Wat mij betreft een prima kans van slagen maar wellicht de warmtepomp aan lichte kant...arnnold schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:10:
Beste mensen,
Ons huis is een tussenwoning bouwjaar 19 71. Spouwmuur isolatie, dak geïsoleerd, alles dubbelglas. Woonkamer en keuken vloerverwarming. Totaal 50 m2. 3 Slaapkamers originele radiatoren. Staan al jaren dicht. Zolderverdieping over bemeten radiator gemonteerd vanwege drogen eventueel wasgoed. Badkamer elektrische vloerverwarming en designradiator. Huidig jaarverbruik 1300 M3 gas. CV staat nu uiteraard als verwarming uit en nu blijkt dat mijn sanitair warmwater gasverbruik 3 M3 per week is. CV ketel Nefit trendline 30KW bj 2013, heb ik teruggesteld naar 15 KW. Keuken voorzien van een Quooker plus.
Heb 3900 Watt Piek PV Solar Edge systeem. Ik zie een groot voordeel als ik een Panasonic 5 KW aanschaf. Installeren is voor mij geen punt.
De warmtepomp zal ik met 1 ¼’’ slangen met behulp van T fittingen op mijn huidige CV systeem parallel aansluiten. En op de juiste plaats terugslagkleppen monteren. De lengte van deze 1 ¼” slangen bedraagt ongeveer twee meter. Na de T fittingen krijg je een lengte van ongeveer 4 meter 1” buis. De 1” buis wordt gesplitst in ¾”naar voorzijde woning en naar achterzijde woning. Het blijft ¾” tot op de begane grond.
¾” buis gaat over naar 15 mm de vloerverwarming verdeler in. Zoals het systeem nu werkt heb ik totaal geen klagen.
Lees verschillende meningen over ja dan nee buffervat. Afhankelijk of er genoeg water door de warmtepomp te verwarmen is om pendelen te voorkomen. Ik denk dat ik geen buffervat nodig heb. Sanitair warmwater blijf ik betrekken van mijn Nefit. Verwarming volledig met de warmtepomp.
Graag zou ik jullie mening willen weten of dit een kans van slagen heeft.
huidig jaarverbruik 1300m3
SWW verbruik = 3*52 = 156m3
1300-156 = 1144 m3 voor ruimteverwarming. (*2 = 2288 kwh = verwacht verbruik warmtepomp)
Waarom wil je 5kw? Ik heb op 1.441m3 gasverbruik een 5kw Elga en deze schiet net tekort (en kan als gevolg dus ook veel draaiuren). Zodra we richting vriespunt gaan trekt hij het niet in zijn eentje en staat hij 24/7 te draaien. Gezien je erg beperkte SWW verbruik zou ik kiezen voor een wat zwaardere warmtepomp zodat hij minder draaiuren maakt en dus ook stiller is omdat hij vaker zal terug moduleren (7,5kw) en het SWW laten voor wat het is. die 156m3 * 0,65 = 101,40 per jaar aan gaskosten. Laten we zeggen dat je dit kan halveren (erg optimistisch) dan kost je dit middels een warmtepomp 50,90 per jaar en bespaar je dus ook 50,90 per jaar. Daar kun je geen boilervat oid mee terug verdienen...
mijn advies:
7,5kw warmtepomp
geen boiler
de 15mm zou ik in eerste instantie aankijken. Ik heb hier ook nog mijn oude stalen verdelers met 22m in gebruik (werkt prima) en ook mijn leidingen moeten knijpen zodat niet alle warmte naar 1 verdeler ging (heb er 1 per etage). Dus vooral eerst gewoon eens een winter laten draaien.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge