Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.043 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:39
arnnold schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:10:
Beste mensen,
Ons huis is een tussenwoning bouwjaar 19 71. Spouwmuur isolatie, dak geïsoleerd, alles dubbelglas. Woonkamer en keuken vloerverwarming. Totaal 50 m2. 3 Slaapkamers originele radiatoren. Staan al jaren dicht. Zolderverdieping over bemeten radiator gemonteerd vanwege drogen eventueel wasgoed. Badkamer elektrische vloerverwarming en designradiator. Huidig jaarverbruik 1300 M3 gas. CV staat nu uiteraard als verwarming uit en nu blijkt dat mijn sanitair warmwater gasverbruik 3 M3 per week is. CV ketel Nefit trendline 30KW bj 2013, heb ik teruggesteld naar 15 KW. Keuken voorzien van een Quooker plus.
Heb 3900 Watt Piek PV Solar Edge systeem. Ik zie een groot voordeel als ik een Panasonic 5 KW aanschaf. Installeren is voor mij geen punt.
De warmtepomp zal ik met 1 ¼’’ slangen met behulp van T fittingen op mijn huidige CV systeem parallel aansluiten. En op de juiste plaats terugslagkleppen monteren. De lengte van deze 1 ¼” slangen bedraagt ongeveer twee meter. Na de T fittingen krijg je een lengte van ongeveer 4 meter 1” buis. De 1” buis wordt gesplitst in ¾”naar voorzijde woning en naar achterzijde woning. Het blijft ¾” tot op de begane grond.
¾” buis gaat over naar 15 mm de vloerverwarming verdeler in. Zoals het systeem nu werkt heb ik totaal geen klagen.
Lees verschillende meningen over ja dan nee buffervat. Afhankelijk of er genoeg water door de warmtepomp te verwarmen is om pendelen te voorkomen. Ik denk dat ik geen buffervat nodig heb. Sanitair warmwater blijf ik betrekken van mijn Nefit. Verwarming volledig met de warmtepomp.
Graag zou ik jullie mening willen weten of dit een kans van slagen heeft.
Wat mij betreft een prima kans van slagen maar wellicht de warmtepomp aan lichte kant...

huidig jaarverbruik 1300m3
SWW verbruik = 3*52 = 156m3
1300-156 = 1144 m3 voor ruimteverwarming. (*2 = 2288 kwh = verwacht verbruik warmtepomp)

Waarom wil je 5kw? Ik heb op 1.441m3 gasverbruik een 5kw Elga en deze schiet net tekort (en kan als gevolg dus ook veel draaiuren). Zodra we richting vriespunt gaan trekt hij het niet in zijn eentje en staat hij 24/7 te draaien. Gezien je erg beperkte SWW verbruik zou ik kiezen voor een wat zwaardere warmtepomp zodat hij minder draaiuren maakt en dus ook stiller is omdat hij vaker zal terug moduleren (7,5kw) en het SWW laten voor wat het is. die 156m3 * 0,65 = 101,40 per jaar aan gaskosten. Laten we zeggen dat je dit kan halveren (erg optimistisch) dan kost je dit middels een warmtepomp 50,90 per jaar en bespaar je dus ook 50,90 per jaar. Daar kun je geen boilervat oid mee terug verdienen...

mijn advies:
7,5kw warmtepomp
geen boiler
de 15mm zou ik in eerste instantie aankijken. Ik heb hier ook nog mijn oude stalen verdelers met 22m in gebruik (werkt prima) en ook mijn leidingen moeten knijpen zodat niet alle warmte naar 1 verdeler ging (heb er 1 per etage). Dus vooral eerst gewoon eens een winter laten draaien.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De belasting verhoging op gas heeft voor mij de doorslag gegeven om een warmtepomp aan te schaffen. Nu nog wat verzinnen voor koken en de gasaansluiting kan wat mij betreft in de vuilnisbak (afgesloten worden)

http://www.telegraaf.nl/d...ieuwe_melkkoe__gas__.html

Voor het koken zit ik te denken aan LPG, ik hoef maar een leidinkje te trekken, of inductie maar dan moet de groepenkast weer veranderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:18
Willie Wortel schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:25:
De belasting verhoging op gas heeft voor mij de doorslag gegeven om een warmtepomp aan te schaffen. Nu nog wat verzinnen voor koken en de gasaansluiting kan wat mij betreft in de vuilnisbak (afgesloten worden)

Voor het koken zit ik te denken aan LPG, ik hoef maar een leidinkje te trekken, of inductie maar dan moet de groepenkast weer veranderd worden.
Gas fornuis voor op de camping, kun je zo die grijze flessen op aansluiten, zijn ander soort pitten voor dat gas....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Inductie kan met een 16A groep, ik heb een bestaande groep gebruikt waarvan ik weet dat ik de boel niet zal overbelasten.
Zo'n kookplaat wordt met een gewone stekker geleverd.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:59
Willie Wortel schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:25:

Ik heb deze LPG fles gekocht: http://www.huisentuinwink...-en-nl-lpg-vulnippel.html :P

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Interessant topic, waar ik ook iets mee wil gaan doen met het oog op uiteindelijke besparing. Situatie hier:
- WHR 90 (warmte terugwin unit)
- inductieplaat
- keukenboiler beneden

Het enige dat dus gas nodig heeft zijn:
- kraan badkamer (al zou dat om een geringe hoeveelheid/verbruik gaan)
- douche/bad
- verwarming huiskamer (element + convectorput)

We wonen pas een half jaar in dit huis, het gasverbruik sinds 1 januari is ongeveer 200 m3, waarbij we in januari/februari in totaal 120m3 hebben gebruikt en sindsdien 10-20m3 op maandbasis.

Nu heb ik gelezen over een warmtepomp, al blijken daar ook de nodige nadelen aan te zijn. Electra aansluiting als de warmtepomp te zwaar is en het verbruikt warmte uit de grond welke uiteindelijk mogelijk afkoelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Rol-Co schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 23:38:
Iemand nog handige tips om een koperen koelleiding van 3/8 en 5-8 (10-15 mm ongeveer) soepel van een zolderverdieping door de vloer en dan 2 meter lager weer door een muur te wurmen zonder dat het knikt?

Dat is wat anders dan slang of kabel :)
Hij ligt er in :) wel een heel gewurm met een dubbele pijp van 8 meter maar het buigt mooier dan ik dacht.
Nu de unit op dak en de bekabeling, dan kunnen we test draaien en de badkamer af maken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ja het kan met LPG (propaan), dan moet ik andere sproeiers in het gasfornuis draaien en een reduceerventiel van 50mBar op de fles monteren. In Frankrijk op het platteland doen ze niet anders. Met een fles doe je (alleen koken) eeeeeeeel lang.

Ik moet nog ff wat vertellen. Het is in Nederland NIET toegestaan om losse flessen bij de pomp te vullen.
Wat mag wel........ met een vaste verbinding, dus een aansluitpunt buiten de auto en een slang naar je gasfles. (kost maar een paar knaken) Let op, de fles mag alleen rechtop gevuld worden, dit omdat er maar 80% gas in mag vanwege uitzetten bij warmte. De fles mag alleen een LPG fles zijn met een afslag 80%
bv deze: http://www.campercabine.n...es-buitenvul-aansluiting/

Speel niet met je leven door te denken, ik stop bij 20 liter, dat is 80%. Omdat LPG een meng is van Butaan en Propaan kan het in de winter zijn dat er nog Butaan in de fles aanwezig is vanwege het andere vriespunt!

LPG mag in Nederland niet gebruikt worden voor kooktoestellen anders dan die in oa een Camper >3500 kg dit in verband met accijnzen. Maar omdat de overheid zelfs zijn eigen grenzen en inwoners nog niet eens kan beschermen kan ik me voorstellen dat het toezicht hierop te wensen overlaat. 8)

Wat ook is toegestaan een propaan fles leasen (20 euro eenmalig) en laten vullen bij een vulstation, kost ongeveer het dubbele als de prijs aan de pomp.
http://www.leeflanggas.nl...page=vullen-of-omwisselen

[ Voor 57% gewijzigd door Willie Wortel op 10-08-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Willie Wortel schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:20:
[...]

Ja het kan met LPG (propaan), dan moet ik andere sproeiers in het gasfornuis draaien en een reduceerventiel van 50mBar op de fles monteren. In Frankrijk op het platteland doen ze niet anders. Met een fles doe je (alleen koken) eeeeeeeel lang.

Ik moet nog ff wat vertellen. Het is in Nederland NIET toegestaan om losse flessen bij de pomp te vullen.
Wat mag wel........ met een vaste verbinding, dus een aansluitpunt buiten de auto en een slang naar je gasfles. (kost maar een paar knaken) Let op, de fles mag alleen rechtop gevuld worden, dit omdat er maar 80% gas in mag vanwege uitzetten bij warmte.
En een lpg tank in de auto heeft een 80% afslag, een losse fles niet, dus zelf opletten.

Wij deden het ook gewoon hoor voor de kachel in de hobbyschuur, met zelfgemaakte vulnippel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
Wodan89 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 00:09:
[...]

het zal zeker werken. alleen naar mijn mening heb je dan een oplossing die 60 65% werkt. of je daar tevreden mee bent is een persoonlijke afweging

de vloer zal uiteindelijk wel warm worden, zij het in een wat langer tijd en mogelijk met een hogere watertemperatuur waardoor een lagere COP,

echter wie hierin het hoogste cop gaat halen valt pas na komende winter te zeggen :)
Ik vergeet erbij te vermelden, slordig, dat mijn vloerverwarming een eigen pomp heeft. Die gestart wordt als er water van een bepaalde in te stellen temperatuur de pomp (sensor) bereikt heeft.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:06
arnnold schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:57:
[...]

Ik vergeet erbij te vermelden, slordig, dat mijn vloerverwarming een eigen pomp heeft. Die gestart wordt als er water van een bepaalde in te stellen temperatuur de pomp (sensor) bereikt heeft.
Die had ik ook. Echter schakel ik nu de pomp en een klep via een draadloze kamerthermostaat. Zo wordt de vloer nageregeld.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
develdonk schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 06:26:
[...]

Wat mij betreft een prima kans van slagen maar wellicht de warmtepomp aan lichte kant...

1300-156 = 1144 m3 voor ruimteverwarming. (*2 = 2288 kwh = verwacht verbruik warmtepomp)

Waarom wil je 5kw? Ik heb op 1.441m3 gasverbruik een 5kw Elga en deze schiet net tekort (en kan als gevolg dus ook veel draaiuren). Zodra we richting vriespunt gaan trekt hij het niet in zijn eentje en staat hij 24/7 te draaien. Gezien je erg beperkte SWW verbruik zou ik kiezen voor een wat zwaardere warmtepomp zodat hij minder draaiuren maakt en dus ook stiller is omdat hij vaker zal terug moduleren (7,5kw) en het SWW laten voor wat het is. die 156m3 * 0,65 = 101,40 per jaar aan gaskosten. Laten we zeggen dat je dit kan halveren (erg optimistisch) dan kost je dit middels een warmtepomp 50,90 per jaar en bespaar je dus ook 50,90 per jaar. Daar kun je geen boilervat oid mee terug verdienen...

mijn advies:
7,5kw warmtepomp
geen boiler
de 15mm zou ik in eerste instantie aankijken. Ik heb hier ook nog mijn oude stalen verdelers met 22m in gebruik (werkt prima) en ook mijn leidingen moeten knijpen zodat niet alle warmte naar 1 verdeler ging (heb er 1 per etage). Dus vooral eerst gewoon eens een winter laten draaien.
Hallo Develdonk, Aanvankelijk had ik interesse in een Nefit Enviline. Nefit berekening laten maken wat voor mij de juiste keuze zou kunnen zijn. Uitkomst de Enviline 3Kw, deze dekt een gebouw met een energiebehoefte van 25Gj. Tussenwoning valt volgens de tabellen in een range van 30-32 Gj. Huis is goed geïsoleerd dus ik neem de gok. Nefit is niks geworden, want een installateur vinden is een crime. Snap hier niks van, dit terzijde. Ik ging me meer verdiepen in wat er te koop is en zodoende ben ik hier terecht gekomen. Hier komt bij dat een Nefit STEK gebonden is en een Panasonic monoblok voor mij goed zelf te doen is. Mijn CV blijft in tact voor de SWW, en als het erg koud is: Kranen om zetten en we zitten weer lekker warm. Die 15mm leiding kijk ik nog even aan. Als we 23:00 uur naar kooi gaan met 21 graden Celcius is het de andere morgen nog 19 graden in de kamer. Volgens mij weinig warmteverlies. Dit als voorbeeld.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:12
@develdonk, @arnnold

Ik betaal op dit moment € 147,73 aan netbeheerkosten gas en € 10,8 vaste leveringskosten (per jaar)
Dan bespaar ik toch € 158,53/a extra als ik helemaal elektrisch ga, of niet?
Wel eenmalig de zgn. afsluitkosten (slot op de gaskraan) aftikken (€ 70 tot € 90,- als ik me niet vergis).

Dus voor @arnnold iets van € 210,-/a minder indien ook SWW per warmtepomp.
Just my 2cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:15:
@develdonk, @arnnold

Ik betaal op dit moment € 147,73 aan netbeheerkosten gas en € 10,8 vaste leveringskosten (per jaar)
Wel eenmalig de zgn. afsluitkosten (slot op de gaskraan) aftikken (€ 70 tot € 90,- als ik me niet vergis).

Just my 2cts
Als je 147,73 betaalt, betaal je als je gasloos bent dat bedrag niet meer.
Maar wat denk je van de heffingskorting (of hoe dat heet tegenwoordig), die bestaat zonder gasaansluiting nog steeds ;)
Dus het voordeel is nog iets groter...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat gas even weg doen voor een paar tientjes is niet voor iedereen weggelegd :X

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 17:16:
Dat gas even weg doen voor een paar tientjes is niet voor iedereen weggelegd :X
Kun je niet overstappen naar enexis? (grapje :+ )
Daar betaal je stukken minder voor volledige afsluiting gas.
Hoe zit dat eigenlijk met het toezicht op al die prijsverschillen? Liander lijkt wel heel erg duur tov de rest.
Liander 605 euro, Enexis 345 euro

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2016 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
AUijtdehaag schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 17:13:
[...]

Als je 147,73 betaalt, betaal je als je gasloos bent dat bedrag niet meer.
Maar wat denk je van de heffingskorting (of hoe dat heet tegenwoordig), die bestaat zonder gasaansluiting nog steeds ;)
Dus het voordeel is nog iets groter...
Dat schreef ik toch? (Dat met de besparing)
En de heffingskorting? Die krijgt iedereen zowieso (nu natuurlijk ook)
Daar zit geen additioneel voordeel in als ik het gas laat afsluiten.

Eigenlijk niet afsluiten, maar bij je energieleverancier geen gascontract meer afsluiten,
alleen een leveringscontract voor electra.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 10-08-2016 17:44 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 17:40:
[...]

Dat schreef ik toch? (Dat met de besparing)
En de heffingskorting? Die krijgt iedereen zowieso (nu natuurlijk ook)
...
Das waar.
(was een zware dag vandaag, mijn hersenen werkten niet goed meer ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

dunklefaser schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 17:40:
[...]

Eigenlijk niet afsluiten, maar bij je energieleverancier geen gascontract meer afsluiten,
alleen een leveringscontract voor electra.
Dat moet je bij Liander blijkbaar niet proberen, die schermen direct met deurwaarders (€200 extra) 8)7
Je zou bijna in staat zijn om een slimme meter te nemen en de nieuwe gasmeter met aansluiting en al een week later weer weg te laten halen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
arnnold schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:50:
[...]

Hallo Develdonk, Aanvankelijk had ik interesse in een Nefit Enviline. Nefit berekening laten maken wat voor mij de juiste keuze zou kunnen zijn. Uitkomst de Enviline 3Kw, deze dekt een gebouw met een energiebehoefte van 25Gj. Tussenwoning valt volgens de tabellen in een range van 30-32 Gj. Huis is goed geïsoleerd dus ik neem de gok. Nefit is niks geworden, want een installateur vinden is een crime. Snap hier niks van, dit terzijde. Ik ging me meer verdiepen in wat er te koop is en zodoende ben ik hier terecht gekomen. Hier komt bij dat een Nefit STEK gebonden is en een Panasonic monoblok voor mij goed zelf te doen is. Mijn CV blijft in tact voor de SWW, en als het erg koud is: Kranen om zetten en we zitten weer lekker warm. Die 15mm leiding kijk ik nog even aan. Als we 23:00 uur naar kooi gaan met 21 graden Celcius is het de andere morgen nog 19 graden in de kamer. Volgens mij weinig warmteverlies. Dit als voorbeeld.
Hi Arnold, Ik denk echt dat je met 5kw nog te laag zit en vermoed dat nefit uitgaat van een bivalente opstelling daar waar ik uitga van een monovalente opstelling. maw ik wil dat de warmtepomp de gehele warmtevraag voor zijn rekening neemt (tot pak en beet -5 tot -10 graden). DUS de hamvraag: ben je wellicht lid van een website die jouw digitale? meter dagelijks uitleest zodat we zicht hebben op je max verbruik op een dag in m3?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
dunklefaser schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:15:
@develdonk, @arnnold

Just my 2cts
aangesloten op gas:
147 netbeheerkosten
11 vaste leveringskosten
+/- 150 welkomstbonus bij switchen leverancier (elk jaar)
-----------
8 netto impact wanneer je gasloos bent... (dus nihil!)

dit is mijn reden om NIET gasloos te gaan maar WEL elk jaar te switchen van leverancier. zo heb ik MAXIMAAL comfort tegen MINIMALE investering maar ben ik WEL afhankelijk van gas.

Sommige mensen op het forum willen per se gasloos en dat is natuurlijk een goede gedachte. Ikzelf kijk enkel naar terugverdientijd en zie (zolang de welkomstbonus 150 eur hoger is als je gas afneemt) geen reden om gasloos te gaan.

De vergoeding energiebelasting van het rijk krijg je op elec verbruik en dus is het totaal irrelevant of je wel of geen gas hebt. dit neem je dus niet mee want die krijg je sowieso.

1 nadeel van bovenstaande constructie is dat ik elk jaar 2-3 telefoontjes er aan moet wijden voordat ze snappen dat mijn maandbedrag op 7 eur moet staan :)

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 10-08-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 18:13:
[...]

Dat moet je bij Liander blijkbaar niet proberen, die schermen direct met deurwaarders (€200 extra) 8)7
Je zou bijna in staat zijn om een slimme meter te nemen en de nieuwe gasmeter met aansluiting en al een week later weer weg te laten halen }:O
Maar ik heb alleen een leveringscontract met mijn energieleverancier!
Die berekent de kosten voor netbeheer (Liander) alleen door
net zoals de belastingen en de heffingskorting van de overheid.

Geen contract voor gaslevering = geen netbeheerkosten gas,
of is dit te simpel? (slot op de gaskraan = max. € 70-90)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb daar een topic voor gestart, Liander doet alles om je af te schrikken als je ze vraagt wat er gebeurt als je geen gas meer afneemt.
Omdat de aansluiting er op dat moment nog is en je niet betaalt dreigen ze met een deurwaarder.
Een slot erop doen ze niet (meer) omdat ze dan nog met de kosten van het onderhoud zitten (meter diensten e.d. omdat de meter nog op het gasnet zit).
Dat slot erop is alleen voor wanbetalers die na betaling weer gas gaan afnemen.
Met het risico dat ik loop neig ik er naar om voorlopig even het leegstandstarief te betalen tot er meer ervaringen zijn met alleen stopzetten van het gascontract.

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-08-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 18:49:
Ik heb daar een topic voor gestart, Liander doet alles om je af te schrikken als je ze vraagt wat er gebeurt als je geen gas meer afneemt.
Omdat de aansluiting er op dat moment nog is en je niet betaalt dreigen ze met een deurwaarder.
Een slot erop doen ze niet (meer) omdat ze dan nog met de kosten van het onderhoud zitten (meter diensten e.d. omdat de meter nog op het gasnet zit).
Met het risico dat ik loop neig ik er naar om voorlopig even het leegstandstarief te betalen tot er meer ervaringen zijn met alleen stopzetten van het gascontract.
Interessante info!
Dan ga ik dit ook nog even bekijken en de relevante topic in de gaten houden.
In de tussentijd lijkt me de benadering van @develdonk financieel attractief.

Mijn huidig maandbedrag is € 37,-, met de jaarlijkse welkomstbonus zou
dit € 24,50 kunnen worden (zonder verdere investering dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:10
develdonk schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 18:32:
[...]

Hi Arnold, Ik denk echt dat je met 5kw nog te laag zit en vermoed dat nefit uitgaat van een bivalente opstelling daar waar ik uitga van een monovalente opstelling. maw ik wil dat de warmtepomp de gehele warmtevraag voor zijn rekening neemt (tot pak en beet -5 tot -10 graden). DUS de hamvraag: ben je wellicht lid van een website die jouw digitale? meter dagelijks uitleest zodat we zicht hebben op je max verbruik op een dag in m3?
Voor zekerheid zou ik naar een monovalente oplossing zoeken of splitsen

Is er al iemand die een fysieke beoordeling heeft gehad (schema/side) van een juli of latere aanvraag?
Sinds eind juni is er een extra voorwaarde toegevoegd, die ook zou opgaan voor monoblock's.

Navraag poging naar definitie gaf enkel dat om een hydraulische koppeling zou gaan, maar hoe nu exact zit in geval van gescheiden circuits met warmtewisselaar of buffer spiraal er tussen of wat nu het financiële verschil is met bij meldcode vermeldt bedrag, is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik zet straks mijn gas-CV maar voor de zekerheid fysiek in solo SWW mode en dan nog enkel als back-up achter een 50oC omschakel-ventiel tot het mij helder is, wat wel en wat niet een koppeling is als er nog een gas-aansluiting is

Afbeeldingslocatie: http://Greenwatts.nl/Pictures/RVO-1.png

Afbeeldingslocatie: http://Greenwatts.nl/Pictures/RVO-2.png

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
develdonk schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 18:32:
[...]

Hallo Develdonk,
Ik heb geen slimme meter. Noteer wel elke week mijn gasverbruik. Heb je hier iets aan ?

23 nov 2015 verbruik 41 m3
30 nov ,,,,,, 43 m3
7 nov ,,,,,,,,,,, 31 m3
14 nov ,,,,,,,,,, 44 m3
21 nov ,,,,,,,,,, 31 m3
28 nov ,,,,,,,,,, 21 m3
4 dec ,,,,,,,,,, 52 m3
11 dec ,,,,,,,,,, 52 m3
18 dec ,,,,,,,,,,, 52 m3
25 dec ,,,,,,,,, 46 m3
1 jan 2016 ,,,,,,,,, 42 m3
8 jan ,,,,,,,,,, 48 m3
15 jan ,,,,,,,,, 48 m3
22 jan ,,,,,,,,,, 53 m3
29 jan ,,,,,,,,,, 41 m3
7 febr ,,,,,,,,,, 45 m3
14 febr ,,,,,,,,,, 34 m3
21 febr ,,,,,,,,,,,41 m3
28 febr ,,,,,,,,,, 34 m3
4 mrt ,,,,,,,,,,,20 m3
11 mrt ,,,,,,,,,,,,23 m3
18 mrt ,,,,,,,,,,,,,,17 m3
25 mrt ,,,,,,,,,,,,,,25 m3
2 april ,,,,,,,,,,,,27 m3
9 april ,,,,,,,,,,,,7 m3
16 april ,,,,,,,,,,,,5 m3
Grootste verbruik is voor verwarming max 7 m3 per week?

[ Voor 46% gewijzigd door arnnold op 10-08-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:54
Rol-Co schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:28:
[...]

En een lpg tank in de auto heeft een 80% afslag, een losse fles niet, dus zelf opletten.

Wij deden het ook gewoon hoor voor de kachel in de hobbyschuur, met zelfgemaakte vulnippel :)
geheel off-topic:
De door Willy gelinkte fles heeft wel degelijk een 80% afslag.
Uit de omschrijving: "De vulbegrenzer zorgt er voor dat de fles niet meer dan 80% gevuld kan worden, de fles hoeft dus niet leeg te zijn om gevuld te worden."
Maar het is in NL evengoed verboden om LPG-flessen te vullen bij een tankstation.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 06:26:
[...]

mijn advies:
7,5kw warmtepomp
geen boiler
Warmtepompen worden toch berekend met 1850 vollast draaiuren ? Mijn WP heeft afgelopen winter 0,5 uur op vollast gedraaid :)
Hoeveel uur heb jij afgelopen winter als full throttle kunnen noteren ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 18:49:
Ik heb mijn gascontract wel opgezegd en wacht op de deurwaarder nog steeds :)

Waar is dat topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Pascal Saul schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:11:
[...]

Ik heb mijn gascontract wel opgezegd en wacht op de deurwaarder nog steeds :)

Waar is dat topic?
Hier :)
Wat is er tot nu toe wel gebeurd?
- Brief dat je een gas contract moet afsluiten

Ik ben benieuwd welke dingen in zo'n brief staan.
Liander brengt naar buiten dat de gasmeter verwijderd moet worden en niets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:16:
[...]

Hier :)
Wat is er tot nu toe wel gebeurd?
- Brief dat je een gas contract moet afsluiten

Ik ben benieuwd welke dingen in zo'n brief staan.
Liander brengt naar buiten dat de gasmeter verwijderd moet worden en niets anders.
Gaan ze toch lekker hun gang (verwijderen gasmeter), alleen op hun kosten aangezien jij nooit opdracht geeft de meter te verwijderen.

Wat zegt de jurisprudentie ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Hoe kan het toch zijn dat er van die grote prijsverschillen zitten in het afsluiten van gas.

Ik weet niet beter dan dat het afsluiten bij Stedin (waar ik zit) gratis is.

Heel vreemd allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:31:
Hoe kan het toch zijn dat er van die grote prijsverschillen zitten in het afsluiten van gas.

Ik weet niet beter dan dat het afsluiten bij Stedin (waar ik zit) gratis is.

Heel vreemd allemaal.
Links en rechts zie je prijs wijzigingen vanaf begin dit jaar, vermoed dat ze reageren op de subsidie regeling en de bui al zien hangen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:10
reneeke1970 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:35:
[...]

Links en rechts zie je prijs wijzigingen vanaf begin dit jaar, vermoed dat ze reageren op de subsidie regeling en de bui al zien hangen.
Bij afsluiten op Stedin site staan nog steeds "Wij sluiten in dit geval gratis af"
Onder: Ik wil (tijdelijk) geen gebruik meer maken van de energie-aansluiting.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Domba schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:46:
[...]

Bij afsluiten op Stedin site staan nog steeds "Wij sluiten in dit geval gratis af"
Onder: Ik wil (tijdelijk) geen gebruik meer maken van de energie-aansluiting.
ja dit bedoel ik, gewoon gratis. Waarom elders niet gratis....is dit geen ongelijkheid, ik bedoel het zijn toch een soort staatsbedrijven.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Willie Wortel schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:16:
[...]

ja dit bedoel ik, gewoon gratis. Waarom elders niet gratis....is dit geen ongelijkheid, ik bedoel het zijn toch een soort staatsbedrijven.?
Ik zit er even op te googlen, ze zijn blijkbaar wettelijk verplicht je af te sluiten indien je geen (gas) contract hebt, echter nergens staat dat met dit afsluiten kosten in rekening gebracht worden. Ik lees dus gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:27:
[...]
Gaan ze toch lekker hun gang (verwijderen gasmeter), alleen op hun kosten aangezien jij nooit opdracht geeft de meter te verwijderen.

Wat zegt de jurisprudentie ?
In mijn topic hier over staat een link naar een zaak bij een geschillencommissie.
Daar wordt iemand in het gelijk gesteld die geen gas wil (gaan) afnemen.
Een netbeheerder mag een opzegging niet belemmeren door daar hoge kosten voor te rekenen.
Die kosten zouden wel alsnog gerekend mogen worden als je toch weer het gas laat aansluiten.
Blijft voor mij nog vaag hoe het met de betalingsverplichting zit zodra je het contract opzegt.
Dan ben je feitelijk nog het leegstandstarief schuldig zolang de meter er zit.
Als die meter echter vanwege de wettelijke verplichting binnen een maand wordt verwijderd dan gaat het om hooguit een tientje :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 13:54
Graag jullie advies. Zit op dit moment te twijfelen tussen een Nibe mt wh2029 of een fujitsu sanistage dws200+ warmtepompboiler. De cop van de sanistage is 3,6 en van de nibe 2,76, verder heefr de nibe een groter boilervat 200 om 285. Zijn gezin van 4 met een normale warm water behoefte. Sanistage is circa 500 euro goedkoper. De nibe staat bekend als zeer degelijk. Wat is jullie visie hierop?

https://www.vakhandeljans...armtepompboiler-190l-15kw

http://www.nibenl.eu/prod...mpen/nibe-mt-wh2029-f1fs/

[ Voor 22% gewijzigd door Sjors81 op 10-08-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou naar meer eigenschappen kijken.
Voor beide apparaten geldt dat de luchttoevoer bepaalt tot welke buitentemperatuur hij bruikbaar is.
Haal je de lucht uit je huis, hou er dan rekening mee dat je die warme lucht moet aanvullen.
Het gaat niet om een klein beetje, maar 250m3 per uur.
In de specs kan je zien hoeveel uur hij moet draaien voor het vat warm is, neem die tijd ook mee bij je keuze.
Er is ook een grotere Sanistage, maar wel €700 duurder dan de 200l.
De Sanistage is volgens mij een Midea/MDV, die zien er exact zo uit.

• develdonk
arnnold schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:54:
[...]

Hallo Develdonk,
Ik heb geen slimme meter. Noteer wel elke week mijn gasverbruik. Heb je hier iets aan ?

4 dec ,,,,,,,,,, 52 m3
11 dec ,,,,,,,,,, 52 m3
18 dec ,,,,,,,,,,, 52 m3
25 dec ,,,,,,,,, 46 m3
1 jan 2016 ,,,,,,,,, 42 m3
8 jan ,,,,,,,,,, 48 m3
15 jan ,,,,,,,,, 48 m3
22 jan ,,,,,,,,,, 53 m3

Grootste verbruik is voor verwarming max 7 m3 per week?
Je gaf aan dat je SWW verbruik 3m3 per week is. Dus je hoogste verbruik voor de CV is 53-3=50m3 per week. 50m3 is in het GUNSTIGSTE geval evenredig over de week verdeeld maar eigenlijk moet je die verdelen obv graaddagen maar laten we het voor nu indicatief houden.

Dit betekend dat je 50/7=7,14 m3 per dag verbruikt hebt voor ruimteverwarming.

7,14m3 staat gelijk aan 14,3 kwh (m3 *2=kwh) verbruik van een warmtepomp op 1 dag. m.a.w. je warmtepomp heeft op die dag gem 0,6kwh per uur verstookt.

Dit is dus prima te doen met 5kw en inderdaad ook met 3kw.

MAAR afgelopen winter was relatief warm. Laten we aannemen dat het in die week rond het vriespunt was? Dat betekend dat je een temp hebt overbrugt (c.q. in huis in stand hebt gehouden) van 21 graden binnen tov 0 graden buiten. Je wilt dat je warmtepomp zo tot de -10 kan doortrekken dus je hebt nog een keer 1/3 meer vermogen nodig om die 21 graden temp verschil tussen binnen en buiten op te rekken naar 31 graden temp verschil. Dan kom je dus uit op 0,6* 1,33 = 0,8kwh per uur. Nog steeds niet heel spannend.

(mijn) conclusie: 5kw is prima!

• develdonk
koevlaas2 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:05:
[...]

Warmtepompen worden toch berekend met 1850 vollast draaiuren ? Mijn WP heeft afgelopen winter 0,5 uur op vollast gedraaid :)
Hoeveel uur heb jij afgelopen winter als full throttle kunnen noteren ?
stand per vanochtend:
Elga 5kw
292kwh onttrokken ten tijden van defrosts aan cv
5066 m3 water rondgepompt
4269 bedrijfsuren
11942 kwh warmte afgegeven
2914 kwh elec. vebruik (incl sluipverbruik zomer tot nu toe)

aantal vollasturen kan ik helaas niet uitlezen....

• develdonk
Sjors81 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:09:
Graag jullie advies. Zit op dit moment te twijfelen tussen een Nibe mt wh2029 of een fujitsu sanistage dws200+ warmtepompboiler. De cop van de sanistage is 3,6 en van de nibe 2,76, verder heefr de nibe een groter boilervat 200 om 285. Zijn gezin van 4 met een normale warm water behoefte. Sanistage is circa 500 euro goedkoper. De nibe staat bekend als zeer degelijk. Wat is jullie visie hierop?

https://www.vakhandeljans...armtepompboiler-190l-15kw

http://www.nibenl.eu/prod...mpen/nibe-mt-wh2029-f1fs/
Nibe is (te) duur
Sanistage heeft zover ik weet al tijdje (5 jaar) geen nieuwe modellen uitgebracht en hun nieuwe meetwebsite is al tijden offline (zou 2016 live gaan)
Ecodan heeft net nieuwe serie uitgebracht. Met name SLIM+ serie is leuke als je l/w en l/l wil combineren en heeft m.i. dus beste techniek wat ook resulteert in de beste COP's en is mi dus beste koop

• Sjors81
develdonk schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 07:11:
[...]

Nibe is (te) duur
Sanistage heeft zover ik weet al tijdje (5 jaar) geen nieuwe modellen uitgebracht en hun nieuwe meetwebsite is al tijden offline (zou 2016 live gaan)
Ecodan heeft net nieuwe serie uitgebracht. Met name SLIM+ serie is leuke als je l/w en l/l wil combineren en heeft m.i. dus beste techniek wat ook resulteert in de beste COP's en is mi dus beste koop
Wat betreft de ecodan, hier hangt zo te zien een heel ander prijskaartje aan wat ook boven mijn budget gaat. Moet ik concluderen dat de fujitsu aak redelijk verouderd zijn, ik zie trouwens dat ze vanaf april 2013 leverbaar waren? Ondanks dat heeft die wel een hogere cop dan de Nibe.

Edit: zie nu dat de nibe wel een hogere cop heeft. Nog wel een andere vraag:
In de specificaties van de sanistage staat vwb het elektrisch verbruik:

Backup vermogen: 0,65kw
Max opgenomen vermogen: 0,65kw

Nibe:
Opgenomen vermogen 0,4 kW bij een (aangezogen) luchttemperatuur van 7 °C
(opwarming water: van 10 °C naar 52,5 °C)
Geleverd vermogen: 1,1 kW bij een (aangezogen) luchttemperatuur van 7C
(opwarming water: van 10C naar 52,5C)

Stroomverbruik elektrisch element: 1,5kw

Kan iemand mij uitleggen welke nu minder elektra verbruikt?l

[ Voor 29% gewijzigd door Sjors81 op 11-08-2016 09:14 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het verbruik is niet te geven zonder de omstandigheden te kennen waar hij komt te staan.
Beide doen het zuiniger als ze de lucht uit het huis aanzuigen ipv de buitenlucht.
Maar ik geloof dat ik dit nu al 2x voor niks heb gezegd :P

• Sjors81
Uiteraard begrijp ik dat dat afhankelijk is van de omstandigheden/luchtaanvoer maar kun je niet zeggen of de ene zuiniger is bij gelijke omstandigheden? Die cijfers staan er toch niet voor niks?
Sjors81 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:29:
Uiteraard begrijp ik dat dat afhankelijk is van de omstandigheden/luchtaanvoer maar kun je niet zeggen of de ene zuiniger is bij gelijke omstandigheden? Die cijfers staan er toch niet voor niks?
Zit er niet zo'n ERP sticker op beide apparaten, dit geeft een indicatie.
ERP stickers zijn tegenwoordig verplicht.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb het pad naar de wpboiler ook bewandeld en ik vind ze ondanks de subsidie niet rendabel genoeg voor mijn situatie (1 persoon).
Er is nog meer om bij stil te staan, de Sanistage heeft zeker 5u nodig om op te warmen als hij koud is en de Nibe nog langer (beide in de zomer).
Laat staan in de winter, dan neemt het vermogen zo sterk af dat ze denk ik wel 10u nodig hebben als de lucht van buiten komt :/
Lees de handleidingen goed door en je kan alles vinden, dat is precies wat ik heb gedaan ...

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:59
Willie Wortel schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:20:
[...]

Wat mag wel........ met een vaste verbinding, dus een aansluitpunt buiten de auto en een slang naar je gasfles. (kost maar een paar knaken) Let op, de fles mag alleen rechtop gevuld worden, dit omdat er maar 80% gas in mag vanwege uitzetten bij warmte. De fles mag alleen een LPG fles zijn met een afslag 80%
bv deze: http://www.campercabine.n...es-buitenvul-aansluiting/

Speel niet met je leven door te denken, ik stop bij 20 liter, dat is 80%. Omdat LPG een meng is van Butaan en Propaan kan het in de winter zijn dat er nog Butaan in de fles aanwezig is vanwege het andere vriespunt!

LPG mag in Nederland niet gebruikt worden voor kooktoestellen anders dan die in oa een Camper >3500 kg dit in verband met accijnzen. Maar omdat de overheid zelfs zijn eigen grenzen en inwoners nog niet eens kan beschermen kan ik me voorstellen dat het toezicht hierop te wensen overlaat. 8)

Wat ook is toegestaan een propaan fles leasen (20 euro eenmalig) en laten vullen bij een vulstation, kost ongeveer het dubbele als de prijs aan de pomp.
http://www.leeflanggas.nl...page=vullen-of-omwisselen
Je mag tegenwoordig WEL deze LPG-fles zelf vullen aan de pomp, zie http://www.huisentuinwinkel.nl/gasfles-info

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

• Willie Wortel
  • Niet online
GadgetFrank schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:20:
[...]

Je mag tegenwoordig WEL deze LPG-fles zelf vullen aan de pomp, zie http://www.huisentuinwinkel.nl/gasfles-info
Dat mag NIET (meer) en een pomphouder kan een bekeuring hiervoor in ontvangst nemen.

http://www.tankpro.nl/bra...len-lpg-wisselreservoirs/

Ik kan zo 123 het besluit van het ministerie niet vinden welke ik eerder ook bestudeerd heb.
Waarschijnlijk wordt dit verbod weer per 1-1-2017 opgeheven maar dat is koffiedik kijken.
Blijkbaar hebben ze in DenHaag geen moeite met burgers pesten maar blijkbaar wel moeite met het weren van illegale opvreters. De hardwerkende burger moet toch ergens mee geziekt worden.

add: In de ons omringende landen is het gewoon toegestaan om een gasdampfles bij te vullen aan de pomp.

[ Voor 6% gewijzigd door Willie Wortel op 11-08-2016 13:25 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:03:
Ik heb het pad naar de wpboiler ook bewandeld en ik vind ze ondanks de subsidie niet rendabel genoeg voor mijn situatie (1 persoon).
Er is nog meer om bij stil te staan, de Sanistage heeft zeker 5u nodig om op te warmen als hij koud is en de Nibe nog langer (beide in de zomer).
Laat staan in de winter, dan neemt het vermogen zo sterk af dat ze denk ik wel 10u nodig hebben als de lucht van buiten komt :/
Lees de handleidingen goed door en je kan alles vinden, dat is precies wat ik heb gedaan ...
Ariston Nuos Evo 110 liter
http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=52&t=190

samen met een douche wtw helemaal goed.
wordt gebruikt in een eenpersoons huishouden in het weekend vaker met ze vieren.
als je hiervoor alleen een gasaansluiting hebt dan kan het makkelijk uit (met subsidie binnen jaar ong).

rendement zal gemiddeld denk ik iets hoger liggen dan met gas (COP boven 3 haal je wel) en dus grofweg 3x beter dan met elektriciteit verwarmen. zelfs met afgelopen jaar toch nog paar dagen op -10 s nachts gewoon zorgen dat de boiler overdag opwarmt en het kon aldoor volledig zonder elektrisch element, al deed ie er toen wel lang over.

van Ebay afgehaald voor 900e inc verzenden. staat nu niet op de subsidielijst, maar zou denk ik wel kunnen?

als je nu lucht/lucht heb dus wel een optie en in dit topic heb je toch gewoon al water van je warmtepomp?!

Nukezone FTW

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:55
Vooralsnog bij elke installateur die ik vraag wat het kost om een warmtepomp te installeren nadat ik de WP prive aanschaf, willen ze dat niet doen. Zij willen het alleen installeren als ik het bij hun koop. Waar natuurlijk een ander prijskaartje aanhangt (lees: 3000 euro duurder) dan wanneer ik zelf in Spanje bestel |:(

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Powerskin
Er was toch een uitdrukking voor, als iets (te) laat komt?
Inmiddels heb ik voor veel minder geld een 80l e-boiler geplaatst en dat werkt prima.
Met zo'n Ariston had ik een probleem met plaatsen gehad ivm met slappe gipswandjes.
Daarbij wil ik dat merk liever niet in huis hebben, doet me te veel aan Agpo denken :+
Het is wel apart dat ze als een van de weinigen een kleine inhoud wpboiler hebben.
Een andere overweging is dat ik te veel moet klooien met de lucht toe/afvoer, dat zijn geen kleine pijpjes die door het huis en het platte dak heen zouden moeten.
Het is wel de meest betaalbare wpboiler die je kan vinden, maar in dat topic zie ik ook dat je in de winter wel heel erg lang naar dat gezoem mag luisteren voor het water warm is :9
Mijn e-boiler is veel sneller warm en ik gebruik hem relatief weinig zodat het lage rendement geen groot probleem is.

• Rol-Co

Rol-Co

Vincm schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:48:
Vooralsnog bij elke installateur die ik vraag wat het kost om een warmtepomp te installeren nadat ik de WP prive aanschaf, willen ze dat niet doen. Zij willen het alleen installeren als ik het bij hun koop. Waar natuurlijk een ander prijskaartje aanhangt (lees: 3000 euro duurder) dan wanneer ik zelf in Spanje bestel |:(
Ook voor 1000,- niet? Dan ben je nog 2k goedkoper.

Zet het anders op werkspot, kan je zelf misschien nog wat doen? Of ga je er niet aan beginnen? (Iets met 2 linker handen of bang iets kapot te maken ;) )

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:58:
@Powerskin
Het is wel de meest betaalbare wpboiler die je kan vinden, maar in dat topic zie ik ook dat je in de winter wel heel erg lang naar dat gezoem mag luisteren voor het water warm is :9
Wat ik niet snap is dat er op de westerse markt nagenoeg geen leveranciers zijn met een split oplossing voor WP boilers. Ik zou nooit de compressor daarvan in mijn huis willen hebben vanwege het geluid en de flinke hoeveelheid lucht die aangezogen moet worden, dus ruimte kanaaldoorvoeren, om nog maar te zwijgen over het extra gewicht.

Is toch simpel te realiseren met een losse buitenunit?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er is er wel een hoor :)
(en Ariston heeft ze ook)

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-08-2016 16:08 ]

• Sjors81
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:03:
Er is er wel een hoor :)
(en Ariston heeft ze ook)
Maar zo'n buitenunit kan toch nooithet rendement halen wanneer die de lucht van binnen afzuigt?

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:55
Rol-Co schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:53:
[...]

Ook voor 1000,- niet? Dan ben je nog 2k goedkoper.

Zet het anders op werkspot, kan je zelf misschien nog wat doen? Of ga je er niet aan beginnen? (Iets met 2 linker handen of bang iets kapot te maken ;) )
Geen 2 linkerhanden, maar ik heb nog nooit zelf iets met leidingwerk gedaan behalve het aansluiten van een gaskookplaat. En met zo'n kritisch ding van het huis ben ik daarom geneigd om het door een pro te laten doen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Sjors81 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:09:
[...]

Maar zo'n buitenunit kan toch nooit het rendement halen wanneer die de lucht van binnen afzuigt?
Nee, maar het rendement van een apparaat dat binnen staat gaat ten koste van de ruimteverwarming.
Hij staat denk ik niet op de subsidielijst omdat hij energieklasse A niet haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:15:
[...]

Nee, maar het rendement van een apparaat dat binnen staat gaat ten koste van de ruimteverwarming.
Hij staat denk ik niet op de subsidielijst omdat hij energieklasse A niet haalt.
Als je hem toch buiten wilt zetten koop dan gewoon losse boiler en losse wp,dan heb je tenminste de vrije keus en goedkoper

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:25:
[...]

Als je hem toch buiten wilt zetten koop dan gewoon losse boiler en losse wp,dan heb je tenminste de vrije keus en goedkoper
Ik hoef niets meer te kopen, ik heb me neergelegd bij iets meer verbruik van mijn e-boiler ;)
Zo'n ding is oer simpel en gaat erg lang mee (koper van binnen).
Bovendien heb ik nu geen koelleidingen door het huis lopen en geen 3e buiten-unit (naast 2 airco's).

• Sjors81
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:15:
[...]

Ik ben van plan om de aanvoerlucht van de vliering af te zuigen. Dit is warmte die uberhaupt al niet benut wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Sjors81 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:44:
[...]

Ik ben van plan om de aanvoerlucht van de vliering af te zuigen. Dit is warmte die uberhaupt al niet benut wordt
Hou er rekening mee dat zulke units al gauw 250-350 m3 lucht per uur aanzuigen. Je vliering zal wel niet zoveel inhoud hebben met als gevolg dat je warme lucht uit je huis staat aan te zuigen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:31
Binnenkort betrekken wij onze nieuwe woning. Een jaren '50 boerderijtje!!!

Deze wordt van top tot teen aangepakt, en super geisoleerd. De gehele benedenverdieping krijgt vloerverwarming, met hoogst waarschijnlijk een l/w warmtepomp als warmtebron. Ook de warmwatervoorziening wordt door deze pomp geregeld.

Ik twijfel nog over de bovenverdieping. Als ik echt ZLTV wil, zijn convectoren eigenlijk geen optie. Op de houten vloeren zou ik natuurlijk een droogbouw vloerverwarmingssysteem kunnen leggen.

Nadeel hiervan: Vrij traag (voor een slaap/studeerkamer wil je soms een wat snellere opwarming lijkt me) en vrij duur.

Alternatief: Electrische wandconvectors. Ik weet het wel, COP=1, maar de aanschaf is VEEL goedkoper, je kunt perfect per slaapkamer regelen en met 18cm steenwol tegen het dak is het warmteverlies toch al minimaal. Bijvoorbeeld zoiets: http://www.drl-products.nl/producten/e-comfort-klima/
Heeft een bewegingssensor, klokprogramma en ziet er ook nog eens fraai uit.

Wat denken jullie van deze oplossing? (het gaat om 3 niet al te grote slaapkamers, de badkamer komt beneden, met vloerverwarming)

[ Voor 20% gewijzigd door hesselbeertje op 11-08-2016 16:57 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Sjors81 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:44:
[...]

Ok, dan zou ik eens kijken hoeveel volume dat is.
Zo'n wpboiler jaagt er makkelijk 250m3 lucht per uur doorheen en dat dan 5 uur of langer als hij koud is.
Die lucht blaas je misschien naar buiten en dan spreekt het voor zich dat het ook het huis weer in komt.
In de winter vind ik dat een ongewenste situatie :)

• arnnold
develdonk schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 07:06:
[...]

Je gaf aan dat je SWW verbruik 3m3 per week is. Dus je hoogste verbruik voor de CV is 53-3=50m3 per week. 50m3 is in het GUNSTIGSTE geval evenredig over de week verdeeld maar eigenlijk moet je die verdelen obv graaddagen maar laten we het voor nu indicatief houden.

Dit betekend dat je 50/7=7,14 m3 per dag verbruikt hebt voor ruimteverwarming.

7,14m3 staat gelijk aan 14,3 kwh (m3 *2=kwh) verbruik van een warmtepomp op 1 dag. m.a.w. je warmtepomp heeft op die dag gem 0,6kwh per uur verstookt.

Dit is dus prima te doen met 5kw en inderdaad ook met 3kw.

MAAR afgelopen winter was relatief warm. Laten we aannemen dat het in die week rond het vriespunt was? Dat betekend dat je een temp hebt overbrugt (c.q. in huis in stand hebt gehouden) van 21 graden binnen tov 0 graden buiten. Je wilt dat je warmtepomp zo tot de -10 kan doortrekken dus je hebt nog een keer 1/3 meer vermogen nodig om die 21 graden temp verschil tussen binnen en buiten op te rekken naar 31 graden temp verschil. Dan kom je dus uit op 0,6* 1,33 = 0,8kwh per uur. Nog steeds niet heel spannend.

(mijn) conclusie: 5kw is prima!
Hartelijk dank Develdonk en de anderen voor jullie inbreng. Ik heb de jaar verbruiken vanaf 2009 opgezocht en ben niet boven de 1400 m3 gekomen. Heeft er ongetwijfeld mee te maken dat het huis redelijk goed geïsoleerd is. Als het buiten x-graden kouder is dan zal de afkoeling er wel zijn, maar véél minder dan bij een minder goed geïsoleerde woning. Dus met een gerust hart ga ik het project verder op de rails zetten. Ik houd jullie op de hoogte.

• Sjors81
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:48:
[...]

Ok, dan zou ik eens kijken hoeveel volume dat is.
Zo'n wpboiler jaagt er makkelijk 250m3 lucht per uur doorheen en dat dan 5 uur of langer als hij koud is.
Die lucht blaas je misschien naar buiten en dan spreekt het voor zich dat het ook het huis weer in komt.
In de winter vind ik dat een ongewenste situatie :)
Misschien een domme vraag maar hoe groot zou je ruimte dan ongeveer moeten zijn? De vliering zelf is 1,6x6,5m. Niet heel groot dus. Ben bang dat een wpb toch niet zo'n super idee is. Ben bang dat ik toch te veel kwh ga verbruiken en hiiermeevhet rendement te niet doe. Toch maar een zonneboiler... (wil gebruik maken van de friese energiepremie en heb als 3e maatregel alleek nog de keuze dus deze twee, doe ik niets laat ik 1200 euro subsidie liggen)

• AUijtdehaag
  • Niet online
hesselbeertje schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:47:

Deze wordt van top tot teen aangepakt, en super geisoleerd. De gehele benedenverdieping krijgt vloerverwarming, met hoogst waarschijnlijk een l/w warmtepomp als warmtebron. Ook de warmwatervoorziening wordt door deze pomp geregeld.

Ik twijfel nog over de bovenverdieping. Als ik echt ZLTV wil, zijn convectoren eigenlijk geen optie. Op de houten vloeren zou ik natuurlijk een droogbouw vloerverwarmingssysteem kunnen leggen.

Nadeel hiervan: Vrij traag (voor een slaap/studeerkamer wil je soms een wat snellere opwarming lijkt me) en vrij duur.

Alternatief: Electrische wandconvectors. Ik weet het wel, COP=1, maar de aanschaf is VEEL goedkoper, je kunt perfect per slaapkamer regelen en met 18cm steenwol tegen het dak is het warmteverlies toch al minimaal. Bijvoorbeeld zoiets: http://www.drl-products.nl/producten/e-comfort-klima/

Wat denken jullie van deze oplossing? (het gaat om 3 niet al te grote slaapkamers, de badkamer komt beneden, met vloerverwarming)
Kan je niets doen met fancoils?
martijnr17 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Of een Mitsubishi Hydrolution met fancoils?
http://www.coolmark-mhi.nl/documentatie/hydrolution.pdf

Ik zou toch een beetje oppassen ivm stof en brandgevaar van een elektrisch convector.
Dan zou ik eerder kiezen voor infrarood verwarmingsplaten

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2016 18:21 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Sjors81

Het is maar hoe je het aanlegt, in principe kan je de buitenlucht gebruiken en met een mengventiel een deel van de vliering betrekken.
Als je de luchtafvoer wil gebruiken dan kan je kiezen om de koude lucht naar buiten doen of binnen houden.
Met een hoger stroomverbruik kan je rekening houden als je nog zonnepanelen zou moeten uitzoeken, maar met €0,17/kWh kost het wellicht niet zo veel extra.

Van een zonneboiler weet je dat je bijna de hele winter er weinig aan hebt en als het zomer is dan heb je eigenlijk te veel warmte (je maakt de boiler niet leeg).

• Sjors81
Ik kan op basis van mijn huidige verbruik maximaal 150 euro per jaar besparen (240x0,65). Jouw laatste opmerking was exact de reden waarom ik geïnteresseerd werd in een wpb. in geval van een zonneboiler kan ik dus max 90 euro per jaar besparen. De sanistage kan ik geïnstalleerd en al voor 2150 euro krijgen. Hier gaat de isde subsidue en friese energiepremie nog vanaf, netto dus 450 euro. Wel zou ik nog 2 extra panelen nodig hebben om het elektraverbruik goed te maken. Doe ik dat niet is mijn rendement jaarlijks 0. (700kwh x 0,22= 152 euro) De huidige prijs gaat uit van Lucht die hij haalt hij uit de benedenverdieping wat dus niet handig is omdat ik moet bijverwarmen. Om uiteindelijk bij de vliering te komen met een buis heeft nogal wat voeten in de aarde. (Moet eerst recht omhoog door de verdiepingsvloer, dan kan ik hopelijk achter de badkamer langs en dan omhoog naar de vliering (alleen de rechterkant van het huis heeft een vliering). Daarnaast heb ik dan ook nog een dikke buis die de kamer van mijn dochter die dus ook weer netjes weggewerkt moet worden. Hier hangt dus wel een flink prijskaartje aan.

Een zonneboiler geïnstalleerd en al heb ik voor 2700 euro. Hierop heb ik 650 euro isde en 1200 friese en.premie. netto dus 850 euro.

Overigens het linkje wat zojuist werd ge plaatst, heeft iemand een ariston 200 liter wpb op de buitenlucht aangesloten met een verbruik van 700 kwh per jaar.

• Rol-Co

Rol-Co

hesselbeertje schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:47:

Waarom zijn convector radiatoren geen optie boven? Zoals bijv jaga's, snel warmte en LTV.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Sjors81 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 18:54:
Ik kan op basis van mijn huidige verbruik maximaal 150 euro per jaar besparen (240x0,65). Jouw laatste opmerking was exact de reden waarom ik geïnteresseerd werd in een wpb. in geval van een zonneboiler kan ik dus max 90 euro per jaar besparen. De sanistage kan ik geïnstalleerd en al voor 2150 euro krijgen. Hier gaat de isde subsidue en friese energiepremie nog vanaf, netto dus 450 euro. Wel zou ik nog 2 extra panelen nodig hebben om het elektraverbruik goed te maken. Doe ik dat niet is mijn rendement jaarlijks 0. (700kwh x 0,22= 152 euro) De huidige prijs gaat uit van Lucht die hij haalt hij uit de benedenverdieping wat dus niet handig is omdat ik moet bijverwarmen.

Een zonneboiler geïnstalleerd en al heb ik voor 2700 euro. Hierop heb ik 650 euro isde en 1200 friese en.premie. netto dus 850 euro.

Overigens het linkje wat zojuist werd ge plaatst, heeft iemand een ariston 200 liter wpb op de buitenlucht aangesloten met een verbruik van 700 kwh per jaar.
Wat ik een beetje apart vind is dat je kennelijk verwarmt met een cvketel en daar niets aan verandert.
Als je huis goede isolatie heeft en niet al te groot is dan kan je waarschijnlijk een Mitsubishi wp overwegen om alles in een keer te vervangen.
Door de €2300 subsidie plus wat je nog meer kan krijgen ligt dat wellicht binnen je bereik.
Je hebt dan bij voorkeur wel vloerverwarming en eventueel ltv radiators nodig.

• develdonk
Sjors81 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 08:39:
[...]

Wat betreft de ecodan, hier hangt zo te zien een heel ander prijskaartje aan wat ook boven mijn budget gaat. Moet ik concluderen dat de fujitsu aak redelijk verouderd zijn, ik zie trouwens dat ze vanaf april 2013 leverbaar waren? Ondanks dat heeft die wel een hogere cop dan de Nibe.

Edit: zie nu dat de nibe wel een hogere cop heeft. Nog wel een andere vraag:
In de specificaties van de sanistage staat vwb het elektrisch verbruik:

Backup vermogen: 0,65kw
Max opgenomen vermogen: 0,65kw

Nibe:
Opgenomen vermogen 0,4 kW bij een (aangezogen) luchttemperatuur van 7 °C
(opwarming water: van 10 °C naar 52,5 °C)
Geleverd vermogen: 1,1 kW bij een (aangezogen) luchttemperatuur van 7C
(opwarming water: van 10C naar 52,5C)

Stroomverbruik elektrisch element: 1,5kw

Kan iemand mij uitleggen welke nu minder elektra verbruikt?l
ecodan is mi stuk goedkoper dan jouw alternatieven???
https://www.instaladorate...cante-mitsubishi_electric

• Sjors81
Welke moet ik hebben dan? Daarnaast is het probleeem dat je hier een installateur moet.vinden. ik heb ook al via werkspot gevraagd een zonneboiler te installeren waarbij ik zelf de boiler aanleverde: 1 reactie met de opmerking 'ik wil het wel doen maar dan lever ik hemzelf' :+

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:31
Rol-Co schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 19:00:
[...]

Waarom zijn convector radiatoren geen optie boven? Zoals bijv jaga's, snel warmte en LTV.
Met de isolatie die ik voor ogen heb, zit ik rond de 28 graden aanvoertemperatuur hartje winter. Dan geeft een Jaga echt bijna niets af. Ook niet met DBE, wat ik sowieso niet zo willen ivm geluid op slaapkamers.

Daarnaast kan ik de electrische convectors geheel apart regelen, ook als ik beneden de houtkachel stook. Ga ik boven naar radiatoren of vloerverwarming, dan komt er ook nog een zoneregeling bij...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Sjors81
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 19:16:
[...]

Wat ik een beetje apart vind is dat je kennelijk verwarmt met een cvketel en daar niets aan verandert.
Als je huis goede isolatie heeft en niet al te groot is dan kan je waarschijnlijk een Mitsubishi wp overwegen om alles in een keer te vervangen.
Door de €2300 subsidie plus wat je nog meer kan krijgen ligt dat wellicht binnen je bereik.
Je hebt dan bij voorkeur wel vloerverwarming en eventueel ltv radiators nodig.
Deze valt alleen onder de friese energiepremie icm met ltv. Ik heb geen vloerverwarming en ook geen ltv. Als ik dit wil installeren kost me dat al snel 5000 euro netto. Het leefgedeelte is circa 60m2, totaal 150m2. Hebben.tevens een vide wat al helemaal niet helpt om.je gasverbruik te verminderen (zit in de hal maar toch). Gasverbruik is nu circa 2200m3. Binnenkort wordt het oude dubbelglas vervangen en vloerisolatie (spouwmuren hebben al isolatie). Zelf lijkt me de lucht/lucht verwarming wel mooi, daikin heeft zo'n vloermodel me ook stralingswarmte. Maar ik heb me daar verder niet in verdiept omdat get budget dit niet toelaat. Eerst maar eens panelen, vloerisolatie, ramen en een...

• develdonk
Sjors81 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 19:48:
[...]

Welke moet ik hebben dan? Daarnaast is het probleeem dat je hier een installateur moet.vinden. ik heb ook al via werkspot gevraagd een zonneboiler te installeren waarbij ik zelf de boiler aanleverde: 1 reactie met de opmerking 'ik wil het wel doen maar dan lever ik hemzelf' :+
in alle eerlijkheid: er moeten 2 cv leidingen aan gemonteerd worden die aangesloten moeten worden op je CV (eur 150 hier) en je belt een stek monteur op den zegt dat hij ff een airco unit moet aansluiten (eur 200 hier). Het is natuurlijk ook waar je naar vraagt. Bel gewoon CV boer op en zeg dat er een stuk CV leiding gelegd moet worden en je hebt binnen 5 werkdagen iemand op de stoep? Idem met de stek monteur...?

welke je moet hebben hangt af van de kw die je wilt hebben... ecodan's zijn er in alle soorten en maten en met en zonder reservoir. dit hangt helemaal af van je eigen situatie...

edit: ik zie nu pas dat je enkel en alleen een warmtepompboiler wilt? waarom geen warmtepomp voor verwarming van je huis??? dat levert veel meer op (c.q. bespaart)??

[ Voor 15% gewijzigd door develdonk op 11-08-2016 20:01 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik zit mijn installatie te overdenken of ik na het installeren van de Panasonic WP wat vergeten ben.

Ik hoef het wiel niet 2x uit te vinden.
Wat is nu de efficiëntste manier om de temperatuur te controleren (in de woonkamer), met een thermostaat aan/uit ...... het cv water 35 graden leuk maar dan zal het de ene dag toch een stuk warmer zijn icm de buitentemperatuur. Hoe doen doorgewinterde WPers dit, wat kan ik het beste kopen?.

• Sjors81
Word ik toch door jullie getriggerd om te kijken naar een wp. Ik kwam bijvoorbeeld onderstaande tegen:
http://www.comfortklimaat...sw75vha-erst20c-vm2c.html

Deze vervangt mijn cv-ketel als ik het goed begrijp en kan hierdoor in mijn geval 2100m3 besparen. Heb een paar vragen:

- welk elektraverbruik kan ik verwachten?
- wat zijn de aansluitkosten voor zoiets?
- icm met de aanschaf van LTV kan ik ook nog eens 1200 euro als derde maatregel friese energiepremie vangen. In de huidige situatie, heb ik in de woonkamer 4 radiatoren (33), van circa 1,5meter lang en 40cm hoog. Iemand een goede site met prijzen voor ltv? Enig idee wat de kosten zijn voor het vervangen daarvan?

Daarnaast kwam ik deze nog tegen. Die is prijstechnisch wel heel interessant. Zoals ik het zie vervangt deze maar deels de cv-ketel maar zit er toch 2300 euro subsidie op.

http://www.comfortklimaat...tepomp-wh-mdc06g3e5-.html

[ Voor 20% gewijzigd door Sjors81 op 11-08-2016 21:24 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sjors81 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:13:
Word ik toch door jullie getriggerd om te kijken naar een wp. Ik kwam bijvoorbeeld onderstaande tegen:

Deze vervangt mijn cv-ketel als ik het goed begrijp en kan hierdoor in mijn geval 2100m3 besparen. Heb een paar vragen:

- icm met de aanschaf van LTV kan ik ook nog eens 1200 euro als derde maatregel friese energiepremie vangen. In de huidige situatie, heb ik in de woonkamer 4 radiatoren (33), van circa 1,5meter lang en 40cm hoog. Iemand een goede site met prijzen voor ltv? Enig idee wat de kosten zijn voor het vervangen daarvan?

Daarnaast kwam ik deze nog tegen. Die is prijstechnisch wel heel interessant. Zoals ik het zie vervangt deze maar deels de cv-ketel maar zit er toch 2300 euro subsidie op.

- welk elektraverbruik kan ik verwachten? grofweg 2x meer kWh dan m3
- wat zijn de aansluitkosten voor zoiets? Ik mag hopen dat die prijs incl aansluiten is. (prijsverschil is 1248 euro Maar dat zal wel niet...
https://www.instaladorate...sw75vha-ehst20c-vm2c.html
Kijk eens op marktplaats?
Met wat handigheid, doe je dat zelf en kost het plaatsen niets?
Geen idee of dat ook mag met de friese subsidie

Korte antwoorden mijn excuses.
Heel dit topic staat vol met tips en bovenstaande antwoorden komen uit dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2016 21:38 ]

• Sjors81
Dit topic staat idd vol.met tips, maar met 2x 200 paginas zie je opneen gegeven moment door de bomen het bos niet meer

• Rol-Co

Rol-Co

hesselbeertje schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 19:53:
[...]

Met de isolatie die ik voor ogen heb, zit ik rond de 28 graden aanvoertemperatuur hartje winter. Dan geeft een Jaga echt bijna niets af. Ook niet met DBE, wat ik sowieso niet zo willen ivm geluid op slaapkamers.

Daarnaast kan ik de electrische convectors geheel apart regelen, ook als ik beneden de houtkachel stook. Ga ik boven naar radiatoren of vloerverwarming, dan komt er ook nog een zoneregeling bij...
Waar komt dat getal 28 graden vandaan? Waarom niet 35 graden bijv? 28 graden in vloerverwarming is al veel te warm in de meeste gevallen.
Jaga doen het wel op 30 graden hoor, je moet ze alleen berekenen op die 30 graden, dus bijna altijd twin versie.
Echt warm wil je het boven toch niet,mdat is niet lekker slapen ook, graadje of 18 max, maar dat is voor de meeste mensen al te warm.
Dus echt verwarmen hoeven ze niet, alleen de kou er af.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:06

Nhz

Rol-Co schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:51:
[...]

Waar komt dat getal 28 graden vandaan? Waarom niet 35 graden bijv? 28 graden in vloerverwarming is al veel te warm in de meeste gevallen.
Jaga doen het wel op 30 graden hoor, je moet ze alleen berekenen op die 30 graden, dus bijna altijd twin versie.
Echt warm wil je het boven toch niet,mdat is niet lekker slapen ook, graadje of 18 max, maar dat is voor de meeste mensen al te warm.
Dus echt verwarmen hoeven ze niet, alleen de kou er af.
En wat als je kinderen boven moeten studeren? Dan is 18 echt niet genoeg, lang stil zitten is dan geen pretje.

Groetjes

• arnnold
Sjors81 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:40:
Dit topic staat idd vol.met tips, maar met 2x 200 paginas zie je opneen gegeven moment door de bomen het bos niet meer
sorry sjors81, AUijtdehaag kan dan wel streng overkomen, maar heeft wel gelijk. Even pagina's doorworstelen en het bespaart dat we in herhaling/herhaling vallen. De mensen doen hun uiterste best hun kennis te delen. En er is zo verschrikkelijk veel info te vinden. De zoekfunctie is ook erg handig om iets specifieks te weten te komen.

• Sjors81
arnnold schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:05:
[...]

sorry sjors81, AUijtdehaag kan dan wel streng overkomen, maar heeft wel gelijk. Even pagina's doorworstelen en het bespaart dat we in herhaling/herhaling vallen. De mensen doen hun uiterste best hun kennis te delen. En er is zo verschrikkelijk veel info te vinden. De zoekfunctie is ook erg handig om iets specifieks te weten te komen.
Oohh zo was mijn reactie.niet bedoeld hoor hij heeft helemaal gelijk. Het is alleen wel zo dat basiskennisniveau hier gelijk al vrij hoog ligt waardoor het voor mij in ieder geval lastig is om een beetje wegwijs te worden en zonodig ook om de juiste zoektermen te hanteren.
Zou goed zijn als de OP wat meer houvast gaat bieden. Ook hier is het basisniveau al er hoog (maar goed misschien is mijn kennisniveau gewoon te beperkt)

[ Voor 9% gewijzigd door Sjors81 op 11-08-2016 22:09 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Nhz schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:02:
[...]

En wat als je kinderen boven moeten studeren? Dan is 18 echt niet genoeg, lang stil zitten is dan geen pretje.
Dan iets warmer dus, of een trui, het ging mij om slapen, als je kinderen in 21 graden moeten slapen lukt dat ook niet, niet goed voor school. ;)

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:06

Nhz

Rol-Co schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:14:
[...]

Dan iets warmer dus, of een trui, het ging mij om slapen, als je kinderen in 21 graden moeten slapen lukt dat ook niet, niet goed voor school. ;)
Dan moet het systeem daar wel op berekend zijn, dat bedoelde ik meer. Als de watertemperatuur zo laag is dat je het met je Jaga niet warm genoeg kan krijgen, is dat best zonde. ;)

Slapen doen wij hier het hele jaar door met het raam open. Heerlijk die frisse lucht. :)

Groetjes

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sjors81 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:07:
[...]

Oohh zo was mijn reactie.niet bedoeld hoor hij heeft helemaal gelijk. Het is alleen wel zo dat basiskennisniveau hier gelijk al vrij hoog ligt waardoor het voor mij in ieder geval lastig is om een beetje wegwijs te worden en zonodig ook om de juiste zoektermen te hanteren.
Zou goed zijn als de OP wat meer houvast gaat bieden. Ook hier is het basisniveau al er hoog (maar goed misschien is mijn kennisniveau gewoon te beperkt)
Nou streng ben ik niet hoor. :>
Maar het is inderdaad af en toe vervelend om weer de spaanse links en de franse links tevoorschijn te toveren, waar ze beter geprijst zijn als in nederland, als die al een paar paginas terug genoemd zijn.

En begrijpelijk dat, wanneer het nieuwe kennis is voor je, dat het allemaal veel bomen in het bos zijn.

Maar eigenlijk is het niet zo heel lastig.
Monoblok of splitunit warmtepomp.
Monoblok geen stek monteur nodig, dus kan je eventueel zelf. Wel op bevriezingsgevaar/kans letten.
Split unit wel een stek (F-gassen) monteur nodig. Geen bevriezingsgevaar.

Voor beiden heb je een buffervat nodig als je ook tapwater wil doen (die kan/mag bijvoorbeeld uit polen komen)
Er zijn heel veel verschillende (soorten) buffervaten, RVS, gemailleerd, staal, hygienespiraal, meerdere spiralen.
Elk vat heeft zijn voordelen en nadelen.
Dat kan een buffervat zijn voor CV, of voor tapwater, of gecombineerd in beide. Of twee aparte.
Dat is iets teveel om op in te gaan, zonder te weten wat je "complete" bedoelingen zijn.

En daar hangt ook een groter prijskaartje aan, incl tapwater vanwege de extra benodigdheden.
Dus de vraag is, hoever wil je gaan en wil je kosten wat het kost gasloos worden.
Hier heb ik het wel gedaan. Maar zoals ik al zei, kost meer investering.
Dat hoeft niet meteen uiteraard. (ben ook al 3 jaar bezig met mijn complete huis te verduurzamen, met als start de zonnepanelen)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2016 22:39 ]

• Sjors81
Dank voor de info! Ik zit er over na te denken om eerst alleen mijn radiatoren te vervangen voor ltv en dan later een wp aan te schaffen. Rendement zal nu nihil zijn dan realiseer ik me. Hiermee pak ik nog wel mijn 1200 subsidie. Klopt het dat het geen probleem is om bv alleen de radiatoren op de benedenverdieping aan te passen? De overige vertrekken worden maar sporadisch gebruikt of slechts heel even.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjors81 op 11-08-2016 22:48 ]

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Willie Wortel schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 20:30:
Ik zit mijn installatie te overdenken of ik na het installeren van de Panasonic WP wat vergeten ben.

Wat is nu de efficiëntste manier om de temperatuur te controleren (in de woonkamer), met een thermostaat aan/uit ...... het cv water 35 graden leuk maar dan zal het de ene dag toch een stuk warmer zijn icm de buitentemperatuur. Hoe doen doorgewinterde WPers dit, wat kan ik het beste kopen?.
Heb in de woonkamer vloerverwarming met een Cenvax 4 regeling en thermostaat. Deze thermostaat zet alleen de pomp voor het rondpompen cv water aan/uit. Vloerverwarming heeft eigen pomp.
Hierdoor wordt de kamer op een constante ingestelde temperatuur gehouden van 21 graden mede door een stuurklep (onderdeel Cenvax regeling en max. 50 graden) waardoor er meer/minder of geen warm CV water (25 - 45 graden van de WP/ZB) de vloerverwarming in gaat afhankelijk van de gemeten temperatuur in de woonkamer.
Alle radiatoren op de gehele boven verdieping zijn voorzien van thermostaat kranen welke afhankelijk van de gemeten temperatuur meer of minder warm water door de radiatoren laten gaan.
Om bij fluctuatie in vraag warmte geen aan/uit gedrag van de L/W WP te krijgen is er een 380L buffervat aanwezig als (extra) buffer.
Hierin zitten 3 spiralen, onderste ZB, de middelste WP en bovenste CV.
Tot op heden werkt dit met de Panasonic WP prima maar het systeem is natuurlijk op mijn woning berekend.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
Willie Wortel schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 20:30:

Ik heb jaren mijn CV geschakeld met een chronotherm III thermostaat. Had een lerende functie en werkte voortreffelijk. Deze zou misschien een Pana WP kunnen regelen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zit eens naar die 2100m3 te kijken en naar de radiators, die zijn ongeveer 3000W elk dus 12kW voor alleen de huiskamer?
Mijn vorige woning had 180m2 vloeroppervlak verdeeld over 4 etages waarvan 1 kelder en daar zat ik op 1200m3 verbruik.
Hoe kom je in vredesnaam aan 2100m3 met 150m2 oppervlak?

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:59
En let er wel op dat bij ltv je een goed geïsoleerde woning nodig hebt. Daar lijkt het niet op met 2100m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Het is jaren 70 bouw, daarnaast een vide in de hal naast de woonkamer. Zoals eerder gezegd wordt al het dubbel glas in de woonkamer vervangen en wordt de vloer geisoleerd. Spouwmuur is geïsoleerd alleen wel tijdens de bouw 1976. Het is erg lastig en kostbaar om dit te verwijderen en hier iets anders in te stoppen. Daarnaast staat de verwarming ook 7 dagen per week overdag aan van 6 tot 11. Adviseurs die ik ook de vloer kreeg vonden het niet opvallend.

Op basis van het aantal m3 kom ik uit op circa 9000watt aan vermogen. De huidige radiatoren zijn erg laag, denk zo'n 30cm hoog, dus volgens mij klopt dit aantal wel wat et nu inzit. Met de JAGA tempo heb ik aan 3 genoeg. Het is mij bekend dat ltv goede isolatie vereist. Afgezien van de spouw die beter kan heb ik alles wel ongeveer gehad.

[ Voor 27% gewijzigd door Sjors81 op 12-08-2016 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik noem het verbruik omdat dat belangrijk is voor de grootte van een wp.
Die kan je ruwweg inschatten door het opgetelde vermogen van de radiators te nemen.
Nieuw glas gaat zeker helpen, ik zou op dit moment nog niet aan een wp beginnen maar pas als je een winter hebt gehad met de verbeterde isolatie en dubbel glas.
Waarschijnlijk is de radiator capaciteit straks te groot en kan de wp een stuk kleiner.
Met LTV radiators zou ik om dezelfde reden geen haast maken, al is het ergste dat kan gebeuren dat ze wat duurder uitvallen dan je uiteindelijk nodig hebt.
Met een warmteverlies berekening nadat de isolatie op orde is weet je hoe groot de radiators moeten worden en dus ook de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:26
Sjors81 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 00:00:
Het is jaren 70 bouw, daarnaast een vide in de hal naast de woonkamer. Zoals eerder gezegd wordt al het dubbel glas in de woonkamer vervangen en wordt de vloer geisoleerd. Spouwmuur is geïsoleerd alleen wel tijdens de bouw 1976. Het is erg lastig en kostbaar om dit te verwijderen en hier iets anders in te stoppen. Daarnaast staat de verwarming ook 7 dagen per week overdag aan van 6 tot 11. Adviseurs die ik ook de vloer kreeg vonden het niet opvallend.

Op basis van het aantal m3 kom ik uit op circa 9000watt aan vermogen. De huidige radiatoren zijn erg laag, denk zo'n 30cm hoog, dus volgens mij klopt dit aantal wel wat et nu inzit. Met de JAGA tempo heb ik aan 3 genoeg. Het is mij bekend dat ltv goede isolatie vereist. Afgezien van de spouw die beter kan heb ik alles wel ongeveer gehad.
Wij hebben ook een huis uit 1976 wat al geisoleerd was met ca.2 cm glaswol. De overige ca.4 cm zijn volgespoten met PUR schuim. Dit heeft als voordeel dat het glaswol weer tegen de muur wordt gedrukt en alle naden en kieren gevuld. En je betaalt maar voor 4 cm.
Rond 1976 zijn ze echt een beetje begonnen met isolatie en werden het glaswol echt niet netjes aansluitend geplaatst. De man die de gaatjes boorde voelde met boren dat ie niet idere keer in het glaswol prikte.
PUR schuim is ook het enige product waar je zo je spouw mee na kunt vullen.
Maar wij zijn er blij mee.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
mgroen81 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 00:18:
[...]

Wij hebben ook een huis uit 1976 wat al geisoleerd was met ca.2 cm glaswol. De overige ca.4 cm zijn volgespoten met PUR schuim. Dit heeft als voordeel dat het glaswol weer tegen de muur wordt gedrukt en alle naden en kieren gevuld. En je betaalt maar voor 4 cm.
Rond 1976 zijn ze echt een beetje begonnen met isolatie en werden het glaswol echt niet netjes aansluitend geplaatst. De man die de gaatjes boorde voelde met boren dat ie niet idere keer in het glaswol prikte.
Dan moet ik je helaas meedelen dat je hiermee
een groot risico hebt genomen. Als gevolg van de pur die er wordt ingespoten is de kans erg groot dat de glaswol die er inzit naar beneden is gedrukt. Daarnaast kan het zijn dat op bepaalde plekken in jouw spouw de glaswol al was verzakt. De pur die er dan wordt ingespoten (onder een flinke druk) zorgt er dan voor dat je hoogstwaarschijnlijk op de bodem van je spouw een dikke brei glaswol hebt liggen met koudebruggen en schimmel als gevolg. Ik heb verschillende bedrijven over de vloer gehad en er was geen één die het aandurfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk

begin van de week dezelfde besteld (zonder vat) uit spanje om mijn 1.441m3 gasverbruik tot -10 graden volledig af te dekken. Jij kunt denk ik of 2x een 5kw versie bestellen (=ook 2x supbsidie :)) als je genoeg plek hebt of anders 1x een wellicht iets zwaardere versie maar daarvoor hebben we meer vebruiksdata nodig. heb je wellicht standen per dag of per week van je gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mgroen81 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 00:18:
[...]

isopearls? pur is echt niet het enige hoor... wij hebben het niet gedaan met onze nieuwbouwwoning omdat de 10cm recticel pir platen een iets beter isolatiewaarde hadden (marginaal) maar voor renovatie zijn die dingen top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Speedy-Andre schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 00:14:
Ik noem het verbruik omdat dat belangrijk is voor de grootte van een wp.
Die kan je ruwweg inschatten door het opgetelde vermogen van de radiators te nemen.
Nieuw glas gaat zeker helpen, ik zou op dit moment nog niet aan een wp beginnen maar pas als je een winter hebt gehad met de verbeterde isolatie en dubbel glas.
Waarschijnlijk is de radiator capaciteit straks te groot en kan de wp een stuk kleiner.
Met LTV radiators zou ik om dezelfde reden geen haast maken, al is het ergste dat kan gebeuren dat ze wat duurder uitvallen dan je uiteindelijk nodig hebt.
Met een warmteverlies berekening nadat de isolatie op orde is weet je hoe groot de radiators moeten worden en dus ook de wp.
Ik wil nu ook nog geen wp aanschaffen maar wellicht alleen de radiatoren. Op basis van online calculators zou ik standaard ongeveer 9000w nodig hebben. Dit betekent dat ik van de 5 (was 1 vergeten, maar zijn nogal verschillend van afmeting) er 3 kan vervangen voor jaga tempo's (de overige 2 kan ik dan weghalen). Ik ga dan uit van ongeveer 10000w. Als deze maatregel onder de friese energiepremie valt dan vang ik hier 1200 euro subsidie op. Via radiatorendiscounter kom ik incl. montage op circa 1500 euro uit. Mocht ik dus wat overcapaciteit is van vanuit financieel oogpunt niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:26
Sjors81 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 07:33:
[...]

Dan moet ik je helaas meedelen dat je hiermee
een groot risico hebt genomen. Als gevolg van de pur die er wordt ingespoten is de kans erg groot dat de glaswol die er inzit naar beneden is gedrukt. Daarnaast kan het zijn dat op bepaalde plekken in jouw spouw de glaswol al was verzakt. De pur die er dan wordt ingespoten (onder een flinke druk) zorgt er dan voor dat je hoogstwaarschijnlijk op de bodem van je spouw een dikke brei glaswol hebt liggen met koudebruggen en schimmel als gevolg. Ik heb verschillende bedrijven over de vloer gehad en er was geen één die het aandurfde.
De glaswolplaten kunnen nooit naar beneden gedrukt worden, hooguit beter tegen de muur aan. De druk die gebruikt wordt is absoluut geen hoge druk. De pur die wordt ingespoten is zo dun als yoghurt en wordt hard binnen 5 minuten. Om de 50 cm zijn gaten geboord om ieder hoekje te kunnen vullen. Er is verder geen risico. De muren zijn geïmpregneerd.

Edit:
http://www.weston.nl/File...isolatie_oktober-2015.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door mgroen81 op 12-08-2016 17:41 . Reden: Toevoeging ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Pagina: 1 ... 53 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic