Appie Heijn schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 17:24:
[...]
Kwestie van een rekensommetje, wat gaat de meerprijs van een hygienevat tov standaard buffervat(of zelfs geen) je besparen op jaarbasis. Uiteraard kun je het ook uit principe doen.
Persoonlijk heb ik zoiets wanneer TVT +8 jaar is dan investeer ik het liever in iets wat meer rendeert of comfort oplevert.
Geen idee hoe ik daar aan kan gaan rekenen.
Als ik als referentie ons 8 jaar oude huis neem, dan stoken we daar iets van 6-7 maanden (merkbaar) in.
Voor de rest is het er warm genoeg door de zon instraling. We hebben een simpele aan/uit thermostaat die dus voorjaar zomer najaar op 16 graden staat.
Stel nieuw huis met epc 0.4 is nog beter geisoleerd (balans ventilatie met warmte terugwin)
Veel meer energy toevoegen dan wat we nu doen is dan ook niet nodig schat ik zo in.
Sww water stroomt dan door de buffer (of boiler die we als buffer gebruiken, waar sww door de verwarmings spiraal loopt)
Stel gedurende 8 maanden is er dan warmte in de buffer, en 4 maanden 18 graden om vloer te koelen.
Sww water in is iets van 8 graden ?
Dan neem ik aan dat je in koell modus niet zo heel veel warmer water krijgt met 18 graden in buffer.
In verwarmings modus met 45 graden in de buffer ? Zal er wel redelijke opwarming van sww water plaatsvinden.
De CV hoeft dan minder te verwarmen voor sww zeg van 40-60 in de winter en van 10-60 in de zomer.
Ik zie op marktplaats aanbieders staan van buffers met of zonder warmtewisselaar, en dan scheelt het 100 €
We douchen lang: mijn jongste dochter iets van 10 minuten met een ouder samen, en dan nog 15 minuten spelen. Zelf douchen we 5-7 minuten denk ik, en de oudste dochter 10 minuten.
Dus elke dag zeg maar 40 minuten douchen..
Wellicht moet ik met een warmte pomp anders denken dan met een cv. Zeker met een buffer kan ik vast niet zo maar van verwarmen naar koelen toe lijkt me..
Kan ik simpelweg stellen dat als ik zeg maar 21 graden in huis wil, alle maanden dat de maximale temperatuur erboven ligt weinig hoef te stoken ?
Temperaturen per maand bijvoorbeeld hier:
http://www.wintergek.nl/jaar/2015/
Als ik de grafiek bekijk vermoed ik dat ik maar 2 maanden hooguit hoef te koelen, en de rest verwarmen waar ij het wellicht maar weing warmte toevoegen is, maar het systeem in verwarming modemstaat, en dus de buffer op temperatuur houdt.
Of zit ik er compleet naast qua gedachte ?
[
Voor 15% gewijzigd door
jacovn op 16-08-2016 07:01
]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase