Wodan89 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:27:
[...]
in methode A verlies je altijd 1.5 a 2c over het vat omdat je nooit 100% evenveel flow in de aanvoer en retour hebt. die 2c scheeld iets van 4% in je COP
bovendien wil je buffervat eigenlijk alleen gebruiken als je installatie in deellast draait,
(Met niet alle groepen open ) volgens A stroom het water altijd 100% door het vat...
Stroomt bij C het water ook niet bijna altijd door het vat ?
Mijn begrip was/is dat de vloerverdeler de energie een tijdje uit de buffer haalt, en als die te weinig energie bevat de wp aan moet gaan om bij te leveren. Dat kan dan net genoeg zijn om alleen de vloer verdeler te bedienen (net te klein ?) of genoeg om de buffer te laden en het huis te voorzien.
Als er zowel huis bediend kan worden als buffer geladen zou de wp in niet continue gaan draaien, en niet pendelen.
- De meeste WP,s voorbereid met 2 sensoren voor aanvoer en retour temp van je CV groep
Welke methode je ook kiest je krijgt de instelde water temp in dat geval bij je CV groep.
Echter bij A zal de WP gewoon primair 2 graden warmer stoken om het verlies door het vat te compenseren.
Dat snap ik, de vraag is dan meer of het veel energie kost om het vat 2 graden warmer te houden. Zal wel te berekenen zijn.
- Bij C kun je relatief invoudig met een 1 kranen het zo omzetten dat beide pompen in serie staan,
hierdoor kun je erg snel ontluchten en mocht er 1 pomp uitvallen dan heb je een backup

2 pompen: als in de wp pomp en de vloerverdeler pomp ?
Het licht er ook aan hoe ga je jou installatie aansturen? WA? WA + naregeling ? Kamertemperatuur?
Er zijn zoveel variabel en mogelijkheden hierin dat je niet zo zwart wit kan stellen dat 1 methode beter is

Dat is een goede vraag. Ik heb er alleen maar wat over gelezen, en kan me er geen goed beeld bij vormen.
De WA regeling staat bij dat de pomp(groep) 24 uur ook moet gaan draaien, alleen is de water temperatuur verschillend afhankelijk van de buitentemperatuur.
Andere optie zou dan 1 referentie ruimte zijn en daar op stoken (en pompen)
Als eerste die weer afhankelijke.
Hierbij staat in die uitleg ook meestal een voorbeeld van snachts lagere temperatuur, en in de ochtend even bij verwarmen.
Dat lijkt me niet haalbaar met vloerverwarming. Dus het zal wel continue op een wenstemperatuur komen te staan met flowregeling op de verdeler (dit lijkt me normaal)
Naregeling per slaapkamer zou ik ook wel wat in zien, maar door de traagheid van het systeem weet ik niet of het een optie is. Als het erg koud is buiten zal een dichte vloerverdeler groep in een ruimte wel iets van afkoeling doen, maar nooit snel genoeg om een effect te krijgen.
Oudste dochter zit bijvoorbeeld huiswerk te maken, en gaat dan zeg maar 2 uur later slapen. Dan kan het nooit van 22 naar 17 pf 18 graden afkoelen.
Het huis zal balansventilatie krijgen met wtw maar centrale lucht invoer, dus de frisse lucht (die zal wel 18 graden of zo zijn) zal omdat die door het huis gaat voordat het in een slaapkamer komt ook al weer iets in temperatuur gestegen zijn.
Referentie ruimte methode lijkt me ook moeilijk. Omdat we geen thermostaatkraan per kamer hebben (als er geen naregelling is) kun je niet de huiskamer iets langzamer laten opwarmen zodat de rest al aan zijn maximum zit en op basis van de thermostastkraan dicht gegaan is.
De naregeling die ik van TA Heimeier heb bekeken zou per vloerverdeler kunnen, maar dan lijkt er een pomp per vloerverdeler te moeten komen. (Pompregeling zit er op, en ik neem aan dat die stopt als er geen warmtevraag in elk van zijn gecontroleerde zones is)
Een 8 groeps kost goed 900€ en elke rf/draadje thermostaat/regelknop iets van 50-60€
Het is het overwegen nog waard, maar zoals ik hierboven al schreef lijkt het me een te traag systeem met vloerverwarming om echt veel te kunnen regelen.
Het lijkt me verder dat de temperatuur regeling voor een ruimte dan verschuift van de vloerverdeler naar de regelknop in de kamer. (Wel met directe terugkoppeling en werking omdat er dan een thermostaat per ruimte is)
Voordeel lijkt me verder ook wel dat als je met een WA regeling stookt en de watertemperatuur verschillen gaat niet de flow op de vloerverdeler aan hoeft te passen (of loopt die stooklijn die je kiest goed in lijn met warmteverlies van je huis bij dalende buiten temperatuur?)
Er zit dan een na regeling per verblijfsruimte dus als het warm genoeg is knijpt de afvoer dicht.
Ik zou dan wel met 3 niet open vloerverdeler groepen komen te zitten die allemaal een eigen pomp hebben..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase