Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.074 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Oxellaar schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:12:
[...]

De pomp wordt geschakeld door de naregeling, geen warmtevraag = pomp uit.

Aan een Alpha 1 heb je al genoeg, die heeft ook een toerenregeling.
Is goedkoper dan de 2, alleen iets minder uitgebreid.
Bij toerengeregelde pompen trouwens geen bypass gebruiken, dat heeft geen zin.
Door het terug toeren zal de bypass nooit open gaan.
Als ik naregelingen doe moet ik dus een pomp hebben voor alle verdelers per verdieping en grond.

Thx.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
jacovn schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:00:
[...]

Als ik naregelingen doe moet ik dus een pomp hebben voor alle verdelers per verdieping en grond.

Thx.
Nee, waarom denk je dat?
1 pomp in de hoofdaanvoer is toch voldoende.
En welke naregeling had je in gedachte?

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 19-09-2016 22:23 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 11:32
jacovn schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:00:
[...]

Thx.
1 centrale systeem pomp bij een normale woning is voldoende.
ga voor gesloten verdelers per verdieping

heb je een grotere woning zou je er 2 parallel kunnen inzetten :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Oxellaar schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:09:
[...]

Nee, waarom denk je dat?
1 pomp in de hoofdaanvoer is toch voldoende.
En welke naregeling had je in gedachte?
De prijzen van de danfoss lijken me wel wat. Ik ben alleen benieuwd of vloerverwarming niet te traag is om zinvol iets te kunnen naregelen.

Het zou me te doen zijn voor een kinder slaapkamer om die overdag tot 21 a 22 te hebben, en dan zeg maar om 18:00 de temperatuur naar 18 te zetten.
Is het dan 2 a 3 uur later wel iets afgekoeld met een nieuw gebouwd huis wat goed geisoleerd is.

De lucht verversing zal met een itho qualityflow of iets gelijks gedaan worden. Dus er is geen erg koude ventilatielucht op een slaapkamer.

Als het systeem te traag wordt kan ik beter alleen een goede verdeler nemen zoals heimeier waar ik de flow eenmalig in kan stellen zonder de andere zones te beinvloeden.

Waar het wel handig voor zou zijn is koeling, dan kunnen bepaalde zones dicht blijven in koel mode, maar dat is vast goedkoper op te lossen dan met een complete naregeling..
Wodan89 schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:34:
[...]

1 centrale systeem pomp bij een normale woning is voldoende.
ga voor gesloten verdelers per verdieping

heb je een grotere woning zou je er 2 parallel kunnen inzetten :)
3 x vloer van goed 90m2 en een bijkeuken en garage van samen 30 m2.

Het was meer mijn gedachte dat een naregeling de pomp gaat besturen, en als ik er per verdieping een naregeling plaats er dan wel een pomp per verdieping zou moeten zijn.

Als er maar 1 zone altijd open blijft staan ergens kan 1 pomp dan wel ?
Hoe wordt die pomp dan aangestuurd ? Op de naregeling van de begaande grond ?
Ik neem aan er enige intellegentie moet zijn die niet alle zones knijpt en de pomp aan laat staan..

Ik krijg niet bijzonder veel glas op zuid zodat de woonkamer veel opwarmt. Pas laat in de middag/vroeg in de avond komt de zon op de kamer ramen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 06:50:
[...]

De prijzen van de danfoss lijken me wel wat. Ik ben alleen benieuwd of vloerverwarming niet te traag is om zinvol iets te kunnen naregelen.

Het zou me te doen zijn voor een kinder slaapkamer om die overdag tot 21 a 22 te hebben, en dan zeg maar om 18:00 de temperatuur naar 18 te zetten.
Is het dan 2 a 3 uur later wel iets afgekoeld met een nieuw gebouwd huis wat goed geisoleerd is.

De lucht verversing zal met een itho qualityflow of iets gelijks gedaan worden. Dus er is geen erg koude ventilatielucht op een slaapkamer.

Als het systeem te traag wordt kan ik beter alleen een goede verdeler nemen zoals heimeier waar ik de flow eenmalig in kan stellen zonder de andere zones te beinvloeden.

Waar het wel handig voor zou zijn is koeling, dan kunnen bepaalde zones dicht blijven in koel mode, maar dat is vast goedkoper op te lossen dan met een complete naregeling..
Nee, ruimtes die 22 graden gestookt worden zijn niet binnen een paar uur gezakt naar 18.
Zeker een slaapkamer op een verdieping niet, waarschijnlijk zul je daar een paar keer per jaar behoefte hebben om te verwarmen.
In goed geïsoleerde woningen gebruik je de vloerverwarming op de bovenverdiepingen eigenlijk alleen om te koelen.

Zones knijpen om zo de warmte naar behoefte te verdelen kan ook, alleen in koelen wil je geen minimale flow. Je wilt dan zeker 2L/m over de groepen hebben, anders werkt het koelen niet.
[...]

Het was meer mijn gedachte dat een naregeling de pomp gaat besturen, en als ik er per verdieping een naregeling plaats er dan wel een pomp per verdieping zou moeten zijn.

Ik neem aan er enige intellegentie moet zijn die niet alle zones knijpt en de pomp aan laat staan..

Ik krijg niet bijzonder veel glas op zuid zodat de woonkamer veel opwarmt. Pas laat in de middag/vroeg in de avond komt de zon op de kamer ramen.
Bij Danfoss kun je max drie regelingen draadloos koppelen, één master en 2x slave.
De master behoud als enige zijn warmtevraag contact en pompcontact.
Warmtevraag op één van de slaves zorgen ervoor dat de contacten gemaakt worden.
Je hebt dus maar één pomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
jacovn schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 06:50:
[...]

Dit heeft niets te maken met de naregeling, vloerverwarming (met of zonder naregeling) zal nooit binnen enkele uren afkoelen van 22 naar 18 graden.

Of je nu wel of geen naregeling wilt, je moet zowiezo een goede instelbare verdeler hebben waarmee je de flow per vv groep kunt instellen.

Het heet niet voor niks na regeling :)
[...]

Zoals Oxelaar aangeeft, je hebt 1 masterunit, is er ergens behoefte aan warmte dan loopt de pomp (ook al is dit alleen de badkamer).

Ik snap ook niet goed waarom je het constant over meerdere pompen hebt, in een thuis situatie kun je perfect met 1 pomp af.

Bij ons op de zaak hebben we een CV systeem WA gestookt met naregeling dmv thermostaatkranen. In totaal +- 40 radiatoren, allemaal op 1 grondfuss alpha 2 pompje.

Mits goed ingeregeld, werkt dat gewoon goed.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Oxellaar schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 07:09:
[...]

Nee, ruimtes die 22 graden gestookt worden zijn niet binnen een paar uur gezakt naar 18.
Zeker een slaapkamer op een verdieping niet, waarschijnlijk zul je daar een paar keer per jaar behoefte hebben om te verwarmen.
In goed geïsoleerde woningen gebruik je de vloerverwarming op de bovenverdiepingen eigenlijk alleen om te koelen.

Zones knijpen om zo de warmte naar behoefte te verdelen kan ook, alleen in koelen wil je geen minimale flow. Je wilt dan zeker 2L/m over de groepen hebben, anders werkt het koelen niet.
[...]

Bij Danfoss kun je max drie regelingen draadloos koppelen, één master en 2x slave.
De master behoud als enige zijn warmtevraag contact en pompcontact.
Warmtevraag op één van de slaves zorgen ervoor dat de contacten gemaakt worden.
Je hebt dus maar één pomp nodig.
Mooi, dat is dan duidelijk.

Dus een danfoss thermostaat per slaapkamer is dan leuk om te zien, en zal werken om de temperatuur naar zeg maar 21 graden in een ruimte te krijgen als je het de tijd geeft.
Even afkoelen werkt niet, er wordt dan alleen niet bijverwarmd, dus als de luchtverziening in de nacht op bypass gaat en er koelere lucht binnenkomt zal de temperatuur minimaal zakken.

Voor koelen is het dan wel handig als een klep op de zone dan open gaat tot 2L/min dat hij het bij verwarmen meer knijpt. Want ik neem aan dat een slaapkamer in verwarm mode lang geen 2L/min nodig heeft.

Wordt met naregeling dan overgaan naar koel mode veel makkelijker ?
Als ik dan simpelweg de thermostaten op koelen en 22 graden zet (geen idee of dat kan) dan openen de kleppen en de wp gaat naar koelen toe (wellicht moet ik die handmatig omzetten) maar dan hoef ik niet alle zones van de vloerverdeler hand,matig open te zetten om tot 2L/min flow te komen.

We verwarmen nu ook maar paar manden per jaar, en hebben daartussen af en toe momenten dat we zouden willen koelen in warmere periodes. Ik neem aan dat die toenemen als huis beter geisoleerd is dat warmte er ook beter in blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:06:

Of je nu wel of geen naregeling wilt, je moet zowiezo een goede instelbare verdeler hebben waarmee je de flow per vv groep kunt instellen.

Het heet niet voor niks na regeling
Ja dat snap ik nu, maar bij omschalen naar koelmode moet je ook niet alle zones naar 2l/min moeten draaien op de vloerverdeler en dan later weer inrgelen voor verwarmen.

Met die gedachte moet de flow voor verwarmen dan ook 2L/min staan, en moet de danfoss klep/motor de flow terug brengen om tot de gewenste temperatuur te komen.

Dan heb je nog steeds wel profijt van een goede vloerverdeler omdat als meerdere zones dicht gezet worden door de naregeling, niet er meer flow in nog open zones komt (niet overal zal een danfoss klep op zitten of wel ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Grolsch schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:06:
[...]

Dit heeft niets te maken met de naregeling, vloerverwarming (met of zonder naregeling) zal nooit binnen enkele uren afkoelen van 22 naar 18 graden.

[...]

Het heet niet voor niks na regeling :)

[...]

Zoals Oxelaar aangeeft, je hebt 1 masterunit, is er ergens behoefte aan warmte dan loopt de pomp (ook al is dit alleen de badkamer).

Ik snap ook niet goed waarom je het constant over meerdere pompen hebt, in een thuis situatie kun je perfect met 1 pomp af.

Bij ons op de zaak hebben we een CV systeem WA gestookt met naregeling dmv thermostaatkranen. In totaal +- 40 radiatoren, allemaal op 1 grondfuss alpha 2 pompje.

Mits goed ingeregeld, werkt dat gewoon goed.
Dus dat 40 radiator met een delta T van 20c goed werken op 1 25-60 pomp wil zeggen dat dezelfde capaciteit aan vloerverwarming met delta T 5c ook werkt?

Voor dezelfde hoeveelheid warmte bij 5c heb je 4x meer flow nodig.

Ook heeft vloerverwarming meer drukverlies waardoor je meer pompvermogen nodig hebt

Mss dat het wel werkt omdat nooit alles open staat.
Denk niet dat 1 25-60 200m2+ vloerverwarming met 10cm hoh 16mm leiding
Voldoende flow kan geven voor 5c verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wodan89 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:33:
[...]

Dus dat 40 radiator met een delta T van 20c goed werken op 1 25-60 pomp wil zeggen dat dezelfde capaciteit aan vloerverwarming met delta T 5c ook werkt?

Voor dezelfde hoeveelheid warmte bij 5c heb je 4x meer flow nodig.

Ook heeft vloerverwarming meer drukverlies waardoor je meer pompvermogen nodig hebt

Mss dat het wel werkt omdat nooit alles open staat.
Denk niet dat 1 25-60 200m2+ vloerverwarming met 10cm hoh 16mm leiding
Voldoende flow kan geven voor 5c verschil.
Dan neem je een zwaardere pomp :) Ik probeer alleen maar aan te geven dat het in principe niet nodig is om op elke verdieping een eigen pomp in te zetten in normale woonhuizen. Ik neem aan dat er in een gemiddeld woonhuis geen 40 radiatoren hangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:28:
[...]

Ja dat snap ik nu, maar bij omschalen naar koelmode moet je ook niet alle zones naar 2l/min moeten draaien op de vloerverdeler en dan later weer inrgelen voor verwarmen.

Met die gedachte moet de flow voor verwarmen dan ook 2L/min staan, en moet de danfoss klep/motor de flow terug brengen om tot de gewenste temperatuur te komen.

Dan heb je nog steeds wel profijt van een goede vloerverdeler omdat als meerdere zones dicht gezet worden door de naregeling, niet er meer flow in nog open zones komt (niet overal zal een danfoss klep op zitten of wel ?)
Volgens mij zijn de motoren/kleppen van de naregeling aan/uit motoren. De naregeling past dus niet de flow aan, maar gaat puur open of dicht (Dit weet ik dus niet 100% zeker, maar 98% :P ).

Je zult dus altijd de flow moeten inregelen op de vloerverdeler, en in bovenstaand voorbeeld (lage flow gewenst bij verwarmen / hoge flow bij koelen) zul je een compromis moeten vinden.

Ik denk dat je in een nieuw huis helemaal geen verwarming gaat gebruiken op de slaapkamers.

In mijn huidige woning (jaren 90, enkelglas boven) heb ik misschien 2 x in 10 jaar tijd de verwarming op de babykamer "even" aan gehad om de ergste kou weg te krijgen toen de kleine een paar maand oud was, en verder nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Grolsch schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:28:
[...]

Volgens mij zijn de motoren/kleppen van de naregeling aan/uit motoren. De naregeling past dus niet de flow aan, maar gaat puur open of dicht (Dit weet ik dus niet 100% zeker, maar 98% :P ).

Je zult dus altijd de flow moeten inregelen op de vloerverdeler, en in bovenstaand voorbeeld (lage flow gewenst bij verwarmen / hoge flow bij koelen) zul je een compromis moeten vinden.

Ik denk dat je in een nieuw huis helemaal geen verwarming gaat gebruiken op de slaapkamers.

In mijn huidige woning (jaren 90, enkelglas boven) heb ik misschien 2 x in 10 jaar tijd de verwarming op de babykamer "even" aan gehad om de ergste kou weg te krijgen toen de kleine een paar maand oud was, en verder nooit.
Je hebt diverse stelmotoren, ook 0-10v waar je flow mee kunt aanpassen. Hangt van je naregeling af hoe het werkt. Meeste naregeling is volgens mij open/dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:16:
[...]

Mooi, dat is dan duidelijk.

Dus een danfoss thermostaat per slaapkamer is dan leuk om te zien, en zal werken om de temperatuur naar zeg maar 21 graden in een ruimte te krijgen als je het de tijd geeft.
Even afkoelen werkt niet, er wordt dan alleen niet bijverwarmd, dus als de luchtverziening in de nacht op bypass gaat en er koelere lucht binnenkomt zal de temperatuur minimaal zakken.

Voor koelen is het dan wel handig als een klep op de zone dan open gaat tot 2L/min dat hij het bij verwarmen meer knijpt. Want ik neem aan dat een slaapkamer in verwarm mode lang geen 2L/min nodig heeft.

Wordt met naregeling dan overgaan naar koel mode veel makkelijker ?
Als ik dan simpelweg de thermostaten op koelen en 22 graden zet (geen idee of dat kan) dan openen de kleppen en de wp gaat naar koelen toe (wellicht moet ik die handmatig omzetten) maar dan hoef ik niet alle zones van de vloerverdeler hand,matig open te zetten om tot 2L/min flow te komen.
Je wilt altijd rond de 2L/min zitten om het berekende vermogen af te kunnen geven.
Verwarmen of koelen maakt niet uit.
En een beetje hogere flow is geen probleem, als andere zones maar niet tekort komen.

In koelmodus gaat de naregeling andersom werken en kun je uitzonderingen instellen voor bepaalde ruimtes.
Ook de koelvraag richting wp kun je via de naregeling laten lopen.

Waarom zou je een hightech naregeling met 0-10v sturingen willen hebben voor zoiets simpels als vloerverwarming?
Dat gaat toch echt tever en is overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 22-09 12:57
Grolsch schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat je boven gaat koelen in je nieuwe huis, ook in de winter.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Oxellaar schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:57:
[...]

Je wilt altijd rond de 2L/min zitten om het berekende vermogen af te kunnen geven.
Verwarmen of koelen maakt niet uit.
En een beetje hogere flow is geen probleem, als andere zones maar niet tekort komen.

In koelmodus gaat de naregeling andersom werken en kun je uitzonderingen instellen voor bepaalde ruimtes.
Ook de koelvraag richting wp kun je via de naregeling laten lopen.

Waarom zou je een hightech naregeling met 0-10v sturingen willen hebben voor zoiets simpels als vloerverwarming?
Dat gaat toch echt tever en is overdreven.
Dat lijkt mij ook.

Bij ons op de zaak hebben wij voor verschillende hallen wel kleppen die x % open gezet kunnen worden om een verschillende aanvoertemperatuur per zone te kunnen bereiken. Daar gebruiken we stralingspanelen voor.

Maar thuis met vloerverwarming zie ik daar ook het nu niet van in.
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:38:
[...]

Ik denk dat je boven gaat koelen in je nieuwe huis, ook in de winter.
Dat zal lastig worden, boven koelen en beneden verwarmen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 20-09-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:51:
[...]

Dat zal lastig worden, boven koelen en beneden verwarmen :)
In de winter koel je ook niet met je WP, maar door een of meerdere ramen te openen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:02:
[...]

In de winter koel je ook niet met je WP, maar door een of meerdere ramen te openen.
Ah zo, dan moeten we daar eigenlijk ook een regeling met actuatoren voor bedenken ;)

Zelf in ons "oude" huis heb ik altijd het raam van onze slaapkamer open, ik ben gek op frisse lucht 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:51:
[...]

Dat lijkt mij ook.

Bij ons op de zaak hebben wij voor verschillende hallen wel kleppen die x % open gezet kunnen worden om een verschillende aanvoertemperatuur per zone te kunnen bereiken. Daar gebruiken we stralingspanelen voor.

Maar thuis met vloerverwarming zie ik daar ook het nu niet van in.
Wat jij bedoelt zijn drieweg mengkleppen.
Dus continu hetzelfde debiet met een berekende aanvoertemperatuur.
In zo'n geval heeft iedere klep wel zijn eigen pomp na de mengkleppen.
Een vloerverdeler heeft tweeweg kleppen en een vaste aanvoertemperatuur met aan uit regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 13:45

AMDFreak

Intel is zo..

Onlangs de sleutel gekregen van onze nieuwbouwwoning (bj 2015).

Hierin is standaard een HR++ Ketel gemonteerd. Afgelopen jaar 630m3 gestookt aan gas (voor verwarming en warmwater).
Nu hebben wij in de woonkamer overal convectorradiatoren en boven gewoon standaard radiatoren.

Om te kijken of ik met LTV mijn huis comfortabel warm krijg deze winter, wil ik eigenlijk de aanvoertemperatuur van m'n CV verlagen naar 45 graden om te kijken of dit goed gaat.

Als dit lukt, zou mijn woning geschikt zijn voor een warmtepomp? En kan de CV ketel met de tijd eruit.
Is dit een goeie oefening? Of "vergeet" ik nog een aantal zaken..?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:09:
[...]

Ah zo, dan moeten we daar eigenlijk ook een regeling met actuatoren voor bedenken ;)

Zelf in ons "oude" huis heb ik altijd het raam van onze slaapkamer open, ik ben gek op frisse lucht 8)
Moet die frisse lucht er wel zijn, dat sommige lui de openhaard de hele dag aan hebben en je zit met je huis in de stank.

Voor jou ben ik al blij dat de ramen überhaupt open kunnen, je weet maar nooit met nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AMDFreak schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:25:
Onlangs de sleutel gekregen van onze nieuwbouwwoning (bj 2015).

Hierin is standaard een HR++ Ketel gemonteerd. Afgelopen jaar 630m3 gestookt aan gas (voor verwarming en warmwater).
Nu hebben wij in de woonkamer overal convectorradiatoren en boven gewoon standaard radiatoren.

Om te kijken of ik met LTV mijn huis comfortabel warm krijg deze winter, wil ik eigenlijk de aanvoertemperatuur van m'n CV verlagen naar 45 graden om te kijken of dit goed gaat.

Als dit lukt, zou mijn woning geschikt zijn voor een warmtepomp? En kan de CV ketel met de tijd eruit.
Is dit een goeie oefening? Of "vergeet" ik nog een aantal zaken..?
Gezien je verbruik durf ik wel blind te beweren dat een WP gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Haha, moet toegeven dat het qua isolatie goed gesteld is.. Wij zetten altijd als we naar bed gaan de verwarming uit naar 15 graden.. en als we dan de volgende ochtend beneden komen is de laagst geziene temperatuur 17graden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AMDFreak schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:59:
Haha, moet toegeven dat het qua isolatie goed gesteld is.. Wij zetten altijd als we naar bed gaan de verwarming uit naar 15 graden.. en als we dan de volgende ochtend beneden komen is de laagst geziene temperatuur 17graden was.
Heeft jullie huis geen vloerverwarming dan ? Met koude dagen koelt het hier in de nacht maar max. 1,5c af in de huiskamer. De verwarming gaat dan ook maar max. 2 graden lager (lager heeft geen zin).
Dit jaar ga ik met de WP max. 1c verlaging aanhouden. Afhankelijk van wat voor gedrag de WP vertoont kan ik ervoor kiezen helemaal geen verlaging toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:03:
[...]

Heeft jullie huis geen vloerverwarming dan ? Met koude dagen koelt het hier in de nacht maar max. 1,5c af in de huiskamer. De verwarming gaat dan ook maar max. 2 graden lager (lager heeft geen zin).
Dit jaar ga ik met de WP max. 1c verlaging aanhouden. Afhankelijk van wat voor gedrag de WP vertoont kan ik ervoor kiezen helemaal geen verlaging toe te passen.
Juist met de warmtepomp ga ik steviger aan de nachtverlaging, hoewel ik door de combinatie van goede isolatie en vloerverwarming weinig verlies. De nachttemperaturen schelen zomaar 10 graden met de dagtemperaturen, dit verschil is prima te benutten om de COP te verbeteren. Tevens scheelt een lagere nachttemperatuur in huis uitstraling naar buiten toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:28:
[...]

Juist met de warmtepomp ga ik steviger aan de nachtverlaging, hoewel ik door de combinatie van goede isolatie en vloerverwarming weinig verlies. De nachttemperaturen schelen zomaar 10 graden met de dagtemperaturen, dit verschil is prima te benutten om de COP te verbeteren. Tevens scheelt een lagere nachttemperatuur in huis uitstraling naar buiten toe.
Bij het krieken van de dag kan dit betekenen dat de WP volgas gaat geven om de verlaging weer snel in te lopen, om dit te voorkomen zou ik kunnen kiezen om niet teveel te verlagen, maar dit moet ik nog uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:03:
[...]

Helaas niet, achteraf gezien hadden we dit gewoon moeten nemen maargoed, dat is achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AMDFreak schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:35:
[...]

Helaas niet, achteraf gezien hadden we dit gewoon moeten nemen maargoed, dat is achteraf.
Kan altijd nog worden ingebouwd.
Achteraf gezien hadden hier ook bepaalde dingen anders gemoeten. Wat dat betreft is het nooit perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:31:
[...]

Bij het krieken van de dag kan dit betekenen dat de WP volgas gaat geven om de verlaging weer snel in te lopen, om dit te voorkomen zou ik kunnen kiezen om niet teveel te verlagen, maar dit moet ik nog uittesten.
Nouja, vol gas, de vloer zal wat verder zijn afgekoeld hier, maar ik kom waarschijnlijk toch op een 30 graden water temperatuur uit dus hij zal een aantal uur staan pruttelen in dat geval om de boel weer langzaam op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:36:
[...]

Kan altijd nog worden ingebouwd.
Achteraf gezien hadden hier ook bepaalde dingen anders gemoeten. Wat dat betreft is het nooit perfect.
Is zo, dat is weer een nadeel van nieuwbouw, je hebt zoveel keuzes ;)
Maar in de woonkamer zal het er ooit wel komen.. maarja, alles zit er net aan jaar nieuw in, dus zie het niet zitten om nu alles er al uit te trekken voor vloerverwarming.

Misschien als er een keer een nieuwe keuken komt, dat ik dan alles verbouw, echter praat je dan over een termijn van 10 ~ 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AMDFreak schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:58:
[...]

Is zo, dat is weer een nadeel van nieuwbouw, je hebt zoveel keuzes ;)
Maar in de woonkamer zal het er ooit wel komen.. maarja, alles zit er net aan jaar nieuw in, dus zie het niet zitten om nu alles er al uit te trekken voor vloerverwarming.

Misschien als er een keer een nieuwe keuken komt, dat ik dan alles verbouw, echter praat je dan over een termijn van 10 ~ 15 jaar.
Ach, als je geen koude voeten hebt en het verwarmen met WP lukt zo ook is er niet echt noodzaak. Als buffer is een vloer echter wel goed bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:02
Wanneer een WP waterbereiding doet, en hij moet een defrost doen. Klopt het dat de wp dan warmte ontrekt aan het warme water?

Voor CV bedrijf komt het uit hey buffervat(100L)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Wodan89 schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:55:
[...]

wat is het Type nr van jou multical 302? is terug tellen bij defrosts een instelling of is dat type gerelateerd ?
Geen idee, Je moet een DDD code instellen, in mijn geval DDD=310. Dan telt hij E1-E3, dus heating -cooling. Er is ook een heating/cooling stand, nr 1 en 2 display. Dan DDD=610.
Change to a different DDD code is only possible via METERTOOL. Hoe je dat doet is mij onbekend.
Kijk op de website van Multical.
DDD 217 heatmeter
DDD 310 heating-cooling (Verschil)
DDD410 heatmeter zonder m3*T1 en m3*T2
DDD 510 cooling
DDD 610 heating en apart cooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Oxellaar schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:17:
[...]

Wat jij bedoelt zijn drieweg mengkleppen.
Dus continu hetzelfde debiet met een berekende aanvoertemperatuur.
In zo'n geval heeft iedere klep wel zijn eigen pomp na de mengkleppen.
Een vloerverdeler heeft tweeweg kleppen en een vaste aanvoertemperatuur met aan uit regeling.
Klopt, zo'n systeem werkt nog iets anders.

Inderdaad een WAR regeling, een stooklijn die per stookgroep ingesteld kan worden. Vervolgens temperatuur sensoren in de diverse hallen die op basis van gemeten temperatuur en gewenste temperatuur de aanvoer temperatuur verhogen/verlagen.

Het systeem werkt op zich goed, alleen hele andere temperaturen als met een WP :P

In totaal 285KW aan gasvermogen (1 x 115 + 2 x 85 ketels), en als het echt goed koud is komt de aanvoertemperatuur nog niet boven 70 graden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Appie Heijn schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:27:
Wanneer een WP waterbereiding doet, en hij moet een defrost doen. Klopt het dat de wp dan warmte ontrekt aan het warme water?

Voor CV bedrijf komt het uit hey buffervat(100L)
Hij haalt de benodigde warmte uit het vat / cv waar hij op dat moment voor aan het werk is. Echter mijn ervaring is dat dit maar bar weinig is. ( Ecodan 7,5 ) Niet nodig om je daar druk over te maken. En qua defrosts afgelopen winter, alleen bij een 4 C mistige dag waren het 12 op een dag, verder nooit meer dat aantal gehaald.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:46:
[...]

Nouja, vol gas, de vloer zal wat verder zijn afgekoeld hier, maar ik kom waarschijnlijk toch op een 30 graden water temperatuur uit dus hij zal een aantal uur staan pruttelen in dat geval om de boel weer langzaam op temperatuur te krijgen.
Ik maak gebruik van nacht - uit verlaging :-) De wp gaat 22:00 uit en 7:00 aan. In de winter start hij dan een uurtje op met 2000W en geleidelijk naar pruttelstand 900W - 1200W. Meer voor de buren qua geluid trouwens, al hoor je hem amper in zijn kast.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:22:
[...]

Hij haalt de benodigde warmte uit het vat / cv waar hij op dat moment voor aan het werk is. Echter mijn ervaring is dat dit maar bar weinig is. ( Ecodan 7,5 ) Niet nodig om je daar druk over te maken. En qua defrosts afgelopen winter, alleen bij een 4 C mistige dag waren het 12 op een dag, verder nooit meer dat aantal gehaald.
12 ? Dat vind ik harstikke veel, mijn Michl deed er hooguit 5 ofzo.
Nou, we gaan het meemaken komende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Heb trouwens net een pissig mailtje naar de Geschaftführer van Michl gestuurd, ik ben nu meer dan 3 maanden bezig de Michl gerepareerd te krijgen en het is nog steeds niet gelukt. Sterker nog, die Maxim Schnakenberg reageert niet eens meer op mijn emails, goede service daar in DLD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:44:
[...]

12 ? Dat vind ik harstikke veel, mijn Michl deed er hooguit 5 ofzo.
Nou, we gaan het meemaken komende winter.
Voor het gemak, ik warmde ook mij ssw en die veroorzaken de meeste defrosts.
We gaan het zien hoe het aankomende winter gaat worden, maar heb er het volste vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:26:
[...]

Ik maak gebruik van nacht - uit verlaging :-) De wp gaat 22:00 uit en 7:00 aan. In de winter start hij dan een uurtje op met 2000W en geleidelijk naar pruttelstand 900W - 1200W. Meer voor de buren qua geluid trouwens, al hoor je hem amper in zijn kast.
Op volle toeren maakt de mijne wel een beetje een zoom resonantie geluid, maar in deellast rete stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:49:
[...]

We gaan het zien hoe het aankomende winter gaat worden, maar heb er het volste vertrouwen in.
Ik heb exact dezelfde setup, mag dan ook ongeveer jouw scenario verwachten.
Maar, er is nog genoeg te tweaken aan de hele santekraam dus ik ga van de winter aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:55:
[...]

Ik heb exact dezelfde setup, mag dan ook ongeveer jouw scenario verwachten.
Maar, er is nog genoeg te tweaken aan de hele santekraam dus ik ga van de winter aan de slag.
Dit zal gaan om een Zubudan 11,2 die heeft een wat grotere wisselaar volgens mij. Zit er op de mitsu ook een soort van Eco stand, zeg maar dat ie wat minder vermogen gebruikt voor WW bereiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:28:
[...]

Dit zal gaan om een Zubudan 11,2 die heeft een wat grotere wisselaar volgens mij. Zit er op de mitsu ook een soort van Eco stand, zeg maar dat ie wat minder vermogen gebruikt voor WW bereiding?
Ja, SWW heeft een eco stand, welke ik ingeschakeld heb staan.
Een heel groot verschil maakt dit volgens mij niet, maar ik ben het nog aan het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Toevallig net ook in de beknopte handleiding gevonden :) die 11,2 hoeft wat mij betreft niet volgas te draaien voor SWW. 300L is ruim zat.

Zijn er buiten het hier al eerder genoemde vat uit polen(made in UK) nog andere opties voor een RVS vat, DJG ken ik maar zijn er nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:46:
Toevallig net ook in de beknopte handleiding gevonden :) die 11,2 hoeft wat mij betreft niet volgas te draaien voor SWW. 300L is ruim zat.

Zijn er buiten het hier al eerder genoemde vat uit polen(made in UK) nog andere opties voor een RVS vat, DJG ken ik maar zijn er nog meer?
Klopt, de 7,5 KW houdt het douchen al bij qua genereren van warmte, 11,2 kan de temp. makkelijk nog verhogen tijdens het douchen. Mijn Michl 9 KW kon dit namelijk ook.

Mijn na geïsoleerde Poolse vat voldoet tot op heden prima, ik ben er blij mee.

• develdonk
  • Laatst online: 21-09 12:39
Appie Heijn schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:46:

er was een paar pagina's terug nog een vat gepost van ebay vanuit duits bedrijf maar dat was geen rvs. Daarnaast heb ik zelf nog een tijdje naar OEG vaten gekeken welke er ook niet slecht uitzien vwb specs (maar ook geen rvs). dus ja er zijn er wel een paar genoemd maar allen geen rvs.

----

Gisteren is de cv monteur geweest en de 7,5kw ecodan in nu cv technisch aangesloten. (hij gaf overigens aan dat al die microbellen ontluchters standaard na een tijdje gaan lekken en raadde mij het dus ten zeerste af. een T-koppeling met 20cm buisje naar boven toe en dan afdoppen en dat op meerdere plekken vond hij het beste werken.

vrijdag komt de stek monteur en als hij klaar is kan de climeleon wave 7 over de buitenunit heen. Buitenunit staat al netjes op kunstof frame (je hebt speciale kunstof balken hiervoor die dus niet rotten net zoals hout en niet zo zwaar zijn als steen) dus na vrijdag zou het rap moeten gaan en kunnen we gaan testen en wat foto's maken/posten. >:)

vwb defrosts: (paar posts hierboven) De elga deed er op het hoogtepunt in de winter elke 1,5 uur eentje. Over de hele winter gezien heeft hij 292kw uit het CV systeem getrokken voor defrosts. (elga is 5kw die hier vrijstaande woning verwarmde dus vanaf graag of 2 kwam ik vermogen tekort; derhalve veel defrosts. Desondanks toch maar 88 m3 gas voor cv verbruikt vorig jaar :*) )

edit: hellman boiler oid was het

[ Voor 44% gewijzigd door develdonk op 21-09-2016 13:19 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Appie Heijn
Ok dan gaan we denk ik maar voor het vat uit Polen. Volgens mij scheelt het nogal met het DJG vat, tenzij er over de prijs met hun rechtstreeks wat valt te regelen. Is 20km rijden vanaf hier.

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:29:
Ok dan gaan we denk ik maar voor het vat uit Polen. Volgens mij scheelt het nogal met het DJG vat, tenzij er over de prijs met hun rechtstreeks wat valt te regelen. Is 20km rijden vanaf hier.
Misschien kan je een zwart vat kopen, van de vrachtwagen gevallen.

Uit mijn hoofd, pools vat 1200 € en DJG 1800

Ik heb overigens het poolse vat nog nageisoleerd met 18mm Armaflex, dit scheelt dus echt wel. Als ik mijn vinger in een open stukje isolatie steek dan voel ik dat de behuizing lauw is. Het naisoleren kostte zo'n € 100,-

[ Voor 20% gewijzigd door koevlaas2 op 21-09-2016 15:21 ]

• Appie Heijn
Het DJG vat kan ik voor 1600 krijgen, dat maakt het verschil al kleiner. Daarbij zitten ze ook maar 20-30 km van mij vandaan. Beetje lokale economie supporten :) dat we de zubudan lokaal niet kunnen kopen tegen enigzins vergelijkbare prijzen met het buitenland vindt ik al jammer genoeg.

@koevlaas2
Heb je wellicht ook foto's van dat na isoleren.

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 21-09-2016 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:30:
Het DJG vat kan ik voor 1600 krijgen, dat maakt het verschil al kleiner. Daarbij zitten ze ook maar 20-30 km van mij vandaan. Beetje lokale economie supporten :) dat we de zubudan lokaal niet kunnen kopen tegen enigzins vergelijkbare prijzen met het buitenland vindt ik al jammer genoeg.

@koevlaas2
Het DJG vat is nauwelijks beter, maar de prijs was destijds wat de doorslag gaf.
En ja, ik koop ook liever om de hoek, maar meer aangenaaide oren heb ik geen plaats voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:30:

@koevlaas2
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/9amuyg.jpg

Edit: S.H.I.T, nu is het ineens een liggend vat :)

Let niet op de bende.

[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 21-09-2016 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:08:
[...]

[afbeelding]

Edit: S.H.I.T, nu is het ineens een liggend vat :)

Let niet op de bende.
weet je zeker dat je schoonmoeder er niet in zit >:)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op woensdag 21 september 2016 @ 18:23:
[...]

weet je zeker dat je schoonmoeder er niet in zit >:)
Past niet joh.
Mijn auto heeft nog een halve tank diesel en daarmee kan ik niet om haar reet heen rijden :+

• koevlaas2
crazyharrie schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:49:
[...]

Misschien voor mij een goed idee de SWW watertemp in de winter te verlagen, hoeft de WP minder hard te werken en dus ook niet te koelen in de boiler. Winwin situatie lijkt mij.
Zet ik de onderste spiraal erbij aan zodat ik extra 'ambient' water heb.

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 19:54:
[...]

Misschien voor mij een goed idee de SWW watertemp in de winter te verlagen, hoeft de WP minder hard te werken en dus ook niet te koelen in de boiler. Winwin situatie lijkt mij.
Zet ik de onderste spiraal erbij aan zodat ik extra 'ambient' water heb.
De wateraanvoer is in de winter ook kouder natuurlijk, dus moet er meer warm bijgevoegd worden om de douche temp te halen. Je totale warmwater capaciteit wordt dan in rap tempo minder des te minder warm je boiler T is. Keuzes, keuzes |:(

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 21 september 2016 @ 19:58:
[...]

De wateraanvoer is in de winter ook kouder natuurlijk, dus moet er meer warm bijgevoegd worden om de douche temp te halen. Je totale warmwater capaciteit wordt dan in rap tempo minder des te minder warm je boiler T is. Keuzes, keuzes |:(
Ik heb een paar dagen terug gedoucht met de boiler op 39c, dit ging nog prima.
Moet die Douche WTW er dan misschien toch komen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 19:05:
[...]

Past niet joh.
Mijn auto heeft nog een halve tank diesel en daarmee kan ik niet om haar reet heen rijden :+
Wat is er met die auto dan dat hij zoveel zuipt :+

Staat dat vat gewoon bruut voor een raam?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:06:
[...]

Wat is er met die auto dan dat hij zoveel zuipt :+

Staat dat vat gewoon bruut voor een raam?
Het is wel een 1590 kilo wegende 6 cilinder, maar ik kan er 1:20 mee rijden.

Alles moet wijken voor de groene energie, ja gewoon voor het raam, bij de achterdeur dus niemand ziet het.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:09:
[...]

Alles moet wijken voor de groene energie, ja gewoon voor het raam, bij de achterdeur dus niemand ziet het.
Ik heb ook slaapkamer opgeofferd maar heb er gewoon een rolluik over hele breedte voor gehangen van mp

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:09:
[...]

Dan kunnen we mekaar de hand schudden. :)

Echt grote kont dus :+

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:27:
[...]

Ik heb ook slaapkamer opgeofferd maar heb er gewoon een rolluik over hele breedte voor gehangen van mp
Ik ben blij dat het hele circus in de bijkeuken staat, in een slaapkamer kan ie zeker in de nacht niet draaien omdat er toch wel een zoom toon inzit. In de bijkeuken hoor ik 'm niet als ik slaap.
Ivm vloerbelasting, indeling en lichtinval moest de boiler voor het raam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:30:
[...]

Dan kunnen we mekaar de hand schudden. :)

Echt grote kont dus :+
Ik maakte maar een grapje, grapje gejat van Al Bundy.
Kijk maar eens op 1:20 in dit filmpje: YouTube: Al Bundy Fat Women Scenes

Mijn schoonmoeder valt mee, het is haar dochter waar ik moeite mee heb.

• Oxellaar
  • Niet online
develdonk schreef op woensdag 21 september 2016 @ 07:11:
[...]

Gisteren is de cv monteur geweest en de 7,5kw ecodan in nu cv technisch aangesloten. (hij gaf overigens aan dat al die microbellen ontluchters standaard na een tijdje gaan lekken en raadde mij het dus ten zeerste af. een T-koppeling met 20cm buisje naar boven toe en dan afdoppen en dat op meerdere plekken vond hij het beste werken.

vrijdag komt de stek monteur en als hij klaar is kan de climeleon wave 7 over de buitenunit heen. Buitenunit staat al netjes op kunstof frame (je hebt speciale kunstof balken hiervoor die dus niet rotten net zoals hout en niet zo zwaar zijn als steen) dus na vrijdag zou het rap moeten gaan en kunnen we gaan testen en wat foto's maken/posten. >:)

vwb defrosts: (paar posts hierboven) De elga deed er op het hoogtepunt in de winter elke 1,5 uur eentje. Over de hele winter gezien heeft hij 292kw uit het CV systeem getrokken voor defrosts. (elga is 5kw die hier vrijstaande woning verwarmde dus vanaf graag of 2 kwam ik vermogen tekort; derhalve veel defrosts. Desondanks toch maar 88 m3 gas voor cv verbruikt vorig jaar :*) )

Een microbellen ontluchter gaat idd vrij vaak lek na een poos. Die dingen zijn makkelijk, maar als ze niet op het hoogste punt van de installatie zitten zijn ze sowieso niet echt nuttig.
Handmatig ontluchten met luchtpotten is degelijk, maar wil en kan niet iedereen zelf doen.
Vaak moet je dan na werkzaamheden, later nog een keer terug om te ontuchten.

Maar goed, hoe vaak zal er lucht in het systeem komen? Hier is het systeem in ruim 7 jaar één keer drukloos geweest om vier radiatoren bij te plaatsen. Drukloos, dus niet eens helemaal leeg geweest en ontluchten is dan zo gepiept.

Een buitenunit op houten balken heb is nog nooit gezien :P Het liefst zie ik zware betonnen blokken, ook als hij op de grond staat. Twee dikke betonbandjes bijvoorbeeld. Zo heeft het spul wat meer body, want de gewichtsverdeling in buitendelen is zwaar beroerd. De kant waar de compressor staat is loodzwaar, de andere kant til je zo op.

Die kW's van de defrost, is dat onttrokken energie of verbruikte energie?

Edit...Wat koste die Wave nu eigenlijk, want ik heb prijzen gezien.... :'(

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb al 'ns gepost dat ik mijn Flamco rvs 300 liter boiler vat speciaal voor warmtepomp gebruik gekocht heb in duitsland voor 1495,=.
Wel zelf ophalen.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• koevlaas2
patrickvanvalen schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:45:
Ik heb al 'ns gepost dat ik mijn Flamco rvs 300 liter boiler vat speciaal voor warmtepomp gebruik gekocht heb in duitsland voor 1495,=.
Wel zelf ophalen.
Mijn Poolse WP boiler RVS 300L 2 spiralen voor € 1200,- op de stoep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Oxellaar schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:51:
[...]

Een microbellen ontluchter gaat idd vrij vaak lek na een poos. Die dingen zijn makkelijk, maar als ze niet op het hoogste punt van de installatie zitten zijn ze sowieso niet echt nuttig.
Handmatig ontluchten met luchtpotten is degelijk, maar wil en kan niet iedereen zelf doen.
Vaak moet je dan na werkzaamheden, later nog een keer terug om te ontuchten.

Maar goed, hoe vaak zal er lucht in het systeem komen? Hier is het systeem in ruim 7 jaar één keer drukloos geweest om vier radiatoren bij te plaatsen. Drukloos, dus niet eens helemaal leeg geweest en ontluchten is dan zo gepiept.

Een buitenunit op houten balken heb is nog nooit gezien :P Het liefst zie ik zware betonnen blokken, ook als hij op de grond staat. Twee dikke betonbandjes bijvoorbeeld. Zo heeft het spul wat meer body, want de gewichtsverdeling in buitendelen is zwaar beroerd. De kant waar de compressor staat is loodzwaar, de andere kant til je zo op.

Die kW's van de defrost, is dat onttrokken energie of verbruikte energie?

Edit...Wat koste die Wave nu eigenlijk, want ik heb prijzen gezien.... :'(
Dat is de ontrokken energie in heel stookseizoen uit de CV installatie (warmtemeter meet beide kanten op).

Ik heb de Climeleon uiteindelijk bij HVP duurzaamheid gehaald. prijs was EUR 680,- voor de 7 versie. Ik heb met kunstof balken een soort van romeinse 3 gemaakt met 2 dwarsbalken in het midden voor de stabiliteit. zo wordt het gewicht netjes verdeeld op het dak en kan warmtepomp geen kant op (balken zijn 120breed x 60dik) en kan ik de uiteinde (3 aan voorkant en 3 aan achterkant van warmtepomp) gebruiken als pootjes voor de climeleon omdat de wave 7 net niet past op een ecodan 7,5kw (dus met extra kunstofbalkje pootje 6 cm hoger gezet en nu past het wel).

Morgen komt stek monteur en maak ik weer foto's en zal dan setje plaatsen hier dan zie je wat ik bedoel.

gewicht van ecodan is 60kg. van kunstof (geen hout ;) ) paar kilo en climeleon ook weer paar kilo. al met al denk ik dus tussen 70-80kg. als ik steen gebruik had voor wat ik wilde had ik 6 opsluitbanden á 20 kilo nodig en werd het wel erg gortig.

• Appie Heijn
Thanks voor de reactie's!
@koevlaas2
Ziet er nog wel netjes uit, hoe ziet het eruit ter hoogte van de koppelingen?

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Appie Heijn schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:39:
@koevlaas2
Laat hij expres niet zien..... :+

Vraag me wel af of dat nu zoveel scheelt?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• koevlaas2
@koevlaas2
Zal ik nog proberen een foto van te plaatsen mijn telefoon liep vast en ik krijg de foto's even niet op de PC. Maar ik kan je alvast melden dat dit er best als een bende uitziet.
Dit komt namelijk omdat ik alles in een hoekje moest proppen en ik wilde niet alles met koppelingen doen. Heb dus bochten in 25mm buis gebogen en die kennen een vrij grote radius.

Verwijderd

20,5 graad in huis en de nachten worden kouder, dit gaat niet lang duren voordat de warmtepomp aan kan :)

• koevlaas2
develdonk schreef op woensdag 21 september 2016 @ 07:11:
[...]

er was een paar pagina's terug nog een vat gepost van ebay vanuit duits bedrijf maar dat was geen rvs. Daarnaast heb ik zelf nog een tijdje naar OEG vaten gekeken welke er ook niet slecht uitzien vwb specs (maar ook geen rvs). dus ja er zijn er wel een paar genoemd maar allen geen rvs.

----

Ik heb 1 extra ontluchter, op de (cv) ingang van het boilervat omdat deze op een soort rail zit parallel geschakeld met de 2e spiraal, verder geen ontluchters. Ontluchters hoeven ook alleen als je lucht hebt wat niet kan ontsnappen omdat je leiding bijvoorbeeld eerst omhoog gaat en daarna weer naar beneden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:35:
[...]

Ik maakte maar een grapje, grapje gejat van Al Bundy.
Kijk maar eens op 1:20 in dit filmpje: YouTube: Al Bundy Fat Women Scenes

Mijn schoonmoeder valt mee, het is haar dochter waar ik moeite mee heb.
nog steeds erg grappig vind ik. _/-\o_
serie is verouderd maar de grapjes niet.

Nukezone FTW

• koevlaas2
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:33:
20,5 graad in huis en de nachten worden kouder, dit gaat niet lang duren voordat de warmtepomp aan kan :)
Ik wist het gisteren dankzij instraling van de zon tot 24,3c te schoppen, vandaag nog 22,5
Met een beetje mazzel word het later dan de normale 1 Oktober dat de boel verwarmt moet worden.

Het koelt vrij veel af in de kamer omdat de vloer niet verwarmt word, geen gebufferde warmte dus.

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 22-09-2016 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Hier ook nog steeds geen kachel aan :P

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/swrf2g.jpg

• Rol-Co

Rol-Co

Om wat te testen misschien, ik denk niet dat hij voor november aan gaat, overdag staat de schuifpui nog open dus dan stoken we voor de mussen. :)

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:08
Voor de Panasonic mono gebruikers:

Ik heb 2 RVS leidingen 1,25" van 1 meter liggen (bij Saniflex in Duitsland besteld) die ik toch niet ga gebruiken; haaks model, met verloop naar 1" .

Als iemand belangstelling belangstelling heeft stuur maar een PM

[ Voor 1% gewijzigd door hannibal2206 op 03-10-2016 14:11 . Reden: wijziging van plannen: RVS leidingen toch zelf gebruikt ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 22 september 2016 @ 18:38:
[...]

Om wat te testen misschien, ik denk niet dat hij voor november aan gaat, overdag staat de schuifpui nog open dus dan stoken we voor de mussen. :)
Ik beschouw het als zijnde dat je aan het koelen bent :)

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:45
[quote][b][message=48445221,noline]Oxellaar schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:51[/message

Een buitenunit op houten balken heb is nog nooit gezien :P Het liefst zie ik zware betonnen blokken, ook als hij op de grond staat. Twee dikke betonbandjes bijvoorbeeld. Zo heeft het spul wat meer body, want de gewichtsverdeling in buitendelen is zwaar beroerd. De kant waar de compressor staat is loodzwaar, de andere kant til je zo op

Ik heb mijn inverter op de garage staan op rubberen tegels en daarbovenop liggen 2 stuks 60x40 tuintegels en daar staat hij dan op. Als het leidingwerk is aangesloten zet ik inverter vast op de tegels met m10 muurschroeven.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• koevlaas2
@koevlaas2
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/10epoae.jpg

Ja, sorry weer op z'n kant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het is hier nu ook nog 22 graden in huis.

Ik heb wel *eindelijk* de Nest werkend, hij pakt voeding, maandag komen de relais binnen en dan kan ik de hele boel aansturen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

Als het echt fris in de avond wordt kan altijd de pelletkachel wat gezellige warmte leveren.
Voorlopig in het nog 23 graadjes in huis op zonnekracht.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
nieuwbouwhuis, hier de laatste weken gewoon 24,5 graden. Vorige jaar ging de wp 18 oktober voor het eerst aan en toen was het in de aanloop iets kouder.

• koevlaas2
jerh schreef op donderdag 22 september 2016 @ 21:33:
[...]

nieuwbouwhuis, hier de laatste weken gewoon 24,5 graden. Vorige jaar ging de wp 18 oktober voor het eerst aan en toen was het in de aanloop iets kouder.
Klopt, ik kreeg net een FB post voor mijn kiezen van vorig jaar 22 september toen was het 13c buiten.

Verwijderd

Overigens, de US Nest is wel een erg fijne optie om de warmtepomp aan te sturen: hij kan zowel de koeling als verwarming aansturen maar kan ook de ketel nog aansturen indien nodig (handmatig op basis van buitentemperatuur of volautomatisch omdat de Nest de verwarming te traag vindt gaan). Ik ben benieuwd hoe de regeling straks is als hij echt moet gaan stoken :) De EU versie van de Nest kan dit niet.

Meer details hier

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
[...]
Het is ideaal, zijn de eerste 2 nachten dat ik heb kunnen testen.

Ik heb nog niet echt kennis gemaakt met de Pana Mono block 6kW G-serie (MDC06G3E5),
De G-serie verschilt wat van de E-serie.
Ik heb dan ook niet zoveel aan de service manual van E-serie wat betreft regeling.
Zeker op het punt van de software geregelde circulatiepomp die G-serie heeft,

In WAR, 600l/uur als compressor niet loopt (32W) en begint bij 1000l/uur of meer als compressor loopt.
Laagste stapje wat ik gezien heb is 450Watt, maar wil steeds naar 514Watt met een gemeten COP 6.2 is dat minimaal 3kW warmteafgifte
De dT blijft bij mij met directe aansluiting, zonder buffer tussen dT=2-3oC
Met huidige nachttemperatuur 10-15 lukt het net om een blok van 4-5 uur continue te draaien maar wel als <13C buiten is anders gaat die over op enkel circulatie.

Edit: van de 514Watt is 61Watt voor circulatie, maar weet niet of crankcase heater op moment uit of aan is.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 23-09-2016 10:22 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

De Mitsu 7.5 hier heeft tussen 1-1-2016 en 22-9-2016 een gem cop van 3,2 gehaald.
Dit komt door het ssw gedeelte, dat het gemiddelde flink omlaag heeft gehaald afgelopen maanden.

Ik breng het ssw op een T van 55C twee maal daags. Dit kost gem 2,2 kw per dag incl het 400Wac standby verbruik.

146 KWH voor een jaar standby vind ik trouwens wel veel, maar ik zie daar even geen oplossing voor.

Al met al, alles boven een cop van 3 is meegenomen als je eerst stadsver(w)arming had, en je hanteert een tvt van 6 jaar. ( zonder de subsidie ) en het nuttig affikken van je zonnestroom overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik ga binnenkort mijn wp ecodan 7,5kW aansluiten. Vraagje over de compensatie curve, heb ik hiervoor een buiten temp sensor voor nodig en zo ja kan ik dan mijnhuidige sensor van de cv ketel nefit hiervoor gebruiken ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
corsat schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:51:
Ik ga binnenkort mijn wp ecodan 7,5kW aansluiten. Vraagje over de compensatie curve, heb ik hiervoor een buiten temp sensor voor nodig en zo ja kan ik dan mijnhuidige sensor van de cv ketel nefit hiervoor gebruiken ?
Deze zit al standaard in de buitenunit ingebouwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:51:
Aan de achterkant van de aansluitzijde van de buitenunit, bijna bovenaan zie je een rode draad lopen, uitmondend in een soort kapje, dit is genoemde sensor.

Via melcloud of het bedieningspaneel kan je dan de buitentemperatuur uitlezen.

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 23-09-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Aha, ja die rode draad heb ik al gezien. Smiddags na 1530 komt de unit echter in de zon te staan dus krijg ik een misaanwijzing, heb ik nu ook met sensor van de cv want die hangt om de hoek. Ik moet nog effe wachten als de unit is aangesloten en tot de buitentemperatuur gaat zakken voordat ik kan gaan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:09:
Aha, ja die rode draad heb ik al gezien. Smiddags na 1530 komt de unit echter in de zon te staan dus krijg ik een misaanwijzing, heb ik nu ook met sensor van de cv want die hangt om de hoek. Ik moet nog effe wachten als de unit is aangesloten en tot de buitentemperatuur gaat zakken voordat ik kan gaan instellen.
Je zou eventueel de sensor naar de andere kant kunnen verplaatsen, maar dan moet je 'm binnen in de buitenunit loshalen.

[ Voor 0% gewijzigd door koevlaas2 op 23-09-2016 13:03 . Reden: TypeO ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:05:
[...]

Het is ideaal, zijn de eerste 2 nachten dat ik heb kunnen testen.

Ik heb nog niet echt kennis gemaakt met de Pana Mono block 6kW G-serie (MDC06G3E5),
De G-serie verschilt wat van de E-serie.
Ik heb dan ook niet zoveel aan de service manual van E-serie wat betreft regeling.
Zeker op het punt van de software geregelde circulatiepomp die G-serie heeft,

In WAR, 600l/uur als compressor niet loopt (32W) en begint bij 1000l/uur of meer als compressor loopt.
Laagste stapje wat ik gezien heb is 450Watt, maar wil steeds naar 514Watt met een gemeten COP 6.2 is dat minimaal 3kW warmteafgifte
De dT blijft bij mij met directe aansluiting, zonder buffer tussen dT=2-3oC
Met huidige nachttemperatuur 10-15 lukt het net om een blok van 4-5 uur continue te draaien maar wel als <13C buiten is anders gaat die over op enkel circulatie.

Edit: van de 514Watt is 61Watt voor circulatie, maar weet niet of crankcase heater op moment uit of aan is.
Het verschil is dat:

Belangrijkste. Oud= Wilo 7 pompstanden manueel 3 draad /220v
Nieuw is=panasonic pomp 5 draden. Druk en volume gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
Rol-Co schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:29:
[...]

Het verschil is dat:

Druk gestuurd,?
Dus zon ta regel ventiel is onzin dus?
Tenzij stand één nog te hoog is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Rol-Co schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:29:
[...]
Het verschil is dat:

In service mode heeft die ook 7 standen via de controler in te stellen,
Heb je die net gemeten [1(50W:12.9l/min).....7(133W:20,7l/min)] dan komen er in HEAT-mode (mode 1 van 5) hele andere combinatie voorbij en kan die 16,7l/min instand houden met maar 61W

Heerlijk hoofdbreken bij twee in cascade, is wel iets anders dan continue flow aan/uit.

Edit: Wilde voor mijn 2 groepen (radiatoren en vloerverwarming) de warmteverdeling gaan sturen door meer open of dichtsturen te sturen met 4 flowsensors (2xWP=2xgroep), maar wordt iets complexer, want ik heb nog geen idee op welke criteria die de flow wijzigt.

@reneeke1970
Hij regelt zelfs terug naar 10l/min, dat is minder dan mijn flow bij stand 1 en bij verwarmen blijft die rond 1000l/uur +/- 5ltr hangen, wil vannacht wel even spelen met meer en minder tegendruk

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 23-09-2016 15:08 . Reden: Oops min en uur omgewisseld ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Als je meerdere verdelers hebt is zo'n ta ventiel toch wel handig/nodig lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:40:
De Mitsu 7.5 hier heeft tussen 1-1-2016 en 22-9-2016 een gem cop van 3,2 gehaald.
Dit komt door het ssw gedeelte, dat het gemiddelde flink omlaag heeft gehaald afgelopen maanden.

Ik breng het ssw op een T van 55C twee maal daags. Dit kost gem 2,2 kw per dag incl het 400Wac standby verbruik.

146 KWH voor een jaar standby vind ik trouwens wel veel, maar ik zie daar even geen oplossing voor.

Al met al, alles boven een cop van 3 is meegenomen als je eerst stadsver(w)arming had, en je hanteert een tvt van 6 jaar. ( zonder de subsidie ) en het nuttig affikken van je zonnestroom overschot.
Ben wel benieuwd wat een douche WTW voor je kan doen, ik denk dat dit wel veel scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Domba schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:28:
[...]

@reneeke1970
Hij regelt zelfs terug naar 10l/min, dat is minder dan mijn flow bij stand 1 en bij verwarmen blijft die rond 1000l/uur +/- 5ltr hangen, wil vannacht wel even spelen met meer en minder tegendruk
Heb je de verwarming dan al aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:13:
[...]

Druk gestuurd,?
Dus zon ta regel ventiel is onzin dus?
Tenzij stand één nog te hoog is?
Geen idee, dat is wat panasonic zegt, toevallig aan de hand gehad deze week.

@domba
Oude is handmatig, nieuwe via de software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:14:
[...]
Heb je de verwarming dan al aan ?
Ja, voor testen, kon niet wachten, ik heb het tropisch ;-)

Heb tijdje terug aangesloten en enkel circulatie getest via service menu.
Testrun wilde niet echt was te warm voor setpoint 25oC bij 15oC buiten (is laagst mogelijk setpoint voor WAR)

Ik zoek nog flink wat sturings detailgegevens die ik nog nergens heb gevonden.
Zoals hoe ver terug moduleren (tot ca3kW, 450W is laagste met COP 5-7 @ buiten >15C, maar bij buiten <15oC is voorkeur 514W en stapje terug kan zoals er nu uit ziet enkel afdwingen door dT >3oC te maken tussen Ta en Tr.

Ik heb vrij lage temperatuur nodig voor 22oC kamertemperatuur tov vloer 2-3oC (oude VV met hoh <10cm) en Pana mono bloc wil 19-22oC Tr (retourtemperatuur) met deze settings anders is binnen paar miniuten compressor uit want je raakt de warmte niet kwijt of je moet van 26oC houden ;)

Edit: verder details WAR standby meet 10W (specs 12W) en met kamerthermostaat-off volgens specs 46W

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 23-09-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Domba schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:59:
[...]

Ja, voor testen, kon niet wachten, ik heb het tropisch ;-)

Heb tijdje terug aangesloten en enkel circulatie getest via service menu.
Testrun wilde niet echt was te warm voor setpoint 25oC bij 15oC buiten (is laagst mogelijk setpoint voor WAR)

Ik zoek nog flink wat sturings detailgegevens die ik nog nergens heb gevonden.
Zoals hoe ver terug moduleren (tot ca3kW, 450W is laagste met COP 5-7 @ buiten >15C, maar bij buiten <15oC is voorkeur 514W en stapje terug kan zoals er nu uit ziet enkel afdwingen door dT >3oC te maken tussen Ta en Tr.

Ik heb vrij lage temperatuur nodig voor 22oC kamertemperatuur tov vloer 2-3oC (oude VV met hoh <10cm) en Pana mono bloc wil 19-22oC Tr (retourtemperatuur) met deze settings anders is binnen paar miniuten compressor uit want je raakt de warmte niet kwijt of je moet van 26oC houden ;)

Edit: verder details WAR standby meet 10W (specs 12W) en met kamerthermostaat-off volgens specs 46W
Deze hamster heeft zijn wintervoorraad KWH verkocht, ik wissel 2000 KWH in bij Greenchoice en stap over. Als het goed is krijg ik bij de nieuwe energieverstrekker geld toe aan het eind en heb ik mijn winterverbruik van komende winter ook weggewerkt.

Door de zon vandaag is het 24,8c in onze woonkamer, ik moet er niet aan denken de WP erbij aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:23:
[...]

Met een beetje geluk opgelost. In het menu optie 'Select kamer sensor' stond op TH1 en die heb ik helemaal niet :), op RC1 ingesteld. Ben het nu aan het testen, heb goede hoop.
Bedankt voor het meedenken.
idem hier :/ moest aan je post denken dus je bent nu goud waard _/-\o_

hmmm... hij loopt door tot de 9kw vermogen op mijn meter....
netjes 1,3m3 per uur
6 graden temp verschil doet ie makkelijk tussen aanvoer en retour
en zo'n 1kw verbruik bij 7kw warmteafgite... kan niet wachten tot het weer kouder wordt :9~
net sinterklaas...

huiskamer hier 23,6... begin van de week nog 26 graden op exact zelfde tijdstip, merkt toch wel dat het langzaamaan kouder wordt...

[ Voor 33% gewijzigd door develdonk op 23-09-2016 19:17 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic