Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.073 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wodan89 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:57:
[...]

PUHZ-SW75VHA buiten

ERSC-VM2CR1 binnen

:)
Het verlies van de Ecodan staat nergens vermeld in de technische boeken.
Bij Samsung en Daikin had ik het meerdere keren voorbij zien komen, ging er dus vanuit dat het bij mitsubishi ook zo moet zijn.
Maar heb het nagevraagd bij Alklima en zij konden geen direct antwoord geven.
Later kreeg ik een mailtje met de vermelding dat er geen verlies is, mits de lengte en hoogte niet overschreden wordt.

Mij lijkt het sterk dat dit klopt. Als er geen verlies is, waarom is er dan wel een maximale lengte? Hier hadden ze geen antwoord op.......
Volgens mij heb ik een vraag gesteld waar ze geen antwoord op weten bij Alklima :+

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 12:51
koevlaas2 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:18:
[...]

De WP staat bij mij ook nog in een hoek, versterkt het geluid ook.
Ik vind 'm erg stil, ja tuurlijk hoor je wat maar na 10 meter alleen nog als je kenner bent.
Voor SWW draait deze volgas idd.
Ok dank je, op 10m nog hoorbaar dus, dan zal ik toch een hok erom heen moeten maken of de stille SW 50 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
foxie10 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:10:
[...]

Ok dank je, op 10m nog hoorbaar dus, dan zal ik toch een hok erom heen moeten maken of de stille SW 50 nemen.
Je mag komen luisteren, ik weet niet of je in de buurt woont ?
Ik maak er een afdakje boven, deze dempt het geluid niet maar houd de ergste regen wel tegen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 22-09 11:32
Oxellaar schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:10:
[...]

Bij Samsung en Daikin had ik het meerdere keren voorbij zien komen, ging er dus vanuit dat het bij mitsubishi ook zo moet zijn.
Later kreeg ik een mailtje met de vermelding dat er geen verlies is, mits de lengte en hoogte niet overschreden wordt.

Mij lijkt het sterk dat dit klopt. Als er geen verlies is, waarom is er dan wel een maximale lengte? Hier hadden ze geen antwoord op.......
Volgens mij heb ik een vraag gesteld waar ze geen antwoord op weten bij Alklima :+
Wel dan kom je dus op dezelfde bevinding uit als mijzelf na de nodige uurtjes google en mailen :+
Toch bedankt voor de poging.

Ik gok zelf op <2% verlies. aangezien het thermisch verlies minimaal is door de enorme isolatie.
alleen het drukverlies over de 30m kan ik niet echt inschatten.

zodra de temperatuur weer wat gedaald is kan ik wat meer testen doen en er iets zinnigs over zeggen :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:10:
[...]

Kan je een verlies met dezelfde leidingen van de andere merken niet +/- voor de Ecodan gebruiken ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 19:24
Rol-Co schreef op maandag 12 september 2016 @ 23:49:
[...]

Waarom neem je hem niet mee naar je nieuwe woning? Of waarom nemen de nieuwe eigenaren hem niet over?
Ik zit in een huurhuis nu.....
Ik vond de samenwerking tussen Elga en bestaande cv ketel erg tegenvallen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
  • Laatst online: 21-09 19:24
Nhz schreef op maandag 12 september 2016 @ 23:59:
[...]

Wat vind je zelf een aannemelijk bod? Gloednieuwe warmtepomp heb je met subsidie al voor enkele honderden euros namelijk.
Maar geen Elga ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mikeyverhoef schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:21:
[...]

Verbreek je toch de verbinding tussen ELGA en CV-ketel, doe dan de Eric-pvt methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Hoeveel ELGA's zouden er nog worden verkocht ? Worden her en der vast nog wel aangesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mikeyverhoef schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:21:
[...]

Huurhuis is geen excuus, ook daar verbruik je denk ik gas.

De werking kan je wel aanpassen denk ik, met de huidige subsidie erg lastig om een elga te verkopen die men nog zelf moet uitbouwen ook, daar ga je heel veel geld op toeleggen. (In de regel kosten nieuw nu minus subsidie x 1/2

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wodan89 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:23:
[...]

Wel dan kom je dus op dezelfde bevinding uit als mijzelf na de nodige uurtjes google en mailen :+

Ik gok zelf op <2% verlies. aangezien het thermisch verlies minimaal is door de enorme isolatie.

zodra de temperatuur weer wat gedaald is kan ik wat meer testen doen en er iets zinnigs over zeggen :)
Graag gedaan ;)

Tijdens verwarmen is de isolatie op gas en vloeistofleiding voordelig. Tijdens koelen is isolatie om de vloeistofleiding weer nadelig. Tijdens koelen wil je zoveel mogelijk warmte kwijtraken voordat je bij de verdamper aankomt.
Alleen de voelbare warmte kun je verliezen tijdens "transport". Bij een 3,5kW unit is dat ongeveer 500watt warmte, geproduceerd door de compressor.
Als je systeem de juiste vulling heeft, dan kan de vloeistof niet uitkoken onderweg naar verdamper, er gaat dus geen latente warmte verloren. De latente warmte is het grootste gedeelte van het vermogen. De druk blijft ongeveer gelijk over het hele stuk, zeker als er voldoende isolatie is aangebracht.

Bij te grote afstanden verlies je dus teveel druk en warmte. Ook kan de olie in het systeem ontoereikend zijn, omdat het te lang duurt voordat het terug bij de compressor is.

@koevlaas
Vandaar dat ik idd verwacht dat het bij ieder systeem het verlies ongeveer gelijk is.

De getallen die ik mij kan herinneren was een factor 1 voor minimale lengte, tot 0.85 voor de maximale lengte.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:07
Tomexergie schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 21:17:
[...]

Ik wil uiteindelijk ook mijn Multical 302 uitlezen via een pulsteller op iungo . Kampstrup heeft een adapter voor een pulsgever. Ik weet niet wat die kost. Iungo heeft een extra ingang voor een watermeter.
Ben je hiermee nog verder gekomen Tomexergie? Ik ga een Multical 302 laten installeren en overweeg Iungo. Volgens Iungo zijn ze overigens vrij ver in de koppeling M-bus --> Modbus om Kamstrup uit te kunnen lezen

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 14 september 2016 @ 17:39:
[...]

Ben je hiermee nog verder gekomen Tomexergie? Ik ga een Multical 302 laten installeren en overweeg Iungo. Volgens Iungo zijn ze overigens vrij ver in de koppeling M-bus --> Modbus om Kamstrup uit te kunnen lezen
Dan ben ik benieuwd naar die adapter, gezien mijn m-bus mikromaster usb cable adapter net zo duur was dan de kamstrup 302 met m-bus aansluiting.
Het kan dan ook gewoon op een pi, die leest hem al uit. (nog niet echt tijd verder gehad om het in domoticz te krijgen, lees: die kennis heb ik nog niet)

Edit: Is zo een Iungo niet gewoon een pi-copy met wat auteursrechten?
Wat hun kunnen kan ik ook. ;-) (en goedkoper)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2016 17:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Wodan89
die Kamstrup 302 registert hier wel koelvermogen maar telt dit nergens en het telwerk loopt ook niet terug?

Licht het aan het type ? zo kan ik de defrost energie niet registeren

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:07
AUijtdehaag schreef op woensdag 14 september 2016 @ 17:45:
[...]

Dan ben ik benieuwd naar die adapter, gezien mijn m-bus mikromaster usb cable adapter net zo duur was dan de kamstrup 302 met m-bus aansluiting.
Het kan dan ook gewoon op een pi, die leest hem al uit. (nog niet echt tijd verder gehad om het in domoticz te krijgen, lees: die kennis heb ik nog niet)

Ik ben ook benieuwd naar die adapter (of wat het dan ook moge zijn).

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• koevlaas2
Wodan89 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:23:
[...]

Jij hebt toch dezelfde poolse boiler als ik heb ? Wat verstook jij aan energie van 37c naar 52c ?
Momenteel is dit bij mij een bijna constante waarde van rond de 0,73 KWH, ben wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nog over de leidinglengte en verlies.
Ik heb nog wel een tabel kunnen vinden van mijn eigen single split.
De maximale lengte is 15 meter, maximale hoogteverschil 7 meter.
het maximale verlies is dus 9%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YfTgpmMSXpz9UyFwpdauQKjn/thumb.png

• Wodan89
Oxellaar schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:24:
Nog over de leidinglengte en verlies.
Ik heb nog wel een tabel kunnen vinden van mijn eigen single split.
De maximale lengte is 15 meter, maximale hoogteverschil 7 meter.
het maximale verlies is dus 9%
[afbeelding]
geeft wel een leuke indicatie,
echter denk ik dat een WP wel een stuk zwaardere compressor heeft.
eerste test run gaf een verlies van 2 3%

over een aantal maanden kan ik het wel gedetailleerd delen hoeveel verlies het oplevert :)

• Oxellaar
  • Niet online
Wodan89 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:35:
[...]

geeft wel een leuke indicatie,
echter denk ik dat een WP wel een stuk zwaardere compressor heeft.
eerste test run gaf een verlies van 2 3%

over een aantal maanden kan ik het wel gedetailleerd delen hoeveel verlies het oplevert :)
Deze tabel is voor de hele serie, 2.5 tot 6kW.
En een l/l warmtepomp is ook een warmtepomp, principe is hetzelfde ;)
Een zwaardere compressor mag meer lengte en hoogte hebben, maar het verlies zal in verhouding wel gelijk zijn.
Als je niet bijzonder veel hoogteverschil hebt en op bijvoorbeeld 2/3 van max lengte, dan kan een % of 3 goed kloppen.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Wat vinden jullie van onderstaande buffer?.

Afbeeldingslocatie: https://www.alternative-haustechnik.de/media/image/7c/fc/d4/art-rem-100015427-3.jpg, de 750 liter variant.

Het idee is dat een Friwa wordt aangesloten (aansluitingen 2 en 13) en dat 1 9KW pana monoblock warmtepomp wordt aangesloten voor SWW (aansluiting 4 voorloop, aansluiting 8 terugloop) en 1 zelfde pana warmtepomp verwarming (aansluiting 9 voorloop, 14 terugloop). De aansluiting verwarming is puur overflow, om pendelen door zoneregeling tegen te gaan, warmtepomp verwarming gaat in principe direct op vloerverwarming en gaat alleen door buffer indien minimale flow wp > benodigde flow vloerverwarming is.

Gaat dit werken zonder warmtewisselaars, waarbij het doel is om gelaagdheid te houden in de buffer (40C plus, doel 47-48C) voor zo'n 500 liter 41C - 42C SWW boven aansluiting 8 en < 35 graden beneden aansluiting 9 (ik denk dat voorloop verwarming max 35C zal zijn), terugloop Friwa hoop ik zo rond de 25C te halen. Geen warmtewisselaar spiralen in het vat omdat ik me heb laten vertellen dat je als je de stroming beperkt kunt houden je beter zonder spiralen kunt werken, is efficiënter.

Gaat het me hiermee lukken om de gelaagdheid voor elkaar te krijgen (en daarmee een aparte buffer voor verwarming + aparte boiler te vermijden). Of heb ik helemaal niet zo'n ingewikkelde constructie met geleidingsbuizen om warmte te verdelen binnen de buffer nodig om toch bedoelde gelaagdheid in de buffer voor elkaar te krijgen? Want als het niet moeilijk hoeft, dan liever niet.

• vlabakje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 20:46
Ik heb inmiddels redelijk wat pagina's van dit topic gelezen maar met alle informatie duizelt het me om eerlijk te zijn wel een klein beetje. Misschien is mijn uitgangssituatie ook iets anders, ik kom vanuit de volgende hoek:

We hebben net een nieuwbouwwoning betrokken (EPC 0,39) in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. De stadsverwarmingsinstallatie die hierin zit is mij een doorn in het oog en het is inmiddels te doen om hier redelijk goedkoop (400 euro) weer vanaf te stappen. Ik ben nu aan het kijken naar een L/W warmtepomp als volledige vervanging van de stadsverwarming.
Het huis:
- 160m2 over 3 verdiepingen met een plat dak
- de begane grond heeft vloerverwarming, de andere verdiepingen hebben standaard radiatoren, die vervangen voor een hoger rendement lijkt me geen probleem, maar verwarming boven is ook wat minder belangrijk.
- op het platte dak liggen 6 265 watt zonnepanelen die inmiddels goed opwekken, er is plek voor nog 4 meer
De wens is dus om volledig van de stadsverwarming installatie af te stappen dus er moet een installatie komen die zowel tapwater als verwarming kan leveren. Helaas weet ik niet wat onze behoefte aan tapwater is aangezien het appartement waar we uit komen geen watermeter had 8)7 maar daar hadden we een 80l boiler die meer dan genoeg warm water gaf (3 personen in het huishouden).

Ik heb de volgende vragen:
- hoe bepaal ik welke capaciteit ik nodig heb aangezien ik nog geen winter gestookt heb en geen idee heb hoeveel tapwater ik nodig heb?
- hoe ingrijpend is de installatie? Ik wil graag een buitenunit op het dak hebben staan want dan is deze het minst zichtbaar, zo'n buffer vat is best flink, maar daar vind ik wel een plekje voor in de techniekruimte (op de bovenste verdieping) denk ik.
- waar vind ik een installateur die genoeg kennis en mij geen oor aannaait?

als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
hmmm stek monteur is hier onverrichte zaken weer weg gegaan dus ecodan 7,5kw nog niet aangesloten. Had geen 3/8 en 5/8 leidingen bij (volgens hem ziet hij deze zelden in consumenteninstallaties).

Nu afgesproken dat ik zelf maar leidingen bestel en dan maakt hij ze er in. Iemand nog tips hierover. Hij begon al meteen over buigtang ivm knikken dus klaarblijkelijk zijn ze een stuk minder flexibel dan de Elga leidingen van de vorige keer... Iemand hier deze leidngen al gelegd (met bochten) en daarvoor buigtang gebruikt? (speciale of kan ik die ff halen bij de lokale boels?)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• develdonk
vlabakje schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:55:
Ik heb inmiddels redelijk wat pagina's van dit topic gelezen maar met alle informatie duizelt het me om eerlijk te zijn wel een klein beetje. Misschien is mijn uitgangssituatie ook iets anders, ik kom vanuit de volgende hoek:

We hebben net een nieuwbouwwoning betrokken (EPC 0,39) in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. De stadsverwarmingsinstallatie die hierin zit is mij een doorn in het oog en het is inmiddels te doen om hier redelijk goedkoop (400 euro) weer vanaf te stappen. Ik ben nu aan het kijken naar een L/W warmtepomp als volledige vervanging van de stadsverwarming.
Het huis:
- de begane grond heeft vloerverwarming, de andere verdiepingen hebben standaard radiatoren, die vervangen voor een hoger rendement lijkt me geen probleem, maar verwarming boven is ook wat minder belangrijk.
- op het platte dak liggen 6 265 watt zonnepanelen die inmiddels goed opwekken, er is plek voor nog 4 meer
De wens is dus om volledig van de stadsverwarming installatie af te stappen dus er moet een installatie komen die zowel tapwater als verwarming kan leveren. Helaas weet ik niet wat onze behoefte aan tapwater is aangezien het appartement waar we uit komen geen watermeter had 8)7 maar daar hadden we een 80l boiler die meer dan genoeg warm water gaf (3 personen in het huishouden).

- hoe bepaal ik welke capaciteit ik nodig heb aangezien ik nog geen winter gestookt heb en geen idee heb hoeveel tapwater ik nodig heb?
- hoe ingrijpend is de installatie? Ik wil graag een buitenunit op het dak hebben staan want dan is deze het minst zichtbaar, zo'n buffer vat is best flink, maar daar vind ik wel een plekje voor in de techniekruimte (op de bovenste verdieping) denk ik.
1.heb je een warmteverliesberekening?
2.heb je gasdata van vergelijkbare woningen?
3.wat is h-o-h afstand van je vloerverwarming? (ivm afgitecapaciteit)

1 of 2 heb je wel nodig om in te kunne schatten wat voor capaciteit warmtepomp je nodig hebt. Die epc van 0,39 zegt niet zoveel... kan goed komen door de zonnepanelen met waardeloze isolatie...

en die boiler.... Ga er maar vanuit dat je ergens tussen de 500l en 300l nodig zult hebben. Dat is gangbaar. Minder dan 300L wordt het niet... (dus boiler wordt altijd 60cm breed en zo'n 160cm hoog)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• koevlaas2
vlabakje schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:55:

Het huis:

- Je kan een warmte verlies berekening (laten) maken, dan weet je ongeveer hoeveel warmte je kwijt raakt en dus hoeveel nodig is.
- Ingrijpendheid valt mee als je alles in dezelfde ruimte stopt, verschillende ruimtes dan krijg je natuurlijk wel het een en ander aan pijpen e.d.
- Ik adviseer zoveel mogelijk zelf te doen, incl. kopen WP. sowieso in Nederland kopen betekend automatisch genaaid worden. Het is allemaal best te doen als je jezelf goed inleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op donderdag 15 september 2016 @ 14:05:
hmmm stek monteur is hier onverrichte zaken weer weg gegaan dus ecodan 7,5kw nog niet aangesloten. Had geen 3/8 en 5/8 leidingen bij (volgens hem ziet hij deze zelden in consumenteninstallaties).

Nu afgesproken dat ik zelf maar leidingen bestel en dan maakt hij ze er in. Iemand nog tips hierover. Hij begon al meteen over buigtang ivm knikken dus klaarblijkelijk zijn ze een stuk minder flexibel dan de Elga leidingen van de vorige keer... Iemand hier deze leidngen al gelegd (met bochten) en daarvoor buigtang gebruikt? (speciale of kan ik die ff halen bij de lokale boels?)
3/8 kan je met de hand buigen, maar moet je een scherpe bocht dan kan je stek boer dit met een buigtang. voor 5/8 moet je een buigtang gebruiken of zo een grote radius accepteren dat je auto een nog kleinere draaicirkel heeft.

Heb je van te voren niet opgegeven neem 3/8 en 5/8 mee ?

Edit: ik had een buigtang geleend van de STEk monteur, die ik toevallig van vroeger ken.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 15-09-2016 14:52 ]

• Wodan89
koevlaas2 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:16:
[...]

Jij hebt toch dezelfde poolse boiler als ik heb ? Wat verstook jij aan energie van 37c naar 52c ?
Momenteel is dit bij mij een bijna constante waarde van rond de 0,73 KWH, ben wel benieuwd.
Ik heb geen nog geen boiler via de WP. dit zou erg veel aanpassingen in het leidingwerk vragen.
(WP staat op de BG en CV ketel op 10M op de 1e verdieping )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

develdonk schreef op donderdag 15 september 2016 @ 14:05:

Ik heb de leiding kant en klaar gekocht bij maxicool en zelf gedaan, buigijzers heb ik geleend van een forummer, je zou hem kunnen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:51:
[...]

Ik heb geen nog geen boiler via de WP. dit zou erg veel aanpassingen in het leidingwerk vragen.
(WP staat op de BG en CV ketel op 10M op de 1e verdieping )
Dan was het mightym...

Ik heb de WP in een bijkeuken en de cv ketel zit op zolder (2e verdieping). Op de 1e heb ik de WW leiding doorgezaagd en hier de boiler op aangesloten, boiler staat naast de WP. Is voor mij de perfecte oplossing zo.

• koevlaas2
develdonk schreef op donderdag 15 september 2016 @ 14:08:
[...]

... kan goed komen door de zonnepanelen met waardeloze isolatie...
Dankzij 34 panelen, een WP en wat andere maatregelen hebben wij EPC 0,04
Maar in werkelijkheid kan het nog veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Rol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:58:
[...]

Ik heb de leiding kant en klaar gekocht bij maxicool en zelf gedaan, buigijzers heb ik geleend van een forummer, je zou hem kunnen vragen.
1 vervolgvraag dan nog: in alle geprepareerde setjes zitten er 2 leidingen aan elkaar (in dit geval 5/8 en 3/8). trek je deze los van elkaar en ga je ze dan buigen of buig je ze beide tegelijk of hoe doe ik dit dan?

hier zo'n setje: http://www.maxicool.nl/in...10_219_222&product_id=301

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 08:55
develdonk schreef op donderdag 15 september 2016 @ 19:15:
[...]

1 vervolgvraag dan nog: in alle geprepareerde setjes zitten er 2 leidingen aan elkaar (in dit geval 5/8 en 3/8). trek je deze los van elkaar en ga je ze dan buigen of buig je ze beide tegelijk of hoe doe ik dit dan?

Aangezien ik dit ook moet doen binnenkort nog een extra vraag. Kan je de koperpijp uit de isolatie halen, dan buigen, en daarna weer de isolatie erom doen?

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

• koevlaas2
[...]

Ik haalde ze van elkaar en waar ik moest buigen snij je de isolatie weg, ben je klaar dan schuif je de isolatie verder met duwen en trekken, met constructielijm kan de isolatie weer aan elkaar worden gelijmd.

3/8 kan je buigen met de isolatie erom, maar met buigijzer moet de isolatie ook hier eraf.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 15-09-2016 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
barteg schreef op donderdag 15 september 2016 @ 19:23:
[...]

Aangezien ik dit ook moet doen binnenkort nog een extra vraag. Kan je de koperpijp uit de isolatie halen, dan buigen, en daarna weer de isolatie erom doen?
Nee, dit is niet te doen, verder zie antwoord richting Develdonk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Wat een pannenkoek die STEK monteur, hij wist toch wel wat hij kwam doen toch?

Verder had ik los koper en aparte isolatie geleverd gekregen door de monteur die heeft de bochten gebogen, gelast en de isolatie eromheen geschoven.
Daarna heb ik er nog een extra isolatieschil armaflex omheen gedaan en af getaped.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Wodan89
als je goed zoekt vind je 30M voorgeisoleerde leiding 5/8 3/8 voor 165e thuisbezorgd :)
Deze heb ik zelf gebruikt.

Naar mijn mening is de 5/8 wel met de hand te buigen tot een minimale radius van 50cm.
korter kom je idd de isolatie even doorsnijden en buiten met een simpel buigijzer ( cv?) :)
terug schuiven en verlijmen met contactlijm,

9mm isolatie voor de leidingen buiten is wel wat weinig... Maar dat is mijn menig O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ja zo' set had ik ook, met aangevelsde flare, je kan ook zonder kopen en ze zelf er aan persen met zo'n setje maar heb ik ook niet gedaan.
Ze komen mooi met dopjes tegen vervuiling en beschadiging.
Ik heb 8 meter, moest van zolder door de 25cm vloer en dan weer door de spouw muur naar buiten, (een grote S dus) dat heb ik gewoon met zijn 2e gedaan, Zo lang je de bochten groot houd gaat het goed en heb je geen buigijzer nodig.
Bij de binnen unit en buiten unit heb je ze wel nodig maar kan je de isolatie een stuk opschuiven zodat je alleen leiding krijgt.
Ik heb ze niet van elkaar gehaald ivm knikken van die dunne 3/8, dan houd de 5/8 het nog een beetje in shape.
[...]

Niet met de aangefelsde flare, maar kale pijp en daar na het buigen de isolatie weer om schuiven gaat vast ook niet meevallen.

Enige nadeel met een kant en klare set is dat de buizen even lang zijn, en zowel bij de binnen unit als buiten unit is dit zelden gelijk, zeker als de unit haaks of 180 graden gedraaid staat t.o.v de aankomende leiding.
Ook moeten deze flare vrij vast aangelierd worden om goed dicht te zijn, een beetje olie op het schroefdraad en tussen leiding en wartel zorgt er voor dat dit kan en de leiding niet gaat mee draaien.
Vacumeren en een half uur laten staan, hij mag niets aan vacuum verliezen, al het andere is lek.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, best goed zelf te doen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Als je niet echt geoefend bent kun je het beste de leidingen helemaal los van elkaar halen.
Als je de radius van de bocht gelijk wilt hebben, dan zul je ze beide met het buigijzer moeten buigen.
3/8 knikt namelijk ook vrij makkelijk bij een kleine radius.
Op de plaats waar je wilt buigen snij je de isolatie dwars door en trek je het opzij.
Je buigt de bocht, schuift de isolatie terug en plak het goed dicht met bijv. armaflextape.

Sowieso geen flare verbinding gebruiken, maar een STEK koppeling.
Flare is veel te zwak en lekt vrij makkelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 15-09-2016 22:06 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:04:
[...]

Sowieso geen flare verbinding gebruiken, maar een STEK koppeling.
Flare is veel te zwak en lekt vrij makkelijk.
Bij het hardsolderen heb je weer een extra kans op lek en vuil, de flare is voor de gewone man voldoende denk ik.
Maar vaak solderen ze de flare er ter plekke aan.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:33:
[...]

Bij het hardsolderen heb je weer een extra kans op lek en vuil, de flare is voor de gewone man voldoende denk ik.
Die draai je eraan met een speciaal setje.

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:35:
[...]

Die draai je eraan met een speciaal setje.
Ja net als remleiding vroeger. Kraaltjes maken.
Maar flare heb je ook in soldeerberbinding van messing met losse ringetjes.

Edit:
Ah dat heet stek koppeling
https://m.warmteservice.n...eling-FA-3-3-8/p/90159545

Tja, kan ook, weer lastiger zelf te doen. Het zit hier prima, als er gas in zit kan je weer met een sopje testen op lek, pot dicht hier.

[ Voor 32% gewijzigd door Rol-Co op 15-09-2016 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb hier gisteren ook de leidingen 3/8 en 5/8 gelegd. Gewoon met de hand gebogen radius 25 cm. Geen probleem. Dit is wel leiding met armaflex er omheen, dus wat duurder. En daarmee misschien ook wat soepeler koper leiding, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:33:
[...]

Solderen geeft geen vuil, zou niet weten waar dat vandaan moet komen.
De leiding blijft brandschoon vanbinnen.

De warmtepomp bij de gewone man(?) werkt hetzelfde als bij de niet gewone man.... Wat betekent dit eigenlijk..... :+

Flare verbindingen kunnen veel minder goed tegen sterk wisselende temperatuur. Gewoon niet toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op donderdag 15 september 2016 @ 23:39:
[...]

Solderen geeft geen vuil, zou niet weten waar dat vandaan moet komen.
De leiding blijft brandschoon vanbinnen.

De warmtepomp bij de gewone man(?) werkt hetzelfde als bij de niet gewone man.... Wat betekent dit eigenlijk..... :+

Flare verbindingen kunnen veel minder goed tegen sterk wisselende temperatuur. Gewoon niet toepassen.
Bij de relatief simpele wp jes in particuliere huizen. :)

Ik heb er eens naar gezocht voor de aanschaf en kwam toen dit tegen dus dacht, ja waarom ook niet.
Het is onbegrijpelijk hoe een kleine groep eenvoudige simpel nadenkende mensen een flare verbinding afkeuren omdat deze altijd zouden lekken.

de oudere koelmonteurs kunnen zich nog wel herinneren dat er nieuw uit de doos wel eens gaten in de leiding zaten dat was super.

stappen deze mensen dan ook niet meer in een vliegtuig waar zo'n beetje een kleine 10.000 flare verbindingen inzitten en de druk vele malen hoger is dan in de koeltechniek?

wat denken deze mensen van hun auto laten ze die staan omdat hun remleidingen vol zitten met flare vebindingen?

een goede flare is net zo goed als een soldeerverbinding als je ervan uitgaat dat een verbinding hooguit 20 jaar meegaat omdat dan deze installatie afgedankt is.

in het verleden was niet de flare een probleem maar de roodkoperen pijp die een ongelijke wanddikte had waardoor de flare scheef zat maar die pijp is nooit aangepakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 23:57:
[...]

Bij de relatief simpele wp jes in particuliere huizen. :)

Ik heb er eens naar gezocht voor de aanschaf en kwam toen dit tegen dus dacht, ja waarom ook niet.

[...]
Ja.... Eten koken boven een vuurtje in een grot gaat ook prima, toch zijn we daar ooit mee gestopt.

Maar ik zei het al, die simpele warmtepompen draaien onder dezelfde drukken en temperatuur als de grotere.
De flare gaat niet kapot, maar door de snelle wisselingen in temperatuur zijn er veel lekkages opgetreden.
Vandaar de overstap naar de koppeling.

Volgens mij heb jij jezelf toen niet zo verdiept in flare of STEK koppeling.
Aan je reactie te lezen net wist je niet precies wat een STEK koppeling was.
Geen probleem natuurlijk en een goede flare kan ook lang meegaan, zeker een fabrieks flare, maar een STEK koppeling is over het algemeen gewoon beter.

In je quote wordt ook gesteld dat het niet zo heel erg is dat de installatie na 20 jaar lek raakt, want dan is hij afgeschreven.
Volgens mij moet je dat koste wat kost zien te voorkomen.

[ Voor 50% gewijzigd door Oxellaar op 16-09-2016 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
koevlaas2 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 18:41:
[...]

Dan was het mightym...

Ik heb de WP in een bijkeuken en de cv ketel zit op zolder (2e verdieping). Op de 1e heb ik de WW leiding doorgezaagd en hier de boiler op aangesloten, boiler staat naast de WP. Is voor mij de perfecte oplossing zo.
Ik heb idd een boiler uit Polen. Ik gebruik wel een ander opwarmregime dan jij. Bij mij hangt de temperatuursensor helemaal onderin het vat en ik heb de solar spiral in serie geschakeld met de warmtepompspiraal. Ik warm op van 23 graden tot 55 graden (gemeten onderin het vat). Bovenin is het dan bijna 60 graden. De warmtepomp gebruikt bij een buitentemperatuur van 28 graden ca 2 kWh om de boel op temperatuur te brengen.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 05:20:
[...]

Ja.... Eten koken boven een vuurtje in een grot gaat ook prima, toch zijn we daar ooit mee gestopt.

Maar ik zei het al, die simpele warmtepompen draaien onder dezelfde drukken en temperatuur als de grotere.
De flare gaat niet kapot, maar door de snelle wisselingen in temperatuur zijn er veel lekkages opgetreden.
Vandaar de overstap naar de koppeling.

Volgens mij heb jij jezelf toen niet zo verdiept in flare of STEK koppeling.
Aan je reactie te lezen net wist je niet precies wat een STEK koppeling was.
Geen probleem natuurlijk en een goede flare kan ook lang meegaan, zeker een fabrieks flare, maar een STEK koppeling is over het algemeen gewoon beter.

In je quote wordt ook gesteld dat het niet zo heel erg is dat de installatie na 20 jaar lek raakt, want dan is hij afgeschreven.
Volgens mij moet je dat koste wat kost zien te voorkomen.
Nou rustig maar, blijf in je panty, heb je slecht geslapen of zo?

Een forummer had mij ook al gewezen op de stek koppeling (ik dacht dat hij het ook flare noemde maar dat is niet zo ik heb het even terug gezocht) en dat het volgens hem beter was dus heb ik opgezocht of ik er iets over kon vinden, verdiept maak jij er dan weer van. :o

Ik ga hier niet iemand zijn uitspraken verdedigen, maar ik kon me er wel in vinden dat je met een flare maken met een pijp in verschillende dikten het vreemd kan gaan, je moet de pijp toch wat uitrekken.
Niet iedereen kan dat mooi, daar moet je wat op oefenen, ik heb hem zelf gewoon met besteld.

Ik kon niet zoveel vinden over of het slechter of beter was, alleen geroeptoeter, het is net als hardsolderen, als je een slechte soldeerverbinding hebt gaat het ook lekken, met de flare net zo.
En ik kan altijd nog stek koppelingen aan solderen, al denk ik dat het dan alweer veranderd is. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bedoel het niet pissig en sprong ook niet uit mijn panty ;)

Als er water in het systeem zou zitten, dan zou ik het prima vinden als je duct tape zou gebruiken.
Maar er zit helaas grote troep in een koelsysteem, daarom vind ik dat je voor de beste manier van montage moet gaan.
Over 20 jaar mag je systeem afgeschreven zijn, maar niet lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:01:
Bedoel het niet pissig en sprong ook niet uit mijn panty ;)

Als er water in het systeem zou zitten, dan zou ik het prima vinden als je duct tape zou gebruiken.
Maar er zit helaas grote troep in een koelsysteem, daarom vind ik dat je voor de beste manier van montage moet gaan.
Over 20 jaar mag je systeem afgeschreven zijn, maar niet lek.
Eens!
Daarom moest ik er voor mijzelf ook zeker van zijn dat het dicht zat voordat ik die kranen open draai. In mijn geval niet gekozen voor de stek koppelingen omdat ik dan wel een stek monteur nodig heb wat weer de helft van mijn warmtepomp kost terwijl de buurman 3 huizen verder zijn 3e doe het zelf airco op zijn dakkapel gooit en daar gewoon de leidingen aan schroeft zonder te vacumeren of te controleren 8)7 dan doe ik het nog netjes. Een maatje van mij staat ook hele dagen airco's te vullen van auto's die elk jaar leeg zijn, met warm weer begint dat.
Ik weet het is geen excuus voor de koppelingen maar in mijn geval was het wel het handigst/makkelijkst en ben er zeker van dat het nu niet lekt.

Gouden of zilveren elektriciteit verbindingen zijn ook het beste maar we gebruiken hier en daar ook nikkel.
Maar ik begrijp jouw (professionele) reactie ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30
En wat vinden jullie van knelkoppelingen ? deze zijn in alle maten te koop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w90bz6nJ9CTAd0u9VhCpaQgD/thumb.jpg

Een handleiding is misschien nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a4jTVrEnxjoIayk0Q5t6teFc/thumb.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Joris Jasper op 16-09-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Joris Jasper schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:40:
En wat vinden jullie van knelkoppelingen ? deze zijn in alle maten te koop.

[afbeelding]

Een handleiding is misschien nodig.
[afbeelding]
Dat lijkt een STEK koppeling, het plaatje is wel heel erg klein....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Oxellaar schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:50:
[...]

Dat lijkt een STEK koppeling, het plaatje is wel heel erg klein....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XiIV4Hyn7TP6HHTiKz3p8FDx/full.jpg
Ja het is wat klein maar je kunt zien dat er een huls in de buis geschoven wordt en dat er inwendig een mechanisme is dat door het aandraaien een verbinding tot stand komt. Je kunt hem meerdere keren zonder schade los en vast draaien. Je moet wel voldoende tijd nemen om de boel recht op elkaar aan te laten sluiten en een mooie schone rand aan de buis hebben. Ik heb dit gebruikt met 3/8 en 5/8 en alle bochten met de hand (ook weer veel tijd nemen) gemaakt. Niets solderen,wat met stikstof moet want anders krijg je oxidatie van het koper en dus vervuiling aan de binnen kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 22:40
De installateur die voor mij de boel gaat aansluiten heeft alle technische documentatie bekeken van de Zubudan / Hydrobox etc. en ziet geen problemen. Het is hem allemaal duidelijk, en hij ziet het helemaal zitten.

I.p.v. problematisch te doen (wat veel installateurs doen als ze het woordje "Warmtepomp" horen) ziet hij dit als een nieuwe kans voor hem.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joris Jasper schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:27:
[...]

[afbeelding]
Ja het is wat klein maar je kunt zien dat er een huls in de buis geschoven wordt en dat er inwendig een mechanisme is dat door het aandraaien een verbinding tot stand komt. Je kunt hem meerdere keren zonder schade los en vast draaien. Je moet wel voldoende tijd nemen om de boel recht op elkaar aan te laten sluiten en een mooie schone rand aan de buis hebben. Ik heb dit gebruikt met 3/8 en 5/8 en alle bochten met de hand (ook weer veel tijd nemen) gemaakt. Niets solderen,wat met stikstof moet want anders krijg je oxidatie van het koper en dus vervuiling aan de binnen kant.
Flartex koppeling, net zoiets als pex kunststof verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
SAE is de naam zover ik iedere keer zie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joris Jasper schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:07:
SAE is de naam zover ik iedere keer zie staan
Ja kan ook, het princiepe is het zelfde.

Leesvoer voor de doe het zelver.
http://www.h-peters.com/airco/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Grolsch schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:51:
De installateur die voor mij de boel gaat aansluiten heeft alle technische documentatie bekeken van de Zubudan / Hydrobox etc. en ziet geen problemen. Het is hem allemaal duidelijk, en hij ziet het helemaal zitten.

I.p.v. problematisch te doen (wat veel installateurs doen als ze het woordje "Warmtepomp" horen) ziet hij dit als een nieuwe kans voor hem.
Valt nog mee dat deze installateur er niet moeilijk over doet.

Ben je er al helemaal uit waar en hoe je de buitenunit gaat plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 07:40:
[...]

Ik heb idd een boiler uit Polen. Ik gebruik wel een ander opwarmregime dan jij. Bij mij hangt de temperatuursensor helemaal onderin het vat en ik heb de solar spiral in serie geschakeld met de warmtepompspiraal. Ik warm op van 23 graden tot 55 graden (gemeten onderin het vat). Bovenin is het dan bijna 60 graden. De warmtepomp gebruikt bij een buitentemperatuur van 28 graden ca 2 kWh om de boel op temperatuur te brengen.
Ik sluit niet uit dat ik van de winter de onderste spiraal erbij aanzet, om zo wat langer ww te hebben.
Nu komt er nog relatief warm water nieuw binnen in de boiler, maar als het van de winter ijskoud zullen de prestaties teruglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wodan89 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:40:
[...]

Valt nog mee dat deze installateur er niet moeilijk over doet.

Ben je er al helemaal uit waar en hoe je de buitenunit gaat plaatsen ?
Ja, hij komt buiten te staan :+

Op deze locatie:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2rdaesx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Joris Jasper schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:27:
[...]

[afbeelding]
Ik ken dit soort koppelingen van Lockring, opzich zijn het geen verkeerde systemen.
Alleen zijn er best veel handelingen die precies volgens voorschrift moeten gebeuren.
Zo niet, dan is de koppeling waarschijnlijk echt wel een jaar of twee dicht, maar langer niet.
Opeens gaan ze lekken en heb je problemen.Zulke koppelingen zijn vrij gevoelig voor lekkage.

Al deze oplossingen van knellen en klemmen zijn bedacht om van het solderen af te komen.
Logisch, want het is omslachtig en kost vrij veel tijd. Je moet spoelen met stikstof tijdens solderen en slepen met extra gasflessen. Daarnaast is het ook nog brandgevaarlijk.
Maar uiteindelijk is hardsolderen absoluut het beste, een goede soldering lekt nooit.
Het is snel, goedkoop en niet moeilijk.

Die koppelingen bestaan al lang, maar hebben nooit echt opgang gemaakt.
Ik ben er ook geen voorstander van , maar kan goed begrijpen dat je als particulier op zoek gaat naar een DIY manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Heb ik eindelijk een buffervat gevonden met 2 aansluitingen onder en 2 boven om methode A Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_a.jpg aan te sluiten, is het maar 140 liter.

Wel met en zonder spiraal te leveren.
Buffervat 140 liter methode a

http://www.masterthermwar...vaten-en-Boilers-2013.pdf

Andere nog niet zo gevonden :(

[ Voor 86% gewijzigd door jacovn op 16-09-2016 19:33 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
jacovn schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 19:19:
Heb ik eindelijk een buffervat gevonden met 2 aansluitingen onder en 2 boven om methode A [afbeelding] aan te sluiten, is het maar 140 liter.

[afbeelding]

Dat kan toch op iedere boiler met 2 aansluitingen? Gewoon een T-stukje plaatsen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
mightym schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 20:46:
[...]

Dat kan toch op iedere boiler met 2 aansluitingen? Gewoon een T-stukje plaatsen toch?
Ja maar dan zou de menging in het vat minder goed zijn met aan de ene kant de wp en aan de andere kant de pomp naar de vloerverdelers.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Wodan89
jacovn schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 21:18:
[...]

Ja maar dan zou de menging in het vat minder goed zijn met aan de ene kant de wp en aan de andere kant de pomp naar de vloerverdelers.
Wil je die menging wel?
je temperatuur wordt door het vat iets lager en daar door je COP

• jacovn
Wodan89 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:32:
[...]

Wil je die menging wel?
je temperatuur wordt door het vat iets lager en daar door je COP
Oxelaar had deze oplossing een stuk terug in deze thread aangeraden, leek me ook wel logisch dat als de wp aan een kant en de pomp voor de vloer verwarming aan de andere kant aan het werk is ze niet in dezelfde leiding druk opbouwen. Dat zal wel niet veel uitmaken gezien de vele buffer vaten die slechts 1 aansluiting boven en onder hebben, anders werkten die ook allemaal niet.

• mightym
jacovn schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 12:16:
[...]

Oxelaar had deze oplossing een stuk terug in deze thread aangeraden, leek me ook wel logisch dat als de wp aan een kant en de pomp voor de vloer verwarming aan de andere kant aan het werk is ze niet in dezelfde leiding druk opbouwen. Dat zal wel niet veel uitmaken gezien de vele buffer vaten die slechts 1 aansluiting boven en onder hebben, anders werkten die ook allemaal niet.
Die menging ontstaat vanzelf als één van beide uit staat. Maar,waarom wil je die buffer eigenlijk? De vloer is toch ook een mooie buffer om pendelen te voorkomen? (ik heb niet terug gezocht in eerdere berichten..)

• Wodan89
mightym schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 13:08:
[...]

Die menging ontstaat vanzelf als één van beide uit staat. Maar,waarom wil je die buffer eigenlijk? De vloer is toch ook een mooie buffer om pendelen te voorkomen? (ik heb niet terug gezocht in eerdere berichten..)
Je hebt die buffer nodig zodra je WA gaat stoken met naregeling per ruimte
Ik heb graag de garage op 10c en de badkamer op 23c
wat vaak gebeurde met de CV ketel en kamerthermostaat in de Woonkamer, is dat er veel zon instraling was op de woonkamer, cv ketel slaat af. en de badkamer blijft 18c :(

nu gaat de vloerverwarming via een aparte klep.
de klep word geschakeld via een draadloze thermostaat op 20.5 met 0,1c schakel verschil :)

• Grolsch
@jaco, volgens mij hebben we het hier eerder over gehad,maar was methode a juist niet de oude (niet aan te bevelen) methode :?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
jacovn schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 19:19:
Heb ik eindelijk een buffervat gevonden met 2 aansluitingen onder en 2 boven om methode A [afbeelding] aan te sluiten, is het maar 140 liter.

[afbeelding]

De oeg heeft weliswaar alles aan één kant maar wel twee heel kort boven elkaar, zowel boven als onder en in het midden

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
Grolsch schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:47:
@jaco, volgens mij hebben we het hier eerder over gehad,maar was methode a juist niet de oude (niet aan te bevelen) methode :?
Jawel die discussie was er ooit eerder, maar Oxelaar heeft toen toch de A methode weer aangeraden (of ik onthoud dingen totaal verkeerd)

Stel nu je neemt methode C
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

Dan zit de temperatuur sensor midden in het T stuk.

Als de wp nu stil staat, dan levert het vat energie aan de vloerverwarming.
Op een moment in tijd is het vat dan aan het afkoelen en zakt de temperatuur onder waarde X
Dan zal de warmtepomp dus aan slaan en warmte toevoegen.

1) Als dat minder is dan de vloerverwarming nodig heeft, dan moet er nog warmte uit het vat komen (die er dan niet meer is) maar dan is de warmtepomp onderbemeten lijkt me. (Optie D op de warmtepomp weetjes)
2) als dat precies goed is zal de warmte door gaan van de warmtepomp naar de vloerverdeler.
3) als de warmtepomp meer kan leveren dan de vloerverwarming nodig heeft zal de buffer ook weer verwarmd worden. (Optie E op de warmtepomp wetjes voorbeeld)

Dit staat min of meer zo uitgelegd op de warmtepompweetjes site.

Maar... Als de warmtepomp nu water met temperatuur X aanlevert en de temperatuur sensor ziet dat (in de T splitisng moet die energie/warmte er voorbij) krijgt de warmte pomp toch gelijk weer een sein dat het warm genoeg is (op de meetplek) en dan zou hij uit kunnen gaan. De buffer hoeft dan toch helemaal niet op temperatuur te zijn.

Ik zal wel niet goed begrijpen hoe dit werkt, maar in het vat meten lijkt me toch een betere manier. Al zie ik wel dat je op een iets lager punt waar je meet je een iets lagere temperatuur hebt dan waar de afvoer leiding naar vloerverwarming heeft.

Dan hangt het er vast vanaf of je een open verdeler hebt, of er een pompgroep achter hebt zitten die nog mixed met retourwater om een bepaalde temperatuur de vloer in te sturen. Dan maakt een paar graden te heet water niet meer uit lijkt me.

Als de verdeler helemaal open is en je 35 graden aan wilt bieden aan de vloer. Zou je dan niet met methode A bijvoorbeeld 33 graden op de warmtepomp in kunnen stellen en die temperatuur dan in het vat meten, en dan met een temperatuurmeter op de uitgang naar de pomp voor de vloerverwarming dat je toch op 35 uit komt ?

Zelfs al zit er niet een mixer in de pomp voor de vloerverdeler, dan moet je toch met methode A ook een balans kunnen vinden voor de temperatuur die de vloerverdeler in gaat.

Ik neem bij dit alles maar aan dat de termostaat in de kamer de pomp van de vloerverwarming aan stuurt, en niet de warmtepomp. De vloer moet toch in de buffer (ofwel de aanvoerkant voor de pomp) een bron zien waar altijd genoeg energie uit kan komen of het gewenste resultaat te halen voor de warmte afgifte naar het huis.

De warmtepomp zou dan zuiver op de temperatuur sensor in/bij de buffer werken. Zakt de temperatuur onder X dan gaat hij aan tot X + y wordt bereikt en dan gaat hij weer uit.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 17-09-2016 22:24 ]

• jacovn
reneeke1970 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 19:20:
[...]

De oeg heeft weliswaar alles aan één kant maar wel twee heel kort boven elkaar, zowel boven als onder en in het midden
Zoals hier beschreven denk ik:

http://media.druservice.n..._OEG_buffervat_HSP500.pdf

Zie het daar boven wel, maar onder niet. Dit is dan een 500 liter variant.

• Wodan89
jacovn schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 21:37:
[...]

Jawel die discussie was er ooit eerder, maar Oxelaar heeft toen toch de A methode weer aangeraden (of ik onthoud dingen totaal verkeerd)

Stel nu je neemt methode C
[afbeelding]

Dan zit de temperatuur sensor midden in het T stuk.

Als de wp nu stil staat, dan levert het vat energie aan de vloerverwarming.
Op een moment in tijd is het vat dan aan het afkoelen en zakt de temperatuur onder waarde X
Dan zal de warmtepomp dus aan slaan en warmte toevoegen.

1) Als dat minder is dan de vloerverwarming nodig heeft, dan moet er nog warmte uit het vat komen (die er dan niet meer is) maar dan is de warmtepomp onderbemeten lijkt me.
2) als dat precies goed is zal de warmte door gaan van de warmtepomp naar de vloerverdeler.
3) als de warmtepomp meer kan leveren dan de vloerverwarming nodig heeft zal de buffer ook weer verwarmd worden.

Dit staat min of meer zo uitgelegd op de warmtepompweetjes site.

Maar... Als de warmtepomp nu water met temperatuur X aanlevert en de temperatuur sensor ziet dat (in de T splitisng moet die energie/warmte er voorbij) krijgt de warmte pomp toch gelijk weer een sein dat het warm genoeg is (op de meetplek) en dan zou hij uit kunnen gaan. De buffer hoeft dan toch helemaal niet op temperatuur te zijn.

Ik zal wel niet goed begrijpen hoe dit werkt, maar in het vat meten lijkt me toch een betere manier. Al zie ik wel dat je op een iets lager punt waar je meet je een iets lagere temperatuur hebt dan waar de afvoer leiding naar vloerverwarming heeft.

Dan hangt het er vast vanaf of je een open verdeler hebt, of er een pompgroep achter hebt zitten die nog mixed met retourwater om een bepaalde temperatuur de vloer in te sturen. Dan maakt een paar graden te heet water niet meer uit lijkt me.

Als de verdeler helemaal open is en je 35 graden aan wilt bieden aan de vloer. Zou je dan niet met methode A bijvoorbeeld 33 graden op de warmtepomp in kunnen stellen en die temperatuur dan in het vat meten, en dan met een temperatuurmeter op de uitgang naar de pomp voor de vloerverwarming dat je toch op 35 uit komt ?

Zelfs al zit er niet een mixer in de pomp voor de vloerverdeler, dan moet je toch met methode A ook een balans kunnen vinden voor de temperatuur die de vloerverdeler in gaat.

Ik neem bij dit alles maar aan dat de termostaat in de kamer de pomp van de vloerverwarming aan stuurt, en niet de warmtepomp. De vloer moet toch in de buffer (ofwel de aanvoerkant voor de pomp) een bron zien waar altijd genoeg energie uit kan komen of het gewenste resultaat te halen voor de warmte afgifte naar het huis.

De warmtepomp zou dan zuiver op de temperatuur sensor in/bij de buffer werken. Zakt de temperatuur onder X dan gaat hij aan tot X + y wordt bereikt en dan gaat hij weer uit.
Ik kan me voorstellen dat het wat onlogisch voor komt.
Zelf heb ik het vanaf begin maart 2016 volgens A opgesteld
echter ivm geluid en ervaringen de installatie verplaatst en opgesteld volgens C
Waarom?

in methode A verlies je altijd 1.5 a 2c over het vat omdat je nooit 100% evenveel flow in de aanvoer en retour hebt. die 2c scheeld iets van 4% in je COP

bovendien wil je buffervat eigenlijk alleen gebruiken als je installatie in deellast draait,
(Met niet alle groepen open ) volgens A stroom het water altijd 100% door het vat...

ook,
- De meeste WP,s voorbereid met 2 sensoren voor aanvoer en retour temp van je CV groep :)
Welke methode je ook kiest je krijgt de instelde water temp in dat geval bij je CV groep.
Echter bij A zal de WP gewoon primair 2 graden warmer stoken om het verlies door het vat te compenseren.
- Bij C kun je relatief invoudig met een 1 kranen het zo omzetten dat beide pompen in serie staan,
hierdoor kun je erg snel ontluchten en mocht er 1 pomp uitvallen dan heb je een backup :P

Het licht er ook aan hoe ga je jou installatie aansturen? WA? WA + naregeling ? Kamertemperatuur?

Er zijn zoveel variabel en mogelijkheden hierin dat je niet zo zwart wit kan stellen dat 1 methode beter is :)

• reneeke1970
jacovn schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:01:
[...]

Zoals hier beschreven denk ik:

http://media.druservice.n..._OEG_buffervat_HSP500.pdf

Zie het daar boven wel, maar onder niet. Dit is dan een 500 liter variant.
Klopt, nummer twee drie en acht negen.
Extra spiraal zit onderin en tussen de twee die nu in het midden zitten. Dus onder en midden zitten dan drie aansluiting kort bij elkaar. Staan hier niet op tekening
Links onder en boven is hygiëne en de middelste is extra Heather, is standaard af gedopt

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Wodan89 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:27:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het wat onlogisch voor komt.
Zelf heb ik het vanaf begin maart 2016 volgens A opgesteld
echter ivm geluid en ervaringen de installatie verplaatst en opgesteld volgens C
Waarom?

in methode A verlies je altijd 1.5 a 2c over het vat omdat je nooit 100% evenveel flow in de aanvoer en retour hebt. die 2c scheeld iets van 4% in je COP

bovendien wil je buffervat eigenlijk alleen gebruiken als je installatie in deellast draait,
(Met niet alle groepen open ) volgens A stroom het water altijd 100% door het vat...

ook,
- De meeste WP,s voorbereid met 2 sensoren voor aanvoer en retour temp van je CV groep :)
Welke methode je ook kiest je krijgt de instelde water temp in dat geval bij je CV groep.
Echter bij A zal de WP gewoon primair 2 graden warmer stoken om het verlies door het vat te compenseren.
- Bij C kun je relatief invoudig met een 1 kranen het zo omzetten dat beide pompen in serie staan,
hierdoor kun je erg snel ontluchten en mocht er 1 pomp uitvallen dan heb je een backup :P

Het licht er ook aan hoe ga je jou installatie aansturen? WA? WA + naregeling ? Kamertemperatuur?

Er zijn zoveel variabel en mogelijkheden hierin dat je niet zo zwart wit kan stellen dat 1 methode beter is :)
En wat als de buffer een hygiëne spiraal bevat? Dan is als beter? Temperatuur kun je zelf begrenzen toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wodan89 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:27:
[...]

Stroomt bij C het water ook niet bijna altijd door het vat ?

Mijn begrip was/is dat de vloerverdeler de energie een tijdje uit de buffer haalt, en als die te weinig energie bevat de wp aan moet gaan om bij te leveren. Dat kan dan net genoeg zijn om alleen de vloer verdeler te bedienen (net te klein ?) of genoeg om de buffer te laden en het huis te voorzien.
Als er zowel huis bediend kan worden als buffer geladen zou de wp in niet continue gaan draaien, en niet pendelen.
Dat snap ik, de vraag is dan meer of het veel energie kost om het vat 2 graden warmer te houden. Zal wel te berekenen zijn.
2 pompen: als in de wp pomp en de vloerverdeler pomp ?
Dat is een goede vraag. Ik heb er alleen maar wat over gelezen, en kan me er geen goed beeld bij vormen.
De WA regeling staat bij dat de pomp(groep) 24 uur ook moet gaan draaien, alleen is de water temperatuur verschillend afhankelijk van de buitentemperatuur.

Andere optie zou dan 1 referentie ruimte zijn en daar op stoken (en pompen)

Als eerste die weer afhankelijke.

Hierbij staat in die uitleg ook meestal een voorbeeld van snachts lagere temperatuur, en in de ochtend even bij verwarmen.

Dat lijkt me niet haalbaar met vloerverwarming. Dus het zal wel continue op een wenstemperatuur komen te staan met flowregeling op de verdeler (dit lijkt me normaal)

Naregeling per slaapkamer zou ik ook wel wat in zien, maar door de traagheid van het systeem weet ik niet of het een optie is. Als het erg koud is buiten zal een dichte vloerverdeler groep in een ruimte wel iets van afkoeling doen, maar nooit snel genoeg om een effect te krijgen.
Oudste dochter zit bijvoorbeeld huiswerk te maken, en gaat dan zeg maar 2 uur later slapen. Dan kan het nooit van 22 naar 17 pf 18 graden afkoelen.

Het huis zal balansventilatie krijgen met wtw maar centrale lucht invoer, dus de frisse lucht (die zal wel 18 graden of zo zijn) zal omdat die door het huis gaat voordat het in een slaapkamer komt ook al weer iets in temperatuur gestegen zijn.

Referentie ruimte methode lijkt me ook moeilijk. Omdat we geen thermostaatkraan per kamer hebben (als er geen naregelling is) kun je niet de huiskamer iets langzamer laten opwarmen zodat de rest al aan zijn maximum zit en op basis van de thermostastkraan dicht gegaan is.

De naregeling die ik van TA Heimeier heb bekeken zou per vloerverdeler kunnen, maar dan lijkt er een pomp per vloerverdeler te moeten komen. (Pompregeling zit er op, en ik neem aan dat die stopt als er geen warmtevraag in elk van zijn gecontroleerde zones is)
Een 8 groeps kost goed 900€ en elke rf/draadje thermostaat/regelknop iets van 50-60€

Het is het overwegen nog waard, maar zoals ik hierboven al schreef lijkt het me een te traag systeem met vloerverwarming om echt veel te kunnen regelen.

Het lijkt me verder dat de temperatuur regeling voor een ruimte dan verschuift van de vloerverdeler naar de regelknop in de kamer. (Wel met directe terugkoppeling en werking omdat er dan een thermostaat per ruimte is)

Voordeel lijkt me verder ook wel dat als je met een WA regeling stookt en de watertemperatuur verschillen gaat niet de flow op de vloerverdeler aan hoeft te passen (of loopt die stooklijn die je kiest goed in lijn met warmteverlies van je huis bij dalende buiten temperatuur?)
Er zit dan een na regeling per verblijfsruimte dus als het warm genoeg is knijpt de afvoer dicht.

Ik zou dan wel met 3 niet open vloerverdeler groepen komen te zitten die allemaal een eigen pomp hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op zondag 18 september 2016 @ 07:29:
[...]

Stroomt bij C het water ook niet bijna altijd door het vat ?

Mijn begrip was/is dat de vloerverdeler de energie een tijdje uit de buffer haalt, en als die te weinig energie bevat de wp aan moet gaan om bij te leveren. Dat kan dan net genoeg zijn om alleen de vloer verdeler te bedienen (net te klein ?) of genoeg om de buffer te laden en het huis te voorzien.
Als er zowel huis bediend kan worden als buffer geladen zou de wp in niet continue gaan draaien, en niet pendelen.
Bij C gaat er alleen warmte naar het vat op het moment dat je vloerverwarming onvoldoende warmtevraag heeft.
[...]

Dat snap ik, de vraag is dan meer of het veel energie kost om het vat 2 graden warmer te houden. Zal wel te berekenen zijn.

[...]

2 pompen: als in de wp pomp en de vloerverdeler pomp ?

[...]

Dat is een goede vraag. Ik heb er alleen maar wat over gelezen, en kan me er geen goed beeld bij vormen.
De WA regeling staat bij dat de pomp(groep) 24 uur ook moet gaan draaien, alleen is de water temperatuur verschillend afhankelijk van de buitentemperatuur.

Andere optie zou dan 1 referentie ruimte zijn en daar op stoken (en pompen)

Als eerste die weer afhankelijke.

Hierbij staat in die uitleg ook meestal een voorbeeld van snachts lagere temperatuur, en in de ochtend even bij verwarmen.

Dat lijkt me niet haalbaar met vloerverwarming. Dus het zal wel continue op een wenstemperatuur komen te staan met flowregeling op de verdeler (dit lijkt me normaal)

Naregeling per slaapkamer zou ik ook wel wat in zien, maar door de traagheid van het systeem weet ik niet of het een optie is. Als het erg koud is buiten zal een dichte vloerverdeler groep in een ruimte wel iets van afkoeling doen, maar nooit snel genoeg om een effect te krijgen.
Oudste dochter zit bijvoorbeeld huiswerk te maken, en gaat dan zeg maar 2 uur later slapen. Dan kan het nooit van 22 naar 17 pf 18 graden afkoelen.

Het huis zal balansventilatie krijgen met wtw maar centrale lucht invoer, dus de frisse lucht (die zal wel 18 graden of zo zijn) zal omdat die door het huis gaat voordat het in een slaapkamer komt ook al weer iets in temperatuur gestegen zijn.

Referentie ruimte methode lijkt me ook moeilijk. Omdat we geen thermostaatkraan per kamer hebben (als er geen naregelling is) kun je niet de huiskamer iets langzamer laten opwarmen zodat de rest al aan zijn maximum zit en op basis van de thermostastkraan dicht gegaan is.

De naregeling die ik van TA Heimeier heb bekeken zou per vloerverdeler kunnen, maar dan lijkt er een pomp per vloerverdeler te moeten komen. (Pompregeling zit er op, en ik neem aan dat die stopt als er geen warmtevraag in elk van zijn gecontroleerde zones is)
Een 8 groeps kost goed 900€ en elke rf/draadje thermostaat/regelknop iets van 50-60€

Het is het overwegen nog waard, maar zoals ik hierboven al schreef lijkt het me een te traag systeem met vloerverwarming om echt veel te kunnen regelen.

Het lijkt me verder dat de temperatuur regeling voor een ruimte dan verschuift van de vloerverdeler naar de regelknop in de kamer. (Wel met directe terugkoppeling en werking omdat er dan een thermostaat per ruimte is)

Voordeel lijkt me verder ook wel dat als je met een WA regeling stookt en de watertemperatuur verschillen gaat niet de flow op de vloerverdeler aan hoeft te passen (of loopt die stooklijn die je kiest goed in lijn met warmteverlies van je huis bij dalende buiten temperatuur?)
Er zit dan een na regeling per verblijfsruimte dus als het warm genoeg is knijpt de afvoer dicht.

Ik zou dan wel met 3 niet open vloerverdeler groepen komen te zitten die allemaal een eigen pomp hebben..
Naar mijn mening is WA + Naregeling de comfortabelste manier van verwarmen.
WA stoken zonder naregeling is nagenoeg niet perfect te krijgen.
Stel dat de zon vol op de ruiten staat, of dat je zoals wij straks hebben de houtkachel aan hebt staan. Dat is iets wat WA niet kan zien of waarnemen dan.

Zoals ik er nu over denk ga ik inzetten op WA + naregelen via zoneregeling. Aansluiten buffervat conform methode C. Ik zal je mijn ervaringen doorgeven, maar dat duurt nog wel een jaartje, want eind maart wordt onze woning opgeleverd, we zullen er wel 1 á 2 maand later ingaan, en dan is de verwarming niet meer aan :P

Mocht ik het echt bij het verkeerde eind hebben dan passen we de boel weer aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:10:
Naar mijn mening is WA + Naregeling de comfortabelste manier van verwarmen.
WA stoken zonder naregeling is nagenoeg niet perfect te krijgen.
Stel dat de zon vol op de ruiten staat, of dat je zoals wij straks hebben de houtkachel aan hebt staan. Dat is iets wat WA niet kan zien of waarnemen dan.

Zoals ik er nu over denk ga ik inzetten op WA + naregelen via zoneregeling. Aansluiten buffervat conform methode C. Ik zal je mijn ervaringen doorgeven, maar dat duurt nog wel een jaartje, want eind maart wordt onze woning opgeleverd, we zullen er wel 1 á 2 maand later ingaan, en dan is de verwarming niet meer aan :P

Mocht ik het echt bij het verkeerde eind hebben dan passen we de boel weer aan :+
Welka naregeling ga je toepassen ?

Op elker ruimte ? Of alleen op dingen als woonkamer, keuken, slaapkamer en studeerkamer om maar wat te noemen?

Ik heb nu alleen naar imi ta heimeier gekeken, en daar is een 8 zone controller rond de 900€ dan heb je een soort van aanstuurbare klep nodig van €30 per vloer zone die je regelen wilt, en een draadloze thermostaat zender per ruimte van €150 (als er meer zones per verblijfsruimte zijn kun je die kleppen parrallel aansluiten op 1 zone van een controller.

Stel ik doe het op de 1e verdieping, dan is het 900 + 4x 150 + 5 x 30 = €1650 (3 slaapkamers en badkamer)
Voor BG worden het maar 2 ruimtes tenzij ik bijkeuken en garage ook zo wil regelen.

Zou wel leuk zijn als er iemand met ervaring was met zo'n nageregled systeem en die wat hints en tips kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Welke precies weet ik nog niet.

Kijk ook eens naar danfoss cf2, die heeft ook dat soort systemen.

Ik wil boven de slaapkamers, badkamer en beneden de keuken,woonkamer en kantoor kunnen naregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Thx, die is iets vriendelijker geprijsd..

Pdf met advies prijzen
http://inregelen.danfoss....oss_CF2_Selectiekaart.pdf

Regelunit met 10 motor uitgangen: €313,25
Thermostaten vanaf €72 to €153
Thermische motor voor €33,85

Dan ben je per kleine ruimte voor rond de 150euro klaar, en als er 2 of 3 zones zijn nog een keer 34 of 68 euro erbij. (Als je alle 10 kanalen van de controller gebruikt..)

[ Voor 86% gewijzigd door jacovn op 18-09-2016 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En volgens oxxelaar top kwaliteit,ik zie in veel utiliteitbouw ook danfoss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

jacovn schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:01:
Thx, die is iets vriendelijker geprijsd..

Pdf met advies prijzen
http://inregelen.danfoss....oss_CF2_Selectiekaart.pdf

Regelunit met 10 motor uitgangen: €313,25
Thermostaten vanaf €72 to €153
Thermische motor voor €33,85

Dan ben je per kleine ruimte voor rond de 150euro klaar, en als er 2 of 3 zones zijn nog een keer 34 of 68 euro erbij. (Als je alle 10 kanalen van de controller gebruikt..)
Je hebt ook nog een Danfoss link CC nodig!

De Danfoss regelunit is compatible met Heimeier EMOtec (24V, NC) stelmotoren en die kosten +/- 17 euro

tip: Shoppen in Duitsland loont :)

living by Danfoss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Carbon schreef op zondag 18 september 2016 @ 17:41:
[...]

De Danfoss regelunit is compatible met Heimeier EMOtec (24V, NC) stelmotoren en die kosten +/- 17 euro

living by Danfoss
De prijslijst was trouwens al een paar jaar oud..

Ik ga wel even zoeken wat allemaal nodig is.
Dat ziet er nieuwer en meer geavanceerd uit.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 18-09-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
AUijtdehaag schreef op woensdag 14 september 2016 @ 17:45:
[...]

Iungo is nu al 2 jaar bezig om de software foutloos te maken en de presentatie gebruikersvriendelijk. Dat zie ik een ICT man met de pi niet zomaar even doen.

Ik heb inderdaad de Kamstrup multical 302 geinstalleerd. Ik lees hem gewoon periodiek af. De meter is op 12 maart geinstalleerd. Overall COP tot op heden 4,4. (Inclusief de defrosts, hij telt dan terug.) Dus geen uitlezing op afstand, daarvoor wacht ik eigenlijk op andere forumleden. Liefst zou ik hem op mijn iungo hebben via een pulsteller de watermeter daarvoor gebruiken. Er schijnt een pulsgever in de handel te zijn. Beter is het natuurlijk om de M-bus te gebruiken zoals mij de slimme meter, ik hoop dat Iungo met break-out box daarvoor uitkomt.

Mijn Chinese warmtemeter (Ook M-bus maar werkt alleen goed bij dT>2) wil ik voor het warme tapwater gebruike) Dat zal nog wel even duren omdat ik de leiding hiervoor moet omleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

living by Danfoss
Mag ik vragen wat je met de Link CC wilt doen, want die is niet perse noodzakelijk.
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij is de CC serie niet te gebruiken icm de CF2+ serie.

Verder kan ik het gebruik van de originele Danfoss motoren afraden, deze geven nogal wat problemen op verschillende verdelers.
Ze zijn niet bijzonder sterk, waardoor de klep soms niet volledig sluit en doorwarming geeft op de zone.
Ook openen de kleppen op de verdeler niet geheel icm met deze motoren, de slaglengte van de motor is dan te kort. Wij gebruiken ze absoluut niet meer ivm met enorm veel van zulke problemen.
Met de Watts 22C motoren zijn al deze problemen opgelost. Ze werken goed op alle type verdelers en zijn nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[...]

living by Danfoss
Op die site staat alleen een 230volt emotec als ik zoek

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 18-09-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

jacovn schreef op zondag 18 september 2016 @ 21:16:
[...]

Op die site staat alleen een 230volt emotec als ik zoek
Die link was bedoelt voor de Danfoss spullen

Je kunt ter een mailtje aan wagen en vragen of ze de 24V NC kunnen leveren of anders via Amazon.de:

Heimeier EMOtec - Thermal Actuator - 24 V - Closed when Currentless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 23-09 16:02
Waarom willen jullie NC gebruiken?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
Ik gebruik "Normally Closed" omdat het grootste deel van de tijd (in een jaar) er geen warmte vraag is. Bij NC verbruik je dan minder energie. Ik geef toe dat je dit ook andersom kan redeneren en alleen segmenten kan dicht zetten indien je pomp loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Haha dat was precies mijn gedachte. Ga je ook de koelfunctie gebruiken? En ga je echt alle zones voorzien van zo'n NC ventiel? In dat geval vergeet je bypass niet 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
Bovendien hebben de meeste ruimtethermostaten een maak-contact bij warmtevraag. Als je dan met NO motoren wilt werken, ben je een relais nodig. Met een NC motor kun je ze rechtstreeks schakelen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Tomexergie schreef op zondag 18 september 2016 @ 20:37:
[...]

Iungo is nu al 2 jaar bezig om de software foutloos te maken en de presentatie gebruikersvriendelijk. Dat zie ik een ICT man met de pi niet zomaar even doen.

Ik heb inderdaad de Kamstrup multical 302 geinstalleerd. Ik lees hem gewoon periodiek af. De meter is op 12 maart geinstalleerd. Overall COP tot op heden 4,4. (Inclusief de defrosts, hij telt dan terug.) Dus geen uitlezing op afstand, daarvoor wacht ik eigenlijk op andere forumleden. Liefst zou ik hem op mijn iungo hebben via een pulsteller de watermeter daarvoor gebruiken. Er schijnt een pulsgever in de handel te zijn. Beter is het natuurlijk om de M-bus te gebruiken zoals mij de slimme meter, ik hoop dat Iungo met break-out box daarvoor uitkomt.

Mijn Chinese warmtemeter (Ook M-bus maar werkt alleen goed bij dT>2) wil ik voor het warme tapwater gebruike) Dat zal nog wel even duren omdat ik de leiding hiervoor moet omleggen.
wat is het Type nr van jou multical 302? is terug tellen bij defrosts een instelling of is dat type gerelateerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Appie Heijn schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:24:
Haha dat was precies mijn gedachte. Ga je ook de koelfunctie gebruiken? En ga je echt alle zones voorzien van zo'n NC ventiel? In dat geval vergeet je bypass niet 😉
Of de pomp uitschakelen als er geen warmtevraag meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik was even van mijn eigen situatie uitgegaan, WAR, die blijft in principe doorgaan tot thermostaat hem uit zet. Stel je adapter voor je ventielen kapt er mee dan is het een beetje lastig dat ineens alles dichtzit met een draaiende WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Carbon schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:12:
[...]

Of de pomp uitschakelen als er geen warmtevraag meer is.
Of je gaat voor een geregelde pomp... grundfos alpha 2/ wilo stratos pico
Deze zullen terug toeren als er nog maar 1 klep open staat.

Geen geopende kleppen = pomp uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wodan89 schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:05:
[...]

Wp ook uit, te lage doorstroming, of heb ik dat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wodan89 schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:05:
[...]

De pomp wordt geschakeld door de naregeling, geen warmtevraag = pomp uit.

Aan een Alpha 1 heb je al genoeg, die heeft ook een toerenregeling.
Is goedkoper dan de 2, alleen iets minder uitgebreid.
Bij toerengeregelde pompen trouwens geen bypass gebruiken, dat heeft geen zin.
Door het terug toeren zal de bypass nooit open gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
Oxellaar schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:12:
[...]

De pomp wordt geschakeld door de naregeling, geen warmtevraag = pomp uit.

Aan een Alpha 1 heb je al genoeg, die heeft ook een toerenregeling.
Is goedkoper dan de 2, alleen iets minder uitgebreid.
Bij toerengeregelde pompen trouwens geen bypass gebruiken, dat heeft geen zin.
Door het terug toeren zal de bypass nooit open gaan.
Mijn CV installateur heeft de bypass gewoon geplaatst ondanks dat de pomp toerengeregeld is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
barteg schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:06:
[...]

Mijn CV installateur heeft de bypass gewoon geplaatst ondanks dat de pomp toerengeregeld is :(
Die man moet ook zijn boterhammen verdienen ;) daarom kun je beter jezelf er in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barteg
Wodan89 schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:09:
[...]

Die man moet ook zijn boterhammen verdienen ;) daarom kun je beter jezelf er in verdiepen.
Daarom wordt de WP ook zelf geinstalleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Rol-Co schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:49:
[...]

Wp ook uit, te lage doorstroming, of heb ik dat mis.
Wp gaat dan als het goed is circuleren over het buffervat. En na verloop van tijd terug regelen en afslaan. ( in het geval van een WA regeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
barteg schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:06:
[...]

Als dat zijn ergste fout is.... ;)
Waarschijnlijk gemonteerd uit automatisme, jammer maar geen drama.
De bypass instellen op de hoogst mogelijke druk, dan heeft hij geen functie meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 19-09-2016 21:07 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic