13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De youless en de finder in de meterkast moet ook iets te doen hebben.
Ik douche met 1 kWh per dag verbruik met een cop van 1. Gaat nog steeds prima.
En grohe red ook 1 kWh per dag.
Heb eigenlijk geen warmtepomp en 450 ltr buffervat nodig.
Wij zijn met z'n 5-en en gisteren hadden de koters het bad voor 70% gevuld, de boiler trok het allemaal anders waren ze wel komen klagen.AUijtdehaag schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:20:
Nou ja 400 Wh.
De youless en de finder in de meterkast moet ook iets te doen hebben.
Ik douche met 1 kWh per dag verbruik met een cop van 1. Gaat nog steeds prima.
En grohe red ook 1 kWh per dag.
Heb eigenlijk geen warmtepomp en 450 ltr buffervat nodig.
Ik heb nog een keukenboiler staan die ik ga uitfaseren, de vroegere WW leiding zit nog wel ergens achter de keuken, die sluit ik weer aan. Scheelt dan 1,5 KWH per dag.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Er zit in het hydroblok een fijn mazig filter, mijn unit hangt op zolder en de kans op vervuiling lijkt mij nihil. Kan iemand mij nog eens uitleggen waarom er fromu leden toch nog een extra filter plaatsen, wat wil je voorkomen met bijvoorbeeld een magnetisch filter ?
Ander punt is de interne flowmeter en sensoren, ik heb overwogen om een COP meter aan te schaffen maar in de hydrobox zitten alle metingen al geinstalleerd ! Weet iemand de nauwkeurigheid of de afwijking van deze meters ? Als deze bijv standard altijd + 3% afwijken dan hebben wij toch een nauwkeurige COP meter, ik bedoel hiermee te zeggen dat als je de afwijking van een meter weet je eigenlijk een nauwkeurige meter hebt, als de afwijking maar liniear is !
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Welke site gebruik je voor Melcloud ? Of gebruik je de APP ? Ik gebruik www.melcloud.comalberthakvoort schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:07:
Op de hoofdpagina bij Overzichten
Ik sta op het punt een support verzoek bij Alklima in te dienen, ben wel benieuwd wat voor middelvinger in Ascii-art ik ga krijgen.
Gewoon https://app.melcloud.com inderdaad (niet via mobiel etc)koevlaas2 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:16:
[...]
Welke site gebruik je voor Melcloud ? Of gebruik je de APP ? Ik gebruik www.melcloud.com
Ik sta op het punt een support verzoek bij Alklima in te dienen, ben wel benieuwd wat voor middelvinger in Ascii-art ik ga krijgen.
Ik heb vorige keer ook een vraag gesteld en netjes antwoord op gekregen.
Andere vraag, kunnen jullie eens in de gaten houden als je het legionella programma start, of de warmtepomp zonder element het water op 60 graden krijgt? Ik blijf het probleem houden dat het tot aan het setpoint gaat en daarna de rest elektrisch.
Ik heb het nu opgelost via de weekplanner, op het moment dat het legionella programma start zet ik het SWW setpoint op 60 graden.
Dank je Albert.alberthakvoort schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:27:
[...]
Gewoon https://app.melcloud.com inderdaad (niet via mobiel etc)
Ik heb vorige keer ook een vraag gesteld en netjes antwoord op gekregen.
Andere vraag, kunnen jullie eens in de gaten houden als je het legionella programma start, of de warmtepomp zonder element het water op 60 graden krijgt? Ik blijf het probleem houden dat het tot aan het setpoint gaat en daarna de rest elektrisch.
Ik heb het nu opgelost via de weekplanner, op het moment dat het legionella programma start zet ik het SWW setpoint op 60 graden.
Mijn anti legionella heeft inmiddels 2 keer gedraaid, ik vind het juist goed dat deze vanaf de ca. 53c de rest electrisch doet. Dit duurt overigens wel lang, de 3 uur die hier voor staat (standaard) is maar net genoeg om het water op 66c te krijgen.
De laatste 7c gaat erg langzaam als je dit via de compressor doet en de WP heeft dan echt een waardeloze cop.
Ik zal het morgen even meten hoeveel tijd hij nodig heeft. Dan is het wekelijks legionella "uurtje"
Jou vragen zijn al een keer voorbij gekomencorsat schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:56:
ik ben mijn istallatie aan het voorbereiden en er vallen mij een aantal zaken op bij de ecodan 7,5 unit met inverter en hydroblok.
Er zit in het hydroblok een fijn mazig filter, mijn unit hangt op zolder en de kans op vervuiling lijkt mij nihil. Kan iemand mij nog eens uitleggen waarom er fromu leden toch nog een extra filter plaatsen, wat wil je voorkomen met bijvoorbeeld een magnetisch filter ?
Ander punt is de interne flowmeter en sensoren, ik heb overwogen om een COP meter aan te schaffen maar in de hydrobox zitten alle metingen al geinstalleerd ! Weet iemand de nauwkeurigheid of de afwijking van deze meters ? Als deze bijv standard altijd + 3% afwijken dan hebben wij toch een nauwkeurige COP meter, ik bedoel hiermee te zeggen dat als je de afwijking van een meter weet je eigenlijk een nauwkeurige meter hebt, als de afwijking maar liniear is !
Die zeef is niet meer dan een keien vanger met een maaswijdte van 0,5 mm. Als je een nieuwe systeem hebt met alleen vloerverwarming en kunststof gevoerde leidingen zou ik het wel zonder aandurven. Echter met stalen radiatoren enz zou ik toch uitkijken. vaak vormt zich magnetiet in een installatie. Zwarte poedervormige aanslag die indikt op plaatsen waar weinig stroming is of hele kleine kanalen. Dit krijg je er alleen uit met een magnetisch afscheiden omdat het te fijn is voor een zeef. Als je wisselaar na 4 jaar gaat dicht zitten ben je zo 600 800e verder.....
Er zit een flow switch in geen flow meter de interne meting werk redelijk maar wel op basis van aannames over de flow. Omdat deze bij iedere installatie net wat anders is kun je redelijke afwijkingen krijgen
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
[...]
Die zeef is niet meer dan een keien vanger met een maaswijdte van 0,5 mm. Als je een nieuwe systeem hebt met alleen vloerverwarming en kunststof gevoerde leidingen zou ik het wel zonder aandurven. Echter met stalen radiatoren enz zou ik toch uitkijken. vaak vormt zich magnetiet in een installatie. Zwarte poedervormige aanslag die indikt op plaatsen waar weinig stroming is of hele kleine kanalen. Dit krijg je er alleen uit met een magnetisch afscheiden omdat het te fijn is voor een zeef. Als je wisselaar na 4 jaar gaat dicht zitten ben je zo 600 800e verder.....
Ik heb beneden vloerverwarming, koperen convector, 1x aluminium radiator en 5 stalen radiatoren. Het water is over het algemeen schoon maar is wel donker van kleur. Ik begin nu wel te twijfelen over een extra magnetisch filter.
Is de wisselaar niet schoon te maken met een reinigings middle ? is het een fin plate wisselaar ?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Ik zou zeggen probeer het eens over een paar jaar als het rendement langzaam terugloopt omdat je wisselaar dicht gaat zitten. zelf zou ik niet besparen op 80e als me dat over 4 a 7 jaar 700e kan kosten.corsat schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:21:
[quote]Wodan89 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:00:
[...]
Ik heb beneden vloerverwarming, koperen convector, 1x aluminium radiator en 5 stalen radiatoren. Het water is over het algemeen schoon maar is wel donker van kleur. Ik begin nu wel te twijfelen over een extra magnetisch filter.
Is de wisselaar niet schoon te maken met een reinigings middle ? is het een fin plate wisselaar ?
Maar op de korte termijn werkt het prima zonder en je tvt word iets lager

Verwijderd
Van het weekend de mono in ieder geval buiten helemaal afmaken zodat het gat in de muur dicht kan. Stond gisteren op zolder op een wesp die vermoedelijk daar naar binnen is gevlogen en me pardoes in m'n kleine teen prikte
Is een spirotrap mb3 met 22mm aansluiting de beste aanrader en past die op de aansluitingen van de wp, ik dacht dat deze 28mm aansluitingen had ?Wodan89 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:32:
[...]
Ik zou zeggen probeer het eens over een paar jaar als het rendement langzaam terugloopt omdat je wisselaar dicht gaat zitten. zelf zou ik niet besparen op 80e als me dat over 4 a 7 jaar 700e kan kosten.
Maar op de korte termijn werkt het prima zonder en je tvt word iets lager
of kan ik beter een ander filter nemen ?
[/quote]
ok, duidelijk. Als ik de pompsnelheid altijd op dezelfde stand houd en mijn hydraulisch systeem niet continue aan het aanpassen ben krijg ik voor mij zelf vergelijkbare waardes, vergelijken met anderen wordt op die manier lastig. Wel kan ik het uiteindelijke E verbruik van mijn systeem uitlezen en deze vergelijken met de warmtebehoefte van mijn woning per graaddag.
Als de boosterverwarming in komt telt het dat verbruik ook mee of kun je dit apart uitlezen ?
Boosterverwarming weet ik niet, maar standby wel waardoor ik nu een erg slechte COP van 2,2 oid heb.corsat schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:01:
Er zit een flow switch in geen flow meter de interne meting werk redelijk maar wel op basis van aannames over de flow. Omdat deze bij iedere installatie net wat anders is kun je redelijke afwijkingen krijgen
[/quote]
ok, duidelijk. Als ik de pompsnelheid altijd op dezelfde stand houd en mijn hydraulisch systeem niet continue aan het aanpassen ben krijg ik voor mij zelf vergelijkbare waardes, vergelijken met anderen wordt op die manier lastig. Wel kan ik het uiteindelijke E verbruik van mijn systeem uitlezen en deze vergelijken met de warmtebehoefte van mijn woning per graaddag.
Als de boosterverwarming in komt telt het dat verbruik ook mee of kun je dit apart uitlezen ?
Misschien kan Albert je vertellen of het electro element ook meegenomen word door de KWH meter.
Ik heb net 2 nieuwe kWh meters binnen (met modbus
Je kan ook gaan voor de 28mm versie en hier een paar zware magneten van ebay op zetten. 22mm kan net te klein zijn. Hoe lager de snelheid in de afscheiden hoe beter hij werktcorsat schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:41:
[...]
Is een spirotrap mb3 met 22mm aansluiting de beste aanrader en past die op de aansluitingen van de wp, ik dacht dat deze 28mm aansluitingen had ?
of kan ik beter een ander filter nemen ?
ik heb de 22mm hangen en geen problemen gehad met de elga vorig jaar (en blijft dus gewoon hangen dit jaar). tbv monitoring voor de ecodan gebruik ik externe warmtemeter en kwh meter. Ik vertrouw niet op de zaken die ingebouwd zijn (niet dat ik kan aantonen dat het niet klopt maar heb graag 2 onafhankelijke metingen van elkaar zodat je zeker weet dat het goed gegaan is). Dit ga ik weer op dagbasis bijhouden (kwh elec, kwh warmte, max en min temp en buiten temp). Zo krijg je een goed beeld van je installtie en de performance in mijn ogen. Hier kun je weer mooi grafiekje van maken buitentemp tov COP zoals ik deed vorig jaar.Wodan89 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:27:
[...]
Je kan ook gaan voor de 28mm versie en hier een paar zware magneten van ebay op zetten. 22mm kan net te klein zijn. Hoe lager de snelheid in de afscheiden hoe beter hij werkt
[ Voor 16% gewijzigd door develdonk op 27-09-2016 16:07 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
En een multical 302 met m-bus. Dan ben ik daar ook verder mee geholpen.alberthakvoort schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:25:
Dat is een goeie vraag..
Ik heb net 2 nieuwe kWh meters binnen (met modbus) die ga ik voor het stookseizoen er tussen zitten.
Hoe stuur je wp aan met de nest, gewenste temperatuur doorgeven aan wp of aan/uit?Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:33:
Good news! Ik heb de boel werkend, in ieder geval de split unit werkt nu volledig. Ga het nog wel wat netter afwerken, printje wat netter solderen en met nette kabelterminals erop, maar alles werkt nu in ieder geval samen met de Nest (incl dual fuel, it's a fucking miracle).
Van het weekend de mono in ieder geval buiten helemaal afmaken zodat het gat in de muur dicht kan. Stond gisteren op zolder op een wesp die vermoedelijk daar naar binnen is gevlogen en me pardoes in m'n kleine teen prikte![]()
Perfect. Mijn Elga moet nog een half jaar draaien om de SCOP te bepalen (Tot nu toe 4,3)develdonk schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:09:
[...]
ik heb de 22mm hangen en geen problemen gehad met de elga vorig jaar (en blijft dus gewoon hangen dit jaar). tbv monitoring voor de ecodan gebruik ik externe warmtemeter en kwh meter. Ik vertrouw niet op de zaken die ingebouwd zijn (niet dat ik kan aantonen dat het niet klopt maar heb graag 2 onafhankelijke metingen van elkaar zodat je zeker weet dat het goed gegaan is). Dit ga ik weer op dagbasis bijhouden (kwh elec, kwh warmte, max en min temp en buiten temp). Zo krijg je een goed beeld van je installtie en de performance in mijn ogen. Hier kun je weer mooi grafiekje van maken buitentemp tov COP zoals ik deed vorig jaar.
Wat bij de metingen opvalt is dat de momentale COP bij 12<Tb<18 heel erg hoog is (c.a 5,5-6) maar je hebt er niet veel aan omdat de warmtelevering dan heel gering is. Bovendien drukt de stand- by energie het resultaat (in de zomer) naar 4. Dus niet zo'n probleem omdat het maar een paar kWh betreft. Die tabellen van TUV (e.a) met metingen van COP tot liefst 7 zijn onzin al je het niet relateert aan de jaarbelastingduurcurve in NL. Het gaat om de COP bij 0<Tb<8.
Bij mij staat ie nog op eens in de 15 dagen (fabrieksinstelling), een week is wel erg vaak/snel.alberthakvoort schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:51:
Dat idee/gevoel heb ik niet (qua tijd en cop).
Ik zal het morgen even meten hoeveel tijd hij nodig heeft. Dan is het wekelijks legionella "uurtje"
Ik doe de legionella preventie ook elke 7 dagen; 60 graden, 30 minutenkoevlaas2 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 18:29:
[...]
Bij mij staat ie nog op eens in de 15 dagen (fabrieksinstelling), een week is wel erg vaak/snel.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0030166/2011-07-01
Zie artikel 5.1.3.
Better safe than sorry
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
11:00 42 gradenkoevlaas2 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:04:
[...]
Dank je Albert.
Mijn anti legionella heeft inmiddels 2 keer gedraaid, ik vind het juist goed dat deze vanaf de ca. 53c de rest electrisch doet. Dit duurt overigens wel lang, de 3 uur die hier voor staat (standaard) is maar net genoeg om het water op 66c te krijgen.
De laatste 7c gaat erg langzaam als je dit via de compressor doet en de WP heeft dan echt een waardeloze cop.
12:10 60 graden
(boiler van 300 liter)
Maar is toch altijd hoger dan met een element(COP=1)?koevlaas2 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:04:
[...]
Dank je Albert.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik zal die van mij eens nader bekijken, maar volgens mijn 'slimme' meter staat de boel echt bijna 3 uur 1.68 KW te trekken. Legionella programma begint hier om 03:00 uur dus dat word de wekker zettenalberthakvoort schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:24:
[...]
11:00 42 graden
12:10 60 graden
(boiler van 300 liter)
Mijn Michl is er volgens mij door overleden, standaard was 50c ik stelde 55c in. Michl was binnen 4 dagen dood, maakte vlak ervoor ook een soort zaaggeluid. Nu laat ik de boel lekker op 50c staan bij de Ecodan.Appie Heijn schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:55:
[...]
Maar is toch altijd hoger dan met een element(COP=1)?
Dat is waar, al gaat ie naarmate de temperatuur oploopt steeds meer stroom trekken.alberthakvoort schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:34:
Mitsubishi adverteert er zelf ook mee dat hij 60 graden aan kan. De Ecodan maakt boven de 50 graden ook niet echt meer geluid...
Je hebt de 60c met de compressor gehaald ? Misschien kan je de vraag waarom de Ecodan niet eerst naar 60 gaat met de compressor maar slechts tot de ingestelde temperatuur aan Alklima stellen. (zolang je je serienummer maar niet opgeeft
[ Voor 25% gewijzigd door koevlaas2 op 28-09-2016 19:43 ]
Zou het er iets mee te maken hebben dat je bij buiten temperaturen <15c en water temp 60c richting de max druk gaat waar de compressor voor ontworpen is ?koevlaas2 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:37:
[...]
Dat is waar, al gaat ie naarmate de temperatuur oploopt steeds meer stroom trekken.
Je hebt de 60c met de compressor gehaald ? Misschien kan je de vraag waarom de Ecodan niet eerst naar 60 gaat met de compressor maar slechts tot de ingestelde temperatuur aan Alklima stellen. (zolang je je serienummer maar niet opgeeft)
vermoedelijk staat deze standaard lager om de slijtage te beperken ?
Dat een auto 200kmh gaat, wil niet zeggen dat hij ook 3 ton haalt als je dagelijks die snelheid rijd
Nou, toch ken ik mensen die heel raar doen met hun auto maar het blijft toch heel. En ik ken mensen die 'normaal' doen en die hebben al 3x hun motor kapot. Ik blijf liever lager dan het maximale en verleng idd zo de levensduur.Wodan89 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:40:
[...]
Zou het er iets mee te maken hebben dat je bij buiten temperaturen <15c en water temp 60c richting de max druk gaat waar de compressor voor ontworpen is ?
vermoedelijk staat deze standaard lager om de slijtage te beperken ?
Dat een auto 200kmh gaat, wil niet zeggen dat hij ook 3 ton haalt als je dagelijks die snelheid rijd
Nu is het niet echt koud maar hij vlamt de vloer in no time van 22 naar 40, dus dat beloofd nog wat, gelukkig genoeg buffer in huis.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Binnenkort een meltdown in huize Rol-co ? Heel Gouda onbewoonbaarRol-Co schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:34:
Hier wat aan het spelen met de ekowarrior, het lijkt dat hij niet verder terug kan moduleren dan 48%, hoe doet een ecodan dat? Of de michl ( koevlaas2)
Nu is het niet echt koud maar hij vlamt de vloer in no time van 22 naar 40, dus dat beloofd nog wat, gelukkig genoeg buffer in huis.
De Ecodan kan terug tot 3,8 KW en de Michl kon tussen 5 en 9,8 KW moduleren.
Ik heb verwarmen nog niet geprobeerd, het is hier nog steeds 23,5c in de woonkamer.
Idem hier, 23,2 grados in huize Heijn
Weken terug in de bouwvak heeft de q-solar voor het laatst wat gas tot zich genomen voor anti-legionella.
Als alles doorgaat gaat de Panasonic as zaterdag bij mij voor het eerst draaien.
Aangezien je ze zo oplepelt, weet je die van de 11,2KW Zubudan(3fase) ook?
[ Voor 63% gewijzigd door Appie Heijn op 28-09-2016 22:57 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Kon die niet even ver terug als de 10 KW versie, maar een getal durf ik er niet aan te hangen.Appie Heijn schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:52:
@koevlaas2
Idem hier, 23,2 grados in huize Heijn
Weken terug in de bouwvak heeft de q-solar voor het laatst wat gas tot zich genomen voor anti-legionella.
Als alles doorgaat gaat de Panasonic as zaterdag bij mij voor het eerst draaien.
Aangezien je ze zo oplepelt, weet je die van de 11,2KW Zubudan(3fase) ook?
Ik weet ook alle kentekens tot 40 jaar terug uit mijn omgeving (familie e.d.).
Haha, ja de ramen open van de winterkoevlaas2 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:50:
[...]
Binnenkort een meltdown in huize Rol-co ? Heel Gouda onbewoonbaar
De Ecodan kan terug tot 3,8 KW en de Michl kon tussen 5 en 9,8 KW moduleren.
Ik heb verwarmen nog niet geprobeerd, het is hier nog steeds 23,5c in de woonkamer.
Maar de ecodan gaat dus ook niet lager dan 50% en de michl ook.
Hier is het ook 22 in de kamer, 17 buiten maar wil even kijken hoe dat werkt met de stooklijn en de 3 verwarmings functies, te weten:
Op tijd en temperatuur feedline
Op feedline
Op room temp
Stook lijn 40 graden, pomp 3,5m aanvoer 40, retour 33 binnen een drie kwartier.
Not bad
Bij mij begint de vloer nu merkbaar af te koelen, die Ecodan krijgt straks ijskoud water retour uit de vloerverwarming dus deze kan z'n lol op. Maar, ik heb ook wat settings gewijzigd waardoor alle kaarten dit jaar opnieuw geschud zijn en ik niet weet wat er gaat gebeuren.Rol-Co schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:08:
[...]
Haha, ja de ramen open van de winter![]()
Maar de ecodan gaat dus ook niet lager dan 50% en de michl ook.
Hier is het ook 22 in de kamer, 17 buiten maar wil even kijken hoe dat werkt met de stooklijn en de 3 verwarmings functies, te weten:
Op tijd en temperatuur feedline
Op feedline
Op room temp
Stook lijn 40 graden, pomp 3,5m aanvoer 40, retour 33 binnen een drie kwartier.
Not bad
Ergens in dit forum is eens een merk WP genoemd welke enorm kon terug moduleren, maar ik weet even niet meer welke.Rol-Co schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:34:
Hier wat aan het spelen met de ekowarrior, het lijkt dat hij niet verder terug kan moduleren dan 48%, hoe doet een ecodan dat? Of de michl ( koevlaas2)
Ja klopt, ik kan hier ook al merken dat de vloer frisser word, nog even gedacht om hem in te stellen op een water temp van 25, dan houd hij hem een beetje op temperatuur.koevlaas2 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:16:
[...]
Bij mij begint de vloer nu merkbaar af te koelen, die Ecodan krijgt straks ijskoud water retour uit de vloerverwarming dus deze kan z'n lol op. Maar, ik heb ook wat settings gewijzigd waardoor alle kaarten dit jaar opnieuw geschud zijn en ik niet weet wat er gaat gebeuren.
Van de winter krijgt hij bijna geen koud water toch, jhij gaat regelmatig aan of loopt op een laag pitje, dus weinig kans om koud te worden als het allemaal een aantal dagen loopt.
Ik ben ook erg benieuwd deze winter, veel mensen met een vers aangesloten wp
Ben wel voornemens aan nachtverlaging te doen, waardoor er in de ochtend toch wel een slokje koud binnenkomt.Rol-Co schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:21:
[...]
Ja klopt, ik kan hier ook al merken dat de vloer frisser word, nog even gedacht om hem in te stellen op een water temp van 25, dan houd hij hem een beetje op temperatuur.
Van de winter krijgt hij bijna geen koud water toch, jhij gaat regelmatig aan of loopt op een laag pitje, dus weinig kans om koud te worden als het allemaal een aantal dagen loopt.
Ik ben ook erg benieuwd deze winter, veel mensen met een vers aangesloten wp
Verder ben ik wel benieuwd wat de Ecodan doet tov de Michl (die overigens nog steeds defect in de tuin staat).
Gevonden:koevlaas2 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:19:
[...]
Ergens in dit forum is eens een merk WP genoemd welke enorm kon terug moduleren, maar ik weet even niet meer welke.
Jan Treur schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:06:
Zijn er hier mensen die een Zubadan hebben draaien? Tot hoever kan die moduleren? Volgens de importeur zou dat zijn tot 30 a 35%. Klopt dat in de praktijk? Mijn eigen Fujitsu moduleert terug tot 16%.
Een andere vraag, in hoeverre is een monobloc minder efficient (bijv. in de zin van COP) dan een binnen-buiten opstelling? Voor de Zubadan werd dat gesuggereerd door de importeur, maar het werd me niet duidelijk hoe groot het verschil dan zou zijn.
Zijn die lui ooit nog bij je langs geweest ?crazyharrie schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:33:
1060KWh in de Ecodan gestopt in exact 3 maanden. 11-12-2015 / 11-03-2016.
Cop gem. 3,9 over deze periode, inclusief tapwater.
3.816 Gj ( 1060KWh ) met de WP tegen gem. 13,5Gj ( 3750KWh ) stadsverwarming
Ik lach de financiële gaten in mijn broek, jongens wat is dit leuk.
Volgende week komen er 2 monteurs van SV kijken hoe het werkt ( prive uit pure nieuwsgierigheid ) en nemen een cadeautje voor mij mee. Een kamstrup Multical uit een kapotte unit ( zgan ).
Kan ik eindelijk 100% nauwkeurig meten, ipv de Ecodan gegevens.
Wordt vervolgt....
huis uit 1978
gas pj 1200
stroom 4400
convector put + radiatoren (nog geen vloerverwarming)
dubbelglas
isolatie is W.I.P. (vloer + hr++ ramen ipv dubbelglas tzt)
monteur kwam langs .. omdat ik een nefit trendline 30-cw5 heb kwam hij met de volgende voorstel
x aantal panelen 16 (ongeveer)
nefit of elga wp
Is het aanschaffen van LVT verwarming(lees puur radiator) handig (met huidge cv of nieuw wp ? hoe kom ik achter eventuele besparing) let op vloerverwarming komt nog .. maar zal even vooruitgeschoven worden tot die tijd wil ik de convector put benutten..
ik ben erg geintresseerd in het koel aspect van de WP, hoe werkt dit (ja het stuurt koud water door de leiding heen) .. maar hoeveel merk je hier van..
heeft het nut om bv pcventilatoren bij de radiatoren te plaatsen ? (zou van wel denken) ..
Als de stroomverbruik hoger als je de "koel" functie gebruikt of niet ? lijkt me vrij voor de hand liggend, maar ik ga uit van 2600kwh extra versus de vermindering van gasverbruik..
Tja vanalles
Helaaskoevlaas2 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:39:
[...]
Zijn die lui ooit nog bij je langs geweest ?
En dat terwijl corrosie, lekkage en bizarre problemen voor de wijk als ik mij afsloot een serieus issue waren.
Zelfs zo erg dat ze vonden dat ik stevig moest betalen voor alle uiterst noodzakelijke werkzaamheden.
Pannenkoeken
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Koevlaas2; zomaar benieuwd wat je gewijzigd hebt. Ik denk dat het stookseizoen vanaf volgende week een keer gaat beginnen dus ben nu zelf ook beetje aan het kijken hoe ik hem wil configureren. Zou mooi zijn als mensen hun settings delen met het hoe en waarom en dat we dan na een tijdje vergelijken.koevlaas2 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:16:
[...]
Bij mij begint de vloer nu merkbaar af te koelen, die Ecodan krijgt straks ijskoud water retour uit de vloerverwarming dus deze kan z'n lol op. Maar, ik heb ook wat settings gewijzigd waardoor alle kaarten dit jaar opnieuw geschud zijn en ik niet weet wat er gaat gebeuren.
Overigens laat ik hem staan op pompstand 3. dan heb ik ongeveer 1,1m3 uur terwijl pompstand 1 0,8 geeft wat op basis van de elga een lagere cop geeft en dus niet wenselijk is.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
gebruik je de pomp van de ecodan direct om je cv systeem te voeden of zit hier nog een systeem pomp tussendeveldonk schreef op donderdag 29 september 2016 @ 06:05:
[...]
Koevlaas2; zomaar benieuwd wat je gewijzigd hebt. Ik denk dat het stookseizoen vanaf volgende week een keer gaat beginnen dus ben nu zelf ook beetje aan het kijken hoe ik hem wil configureren. Zou mooi zijn als mensen hun settings delen met het hoe en waarom en dat we dan na een tijdje vergelijken.
Overigens laat ik hem staan op pompstand 3. dan heb ik ongeveer 1,1m3 uur terwijl pompstand 1 0,8 geeft wat op basis van de elga een lagere cop geeft en dus niet wenselijk is.
stand 3 geeft hier namelijk al 1600L/h
Koelen met convectorputten is onmogelijk, je zult alleen de put zelf koelen, meer niet.vso schreef op donderdag 29 september 2016 @ 00:09:
misschien wat simple vragen:
huis uit 1978
gas pj 1200
stroom 4400
convector put + radiatoren (nog geen vloerverwarming)
dubbelglas
isolatie is W.I.P. (vloer + hr++ ramen ipv dubbelglas tzt)
monteur kwam langs .. omdat ik een nefit trendline 30-cw5 heb kwam hij met de volgende voorstel
x aantal panelen 16 (ongeveer)
nefit of elga wp
Is het aanschaffen van LVT verwarming(lees puur radiator) handig (met huidge cv of nieuw wp ? hoe kom ik achter eventuele besparing) let op vloerverwarming komt nog .. maar zal even vooruitgeschoven worden tot die tijd wil ik de convector put benutten..
ik ben erg geintresseerd in het koel aspect van de WP, hoe werkt dit (ja het stuurt koud water door de leiding heen) .. maar hoeveel merk je hier van..
heeft het nut om bv pcventilatoren bij de radiatoren te plaatsen ? (zou van wel denken) ..
Als de stroomverbruik hoger als je de "koel" functie gebruikt of niet ? lijkt me vrij voor de hand liggend, maar ik ga uit van 2600kwh extra versus de vermindering van gasverbruik..
LTV icm een wp werkt alleen in goed geïsoleerde huizen.
Het stroomverbruik van koelen is in verhouding tot verwarming vaak flink lager. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten is in de winter groter dan in de zomer.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik heb e.e.a gewijzigd in mijn vloerverwarming settings, zo heb ik iedere groep verder opengedraaid om meer flow te genereren. In de Ecodan maak ik vooralsnog gebruik van pompstand 2 en verder is deze vrijwel standaard. Ook ga ik de vloerverwarming pomp op de Ecodan aansluiten en niet meer temperatuur gestuurd zoals nu.develdonk schreef op donderdag 29 september 2016 @ 06:05:
[...]
Koevlaas2; zomaar benieuwd wat je gewijzigd hebt. Ik denk dat het stookseizoen vanaf volgende week een keer gaat beginnen dus ben nu zelf ook beetje aan het kijken hoe ik hem wil configureren. Zou mooi zijn als mensen hun settings delen met het hoe en waarom en dat we dan na een tijdje vergelijken.
Ik vind het wel heel snel dat je volgende week al moet stoken, maar daar hebben we het al eens over gehad.
Volgens mij ons was al snel duidelijk dat men uit hun nek kletsten en hier dus het bewijs.crazyharrie schreef op donderdag 29 september 2016 @ 00:58:
[...]
HelaasZelfs de leidingen liggen nog onaangeroerd.
En dat terwijl corrosie, lekkage en bizarre problemen voor de wijk als ik mij afsloot een serieus issue waren.
Zelfs zo erg dat ze vonden dat ik stevig moest betalen voor alle uiterst noodzakelijke werkzaamheden.
Pannenkoeken
Ben wel benieuwd hoe deze gaat bevallen ? Kantoorpand waar ik werk is het in de winter 22c, dit alles door zeer grote VR ketels gerealiseerd. Energierekening bedraagt dan ook € 10k per maand.alberthakvoort schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:17:
De Zubadan (12kW) in ons nieuwe kantoorpand hangt ook op zijn plekje.. Komende week hopenlijk het stek gedeelte ..
Het pand is goed geïsoleerd en voorzien van WTW. Moet wel goed komen
[ Voor 17% gewijzigd door alberthakvoort op 29-09-2016 12:25 ]
Liggen er ook zonnepanelen op het dak ?alberthakvoort schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:24:
Gaat om totaal 300m2 oppervlakte, overal vloerverwarming. De zubadan is vooral bedoeld om de basis temperatuur te doen, de airco kan eventueel nog bijspringen als het even te fris is..
Het pand is goed geïsoleerd en voorzien van WTW. Moet wel goed komen
Goed idee Develdonk. ik hoop vanaf het weekend ook in de lucht te zijn met mijn wp.develdonk schreef op donderdag 29 september 2016 @ 06:05:
[...]
Ik was opzoek naar de instelling van de pompstand maar ik zie dit nergens op de pomp zelf, gaat het instellen via het menu van de hydrobox ?
Nou, met voorloop temperatuur van 36c en op dito stand ging de WP na een tijdje vanzelf uit en niet meer aan. Althans ik heb zo'n 20 minuten gewacht en de boel startte niet meer.
Dan maar op de thermostaat proberen dacht ik en aldus geschiedde.
Ik vond de thermostaat al zo slecht op de knoppen reageren, ik dacht namelijk dat het touchscreen knoppen waren. Echter toen het beschermfolie eraf was bleken het toch drukknoppen te zijn
Daarna 24c ingesteld en de WP ging aan en in een rustig tempo de watertemp verhogen naar ca. 35c, na een uurtje ben ik de thermostaat gaan verlagen en wat schetste mijn verbazing. De WP ging wel in een lagere stand, maar stopte er niet onmiddelijk mee. Al met al heeft deze nog zo'n 10 minuten gedraaid en steeds het vermogen verminderd, kijk dat is nog eens een zachte landing.
Enige minpuntje dat ik vinden kon was een soort borrelgeluid in lage last van de 5/8 hogedruk leiding.
Nou bleek bij aansluiten van de WP dat de gaskraan niet helemaal goed dichtgedraaid was, de beschermdop die hierop zit kwam een beetje olie onder vandaan. Volgens de STEK monteur was er niet veel verloren gegaan en moest ik het maar proberen, haalt de WP zijn temperaturen niet dan aan de bel trekken.
Verder een geslaagde eerste heating run.
Betweter stand aan:alberthakvoort schreef op donderdag 29 september 2016 @ 13:40:
Ja, via de geavanceerde instellingen (menu knop iets van 3 seconden vasthouden)
Zit ook onder het 'normale' menu hoor, onder service en dan erdoorheen stappen tot je bij pompsnelheid komt.
Als je 2 keer op de menuknop drukt kom je meteen verder.
Betweter stand uit.
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 29-09-2016 14:17 ]
Idd net als bij een auto, dat bij stationair je binnenwerk begint te rammelen en als je dan iets gas bijgeeft is het weg.Rol-Co schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:11:
Hier hoor je bij laaglast ook de vloeistof stromen (geluid) boven 80% hoor je dat niet.
Van de winter zal ie wel meer gasgeven en dan is het weg.
Het is ook al weer wat maanden geleden dat ik er in moest zijn....koevlaas2 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:10:
[...]
Betweter stand aan:
Zit ook onder het 'normale' menu hoor, onder service en dan erdoorheen stappen tot je bij pompsnelheid komt.
Als je 2 keer op de menuknop drukt kom je meteen verder.
Betweter stand uit.
Een vloeistofleiding mag wel wat borrelen, al moet dat niet te sterk zijn.koevlaas2 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:04:
Enige minpuntje dat ik vinden kon was een soort borrelgeluid in lage last van de 5/8 hogedruk leiding.
Nou bleek bij aansluiten van de WP dat de gaskraan niet helemaal goed dichtgedraaid was, de beschermdop die hierop zit kwam een beetje olie onder vandaan. Volgens de STEK monteur was er niet veel verloren gegaan en moest ik het maar proberen, haalt de WP zijn temperaturen niet dan aan de bel trekken.
Verder een geslaagde eerste heating run.
Borrelen in de gasleiding is niet goed, daar hoort alleen gas te zitten.
Al het gas wat condenseert voor het bij de condensor is, is verloren energie.
Is de isolatie goed in takt en hoe lang zijn de leidigen?
Weet je hoe de monteur bepaald heeft of er nog voldoende koudemiddel in zat?
Heeft hij bijvoorbeeld alle drukken en temperaturen gemeten terwijl het systeem op vollast draaide oid?
Wat heeft hij ingevuld op je F-gassen formulier, daar staan de drukken en temperaturen op.
Als er bij een nieuw systeem oliesporen op de kranen zitten, kun je niet zomaar zeggen dat het wel meevalt.
Ik zou hem direct afpompen en wegen wat de vulling is. Voor de monteur een kleine moeite, zeker als hij al ter plaatse is.
Hij heeft niets gemeten en afpompen zou betekenen dat de WP weer met nieuw middel gevuld moet worden, dit is ook niet gebeurd.Oxellaar schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:39:
[...]
Borrelen in de gasleiding is niet goed, daar hoort alleen gas te zitten.
Al het gas wat condenseert voor het bij de condensor is, is verloren energie.
Is de isolatie goed in takt en hoe lang zijn de leidigen?
Weet je hoe de monteur bepaald heeft of er nog voldoende koudemiddel in zat?
Heeft hij bijvoorbeeld alle drukken en temperaturen gemeten terwijl het systeem op vollast draaide oid?
Wat heeft hij ingevuld op je F-gassen formulier, daar staan de drukken en temperaturen op.
Als er bij een nieuw systeem oliesporen op de kranen zitten, kun je niet zomaar zeggen dat het wel meevalt.
Ik zou hem direct afpompen en wegen wat de vulling is. Voor de monteur een kleine moeite, zeker als hij al ter plaatse is.
Ik zal hem eens een whatsapp sturen en het probleem voorleggen.
De leidingen zijn ongeveer 4,5 m en buiten grotendeels dubbel geïsoleerd, binnen enkel geïsoleerd.
Behalve dan dat ik een stuk of 4 storingen heb gemist, o ja en de facturen van ze.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Als hij afpompt in een schone recycle fles (standaard uitrusting voor een stek monteur) dan mag het gewoon terug in de installatie.koevlaas2 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:43:
[...]
Hij heeft niets gemeten en afpompen zou betekenen dat de WP weer met nieuw middel gevuld moet worden, dit is ook niet gebeurd.
Ik zal hem eens een whatsapp sturen en het probleem voorleggen.
De leidingen zijn ongeveer 4,5 m en buiten grotendeels dubbel geïsoleerd, binnen enkel geïsoleerd.
Mits de juiste hoeveelheid er nog in zat natuurlijk, zo niet dan wel nieuw koudemiddel gebruiken.
Maar als hij niets gemeten heeft, hoe kan hij dan zeggen dat het wel meevalt
Los van de olie had hij sowieso drukken en temperatuur moeten meten terwijl hij in bedrijf was, hij is maar half in bedrijf gesteld eigenlijk. Hij had dan direct gezien of er nog voldoende koudemiddel in zat.
Afpompen had niet direct gehoeven.
Daarbij, word de unit ooit gecontroleerd of afgepompt en er ontbreekt een hoeveelheid koudemiddel....
Dan ga je opzoek naar een lek wat er dus helemaal niet meer is.
De nul meting bij het opstarten is erg belangrijk om onnodig werk in de toekomst te voorkomen.
[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 29-09-2016 15:16 ]
Dank voor je wijze woorden, ik heb hem een whatsapp gestuurd, ik moet nog antwoord krijgen.Oxellaar schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:08:
[...]
Als hij afpompt in een schone recycle fles (standaard uitrusting voor een stek monteur) dan mag het gewoon terug in de installatie.
Mits de juiste hoeveelheid er nog in zat natuurlijk, zo niet dan wel nieuw koudemiddel gebruiken.
Maar als hij niets gemeten heeft, hoe kan hij dan zeggen dat het wel meevalt![]()
Los van de olie had hij sowieso drukken en temperatuur moeten meten terwijl hij in bedrijf was, hij is maar half in bedrijf gesteld eigenlijk. Hij had dan direct gezien of er nog voldoende koudemiddel in zat.
Afpompen had niet direct gehoeven.
Daarbij, word de unit ooit gecontroleerd of afgepompt en er ontbreekt een hoeveelheid koudemiddel....
Dan ga je opzoek naar een lek wat er dus helemaal niet meer is.
De nul meting bij het opstarten is erg belangrijk om onnodig werk in de toekomst te voorkomen.
Ik heb de Elga geprobeerd op de koelstand. Dat doet ie goed, maar er kwam aardig wat condens op de leidingen te staan. Ik heb een "normale" tafelfan gebruikt om de kou van de keukenradiator naar de kamer te blazen, maar al met al geconcludeerd dat de airco functie ws alleen werkt als je er ook een airco-binnenunit bij aansluit.vso schreef op donderdag 29 september 2016 @ 00:09:
misschien wat simple vragen:
zou de koelfunctie wel werken icm wand en vloerverwarming? word wel een aardige verbouwing zoamarkest schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:05:
[...]
Ik heb de Elga geprobeerd op de koelstand. Dat doet ie goed, maar er kwam aardig wat condens op de leidingen te staan. Ik heb een "normale" tafelfan gebruikt om de kou van de keukenradiator naar de kamer te blazen, maar al met al geconcludeerd dat de airco functie ws alleen werkt als je er ook een airco-binnenunit bij aansluit.
Volgens mij krijg je never nooit de boel potdicht en zal je dus altijd condens op je leidingen houden, hier gaan we dan maar een echte airco erbij ophangen, hebben we ook nog een beetje een backup.amarkest schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:11:
wellicht, maar ik vind die condensvorming maar niks, zeker niet op m'n oude leidingen.
[ Voor 8% gewijzigd door amarkest op 29-09-2016 16:16 ]
Ik ben blij dat wij geen SV hebben, zou het ook nooit willen.crazyharrie schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:03:
Hoe dan ook, ik zie voorlopig niet veel gebeuren bij SVP.
Behalve dan dat ik een stuk of 4 storingen heb gemist, o ja en de facturen van ze.
Net eindelijk eens kunnen proefdraaien met verwarmen, huiskamer was 22,7c
Nou, met voorloop temperatuur van 36c en op dito stand ging de WP na een tijdje vanzelf uit en niet meer aan. Althans ik heb zo'n 20 minuten gewacht en de boel startte niet meer.
Ik vond de thermostaat al zo slecht op de knoppen reageren, ik dacht namelijk dat het touchscreen knoppen waren. Echter toen het beschermfolie eraf was bleken het toch drukknoppen te zijn
Daarna 24c ingesteld en de WP ging aan en in een rustig tempo de watertemp verhogen naar ca. 35c,
wat is de minimale watertempertuur na de warmtewisselaar ? En welke temp heeft de r410a dan ?
Weet ik niet, ik kan iets van de aanvoer temperatuur meten met mijn vloerverwarming pomp schakelaar en verder heb ik geen meters hiervoor. Wel kan ik met mijn handen weer een vrij grote Dt voelen tussen aanvoer en retour van de CV, maar dit klopt had ik met de andere WP ook.corsat schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:18:
[quote]koevlaas2 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:04:
Net eindelijk eens kunnen proefdraaien met verwarmen, huiskamer was 22,7c
Daarna 24c ingesteld en de WP ging aan en in een rustig tempo de watertemp verhogen naar ca. 35c,
wat is de minimale watertempertuur na de warmtewisselaar ? En welke temp heeft de r410a dan ?
hmmm, wat is goed geisoleerd ??? NOFI maar daar zit nog al wat verschil in..Oxellaar schreef op donderdag 29 september 2016 @ 07:21:
Koelen met convectorputten is onmogelijk, je zult alleen de put zelf koelen, meer niet.
LTV icm een wp werkt alleen in goed geïsoleerde huizen.
Het stroomverbruik van koelen is in verhouding tot verwarming vaak flink lager. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten is in de winter groter dan in de zomer.
Ik zou denken dat een geforceerde luchtstroom het zij casefan's of meerdere tafelfan's ofzo in mijn convectorput toch wel nut zou hebben.. misschien niet erg effectief als een airco binnenunit maar als je DBE's gebruikt (zitten op LVT verwarming???) .. dan zou dat toch wel je huis moeten koelen..amarkest schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:05:
Ik heb de Elga geprobeerd op de koelstand. Dat doet ie goed, maar er kwam aardig wat condens op de leidingen te staan. Ik heb een "normale" tafelfan gebruikt om de kou van de keukenradiator naar de kamer te blazen, maar al met al geconcludeerd dat de airco functie ws alleen werkt als je er ook een airco-binnenunit bij aansluit.
Anderzijds een airco binnen unit vind ik niet zo fraai .. laat staan waar ik de "ruimte" moet vinden om in een woonkamer te verwerken..
Tja vanalles
koude lucht "valt", met die gedachte heb ik alleen de bovenste radiator in het trappenhuis opengezet en een koeltest gedaan met de elga en waarachtig: de gang werd enigszins koel. Ik heb niets gemeten dit was puur op gevoel. maar wellicht is het de moeite waard om 's verder mee te testen.
Ik ga hier wellicht ook alles verder open draaien omdat dit beestje meer power heeft dan de Elga alleen. Ik heb mijn pompen (1 per etage) middels z-wave gekoppeld aan de warmtepomp. Indien warmtepomp aan gaat, gaat gelijktijdig alle groepen lopen. Bij uitschakelen gaan ze ook tegelijkertijd uit. Gedurende zomer loopt hij standaard 5 min om 2:00 op zondag om vastlopen te voorkomen.koevlaas2 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:49:
[...]
Ik heb e.e.a gewijzigd in mijn vloerverwarming settings, zo heb ik iedere groep verder opengedraaid om meer flow te genereren. In de Ecodan maak ik vooralsnog gebruik van pompstand 2 en verder is deze vrijwel standaard. Ook ga ik de vloerverwarming pomp op de Ecodan aansluiten en niet meer temperatuur gestuurd zoals nu.
Ik vind het wel heel snel dat je volgende week al moet stoken, maar daar hebben we het al eens over gehad.
en volgende week stoken is een voorspelling, geen waarheid:)
zit nu op 22,5 graad terwijl 21 graad is ingesteld.
vorig jaar 2800kwh verbruikt voor vrijstaande woning dus ik ben erg tevreden!
Nou, we zijn benieuwd naar je bevindingen tov de ELGA.develdonk schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:41:
[...]
Ik ga hier wellicht ook alles verder open draaien omdat dit beestje meer power heeft dan de Elga alleen. Ik heb mijn pompen (1 per etage) middels z-wave gekoppeld aan de warmtepomp. Indien warmtepomp aan gaat, gaat gelijktijdig alle groepen lopen. Bij uitschakelen gaan ze ook tegelijkertijd uit. Gedurende zomer loopt hij standaard 5 min om 2:00 op zondag om vastlopen te voorkomen.
Ook ben ik benieuwd of jouw Ecodan 5/8 leiding ook borrel geluiden maakt in lage last, bij mij wel.
ja een paar keer een paar minuten. heb alleen nog niet echt goed geluisterd, als dadelijk het apparaat zeg 30 min draait dan kan ik er iets van vinden. Ik merk alleen dat het geluid binnen (staat op de garage) niet anders is en nog steeds duidelijk hoorbaar. dit wordt enkel veroorzaakt door trillingen en is gelijk aan de Elga. Buitentest moet ik nog doen.amarkest schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:45:
[...]
ben heel benieuwd. Heb je al een test gedaan?
Vwb performance: de 7,5kw liep gisteren door tot bijna 10kw afgegeven vermogen dus heb niet de indruk dat performance onder druk staat oid. Momentale COP was toen ongeveer 10kw bij 2.2kw dus 4,54 op vol vermogen: dus lijkt me prima.
maw geluid binnen is gelijk, performance is gelijk en geluid buiten nog te testen. hoofdzaak was dat alles er netjes uit ziet en dat is ZEKER het geval. Echt 300% verbetering tov de buitenunit.
Wil je specifiek iets getest hebben?
Hier alvast al mijn Elga data van 2015 voor als iemand geïnteresseerd is om te vergelijken:koevlaas2 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:46:
[...]
Nou, we zijn benieuwd naar je bevindingen tov de ELGA.
Ook ben ik benieuwd of jouw Ecodan 5/8 leiding ook borrel geluiden maakt in lage last, bij mij wel.
https://we.tl/9sEA3rL79d
Ik ga de 2015 data tegen de 2016 data aanhouden (dus Elga vs Ecodan) om te kijken of hier verschil in zit.
Dat borrelende geluid herken ik wel: ik zal straks weer eens ff proefdraaien en kijken wanneer het precies gebeurd.
nee ben alleen benieuwd naar de geluidsreductiedeveldonk schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:46:
[...]
Wil je specifiek iets getest hebben?
Valt mij mee wat je zoal per dag verstookt. Ik verstookte vorig stookseizoen ook wel soms 20 - 22 KWH per dag, echter vroeg in het voorjaar al veel minder dan jij en hier zit de winst voor mij.develdonk schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:53:
[...]
Hier alvast al mijn Elga data van 2015 voor als iemand geïnteresseerd is om te vergelijken:
https://we.tl/9sEA3rL79d
Ik ga de 2015 data tegen de 2016 data aanhouden (dus Elga vs Ecodan) om te kijken of hier verschil in zit.
Dat borrelende geluid herken ik wel: ik zal straks weer eens ff proefdraaien en kijken wanneer het precies gebeurd.
Vanmorgen zei mijn Ecodan copmeter dat ik 7 KWH opgenomen heb en 1 KWH energie gemaakt.
Cop: 0,14
Ook zaten er wat opstartproblemen in. Techneco is paar keer langsgeweest (staat ook in de sheet) want in het begin ging de Elga maar tot 50% vermogen ipv 100%. Ik hoop met de Ecodan nu langer een lager vermogen te hebben met hogere COP en dus per saldo een betere sCOP.
Wat bedoel je eigenlijk met 'nieuwe pootjes' ? zoals te lezen is in je sheet.develdonk schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:22:
Let wel op dat sommige dagen de Elga alleen niet genoeg power had om het op 21 graden te houden. Dan zie je in de eerste kolom dat er wat gasverbruik ging ontstaan. In totaal maar 88m3 wat denk ik niet heel veel is maar wat wel meegerekend moet worden natuurlijk voor eerlijke vergelijkingen.
Ook zaten er wat opstartproblemen in. Techneco is paar keer langsgeweest (staat ook in de sheet) want in het begin ging de Elga maar tot 50% vermogen ipv 100%. Ik hoop met de Ecodan nu langer een lager vermogen te hebben met hogere COP en dus per saldo een betere sCOP.
Je geeft zelf aan dat je isolatie nog moet komen, of aan gewerkt word.vso schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:50:
[...]
hmmm, wat is goed geisoleerd ??? NOFI maar daar zit nog al wat verschil in..
[...]
Een woning uit 78 is niet "zomaar" geschikt voor een warmtepomp, tenminste niet voor een aanvoer van ruim onder de 40 graden. Zeker met convectoren ipv vloerverwarming.
Ventilatoren in een convectorput lijkt mij geen fijn idee, het zijn vaak enorme stofnesten.
Je zult ze regelmatig goed schoon moeten maken.
Ook je ventilatieverlies op erg koude dagen kan al een stevige kluif zijn om op te vangen zonder wtw.
[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 29-09-2016 21:07 ]
Toen heb ik rubberen pootje tussen de elga en de rubberen balken gezet om te kijken of dit het trillen zou verminderen (2x een m8 bout met 6 cm rubber er tussen). Omdat ik uit wilde sluiten dat dit wellicht effect zou hebben op de performance heb ik alle aanpasingen genoteerd (just to be sure).koevlaas2 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:49:
[...]
Wat bedoel je eigenlijk met 'nieuwe pootjes' ? zoals te lezen is in je sheet.
True, zeker op zo'n dag als vandaag merken we hoe belangrijk isolatie is.Oxellaar schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:03:
[...]
Je geeft zelf aan dat je isolatie nog moet komen, of aan gewerkt word.
Een woning uit 78 is niet "zomaar" geschikt voor een warmtepomp, tenminste niet voor een aanvoer van ruim onder de 40 graden. Zeker met convectoren ipv vloerverwarming.
Ventilatoren in een convectorput lijkt mij geen fijn idee, het zijn vaak enorme stofnesten.
Je zult ze regelmatig goed schoon moeten maken.
Ook je ventilatieverlies op erg koude dagen kan al een stevige kluif zijn om op te vangen zonder wtw.
Anderzijds LTV en LTK is ook erg intressant versus vloerverwarming, zeker gezien dat de kruipruimte isolatie niet zo dik (+ 5cm) zou hoeven te zijn.. overgens vind ik de extra aantal cm niet eens discussie waardig en gewoon doen...
Maar we nu een jaar wonen, merk ik wel op dat LTK wel erg prettig zou zijn, zeker als dit ventilatoren overbodig maakt en via domotica bestuurd kan worden. zonder dit topic zou ik aan het oude vast hebben gehouden.
Zeker dat we nu koude dagen in gaan lijkt het me een uitgelezen moment om POC test te doen met ventilatoren..
Overgens de verkoper/installateur vertelde me wel terloops dat HTV niet erg handig was met een WP, wat ik ook niet naast me neerleg.. helaas kan ik geld maar 1x uitgeven en dan is de vraag ga ik bv in HR++(nu dubbelglas) of in LVT+LTK steken? welke levert het meeste rendement op.. ? (ps vloerisolatie is WIP dus die zal er tzt inzitten) ..ik kan natuurlijk ervoor kiezen om ipv de WP de LTV+LTK te laten installeren ..
ik denk dat de 30cw5 nefit trendline daar wel voor LTV overweg zou kunnen ...
Wat is wijsheid en waarom ??
Tja vanalles
Daar valt dus helemaal geen zinnig argument tegen in te brengen, want dat ding staat dus amper aan(1200w, max 30 min. p/winterdag) maar is goed genoeg dus. Project LTV badkamer afgeblazen.
Eerst isoleren, daarmee maak je het huidige systeem goedkoper in gebruik.vso schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:44:
[...]
Overgens de verkoper/installateur vertelde me wel terloops dat HTV niet erg handig was met een WP, wat ik ook niet naast me neerleg.. helaas kan ik geld maar 1x uitgeven en dan is de vraag ga ik bv in HR++(nu dubbelglas) of in LVT+LTK steken? welke levert het meeste rendement op.. ? (ps vloerisolatie is WIP dus die zal er tzt inzitten) ..ik kan natuurlijk ervoor kiezen om ipv de WP de LTV+LTK te laten installeren ..
ik denk dat de 30cw5 nefit trendline daar wel voor LTV overweg zou kunnen ...
Wat is wijsheid en waarom ??
Daardoor is een warmtepomp, bij aanschaf in de toekomst, direct rendabeler.
Een warmtepomp in je huidige situatie is vrij duur in gebruik, tenminste dat verwacht ik.
Dit is niet het topic om een cv ketel te promoten, maar een Trendline is prima geschikt voor LTV.
ja logisch, in de ideale wereld is stap voor stap ideaal .. maar ik zit ook met stukje budget.. en die kan wel eens een andere volgorde bepalen..Oxellaar schreef op donderdag 29 september 2016 @ 23:32:
[...]
Eerst isoleren, daarmee maak je het huidige systeem goedkoper in gebruik.
Daardoor is een warmtepomp, bij aanschaf in de toekomst, direct rendabeler.
Een warmtepomp in je huidige situatie is vrij duur in gebruik, tenminste dat verwacht ik.
Dit is niet het topic om een cv ketel te promoten, maar een Trendline is prima geschikt voor LTV.
Zo zou het kunnen zijn dat het rendabel is om een pv/wp installatie te nemen en met de subsidie/btw weer over te gaan op isoleren
Maar goed dit is nog doorrekenen enzvoorts .. ik kwam hier met de vraag hoe het met de koeling zat van de WP.
Immers een airco is iets waar ik niet op zit te springen kwa bezuinging
Tja vanalles
Verwijderd
Dat is de volgorde welke ik gekozen heb, ben er nog mee bezig. WP a 700,00 en ZLTV 600m 20mm en 10cm hoh op een oppervlakte van 60m2. Ik moet ongeveer 1700m3 gas vervangen, dat zou met 3400kWh ongeveer moeten lukken. 3400kWh 585,42 vs. 1700m3 voor 1104,48 incl. vastrecht volgens gaslicht.com bij Greenchoice. Die 3400kWh kosten berekend bij gaslicht.com, eerst 3000kWh berekenen, vervolgens 6400kWh en het verschil is genoemd bedrag. 15PV panelen extra, als je de ruimte hebt, en je bent spekkoper.vso schreef op donderdag 29 september 2016 @ 23:43:
[...]
ja logisch, in de ideale wereld is stap voor stap ideaal .. maar ik zit ook met stukje budget.. en die kan wel eens een andere volgorde bepalen..
Zo zou het kunnen zijn dat het rendabel is om een pv/wp installatie te nemen en met de subsidie/btw weer over te gaan op isoleren... (doe het zelf) ..
Maar goed dit is nog doorrekenen enzvoorts .. ik kwam hier met de vraag hoe het met de koeling zat van de WP.
Immers een airco is iets waar ik niet op zit te springen kwa bezuinging
Welke isolatiemaatregel is dan nog financieel aantrekkelijk ?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2016 11:00 . Reden: verbeterde berekening extra kWh kosten ]
Ik denk dat die voorspelling ook waarheid wordt gezien de buitentemperaturen ( ook voorspelling ) van 15C overdag en 9C in de nacht. Of het zonnetje moet nog regelmatig zijn werk gaan doen.develdonk schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:41:
[...]
Enfin, net de installatie even getest en het cv water wordt lekker warm.
Klaar voor de volgende koude periode, 10-12-20216 heb ik het jaar rond en heb ik inzicht betreffende het jaarverbruik van de Ecodan 7.5kw hier.
1700 m3 gas pfff ik zit met alles inclusief op 1200, waarvan 25kuub koken, en ongeveer 300kuub p/j warmwater..Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:53:
[...]
Dat is de volgorde welke ik gekozen heb, ben er nog mee bezig. WP a 700,00 en ZLTV 600m 20mm en 10cm hoh op een oppervlakte van 60m2. Ik moet ongeveer 1700m3 gas vervangen, dat zou met 3400kWh ongeveer moeten lukken. 3400kWh a 0.19 = 646,00 vs. 1700m3 voor 1104,48 incl. vastrecht volgens gaslicht.com bij Greenchoice. 15PV panelen extra, als je de ruimte hebt, en je bent spekkoper.
ik denk dit jaar overgens dat dit aangepast gaat worden, mijn begane grond vloer is voornaamste oorzaak van het stook gedrag. we stoken niet op 1ste en zolder, in de zomer zou ik daar eerder willen koelen dan stoken in de winter, dat gezegd hebbende is verwarmen af en toe nodig .. en dan zijn die verdiepingen nog niet eens aangepakt kwa isolatie.
Voor warmwater is de verspilling meer het leiding werk wat dusdanig ongelukkig is dat 2 minuten tijdens het douchen even kraan uit en erna "ijsblokjes" uit de kraan komen
Maar goed die isolatie kan ik mooi zelf doen, LVT+LTK radiator(en) goedkoop vinden zal nog wel uitdagend worden .. en dan nog het debat van convector vs vloerverwarming
.
Tja vanalles
Wij hadden geen ijsblokjes maar het water werd wel kouder, bij ons opgelost door de kraan bij 2e keer starten iets minder te openen waardoor de ketel de kans kreeg op te starten. Na een 30 seconden kan de kraan weer op de oude stand.vso schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:20:
[...]
Voor warmwater is de verspilling meer het leiding werk wat dusdanig ongelukkig is dat 2 minuten tijdens het douchen even kraan uit en erna "ijsblokjes" uit de kraan komendus daar is isolatie ook nog wel een puntje ..
Nu met een WP boiler blijft de boel gewoon warm.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 30-09-2016 12:06 ]
Ik heb gisteren ook getest, maar kan vandaag geen verschil in de energiemonitor van de Ecodan zien. Nog steeds 7 KWH AC en 1 KWH thermisch. Van het weekend ga ik nogmaals een testrun doen.crazyharrie schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:11:
[...]
Ik denk dat die voorspelling ook waarheid wordt gezien de buitentemperaturen ( ook voorspelling ) van 15C overdag en 9C in de nacht. Of het zonnetje moet nog regelmatig zijn werk gaan doen.
Enfin, net de installatie even getest en het cv water wordt lekker warm.
Klaar voor de volgende koude periode, 10-12-20216 heb ik het jaar rond en heb ik inzicht betreffende het jaarverbruik van de Ecodan 7.5kw hier.
Ik zou het knap vinden als je met dat vermogen aan vvw nog 3400 kWh weg stookt aan verwarming, even simpel:Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:53:
[...]
Dat is de volgorde welke ik gekozen heb, ben er nog mee bezig. WP a 700,00 en ZLTV 600m 20mm en 10cm hoh op een oppervlakte van 60m2. Ik moet ongeveer 1700m3 gas vervangen, dat zou met 3400kWh ongeveer moeten lukken. 3400kWh 585,42 vs. 1700m3 voor 1104,48 incl. vastrecht volgens gaslicht.com bij Greenchoice. Die 3400kWh kosten berekend bij gaslicht.com, eerst 3000kWh berekenen, vervolgens 6400kWh en het verschil is genoemd bedrag. 15PV panelen extra, als je de ruimte hebt, en je bent spekkoper.
4 maanden verwarmen is 122 dagen x 24h = 2928h
Dus je kan dan 4 maanden aan 1 stuk 1160W continue verbruiken met de warmtepomp, no way.....veel minder.
Het sww deel is voorbereid, dwz 3 weg klep zit er al in maar nog geen 300l vat. De 3 weg klep staat onbelast via b open op het cv systeem. Op de retour zit de spirotrap mb3 filter 28mm, filter in de hydrobox is eruit gehaald en alles staat op 2 bar druk. Dus nog even wachten op volgende week donderdag om de inverter aan te sluiten, gaten zitten al in de muur.
[ Voor 6% gewijzigd door corsat op 30-09-2016 18:47 ]
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic