/stoppen per dag en dan maar 3-4 minuten draaien, heb jij niet 400% teveel power dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:03:
[...]

Vanmorgen hier twee graden en nu al vijf graden. Vandaar vandaag ook 10 kWh In de wp incl drie keer douche. Temperatuur loopt hier perfect vanuit buffer vat, nacht verlaging van twee graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:14:
[...]

44x starten/stoppen per dag en dan maar 3-4 minuten draaien, heb jij niet 400% teveel power dan ?
Ja inderdaad, maar kan er moeilijk een stukje af zagen :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1610/191624/3ow3ajYE.jpeg
reneeke1970 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:21:
[...]

Vanmorgen hier twee graden en nu al vijf graden. Vandaar vandaag ook 10 kWh In de wp incl drie keer douche. Temperatuur loopt hier perfect vanuit buffer vat, nacht verlaging van twee graden
Ja ik wil het verbruik nog wel even gaan meten, vind ik wel interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 10-10-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:23:
[...]

[...]

Even gerekend met 180 koude dagen zijn dit zo'n 8000 starts en stops per jaar, volgens mij kan je wp over 2 jaar naar de Wecycle.

Ik heb vandaag 2 KWH verstookt en dit eigenlijk alleen maar omdat ik een bezoeker kreeg die de WP in aktie wilde zien/horen. Tjeempie is mijn doorwaaihok dan zo goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:23:
[...]

[afbeelding]

[...]

Ik heb hem draaischijf meter gegeven met youles,cop boeit me niet want dat zegt niks. Eind cijfers daar gaat het om.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:34:
[...]

Even gerekend met 180 koude dagen zijn dit zo'n 8000 starts en stops per jaar, volgens mij kan je wp over 2 jaar naar de Wecycle.

Ik heb vandaag 2 KWH verstookt en dit eigenlijk alleen maar omdat ik een bezoeker kreeg die de WP in aktie wilde zien/horen. Tjeempie is mijn doorwaaihok dan zo goed ?
Daarom wil ik hem ook wat langer draaien maar minder x.

Of jouw doorwaaihok goed is is vanaf een forum niet goed te bepalen, wel is het hiet 24/7 22+ binnen, we zijn nog gewend aan de zomer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:38:
[...]

Daarom wil ik hem ook wat langer draaien maar minder x.

Of jouw doorwaaihok goed is is vanaf een forum niet goed te bepalen, wel is het hiet 24/7 22+ binnen, we zijn nog gewend aan de zomer :)
Bij +18c binnentemp. aan en bij 24c uit, draait ie een keer in de 12 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:35:
[...]

Ik heb hem draaischijf meter gegeven met youles,cop boeit me niet want dat zegt niks. Eind cijfers daar gaat het om.
Die zijn zo groot, ik neem wel een digitale met S0 uitgang, dan kan hij bij de netduino naar pvoutput. Net als mijn gas.
COP vind ik eigenlijk ook wat minder interessant, alles boven 2 is goed en dat zal hij wel doen gok ik, het valt binnen mijn kWh budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
2 kwh op hoeveel kuub of m2? Voor 50 is het veel, voor 250 weinig... puur het getal zegt niks... is vorig stookseizoen ook meerdere keren besproken. Ook feit of het appartement of vrijstaand is.. etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:41:
2 kwh op hoeveel kuub of m2? Voor 50 is het veel, voor 250 weinig... puur het getal zegt niks... is vorig stookseizoen ook meerdere keren besproken. Ook feit of het appartement of vrijstaand is.. etc etc
Rijtjeshoekhuis aan de noordkant, BJ 1980 153m2 en 400m3 rc varieert tussen de 1 en de 3,15

Maar op papier EPC=0,04

http://www.mijnwoning.nl/woningen/1452XV-6 met afstand nummer uno in de gemeente.

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 10-10-2016 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier ook+/- 400 m3 , bj 88-89 rijtje met vloer, gevel, dak isolatie af bouw, hoge zolder (nok 10m20) thermopane glas, behalve voordeur en douche (enkel) pui op zuid.

Maar ook altijd iemand thuis, en totaal 5 (geeft ook warmte).

Edit:
Vergelijkbaar huis
http://www.funda.nl/koop/...49895063-knipmolenweg-11/

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 10-10-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:51:
Hier ook+/- 400 m3 , bj 88-89 rijtje met vloer, gevel, dak isolatie af bouw, hoge zolder (nok 10m20) thermopane glas, behalve voordeur en douche (enkel) pui op zuid.

Was ik nog vergeten idd, hier ook 5 homosapiens
Maar thuis of niet maakt niet zoveel uit voor de WP, 8:30 20c aan en dan 21:30 18c uit, liever niet te heet hier.

Zadeldak oost/west en 10,5m1 muur op noord.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 10-10-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:43:
[...]

Rijtjeshoekhuis aan de noordkant, BJ 1980 153m2 en 400m3 rc varieert tussen de 1 en de 3,15

Maar op papier EPC=0,04

http://www.mijnwoning.nl/woningen/1452XV-6 met afstand nummer uno in de gemeente.
Maak je geen foutje met woon oppervlakte? De makelaar komt op 97m2 , de 153 is denk ik perceel oppervlakte.
https://www.huislink.nl/ilpendam/kemphaan/9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:51:

Edit:
Vergelijkbaar huis
http://www.funda.nl/koop/...49895063-knipmolenweg-11/
Zeer OT:

Goverwelle kwam ik 16 jaar geleden weleens, ik heb bij de bekende verzekeraar uit die gemeente gewerkt.
Ook zouden mijn ouders (met ons erbij) daar vroeger naartoe verhuizen, maar dit is er niet van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 23:15:
[...]

Maak je geen foutje met woon oppervlakte? De makelaar komt op 97m2 , de 153 is denk ik perceel oppervlakte.
https://www.huislink.nl/ilpendam/kemphaan/9/
In 2012 hebben wij ca. een half huis aangebouwd, foto op google is van voor deze verbouwing.

Edit: ik ben die met het mooie dak, dankzij DHZ dakcoating.

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 10-10-2016 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 23:17:
[...]

In 2012 hebben wij ca. een half huis aangebouwd, foto op google is van voor deze verbouwing.

Edit: ik ben die met het mooie dak, dankzij dakcoating zelf aangebracht.
Ok
Maar dan is het meer dan 400 m3 neem ik aan? Als een standaard huis al 400 is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 23:19:
[...]

Ok
Maar dan is het meer dan 400 m3 neem ik aan? Als een standaard huis al 400 is?
Standaard 280 dacht ik, maar 400m3 na verbouwing.
Hier is het iets beter te zien: http://sdwaterland.nl/wor...hting-duurzaam-waterland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 23:21:
[...]

Standaard 280 dacht ik, maar 400m3 na verbouwing.
Hier is het iets beter te zien: http://sdwaterland.nl/wor...hting-duurzaam-waterland/
Z.o.t
Grappig stukje

Apart dat jij 400 cuub en 153 m2 en hier 396 cuub en 116 m2 , dan zal het hoger zijn hier o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 23:27:
[...]

Z.o.t
Grappig stukje

Apart dat jij 400 cuub en 153 m2 en hier 396 cuub en 116 m2 , dan zal het hoger zijn hier o.i.d.
Dit is een of andere premie A mag niks kosten woning, vandaar de smalle zolder en slechts 8,5 m hoog geloof ik.

Er zijn nog 4 subsidie plaatsen in de gemeente Waterland vrij voor het fossielvrij maken, er was maar een gek te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 10-10-2016 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 23:27:
[...]
Z.o.t
Grappig stukje

Dank je, ook voor je duim.

Ik was/ben natuurlijk gek als ik niet voor die € 2k ging, ik heb dus mijn boiler, inductiekoken en uitbreiding/upgrade meterkast voor +/- € 100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:56:
[...]

[afbeelding]

je ziet ook heel mooi het rendement/COP verhaal terug in dit plaatje. De groene vermogenslijn van de warmtepomp begint heel hoog (rond de 1100-1200 watt) en eindigt laag (rond 700 watt), echter in die gehele periode heeft hij dezelfde Tretour-Taanvoer moeten overbruggen van ongeveer 4 graden en deze daling in vermogen hangt 1-op-1 samen met stijging van buitentemp. Vergelijking is niet helemaal goed omdat op het einde het temp verschil nog maar 3,5 graad is maar dit is een leuke illustratie van het rendement van de ecodan bij lage en hogere buitentemperaturen. Al me al was het netjes 1 run en COP 4,7. Was hij pas na 8:00 aangeslagen dan was dit wellicht nog stuk beter geweest. Ik zie hier weinig ruimte voor verbetering meer in anders dan dat jij me getriggerd hebt om ervoor te zorgen dat de warmtepomp uit staat als het bedtijd is :)

[...]

wel stabiel op de Taanvoer, niet stabiel op vermogen want dit hangt samen met de buitentemp wat je hierboven (toevallig) dit keer ook goed kan zien.
Toch stabiel op het vermogen vind ik. Jouw ecodan gaat niet van 0 naar 1000 vele malen. Als je goed kijkt zie je dat de rimpel in Ta (rood) keurig wordt gevolgd door het vermogen Daarnaast zie je bij de stijging van de buitentemperatuur het verschil tussen Ta en Tr afnemen en het vermogen logisch daarbij dalen.

De WAS reging lijkt ergt stabiel in jouw geval.
De dT kun je niet afdwingen:
Tbuiten>>Qwoning>>Ta CV en Qcv>> Tr>>Qwp en COP>> QelWP
Alles hangt af van de buitentemperatuur; Bij lagere Q zal automatisch Ta maar ook dT afnemen. Dat is heel goed te zien in jouw grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Wederom een erg stabiel nachtje achter de rug, aanvoer temp 1 graad naar beneden gezet. In 10 uur tijd gedaald naar een lekker 21,1 graad komende vanaf 21,9(door koken en aanwezigheid). Vandaag maar even kijken of deze binnentemp bevalt.

18kWH warmte gemaakt met 3,65kWh aan stroom. COP van 4,93. Vanacht was het iets minder koud met 3 graden dan de nacht ervoor (1,5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Hier is de pana wakker geworden om het vat terug op te warmen. Kwartier gezien van 2000 watt met een piek van 2140 watt.
Totale run 1.67 kWh dus dat is alle warmte verlies van vannacht (2 graden brr)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Appie Heijn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 08:12:
Wederom een erg stabiel nachtje achter de rug, aanvoer temp 1 graad naar beneden gezet. In 10 uur tijd gedaald naar een lekker 21,1 graad komende vanaf 21,9(door koken en aanwezigheid). Vandaag maar even kijken of deze binnentemp bevalt.

18kWH warmte gemaakt met 3,65kWh aan stroom. COP van 4,93. Vanacht was het iets minder koud met 3 graden dan de nacht ervoor (1,5)
Vanacht 1,5 buiten en de kamer was vanmorgen nog 22 op de 5 meters, hij lijkt het op 27 goed bij re kunnen houden tot 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Reactie op Appie heijn:

Mooi resultaat. Mijn Elga doet het een stuk slechter:
Afgelopen 21 uur:
Warmte 41,9 kWh (Multical) Dus gemiddeld 2 kW verwarming
Elekr 9,66 kWh
COP 4,34

Misschien komt het verschil omdat mijn CV systeem hogere temperaturen vraagt: 32C piek. Maar het kan ook zijn dat jouw WP een hogere efficiency heeft. Er zijn meer metingen nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door Tomexergie op 11-10-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Ik heb een Elga met Toshiba buitenunit . Op de Honeywell Touch kan ik de buitentemperatuur aflezen die blijkbaar door de buitenunit wordt gemeten.
Mijn vraag is:
Om weersafhankelijk te regelen is er dan nog wel een aparte buitensensor nodig?

In de handleiding staat dat de touch niet meer in de woonkamer nodig is maar gewoon naast de Elga kan worden opgehangen van wege de weersafhankelijke regeling.
Ik wil de bedrading naar de kamer gebruiken voor een aan/uit thermostaat die ik aansluit op de Elga pinnen bovenop 30/31 voor aan/uit . Zo krijg ik dezelfde regel mogelijkheden als de Ecodan

De kamer thermostaat onderbreekt de weersafhankelijke regeling met een regelband van b.v. 0,5C. Dan gaat Elga in lange blokken stabiel draaien hoop ik. Hoe beter de instelling van de WAR, hoe langer de blokken.

Het is zomaar een idee, wie heeft ervaring of moet ik Techneco benaderen?

[ Voor 154% gewijzigd door Tomexergie op 11-10-2016 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wij hebben dan wel bijna geen co2 uitstoot meer, maar de uitstoot van h2o is wel flink toegenomen.

https://www.facebook.com/...notif_id=1476177675810814

En ja, net zoveel water als vorig jaar met de Michl, dus binnenkort staan de plassen in de tuin. Ik zal kijken of ik een opvangbak met rioolaansluiting kan plaatsen.

[ Voor 25% gewijzigd door koevlaas2 op 11-10-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Tomexergie schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:29:
Reactie op Appie heijn:

Mooi resultaat. Mijn Elga doet het een stuk slechter:
Afgelopen 21 uur:
Warmte 41,9 kWh (Multical) Dus gemiddeld 2 kW verwarming
Elekr 9,66 kWh
COP 4,34

Misschien komt het verschil omdat mijn CV systeem hogere temperaturen vraagt: 32C piek. Maar het kan ook zijn dat jouw WP een hogere efficiency heeft. Er zijn meer metingen nodig.
Ik denk een combinatie, de panasonic zal iets efficienter zijn. Had je die 32gr echt nodig? ik probeer nu een zo laag mogelijke aanvoer te pakken zonder dat het merkbaar afkoelt, 0,1-0,3 voel ik niet namelijk. Het is dat de netatmo dat mij verteld. I.t.t. vorige nachten was aanvoer van 29 graden kennelijk iets te laag om de temperatuur hetzelfde te houden. Geen probleem. Zolang het niet onder de 21 komt dan heb ik er geen problemen mee en kennelijk doet het wel iets positiefs met de COP. Het scheelt namelijk 0,5 met de nacht ervoor.

Ik laat hem hier wel even op staan voor een 2-3 nachten. Kijken wat het doet.
Tomexergie schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:31:
Ik heb een Elga met Toshiba buitenunit . Op de Honeywell Touch kan ik de buitentemperatuur aflezen die blijkbaar door de buitenunit wordt gemeten.
Mijn vraag is:
Om weersafhankelijk te regelen is er dan nog wel een aparte buitensensor nodig?

In de handleiding staat dat de touch niet meer in de woonkamer nodig is maar gewoon naast de Elga kan worden opgehangen van wege de weersafhankelijke regeling.
Ik wil de bedrading naar de kamer gebruiken voor een aan/uit thermostaat die ik aansluit op de Elga pinnen bovenop 30/31 voor aan/uit . Zo krijg ik dezelfde regel mogelijkheden als de Ecodan

De kamer thermostaat onderbreekt de weersafhankelijke regeling met een regelband van b.v. 0,5C. Dan gaat Elga in lange blokken stabiel draaien hoop ik. Hoe beter de instelling van de WAR, hoe langer de blokken.

Het is zomaar een idee, wie heeft ervaring of moet ik Techneco benaderen?
Volgens mij moet dit prima kunnen. Echter doet de Elga iets meer met een thermostaat dan de mijne volgens mij. Ik stel op de buitenunit in dat hij een bepaalde temperatuur moet leveren a.d.h.v. de buitentemperatuur die hij zelf meet. Dat gaat buiten een eventuele thermostaat om. De thermostaat verteld alleen maar als het te warm is dat ie moet stoppen en als het weer teveel is afgekoeld dat hij weer start.

Het is een kwestie om een zo klein mogelijk verschil tussen aan en uit temperatuur te vinden. Ik zit op dit moment op 21,3(aan) en 21,7(uit) dat gaat prima met lage stooklijn. Overdag met de zon erbij staat hij uit.

Ik zet nu nog even handmatig de WP aan rond 16.00(dan is het nog rond de 21,5 in huis) om even een uurtje van de hogere buitentemperaturen te kunnen profiteren. Hij maakt dan een run van +/- 1 uur voordat het 21,7 is, vloer van badkamer en woonkamer zijn dan al lekker op temperatuur. Pas rond 20.30 gaat ie weer verder pruttelen.
koevlaas2 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:21:
Wij hebben dan wel bijna geen co2 uitstoot meer, maar de uitstoot van h2o is wel flink toegenomen.

En ja, net zoveel water als vorig jaar met de Michl, dus binnenkort staan de plassen in de tuin. Ik zal kijken of ik een opvangbak met rioolaansluiting kan plaatsen.
Leuk filmpje, je zou bijna denken dat ie een takkeherrie maakt, echter weet ik nu wel beter. Eigenlijk zou je eens een filmpje moeten uploaden waarbij je op 2-3 meter afstand staat(en nee niet ervoor ;) ) dan hoor je in mijn geval niets. Je ziet alleen het niet gemaaide gras wat wapperen af en toe, that's it.

[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 11-10-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik probeer nu met 26 graden aanvoer, maar het is nog te warm (lees vloer nog te weinig afgekoeld) in huis... Hij blijft pendelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
alberthakvoort schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:11:
Ik probeer nu met 26 graden aanvoer, maar het is nog te warm (lees vloer nog te weinig afgekoeld) in huis... Hij blijft pendelen >:)
Tijd voor een coolcube oid.
Ik moet het helaas met 30c aanvoer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
Nu is mijn woning niet echt een goede vergelijking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:07:

Leuk filmpje, je zou bijna denken dat ie een takkeherrie maakt, echter weet ik nu wel beter. Eigenlijk zou je eens een filmpje moeten uploaden waarbij je op 2-3 meter afstand staat(en nee niet ervoor ;) ) dan hoor je in mijn geval niets. Je ziet alleen het niet gemaaide gras wat wapperen af en toe, that's it.
Het is echt een briesje dat eruit komt, maar hou je een camera in z'n mik dan hoor je wel wat ruis.
Vanaf 2000 W echter wel wat meer lawaai, maar voor dit moment is de opwek alweer groter dan het verbruik (verbruik ca 640W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 12:51
Appie Heijn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 08:12:

Mooie info, wat zijn de ken getallen van je woning, isolatie, ligging ed. Dat geeft voor mij een indicatie voor keuze wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:20:
[...]

:( :( ik heb hetzelfde probleem, van 1 dag gegevens en daarna is de meting gestopt, inmiddels alles gereset dus weer 1 dag wachten. Hebben meer ecodan gebruikers dit euvel ?
Doet de KWH en opwek meter het alweer ? Bij mij nog niet, maar misschien dat een reset met stekker eruit /erin nog noodzakelijk is anders zou ik het niet weten wat er loos is. Ik heb dit nog niet gedaan.

Edit: misschien nog een idee de 2 dipswitches mbt kwh en warmtemeting op off te zetten, unit stekker eruit/erin draaien en dan weer stekker eruit en dipswitches weer aan en dan stekker er ook weer in. In het boekje worden maar weinig woorden aan dit onderwerp besteed.

[ Voor 21% gewijzigd door koevlaas2 op 11-10-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
koevlaas2 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:21:

Kan je er niet een grindput onder maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rhaelak schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:00:
[...]
Dat is ook een goed idee. Alhoewel ik het wel leuk vind staan plassen in de tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
foxie10 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:38:
[...]

Mooie info, wat zijn de ken getallen van je woning, isolatie, ligging ed. Dat geeft voor mij een indicatie voor keuze wp.
Regio drachten
Behoorlijk vrijstaand(lees weinig en lage bebouwing op redelijke afstand.
Jaren 60 woning
Spouw voorzien van EPS parels
HR++ glas voor grootste gedeelte
Ventilatie dmv 1 rooster en rest door uitzetramen.

Vloer huis heeft 2 gedeelten,
Gerenoveerd 35m2 broodjes vloer met 4 groepen 16mm vloeverwarming welke aan onderkant goed is geisoleerd.
"Oud" 40m2 houten vloer met schelpenisolatie, hier hangen ook 3 HT radiatoren. Beide vloerdelen zijn wel 1 grote ruimte.

Heb de WP zelf geinstalleerd op een klein stukje uponor na. Alles wat nieuw is is 28mm voorzien van armaflex isolatie. Vloerverwarmingverdeler is een gesloten variant(verander ik misschien nog. Radiatoren zijn allemaal voorzien van IMI eclipse thermostatische ventielen waarbij in de woonkamer geen thermostaatknoppen zijn gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rhaelak schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:00:
[...]

Zoiets?? De Emmer is voor zomerbedrijf, water gaat in de tuingieter.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FQWG10xm.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XijQ5qAm.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 11-10-2016 15:55 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Gasschuif schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:53:
[...]

Zoiets?? De Emmer is voor zomerbedrijf, water gaat in de tuingieter.
[afbeelding]
[afbeelding]
Helaas, bij de ecodan zitten over de hele breedte gaten, kan overal lekken. Maar een stukje goot heb ik nog wel liggen. als het straks rond de 0 graden is kan je met de emmer maar 3 uur doen voordat deze vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

koevlaas2 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:00:
[...]

Helaas, bij de ecodan zitten over de hele breedte gaten, kan overal lekken. Maar een stukje goot heb ik nog wel liggen. als het straks rond de 0 graden is kan je met de emmer maar 3 uur doen voordat deze vol is.
Het zomerwater (uit de binnenunit) loopt in de emmer, de defrost cycles lopen in de grintbak 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Gasschuif schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:06:
[...]

Het zomerwater (uit de binnenunit) loopt in de emmer, de defrost cycles lopen in de grintbak 8)
Als je serieus water nodig hebt met defrost komen er liters uit. Maar ik vind je idee wel heel goed kan ik de regenton bijvullen die ivm doorlopende depletie van zoonlief chronisch leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
koevlaas2 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:00:
[...]

Bij de pana krijg je tien rubber doppen voor die gaten en één tut om afvoer slang aan vast te maken ;)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:15:
[...]

Bij de pana krijg je tien rubber doppen voor die gaten en één tut om afvoer slang aan vast te maken ;)
Dat is bij Elga ook. We tappen wat af voor de strijkbout, tenslotte is het demi-water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
[...]

Idd, alleen vraag ik mij wel af hoe dat gaat met strenge vorst. Zou die tut niet dicht vriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

De Michl heeft dit ook en caseheating, de boel bevriest daardoor niet, echter bij de Michl liep het toch nog uit andere kieren en schroefgaten. Ecodan heeft om de 10 cm of zo een goed gevormd gat, dus perfecte afvoer. Gaten dichtmaken kan resulteren in dat water aan een zijde blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ks-70 ook tien dopjes en 2 tuten met slang, condensbak heater heeft hij ook. Dopjes er uit gelaten, tuten ook, het kan zo het dak op lopen in de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:59:
Ks-70 ook tien dopjes en 2 tuten met slang, condensbak heater heeft hij ook. Dopjes er uit gelaten, tuten ook, het kan zo het dak op lopen in de afvoer.
Volgens mij kan je de condensbakheater zo loskoppelen zit geen storing signalering op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:23
OK daar gaat ie weer.
-HCTM van 20 naar 20,5 gr gezet
-2 radiatoren op de 1e verdieping klein beetje opengezet
-ELGA begint op 300w en moduleert kalm aan op naar momenteel 2098w en klimmende
-aanvoer temp na 30 min momenteel op 35gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:17:
[...]

Volgens mij kan je de condensbakheater zo loskoppelen zit geen storing signalering op.
Ja, een zijkniptang doet wonderen :) maar wil ik hem af koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 19:04:
[...]

Ja, een zijkniptang doet wonderen :) maar wil ik hem af koppelen?
Geen idee, heb je kwh genoeg laat dan maar je wp gaat toch over 2 jaar naar de milieustraat ;)
Bij mij ging de heater < 0c en tevens bij standby aan en trok zo'n 50 W, die paar nachten heb ik het maar zo gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

amarkest schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 19:02:
OK daar gaat ie weer.
2100W? Wow, ik heb hier nog niet meer gezien dan 1500W en dat is 92% van het vermogen, wat al snel daalt naar 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
amarkest schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 19:02:
OK daar gaat ie weer.
Komt er dan ook 8 KW vermogen uit, ELGA V1 trekt maar max 1200 W ofzo ?

Pagina: 1 ... 73 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic