Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.020 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 12:17
Rol-Co schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:01:
[...]

Het was ook de eerste en enige reden om hem toen binnen te zetten, maar het had meer voordelen achteraf.

Omdat dit een split unit is toch na wikken en wegen en wat overleg met kennissen besloten om hem buiten te zetten op de carport.
Een paar punten:

Van het huis af blazen, dan staan de huizen het verste weg.
Aan de noord kant van het huis waar ook auto's, fietsen, brommers rijden die geluid maken.
Beide buren en wij zelf slapen op zuid, dus andere kant van het huis.
Alleen verwarmen van 7:00-23:00 , komt ook beter uit voor het verbruik.
Zwaarder dan nodig in de hoop dat hij altijd terug moduleert
Eventueel de fan vervangen voor een andere.
Beide buren van te voren op de hoogte brengen van het plan.
Ik zou 2 dingen aanpassen:
-buren niet informeren: anders gaan ze er enkel op letten... Je kunt natuurlijk wel zeggen dat je druk bezig bent de uitstoot te verminderen maar ik zou niks zeggen dat het a) goedkoper is of b)geluid maakt
-Ik zou je tijdschema wat aanpssen. Tussen uur of 20:00 en 23:00 is het over het algemeen erg rustig en hoor je dus meer. Ik zou dus tussen 20:00 en 24:00 niks doen en daarbuiten kun je prima verwarmen. Helemaal omdat je aangeeft overgedimensioneerd te zijn zal de unit minder op volle toeren blazen en dus erg stil zijn.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Rolco misschien heb je hier iets aan: Qua geluid, tijdelijke tussenstand mijn bevindingen en zal wel een open deur zijn voor een ieder, daarnaast is een WP voor mij geheel nieuwe materie:

a- Vreemd maar waar, de achterkant produceert meer geluid dan de voorzijde, het geluid wordt weerkaatst door de muur en opnieuw de unit ingezogen (denk ik). Dit werkt versterkend want als ik aan de achterzijde provisorisch isover plaatste was het geluid aan de voorzijde ook afgenomen.

b- geluid kan je richten en breken. De unit of via lamellen in een richting plaatsen cq laten blazen.
Als ik de luchtstroom naar boven richtte was het op een grotere afstand waar te nemen dan wanneer ik het naar beneden richtte.
Breken door op +- 1 meter een soft obstakel te plaatsen, ik had tijdens het testen een stuk isover tussen roosters als een sandwich zeg maar ter hoogte van de uitblaasmond. Het geluid werd diffuus (zo van hé waar komt het geluid vandaan?), veranderde van toonhoogte, verstrooide en verminderde aanzienlijk. (je moest je best doen om het geluid te horen)

Waarom etc....weet ik veel. Er zal wel enorm veel onderzoek naar gedaan zijn door profs, heb het alleen nog niet kunnen vinden.

conclusie tot nu, ik vind het geluid super meevallen, en daar was ik bang voor... En nu ga ik weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Vanwege de extreme prijs verschillen tussen de capaciteitstarieven (CapTar) is het in bepaalde situaties niet interresant om over te stappen van gas naar een WP.
m.n het prijs verschil tussen 3x25A en 3x35A is exteem groot.(>650 pj duurder)

Naar aanleiding van deze problematiek heb ik januari dit jaar een brief gestuurd naar de overheid.

Gisteren ontving het volgende antwoord:
Geachte xxxxxxxxxx

Allereerst excuus voor de late beantwoording van uw vraag.
U ontvangt deze e-mail naar aanleiding van uw vraag aan de Minister van Economische Zaken over het capaciteitstarief van netbeheerders voor elektriciteit.

In uw e-mail met als kenmerk E3279995 vraagt u waarom gekozen is voor een staffeling van capaciteitstarieven voor kleinverbruikers op het elektriciteitsnet. Deze keuze volgt uit het feit dat het technisch ingewikkeld en administratief duur is om de netbelasting van elk individueel huishouden te meten, te controleren en daar een apart tarief voor in rekening te brengen.

U merkt op dat het tarief voor een 3*35 Ampère aansluiting aanzienlijk duurder is dan het tarief voor een 3*25 Ampère aansluiting. Het verschil tussen de twee tarieven volgt uit toepassing van het kostenveroorzakingsbeginsel. Een aansluiting van 3*35 Ampère veroorzaakt gemiddeld immers meer kosten dan een aansluiting in de staffel waartoe 3*25 Ampère aansluitingen behoren.

U wijst er op dat de installatie van apparaten die in aanmerking komen voor de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE), zoals warmtepompen, kan betekenen dat iemand moet omschakelen van een aansluiting van 3*25 Ampère naar een aansluiting van 3*35 Ampère. Hier zijn relatief hoge kosten mee gemoeid. De gestaffelde tariefstructuur kan daardoor ontmoedigend werken ten aanzien van het gebruik van ISDE regeling. Deels is dit in lijn met het uitgangspunt van kostenveroorzaking. Het elektriciteitsnet wordt in dat geval immers ook meer belast. Ik ben het echter met u eens dat het verschil in kosten tussen de twee capaciteitsstaffels bijzonder groot is.

Een alternatieve tariefstructuur voor het elektriciteitsnet zou dit kunnen verhelpen. Het zou bijvoorbeeld mogelijk zijn om de staffeling van capaciteiten verder te detailleren. Dit vereist aanpassing van regelgeving, met name de technische codes. Dit is een aanpassing die de toezichthouder en de regionale netbeheerders in beginsel kunnen doorvoeren zonder betrokkenheid van het Ministerie en zonder wetswijziging. Een tweede alternatief zou zijn om de nettarieven van kleinverbruikers afhankelijk te maken van het individuele piekgebruik van het net. Dit vereist niet alleen aanpassing van technische codes maar ook de installatie van slimme meters bij kleinverbruikers.

De afgelopen maanden heeft het Ministerie in het kader van de Energiedialoog gesprekken gevoerd met stakeholders uit de energiesector en maatschappelijke partijen over de toekomst van de Nederlandse energievoorziening. In het najaar komt het Ministerie met een beleidsvisie hierover. Ook de tariefstructuur van de elektriciteitsnetten zal daarbij aan bod komen.Uw brief heeft aangetoond dat het belangrijk is om daarbij ook te kijken of de staffeling van de transporttarieven van het elektriciteitsnet verbeterd kan worden en de relatie daarvan met de ISDE.

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

xxxxxxxxxx
xxxxxxxxxx
MINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom zou je naar 3x 35A moeten?
Ik doe hier alles op 1x 35A zonder gas. Maar dat is ook maar een rijtjeshuis ipv kasteel.

Enige reden, die ik kan bedenken, zou kunnen zijn als er ook een EV voor de deur staat.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2016 09:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 21:02
kwa vermogen heb je normaal wel genoeg aan 3x25A
echter

als ik in de winter mijn sauna inschakel, de vaatwasser draait en de wp op vol vermogen
zou ik in theorie te weinig overhouden,

hoe groot dat probleem word en of ik dan maatregelen moet treffen zodat je prio schakeling krijgt kan in pas over een jaar vertellen.

Feit is wel dat met een grotere WP >6kw er een C20 groep gevraagd word. deze zijn niet slectief aan een 25A GG patroon of 25A C automaat

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 18-09 23:53
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 09:03:
Waarom zou je naar 3x 35A moeten?
Ik doe hier alles op 1x 35A zonder gas. Maar dat is ook maar een rijtjeshuis ipv kasteel.

Enige reden, die ik kan bedenken, zou kunnen zijn als er ook een EV voor de deur staat.
Ik heb onlangs de boel geupgrade van 1x35A naar 3x25A ivm inductiekoken, achteraf gezien had dit ook op 1x35A gekunt.
De kookplaat komt niet in de buurt van z'n maximale vermogen, veel meer dan ca. 2 KW AC heb ik nog niet waargenomen.
Verder hebben we wel een wasdroger, wasmachine, vaatwasser, oven en waterkoker, maar als je een beetje je hoofd erbij houd en de KW-en telt dan kan het prima idd.

Edit: Als de EV er in de toekomst komt kunnen wel lekker 3 fasen opladen, dus achteraf toch wel handig.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 15-07-2016 09:44 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 20:05
Willie Wortel schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:24:
conclusie tot nu, ik vind het geluid super meevallen, en daar was ik bang voor... En nu ga ik weg.
Geluidsproductie is een factor die ik nog niet heb kunnen inschatten. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waar ik het mee moet vergelijken. Als ik met een buitenunit in zee ga, dan komt deze op een plat dak van de garage, tussen de woningen. Ik zou dan denken de unit haaks op de gevel te zetten, zodat geluidafstraling zoveel mogelijk parallel aan de zijgevel van de woning gebeurt. Of is dit te simpel gedacht? Wij wonen in een hofje, zonder buren aan voor- en achterzijde.

Maar hoeveel geluid kan ik verwachten? 49dBA zegt mij weinig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 08:49
eciBel(dB) Omschrijving niveau Beleving voorbeelden
0 Hoordrempel
10 Net hoorbaar Normale ademhaling / vallend blad
20 Radiostudio / boomblaadjes in de wind / fluisteren op 1,5 meter
30 Erg stil Bibliotheek / zacht gefluister op 5 meter / opnamestudio
40 Huiskamer / slaapkamer / rustig kantoor / rustige woonbuurt / vogels bij zonsopkomst / zacht geroezemoes in een klas
50 Rustig Licht autoverkeer op 30 meter / eigen kantoorkamer / regen / koelkast / in het bos
60 Indringende airconditioning / normale conversatie / wasmachine / vaatwasser / naaimachine / wasdroger / pianospel / F16 straaljager op 6 km hoogte

Ik heb vorig weekend geluisterd bij Mr. Zubudan, maar dat hoor je echt niet op 10 meter afstand, het is ook een mooi "rustig" geluid.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:39:
eciBel(dB) Omschrijving niveau Beleving voorbeelden
0 Hoordrempel
10 Net hoorbaar Normale ademhaling / vallend blad
20 Radiostudio / boomblaadjes in de wind / fluisteren op 1,5 meter
30 Erg stil Bibliotheek / zacht gefluister op 5 meter / opnamestudio
40 Huiskamer / slaapkamer / rustig kantoor / rustige woonbuurt / vogels bij zonsopkomst / zacht geroezemoes in een klas
50 Rustig Licht autoverkeer op 30 meter / eigen kantoorkamer / regen / koelkast / in het bos
60 Indringende airconditioning / normale conversatie / wasmachine / vaatwasser / naaimachine / wasdroger / pianospel / F16 straaljager op 6 km hoogte

Ik heb vorig weekend geluisterd bij Mr. Zubudan, maar dat hoor je echt niet op 10 meter afstand, het is ook een mooi "rustig" geluid.
Mijn Michl hoorde ik afgelopen winter nog op ca. 50m afstand, maar dan wist ik naar welk geluid ik moest luisteren. Ieder willekeurig persoon zou het niet eens horen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Een beetje gerelateerd aan geluid
Ik kan de WP direct naast het huis zetten, maar ook achter in de tuin (7-8 mtr) onder de veranda.
Voordeel: Minder geluid, minder kou rondom WP (geen wind)
Nadeel: Ruimte in je veranda kwijt / zicht (maar kan een bekisting omheen), langere buis nodig.

Heeft het nog invloed op COP ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00
MarFan schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:03:
Ik kan de WP direct naast het huis zetten, maar ook achter in de tuin (7-8 mtr) onder de veranda.
Nadeel: Ruimte in je veranda kwijt / zicht (maar kan een bekisting omheen), langere buis nodig.

Een mono heeft minder verlies met zijn warm water dan een split in zijn gas leiding omdat die met hogere temperaturen werkt. De cop is een omzettingswaarde ,dat maakt niet uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:39
Dat bedoel ik dus, er zijn dus wel degelijk warmtepompen die theoretisch HT kunnen leveren. Maar hoe zit dit in de praktijk; wat voor COP blijft er over?

Mijn gasverbruik is na alle isolatiemaatregelen gedaald van ca. 1800 m3 naar ca 1200 m3. Daarnaast verstook ik ongeveer 1600 kWh per jaar met een elektrische boiler.

Een heel goede tip om de aanvoertemperatuur van mijn ketel eens flink terug te schroeven en dan te kijken of ik mijn huis nog comfortabel kan verwarmen! Ga ik komende winter zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Roekeloos schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:20:

......Daarnaast verstook ik ongeveer 1600 kWh per jaar met een elektrische boiler.
Ik verstookte ongeveer 1600 KWH met de WP om mijn huis te verwarmen, komende winter ga ik 'all electric' en kan volgend jaar vertellen hoeveel stroom dit kost.

Voor de WP zaten wij op ongeveer 900m3 Gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Roekeloos schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:20:
Dat bedoel ik dus, er zijn dus wel degelijk warmtepompen die theoretisch HT kunnen leveren. Maar hoe zit dit in de praktijk; wat voor COP blijft er over?

Mijn gasverbruik is na alle isolatiemaatregelen gedaald van ca. 1800 m3 naar ca 1200 m3. Daarnaast verstook ik ongeveer 1600 kWh per jaar met een elektrische boiler.

Een heel goede tip om de aanvoertemperatuur van mijn ketel eens flink terug te schroeven en dan te kijken of ik mijn huis nog comfortabel kan verwarmen! Ga ik komende winter zeker proberen.
Mijn remeha houd het huis warm op een pruttelt stand van 45 graden ongeveer, maar opwarmen is een ander verhaal.
De ht heeft cop 1.5 bij -2 /65 meen ik, kun je zo in de folders terug vinden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 19-09 21:02
MarFan schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:03:

Neem van mij aan dat als een WP echt moet gaan werken op 100% ( 5c of lager 40c afgifte of hoger )
dat ze dan meer geluid meer geluid maken als op mening youtube filmpje

Ik heb mijn ecodan eerst naast het huis tegen de woonkamer muur geplaatst.
en ben hem nu aan het verhuizen naar de achtertuin....
Als je de leidingen serieus goed isoleert ( en dat is meer dan de standaard 9mm leiding isolatie )
word het verlies op die afstand minimaal :P

Ik leg de leidingen in de grond zo :
standaard 5/8 leiding met standaard 9mm isolatie
deze stop ik in een cv buisisolatie 35mm 13mm isolatie
samen met de 3/8 leiding ingewikkelen met alu tape
dit in een 125mm pvc pijp.
deze 3 keer omwikkeld met 3 lagen aluminium noppen folie op 35cm diep 8)

nu lijkt dit overdone, echter ik ga 26M ondergronds naar de achtertuin en wil het verlies onder de 300w totaal houden bij -5c (40c water temp ) en 100% vermogen van mijn 7,5kw ecodan :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:44
Irrtum - falsches Topic!

[ Voor 94% gewijzigd door dunklefaser op 15-07-2016 18:03 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Deze week eens begonnen om voortijdig van het vastrecht voor gas af te komen en een slot of wat dan ook te krijgen. In het achterhoofd weet ik dat de Liander klantenservice zei: "alleen een stroom contract afsluiten en dan moet het goedkomen".

Gezien ik eigenwijs ben (huidige energiecontract loopt tot 31 augustus) de energieleverancier een mail gestuurd dat ik van mijn gas af wil. Die zeiden op hun beurt: neem contact op met Liander. Ik dacht nee, niet weer... Liander gebeld voor een een verzegeling maar dat mag niet als je langer dan een jaar nog in het huis blijft wonen (korter blijkbaar wel).

Ik weer terug naar de energieleverancier met het verhaal. Ja, kan je niet gewoon mijn contract stop zetten? Nee, Liander moet dat doen en vraag anders eens naar: uit bedrijf nemen i.p.v. gas afsluiten.

Weer Liander gebeld. Je kan een leegstandscontract afsluiten voor 120 euro het jaar of je gas laten afsluiten voor € 605. Ik zei: dat wil ik allebei niet. Gasaansluiting mag blijven en hoeft voor mij niet verwijderd te worden en een leegstandscontract wil ik ook niet want ik zal nooit meer gebruikmaken van de gasdienst. Eindeloze discussie dus :P

Toen nog een keer de leverancier gebeld dat Liander gewoon niet behulpzaam wil zijn. Zij hebben nu per direct mijn gascontract opgezegd. Ze zei erbij: je kan nog wel eens wat brieven ontvangen van Liander maar die moet je negeren. Nog nooit zo blij geweest om die brieven te mogen ontvangen. Op een gegeven moment zullen ze de aansluiting wel verzegelen, meter weghalen, of slot erop. We wachten het nog even af :D

[ Voor 3% gewijzigd door Pascal Saul op 15-07-2016 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kijk je wel eens "de deurwaarder" ?
Daar weten ze niet hoe snel ze je afsluiten als je geen energie contract hebt, dus geen schuld maar ook geen contract voor gas, dan komen ze vanzelf.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

De goede volgorde:

Gascontract opzeggen bij je energie leverancier, nergens anders.... Daar heb je immers een contract.

De foute volgorde:

Je netbeheerder contacten, en vragen het gas af te sluiten.

Ervaring deskundige. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 15-07-2016 19:51 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Carbon schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:55:
Vanwege de extreme prijs verschillen tussen de capaciteitstarieven (CapTar) is het in bepaalde situaties niet interresant om over te stappen van gas naar een WP.
m.n het prijs verschil tussen 3x25A en 3x35A is exteem groot.(>650 pj duurder)

Naar aanleiding van deze problematiek heb ik januari dit jaar een brief gestuurd naar de overheid.

Gisteren ontving het volgende antwoord:
[...]
Ik verwacht dat in de toekomst 3x35A de standaard word, tegen het oude tarief*

* Verhoogd met 'inflatie' correctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vond dit adresje voor oa. Mitsubishi onderdelen:
http://www.pieces-clim.co...aleur/pompe-a-chaleur.php
(volgens mij enkel als je in frankrijk woont kan je bestellen...)

Hier heb je de database van Mitsubishi onderdelen:
https://www.mitsubishi-le...base/ersatz/web/index.php

Ik zoek eigenlijk een getande "fan propeller", wellicht scheelt dat weer in geluid. (mocht dat nog verder nodig zijn)
Ik heb ze wel eens zien zitten op een Mitsubishi Heavy buitenunit.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rCmXbnd.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Iemand een redenatie (los van prijs, enkel obv performance) waarom je voor een Ecodan zou gaan ipv een Fujitsu?

http://www.fujitsu-genera...oads/erp/lot-1/index.html
http://library.mitsubishi..._FTC5_Databook#page-66-67

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2rh1gyx.jpg

en obv KNMI data:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/314v98k.jpg

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De Mitsubishi "COP" cijfers zijn voor het koelen binnen? :+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 09:09:
De Mitsubishi "COP" cijfers zijn voor het koelen binnen? :+ ;)
lol, zie idd dat ik de headers omgedraaid heb... gelukkig zijn het wel appels en appels dus beide verwarmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 21:56
Dan doet de Daikin Ururu Sarara L/L WP het in vergelijking met deze twee nog steeds heel goed. A.s. donderdag wordt hij geïnstalleerd, net 1 dag na zo'n zeldzame 30 graden dag. Tot nu toe heb ik 'm deze zomer nog niet gemist, maar de zomer gaat nog wel loskomen als ik m'n WP heb ;-)

(ja ik weet het, dit is niet het l/l wp forum, maar daar lijkt iedereen op vakantie..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
salipander schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 10:00:
Dan doet de Daikin Ururu Sarara L/L WP het in vergelijking met deze twee nog steeds heel goed. A.s. donderdag wordt hij geïnstalleerd, net 1 dag na zo'n zeldzame 30 graden dag. Tot nu toe heb ik 'm deze zomer nog niet gemist, maar de zomer gaat nog wel loskomen als ik m'n WP heb ;-)

(ja ik weet het, dit is niet het l/l wp forum, maar daar lijkt iedereen op vakantie..)
Sarara is idd mooi ding (met erg goede cops). maar veel te duur in mijn ogen als je die meerdere moet aanschaffen... Voordeel van een L/W is dat je hem op je vloerverwarming gooit en het hele huis draait op een warmtepomp. Een Sarara is een zeer goed alternatief als je maar een beperkt aantal ruimtes hoeft te verwarmen/koelen in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
develdonk schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 10:17:
[...]

Sarara is idd mooi ding (met erg goede cops). maar veel te duur in mijn ogen als je die meerdere moet aanschaffen... Voordeel van een L/W is dat je hem op je vloerverwarming gooit en het hele huis draait op een warmtepomp. Een Sarara is een zeer goed alternatief als je maar een beperkt aantal ruimtes hoeft te verwarmen/koelen in mijn ogen.
Klopt, ik ga 'm alleen voor de benedenverdieping gebruiken, waar 90% van het stoken gebeurt. Ik heb een jaren '30 huis met houten vloeren; vloerverwarming is nauwelijks een optie. Ik verwacht er per jaar zo'n 200 Euro mee te besparen, mede doordat ik ruim onder de 500 m3 gas terecht ga komen. De terugverdientijd is dus nog best lang, maar het geeft extra comfort en m'n cv kan weer een paar jaartjes langer mee.
Misschien komt er boven ooit nog een eenvoudiger airco/wp, maar dat wordt dan zeker een lagere prijsklasse, want ik verwarm boven nauwelijks. Wat koeling is wel prettig bij zomerse nachten, en dat kan een split unit met snelkoppelingen (dus helemaal zelf installeren) van 600 Euro volgens mij prima afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
develdonk schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 09:02:
Iemand een redenatie (los van prijs, enkel obv performance) waarom je voor een Ecodan zou gaan ipv een Fujitsu?
Ik heb al bijna 2 jaar een Fujitso ( General Waterstage ) draaien en het werkt perfect. Geen ervaring met Ecodan dus.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
salipander schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 10:31:
[...]

Klopt, ik ga 'm alleen voor de benedenverdieping gebruiken, waar 90% van het stoken gebeurt. Ik heb een jaren '30 huis met houten vloeren; vloerverwarming is nauwelijks een optie. Ik verwacht er per jaar zo'n 200 Euro mee te besparen, mede doordat ik ruim onder de 500 m3 gas terecht ga komen. De terugverdientijd is dus nog best lang, maar het geeft extra comfort en m'n cv kan weer een paar jaartjes langer mee.
Misschien komt er boven ooit nog een eenvoudiger airco/wp, maar dat wordt dan zeker een lagere prijsklasse, want ik verwarm boven nauwelijks. Wat koeling is wel prettig bij zomerse nachten, en dat kan een split unit met snelkoppelingen (dus helemaal zelf installeren) van 600 Euro volgens mij prima afdekken.
vacumeren is wel aan te raden, dus zelf installeren wordt dan al iets lastiger.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 09:02:
Voor mij is het vermogen wat de Ecodan nog heeft bij lage buitentemperatuur wel een belangrijke factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
No Hands schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 11:56:
[...]

Ik heb al bijna 2 jaar een Fujitso ( General Waterstage ) draaien en het werkt perfect. Geen ervaring met Ecodan dus.
Zomaar nieuwsgierig maar heb je wat verbruikscijfers? wat was gasverbruik voor warmtepomp, na warmtepomp, wat is verbruik in kwh per jaar van warmtepomp (verwarming en/of koeling), wat voor soort huis, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Cijfers is nog even lastig omdat we nog bezig zijn met verbouwen en isoleren maar ik zal neerzetten wat ik weet. Vrijstaand huis, spouw 5cm gevuld met wolbolletjes, nieuw dak met 13cm pir, vloer met 15cm pir. Vloerverwarming alleen op de begane grond dmv betonkernactivering. De pomp is geinstalleerd in maart 2015 en heeft tot nu toe 2551kWh verbruikt voor SWW en verwarming. Koeling zit er wel op maar gebruik ik niet, ik koel 's nachts door van buiten koele lucht naar binnen te blazen met ventilatie/WTW unit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
voor degene die twijfelen, ik ben met halve meter 28mm cv buis van warmte service (1.5mm dik) naar boels gegaan en gevraagd of buig ijzer dit kon, nou probleem loos dus ,dus vandaag zes haakse bochten gemaakt en paar 45 bochten, het buffer vat is aangesloten, morgen kijken of het ergens nat is.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 21:07:
voor degene die twijfelen, ik ben met halve meter cv buis van warmte service (1.5mm dik) naar boels gegaan en gevraagd of buig ijzer dit kon, nou probleem loos dus ,dus vandaag zes haakse bochten gemaakt en paar 45 bochten, het buffer vat is aangesloten, morgen kijken of het ergens nat is.....
Er bestaan hele mooie hydraulische buigijzers die dit perfect kunnen buigen :)
Na uitgebreid de voor en tegens afgewogen te hebben ga ik zelf voor 25x2,5mm flexibele buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kijk ook eens naar dit spul, dat werkt zo mooi, ik heb het ook als cv hoofdleiding.
https://www.rehau.com/nl-...ouwbedrijf/w-installaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 21:48:
Kijk ook eens naar dit spul, dat werkt zo mooi, ik heb het ook als cv hoofdleiding.
https://www.rehau.com/nl-...ouwbedrijf/w-installaties
Inmiddels is het hier een bende, 22mm ring leiding waar van alles in de loop der jaren aangeplakt is. Maar het werkt allemaal wel goed.
Als ik het over zou mogen doen deed ik ook een volledige kunstof leiding met grotere diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nog even terugkomen op de ruimte in dit krappe hok:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F9whJNJ9Koed3er2cRllWh3d/thumb.jpg

Als ik de boiler links achterin plaats dan lopen er cv leidingen onder waar ik bijna niet meer bij kan.
Ik zie echter dat er een boiler draagstoel is waarmee je hem iets hoger kan plaatsen en de boiler hoeft dan niet aan de gipswand te komen.
Ik heb al e.e.a. aan leuk geprijsde nieuwe boilers van 80l gezien :)
Dan zit ik nog wel met de leidingen, ik heb geen materiaal om pijpen te buigen e.d. en 0,0 ervaring :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ophangen is geen optie nee, de draagstoel wel, en als je hem dan voor de cv zet is het een paar stukjes 15mm pijp maken, zo klaar.
Buigen hoeft ook niet echt, een paar knel knietjes, een mengventiel met knelfittingen en je bent klaar.
Geen ervaring nodig, alleen een pijpsnijdertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Komop, huur ergens een buigijzer, koop wat extra leiding en ga oefenen.
Die Gamma-style met overal knietjes ziet er niet uit ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 23:11:
.......
Dan zit ik nog wel met de leidingen, ik heb geen materiaal om pijpen te buigen e.d. en 0,0 ervaring :/
Flexibele pijp gebruiken, is nog makkelijk te monteren ook.
0,0 ervaring is wel het grootste struikelblok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 00:04:
[...]

Inderdaad, dit kan ook,
http://www.pro-fitpipe.com/nl/
Heb ik ook gebruikt bij de cv om de aanvoer met de retour te verbinden, in 10 min klaar.

Oxellaar

Buigen is ook niet alles, bochten worden vaak te groot als je 90 graden moet. Ik heb 3 meter stukken om een balk en gelijk 90 graden rechtsaf gebogen uit 1 stuk van de beneden verdieping naar de bovenverdieping, ik vond het een crime. En buiten dat, als je hem verkloot kan je weer een 3 meter gaan halen, koper is niet cheap.

Een boiler voor de cv zijn kleine stukjes, weinig te buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 23:11:
Nog even terugkomen op de ruimte in dit krappe hok:

[afbeelding]

Als ik de boiler links achterin plaats dan lopen er cv leidingen onder waar ik bijna niet meer bij kan.
Ik zie echter dat er een boiler draagstoel is waarmee je hem iets hoger kan plaatsen en de boiler hoeft dan niet aan de gipswand te komen.
Ik heb al e.e.a. aan leuk geprijsde nieuwe boilers van 80l gezien :)
CV ketel eruit en dit wegzetten?
Had ik maar zoveel ruimte (hoogte)... :o

Buigen is ook niet mijn sterkste kant (zeker niet met 28 mm), dus dan maar zo:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oYZvWzB.jpg

Voordeel van die viega profipress koppelingen is dat je meteen de isolatie er overheen kan trekken.
Lekken doen ze niet (hoop ik). :)
Het waren eerst 3 koperen leidinkjes naar zolder naar het buffervat, het worden er nu 5... (met oog op eventueel toekomstige pellet cv kachel)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o3Vk60K.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2016 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2016 @ 00:21:
[...]

Inderdaad, dit kan ook,
http://www.pro-fitpipe.com/nl/
Heb ik ook gebruikt bij de cv om de aanvoer met de retour te verbinden, in 10 min klaar.

Oxellaar

Buigen is ook niet alles, bochten worden vaak te groot als je 90 graden moet. Ik heb 3 meter stukken om een balk en gelijk 90 graden rechtsaf gebogen uit 1 stuk van de beneden verdieping naar de bovenverdieping, ik vond het een crime. En buiten dat, als je hem verkloot kan je weer een 3 meter gaan halen, koper is niet cheap.

Een boiler voor de cv zijn kleine stukjes, weinig te buigen.
Veel haakse bochten vraagt om Viega press oid, knelkoppelingen worden niet (veel) meer gebruikt.
Viega press zijn sowieso al bochten ipv knieën en dat is beter voor de weerstand.

En ja koper is duur, maar wie verplicht jouw om koper te gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 17 juli 2016 @ 08:59:
[...]

Veel haakse bochten vraagt om Viega press oid, knelkoppelingen worden niet (veel) meer gebruikt.
Viega press zijn sowieso al bochten ipv knieën en dat is beter voor de weerstand.

En ja koper is duur, maar wie verplicht jouw om koper te gebruiken :P
Voor piet de particulier en een paar meter waterleiding leiding in zijn huis koopt natuurlijk niemand viega press, dat snap jij ook wel.
Al werkt het prachtig, gisteren 2 perslucht compressoren aangesloten op het werk met mapress rvs 28mm, dat ziet er wel mooi en clean uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Powrskin schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 12:20:
[...]

vacumeren is wel aan te raden, dus zelf installeren wordt dan al iets lastiger.
De binnenunit is toch al vacuum als je 'm koopt, zodat je deze direkt aan de buitenunit kunt koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
salipander schreef op zondag 17 juli 2016 @ 09:44:
[...]

De binnenunit is toch al vacuum als je 'm koopt, zodat je deze direkt aan de buitenunit kunt koppelen?
en de leiding tussen de binnen en buitenunit? die is toch niet vacuum ;)
Verder moet je volgens mi het schraederventiel hier uit verwijderen... dus hoe dan ook als je hem hangt haal je hem van het vacuum af...

[ Voor 18% gewijzigd door develdonk op 17-07-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
AUijtdehaag schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:00:
Ik kan uit ervaring van vandaag vertellen dat er voor mijn Mitsubishi 5 kW split + hydrobox er:
35 + 101 (paypall) + 584 euro (DHL) bijkomt.

Men spreekt ook geen engels, enkel spaans. (google translate is mijn vriend)
zomaar nieuwsgierig maar hoezo betaal je PayPal ook geld?

https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/paypal-fees
Betalen of geld overschrijven met PayPal is altijd gratis. De verkoper betaalt PayPal een kleine vergoeding om uw betaling veilig te verwerken. Voor kopers worden geen kosten berekend, tenzij het een transactie in een vreemde valuta betreft.

[ Voor 27% gewijzigd door develdonk op 17-07-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
PayPal is gekoppeld aan mijn ING rekening.
Dit moet je wel vantevoren doen want daar gaat enige tijd overheen (controle)
Of bedoel je dat niet?

EDIT: Ow dat
Is toen trouwens via de creditcard betaald en naderhand nog eens de "echte" verzendkosten betaald.
Early adopters betalen altijd teveel. :'(

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2016 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2016 @ 09:22:
[...]

Voor piet de particulier en een paar meter waterleiding leiding in zijn huis koopt natuurlijk niemand viega press, dat snap jij ook wel.
Al werkt het prachtig, gisteren 2 perslucht compressoren aangesloten op het werk met mapress rvs 28mm, dat ziet er wel mooi en clean uit.
Die perstangen zijn te huur, maar ik snap dat het lastiger is dan knelkoppelingen.
salipander schreef op zondag 17 juli 2016 @ 09:44:
[...]

Een binnenunit is absoluut niet vacuum als je hem koopt, die zijn altijd gevuld met een bar of 4 stikstof.
Dit om te kunnen controleren of er geen lekkages tijdens fabricage of transport zijn ontstaan.
Het creëren van vacuum moet je altijd zelf doen dmv een pomp.

Fabrikanten willen geen langdurig vacuum op de installatie, in vacuum komen er enorme krachten op het systeem. Het is een systeem gemaakt voor flinke overdruk en niet om langdurig in vacuum te staan.
Een klein deukje kan een wat dikkere leiding verder in doen deuken in vacuum.

Al zou je een compleet gevacumeerd systeem aangeleverd krijgen met snelkoppelingen.
Vacuum is niet te controleren of het nog in stand is bij montage.
Daarnaast is afpersen verplicht, bij r410a op 41bar, hoe ga je dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Oxellaar schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:12:
[...]

Die perstangen zijn te huur, maar ik snap dat het lastiger is dan knelkoppelingen.

[...]

Een binnenunit is absoluut niet vacuum als je hem koopt, die zijn altijd gevuld met een bar of 4 stikstof.
Dit om te kunnen controleren of er geen lekkages tijdens fabricage of transport zijn ontstaan.
Het creëren van vacuum moet je altijd zelf doen dmv een pomp.

Fabrikanten willen geen langdurig vacuum op de installatie, in vacuum komen er enorme krachten op het systeem. Het is een systeem gemaakt voor flinke overdruk en niet om langdurig in vacuum te staan.
Een klein deukje kan een wat dikkere leiding verder in doen deuken in vacuum.

Al zou je een compleet gevacumeerd systeem aangeleverd krijgen met snelkoppelingen.
Vacuum is niet te controleren of het nog in stand is bij montage.
Daarnaast is afpersen verplicht, bij r410a op 41bar, hoe ga je dat doen?
Dus die kant en klaar systemen zijn eigenlijk onzin, want als er toch een stek meneer moet langskomen, kun je beter maar geen snelkoppelingen toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja, kant en klaar systemen bestaan eigenlijk niet. Vaak staat het ook in de kleine lettertjes ergens vermeld bij die DIY systemen dat de stek handelingen nog steeds noodzakelijk zijn.

Fabrikanten die zulke sets leveren streven vaak niet naar een goedwerkend product, maar naar zoveel mogelijk productie.
Weinig innovatie en vaak een beroerd energie label.
Na 4 jaar helemaal verrot, koop maar weer een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:09:
[...]

Betalen of geld overschrijven met PayPal is altijd gratis. De verkoper betaalt PayPal een kleine vergoeding om uw betaling veilig te verwerken. Voor kopers worden geen kosten berekend, tenzij het een transactie in een vreemde valuta betreft.
'Recargo de paypal' kreeg ik ook, bovendien was er nog een probleem met het maximale amount.
Het dikkelul gebaar was snel gemaakt en ik heb gewoon een IBAN/SEPA betaling gedaan, ging snel/prima.
De pomp staat inmiddels in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:29:
[...]

'Recargo de paypal' kreeg ik ook, bovendien was er nog een probleem met het maximale amount.
Het dikkelul gebaar was snel gemaakt en ik heb gewoon een IBAN/SEPA betaling gedaan, ging snel/prima.
Ik zou hem ff ophangen.. ;)
Zo zonde om als bijzet tafeltje te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:31:
[...]

Ik zou hem ff ophangen.. ;)
Zo zonde om als bijzet tafeltje te gebruiken.
Mijn Lange Urine Leider of mijn pomp ?
Ik neem aan mijn pomp, ja de Michl is overleden die moet eerst gemaakt zijn voordat ik het R410A de buitenunit in krijg en de boel kan demonteren. Het is moeilijk , ik wil de pomp dolgraag monteren maar moet echt even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:34:
[...]

Mijn Lange Urine Leider of mijn pomp ?
Ik neem aan mijn pomp, ja de Michl is overleden die moet eerst gemaakt zijn voordat ik het R410A de buitenunit in krijg en de boel kan demonteren. Het is moeilijk , ik wil de pomp dolgraag monteren maar moet echt even wachten.
De Michl overleden? Wat is er mee dan? Of mee gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
salipander schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:14:
[...]

Dus die kant en klaar systemen zijn eigenlijk onzin, want als er toch een stek meneer moet langskomen, kun je beter maar geen snelkoppelingen toepassen?
Even een (/offtopic) vraagje.
Waarom heb je niet meteen een Multi-split buitenunit genomen met je ururu sarara, als je toch gaat uitbreiden?
http://www.daikin.nl/for-your-home/needs/air-conditioning/
https://www.instaladorate...-split#/fabricante-daikin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

develdonk schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:09:
[...]

Ik betaal ook nooit kosten met paypal, dat is voor de verkopende partij, echter lijkt het of ze die kosten gewoon doorberekenen aan de koper.
Je kan met paypal ook gewoon geld sturen, met of zonder adres, dat maakt ook uit in de kosten. Ik heb paypal al een 10 jaar denk ik, nooit problemen maar heb ook een verrified account.

https://www.paypal.com/selfhelp/article/FAQ2172

2500,- limiet voor non verrified.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 17-07-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
AUijtdehaag schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:50:
[...]

Even een (/offtopic) vraagje.
Waarom heb je niet meteen een Multi-split buitenunit genomen met je ururu sarara, als je toch gaat uitbreiden?
http://www.daikin.nl/for-your-home/needs/air-conditioning/
https://www.instaladorate...-split#/fabricante-daikin
Omdat die minder rendement hebben dan de single split Ururu Sarara, en geen bevochtiging/ventilatie (Ururu Sarara bestaat alleen als single split), en ik boven geen behoefte heb aan de allerbeste SCOP aangezien ik daar nauwelijks ga verwarmen.
Voor boven heb ik deze gevonden: C&H Alpha S12FTXE, momenteel flink in de aanbieding ergens in NL :9

Het staat ook nog niet vast of ik boven ga uitbreiden, want ik heb nog een oude mobiele split(!) unit van Zibro die voor bloedhitte situaties wordt gebruikt (gekocht in 2006 toen de hitte maar niet ophield) - en dat gebeurt niet eens elk jaar. Meestal kom ik weg met 's avonds ventileren door de deur naar zolder open te zetten en ramen en dakkapelramen wijd open. Dan zuigt de warmte goed weg, behalve op van die broeierige onweersdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:29:
[...]

1)Dus je hebt gewoon rechtstreeks het geld over gemaakt naar spanje zonder tussenkomst van PayPal?
2) hoe lang duurde het (ongeveer) tussen overmaken en leveren voordeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Ik zit te kijken naar de thermosstaat bij de Ecodan. Volgens mij kun je iedere willekeurige thermosstaat er op aansluiten en hoef je niet per se dat draadloze ding van Mitsubishi te kopen. Klopt dat?

ecodan versie: https://www.alklima.nl/pr...n-regelingen/par-wt50r-e/

helemaal omdat de temp enkel te regelen is per hele graad...

draadloze per halve graad: http://www.manualslib.com...n-Par-Wt50r-E.html?page=9

[ Voor 41% gewijzigd door develdonk op 17-07-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 00:04:
[...]

Nou ja, niet helemaal 0,0 ervaring ;)
Ik heb m'n Grohe Red duo zelf geplaatst, maar dat is een kwestie van oude kraan los schroeven en de flexibele slangen van de Grohe erop.
Even lastig was de drukbeveiliging, die moest op een bepaalde hoogte komen en met de tuut naar beneden zodat het geen waterballet zou worden :+
Overigens zat al het materiaal bij de Grohe, daar was niets extra voor nodig.

Ik zal nu op 2 punten bestaande leidingen moeten splitsen en ik zou het fijn vinden als dat met flexibele aansluitingen lukt.
Overigens heeft de cv al een drukbeveiliging, er moet er dus een bij komen met slang naar. de afvoer.
Is er nog iets anders nodig als de cv gewoon in bedrijf blijft?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
develdonk schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:55:
Ik zit te kijken naar de thermosstaat bij de Ecodan. Volgens mij kun je iedere willekeurige thermosstaat er op aansluiten en hoef je niet per se dat draadloze ding van Mitsubishi te kopen. Klopt dat?

ecodan versie: https://www.alklima.nl/pr...n-regelingen/par-wt50r-e/

helemaal omdat de temp enkel te regelen is per hele graad...
De draadloze is per halve graad, de controller zelf per hele.
Je kan ook wifi (Melcloud) nemen en de controller verplaatsen. (zit wel een kort kabeltje aan).
http://imgur.com/3HEj3lI
http://imgur.com/KEVdklG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
AUijtdehaag schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:01:
[...]

De draadloze is per halve graad, de controller zelf per hele.
Je kan ook wifi (Melcloud) nemen en de controller verplaatsen. (zit wel een kort kabeltje aan).
http://imgur.com/3HEj3lI
http://imgur.com/KEVdklG
en zou je die draadloze adviseren of kan ik beter een "normaal" thermosstaat merk nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vind de draadloze lelijk.
Voor de rest nog pijp fitten hier. :P

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:57:
[...]

Nou ja, niet helemaal 0,0 ervaring ;)
Ik heb m'n Grohe Red duo zelf geplaatst, maar dat is een kwestie van oude kraan los schroeven en de flexibele slangen van de Grohe erop.
Even lastig was de drukbeveiliging, die moest op een bepaalde hoogte komen en met de tuut naar beneden zodat het geen waterballet zou worden :+
Overigens zat al het materiaal bij de Grohe, daar was niets extra voor nodig.

Ik zal nu op 2 punten bestaande leidingen moeten splitsen en ik zou het fijn vinden als dat met flexibele aansluitingen lukt.
Overigens heeft de cv al een drukbeveiliging, er moet er dus een bij komen met slang naar. de afvoer.
Is er nog iets anders nodig als de cv gewoon in bedrijf blijft?
1 inlaatcombinatie is voldoende voor beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:15:
[...]

1 inlaatcombinatie is voldoende voor beide.
Dus de cvketel heeft er geen last van als aan zijn zijde druk ontstaat?
Het scheelt wel weer een extra priegel werkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:18:
[...]

Dus de cvketel heeft er geen last van als aan zijn zijde druk ontstaat?
Het scheelt wel weer een extra priegel werkje :)
Wel de boiler op de goede plek aansluiten zodat de inlaatcombinatie voor beide werkt natuurlijk, het ding zit er voor dat er geen water terug het net op gedrukt word bij uitzetten/verwarmen maar het overschot de afvoer in gegooid word.
2 is daarom ook niet nodig, hij kan voor beide werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1kALUka7Kq6E6RqmMfcexXK6/thumb.jpg

De waterleiding komt uit de vloer, boven de vulkraan zie ik dat ding en daar weer boven dus de boiler knopen.
Warm water komt op de meest linkse koperen buis op de knelkoppeling die wat hoger zit (zie vorige foto).
Voor die knelkoppeling zal ik wel nieuwe busjes nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daarboven een stukje pijp er uit snijden en dan op beide uiteinden een knie 15 naar 1/2 duims, dan kan je daar zo 2 stukjes flex aan schroeven naar de boiler waar je 2 korte stukjes pijp nodig hebt (boiler heeft 15 knel en flex ook aan die kant)
Zo zat mijn kleine 5 liter ook aan de cv, werkte goed.

Los die lekkende cv pijp links ook een keer op, ineens gaat dat lekken als de pijp doorgeroest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hij lekt niet, zo te zien kan ik de pijp aan 2 kanten los nemen dus dat is goed te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oA8XNz16uRgICXzURZeASPB2/thumb.jpg

Zo zit het bij de cvketel, genoeg punten om er iets tussen te frommelen.
Zou het kunnen met t-stukjes die een bestaande knelkoppeling vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Haal eerst dat T-stuk in je gasleiding maar weg. Dat is een gewone knelkoppeling, daar hoort geen stalen kap op gedraaid te worden.
De draad in de kap is anders dan de draad op de knelkoppeling. G-draad op M-draad geeft kans op lekkage......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:58:
Haal eerst dat T-stuk in je gasleiding maar weg. Dat is een gewone knelkoppeling, daar hoort geen stalen kap op gedraaid te worden.
De draad in de kap is anders dan de draad op de knelkoppeling. G-draad op M-draad geeft kans op lekkage......
zo zie je maar hoe snelle cv monteurs werken ,het lekt,geen vloeiende bochten maar gewoon knie er tussen en een afsluit dop op knel aansluiting waar ook originele blind kappen voor zijn oh oh oh

Ik heb er ook zo eentje binnen gehad.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:45:
Daarboven een stukje pijp er uit snijden en dan op beide uiteinden een knie 15 naar 1/2 duims, dan kan je daar zo 2 stukjes flex aan schroeven naar de boiler waar je 2 korte stukjes pijp nodig hebt (boiler heeft 15 knel en flex ook aan die kant)
Zo zat mijn kleine 5 liter ook aan de cv, werkte goed.

Los die lekkende cv pijp links ook een keer op, ineens gaat dat lekken als de pijp doorgeroest is.
Waarom van 15mm naar 1/2 duims, ik heb gewoon koppelstukken 15x15 gebruikt en de flexibele leiding hierop gekneld (met speciale flexibele buis knelstukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:27:
[...]

1)Dus je hebt gewoon rechtstreeks het geld over gemaakt naar spanje zonder tussenkomst van PayPal?
2) hoe lang duurde het (ongeveer) tussen overmaken en leveren voordeur?
Lange leve SEPA project bij de banken en IBAN natuurlijk.
Ja, gewoon over gemaakt en binnen een paar dagen ontving ik een mail 'pagado' (betaald).
De levering neemt zo ongeveer 2,5 weken in beslag.

Edit: Helaas dus geen paypal garantie, maar ik had wel onderzocht of iedereen die hier melding maakte van een bestelling aldaar 'm ook daadwerkelijk netjes geleverd heeft gekregen.

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 17-07-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:47:
[...]

De Michl overleden? Wat is er mee dan? Of mee gebeurd?
Ja, klopt de Michl is na een 2 weken SWW maken en volgas draaien ermee genokt.
Michl zou eerst een monteur sturen, echter die moet dan 600 KM enkele reis rijden en daar had ie blijkbaar niet zo'n zin in. Ik kreeg dus een bericht dat de monteur geen tijd zou hebben.
Als alternatief stelde Michl voor mijn printplaten en zelfs een nieuwe compressor op te sturen, deze onderdelen moeten blijkbaar eerst besteld worden en ik ben nu in afwachting van deze onderdelen.

ergens denk ik dat een simpele printplaat de oorzaak is, maar als ze dan een compressor en nog wat meer reserve onderdelen meesturen dan hou ik die natuurlijk in reserve.
Mocht ik 'm weer aan de praat krijgen ga ik natuurlijk eerst een tijdje testen, is het toeval of kan ie gewoon niet tegen volgas draaien (slecht produkt). Feit is dat ie de hele winter perfect heeft gewerkt en dat Michl geen onderdelen in voorraad heeft zegt mij ergens dat het niet vaak voorkomt dat ze stuk gaan.

Na deze test periode is of de pomp weer stuk of hij doet het nog :)
Ik ga 'm in iedergeval verkopen, want een Ecodan staat al klaar in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:22:
Hij lekt niet, zo te zien kan ik de pijp aan 2 kanten los nemen dus dat is goed te doen.

[afbeelding]

Gas knellen doen professionals niet, heb je zeker zelf gedaan ?
Tja, als het niet lekt is het wat mij betreft goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als ik dat soort dingen zelf zou doen, dan kwam ik het hier niet vragen :P
Er woonde een opper prutser voor mij in dit huis, toen ik een vaatwasser liet aansluiten braken de leidingen in de handen van de monteur af :X
Gelukkig was er nog genoeg 'vlees' om er iets nets van te maken, mijn vak is en wordt het niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:05:
[...]

Gas knellen doen professionals niet, heb je zeker zelf gedaan ?
Tja, als het niet lekt is het wat mij betreft goed hoor.
Hier al twee cv ketel laten monteren en beide bedrijven hebben de gas gewoon met knel gedaan ,wat zou beter moeten zijn dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:25:
[...]

Hier al twee cv ketel laten monteren en beide bedrijven hebben de gas gewoon met knel gedaan ,wat zou beter moeten zijn dan?
Solderen, knel kan na verloop van tijd gaan lekken.
Zelfde als met knel in betonnen muren en vloeren word ook nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
hmmm, net even gekeken en hier is het ook knel. Dit terwijl ik de loodgieter ken en hij uitermate netjes en nauwkeurig werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:49:
hmmm, net even gekeken en hier is het ook knel. Dit terwijl ik de loodgieter ken en hij uitermate netjes en nauwkeurig werkt...
Ik verbaas me erover hoeveel er wel niet gekneld word, moet tegenwoordig natuurlijk allemaal snel snel snel.
Ach hier had ik een dingetje zelf gekneld, wel op een speciale manier. Nu het gas eruit gaat maakt het ook niet meer uit.
Kreeg laatst een compliment van een Liander monteur dat onze gasinstallatie niet lekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:52:
[...]

Ik verbaas me erover hoeveel er wel niet gekneld word, moet tegenwoordig natuurlijk allemaal snel snel snel.
Ach hier had ik een dingetje zelf gekneld, wel op een speciale manier. Nu het gas eruit gaat maakt het ook niet meer uit.
Kreeg laatst een compliment van een Liander monteur dat onze gasinstallatie niet lekte
Ik zal voor de gein eens de meterstand opschrijven bij slapen gaan en opstaan en kijken of er verschil is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:54:
[...]

Ik za voor de gein eens de meterstand opschrijven bij salpen gaan en opstaan en kijken of er verschil is...
Een heel kleine lekkage spoor je zo niet op, moet je echt een drukverlies test voor doen.
Bij onderhoud van je cv ketel kan de cvwacht monteur dit voor je doen.

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 17-07-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:55:
[...]

Een heel kleine lekkage spoor je zo niet op, moet je echt een drukverlies test voor doen.
Bij onderhoud van je cv ketel kan de cvwacht monteur dit voor je doen.
Deze test hebben ze steeds gedaan en nog nooit lek geweest. Niet met knel en niet met tape. Soldeer heb ik zelf wel eens gedaan wat boven plafond komt maar wat een gedoe.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:22:

[afbeelding]

Ja dat kan ook, 1 gelijk aan de ketel, stukje bocht er uit, ander aan de knie.
koevlaas2 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 15:36:
[...]

Waarom van 15mm naar 1/2 duims, ik heb gewoon koppelstukken 15x15 gebruikt en de flexibele leiding hierop gekneld (met speciale flexibele buis knelstukken).
Ja klopt, maar vaak zijn de boilerslangen 15 knel naar half duims, en als je dan toch nog 2 knietjes moet halen is dat uiteindelijk ook wel handig, wil je hem een keer weg halen. Dat zit met rubber ringetjes.
15 /15 knel kan je ook met dat spul doen uit de link een paar post terug, die hebben uiteinden die je zo in de knelfitting kan duwen.

@michl
Klote dat hij kapot ging, maar je kan toch wel zien of het een pomp is of de print? Met gemeten spanning op de pomp maar niet draaien lijkt het mij de pomp, anders de print. Geen clixon beveiliging onder het aansluitkapje van de pomp? Dan ben je met indrukken al klaar. :)
reneeke1970 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:25:
[...]

Tuurlijk, 95% soldeerd niet, en 50% daar van kan het niet eens. Ik soldeer eventueel alleen als ik het los in mijn hand heb en beide kanten nieuw zijn, 1 oud 1 nieuw is altijd lekkerij,
Zo ook bij mijn laatste klus hier, niets lekt, alleen die ene soldeerverbinding.
Gas zit hier ook met knel, een zeepsopje will do the trick......dicht.

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 17-07-2016 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:20:
[...]

Ja dat kan ook, 1 gelijk aan de ketel, stukje bocht er uit, ander aan de knie.

[...]

Ja klopt, maar vaak zijn de boilerslangen 15 knel naar half duims, en als je dan toch nog 2 knietjes moet halen is dat uiteindelijk ook wel handig, wil je hem een keer weg halen. Dat zit met rubber ringetjes.

@michl
Klote dat hij kapot ging, maar je kan toch wel zien of het een pomp is of de print? Met gemeten spanning op de pomp maar niet draaien lijkt het mij de pomp, anders de print. Geen clixon beveiliging onder het aansluitkapje van de pomp? Dan ben je met indrukken al klaar. :)
Ik heb er niet aan gemeten, ik kreeg een error 12 (IPM module communicatie error) en de compressor stopte ermee.
Als ik de pomp nu inschakel krijg ik geen foutmelding, de fan draait ook gewoon echter de compressor schakelt niet in. Als het een of andere beveiliging zou zijn zouden ze dat toch wel aan me gezegd/gevraagd hebben ?

Ik zal zo nogmaals een blik in het apparaat werpen, maar volgens mij zit er geen clixon beveiliging op.
Thanks for the tip.

Extra K.U.T is dat het boiler water nu al een paar weken in de boiler zit en geen enkele doorstroming had en ook geen anti legionella. Even 277 L water opwarmen met COP 1 is niet te doen. Ik heb vanmiddag mijn regenton gevuld met boilerwater, heb ik tenminste nog een beetje doorstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:27:
[...]

Ik heb er niet aan gemeten, ik kreeg een error 12 (IPM module communicatie error) en de compressor stopte ermee.
Als ik de pomp nu inschakel krijg ik geen foutmelding, de fan draait ook gewoon echter de compressor schakelt niet in. Als het een of andere beveiliging zou zijn zouden ze dat toch wel aan me gezegd/gevraagd hebben ?

Ik zal zo nogmaals een blik in het apparaat werpen, maar volgens mij zit er geen clixon beveiliging op.
Thanks for the tip.
Ah
Communicatie error is waarschijnlijk wat anders inderdaad, maar vanwege dat jij aangaf lang draaien zou het een oververhitting van de compressor kunnen zijn dacht ik.
Ik heb mij ooit ook wel eens de kolere gezocht naar een probleem en was het een clixon die in het aansluitkapje zat.
Zo'n ding dus.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.europart.nl/parts/jpg3/22262080.jpg

Knopje indrukken klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:43:
[...]

Solderen, knel kan na verloop van tijd gaan lekken.
Zelfde als met knel in betonnen muren en vloeren word ook nooit gedaan.
Solderen.....? Knel is al heel erg toegestaan en gaat echt niet zomaar lekken.
Professionals knellen gerust een gasleiding. De gaskraan onder de elk cv-toestel is knel.
Als de hele woning met kunststof is aangelegd, dan is alles in het zicht van koper en met knelkoppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
salipander schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:14:
[...]

ja komt het wel op neer. Je kan het wel met die gevacumeerde leidingen aansluiten (r410 zit in de buitenunit), en dan soort van doorblazen, maar niet een nette manier om aan te sluiten (buiten dan het niet mag).
ook is het beter de leidingen te solderen ipv aan te draaien, niet goed gevacumeerd betekend meer slijtage.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:42:
[...]

Ah
Communicatie error is waarschijnlijk wat anders inderdaad, maar vanwege dat jij aangaf lang draaien zou het een oververhitting van de compressor kunnen zijn dacht ik.
Ik heb mij ooit ook wel eens de kolere gezocht naar een probleem en was het een clixon die in het aansluitkapje zat.
Zo'n ding dus.
[afbeelding]

Knopje indrukken klaar.
Ik herken die dingen zaten vroeger weleens in wasmachines dacht ik.
Ik heb de pomp open gemaakt, alle stekkers bekeken/aangedrukt en vervolgens de boel gestart. Meten aan de compressordraden geeft zowel op AC als DC stand rare waarden, volgens mij is er ergens iets mis met de electronica. Oververhitting zou bijbehorende error op moeten leveren, net als een koelmiddel tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rare waarden? Zoals?AC zou gewoon 230V moeten zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:51:
Rare waarden? Zoals?AC zou gewoon 230V moeten zijn denk ik?
Wisselde heel erg, maar ook 0,5 V gezien.
Is natuurlijk een inverter, met variabel toerental (toerental overigens 0) en heeft maar 2 draden. Er zou m.i in iedergeval meer dan 0,5 V op moeten staan, dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er zit een VFD (inverter) achter, goedkope multimeters kunnen niets met die blokgolf.
Afbeeldingslocatie: http://ecmweb.com/site-files/ecmweb.com/files/archive/ecmweb.com/power_quality/905ecmMFfig2.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ah ja, inverter, dan word het lastiger inderdaad. Maar dan heb je wel een grote kans dat het de/een regelaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Interessant artikel over IPM.
http://www.refrigeration-...verters&p=74104#post74104

(gaat mijn kennis ook te boven, ik zou zeggen afpompen en opsturen. Moet ook weer niet te lang gaan duren. Sterkte in ieder geval)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:57:
Er zit een VFD (inverter) achter, goedkope multimeters kunnen niets met die blokgolf.
[afbeelding]
Zou dit ook netvervuiling kunnen veroorzaken, en dat daarom warmtepompen onrealistische eisen stellen aan de netimpedantie?
Panasonic WH-MDC05F3E5
The equipment’s power supply 1 complies with IEC/EN 61000-3-11, shall be connected to a suitable supply network, with the following maximum permissible system impedance Zmax at the interface for models: 0.222Ω
Please liaise with supply authority to ensure that the power supply 1 is connected only to a supply of that impedance or less.
Bij mij thuis:
Oude meterkast 0,18 Ohm
Nieuwe meterkast 0,11 Ohm
Een paar meter verder zit ik boven de vereiste 0,222Ω
En nu? ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:57:
[afbeelding]
Schijnt een of andere diode schakeling te zijn, nou heb ik in de buitenunit wel het een en ander aan diodes gezien.

YouTube: testing steps of Mitsubishi IPM module

Morgen maar nogmaals met de multimeter aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:51:
[...]

Bij mij thuis:
Oude meterkast 0,18 Ohm
Nieuwe meterkast 0,11 Ohm
Een paar meter verder zit ik boven de vereiste 0,222Ω
En nu? ....
Gewoon aansluiten die hap, de kans is 50% dat 't werkt.
Namelijk het werkt niet of wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:17:
Interessant artikel over IPM.
http://www.refrigeration-...verters&p=74104#post74104

(gaat mijn kennis ook te boven, ik zou zeggen afpompen en opsturen. Moet ook weer niet te lang gaan duren. Sterkte in ieder geval)
Hoe? De compressor loopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:30:
[...]

Hoe? De compressor loopt niet.
De koelmonteur erbij halen, in het uiterste geval doe ik dit.
Liever maak ik de boel en dan via het menu het R410A terug de unit in.

Pagina: 1 ... 44 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic