Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Develdonk gaat het uitzoeken zei hij.Rol-Co schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 23:03:
Ks70 ook, dat lijkt goed te gaan
Je kan natuurlijk ook de gok wagen en als ie in rook op gaat schroef je de oude weer terug en klaag je in Spanje
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb dacht ik in dit forum gelezen dat die extra unit per hele graad ingesteld kon worden en niet zo goed was, zou weinig toevoegen. Ik wil in de woonkamer de regelunit hangen, wat adviseren jullie dan ?koevlaas2 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:35:
[...]
Melcloud is een wifi uitlees en management systeem, een wifi thermostaat heb je het volgende voor nodig:
https://www.klimacorner.d...enger-par-wr51r-e/a-7091/
https://www.klimacorner.d...enung-par-wt50r-e/a-7090/
Ik heb de unit nog in de hydrobox zitten en de hydrobox zit nog in het karton, ik kan het je niet vertellen hoe deze eruit ziet.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Volgens mij geldt die 1 graden voor het bedieningspaneel uit de Ecodan, de draadloze thermostaat kan per 0,5c geregeld worden.corsat schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 23:09:
[...]
Ik heb dacht ik in dit forum gelezen dat die extra unit per hele graad ingesteld kon worden en niet zo goed was, zou weinig toevoegen. Ik wil in de woonkamer de regelunit hangen, wat adviseren jullie dan ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bij mij zit er een grundfos ump2 15-75 4-70watt je zou deze kunnen vervangen door een iets zuinigere ump3 15-75 max 60wkoevlaas2 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 23:02:
[...]
In de Ecodan stuur je de pomp via het menu aan, deze vervangen door een pomp met een draaiknop weet ik niet of dit kan.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ik heb nog geen eens gekeken wat er nu precies inzit.Wodan89 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 00:12:
[...]
Bij mij zit er een grundfos ump2 15-75 3-70watt je zou deze kunnen vervangen door een iets zuinigere ump3 15-75 max 55w
De 23e begin ik met ophangen en dan zie ik gelijk even.
4-70 watt is al heel anders dan 0-250 watt wat het databook zegt (stand 1-5). Daarom eerst maar eens kijken want 4-70 watt laat ik lekker zitten en is prima. Kosten wegen dan niet op tegen de (economische) baten.Wodan89 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 00:12:
[...]
Bij mij zit er een grundfos ump2 15-75 4-70watt je zou deze kunnen vervangen door een iets zuinigere ump3 15-75 max 60w
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
vanuit de install manuals kan ik mij herinneren dat de doorstromers gewoon op koud worden aangesloten en de warm water leiding afgesloten wordt. Toch staat er op die pagina dat ze op een ZB systeem aangesloten kunnen worden.koevlaas2 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:37:
[...]
Ja, deze zijn modulerend.
Zie: http://www.thuisbaas.nl/instant-heater-hoe-werkt-het/
Hoe komt het warme water dan in de doorstromer?!
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
De genoemde 5% is een schatting en geen absoluut aantal. (anders had er wel X duizend gestaan).Oxellaar schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:42:
[...]
@Willie Wortel
Toch ben ik wel benieuwd naar die ongeschikte 95%.
Is dat puur gezien het geluid, of ook door te slechte isolatie?
[...]
In Nederland staan 7.500.000 woningen bron CBS. (ABSOLUUT AANTAL)
In Nederland heeft 2% van de woningen een warmtepomp. Bron MilieuCentraal. (SCHATTING) (en dit wordt ook wel het laaghangend fruit genoemd)
De hoeveelheid wooneenheden die WP geschikt zijn is een schatting (optelling) uit het rapport "energiegedrag in de woning" , "Aanknopingspunten voor de vermindering van het energiegebruik in de woningvoorraad" bron Ministerie van VROM (SCHATTING)
Ik twijfel sterk of dit aantal (5%) wel gehaald zou kunnen worden, dan hebben we het over aantallen ter grootte van de stad Utrecht. (300.000)
In zekere zin is een hygiëne spiraal een soort interne FWS of niet?jerh schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:36:
[...]
Ik gebruik een alternatieve manier.
Ik heb een W/W warmtepomp. In principe verwarm ik met een aanvoer van maximaal 25 graden, Ik heb een hygiene boiler van 800 liter met een bypass voor koelen. Tevens heb ik er 10m2 zonnecollectoren op aangesloten. Na de hygiene spiraal zit een elektrische doorstromer van 11 KW.
Dus a priori zou je hetzelfde effect met een buffervat op 25 °C en een FWS kunnen bereiken,
uiteraard heb je naar het FWS nog de doorstromer nodig, net als bij jouw systeem
Maar deze oplossing is waarschijnlijk een stuk duurder.
Volgens jouw opzet met de 11 kW doorstromer zou het ook, zoals hierboven beschreven, met de FWS en een buffervat lukken, of niet?Doordat het vat altijd dus op 25 graden zit, hoef ik het water maar 25 graden op te warmen, waarmee je nog een redelijke hoeveelheid sww water krijgt. Wel een DWTW voor extra rendement/besparing van warmwater gebruik.
Ik heb wel naar een FWS gekeken, maar dan moet je wel de hele boiler op temperatuur houden en dat leek mij niet rendabel. Voordeel wat ik nu heb is dat het relatief simpel is en dat ik in principe oneindig warmwater heb.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Die heb ik gezien, maar zijn max 5 liter per min, dat is weinig comfort en in mijn situatie onbruikbaarkoevlaas2 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:37:
[...]
Ja, deze zijn modulerend.
Zie: http://www.thuisbaas.nl/instant-heater-hoe-werkt-het/
1 PVoutput . Dongen NB
Die getallen die je nu noemt zullen wel kloppen.Willie Wortel schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 08:52:
[...]
De genoemde 5% is een schatting en geen absoluut aantal. (anders had er wel X duizend gestaan).
In Nederland heeft 2% van de woningen een warmtepomp. Bron MilieuCentraal. (SCHATTING) (en dit wordt ook wel het laaghangend fruit genoemd)
De hoeveelheid wooneenheden die WP geschikt zijn is een schatting (optelling) uit het rapport "energiegedrag in de woning" , "Aanknopingspunten voor de vermindering van het energiegebruik in de woningvoorraad" bron Ministerie van VROM (SCHATTING)
Ik twijfel sterk of dit aantal (5%) wel gehaald zou kunnen worden, dan hebben we het over aantallen ter grootte van de stad Utrecht. (300.000)
Alleen vraag ik niet hoe je aan het getal komt, ik vraag waarom jij zegt dat 95% van de woningen ongeschikt is.
Want als ik zie waar wij warmtepompen installeren, dat zijn geen bijzondere woningen of locaties.
Ik verwacht dat nagenoeg iedere woning met redelijk goede isolatie geschikt is, mits hoofdzakelijk voorzien van vloerverwarming.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Als er echt daadwerkelijk 300k warmtepompen in Utrecht draaien zou het dan buiten ook kouder worden in deze stad ? Ik denk van wel. In amsterdam is het altijd warmer dan elders vanwege alle slecht geïsoleerde huizen het enorme aantal hiervan.Willie Wortel schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 08:52:
[...]
De genoemde 5% is een schatting en geen absoluut aantal. (anders had er wel X duizend gestaan).
Gewoon achter je boiler aansluiten lijkt mij, dus lauwe aanvoer van boiler.fabstar81 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 08:27:
[...]
vanuit de install manuals kan ik mij herinneren dat de doorstromers gewoon op koud worden aangesloten en de warm water leiding afgesloten wordt. Toch staat er op die pagina dat ze op een ZB systeem aangesloten kunnen worden.
Hoe komt het warme water dan in de doorstromer?!
dit zou in mijn situatie wel goed uitkomen, want ik moet nog een ringleiding aanleggen welke het SWW gaat rondpompen op het moment dat de ZB op temperatuur is.
Je hebt dan alleen stroomverbruik van de paar liter koud water wat nog resideert in de warmwaterleiding. Daarna hoeft de doorstromer niks meer te doen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
En hier zit de crux.. Hoeveel huizen hebben vloerverwarming en geen warmtepomp? 50.000? (half Utrecht)Oxellaar schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:20:
[...]
Ik verwacht dat nagenoeg iedere woning met redelijk goede isolatie geschikt is, mits hoofdzakelijk voorzien van vloerverwarming.
...Er moeten dus nog 250.000 woningen omgebouwd worden (geschikt gemaakt) voor een WP wil je aan de 5% komen. Nog los van de secondaire voorwaarden van plaatsing (geluid etc) moet de eigenaar ook bereid zijn de hoge investeringskosten te financieren waarbij aangetekend moet worden dat de kosten met het huidige rekenmodel nooit terugverdient gaat worden. (gas versus electra) (bereidheid is een onderdeel van geschiktheid)
Wees eerlijk, wat kost het plaatsen van een WP in Nederland (onder NL importeur garantie) door een Nederlandse installateur inclusief het aanbrengen van vloerverwarming? Kan je nu al zeggen voor jan modaal en henk en ingrid onbetaalbaar.
Kan het allemaal verkeerd zien, en geen 5% maar 10% maar ik verzin het zelf niet, heb je de bron gegeven waar ik mijn kennis uit heb. En nu hou ik erover op, ik wil je niet verliezen als forum vriend.
zit ver veel verschil in verbruik per jaar ?
kan me voorstellen dat een koude winter of een warme zomaar 30% kan schelen?
Of is deze gelijk gebleven aan deze van de E-serie.

Ik ben aan puzzelen om back-up verwarmer (powersupply 2 circuit van MDC06G3E5) geheel niet te hoeven aanspreken met eventueel een extra platenwisselaar in retour (aanvoer WP) om deze op temperatuur te brengen/houden 20C.
(Huidige config is voor een eco-cute R744 warmte-pomp bedacht die een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur WP nodig heeft <25C)
Vanwege mijn retour voornamelijk door vloerverwarming als radiators dichtlopen terug kan zakken tot 17-20C en beperkte werking bypass ventiel icm een Pana WP*) , icm bivalent gebruik met hout-kachel (die enkel gestookt wordt als wind goed staat) en zonnecollectors die buffer die nu verwarmingskring bijvoed (spiraal door buffer), zonder nog langer gas-CV nog langer als naverwarmer in te zetten zodat aanvoer naar verwarmingsgroepen niet onder 30C zakt (ivm extra regel ISDE sinds juni)
Voor de 5kW pana monoblock is iets vergelijkbaar ook bekend (Duitstalig, Geisha=MDC05F3E5)

bron
*) Bypass-ventiel gebruik

bron
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Snap niet wat je precies wilt weten maar hij kan aan of uit worden gezet, indien aan kun je instellen vanaf welke temperatuur of na een bepaalde tijd als er blijkbaar te weinig vermogen is. Ook kun je hem inschakelen bij bepaalde buiten temperaturenDomba schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:04:
Heeft iemand al service handleiding voor Pana mono 6kW G-serie (MDC06G3E5) on-line gevonden of heeft de exacte omschrijving van de "back-up heater" control functie?
Of is deze gelijk gebleven aan deze van de E-serie.
[afbeelding]
Ik ben aan puzzelen om back-up verwarmer (powersupply 2 circuit van MDC06G3E5) geheel niet te hoeven aanspreken met eventueel een extra platenwisselaar in retour (aanvoer WP) om deze op temperatuur te brengen/houden 20C.
(Huidige config is voor een eco-cute R744 warmte-pomp bedacht die een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur WP nodig heeft <25C)
Vanwege mijn retour voornamelijk door vloerverwarming als radiators dichtlopen terug kan zakken tot 17-20C en beperkte werking bypass ventiel icm een Pana WP*) , icm bivalent gebruik met hout-kachel (die enkel gestookt wordt als wind goed staat) en zonnecollectors die buffer die nu verwarmingskring bijvoed (spiraal door buffer), zonder nog langer gas-CV nog langer als naverwarmer in te zetten zodat aanvoer naar verwarmingsgroepen niet onder 30C zakt (ivm extra regel ISDE sinds juni)
Voor de 5kW pana monoblock is iets vergelijkbaar ook bekend (Duitstalig, Geisha=MDC05F3E5)
[afbeelding]
bron
*) Bypass-ventiel gebruik
[afbeelding]
bron
1 PVoutput . Dongen NB
Wat is het nu 5% of 10 % of misschien zels wel 50 %, volgens mij verzin je maar wat ,grijpt wat getallen hutselt deze een beetje, en tovert een getal uit je hoed.Willie Wortel schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:37:
[...]
En hier zit de crux.. Hoeveel huizen hebben vloerverwarming
Kan het allemaal verkeerd zien, en geen 5% maar 10% maar ik verzin het zelf niet, heb je de bron gegeven waar ik mijn kennis uit heb. En nu hou ik erover op, ik wil je niet verliezen als forum vriend.
En gaat dit als waarheid benoemen, daar kan ik niets mee !
Bij vernieuwd inzicht zouden jullie behalve vloerverming ook woningen met converctoren (en eventueel met boosters ) relatief goekoop voor een warmtepomp geschikt kunnen maken. ( en de kosten hiervoor haal je uit de energie besparing, want bij een low temperatuur systeem heb je minder verliezen)
ik wil me eigenlijk niet in deze discussie gaan mening maar,Raolte schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:15:
p
[...]
Wat is het nu 5% of 10 % of misschien zels wel 50 %, volgens mij verzin je maar wat ,grijpt wat getallen hutselt deze een beetje, en tovert een getal uit je hoed.
En gaat dit als waarheid benoemen, daar kan ik niets mee !
Bij vernieuwd inzicht zouden jullie behalve vloerverming ook woningen met converctoren (en eventueel met boosters ) relatief goekoop voor een warmtepomp geschikt kunnen maken. ( en de kosten hiervoor haal je uit de energie besparing, want bij een low temperatuur systeem heb je minder verliezen)
meeste woning zijn vaak voorzien van T11 of T22 radiatoren zonder leidingen aan te passen kun je daar zo T33 radiatoren neer hangen ( 3 plaats 3 convectoren ) het grotere oppervlak en de constante verwarming geven dan vaak Netto toch wel genoeg output.
( eventueel stillen 140mm fans er op )
T33 radiatoren kosten geen knoop 2e hand
en voor die draadloze heb ik de wifi insteekkaart nodig en de thermostaat zelf. ok, ga ik die gelijk meebestellen uit Spanje als de prijzen gunstig zijn.koevlaas2 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 23:15:
[...]
Volgens mij geldt die 1 graden voor het bedieningspaneel uit de Ecodan, de draadloze thermostaat kan per 0,5c geregeld worden.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Het gaat om wat de minimale aanvoer temperatuur naar WP na enige tijd minimaal dient te zijn op de inlet NTC sensor WP in heat mode om compressor te beschermen tegen overbelasting, niet om vrijwillig hogere in en uit schakelen back-up verwarming, vandaar de pana Mono ook een speciale droogfunctie heeftreneeke1970 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:14:
[...]
Snap niet wat je precies wilt weten maar hij kan aan of uit worden gezet, indien aan kun je instellen vanaf welke temperatuur of na een bepaalde tijd als er blijkbaar te weinig vermogen is. Ook kun je hem inschakelen bij bepaalde buiten temperaturen
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Oké dus eigenlijk inlaat verhogen naar bv 25 graden met de backup, zal ik vanavond even kijken of daar iets van in boekje staat, maar zegt me zo niks. Droog functie heb ik gezien maar dan vallen andere functie uit meen ikDomba schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:27:
[...]
Het gaat om wat de minimale aanvoer temperatuur naar WP na enige tijd minimaal dient te zijn op de inlet NTC sensor WP in heat mode om compressor te beschermen tegen overbelasting, niet om vrijwillig hogere in en uit schakelen back-up verwarming, vandaar de pana Mono ook een speciale droogfunctie heeft
Maar uit kan hij altijd, hij heeft een eigen automaat.....
[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 18-08-2016 11:48 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad, en al moet je tien jaga neer hangen voor 300 het stuk, maakt toch niet uit op een wp van 7000 volgens nl installatie normen. Ieder huis is geschikt, zijn zelfs speciale wp die tot 60 graden kunnen dus ieder huis is warm te krijgen (rendabel is wat anders )Wodan89 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:18:
[...]
ik wil me eigenlijk niet in deze discussie gaan mening maar,
meeste woning zijn vaak voorzien van T11 of T22 radiatoren zonder leidingen aan te passen kun je daar zo T33 radiatoren neer hangen ( 3 plaats 3 convectoren ) het grotere oppervlak en de constante verwarming geven dan vaak Netto toch wel genoeg output.
( eventueel stillen 140mm fans er op )
T33 radiatoren kosten geen knoop 2e hand
1 PVoutput . Dongen NB
Ik wil dan niet de back-up verwarming gebruiken, maar kijken of ik een platenwisselaar kan voeden vanuit de buffer met een thermische kraan regeling, een andere mogelijkheid is natuurlijk een mengventiel vast of variabel die helemaal naar beneden te regelen is tot 18-21C die geschikt is voor 1,5-3m3/uur (alleen nog niet gevonden).reneeke1970 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:32:
[...]
Oké dus eigenlijk inlaat verhogen naar bv 25 graden met de backup, zal ik vanavond even kijken of daar iets van in boekje staat, maar zegt me zo niks. Droog functie heb ik gezien maar dan vallen andere functie uit meen ik
Helpt ook bij geen warmtevraag van WP als pomp elk uur paar minuten loopt voor "anti-freeze" bescheming bij lage buiten temperatuur.
Hij heeft zelf ook een anti Vries stand.Domba schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:48:
[...]
Ik wil dan niet de back-up verwarming gebruiken, maar kijken of ik een platenwisselaar kan voeden vanuit de buffer met een thermische kraan regeling, een andere mogelijkheid is natuurlijk een mengventiel vast of variabel die helemaal naar beneden te regelen is tot 18-21C die geschikt is voor 1,5-3m3/uur (alleen nog niet gevonden).
Helpt ook bij geen warmtevraag van WP als pomp elk uur paar minuten loopt voor "anti-freeze" bescheming bij lage buiten temperatuur.
En ook mogelijkheid om extern apparaat als backup te gebruiken, maar niet op de retour temperatuur denk.
Maar dan zet je toch gewoon temperatuur relais op de retour leiding die pomp of klep aanstuurt
1 PVoutput . Dongen NB
Er zijn meerdere oplossingen te bedenken, maar vraag blijft of deze bescherming regeling gelijk gebleven is of nog licht verandert tussen E-serie (compressor uit als buitentemp <10oC & inlet NTC<18oC na 29min) en de G-serie.reneeke1970 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:52:
[...]
Hij heeft zelf ook een anti vries stand.
En ook mogelijkheid om extern apparaat als backup te gebruiken, maar niet op de retour temperatuur denk.
Maar dan zet je toch gewoon temperatuur relais op de retour leiding die pomp of klep aanstuurt
Deze Duitse installatie gebruikt een mengventiel om retour naar inlaat 5kW pana monoblock WP op 23oC te houden,
Mijn schema zal waarschijnlijk iets afwijken omdat ik eventueel nog een 2e WP in semi-cascade overweeg (beslissing eind oktober).
In September/Oktober is er misschien mogelijkheid om te testen, maar voorlopig komt nachttemperatuur niet onder 10oC
Lijkt me onwaarschijnlijk want de warmte energie circuleert bij warmtepompen alleen, wordt niet vernietigd. Bovendien waait de wind wanneer aanwezig koude lucht wanneer aanwezig ook nog de stad uit.koevlaas2 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:31:
[...]
Als er echt daadwerkelijk 300k warmtepompen in Utrecht draaien zou het dan buiten ook kouder worden in deze stad ? Ik denk van wel. In amsterdam is het altijd warmer dan elders vanwege alle slecht geïsoleerde huizen het enorme aantal hiervan.
[ Voor 10% gewijzigd door Jan Treur op 18-08-2016 13:56 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Die van mij gaat binnenkort zijn vierde stookseizoen in. Jaarkosten voor verwarmen en warm water zijn nu minder dan de helft van voorheen. Over de afgelopen drie jaren weinig verschillen.Wodan89 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:42:
heeft hier iemand al meer dan 3 jaar een lucht water WP draaien?
zit ver veel verschil in verbruik per jaar ?
kan me voorstellen dat een koude winter of een warme zomaar 30% kan schelen?
[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 18-08-2016 14:02 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Hoe groot is de inlaat op de verdeler? Ik heb zelf 28mm en 22mm gemengd.Grolsch schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:38:
Is er ook ergens een richtlijn welke leidingdiameters te gebruiken (Vanaf hydrobox tm vloerverwarmingverdelers)
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Naar mijn mening 28mm tot de eerste verdeler.Grolsch schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:38:
Is er ook ergens een richtlijn welke leidingdiameters te gebruiken (Vanaf hydrobox tm vloerverwarmingverdelers)
Nu gaan hier straks nog wat mensen zeggen dat 22mm ook wel wil.
Klopt ook maar je hebt gedurende 20? Jaar meer elektrisch pompvermogen nodig voor je circulatie pomp en mogelijk minder flow..
Een leiding kan je nog altijd knijpen. Vergroten word lastig
Vloeistof snelheid in 22 is bijna 2x zo hoog als bij 28...
Bovendien de meerprijs van een stuk 28 is te verwaarlozen op de hele installatie.
Als hobbist gebruik ik deze als vuistregel en niet onder 0,3m/s vanwege vuilafzetting of boven 1m/s vanwege geluid.Grolsch schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:38:
Dat moet haast wel, al is het maar omdat het elektriciteitsnet in de huidige staat direct uitvalt met zo veel extra belasting (niemand kan meer stoken, alles wordt koud)koevlaas2 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:31:
[...]
Als er echt daadwerkelijk 300k warmtepompen in Utrecht draaien zou het dan buiten ook kouder worden in deze stad ?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Volgens de handleiding zitten op model ERSC-VM2C (welke ik nodig zou hebben icm met PUHZ-SHW112Y ) 28mm/Knel, dus dan ook met 28mm leidingen naar de 3-weg klep gaan.Appie Heijn schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:00:
[...]
Hoe groot is de inlaat op de verdeler? Ik heb zelf 28mm en 22mm gemengd.
Van de 3-weg klep naar optie A - boilervat dan ook 28mm, net zoals de retour van boilervat naar retour Hydrobox
Van de 3-weg klep naar optie B - buffervat dan ook 28mm, net zoals de retour van buffervat naar retour Hydrobx.
Zou ik dan ook 28mm moeten (kunnen) gebruiken om naar de (minimaal 2) vloerverwarmingverdelers te gaan
Ik heb de binnenunit even open gemaakt en gekeken, ik heb dezelfde pomp als jou.Wodan89 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 00:12:
[...]
Bij mij zit er een grundfos ump2 15-75 4-70watt je zou deze kunnen vervangen door een iets zuinigere ump3 15-75 max 60w
Nou, dan is het goed zo.
Intern is deze trouwens 22mm, waarschijnlijk om installaties met veel hoeken en bochten toch een aardige flow te kunnen bewerkstelligen zijn de uit- en ingang 28mm. Zelf heb ik 25 mm flexibele pijp (dn20) wat ik ervoor ga gebruiken.Grolsch schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:01:
[...]
Volgens de handleiding zitten op model ERSC-VM2C (welke ik nodig zou hebben icm met PUHZ-SHW112Y ) 28mm/Knel, dus dan ook met 28mm leidingen naar de 3-weg klep gaan.
Van de 3-weg klep naar optie A - boilervat dan ook 28mm, net zoals de retour van boilervat naar retour Hydrobox
Van de 3-weg klep naar optie B - buffervat dan ook 28mm, net zoals de retour van buffervat naar retour Hydrobx.
Zou ik dan ook 28mm moeten (kunnen) gebruiken om naar de (minimaal 2) vloerverwarmingverdelers te gaan
Zou ik ook de DN32 3weg klep nemen, de 'standaard' klep is namelijk dn20.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 18-08-2016 16:32 ]
Volgens mij hebben de meeste recente verdelers met een groter aantal groepen een aansluiting van 1". 1" staat gelijk aan 28mm. Groter hoeft niet maar kleiner zou ik ook niet doen, al het andere is tenslotte ook 28mm[b][message=48017029,noline]Grolsch schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:01
Wat voor verdelers neem je?
[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 18-08-2016 16:37 ]
ik denk dat als je de verdelers voed met 28mm je geen apart pomp meer op je verdelers nodig hebtGrolsch schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:01:
[...]
Volgens de handleiding zitten op model ERSC-VM2C (welke ik nodig zou hebben icm met PUHZ-SHW112Y ) 28mm/Knel, dus dan ook met 28mm leidingen naar de 3-weg klep gaan.
ik zou als systeem pomp wel gaan voor een wilo yonos pico 25/1-6 ipv een grundfos alpha 2
de wilo kun je namelijk traploos instellen op delta P, de grundfos heeft hier 2 vast ingestelde waarde voor.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik heb nog geen keuze gemaakt m.b.t. de verdelers, dus alle opties staan nog open, en alle tips zijn welkomAppie Heijn schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:36:
[...]
Volgens mij hebben de meeste recente verdelers met een groter aantal groepen een aansluiting van 1". 1" staat gelijk aan 28mm. Groter hoeft niet maar kleiner zou ik ook niet doen, al het andere is tenslotte ook 28mm
Wat voor verdelers neem je?
tnx voor de tip, zal het bekijken !Wodan89 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:50:
[...]
ik denk dat als je de verdelers voed met 28mm je geen apart pomp meer op je verdelers nodig hebt![]()
ik zou als systeem pomp wel gaan voor een wilo yonos pico 25/1-6 ipv een grundfos alpha 2
de wilo kun je namelijk traploos instellen op delta P, de grundfos heeft hier 2 vast ingestelde waarde voor.
Ik heb deze verdeler, met 2 bijpassende kogel kranen met temperatuur meter er in.Wodan89 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:50:
[...]
ik denk dat als je de verdelers voed met 28mm je geen apart pomp meer op je verdelers nodig hebt![]()
https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html
Mooi spul en zonder pomp
Met 25mm Rautitan kunststof hoofdleiding naar de verdelers
https://www.rehau.com/nl-...nkwater-verwarming-en-gas
Dat weer allemaal geisoleerd met een goede kwaliteit isolatie van de TU.
EUR 275 voor een pomp. Hij doet max 40 watt. Vergelijkbaar minder rendabel type doet waarschijnlijk 75 watt. je spaart dus 35 watt.Wodan89 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:50:
[...]
Om dit terug te verdienen moet de pomp:
275 eur = 0,18 cent * uren * 0,035
uren = 43650 = 1818 dagen
mijn installatie heeft vorig jaar 4500 draaiuren gemaakt. Buiten deze draaiuren zorgt mijn z-wave systeem ervoor dat de pomp uitstaat en wekelijks draait hij ff 2 min. m.a.w. de terugverdientijd = 43650 / 4500 = 9,7 jaar. Ik wacht dus wel tot mijn oude circulatiepomp versleten is
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Als je goed zoekt op internet heb je hem voor 170edeveldonk schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 19:55:
[...]
EUR 275 voor een pomp. Hij doet max 40 watt. Vergelijkbaar minder rendabel type doet waarschijnlijk 75 watt. je spaart dus 35 watt.
mijn installatie heeft vorig jaar 4500 draaiuren gemaakt. Buiten deze draaiuren zorgt mijn z-wave systeem ervoor dat de pomp uitstaat en wekelijks draait hij ff 2 min. m.a.w. de terugverdientijd = 43650 / 4500 = 9,7 jaar. Ik wacht dus wel tot mijn oude circulatiepomp versleten is
Wie zegt dat je dit ook daadwerkelijk veel gaat 'besparen', misschien is in de praktijk het verschil maar 10 W afhankelijk van je pompstand.develdonk schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 19:55:
[...]
EUR 275 voor een pomp. Hij doet max 40 watt. Vergelijkbaar minder rendabel type doet waarschijnlijk 75 watt. je spaart dus 35 watt.
Dat was precies mijn boodschap: dit soort pompen zijn leuke marketing en klinken leuk maar zelfs voor EUR 175 is het veel te duur tenzij je er toch 1 moet kopen. Ik probeer de lezers van het forum dus weer van stukje feitelijke informatie te voorzien voordat iedereen zo'n ding besteld.koevlaas2 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 20:07:
[...]
Wie zegt dat je dit ook daadwerkelijk veel gaat 'besparen', misschien is in de praktijk het verschil maar 10 W afhankelijk van je pompstand.
Als je met "normale" waardes rekent zul je zien dat het verschil in watts veel kleiner is en wellicht is de pomp dan eur 175 en de draaiuren bij goed gedimensioneerd systeem zijn ook veel lager dus per saldo is de tvt nog langer. zelfs als je dus eea nieuw aanschaft kan het zomaar zo zijn dat je het nooit terugverdient tov een oudere minder energiezuinige variant...
in 2016: 7.641K woningen volgens cbs
dit betekend dus +/- 700.000 nieuwbouwwoningen (cbs geeft 673+40=713K woningen gebouwd tussen 2005-2016 in 2016 dus dit klopt wel ongeveer).
in 2014 waren er ongeveer 56% eigen woningen (dus geen huurwoning) bron:cbs
Dit betekend m.i. dat er minimaal 700.000 * 56%= 392.000 woningen geschikt zijn voor een warmtepomp (vanaf 2002 was de EPC eis 1,0 en vanaf 2006 0,8) en dan reken ik dus enkel en alleen met eigen woningen.
Als we ervan uitgaan dat een aantal huurwoningen ook nog geschikt zijn dan verdubbeld dit getal zomaar. Dus om maar te zeggen dat een heel klein aantal woningen geschikt is voor een warmtepomp vind ik persoonlijk niet correct obv mijn eigen praktijkervaringen. (en renovatie zit hier dus ook nog niet in)
gisteren contact gehad met Thercon. Je moet hem bij Thermonoord of plieger bestellen. Zij distribueren hem. Ben nog ff aan het zoeken naar iemand met leuk kortingspercentage bij thermonoord. Oude werkgever helaas failliet dus nu mis ik mijn kortingNo Hands schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 18:17:
Mooie oplossing voor diegene die bang zijn voor het geluid van de buitenunit http://www.climeleon.com/en/
Daar kun je het wel meevergelijken.dunklefaser schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 08:56:
[...]
In zekere zin is een hygiëne spiraal een soort interne FWS of niet?
Dus a priori zou je hetzelfde effect met een buffervat op 25 °C en een FWS kunnen bereiken,
uiteraard heb je naar het FWS nog de doorstromer nodig, net als bij jouw systeem
Maar deze oplossing is waarschijnlijk een stuk duurder.
[...]
Volgens jouw opzet met de 11 kW doorstromer zou het ook, zoals hierboven beschreven, met de FWS en een buffervat lukken, of niet?
http://hellmann-behaelterbau.de/index.php?id=83
en ik heb daar de fw90 in. De output is bijna gelijk aan temperatuur van het vat.
Je kunt achter je FWS idd een doorstromer hangen. Lijkt me veel efficienter dan de boiler opwarmen op hogere temperaturen. Ik haal hier ongeveer 10l/minuut op 11 kW, heb hem nog niet hoger gezet (kan ook 13 en 15kW aan via dipswitches).
develdonk,develdonk schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 20:28:
in 2006: 6.912K woningen volgens cbs
in 2016: 7.641K woningen volgens cbs
dit betekend dus +/- 700.000 nieuwbouwwoningen (cbs geeft 673+40=713K woningen gebouwd tussen 2005-2016 in 2016 dus dit klopt wel ongeveer).
in 2014 waren er ongeveer 56% eigen woningen (dus geen huurwoning) bron:cbs
Dit betekend m.i. dat er minimaal 700.000 * 56%= 392.000 woningen geschikt zijn voor een warmtepomp (vanaf 2002 was de EPC eis 1,0 en vanaf 2006 0,8) en dan reken ik dus enkel en alleen met eigen woningen.
Als we ervan uitgaan dat een aantal huurwoningen ook nog geschikt zijn dan verdubbeld dit getal zomaar. Dus om maar te zeggen dat een heel klein aantal woningen geschikt is voor een warmtepomp vind ik persoonlijk niet correct obv mijn eigen praktijkervaringen. (en renovatie zit hier dus ook nog niet in)
Om je stelling te onderbouwen, hier het volledige lijstje van het cbs verleende vergunningen en afgebouwde huizen. Tuurlijk heb ik die gegevens voor je.
klik:

Huur, koop en oppervlakte:

woningvoorraad eengezinswoningen en appartementen (meergezins)

[ Voor 15% gewijzigd door Willie Wortel op 19-08-2016 08:41 ]
Wat is het gemiddelde temperatuurverschil, met welke buffertemp? Ik zit nog steeds te twijfelen tussen hygiëne en friwa, beide in combi met doorstromer.jerh schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 20:51:
[...]
Daar kun je het wel meevergelijken.
en ik heb daar de fw90 in. De output is bijna gelijk aan temperatuur van het vat.
Je kunt achter je FWS idd een doorstromer hangen. Lijkt me veel efficienter dan de boiler opwarmen op hogere temperaturen. Ik haal hier ongeveer 10l/minuut op 11 kW, heb hem nog niet hoger gezet (kan ook 13 en 15kW aan via dipswitches).
Mijn 400 liter geeft drie graden verschil, oppervlak 6.2m2 spiraalLittleTycoon schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:40:
[...]
Wat is het gemiddelde temperatuurverschil, met welke buffertemp? Ik zit nog steeds te twijfelen tussen hygiëne en friwa, beide in combi met doorstromer.
1 PVoutput . Dongen NB
iets minder dan een graad. Maakt niet zoveel uit wat de temp in het vat is.LittleTycoon schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:40:
[...]
Wat is het gemiddelde temperatuurverschil, met welke buffertemp? Ik zit nog steeds te twijfelen tussen hygiëne en friwa, beide in combi met doorstromer.
Waarom een doorstromer? hoeveel water heb je nodig? Ik zou de doorstromer nog even weglaten, misschien wel zo plaatsen dat t ooit ogelijk is.LittleTycoon schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:40:
[...]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Max 20-25 liter/min denk ik nodig te hebben (regendouche, 's ochtends ca. 25 min douchen en 's avonds ook), wel douche wtw. Verwarming buffervat via wp (weet nog niet of via spiraal vs direct in het vat meest handige is, wil wel gelaagdheid in het vat). Buffervat liefst 500- 600 liter die ik graag op tussen 45-50 zou houden in het sww deel, zo'n 2/3 van totale vat hopelijkAndre1973 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 23:03:
[...]
Waarom een doorstromer? hoeveel water heb je nodig? Ik zou de doorstromer nog even weglaten, misschien wel zo plaatsen dat t ooit ogelijk is.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Dat is ongeveer aaneengesloten, 2-3 personen direct achter elkaar.Andre1973 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 00:04:
Is dat 25 min aaneengesloten? Bij ons is de boiler nu in de zomer weer rap op temperatuur na een keer douchen. nog even kijken hoe da straks in de winter gaat
douche wtw staat nog wel op n verlanglijstje, maar nog niet bovenaan, dat zal ook gerust gaan helpen.
Jij hebt ook 9 kW op 150 liter, dat is 1000 pk in een mini leggen.Andre1973 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 00:25:
Tja, ik vertrek meestal op tijd, en mijn meissie werkt vanuit huis, die kan vaak wat later starten en daar zit dus vaak wel wat tijd tussen. Maar wij waren verbaasd hoe snel hij weer op temperatuur was.
douche wtw staat nog wel op n verlanglijstje, maar nog niet bovenaan, dat zal ook gerust gaan helpen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik warm nu mijn vat één keer per dag op en kan daarmee kantje boord drie keer douche. Alleen slechts de helft van jou met 12 liter per min. Ik heb 400 liter op 50 graden. Dus met 20 liter per min ga jij dat niet redden.LittleTycoon schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 00:17:
[...]
Dat is ongeveer aaneengesloten, 2-3 personen direct achter elkaar.
Dus jij hebt extra na verwarming nodig bij derde douche beurt denk ik.
Mijn 6 kW doet er 50 min over om weer terug op temperatuur te krijgen dus tijdens douche bij verwarmen is ook te traag tenzij je dubbel vermogen hebt
1 PVoutput . Dongen NB
Niet heel lang getest, misschien 20 min maar dan zou je toch wat moeten merken of werkt dat niet zonder fans die door de radiatoren blaast?
Iemand ervaring mee?
Overigens kun je met een watertemperatuur van 10 graden condensproblemen verwachten, omdat je dan onder het dauwpunt komt. Aanbeveling is niet lager te gaan dan 18 graden met het water.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 19-08-2016 09:28 ]
Heb je misschien ook een prijsindicatie van het kleinste model - 500 liter - als ik me niet vergis.jerh schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 20:51:
[...]
Daar kun je het wel meevergelijken.
Voor mijn toekomstige L/W wp situatie is ook de 500 liter versie waarschijnlijk 2 x te groot.
Ik zou dan eerder kiezen voor een extra geïsoleerd buffervat met ca. 200 liter alleen voor sww op max. 45 - 50 °C met een mini FWS.
Mijn actuele sww behoefte @40 °C is namelijk hooguit 2 x douchen (2 x 45 liter/10 min) achter elkaar per dag. - Dit zou de mini FWS met het beoogde temperatuurregime moeten kunnen trekken.
Maar als de oplossing met het 500 liter buffer/boilervat met de fw90 Cu-wtw qua prijsstelling interessant is, wie weet. Hoe dit dan eventueel op zolder te plaatsen is een andere bouwplaats

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik kan kiezen tussen een constante water temperatuur of op de thermostaat, ik vermoed dat hij op de laatste stond en daardoor zo snel mogelijk naar de ingestelde 20 graden wil.
Convector heeft fans nodig dus, en een vloer zou dus moeten kunnen al duurt dat lang natuurlijk.
Ik twijfel zelf ook nog, 1 pomp met 2 verdelers eraan, is dit regeltechnisch een beetje te doen? Daarbij heb je dan wel een erg forse pomp nodig denk ik. Ik weet niet hoeveel zones er in totaal komen bij Grolsch? Bij die kennis van mij komen er beneden 16 groepen en boven 12-14 groepen(opvoerhoogte 3mtr)Wodan89 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:50:
[...]
Is het niet gewoon safer om 2 actieve verdelers met een ingebouwde pomp te nemen?
En als ik mij niet vergis wil Grolsch zoneregeling?
Dan is er eigenlijk maar 1 echt beste keuze.(lees dit niet als de rest is slecht)
Wellicht is "maar" 12 groepen een nadeeltje
Voor koeling ook niet de beste keuze met RVS als materiaal, kunststof zou beter zijn geweest.
http://www.imi-hydronic.c...armingverdelers/Dynacon1/
Ja, dat gaat langzaam. Zorgen dat het in de vroege ochtend door ventilatie afgekoeld is en dan op tijd het koelen aanzetten dus, voordat de temperatuur al erg opgelopen is.Rol-Co schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:17:
Dat dauwpunt had ik begrepen inderdaad, waarom hij naar 10 graden ging was mij ook nog niet duidelijk maar zal een setting zijn.
Ik kan kiezen tussen een constante water temperatuur of op de thermostaat, ik vermoed dat hij op de laatste stond en daardoor zo snel mogelijk naar de ingestelde 20 graden wil.
Convector heeft fans nodig dus, en een vloer zou dus moeten kunnen al duurt dat lang natuurlijk.
Ik gebruik een actieve pomp per etage (ergens tussen 20-25 groepen in totaal) en werkt wel handig voor het inregelen. vwb betreft energiebesparing natuurlijk minder... maar zoals gezegd. TVT is belangrijk maar comfort ook...Appie Heijn schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:59:
[...]
Ik twijfel zelf ook nog, 1 pomp met 2 verdelers eraan, is dit regeltechnisch een beetje te doen? Daarbij heb je dan wel een erg forse pomp nodig denk ik. Ik weet niet hoeveel zones er in totaal komen bij Grolsch? Bij die kennis van mij komen er beneden 16 groepen en boven 12-14 groepen(opvoerhoogte 3mtr)
Is het niet gewoon safer om 2 actieve verdelers met een ingebouwde pomp te nemen?
Dan is er eigenlijk maar 1 echt beste keuze.(lees dit niet als de rest is slecht)
Voor koeling ook niet de beste keuze met RVS als materiaal, kunststof zou beter zijn geweest.
Ik krijg ook rond de 20 á 25 groepen totaal (BGG + 1e verdieping).Appie Heijn schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:59:
[...]
Ik twijfel zelf ook nog, 1 pomp met 2 verdelers eraan, is dit regeltechnisch een beetje te doen? Daarbij heb je dan wel een erg forse pomp nodig denk ik. Ik weet niet hoeveel zones er in totaal komen bij Grolsch? Bij die kennis van mij komen er beneden 16 groepen en boven 12-14 groepen(opvoerhoogte 3mtr)
Ik ga inderdaad wel zoneregeling toepassen.
Waarom zou je 2 pompen willen hebben
Bij mij op de zaak hebben we het gehele kantoor (2 verdiepingen, totaal 15 kantoren met 40 radiatoren) ook gewoon achter 1 pomp zitten.
De pomp werkt op Delta P (druk), en een juist gedimensioneerde pomp moet dit allemaal goed aankunnen volgens mij.
@Develdonk, wat werkt er comfortverhogend aan 2 pompen
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 19-08-2016 14:28 ]
De door jou gelinkte verdeler is denk ik wel erg makkelijk om in te regelen omdat als je een zone knijpt je niet de rest beinvloed.Appie Heijn schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:59:
[...]
Wel heb je denk ik dan direct een issue omdat de pomp een andere snelheid moet krijgen omdat je dan minder water absoluut nodig hebt. Tenminste dat doet de demo video van die Heimeier dynacon mij geloven:
Duits:
Of bouwt een pomp simpelweg druk op en wordt die in de aanvoerkant voor zo'n verdeler dan hoger als je een zone dicht draait ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dus dan regelt de pomp zelf terug als de druk aan uitgaandekant oploopt ?Grolsch schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:30:
Juist, dat is nu net het voordeel van een druk gestuurde/geregelde pomp jacovn
Voor die heimeier verdeler leveren ze ook:
Aansluitkit 5 regelaar met vaste waarde voor regeling van de aanvoer temperatuur
met hoog rendement pomp type: Grundfos Alpha 2 15 -60 130, thermostatische afsluiter met aanlegvoeler en elektrische maximaal thermostaat 230V, 15A. Minimum installatiediepte verdelerkasten: 125 mm

Is die wellicht bedoeld als je een cv circuit met hoge water temperatuur hebt en je vloerverwarming wilt gebruiken ?
[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 19-08-2016 14:38 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Heb jij alle groepen op max aanbevolen lengte, in die woonboerderij gaat met 20mm buis gebruiken.develdonk schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:20:
[...]
Ik gebruik een actieve pomp per etage (ergens tussen 20-25 groepen in totaal) en werkt wel handig voor het inregelen. vwb betreft energiebesparing natuurlijk minder... maar zoals gezegd. TVT is belangrijk maar comfort ook...
a
Willen niet perse maar als je gewoon 1 verdeler voor boven hebt en 1 voor begane grond dan trek je het denk ik niet meer met een 60 pompje.Grolsch schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:27:
[...]
Ik krijg ook rond de 20 á 25 groepen totaal (BGG + 1e verdieping).
Bij mij op de zaak hebben we het gehele kantoor (2 verdiepingen, totaal 15 kantoren met 40 radiatoren) ook gewoon achter 1 pomp zitten.
De pomp werkt op Delta P (druk), en een juist gedimensioneerde pomp moet dit allemaal goed aankunnen volgens mij.
Hoe goed zo'n Delta P geregelde pomp werkt durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee.
Je kan ook 2 normale pompen parallel schakelen, voordeel 2 standaard pompen dus normale prijzenGrolsch schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:27:
[...]
Ik krijg ook rond de 20 á 25 groepen totaal (BGG + 1e verdieping).
+ meer bedrijfszekerheid.
als je een verdeler neemt met een pomp ga je volgens mij altijd bijmengen, dat lijkt me ongewenst
nog over het aansluiten van het buffervat
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
Als je deze aansluit als methode C, een klep richting het buffervat, kan er voor zorgen dat je installatie door kan draaien als er 1 pomp defect mocht raken
[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 19-08-2016 15:44 ]
Die van oventrop kan je ook onafhankelijk van elkaar stellen, met flow meters er op.
Verder zijn ze identiek.
Ik douche hier ook 1x 10 minuten per dag met 60 a 70 ltrdunklefaser schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:14:
[...]
Heb je misschien ook een prijsindicatie van het kleinste model - 500 liter - als ik me niet vergis.
Voor mijn toekomstige L/W wp situatie is ook de 500 liter versie waarschijnlijk 2 x te groot.
Ik zou dan eerder kiezen voor een extra geïsoleerd buffervat met ca. 200 liter alleen voor sww op max. 45 - 50 °C met een mini FWS.
Mijn actuele sww behoefte @40 °C is namelijk hooguit 2 x douchen (2 x 45 liter/10 min) achter elkaar per dag. - Dit zou de mini FWS met het beoogde temperatuurregime moeten kunnen trekken.
Maar als de oplossing met het 500 liter buffer/boilervat met de fw90 Cu-wtw qua prijsstelling interessant is, wie weet. Hoe dit dan eventueel op zolder te plaatsen is een andere bouwplaats
Toch heb ik voor een 450 ltr rvs cv vat gekozen met 3 doorstroomspiralen met tapwater op een 5 kW WP icm een naverwarmer (en douche wtw).
Dit ivm salderen en dat ik de wp 'snachts zoveel mogelijk uit wil hebben (temperatuur is dan lager +salderen)
Dus dan circuleert de vloerverwarming door het buffervat.
Prijzen van een hellmann vind je hier.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2016 18:31 ]
Ivm grolsch z'n wens betreffende zoneregeling.Rol-Co schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:42:
Die groepen van de vloer is 1x instellen en klaar toch? Waarom zou je die ook onafhankelijk willen zetten?
Die van oventrop kan je ook onafhankelijk van elkaar stellen, met flow meters er op.
Verder zijn ze identiek.
Buis hart op hart 10 cm is dan snel 8 meter lengte op 1 m2.
Zag op vloerverwarming sites dat ze van 10 m2 per zone uit gaan, dus max 100 meter buis waarschijnlijk.
Voor woonkamer van 4x8 meter heb je dan inderdaad al 3 nodig.
Huis wat wij op oog hebben is 96 m2 per verdieping (BG, 1 hoog en 2 hoog)
Grofweg zou dat 30 zones opleveren.
Kun je dat met 1 pomp doen ?
Of is de gestelde oplossing met een pomp per verdieping beter ? (Ik las confortabeler)
Als de pomp zwaar genoeg is wel. Maar dan kom je vaak uit bij zwaardere modellen met een in verhouding hoge prijs. Je kan er ook voor kiezen om er 2 parallel te plaatsen. dan kun je met 2 normale pompen toe, bovendien is de bedrijfszekerheid ook hogerjacovn schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 05:36:
Ik snap eindelijk waarom je zo veeel groepen voor de vloerverwarming nodig hebt 🙈
Zag op vloerverwarming sites dat ze van 10 m2 per zone uit gaan, dus max 100 meter buis waarschijnlijk.
Of is de gestelde oplossing met een pomp per verdieping beter ? (Ik las confortabeler)
Zone regeling met LTV, trage vloer en een warmtepomp..... Iets zegt me dat dat niet veel zin heeft.Appie Heijn schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:37:
[...]
Ivm grolsch z'n wens betreffende zoneregeling.
Maar just a thought , geen ondebouwing
jacovn is schreef comfortabeler omdat je beter kan inregelen. Ik heb hier 1 stamleiding die van begane grond loopt tot aan zolder. op deze stamleiding zit de warmtepomp aangesloten. Omdat je per verdieping een pomp hebt en elke groep kan inregelen kun je alle (flow) zo inregelen als je zelf wilt en dus bepalen hoe warm het in een vertrek wordt.jacovn schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 05:36:
Ik snap eindelijk waarom je zo veeel groepen voor de vloerverwarming nodig hebt 🙈
Ik ben voorstander om je systeem 1 keer in te regelen met een warmtepomp dmv een infrarood thermometer (www.dx.com eur25)
zoneregeling in combinatie met warmtepomp ben ik minder fan van (buiten het feit dat ik het eigenlijk meer iets vind voor mensen die geen zin/tijd hebben hun systeem in te regelen). ten eerste is het een erg duur systeem waarbij het in mijn ogen dus goedkoper is de ruimte simpelweg gewoon te verwarmen want dat is goedkoper en ten tweede draait een warmtepomp uren op een rij op idealiter 40-50%. je wilt dan volgens mij helemaal niet dat er constant zone's open en dicht gaan je wilt het 1 keer goed inregelen en ervoor zorgen dat het dan werkt... het is geen ketel die ff 30kw je leidingen inpompt die je vervolgens met wat zone's de warmte daar brengt waar het nodig is... Los nog even van de traagheid van vloerverwarming waardoor het sowieso nooit een goed systeem gaat worden...
wel zou ik bij een nieuw systeem ook flowregelaars op mijn verdeler willen hebben. thermometers zijn minder nodig want dat kun je met je infrarood thermom. doen. (ik heb overigens gewoon nog de stalen verdelers die bijmengen boven de 50 graden, werken ook prima met warmtepomp, koelen nog niet geprobeerd maar dat kan wel condens problemen opleveren denk ik)
Tot slot hoop ik dat in de winter iedereen zijn cop's gaat posten om te kijken wat nu echt de goede oplossing is dus wel/geen buffervat, wel/geen ltv verdelers, etc.Er vinden een hoop technische discussies plaats maar vorige winter waren er pakweg 3 mensen die COP waardes posten.
in mijn ogen zijn er maar aantal dingen belangrijk:
-vloerverwarming h-o-h 10 cm (1m2 haal je niet door je aanvoerleiding en afvoerleiding) om zo een hele lage aanvoertemp te realiseren door hoog afgitecapaciteit
-min dn20 aanvoer en retour leidingen (ik heb hier alles uitgevoerd in DN20, werkt prima)
-goede mogelijkheden om op precieze manier je warmte te distribueren (dus mogelijkheid om zone's te knijpen en circulatiepomp in te stellen)
-minder geliefde opmerking: Al het andere zoals buffervat zijn m.i. onnodig
-mijn sCOP vorige winter: 4,126
edit zoneregeling duur? laten we ff rekenen:
laten we met zoneregeling ervan uit gaan dat je op een warmtepompverbruik van 3000kwh 20% bespaart. Dit is dan 600kwh tegen 17 cent = 102 eur. een beetje zoneregeling gaat zo richting 1500-2000 euro afhankelijk van je aantal groepen. dan kun je dus kiezen 20 jaar je vertrekken enkel te verwarmen die je gebruikt of 20 jaar gewoonweg alles verwarmen omdat dat net zo duur is en toch wel comfortabeler (immers alles is gewoon warm)... (ervan uitgaande dat de zoneregeling 20 jaar overleeft...) ik zou het wel weten.
en wat zou dan wel werken:
koop een z-wave domotica systeem en per etage een elektrische klep en thermometer sensoren. installeer de hele handel en installeer voor elke verdeler een elektrische klep. je laat de elektrische klep schakelen volgens z-wave op de temp in de kamervertrekken. je stelt eea zo in dat je max 2 van de 3 etage's kan afsluiten. vervolgens sluit je je warmtepomp ook aan op je domotica systeem zodat deze verantwoordelijk wordt voor het in en uitschakelen van je verwarming. eea kun je nu monitoren via je pc en iphone, doet meer dan een zoneregeling systeem en kan tegelijkertijd als bewakingssyteem werken en kan obv weather forecasts van de dag erna of windsnelheden ook rekening houden met factoren die een thermosstaat niet kan meten... daarnaast laat je eventuele verdelerpompen pas in of uitschakelen wanneer z-wave dit zegt ipv zo'n thermometer op je leiding te plakken voor het aan en uitzetten van je verdelers...
[ Voor 20% gewijzigd door develdonk op 20-08-2016 08:50 ]
Ik heb dat hier idd niet gedaan, gewoon alle verdiepingen vv en geen zoneregeling, Gaat prima. Hele huis is op een temperatuur.Rol-Co schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 07:50:
[...]
Zone regeling met LTV, trage vloer en een warmtepomp..... Iets zegt me dat dat niet veel zin heeft.
Maar just a thought , geen ondebouwing
Slaapkamer raam open, badkamer extra ir plaat.
Een graad verhogen qua temparatuur duurt een eeuwigheid, dus ik zie geen lol van een zoneregeling, behalve een zone helemaal niet verwarmen/koelen. In de zomer draai ik voor het koelen de badkamer op de verdeler gewoon dicht.
Dat moet dan wel onnodig verwarmen zijn voor een dag of zoiets, en liefst nog dat je dat van te voren weet. Een vloer blijft zomaar een dag op temperatuur en duurt ook weer een dag voordat hij goed op temperatuur is.Appie Heijn schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 08:24:
Idd op papier niet de meest "logische combi" maar kan Grolsch wel begrijpen dat wanneer je veel wisselend gebruik hebt van vertrekken, dst je onnodig verwarmen wil voorkomen.
vergeet ook niet dat je dan koude en warme vertrekken aangrenzend maakt.
Ik vergelijk het altijd met steengrillen, duurt even voordat je kan beginnen met bakken, eenmaal op temperatuur heb je weinig nodig om te blijven bakken en als je klaar bent met bakken blijft hij nog een half uur warm en niemand bakt meer.
Kortom, je hebt glazen bol regeling nodig met zo'n combi.
Het volgende vraag ik mij af....develdonk schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 08:41:
[...]
zoneregeling in combinatie met warmtepomp ben ik minder fan van (buiten het feit dat ik het eigenlijk meer iets vind voor mensen die geen zin/tijd hebben hun systeem in te regelen). ten eerste is het een erg duur systeem waarbij het in mijn ogen dus goedkoper is de ruimte simpelweg gewoon te verwarmen want dat is goedkoper en ten tweede draait een warmtepomp uren op een rij op idealiter 40-50%. je wilt dan volgens mij helemaal niet dat er constant zone's open en dicht gaan je wilt het 1 keer goed inregelen en ervoor zorgen dat het dan werkt... het is geen ketel die ff 30kw je leidingen inpompt die je vervolgens met wat zone's de warmte daar brengt waar het nodig is... Los nog even van de traagheid van vloerverwarming waardoor het sowieso nooit een goed systeem gaat worden...
..
Zonder zone regeling ga ik er vanuit dat je WA stookt, dus niet met één referentieruimte.
Als je wel met één referentieruimte stookt dan kan ik je helemaal volgen.
Maar, WA stoken zonder enige begrenzing geeft problemen bij wisselende interne warmtelast.
Hoe kun je een comfortabele temperatuur garanderen in een ruimte met flink glas op het zuiden.
Het is vrij koud buiten, buitensensor op het noorden en op het zuiden de zon op het glas.
In jouw geval blijf je ruimtes op het zuiden verwarmen, refererend aan het noorden.
De kans dat het comfortabel werkt bij iedereen is klein naar mijn mening.
Wel is het absoluut het meest ideale om het zonder naregeling te doen, maar in veel gevallen niet haalbaar.
Ik ga even uit van het noorden(NO), want daar hoor je bij WA je buitentemperatuur te meten.
En niet met de sensor op je buitenunit, die wijkt enorm af tijdens verwarmen met een verkeerde windrichting.
Verder ben ik het helemaal met je eens dat een zoneregeling veel word toegepast om waterzijdig inregelen te schrappen. Maar ook met een zoneregeling is waterzijdig inregelen noodzakelijk. Die twee staan los van elkaar.
Verder is een stukje vrijheid om "even" een graad bij te plussen of te minnen wel erg comfortabel.
Ook spreek ik genoeg mensen die zeggen dat ze veel slaapkamers in een ruime 5 jaar nooit verwarmd hebben. Terwijl in jouw geval die ruimtes in die jaren continu verarmd worden, ook al is het maar minimaal.
En ja, het zal misschien 2K extra kosten, maar als ons nieuwe huis straks af is ben ik 600K kwijt, dus die 2K doen het hem dan ook niet.
Prima grolsch; dan wordt het een soortgelijk huis als wij hebben (kavel hiernaast is net verkocht dus wellicht burenGrolsch schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:22:
Het is geen verplichting,maar een comfort issue. Je kunt de temperaturen nog beter per ruimte eenvoudig onder controle houden.
En ja, het zal misschien 2K extra kosten, maar als ons nieuwe huis straks af is ben ik 600K kwijt, dus die 2K doen het hem dan ook niet.
Ik stuur zelf alles aan vanuit de woonkamer en niet WA. bedenk even het volgende: middels zoneregeling heb je meerdere thermosstaten. nu zegt de hoofdthermosstaat dat er warmte nodig is en warmtepomp begint op te wekken. tegelijkertijd zegt een ander vertrek ook dat hij warmte nodig heeft en wordt dus ook verwarmd. je begint veel energie in je vloer te stoppen en dit duurt ongeveer uurtje of 4 voordat daadwerkelijk de ruimtetemp omhoog gaat. slaapkamertemp springt 2 tienden omhoog en zoneregeling zegt dat het voldoende is.
MAAR: de warmte zit nog in de vloer dus ondanks dat de zone nu dicht staat blijft de vloer nog zeker 4 uur lang warmte afgeven waardoor de ruimtetemp enkel maar stijgt naar hogere waardes dan gewenst, dit is het na-ijlende effect van vloerverwarming. verder werkt een zoneregeling altijd met 1 master en meerdere slaves. als je slaapkamer warmte vraagt en je master (huiskamer) doet dit niet... dan gebeurd er niks.
ik zeg nog steeds dat je meer comfort krijgt als je ff 1-2 weken spendeert aan het waterzijdig inregelen obv mijn praktijkervaring. feit dat ik slaapkamers verwarm was omdat ik onze vorige nieuwbouwwoning slechte ervaringen had met WTW en dus mechanische ventilatie wilde; dit is een keuze geweest en daarom stook ik minimaal bij op de slaapkamers.
je kunt het natuurlijk altijd kopen en installeren en later uitzetten; dan heb je altijd nog de keus...
@oxellar: even een graad bijplussen is er ook niet bij met vloerverwarming.... zowel met of zonder zoneregeling is dit "not done" met vloerverwarming... (en al helemaal niet met een warmtepomp) das 2x traag systeem...
[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 20-08-2016 10:52 ]
De slaapkamers hoeven wat mij betreft in principe helemaal niet verwarmd te worden.
Of je nu wel of geen naregeling toepast, je moet altijd waterzijdig inregelen.
Ik vraag me af waarom mensen wel thermostaatkranen op radiatoren hebben, maar anti zoneregeling zijn.
Zoveel mensen, zoveel wensen, ieder gek zijn gebrek, en iedereen heeft (gelukkig) zijn/haar eigen smaak.
Ik vindt eigenlijk (S)COP waardes vergelijken ook niet echt representatief, je laat alleen zien hoe efficiënt je installatie is, maar zegt helemaal niets over totale kosten of comfortniveau, daarom is het ook zo lastig vergelijken.
Zodra ik de WP in bedrijf heb zal ik deze gegevens delen met jullie, maar dat zal wel winter 2017-2018 worden.
En ik denk trouwens niet dat ik je buurman wordt, of woon jij ook in Twente
Klopt, eigenlijk moet je dat niet doen.develdonk schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:38:
[...]
Prima grolsch; dan wordt het een soortgelijk huis als wij hebben (kavel hiernaast is net verkocht dus wellicht buren)... en desondanks heb ik geen geld uitgegeven aan zoneregeling. (doe jezelf een lol; leg meteen je sproeinstallatie aan, zoveel plezier van
)
Ik stuur zelf alles aan vanuit de woonkamer en niet WA. bedenk even het volgende: middels zoneregeling heb je meerdere thermosstaten. nu zegt de hoofdthermosstaat dat er warmte nodig is en warmtepomp begint op te wekken. tegelijkertijd zegt een ander vertrek ook dat hij warmte nodig heeft en wordt dus ook verwarmd. je begint veel energie in je vloer te stoppen en dit duurt ongeveer uurtje of 4 voordat daadwerkelijk de ruimtetemp omhoog gaat. slaapkamertemp springt 2 tienden omhoog en zoneregeling zegt dat het voldoende is.
MAAR: de warmte zit nog in de vloer dus ondanks dat de zone nu dicht staat blijft de vloer nog zeker 4 uur lang warmte afgeven waardoor de ruimtetemp enkel maar stijgt naar hogere waardes dan gewenst, dit is het na-ijlende effect van vloerverwarming. verder werkt een zoneregeling altijd met 1 master en meerdere slaves. als je slaapkamer warmte vraagt en je master (huiskamer) doet dit niet... dan gebeurd er niks.
ik zeg nog steeds dat je meer comfort krijgt als je ff 1-2 weken spendeert aan het waterzijdig inregelen obv mijn praktijkervaring. feit dat ik slaapkamers verwarm was omdat ik onze vorige nieuwbouwwoning slechte ervaringen had met WTW en dus mechanische ventilatie wilde; dit is een keuze geweest en daarom stook ik minimaal bij op de slaapkamers.
je kunt het natuurlijk altijd kopen en installeren en later uitzetten; dan heb je altijd nog de keus...
@oxellar: even een graad bijplussen is er ook niet bij met vloerverwarming.... zowel met of zonder zoneregeling is dit "not done" met vloerverwarming... (en al helemaal niet met een warmtepomp) das 2x traag systeem...
Maar gebruikers willen het wel en doen het ook.
Als je dan een 10kW wp hebt met zoneregeling en er gaat 35 graden water door de vloer, dan is er met een uurtje of 4 wel een graad bij.
Verder verwachte ik dat je WA stookte zonder naregeling, zal wat gemist hebben.
Maar zoals ik al zei, met één referentieruimte en goede balans in het systeem, geloof ik dat het zeker moet kunnen.
Waarom wil jij cop waardes zien van iedereen? Daar word je niet op afgerekend, wel op kWh verbruik.develdonk schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 08:41:
[...]
jacovn is schreef comfortabeler omdat je beter kan inregelen. Ik heb hier 1 stamleiding die van begane grond loopt tot aan zolder. op deze stamleiding zit de warmtepomp aangesloten. Omdat je per verdieping een pomp hebt en elke groep kan inregelen kun je alle (flow) zo inregelen als je zelf wilt en dus bepalen hoe warm het in een vertrek wordt.
Ik ben voorstander om je systeem 1 keer in te regelen met een warmtepomp dmv een infrarood thermometer (www.dx.com eur25)
wel zou ik bij een nieuw systeem ook flowregelaars op mijn verdeler willen hebben. thermometers zijn minder nodig want dat kun je met je infrarood thermom. doen. (ik heb overigens gewoon nog de stalen verdelers die bijmengen boven de 50 graden, werken ook prima met warmtepomp, koelen nog niet geprobeerd maar dat kan wel condens problemen opleveren denk ik)
Tot slot hoop ik dat in de winter iedereen zijn cop's gaat posten om te kijken wat nu echt de goede oplossing is dus wel/geen buffervat, wel/geen ltv verdelers, etc.Er vinden een hoop technische discussies plaats maar vorige winter waren er pakweg 3 mensen die COP waardes posten.
in mijn ogen zijn er maar aantal dingen belangrijk:
-vloerverwarming h-o-h 10 cm (1m2 haal je niet door je aanvoerleiding en afvoerleiding) om zo een hele lage aanvoertemp te realiseren door hoog afgitecapaciteit
-min dn20 aanvoer en retour leidingen (ik heb hier alles uitgevoerd in DN20, werkt prima)
-goede mogelijkheden om op precieze manier je warmte te distribueren (dus mogelijkheid om zone's te knijpen en circulatiepomp in te stellen)
-minder geliefde opmerking: Al het andere zoals buffervat zijn m.i. onnodig
-mijn sCOP vorige winter: 4,126
edit zoneregeling duur? laten we ff rekenen:
laten we met zoneregeling ervan uit gaan dat je op een warmtepompverbruik van 3000kwh 20% bespaart. Dit is dan 600kwh tegen 17 cent = 102 eur. een beetje zoneregeling gaat zo richting 1500-2000 euro afhankelijk van je aantal groepen. dan kun je dus kiezen 20 jaar je vertrekken enkel te verwarmen die je gebruikt of 20 jaar gewoonweg alles verwarmen omdat dat net zo duur is en toch wel comfortabeler (immers alles is gewoon warm)... (ervan uitgaande dat de zoneregeling 20 jaar overleeft...) ik zou het wel weten.
en wat zou dan wel werken:
koop een z-wave domotica systeem en per etage een elektrische klep en thermometer sensoren. installeer de hele handel en installeer voor elke verdeler een elektrische klep. je laat de elektrische klep schakelen volgens z-wave op de temp in de kamervertrekken. je stelt eea zo in dat je max 2 van de 3 etage's kan afsluiten. vervolgens sluit je je warmtepomp ook aan op je domotica systeem zodat deze verantwoordelijk wordt voor het in en uitschakelen van je verwarming. eea kun je nu monitoren via je pc en iphone, doet meer dan een zoneregeling systeem en kan tegelijkertijd als bewakingssyteem werken en kan obv weather forecasts van de dag erna of windsnelheden ook rekening houden met factoren die een thermosstaat niet kan meten... daarnaast laat je eventuele verdelerpompen pas in of uitschakelen wanneer z-wave dit zegt ipv zo'n thermometer op je leiding te plakken voor het aan en uitzetten van je verdelers...
Lekker zuinig stoken maar heel lang kan aan het eind van de streep best veel energie hebben gekost.
Dus het kan best zo zijn dat grote stappen snel thuis met grote buffer wel eens veel goedkoper kan zijn op jaarbasis. En dat haal je niet uit de cop.....
En eigenlijk ook niet uit totaal verbruik want als ik die isolatie waardes van jullie vacuüm huizen hoor Poe Poe, dan is een kerstboom al genoeg verwarming
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb geen COP waarden van mijn zwp maar ik heb mijn huis 24/7 verwarmd afgelopen seizoen met slechts 1300KWh.
Maar dat zegt nog niks.
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic