Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.083 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-09 14:13

Nhz

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:33:
Ik zit met het volgende dilemma:
Op dit moment wordt onze vrijstaande woning gebouwd. In eerste instantie hebben we zonder verder nadenken gekozen voor een traditionele cv ketel.
De aannemer bracht ons op het spoor van een lucht/water warmtepomp. Hiervoor heb ik een offerte ontvangen:

-Nefit Enviline a/w Monoblock 5.0 E-S
4399,- excl btw
-Nefit enviline boiler hr200
841,-
-Nefit buffervat 50l

Inclusief montage komt het totaal op een behoorlijke bom duiten. Omdat de bodem van de bouwschatkist in zicht is, zou ik willen weten welke goedkopere alternatieven er zijn die bij mijn situatie passen.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het zinvol is een warmtepomp te gaan gebruiken zonder te combineren met zonnnecellen. Een pomp en zonnecellen is namelijk een te grote aanslag op de bouwkas maar zou ik dan over+/- 2 jaar willen toevoegen.

Situatie:

Nieuwbouwwoning 2016 (wordt gebouwd as we speak)
Overal vloerwerverwarming
2 Volwassenen en 2 kleine kinderen
Vloeroppervlak 152
Vrijstaande woning
(nog)geen zonnecellen, wel ideale ligging.
Er vanuit gaande dat je die CV sowieso hangt is de meest eenvoudige weg een willekeurige warmtepomp welke uit een hygiënebuffer water door je CV naar de vloerverwarming pompt. Retour gaat weer door de buffer. Mocht de warmtepomp het water niet warm genoeg krijgen, dan verwarmt de CV bij.

Doordat de retour vanaf de vloerverwarming door de buffer loopt warmt de deze ook altijd iets op. Met de hygiënespiraal in de buffer kan je je tapwater voorverwarmen. De drinkwaterleiding loopt via de buffer naar de CV. Ook hier doet de CV weer aan naverwarming wanneer het water vanuit de hygiënebuffer niet warm genoeg is. In de praktijk zal dat altijd zijn, aangezien de retour van je vloerverwarming (ca 15 a 20gr) nooit zo warm wordt als dat je je tapwater wil hebben (40+ gr).

Mocht je liever gasloos willen dan zijn er betere opleidingen. Denk aan ondersteuning van zonnecollectoren, pelletkachel of electrische doorstromers.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank Nhz. Het plan was om gas erbuiten te laten....had ik er bij moeten vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Appie Heijn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:50:
[afbeelding]
Voor degene die nog twijfelen over een magnetisch filter. Dit kwam er bij mij na 1 dag al uit. Of het wel/niet schadelijk is voor CV en/of WP laat ik even in het midden. Hoewel je het op de foto wellicht niet heel goed ziet, dit zijn 90% metaaldeeltjes.

Ik heb deze
[video]
De Flamco® Flamcovent Clean Smart Ecoplus lucht- en vuilafscheider, 1"
Toch geen Tf1 ?
Bij kim kwam er ook een aardige lading uit na 1 dag, je water kan schoon lijken maar er zwerft gewoon altijd wat rond.
Ondanks dat ik zo goed als alles kunststof en koper heb zit er toch zo'n filter tussen, je WW word gewoon een bezinkput over de jaren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
Nee ik had deze al ruim voor het ecodan tijdperk hier aanbrak besteld. Die TF1 gaan we wel toepassen bij een vriend van mij welke de zubudan neemt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 21:36:
[...]

Gastemp van 67c is toch goed, is maximale dat r410a aankan.
Je r410a zit op het maximale dus de temp kan niet omhoog, afgifte is in je wisselaar is momenteel blijkbaar te laag. Verhoog de flow van je pomp eens.
67c gas zou betekenen dat hij op 43bar draait, geloof me daar komt de Elga niet.
Die 67c is persgas temperatuur, dus inclusief oververhitting van de compressor.
67c persgas is aan de lage kant tijdens verwarmen, die moet/mag naar de 80c gaan.
Hij blijft laag omdat de compressor niet op vol vermogen draait.

De temperatuur die bij de werkelijke druk hoort is de condensor uittrede temperatuur.
Dat is de temperatuur zonder oververhitting.
De maximale temperatuur van r410a, zonder oververhitting is trouwens 72c.

Van perszijde compressor, door de condensor, tot expansieventiel is overal de druk gelijk, alleen de temperatuur veranderd.
Pas na het expansieventiel gaat de druk omlaag.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Nou, hier draait de ecodan voor het eerst dit seizoen voor de verwarming. Bij mij hangt de controller in de woonkamer, maar veel begrijpen van die regeling doe ik nog niet.. Hij staat ingesteld op 20 graden, het display geeft 21 graden aan en hij draait vrolijk door. In de handleiding hebben ze het over 'auto-adaptatie'. Mogelijk moet de regelaar zichzelf nog inregelen ofzo?
Tussen pers- en retourtemperatuur zit netjes 5 gr C en de aanvoertemperatuur is nu 30 gr C.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 21:46
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:33:
-Nefit Enviline a/w Monoblock 5.0 E-S
4399,- excl btw
-Nefit enviline boiler hr200
841,-
-Nefit buffervat 50l

Inclusief montage komt het totaal op een behoorlijke bom duiten. Omdat de bodem van de bouwschatkist in zicht is, zou ik willen weten welke goedkopere alternatieven er zijn die bij mijn situatie passen.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het zinvol is een warmtepomp te gaan gebruiken zonder te combineren met zonnnecellen. Een pomp en zonnecellen is namelijk een te grote aanslag op de bouwkas maar zou ik dan over+/- 2 jaar willen toevoegen.

Situatie:

Nieuwbouwwoning 2016 (wordt gebouwd as we speak)
Overal vloerwerverwarming
2 Volwassenen en 2 kleine kinderen
Vloeroppervlak 152
Vrijstaande woning
(nog)geen zonnecellen, wel ideale ligging.
Ik neem aan dat je dan nog de volgende posten voor je budget gaat meenemen:
subsidie 2300 euro?
geen gas aansluiting 700 euro
geen cv ketel 1000 euro?

Installatiekosten van gas en wp zullen elkaar neem ik aan niet veel ontlopen. Het netto prijsverschil is dus niet zo groot.

Qua vraag naar pv en wp: er komt een transitie van gas naar elektra aan. Kamp gaf in de gasnota al aan dat in 2029 er nog maar 7 miljard kub gas gewonnen gaat worden tegen 35 nu. Je kan je dan wel indenken wat dat met de prijs gaat doen.

En als je het nu doet, wordt alles netjes weggewerkt en op de goede plek opgehangen. Anders heb je als je het tzt wil, extra kosten.

Maar je kan je geld maar een maal uitgeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Moet je niet eerst 1000€ voor een ketel neertellen en dan de wp kopen om subsidie te krijgen ? Althans op papier moet je dit toch doen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Heb voor de afgelopen nacht even de standen bijgehouden
WP: Panasonic WH-MDC05f3e5

Op de multical 14,4kWh geleverd
Op de S0 meter 2,75kWh verbruikt
COP=5,23
Buitentemp 9-9,5gr (netatmo)
Aanvoer 30-33 graden (WAR)

1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh
14,4/9,769=1,47m3 gas zou ik in theorie verbruikt hebben
€0,82 (in mijn geval)
Voor de verbruikte stroom betaal ik €0,49 (opwekking PV even buiten beschouwing gelaten), scheelt circa 60%, binnenkort nog eens dezelfde rekensom maken bij 0gr buitentemp.

Op zich wel netjes volgens mij. Moet ook nog het één en ander aan buisisolatie optimaliseren.

[ Voor 32% gewijzigd door Appie Heijn op 03-10-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
koevlaas2 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 21:36:
[...]

Gastemp van 67c is toch goed, is maximale dat r410a aankan.
Je r410a zit op het maximale dus de temp kan niet omhoog, afgifte is in je wisselaar is momenteel blijkbaar te laag. Verhoog de flow van je pomp eens.
De kritische temperatuur van R410A ligt rond 71C maar het gas gaat met veel hogere temperatuur de condensor in en is oververhit. Bij een condensatie temperatuur van 35C is de gas tempertuur uit de compressor 75C. Dus 67C is heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Appie Heijn schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:44:
Heb voor de afgelopen nacht even de standen bijgehouden
WP: Panasonic WH-MDC05f3e5

Op de multical 14,4kWh geleverd
Op de S0 meter 2,75kWh verbruikt
COP=5,23
Buitentemp 9-9,5gr (netatmo)
Aanvoer 30-33 graden (WAR)

Op zich wel netjes volgens mij. Moet ook nog het één en ander aan buisisolatie optimaliseren.
Dat komt dicht bij ELGA maar ik denk toch dat de WAR een kleine negatieve invloed heeft want 33C is wel hoog voor dit weer. Afgelopen nacht bij mijn Elga met RAR (Ruimte Afhankelijke Regeling)

Afgelopen nacht:
Multical 7,1 kWh
KWh meter 1,21 kWh
COP=5,86

Water aanvoer temperatuur kwam niet hoger dan 26C

Een moment meting gedaan bij 430W elektrisch: COP=6,8 Dus de stand-by energie gedurende de nacht drukt de COP met 1 punt naar beneden onder deze condities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 08:35
Appie Heijn schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:44:

Voor de verbruikte stroom betaal ik €0,49 (opwekking PV even buiten beschouwing gelaten),
€0,49????? hoe heb je dat berekend? ik betaal 0,20 bij Qurrent. ;w

BTW m'n ELGA reageerde vanmorgen met 1450 watt vermogen gedurende 10 min. tijdens 0,5 verhoging van 21,0 naar 21,5. nog niet eerder gezien.

[ Voor 20% gewijzigd door amarkest op 03-10-2016 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
amarkest schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:20:
[...]

€0,49????? hoe heb je dat berekend? ik betaal 0,20 bij Qurrent. ;w

BTW m'n ELGA reageerde vanmorgen met 1450 watt vermogen gedurende 10 min. tijdens 0,5 verhoging van 21,0 naar 21,5. nog niet eerder gezien.
2,75kWh x 0,1776 = €0,4884
Greenchoice tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
jacovn schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:28:
Moet je niet eerst 1000€ voor een ketel neertellen en dan de wp kopen om subsidie te krijgen ? Althans op papier moet je dit toch doen ?
Nee hoor, je kan alleen een WP (welke op de lijst staat) kopen en subsidie aanvragen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 07:52:
Nou, hier draait de ecodan voor het eerst dit seizoen voor de verwarming. Bij mij hangt de controller in de woonkamer, maar veel begrijpen van die regeling doe ik nog niet.. Hij staat ingesteld op 20 graden, het display geeft 21 graden aan en hij draait vrolijk door. In de handleiding hebben ze het over 'auto-adaptatie'. Mogelijk moet de regelaar zichzelf nog inregelen ofzo?
Tussen pers- en retourtemperatuur zit netjes 5 gr C en de aanvoertemperatuur is nu 30 gr C.
Ik heb de draadloze controller op de kast liggen en op 20c ingesteld, heeft bij mij nog niet gedraaid. De temperatuur was vanmorgen ook 21c. Staat op de controller van je Ecodan wel de instelling op huis met alleen de temperatuurmeter erin ? Heb je 2 symbolen in het huis dan staat de WP op WAR stooklijn.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
koevlaas2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:45:
[...]

Nee hoor, je kan alleen een WP (welke op de lijst staat) kopen en subsidie aanvragen.
Voor een nieuwbouw huis wat nog niet gebouwd is ?

Ik lees:
Voorwaarden voor particulieren
•U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft. Met de aanschafdatum bedoelen wij de datum waarop de koopoverkeenkomst is gesloten (Let op! Niet de datum van betaling).
•Binnen 3 maanden na het sluiten van de koopovereenkomst heeft u een subsidieaanvraag ingediend.
•U heeft de investering al gedaan voordat u een subsidieaanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is betaald, geïnstalleerd en in gebruik genomen.
•Het apparaat is nieuw aangeschaft, u heeft een bewijs van aanschaf en u heeft een betaalbewijs. Het is uw eigendom
•Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd.
•U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen.

Daar staat inderdaad niets dat het een verbetering van een bestaande situatie moet zijn. Dat is mooi..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:12
jacovn schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:28:
koevlaas2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:45:
[...]

[citat]
ISDE en de Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) berekening?

Voor de subsidieaanvraag moet de aanvrager in bezit zijn van twee berekeningen:

-Eerst laat de aanvrager een Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) berekening opstellen met een HR-CV ketel. Dit is de referentiesituatie.
-Ten tweede laat de aanvrager een identieke EPC-berekening maken maar nu met een warmtepomp.

Beoordelen van de EPC-berekening

A. Beide EPC-berekeningen moeten voldoen aan de eisen van het bouwbesluit.
B. De situatie met warmtepomp moet een lagere EPC hebben dan de referentiesituatie.
[/citat]

bron

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:50:
[...]

Ik heb de draadloze controller op de kast liggen en op 20c ingesteld, heeft bij mij nog niet gedraaid. De temperatuur was vanmorgen ook 21c. Staat op de controller van je Ecodan wel de instelling op huis met alleen de temperatuurmeter erin ? Heb je 2 symbolen in het huis dan staat de WP op WAR stooklijn.
Nee, alleen huis met thermometer. Ik ga het de komende dagen eens aanzien, als hij nog moet draaien dan, als het van dat koele grijze weer blijft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Domba schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:54:

[citat]
ISDE en de Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) berekening?

Voor de subsidieaanvraag moet de aanvrager in bezit zijn van twee berekeningen:

-Eerst laat de aanvrager een Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) berekening opstellen met een HR-CV ketel. Dit is de referentiesituatie.
-Ten tweede laat de aanvrager een identieke EPC-berekening maken maar nu met een warmtepomp.

Beoordelen van de EPC-berekening

A. Beide EPC-berekeningen moeten voldoen aan de eisen van het bouwbesluit.
B. De situatie met warmtepomp moet een lagere EPC hebben dan de referentiesituatie.
[/citat]

bron
Je hebt dus alleen 2 berekeningen nodig, niet eerst een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:54:
[...]

Nee, alleen huis met thermometer. Ik ga het de komende dagen eens aanzien, als hij nog moet draaien dan, als het van dat koele grijze weer blijft..
WAR instelling kan eerst zwijgen aangezien je water dan rond de 25c zit gaat de WP niet aan, maar koelt het 1 of 2 graden af dan begint de WP ineens warmte te leveren.
Ik heb in het begin ook e.e.a aan dingen gehad die niet zo gingen als ik wilde, maar nu ik de regeling van de Ecodan helemaal snap lukt het allemaal zoals ik voor ogen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

Iemand nogbelang bij 3 coil fans.
Ik wou ze zelf installeren, maar passen niet onder mijn vensterbank.
Staan op marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jacovn schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:51:
[...]

Voor een nieuwbouw huis wat nog niet gebouwd is ?

Ik lees:
Voorwaarden voor particulieren
•U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft. Met de aanschafdatum bedoelen wij de datum waarop de koopoverkeenkomst is gesloten (Let op! Niet de datum van betaling).
•Binnen 3 maanden na het sluiten van de koopovereenkomst heeft u een subsidieaanvraag ingediend.
•U heeft de investering al gedaan voordat u een subsidieaanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is betaald, geïnstalleerd en in gebruik genomen.
•Het apparaat is nieuw aangeschaft, u heeft een bewijs van aanschaf en u heeft een betaalbewijs. Het is uw eigendom
•Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd.
•U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen.

Daar staat inderdaad niets dat het een verbetering van een bestaande situatie moet zijn. Dat is mooi..
Koop je 'm toch voor je huidige adres ?
Toen ik de subsidie op de bankrekening had stond de WP nog in de woonkamer, we hadden 'm in gebruik als bijzettafel en voldeden daarmee aan de voorwaarde(n) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
koevlaas2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:58:
[...]

Je hebt dus alleen 2 berekeningen nodig, niet eerst een gasketel.
Juist, dus de bouwer moet maar 2 berekeningen maken en niet zelf de subsidie in zijn zak proberen te steken.

Nu is de vrouw wellicht toch wel weer geinteresseerd in gasloos |:(

Ben ook op soort van info dag van gemeente geweest. Bouwer gesproken, plat dak op 2 hoog kost 10K euro meer dan een puntdak.
Daar was mijn vrouw snel mee eens, 60 graden dakhoek geeft je nog redelijk bruikbare kamers op 2 hoog en een punt dak niet.

Dus ongeveer 8x4 meter plat dak voor PV panelen.

Zit toch nog sterk te twijfelen. Eerst wel gas nemen kan ook, dat is een CV ketel die SWW kan doen (en potentieel backup als WP het niet haalt of defect is)
Gas kan ik altijd nog opheffen als het te duur wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 03-10-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jacovn schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:04:
[...]

Juist, dus de bouwer moet maar 2 berekeningen maken en niet zelf de subsidie in zijn zak proberen te steken.

Nu is de vrouw wellicht toch wel weer geinteresseerd in gasloos |:(

Ben ook op soort van info dag van gemeente geweest. Bouwer gesproken, plat dak op 2 hoog kost 10K euro meer dan een puntdak.
Daar was mijn vrouw snel mee eens, 60 graden dakhoek geeft je nog redelijk bruikbare kamers op 2 hoog en een punt dak niet.
Dus ongeveer 8x4 meter plat dak voor PV panelen.
Bouwer kan toch geen subsidie aanvragen, moet je als particulier zelf doen.

Puntdak passen wel meer panelen op dan platdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:06:
[...]
Bouwer kan net zogoed aanvragen zelfde bron
Er zijn geen belemmeringen voor bouwbedrijven en projectontwikkelaars die nieuwbouw verkopen waarvoor zij subsidie uit de ISDE hebben ontvangen. Van belang is dat het apparaat minimaal één jaar na de subsidieverlening in gebruik is. Wanneer het apparaat binnen een jaar wordt verwijderd dan kan de subsidievaststelling ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd. De subsidieontvanger blijft dus ook na de verkoop verantwoordelijk voor de naleving van deze subsidieverplichting gedurende één jaar na de vaststelling. RVO.nl heeft geen rol in de afspraken tussen koper en verkopende partij.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Domba schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:09:
[...]

Bouwer kan net zogoed aanvragen zelfde bron
Er zijn geen belemmeringen voor bouwbedrijven en projectontwikkelaars die nieuwbouw verkopen waarvoor zij subsidie uit de ISDE hebben ontvangen. Van belang is dat het apparaat minimaal één jaar na de subsidieverlening in gebruik is. Wanneer het apparaat binnen een jaar wordt verwijderd dan kan de subsidievaststelling ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd. De subsidieontvanger blijft dus ook na de verkoop verantwoordelijk voor de naleving van deze subsidieverplichting gedurende één jaar na de vaststelling. RVO.nl heeft geen rol in de afspraken tussen koper en verkopende partij.
Lekker fraudegevoelig zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
koevlaas2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:06:
[...]

Puntdak passen wel meer panelen op dan platdak.
Helaas met de orientatie van het dak is het niet super. korte dakzijde op zuid/west en lange dakzijde op zuid/oost.

Er komt op 5 meter afstand van de zuid/west gevel een huis te staan met een punt vorm muur naar ons toe, even hoog met de daklijn.
Die 3-hoek draait tijdens een flink stuk van de middag over het zuid/west dak heen.

Dus het platte dak kan dan in Noord/oost - zuid/west orientatie (scheve variant van oost/west opstelling) bijna volgelegd worden.

Wil ik op de 60 graden daken ook nog panelen leggen heb ik van de vroege ochtend tot 15:00 licht op het zuid/oost dak.
Voor het zuid/west dak begint dat welliswaar al rond 11:00 maar tussen 13:00-16:00 draait die 3-hoek schaduw over mijn dak (wellicht inde zomer weinig last van maar voorjaar, najaar en winter veel schaduw)

Heb in de PV thread wel al een schematische afbeelding geplaatst.
Maar alles moet nog geboouwd worden, dus ik kan er ook nog wel naast zitten qua tijdstippen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Terug van lang weggeweest. Nog steeds een wp liggen en nog niet geïnstalleerd :( maar wel druk bezig nu.
1. Er is subsidie nu, heel fijn, alleen ik heb een apparaat dat niet op de lijst staat (Atlantic, bouwgelijk aan Fujitsu/General). Druk mee bezig. Ik had de WP gelukkig nog op voorraad eigen bedrijf staan, dus kan hem straks mijzelf leveren en hopelijk toch subsidie krijgen.
2. Stadswarmte-perikelen. Eindelijk na meer dan een jaar soebatten met Eneco een klacht bij de geschillencommissie neergelegd. Lang verhaal kort, Eneco wil dat je eerst de aansluiting weg laat halen, daar opdracht voor geeft en geld voor betaald alvorens zij je leveringscontract stoppen. Ik wil contract opzeggen en dat zij kostenloos de afsluiting doen. Wordt vervolgd.
3. Installatie-technisch; heb het plaatje redelijk uitgewerkt, binnenkort voordat het nog wat kouder wordt alles aanleggen/aansluiten en nog even iemand voor de koeltechnische aansluiting regelen. Weet een van jullie een STEK-mannetje in de buurt van Utrecht?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Alleen op basis van plan kunnen zakelijke een voorlopige beschikking aanvragen en hebben 1 jaar de tijd
Een voorschot krijgen als ze bewijs voor aankoop en installatie kunnen leveren voordat ze zelf de aankoop en installatie betaald hebben.
Pas na betalen is de bedoeling dat zakelijke een vastelling verzoek indienen en definitieve afrekening.

Van die tot eind augustus voor 5400 zakelijk geclaimde, valt nog flink wat af in 2017 net als bij SDE+ waar veel meer aanvragen zijn dan uiteindelijke geinstalleerd wordt,het is enkel hoe streng ze erop controleren

Verder is het dan maar de vraag hoeveel die bouwer de klant wil laten betalen,
Tussen bruto advies prijs offerte en werkelijk inkoopprijs zit ook nog een gaatje.
En de koper heeft nog een punt dat hele goede afspraken moet hebben over garantie, niet dat opdrachtgever is.
Luiaard schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:32:

2. Stadswarmte-perikelen. Eindelijk na meer dan een jaar soebatten met Eneco een klacht bij de geschillencommissie neergelegd. Lang verhaal kort, Eneco wil dat je eerst de aansluiting weg laat halen, daar opdracht voor geeft en geld voor betaald alvorens zij je leveringscontract stoppen. Ik wil contract opzeggen en dat zij kostenloos de afsluiting doen. Wordt vervolgd.
[off-topic]
Kun je geen gebruik maken van afspraak die Stadsveraming Utrecht heeft afgedwongen bij Eneco en voor alle Eneco klanten zou gaan gelden mbt afsluiten, is niet geheel kostenloos, maar aanzienlijk goedkoper dan verwijderen.
Of wil je echt voor SV als dienstverlening gaan op basis van BW art. 7:408 BW en art. 7:413?
(geschillencommissie wordt wel betaald door leveranciers)
Link stadverarming Utrecht
[/off-topic]

[ Voor 2% gewijzigd door Domba op 03-10-2016 14:32 . Reden: aanvulling link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Bedankt voor de link. Geheel aan mij voorbij gegaan. Wel interessant, maar ik weet hoe ze naar mij communiceren en dat is ruk. Hier was geen sprake van boete in de zin van 3000+ euro. Maar v.w.b. afsluiten heeft Eneco sinds augustus nieuwe voorwaarden en tarieven, die ook hoog zijn, bijvoorbeeld rond de 500 euro. Ik ga er hier verder niet uitgebreid op in, maar ik zal het zeker nog laten weten als de zitting heeft plaatsgevonden. Geschillencommissie heeft al diverse uitspraken gedaan die hoopvol doen stemmen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

mightym schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 07:52:
Bekend verschijnsel dat de ruimte T beetje doorschiet in het begin.
Heeft te maken met de instelling stooklijn curve en retourwater T.
Dit wordt straks minder, op één of andere vage manier "leert" de ecodan hoelang het duurt om een bepaalde ruimte T te bereiken. Zoiets als een Honeywell thermostaat, en gaat dat afregelen.
Je kunt trouwens de Thermostaat regeling in halve graden instellen, dan wordt het al minder had ik de indruk.

Even geduld, het is geen plofketel maar een traag inverter systeem.
En nog een slimme ook!

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jacovn schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:18:
[...]

Wil ik op de 60 graden daken ook nog panelen leggen heb ik van de vroege ochtend tot 15:00 licht op het zuid/oost dak.
Ik heb een aanbouw aan mijn huis, op het platte dak heb ik 4 panelen op zuidoost liggen welke tot 14:45 in de zon liggen en daarna schaduw krijgen. Ze liggen sinds 27 Maart 2016 en ik heb nu 53% rendement. Ik hoop dat 26 Maart 2017 het rendement is opgelopen tot ca. 75 % dan is dit conform mijn inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
koevlaas2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:55:
[...]
Ik heb een aanbouw aan mijn huis, op het platte dak heb ik 4 panelen op zuidoost liggen welke tot 14:45 in de zon liggen en daarna schaduw krijgen. Ze liggen sinds 27 Maart 2016 en ik heb nu 53% rendement. Ik hoop dat 26 Maart 2017 het rendement is opgelopen tot ca. 75 % dan is dit conform mijn inschatting.
Dat valt nog mee dan.

Als ik het de installateur van de bouwer laat doen heb ik ook geen gezeur met defecte dakpannen/lekkerij of wat dan ook natuurlijk, De WAF meekrijgen is weer wat anders. Zou er denk ik iets van 20 max kwijt kunnen (SF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jacovn schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:01:
[...]

Dat valt nog mee dan.

Als ik het de installateur van de bouwer laat doen heb ik ook geen gezeur met defecte dakpannen/lekkerij of wat dan ook natuurlijk, De WAF meekrijgen is weer wat anders. Zou er denk ik iets van 20 max kwijt kunnen (SF)
OT:

Het aantal panelen hier is inmiddels opgelopen tot 34, als het goed is het genoeg om jaarrond af te dekken. Dit is mijn eerste jaar helemaal gasloos. Al hebben we de gas aansluiting en cv ketel nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:17
hjdekker1 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:01:
Iemand nogbelang bij 3 coil fans.
Ik wou ze zelf installeren, maar passen niet onder mijn vensterbank.
Staan op marktplaats
Ik heb hetzelfde probleem en de ene hoge die ik nu heb gaat naar zolder en op de 2 slaapkamers komen deze:
http://www.innovaenergie....ol-terminals/airleaf-sls/
Kan je in iedergeval lekker koelen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
crazyharrie schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:36:
[...]

Bekend verschijnsel dat de ruimte T beetje doorschiet in het begin.
Heeft te maken met de instelling stooklijn curve en retourwater T.
Dit wordt straks minder, op één of andere vage manier "leert" de ecodan hoelang het duurt om een bepaalde ruimte T te bereiken. Zoiets als een Honeywell thermostaat, en gaat dat afregelen.
Je kunt trouwens de Thermostaat regeling in halve graden instellen, dan wordt het al minder had ik de indruk.

Even geduld, het is geen plofketel maar een traag inverter systeem.
En nog een slimme ook!
Haha, hij is al een stuk sneller dan de warmtepomp die ik hiervoor had :-)
Ik zal er eens een paar dagen vanaf blijven ;)
Als het zo zonnig blijft dan gaat hij de rest van de week helemaal niet meer draaien.
Ik heb de minimum aanvoertemperatuur ook lager gezet, die stond blijkbaar nog op 30 graden..
Ik dacht dat hij een stooklijn gebruikte in de ruimte-regelmodus.

[ Voor 8% gewijzigd door mightym op 03-10-2016 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:21:
[...]

Ik dacht dat hij een stooklijn gebruikte in de ruimte-regelmodus.
Klopt, dat doet ie ook.
Als je je menuknop 3 seconden ingedrukt houd kan je via dit menu je stooklijn bekijken/wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Vreugdedans, ik heb een serie warmtepompen van Atlantic op de lijst weten te krijgen ondanks gebrek aan medewerking van de Belgische importeur. Wie weet heeft iemand anders er ook nog iets aan, in ieder geval fijn voor het exemplaar dat ik heb liggen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
koevlaas2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:55:
[...]

offtopic:
ik heb het op de volgende manier gedaan:
pak een ander setje van pvoutput met zelfde orientatie en hoek. check over de periode die nu voorbij is wat jouw opbrengst is en wat die van hem is. obv die factor het jaargetal van die ander vermenigvuldigen en je weet jouw jaaropbrengst.

ontopic:
collega van me ook aan de warmtepomp gekregen. Nu een gasverbruik van 4.556 voor ruimteverwarming (zeer grote nieuwbouwboerderij met rieten kap). Hangen nu 3 hr ketels en worden dadelijk 4 warmtepompen (3x7,5 en een 5kw voor de garage). Ben benieuwd of het gaat werken (en dan met name de master/slave combinatie van de ecodan). SWW blijft de HR ketel doen. Iemand ervaring met de master slave settings?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:29:
[...]

offtopic:
ik heb het op de volgende manier gedaan:
pak een ander setje van pvoutput met zelfde orientatie en hoek. check over de periode die nu voorbij is wat jouw opbrengst is en wat die van hem is. obv die factor het jaargetal van die ander vermenigvuldigen en je weet jouw jaaropbrengst.

ontopic:
collega van me ook aan de warmtepomp gekregen. Nu een gasverbruik van 4.556 voor ruimteverwarming (zeer grote nieuwbouwboerderij met rieten kap). Hangen nu 3 hr ketels en worden dadelijk 4 warmtepompen (3x7,5 en een 5kw voor de garage). Ben benieuwd of het gaat werken (en dan met name de master/slave combinatie van de ecodan). SWW blijft de HR ketel doen. Iemand ervaring met de master slave settings?
Dank je, ik ga 27 maart 2017 gewoon kijken en dan weet ik het exact. Zo'n zelfde situatie kom ik elders niet tegen.

Voor 3 ketels vind ik het gasverbruik nog meevallen, maar voor nieuwbouw zeer goed geïsoleerd vind ik het erg veel. Waarom 4 Warmtepompen, hotspare ? 2 kan ook. Voor cascade is een regelunit beschikbaar, maar ik heb hier geen ervaring mee.
Hoeveel zonnepanelen komen er op die boerderij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tja, dacht ik eerst ook: ging ik kijken bij de woning blijkt een doorsnee huis enkel en alleen al in de woonkamer te passen (10x10m en 1 grote ruimte tot aan de nok meter of 8 hoger). Toen ik verder de andere kamers zag snapte ik wel dat ondanks dat er 15cm riet op ligt en het goed geïsoleerd is dat het nog wel wat kuubs verbruikt. Woning was gebouwd met EPC 8.0 dus staat ook alweer paar jaar. Ik had nieuwbouw denk ik ff tussen aanhalingstekens moeten zetten 8)7

Garage staat los = 1 warmtepomp
Voorkant woning is 1 verwarmingscircuit = 1 warmtepomp
Achterkant huis = 1 verwarmingscircuit = 2 warmtepompen (20 groepen, paar radiatoren boven en vloerverwarming 20mm overal in de vloer) verder wilde hij geen risico nemen toen ik vertelde wat de subsidies waren...

beide vv circuits verwarmen grote ruimte's met hoogte's van 8 M dus zijn nogal wat kuub's die verwarmd moesten worden.

Komen (in maart) 75 panelen te liggen van 260 watt als de vergunning goedgekeurd is (grondconstructie).

tvt van 4,0 jaar op set van zonnepanelen en warmtepompen. Hij is nu per maand meer kwijt dan ik per jaar 8)7 Met beetje mazzel komt kamp met mooie overgangsregeling en heeft hij het nog binnen het salderen terug verdient.

Ecodan cascade optie was erg duur zag ik terwijl de functionaliteit al standaard in de Ecodan zit (kwam ik toevallig tegen dit weekend achterin het boekje). Elke hydrobox kan dit aan dus was goed om te weten.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Luiaard schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:21:
Vreugdedans, ik heb een serie warmtepompen van Atlantic op de lijst weten te krijgen ondanks gebrek aan medewerking van de Belgische importeur. Wie weet heeft iemand anders er ook nog iets aan, in ieder geval fijn voor het exemplaar dat ik heb liggen.
Oh
Dan kan ik mijn UK warmtepomp misschien ook op die lijst krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Rol-Co schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:53:
[...]

Oh
Alles kan, zolang je alle benodigde informatie maar kunt geven betreffende alle waardes die zijn gebruikt om de EPC te berekenen etc. Ik heb het uit hoofde van mijn eigen bedrijf gedaan. Was nog niet eenvoudig, maar ik heb toch alles weten te vinden. Wel na eerst meer dan een maand geprobeerd te hebben die informatie van de Belgische importeur te krijgen die nul op het request gaf. De aanhouder wint, maar je moet een redelijk lange adem hebben en een fabrikant met genoeg informatieverstrekking over haar producten.

Daarna moet je natuurlijk ook nog voldoen aan de vereisten voor subsidie. Dus die pomp die op de lijst staat moet je kopen en laten installeren met factuur met de juiste meldcode erop.

[ Voor 17% gewijzigd door Luiaard op 03-10-2016 21:02 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Luiaard schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:00:
[...]

Alles kan, zolang je alle benodigde informatie maar kunt geven betreffende alle waardes die zijn gebruikt om de EPC te berekenen etc. Ik heb het uit hoofde van mijn eigen bedrijf gedaan. Was nog niet eenvoudig, maar ik heb toch alles weten te vinden. Wel na eerst meer dan een maand geprobeerd te hebben die informatie van de Belgische importeur te krijgen die nul op het request gaf. De aanhouder wint, maar je moet een redelijk lange adem hebben en een fabrikant met genoeg informatieverstrekking over haar producten.

Daarna moet je natuurlijk ook nog voldoen aan de vereisten voor subsidie. Dus die pomp die op de lijst staat moet je kopen en laten installeren met factuur met de juiste meldcode erop.
Neahh, too much hassle, kost ook waarschijnlijk meer dan mijn warmtepomp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:50:
Tja, dacht ik eerst ook: ging ik kijken bij de woning blijkt een doorsnee huis enkel en alleen al in de woonkamer te passen (10x10m en 1 grote ruimte tot aan de nok meter of 8 hoger). Toen ik verder de andere kamers zag snapte ik wel dat ondanks dat er 15cm riet op ligt en het goed geïsoleerd is dat het nog wel wat kuubs verbruikt. Woning was gebouwd met EPC 8.0 dus staat ook alweer paar jaar. Ik had nieuwbouw denk ik ff tussen aanhalingstekens moeten zetten 8)7

Garage staat los = 1 warmtepomp
Voorkant woning is 1 verwarmingscircuit = 1 warmtepomp
Achterkant huis = 1 verwarmingscircuit = 2 warmtepompen (20 groepen, paar radiatoren boven en vloerverwarming 20mm overal in de vloer) verder wilde hij geen risico nemen toen ik vertelde wat de subsidies waren...

beide vv circuits verwarmen grote ruimte's met hoogte's van 8 M dus zijn nogal wat kuub's die verwarmd moesten worden.

Komen (in maart) 75 panelen te liggen van 260 watt als de vergunning goedgekeurd is (grondconstructie).

tvt van 4,0 jaar op set van zonnepanelen en warmtepompen. Hij is nu per maand meer kwijt dan ik per jaar 8)7 Met beetje mazzel komt kamp met mooie overgangsregeling en heeft hij het nog binnen het salderen terug verdient.

Ecodan cascade optie was erg duur zag ik terwijl de functionaliteit al standaard in de Ecodan zit (kwam ik toevallig tegen dit weekend achterin het boekje). Elke hydrobox kan dit aan dus was goed om te weten.
En jij gaat assisteren in dit leuke project ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:53:
[...]

Oh
Heb je de bon nog dan? ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:29:
[...]

En jij gaat assisteren in dit leuke project ?
Ik ben voornamelijk van de spreadsheets en heb hem voorgerekend wat hij zou kunnen besparen obv de performance hier van zonnecellen en warmtepomp. Ik ga me vingers niet branden aan aansluiten oid dat mogen de specialisten doen. Omdat je zoveel m3 gas bespaart en je zoveel eur subsidie terug krijgt ben je eigenlijk gek als je het niet zo doen. De tvt op enkel de warmtepomp is 3,3 jaar. Dus in ergste geval haal je geen COP 4 maar iets minder en wordt je tvt jaartje langer... Dan nog gaan die dingen veel langer mee dan 4 winters... Ik heb wel aangegeven dat ik zal meekijken met performance en monitoring om te kijken of eea goed werkt omdat hij er zelf de b**len verstand van heeft.

Dus wordt weer leuke meetdata om te delen hier op het forum. Ben erg benieuwd hoe de COP is bij 20mm slang (bij vermoedelijk) 20 cm h-o-h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Luiaard schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:21:
Welke types zijn goedgekeurd? Ze zullen binnenkort wel op de lijst komen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
martijnr17 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 07:30:
[...]

Welke types zijn goedgekeurd? Ze zullen binnenkort wel op de lijst komen dan.
Alfea Extensa+ 5 t/m 16. Bouwgelijk aan Fujitsu / General Waterstage Comfort. Ze komen op de volgende verversing van de lijst.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:51:
[...]

Welke lasten heeft Alklima bv dan?.....

Bij reparatie binnen garantie betaalt Mitsubishi ......

Bij reparatie buiten garantie betaalt de klant........

Welke lasten..............

Nee.... bij AKLIMA.BV is het verdienmodel in het geding welke zeer lucratief is.

De winst op een door hen geïmporteerde en daarna verkochte Warmtepomp is gigantisch.
Naar aanleiding van mijn missende energievoorspelling in Melcloud heeft Alklima support om mijn serienummers en aankoop firma gevraagd, ik heb eerlijk geantwoord de WP in Spanje gekocht te hebben. Ik ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg. Geen man overboord als er geen oplossing komt, ik ben qua Melcloud alleen maar geinteresseerd in het op afstand bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 06:07:
[...]

Ik ben voornamelijk van de spreadsheets en heb hem voorgerekend wat hij zou kunnen besparen obv de performance hier van zonnecellen en warmtepomp. Ik ga me vingers niet branden aan aansluiten oid dat mogen de specialisten doen. Omdat je zoveel m3 gas bespaart en je zoveel eur subsidie terug krijgt ben je eigenlijk gek als je het niet zo doen. De tvt op enkel de warmtepomp is 3,3 jaar. Dus in ergste geval haal je geen COP 4 maar iets minder en wordt je tvt jaartje langer... Dan nog gaan die dingen veel langer mee dan 4 winters... Ik heb wel aangegeven dat ik zal meekijken met performance en monitoring om te kijken of eea goed werkt omdat hij er zelf de b**len verstand van heeft.

Dus wordt weer leuke meetdata om te delen hier op het forum. Ben erg benieuwd hoe de COP is bij 20mm slang (bij vermoedelijk) 20 cm h-o-h.
Volgend voorjaar heb je er heel veel ballen verstand van is mijn voorspelling. Ik zette het apparaat hier voor het eerst aan en snapte er ook niet veel van, nu een maand verder weet ik al heel veel.

COP valt of staat icm de watertemperatuur, weet men de temp zo laag mogelijk te houden dan krijgt men ook een hoge COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:43:
[...]

Volgend voorjaar heb je er heel veel ballen verstand van is mijn voorspelling. Ik zette het apparaat hier voor het eerst aan en snapte er ook niet veel van, nu een maand verder weet ik al heel veel.

COP valt of staat icm de watertemperatuur, weet men de temp zo laag mogelijk te houden dan krijgt men ook een hoge COP.
Maar hoge COP is niet zaligmakend, je moet ook voldoende warmte krijgen en een redelijk verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:56:
[...]

Maar hoge COP is niet zaligmakend, je moet ook voldoende warmte krijgen en een redelijk verbruik.
Voldoende warmte krijgen en een redelijk verbruik = goede COP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 24-09 15:14
develdonk schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:48:
offtopic: Voor diegene die toevallig domotica gebruiken voor het monitoren van hun systeem: zag net dat mi casa (vera) een update heeft voor datamine (versie 2). Wellicht de moeite die nu te installeren voor het monitoren van temp sensoren nu het stookseizoen bijna begint. Hier heb ik het wel gedaan.
ik ben sowieso benieuwd wat er nog meer mogelijk is met de vera en data logging, ook het e-verbruik. heb tig stekkers die ik voorheen met WSL (pv-logger) uitlas, maar die is nu al maanden gecrasht. misschien dat je het verbruik ook met de vera kan uitlezen?

zit op UI7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:02:
[...]

Voldoende warmte krijgen en een redelijk verbruik = goede COP :)
Dat hoeft niet, als je kamer dan 24 graden is heb je teveel verbruikt.
Maar ach wel een goede COP. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Wat is voor mij binnenkort nu een goede manier om de prestaties van mijn systeem te kunnen volgen?
Ik vind het wat overdreven om warmtemeters te plaatsen, dus het gaat mij even om verbruik van stroom, en het volgen of loggen van de verdere systeemdata.

WP Atlantic (Fujitsu) -> eenvoudige kWh meter ertussen? Er bestaat een webserver van Fujitsu echter dik €500, gaat hem niet worden. Dit schijnt met zoiets als Modbus te werken, misschien ook een adapter nodig, maar wellicht in de toekomst wel benaderbaar en te loggen via een Solar-Log (lijst van warmtepompen is nu nog kort)
Zonneboiler met Resol Deltasol E controller -> aparte logger nodig of minimaal een Ethernet interface
PV-systeem heb ik nu twee soorten logging, die allebei niet geheel voldoen aan mijn wensen. Omvormer heeft RS-485 aansluiting.

Liefst zou ik dus met één apparaat alledrie deze systemen volgen, maar welk apparaat zou dit nu kunnen integreren?

[ Voor 11% gewijzigd door Luiaard op 04-10-2016 16:24 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 08:55
Wat ikzelf ga doen is met mijn domotica systeem loggen. Dat ga ik doen voor opgenomen elektriciteit, in en uitgaande water+koelmiddel temperaturen. Ik gebruik homeseer als domotica controller, "aeotec heavy duty smart switch" als energy meter en fibaro FGBS-321 als temperatuur sensor.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Fujitsu gebruikt meet-en regeltechniek van Siemens in hun warmtepompen. Een beetje doorzoeken heeft mij opgeleverd dat die webserver van Fujitsu UTW-KW1XD dit kastje van Siemens is: OZW672.01
Dat is alvast een stuk goedkoper, plus dat er waarschijnlijk meer informatie over te vinden is, want Fujitsu geeft vrijwel geen info, dat is natuurlijk normaalgesproken voorbehouden aan installateurs.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:08

HeroS

SmartHome Nerd

barteg schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:38:
Wat ikzelf ga doen is met mijn domotica systeem loggen. Dat ga ik doen voor opgenomen elektriciteit, in en uitgaande water+koelmiddel temperaturen. Ik gebruik homeseer als domotica controller, "aeotec heavy duty smart switch" als energy meter en fibaro FGBS-321 als temperatuur sensor.
Heb er nog wel eentje te koop. PM me ff.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
fabstar81 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:50:
[...]

ik ben sowieso benieuwd wat er nog meer mogelijk is met de vera en data logging, ook het e-verbruik. heb tig stekkers die ik voorheen met WSL (pv-logger) uitlas, maar die is nu al maanden gecrasht. misschien dat je het verbruik ook met de vera kan uitlezen?

zit op UI7
Ik neem aan van wel. ik gebruik hier een rfxcom module die zo'n beetje alle standaarden aan kan. Ik had per ongeluk van de zomer de modus op alles accepteren gezet. Ging weekje geleden kijken en had ineens pakweg 50 sensoren erbij van alle apparaten van de straat bij de buren... m.a.w. als je zo'n module hebt kan ik me niet meer voorstellen dat het niet kan (ik gebruik hem voor mijn somfy motoren)

edit 2:
Beetje aan het hobbyen hier en toch maar eens geprobeerd een fibaro wall plug in de aanover richting ecodan te plaatsen (max 2500 continue of 3000watt piek). Tot nu toe half uurtje laten draaien en lijkt te werken. Volgens de specs kan het niet dus ga het eens deze paar dagen aankijken. In ergste geval komt er straks een rookwolkje uit maar ik merkte toch wel dat ik het erg mis om niet te kunne zien hoe de warmtepomp schakelt omdat je daar juist op wil optimaliseren. Dus we kijken het weer aan 8)

[ Voor 24% gewijzigd door develdonk op 04-10-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
koevlaas2 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:38:
[...]

Naar aanleiding van mijn missende energievoorspelling in Melcloud heeft Alklima support om mijn serienummers en aankoop firma gevraagd, ik heb eerlijk geantwoord de WP in Spanje gekocht te hebben. Ik ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg. Geen man overboord als er geen oplossing komt, ik ben qua Melcloud alleen maar geinteresseerd in het op afstand bedienen.
Antwoord van Alklima gekregen, ene Ronald Simons weet mij te melden dat er wellicht een verschil is in firmware tussen binnen en buitenunit en dat ik me moet melden in Spanje omdat zij het niet zouden kunnen oplossen.
Nou, met een mooi kluitje word ik dus het riet ingestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:24:
[...]

Antwoord van Alklima gekregen, ene Ronald Simons weet mij te melden dat er wellicht een verschil is in firmware tussen binnen en buitenunit en dat ik me moet melden in Spanje omdat zij het niet zouden kunnen oplossen.
Nou, met een mooi kluitje word ik dus het riet ingestuurd.
wat een kaasverhaal. Net alsof ze speciale firmware schrijven voor aparte landen.... net alsof ze überhaupt een idee hebben waar die apparaten naartoe gaan tijdens productie en net alsof ze firmware niet op afstand uit kunnen lezen met de melcoud... Alklima :F :N

--------------
voila:
https://heating.mitsubish..._Water_Products_(W-V).pdf
MELCloud will operate on all FTC4 products and requires a Wi-Fi adaptor PAC-WF010-E Interface (SAP number 268631, cost £72) and a wireless router connection (WPS connection function required).
A firmware update for existing FTC4 stock is also required and this update may be carried out using the SD function within FTC4.
The following launch pack information “MELCloud for Ecodan” contains the following and is attached to this email.
1) - Declaration of Conformity
2) - PAC-WF010-E Installation Manual
3) - MELCloud User Manual
4) - Product Information sheet
5) - MELCloud Sales Leaflet
6) - Introductory Presentation
7) - FTC4 Firmware Update and Instructions
The first 5 in this list are also now on the Digital Library www.library.mitsubishielectric.co.uk
Items 4 and 5 are also available as hard copy to give to Installers and End Users and can be ordered through your usual literature channels.

---------------
of wellicht:

The Wi-Fi adaptor is plugged into CN105 on the FTC control board. It should be located where it can
pick up the local Wi-Fi signal.
Weight: 116g
The adaptor is paired to the local Wi-Fi network router using the WPS method. It must be paired twice
to ensure it is communicating correctly. Please refer to the PAC-WF010-E installation manual and the
MELCloud user manual for more information on installation of the Wi-Fi adaptor.
If you experience ongoing communication issues with the PAC-WF010-E you may need to update the
firmware on the device. Please refer to the document “Firmware Update for PAC-WF010-E”.
These documents can be downloaded via our Document Library: library.mitsubishielectric.co.uk

[ Voor 62% gewijzigd door develdonk op 04-10-2016 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:31:
[...]

wat een kaasverhaal. Net alsof ze speciale firmware schrijven voor aparte landen.... net alsof ze überhaupt een idee hebben waar die apparaten naartoe gaan tijdens productie en net alsof ze firmware niet op afstand uit kunnen lezen met de melcoud... Alklima :F :N

voila:
https://heating.mitsubish..._Water_Products_(W-V).pdf
MELCloud will operate on all FTC4 products and requires a Wi-Fi adaptor PAC-WF010-E Interface (SAP number 268631, cost £72) and a wireless router connection (WPS connection function required).
A firmware update for existing FTC4 stock is also required and this update may be carried out using the SD function within FTC4.
The following launch pack information “MELCloud for Ecodan” contains the following and is attached to this email.
1) - Declaration of Conformity
2) - PAC-WF010-E Installation Manual
3) - MELCloud User Manual
4) - Product Information sheet
5) - MELCloud Sales Leaflet
6) - Introductory Presentation
7) - FTC4 Firmware Update and Instructions
The first 5 in this list are also now on the Digital Library www.library.mitsubishielectric.co.uk
Items 4 and 5 are also available as hard copy to give to Installers and End Users and can be ordered through your usual literature channels.
Volgens mij heb ik FTC5 als versie , maar ik kan me vergissen.
Ach, ik maak me er niet druk over, ik gebruik melcloud alleen voor de functies die wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

koevlaas2 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:38:
[...]

Volgens mij heb ik FTC5 als versie , maar ik kan me vergissen.
Ach, ik maak me er niet druk over, ik gebruik melcloud alleen voor de functies die wel werken.
Kun je op je display van je binnenunit wél de geleverde energie uitlezen?
Dat verhaal van firmware kan mogelijk zijn als de binnen en buitenunit bij elkaar gesprokkeld zijn natuurlijk.

Maar een software update kan niet zo ingewikkeld zijn, als je de software te pakken kan krijgen.
Ik dat geval is Alklima wel een Mitsubishi contact, en een klant is een klant.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:07:
[...]

Kun je op je display van je binnenunit wél de geleverde energie uitlezen?
Dat verhaal van firmware kan mogelijk zijn als de binnen en buitenunit bij elkaar gesprokkeld zijn natuurlijk.

Maar een software update kan niet zo ingewikkeld zijn, als je de software te pakken kan krijgen.
Ik dat geval is Alklima wel een Mitsubishi contact, en een klant is een klant.
Ja, verder werkt alles zoals bij de andere bezitters.
Ook werkt de Ecodan verder best goed, geen klachten hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:14:
[...]

Ja, verder werkt alles zoals bij de andere bezitters.
Ook werkt de Ecodan verder best goed, geen klachten hierover.
Ik heb Mitsubishi een tijd als klant gehad (tot een jaar terug) en als ze ergens voor staan dan is het wel hun werknemers, hun afnemers en kwaliteit. Als ik jou was zou ik een Engelse email sturen naar bijv UK of richting hoofdkantoor en dan ben ik eigenlijk 100% zeker dat je correcte feedback krijgt. Alklima zijn gewoon azijnpissers in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-09 16:46
Versandkosten und Bearbeitungsgebühren € 480.00 naar netherlands

Nieuw tarief Confort Market

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
arnnold schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:14:

In Spanje weer € 395,- ik heb begin deze week nog gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba

Voor welk produkt?
Voor Pana Mono 5kW of 6kW krijg ik zonder inlog
Versandkosten und Bearbeitungsgebühren 238.80 €
voor 2 st 300 €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Voor de Pana Mono 5 Vreemd dat jij een andere prijs ziet verschijnen
Domba schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:37:
[...]

Voor welk produkt?
voor 2 st 300 €

[ Voor 8% gewijzigd door arnnold op 04-10-2016 22:42 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De pana kan je gewoon in nederland bestellen, bij een dealer :) CM is dat ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
arnnold schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:41:
Voor de Pana Mono 5 Vreemd dat jij een andere prijs ziet verschijnen
[...]
Geen idee, hier het screentje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
koevlaas2 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:34:
[...]

In Spanje weer € 395,- ik heb begin deze week nog gekeken.
In Spanje mag je het vervoer ook zelf regelen. Wellicht interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
develdonk schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:31:
[...]

Ze hadden toch al eerder aangegeven totaal geen ondersteuning te geven aan units uit het buitenland?
Ze zullen je zeker kunnen helpen met een firmware update, maar dat willen ze gewoon niet.
Ze zien je niet als partij om garantie, of volledige ondersteuning aan te leveren.

En dat er een aparte firmware kan bestaan, speciaal voor sommige landen, is zeker wel mogelijk.
Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar het is zeker geen kaasverhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Oxellaar schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 07:01:
[...]

En dat er een aparte firmware kan bestaan, speciaal voor sommige landen, is zeker wel mogelijk.
Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar het is zeker geen kaasverhaal.
Wat zou er anders moeten zijn aan een firmware voor verschillende landen....En wie zou zo een aparte firmware moeten schrijven dan bij Alklima bv. .... 8) Die expertise hebben ze niet in huis en hebben ze ook niet ingehuurd, die zekerheid kan ik je geven. Kom op zeg het is gewoon een kulverhaal om van je af te zijn.

Zelfde verhaal en offtopic....Ik heb schade aan mijn nieuwe camper door rijwind. Bel ik gisteren de dealer op....weet je wat die zei: "kun je dat niet opgeven aan je camper verzekering want bij rijwind kunnen ook rukwinden zitten"....... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 10:11
Het blijft een lastig verhaal, en los van alle onderbuikgevoelens en onze mening vraag ik me af hoe het feitelijk zit.

In geval van problemen moet je je melden bij de verkopende partij, in dit geval dus de Spaanse webshop.

Ik kan me goed voorstellen dat een NL Importeur haar handen aftrekt van producten die in het buitenland gekocht zijn.

De Importeur maakt haar marge over producten die via NL verhandeld worden, maar kan zich niet de problemen van de hele wereld op haar hals halen, of de importeur moet hiervoor financiëel gecompenseerd worden door Mitsubishi.

Dit gebeurt immers ook met telefoons en auto's.

Ik vraag me ook af wat Mitsubishi hier zelf van zegt.

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 05-10-2016 07:56 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeter85
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-08 17:19
Domba schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:37:
[...]

Voor welk produkt?
voor 2 st 300 €
Ik krijg ook 238.80 verzendkosten te zien. Sterker nog, dat heb ik er 2 weken geleden voor betaald. Nu wachten op de 5 kW panasonic mono :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Willie Wortel schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 07:22:
[...]

Wat zou er anders moeten zijn aan een firmware voor verschillende landen....En wie zou zo een aparte firmware moeten schrijven dan bij Alklima bv. .... 8) Die expertise hebben ze niet in huis en hebben ze ook niet ingehuurd, die zekerheid kan ik je geven. Kom op zeg het is gewoon een kulverhaal om van je af te zijn.

Zelfde verhaal en offtopic....Ik heb schade aan mijn nieuwe camper door rijwind. Bel ik gisteren de dealer op....weet je wat die zei: "kun je dat niet opgeven aan je camper verzekering want bij rijwind kunnen ook rukwinden zitten"....... 8)7
Bij ons op het werk zijn door Samsung in Korea speciale firmware versies geschreven.
Dat ging om een specifiek probleem met koelen en daar is keurig een oplossing voor gekomen.
Ook worden door de importeur soms firmware versies gewijzigd op onderdelen of complete systemen, die een langere tijd op voorraad hebben gelegen.
Ook doe ik het soms bij het in bedrijf zetten van een nieuw systeem.
Je kan anders firmware conflicten krijgen bij het uitwisselen van spare party, of zoals hier tussen binnen en buitendeel.
Misschien heeft de Spaanse leverancier dat niet gedaan. Is daar al navraag gedaan?

Alklima zal een firmware niet zelf schrijven.
Maar zoals ik al zei, ze hadden eerder al aangegeven dat ze geen ondersteuning geven.
Dat begrijp ik maar deels, maar het was al bekend.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 05-10-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Rol-Co schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:46:
[...]

De pana kan je gewoon in nederland bestellen, bij een dealer :) CM is dat ieder geval niet.
Vast, maar lukt dat ook tegen een vergelijkbare prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 07:55:
Het blijft een lastig verhaal, en los van alle onderbuikgevoelens en onze mening vraag ik me af hoe het feitelijk zit.

In geval van problemen moet je je melden bij de verkopende partij, in dit geval dus de Spaanse webshop.

Ik kan me goed voorstellen dat een NL Importeur haar handen aftrekt van producten die in het buitenland gekocht zijn.

De Importeur maakt haar marge over producten die via NL verhandeld worden, maar kan zich niet de problemen van de hele wereld op haar hals halen, of de importeur moet hiervoor financiëel gecompenseerd worden door Mitsubishi.

Dit gebeurt immers ook met telefoons en auto's.

Ik vraag me ook af wat Mitsubishi hier zelf van zegt.
Willie Wortel schreef het ooit, als je met je Renault in Frankrijk stilstaat helpt de dealer je gewoon onder garantie, dealerschap houdt namelijk in dat je garantie gevallen van waar dan ook gewoon afhandelt.
Alklima moet als het erop aan komt ook helpen, als importeur zijnde heb je niet alleen de lusten, maar soms ook lasten.

Is er echt iets groots mis met het apparaat dan helpt Instaladora Termica je ook wel, Albert heeft een keer een hoofdcontroller omgeruild dacht ik en dit was geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:42
Sinds gisteren middag heb ik de Panasonic 9KW monobloc middels de WAR regeling aan gezet.
Goede maand geleden al wat test runs gedaan van enkele uren die prima gingen.

Het afgifte systeem is een kleine 100m2 vloerverwarming (HT open verdeler) en 4000watt aan hoog temperatuur radiatoren die continue openstaan (garage, keuken en badkamer). Daarnaast nog een aantal met thermostaat knoppen uitgeruste radiatoren op de boven etages.

Wat ik al snel merkte, en wat natuurlijk logisch is, is dat wanneer de na-regeling zorgt dat de woonkamer/eetkamer groepen dicht gezet worden (65m2) de unit gaat pendelen. Dit met een WAR instelling die goed werkte met die groepen open.
Deze WAR was 35 graden (-5) - 29 graden (+15).
Gedurende 18 uren lang heeft deze netjes op 600-700watt geprutteld (ongeveer 20% max capaciteit) dus dikke prima.
Een uurtje geleden kwam de zon goed in de woonkamer en liep de temperatuur logischerwijs op, de groepen liepen dicht en het pendelen begon.
Omdat ik niet thuis ben heb ik even aan de vrouw des huizes gevraagd de 29 graden (+15) aan te passen naar 35 graden. Dan blijft de WP tenminste gewoon doorwerken en zakken de andere ruimtes niet in temperatuur.

Waarschijnlijk kom ik straks op een 32/33 graden als minimale aanvoer temperatuur met de na geregelde groepen dicht. Het word nog even puzzelen hoe ik voorkom dat die ruimtes dan te warm worden, al zijn daar ook slecht(er) geïsoleerde ruimtes bij die niet beïnvloed worden door de zon.

Wellicht toch een (kamer)thermostaat in 1 van de niet na geregelde ruimtes om de WP buiten de WAR om te laten stoppen. Zo had ik immers ook de Gas CV setup.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:56:
[...]

Willie Wortel schreef het ooit, als je met je Renault in Frankrijk stilstaat helpt de dealer je gewoon onder garantie, dealerschap houdt namelijk in dat je garantie gevallen van waar dan ook gewoon afhandelt.
Alklima moet als het erop aan komt ook helpen, als importeur zijnde heb je niet alleen de lusten, maar soms ook lasten.

Is er echt iets groots mis met het apparaat dan helpt Instaladora Termica je ook wel, Albert heeft een keer een hoofdcontroller omgeruild dacht ik en dit was geen probleem.
Dat Renault dit zo goed geregeld heeft is geregeld door Renault, en niet door de lokale franse dealer.

Hier worden nogal wat verwijten gemaakt richting Alklima, maar misschien kunnen hun er wel niets aan doen.

Als Mitsubishi deze kosten niet vergoed zou Alklima toch gek zijn alle storingen op te lossen van geïmporteerde warmtepompen :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

LittleTycoon schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:37:
[...]

Nee, dat lukt niet. De netto inkoopprijzen zijn ook hoger door de weinige doorloop in NL tov Frankrijk en Spanje. Dit komt natuurlijk voor een groot deel omdat wij hier zo graag CV ketels als standaard verwarming hadden. Het zal ooit nog wel bijtrekken, maar dat is nu zeker niet het geval. Comfortklimaat betrekt ze ook niet van Panasonic NL, dus ook parallelimport. De prijs zit tussen de franse prijs+verzenden en de Comfortklimaat+verzenden in. Right in the middle. Maar dan heb je wel een NL Panasonic apparaat en dus ook NL garantie. Nu weet ik uit "zeer betrouwbare bron" wat die inkoopprijzen zijn. Een dealer wil ook nog iets verdienen en als deze genoegen neemt met de prijs van "wat koperkoppelingen"... En dan ook nog garantie moet geven op het moment dat....mennn. Hij kan er niets aan doen dat Panasonic NL de inkoopprijzen zo vast stelt. Laten we het omdraaien. Zouden jullie een apparaat van 3500 euro willen leveren, de garantie en ondersteuning op je nemen voor de winst ter grootte van een goeie fles wijn? Als we over enorme omzetten en aantallen hebben, wellicht. Maar ipv 5x te mailen en vervoer te regelen, kan de installateur ook 2 uurtjes gaan sleutelen. Heeft ie ook 2x 45 euro ex, zonder gezeur achteraf. Het risico op gezeur achteraf is zowieso groter aangezien we hier met tweakers te maken hebben die het apparaat helemaal tot op het naadje laten gaan. Voor de rest: In France kopen? Gaat iedereen hier echt prima af, wees dan flink en haal daar dan ook garantie en ondersteuning. Just my two cents.
Grolsch schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:22:
[...]

Dat Renault dit zo goed geregeld heeft is geregeld door Renault, en niet door de lokale franse dealer.

Hier worden nogal wat verwijten gemaakt richting Alklima, maar misschien kunnen hun er wel niets aan doen.

Als Mitsubishi deze kosten niet vergoed zou Alklima toch gek zijn alle storingen op te lossen van geïmporteerde warmtepompen :?
Zonder er een hele discussie op te willen nahouden:
Het is nogal een verschil. Een auto is een vervoersmiddel. Daarop zit garantie, immers de auto brengt je eventueel tot in Frankrijk, alwaar de panne kan ontstaan. Logisch dat de NL dealer daar geen service verleent maar dit wereldwijd (of op Europees niveau dan) is geregeld dat de Franse dealer dit oppakt.

Anders is het met een warmtepomp. Deze is gemaakt om ergens VAST te staan en niet een vervoersmiddel. Dat je het leuk vind om het apparaat in Frankrijk/Spanje te kopen omdat het daar nou eenmaal goedkoper in de markt is gezet (massa/hogere aantallen) snap ik helemaal. Echter daarna ga je het in NL aansluiten. je besluit zelf het apparaat over de grens te trekken 700-2000km verderop. Dit heb je gedaan uit economische redenen om de NL importeur te omzeilen. Alleen al om dat punt zou ik als importeur ook zeggen ammehoela. Maar goed, het apparaat is niet echt een permanent verplaatsbaar iets (althans normaliter niet). Daarom is pechhulp aan een auto in Frankrijk iets heel anders.

Volgens mij is allesomvattend: Had de klant een keuze? Ja, hij had de keuze om NL ondersteuning te krijgen door te kopen van de (helaas in dit geval) duurdere NL dealer. Hij heeft echter de keuze gemaakt om dit in Frankrijk te kopen en alhoewel dat dus finacieel voordeel oplevert, heeft dat ook wat minder toegankelijke ondersteuning. Voor een tweaker moet dat allemaal geen probleem zijn...toch?

Just my three cents. :)
alberthakvoort schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:51:
Vandaag maar eens mijn Sonoff (ESP8266) uitgebreid met 2x DS18B20. Met het relay kan ik de groepen aansturen van de beneden verdieping.

[afbeelding]

En uiteraard de aanvoer/retour temperatuur in de gaten houden

[afbeelding]
Kijk es aan: daar heb je het al, geknutsel met draden en een printje. We zijn hier nou eenmaal Tweakers. Het gaat vaak goed, maar als het dan POEF! zegt dan moet de NL dealer het maar weer oplossen. Voor de winst van een fles rode wijn, halve dag emailen en bellen. Ticket aanmaken, reageren op mail, omschrijven, oplossing bieden, testen, eventueel opsturen en weer in ontvangst nemen. Dan snap ik best dat ze zeggen, laat mij maar 2 uurtjes werken a 45 p/u.

Nogmaals het is geen aanval op het daadwerkelijke geknutsel, heel goed dat we het hier allemaal doen en delen, echter probeer mijn verhaal dan ook te begrijpen. Zou jij als dealer al die moeite daarvoor willen doen? Klant koopt ergens anders en klopt dan bij jou aan voor garantie.

Tot slot, ik heb een aantal gezinnen heel gelukkig gezien met hun warmtepomp, geinstalleerd en wel tegen 6K. Hartstikke blij, met de standaard instellingen, zonder getweak. Keurig hulp en uitleg bij ingebruikneming gekregen en subsidieaanvraag mee ingevuld. Zij blij, installateur ook blij. Zo kan het ook, maar dat zijn geen tweakers. Grosso modo heeft dat hier niet nodig en wenst daar dus ook niet additioneel voor te betalen. Kan ook. Je hebt hierin namelijk....keuze. Garantie/ondersteuning ff in het Frans/Spaans mailen, hier debatteren...En dan kom je echt weer een heel eind verder.

[ Voor 86% gewijzigd door hautessa op 05-10-2016 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 20:28
Vandaag maar eens mijn Sonoff (ESP8266) uitgebreid met 2x DS18B20. Met het relay kan ik de groepen aansturen van de beneden verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ckIvsMR.png

En uiteraard de aanvoer/retour temperatuur in de gaten houden

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rVCWTkn.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:22:
[...]

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik lees namelijk meld je maar in Spanje, dit zou geen zin hebben als e.e.a. niet kan, dus ze willen me niet helpen is mijn conclusie.

De hele warmte en energiemeter registreerde trouwens niets meer waarschijnlijk omdat ik in het menu beide op 1000 imp per KWH/ warmte eenheid had gezet. Ik heb de wijziging(en) terug gedraaid en zal zo even kijken of de registratie op het display weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:37:
[...]

Ik denk van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:01:
[...]

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik lees namelijk meld je maar in Spanje, dit zou geen zin hebben als e.e.a. niet kan, dus ze willen me niet helpen is mijn conclusie.

De hele warmte en energiemeter registreerde trouwens niets meer waarschijnlijk omdat ik in het menu beide op 1000 imp per KWH/ warmte eenheid had gezet. Ik heb de wijziging(en) terug gedraaid en zal zo even kijken of de registratie op het display weer werkt.
Nogmaals, ik denk niet dat Alklima hier iets aan kan doen.

Alklima draagt de titel "Importeur" maar wat is de definitie van "Importeur" :? Ik weet het niet zeker, ik ben geen jurist, maar dit zijn zaken welke Mitsubishi moet regelen / vastleggen.

Alklima is geen filantropische instelling of dochteronderneming van Mitsubishi, dus waarom zouden hun (onbetaald) shit van een ander oplossen :? Omdat ze importeur zijn :?

Het is een ander verhaal als Mitsubishi dit wel geregeld heeft, en Alklima hier dus voor betaald wordt, maar hun verplichtingen niet na komt, maar nogmaals, ik weet er inhoudelijk te weinig van om hier iets serieus op te zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 05-10-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

Grolsch: Alklima is geen filantropische instelling. Amen!

Ik ga het ze morgen vragen. Ze staan op de energievakbeurs te Den Bosch. Best interessant, Panasonic staat er ook. Eigenlijk nog veel meer interessante stands. Oh ja. Spoordeelwinkel: 19 euro retour inkl lunch bij La Place! Nog meer tweaker tjes die van plan waren om ernaar toe te gaan?

[ Voor 9% gewijzigd door hautessa op 05-10-2016 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 20:28
Ik merk dat ik last heb van "thermische trek" in mijn boiler. (Als de verwarming wordt gebruikt).

Wat is dan de beste oplossing? Terugslagklep(pen)? Of een 2 weg klep op de retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
alberthakvoort schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:15:
Ik merk dat ik last heb van "thermische trek" in mijn boiler. (Als de verwarming wordt gebruikt).

Wat is dan de beste oplossing? Terugslagklep(pen)? Of een 2 weg klep op de retour?
Thermische trek heb je eigenlijk alleen als je 3wegklep open staat, deze gaat na boiler verwarmen weer in de verwarmingstand (b) en daarmee is het circuit afgesloten. Bij mij werkt dit uitstekend.

Sluit je 3wegklep wel helemaal af ?

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 05-10-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hautessa schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:14:
Grolsch: Alklima is geen filantropische instelling. Amen!

Ik ga het ze morgen vragen. Ze staan op de energievakbeurs te Den Bosch. Best interessant, Panasonic staat er ook. Eigenlijk nog veel meer interessante stands. Oh ja. Spoordeelwinkel: 19 euro retour inkl lunch bij La Place! Nog meer tweaker tjes die van plan waren om ernaar toe te gaan?
Door het importeurschap opzich te nemen is Alklima gebonden alle in het land van importeurschap geinstalleerde systemen te supporten, daar ben je nu eenmaal importeur voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

Voorbeeld: comfortklimaat die zich als nl webwinkel er niet bij verteld dat ze eigenlijk geen NL apparaten verkoopt, althans niet door Panasonic NL geleverde... nou dat is mooi. Dan hoef je ook geen importeur meer te zijn. Heb je toch geen brood meer als zij hun apparaten ergens anders buitenom Panasonic NL halen en dan wel gratis de ondersteuning en garantie willen.. omdat ze nou eenmaal de importeur zijn van dat land terwijl ze om de oren worden geslagen met defecten uit parallelimport.

Dan hebben we binnenkort geen officiële importeurs meer over. Terwijl ik dit type denk ik, eigenlijk te gek voor woorden.

Maar goed. Ze zijn hun dan ook spuugzat. De telefoon (bijna) nooit opnemen en dan krijgen zij daar boze telefoontjes op het hoofdkantoor. Alleen al die mensen te woord moeten staan omdat ze "buitenom" gaan is al erg. Laat staan ondersteuning. Dat doen ze dus ook pertinent niet: u moet bij de partij zijn die u heeft geleverd is het nette antwoord.

Zowieso gaat de service nooit rechtstreeks via Panasonic. Ze hebben 3 groothandels/verdelers en die verlenen in opdracht van Panasonic de service. Zelf hebben ze geen monteurs of busjes rijden. Rechtstreeks: Nee dus.
Nu weet ik het antwoord van die groothandels/verdelers ook al wel: bij welke NL dealer heeft u dit apparaat gekocht? Ok. Comfortklimaat is geen dealer van ons, het is parallel import, dus wij verlenen ook geen service. Ik heb het ze persoonlijk gevraagd, nee was het antwoord. Verder hadden ze wel een mening over CK, maar dat weten we allemaal wel.

[ Voor 14% gewijzigd door hautessa op 05-10-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Ik snap het verhaal over Aklima van beide kanten wel. Maar ze zijn inderdaad importeur en daar horen een aantal taken bij.
Betreft aankoop in Frankrijk of Spanje het is geen verschil van een paar honderd euro zoals hierboven maar 1100 euro in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

En dat ligt weer aan de afzet. Als de importeur in F of S er op jaarbasis 1000 koopt van het hoofdkantoor in Japan of zoals in NL 50 das nog al een verschil.

Als je 50 units hier in 1x koopt weet ik zeker dat je een betere prijs krijgt dan uit F. Meer apparaten tegen minder marge. Precies zoals ze dat in F of S doen.

Het zit em in de afzet hier. Gasketels gasketels gasketels. Ik heb op vakantie daar nog nooit ene gasketel gezien. Het zit em ook in de totaalimport van "klimaatsystemen" waar deze tak onder valt. Airco's. In ieder huis/appartement minstens 1 aanwezig. Rij hier es langs... bijna een premium product.

Als je toch al 1000 Airco's importeert, kan er ook nog wel wat extra korting bij een kleiner aantal wp. Het gaat allemaal om volumes... een airco of wp is dezelfde afdeling.

Dit is echt het laatste wat IK hierover schrijf, dwalen te ver af van het hoofdtopic.

P.s. kijk es wat een intergas of nefit keteltje kost in F of S. Als je ze al vind. Ben ik benieuwd als je die prijzen vergelijkt met warmteservice nl. Eigenlijk weet ik het antwoord al. Precies! 8)

Ff snel via google:

http://www.ecoclimagroup....s_intergas-sin_termostato

https://m.warmteservice.n...-23%2C4-kW-CW4/p/13754199

[ Voor 24% gewijzigd door hautessa op 05-10-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

Ga eens in NL naar de Chinees en zeg dat je voor 6 (ZES!!!) euro graag wil:

Een voorgerecht: Loempia of Soep
Een hoofdgerecht: Babi Pangang, Foe Yong Hai whatever
Nasi of Bami
Een ijsje, koffie of thee
Een halve fles wijn erbij.

In Spanje KAN het, hier KAN het hooooooooooooooooogstwaarschijnlijk niet.

1 ding verzeker ik je: gegarandeerd hilarisch!

Bewijsmateriaal:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lyuioauyh92cr.jpg

Ga eens hier naar Hertz of Avis en zeg dat je voor 10 dagen een huurauto wil voor 0,21ct del dia of 2,09 (twee-euro-en-negen-cent) totaal voor 10 dagen. In Spanje KAN het, hier hooooooogstwaarschijnlijk niet.

Bewijsmateriaal:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yrveyaewpki3p.jpg

p.s. Het waren gewoon normale heerlijke porties, iedere avond afgeladen vol en ik kreeg van het verhuurbedrijf een frisse 8000km op de teller new Fiat 500 mee!

Catch my point? Afzetvolumes Afzetvolumes Afzetvolumes

[ Voor 14% gewijzigd door hautessa op 05-10-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
schiet mij maar lek. Ik zie nu ook € 238,80
maar bestel ik voor 215 euries spullen erbij ( wifi en steunen) gaan de verzendkosten weer over de kop naar € 480,--

[ Voor 19% gewijzigd door arnnold op 05-10-2016 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30
Ik heb een ketel en een WP par aangesloten en ik merkte dat ook de verwarming en dan vooral de bovenverdieping ook warm werd als de WP de boiler ging opwarmen en dus kwam de boiler maar langzaam op temperatuur. Ik heb een driewegklep en via een kruisstuk twee kortsluitingen met op druk te regelen kleppen gemonteerd en de kleppen proefondervindelijk geregeld. Met een klok regel ik dat als de Wp aan is met dezelfde klok de driewegklep ook naar de WP open is en anders om natuurlijk.
Op de foto is het wat lastig te vinden maar een zoekplaatje is ook wel leuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O3F1dttfp1B4KwmI1ZRCIVdN/full.jpg
alberthakvoort schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:15:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

arnnold schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:16:
[...]
Een logische verklaring van dit wisselende gebeuren.
Dan zitten ze midden in een bepaalde webbestelling voor "een klant" uit NL. Ze werken niet met een kortingscode maar passen gewoon het item prijsje aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
hautessa schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:07:
Ga eens in NL naar de Chinees en zeg dat je voor 6 (ZES!!!) euro graag wil:

Een voorgerecht: Loempia of Soep
Een hoofdgerecht: Babi Pangang, Foe Yong Hai whatever
Nasi of Bami
Een ijsje, koffie of thee
Een halve fles wijn erbij.

In Spanje KAN het, hier KAN het hooooooooooooooooogstwaarschijnlijk niet.

Bewijsmateriaal:
[afbeelding]

Ga eens hier naar Hertz of Avis en zeg dat je voor 10 dagen een huurauto wil voor 0,21ct del dia of 2,09 (twee-euro-en-negen-cent) totaal voor 10 dagen. In Spanje KAN het, hier hooooooogstwaarschijnlijk niet.

Bewijsmateriaal:
[afbeelding]

p.s. Het waren gewoon normale heerlijke porties, iedere avond afgeladen vol en ik kreeg van het verhuurbedrijf een frisse 8000km op de teller new Fiat 500 mee!

Catch my point? Afzetvolumes Afzetvolumes Afzetvolumes
Ik geef de chinees altijd 60 cent en zeg: Laat de rest maar zitten ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

arnnold schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:16:
[...]

maar bestel ik voor 215 euries spullen erbij ( wifi en steunen) gaan de verzendkosten weer over de kop naar € 480,--
Dan komt het boven een bepaald gewicht of worden het meerdere colli, dan gaat het x2.

Pagina: 1 ... 70 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic