Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.046 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:38
develdonk schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 07:37:
[...]

isopearls? pur is echt niet het enige hoor... wij hebben het niet gedaan met onze nieuwbouwwoning omdat de 10cm recticel pir platen een iets beter isolatiewaarde hadden (marginaal) maar voor renovatie zijn die dingen top!
Isopearls, daar moeten grotere gaten voor geboord worden, de isolatie waarde is minder. En bijvullen van een spouw kan echt alleen met pur omdat wanneer het ingespoten wordt even zo vloeibaar is als yoghurt en dan echt alle gaatje kan vullen.
PIR platen zijn natuurlijk nog beter ook kwa isolatiewaarde.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 13:54
mgroen81 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 08:09:
[...]

De glaswolplaten kunnen nooit naar beneden gedrukt worden, hooguit beter tegen de muur aan. De druk die gebruikt wordt is absoluut geen hoge druk. De pur die wordt ingespoten is zo dun als yoghurt en wordt hard binnen 5 minuten. Om de 50 cm zijn gaten geboord om ieder hoekje te kunnen vullen. Er is verder geen risico. De muren zijn geïmpregneerd.
Je gaf zelf aan dat de gaatjesboorder op bepaalde plekken al geen glaswol meer aantrof. Dit zit natuurlijk nog wel in de spouw. Dat de muren zijn geimpregneerd staat er los van. De problemen zul je binnen krijgen. Maar goed, maakt mij verder niet uit naar je hebt wel degelijk ene risico genomen. Google maar eens dan zul je zien dat het echt wordt afgeraden. Ze hadden bij mij ook kunnen zeggen dat het gewoon kon zodat ze er geld aan konden verdienen, zal toch wel een reden hebben dat ze het niet doen toch?

Als het had gekund had ik het 200% zeker ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:16
Ik ben sindskort nogal huiverig voor pur inspuiten.

En vriend van me heeft het ook gedaan en zijn hele gezin is 2 jaar lang ziek geweest tot dat bleek dat de pur verkeerd is aangebracht / gemengd.

Het huis staat nu op instorten de aannemer heeft geen geld en is te laag verzekerd :(

Check ook http://www.meldpuntpursla...menu1&language=&mn=nieuws

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 07:59
Grolsch schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 08:27:
Ik ben sindskort nogal huiverig voor pur inspuiten.

En vriend van me heeft het ook gedaan en zijn hele gezin is 2 jaar lang ziek geweest tot dat bleek dat de pur verkeerd is aangebracht / gemengd.

Het huis staat nu op instorten de aannemer heeft geen geld en is te laag verzekerd :(

Check ook http://www.meldpuntpursla...menu1&language=&mn=nieuws
Dat valt allemaal best mee. Er zijn maar enkele gevallen bekend van mensen die klagen, maar het is nooit aangetoond dat de klachten van PUR komen. Meestal veranderd de vochthuishouding in huis (wordt droger) waardoor er prikkende ogen ontstaan, dat is altijd zo bij droge lucht. Dat komt niet van PUR maar door het feit dat de lucht droger is. Er moet dan meer worden geventileerd. Mensen denken dan gelijk dat het door PUR komt. Als je kijkt hoeveel woningen van onderen zijn geïsoleerd met PUR, dan vallen het aantal probleem gevallen extreem mee, en dan is daarbij nog niet eens aangetoond dat het door PUR komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Kunnen we weer ontopic gaan en over warmtepompen praten? Isolatie is zeker belangrijk, maar die discussie past beter in een topic elders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45
Goed plan @Thinkpad!

Back on-topic: L/W warmtepomp (hier met sww-ondersteuning)

Mijn (ontwerp)relaas richting diverse installatiebedrijven met de vraag om een reactie:

Huidig gasverbruik voor verwarming 0,240 m³/gew. graaddag / max. huidige aanvoertemperatuur 45 °C
@2800 gew. graaddagen (gemiddeld bij ons) = 675 m³/a
675 m³/a x 9,769 kWh/m³ x 0,92 (geschat rendement cv-ketel) = 6055 kWh/a
met een aangenomen sCOP van ca. 3,6 voor verwarming kom ik op
1682 kWh voor de L/W-warmtepomp

Koudste nacht 3/4 februari 2012 @-15,5 °C - verbruik = 12,2 m³/24h = 0,51 m³/h
dus 0,51m³/h x 9,769kWh/m³ (Groninger gas) = 4,98 kW
bij een rendement cv-ketel van ca. 92% (ref. bovenwaarde)
is het eff. benodigde verwarmingsvermogen (waterzijdig) = 4.6 kW (maximaal)

Huidig gasverbruik voor sww 110 m³/a (0,3 m³ per dag - drie personen)
Ik heb ook een berekening met een sCOP voor sww van 2,0 gemaakt.
Voor sww is dan max. 450 kWh voor de L/W wp nodig.
Mijn suggestie (ook met de info uit dit forum):
  • 5 kW monoblock Panasonic op garagedak (max. aanvoer 55 °C)
  • max. 200l "buffervat" @45 - 50°C (0,5 k€?) op zolder met FriWa mini van Viessmann - ca. 1,2 k€
    alleen voor sww@40°C! (nodig ca. 80 l voor max. 2 douchebeurten à 40 l/10 minuten @39°C per dag)
  • 8 l water van 60 °C voor de afwas in de keuken via close-in boiler - "hotfill" @45°C via FriWa)
een buffervat voor cv is waarschijnlijk niet nodig
(vloerverwarming b.g. en radiatoren eerste en tweede verdieping)
en de 5 kW inverter L/W warmtepomp kan voldoende terugmoduleren.

De buizen tussen L/W wp, het buffervat (3-wegklep!), de vloerverwarming en naar de eerste verdieping moeten in 22 mm uitgevoerd worden, de huidige WTW voor de vloerverwarming kan waarschijnlijk vervallen. Deze was nodig ter bescherming van de AlSi warmtewisselaar van de AWB ketel (zwarte zuurstofdoorlatende buizen vloerverwarming).

Betere suggesties (en evtl. correcties)??

P.S.: huidige pv-installatie wordt uitgebreid

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Je hebt je huiswerk goed gedaan :)

Is die opgegeven 5kw ook beschikbaar bij -15 :? Of gebruik je dan elektrisch element :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Grolsch schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:33:
Je hebt je huiswerk goed gedaan :)

Is die opgegeven 5 kW ook beschikbaar bij -15 :? Of gebruik je dan elektrisch element :?
De 5 kW is voor zover ik weet ook beschikbaar bij -15°C (COP van < 2 schat ik dan)
Maar de vraag is - hoe vaak en vooral hoe lang zal dit gebeuren? -
En anders gaan we de open haard of het elektrisch element van
3 kW tijdelijk aktiveren voor een dag of twee.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Als je maar iets voorzien hebt voor het geval het -15 wordt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 12:39
dunklefaser schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:02:
Goed plan @Thinkpad!

Back on-topic: L/W warmtepomp (hier met sww-ondersteuning)

Mijn (ontwerp)relaas richting diverse installatiebedrijven met de vraag om een reactie:

Huidig gasverbruik voor verwarming 0,240 m³/gew. graaddag / max. huidige aanvoertemperatuur 45 °C

Mijn suggestie (ook met de info uit dit forum):
  • 5 kW monoblock Panasonic op garagedak (max. aanvoer 55 °C)
  • max. 200l "buffervat" @45 - 50°C (0,5 k€?) op zolder met FriWa mini van Viessmann - ca. 1,2 k€
    alleen voor sww@40°C! (nodig ca. 80 l voor max. 2 douchebeurten à 40 l/10 minuten @39°C per dag)
  • 8 l water van 60 °C voor de afwas in de keuken via close-in boiler - "hotfill" @45°C via FriWa)
een buffervat voor cv is waarschijnlijk niet nodig
(vloerverwarming b.g. en radiatoren eerste en tweede verdieping)
en de 5 kW inverter L/W warmtepomp kan voldoende terugmoduleren.

De buizen tussen L/W wp, het buffervat (3-wegklep!), de vloerverwarming en naar de eerste verdieping moeten in 22 mm uitgevoerd worden, de huidige WTW voor de vloerverwarming kan waarschijnlijk vervallen. Deze was nodig ter bescherming van de AlSi warmtewisselaar van de AWB ketel (zwarte zuurstofdoorlatende buizen vloerverwarming).

Betere suggesties (en evtl. correcties)??

P.S.: huidige pv-installatie wordt uitgebreid

correctie: keer op keer heeft aangewezen dat m3 *2 = kwh verbruik. dus waarschijnlijk komt je verbruik uit op 675 * 2 = 1350kwh ipv 1682 kwh

opmerking: ik vind het tricky om je graaddagen te baseren op 1 dag. Liever pak je de periode nov-feb en reken je het gem uit en baseer je de berekening daarop + toeslag indien luchtvochtigheid en wind tegen zitten!

opmerking:
Je wilt die 4,6kw halen bij -15 graden in jouw redenatie en t aanvoer van 45 graden. Dit betekend dat je een warmtepomp moet hebben tussen de 5kw en 7,5kw. de ecodan's geven dan respectievelijk nog 3,04 en 5,25 kw vermogen. Vraag is echter of je wilt dimensioneren voor -15 of genoegen neemt met vermogen van 4,78 bij -7 graden bij T aanvoer van 45 graden van de PUHZ-SW50VKA(-BS) (blz A-67 http://library.mitsubishi..._FTC5_Databook#page-70-71)

eigen mening obv meerdere berekeningen:"SWW met warmtepomp = economisch totaal onverantwoord, moet je niet willen. Heb je al eens je stilstandverlies uitgerekend en hoelang het duurt voordat je dit terug verdient hebt?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:26
Een aanvoer van 45c is vrij hoog, slecht voor je COP.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
[b][message=47951015,noline]develdonk schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:58

eigen mening obv meerdere berekeningen:"SWW met warmtepomp = economisch totaal onverantwoord, moet je niet willen. Heb je al eens je stilstandverlies uitgerekend en hoelang het duurt voordat je dit terug verdient hebt?
Bij mij is dat stilstandverlies ca 0.4 kWh per dag = 146 kWh per jaar = 29 euro per jaar. Het totaal verbruik voor warm water (inclusief stilstandverlies) is ca. 0.6 kWh per dag = 219 kWh per jaar = 44 euro per jaar.

Als je de warmtepomp al hebt voor de verwarming, zoals in mijn geval, dan is de enige investering die hierbij komt het boilervat. Ik denk niet dat het makkelijk is voor minder kosten op een andere manier in het warme water te voorzien. Wil je een warmtepomp apart voor het warme water aanschaffen dan komt het inderdaad een stukje ongunstiger uit, want dan de moet je de investering in die warmtepomp ook meetellen. Maar dan vraag ik me nog af of bijvoorbeeld een ander groen alternatief zoals een zonneboilersysteem zoveel gunstiger uit zou komen. Ook daar komt een behoorlijke investering bij kijken.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zonneboiler is tvt technisch niet interessant, meerdere keren voorbij gekomen hier :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Grolsch schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:14:
Als je maar iets voorzien hebt voor het geval het -15 wordt ;)
Koekjes bakken in de elektrische oven, dat is lekker en het verwarmt je huis :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Jan Treur schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 20:52:
[...]

Bij mij is dat stilstandverlies ca 0.4 kWh per dag = 146 kWh per jaar = 29 euro per jaar. Het totaal verbruik voor warm water (inclusief stilstandverlies) is ca. 0.6 kWh per dag = 219 kWh per jaar = 44 euro per jaar.

Als je de warmtepomp al hebt voor de verwarming, zoals in mijn geval, dan is de enige investering die hierbij komt het boilervat. Ik denk niet dat het makkelijk is voor minder kosten op een andere manier in het warme water te voorzien. Wil je een warmtepomp apart voor het warme water aanschaffen dan komt het inderdaad een stukje ongunstiger uit, want dan de moet je de investering in die warmtepomp ook meetellen. Maar dan vraag ik me nog af of bijvoorbeeld een ander groen alternatief zoals een zonneboilersysteem zoveel gunstiger uit zou komen. Ook daar komt een behoorlijke investering bij kijken.
laten we het eens ontopic houden: niks persoonlijks maar laat mij maar eens een berekening zien dat je het boilervat in 10 jaar terugverdient hebt. je mag shoppen in heel de EU wat mij betreft en we gaan ervan uit dat je zelf de installatie helemaal kan aanleggen dus rekenen voor het gemak ook niet met installatiekosten.

Ik heb best veel vertrouwen in mijn rekenkunsten en ik hoop dat ik het mis hebt want dan schaf ik de hele handel meteen aan maar ben bang dat ik gelijk heb...

als je het helemaal doorrekent en geen rekening houd met stilstandverliezen dan bespaar je ongeveer 20EUR per 100m3 gasverbruik aan SWW. ervan uitgaande dat je altijd wel op een investering zit van EUR 1.000 voor boiler, appendages, mengkranen, etc moet je minimaal 500m3 SWW gebruiken om het in 10 jaar terug te verdienen... utopie dus...
(*ik reken met cop 2,5, gasprijs van 0,637 en kwh prijs van 0,1917)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:41:
[...]

laten we het eens ontopic houden: niks persoonlijks maar laat mij maar eens een berekening zien dat je het boilervat in 10 jaar terugverdient hebt. je mag shoppen in heel de EU wat mij betreft en we gaan ervan uit dat je zelf de installatie helemaal kan aanleggen dus rekenen voor het gemak ook niet met installatiekosten.

Ik heb best veel vertrouwen in mijn rekenkunsten en ik hoop dat ik het mis hebt want dan schaf ik de hele handel meteen aan maar ben bang dat ik gelijk heb...

als je het helemaal doorrekent en geen rekening houd met stilstandverliezen dan bespaar je ongeveer 20EUR per 100m3 gasverbruik aan SWW. ervan uitgaande dat je altijd wel op een investering zit van EUR 1.000 voor boiler, appendages, mengkranen, etc moet je minimaal 500m3 SWW gebruiken om het in 10 jaar terug te verdienen... utopie dus...
Simpel, je gasaansluiting weg doen. Levert je € 150,- p/j besparing op.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:47:
[...]

Simpel, je gasaansluiting weg doen. Levert je € 150,- p/j besparing op.
en je krijg geen 150 eur bonus voor het overstappen. economisch gezien dus geen argument... vergelijk de overstapbonus maar eens met en zonder gasaansluiting

[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 12-08-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:51:
[...]

en je krijg geen 150 eur bonus voor het overstappen. economisch gezien dus geen argument... vergelijk de overstapbonus maar eens met en zonder gasaansluiting
Via gaslicht.com zie ik dat je voor stroom only wel 150 bonus krijgt bij pure energie, weet alleen niet of het ook groen is.

Edit: S.H.I.T. contract voor 5 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 12-08-2016 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Ik zie inderdaad dat hoogste bedrag wat ik per vandaag kan vinden EUR 200 is voor gas+licht en dat is bij nem voor 5 jarig contract wat je sowieso niet wilt. ik stap altijd over in de winter en mijn laatste bonus was EUR 310,-

1 jaar vast bij essent is 160 eur bonus op http://www.energievergelijken.eu/

edit: die krijg je ook als je enkel elec afneemt...

[ Voor 22% gewijzigd door develdonk op 12-08-2016 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:29:
Ik zie inderdaad dat hoogste bedrag wat ik per vandaag kan vinden EUR 200 is voor gas+licht en dat is bij nem voor 5 jarig contract wat je sowieso niet wilt. ik stap altijd over in de winter en mijn laatste bonus was EUR 310,-

1 jaar vast bij essent is 160 eur bonus op http://www.energievergelijken.eu/

edit: die krijg je ook als je enkel elec afneemt...
Volgens mij worden de bonussen wel steeds minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
Jan Treur schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 20:52:
[...]

Heb je het nou over praktijk metingen of gevallen uit je dromen?
0.6 kWh per dag (totaal )voor sww kan natuurlijk nooit in mijn ogen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 23:13:

Heb je het nou over praktijk metingen of gevallen uit je dromen?
0.6 kWh per dag (totaal )voor sww kan natuurlijk nooit in mijn ogen
Zo te zien een aanname, gebaseerd op gasverbruik en dan omgerekend naar kWh.
Echter haal je nooit de cop van de huis verwarming als je met dezelfde wp een boiler verwarmt.
Sterker nog, in de winter heb je het elektrische element erbij nodig als je nog genoeg vermogen voor huis verwarming over wil houden en dat gebeurt toch al om hem eens per week op >65 graden te brengen.
Om die reden kan het stilstandsverlies ook nooit 0,4kWh per dag zijn tenzij je nooit water tapt :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@develdonk, jouw redenering gaat alleen op als je al gas en een cv installatie hebt.

Bij nieuwbouw ben je al 1000 euro eenmalig kwijt voor alleen de gasaansluiting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
develdonk schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:41:
[...]

Natuurlijk ook stukje van de ketelinvestering toewijzen aan sww

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Speedy-Andre schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 23:54:
[...]

Zo te zien een aanname, gebaseerd op gasverbruik en dan omgerekend naar kWh.
Echter haal je nooit de cop van de huis verwarming als je met dezelfde wp een boiler verwarmt.
Sterker nog, in de winter heb je het elektrische element erbij nodig als je nog genoeg vermogen voor huis verwarming over wil houden en dat gebeurt toch al om hem eens per week op >65 graden te brengen.
Om die reden kan het stilstandsverlies ook nooit 0,4kWh per dag zijn tenzij je nooit water tapt :P
Alles gemeten. Ik heb die warmtepomp al drie jaar.

Stilstandverlies meet ik op de dagen dat er niets van het water gebruikt wordt. Mijn 200 l boilervat is erg goed geisoleerd en staat in een vrij warme ruimte; heeft een isolatieschil van ca 15 cm. Ik heb hem doorgaans op een temperatuur tussen de 45 en 50 graden. Ik laat de 0.4 kWh voor de 24 uur standby buiten beschouwing, want die heb ik voor verwarmen (en koelen) al nodig.

Verbruik inclusief stilstandverlies meet ik op dagen dat er wel van het water gebruikt wordt. Ik douche zelf erg zuinig (en ook niet elke dag: ik meet doorgaans 0.7 a 0.8 kWh per keer aan het douchewater), maar mijn zoon wat minder (kan bij hem het dubbele zijin).

Hieronder zie je een rijtje voor de eerste 6 dagen van augustus toen mijn zoon er niet was:

0.9
0.9
0.8
0.9
0.9
0.8

Trek je hier de 0.4 standbyvan af dan krijg je

0.5
0.5
0.4
0.5
0.5
0.4

Dit zijn een aantal opeenvolgende dagen in juli toen mijn zoon er wel was:

1.1
1.0
0.9
0.9
0.9
1.4

Na aftrek van de 0.4 standby:

0.7
0.6
0.5
0.5
0.5
1

Voor het af en toe omhoog brengen naar 60 graden voor de legionella wordt er minder dan 0.25 kWh door het elektrische element bijgedragen, alleen voor de laatste een a twee graden omhoog terwijl er dan ook nog nadraaien plaats vindt. De rest doet de warmtepomp, met een COP boven de 2. Dit is een voorbeeld hiervan in juli:

2.2
0.4
0.4
1.1

Na aftrek van de standby:

1.8
0
0
0.7

Je ziet dat ik daarna 3 dagen doe met de verhoogde boilertemperatuur die langzaam terugloopt in 72 uur, wat neerkomt op 0.6 kWh per dag als je dat middelt over die 3 dagen. Daar kun je nog 0.08 kWh bijtellen vanwege de bijdrage van het elektrische element. Dat is dus nauwelijks meer dan voor de normale verwarming van het warme water.

Dus: het was geen speculatie of theoretische exercitie.

[ Voor 41% gewijzigd door Jan Treur op 13-08-2016 07:14 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Grolsch schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 00:14:
@develdonk, jouw redenering gaat alleen op als je al gas en een cv installatie hebt.

Bij nieuwbouw ben je al 1000 euro eenmalig kwijt voor alleen de gasaansluiting :)
helemaal eens! gezien het feit dat bonus nu lager is (in winter is hij vaak hoger) en ik al een ketel heb reken ik dus op mijn situatie de tvt uit.

Als je nog geen gasaansluiting en ketel hebt dan is het wellicht wel rendabel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Jan Treur schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 02:41:
[...]

Alles gemeten. Ik heb die warmtepomp al drie jaar.

Stilstandverlies meet ik op de dagen dat er niets van het water gebruikt wordt. Mijn 200 l boilervat is erg goed geisoleerd en staat in een vrij warme ruimte; heeft een isolatieschil van ca 15 cm. Ik heb hem doorgaans op een temperatuur tussen de 45 en 50 graden. Ik laat de 0.4 kWh voor de 24 uur standby buiten beschouwing, want die heb ik voor verwarmen (en koelen) al nodig.

Verbruik inclusief stilstandverlies meet ik op dagen dat er wel van het water gebruikt wordt. Ik douche zelf erg zuinig (en ook niet elke dag: ik meet doorgaans 0.7 a 0.8 kWh per keer aan het douchewater), maar mijn zoon wat minder (kan bij hem het dubbele zijin).

Hieronder zie je een rijtje voor de eerste 6 dagen van augustus toen mijn zoon er niet was:

0.9
0.9
0.8
0.9
0.9
0.8

Trek je hier de 0.4 standbyvan af dan krijg je

0.5
0.5
0.4
0.5
0.5
0.4

Dit zijn een aantal opeenvolgende dagen in juli toen mijn zoon er wel was:

1.1
1.0
0.9
0.9
0.9
1.4

Na aftrek van de 0.4 standby:

0.7
0.6
0.5
0.5
0.5
1

Voor het af en toe omhoog brengen naar 60 graden voor de legionella wordt er minder dan 0.25 kWh door het elektrische element bijgedragen, alleen voor de laatste een a twee graden omhoog terwijl er dan ook nog nadraaien plaats vindt. De rest doet de warmtepomp, met een COP boven de 2. Dit is een voorbeeld hiervan in juli:

2.2
0.4
0.4
1.1

Na aftrek van de standby:

1.8
0
0
0.7

Je ziet dat ik daarna 3 dagen doe met de verhoogde boilertemperatuur die langzaam terugloopt in 72 uur, wat neerkomt op 0.6 kWh per dag als je dat middelt over die 3 dagen. Daar kun je nog 0.08 kWh bijtellen vanwege de bijdrage van het elektrische element. Dat is dus nauwelijks meer dan voor de normale verwarming van het warme water.

Dus: het was geen speculatie of theoretische exercitie.
Dit zijn cijfers van augustus, toch? Heb je die ook van januari voor tapwater? Buiten kouder, drinkwater kouder en binnen misschien iets kouder.
Verder is het standby verlies erg laag, volgens mij komt dat door je lage bewaar temperatuur.
Maar warmer heb je niet nodig imo.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Nee, ik kan per dag alleen de totale verbruikcijfers van de warmtepomp zien, of ik moet tijdens het bijwerken van het boilervat er steeds bij gaan staan, wat ik niet doe. Dus in het hele stookseizoen van sept/okt tot mei heb ik altijd een mix van verwarmen en warm water in mijn etmaalcijfers. En in de zomerperiode is er soms ook koelen.

Nu is het zo dat de ruimte waar het boilervat staat ook in de winter vrij warm blijft, het staat op een verwarmde verdieping. Ik vermoed dat het verschil niet heel groot zal zijn in de verschillende seizoenen, maar ik kan niet zien hoeveel dat precies is. Misschien dat ik in de komende winter af en toe eens kijk in de periode van verwarmen van het boilervat. Maar dat zal ik zeker niet elke dag gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nou, ik verwacht dat het verschil flink zal zijn door de seizoenen heen.
Sowieso die +/-10K verschil in drinkwater moet aardig wat doen.
Het kan ook niet anders, de cop in de winter ligt veel lager dan in de zomer voor sww.

Een mix van verwarmen en sww is ook heel anders dan een mix van koelen en sww.
Voor koelen ligt de cop ook flink hoger dan verwarmen.

Mijn ervaring van warme ruimtes waar de boiler staat, is dat de boiler de ruimte verwarmd ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 13-08-2016 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Het temperatuurverschil nu is bij warm water verwarmen ca 30 graden (52-22). Op de koudste dagen in de winter kan dat bijvoorbeeld 52-2 = 50 zijn. Op grond van de dan te verwachten verschillen in COP kan ik me een verschil tot 40% voorstellen voor die koudste dagen, Het stilstandverlies, wat de hoofdmoot is, zal een klein percentage verschillen. Ik zal het steekproefsgewijs eens checken deze winter. Een lastig punt is dan nog te schatten hoeveel procent van de tijd deze meest ongunstige situaties voorkomen en hoeveel dat dan uitmaakt voor het jaarverbruuik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een conclusie die ik deel (en waar ik iets mee kan) is dat een boiler isoleren loont :P
Bij mij is het zo dat de boven verdieping waar hij staat minder wordt verwarmd door de airco dan beneden.
In het hok zal de omvormer niet al te veel warmte produceren, de enige andere bron is de afzuiging met niet geïsoleerde (flex) pijpen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 10:49:
Een conclusie die ik deel (en waar ik iets mee kan) is dat een boiler isoleren loont :P
Bij mij is het zo dat de boven verdieping waar hij staat minder wordt verwarmd door de airco dan beneden.
In het hok zal de omvormer niet al te veel warmte produceren, de enige andere bron is de afzuiging met niet geïsoleerde (flex) pijpen.
Ik zit ook te denken extra te isoleren, maar aan de andere kant in de winter staat hij in ruimte die normaal ook beetje verwarmd word dus dan is het weer geen verloren energie....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb in dat hok geen (extra) warmte nodig dus voor mij is het verlies, net als de sww leiding van de boiler.
Een e-boiler is de minst rendabele manier om een ruimte te verwarmen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@develdonk

Ik schreef dat mijn huidige max. aanvoertemperatuur op 45 °C staat, ik heb de temperatuur jaren geleden bewust begrensd. De gewenste kamertemperatuur wordt door de reeds overgedimensioneerde
radiatoren op de eerst en tweede verdieping makkelijk gehaald, op de b.g. met vloerverwarming zowieso.
De ketel slaat bij 45 °C trouwens af omdat hij zijn warmte niet meer kwijt kan, ook op 3/4 februari 2012 niet.
De ondere modulatiegrens is namelijk ca. 8 kW! Vandaar dat ik zeer waarschijnlijk geen 7,5 kW warmtepomp nodig heb.
Als ik met een L/W wp ga verwarmen zal de aanvoertemperatuur naar verwachting maximaal
35 - 40 °C zijn. - Misschien ook lager, wie weet.

"correctie: keer op keer heeft aangewezen dat m3 *2 = kwh verbruik. dus waarschijnlijk komt je verbruik uit op 675 * 2 = 1350kwh ipv 1682 kwh"

Dat is dan mooi meegenomen, maar ik ga van een wat hogere gemiddelde aanvoertemperatuur met lagere sCOP uit.

Trouwens mijn gemiddelde graaddagen zijn gebaseerd op meetgegevens van het KNMI en Kleve in Duitsland over meerdere jaren. Verder beschik ik over eigen verbruiks- en temperatuurgegevens over de afgelopen 6 jaar. Dus ik ga niet over een graaddag ijs.

Bij mijn beoogde sww opzet hoef ik trouwens voor sww geen legionellaprogramma toe te passen, de bufferinhoud van 45-50 °C wordt gebruikt om via een "verswaterstation" (hoogefficiënte doorstromer voor wp's) sww water op het moment van gebruik tot max. 40 °C te verwarmen.

Mijn gasketel is nu 16 jaar oud, als die eruit kan, wil ik de bestaande dakdoorvoer hergebruiken voor een nieuwe ventilatieopzet met balansventilatie. (de bestaande mechanische ventilatie gebruikt een andere dakdoorvoer die de uitbreiding van de PV-installatie in de weg zit)

[ Voor 0% gewijzigd door dunklefaser op 14-08-2016 08:49 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 12:40:
[...]

Ik zit ook te denken extra te isoleren, maar aan de andere kant in de winter staat hij in ruimte die normaal ook beetje verwarmd word dus dan is het weer geen verloren energie....
Verloren is het zeker niet, maar het is duurdere warmte dan opgewekt en afgegeven via het cv systeem. Tapwater is dure warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 14:01:
[...]

Verloren is het zeker niet, maar het is duurdere warmte dan opgewekt en afgegeven via het cv systeem. Tapwater is dure warmte.
Net zo duur bij mij want hij komt uit hygiëne spiraal, bij mij is alles duur haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Zoal gezegd ben ik van plan een wp aan te schaffen. Hiervoor wil ik mijn huidige radiatoren vervangen voor ltv-radiatoren. Vooralsnog gaat mijn voorkeur vwb de wp uit naar een hybride systeem (elga oid). Vooralsnog laat ik alleen in de woonkamer ltv plaatsen. Deze is 111m3 groot, volgens google moet ik dit vermenigvuldigen met 85 om de capaciteit van de radiatoren te bepalen. In mijn geval dus een kleine 9000w. Als ik kijk.naar het afgiftevermogen van de jaga temp ga ik uit van de 55/45/20. Lager dan dit betekent een dubbel aantal radiatoren, een andere optie is minder radiatoren maar gebruik maken van DBE en de bestaande radiatoren laten zitten die niet vervangen worden.

Wat zou jullie voorkeur hebben?
Is de berekening van het benodigde vermogen realistisch?
Als ik het goed begrijp kan de elga tot maximaal 45 graden aanleveren, betekent dit dat de cv altijd benodigd is voor de extra 10 graden aanvoertemp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Sjors81 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 17:34:
Zoal gezegd ben ik van plan een wp aan te schaffen. Hiervoor wil ik mijn huidige radiatoren vervangen voor ltv-radiatoren. Vooralsnog gaat mijn voorkeur vwb de wp uit naar een hybride systeem (elga oid). Vooralsnog laat ik alleen in de woonkamer ltv plaatsen. Deze is 111m3 groot, volgens google moet ik dit vermenigvuldigen met 85 om de capaciteit van de radiatoren te bepalen. In mijn geval dus een kleine 9000w. Als ik kijk.naar het afgiftevermogen van de jaga temp ga ik uit van de 55/45/20. Lager dan dit betekent een dubbel aantal radiatoren, een andere optie is minder radiatoren maar gebruik maken van DBE en de bestaande radiatoren laten zitten die niet vervangen worden.

Wat zou jullie voorkeur hebben?
Is de berekening van het benodigde vermogen realistisch?
Als ik het goed begrijp kan de elga tot maximaal 45 graden aanleveren, betekent dit dat de cv altijd benodigd is voor de extra 10 graden aanvoertemp?
Die 85 watt is volgens mij bij een zeer matige isolatie.

Ik zou me baseren op de huidige capaciteit en de temperatuur van het water bij dagen met flink vorst.

Iha is meer capaciteit beter omdat je dan met een lagere temperatuur kan werken.
En natuurlijk eerst super isoleren...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Maar zou je dan eerder kiezen om met dbe het gewenste vermogen te bereiken of zoveel mogelijk radiatoren?

Overigens zitten er nu onderstaande radiatoren in, obv online tools zou deze bij dezelfde afmetingen ongeveer hetzelfde vermogen hebben als jaga temp bij 55/45/20. Klopt dat ongeveer?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2j6q93.jpg

Echt: kom er achter dat dit leden radiators zijn. Die online tools zijn daarvoor niet voor. Kan Iemand iets zeggen over de capaciteit tov de jaga's?

[ Voor 72% gewijzigd door Sjors81 op 13-08-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 13:06
Sjors81 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 17:50:
Maar zou je dan eerder kiezen om met dbe het gewenste vermogen te bereiken of zoveel mogelijk radiatoren?

Overigens zitten er nu onderstaande radiatoren in, obv online tools zou deze bij dezelfde afmetingen ongeveer hetzelfde vermogen hebben als jaga temp bij 55/45/20. Klopt dat ongeveer?

[afbeelding]

Echt: kom er achter dat dit leden radiators zijn. Die online tools zijn daarvoor niet voor. Kan Iemand iets zeggen over de capaciteit tov de jaga's?
ik gok iets van 60watt per element bij 70-90c , als je deze vergelijk met vergelijkbare type,s op internet

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Zit je overigens met de vuistregel van 'inhoud x85w' (of evt wat lager) wel altijd aan de veilige kant? Ik vind het niet erg om wat overcapaciteit te hebben en wellicht een radiator te veel te hebben. Alleen de spouwmuur is wel voorzien van isolatie alleen niet met de hedendaagse normen. Verder is alles beneden hr++, vloer isolatie, tochtstrippen enz.

Weet niet of dit nog binnen dit topic past maar dan hoor ik het wel :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Sjors81 op 13-08-2016 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
nee dat is geen vuistregel sjors; ligt er aan wanneer je huis gebouwd is en dus hoe goed je isolatie is/epc waarde. een passiefhuis doet geloof ik 15w per m2 en alles na 2012 max 50w per m2.

--------------
Hoe berekent u de warmteverliezen?

15 W/m² Passiefhuis
35 W/m² Lage energiewoning
50 W/m² Nieuwe goed geïsoleerde woning
80 W/m² Normale woning uit de jaren ‘90
120 W/m² Oude woning, lage isolatie (voor 1990)

Voorbeeld:
• Normale woning uit de jaren ‘90
• 80 W/m2
• Oppervlakte = 150 m²
• Warmteverliezen in Watt = 80 W/m² * 150 m² = 12.000 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk, de subsidieaanvraag voor nr2 is akkoord :) Gisteren begonnen met gat in de muur te hakken en de koof te plaatsen waar de leidingen doorheen kunnen. Straks even wat spul halen en dan morgen de boel op de CV aansluiten, dan kan van de week het mannetje om de boel te vacuumeren komen.

Met een beetje mazzel draait de boel eind deze week volledig :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
develdonk schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 09:12:
nee dat is geen vuistregel sjors; ligt er aan wanneer je huis gebouwd is en dus hoe goed je isolatie is/epc waarde. een passiefhuis doet geloof ik 15w per m2 en alles na 2012 max 50w per m2.

--------------
Hoe berekent u de warmteverliezen?

15 W/m² Passiefhuis
35 W/m² Lage energiewoning
50 W/m² Nieuwe goed geïsoleerde woning
80 W/m² Normale woning uit de jaren ‘90
120 W/m² Oude woning, lage isolatie (voor 1990)

Voorbeeld:
• Normale woning uit de jaren ‘90
• 80 W/m2
• Oppervlakte = 150 m²
• Warmteverliezen in Watt = 80 W/m² * 150 m² = 12.000 kW
Ik persoonlijk zou bij een bestaand gebouw zeker ook de huidige energieomzet voor de verwarming bekijken.
Historische (jaar)gegevens zijn meestal beschikbaar, je weet welke vertrekken op welke temperatuur verwarmd worden, welke tijden etc.. - Met de gewogen graaddagen voor jouw locatie kan je veel beter inschatten wat je op een echt koude dag aan verwarmingsvermogen nodig hebt.

Voorbeeld:
Voor verwarming afgelopen stookseizoen = 613 m³ @ 2549 gew. graaddagen
=> 0,240 m³/gew.graaddag
Met een stookgrens van 14,5 °C en een echt koude dag van continu! -15 °C (Ik weet - totaal onrealistisch ;) )
bereken je (delta T = 29,5 °C) een verbruik van 7,1 m³ gas = 69,4 kWh @100% rendement van je ketel (haal je nooit, eerder iets van 92% - afhankelijk van je HR-ketel en de retourtemperatuur)
Dus bij continu "stoken" (geen nachtverlaging) heb je een afgegeven vermogen van 2,7 kW nodig,
ook met je warmtepomp natuurlijk. Dat haal je ook net met een 5kW L/W warmtepomp bij deze temperatuur volgens jouw eerdere bijdrage.
Een belangrijke randvoorwaarde voor wp-systemen is en blijft een passend afgiftesysteem,
bij voorkeur vloerverwarming o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Sjors81 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 19:47:
Zit je overigens met de vuistregel van 'inhoud x85w' (of evt wat lager) wel altijd aan de veilige kant?
Elke vuistregel klopt een beetje bij een bepaald huis. Maar om een warmtepomp te dimensioneren zou ik daar geen genoegen mee nemen, dan moet er echt gerekend of nog beter, gemeten worden.
Ik zie in de vuistregels bijvoorbeeld niet terug of die geldt voor vrijstaande of tussenwoningen. En dan zijn daar ook weer variaties in.
Een kubieke meter in het midden van je huis verliest helemaal geen warmte en vierkante meters vloeroppervlak zijn lang niet de enige plek waar je warmte verliest :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Misschien begrijp ik het verkeerd maar volgens mij gaat bovenstaande met name over de benodigde capaciteit voor een wp en er dan van uutgaan dat hiermee het heke huis verwarmd wordt. Ik wil in eerste instantie alleen de woonkamer voorzien van LTV-radiatoren icm een ELGA of ander hybride systeem. Ik ben dus met name op zoek naar de capaciteit die de radiatoren nodig hebben. Een van jullie heeft het over m2 terwijl de vuistregel uitgaat van m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Sjors81

Waarom zou je nog een Elga willen?
Die kan maar (officieel) tot 4 graden buitentemperatuur en is niet voorbereid om tapwater te doen.
Ik zou altijd kiezen voor een volledige warmtepomp (ook al maak je nu nog geen gebruik van tapwater door WP)

Het is niet dat de prijs zoveel goedkoper is tussen elga en mitsubsidie. Dus waarom die keuze?
Is een Jaga Briza niets voor je? (geen ervaring mee)
http://www.jaga.nl/briza

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2016 11:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
dunklefaser schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:08:
[...]

Ik persoonlijk zou bij een bestaand gebouw zeker ook de huidige energieomzet voor de verwarming bekijken.
Historische (jaar)gegevens zijn meestal beschikbaar, je weet welke vertrekken op welke temperatuur verwarmd worden, welke tijden etc.. - Met de gewogen graaddagen voor jouw locatie kan je veel beter inschatten wat je op een echt koude dag aan verwarmingsvermogen nodig hebt.

Met een stookgrens van 14,5 °C en een echt koude dag van continu! -15 °C (Ik weet - totaal onrealistisch ;)
En het hangt er ook vanaf hoe je huis gelegen is. Mijn huis (nieuwbouw) reageert niet heel erg op koud, maar wel op wind. Of iets genuanceerder: wind doet het meer afkoelen dan koud. Dan is historische data en gevoel erbij wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

jerh schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 11:48:
[...]
Mijn huis (nieuwbouw) reageert niet heel erg op koud, maar wel op wind.
Wel geïsoleerd, niet luchtdicht dus :)

Typisch Nederlandse bouw.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
[...]

En het hangt er ook vanaf hoe je huis gelegen is. Mijn huis (nieuwbouw) reageert niet heel erg op koud, maar wel op wind. Of iets genuanceerder: wind doet het meer afkoelen dan koud. Dan is historische data en gevoel erbij wel handig.
Historische data als ijkpunt, wat betrouwbaarders is er niet (behalve in tijden van global warming 8))
Uiteraard is de ligging belangrijk (oude makelaarswijsheid) hier met wind en zon als verlies- en winstfactoren. Maar de vuistregels en (inschattings)formules kunnen hiermee geen rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
[...]

Is het niet een idee om dan een keer een IR camera te huren?
Op een koude winterdag.
En met wat bussen pur aan de slag te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 11:45:
@Sjors81

Waarom zou je nog een Elga willen?
Die kan maar (officieel) tot 4 graden buitentemperatuur en is niet voorbereid om tapwater te doen.
Ik zou altijd kiezen voor een volledige warmtepomp (ook al maak je nu nog geen gebruik van tapwater door WP)

Het is niet dat de prijs zoveel goedkoper is tussen elga en mitsubsidie. Dus waarom die keuze?
Is een Jaga Briza niets voor je? (geen ervaring mee)
http://www.jaga.nl/briza
Die briza heb ik ook gezien alleen kom ik qua maat niet goed uit en daarnaast zijn ze wel erg prijzig (in verhouding 2x zo duur). Keuze voor een hybride was mede omdat er een ketel hangt van nog geen 4 jaar en ik voorals nog geen ander iets hoef te regelen voor warmwater. Zit eigenlijk niet echt te wachten op een boilervat van 300liter in mijn bijkeuken.

Nu weet ik niet of deze geschikt.is http://www.comfortklimaat...rmtepomp-kit-adc9e5-.html
Maar deze is inderdaad qua prijs gelijk aan de elga. heb ik naast de installatie dan nog meer nodig dan dit? Zie ik iets over hoofd?

Ik neem aan dat ik vooralsnog mijn ht radiatoren in de andere ruimtes kan laten hangen?

Aan kwh zal ik ongeveer aan 2x mijn gasverbruik moeten denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Proton_ schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 11:56:
[...]

Wel geïsoleerd, niet luchtdicht dus :)

Typisch Nederlandse bouw.
Dat is iets te kort door de bocht, het reageert meer op wind dan op koud. Het is redelijk luchtdicht, maar ik had dat graag nog wat beter gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Sjors81 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 12:21:
[...]

Die briza heb ik ook gezien alleen kom ik qua maat niet goed uit en daarnaast zijn ze wel erg prijzig (in verhouding 2x zo duur). Keuze voor een hybride was mede omdat er een ketel hangt van nog geen 4 jaar en ik voorals nog geen ander iets hoef te regelen voor warmwater. Zit eigenlijk niet echt te wachten op een boilervat van 300liter in mijn bijkeuken.

Nu weet ik niet of deze geschikt.is http://www.comfortklimaat...rmtepomp-kit-adc9e5-.html
Maar deze is inderdaad qua prijs gelijk aan de elga. heb ik naast de installatie dan nog meer nodig dan dit? Zie ik iets over hoofd?

Ik neem aan dat ik vooralsnog mijn ht radiatoren in de andere ruimtes kan laten hangen?

Aan kwh zal ik ongeveer aan 2x mijn gasverbruik moeten denken?
Je linkt naar een all-in-one (met buffervat) maar je wilt geen tapwater doen...
Maak nu eerst eens voor jezelf uit wat je dan wel wilt installeren en kijk eens op de spaanse websites.
http://tuclimatizaciononl...-aerotermia-panasonic?p=3

Denk je dat een 9 kW niet te zwaar is? Wat voor hoofdzekering(en) heb je?
Wil je een monobloc of een spit unit installeren.
Kortom, maak eerst eens een plan.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2016 13:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 12:51:
[...]

Je linkt naar een all-in-one (met buffervat) maar je wilt geen tapwater doen...
Maak nu eerst eens voor jezelf uit wat je dan wel wilt installeren en kijk eens op de spaanse websites.
http://tuclimatizaciononl...-aerotermia-panasonic?p=3

Denk je dat een 9 kW niet te zwaar is? Wat voor hoofdzekering(en) heb je?
Wil je een monobloc of een spit unit installeren.
Kortom, maak eerst eens een plan.
Mijn plan was een hybride totdat iemand hier zich afvroeg waarom een elga :-). Ik heb als voorbeeld even die all-in-one gepakt. Het plan is dat ik het zo simpel mogelijk wil houden en niet teveel losse apparaten. All electric hoeft niet maar mag wel. In dat geval leek me een hybride systeem wel wat icm ltv radiatoren. Vloerverwarming is geen optie.
Als ik daarentegen ook voor dat geld klaar ben met de door mij aangehaalde panasonic en ik daar dus ook mijn tapwater mee heb geregeld is dat super. Hier zit alleen al 2300 euro subsidie op. Door de aanschaf van een wp + ltv radiatoren pak ik ook nog eens 2000 euro extra subsidie (friese energiepremie).

Samengevat:
Wp: 5500
Installatie: 500
Ltv: 2500
Af: subsidie: 4300 euro
Investering: 4200 euro

Is dit voldoende om de cv-ketel buiten werking te stellen?

Welk vermogen ik nodig heb, heb ik nog niet berekend en heb gewoon even een type gepakt. Ik heb inmiddels wat aanvragen gedaan voor een maatwerkadvies. Iemand enig idee wat ze daar voor rekenen?

Heb op dit moment nog een 1x25a aansluiting maar heb hiervoor inmiddels een wijzigingsverzoek naar 1x35a voor aangevraagd. Op een inductieplaat na (deze komt binnenkort) met max 7000w na verder geen grootverbruikers in huis (deze zal overigens nooit max open staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Die 1 x 35 ampère aansluiting kost je ook flink wat meer per maand volgens mij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 15:25:
Die 1 x 35 ampère aansluiting kost je ook flink wat meer per maand volgens mij :?
volgens mij is tot 1x35a of 3x25a het vastrecht hetzelfde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Of was het 3 x 35 die zo duur was :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 15:28:
Of was het 3 x 35 die zo duur was :?
3x35A is 500euro + per jaar duurder in vastrecht dan 3x25a... volgens mij is dat alleen in NL zoon absurd verschil als je een iets zwaarder aansluiting wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
1x25/1x35 of 3x25 maakt in vastrecht niets uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Je kunt er ook deze gratis naast zetten: http://www.ekowarmte.eu/pellet-ketels/biodom-21

heb je altijd genoeg vermogen en tapwater van 90 graden :)

ideale setpup zou zijn:
1) warmtepomp die het trekt tot een graad of 0 buiten en SWW verwarmt tot 40 graden
2) pelletkachel ernaast die helpt vanaf 0 graden en SWW voor zijn rekening neemt boven de 40 graden tot 80 graden
3) boiler er naast van een liter of 300-400 voor gehele gezin

EUR 3.300 - warmtepomp spanje 7,5kw
https://www.instaladorate...hz-sw75vha-ersc-vm2c.html
EUR 295,- bezorgkosten
EUR 150,- draadloze bediening
EUR 500,- loodgieter (voor alle apparaten incl pelletkachel+boiler)
EUR 200,- stek monteur
EUR 2.300,- subsidie
EUR 3.200,- pelletkachel http://www.ekowarmte.eu/pellet-ketels/biodom-21
EUR 3.200,- subsidie
EUR 1.175,- 300L RVS boilervat met 2 spiralen
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
-----------------
EUR 3.320,- totaal nieuwbouw

EUR 1.000 aanvragen gasleiding bij nieuwbouw
EUR 1.500 HR ketel
EUR 300 loodgieter installatie
----------------
EUR 2.800,- totaal nieuwbouw HR ketel

dan heb je water op 80 graden, geen vastrecht meer en 25kw vermogen bij -10 graden buiten. m.a.w. never nooit geen problemen... Enkel op de boiler kun je dan al 30 min douchen zonder DWTW en met 15L per minuut en 10 graden aanvoer:
http://www.boilers.econo....am4=15&Param5=10&Param6=0

[ Voor 12% gewijzigd door develdonk op 14-08-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

develdonk schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 15:58:
EUR 2.300,- subsidie
-----------------

EUR 1.000 aanvragen gasleiding bij nieuwbouw:
EUR 1.500 HR ketel
----------------
Subsidie was toch niet bij nieuwbouw?
En een huis moet met werkende verwarming opgeleverd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Proton_ schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 16:05:
[...]

Subsidie was toch niet bij nieuwbouw?

En een huis moet met werkende verwarming opgeleverd worden...
-> als je middels epc berekening aan kan tonen dat nieuwbouw woning met HR ketel aan EPC norm voldoet krijg je wel subsidie

[ Voor 25% gewijzigd door develdonk op 14-08-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Enkel op de boiler kun je dan al 30 min douchen zonder DWTW en met 15L per uur en 10 graden aanvoer:
15l per uur is wel heel erg zuinig, elke minuut een spetter? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Speedy-Andre schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 16:31:
[...]

15l per uur is wel heel erg zuinig, elke minuut een spetter? :+
tja je wilt energiezuinig zijn dus dan moeten we allemaal iets inleveren >:) nu aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Je kunt er ook deze gratis naast zetten: http://www.ekowarmte.eu/pellet-ketels/biodom-21

heb je altijd genoeg vermogen en tapwater van 90 graden :)

ideale setpup zou zijn:
1) warmtepomp die het trekt tot een graad of 0 buiten en SWW verwarmt tot 40 graden
2) pelletkachel ernaast die helpt vanaf 0 graden en SWW voor zijn rekening neemt boven de 40 graden tot 80 graden
3) boiler er naast van een liter of 300-400 voor gehele gezin

EUR 3.300 - warmtepomp spanje 7,5kw
https://www.instaladorate...hz-sw75vha-ersc-vm2c.html
EUR 295,- bezorgkosten
EUR 150,- draadloze bediening
EUR 500,- loodgieter (voor alle apparaten incl pelletkachel+boiler)
EUR 200,- stek monteur
EUR 2.300,- subsidie
EUR 3.200,- pelletkachel http://www.ekowarmte.eu/pellet-ketels/biodom-21
EUR 3.200,- subsidie
-----------------

EUR 1.000 aanvragen gasleiding bij nieuwbouw
EUR 1.500 HR ketel
----------------

dan heb je water op 80 graden, geen vastrecht meer en 25kw vermogen bij -10 graden buiten. m.a.w. never nooit geen problemen... Enkel op de boiler kun je dan al 30 min douchen zonder DWTW en met 15L per minuut en 10 graden aanvoer:
http://www.boilers.econo....am4=15&Param5=10&Param6=0
Laat ik dat nou net allemaal gaan doen, ik wacht even tot kleinere broertje op de subsidie lijst komt, past iets beter en heeft al eigen cv pomp ,dan even details uit puzzelen hoe een en ander samen kan gaan werken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Zo'n pellet cv gebruik je dan dus puur voor je pieken? Nadeel is wel dat je er de ruimte voor moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Sjors81 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:03:
Zo'n pellet cv gebruik je dan dus puur voor je pieken? Nadeel is wel dat je er de ruimte voor moet hebben.
inderdaad enkel voor het piekverbruik; dus voor sanitair warm water van 40 graden tot 80 graden en voor wanneer het buiten minder dan 0 graden is.
Afm.; B-H-D, 720 x 1360 x 660 mm

pellets kosten ongeveer 35 cent per kg en 1m3 gas = 1,5kg pellets. per saldo dus ook nog eens goedkoper dan gas!

[ Voor 12% gewijzigd door develdonk op 14-08-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
develdonk schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:06:
[...]

inderdaad enkel voor het piekverbruik; dus voor sanitair warm water van 40 graden tot 80 graden en voor wanneer het buiten minder dan 0 graden is.

pellets kosten ongeveer 35 cent per kg en 1m3 gas = 1,5kg pellets. per saldo dus ook nog eens goedkoper dan gas!
En misschien nog wel goedkoper als wp als je geen super vloerverwarming hebt.....
Je moet de maten wat ruimer nemen voor de leidingen en rookgas, aan rechter zijkant heb je toch wel 15 cm vrije ruimte nodig.
Daarom wacht ik nu op kleine broer, word bij mij aan krappe kant

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
reneeke1970 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:13:
[...]

En misschien nog wel goedkoper als wp als je geen super vloerverwarming hebt.....
Je moet de maten wat ruimer nemen voor de leidingen en rookgas, aan rechter zijkant heb je toch wel 15 cm vrije ruimte nodig.
Daarom wacht ik nu op kleine broer, word bij mij aan krappe kant
deze?
Biodom C15 CV-pelletketel – 17 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
develdonk schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:15:
[...]

deze?
Biodom C15 CV-pelletketel – 17 kW
Juist die, kan ieder moment op lijst verschijnen, die heeft pomp en expansie aan boord, alleen klein korrel opslag helaas, maar een bak er boven is zo gemaakt natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
En nu weer even terug naar L/W-warmtepomp etc.,
wij zijn toch weer wat afgedwaald, of niet?

Just my 2 cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
develdonk schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:06:
[...]

Maar ik zou hiervoor toch ook nog mijn huidige cv ketel kunnen gebruiken om de pieken op te vangen? Ik weet dat ik daarmee niet all-electric ben maar dat vind ik op zich niet heel erg. Ik kan dan later kijken om dit op te vangen en wat er nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

develdonk schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 16:07:
[...]
-> als je middels epc berekening aan kan tonen dat nieuwbouw woning met HR ketel aan EPC norm voldoet krijg je wel subsidie
:? Maar de bouwer moet bouwen wat in de berekening staat, dus dan bespaar je niet op aanschaf van de ketel en gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dunklefaser schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:27:
En nu weer even terug naar L/W-warmtepomp etc.,
wij zijn toch weer wat afgedwaald, of niet?

Just my 2 cts
Alternatieven bekijken voor warmtepomp valt daar ook onder toch?
Misschien denkt straks iedereen wel zon warmtepomp is eigenlijk helemaal niks :$

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
reneeke1970 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:52:
[...]

Alternatieven bekijken voor warmtepomp valt daar ook onder toch?
Misschien denkt straks iedereen wel zon warmtepomp is eigenlijk helemaal niks :$
Ja - alternatieven noemen (als die er zijn ;) ) - vind ik prima, hoor - uiteraard met een link naar het desbetreffende topic op Tweakers (pelletkachels bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
voor alle woningen tussen 1950 en 2013:

ik stel een perfect huwelijk voor tussen een apparaat wat goed is in SWW verwarmen boven de 40 graden en eentje die goed is voor het bereik daar beneden.

verder 1 apparaat wat goed is tussen buiten temp 0-21 graden en 1 die het goed doet vanaf 0 graden en kouder voor wat betreft CV.

das toch niet off topic....

[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 14-08-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dunklefaser schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 18:01:
[...]

Ja - alternatieven noemen (als die er zijn ;) ) - vind ik prima, hoor - uiteraard met een link naar het desbetreffende topic op Tweakers (pelletkachels bijvoorbeeld).
Dat topic gaat niet over biomassa cv ketels helaas, bij iedereen onbekend (of onbemind )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
reneeke1970 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 18:08:
[...]

Dat topic gaat niet over biomassa cv ketels helaas, bij iedereen onbekend (of onbemind )
Totaal OT:
Here we go - again! - Binnenkort gaat iedereen bruinkool of turf verstoken, of niet?

@develdonk, perfeckt huwelijk? Lijkt me eerder bigamie . . .
Het is maar hoe je het bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wat mij opvalt is de korte douchetijd in de berekening. Als je 200L met 60 graden met 10L/m heb je maar 16 minuten water, Deze berekening kan niet goed zijn, met de beste wil niet.
http://www.boilers.econo....am4=10&Param5=10&Param6=0
bezorgkosten vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 19:52:
[...]

Wat mij opvalt is de korte douchetijd in de berekening. Als je 200L met 60 graden met 10L/m heb je maar 16 minuten water, Deze berekening kan niet goed zijn, met de beste wil niet.

[...]

bezorgkosten vergeten.
Ik zou er toch maar vanuit gaan van wel, ben deze berekening op meerdere plekken tegen gekomen.
En inmiddels spreek ik ook al uit ervaring, jij ook al?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 19:52:
[...]

[...]

bezorgkosten vergeten.
Je afname van 60c water is geen 10 liter maar slechts 6 a 7 ivm terugbrengen naar 38c.
Mijn ervaring met een 50c 300l boiler is dat je zelfs met de WP uit nog lang kan douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
Waar bestellen jullie de ecodan accesoires? Klimacorner?

Ik zit nog een beetje te dubben wat nou de juiste keuze is voor een nieuwbouwwoning van een bekende van mij.
160m2 begane grond, volledig vloerverwarming
110m2 1ste verdieping, wordt op termijn voorzien van vloerverwarming, hele verdieping op dit moment niet in gebruik

EPC waarden:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/PB/epc.jpg

Iemand die iets zinnigs kan zeggen of een Ecodan 7,5 kW voldoende is of dat we toch beter voor de Zubudan 8kW kunnen gaan? De WP gaat zal ook warm water voor z'n rekening moeten nemen icm een 300L buffervat. Een gas aansluiting is niet aanwezig. Wel zijn we voornemens om een element in de boiler te plaatsen voor backup (als WP out of order is).

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Appie Heijn schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 20:39:

Ik zit nog een beetje te dubben wat nou de juiste keuze is voor een nieuwbouwwoning van een bekende van mij.
110m2 1ste verdieping, wordt op termijn voorzien van vloerverwarming, hele verdieping op dit moment niet in gebruik

EPC waarden:
[afbeelding]

Iemand die iets zinnigs kan zeggen of een Ecodan 7,5 kW voldoende is of dat we toch beter voor de Zubudan 8kW kunnen gaan? De WP gaat zal ook warm water voor z'n rekening moeten nemen icm een 300L buffervat. Een gas aansluiting is niet aanwezig. Wel zijn we voornemens om een element in de boiler te plaatsen voor backup (als WP out of order is).
Ik zou gaan voor een 11.2kW zubadan op 3 fase. Deze kan net zover terug moduleren als de 8 kW versie. Ook krijg je hier 300e meer subsidie op. Bovendien heb je zo altijd genoeg vermogen en hoeft hij nooit echt gas te geven = erg stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Is dat niet een beetje overkill? Als ik het bereken:
45540MJ / 3,6 = 12650 kWh
12650kWh / 1650 (=draaiuren) = 7,66kW warmtepomp

Echter past men vaak nog een Beta factor toe van 0,8 wat neer komt op 6,1 kW

Stukje warmwater bereiding erbij dan zou 6-7kW voldoende moeten zijn.

Uiteraard helemaal mee eens dat een dikkere WP stiller kan zijn, 3 fasen kan handig zijn met 3x25A aansluiting, echter kan ik nergens het modulatiebereik van de ecodan 7,5 en de zubudan's vinden.
Ohja, vloerverwarmingverdelers zullen open variant zijn (dus zonder pomp). Lijkt mij niet noodzakelijk om met een dergelijke waterinhoud ook nog een buffervat in het CV circuit op te nemen toch? 20mm vloerverwarmingsslang zal er worden gebruikt even uit mijn hoofd

[ Voor 21% gewijzigd door Appie Heijn op 14-08-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 21:17:

Uiteraard helemaal mee eens dat een dikkere WP stiller kan zijn, 3 fasen kan handig zijn met 3x25A aansluiting, echter kan ik nergens het modulatiebereik van de ecodan 7,5 en de zubudan's vinden.
Zoals jij het berekend heb ik ook 100% overkill. Afgelopen winter draaide mijn 9 KW WP mooi in deellast wat een hoge cop en weinig defrosts opleverde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Yess, de buiten unit staat, en aangesloten, van de week even vacumeren en in bedrijf stellen. Eens kijken wat er gebeurd!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89

Ohja, vloerverwarmingverdelers zullen open variant zijn (dus zonder pomp). Lijkt mij niet noodzakelijk om met een dergelijke waterinhoud ook nog een buffervat in het CV circuit op te nemen toch? 20mm vloerverwarmingsslang zal er worden gebruikt even uit mijn hoofd
als je op google zoekt naar Ecodan databook vind je een erg uitgebreide PDF hierin staan ook de tabellen met min nom en max vermogen met COP waardes en vermogens :)
om je toch even op weg te helpen
http://planetaklimata.com...tric_Ecodan_Data_Book.pdf

minimaal vermogen.
ecodan 7,5kw bij 7c 3.81kw 4.52cop
Zubadan 11.2kw bij 7c 5.53kw 4.41cop
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 21:25:
Yess, de buiten unit staat, en aangesloten, van de week even vacumeren en in bedrijf stellen. Eens kijken wat er gebeurd!
Mooi klaar voor de winter.

Ik heb mezelf voorgenomen de 20e de Michl te laten afkoppelen als ik nog niks van Michl gehoord heb, het heeft nu lang genoeg geduurd.
Gaan ze de Michl maar lekker in DLD maken, ik moet in September weer verwarming hebben kan niet langer wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Thanks voor de link!
Maar klopt mijn berekening niet of ben ik simpelweg te bang voor een te groot minimaal vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

Ik zeg het toch nog maar een keer....
Neem gewoon een buffervat, niet voor systeem inhoud, maar voor een betere retourtemperatuur.
Je warmtepomp heeft baat bij een retour van een graad of 25 a 30. Hij draait dan in zijn ideale werkgebied.
Het voordeel is ook dat je de flow over de vloerverwarming los van de flow over de warmtepomp kunt regelen.
Zo'n vat hoeft geen 200l te zijn, kan ook gerust flink kleiner zijn.

Een buffervat wordt hier door velen vergeten of afgewimpeld als overbodig en zonde van het geld. Maar geloof me, hij hoort er gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Oxellaar schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 23:37:
[...]

Ik zeg het toch nog maar een keer....
Neem gewoon een buffervat, niet voor systeem inhoud, maar voor een betere retourtemperatuur.
Je warmtepomp heeft baat bij een retour van een graad of 25 a 30. Hij draait dan in zijn ideale werkgebied.
Het voordeel is ook dat je de flow over de vloerverwarming los van de flow over de warmtepomp kunt regelen.
Zo'n vat hoeft geen 200l te zijn, kan ook gerust flink kleiner zijn.

Een buffervat wordt hier door velen vergeten of afgewimpeld als overbodig en zonde van het geld. Maar geloof me, hij hoort er gewoon bij.
Ik neem je advies graag ter harte, ik zal het morgen in de groep gooien :)
Minimum water capacity van de 11kW variant is 80 liter, is een 100L vat dan aan te raden?

Ik zit nog wel even met wat vraagtekens wanneer ik een buffervat toe voeg. Oorspronkelijk doel was om een WAR regeling toe te passen, dit zit immers al in de standaard bediening. Eerst warmte goed verdelen over de verschillende vertrekken (debiet per groep instellen) dan via de stooklijn(=aanvoertemp) de temperatuur in huis regelen. Is dit nog steeds van toepassing of moet ik het één en ander aanpassen qua regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Laatst online: 06-09-2020
Appie Heijn schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 20:39:

EPC waarden:
[afbeelding]

Als stelregel kan je 35/40 W/m2 aannemen t.a.v. van het verwarming bij standaard nieuwbouw mits energie zuinige ventilatie. Dat is de stelregel wordt door veel calculatoren en sales engineers wordt gebruikt bij het formuleren van prijzenbladen inzake warmtepomp installaties voor woningbouw. 99 van de 100 keer klopt het ook gewoon mits niet al te gekke bouwmethoden en ontwerpen. Vaak checken de aannemers ook de warmtevraag voor of na opdrachtverstrekking via een transmissieberekening (doen ze standaard voor zichzelf, e.e.a. juridisch etcetc). Volgens die dikkeduim regel heb je bij een opp. van 270 m2 * 40 W/m2 = 10800 Watt verwarmingsvermogen nodig. Pak je minder dan zal de electraspiraal een gedeelte voor zijn rekening gaan nemen en zal de energierekening ietsje hoger uitvallen (is niet erg maar wel zonde).

Indien mogelijk zou ik zelf een combiwarmtepomp nemen op basis van aardwarmte/koude. Het grote voordeel van het gebruiken van de grond als bron is dat je lekker goedkoop je huis kan koelen en de installatie vaak net iets zuiniger is. Wel zijn dit soort warmtepompinstallaties vaak ietsje duurder dan een luchtwarmtepomp, maar je hebt geen buiten unit op het dak of in de tuin en ze zijn stiller! Zorg wel dat je aannemer e.e.a. checked t.a.v. regelgeving, altijd belangrijk. Goede aannemers nemen die veranwoordelijk gewoonlijk mee in de opdracht (zo heb je weinig omkijken).

Ter indicatie: Bij een +/-10kW warmtepomp kom je met 3x 100m verticale bodem warmtewisselaar vaak goed weg en haal je een zeer hoog installatierendement. Soms kon ik vroeger wegkomen met minder meters bodemwarmtewisselaar, maar dat is locatie afhankelijk. Die 3x 100 m bij 10kW is een aardige indicatie.

[ Voor 7% gewijzigd door govie op 15-08-2016 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Grond warmtepomp gaan we niet aan beginnen, mij te risicovol. Uiteraard zijn ze doorgaans zuiniger. Liever wat meer PV op oost/west :)

Tja het blijft een lastige, eerst was de keuze een 7,5 ecodon of een 8 zubudan, deze laatste is lastig te plaatsen met 3x25A. Zeker wanneer zijn 11,2KW(deze is wel driefase) net zo laag moduleert als z'n 8KW broertje dan wordt het 7,5(ecodan) vs 11,2(zubudan).

1 ding wil ik niet en dat is dat dat apparaat bij 7-10 graden buitentemp continu staat aan en uit te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 15-08-2016 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
11 kW klinkt wel ok, anders moet je iemand even een transmissiebereking laten maken, dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Appie Heijn in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Dit zijn toch de waarden uit een transmissieberekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Ik verwacht EPC berekening. Een transmissieberekening is net iets anders (of dat is tegenwoordig veranderd maar het lijkt me van niet). Een transmissiebereking geeft je een daadwerkelijke transmissie in watts van een gebouw. Kans is groot dat de maker van de EPC berekening ook een trransmissiegetal met een klik op de muisknop kan genereren of dat destijds al heeft gedaan (dan hoeven ze niet het gehele gebouw overnieuw in te voeren, gewoon even bellen).

[ Voor 10% gewijzigd door govie op 15-08-2016 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

koevlaas2 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 20:13:
[...]

Je afname van 60c water is geen 10 liter maar slechts 6 a 7 ivm terugbrengen naar 38c.
Mijn ervaring met een 50c 300l boiler is dat je zelfs met de WP uit nog lang kan douchen.
Wij douchen hier prima op een 150 liter met 47-49 gr. C. Zonder waterbesparende douchekop, en het volume van de thermostaat kraan vol open.

En dankzij de 9 kW Warmtepomp is is zo weer op temperatuur. (= zodra ik afgedroogd de douch verlaat is ie weer op temperatuur.
Alleen het bad vullen is een ander klusje geworden. Daarvoor hebben we een extra 6 kW verwarmingselement geplaatst in het boilervat.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Wij douchen met 200 liter op max 50 graden ook prima, 120 liter voor mijn vriendin en 30 liter voor mij. Daarna draait het apparaat een kwartiertje om het vat weer op 48 graden te krijgen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 19:59:
[...]

Ik zou er toch maar vanuit gaan van wel, ben deze berekening op meerdere plekken tegen gekomen.
En inmiddels spreek ik ook al uit ervaring, jij ook al?
Nee, ik bestel de spullen pas na mijn vakantie. Ook neem ik de algemene aanbeveling van Oxcellaar ter harte en koop een buffervat. (al is dat met tegenzin) :)
No Hands schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 08:00:
Wij douchen met 200 liter op max 50 graden ook prima, 120 liter voor mijn vriendin en 30 liter voor mij. Daarna draait het apparaat een kwartiertje om het vat weer op 48 graden te krijgen.
Dat dacht ik dus al. Die rekentool klopt van geen kant.
Maar 48 graden is een gevaarlijk temperatuurtje....Ooit het verhaal gelezen wat mijn vrouw is overkomen.?

[ Voor 35% gewijzigd door Willie Wortel op 15-08-2016 08:08 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic