Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.086 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-09 16:46
zou best kunnen, maar een wifi module en een paar muursteunen € 250,-- meer aan verzendkosten. Ik ben geen Rockefeller. Die twee items proppen ze maar in de doos, toch?
Ondertussen heb ik mailcontact met CM. Ik houd jullie op de hoogte
Rol-Co schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:15:
[...]

Dan komt het boven een bepaald gewicht of worden het meerdere colli, dan gaat het x2.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

De wifi module komt uit een apart magazijn in Italië. Muursteunen koop je bij maxicool.nl

Vd rest lijkt het wel een automatisch systeem te zijn die ingesteld is dat het zo moet reageren als er meer items aan het mandje worden toegevoegd. Mailen kan dan idd helpen een stukje compensatie te krijgen.

[ Voor 54% gewijzigd door hautessa op 05-10-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
zomaar benieuwd, maar ik vind het verloop van de modulatie nogal grillig in vergelijk met de Elga. Is dit een beeld wat andere Ecodan bezitters ook hebben: (gemeten obv ruwe data (niet afgerond) van fibaro wall plug ism vera)

overigens:
5,8kwh electrisch
27 kw warmte
COP 4,7
temp buiten 8,2 graad

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/35ddfkn.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door develdonk op 05-10-2016 18:46 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 10:11
koevlaas2 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:05:
[...]

Door het importeurschap opzich te nemen is Alklima gebonden alle in het land van importeurschap geinstalleerde systemen te supporten, daar ben je nu eenmaal importeur voor.
Dat vind jij misschien,in welke wet, regel of richtlijn staat dat :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:15:
[...]

Dan komt het boven een bepaald gewicht of worden het meerdere colli, dan gaat het x2.
De WP komt anders rechtstreeks uit Panasonic magazijn Lyon en niet uit de voorraad van confort market, maar
als er wat toegevoegd moet worden, is een tussenstop nodig of twee losse zendingen van elkaar.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Domba schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:47:
[...]

De WP komt anders rechtstreeks uit Panasonic magazijn Lyon en niet uit de voorraad van confort market, maar
als er wat toegevoegd moet worden, is een tussenstop nodig of twee losse zendingen van elkaar.
Ja kan,
Ik zou voeten nooit uit frankrijk laten komen, ik heb ze in NL gekocht en kosten 24,- de 2 of zo, loont niet echt.
Maar die krengen zijn wel zwaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 08:55
x-RaY99 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:21:
Sinds gisteren middag heb ik de Panasonic 9KW monobloc middels de WAR regeling aan gezet.
Goede maand geleden al wat test runs gedaan van enkele uren die prima gingen.

Het afgifte systeem is een kleine 100m2 vloerverwarming (HT open verdeler) en 4000watt aan hoog temperatuur radiatoren die continue openstaan (garage, keuken en badkamer). Daarnaast nog een aantal met thermostaat knoppen uitgeruste radiatoren op de boven etages.

Wat ik al snel merkte, en wat natuurlijk logisch is, is dat wanneer de na-regeling zorgt dat de woonkamer/eetkamer groepen dicht gezet worden (65m2) de unit gaat pendelen. Dit met een WAR instelling die goed werkte met die groepen open.
Deze WAR was 35 graden (-5) - 29 graden (+15).
Gedurende 18 uren lang heeft deze netjes op 600-700watt geprutteld (ongeveer 20% max capaciteit) dus dikke prima.
Een uurtje geleden kwam de zon goed in de woonkamer en liep de temperatuur logischerwijs op, de groepen liepen dicht en het pendelen begon.
Omdat ik niet thuis ben heb ik even aan de vrouw des huizes gevraagd de 29 graden (+15) aan te passen naar 35 graden. Dan blijft de WP tenminste gewoon doorwerken en zakken de andere ruimtes niet in temperatuur.

Waarschijnlijk kom ik straks op een 32/33 graden als minimale aanvoer temperatuur met de na geregelde groepen dicht. Het word nog even puzzelen hoe ik voorkom dat die ruimtes dan te warm worden, al zijn daar ook slecht(er) geïsoleerde ruimtes bij die niet beïnvloed worden door de zon.

Wellicht toch een (kamer)thermostaat in 1 van de niet na geregelde ruimtes om de WP buiten de WAR om te laten stoppen. Zo had ik immers ook de Gas CV setup.
Om dit te voorkomen heb ik in het verleden mijn eigen thermostaat programma geschreven. Ik ben in volle controlle over wanneer groepen op en dicht gaan en wanneer de ketel aan gaat. Hieronder een afbeelding van aanvoer en retour temperatuur van de het systeem. Heb een duty-cycle van 30min zoals je kan zien.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8h1caeyjz4ioa.png

Ik heb mijn programma al aangepast voor de warmtepomp. Gisteren kreeg ik een pakketje uit spanje dus hoop over een maandje de resultaten te kunnen delen. :*)

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-09 16:46
Dat is helemaal een fraaie boel!!!. Wil ik bij een webshop kopen. Klik het een en ander aan en dan blijkt dat de webshop eerst overal hun spulletjes vandaan moeten halen en de kosten worden bij de klant neergelegd. Denk niet dat dit de bedoeling is.
Domba schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:47:
[...]

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
develdonk schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:41:
zomaar benieuwd, maar ik vind het verloop van de modulatie nogal grillig in vergelijk met de Elga. Is dit een beeld wat andere Ecodan bezitters ook hebben: (gemeten obv ruwe data (niet afgerond) van fibaro wall plug ism vera)

overigens:
5,8kwh electrisch
27 kw warmte
COP 4,7
temp buiten 8,2 graad

[afbeelding]
Bij mij ook een 9/11 piloot die maar te pas en te onpas gas geeft en weer terugneemt. De Ecodan ging zojuist voor het eerst aan, ik denk omdat het nogal rap afkoelde van 21,8 naar 20.5, hij/zij denkt vooruit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Als je predikt dat je het alleenrecht hebt over een product moet je ook je verantwoording nemen in garantie kwesties, zo simpel is het, doe je dit niet ben je als bedrijf aan het prutsen. Als je op de Mitsubishi website klikt word je doorgelinkt naar Alklima bv. De EU is hier heel duidelijk in, heb het al eerder gepost hier.
De consument wordt met opzet gefrustreerd, EEA druist in tegen de EU gedachte. Alklima wil niet,......Mitsubishi moet duidelijkheid bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

arnnold schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 19:54:
Dat is helemaal een fraaie boel!!!. Wil ik bij een webshop kopen. Klik het een en ander aan en dan blijkt dat de webshop eerst overal hun spulletjes vandaan moeten halen en de kosten worden bij de klant neergelegd. Denk niet dat dit de bedoeling is.
Uhm... het lijkt me dat een webshop dit lekker zelf mag weten.
Iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en de manier waarop een webshop dat kan doen is door zelf geen voorraad aan te houden. De kosten worden netjes vooraf gecommuniceerd, dus je kan stemmen met je voeten.
Bij wie zouden de kosten anders moeten liggen?
develdonk schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:41:
overigens:
5,8kwh electrisch
27 kw warmte
COP 4,7
temp buiten 8,2 graad
COP van bijna 5 bij minder dan 10 graden buiten, dat is leuk.
Ik hoop dat de subsidie er in 2018 ook nog is als mijn nieuwbouw klaar is (projectbouw, warmtepomp was geen optie).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 20:16:
[...]

Uhm... het lijkt me dat een webshop dit lekker zelf mag weten.
Iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en de manier waarop een webshop dat kan doen is door zelf geen voorraad aan te houden. De kosten worden netjes vooraf gecommuniceerd, dus je kan stemmen met je voeten.
Bij wie zouden de kosten anders moeten liggen?

[...]

COP van bijna 5 bij minder dan 10 graden buiten, dat is leuk.
Ik hoop dat de subsidie er in 2018 ook nog is als mijn nieuwbouw klaar is (projectbouw, warmtepomp was geen optie).
Dan schaf je er toch nu al een aan met subsidie ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
[quote]develdonk schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:41:

overigens:
5,8kwh electrisch
27 kw warmte
COP 4,7
temp buiten 8,2 graad

[/quote]

Mijn Elga afgelopen 24 uur:

Elektrisch 6,11 kWh
Warmte 31,5 kWh (multical 302)
DCOP= 5,15

Truimte 20,5 constant

Regeling (RAR) rustig met blokken van 400W lengte 2 uur. Daar ben ik zeer tevreden over. Mijn experimentele RC rond de NTC ruimte sensor heeft tot nu toe positief effect.

Ik vind de DCOP nog wat tegen vallen. Reden is denk ik omdat het hulpvermogen van 62 W bij een gemiddelde toevoer van 250W nog behoorlijke negatieve invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb er nu geen plek voor.
En om 'm nou 2 jaar bij mijn ouders te stallen...
Ook hoop ik dat over 2 jaar de NL installateurs fatsoenlijke support tegen fatsoenlijke prijzen kunnen leveren.
De wereldverbeteraar in mij steunt graag de lokale economie, en de vicieuze cirkel 'installateurs kennen de warmtepomp niet' -> 'prijzen zijn hoog en support is lastig' -> 'lage vraag' kan ik maar op 1 plek doorbreken :)
Maar verder is het een goed idee :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 20:49:
Ik heb er nu geen plek voor.
En om 'm nou 2 jaar bij mijn ouders te stallen...
Ook hoop ik dat over 2 jaar de NL installateurs fatsoenlijke support tegen fatsoenlijke prijzen kunnen leveren.
De wereldverbeteraar in mij steunt graag de lokale economie, en de vicieuze cirkel 'installateurs kennen de warmtepomp niet' -> 'prijzen zijn hoog en support is lastig' -> 'lage vraag' kan ik maar op 1 plek doorbreken :)
Maar verder is het een goed idee :)
In een hoekje in de woonkamer, hoekje in de schuur verzin maar iets.
Voor dit geld eigenlijk een kans om niet te laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Willie Wortel schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 20:13:
Als je predikt dat je het alleenrecht hebt over een product moet je ook je verantwoording nemen in garantie kwesties, zo simpel is het, doe je dit niet ben je als bedrijf aan het prutsen. Als je op de Mitsubishi website klikt word je doorgelinkt naar Alklima bv. De EU is hier heel duidelijk in, heb het al eerder gepost hier.
De consument wordt met opzet gefrustreerd, EEA druist in tegen de EU gedachte. Alklima wil niet,......Mitsubishi moet duidelijkheid bieden.
Je bent en echte willie wortel, maar zakelijk......

Heeft Alklima geldbomen in de tuin staan :? Hoe zou dit gefinancierd moeten worden :?

Hoe ziet het verdienmodel eruit volgens jou, of zijn al hun werknemers willie wortels die voor niets werken :?

Als hier iemand wat te verwijten valt is het mitsubishu, want hun zouden alklima een vergoeding moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:41
Even een vraagje tussendoor, ik zit er aan te denken om een aantal radiatoren door Jaga convectoren te vervangen. Deze hebben uiteraard minder water inhoud. Stel ik doe lekker overgedimensioneerde convectoren, T16 en T21, wat nou als ik deze erg moet knijpen om de temperatuur een beetje onder tropische waarden te houden, dan is er een zeer beperkte flow, mijn WP wil juist veel flow.

JAJA ik weet het een buffervat met een losse pomp kan dat tackelen >:) maar dat is nu even geen optie helaas.

Of kan ik simpel stellen dat door de overcapaciteit de aanvoertemperatuur omlaag kan en daardoor weer meer flow nodig is.

Samengevat: is hoe meer afgiftevermogen hoe beter het is? Of kan in mijn geval met grote stukken 15mm CV buis dat ook averechts werken?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

Ok. Vooruit. Echt het aller allerlaatste hierover van mij. Omdat het me stoorde heb ik een en ander juridisch uitgezocht.

Een importeur is iemand die zaken doet met de fabriek en die dingen op eigen risico invoert. Dus de hele voorraad, het te voeren beleid en het risico van faillissement ligt volledig bij de importeur. Omdat het voor de fabriek natuurlijk een fantastische manier is om een leuk marktaandeel in het desbetreffende land te krijgen is het meestal een exclusief importeursschap Een soort overeenkomst dat niemand anders in dat land importeur is. Immers ze vertrouwen op die partij. Er kan afgesproken zijn in het handelsverdrag dat ze mogen optreden voor de afwikkeling van garantie uit naam van de fabrikant en daar dus een vergoeding voor krijgen maar dit hoeft niet. Het is maar net wat ze onderling hebben afgesproken. Om die reden kan het dus zijn dat bijvoorbeeld ALKLIMA inderdaad geen service verleend aan niet door hun geleverde apparaten omdat er niets over is afgesproken. Ik neem aan. Maar dat is maar een aanname dat, mocht het zijn dat de fabriek daadwerkelijk garantie verleend, ze dit intern wel afhandelen via ALKLIMA omdat ze daardoor zelf kortere lijntjes hebben, maar dit hoeft absoluut niet het geval te zijn. Het is aan de fabriek om te bepalen hoe ze de FABRIEKSGARANTIE uitvoeren.

De importeur bedient de markt meestal via zijn eigen dealerschappen (groothandels inkl). Die dealerschappen leveren dan weer aan de installateurs/webwinkels.

Je hebt als eindgebruiker te maken met 2 soorten garanties.

1. Fabrieksgarantie. De naam zegt het al. FABRIEKSGARANTIE. Garantie van de fabrikant. Mitsubishi / Panasonic in dit geval Japan denk ik.

2. Wettelijke garantie. Deze wettelijke garantie betreft de koopovereenkomst tussen de eindgebruiker en de installateur danwel winkel waar je hem hebt gekocht. Dat was ook niet ALKLIMA of rechtstreeks Panasonic. Dus voor de wettelijke garantie dien je bij de verkopende partij te zijn. In F of S dus. Of zo je wil bij comfort klimaat in nl.

De (exclusieve) importeur is niets anders dan een handelspartner van de fabriek.

Als dit nu nog niet duidelijk genoeg is uitgelegd, dan even goed een fijn weekend.

Ik leg het morgen zowieso aan ALklima en Panasonic voor op de energievakbeurs in Den bosch. Denk niet dat het anders zal zijn. Helpen uit coulance is heel wat anders. Maar zeker niet vanzelfsprekend.

#williewortel

Zie ook juridisch advies:
http://www.rechtswinkel.n...rikanten-en-hebben-3.html

[ Voor 16% gewijzigd door hautessa op 05-10-2016 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 20:47:
[quote]develdonk schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:41:

overigens:
5,8kwh electrisch
27 kw warmte
COP 4,7
temp buiten 8,2 graad

[/quote]

Mijn Elga afgelopen 24 uur:

Elektrisch 6,11 kWh
Warmte 31,5 kWh (multical 302)
DCOP= 5,15

Truimte 20,5 constant

Regeling (RAR) rustig met blokken van 400W lengte 2 uur. Daar ben ik zeer tevreden over. Mijn experimentele RC rond de NTC ruimte sensor heeft tot nu toe positief effect.

Ik vind de DCOP nog wat tegen vallen. Reden is denk ik omdat het hulpvermogen van 62 W bij een gemiddelde toevoer van 250W nog behoorlijke negatieve invloed heeft.
heel netjes, ik zal al met bewondering je vorige post te lezen met wat je met de NTC gedaan hebt!
Zommar benieuwd maar kun je iets zeggen wat je hanteert als T aanvoer, wat de T retour is en de stromingssnelheid? Wellicht kan ik de settings hier daar op aanpassen. Verder natuurlijk van belang wat de buitentemp was. Hier in brabant is het al erg koud zoals je ziet...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
hautessa schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:18:
Ok. Vooruit. Echt het aller allerlaatste hierover van mij. Omdat het me stoorde heb ik een en ander juridisch uitgezocht.

Een importeur is iemand die zaken doet met de fabriek en die dingen op eigen risico invoert. Dus de hele voorraad, het te voeren beleid en het risico van faillissement ligt volledig bij de importeur. Omdat het voor de fabriek natuurlijk een fantastische manier is om een leuk marktaandeel in het desbetreffende land te krijgen is het meestal een exclusief importeursschap Een soort overeenkomst dat niemand anders in dat land importeur is. Immers ze vertrouwen op die partij.

De importeur bedient de markt meestal via zijn eigen dealerschappen (groothandels inkl). Die dealerschappen leveren dan weer aan de installateurs/webwinkels.

Je hebt als eindgebruiker te maken met 2 soorten garanties.

1. Fabrieksgarantie. De naam zegt het al. FABRIEKSGARANTIE. Garantie van de fabrikant. Mitsubishi / Panasonic in dit geval Japan denk ik.

2. Wettelijke garantie. Deze wettelijke garantie betreft de koopovereenkomst tussen de eindgebruiker en de installateur danwel winkel waar je hem hebt gekocht. Dat was ook niet ALKLIMA of rechtstreeks Panasonic. Dus voor de wettelijke garantie dien je bij de verkopende partij te zijn. In F of S dus. Of zo je wil bij comfort klimaat in nl.

De (exclusieve) importeur is niets anders dan een handelspartner van de fabriek.

Als dit nu nog niet duidelijk genoeg is uitgelegd, dan even goed een fijn weekend.

Ik leg het morgen zowieso aan ALklima en Panasonic voor op de energievakbeurs in Den bosch. Denk niet dat het anders zal zijn. Helpen uit coulance is heel wat anders. Maar zeker niet vanzelfsprekend.

#williewortel

Zie ook juridisch advies:
http://www.rechtswinkel.n...rikanten-en-hebben-3.html
Vraag je ze dan ook meteen even waarom de prijzen in Nederland nog zo hoog zijn? Hanteren zij nu zelf zo'n grote marge, of kopen ze minder gunstig in bij Mitsubishi?
Het zou voor de BV Nederland beter zijn als wij onze subsidie in eigen land uitgeven..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

mightym schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:23:
[...]

Vraag je ze dan ook meteen even waarom de prijzen in Nederland nog zo hoog zijn? Hanteren zij nu zelf zo'n grote marge, of kopen ze minder gunstig in bij Mitsubishi?
Het zou voor de BV Nederland beter zijn als wij onze subsidie in eigen land uitgeven..
*zucht.
Lezen:

hautessa in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

De fout vd subsidie ligt overigens bij RVO. Subsidie alleen op in Nederland gekochte apparaten niet zijnde parallelimport en we zijn klaar met de grijze import.

[ Voor 14% gewijzigd door hautessa op 05-10-2016 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:21:
[...]

heel netjes, ik zal al met bewondering je vorige post te lezen met wat je met de NTC gedaan hebt!
Zommar benieuwd maar kun je iets zeggen wat je hanteert als T aanvoer, wat de T retour is en de stromingssnelheid? Wellicht kan ik de settings hier daar op aanpassen. Verder natuurlijk van belang wat de buitentemp was. Hier in brabant is het al erg koud zoals je ziet...
Op het moment dat de WP draait, midden in het blok van 400W, is de aanvoer temperatuur 27C en de retour 25,4 C. De pomp staat op 1260 l/h.
Je weet, Techneco gebruikt de regeling in de Touch, alleen de temperatuur meting en instelling. Dit was voor mij reden om zelf wat te gaan doen en de externe aansluit mogelijkheid van een externe sensor op de Touch te gebruiken.
Ik had de NTC vanaf 10 april op de Touch aangesloten. Daarna kon ik het systeem niet goed meer testen vanwege de hogere buitentemperatuur. Nu wordt het weer interessant om het zo in te stellen om van het Manhatten profiel van de regeling af te komen. Ik juich niet te vroeg, nog testen ( en instellen) bij lage buiten temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Buitentemp: 8-9 graden
Aanvoer: 30 graden
Multical: 6,8kWh
Verbruik(S0):1,36 kWh
COP: exact 5 _/-\o_
Tot nog toe erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Appie Heijn schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:17:
Even een vraagje tussendoor, ik zit er aan te denken om een aantal radiatoren door Jaga convectoren te vervangen. Deze hebben uiteraard minder water inhoud. Stel ik doe lekker overgedimensioneerde convectoren, T16 en T21, wat nou als ik deze erg moet knijpen om de temperatuur een beetje onder tropische waarden te houden, dan is er een zeer beperkte flow, mijn WP wil juist veel flow.

JAJA ik weet het een buffervat met een losse pomp kan dat tackelen >:) maar dat is nu even geen optie helaas.

Of kan ik simpel stellen dat door de overcapaciteit de aanvoertemperatuur omlaag kan en daardoor weer meer flow nodig is.

Samengevat: is hoe meer afgiftevermogen hoe beter het is? Of kan in mijn geval met grote stukken 15mm CV buis dat ook averechts werken?
Je kan de WAR-stooklijn gewoon verlagen en voor de 5kW de flow zoveel mogelijk rond de adviesflow van 900l/uur houden. Dat is ook nog gunstig voor de COP

Mijn Pana Mono 6kW is ook rechtstreeks aangesloten op open vloer verwarming verdeler en ik zit net 1 graad boven de allerlaagste settings die je kunt instellen, COP is dan ook 6,29 sinds 1 oktiober.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
koevlaas2 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 20:24:
[...]

Dan schaf je er toch nu al een aan met subsidie ?
Dat kan helemaal niet, moet dan ook nu geïnstalleerd worden voor de subsidie.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Luiaard schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:40:
[...]

Dat kan helemaal niet, moet dan ook nu geïnstalleerd worden voor de subsidie.
Wat is geïnstalleerd, wij hadden 'm nog als bijzettafel in gebruik en de subsidie stond al op mijn rekening.
Geïnstalleerd is een ruim begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]Domba schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:36:
[...]

Je kan de WAR-stooklijn gewoon verlagen en voor de 5kW de flow zoveel mogelijk rond de adviesflow van 900l/uur houden. Dat is ook nog gunstig voor de COP

Mijn Pana Mono 6kW is ook rechtstreeks aangesloten op open vloer verwarming verdeler en ik zit net 1 graad boven de allerlaagste settings die je kunt instellen, COP is dan ook 6,29 sinds 1 oktiober.
[/quote]

Mooi resultaat . Dan is jouw Pana erg efficient Is het de 3d DCOP over de hele periode gemeten? Met welke warmtemeter? Zit de circulatiepomp daarbij?

Als ik een moment meting de bij de Elga dan is COP tussen 6-7. Over de hele periode 1-5 okt COP = 5,2 dus zakt behoorlijk door de stand-by energie van 62 W. Ik meet dus ook de CV pomp mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
koevlaas2 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:45:
[...]

Wat is geïnstalleerd, wij hadden 'm nog als bijzettafel in gebruik en de subsidie stond al op mijn rekening.
Geïnstalleerd is een ruim begrip.
Nee, dat is geen ruim begrip. Dat toevallig die subsidie er al is voor jij hem geïnstalleerd hebt, wil niet zeggen dat jij niet de verplichting hebt dat ding op korte termijn te (laten) installeren. Misschien ga jij daar persoonlijk wat losjes mee om. Ik zou er dan in ieder geval geen ruchtbaarheid aan geven op een publiek forum. En al zeker niet anderen aanraden om zoiets ruim twee jaar te laten staan. De overheid wil dat die warmtepompen nu een bijdrage gaan leveren aan het Nederlandse energieklimaat en gasverbruik, niet over twee jaar. Anders is het een mooi hellend vlak, wat let iemand dan nog om na een jaar opslag het hele apparaat ongebruikt te verkopen met de subsidie in zijn zak?

[ Voor 17% gewijzigd door Luiaard op 05-10-2016 22:09 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Tomexergie schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:50:
[quote]Domba schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:36:
[...]

[/quote]

Mooi resultaat . Dan is jouw Pana erg efficient Is het de 3d DCOP over de hele periode gemeten? Met welke warmtemeter? Zit de circulatiepomp daarbij?

Als ik een moment meting de bij de Elga dan is COP tussen 6-7. Over de hele periode 1-5 okt COP = 5,2 dus zakt behoorlijk door de stand-by energie van 62 W. Ik meet dus ook de CV pomp mee.
Ja incl circulatiepomp en ik meet met een DIY-arduino met DS18B20's en FS400a gecalibreerde flowmeter.

De circulatie pomp van de G-serie als deze van de 5kW beginnend met serienummer 56 144 is niet bepaald de zuinigste als je niet zorgt voor een lage leidingweerstand of >10% boven adviesflow wilt draaien en kost anders flink stuk aan COP.

Standby >18 buitentemp 10W
Standby <18buitentemp 38W circulatiepomp op minimale flow 9-10l/min als compressor niet loopt
Als compressor loopt gaat flow naar 17l/min en is verbruik laagste deellast 450W waarvan circulatiepomp en electronica 62-68W is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Luiaard schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:04:
[...]

Nee, dat is geen ruim begrip. Dat toevallig die subsidie er al is voor jij hem geïnstalleerd hebt, wil niet zeggen dat jij niet de verplichting hebt dat ding op korte termijn te (laten) installeren. Misschien ga jij daar persoonlijk wat losjes mee om. Ik zou er dan in ieder geval geen ruchtbaarheid aan geven op een publiek forum. En al zeker niet anderen aanraden om zoiets ruim twee jaar te laten staan. De overheid wil dat die warmtepompen nu een bijdrage gaan leveren aan het Nederlandse energieklimaat en gasverbruik, niet over twee jaar. Anders is het een mooi hellend vlak, wat let iemand dan nog om na een jaar opslag het hele apparaat ongebruikt te verkopen met de subsidie in zijn zak?
Klopt, Nederlanders zijn goed in het zoeken naar mazen in de wet.
De Machine is hier inmiddels al meer dan een maand in bedrijf, dus dit zit wel snor.

Ja, wat let me een heleboel Ecodan's in Spanje te bestellen, subsidie incasseren en op Ebay te verkopen, tja ben toch wel eerlijk onderaan de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-09 14:13

Nhz

koevlaas2 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:21:
[...]

Klopt, Nederlanders zijn goed in het zoeken naar mazen in de wet.
De Machine is hier inmiddels al meer dan een maand in bedrijf, dus dit zit wel snor.

Ja, wat let me een heleboel Ecodan's in Spanje te bestellen, subsidie incasseren en op Ebay te verkopen, tja ben toch wel eerlijk onderaan de streep.
De kans is groot dat als je er een handeltje op na houdt men wel komt controleren. Als je dan de boel belazerd pakken ze je voor een financieel delict (of zoiets), de boetes en straffen zijn niet misselijk volgens mij.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nhz schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:34:
[...]

De kans is groot dat als je er een handeltje op na houdt men wel komt controleren. Als je dan de boel belazerd pakken ze je voor een financieel delict (of zoiets), de boetes en straffen zijn niet misselijk volgens mij.
Idd de boetes in de Wet Economische Delicten beginnen bij € 360,- en lopen logaritmisch op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
hautessa schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:14:
Grolsch: Alklima is geen filantropische instelling. Amen!

Ik ga het ze morgen vragen. Ze staan op de energievakbeurs te Den Bosch. Best interessant, Panasonic staat er ook. Eigenlijk nog veel meer interessante stands. Oh ja. Spoordeelwinkel: 19 euro retour inkl lunch bij La Place! Nog meer tweaker tjes die van plan waren om ernaar toe te gaan?
Ik ben gisteren een volle dag op de energie beurs geweest, erg interessant.
Heb me geen moment verveeld.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]Domba schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:04:
[...]

Ja incl circulatiepomp en ik meet met een DIY-arduino met DS18B20's en FS400a gecalibreerde flowmeter.

Hoe meet je de Q=flow * C * (Ta-Tr). Hoe nauwkeurig zijn de temperatuur metingen? Het gaat om kleine temperatuur verschillen 1 tot 3 C. Bij de Kamstrup zie je zelfs op honderste nauwkeurig gemeten wordt. Bij geen warmte afgifte inderdaad kruipen de Ta en Tr naar .XX nauwkeurigheid naar elkaar. Hoe doe je dit met jouw DIY opzet? Niet alleen de flow is dus van belang, maar ook de dT. Daar had ik met mijn vorige Chinese meter problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Tomexergie schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 00:37:
[quote]Domba schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:04:
[...]

Hoe meet je de Q=flow * C * (Ta-Tr). Hoe nauwkeurig zijn de temperatuur metingen? Het gaat om kleine temperatuur verschillen 1 tot 3 C. Bij de Kamstrup zie je zelfs op honderste nauwkeurig gemeten wordt. Bij geen warmte afgifte inderdaad kruipen de Ta en Tr naar .XX nauwkeurigheid naar elkaar. Hoe doe je dit met jouw DIY opzet? Niet alleen de flow is dus van belang, maar ook de dT. Daar had ik met mijn vorige Chinese meter problemen mee.
DS18B20 in 12bit (max) = resolutie 0.0625oC
Ik selecteer/paar 2 sensors, door een flink aantal gelijktijdige te loggen over 6-8 uur over temperatuur range van 55 naar 18C (vergelijkbaar aan cave project)
Voor intergratie skip ik dT intergratie voor verschil van maar 1x resolutie of <0.1C

Bij huidige buiten temperaturen is een flink deel van de tijd bij minimale flow (als compressor niet loopt) beide sensors gelijk, maar omdat de retour een fractie hoger is, wel kleiner als 0.0625C vanwege leiding verlies (14 meter) zou deze op tellen als cooling in de nacht en met een lekker zonnetje als warmte.
En de periode zonder flow skip ik de intergratie.

Edit: Ik gebruik geisoleerde TO-92 (6*50mm) steel casings voor DS18B20's omdat nauwkeuriger is dan als aanleg sensor
De zelfde steel casing principe gebruik ik ook voor TMP36 icm ADS1115 (15bit resolutie) als 2e onewire bus welke ik gebruik als test/ontwikkel platform omdat de webserver code nog niet af is, dan nog een 3D printkastje erom en dan maken we er blogje van.

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 06-10-2016 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
hautessa schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:29:
[...]

*zucht.
Lezen:

De fout vd subsidie ligt overigens bij RVO. Subsidie alleen op in Nederland gekochte apparaten niet zijnde parallelimport en we zijn klaar met de grijze import.
Ik denk zomaar dat dat laatste niet mag van Europa..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
hautessa schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:29:
[...]

*zucht.
Lezen:

Dit druist in tegen de EU gedachte, vrij verkeer van goederen en personen. 8) De fabrikant moet een oplossing bieden en de importeur betalen voor geleverde garantie diensten of stoppen met bedrijf voeren.
OF
de verkoper betalen zodat deze ALKLIMA kan inhuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 06-10-2016 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:17:
[...]

Dit druist in tegen de EU gedachte, vrij verkeer van goederen en personen. 8) De fabrikant moet een oplossing bieden en de importeur betalen voor geleverde garantie diensten of stoppen met bedrijf voeren.
OF
de verkoper betalen zodat deze ALKLIMA kan inhuren.
Tjonge jonge, gaat het er nou nog over :)

Ik heb antwoord van Alklima gekregen, ze willen me wel helpen en langskomen maar dan moet ik wel betalen.
Uurtje factuurtje wat mij uiteraard logisch lijkt. Maar nee, ik ga het zelf proberen op te lossen, als het verwarmen straks gestopt is dan reset ik de machine naar fabrieksinstellingen en hoop dat energiemonitoring dan weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 08:35
Hellup!

is het normaal dat mn ELGA opeens zo'n hoog elektraverbruik vertoont?
sinds startup deze maand regelmatig rond de 1500 watt, daarnet gedurende 15 min. dik 2200 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:40:
Hellup!

is het normaal dat mn ELGA opeens zo'n hoog elektraverbruik vertoont?
sinds startup deze maand regelmatig rond de 1500 watt, daarnet gedurende 15 min. dik 2200 watt.
Niet nogmaal, die Elga van mij doet dit:

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8541/29854514190_c03c98f832_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Aangezien de Atlantic, Fujitsu en General warmtepompen een besturing van Siemens gebruiken (Albatros) ben ik gaan zoeken om voor de besturing en thermostaat in de woonkamer een unit van Siemens te kopen in plaats van een Fujitsu gelabelde. Ik heb gekozen voor de meest moderne en uitgebreide volgens mij de QAA74, bij Fujitsu is dat UTW-C74TXF (versie zonder vochtsensor). Zal ik wel een kabel moeten trekken, maar ik heb daarentegen geen batterijen nodig.

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/ema959een/QAA74.jpg
free image hosting

Deze heeft ook functies voor het warm tapwater, solar en zelfs ventilatie. Dus wie weet straks nog eens verder graven en de controller van de warmtepomp gebruiken om een aantal van die zaken aan te sturen.

[ Voor 14% gewijzigd door Luiaard op 06-10-2016 15:02 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:46:
[...]

Niet nogmaal, die Elga van mij doet dit:
Ok, dankje. Heb inmiddels het WP-hokje verwijderd. Dat was de enige drastische ingreep deze zomer. Misschien had ELGA het te "benauwd". Ondanks B4 on dus toch naar 2250 watt. 8)7

BTW wat gebruik jij voor je statistieken en/of realtime meetgegevens?

[ Voor 9% gewijzigd door amarkest op 06-10-2016 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 14:06:
[...]

Ok, dankje. Heb inmiddels het WP-hokje verwijderd. Dat was de enige drastische ingreep deze zomer. Misschien had ELGA het te "benauwd". Ondanks B4 on dus toch naar 2250 watt. 8)7

BTW wat gebruik jij voor je statistieken en/of realtime meetgegevens?
Een iungo energie management systeem en fibaro plug op de WP. Op de WP voor de zekerheid toch nog een kWh meter die bij WIFI storing altijd gegevens blijft vasthouden. Voor de warmte een Kamstrup multical 302 die (nog) niet op afstand wordt afgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeter85
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-08 17:19
Domba schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:04:
[...]

... en ik meet met een DIY-arduino met DS18B20's en FS400a gecalibreerde flowmeter.
Over die FS400a flowmeter, heb je daarbij enig idee hoeveel hydraulische weerstand/drukval hij veroorzaakt? Ik kan daar geen specs van vinden..

Ik overweeg op dezelfde manier te gaan meten op mijn WP, als goedkoper en beter uitleesbaar alternatief voor de veelgenoemde Kamstrup. En verder een leuk Arduino projectje:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 21:20
Vandaag is mijn koeltechnisch deel aangesloten van mijn ecodan wp is aangesloten op electrisch dus starten maar. Pomp draait maar na 5 minuten valt de ecodan in storing p1, toestel ftc, adres.. Volgens manuel een thermistor probleem. Ben ik iets vergeten aan te sluiten? Ik heb een draadloze afstandbediening, geactiveerd, werkt, dipswitch 1.8 staat aaN. Heb 3weg klep aangesloten maar nog geen sww. Staat er welllicht iets verkeerd ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
ppeter85 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:10:
[...]

Over die FS400a flowmeter, heb je daarbij enig idee hoeveel hydraulische weerstand/drukval hij veroorzaakt? Ik kan daar geen specs van vinden..

Ik overweeg op dezelfde manier te gaan meten op mijn WP, als goedkoper en beter uitleesbaar alternatief voor de veelgenoemde Kamstrup. En verder een leuk Arduino projectje:)
Voor een Pana Monobloc direct aangesloten ca 5kPa met 25 mm ID leidingen.
Wat ongeveer 1-2ltr/min kost met de Panasonic PY-122NDJA3 circulatiepomp bij pompstand 2 of 3.

Maar de circulatiepomp is een beetje een vreemde want deze gaat meer stroom verbruiken bij minder leidingweerstand, wat wel meer flow geeft bij een bepaalde pompstand door de RPM terugkoppeling,
Lijkt beetje op een speudo delta P regeling maar ik heb geen druksensor kunnen ontdekken bij de 6kW
Zie eerder verbruikposting Domba in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 06-10-2016 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 20:28
corsat schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:36:
Vandaag is mijn koeltechnisch deel aangesloten van mijn ecodan wp is aangesloten op electrisch dus starten maar. Pomp draait maar na 5 minuten valt de ecodan in storing p1, toestel ftc, adres.. Volgens manuel een thermistor probleem. Ben ik iets vergeten aan te sluiten? Ik heb een draadloze afstandbediening, geactiveerd, werkt, dipswitch 1.8 staat aaN. Heb 3weg klep aangesloten maar nog geen sww. Staat er welllicht iets verkeerd ?
Je moet nog wel even de juiste thermostaat selecteren in het menu (kan niet zo 123 zeggen waar precies, als ik thuis ben kan ik het wel checken)
Standaard staat hij op een losse thermostaat (en niet op de hoofdmodule of wireless)

[ Voor 5% gewijzigd door alberthakvoort op 06-10-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
alberthakvoort schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:57:
[...]

Je moet nog wel even de juiste thermostaat selecteren in het menu (kan niet zo 123 zeggen waar precies, als ik thuis ben kan ik het wel checken)
Standaard staat hij op een losse thermostaat (en niet op de hoofdmodule of wireless)
Klopt, dankzij koevlaas2 gevonden. Hij draait inmiddels. :)

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Het valt mij wel op dat de Ecodan maar door blijft draaien, ik stelde 20c in op de wifi thermostaat en bij 21c heb ik 'm maar op 19 ingesteld want het apparaat ging maar door. Na het verlagen duurde het nog ca. 15 minuten voordat ie stopte. Is dit onderdeel van het leerproces van de thermostaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Weer wat gevonden. Volgens mij kan de controller van mijn warmtepomp ook mijn solarpompstation aansturen, nog even goed nalezen. Zojuist een overzicht gevonden van de Albatros2 range.
www.a-climate.ru/files/ozw672.PDF

Dan zou ik wellicht mijn Resol weg kunnen doen en die taak overdragen? Dat is ook fijn qua logging, want ik zal dan op termijn de webserver van Siemens erbij kopen denk ik.

Ik ben niet helemaal zeker nog, even chocolade maken van het document. Ik zie ook nog aparte solarcontrollers, dus of je die nu nodig hebt of dat de systeemcontroller het zelf aankan?

[ Voor 25% gewijzigd door Luiaard op 06-10-2016 18:32 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 17:01:
Het valt mij wel op dat de Ecodan maar door blijft draaien, ik stelde 20c in op de wifi thermostaat en bij 21c heb ik 'm maar op 19 ingesteld want het apparaat ging maar door. Na het verlagen duurde het nog ca. 15 minuten voordat ie stopte. Is dit onderdeel van het leerproces van de thermostaat ?
Hey, jij hebt dus precies hetzelfde als ik.. een paar bladzijden geleden deed jij nog voorkomen alsof je de regeling helemaal begreep :+

Je kan overigens een tijd instellen van 1 regelcyclus. Ik vermoed dat dat iets te maken kan hebben met de tijd die er zit tussen jouw handeling en het uitschakelen.
Het doordraaien na het bereiken van de temperatuur schuif ik voorlopig onder het leereffect... alleen heeft hij nog maar 1 keer gedraaid hier.. al die zonnige dagen maakt het hier veel te warm in huis :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 17:01:
Lol
Heb ik ook, en dan geen ecodan :) , ik stel in op 21 graden room temperatuur en gisteren sloeg hij af bij 23 ....huh?
Lekker warm binnen tot en met vanmorgen zonder aan te slaan, dat lijkt op 20 te gebeuren.

Ik heb hem op aanvoer temp gezet, thermostaat gaat niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:26:
[...]

Hey, jij hebt dus precies hetzelfde als ik.. een paar bladzijden geleden deed jij nog voorkomen alsof je de regeling helemaal begreep :+

Je kan overigens een tijd instellen van 1 regelcyclus. Ik vermoed dat dat iets te maken kan hebben met de tijd die er zit tussen jouw handeling en het uitschakelen.
Het doordraaien na het bereiken van de temperatuur schuif ik voorlopig onder het leereffect... alleen heeft hij nog maar 1 keer gedraaid hier.. al die zonnige dagen maakt het hier veel te warm in huis :-)
Ja, de ecodan binnenuint regeling heb ik grotendeels door, maar de thermostaat is pas sinds 2 dagen aan het werk en dit is een ander verhaal.
Ik heb de temperatuur instelling maar weer verlaagd naar 19c, vooralsnog draait de WP gewoon door. Ik laat 'm maar even uitrazen. Temp binnen 20,9c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:49:
[...]

Lol
Heb ik ook, en dan geen ecodan :) , ik stel in op 21 graden room temperatuur en gisteren sloeg hij af bij 23 ....huh?
Lekker warm binnen tot en met vanmorgen zonder aan te slaan, dat lijkt op 20 te gebeuren.

Ik heb hem op aanvoer temp gezet, thermostaat gaat niet helemaal goed.
Vreemde regeling, Michl had ook zoiets, standaard room temperatuur 28c en bij 19 aan en 22 uit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:55:
[...]

Vreemde regeling, Michl had ook zoiets, standaard room temperatuur 28c en bij 19 aan en 22 uit. 8)7
27 ;)
Maar daarom maar op aanvoer temp gezet, 27 graden water en 22 in de kamer dus mag nog iets lager of langer uit.
Nadeel is dat ie maar 3 min draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 19:06:
[...]

27 ;)
Maar daarom maar op aanvoer temp gezet, 27 graden water en 22 in de kamer dus mag nog iets lager of langer uit.
Nadeel is dat ie maar 3 min draait.
Nee, hier heeft de WP een zware dobber aan de vloer. Dit jaar heb ik de afsluitkranen van de vloerverdeler verder open gedraaid waardoor nu veel meer flow in de vloer is, het opwarmen gaat wel een stuk sneller.
Als de boel draait is het zo voor minimaal 1,5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 19:12:
[...]

Nee, hier heeft de WP een zware dobber aan de vloer. Dit jaar heb ik de afsluitkranen van de vloerverdeler verder open gedraaid waardoor nu veel meer flow in de vloer is, het opwarmen gaat wel een stuk sneller.
Als de boel draait is het zo voor minimaal 1,5 uur.
ik heb de vloer en een hele dikke twin jaga aan, maar in no time dat water weer op temperatuur, pomp staat op 4,2m inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Hier draait de ecodan voor het eerst vandaag en hij blijft maar doordraaien met thermostaat op 20 terwijl kamer al 22 graden is. Bij 19 graden slaat hij pas af. Er valt nog veel te leren komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
corsat schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 19:33:
Hier draait de ecodan voor het eerst vandaag en hij blijft maar doordraaien met thermostaat op 20 terwijl kamer al 22 graden is. Bij 19 graden slaat hij pas af. Er valt nog veel te leren komende weken.
Als ik zo al dat Ecodan leed zie, maar ook regeltechnisch is er wel wat aan te merken bij de Elga, dan kan ik niet anders dan de conlusie trekken dat WP's voor woningen in NL nog in het ontwikkel stadium zijn.
Wel leuk om aan te prutsen voor een techneut, maar ik beveel het mijn a-technische buurman niet aan. Het is geen apparaat "knop omdraaien en wegwezen" voor een installateur.
Ik volg de Ecodan perikelen met interesse omdat ik er nog een WP bij wil zetten ook voor warmwater. Ik denk aan een cascade regeling met Elga. Jammer dat Techneco nog niet zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 19:33:
Ik heb 'm op 19c gezet zodat mijn woonkamer 20 a 20.5c word, ja we leren er wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Tomexergie schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 19:46:
[...]

Als ik zo al dat Ecodan leed zie, maar ook regeltechnisch is er wel wat aan te merken bij de Elga, dan kan ik niet anders dan de conlusie trekken dat WP's voor woningen in NL nog in het ontwikkel stadium zijn.
Wel leuk om aan te prutsen voor een techneut, maar ik beveel het mijn a-technische buurman niet aan. Het is geen apparaat "knop omdraaien en wegwezen" voor een installateur.
Ik volg de Ecodan perikelen met interesse omdat ik er nog een WP bij wil zetten ook voor warmwater. Ik denk aan een cascade regeling met Elga. Jammer dat Techneco nog niet zover is.
Techneco heeft ook nog een Loria lijn, is dit dan niet iets voor je.

Gasketels zijn eigenlijk ook niet plug en play, als je er niet aan tweaked word het ook een dure.

Edit: De t&%#^@*, die Loria kost € 2950,- na subsidie... laat maar zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 06-10-2016 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-09 16:00
Grappig om te lezen dat veel mensen hetzelfde ervaren met de Ecodan thermostaat. Ik heb hetzelfde.

Vorig jaar regelde ik mijn Ecodan / Zubadan met mijn Fibaro HC2 (op aanvoer temperatuur en met een extern schakelcontact). Dat werkte op zich prima, maar mijn vrouw was er niet zo blij mee omdat ze de temperatuur niet zo makkelijk kon bijsturen als met een kamer thermostaat.

De Ecodan draait sinds gisteren met een draadloze thermostaat, en ik merk nu dus ook dat de Ecodan blijft draaien terwijl de kamer al op temperatuur is.

Het zou ideaal zijn als ik de temperatuur instelling van de Ecodan kan wijzigen met mijn HC2 (via Melcloud), maar dat is tot op heden niemand gelukt. Wellicht binnenkort eens testen met Domoticz, volgens mij zou het daarmee wel moeten kunnen.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 20:28
Sinds ik mijn stooklijn goed had ingesteld en niet continu meer op de thermostaat zat te drukken gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-09 21:09
Die Loria lijkt me best interessant, en zeker niet bijzonder duur, Nederlandse adviesprijzen, volgens de folder:

omschrijving bestelhoeveelheid prijs excl. BTW

Techneco Loria 6004 1 € 3.500,00
Techneco Loria 6006 1 € 3.650,00
Techneco Loria 6008 1 € 3.900,00
Techneco Loria 6010 1 € 4.700,00

de Duo (met boiler)
Techneco Loria Duo 6004 1 € 4.400,00
Techneco Loria Duo 6006 1 € 4.550,00
Techneco Loria Duo 6008 1 € 4.800,00
Techneco Loria Duo 6010 1 € 5.600,00

Het lijkt verder heeel veel op een Atlantic / Fujitsu Waterstage maar schijnt niet identiek te zijn.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

alberthakvoort schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:25:
Sinds ik mijn stooklijn goed had ingesteld en niet continu meer op de thermostaat zat te drukken gaat het goed.
Dat is ook de truc, eventueel kun je thermistor waarden aanpassen in het menu per 0.1C + of -.

Maar daar pas aan gaan regelen als de Ecodan lekker ingedraaid is.

Hier heeft hij met een hele stabiele binnenhuis T van 21C gedraaid vorig jaar.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
johnsmith schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:28:
Die Loria lijkt me best interessant, en zeker niet bijzonder duur, Nederlandse adviesprijzen, volgens de folder:

de Duo (met boiler)

Het lijkt verder heeel veel op een Atlantic / Fujitsu Waterstage maar schijnt niet identiek te zijn.
Ze zijn ongeveer even duur als een Nederlandse Ecodan.
Op de kast staat Atlantic (binnenunit) en buiten Fijitsu, kijk maar in de folder op de Techneco website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 21:00:
[...]

Dat is ook de truc, eventueel kun je thermistor waarden aanpassen in het menu per 0.1C + of -.

Maar daar pas aan gaan regelen als de Ecodan lekker ingedraaid is.

Hier heeft hij met een hele stabiele binnenhuis T van 21C gedraaid vorig jaar.
En je thermostaat staat ook daadwerkelijk op 21c ingesteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
johnsmith schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:28:

de Duo (met boiler)

Mwah Techneco heeft niet eens de moeite gedaan de naamgeving te veranderen http://www.atlantic.fr/Ch...ia-6000-et-Loria-Duo-6000

Ik weet niet of het identiek is aan waterstage, want de Atlantic Alfea serie is dat namelijk al. Alfea extensa=waterstage comfort en Alfea excellia=waterstage ht als ik mij niet vergis.

[ Voor 48% gewijzigd door Luiaard op 07-10-2016 08:27 . Reden: quote toegevoegd ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-09 21:35
alberthakvoort schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:25:
hoe heb jij je stooklijn dan ingesteld, en hoe stook je dan, op de thermostaat of op de aanvoertemp

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 21:03:
[...]

En je thermostaat staat ook daadwerkelijk op 21c ingesteld ?
Jawel, ik heb wel de thermistor meetwaarde een halve graad moeten aanpassen anders werd het 21,5C
Ik heb nl een 2e thermostaat die 100% klopt., een soort ijkwaarde dus.

Gewoon zorgen dat je stooklijn kloppend is, en blijf van die thermostaat af.
Ik weet dat het moeilijk is voor een tweaker, maar regel eens per 4 dagen bij dmv de stooklijn aan te passen en laat hem gaan.
Meet je aanvoer en retour waterT, en houd de delta T op 5 dmv de flow te regelen.
Het kostte mij een maand om hem gewoon stabiel aan het pruttelen te krijgen zonder doorschieten.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Boerm schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 21:11:
[...]

hoe heb jij je stooklijn dan ingesteld, en hoe stook je dan, op de thermostaat of op de aanvoertemp
Je kunt via de thermostaat regelen, maar het is nou eenmaal geen aan/uit regeling zoals met gas!
De thermostaat icm je stooklijn waardes en buiten T bepalen de T van je aanvoer. De retour T bepaald wanneer de wp stopt, ook weer icm je thermostaat.
Het systeem "leert" hoelang het gemiddeld duurt, en reguleert daarnaar.

En ja, je kunt ook gewoon via de stooklijn regelen, echter als de zon in je huis staat ziet hij de binnen T niet. Wordt wel lekker warm binnen dan :-)

Daarom, geef het tijd om te leren.

Mijn woning, cv systeem en woonplaats zijn niet de jouwe, je hebt niets aan andermans waardes.
Gewoon tweaken dus!

[ Voor 7% gewijzigd door crazyharrie op 06-10-2016 21:42 . Reden: aanpassen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Afbeeldingslocatie: https://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/wp%2019-01-2016.jpeg

Voorbeeld van een lekker pruttelende wp met nachtverlaging.
De pieken om 11:00 en na 19:00 zijn van het verwarmen van het ssw

[ Voor 16% gewijzigd door crazyharrie op 06-10-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik mag het niet hardop zeggen hier, maar de problemen hierboven vermeld zijn typische voorbeelden van WAR regelingen zonder naregeling.

Dit is op te lossen door zoals crazy harry aangeeft elke 4 dagen je stooklijn aan te passen of flow te veranderen,maar als je een comfortabel systeem wil zonder hele dagen te tweaken zul je moeten naregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Grolsch schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 21:59:
Ik mag het niet hardop zeggen hier, maar de problemen hierboven vermeld zijn typische voorbeelden van WAR regelingen zonder naregeling.

Dit is op te lossen door zoals crazy harry aangeeft elke 4 dagen je stooklijn aan te passen of flow te veranderen,maar als je een comfortabel systeem wil zonder hele dagen te tweaken zul je moeten naregelen.
Ik kan geen reden bedenken waarom je dat niet hardop zou mogen zeggen ?
Met een Ecodan, en die maakt gebruik van een WAR, is het niet anders dan na regelen.

Maar als dat eenmaal lekker loopt :-) , mijn vrouw heeft extreem last van temperatuur schommelingen, opgezwollen vingers, enz

Sinds de wp is dat grotendeels weg, prima waf hier :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Heeft op zich niets met een wp te maken, elke WAR moet je naregelen als je comfort en gemak wil.

Een aantal diehard tweakers blijven volhouden dat buffervaten en naregeling overbodige luxe is ;)

Die ecodan hoeft volgens mij niet perse WAR geregeld te worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 06-10-2016 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Grolsch schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 22:18:
Heeft op zich niets met een wp te maken, elke WAR moet je naregelen als je comfort en gemak wil.

Hoeft ook niet, je kunt ook alleen via de stooklijn regelen of via delta T met vooraf ingestelde min en max T, en zelfs met een aan/uit thermostaat.
Maar dat is zonde van de inverter die erin zit, die stuur je het meest economisch aan met een WAR.
Kun je net zo goed een el cheapo aan-uit modelletje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Een aantal diehard tweakers blijven volhouden dat buffervaten en naregeling overbodige luxe is ;)

Klopt, je kan je war lijn ook horizontaal laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 21:53:
[afbeelding]

Voorbeeld van een lekker pruttelende wp met nachtverlaging.
De pieken om 11:00 en na 19:00 zijn van het verwarmen van het ssw
Een paar dingen vallen mij wel op, minimaal 1000W , maximaal terug toeren is hier een 680W
Hoog verbruik over de dag, 25kWh is veel, ok er zit sww in maar hoeveel % van de 25kWh is dat denk je?

Zwp hield het met 10-12 kWh warm, zoals ik het nu bekijk doet de split unit dat met minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 22:23:
[...]

Een paar dingen vallen mij wel op, minimaal 1000W , maximaal terug toeren is hier een 680W
Hoog verbruik over de dag, 25kWh is veel, ok er zit sww in maar hoeveel % van de 25kWh is dat denk je?

Zwp hield het met 10-12 kWh warm, zoals ik het nu bekijk doet de split unit dat met minder.
Ongeveer 30% ssw. alle pieken hoger dan 1500 zijn ssw. Er werd veel getest die dag, badje, douchen enz.
En het was -6C volgens mij.. Herstel... -1,5C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
OK. Ik dacht dat de Honeywell touch modulation een slim apparaat is. Maar als ik nu de gewenste kamertemp van 20,5 naar 21 zet slaat de ELGA af (draaide na van de laatste verwarmingsrun). De HCTM zet wel de gemeten kamertemp op 21. Valt dit onder sjoemelsoftware? "t is wel slim bedacht, dat wel.

maar toch, het kan te maken hebben met het na-ijl effect van de jaga-DBE's. die draaien nogal lang na. Dus DBE's uitgezet en HCTM op 21,5. dat helpt, ELGA piekt meteen door naar 2,3kw. wat is de maximale begrenzing op opgenomen kw's ook alweer?????

[ Voor 29% gewijzigd door amarkest op 06-10-2016 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Hier een grafiek van 31-12-2015, ik was nog bezig met een zo rustig mogelijk verloop.
Hierna heb ik de flow verlaagd naar stand 2, het was te warm waardoor de wp teveel doorsloeg en uit ging.

Afbeeldingslocatie: https://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/31-12-2015.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[b][
maar toch, het kan te maken hebben met het na-ijl effect van de jaga-DBE's. die draaien nogal lang na. Dus DBE's uitgezet en HCTM op 21,5. dat helpt, ELGA piekt meteen door naar 2,3kw. wat is de maximale begrenzing op opgenomen kw's ook alweer?????
Ik heb de Elga met de Toshiba nog nooit op 2300W gekregen. Hoe lukt je dat? Het vermogen is afhankelijke van toerental en drukverschil 410A. Het drukverschil is weer afhankelijk van de temperaturen Tb en Ta. De inverter heeft een maximaal toerental daar kan het niet door komen, dus moet dit vermogen worden gevraagd door een hoog druk-temperatuur verschil en dat dat kan als de waterflow heeel laag is. Of het regelventiel in de R410A blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk

Zonder naregeling zie hieronder de blauwe huiskamer temp waar de thermosstaat hangt tov de buitentemp en opgenomen vermogen van de warmtepomp. Enige reden dat temp overdag doorschiet naar 23 graden is door de zon dus volgens mij heeft het niks met buffervaten te maken (althans niet bij mijn situatie):

deze week:
22kwh
100 kw warmte
4,54 cop
(zitten wat testruns bij in begin van de week dus niet representatief voor warmtevraag van woning, ga volgende week experimenteren met WAR ipv thermosstaat en dan de cycli met elkaar vergelijken)
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/dmtee8.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door develdonk op 07-10-2016 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 07:05:
[...]

Zonder naregeling zie hieronder de blauwe huiskamer temp waar de thermosstaat hangt tov de buitentemp en opgenomen vermogen van de warmtepomp. Enige reden dat temp overdag doorschiet naar 23 graden is door de zon dus volgens mij heeft het niks met buffervaten te maken (althans niet bij mijn situatie):

deze week:
22kwh
100 kw warmte
4,54 cop
(zitten wat testruns bij in begin van de week dus niet representatief voor warmtevraag van woning, ga volgende week experimenteren met WAR ipv thermosstaat en dan de cycli met elkaar vergelijken)
[afbeelding]
De COP is niet slecht. Wat was de water temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
develdonk schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 07:05:
[...]

deze week:
22kwh
100 kw warmte
4,54 cop
[afbeelding]
Als je geen zone-regeling hebt, kan het zo zijn dat je inderdaad ook geen buffervat nodig hebt als je voldoende buffer in je vloer hebt, wat jij hebt volgens mij.

Jij meet op 1 punt in je huis (woonkamer), ik neem aan dat jij 22 graden comfortabel vindt :? (lijkt mij vreselijk warm, normaal gesproken hebben wij het thuis op 19 graden, en als we niets doen (bank zitten) staat de thermostaat op 20 graden.)

Ik ben benieuwd naar de temperaturen van andere verblijfsruimten in je woning zoals keuken, badkamer.

Als jij dit zonder zone regeling in balans kunt krijgen met een WAR Regeling zonder af en toe wat bij te regelen dan heb je een perfect op elkaar (woning/weersinvloeden/WP/vloerverwarming) afgestemde situatie.

Wat mij wel opvalt in je grafiek is dat je WP aan gaat bij de meest ongunstige (voor COP) buitentemperaturen. Op zich wel logisch, want dan is ook de meeste behoefte aan verwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 07-10-2016 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]develdonk schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 07:05:
[...]

deze week:
22kwh
100 kw warmte
4,54 cop

Vanaf 1 oktober de Elga:
26,67 kWh
135,2 kWh warmte
COP= 5,07

Week lukte niet omdat de warmtemeter niet op het juiste tijdstip is afgelezen. De fibaro uiteraard wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Tomexergie schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 19:46:
[...]

"leed" is wellicht wat zwaar maar het is geen eenvoudig iets wat je zo maar neerzet. Of je laat het volledig installeren of je gaat zelf aan de slag, spaar geld uit maar dam moet je er wel tijd voor vrijmaken.
Ik heb het idee dat er enorm veel functionaliteit in de ecodan zit maar dat wij dit met z'n allen nog niet goed begrijpen of doorhebben maar dat komt de komende maanden wel.
Voorlopig deze ochtend een 1/2 bezig geweest om opnieuw te starten want het menu verbood de wp te gaan draaien :( . Na reset weer aan de praat gekregen en nu uitzoeken waarom de weekklok niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 00:53:
[...]

Ik heb de Elga met de Toshiba nog nooit op 2300W gekregen. Hoe lukt je dat?
voor alle duidelijkheid, dit zijn realtime metingen, dmv een Brennenstuhl EM 231E.

vannacht de Honeywell op 20c vraag laten staan, geen rare pieken te zien, maar daar heb ik geen realtime beeld van. Vandaag dus maar weer ff testen.

a1 off
a2 off
a3 on
a4 on
a5 on
a6 off
a7 off
a8 on

b1-7 off
b8 on

pompsnelheid staat op 5 (rechts)

Honeywell staat op traag aanwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:17:
[...]

"leed" is wellicht wat zwaar maar het is geen eenvoudig iets wat je zo maar neerzet. Of je laat het volledig installeren of je gaat zelf aan de slag, spaar geld uit maar dam moet je er wel tijd voor vrijmaken.
Ik heb het idee dat er enorm veel functionaliteit in de ecodan zit maar dat wij dit met z'n allen nog niet goed begrijpen of doorhebben maar dat komt de komende maanden wel.
Voorlopig deze ochtend een 1/2 bezig geweest om opnieuw te starten want het menu verbood de wp te gaan draaien :( . Na reset weer aan de praat gekregen en nu uitzoeken waarom de weekklok niet werkte.
Stond er soms een stopbord bij verwarmen op je hoofdscherm, dan ligt dit idd stil. Met de meest rechter knop kan je dan in het gedeelte van het menu komen om dit te wijzigen in klok, want met klok werkt dit via het ingestelde (week)programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 21:35:
[...]

Jawel, ik heb wel de thermistor meetwaarde een halve graad moeten aanpassen anders werd het 21,5C
Ik heb nl een 2e thermostaat die 100% klopt., een soort ijkwaarde dus.

Gewoon zorgen dat je stooklijn kloppend is, en blijf van die thermostaat af.
Ik weet dat het moeilijk is voor een tweaker, maar regel eens per 4 dagen bij dmv de stooklijn aan te passen en laat hem gaan.
Meet je aanvoer en retour waterT, en houd de delta T op 5 dmv de flow te regelen.
Het kostte mij een maand om hem gewoon stabiel aan het pruttelen te krijgen zonder doorschieten.
Zeer strenggeleerde heer Crazyharrie,

Welke thermistor moet ik dan aanpassen, ik zie er namelijk 8 thw1...8, als ik ze uitlees geven heel veel dezelfde temperatuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

:-( Mooie juridische term, maar niet voor mij van toepassing :-)

Ik ga eens even kijken welke het is, er moet er 1 tussen zitten die de kamer T aangeeft. enkele worden bij ons niet gebruikt. Die zijn voor zone 2 namelijk.

Ik weet het niet meer uit mijn hoofd... ouderdom :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Zijn er hier ook mensen die door middel van een war regeling een buffer vat warm houden?
Mijn gevoel zegt dat het geen zin heeft tov gewoon met een aan uit thermostaat het vat op temperatuur houden, maar misschien zit ik er helemaal naast?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Volgens mij is WAR voor de COP beter. Zo staat de WP nooit te warm water te maken. Of stook jij 90% van de tijd op dezelfde aanvoertemp? Juist nu met de WP is het ideaal(tov GasCV) om met dit weer lage temp aan te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 00:53:
[...]

Ik heb de Elga met de Toshiba nog nooit op 2300W gekregen. Hoe lukt je dat? Het vermogen is afhankelijke van toerental en drukverschil 410A. Het drukverschil is weer afhankelijk van de temperaturen Tb en Ta. De inverter heeft een maximaal toerental daar kan het niet door komen, dus moet dit vermogen worden gevraagd door een hoog druk-temperatuur verschil en dat dat kan als de waterflow heeel laag is. Of het regelventiel in de R410A blokkeert.
test gedaan met settings zoals onderaan vermeld.

1-Honeywell van 20,0 -> 20,5 : honeywell set gemeten temp op 20,5 verder gebeurt er niets.

2-Honeywell op 21gr gezet: ELGA komt in actie.
3-Langzaamaan oplopen (gedurende 43 min) van gebruiktvermogen vanaf 300w tot 2385w met uiteindelijk 40+gr aanvoertemp.
4-Vervolgens wordt de compressor uitgeschakeld en de CV ingeschakeld,deze staat op 40gr max aanvoer, dus slaat niet aan. tevens wordt volgens Honeywell gevraagde 21gr gebreikt. dus aanvraag stopt.
5-Honeywell op 20,5 en wachten tot ELGA in actie komt.
6-ELGA komt in actie en verwarmd tot 36gr aanvoer met langzaamoplopend tot 1092w en terug modulerend naar 540, waarna gevraagde kamertemp bereikt is.

contact met installateur leert dat onder bepaalde test-situaties er idd weleens een vrij hoog stroomverbruik geconstateerd is.

Installateur legt bovengenoemd fenomeen aan Techneco voor. We horen nog.

a1 off
a2 off
a3 on
a4 on
a5 on
a6 off
a7 off
a8 on

b1-7 off
b8 on

pompsnelheid staat op 5 (rechts)

Honeywell staat op traag aanwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
ook hier wordt getest met de wp. Wat mij opvalt, de op afstand regelbare thermostaat wijkt 1 graad af ( lager) dan de kamerthermostaat. Ik heb max temp in de war ingesteld op 40 graden, vanmorgen bij 11 graden gaat de wp naar 39 graden cv water en zou 34 moeten zijn volgens de curve? Heb nu de temp verder verlaagd naar 38 graden en nu staat hij op 35 graden te regelen, zou nu 31 graden moeten zijn. Temperaturen zijn dus wat hoger dan wat je instelt, althans dat is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:18:
ook hier wordt getest met de wp. Wat mij opvalt, de op afstand regelbare thermostaat wijkt 1 graad af ( lager) dan de kamerthermostaat. Ik heb max temp in de war ingesteld op 40 graden, vanmorgen bij 11 graden gaat de wp naar 39 graden cv water en zou 34 moeten zijn volgens de curve? Heb nu de temp verder verlaagd naar 38 graden en nu staat hij op 35 graden te regelen, zou nu 31 graden moeten zijn. Temperaturen zijn dus wat hoger dan wat je instelt, althans dat is mijn ervaring.
Bij mij juist lagere aanvoer temp (30c) dan ingesteld/gewenst, maar wat schetst mijn verbazing:
Mijn Hoge temperatuur verdeler met de groepen verder open tov vorig jaar en hogere flow van de WP , de temperatuur vliegt omhoog in de huiskamer. Hoezo je hebt een LTV verdeler nodig ?

Kamerthermostaat weer op 19c moeten zetten, met ruim 21c in de woonkamer kregen we last van een rood hoofd.

@Corsat: misschien moet je flow omhoog, als deze te laag is krijgt het water teveel warmte.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 07-10-2016 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Appie Heijn schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:24:
Volgens mij is WAR voor de COP beter. Zo staat de WP nooit te warm water te maken. Of stook jij 90% van de tijd op dezelfde aanvoertemp? Juist nu met de WP is het ideaal(tov GasCV) om met dit weer lage temp aan te voeren
Ja ik heb altijd zelfde temperatuur in buffer vat mede om de hygiëne spiraal. Maar nu regel ik tussen 49 en 43 ,maar zou ook war in kunnen schakelen op continu 45 of iets in die geest. Maar heeft dat zin op een buffer vat waaruit de cv pomp zijn warmte haalt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Appie Heijn schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:24:
reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:28:
Zijn er hier ook mensen die door middel van een war regeling een buffer vat warm houden?
Mijn gevoel zegt dat het geen zin heeft tov gewoon met een aan uit thermostaat het vat op temperatuur houden, maar misschien zit ik er helemaal naast?
Heb WAR op de Cenvax 4 regeling met ruimtethermostaat in de woonkamer (en sensor op het dak), bovenste spiraal vat gebruik ik met eigen cv pomp voor CV d.m.v. aan/uit door genoemde regeling..
Ook de Panasonic heeft een WAR regeling, alle instellingen van de WP staan op fabrieksinstellingen behalve pompsnelheid, deze staat zo laag als mogelijk. Dit i.v.m. middelste spiraal welke voor verwarmen buffervat in gebruik is.

Heb vorig weekend de WP aangezet en nadat de vloerverwarming op temperatuur was is de WP weer in zomerslaap gegaan, tot nu toe kan de ZB het 24/7 nog alleen af. Op dit moment 40 graden (bewolkt en grijs buiten :X ) het vat in van de collectors en vraag 26 graden.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
BenEco schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 14:23:
[...]

[...]

Heb WAR op de Cenvax 4 regeling met ruimtethermostaat in de woonkamer (en sensor op het dak), bovenste spiraal vat gebruik ik met eigen cv pomp voor CV d.m.v. aan/uit door genoemde regeling..
Ook de Panasonic heeft een WAR regeling, alle instellingen van de WP staan op fabrieksinstellingen behalve pompsnelheid, deze staat zo laag als mogelijk. Dit i.v.m. middelste spiraal welke voor verwarmen buffervat in gebruik is.

Heb vorig weekend de WP aangezet en nadat de vloerverwarming op temperatuur was is de WP weer in zomerslaap gegaan, tot nu toe kan de ZB het 24/7 nog alleen af. Op dit moment 40 graden (bewolkt en grijs buiten :X ) het vat in van de collectors en vraag 26 graden.
En jou vloerverwarming hangt ook aan die cv pomp vast?
En werkt dit gunstig om de war continu te gebruiken ? (niet via thermostaat geregeld in vat)
Is natuurlijk lastig beoordelen door jou zb
En inderdaad heb ik de pomp ook op stand één staan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 14:45:
[...]

En jou vloerverwarming hangt ook aan die cv pomp vast?
En werkt dit gunstig om de war continu te gebruiken ? (niet via thermostaat geregeld in vat)
Is natuurlijk lastig beoordelen door jou zb
En inderdaad heb ik de pomp ook op stand één staan
Nee, Cenvax heeft een eigen pomp voor de vloerverwarming. De extra cv pomp zorgt voor flow richting vloerverwarming en bovenverdieping met thermostatisch geregelde radiatoren..
De Cenvax WAR is al 16 jaar in deze configuratie in gebruik en werkt ook nu met WP i.p.v. van CV ketel prima.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Pagina: 1 ... 71 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic