Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.081 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 18:03:
[...]

Ik zou het knap vinden als je met dat vermogen aan vvw nog 3400 kWh weg stookt aan verwarming, even simpel:
4 maanden verwarmen is 122 dagen x 24h = 2928h
Dus je kan dan 4 maanden aan 1 stuk 1160W continue verbruiken met de warmtepomp, no way.....veel minder.
Ik hoop dat je redenatie, welke logisch klinkt, bewaarheid zal worden. Je denkt serieus dat ZLTV zoveel efficienter zal zijn dan mijn huidige gas-cv-radiatoren installatie ?
Je aanname van 4 maanden gaat vrees ik mank. nov/dec/jan/feb is bij mij 59% van het jaar verbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2016 19:34 . Reden: Aanvulling 58% van jaarverbruik in die 4 maanden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 19:27:
[...]

Ik hoop dat je redenatie, welke logisch klinkt, bewaarheid zal worden. Je denkt serieus dat ZLTV zoveel efficienter zal zijn dan mijn huidige gas-cv-radiatoren installatie ?
Joh, je mond hangt straks op je knieën :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Met een regelaar (hpm) kun je Panasonic wp's zo aansturen dat vl temperatuur wordt aangepast bij afwijking ruimtetemperatuur vs gewenste temperatuur. Naast temp sensor moet je een zgn. Potentiometer (gewenste temp) aansluiten. Domme vraag: Zit zoiets in een standaard (slimme) thermostaat dus aan te sluiten op wp, of is dit apart. Als ik op internet zoek dan krijg ik links naar allerlei industriële toepassingen. Ik zoek eigenlijk gewoon een thermostaat die dit heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 19:27:
[...]

Je aanname van 4 maanden gaat vrees ik mank. nov/dec/jan/feb is bij mij 59% van het jaar verbruik.
Met de gegevens die jij schrijft woon je straks op een soort steengrill ;) bij de start zal het wel wat verbruik geven maar als die steengrill op temperatuur is heb je maar weinig nodig om dat warm te houden met 30-35 graden. Warmtepomp gaat op een laag pitje en zelfs af en toe uit gok ik.

Of je moet echt in een schuur wonen, maar daar ging ik niet van uit.

Ow een edit:
Neem je 6 maanden :) , dan nog is het bijna 800W voor 6 maanden lang en 24/7 , ik ga het niet geloven.
Ik denk dat je een 1700-2300 kWh verstookt.

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 30-09-2016 19:46 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 19:40:
[...]

Met de gegevens die jij schrijft woon je straks op een soort steengrill ;) bij de start zal het wel wat verbruik geven maar als die steengrill op temperatuur is heb je maar weinig nodig om dat warm te houden met 30-35 graden. Warmtepomp gaat op een laag pitje en zelfs af en toe uit gok ik.

Of je moet echt in een schuur wonen, maar daar ging ik niet van uit.

Ow een edit:
Neem je 6 maanden :) , dan nog is het bijna 800W voor 6 maanden lang en 24/7 , ik ga het niet geloven.
Ik denk dat je een 1700-2300 kWh verstookt.
De gemiddelde binnentemperatuur t.o.v. de gemiddelde buitentemperatuur zal in principe niet veranderen, ik zie om die reden geen echte reden waarom het substantieel lager zou moeten worden. Maar misschien zie ik iets ove het hoofd ?
De enige manier waarop het naar mijn idee zou kunnen is dat door een substantieel lagere aanvoertemperatuur, lager dan 30-35, de COP relatief heel erg goed zou worden. Het water in het systeem is al bijna 1m3.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je hebt toch veel meer vermogen in je kamer met de vvw? Dus kan je met een hele lage temperatuur af, waarschijnlijk is tot 0 graden buiten de 30 graden water temperatuur al te hoog voor continue, hier ging het al met 25-27 graden water.
Resultaat, wp toert flink terug met een laag verbruik, hoge COP.
Het is ook heel anders verwarmen, meer continue en weinig aan uit of hoger lager, dat heeft niet heel veel zin op een lage temperatuur aan water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 20:18:
Je hebt toch veel meer vermogen in je kamer met de vvw? Dus kan je met een hele lage temperatuur af, waarschijnlijk is tot 0 graden buiten de 30 graden water temperatuur al te hoog voor continue, hier ging het al met 25-27 graden water.
Resultaat, wp toert flink terug met een laag verbruik, hoge COP.
Het is ook heel anders verwarmen, meer continue en weinig aan uit of hoger lager, dat heeft niet heel veel zin op een lage temperatuur aan water.
Daar ben ik me wel van bewust, continu vs aan/uit, maar ben jij dan beter uitgekomen dan 2 x m3 verbruik = kWh verbruik cq. realiseer je voor verwarming een hogere cop dan 4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 20:22:
[...]

Daar ben ik me wel van bewust, continu vs aan/uit, maar ben jij dan beter uitgekomen dan 2 x m3 verbruik = kWh verbruik cq. realiseer je voor verwarming een hogere cop dan 4 ?
Met de zwembad warmtepomp heb ik 1 e jaar 1250 kWh en 2e jaar 1400kWh waar normaal een 1000 m3 gas aan verwarming in zit, totaal was 1300 m3 vroeger en sww is een 300 zonder boilers.
Dus 1000 m3 word 1400 kWh hier met een zwp die niet zo'n beste COP haalt waarschijnlijk.
De verwachting is dat ik met de ekowarrior minder ga verbruiken of het zelfde met nog meer comfort, en met name boven en badkamer die inmiddels vvw heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 20:33:
[...]

Met de zwembad warmtepomp heb ik 1 e jaar 1250 kWh en 2e jaar 1400kWh waar normaal een 1000 m3 gas aan verwarming in zit, totaal was 1300 m3 vroeger en sww is een 300 zonder boilers.
Dus 1000 m3 word 1400 kWh hier met een zwp die niet zo'n beste COP haalt waarschijnlijk.
De verwachting is dat ik met de ekowarrior minder ga verbruiken of het zelfde met nog meer comfort, en met name boven en badkamer die inmiddels vvw heeft.
Dat lijkt dan een super SCOP 8000/((1250+1400)/2)=6 voor een niet echt optimale WP. Ik ben benieuwd, je hebt in diezelfde periode niet heel veel isolatie maatregelen getroffen die de boel kunnen vertroebelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 20:44:
[...]

Dat lijkt dan een super SCOP 8000/((1250+1400)/2)=6 voor een niet echt optimale WP. Ik ben benieuwd, je hebt in diezelfde periode niet heel veel isolatie maatregelen getroffen die de boel kunnen vertroebelen ?
2 jaar wel de leidingen geoptimaliseerd , nieuwe vloer verdeler (gesloten)
Maar eerste jaar ook weer meer de pelletkachel aan gehad, 2e jaar bijna niet, niet voor verwarming maar meer voor het vuurtje.
Het blijft bij benadering natuurlijk, sww zat ook in het gas dus kan 50 m3 verschillen.
Vorig jaar ging ik wel laat beginnen met verwarmen omdat het in dec nog 15 graden was :) maar jan tot april zeker aan gestaan 24/7.

Edit:
Overigens een rijtjeshuis 380 m3 bj 88, heeft vloer, dak, spouw isolatie af bouw.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 30-09-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:12
LittleTycoon schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 19:31:
Met een regelaar (hpm) kun je Panasonic wp's zo aansturen dat vl temperatuur wordt aangepast bij afwijking ruimtetemperatuur vs gewenste temperatuur. Naast temp sensor moet je een zgn. Potentiometer (gewenste temp) aansluiten. Domme vraag: Zit zoiets in een standaard (slimme) thermostaat dus aan te sluiten op wp, of is dit apart. Als ik op internet zoek dan krijg ik links naar allerlei industriële toepassingen. Ik zoek eigenlijk gewoon een thermostaat die dit heeft
Een standaard (slimme) kamerthermostaat wordt enkel als aan/uit aangesloten, WP draait nog steeds op eigen profiel in de WP tenminste bij MonoBloc G-serie.

Alleen als je een PAW-HPM1 aansluit via de RS-485 bus op CN-Remote connector ipv van de controller op moederbord, dan kun je een HPMR4 aansluiten op de HPM1

Het je al een systeem diagram nummer (SD-Nr) met HPMtool die er gebruik van kan maken of ben je een "99999" aan het samenstellen?
Je moet wel vrije sensor aansluitingen hebben volgens de handleiding en dan kan je SW-poti in Menu
MSR-GLT aan een circuit koppelen en instellingen aanpassen.

Zo te zien gebruikt de HPMR4 , twee van de 8 PT1000 aansluitingen op de HPM1 waarbij 1 voor de setpoint potmeter (SW-poti) dient.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kan iemand hier wat op aanmerken?

37 graden watertemp ingesteld, en na een uur op 50% met de temperatuur zo in de foto.
Alle 4 de jaga's open, vloer verwarming vol open.
Is 5 graden verschil tussen uit en in goed of moet dit minder zijn (pompsnelhed verhogen) ?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1609/190629/1TFDLsDa.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 21:45:

37 graden watertemp ingesteld, en na een uur op 50% met de temperatuur zo in de foto.
Is 5 graden verschil tussen uit en in goed of moet dit minder zijn (pompsnelhed verhogen) ?

[afbeelding]
Is je aanvoer temperatuur niet veel te hoog, je zit net een paar posts terug te vertellen dat je aan 25- 27c genoeg hebt, ik kan me voorstellen dat je je voeten 'brand' bij deze temperatuur.

Dt van 5c is toch mooi , ik had vorig jaar zo'n 9c maar dit jaar hoop ik op 7c. Ik ga o.a de flow in de vloer verhogen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 22:07:
[...]

Is je aanvoer temperatuur niet veel te hoog, je zit net een paar posts terug te vertellen dat je aan 25- 27c genoeg hebt, ik kan me voorstellen dat je je voeten 'brand' bij deze temperatuur.

Dt van 5c is toch mooi , ik had vorig jaar zo'n 9c maar dit jaar hoop ik op 7c. Ik ga o.a de flow in de vloer verhogen.
Ja inderdaad, maar als ik hem nu op 25 zet gaat hij niet aan :) dat test zo moeilijk.
Voor de vloer only beneden is 25-27 24/7 prima maar jaga's doen niets met 30 graden zonder dbe dus het moet wat hoger en de vloer flow minderen dit jaar.

Flow staat hier op 3,5m, weerstand heb ik weinig met 25mm aan de vloer en daar 3x18mm vol open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 22:17:
[...]

Ja inderdaad, maar als ik hem nu op 25 zet gaat hij niet aan :) dat test zo moeilijk.
Voor de vloer only beneden is 25-27 24/7 prima maar jaga's doen niets met 30 graden zonder dbe dus het moet wat hoger en de vloer flow minderen dit jaar.

Flow staat hier op 3,5m, weerstand heb ik weinig met 25mm aan de vloer en daar 3x18mm vol open.
Da's waar, vandaag was het hier binnen 24,2c nu daalt het hard ivm koude vloer.
Met 25c aanvoer heb je 100 kw vermogen uit de wp, maar in de praktijk gaat deze gewoon niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 22:47:
[...]

Da's waar, vandaag was het hier binnen 24,2c nu daalt het hard ivm koude vloer.
Met 25c aanvoer heb je 100 kw vermogen uit de wp, maar in de praktijk gaat dee gewoon niet aan.
Ik had eigenlijk gehoopt dat hij lager kon moduleren, nu is het altijd 50% wat een 7-800W is ongeveer.
Enige wat ik zou kunnen doen is de max temp verlagen, dan gaat hij nog eens uit wat het stroomverbruik ten goede komt.
Het word ieder geval weer een zoektocht in de mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 23:07:
[...]

Ik had eigenlijk gehoopt dat hij lager kon moduleren, nu is het altijd 50% wat een 7-800W is ongeveer.
Enige wat ik zou kunnen doen is de max temp velagen, dan gaat hij nog eens uit wat het stroomverbruik ten goede komt.
Het word ieder geval weer een zoektocht in de mogelijkheden :)
Het is nu eigenlijk nog niet tijd om te verwarmen, ik wacht hier nog wel wat koudere dagen af.

Even wat anders, zit ik net te googlen zie ik dat je de WP ook kan aansluiten met (een deel) flexibele leiding, dat scheelt een hoop getril dat deze via de pijpen doorgeeft. Had ik eerder moeten weten.
En ik heb een WP gezien die wel erg op mijn Michl lijkt, maar ik kan niet vinden welk merk/origine deze nu is.

Ja, mijn garantie met Michl gaat goed, ik heb uiteindelijk niets gehoord op mijn pissige mail richting de Geschaftführer, maar wel een automatische ontvangstbevestiging gekregen. Vandaag heb ik nog even een vriendelijke reminder gestuurd en hoor ik volgende week niets dan kan ik nog een Duitstalige kennis laten bellen, word dit niets dan rest mij nog 1 ding op ieder forum in DLD mijn eerlijke verhaal vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik merk dat het door "dreunen" van de leiding hier al wat minder word, zaak is om hem goed vrij te hebben liggen en de toerentallen waar het het ergst is te vermijden.
61% bijv is het hier een rare brom, 50 en 90% muis stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Rol-Co schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 21:45:

Delta T van 4C a 5C is ideaal volgens mijn ervaring van afgelopen jaar.
Als het kouder wordt buiten en de wp meer vermogen afgeeft moet de flow omhoog om dezelfde waardes te houden.

De wet van Eric-pv gaat namelijk idd op. uitgebreid getest en goed bevonden hier.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 00:55:
[...]

Delta T van 4C a 5C is ideaal volgens mijn ervaring van afgelopen jaar.
Als het kouder wordt buiten en de wp meer vermogen afgeeft moet de flow omhoog om dezelfde waardes te houden.

De wet van Eric-pv gaat namelijk idd op. uitgebreid getest en goed bevonden hier.
Ja dat zou kunnen, al denk ik dat de flow al aardig hoog is aangezien de dlow meters van de vloer allemaal volluit staan (8 liter/min)
Bij de zwp moest de dlow juist naar beneden om dezelfde water temperatuur te behouden, maar goed dat was geen inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Domba schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 21:02:
[...]

Een standaard (slimme) kamerthermostaat wordt enkel als aan/uit aangesloten, WP draait nog steeds op eigen profiel in de WP tenminste bij MonoBloc G-serie.

Alleen als je een PAW-HPM1 aansluit via de RS-485 bus op CN-Remote connector ipv van de controller op moederbord, dan kun je een HPMR4 aansluiten op de HPM1

Het je al een systeem diagram nummer (SD-Nr) met HPMtool die er gebruik van kan maken of ben je een "99999" aan het samenstellen?
Je moet wel vrije sensor aansluitingen hebben volgens de handleiding en dan kan je SW-poti in Menu
MSR-GLT aan een circuit koppelen en instellingen aanpassen.

Zo te zien gebruikt de HPMR4 , twee van de 8 PT1000 aansluitingen op de HPM1 waarbij 1 voor de setpoint potmeter (SW-poti) dient.
Schema is 6721, waarbij ik de war wil kunnen corrigeren voor de woonkamer (zone 1, bijna 30m2 glas op het zuiden). De Panasonic thermostaat (hpmed) is echter belachelijk duur, ik zie hem alleen voor > 400,- te koop. Dit is teveel van het goede. Dus zoek ik eigenlijk een niet Panasonic thermostaat die dit ook kan, eigenlijk gaat het om 2 draden die op de hpm moeten worden aangesloten temperatuur en potmeter, lijkt me simpel. Ik zoek me rot, maar kan niets vinden. Nog mooier als ik via ethernet de gewenste temp kan doorgeven aan de webserver van de hpm, kan ik via Domotica aansturen. Geen idee of de webserver van de hpm dit ondersteunt. Vind gewoon niets op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Rol-Co schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 07:15:
[...]

Ja dat zou kunnen, al denk ik dat de flow al aardig hoog is aangezien de dlow meters van de vloer allemaal volluit staan (8 liter/min)
Bij de zwp moest de dlow juist naar beneden om dezelfde water temperatuur te behouden, maar goed dat was geen inverter.
Met een dT van 5-6 zou ik het volle vermogen van mijn 6kW pana monobloc pomp kwijt kunnen

Op moment haal ik een dT van 2.5-3 op de adviesflow (16.5-17l/min) van panasonic als compressor 1-2uur loopt.
Het verbruik is nu, als die loopt, in lage deellast 450W met een opbengst van 3-3,2kW aan warmte (iets van 6,9-7.1) met aanvoer tussen 22-25C en daarbij blijft het redelijk stabiel 20-20,5C binnen

Het verbruik uitgespiltst van de monobloc, electronica verbruikt 9-12W (dat is 24/7), circulatiepomp in afwachting tot compressor loopt op standby flow van 10-12l/min (enkele uren, enkel als buiten <18C *)) met 20-30W verbruik en dan als compressor loopt 17l/min met verbruik 50-60W voor circulatiepomp.
*) Met zonnetje van afgelopen dagen komt 't grof neer op <15C, mijn WP monobloc staat niet in de schaduw op het dak.

Bij deze temperaturen is de crankcase heater etc nog uit

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 15:12
Volgen mij waren er 1 of meer mensen die de WH-MDC09G3E5 hadden gekocht toch? Kan iemand aangeven wat ie als minimum warmteafgifte heeft gezien? Ben aan het twijfelen tussen de 6 of 9kw. Als de minimum een beetje gelijk is neem ik de 9 dan kan ik er later ook nog warm water mee gaan maken. Voor -15 heb ik 6kw nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
martijnr17 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 09:30:
Volgen mij waren er 1 of meer mensen die de WH-MDC09G3E5 hadden gekocht toch? Kan iemand aangeven wat ie als minimum warmteafgifte heeft gezien? Ben aan het twijfelen tussen de 6 of 9kw. Als de minimum een beetje gelijk is neem ik de 9 dan kan ik er later ook nog warm water mee gaan maken. Voor -15 heb ik 6kw nodig.
Volgens de specs is de 9 voor deel vrijwel vergelijkbaar aan 6kW met laagste deellast rond 3kW

A12=3.1(3.2) ; A7=2.6(2.7) ; A2=3.8(2.7) ; A-7=4.7(4.4) in kW met A Temp=9kW(6kW)
Voor 6kW G-serie kan ik tot nu toe enkel de eerste 2 bevestigen (A12&A7), over enkele maanden komt de H-serie al
LittleTycoon schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 09:00:
[...]
Schema is 6721, waarbij ik de war wil kunnen corrigeren voor de woonkamer (zone 1, bijna 30m2 glas op het zuiden). De Panasonic thermostaat (hpmed) is echter belachelijk duur, ik zie hem alleen voor > 400,- te koop. Dit is teveel van het goede. Dus zoek ik eigenlijk een niet Panasonic thermostaat die dit ook kan, eigenlijk gaat het om 2 draden die op de hpm moeten worden aangesloten temperatuur en potmeter, lijkt me simpel. Ik zoek me rot, maar kan niets vinden. Nog mooier als ik via ethernet de gewenste temp kan doorgeven aan de webserver van de hpm, kan ik via Domotica aansturen. Geen idee of de webserver van de hpm dit ondersteunt. Vind gewoon niets op internet.
Ik weet geen kamerthermostaat die op de panasonic RS-485 aansluiting kan anders dan de HPM1. en de kamerthermostaat aansluiting 9-12 op monobloc is enkel voor een 230V aan/uit kamerthermostaat
Met SD-nr 6721 krijg ik geen schema (geen groen vinkje), wat betekend er is geen basisprofiel met instelwaarden voor de HPM en alles wordt handmatig in principe een "99999"

Kan dus ook niet zien of je een buffer gebruikt tussen WP en afgifte, zoja dan kan je gewoon alles regelen op basis van de transportpompen los van de WP's die op eigen profiel draaien en een met relais per WP regelen of 1 of 2 wilt hebben lopen door gebruik te maken van pin 17&18 zoals in een monoblock (vrijgave)

Ik heb na HPM gekeken, maar niet gebruiken en beide delen van handleiding doorgelezen, maar voorlopig ben in nog niet toe om te "sniffen" aan de RS-485.
Ben bezig met een arduino DIY-warmtemeter met webserver, buiten monitoring met de bedoeling op termijn de externe controler aansluitingen pin17&18 van de monobloc te gebruiken om ruimte temperatuur niet te veel te laten oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
Korte vraag voor Ecodan bezitters nadat ik een uurtje heb lopen testdraaien:

Het lijkt er op dat de Ecodan stuurt op T aanvoer (standaard 30 graden) die je in het menu kan instellen en dus niks doet met verschillen tussen
-T ruimte gewenst,
-T ruimte actueel of
-T buitentemp.

Klopt dit?

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 01-10-2016 11:32 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 20:28
Je kan verschillende standen kiezen (thermostaat/aanvoer temperatuur/aanvoer temperatuur op basis van buiten temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 09:11:
[...]

Met een dT van 5-6 zou ik het volle vermogen van mijn 6kW pana monobloc pomp kwijt kunnen

Op moment haal ik een dT van 2.5-3 op de adviesflow (16.5-17l/min) van panasonic als compressor 1-2uur loopt.
Het verbruik is nu, als die loopt, in lage deellast 450W met een opbengst van 3-3,2kW aan warmte (iets van 6,9-7.1) met aanvoer tussen 22-25C en daarbij blijft het redelijk stabiel 20-20,5C binnen

Het verbruik uitgespiltst van de monobloc, electronica verbruikt 9-12W (dat is 24/7), circulatiepomp in afwachting tot compressor loopt op standby flow van 10-12l/min (enkele uren, enkel als buiten <18C *)) met 20-30W verbruik en dan als compressor loopt 17l/min met verbruik 50-60W voor circulatiepomp.
*) Met zonnetje van afgelopen dagen komt 't grof neer op <15C, mijn WP monobloc staat niet in de schaduw op het dak.

Bij deze temperaturen is de crankcase heater etc nog uit
De dT groter of lager ligt ook aan de hoeveelheid afname denk ik? Ik heb flink wat jaga vermogen aan hangen en de hele vloer beneden. De badkamervloer zit er nog niet eens aan.
Vol vermogen heb ik nog niet gezien, 92% is zo'n beetje wel max bij de start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
alberthakvoort schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 11:51:
Je kan verschillende standen kiezen (thermostaat/aanvoer temperatuur/aanvoer temperatuur op basis van buiten temperatuur)
Bedankt en dit heb ik inderdaad ingesteld echter:

Ik heb hem op thermosstaat staan maar desondanks gebruikt hij die volgens mij enkel en alleen om vast te stellen of hij aan moet gaan (dus binair aan of uit) vervolgens bepaald de ecodan de t aanvoer obv de setting die je hebt ingegeven bij:
servicemenu
verwarmingsbedrijf
voorlooptemp
min temp (25-40) standaardwaarde = 30

dus wat ik zie op alle sensoren is dat hij bij warmtevraag van de thermosstaat een constante T aanvoer wil realiseren van 30 graden. het verbruik schommelt namelijk enigszins dus hij moduleert op T aanvoer mijn insziens en niet op delta T thermosstaat en ruimtetemp?

zie jij dat ook bij jouw installatie?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Heb je niet die optie ingesteld, regelen op aanvoer temp?
Dat kan hier ook namelijk, dan negeert hij de kamer temp.

Edit: oh je hebt hem op thermostaat :)
Pompsnelheid te laag? Dan moduleert hij ook snel terug, kan zijn warmte niet kwijt.

[ Voor 35% gewijzigd door Rol-Co op 01-10-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Volgens mij kent hij die optie niet. blz 29 van handleiding zegt:
1-ruimtetemp verwarmen (hier staat hij op deze stand)
2-verwarmen compensatiecurve
3-voorlooptemp koelen

volgens mij kan hij dus enkel ingesteld worden (bij verwarming) op stand 1 of 2 wat dus geen voorlooptemp schakelingen zijn. Bijzondere is echter dat hij bij mij dus op stand 1 staat en dus idd aan en uit gaat op de ruimtethermosstaat maar zijn vermogen regelt op T aanvoer waarbij de Elga dit deed op delta T van de thermosstaat. Dit tweede geeft een mooier modulerend beeld. Nu "schommelt" het vermogen van de warmtepomp meer.

Overigens heeft hij nu tijdje staan draaien vanochtend (vanaf 9:54 tot 12:40) en is de COP 5,51 bij 16 graden (4,7kwh en 26 kw warmte)

Dit staat ook netjes omschreven op blz 33 wat als functie heeft het verlies door vaak aan en uit te schakelen tegen te gaan bij mildere buitentemperaturen. Deze staat standaard op 30 graden wat ik dus ook zie gebeuren.

Verder heb ik de 50% en 75% vermogen stand opgegeven. m.i. zit die simpelweg niet op de ecodan 7,5kw. wel een stille werking maar dat is wat anders.

vwb het geluid van de climeoleon: aan de achterkant van de unit (aanzuigzijde zeg maar) hoor ik nagenoeg geen verschil met de Elga. Maakt het herrie -> duidelijk nee, vermindert hij het geluid met 7 db; ik heb geen meter maar heb niet het idee dat het significant zachter is dan de elga. het scheelt wel iets maar niet heel veel. helemaal niet als je bedenkt dat de climeloen er op zit en de fluitermodus aanstaat. m.a.w.: ik zou de climeleon niet adviseren voor geluidsreductie: zeker wel voor optisch wegwerken van de buitenunit (mits je voldoende ruimte hebt want zoals gezegd is het nogal een bak in verhouding tot enkel de buitenunit)

[ Voor 22% gewijzigd door develdonk op 01-10-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
develdonk schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 12:29:
Overigens heeft hij nu tijdje staan draaien vanochtend (vanaf 9:54 tot 12:40) en is de COP 5,51 bij 16 graden (4,7kwh en 26 kw warmte)
Wat kiezen we voor dag-COP, 12 uur middag's of middernacht om straks te vergelijken?
Van gisteren 12 nu 12uur 6kW Pana monobloc WAR@25C; opgenomen 2.923kWh Warmte 18,3kWh (DCOP 6.26), alle andere warmtebronnen uit/dicht op moment omdat ik aan testen ben
Rol-Co schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 11:53:
[...]

De dT groter of lager ligt ook aan de hoeveelheid afname denk ik? Ik heb dlink wat jaga vermogen aan hangen en de hele vloer beneden. De badkamervloer zit er nog niet eens aan.
Vol vermogen heb ik nog niet gezien, 92% is zo'n beetje wel max bij de start.
Je kan toch uitrekenen bij een gegeven dT hoeveel flow je nodig hebt om 7kW kwijt te raken.

Mocht je wel op de adviesflow die je eerder noemde zitten van 1,25m3/uur, dan heb je als instap 7kW warmte op 50% deellast ;)
Ik denk dat je flow wat onder de adviesflow van 1250l/uur (~21l/min) ligt, als je in deellast nu al een dT van 5 hebt.

Deellast is relatief.
De compressor in Pana MonoBloc kan bij -15C doorlopen naar een opgenomen vermogen van ~2700W elektrisch verbruik dan krimpt wel %-aandeel wat overige onderdelen verbruiken als electronica en circulatiepomp,
Alleen een beperkt deel daarvan ~1200-1450W is beschikbaar bij een buitentemperatuur van 12C en laagste deellast is ca ~30% daarvan, bij aftrek van overige verbruikers.

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 01-10-2016 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Domba schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 12:44:
[...]

Wat kiezen we voor dag-COP, 12 uur middag's of middernacht om straks te vergelijken?
Van gisteren 12 nu 12uur 6kW Pana monobloc WAR@25C; opgenomen 2.923kWh Warmte 18,3kWh (DCOP 6.26), alle andere warmtebronnen uit/dicht op moment omdat ik aan testen ben
Ik laat hem in en uitschakelen op de thermosstaat en zet vooralsnog geen restricties op wanneer hij aan en uit mag gaan. Ik wil eerst vaststellen dat het vermogen (ruim) voldoende is voor de woning alvorens ik ga zeggen dat hij enkel 's nachts of overdag (ivm hogere temps) mag verwarmen.

Ik hou hier op dagelijkse basis bij als dadelijk stookseizoen begint:
etmaaltemp buiten (knmi) = TG en daarnaast ook TN, TNH, TZ en TXH
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/selectie.cgi
T aanvoer
T retour
kwh elec
kwh warmte
COP

zie ook mijn eerdere post waarin ik via wetransfer mijn excel heb gepost van vorig jaar wat ik dit jaar wederom als template hanteer.

6,26 is trouwens echt wel heel netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 12:44:
[...]

[...]

Je kan toch uitrekenen bij een gegeven dT hoeveel flow je nodig hebt om 7kW kwijt te raken.

Mocht je wel op de adviesflow die je eerder noemde zitten van 1,25m3/uur, dan heb je als instap 7kW warmte op 50% deellast ;)
Ik denk dat je flow wat onder de adviesflow van 1250l/uur (~21l/min) ligt, als je in deellast nu al een dT van 5 hebt.

Deellast is relatief.
De compressor in Pana MonoBloc kan bij -15C doorlopen naar een opgenomen vermogen van ~2700W elektrisch verbruik dan krimpt wel %-aandeel wat overige onderdelen verbruiken als electronica en circulatiepomp,
Alleen een beperkt deel daarvan ~1200-1450W is beschikbaar bij een buitentemperatuur van 12C en laagste deellast is ca ~30% daarvan, bij aftrek van overige verbruikers.
Ik heb geen flow meter helaas, had ik misschien moeten doen (of moeten ze standaard in zo'n apparaat bouwen) maar de wilo yonos staat op 3,5m van de 6 maximaal.
De originele pomp was een 3 standen pomp 25/6 zie ik net en stond op stand 3 dus misschien heb je gelijk en moet hij harder nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
develdonk schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:04:
[...]
zie ook mijn eerdere post waarin ik via wetransfer mijn excel heb gepost van vorig jaar wat ik dit jaar wederom als template hanteer.
[...]
Oke per etmaal
Ik log per 5 minuten, en zet het ook af tegen graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Domba schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:31:
[...]

Oke per etmaal
Ik log per 5 minuten, en zet het ook af tegen graaddagen.
Dat doe ik ook. de etmaaltemp wordt vergeleken met de thermosstaatstand en zodoende wordt aantal graaddagen berekend. Hiervoor heb je echter genoeg aan de gegevens die ik eerder postte en daarmee kun je alles berekenen. Zit er hier dus ook in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

develdonk schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 11:26:
Korte vraag voor Ecodan bezitters nadat ik een uurtje heb lopen testdraaien:

Het lijkt er op dat de Ecodan stuurt op T aanvoer (standaard 30 graden) die je in het menu kan instellen en dus niks doet met verschillen tussen
-T ruimte gewenst,
-T ruimte actueel of
-T buitentemp.

Klopt dit?
Niet correct, de Ecodan stuurt op een combinatie van buiten T ( voeler in de compressorkast ) Delta T verschil en de thermostaat binnen ( ik heb een Mitsibishi draadloze thermostaat ). Met die gegevens bepaald hij in welk deel van de ( instelbare ) curve hij zich bevind en stemt het vermogen daarop af.

Die curve stel je in naar je bevindingen/ ervaringen, aanvoer waterT bij buitenT van -15C bijv 35C en bij 6C buitenT bijv 27C. Hiertussen bepaald hij dus het benodigde vermogen. En het verschil tussen aanvoerT en retour T van het cv water de DeltaT dus, zorgt voor een stabiel vermogen en voorkomt pendelen in vermogen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 08:35
Bram-Bos schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:31:
[...]

Zie de handleiding op de website van Techneco:
B4 OFF/ B5 OFF: FAN AUTO
B4 ON/ B5 OFF: FAN LOW
B4 OFF/ B5 ON: FAN MED
B4 ON/ B5 ON: FAN HIGH

Bij mij staat hij op B4 ON/ B5 OFF: FAN LOW, en dan maximaliseert de Elga de buitenunit op circa 60% van het maximale vermogen. Genoeg voor mij in >90% van de gevallen en scheelt aanzienlijk in de herrie.
Hoi, met hoeveel % is het aantal start/stops verminderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 16:47:
[...]

Niet correct, de Ecodan stuurt op een combinatie van buiten T ( voeler in de compressorkast ) Delta T verschil en de thermostaat binnen ( ik heb een Mitsibishi draadloze thermostaat ). Met die gegevens bepaald hij in welk deel van de ( instelbare ) curve hij zich bevind en stemt het vermogen daarop af.

Die curve stel je in naar je bevindingen/ ervaringen, aanvoer waterT bij buitenT van -15C bijv 35C en bij 6C buitenT bijv 27C. Hiertussen bepaald hij dus het benodigde vermogen. En het verschil tussen aanvoerT en retour T van het cv water de DeltaT dus, zorgt voor een stabiel vermogen en voorkomt pendelen in vermogen.
Ik zal bij mij eens de WAR nakijken, ik heb het idee dat de Ecodan straks veel te heet water gaat leveren. Kan je de curve ook als bijna vlakke lijn instellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Dat is onpraktisch, immers je huis heeft meer warmtevraag als het kouder wordt?

Wel kun je instellen welke warmtevraag afdoende is bij welk koude aanbod, dit regelt namelijk de inverter en dat is ook zijn nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:21:
Dat is onpraktisch, immers je huis heeft meer warmtevraag als het kouder wordt?

Wel kun je instellen welke warmtevraag afdoende is bij welk koude aanbod, dit regelt namelijk de inverter en dat is ook zijn nut.
Klopt, een beetje meer warmte is wel nodig als het kouder word, maar dit is niet meer dan ca. 5c. Standaard WAR vliegt van 30 > 50c omhoog in zijn standaard instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is nog niet de tijd om wat te testen denk ik.

Heating mode feed temperature
27 graden
Start op en binnen 5 min terug getoert naar 48% en een minuut later weer uit.
Pomp op 4,1M (30W) nu

Hoe erg is het als hij vaak aan en uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:29:

27 graden
Pomp op 4,1M nu

Wacht nog maar 2 weken, kan je daarna aan de lopende band testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:29:

27 graden
Pomp op 4,1M (30W) nu

Het is de bedoeling van een inverter dat hij rustig gaat pruttelen, pendelen moet worden voorkomen mbv een correcte instelling. Dat kan natuurlijk ook gewoon uit zijn doordat het te warm is.

In hoeverre het schadelijk is? Extra slijtage misschien? Erg qua verbruik wel, hij toert op, verbruikt een massa stroom en daarna weer uit, om opnieuw te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:33:
[...]

Het is de bedoeling van een inverter dat hij rustig gaat pruttelen, pendelen moet worden voorkomen mbv een correcte instelling. Dat kan natuurlijk ook gewoon uit zijn doordat het te warm is.

In hoeverre het schadelijk is? Extra slijtage misschien? Erg qua verbruik wel, hij toert op, verbruikt een massa stroom en daarna weer uit, om opnieuw te beginnen.
ik denk gewoon nog te warm, de kamer is 22 al kijkt hij daar niet naar, maar het lijkt me wel handig om het water op een 27 te houden dat het straks als het kouder word die vloer al 27 is / blijft. Maar in deze tijd schakelt hij dan vaker uit natuurlijk.
Buiten is 16 graden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:30:
[...]

Wacht nog maar 2 weken, kan je daarna aan de lopende band testen.
Morgen word het ook maar 14 graden. Met regen, dus waterkoud waarschijnlijk, en we zijn nog niet aan kou gewend he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:46
Hier heeft de cv (pomp) ook het eerste warm water uit het buffer vat getrokken. Nog nooit zo snel warme radiators gehad haha, na kwartier al halve graad gestegen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:18:
Hier heeft de cv (pomp) ook het eerste warm water uit het buffer vat getrokken. Nog nooit zo snel warme radiators gehad haha, na kwartier al halve graad gestegen.
Cv pomp is ook hier gaan draaien door de lagere buitentemperaturen en heeft de 380l buffer van 65 naar 45 graden gebracht op dit moment, verwacht dat vannacht de WP aan zal gaan (voor het eerst dit najaar)

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 01-10-2016 19:34 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:53:
[...]

Morgen word het ook maar 14 graden. Met regen, dus waterkoud waarschijnlijk, en we zijn nog niet aan kou gewend he? ;)
Vertel mij wat, ik heb vandaag bijna 60 km op mijn electrische scooter gereden en als ik dan in de huiskamer zit is deze met 22,6c zo lekker warm. Ja, nog steeds t-shirt met zomerjas eroverheen op de scooter.

Jouw Dt tussen vloer en aanvoer is maar 5c , ook blaast de WP nu een torenhoog vermogen en je vloer warmt ook nog snel op omdat deze al warm is. Dan krijg je dus al snel een pendelende WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ELGA,

daar ben ik zeer tevreden mee, maar het zou nog beter kunnen, denk ik, als ik de ELGA, als ie niks staat te doen, aansluit op m'n werkeloze (SWW)-zonneboiler.

Op hoeveel graden zou de ELGA m'n zonneboiler (160ltr) kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
amarkest schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:45:
ELGA,

daar ben ik zeer tevreden mee, maar het zou nog beter kunnen, denk ik, als ik de ELGA, als ie niks staat te doen, aansluit op m'n werkeloze (SWW)-zonneboiler.

Op hoeveel graden zou de ELGA m'n zonneboiler (160ltr) kunnen krijgen?
Graadje of 50 moet wel lukken denk ik, ELGA kan max. 42c retour aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
Hier vandaag ook de Panasonic MDC05F3E5 Mono geïnstalleerd. Was even de hulp van een bevriende installateur nodig om de laatste 1,5 mtr met Uponor 32mm aan te leggen. Hij draait super hier (ramen open >:) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XOxRqVKrD7mPzk6nf9j25NQ5/medium.jpg

De unit is op dit moment erg stil, hij levert nu 5KW(is max) en je hoort hem alleen als je in de tuin staat en er op focust. Ik heb dan ook PanzerFlexschläuch gebruikt, dit filtert de resonantie er aardig uit.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
koevlaas2 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:47:
[...]

Graadje of 50 moet wel lukken denk ik, ELGA kan max. 42c retour aan.
OK klinkt veelbelovend. Eerst maar 's nadenken over aansturing/aansluiting, of is dit al 's door iemand op het forum gerealizeerd? Develdonk, Kleinman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
amarkest schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:57:
[...]

OK klinkt veelbelovend. Eerst maar 's nadenken over aansturing/aansluiting, of is dit al 's door iemand op het forum gerealizeerd? Develdonk, Kleinman?
Martin Kleinman heeft de boiler als radiator aangesloten zitten, hij verwarmt deze dus mee met de rest van het huis. Wat ik zo van 'm hoor werkt e.e.a. erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
[quote]Domba schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 12:44:
[...]

Mooie cijfers en leuk om te vergelijken mar ook kritisch te blijven.
In mijn geval heeft de Elga van 30sept t/m 1 oktober geleverd:

Warmte aan de woning 3,1 kWh met Kampstrup gemeten (apative regeling thermostaat op 20,5 C op basis van ruimtetemperatuur)

Elektriciteit daarvoor nodig 1,01 kWh (drie pulsen van c.a 400W in de ochtend)

Dus DCOP=3,1 en erg laag en haalt bij lange jouw 6,27 niet.

Deze lage COP wordt veroorzaakt doordat de standby energie 24uur doorgaat:
3,5 uur 65W
10 uur 25W
10 uur 10W(Basis stand by energie.)
Dat is totaal 0,577kWh

De COP zonder stand-by energie is. 3,1/(1,01-0,577)= 6,51, erg mooi.
Bij deze zeer lage warmtebehoefte drukt de stand-by energie de DCOP naar beneden, maar op het totaal plaatje van een jaar heeft dit geen invloed omdat het om weinig energie gaat.

Mijn vragen zijn:
Hoe kom je aan zoveel benodigde energie 18,3 kWh nodig voor je woning? Zit daar tapwater bij?
Hoe berekent Panasonic de DCOP? Alleen op basis van de momenten waarbij de WP aan staat of over 24 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
koevlaas2 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:58:
[...]

Martin Kleinman heeft de boiler als radiator aangesloten zitten, hij verwarmt deze dus mee met de rest van het huis. Wat ik zo van 'm hoor werkt e.e.a. erg goed.
OK, heb ik idd gezien. dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb overigens als temperatuur regeling mijn netatmo weerstation(binnenmodule) als temperatuur sensor(binnen), deze schakelt via IFTTT (Netatmo&Intesishome module)de WP uit als hij over de 22 graden gaat, komt hij onder de 20 dan gaat hij aan, ik moet hiermee nog wat stoeien als het kouder is.

De regeling qua temperatuur is WAR. Dus bij de juiste stooklijn zal hij als het goed is rustig pruttelen en zal de temperatuur niet snel doorschieten ri 22gr, alleen met veel mensen in huis en bij veel zoninstraling.

[ Voor 28% gewijzigd door Appie Heijn op 01-10-2016 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Tomexergie schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:58:
Mijn vragen zijn:
Hoe kom je aan zoveel benodigde energie 18,3 kWh nodig voor je woning? Zit daar tapwater bij?
Hoe berekent Panasonic de DCOP? Alleen op basis van de momenten waarbij de WP aan staat of over 24 uur?
Enkel verwarming voor een deel van de woning 145m2 van 217m2 begane grond ~700m3 , voor testen smokkel ik wel iets wat door vloer 1 dag te laten afkoelen om een paar uur te kunnen draaien.

Ik meet met een arduino DIY-warmtemeter, waar ik nog mee bezig ben,
DCOP is alle verbruik in 24 uur, niet enkel als de MDC06G3 loopt, die COP is zelfs 7.35@A12 in laagste deellast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
crazyharrie schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 16:47:
[...]

Misschien een domme vraag dan, maar in de curve stel je een temp in zonder flow. Hoe weet de ecodan wat voor een vermogen hij moet leveren? Ik heb immers vorig stookseizoen met de elga de gehele winter verwarmd met een t aanvoer van zeg max 28 graden? (Ik heb ook de draadloze thermosstaat)

En welke curve gebruik je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

develdonk schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 22:49:
[...]

Misschien een domme vraag dan, maar in de curve stel je een temp in zonder flow. Hoe weet de ecodan wat voor een vermogen hij moet leveren? Ik heb immers vorig stookseizoen met de elga de gehele winter verwarmd met een t aanvoer van zeg max 28 graden? (Ik heb ook de draadloze thermosstaat)

En welke curve gebruik je zelf?
Er bestaan geen domme vragen hoop ik? Dan ben ik namelijk heel erg dom :-)

Dat vermogen bepaald hij door de DeltaT en het tijdsverloop dat het heeft om T verhoging te krijgen.
Ik heb het vorig jaar dagelijks gemeten met Domoticz, sensoren op alle pers, gas, aanvoer en retour leidingen. binnen en buiten T.

De flow kan ik niet meten, maar die pas ik zelf aan naar gelang de koude. De wet van Eric-pv noem ik het maar. onder de 0C stand 4, onder de 10 stand 3 en erboven stand 2 werkt voor mij prima om de DeltaT op 5 te houden. Als het echt - 10 gaat vriezen.... Geen idee. stand 5?

Zolang de DeltaT hier op 5C blijft snort de Ecodan op vast vermogen zachtjes door., en het huis op 21C
Dat vaste vermogen varieert naar gelang de buiten T. Dus het werkt voor mij prima.

De instellingen zal ik even moeten gaan bekijken... Ik weet die zo even niet meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]Domba schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 21:46:
[...]

Enkel verwarming voor een deel van de woning 145m2 van 217m2 begane grond ~700m3 , voor testen smokkel ik wel iets wat door vloer 1 dag te laten afkoelen om een paar uur te kunnen draaien.

Ik meet met een arduino DIY-warmtemeter, waar ik nog mee bezig ben,
DCOP is alle verbruik in 24 uur, niet enkel als de MDC06G3 loopt, die COP is zelfs 7.35@A12 in laagste deellast.
[/quote]

Mijn huis is relatief slecht geisoleerd (2000m3 aardgas per jaar) en heeft bij dit weer nauwelijk warmte nodig.
Voor tapwater gebruiken we zo'n 1,2 m3 aardgas= 12*0,7= 8,4 kWh netto warmte per 24 uur. Dan vind ik jouw 18,3kWh nog aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:38:
[...]

Vertel mij wat, ik heb vandaag bijna 60 km op mijn electrische scooter gereden en als ik dan in de huiskamer zit is deze met 22,6c zo lekker warm. Ja, nog steeds t-shirt met zomerjas eroverheen op de scooter.

Jouw Dt tussen vloer en aanvoer is maar 5c , ook blaast de WP nu een torenhoog vermogen en je vloer warmt ook nog snel op omdat deze al warm is. Dan krijg je dus al snel een pendelende WP.
En wanneer noemen we het pendelen? Elk uur, elk half uur, elk kwartier? Des te kouder het word des te langer hij gaat lopen natuurlijk, maar uren op 50% hoeft ook niet i.v.m het verbruik, dan liever even brullen en uit.

Pendelen? Of kan 4x in 2 uur nog?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1610/190870/gPmkBCtS.jpeg

Mijn aan uit ging 4x in een uur aan, soms zelfs 6x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
koevlaas2 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:19:
[...]

Ergens in dit forum is eens een merk WP genoemd welke enorm kon terug moduleren, maar ik weet even niet meer welke.
Mijn Fujitsu General Waterstage van 14kW gaat terug tot 16%.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Jan Treur schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 08:53:
[...]

ook een mooi apparaat wat eigenlijk mijn voorkeur had ook gezien de geringe grootte van de binnenuit en ook de kleinere buitenunit en erg goede COP heeft voor warm water (schijnt de beste te zijn van alle warmtepompen). MAAAR; ik heb hem nergens voor een prijs kunnen vinden waarmee het een concurrent werd van de Ecodan dus uiteindelijk is hij afgevallen... Mocht je leuk adres vinden dan ben ik benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
crazyharrie schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:56:
[...]

Er bestaan geen domme vragen hoop ik? Dan ben ik namelijk heel erg dom :-)

Dat vermogen bepaald hij door de DeltaT en het tijdsverloop dat het heeft om T verhoging te krijgen.
Ik heb het vorig jaar dagelijks gemeten met Domoticz, sensoren op alle pers, gas, aanvoer en retour leidingen. binnen en buiten T.

De flow kan ik niet meten, maar die pas ik zelf aan naar gelang de koude. De wet van Eric-pv noem ik het maar. onder de 0C stand 4, onder de 10 stand 3 en erboven stand 2 werkt voor mij prima om de DeltaT op 5 te houden. Als het echt - 10 gaat vriezen.... Geen idee. stand 5?

Zolang de DeltaT hier op 5C blijft snort de Ecodan op vast vermogen zachtjes door., en het huis op 21C
Dat vaste vermogen varieert naar gelang de buiten T. Dus het werkt voor mij prima.

De instellingen zal ik even moeten gaan bekijken... Ik weet die zo even niet meer 8)7
Maar deze functie wordt toch alleen gehanteerd wanneer je de Ecodan instelt op WAR?

edit: het lukt met geen mogelijkheid bij de installateurssettings te komen. service manual, installation manual en google geven ook weinig/geen info anders dat dat je in installateurssettings moet zitten. \mocht je tip hebben hoe ik hier in kom om de WAR curve aan te passen hoor ik het graag! (en ben benieuwd naar je settings :) ). Ik zit zelf te denken aan: -5=35 graad en 20=25 graad (t buiten vs voorlooptemp)

edit2: Main Settings Menu
The main settings menu can be accessed by pressing the MENU button. To reduce
the risk of untrained end users altering the settings accidentally there are
two access levels to the main settings; and the service section menu is password
protected.
User Level – Short press
If the MENU button is pressed once for a short time the main settings will be
displayed but without the edit function. This will enable the user to view current
settings but not change the parameters.
Installer Level – Long press

If the MENU button is pressed down for 3 secs the main settings will be displayed
with all functionality available
.

[ Voor 42% gewijzigd door develdonk op 02-10-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
develdonk schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 10:02:
[...]

ook een mooi apparaat wat eigenlijk mijn voorkeur had ook gezien de geringe grootte van de binnenuit en ook de kleinere buitenunit en erg goede COP heeft voor warm water (schijnt de beste te zijn van alle warmtepompen). MAAAR; ik heb hem nergens voor een prijs kunnen vinden waarmee het een concurrent werd van de Ecodan dus uiteindelijk is hij afgevallen... Mocht je leuk adres vinden dan ben ik benieuwd!
Nee, ik heb er 8000 euro voor betaald in 2013, voor de 14kW uitvoering, nog los van de installatie, bij Koos Verbart. Waarschijnlijk is hij nu wel wat goedkoper, en zeker als je een lager vermogen kiest. De prijzen van Panasonic T-Cap en de Zubadan (die 100% capaciteitsbehoud hebben tot -15 graden) via de Nederlandse importeurs liggen er wel dichter bij.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Rol-Co schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 07:49:
[...]

En wanneer noemen we het pendelen? Elk uur, elk half uur, elk kwartier? Des te kouder het word des te langer hij gaat lopen natuurlijk, maar uren op 50% hoeft ook niet i.v.m het verbruik, dan liever even brullen en uit.

[afbeelding]

Je kunt regelen hoe vaak hij aan en uit mag via twee parameters:

- minimale compressor stilstand tijd
- minimale actiefperiode van de compressor

Als je allebei op 15 minuten instelt, dan kan hij maar twee keer per uur aanslaan. Wel is het zo dat hoe langer je die tijden neemt, hoe groter de temperatuurschommelingen die je moet accepteren, maar een buffervat zal dat ook wel wat dempen.

Ze staan bij mij rond de 10 minuten, dus maximaal 3 keer per uur aan; de schommelingen zijn vrij klein (zonder buffervat).

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Treur op 02-10-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

[afbeelding]

4 of 6 starts per uur is geen pendelen.
Sommige systemen geven zelf een waarschuwing wanneer er teveel starts per uur zijn.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-09 16:28
amarkest schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:05:
[...]

Hoi, met hoeveel % is het aantal start/stops verminderd?
Ik heb geen idee. Mijn indruk is dat het aantal niet verminderd is, maar de runs wat langer zijn.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 11:10:
[...]

4 of 6 starts per uur is geen pendelen.
Sommige systemen geven zelf een waarschuwing wanneer er teveel starts per uur zijn.
Hij slaat nu 4 x per 2 uur aan ongeveer, loopt dan een minuut of 3-4.
27 graden aanvoer temp geregeld, de vloer is perfect zo op blote voeten :) , temperatuur in de kamer ook. Als het kouder word (lees onder 0) moet hij waarschijnlijk wel een paar graden meer om de kamer mee te verwarmen.
dT tussen aanvoer en retour is nu 2-3 graden, soms zelfs 1 graad.

Ik geloof niet dat ik de looptijd, of eerder gezegt de uit tijd kan instellen, de handleiding nog eens door lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Wat is pendelen, met dat probleem zit ik ook. Onderstaande meting van deze nacht:
Boven een Daikin L/L WP FTX20 voor losstaand kantoortje 36m2 ; Totaal ),8 kWh deze nacht.
Onder de Elga voor het woonhuis 140m2 Totaal 1,6 kWh COP 5,9

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/9/8126/30060775215_207ee3ee0c_b.jpg

De Diakin heb ik nooit rustig kunnen krijgen. Blijkbaar hoort dit bij de regel strategie(pendelen); kort op elkaar aan/uit 200W, als de blokjes dichter op elkaar komen gaat het vermogen omhoog tot 550W. De sensor is (merkwaardig)op de warmtewisselaar geplaatst. Ik heb deze sensor opgehangen buiten de kast. Dit hielp niet. Op internet ook niets gevonden. Deze regelstrategie druist tegen mijn gevoel in, maar het werkt wel. De vraag is of de levesduur van de compressor negatief wordt beinvloed. Ik weet het niet.

De Elga regelt nu redelijk rustig en met blokken van 400W ben ik tevreden omdat bij lagere vermogens de COP niet beter wordt i.v.m. het hulpvermogen.
Dit regelgedrag heb ik bereikt door op de Honeywel Touch een externe NTC aan te sluiten. Deze NTC heb ik in een geisoleerd kastje geplaatst met een RC waarde van 8000 seconde. Techneco heeft mij verteld dat de software in de Touch om de regeling trager te maken niet gebruikt wordt. Daarom heb ik (experimenteel) een fysische oplossing geprobeerd.

Een regeling met buitentemperatuur begrenzing is niet nodig want de water temperatuur kwam niet boven de 26 C. De dagnacht cyclus wordt goed gevolgd met deze adaptieve regelig. Geen onnodig hoge water temperaturen.
Mijn vraag is; heeft iemand een oplossing voor de Daikin L/L FTX regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:12:
[...]

Wat is pendelen, met dat probleem zit ik ook. Onderstaande meting van deze nacht:
Boven een Daikin L/L WP FTX20 voor losstaand kantoortje 36m2 ; Totaal ),8 kWh deze nacht.

[afbeelding]

De Diakin heb ik nooit rustig kunnen krijgen. Blijkbaar hoort dit bij de regel strategie(pendelen); kort op elkaar aan/uit 200W, als de blokjes dichter op elkaar komen gaat het vermogen omhoog tot 550W. De sensor is (merkwaardig)op de warmtewisselaar geplaatst. Ik heb deze sensor opgehangen buiten de kast. Dit hielp niet. Op internet ook niets gevonden. Deze regelstrategie druist tegen mijn gevoel in, maar het werkt wel. De vraag is of de levesduur van de compressor negatief wordt beinvloed. Ik weet het niet.

De Elga regelt nu redelijk rustig en met blokken van 400W ben ik tevreden omdat bij lagere vermogens de COP niet beter wordt i.v.m. het hulpvermogen.
Dit regelgedrag heb ik bereikt door op de Honeywel Touch een externe NTC aan te sluiten. Deze NTC heb ik in een geisoleerd kastje geplaatst met een RC waarde van 8000 seconde. Techneco heeft mij verteld dat de software in de Touch om de regeling trager te maken niet gebruikt wordt. Daarom heb ik (experimenteel) een fysische oplossing geprobeerd.

Een regeling met buitentemperatuur begrenzing is niet nodig want de water temperatuur kwam niet boven de 26 C. De dagnacht cyclus wordt goed gevolgd met deze adaptieve regelig. Geen onnodig hoge water temperaturen.
Heb je bij de elga een nachtverlaging in staan of slaat hij bijna niet aan in de nacht? Die daikin pendelt helemaal ja, dacht dat het hier al erg was.

Hij staat hier nu op aanvoer temperatuur, dus houd het water zo veel mogelijk op 27, zie wel dat het tijdens bedrijf ook wel wat verder op loopt naar 30, waarschijnlijk omdat het zo kort is.
Als het kouder word ga ik op de ruimte voeler proberen, dat zal wel meer grote verwarmingstijden geven.

En dan is er nog een optie op aanvoer temperatuur en tijd verwarmen, maar vat nog niet precies wat ze ermee bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tomexergie schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:12:
[...]

[afbeelding]

De hoeveelheid starts bij L/L zijn vrij normaal, lucht is een veel sneller medium om op te warmen.
Hier doet de L/L exact hetzelfde zodra de ruimtetemperatuur bereikt is, elke 5 minuten een start en een stop.
In koelen is het wat minder, dan ligt het minimaal vermogen ook lager dan in verwarmen.

De sensor zit niet vreemd geplaatst, de ventilator blijft immers draaien en zo meet je de juiste ruimtetemperatuur.
Als je een bedrade bediening aansluit op het binnendeel meet hij de ruimte op de bediening ipv op de unit.
Of je kunt er in ieder geval kiezen welke sensor hij moet gebruiken.

Het lijkt trouwens of hier al vrij veel mensen aan het verwarmen zijn, maar is dat nu al nodig?
Hier is het nog niet onder de 21 graden geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 02-10-2016 13:30 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Appie Heijn op 02-10-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@oxellaar, hier is het ook nog niet nodig. Morgen nog een vrij koude dag dan zou ik waarschijnlijk morgen tegen het einde van de middag wel even de gasketel aangeslingerd hebben om de kou uit de vloer te halen.

Nu even stoeien met de settings, quite mode even testen. Stooklijn beetje finetunen. Radiatoren open en dicht doen enz.

[ Voor 22% gewijzigd door Appie Heijn op 02-10-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 10:18:
[...]

Maar deze functie wordt toch alleen gehanteerd wanneer je de Ecodan instelt op WAR?

edit: het lukt met geen mogelijkheid bij de installateurssettings te komen. service manual, installation manual en google geven ook weinig/geen info anders dat dat je in installateurssettings moet zitten. \mocht je tip hebben hoe ik hier in kom om de WAR curve aan te passen hoor ik het graag! (en ben benieuwd naar je settings :) ). Ik zit zelf te denken aan: -5=35 graad en 20=25 graad (t buiten vs voorlooptemp)

edit2: Main Settings Menu
The main settings menu can be accessed by pressing the MENU button. To reduce
the risk of untrained end users altering the settings accidentally there are
two access levels to the main settings; and the service section menu is password
protected.
User Level – Short press
If the MENU button is pressed once for a short time the main settings will be
displayed but without the edit function. This will enable the user to view current
settings but not change the parameters.
Installer Level – Long press

If the MENU button is pressed down for 3 secs the main settings will be displayed
with all functionality available
.
Als je de menu knop 3 seconden ingedrukt houd kom je in het menu en heb je edit mogelijkheden die je met een gewone druk op deze knop niet hebt, ik heb gisteren ook lopen klooien maar uiteindelijk mijn WAR curve kunnen aanpassen.

Edit: Mijn settings zijn 38c bij 0c buiten en max. 42c aanvoer temp bij -10.en kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Jan Treur schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 08:53:
[...]

Klopt, ik had je opgezocht en je kreeg een eervolle vermelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 14:03:
@oxellaar, hier is het ook nog niet nodig. Morgen nog een vrij koude dag dan zou ik waarschijnlijk morgen tegen het einde van de middag wel even de gasketel aangeslingerd hebben om de kou uit de vloer te halen.

Nu even stoeien met de settings, quite mode even testen. Stooklijn beetje finetunen. Radiatoren open en dicht doen enz.
Als je systeem al warm is je koude radiator open zetten dan krijgt de WP ineens een plens koud water retour en daar reageert ie dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Oxellaar schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:29:
[...]

De hoeveelheid starts bij L/L zijn vrij normaal, lucht is een veel sneller medium om op te warmen.
Hier doet de L/L exact hetzelfde zodra de ruimtetemperatuur bereikt is, elke 5 minuten een start en een stop.
In koelen is het wat minder, dan ligt het minimaal vermogen ook lager dan in verwarmen.

De sensor zit niet vreemd geplaatst, de ventilator blijft immers draaien en zo meet je de juiste ruimtetemperatuur.
Als je een bedrade bediening aansluit op het binnendeel meet hij de ruimte op de bediening ipv op de unit.
Of je kunt er in ieder geval kiezen welke sensor hij moet gebruiken.

Het lijkt trouwens of hier al vrij veel mensen aan het verwarmen zijn, maar is dat nu al nodig?
Dat stelt mij gerust dat pendelen bij L/L normaal is. Natuurlijk kun je ook feilloos proportioneel regelen en met meer bandbreedte in de regeling langere blokken maken. Helaas zijn de ontwerpers van Daikin van een wat eenvoudiger strategie uitgegaan.

Ja, mijn huis heeft al een beetje warmte nodig omdat het (Bouwjaar 1970) niet zo thermisch optimaal is als de huidige woningen (Wel alles thermop++ en 10 cm isolatie). Daarom heel erg geschikt voor een WP omdat er wat valt wat te besparen.

Bij mij dag nacht dezelfde temperatuur, geen nachtverlaging. Bij een geisloleerd huis valt weinig te verdienen; afkoeling gedurende nacht slechts 2C met als nadeel aanwarmen in de ochtens hogere water temperaturen nodig met als gevolg een lager ketelrendement of bij een WP een lagere COP.
Ik durf te beweren dat die z.g. slimme thermostaten onzin zijn. Alleen bij een kippenhok valt wat te besparen. Het effect (5% besparing) is niet gevalideerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:29:

Nodig?...... Nee
Maar ik wil ook niet achter bepaalde dingen komen als het echt koud word, en nu is het weekend en redelijk fris, mooi om wat te testen/pielen :)

We hebben dat ding niet voor niets, de plavuizen wat warmen is wel lekker ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
koevlaas2 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 14:43:
[...]

Als je systeem al warm is je koude radiator open zetten dan krijgt de WP ineens een plens koud water retour en daar reageert ie dan op.
Klopt, maar gisteren tijdens het testdraaien kreeg ik ook een flow error na het in 1x dichtdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[b]Tomexergie schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 00:11:
Mijn huis is relatief slecht geisoleerd (2000m3 aardgas per jaar) en heeft bij dit weer nauwelijk warmte nodig.
Voor tapwater gebruiken we zo'n 1,2 m3 aardgas= 12*0,7= 8,4 kWh netto warmte per 24 uur. Dan vind ik jouw 18,3kWh nog aan de hoge kant.
Even geduld met zo'n vergelijk.
Als ook dat ik geen idee heb waarmee je wilt vergelijken met welk type thermische eigenschappen woning.

Mijn woning is uit 1932 met nog flink wat beton/steen massa zoals zelf deels volsteense binnenmuren en geen luchtige halfsteens kalkzandsteen of gasbeton binnenmuren zoals van na 1965
Testen met 1 graad stooklijn verhoging kan ik wel een paar kWh kwijt in die massa via de warmere ruimtetemperatuur
Mijn vloerverwarming en paar stukjes wandverwarming is los van de binnen casco massa en uit 1996 met nog 14mm ID leidingen en hoh <10cm (ca12m/m2) met resultaat dat delta tussen vloertemperatuur vs ruimtetemperatuur ook kleiner is dan gebruikelijk < 3 graden eerder 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q4vPtkghyZmT9ZGGaPdVNdnu/full.jpg
Als dit zo blijft dan doe ik het er voor :)
Zo snaarstrak regelt de CV niet eens. Dit is puur WAR zonder enige aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Appie Heijn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:07:
[afbeelding]
Als dit zo blijft dan doe ik het er voor :)
Zo snaarstrak regelt de CV niet eens. Dit is puur WAR zonder enige aanpassing.
En het verbruik? Dat moet ook een beetje netjes blijven natuurlijk. Hier heb ik hem maar een graadje lager gezet, het was 22 graden in de kamer geworden, a bit too much.

Buiten is het pest weer ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:11:
[...]

En het verbruik? Dat moet ook een beetje netjes blijven natuurlijk. Hier heb ik hem maar een graadje lager gezet, het was 22 graden in de kamer geworden, a bit too much.

Buiten is het pest weer ieder geval.
Vanmorgen tikten we met de huiskamer 23c aan en nu nog 22.5c gelukkig zit ik stil op de bank.
Verwarming is nog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:14:
[...]

Vanmorgen tikten we met de huiskamer 23c aan en nu nog 22.5c gelukkig zit ik stil op de bank.
Verwarming is nog uit.
Ik was wat aan het rommelen maar toen ik naar beneden liep merkte ik pas hoe warm het was, als je rustig op de bank zit merk je dat niet zo inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Klopt dat heb ik hier ook, heb de stooklijn 1 graag lager gezet. Erg handige feature lijkt mij. Stel bij harde wind loopt de ruimtetemp wat terug, even 1-2 graag aanvoer erbij en hij zal het na een uurtje wel gecompenseerd hebben.

Het verbruik ga ik morgen even bijhouden. Vanacht neem ik alle waarden even op. Wat wel opvalt is dat de panasonic aardig gelijk loopt qua elek verbruik weergave met de S0 meter.

[ Voor 28% gewijzigd door Appie Heijn op 02-10-2016 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Domba schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 16:08:
[...]

Even geduld met zo'n vergelijk.
Als ook dat ik geen idee heb waarmee je wilt vergelijken met welk type thermische eigenschappen woning.

Mijn woning is uit 1932 met nog flink wat beton/steen massa zoals zelf deels volsteense binnenmuren en geen luchtige halfsteens kalkzandsteen of gasbeton binnenmuren zoals van na 1965
Testen met 1 graad stooklijn verhoging kan ik wel een paar kWh kwijt in die massa via de warmere ruimtetemperatuur
Mijn vloerverwarming en paar stukjes wandverwarming is los van de binnen casco massa en uit 1996 met nog 14mm ID leidingen en hoh <10cm (ca12m/m2) met resultaat dat delta tussen vloertemperatuur vs ruimtetemperatuur ook kleiner is dan gebruikelijk < 3 graden eerder 2.
Dit is nog maar het begin van het seizoen, de tijd zal het leren. Ik ben benieuwd wat de pana's, ecodans enz gaan opleveren deze winter. Vooral de regeling kan invloed hebben WAR of RAR. De COP is aanvoertempertuur afhankelijk. Met WAR zal je altijd wat te hoog zitten, maar het is de vraag hoeveel dat op de DCOP gaat kosten.
Mijn RAR vroeg drie maanden juli, aug,sept geen warmte vanwege de buffer in de woning. Maar hoe zit dat met WAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 18:42

Aad

Ik heb een opstart probleem met mijn ELGA. Ik krijg de aanvoer temperatuur niet boven de 29 graden. De hele zomer heeft de ELGA stand-by gestaan, gisteren de verwarming aan gedaan maar de aanvoer temperatuur komt niet boven de 29 graden. De gas aanvoer staat boven de 60 graden en de retour op ongeveer 1,3 graden onder de aanvoer temperatuur. Het verbruik komt niet hoger dan 430 W. Iemand ervaring met dit probleem, alle hulp is welkom !!!
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Tomexergie schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:00:
[...]

Dit is nog maar het begin van het seizoen, de tijd zal het leren. Ik ben benieuwd wat de pana's, ecodans enz gaan opleveren deze winter. Vooral de regeling kan invloed hebben WAR of RAR. De COP is aanvoertempertuur afhankelijk. Met WAR zal je altijd wat te hoog zitten, maar het is de vraag hoeveel dat op de DCOP gaat kosten.
Mijn RAR vroeg drie maanden juli, aug,sept geen warmte vanwege de buffer in de woning. Maar hoe zit dat met WAR?
De panasonic WAR kijkt naar buiten temperatuur en ? WP
Voor de 6kW Pana mono G-serie ben ik nog niet helemaal uit *)

Bij een zelf in te geven temperatuur boven 5 graden gaat circulatiepomp aan met verlaagde flow (9-10l/min)

De WAR-stooklijn begint bij 25C@A15 die nog met -5 tot +5 te verschuiven is.

Ik gebruik zelf nu een 25C@A15 en 35C@A-5 met verschuiving van -2 graden en dat is iets te weinig, maar om te testen daar het een ruimte temperatuur 21-23 geeft .
Tot nu toe is WP nog niet begonnen met verwarmen voordat buitentemperatuur beneden 15 graden was en retour van <20C van de vloerverwarming.

*) De beschrijving van Panasonic is voor aanvoer/outlet WP met +2 (uit) en -3 (aan), alleen echter is dat wat ik juist meet voor de retour/inlet WP en de outlet NTC wijkt niet zoveel af.
Compressor is OFF when Water Outlet Temperature – Internal Water Setting Temperature > 2°C for
continuously 3 minutes.
Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Water Outlet Temperature – Water Inlet Temperature
(temperature at thermostat OFF is triggered) <-3°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
Aad schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 21:03:
Ik heb een opstart probleem met mijn ELGA. Ik krijg de aanvoer temperatuur niet boven de 29 graden. De hele zomer heeft de ELGA stand-by gestaan, gisteren de verwarming aan gedaan maar de aanvoer temperatuur komt niet boven de 29 graden. De gas aanvoer staat boven de 60 graden en de retour op ongeveer 1,3 graden onder de aanvoer temperatuur. Het verbruik komt niet hoger dan 430 W. Iemand ervaring met dit probleem, alle hulp is welkom !!!
Aad
Uit en weer aan?
Anders error, dus Techneco bellen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik heb net de ELGA uitgedaan en weer aan hij trekt nu 720 W maar aanvoer gaat niet om hoog, gas temperatuur was net 67 graden.
Kan het misschien komen dat de thermostaat moet leren om weer met de ELGA te verwarmen, de laatste maanden heeft de zon dat gedaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Aad op 02-10-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Aad schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 21:35:
Ik heb net de ELGA uitgedaan en weer aan hij trekt nu 720 W maar aanvoer gaat niet om hoog, gas temperatuur was net 67 graden.
Kan het misschien komen dat de thermostaat moet leren om weer met de ELGA te verwarmen, de laatste maanden heeft de zon dat gedaan.
Gastemp van 67c is toch goed, is maximale dat r410a aankan.
Je r410a zit op het maximale dus de temp kan niet omhoog, afgifte is in je wisselaar is momenteel blijkbaar te laag. Verhoog de flow van je pomp eens.

[ Voor 195% gewijzigd door koevlaas2 op 02-10-2016 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pomp vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

De stekker kan er niet verkeerd in zitten en de pomp geeft een flow van 0,9 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als het wel warm wordt in huis, wat is dan het probleem? 720W x cop 4 = een hoop warmte die toch met die lage watertemperatuur in je huis gepompt wordt.
Als je huis daarentegen niet warm wordt, zal er waarschijnlijk ergens een sensor defect zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik heb net de pomp van de cv mee laten lopen en nu gaat de aanvoer wel omhoog. En ja het wordt wel warm in huis dus maar even afwachten tot het kouder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Aad schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:04:
Ik heb net de pomp van de cv mee laten lopen en nu gaat de aanvoer wel omhoog. En ja het wordt wel warm in huis dus maar even afwachten tot het kouder word.
Hmm, klinkt als een keerklep die niet werkt, doordat je cv pomp mee loopt gaat het wel door je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

CV pomp weer uit en temperatuur loopt door een hij trekt nu bijna 800 w dus waarschijnlijk een flow probleempje, wordt vervolgd !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met het volgende dilemma:
Op dit moment wordt onze vrijstaande woning gebouwd. In eerste instantie hebben we zonder verder nadenken gekozen voor een traditionele cv ketel.
De aannemer bracht ons op het spoor van een lucht/water warmtepomp. Hiervoor heb ik een offerte ontvangen:

-Nefit Enviline a/w Monoblock 5.0 E-S
4399,- excl btw
-Nefit enviline boiler hr200
841,-
-Nefit buffervat 50l

Inclusief montage komt het totaal op een behoorlijke bom duiten. Omdat de bodem van de bouwschatkist in zicht is, zou ik willen weten welke goedkopere alternatieven er zijn die bij mijn situatie passen.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het zinvol is een warmtepomp te gaan gebruiken zonder te combineren met zonnnecellen. Een pomp en zonnecellen is namelijk een te grote aanslag op de bouwkas maar zou ik dan over+/- 2 jaar willen toevoegen.

Situatie:

Nieuwbouwwoning 2016 (wordt gebouwd as we speak)
Overal vloerwerverwarming
2 Volwassenen en 2 kleine kinderen
Vloeroppervlak 152
Vrijstaande woning
(nog)geen zonnecellen, wel ideale ligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QNil4rwFZjcSD14McRuuWFQH/medium.jpg
Voor degene die nog twijfelen over een magnetisch filter. Dit kwam er bij mij na 1 dag al uit. Of het wel/niet schadelijk is voor CV en/of WP laat ik even in het midden. Hoewel je het op de foto wellicht niet heel goed ziet, dit zijn 90% metaaldeeltjes.

Ik heb deze

De Flamco® Flamcovent Clean Smart Ecoplus lucht- en vuilafscheider, 1"

Pagina: 1 ... 69 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic