Nee, dat lukt niet. De netto inkoopprijzen zijn ook hoger door de weinige doorloop in NL tov Frankrijk en Spanje. Dit komt natuurlijk voor een groot deel omdat wij hier zo graag CV ketels als standaard verwarming hadden. Het zal ooit nog wel bijtrekken, maar dat is nu zeker niet het geval. Comfortklimaat betrekt ze ook niet van Panasonic NL, dus ook parallelimport. De prijs zit tussen de franse prijs+verzenden en de Comfortklimaat+verzenden in. Right in the middle. Maar dan heb je wel een NL Panasonic apparaat en dus ook NL garantie. Nu weet ik uit "zeer betrouwbare bron" wat die inkoopprijzen zijn. Een dealer wil ook nog iets verdienen en als deze genoegen neemt met de prijs van "wat koperkoppelingen"... En dan ook nog garantie moet geven op het moment dat....mennn. Hij kan er niets aan doen dat Panasonic NL de inkoopprijzen zo vast stelt. Laten we het omdraaien. Zouden jullie een apparaat van 3500 euro willen leveren, de garantie en ondersteuning op je nemen voor de winst ter grootte van een goeie fles wijn? Als we over enorme omzetten en aantallen hebben, wellicht. Maar ipv 5x te mailen en vervoer te regelen, kan de installateur ook 2 uurtjes gaan sleutelen. Heeft ie ook 2x 45 euro ex, zonder gezeur achteraf. Het risico op gezeur achteraf is zowieso groter aangezien we hier met tweakers te maken hebben die het apparaat helemaal tot op het naadje laten gaan. Voor de rest: In France kopen? Gaat iedereen hier echt prima af, wees dan flink en haal daar dan ook garantie en ondersteuning. Just my two cents.
Grolsch schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:22:
[...]
Dat Renault dit zo goed geregeld heeft is geregeld door Renault, en niet door de lokale franse dealer.
Hier worden nogal wat verwijten gemaakt richting Alklima, maar misschien kunnen hun er wel niets aan doen.
Als Mitsubishi deze kosten niet vergoed zou Alklima toch gek zijn alle storingen op te lossen van geïmporteerde warmtepompen

Zonder er een hele discussie op te willen nahouden:
Het is nogal een verschil. Een auto is een vervoersmiddel. Daarop zit garantie, immers de auto brengt je eventueel tot in Frankrijk, alwaar de panne kan ontstaan. Logisch dat de NL dealer daar geen service verleent maar dit wereldwijd (of op Europees niveau dan) is geregeld dat de Franse dealer dit oppakt.
Anders is het met een warmtepomp. Deze is gemaakt om ergens VAST te staan en niet een vervoersmiddel. Dat je het leuk vind om het apparaat in Frankrijk/Spanje te kopen omdat het daar nou eenmaal goedkoper in de markt is gezet (massa/hogere aantallen) snap ik helemaal. Echter daarna ga je het in NL aansluiten. je besluit zelf het apparaat over de grens te trekken 700-2000km verderop. Dit heb je gedaan uit economische redenen om de NL importeur te omzeilen. Alleen al om dat punt zou ik als importeur ook zeggen ammehoela. Maar goed, het apparaat is niet echt een permanent verplaatsbaar iets (althans normaliter niet). Daarom is pechhulp aan een auto in Frankrijk iets heel anders.
Volgens mij is allesomvattend:
Had de klant een keuze? Ja, hij had de keuze om NL ondersteuning te krijgen door te kopen van de (helaas in dit geval) duurdere NL dealer. Hij heeft echter de
keuze gemaakt om dit in Frankrijk te kopen en alhoewel dat dus finacieel voordeel oplevert, heeft dat ook wat minder toegankelijke ondersteuning. Voor een tweaker moet dat allemaal geen probleem zijn...toch?
Just my three cents.

Kijk es aan: daar heb je het al, geknutsel met draden en een printje. We zijn hier nou eenmaal Tweakers. Het gaat vaak goed, maar als het dan POEF! zegt dan moet de NL dealer het maar weer oplossen. Voor de winst van een fles rode wijn, halve dag emailen en bellen. Ticket aanmaken, reageren op mail, omschrijven, oplossing bieden, testen, eventueel opsturen en weer in ontvangst nemen. Dan snap ik best dat ze zeggen, laat mij maar 2 uurtjes werken a 45 p/u.
Nogmaals het is geen aanval op het daadwerkelijke geknutsel, heel goed dat we het hier allemaal doen en delen, echter probeer mijn verhaal dan ook te begrijpen. Zou jij als dealer al die moeite daarvoor willen doen? Klant koopt ergens anders en klopt dan bij jou aan voor garantie.
Tot slot, ik heb een aantal gezinnen heel gelukkig gezien met hun warmtepomp, geinstalleerd en wel tegen 6K. Hartstikke blij, met de standaard instellingen, zonder getweak. Keurig hulp en uitleg bij ingebruikneming gekregen en subsidieaanvraag mee ingevuld. Zij blij, installateur ook blij. Zo kan het ook, maar dat zijn geen tweakers. Grosso modo heeft dat hier niet nodig en wenst daar dus ook niet additioneel voor te betalen. Kan ook. Je hebt hierin namelijk....
keuze. Garantie/ondersteuning ff in het Frans/Spaans mailen, hier debatteren...En dan kom je echt weer een heel eind verder.
[
Voor 86% gewijzigd door
hautessa op 05-10-2016 18:34
]