Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Type 33 bestaat uit een type 22 en een type 11 tegen elkaar.Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 09:16:
Heb vanochtend eens even de radiatoren bekeken en zie dat er slechts 5cm ruimte zit onder de radiatoren waardoor de climateboosters niet gaan passen. Nu kwam ik ook deze tegen www.speedcomfort.nl. zelfde idee alleen deze komen in de radiator. Wel moet er minimaal 70mm ruimte tussen de panelen zitten. Als ik dit nu opmeet is de afstand van incl de platen 70mm. Is er verschil in type 33 radiatoren vwb de dikte van de panelen? Is dit niet gewoon standaard?
De maten kunnen iets afwijken per perk, maar veel verschil is er niet.
Een type 22 is eigenlijk altijd 100mm buitenmaats en een type 11 75mm buitenmaats.
Ik schat dus in dat die climate booster alleen geschikt is voor een type 22 of in de 22 van de 33....volg je het nog?
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Buitenmaats is de 33 in ieder geval wel 16cm wat ik ook zie bij de radiatoren die nu als type 33 worden verkocht. Zou het kunnen dat fabrikanten wel andere diktes hanteren voor de platen waardoor de tussenruimte kleiner wordt? Dit zijn wss radiatoren van midden jaren 70
[ Voor 25% gewijzigd door Sjors81 op 04-09-2016 09:36 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Ik heb zojuist onderstaande vraag bij speedcomfort geplaatst.Oxellaar schreef op zondag 04 september 2016 @ 09:31:
[...]
Type 33 bestaat uit een type 22 en een type 11 tegen elkaar.
De maten kunnen iets afwijken per perk, maar veel verschil is er niet.
Een type 22 is eigenlijk altijd 100mm buitenmaats en een type 11 75mm buitenmaats.
Ik schat dus in dat die climate booster alleen geschikt is voor een type 22 of in de 22 van de 33....volg je het nog?
..Ruimte tussen de platen
Hallo, wij overwegen een speedconfort aan te schaffen, maar de ruimte tussen de platen is 6,3 cm, maar de ruimt tussen de flenzen is 7,5 cm.
Kunnen we de speedcomfort dus ook toepassen door deze tussen de flenzen te leggen ?.
Graag zien we Uw reactie tegemoet.
Hun Reactie was zeer snel :
De SpeedComfort kan worden geplaatst tussen de lasflenzen. Nadeel hiervan, dat die flenzen wat later op temperatuur komen dan de waterdragende delen van de radiator. De SpeedComfort begint daardoor bij elke opwarming zijn werk wat later.
Een alternatief kan zijn, even te wachten. We hebben bijna een versie beschikbaar voor radiatoren waarin de SpeedComfort niet past. Die heeft een externe thermostaatschakelaar, die bij de warmwater aanvoer kan worden geplaatst. De SpeedComfort zelf wordt met beugels middels magneten onder de radiator geplaatst. In jullie geval dan tussen de flenzen, deels uit het zicht.
Als je je aanmeldt voor onze nieuwsbrief, blijf je op de hoogte.
Dit klinkt veel belovend.
Koop een doos vol lage toeren ventilators, maak mooie plank met gaten boor, temperatuur sensor er op en klaar. Zeker als je er dan gelijk dimmer tussen zet, kun je toerental regelenRaolte schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:08:
[...]
Ik heb zojuist onderstaande vraag bij speedcomfort geplaatst.
..Ruimte tussen de platen
Hallo, wij overwegen een speedconfort aan te schaffen, maar de ruimte tussen de platen is 6,3 cm, maar de ruimt tussen de flenzen is 7,5 cm.
Kunnen we de speedcomfort dus ook toepassen door deze tussen de flenzen te leggen ?.
Graag zien we Uw reactie tegemoet.
Hun Reactie was zeer snel :
De SpeedComfort kan worden geplaatst tussen de lasflenzen. Nadeel hiervan, dat die flenzen wat later op temperatuur komen dan de waterdragende delen van de radiator. De SpeedComfort begint daardoor bij elke opwarming zijn werk wat later.
Een alternatief kan zijn, even te wachten. We hebben bijna een versie beschikbaar voor radiatoren waarin de SpeedComfort niet past. Die heeft een externe thermostaatschakelaar, die bij de warmwater aanvoer kan worden geplaatst. De SpeedComfort zelf wordt met beugels middels magneten onder de radiator geplaatst. In jullie geval dan tussen de flenzen, deels uit het zicht.
Als je je aanmeldt voor onze nieuwsbrief, blijf je op de hoogte.
Dit klinkt veel belovend.
1 PVoutput . Dongen NB
Het lukt dus gewoon, al moduleert de WP wel terug omdat je niet al teveel vermogen kwijt kan.
Het duurde 30 minuten om de boiler van 44c naar 52c te krijgen, met opmerking dat de spiraal onder de temperatuurvoeler zit en de voeler niet middenin zoals bij de WP spiraal.
Wel had ik een helemaal warme boiler, de kinderen hebben er al van in bad gezeten en de afwasmachine is ook warm gevuld, boiler nog steeds 52c volgens de Ecodan.
Conclusie: 300l verwarmen lukt dus ook met een solarspiraal van 1,3m2.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik vermoed dat waneer je het tap water door de boiler laat circuleren, je wp minder of niet terug moduleert, bv met een 2e hands tapwaterpomp.koevlaas2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:52:
Zojuist even getest, boiler opwarmen met de solarspiraal van 1,3m2.
Het lukt dus gewoon, al moduleert de WP wel terug omdat je niet al teveel vermogen kwijt kan.
Het duurde 30 minuten om de boiler van 44c naar 52c te krijgen, met opmerking dat de spiraal onder de temperatuurvoeler zit en de voeler niet middenin zoals bij de WP spiraal.
Wel had ik een helemaal warme boiler, de kinderen hebben er al van in bad gezeten en de afwasmachine is ook warm gevuld, boiler nog steeds 52c volgens de Ecodan.
stromend water kan meer warmte overdragen dan water op basis van natuurlijke convectie
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ik denk dat je gelijk hebt, maar het is nu al zo'n slangen bende bij de boiler dat ik niet nog meer spullen wil aansluiten. Ik kan beide kranen natuurlijk ook een beetje open zetten en zo van beide spiralen gebruik maken. Misschien nodig aankomende winter.Wodan89 schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:40:
[...]
Ik vermoed dat waneer je het tap water door de boiler laat circuleren, je wp minder of niet terug moduleert, bv met een 2e hands tapwaterpomp.wat zijn de temperaturen bij de in en uitgang van de spiraal?
stromend water kan meer warmte overdragen dan water op basis van natuurlijke convectie
Edit: Temperaturen in en uit weet ik niet, heb hier geen apparatuur voor.
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 04-09-2016 21:05 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Volgens mij gaat dit wel lukken, moet hij helemaal gasloos ?Rol-Co schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:52:
Een 8500W aan radiator is vaak op 70 graden berekend, op 35 graden word dat maximum de helft van het vermogen.
Anders kan altijd nog de ketel aan.
Nee natuurlijk niet, maar hij had wel het idee gekregen dat een ecodan bijv niet in combinatie met een cv kan en dat het dan een elga moet zijn omdat die hybride is.koevlaas2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:56:
[...]
Volgens mij gaat dit wel lukken, moet hij helemaal gasloos ?
Anders kan altijd nog de ketel aan.
Ook dat hij altijd een buffervat nodig heeft, wat misschien in sommige gevallen beter is maar geen noodzaak.
Buffervat met radiatoren wel ja, ik had vanavond even mijn WP op 36c water gezet en na 15 Min. ging deze al uit ivm bereiken temperatuur. Mijn vloerverdeler staat nog niet aan dus mijn buffer is nog niet actief.Rol-Co schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:06:
[...]
Nee natuurlijk niet, maar hij had wel het idee gekregen dat een ecodan bijv niet in combinatie met een cv kan en dat het dan een elga moet zijn omdat die hybride is.
Ook dat hij altijd een buffervat nodig heeft, wat misschien in sommige gevallen beter is maar geen noodzaak.
ELGA is te duur voor het vermogen wat deze levert en is geen volwaardige (met sww) WP.
Bovendien krijg je gezien het hybride karakter weinig subsidie.
Omdat je weinig afgifte hebt, ik kan niet eens draaien zonder vloer, te weinig flow .)koevlaas2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:19:
[...]
Buffervat met radiatoren wel ja, ik had vanavond even mijn WP op 36c water gezet en na 15 Min. ging deze al uit ivm bereiken temperatuur. Mijn vloerverdeler staat nog niet aan dus mijn buffer is nog niet actief.
ELGA is te duur voor het vermogen wat deze levert en is geen volwaardige (met sww) WP.
Bovendien krijg je gezien het hybride karakter weinig subsidie.
Maar met deze temperaturen is het voor de wp makkelijk 35 graden te maken en voor de radiatoren moeilijk om af te geven met 23 graden kamer temp.
Probeer van de winter maar eens en dan 45 graden.
Ik woon in Friesland en kunnen daarom gebruik van een subsidie regeling waarbij ik in het geval van een 3e maatregel 1200 euro subsidie krijg (nog bovenop de isde). Mijn eerste plan was een wpb icm een llwp omdat ik idd dacht datvde cv er niet bij kon draaien en ltv niet haalbaar is.
Daarnaast vind ik het wel een plus dat ik ook voor het sww geen gas meer nodig heb.
Om het nog ingewikkelder te maken kan ik evt ook een vierde subsidie maatregel toepassen voor nog eens 800 euro extra subsidie. Ik zou hier ltv of evt een zonneboiler voor kunnen installeren. Ik hou het echter zo simpel mogelijk en hou het liever bij een nederlandse installateur.
Hoe kijken jullie aan tegen een allinone van bv panasonic?
Of zou ik ook kunnen kiezen voor een zonneboiler met twee spiralen icm een ecodan voor nog eens 800 euro extra subsidie?
In friesland krijg je zowat overal subsidie voor, wil je alles doen?
Gasloos: waarom niet, moet zeker kunnen.Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:43:
Ik zit in twijfel tussen en llwp of een lwwp. Ik realiseer me dat in beide gevallen gasloos lastig wordt. Mijn conclusie is dat ik circa 60% van mijn gasverbruik kan opvangen icm de bestaande radiatoren. Ik heb overigens nog eens zitten rekenen en op basis van de hudige 33 radiatoren heb ik nu meer dan 10.000w hangen.
Ik woon in Friesland en kunnen daarom gebruik van een subsidie regeling waarbij ik in het geval van een 3e maatregel 1200 euro subsidie krijg (nog bovenop de isde). Mijn eerste plan was een wpb icm een llwp omdat ik idd dacht datvde cv er niet bij kon draaien en ltv niet haalbaar is.
Daarnaast vind ik het wel een plus dat ik ook voor het sww geen gas meer nodig heb.
Om het nog ingewikkelder te maken kan ik evt ook een vierde subsidie maatregel toepassen voor nog eens 800 euro extra subsidie. Ik zou hier ltv of evt een zonneboiler voor kunnen installeren. Ik hou het echter zo simpel mogelijk en hou het liever bij een nederlandse installateur.
Hoe kijken jullie aan tegen een allinone van bv panasonic?
Of zou ik ook kunnen kiezen voor een zonneboiler met twee spiralen icm een ecodan voor nog eens 800 euro extra subsidie?
Met 10 KW aan radiator vermogen heb je inderdaad een finke hoeveelheid radiator in je woonkamer hangen en op lage temp (35c) moet je toch een heel eind kunnen komen denk ik (hoe sterk is je huwelijk
Met de extra subsidie vanuit het heitelan, kost een Ecodan 7,5 KW je € 200,- netto.
Bij een Nederlandse installateur en dus Nederlandse pomp ga je snel richting de € 10k turn key, hier zelf e.e.a organiseren legt je geen windeieren.
Als je er plek voor hebt, een WP boiler met zonnespiraal en dan je Ecodan hier op aansluiten en een zonneboiler is een goede combi. Met € 800,- subsidie kost zo'n boiler je dan nog slechts € 500,- (alleen boiler).
Vanuit financieel oogpunt is alles in 1x wel zo interessant. Subsidie is stapelbaar, de eerste 2 leveren 800 euro op, de 3e dus 1200 en de 4e 800, totaal 2800 euro. Daarnaast ken ik mijzelf, doe ik het nu niet ben ik er nog een jaar veel te veel tijd aan kwijt om uit te zoeken wat het beste is :-)Rol-Co schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:53:
Moet alles in 1x dan? Ik ben meer van de stukje voor stukje zodat je nog dingen kan aanpassen.
In friesland krijg je zowat overal subsidie voor, wil je alles doen?
Als je de plaats hebt zou ik doen:Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:01:
[...]
Vanuit financieel oogpunt is alles in 1x wel zo interessant. Subsidie is stapelbaar, de eerste 2 leveren 800 euro op, de 3e dus 1200 en de 4e 800, totaal 2800 euro. Daarnaast ken ik mijzelf, doe ik het nu niet ben ik er nog een jaar veel te veel tijd aan kwijt om uit te zoeken wat het beste is :-)
- Zonnecollectoren met WP boiler en 2 spiralen.
- Ecodan
- Vloerverwarming laten aanleggen (= meteen buffer)
- Meer zonnepanelen om je verbruik mee af te dekken.
Mijn vrouw heeft nog net niet de pantoffels aan dus ja dat is wel een dingetje....koevlaas2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:54:
[...]
Gasloos: waarom niet, moet zeker kunnen.
Met 10 KW aan radiator vermogen heb je inderdaad een finke hoeveelheid radiator in je woonkamer hangen en op lage temp (35c) moet je toch een heel eind kunnen komen denk ik (hoe sterk is je huwelijk).
Met de extra subsidie vanuit het heitelan, kost een Ecodan 7,5 KW je € 200,- netto.
Bij een Nederlandse installateur en dus Nederlandse pomp ga je snel richting de € 10k turn key, hier zelf e.e.a organiseren legt je geen windeieren.
Als je er plek voor hebt, een WP boiler met zonnespiraal en dan je Ecodan hier op aansluiten en een zonneboiler is een goede combi. Met € 800,- subsidie kost zo'n boiler je dan nog slechts € 500,- (alleen boiler).
Via comfortklimaat zie ik ecodan voor 4700 euro incl installatie zou ik voor 5500 toch wel klaar moeten zijn dacht ik zo. welke wp boiler doel jij op? Ik vind ze niet voor die prijs die jij noemt.
Vloerverwarming is geen optie. Meer kwh wirdt ook geregeld binnenkort.
[ Voor 3% gewijzigd door Sjors81 op 04-09-2016 22:08 ]
Kijk hier maar eens:Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:07:
[...]
Mijn vrouw heeft nog net niet de pantoffels aan dus ja dat is wel een dingetje....
Via comfortklimaat zie ik ecodan voor 4700 euro incl installatie zou ik voor 5500 toch wel klaar moeten zijn dacht ik zo. welke wp boiler doel jij op? Ik vind ze niet voor die prijs die jij noemt.
Vloerverwarming is geen optie. Meer kwh wirdt ook geregeld binnenkort.
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-4877.html?l=en
Ik zie alleen maar exorbitante prijzen bij ComfortKlimaat, heb je een link ?
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 04-09-2016 22:12 ]
Ik had deze gezien:
http://www.comfortklimaat...et-warmtepomp-phr7v5.html
Oh die, maar die is toch niet met installatie ?Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:15:
Ah, de bekende Poolse site :-). Dit is een boiler met twee spiralen. Ik dacht dat je het over een stand alone warmtepomp boiler die ook zelf lucht aanvoert incl een aantal zonnecollectoren.
Ik had deze gezien:
http://www.comfortklimaat...et-warmtepomp-phr7v5.html
Er bestaan wel WP boilers met een zonnespiraal erin, maar als je toch voor een cv wp gaat gebruik deze dan ook meteen voor je SWW.
Een zonneboiler heb je op het zuiden wel 10 maanden per jaar wat aan en die ontlast dan ook je WP.
In mijn voorbeeld ging ik uit van 800 euro voor de installatie. Zal toch wel iemand moeten zijn die dit voor die prijs wil installeren lijkt mij.koevlaas2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:18:
[...]
Oh die, maar die is toch niet met installatie ?
Er bestaan wel WP boilers met een zonnespiraal erin, maar als je toch voor een cv wp gaat gebruik deze dan ook meteen voor je SWW.
Een zonneboiler heb je op het zuiden wel 10 maanden per jaar wat aan en die ontlast dan ook je WP.
Als ik voor een lwwp ga dan is dit ook gelijk voor het sww zodat ik in het geval ik de capaciteit van de radiatoren omhoog schroef ook gelijk gasloos kan zijn. Het voordeel van een boilervat incl zonnespiraal is de extra subsidie, ben alleen bang dat de meerprijs incl collectoren dan wel hoger is dan die 800 euro.
Zou evt ook nog kunnen kiezen voor een pelletcv om direct gasloos te zijn :-). Vond zon biodom c15 wel een leuk dingetje (maar dat terzijde)
Als je een handige kennis hebt lukt het wel voor € 800,- ,maar neem je zelf je WP mee en vraag je een installateur dan ben ik bang dat deze nee zegt.Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:27:
[...]
In mijn voorbeeld ging ik uit van 800 euro voor de installatie. Zal toch wel iemand moeten zijn die dit voor die prijs wil installeren lijkt mij.
Als ik voor een lwwp ga dan is dit ook gelijk voor het sww zodat ik in het geval ik de capaciteit van de radiatoren omhoog schroef ook gelijk gasloos kan zijn. Het voordeel van een boilervat incl zonnespiraal is de extra subsidie, ben alleen bang dat de meerprijs incl collectoren dan wel hoger is dan die 800 euro.
Zou evt ook nog kunnen kiezen voor een pelletcv om direct gasloos te zijn :-). Vond zon biodom c15 wel een leuk dingetje (maar dat terzijde)
Ik was zo'n beetje € 500,- kwijt voor de installatie, dus € 800,- laten doen is een beetje aan de krappe kant.
Als je al 10 KW radiatoren hebt hangen hoeft je toch niet nog meer ? Hier draaien wij volledig op ons HT systeem.
Ja.Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:38:
Dat laatste volg ik niet helemaal. Denk jij dat de huidige radiatoren al voldoende is om op LTV het warm te stoken?
In geval van een zonneboiler incl collectoren en plaatsing ben ik toch al snel 3000euro kwijt. In dat geval is die Poolse optie idd niet zo raar.
Beetje set van HR solar kost wel wat idd.
Het spannende komende winter voor mij is dat ik ipv een 9 kw pomp nu 7,5 kw heb, maar ik verwacht dat het helemaal lukken gaat.
als je kijkt wat die 7,5kw ecodan kan leveren bij winterse temperaturen.koevlaas2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:56:
Ik heb de poolse boiler ook staan.
Beetje set van HR solar kost wel wat idd.
Het spannende komende winter voor mij is dat ik ipv een 9 kw pomp nu 7,5 kw heb, maar ik verwacht dat het helemaal lukken gaat.
Zou ik me niet te druk maken
is hij ook niet een stuk zwaarder (kg) dan die 9kw ?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
De binnenunit van de ecodan is zwaarder, buitenunit is lichter dan die van Michl.
Duur.Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:03:
Wat is jullie mening over deze https://www.vakhandeljans...mtepompsysteem-wc10-733kw
Vergelijkbare Ecodan kost in spanje € 3299,- ex transport.
Koelen is een optie dus meerprijs...
.......
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 04-09-2016 23:08 ]
Dat begrijp ik. In vergelijking met de nederlandse prijzen niet veel duurder lijkt mij. Ben zelf niet handig in dit soort dingen te installeren dus zal hier iemand moeten vinden.koevlaas2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:06:
[...]
Duur.
Vergelijkbare Ecodan kost in spanje € 3299,- ex transport.
Koelen is een optie dus meerprijs...
.......
Ik snap je bericht niet helemaal.Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:10:
[...]
Dat begrijp ik. In vergelijking met de nederlandse prijzen niet veel duurder lijkt mij. Ben zelf niet handig in dit soort dingen te installeren dus zal hier iemand moeten vinden.
De spaanse pomp kost na subsidie slechts € 1400,- een verschil van bijna € 2000,- met de door jou genoemde.
Geen klein verschil dus.
De ecodan kost via comfortklimaat 4800 euro, de waterstage kost 5500 euro. Heb overigens geen idee of een buitenlandse offerte wordt geaccepteerd voor de subsidie maar dan nog moet ik iemand boven die het installeert.koevlaas2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:12:
[...]
Ik snap je bericht niet helemaal.
De spaanse pomp kost na subsidie slechts € 1400,- een verschil van bijna € 2000,- met de door jou genoemde.
Geen klein verschil dus.
Ik kan je bevestigen dat je gewoon je subsidie krijgt op je spaanse rekening, ik heb de subsidie al gekregen namelijk.Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:15:
[...]
De ecodan kost via comfortklimaat 4800 euro, de waterstage kost 5500 euro. Heb overigens geen idee of een buitenlandse offerte wordt geaccepteerd voor de subsidie maar dan nog moet ik iemand boven die het installeert.
Subsidie via RVO doel ik dan op, friese subsidie weet ik niet.
Precies, gaat me even om die laatste. Morgen maar eens even bellen! Bedankt tot dusver. Hou jullie op de hoogte van de plannen.koevlaas2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:17:
[...]
Ik kan je bevestigen dat je gewoon je subsidie krijgt op je spaanse rekening, ik heb de subsidie al gekregen namelijk.
Subsidie via RVO doel ik dan op, friese subsidie weet ik niet.
Ho ho, een Calenta kost je flink veel gas...Rol-Co schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:32:
[...]
Nog werk aan de winkel dus.![]()
Pv kan je wel leggen ja, reken een 2000 kWh voor de wp en je zit aardig in de buurt.
Weet je wat je gasverbruik is in deze maanden? Dat is je sww verbruik namelijk, een calenta heb je in veel soorten maar zijn niet altijd de zuinigste heb ik het idee, zeker niet een cw5 met stortdouche bijv, dat kost gewoon gas.
Vrijstaand is ook wat extra aan verbruik, kom je niet onderuit.
Familie van me heeft ook een groot vrijstaand, calenta 30-32 kW cW5 en stortdouche plus 800 cuub meer dan jij.
Vreemd is het dus niet.
sinds de Calenta 40C CW5 hier is geinstalleerd zijn wij van 1110 (1400 totaal) naar 542 (573 totaal) m3 gegaan voor CV. En kregen we het huis ook ineens warm, daarvoor stookten we met een Ferolli hatseflats-nooit-meer-ding.
kijk, dat is goed nieuws voor mij! want hier heb ik alleen maar een SWW ZB van 350 liter met 1,25 m2 solar en 1 m2 CV spiraal. daar zou ik het mee moeten doen mocht hier een WP komen.koevlaas2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:52:
Zojuist even getest, boiler opwarmen met de solarspiraal van 1,3m2.
benieuwd of dat ooit gaat lukken met die boiler. een nieuwe boiler is vanwege de investering geen optie. Wel komt er een kleinere -eboiler met zonnespiraal om SWW en CV boiler te scheiden.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Komt dat niet door je zonneboilertje?fabstar81 schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:56:
[...]
Ho ho, een Calenta kost je flink veel gas...
sinds de Calenta 40C CW5 hier is geinstalleerd zijn wij van 1110 (1400 totaal) naar 542 (573 totaal) m3 gegaan voor CV. En kregen we het huis ook ineens warm, daarvoor stookten we met een Ferolli hatseflats-nooit-meer-ding.
[...]
kijk, dat is goed nieuws voor mij! want hier heb ik alleen maar een SWW ZB van 350 liter met 1,25 m2 solar en 1 m2 CV spiraal. daar zou ik het mee moeten doen mocht hier een WP komen.
benieuwd of dat ooit gaat lukken met die boiler. een nieuwe boiler is vanwege de investering geen optie. Wel komt er een kleinere -eboiler met zonnespiraal om SWW en CV boiler te scheiden.
Familie stookt 2600 cuub weg in 10 maanden waar ook nog de houtkachel bij aan.
Ik vind het veul.....
Kan je niet je tapwaterpompje (nog aan te sluitenfabstar81 schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:56:
[...]
kijk, dat is goed nieuws voor mij! want hier heb ik alleen maar een SWW ZB van 350 liter met 1,25 m2 solar en 1 m2 CV spiraal. daar zou ik het mee moeten doen mocht hier een WP komen.
Dan kan je de huidige spiraal onafhankelijk blijven gebruiken voor de cv.
Je tapwatervat wordt dan bijgestookt als de zonneboiler het af laat weten met de WP.
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2016 14:07 ]
de ZB is er pas vanaf vorig jaar april. en die heeft inderdaad wel iets ermee te maken, maar niet meer dan 200 m3. de calenta was in ieder geval in vergelijking met de ferolli een zuiniger exemplaar. terwijl die laatste nog geen eens zo oud was.Rol-Co schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:22:
[...]
Komt dat niet door je zonneboilertje?![]()
Ik vind het veul.....
het hele idee platenwisselaar snap ik niet. komt op de e.o.a. manier niet bij mij binnen. Maar inderdaad, het drinkwaterpompje moet nog geinstalleerd worden, als ik met het installeren ervan nu al rekening kan houden met bepaalde zaken voor een sitautie met WP later, dan graagAUijtdehaag schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:03:
[...]
Kan je niet je tapwaterpompje (nog aan te sluiten)door een externe platenwisselaar laten lopen en op die platenwisselaar een warmtepomp om je groot buffervat op te warmen.
Dan kan je de huidige spiraal onafhankelijk blijven gebruiken voor de cv.
[ Voor 39% gewijzigd door fabstar81 op 05-09-2016 14:08 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
En dan tapwater rondcirculeren als wp draait door de externe wisselaar. (als dus de zonneboiler het niet aan kan en de temperatuur zakt te ver in, in je vat.)
De cijfers van Reneeke1970 liegen er niet om tov een elektrische boiler als ik dat zo vergelijk in het "andere" topic. (lees: is zuiniger)
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2016 14:24 ]
Wij gingen in 2005 van een Remeha HR BJ 1980 naar een Remeha Avanta CW4 en het gasverbruik daalde met 33%.fabstar81 schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:56:
[...]
Ho ho, een Calenta kost je flink veel gas...
[...]
Heeft mij ook positief verbaasd dat het zo goed ging met de kleine spiraal.
doet hij hetzelfde dan?AUijtdehaag schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:11:
Ipv van een interne wisselaar een externe wisselaar met warmtepomp.
En dan tapwater rondcirculeren als wp draait door de externe wisselaar. (als dus de zonneboiler het niet aan kan en de temperatuur zakt te ver in.)
De cijfers van Reneeke1970 liegen er niet om tov een elektrische boiler als ik dat zo vergelijk in het "andere" topic.
en met die oplossing, doet de WP dan het tapwater verwarmen, zodat het water in de ZB stijgt tot pak hem beet 50+ graden en de CV spiraal door de ZB zorgt ervoor dat het CV-water opwarmt. zoals het nu werkt eigenlijk?
wat kost zo een externe wisselaar?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Qua performance is een platenwisselaar beter, omdat je verplaatsing hebt van water aan beide kanten.
Er is hier wel eens over gesproken met linkjes. Zoek maar eens.
In inderdaad de werking zoals je hierboven opnoemt.
Een wisselaar is dan goedkoper dan een nieuwe e-boiler. (moet je alleen ff nog een wp bestellen in spanje of frankrijk)
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2016 14:51 ]
Hebben ze een huis op stempels ofzo (geen murenRol-Co schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:22:
[...]
Komt dat niet door je zonneboilertje?![]()
Ik vind het veul.....
Edit: Tijd dat jij daar eens een project van maakt Rol-co
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 05-09-2016 14:59 ]
je bedoelt die discussie over FriWa's?AUijtdehaag schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:28:
Hij doet niet hetzelde, maar heeft een warmtepomp spiraal in een boiler, denk ik. (maar dat kan hij beter zelf uitleggen)
Qua performance is een platenwisselaar beter, omdat je verplaatsing hebt van water aan beide kanten.
Een wisselaar is dan goedkoper dan een nieuwe e-boiler. (moet je alleen ff nog een wp bestellen in spanje of frankrijk)
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Wodan89 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"fabstar81 schreef op maandag 05 september 2016 @ 15:13:
[...]
je bedoelt die discussie over FriWa's?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2
Het is maar een idee.
Het "begon" met: Hee, dan kan ik ook een warmtepomp aansluiten op mijn boilervat spiraal.
Nou zo kan het ook
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2016 15:23 ]
Denk dat je nu abuis zit, ik heb gewoon 400 liter buffer met hygiëne spiraal van 6.2m2.AUijtdehaag schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:28:
Hij doet niet hetzelde, maar heeft een warmtepomp spiraal in een boiler, denk ik. (maar dat kan hij beter zelf uitleggen)
De extra spiraal is nog reserve en ongebruikt. Mijn wp gaat gewoon zo open het vat in.
1 PVoutput . Dongen NB
De friese subsidie krijg je ook op een warmtepomp uit Spanje.Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:21:
[...]
Precies, gaat me even om die laatste. Morgen maar eens even bellen! Bedankt tot dusver. Hou jullie op de hoogte van de plannen.
Die heb ik namelijk ook gekregen
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Heel erg benieuwd of Friese subsidie dan ook geldig is.Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:21:
[...]
Precies, gaat me even om die laatste. Morgen maar eens even bellen! Bedankt tot dusver. Hou jullie op de hoogte van de plannen.
Dat is voor mij (ook) van toepassing bij aankopen.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Ah ok, hoe heb je dat geregeld? Wat heb je voor bewijsstukken ingediend? Ze vragen namelijk een offerte met een handtekenjng?Stoofie schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:13:
[...]
De friese subsidie krijg je ook op een warmtepomp uit Spanje.
Die heb ik namelijk ook gekregen
Ze vragen een offerte, maar zelf installeren mag ook en in dat geval heb je geen offerte natuurlijk.Sjors81 schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:21:
[...]
Ah ok, hoe heb je dat geregeld? Wat heb je voor bewijsstukken ingediend? Ze vragen namelijk een offerte met een handtekenjng?
Volgens mij heb ik de bevestiging van de bestelling en een printscreentje van de paypal-betaling ingediend.
Dat was in mijn geval voldoende.
Nu heb ik trouwens ook de coordinator van het hele gebeuren op het provinciehuis aan de telefoon gehad, en daar hebben ze een hele soepele instelling: De subsidie is er om uit te betalen en niet om vast te houden
Edit:
Uit de vraag en antwoord op snn.eu:
Mag ik ook zelf de installatie uitvoeren?
Ja, u mag de werkzaamheden ook zelf uitvoeren in plaats van een aannemer in de hand te nemen. In plaats van de opdrachtbevestiging dient u dan bewijsstukken mee te sturen waaruit blijkt dat u een verplichting bent aangegaan (zoals betaalbewijzen) en u dient aan te tonen aan de hand van bijvoorbeeld foto’s van verpakkingen wat de isolatiewaarde is en de oppervlaktes van het gekochte materiaal.
[ Voor 26% gewijzigd door Stoofie op 05-09-2016 17:44 ]
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Yep, als het je derde maatregel is wel, was bij ons ook het gevalSjors81 schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:02:
Ok, dat is mooi. Wordt die wel goedkoop van..... 3300-2300-1200=-200 :-)
Hoewel dat natuurlijk ook een kwestie van selectief rekenen is, de eerste en de tweede (en de evt vierde) leveren een stuk minder op...
Je doelt op een 7,5 kW mitsubsidie?Sjors81 schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:02:
Ok, dat is mooi. Wordt die wel goedkoop van..... 3300-2300-1200=-200 :-)
Vergeet je niet de verzendkosten van 345 euro?
Dan kan je hem beter hier bestellen dan hier.
En deze heb je dan misschien wel voor niks.
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2016 18:15 ]
Hoe lang zal dat versturen nog gratis zijn als iedereen daar gaat bestellenAUijtdehaag schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:10:
[...]
Je doelt op een 7,5 kW mitsubsidie?
Ik € 295 voor transport.AUijtdehaag schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:20:
[...]
Geen idee, wij zijn al voorzien.![]()
(ik was iets meer kwijt dan 345 euro)
Totale som was iets van 3800, maar ik had er nog wat rotzooi bij.
Ik heb gisteren de Ecostand voor SWW aangezet, in de avond samen met Corsat (die kwam kijken) de boiler verwarmd, de Ecodan draaide niet meer volgas. Was zelfs zo stil dat dit voortaan ook in de nacht kan.Wodan89 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 21:24:
[...]
als je die 2,5mm2 netjes aanstript als een vakman. ( zonder in te kerven ) wil dat idd wel![]()
Ik ben echter wel benieuwd naar hoeveel Volt van de netspanning overhoud op de klemmen van je WP overhoud bij 3800Wac.
Uiteindelijk ga ik toch maar de 20A zekering erin stoppen, heb deze namelijk al liggen. Maar het lijkt op 16A ook allemaal te kunnen.
Dus binnenkort weer pielen met een Arduino en/of Raspberry PI om de flow ook mee te nemen in mijn domotica installatie. Ik heb straks het opgenomen vermogen, temperatuur van aanvoer en retour en de flow, dan kan ik eindelijk de COP bepalen van de ELGA.
Wordt vervolgd.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wise enough to play the fool
Reden voor de sanistage is dat deze financieel aantrekkelijk is, incl. installatie 2000 euro. Hier gaat nog 500 euro ISDE vanaf en 1200 euro Friese energiepremie.
Alternatief is uiteraard een buffervat vinden met 2 spiralen waar ik een zonnecollector op kan aansluiten maar is veel duurder of later nog een vat bijplaatsen maar ja dat heeft ook niet mijn voorkeur vanwege de ruimte die dit inneemt.
Hoe kom je aan 1200euro subsidie? De Friese energiepremie is toch maximaa 700euro per product als je 4 dingen doet?Sjors81 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:27:
nog ff een vraag. Er zijn voor zover ik het goed heb begrepen verschillende opvattingen over een buffervat icm met lwwp noodzakelijk is. Nu was ik eerst van plan een lucht/lucht wp aan te schaffen icm een warmtepompboiler. Aangezien ik nog steeds twijfel over een lwwp of llwp wil ik eigenlijk eerst de warmtepompboiler (Fujitsu Sanistage DWS200+) aanschaffen en dan wellicht deze winter eens afwachten of de huidige radiatoren inderdaad voldoende overcapaciteit hebben om op LTV te kunnen draaien. Op deze manier heb ik mijn SWW geregeld maar heb dan geen buffervat voor cv-water.
Reden voor de sanistage is dat deze financieel aantrekkelijk is, incl. installatie 2000 euro. Hier gaat nog 500 euro ISDE vanaf en 1200 euro Friese energiepremie.
Alternatief is uiteraard een buffervat vinden met 2 spiralen waar ik een zonnecollector op kan aansluiten maar is veel duurder of later nog een vat bijplaatsen maar ja dat heeft ook niet mijn voorkeur vanwege de ruimte die dit inneemt.
En op de DWS200+ kun je geen zonnecollector aansluiten. Alleen op de grotere versie.
[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 06-09-2016 11:57 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
2 maatregelen: 800
3 maatregelen: 2000
4 maatregelen: 2800
zonnecollector aansluiting zit idd alleen op de dsw300+, maar dat is het punt niet. reden voor de zonnecollector is dat ik de subsidie voor de 3e maatregel dan kan binnen harken (op een wpb of een zonneboiler)
[ Voor 62% gewijzigd door Sjors81 op 06-09-2016 12:59 ]
En geluid in huis vind je niet erg?Sjors81 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:27:
nog ff een vraag. Er zijn voor zover ik het goed heb begrepen verschillende opvattingen over een buffervat icm met lwwp noodzakelijk is. Nu was ik eerst van plan een lucht/lucht wp aan te schaffen icm een warmtepompboiler. Aangezien ik nog steeds twijfel over een lwwp of llwp wil ik eigenlijk eerst de warmtepompboiler (Fujitsu Sanistage DWS200+) aanschaffen en dan wellicht deze winter eens afwachten of de huidige radiatoren inderdaad voldoende overcapaciteit hebben om op LTV te kunnen draaien. Op deze manier heb ik mijn SWW geregeld maar heb dan geen buffervat voor cv-water.
Er zijn veel mensen in dit topic afgehaakt om die reden.
Een l/w warmtepomp met buffervat doet hetzelfde en je geluid zit buitenshuis. Maarja. duurder he?
Als je de ruimte hebt, plaats je een Hellmann FSK vat (ebay.de). Kan je alles op aansluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2016 13:08 ]
op zich scheelt dat niet zo veel. tenminste, bij een eerdere prijsopgaaf heb ik een prijs van 3347 genoteerd bij instaladora. bij tuclima is ie nu 3525. scheelt net 100 euro als je de verzendkosten a 295 euro laat vervallen bij de ander.AUijtdehaag schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:10:
[...]
Je doelt op een 7,5 kW mitsubsidie?
zou dan alleen beter "gevoel" zijn bij de 1 of de ander.
maar goed, zelfs inclusief subsidie komt het mij nog steeds op rond de 2000 euro, heb ik nog niet een platenwisselaar bijgerekend, het eventueel aanpassen van mijn CV-systeem naar 22mm.
blijft een lastige business case als ik met 580-600 m3 reken per jaar aan verwarming.
TVT van 8,4 jaar ervan uitgaande dat ik flink van het verbruik van de WP uit mijn ~800 kWh overschot kan halen, maar nog ongeveer 344 kWh moet inkopen.
die TVT vind ik dan nog niet eens het belangrijkste. maar wel de initiele investering van 2-3000 euro, alle meegerekend terwijl wij nu 40 euro per maand betalen..
alleen...ik wil het zo graag
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Laat je cv en wp toch samen werken mits je buffer vat hebt, dan hoef je geen stroom te kopen. Buffer opwarmen tot 30/35 en de rest cv, zo kun je stapsgewijs alles testen.fabstar81 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:13:
[...]
op zich scheelt dat niet zo veel. tenminste, bij een eerdere prijsopgaaf heb ik een prijs van 3347 genoteerd bij instaladora. bij tuclima is ie nu 3525. scheelt net 100 euro als je de verzendkosten a 295 euro laat vervallen bij de ander.
maar goed, zelfs inclusief subsidie komt het mij nog steeds op rond de 2000 euro, heb ik nog niet een platenwisselaar bijgerekend, het eventueel aanpassen van mijn CV-systeem naar 22mm.
blijft een lastige business case als ik met 580-600 m3 reken per jaar aan verwarming.
TVT van 8,4 jaar ervan uitgaande dat ik flink van het verbruik van de WP uit mijn ~800 kWh overschot kan halen, maar nog ongeveer 344 kWh moet inkopen.
die TVT vind ik dan nog niet eens het belangrijkste. maar wel de initiele investering van 2-3000 euro, alle meegerekend terwijl wij nu 40 euro per maand betalen..
Maar inderdaad mijn 2500 investering doet best beetje zeer.....
1 PVoutput . Dongen NB
Bij ons een zelfde hoeveelheid verbruik, echter nu met de WP hebben wij de kamertemp verhoogd en kan ik een meer interessant financieel plaatje gebruiken.fabstar81 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:13:
[...]
op zich scheelt dat niet zo veel. tenminste, bij een eerdere prijsopgaaf heb ik een prijs van 3347 genoteerd bij instaladora. bij tuclima is ie nu 3525. scheelt net 100 euro als je de verzendkosten a 295 euro laat vervallen bij de ander.
Als je het graag wil en de waf vindt het goed zeg ik doen.
AUijtdehaag zegt een platenwisselaar daarvoor in te zetten, develdonk heeft eens gezegd hem gewoon in serie met de CV te zetten zoals jij eigenlijk ook stelt, maar toch zie ik het plaatje niet voor me.
de subsidie loopt nog een paar jaar geloof ik en ik ga nu dit seizoen eerst testen met continue stoken ipv klokprogramma met 40 graden aanvoer voor de vv en kickspace. die temperatuur heb ik nodig voor de kickspace welke pas op 38 graden aanspringt.
de waf is hier het probleem....die ziet me na alle investeringen van de afgelopen jaren aankomen met weer 2500 euro investering. het is hier "helaas" geen Friesland en moeten dat dus gewoon zelf ophoesten.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Kwestie van je waf langzaam klaarstomen.fabstar81 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:48:
@reneeke, we hebben al een buffer, d.w.z. een SWW 350 ZB die ook in de winter altijd wel 30-35 graden haalt. zo ben ik ook aan mijn <600 m3 gekomen afgelopen jaaralleen kan ik daarmee de WP inzetten.
AUijtdehaag zegt een platenwisselaar daarvoor in te zetten, develdonk heeft eens gezegd hem gewoon in serie met de CV te zetten zoals jij eigenlijk ook stelt, maar toch zie ik het plaatje niet voor me.
de subsidie loopt nog een paar jaar geloof ik en ik ga nu dit seizoen eerst testen met continue stoken ipv klokprogramma met 40 graden aanvoer voor de vv en kickspace. die temperatuur heb ik nodig voor de kickspace welke pas op 38 graden aanspringt.
de waf is hier het probleem....die ziet me na alle investeringen van de afgelopen jaren aankomen met weer 2500 euro investering. het is hier "helaas" geen Friesland en moeten dat dus gewoon zelf ophoesten.
Hier hebben we al de 2e WP in 1 jaar tijd en de boiler was ook immens volgens de waf, maar het is er toch gekomen. De regel hier wie betaald die bepaald werkt erg goed.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Als je boiler uit drinkwater bestaat (duidelijker) dan kun je die toch niet voor cv gebruiken. Als het wel kan met extra spiraal haal je je temperatuur van sww naar beneden vrees ik. Tweede buffer voor cv en die verwarmen met wp ,of via zonneboiler als hij warm genoeg is, moeten ze wel beide extra spiraal hebben dat je kunt rond pompen om warmte van ene naar andere vat te krijgen. Best een gedoe eigenlijk......fabstar81 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:48:
@reneeke, we hebben al een buffer, d.w.z. een SWW 350 ZB die ook in de winter altijd wel 30-35 graden haalt. zo ben ik ook aan mijn <600 m3 gekomen afgelopen jaaralleen kan ik daarmee de WP inzetten.
Tja hobby hè.....
1 PVoutput . Dongen NB
een beetje zoals BenEco zijn opstelling. Alleen wil ik dat 50 liter e-boilertje vervangen door een grotere e-boiler met zonnespiraal zodat de collectors eerst die verwarmen, daarna pas 350 liter waar de CV door heen gaat.
groter e-boilertje kost 3-400 euro exclusief mengventielen, driewegkleppen voor solar en extra solar buizen.
dus dat kost het om hier het SWW te scheiden van het SWW vat waar de CV doorheen gaat. moet ik ook nog erbij rekenen
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Weet niet of je ruimte hebt maar ik zou gewoon een buffer voor cv neer zetten met wp en je e boiler laten hangen, alleen niet in serie zetten wat je nu hebt maar parallel met een meng ventiel, hij pakt dan alleen warm water uit je elektrische boiler als nodig is. Je hebt nu een goed werkend zonneboiler systeem, ik zou dat niet zo drastisch op zijn kop gooienfabstar81 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:46:
is niet echt een gedoe. dat is iig hoe het nu al werkt met de ZB. CV loopt door extra spiraal door drinkwater vat en haalt inderdaad drinkwatertemperatuur naar beneden. vandaar dat ik al een extra 50 liter e-boiler heb hangen die op de niet-zonnige dagen aanslaat en het drinkwater scheidt van het CV-vat (met drinkwater).
een beetje zoals BenEco zijn opstelling. Alleen wil ik dat 50 liter e-boilertje vervangen door een grotere e-boiler met zonnespiraal zodat de collectors eerst die verwarmen, daarna pas 350 liter waar de CV door heen gaat.
groter e-boilertje kost 3-400 euro exclusief mengventielen, driewegkleppen voor solar en extra solar buizen.
dus dat kost het om hier het SWW te scheiden van het SWW vat waar de CV doorheen gaat. moet ik ook nog erbij rekenen
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Heelijk om door te lezen!
Ik verdiep me sinds ca. 2 jaar in deze materie daar ik rond 1000 kWh/jaar “over” heb van m’n zonnepanelensysteem van 5,01kWp.
Greenchoice bouwt het salderen tot 1000 kWh af en ik lever dus gratis stroom.
Na wat rekenwerk kom ik tot de conclusie dat deze hoeveelheid zo’n 300 à 350 m3 aardgas vertegenwoordigt.
In geld uitgedrukt dus zo’n eu 225.-/jaar.
M.b.v. een warmtepomp kan dit reuzeinteressant zijn.
M’n insteek is eigenlijk: electriciteit wordt goedkoper maar aardgas wordt duurder.
Afgezien uit punt van millieu biedt het ook een geldelijk voordeel.
Onze woning is redelijk goed geïsoleerd; als ik zelf beoordeel is dit aan de onderkant van energielabel B; net geen A.
Zowel beganegrond als verdieping alle ramen voorzien van isoglas.
Geïntegreerde rolgordijnen houden ’s winters de koude buiten.
Voorzien van vloerverwarming op gehele begane grond en badkamer.
Standaard radiatoren worden gevoed door een HR-ketel welke op max. 55 gr. is afgesteld.
De ketel is voorbereid voor externe invoeding.
Heb een dezer dagen een offerte gevraagd bij 2 (duitse) WP-leveranciers.
N.l. Michl en Gondzik.
Deze twee zijn erg prijsgunstig t.o.v. veel nederlandse aanbieders.
Kent een van de forumleden toevallig deze merken?
Staan echter niet in de “subsidielijst” van ISDE.
Zit een beetje te dubben zelf een leidingschema in elkaar te breien of door een ervaringsdeskundige te laten doen.
Heeft iemand toevallig een zinnig schema?
Zit te denken aan een buffervat van 300 liter; groter kan niet vanwege trapgatafmeting.
De huidige ISDE-subsidie maakt het extra aantrekkelijk.
Ughe ughe, ik heb een Michl iwps-9d.Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:26:
Wat ontzettend veel info over warmtepompen en aanverwante zaken!
Heelijk om door te lezen!
Ik verdiep me sinds ca. 2 jaar in deze materie daar ik rond 1000 kWh/jaar “over” heb van m’n zonnepanelensysteem van 5,01kWp.
Greenchoice bouwt het salderen tot 1000 kWh af en ik lever dus gratis stroom.
Na wat rekenwerk kom ik tot de conclusie dat deze hoeveelheid zo’n 300 à 350 m3 aardgas vertegenwoordigt.
In geld uitgedrukt dus zo’n eu 225.-/jaar.
M.b.v. een warmtepomp kan dit reuzeinteressant zijn.
M’n insteek is eigenlijk: electriciteit wordt goedkoper maar aardgas wordt duurder.
Afgezien uit punt van millieu biedt het ook een geldelijk voordeel.
Onze woning is redelijk goed geïsoleerd; als ik zelf beoordeel is dit aan de onderkant van energielabel B; net geen A.
Zowel beganegrond als verdieping alle ramen voorzien van isoglas.
Geïntegreerde rolgordijnen houden ’s winters de koude buiten.
Voorzien van vloerverwarming op gehele begane grond en badkamer.
Standaard radiatoren worden gevoed door een HR-ketel welke op max. 55 gr. is afgesteld.
De ketel is voorbereid voor externe invoeding.
N.l. Michl en Gondzik.
Zit een beetje te dubben zelf een leidingschema in elkaar te breien of door een ervaringsdeskundige te laten doen.
Zit te denken aan een buffervat van 300 liter; groter kan niet vanwege trapgatafmeting.
Deze is stuk gegaan binnen de garantieperiode, ik wacht nu al 2,5 maand op onderdelen en heb nog niks.
De werking van een michl is verder wel oke, de nadelen zijn dat het apparaat geen echte huiskamer thermostaat heeft en vrij veel lawaai maakt.
Edit: de Ecodan die ik nu heb is GEWELDIG tot nu toe
De ecodan is na subsidie maar zo'n € 1300,- dus goedkoper dan een Michl of Gondzik en veel beter.
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 06-09-2016 19:41 ]
Of een panasonic monoblokje bij een dealert in NL vandaan bijv, (wie is dat eigenlijk in NL? )
ISDE voor een Gondzik, zal vrij lastig worden, als particulier dien je een procedure te starten voor een meldcode en daarbij heb je voor de nodige energieprestatie berekeningen de medewerking nodig van Gondzik/Meeting, meer dan enkel de datasheet.Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:26:
N.l. Michl en Gondzik.
Gondzik is een monoblock voor die laatste zou je ook eventueel naar bijv Panasonic WH-MDC09G3E5 kunnen kijken uit Frankrijk.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Steek mij maar de gek aan.... lees nu net dat hierboven al iemand 2 jaar bezig is.Pakhaas schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:58:
Als Sjors81 zo doorgaat heeft hij over 2 jaar nog niets en zijn de subsidies verlopen
En Ughe Ughe Ughe.Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:26:
....
Ik heb een 450 Ltr RVS buffervat op zolder staan, die eenvoudig met 2 man, door het trapgat ging naar zolder.
DJG (maar er zijn goedkopere vaten.

Nog niet helemaal....Pakhaas schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:01:
Haha..ik was er al na 2 maanden klaar mee..
Je verbruikt nog steeds gas, en je zit in het l/w warmtepomp topic
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2016 20:08 ]
mocht je nog tips hebben voor het aansluiten dan hou ik me aanbevolen... morgen staat transporteur op de stoep met de palletskoevlaas2 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:31:
[...]
Ughe ughe, ik heb een Michl iwps-9d.
Deze is stuk gegaan binnen de garantieperiode, ik wacht nu al 2,5 maand op onderdelen en heb nog niks.
De werking van een michl is verder wel oke, de nadelen zijn dat het apparaat geen echte huiskamer thermostaat heeft en vrij veel lawaai maakt.
Edit: de Ecodan die ik nu heb is GEWELDIG tot nu toe
De ecodan is na subsidie maar zo'n € 1300,- dus goedkoper dan een Michl of Gondzik en veel beter.
[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 06-09-2016 20:39 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Ik snapte er in het begin geen derriëre van, maar toen ik begon met ophangen ging alles vanzelf.develdonk schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:13:
[...]
mocht je nog tips hebben voor het aansluiten dan hou ik me aanbevolen... morgen staat transporteur op de stoep met de palletsDe chimeleon wave is ook gearchiveerd en de nodige kunststof balken als onderstel en rubberen matten ook. Nu begint het knutselen
Ook toen ik 'm aanzette begon de WP niet meteen en gaf een foutmelding, wat achteraf een verkeerde thermistor instelling bleek te zijn.
Verder heb ik de boel aangesloten met uponor 25mm flexibele pijp, en de pomp staat inmiddels op stand 2 dus de flow is blijkbaar goed.
Voor de rest wijst alles zichzelf, 1 3 aderige kabel naar buitenunit als 230v aansluiting en dan een 3 aderige kabel (heb ik dezelfde als de 230v kabel voor gebruikt) naar de binnenunit (s1,s2 en s3) , ik kan het inmiddels met mijn ogen dicht.
Ik ben benieuwd wanneer ik van Liander een brief krijg, van de ene op de andere dag helemaal geen gasverbruik meer.AUijtdehaag schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:03:
[...]
Je verbruikt nog steeds gas, en je zit in het l/w warmtepomp topic
Ik heb nog wel een goede tip, tussen de dip switches zitten er 2 tussen voor kwh meter en warmtemeter. Deze staan op off maar dan meet het apparaat niets dus zet deze op on en je kan de info uitlezen.develdonk schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:13:
[...]
mocht je nog tips hebben voor het aansluiten dan hou ik me aanbevolen... morgen staat transporteur op de stoep met de palletsDe chimeleon wave is ook gearriveerd en de nodige kunststof balken als onderstel en rubberen matten ook. Nu begint het knutselen
Als je na het erop zetten van de stroom deze dipswitches wijzigt hoef je niet opnieuw op te starten.
Dat verbruik doet er niet toe, wel het ontbreken van een gascontractkoevlaas2 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:27:
[...]
Ik ben benieuwd wanneer ik van Liander een brief krijg, van de ene op de andere dag helemaal geen gasverbruik meer.
Er gaat iets van 10 dagen overheen voor Liander gaat zeuren over het ontbrekende gascontract.
Ik ben sinds deze maand gascontractloos, misschien hoor ik volgende week eens iets van Liander.
Je kan in mijn topic je ervaring delen, Liander dreigde met van alles toen ik vroeg wat er gebeurt als ...
Er zijn meer mensen die erg lang moeten wachten op Liander in dat topic
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb nog niks opgezegd hoor, ik verbruik alleen ineens niets meer en via de slimme gasmeter ziet Liander dit direct, moet dat toch op z'n minst een frauduleuze indruk maken.Speedy-Andre schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:04:
[...]
Dat verbruik doet er niet toe, wel het ontbreken van een gascontract![]()
Er gaat iets van 10 dagen overheen voor Liander gaat zeuren over het ontbrekende gascontract.
Ik ben sinds deze maand gascontractloos, misschien hoor ik volgende week eens iets van Liander.
Je kan in mijn topic je ervaring delen, Liander dreigde met van alles toen ik vroeg wat er gebeurt als ...
Er zijn meer mensen die erg lang moeten wachten op Liander in dat topic
Dat zal Liander een zorg zijn, je doet zaken met je leverancierkoevlaas2 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:09:
[...]
Ik heb nog niks opgezegd hoor, ik verbruik alleen ineens niets meer en via de slimme gasmeter ziet Liander dit direct, moet dat toch op z'n minst een frauduleuze indruk maken.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
En ik ga ineens heel veel stroom afnemen 'mmmm.Speedy-Andre schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:15:
[...]
Dat zal Liander een zorg zijn, je doet zaken met je leverancier
Ik ga je topic volgen, ben wel benieuwd.
Ik verwacht dat ze je gewoon gratis gaan afsluiten, want je mag geen kosten rekenen voor het niet meer afnemen van een dienst. Hou je poot stijf en bluf erop los, een grote bek kom je heel ver mee.
Maar eenvoudig gezegd moet je het initiatief aan Liander laten, ik geef ze geen opdracht tot afsluiting of verwijdering van de meter en kan dan ook geen rekening krijgen.
En sinds wanneer komt een deurwaarder je gasmeter ophalen?
Lol ja dat was hier ook, maar ben niet van gisteren, ik heb de kabel van de buiten unit naar de binnen unit geskipped en gelijk van binnen gepakt.koevlaas2 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:23:
[...]
Voor de rest wijst alles zichzelf, 1 3 aderige kabel naar buitenunit als 230v aansluiting en dan een 3 aderige kabel (heb ik dezelfde als de 230v kabel voor gebruikt) naar de binnenunit (s1,s2 en s3) , ik kan het inmiddels met mijn ogen dicht.
Dus meterkast naar lasdoos op zolder en van daar uit beide een kabel, scheelt een meter of 8.
Stuurdraadje wel samen met de kabel naar de buiten unit.
Als je in het schema kijkt zaten N L en aarde gekoppeld met die s1-s2-s3 dus zijn het zelfde.....is dat bij de ecodan ook niet zo?
Ja, klopt er zijn 2 opties, de binnenunit eigen voeding geven of via de buitenunit. Ik was lui en gaf de binnenunit prik vanaf buiten. De binnenunit trekt niet zoveel stroom want ik heb het electro-element apart op een andere groep zitten.Rol-Co schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:24:
[...]
Lol ja dat was hier ook, maar ben niet van gisteren, ik heb de kabel van de buiten unit naar de binnen unit geskipped en gelijk van binnen gepakt.
Dus meterkast naar lasdoos op zolder en van daar uit beide een kabel, scheelt een meter of 8.
Stuurdraadje wel samen met de kabel naar de buiten unit.
Als je in het schema kijkt zaten N L en aarde gekoppeld met die s1-s2-s3 dus zijn het zelfde.....is dat bij de ecodan ook niet zo?
Dan was ik zeker nog luier, stroom komt immers van binnen en niet van buitenkoevlaas2 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:34:
[...]
Ja, klopt er zijn 2 opties, de binnenunit eigen voeding geven of via de buitenunit. Ik was lui en gaf de binnenunit prik vanaf buiten. De binnenunit trekt niet zoveel stroom want ik heb het electro-element apart op een andere groep zitten.
Bij de Ecodan moet je dan een stekker in de binnenunit omprikken. pff veel te veel moeiteRol-Co schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:42:
[...]
Dan was ik zeker nog luier, stroom komt immers van binnen en niet van buiten
Voordeel is geen lasdoos buiten en er ging toch al een snoer met de leidingen mee.
Het ging hier meer perongeluk, ik had in mijn hoofd dat de buiten unit vanuit de binnen unit gevoed werd, dat leek mij ook logischer omdat je buiten standaard geen stroom hebt.Speedy-Andre schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:46:
Het lijkt wel een airco, ik was ook zo lui om ze vanaf de binnen-unit te voeden![]()
Voordeel is geen lasdoos buiten en er ging toch al een draad met de leidingen mee.
Dus kabel van de meterkast naar zolder, kabel van buiten unit naar zolder, maak de binnen unit open ..... 1 aansluiting
Buiten unit open,...2 aansluitingen waar 1 voor de binnen unit

Wat doen ze dat omslachtig....
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic