Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.064 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
huis goed geïsoleerd = lage kwh/gas verbruik per jaar
CV installatie goed gebouwd/ingeregeld = hoge COP

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:05
Rol-Co schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:39:
Klopt
Ik heb geen COP waarden van mijn zwp maar ik heb mijn huis 24/7 verwarmd afgelopen seizoen met slechts 1300KWh.

Maar dat zegt nog niks.
Inderdaad, alleen dat het weinig is. En als je nou voorheen op gas stookte dan weet je verschil in kosten.
Maar als het nieuwbouw is, tja misschien had je slechts 400 kuub gas verstookt, wie zal het zeggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 07:35
develdonk schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 12:00:
huis goed geïsoleerd = lage kwh/gas verbruik per jaar
klopt
CV installatie goed gebouwd/ingeregeld = hoge COP
Dat ligt aan je definitie van goed :)

Een hoge COP betekend dat je maximaal rendement hebt, maar niet dat een installatie goed werkt :)

Je kunt de watertemperatuur instellen op 25 graden, waarschijnlijk een prachtige COP, maar geen garantie dat de installatie goed werkt (woning warm wordt).

Douchen met water van 25 graden is goed voor de COP, maar niet voor de WAF :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
ja eens; maar ik ga er wel van uit dat je je gedrag niet aanpast. tov gas stoken heb ik zelfs de temp nog een halve graad verhoogt gewoon omdat we het lekkerder vonden. dus niks inboeten op comfort.

als je overgaat op warmtepomp en dan vervolgens hele jaar door dikke trui aan hebt en zegt dat je hoge cop hebt dan hou je jezelf voor de gek... gaat hier iig niet gebeuren met 3 opgroeiende kinderen... een wat hogere temp is beter voor de ontwikkeling (statistisch bewezen) dus blijft hier op begane grond altijd 21 graden en boven 19 graden.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:56
Rol-Co schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:17:
Dat dauwpunt had ik begrepen inderdaad, waarom hij naar 10 graden ging was mij ook nog niet duidelijk maar zal een setting zijn.
Ik kan kiezen tussen een constante water temperatuur of op de thermostaat, ik vermoed dat hij op de laatste stond en daardoor zo snel mogelijk naar de ingestelde 20 graden wil.

Convector heeft fans nodig dus, en een vloer zou dus moeten kunnen al duurt dat lang natuurlijk.
Op warme dagen heb ik ook gekoeld echter alleen de slaapkamers. Wat andere ook al zeiden moet er niet aan denken de hele tijd alles dicht te houden, helemaal met de kinderen die in en uit lopen.
Op de slaapkamer een fancoil waarmee ik gewoon 2kw kan koelen net zoals een airco unit, maar dan zonder allemaal nieuwe leidingen te leggen. Heb ook naar de Jaga Briza gekeken maar die kost 1200 euro en in Italie kan je allerlei fancoils vinden van 300 tot 600 euro die hetzelfde doen en dus veeeeel minder kosten.

Het koelen zet ik dus ook pas uurtje voor slapen aan omdat het zo koud is met de fancoils. Water wat er dan doorheen gaat is rond de 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
reneeke1970 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:24:
[...]

En eigenlijk ook niet uit totaal verbruik want als ik die isolatie waardes van jullie vacuüm huizen hoor Poe Poe, dan is een kerstboom al genoeg verwarming
eh, als er hier gestofzuigd wordt, gaat de temperatuur idd omhoog......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jerh schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 12:59:
[...]

eh, als er hier gestofzuigd wordt, gaat de temperatuur idd omhoog......
Ook als ze gewoon een broek aan trekt :+ :X

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Oxellaar schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:11:
[...]

Het volgende vraag ik mij af....

Zonder zone regeling ga ik er vanuit dat je WA stookt, dus niet met één referentieruimte.
Als je wel met één referentieruimte stookt dan kan ik je helemaal volgen.
Ik heb ook een referentieruimte. Ik zou niet weten waarom ik hier WA zou stoken. In een goed geisoleerd huis is dat volgens mij ook veel minder belangrijk. Van de winter was het niet echt koud, maar op de koudste dagen, had ik een temperatuurverlies van een halve tot een graad 's nachts bij niet stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Rol-Co schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 13:01:
[...]

Ook als ze gewoon een broek aan trekt :+ :X
nee, dat is meer als ze haar broek uittrekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:56
Ik wil op het bekende adres https://www.instaladoratermica.com/ mijn ecodan 7,5 kW bestellen maar zie nergens de optie transport naar Nederland. Verder valt mij op dat ik 116 euro moet bij betalen als ik PayPal gebruik, klopt dat ? Ze adverteren nu met gratis transport maar geldt dat ook voor Holandia ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Paypal rekent 4% van het totaal dus dat kan wel (zonde, daar kan je verzending van bekostigen)..

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 18:02
Grolsch schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:00:
Ook radiatoren kun je waterzijdig inregelen, dus als je dit goed gedaan zou hebben zou het niet nodig hoeven te zijn om er een thermostaatkraan op te zetten :)
In de basis klopt dit wel maar aangezien radiatoren een snel systeem is, gaat het in de praktijk niet op. Wanneer ik mijn ketel uit zet wordt het na 4 uur aanmerkelijk kouder in een vertrek met alleen radiatoren, in de ruimte met vloerverwarming voel ik nog niets. Als dan de ketel weer aan gaat voor een uurtje dan is er in de radiator ruimte een behoorlijke temperatuurschommeling dit wordt als minder comfortabel ervaren. In de vv ruimte is nauwelijks sprake van daling of stijging.

Een radiator systeem regel je in op temperatuurstijging, een vloerverwarming in principe op zoveel mogelijk handhaving van de gewenste temperatuur. Een warmtepomp is er voor gemaakt om hele lange runs te maken. Een cv ketel kan dit vaak niet omdat het minimaal vermogen te groot is ivm overcapaciteit voor sww bereiding.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
corsat schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 13:12:
Ik wil op het bekende adres https://www.instaladoratermica.com/ mijn ecodan 7,5 kW bestellen maar zie nergens de optie transport naar Nederland. Verder valt mij op dat ik 116 euro moet bij betalen als ik PayPal gebruik, klopt dat ? Ze adverteren nu met gratis transport maar geldt dat ook voor Holandia ?
Ik heb je PM net beantwoord, met daarin het antwoord :)

Bij Paypal betaal je voor de verzekering, vandaar die € 116,-

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 20-08-2016 13:44 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
corsat schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 13:12:
helpt dit ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1z4zof5.jpg

totaal prijs was 3.757, dus 3.630 op de snip + 127 voor PayPal = 3.757

[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 20-08-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik heb hem een link naar het transport als artikel gestuurd, het gaat dus helemaal goedkomen.
Ik hoor net dat het transport € 395,- is, misschien een fout of diesel is duurder geworden (kwartje van Franco)

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 20-08-2016 13:52 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 13:21:
Paypal rekent 4% van het totaal dus dat kan wel (zonde, daar kan je verzending van bekostigen)..
Mede hierdoor heb ik ook afgezien van betalen via Paypal en heb ik het gewoon via mijn bank overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
ik heb ook lang zitten dubben maar de extra verzekering gaf de doorslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:13:
ik heb ook lang zitten dubben maar de extra verzekering gaf de doorslag...
Ik hou wel van een gokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
jerh schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 13:03:
[...]

Ik heb ook een referentieruimte. Ik zou niet weten waarom ik hier WA zou stoken. In een goed geisoleerd huis is dat volgens mij ook veel minder belangrijk. Van de winter was het niet echt koud, maar op de koudste dagen, had ik een temperatuurverlies van een halve tot een graad 's nachts bij niet stoken.
Ik adviseer toch niet om WA te gaan stoken, verre van zelfs.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:24:
[...]

Ik adviseer toch niet om WA te gaan stoken, verre van zelfs.
Waarom niet ?
Ik deed het afgelopen winter wel, lagere temperatuur moet toch je aanvoer omhoog. Altijd op hogere temp. draaien is slecht voor je SCOP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:29:
[...]

Waarom niet ?
Ik deed het afgelopen winter wel, lagere temperatuur moet toch je aanvoer omhoog. Altijd op hogere temp. draaien is slecht voor je SCOP.
Ik neem aan dat je een stooklijn toepast zodra er warmtevraag is? Dat is maar half WA stoken en idd niets mis mee.
Echt WA stoken is 24/7 je buffervat op de gewenste temperatuur houden, dat adviseer ik niet zo snel voor een gemiddeld woonhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:39:
[...]

Ik neem aan dat je een stooklijn toepast zodra er warmtevraag is? Dat is maar half WA stoken en idd niets mis mee.
Echt WA stoken is 24/7 je buffervat op de gewenste temperatuur houden, dat adviseer ik niet zo snel voor een gemiddeld woonhuis.
Neen, ik stookte op een tijdklok, liet de WP uurtje of 4 - 10 per dag draaien afhankelijk van wat voor weer het zou worden.
Deze winter wil ik lekker op de bank zitten en zo min mogelijk werk eraan hebben, vandaar dat de Ecodan volgende week geinstalleerd gaat worden.

Met 24/7 de wp laten draaien zou het 28c+ in het huis worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mijn woning is eigenlijk ongeschikt voor een warmtepomp (jaren 80 eengezinswoning, geen vloerverwarming, Hoge Temperaturen radiatoren, leidingen 15mm, povere isolatie), ik heb al aardig wat veranderd maar toch....

Als ik een buffervat in mijn systeem wil inbouwen zit ik wel met een probleem. Ik kan het vat niet direct voor de aanvoer van de pomp plaatsen, alleen in het linkerdeel van de installatie is plaats.

Nu wil het geval als ik de warme aanvoer op de buffer aansluit zal alleen het linkerdeel volledig profiteren van de opgeslagen warmte. Bij renovatie loop je tegen dit soort zaken aan.

Ter verduidelijking een sterk versimpeld schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v14Q9DLHQ1hQyHXchSib4QDs/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 22-09 11:32
Willie Wortel schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 15:43:
Mijn woning is eigenlijk ongeschikt voor een warmtepomp (jaren 80 eengezinswoning, geen vloerverwarming, Hoge Temperaturen radiatoren, leidingen 15mm, povere isolatie), ik heb al aardig wat veranderd maar toch....

Als ik een buffervat in mijn systeem wil inbouwen zit ik wel met een probleem. Ik kan het vat niet direct voor de aanvoer van de pomp plaatsen, alleen in het linkerdeel van de installatie is plaats.

Nu wil het geval als ik de warme aanvoer op de buffer aansluit zal alleen het linkerdeel volledig profiteren van de opgeslagen warmte. Bij renovatie loop je tegen dit soort zaken aan.

[afbeelding]
Ik denk dat als je het zo inbouwt in de aanvoerleiding aan de linker kant van je systeem.
De wp wel een stuk rustiger zal regelen omdat je meer waterinhoud krijgt.
Ik vermoed dat het effect van de buffer zal zicht verdelen naar de hoeveelheid flow tussen links en rechts. :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

[afbeelding]
Ik ben maar een leek maar wat heeft dit voor zin? Je kunt je vat niet op je gemak verwarmen als er geen warmte vraag is dus het blijft net zo traag. En er moet toch extra pomp na je vat komen ? Mogelijk is dit je cv maar die zal altijd door je wp gaan lopen. Zonder aparte leiding naar je vat is niet echt werkzaam vermoed ik (als leek )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:02:
[...]

Mede hierdoor heb ik ook afgezien van betalen via Paypal en heb ik het gewoon via mijn bank overgemaakt.
Paypal kan je ook geld sturen zonder adres, dan blijft alles kostenloos, alleen snapt die spanjaard dat ook?
Ik deed dat wel met iemand in de usa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 18:20:
[...]

Paypal kan je ook geld sturen zonder adres, dan blijft alles kostenloos, alleen snapt die spanjaard dat ook?
Ik heb in Frankrijk besteld maar had geen extra kosten, is toch altijd standaard verzekerd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Rol-Co schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 18:20:
[...]

Ik heb de ecodan inmiddels besteld, ga geld overmaken via de bank. Transport is inmiddels € 395 ipv € 295 en zal zeker vanuit Spanje verzekert zijn voor dat bedrag.

@ Develdonk, wat voor connector heb jij mee besteld ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
corsat schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:54:
[...]

Ik heb de ecodan inmiddels besteld, ga geld overmaken via de bank. Transport is inmiddels € 395 ipv € 295 en zal zeker vanuit Spanje verzekert zijn voor dat bedrag.

@ Develdonk, wat voor connector heb jij mee besteld ?
warmtepomp zelf is ook iets goedkoper geworden dus per saldo kost het je denk ik 60 eur meer...
de connector is om hem op 50% of 75% vermogen te kunnen zetten. Ik hang aan deze connector een z-wave schakelaar van het domotica systeem die pas ingeschakeld vanaf een graad of 0, boven de 0 graden mag hij dus maar tot 75% vermogen om zo hogere cop en lager geluid van de buitenunit te hebben. Onder de 0 mag hij wel naar 100% vermogen toe.

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 20-08-2016 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:56:
[...]

warmtepomp zelf is ook iets goedkoper geworden dus per saldo kost het je denk ik 60 eur meer...
de connector is om hem op 50% of 75% vermogen te kunnen zetten. Ik hang aan deze connector een z-wave schakelaar van het domotica systeem die pas ingeschakeld vanaf een graad of 0, boven de 0 graden mag hij dus maar tot 75% vermogen om zo hogere cop en lager geluid van de buitenunit te hebben. Onder de 0 mag hij wel naar 100% vermogen toe.
Begrijp ik het nou goed dat je ook een gewone schakelaar op deze contacten kan zetten voor vermogensbegrenzing ? Tenminste dit is wat ik uit het schema haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
ik denk dat ze wat weerstanden geplaatst hebben onder de krimpkous in de connector-bedrading maar in de basis heb je inderdaad enkel schakelaar nodig...

[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 20-08-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:41:
ik denk dat ze wat weerstanden geplaatst hebben onder de krimpkous in de connector-bedrading maar in de basis heb je inderdaad enkel schakelaar nodig...
Zonder zeker weten ga ik niet gokken en de boel kortsluiten :) Zou dan nummer 2 zijn die het loodje legt.
Volgende week moet ie bij mij draaien dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:48:
[...]

Zonder zeker weten ga ik niet gokken en de boel kortsluiten :) Zou dan nummer 2 zijn die het loodje legt.
Volgende week moet ie bij mij draaien dus ik ben benieuwd.
ziehier de weerstanden:
http://winner-tm.ru/catal...nadlezhnosti/pac-se55ra-e

ik zou ze dus niet kortsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
TNX
Jammer dat de waarden van de weerstanden er niet bij staan, kan zelf wel wat fabriceren.
Maar we gaan het eerst zonder proberen, ik kan me niet voorstellen dat de WP meer herrie maakt dan de huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
ik gebruik die kabel nu om de WP op 50% te begrenzen als ik op L1 meer dan 25A trek :)

http://www.ebay.nl/itm/AC...f09c5e:g:YYYAAOSwc1FXYHp-

is goedkoper dan een hoofdzekering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wodan89 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:19:
ik gebruik die kabel nu om de WP op 50% te begrenzen als ik op L1 meer dan 25A trek :)

http://www.ebay.nl/itm/AC...f09c5e:g:YYYAAOSwc1FXYHp-

is goedkoper dan een hoofdzekering :)
25A met een 7,5kW wp? Daar kom je hooguit aan bij een elktrisch bijverwarmen van je sww vat.
Gewoon zorgen dat die niet aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Rol-Co schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:31:
[...]

25A met een 7,5kW wp? Daar kom je hooguit aan bij een elktrisch bijverwarmen van je sww vat.
Gewoon zorgen dat die niet aan gaat.
Max verbruik van de buitenunit is 17A.

echter ik heb hier nogal wat zware verbruikers welke mogelijk tegelijkertijd langdurig vermogen trekken
( oven 3.65kw, vaatwasser, kookplaat 8kw, Sauna 9kw )

die WP zou dan bij een koude winter net wat te veel belasting op 1 fase kunnen geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok
Zaak dus om het goed te verdelen, maar dan hebben we het al over 3x25A of niet?
Ik heb hier 1x25A meterkast zekering en 1x35A hoofdzekering, ook hier veel zwaardere apparaten

Grohe red duo
Daalderop boiler
Oven
Koffie automaat
Airfryer
Vaatwasser
Wasmachine
Was droger
7kW warmtepomp
Zal daar toch ook een beetje rekening moeten houden, al trekt de warmtepomp op vol vermogen slechts 14-1500W, sww element gebruik ik niet en bij defrosts draait de compressor niet. Bij 0 graden gaat hij wel wat meer vermogen trekken door de trace in de onderbak van de buiten unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Rol-Co schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:58:
Ok
Ik heb hier 1x25A meterkast zekering en 1x35A hoofdzekering, ook hier veel zwaardere apparaten

Grohe red duo
Daalderop boiler
Oven
Koffie automaat
Airfryer
Vaatwasser
Wasmachine
Was droger
7kW warmtepomp
Zal daar toch ook een beetje rekening moeten houden, al trekt de warmtepomp op vol vermogen slechts 14-1500W, sww element gebruik ik niet en bij defrosts draait de compressor niet. Bij 0 graden gaat hij wel wat meer vermogen trekken door de trace in de onderbak van de buiten unit.
1500w max? weet je zeker dat niet meer word bij vorst?
Ik heb hier idd een 3x 25A hoofdzekering :P nog steeds 3 25a GG patronen , maar als deze sneuvelen komen er wel automaten in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:12:
[...]

Ik heb hier idd een 3x 25A hoofdzekering :P nog steeds 3 25a GG patronen , maar als deze sneuvelen komen er wel automaten in :)
Zoek maar eens op wat vervangen door automaten kost bij je netbeheerder, ben je snel 'genezen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:14:
[...]

Zoek maar eens op wat vervangen door automaten kost bij je netbeheerder, ben je snel 'genezen'.
200 euro was het afgelopen voorjaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:15:
[...]

Bij Liander ruim 4 meier dacht ik, in iedergeval viel ik van mijn stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En een automaat komt er sneller uit dan de ouderwertse zand gevulde zekeringen. Dus als hoofdzekering liever geen automaat.

1550W volgens spec , 3000W heater sww, en een heater voor defrosts of lekbak 1000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wodan89 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:15:
[...]

Ombouw 1ph naar 3ph is 178,- bij stedin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
develdonk schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:56:
[...]

Je kan toch ook via het menu de ecodan begrenzen op 75% tijdens de nacht bijv of heb je daar deze connector specifiek bij nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

[afbeelding]
Niet ideaal inderdaad, dit geeft verschil in snelheid van opwarmen op links en rechts.
Kun je niet de volledige aanvoer en retour van rechts, helemaal naar links brengen en aansluiten voor het buffer? Als het vat niet bij het beginpunt geplaatst kan worden, verplaats dan het beginpunt.
Rol-Co schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:58:
Ok

Grohe red duo
Daalderop boiler
Oven
Koffie automaat
Airfryer
Vaatwasser
Wasmachine
Was droger
7kW warmtepomp
"bij defrosts draait de compressor niet."

Uhm...weet je dat zeker? ;)

Verder trekt de inverterprint een flinke piekspanning als deze onder spanning komt.
Bij te licht afzekeren wil het soms gebeuren dat je de automaat niet meer in één keer ingeschakeld krijgt.
Hij springt dan een keer of drie direct weer uit voordat hij erin blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:14:
[...]

TNX
Jammer dat de waarden van de weerstanden er niet bij staan, kan zelf wel wat fabriceren.
Maar we gaan het eerst zonder proberen, ik kan me niet voorstellen dat de WP meer herrie maakt dan de huidige.
Net gemeten 1.2k ohm alle 3 de weerstanden zijn identitiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
en dat voor EUR 36 :) tis voor niks... 0,3 eur materiaalkosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
die weerstanden en de kabel zou je nog wel zelf kunnen maken, echter die connector word wat lastiger denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
gewoon of aan de connector solderen of aan de printplaat... stelt niet heel veel voor hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
kan ook maar dan vervalt je garantie wel denk ik?

solderen aan de connector kan, echter de print zelf is volgens mij wel geseald met een soort kunststof coating

[ Voor 53% gewijzigd door Wodan89 op 21-08-2016 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
exact de reden waarom ik hem wel gekocht heb... die eur 36 maakt het verschil ook niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opgelder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-05 19:17

Opgelder

WH-MDC05F3E5

Beste tweakers, ik lees al een poosje mee op dit forum en heb ondertussen de Panasonic 5Kw monoblock uitvoering besteld (26-7) in Frankrijk en betaald met PayPal. Vraag is nu, zijn er mensen die problemen hebben (gehad) met levertijd of ben ik te ongeduldig? Verder is mijn situatie is als volgt, woning 2 onder 1 kap bouwjaar 2004, b.g.g. 90m2 volledig vloerverwarming 6 groepen 20x3,4mm h.o.h. 150mm, badkamer 1verd. 7m2 idem. Rest radiatoren met thermostaat kranen om (slp.)kamers op c.a. 18 gr. te houden. Huidig gasverbruik is 1800m3, verdeelt over sww, koken en (sfeer)gashaard, kan ik met 5Kw een beetje uit de voeten? (er blijft wel een back-up verwarming) Vraag aan de Panasonic gebruikers onder jullie, bevalt het apparaat en zijn er aanbeveling waarmee ik rekening moet houden? Graag lees ik jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:05:

"bij defrosts draait de compressor niet."

Uhm...weet je dat zeker? ;)

Verder trekt de inverterprint een flinke piekspanning als deze onder spanning komt.
Bij te licht afzekeren wil het soms gebeuren dat je de automaat niet meer in één keer ingeschakeld krijgt.
Hij springt dan een keer of drie direct weer uit voordat hij erin blijft.
Nee, maar gezien het elektrische element in de buiten unit denk ik dat.
Een automaat die je niet gelijk in kan schakelen komt omdat hij nog te warm is, kwestie van een kwartiertje wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Rol-Co schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:12:
[...]

Een automaat die je niet gelijk in kan schakelen komt omdat hij nog te warm is, kwestie van een kwartiertje wachten.
Licht er maar net aan waarop de automaat is getript, als hij Thermisch getript is moet deze idd even afkoelen.
Als hij magnetisch getript is ( kortsluiting ) kun je hem direct weer inschakelen.

Verder lijkt me het erg onwaarschijnlijk dat jou wp zijn defrost doet zonder de compressor te gebruiken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Opgelder schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:02:
Beste tweakers, ik lees al een poosje mee op dit forum en heb ondertussen de Panasonic 5Kw monoblock uitvoering besteld (26-7) in Frankrijk en betaald met PayPal. Vraag is nu, zijn er mensen die problemen hebben (gehad) met levertijd of ben ik te ongeduldig? Verder is mijn situatie is als volgt, woning 2 onder 1 kap bouwjaar 2004, b.g.g. 90m2 volledig vloerverwarming 6 groepen 20x3,4mm h.o.h. 150mm, badkamer 1verd. 7m2 idem. Rest radiatoren met thermostaat kranen om (slp.)kamers op c.a. 18 gr. te houden. Huidig gasverbruik is 1800m3, verdeelt over sww, koken en (sfeer)gashaard, kan ik met 5Kw een beetje uit de voeten? (er blijft wel een back-up verwarming) Vraag aan de Panasonic gebruikers onder jullie, bevalt het apparaat en zijn er aanbeveling waarmee ik rekening moet houden? Graag lees ik jullie reactie.
Ik denk dat je vermogen tekort gaat komen. klinkt als enigszins vergelijkbaar als met woning hier... Ik denk tot een graad of 4 kan de mono het af en daaronder moet je ketel bijspringen... Worden veel draaiuren en ook vaak op 100% vermogen (met bijbehorend geluid)

[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 21-08-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:55:
[...]

Net gemeten 1.2k ohm alle 3 de weerstanden zijn identitiek
TNX, hier kan ik wat mee
Wodan89 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 11:45:
die weerstanden en de kabel zou je nog wel zelf kunnen maken, echter die connector word wat lastiger denk ik?
Connector heeft Conrad misschien wel, is niets speciaals aan.

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 21-08-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Opgelder schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:02:
develdonk schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:33:
[...]

Ik denk dat je vermogen tekort gaat komen. klinkt als enigszins vergelijkbaar als met woning hier... Ik denk tot een graad of 4 kan de mono het af en daaronder moet je ketel bijspringen... Worden veel draaiuren en ook vaak op 100% vermogen (met bijbehorend geluid)
Inderdaad, volgens de wet van Develdonk heb je dan een 9 KW model nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:12:
[...]

Dat element is waarschijnlijk om een te lage watertemperatuur te voorkomen. Nagenoeg niet 1 warmtepomp start op als de watertemperatuur onder de 12 graden is. Je compressor vind deze lage temperatuur(druk) niet echt fijn. Is de temperatuur lager, dan gebruikt hij het element om op te kunnen starten.

Defrosten doet hij echt met de compressor, er stroomt namelijk geen water door je verdamper ;)

Dat uitspringen van de automaat heeft niets met temperatuur te maken.
Als ik ze inschakel staan ze al uren of dagen uit. Laden van inverters trekt vrij hoge stroom.

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 21-08-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Oxellaar schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:55:
[...]

Dat element is waarschijnlijk om een te lage watertemperatuur te voorkomen. Nagenoeg niet 1 warmtepomp start op als de watertemperatuur onder de 12 graden is. Is de temperatuur lager, dan gebruikt hij het element om op te kunnen starten.

Defrosten doet hij echt met de compressor, er stroomt namelijk geen water door je verdamper ;)

Als ik ze inschakel staan ze al uren of dagen uit. Laden van inverters trekt vrij hoge stroom.
Zal er aan liggen hoe de inverter is opgebouwd.
Als er geen softstart circuit in zit trek je idd een grote piek.

Bij industriële drive zie idd wel dat bij de oudere drive ze een behoorlijke piek trekken om DC tussenkring condensatoren op te laden.
de wat nieuwere drive begrenzen daar bij het inschakelen vaak de stroom.

Bij de ecodan kan ik nog geen piek meten? zal eens proberen of hij ook wil opstarten op een normale B16 automaat :)

C20 is wel wat krap met de hoofdzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modern spul zal actieve PFC hebben en dan krijg je een softstart gratis. Dat vinden de condensatoren ook leuker.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:12:
[...]

Ik had er al eens over gepost, toch nog maar een keer opgezocht:
Je diazed zekeringen vervangen door automaten kost bij Liander: € 416,94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wodan89 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:01:
[...]

Zal er aan liggen hoe de inverter is opgebouwd.
Als er geen softstart circuit in zit trek je idd een grote piek.

Bij industriële drive zie idd wel dat bij de oudere drive ze een behoorlijke piek trekken om DC tussenkring condensatoren op te laden.
de wat nieuwere drive begrenzen daar bij het inschakelen vaak de stroom.

Bij de ecodan kan ik nog geen piek meten? zal eens proberen of hij ook wil opstarten op een normale B16 automaat :)

C20 is wel wat krap met de hoofdzekering
Ik bedoel niet het opstarten van de compressor, maar alleen het onder spanning zetten van het buitendeel. Dan worden de condensatoren geladen en dat trekt behoorlijk wat.
Of het bij de aller nieuwste modellen nog is weet ik niet. Bij modellen van een paar jaar oud iig wel.

Ook na het spanningsloos zetten blijft er lang hoge spanning op de print staan. Altijd uitkijken, 500v door je lijf is niet prettig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:39:
[...]
Ik bedoel niet het opstarten van de compressor, maar alleen het onder spanning zetten van het buitendeel. Dan worden de condensatoren geladen en dat trekt behoorlijk wat.
Of het bij de aller nieuwste modellen nog is weet ik niet. Bij modellen van een paar jaar oud iig wel.

Ook na het spanningsloos zetten blijft er lang hoge spanning op de print staan. Altijd uitkijken, 500v door je lijf is niet prettig :+
Valt mee hoor, hier geen vonk als ik de stekker erin steek. Ook het opstarten van het apparaat gaat met lage stromen gepaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:41:
[...]

Valt mee hoor, hier geen vonk als ik de stekker erin steek. Ook het opstarten van het apparaat gaat met lage stromen gepaard.
De inverterprint krijgt spanning via de hoofdprint, dat gebeurt pas na enkele tellen zodra er spanning op komt. Daarom zie jij geen vonk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:55:
[...]

Dat element is waarschijnlijk om een te lage watertemperatuur te voorkomen. Nagenoeg niet 1 warmtepomp start op als de watertemperatuur onder de 12 graden is. Je compressor vind deze lage temperatuur(druk) niet echt fijn. Is de temperatuur lager, dan gebruikt hij het element om op te kunnen starten.

Welk water? Voor sww en voor noodsituatie heeft hij een 3kW element in de binnen unit.

Het element ligt in de onderbak van de buiten unit en noemen ze de condensor heater.
Dus het is of om het condens water vloeibaar te houden of te ontdooien.
Edit
Hij heeft ook een crankcase heater, die zit op de compressor.
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1608/185570/iRIHs5Zn.png

Motoren kunnen aardige pieken trekken inderdaad, vandaar dat je dat beter op een ouderwertse zandgevulde zekering kan hebben, die kunnen de piek beter (tijdelijk) hebben.
En altijd het vermogen er af bij inschakelen van een automaat, dan snap ik dat hij er 3x uit gaat.
:)

Wodan
Ik heb de ks70 gewoon op een 16A groep en zelfs samen met de vaatwasser, ik verwacht geen problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 21-08-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:35:
[...]

Max verbruik van de buitenunit is 17A.
Is dit met of zonder backup element ?
Ik zit een beetje te dubben, ik heb nu een 16A zekering in mijn warmtepompgroep zitten en wil dit eigenlijk zo laten. Het backup element komt op een andere groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:52:
[...]

Is dit met of zonder backup element ?
Ik zit een beetje te dubben, ik heb nu een 16A zekering in mijn warmtepompgroep zitten en wil dit eigenlijk zo laten. Het backup element komt op een andere groep.
Dit staat op het typeplaatje van de buiten unit.
Als je even door zoekt in het ecodan databook
Dan pak je de laagste buitentemperatuur, max Power en hoogste afgifte temperatuur. Deel je het afgegeven vermogen door het COP. En vola het maximale opgenomen vermogen 3800watt voor de puhz-sw75vha :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:55:
[...]

Dit staat op het typeplaatje van de buiten unit.
Als je even door zoekt in het ecodan databook
Dan pak je de laagste buitentemperatuur, max Power en hoogste afgifte temperatuur. Deel je het afgegeven vermogen door het COP. En vola het maximale opgenomen vermogen 3800watt voor de puhz-sw75vha :)
Ik ben maar een gewone burger, de WP zal bij mij niet extreem belast worden denk ik.
Echter met SWW gaat ie wel volgas draaien denk ik, maar ook dit kan ik beteugelen door de afgifte spiraal in de boiler te verkleinen. Aan de andere kant, een 20A zekering zit er binnen 5 minuten in en weet ik zeker dat e.e.a. 'goed' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:58:
[...]

Ik ben maar een gewone burger, de WP zal bij mij niet extreem belast worden denk ik.
Echter met SWW gaat ie wel volgas draaien denk ik, maar ook dit kan ik beteugelen door de afgifte spiraal in de boiler te verkleinen. Aan de andere kant, een 20A zekering zit er binnen 5 minuten in en weet ik zeker dat e.e.a. 'goed' is.
Ik weet niet hoeveel kabellengte er tussen zit. Bij mij zit er 50M tussen grootste deel 10mm2
Aansluiting zijn 6mm2
Scheelt iets van 3 4% verbruik per jaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 17:07:
[...]

Ik weet niet hoeveel kabellengte er tussen zit. Bij mij zit er 50M tussen grootste deel 10mm2
Aansluiting zijn 6mm2
Scheelt iets van 3 4% verbruik per jaar. :)
Metertje of 6 2,5 mm2 na mijn upgrade van lasklemmen naar doppen word de kabel op vol vermogen niet warmer dan net voelbaar lauw, korte tijd 3,8 KVA moet kunnen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Mijn Elga van 5 kw kwam afgelopen winter nooit boven de 1,1kw. Ik verwacht dus niet dat die 7,5kw ecodan boven de zeg 2 kw komt (hulpelement niet nodig tot -10). Ik hang er ook een fibaro aan om vermogen te meten. Immers indien opgenomen vermogen >100 watt is worden de pompen elders in huis gestart. Als ik rookwolkje uit de fibaro zie komen weet ik dat het geen goed idee was maar helemaal in het beginseizoen ben ik er vroeg genoeg bij (draait dan nog op laag vermogen) om exact te zien wat het opgenomen vermogen is.

ben weer benieuwd naar de installatie van het ding... zo'n databook is fijn maar staat ook wel hoop in wat ik niet nodig heb (voor andere types). hopelijk bij levering van de ecodan wel een installatiehandleiding specifiek voor de 7,5kw versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
develdonk schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 17:42:
Mijn Elga van 5 kw kwam afgelopen winter nooit boven de 1,1kw. Ik verwacht dus niet dat die 7,5kw ecodan boven de zeg 2 kw komt (hulpelement niet nodig tot -10). Ik hang er ook een fibaro aan om vermogen te meten. Immers indien opgenomen vermogen >100 watt is worden de pompen elders in huis gestart. Als ik rookwolkje uit de fibaro zie komen weet ik dat het geen goed idee was maar helemaal in het beginseizoen ben ik er vroeg genoeg bij (draait dan nog op laag vermogen) om exact te zien wat het opgenomen vermogen is.

ben weer benieuwd naar de installatie van het ding... zo'n databook is fijn maar staat ook wel hoop in wat ik niet nodig heb (voor andere types). hopelijk bij levering van de ecodan wel een installatiehandleiding specifiek voor de 7,5kw versie...
Ik wil je niet uit een droom helpen, maar
als je de unit niet begrenst en het setpoint hoog genoeg instelt.
+ buiten temp lager dan 10c
Krijg je na 15 20min toch echt 3700 3800W AC in. :9
tenminste dat doet die puhz-sw75vha hier 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat is wel met een element er bij denk ik of niet?
De ks70 is max input power (heatpump) 2500W
En dan het interne element van 3000W (13A) maar die gebruik ik niet dus koppel ik ook af.
Dan gaat hij dus nooit meer dan 2500W doen wat prima gaat op 2,5 mm2 en 16A. De vaatwasser er bij is 10 min 1800W extra.

Lijkt mij vreemd dat de metsubsidie zoveel meer vermogen trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Wodan89 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:02:
[...]

Ik wil je niet uit een droom helpen, maar
als je de unit niet begrenst en het setpoint hoog genoeg instelt.
+ buiten temp lager dan 10c
Krijg je na 15 20min toch echt 3700 3800W AC in. :9
tenminste dat doet die puhz-sw75vha hier 8)
ben ik ook bang voor dus zat vanmiddag al te kijken of ik niet potentiaal vrij schakeling op de pomp 1 (tbo.1 1-2) zou moeten zetten. is denk ik veiliger :)

en ik begrens hem wel op 75%, ervaring met de Elga leert dat dat de cop en het geluid zeer ten goede komt... Vanmiddag heel de handel besteld om eea aan te sluiten. wordt allemaal met 22mm gedaan. Hopelijk is dat genoeg... Elga draaide daar ook prima op.

hoe heb jij hem aangesloten?

[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 21-08-2016 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Rol-Co schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:19:
En dan het interne element van 3000W (13A) maar die gebruik ik niet dus koppel ik ook af.
Dan gaat hij dus nooit meer dan 2500W doen wat prima gaat op 2,5 mm2 en 16A. De vaatwasser er bij is 10 min 1800W extra.

:P er zit een aparte vermogens meting op puur de buitenunit.
bij -10 en 35c water kan hij nog steeds 7.7kw leveren. ik denk dat de compressor gewoonweg zwaarder is?
na maten het kouder word gaat hij meer vermogen opnemen.

max bij A 13.8c = 2800w Ac in 11.42kw out bij 40.22c

volgens dit tuv raport doet een ks70-dc bij 2c 4423w out 1870w in
http://www.residenz-umwelttechnik.de/TUV-KS-70-DC.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:19:

Mijn Michl staat op papier voor 2,6 KW, maar in de praktijk kon ie gasgeven tot ca. 3200W
Ecodan 7,5 staat op papier voor 1800W maar kan doortrekken tot ca. 3900W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
develdonk schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:24:
[...]

ben ik ook bang voor dus zat vanmiddag al te kijken of ik niet potentiaal vrij schakeling op de pomp 1 uit zou zetten. is denk ik veiliger :)

en ik begrens hem wel op 75%, ervaring met de Elga leert dat dat de cop en het geluid zeer ten goede komt... Vanmiddag heel de handel besteld om eea aan te sluiten. wordt allemaal met 22mm gedaan. Hopelijk is dat genoeg... Elga draaide daar ook prima op.

hoe heb jij hem aangesloten?
mijn schema lijkt het meeste op C
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/

22mm gaat wel werken maar niet optimaal naar mijn mening.

die 7,5kw ecodan is feitelijk 2x zo zwaar.
elga weegt 33kg
puhz-sw75vha 75kg....

vergelijk eens het vermogen bij koudere temperaturen :).
begrenzen is zeker een slim idee.
ik zou hem ook zo ver mogelijk weg zetten:)

https://tweakers.net/ext/f/bUFUXuyDsSoyxV842cD3lju7/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/RHQbcmtqBoR67NBREncCnOR9/full.jpg
edit even de link aangepast :)

[ Voor 5% gewijzigd door Wodan89 op 21-08-2016 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mogen wij het wachtwoord hebben voor je plaatjes? :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Maakt ie zo'n herrie dan, wat ik bij CrazyHarrie hoorde valt het allemaal in het niet bij de WP die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wat ik lees is dat de ecodan 2kW trekt met de compressor en dat hij een 2kW element heeft , dat maakt totaal 4kW vermogen en advies in de handleiding is 25A Dit is allemaal voor de puhz-sw75vha.
Wat ik ook lees is 69db voor de buiten unit :| dat is veel, ks70 is 49 opgegeven.

De ks activeert ook het element in de buiten unit bij 0 graden, misschien heeft de metsubsidie ook zoiets zodat het meer vermogen word maar het lijkt mij sterk dat een compressor met opgegeven vermogen van 2kW ineens 3,8kW gaat trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:36:
[...]

Maakt ie zo'n herrie dan, wat ik bij CrazyHarrie hoorde valt het allemaal in het niet bij de WP die ik nu heb.
ik denk dat geluid een wat persoonlijk beleving is :)
het is geen enorm lawaai. echter als ik rustig een boek lees in de woonkamer wil ik er niet aan herinnerd worden dat ik mijn huis warm stook met een warmtepomp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:39:
Wat ik lees is dat de ecodan 2kW trekt met de compressor en dat hij een 2kW element heeft , dat maakt totaal 4kW vermogen en advies in de handleiding is 25A Dit is allemaal voor de puhz-sw75vha.
Wat ik ook lees is 69db voor de buiten unit :| dat is veel, ks70 is 49 opgegeven.

De ks activeert ook het element in de buiten unit bij 0 graden, misschien heeft de metsubsidie ook zoiets zodat het meer vermogen word maar het lijkt mij sterk dat een compressor met opgegeven vermogen van 2kW ineens 3,8kW gaat trekken
Het is toch echt zo.
Element kan trouwens apart worden aangesloten, via een andere groep dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Rol-Co schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:39:

de binnen unit heeft een 2kw element. de buitenunit heeft geen element.

woensdag word de buitenunit weer aangesloten op de gasleidingen. zodra het weer wat kouder is zal ik eens de stroom door de compressor wikkelingen meten :P maar het lijkt me stug dat er een wonderbaarlijk element in zit? als je het schema er op nazoekt vind je in de buitenunit geen element...
mijn conclusie is dat de compressor zelf dus die 17A trekt op vol vermogen :),
echter hoevaak komt dat voor? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:40:
[...]

ik denk dat geluid een wat persoonlijk beleving is :)
het is geen enorm lawaai. echter als ik rustig een boek lees in de woonkamer wil ik er niet aan herinnerd worden dat ik mijn huis warm stook met een warmtepomp :P
Ik had de hele winter een taxiënde boeïng 787 in de tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:43:
[...]

Ik had de hele winter een taxiënde boeïng 787 in de tuin :)
is dat niet handig met kerst? zet er een water vernevelaar achter :+
persoonlijk sneeuwkanon ;) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Mooie rookwolk kwam er vanaf vlak na een defrost, vond/vind ik altijd zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Wodan89 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:32:
[...]

mijn schema lijkt het meeste op C
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/

22mm gaat wel werken maar niet optimaal naar mijn mening.

die 7,5kw ecodan is feitelijk 2x zo zwaar.
elga weegt 33kg
puhz-sw75vha 75kg....

vergelijk eens het vermogen bij koudere temperaturen :).
begrenzen is zeker een slim idee.
ik zou hem ook zo ver mogelijk weg zetten:)

https://tweakers.net/ext/f/bUFUXuyDsSoyxV842cD3lju7/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/RHQbcmtqBoR67NBREncCnOR9/full.jpg
edit even de link aangepast :)
ik dacht dat de binnenkant van de ecodan 7,5kw sowieso uitgevoerd was in 22mm. zou dan toch niks uit mogen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wodan89 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:43:
[...]

de binnen unit heeft een 2kw element. de buitenunit heeft geen element.

woensdag word de buitenunit weer aangesloten op de gasleidingen. zodra het weer wat kouder is zal ik eens de stroom door de compressor wikkelingen meten :P maar het lijkt me stug dat er een wonderbaarlijk element in zit? als je het schema er op nazoekt vind je in de buitenunit geen element...
mijn conclusie is dat de compressor zelf dus die 17A trekt op vol vermogen :),
echter hoevaak komt dat voor? :+
Hoe houd hij zijn condens water vloeibaar dan? Anders krijg je een hele berg ijs onderin de bak toch?
Heb je er al een seizoen mee gedraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:48:
[...]

ik dacht dat de binnenkant van de ecodan 7,5kw sowieso uitgevoerd was in 22mm. zou dan toch niks uit mogen maken?
Klopt, is 22mm echter ga je veel bochten e.d. aanbrengen dan is 28mm natuurlijk beter.
Sowieso ziet de binnenkant eruit alsof deze binnen 5 minuten in elkaar gepleurd is, alles zit schots en scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Made in Spain? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Rol-Co schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:50:
[...]

Hoe houd hij zijn condens water vloeibaar dan? Anders krijg je een hele berg ijs onderin de bak toch?
Heb je er al een seizoen mee gedraaid?
bijna alle WP,s hebben een 4 weg ventiel in de gaskringloop zitten
deze draait even de kringloop om als je buitenunit dicht gevroren zit
dan gaat hij als het waren even koelen om je buiten unit te ontdooien

https://www.google.nl/sea...B#imgrc=CncU4RhBHvEZJM%3A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
develdonk schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:48:
[...]

drukverlies gaat niet over een klein stukje
als je 1M 22mm hebt of 10M 28mm
ze zullen met 1500l/h ongv dezelfde weerstand hebben

een 90c bocht bij 28mm heeft significant minder weerstand dan een 90c bocht bij 22mm
de stroomsnelheid bij 22mm is 2x zo hoog. de weerstand bij de bochten word dan ook bijna
kwadratisch hoger... :) ( als je van de zelfde hoeveelheid flow uitgaat )

[ Voor 4% gewijzigd door Wodan89 op 21-08-2016 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:59
koevlaas2 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:46:
Mooie rookwolk kwam er vanaf vlak na een defrost, vond/vind ik altijd zo mooi.
Ik hoop voor jou dat het geen rook is :+ .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wodan89 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:54:
[...]

bijna alle WP,s hebben een 4 weg ventiel in de gaskringloop zitten
deze draait even de kringloop om als je buitenunit dicht gevroren zit
dan gaat hij als het waren even koelen om je buiten unit te ontdooien

https://www.google.nl/sea...B#imgrc=CncU4RhBHvEZJM%3A
Ja dat is defrost van de condensor, maar dat water wat er af loopt bevriest in de onderbak van de unit.
De ks heeft daar een spiraal element die als een soort vloerverwarming onder in die bak ligt en ook onder de condensor door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Wodan89 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:57:
[...]

drukverlies gaat niet over een klein stukje
als je 1M 22mm hebt of 10M 28mm
ze zullen met 1500l/h ongv dezelfde weerstand hebben

een 90c bocht bij 28mm heeft significant minder weerstand dan een 90c bocht bij 22mm
de stroomsnelheid bij 22mm is 2x zo hoog. de weerstand bij de bochten word dan ook bijna
kwadratisch hoger... :) ( als je van de zelfde hoeveelheid flow uitgaat )
het is ongeveer 60cm van uitgang Ecodan naar de stamleiding waar 1 flauwe 90 gradenbocht in komt. Vanuit stamleiding stroomt water zowel omhoog als omlaag dus lijkt me dan geen issue. thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oeps,dan zit links/rechts verkeerd en is hij voor-geroest :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
dunklefaser schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:57:
[...]

Ik hoop voor jou dat het geen rook is :+ .
Condens/damp > Witte rook > waterdamp
Doet me denken aan de rook machine van discoteca Fata Morgana Spanje, daar werd eerst in een soort hok rook geproduceerd en dan blies een ventilator in een keer een heleboel de dansvloer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:05:
[...]

Oeps,dan zit links/rechts verkeerd en is hij voor-geroest :9
Klopt, de pijpen zitten aan de onderkant waar ik ze liever boven heb.
Alle maten zijn vreemd en niet bij de Gamma verkrijgbaar.

En ik hoor net dat ie flink kan zuipen :)

Pagina: 1 ... 58 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic