13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik meen toch de 134 ,geen 410 want dat mag niet boven 55 ,als er wp hoger gaat komt dat door elementOxellaar schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:40:
[...]
Ik zoek mn eigen scheel, maar kan nergens vinden welk koudemiddel er gebruikt word bij deze units.
Mogelijk heb ik het gelezen bij confort markt in Franse folder
[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 12-07-2016 20:03 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Daar ben ik ook benieuwd naar, want zoals de vlag nu hangt, wil ik in januari ook een Ecodan aankopen.koevlaas2 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:36:
[...]
.......
Maar lekker stil systeem, hopelijk is het met mijn Ecodan ook zo.
Waarom januari....... zonder subsidie zou ik deze nooit aangekocht hebben, als de subsidiepot voor dit jaar straks leeg is zit ik met een veel te duur systeem (voor mij is het maar hobby en geen must). Want voor de jaarlijkse subsidiepot geldt leeg = leeg.
Waarom zou je dit prachtige systeem weer willen wisselen ?Willie Wortel schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:04:
[...]
Daar ben ik ook benieuwd naar, want zoals de vlag nu hangt, wil ik in januari ook een Ecodan aankopen.
Waarom januari....... zonder subsidie zou ik deze nooit aangekocht hebben, als de subsidiepot voor dit jaar straks leeg is zit ik met een veel te duur systeem (voor mij is het maar hobby en geen must). Want voor de jaarlijkse subsidiepot geldt leeg = leeg.
De subsidie is nog lang niet op, even uit mijn hoofd is er pas 17 miljoen verstookt dit jaar.
Mocht het op zijn dan kan je volgend jaar opnieuw een aanvraag indienen op dat budget met je dit jaar gekochte pomp.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Rond de 2.5, valt me alles mee.
Maar dat is alleen het binnendeel. Daarbij komt nog de COP van het buitendeel.
Beide delen hebben een eigen compressor.
Verwarmen met echt lage buitentemperatuur is niet mogelijk met 134a, vandaar dat men altijd 410a(=50%r32) voor L/W warmtepompen gebruikt. 410a bevat geen 134areneeke1970 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:01:
[...]
Ik meen toch de 134 ,geen 410 want dat mag niet boven 55 ,als er wp hoger gaat komt dat door element
Mogelijk heb ik het gelezen bij confort markt in Franse folder
En voor W/W weer vaak 407c(=52%R134a/23%r32) Zo pakken ze bij W/W, waar geen echt lage temperaturen voorkomen, de voordelen mee van beide koudemiddelen.
De lage druk van 134a en het voordeel bij lage temperatuur van r32.
De druk van 134a is veel te laag bij een buitentemperatuur van -15.
Bij lage temperatuur moet je naar 410a, of r32. Al is die laatste nog zeldzaam bij L/W
[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 12-07-2016 20:56 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
en als je aanvraag in het huidige jaar doet en de pot is leeg... dan mag je gewoon het jaar er op weer meedoenWillie Wortel schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:04:
[...]
Daar ben ik ook benieuwd naar, want zoals de vlag nu hangt, wil ik in januari ook een Ecodan aankopen.
Hernieuwde subsidieaanvraag bij uitputting budget
Er is een situatie mogelijk dat het subsidiebudget voor het jaar op is. U ontvangt dan een brief waarin staat dat de subsidie niet wordt uitgekeerd vanwege uitputting van het budget. Vanaf dit moment heeft u 12 maanden de tijd om opnieuw uw aanvraag in te dienen. U kunt dan aanspraak maken op het beschikbare budget van het opvolgende jaar.
overigens is er pas 17mln gebruikt van de 70 miljoen http://www.rvo.nl/subsidi...subsidie-duurzame-energie
[ Voor 21% gewijzigd door develdonk op 12-07-2016 20:57 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
trouwens, "pas 17 miljoen". dat is toch al een kwart...en als bovenstaande waar is, dan gaan ze die 5 jaar iig niet redden
uitgaande van het hoogste subsidiebedrag van 2300 euro voor een WP, zijn er met 17 miljoen vergeven, al zo een 7391 nieuwe eigenaars van warmtepompen

făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Die 70 mln is per jaar.. Dus gaan ze nog niet misschien opmaken...fabstar81 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:08:
is het ook niet zo dat de subsidie voor 5 jaar is?
trouwens, "pas 17 miljoen". dat is toch al een kwart...en als bovenstaande waar is, dan gaan ze die 5 jaar iig niet redden
uitgaande van het hoogste subsidiebedrag van 2300 euro voor een WP, zijn er met 17 miljoen vergeven, al zo een 7391 nieuwe eigenaars van warmtepompen
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
fabstar81 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:08:
is het ook niet zo dat de subsidie voor 5 jaar is?
Is dan hard gegaan van de week, ik was nummer 7080 afgelopen zondag.develdonk schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:15:
[...]
Die 70 mln is per jaar.. Dus gaan ze nog niet misschien opmaken...
[ Voor 46% gewijzigd door koevlaas2 op 12-07-2016 21:50 ]
Hoeveel subsidie is er?
In 2016 is er € 70 miljoen subsidie beschikbaar. De hoogte van het subsidiebedrag per apparaat hangt af van het soort zonneboiler, warmtepomp, biomassaketel of pelletkachel en de energieprestatie. De exacte bedragen staan in de apparatenlijsten.
Stand van zaken - 1 juli 2016
Aanvragen Totaal 6.296 (4 jan t/m 30 juni 2016)
Subsidieclaim € 17.530.000 (schatting)
Hernieuwde subsidieaanvraag bij uitputting budget
Er is een situatie mogelijk dat het subsidiebudget voor het jaar op is. U ontvangt dan een brief waarin staat dat de subsidie niet wordt uitgekeerd vanwege uitputting van het budget. Vanaf dit moment heeft u 12 maanden de tijd om opnieuw uw aanvraag in te dienen. U kunt dan aanspraak maken op het beschikbare budget van het opvolgende jaar.
Een aansluiting opzeggen is 340 euro Poe Poe
1 PVoutput . Dongen NB
Als er 70 miljoen subsidie beschikbaar is dit jaar en er is tot 1 juli 17 miljoen verbruikt dan kan ik wel stellen dat er nagenoeg geen animo voor is. Kom op zeg, 6200 aanvragen........... voor een belachelijk hoge subsidie......
Ik ben er wel achter dat wanneer je de installatie van de warmtepomp niet zelf kan uitvoeren omdat de kennis/skills ontbreken dat het, mijn inziens, niet interessant is om zo een avontuur aan te gaan. Dit in de context kosten versus baten.
Want wat zou een installateur moeten vragen voor zo een project als bij mij. Dan zou ik een uittrekstaat moeten maken (materiaal, werkuren) maar ik zou zo een project beroepsmatig (ik ben geen installateur) onder de 4000 euro (exclusief pomp) niet aannemen. Er is hier al eens gesteld dat er woekerprijzen voor installatie wordt gevraagd maar als je eens wist wat een berg werk het is en de kennis die hier bij komt kijken.
Waarom moet jij iets opzeggen? Je hebt geen gas meer nodig, dan sluit je toch geen contract met een leverancier. Ben je direct van de kosten af. Zal jouw een zorg zijn of er wel of geen slot op die meter zit.reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:33:
Heeft iemand in een enexis gebied al zijn gas aansluiting een slotje op laten zetten zonder al teveel kosten?
Nooit dat ik er een euro voor zou gaan betalen.
Dat kan niet, dat ben je wettelijk verplicht, je moet een energieleverancier hebben voor gas en stroom als je die aansluiting hebt via een netbeheerder, die laatste mag namelijk geen zaken met jou doen.Oxellaar schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:38:
[...]
Waarom moet jij iets opzeggen? Je hebt geen gas meer nodig, dan sluit je toch geen contract met een leverancier. Ben je direct van de kosten af. Zal jouw een zorg zijn of er wel of geen slot op die meter zit.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De kennis in de markt is ruk, laat maar eens een paar offertes maken voor je huis, wedden dat ze allemaal 10k + euro zijn? Ze snappen er weinig van of rekenen 6k euro voor een ecodan warmtepomp met boiler.Willie Wortel schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:34:
Wat weten jullie Tweakers toch veel.
Als er 70 miljoen subsidie beschikbaar is dit jaar en er is tot 1 juli 17 miljoen verbruikt dan kan ik wel stellen dat er nagenoeg geen animo voor is. Kom op zeg, 6200 aanvragen........... voor een belachelijk hoge subsidie......
Ik ben er wel achter dat wanneer je de installatie van de warmtepomp niet zelf kan uitvoeren omdat de kennis/skills ontbreken dat het, mijn inziens, niet interessant is om zo een avontuur aan te gaan. Dit in de context kosten versus baten.
Want wat zou een installateur moeten vragen voor zo een project als bij mij. Dan zou ik een uittrekstaat moeten maken (materiaal, werkuren) maar ik zou zo een project beroepsmatig (ik ben geen installateur) onder de 4000 euro (exclusief pomp) niet aannemen. Er is hier al eens gesteld dat er woekerprijzen voor installatie wordt gevraagd maar als je eens wist wat een berg werk het is en de kennis die hier bij komt kijken.
Dan zet die 2300 geen zoden aan de dijk en laten de mensen het weer varen.
Ben je verplicht ,en je mag wel tijdelijk stop zetten maar dan blijf je netwerk kosten betalen van iets meer dan 100 euro. Dus ik vroeg me af of er al ervaring mee was want word hier zo makkelijk geroepen oh zaag gewoon pijp af....Oxellaar schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:38:
[...]
Waarom moet jij iets opzeggen? Je hebt geen gas meer nodig, dan sluit je toch geen contract met een leverancier. Ben je direct van de kosten af. Zal jouw een zorg zijn of er wel of geen slot op die meter zit.
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom zou je een Ecodan kopen nu je de Panasonic hebt?Willie Wortel schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:04:
[...]
Hier netjes afgetikt hoor.reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:33:
Heeft iemand in een enexis gebied al zijn gas aansluiting een slotje op laten zetten zonder al teveel kosten?
Weg ermee.
Drie keer want netwerk is 106 meen ik ,het vast recht kun je wel stop zetten want dan krijg je slot er op ,weet niet wat dat kostAUijtdehaag schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:54:
[...]
Hier netjes afgetikt hoor.![]()
Weg ermee.(TVT = 2x vastrecht)
1 PVoutput . Dongen NB
En een paar bakken kofiie voor de gravers...reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:59:
[...]
Drie keer want netwerk is 106 meen ik ,het vast recht kun je wel stop zetten want dan krijg je slot er op ,weet niet wat dat kost
Wat ik met liefde aan ze gegeven heb.
Dat de netbeheerder niets met mij van doen heeft weet ik.Rol-Co schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:40:
[...]
Dat kan niet, dat ben je wettelijk verplicht, je moet een energieleverancier hebben voor gas en stroom als je die aansluiting hebt via een netbeheerder, die laatste mag namelijk geen zaken met jou doen.
Maar ik weet dat er mensen zijn die het gratis voor elkaar kregen door alleen E af te sluiten.
Na wat dreigen met vage brieven en duidelijk maken dat G niet meer nodig was, kwam de netbeheerder snel en gratis een slotje zetten.
Hier recent laten doen door de energie leverancier (Eneco) Deze geeft opdracht aan Stedin, (netbeheerder) kost niets, binnen 2 weken gebeurt.reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:33:
Kwam net dit tegen by the way, het zal je installateur maar zijn....

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Is dit niet bij een Tweaker in de achtertuin?Gasschuif schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:23:
[...]
Hier recent laten doen door de energie leverancier (Eneco) Deze geeft opdracht aan Stedin, (netbeheerder) kost niets, binnen 2 weken gebeurt.
Kwam net dit tegen by the way, het zal je installateur maar zijn....![]()
[afbeelding]
Het erge is dat de gene die het stukje schrijft ook niet ziet wat er fout is

Uit de tekst blijkt alleen dat hij zich zorgen maakt over het uiterlijk en geluid

De site zelf is nog fouter dan de fout op de foto...
[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 13-07-2016 09:33 ]
Uit de tekst blijkt nog eens hoe weinig verstand ze er van hebben
Alleen een verzakking telt, niet dat de lucht geblokkeerd wordt
Ik denk dat de installateur wel beter weet, maar dat een architect dit heeft verzonnen en dus moet het zo.
[ Voor 19% gewijzigd door Speedy-Andre op 13-07-2016 10:46 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik zou mikken op watertemperatuur tussen 35 en 40 graden, dan heb je nog steeds een goede COP. Wegens waarschijnlijke overdimensionering van de HT radiatoren zal dat ook best werken. ik heb dat ook op veel plaatsen zo, zonder probleem.koevlaas2 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:20:
[...]
Als je op 65c gaat verwarmen krijg je wel een bijbehorende COP van ca 2.
Het is alleen rendabel als je de temp op +/- 35c houdt en geloof me dat gaat prima met je HT systeem*.
*Wel eerst uittesten in koude periode door je aanvoer temp. van je cv te maximaliseren op 35 - 40c.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Vast wel, je moet alleen met je hoofd ook even van de gasketel af.Jan Treur schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:10:
[...]
Ik zou mikken op watertemperatuur tussen 35 en 40 graden, dan heb je nog steeds een goede COP. Wegens waarschijnlijke overdimensionering van de HT radiatoren zal dat ook best werken. ik heb dat ook op veel plaatsen zo, zonder probleem.
Warmtepomp is heel anders verwarmen, niet "even snel" het huis op temperatuur maar met een lage temperatuur constant verwarmen en warm houden, zeker icm vloerverwarming.
Hier duurde het bijv al 2 dagen voordat de vloer goed op temperatuur was en het behaagelijk begint te worden, en dat met 32 graden water.
Dat het slot niks kost wil ik wel geloven maar jij krijgt over jaar nog wel rekening van netwerk kosten of niet?Gasschuif schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:23:
[...]
Hier recent laten doen door de energie leverancier (Eneco) Deze geeft opdracht aan Stedin, (netbeheerder) kost niets, binnen 2 weken gebeurt.
Kwam net dit tegen by the way, het zal je installateur maar zijn....![]()
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Als je je gascontract beëindigt krijg je een eindafrekening voor gas, thats it. (Was hier alleen netbeheer vaste kosten, meterhuur etc.) Ik had afgelopen jaar al nul gas verbruikt.reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:09:
[...]
Dat het slot niks kost wil ik wel geloven maar jij krijgt over jaar nog wel rekening van netwerk kosten of niet?
Volgende rekening is alleen E. Ik heb immers geen gas meer.
Weer aansluiten duurt ook een week of 2, kost c.a. 80 euro.
Maar dat gaat hier niet gebeuren
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
1 PVoutput . Dongen NB
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Enexis is je netbeheerder toch??reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:23:
Nou bij enexis blijf je netwerk betalen tenzij pijp de grond uit voor 340 en 700 plus voor kraan weer open draaien .woon ik toch verkeerde regio
Daar moet je je niet melden voor afsluiten van je gas, daar kost het geld.
Gas contract opzeggen bij je energie leverancier is gratis. Of mis ik nu iets
Als je geen gas meer afneemt (einde contract) komt "vanzelf" de netbeheerder afsluiten met een slotje.
Ik heb Eneco opgebeld en de situatie uitgelegd (3 WP's in huis) De dame snapte het wel, al moest ze wel e.e.a. ff uitzoeken. (gas contract was hier 5 jaar vast) Het komt niet zo vaak voor zei ze.
Heb haar toen uitgelegd dat het vaker voor gaat komen, en dat in nieuwe wijken er al geen gas meer word aangelegd, maar ja dat wil ze niet horen, dat tast het verdienmodel aan
[ Voor 39% gewijzigd door Gasschuif op 13-07-2016 12:00 ]
1 PVoutput . Dongen NB
5 jaar vast? En heb je geen opzeg boete moeten betalen?Gasschuif schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:43:
[...]
Enexis is je netbeheerder toch??
Daar moet je je niet melden voor afsluiten van je gas, daar kost het geld.
Gas contract opzeggen bij je energie leverancier is gratis. Of mis ik nu iets
Als je geen gas meer afneemt (einde contract) komt "vanzelf" de netbeheerder afsluiten met een slotje.
Ik heb Eneco opgebeld en de situatie uitgelegd (3 WP's in huis) De dame snapte het wel, al moest ze wel e.e.a. ff uitzoeken. (gas contract was hier 5 jaar vast) Het komt niet zo vaak voor zei ze.
Heb haar toen uitgelegd dat het vaker voor gaat komen, en dat in nieuwe wijken er al geen gas meer word aangelegd, maar ja dat wil ze niet horen, dat tast het verdienmodel aan
1 PVoutput . Dongen NB
Ik weet het niet, zelf zou ik het iig niet zomaar accepteren.reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:54:
Dat klopt maar dat slot voorkomt alleen energie kosten ,de netwerk kosten en meter huur blijf je betalen zo staat op website. Vrees dat veel mensen daar volgend jaar pas achter komen
Hier staat het ook anders vermeld. Dat klinkt ook een stuk redelijker. Want waarom betalen voor iets wat niet van jouw is en waar je geen gebruik van wilt maken.
Als je gas afneemt is het allemaal logisch.
Daar werd door de betreffende Eneco dame in 1e instantie wel over gesproken (50 euro voor een jaar), maar uiteindelijk is de boete op nihil gezet. Zal aan mijn onderhandel capaciteiten liggenreneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:05:
[...]
5 jaar vast? En heb je geen opzeg boete moeten betalen?
Op de eindafrekening gas nog een aantal dagen netwerkbeheer kosten tot en met de datum waarop ik ze gebeld heb en heb opgezegd.
Hebben ze netjes gedaan trouwens. En ook snel... Na een paar dagen de eindfactuur in de bus.
Ook een aardige (Stedin) monteur, heb nog een tijdje met hem gesproken.
Meestal sluiten ze af als er een rekening achterstand is, hier kreeg ie een bakje koffie
Inderdaad mooi verhaal ,zodra ik mijn verbouwing achter de rug heb zal ik ze eens belle . Het gas in mijn garage mag dan wel weg. Genoeg alternatieven inmiddels.Oxellaar schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:10:
[...]
Ik weet het niet, zelf zou ik het iig niet zomaar accepteren.
Hier staat het ook anders vermeld. Dat klinkt ook een stuk redelijker. Want waarom betalen voor iets wat niet van jouw is en waar je geen gebruik van wilt maken.
Als je gas afneemt is het allemaal logisch.
Dan zal ik als eerste enexis testen want jullie zitten allemaal ergens anders geloof ik, op Alfons na maar die heeft met plezier 340 euro betaald. Ikke dus niet haha
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.stedin.net/kl...n/aansluiten-en-afsluiten
[ Voor 54% gewijzigd door Willie Wortel op 13-07-2016 12:47 ]
En verwijderen 621,-Willie Wortel schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:46:
Gas afsluiten bij Stedin is gratis.
https://www.stedin.net/kl...n/aansluiten-en-afsluiten
https://www.stedin.net/rekenmodule/wijzigen/verwijderen
Verwijderd
2 dagen? Met 30-35 graden water slaat de ketel hier alsnog na een paar uur af bij het aanwarmen en komt maar sporadisch in bij het op temperatuur houden. Ik ga de warmtepomp op 30 graden of misschien nog iets daaronder zetten, ik hoop dat die LG een eind terug kan moduleren in ieder gevalRol-Co schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:00:
Hier duurde het bijv al 2 dagen voordat de vloer goed op temperatuur was en het behaagelijk begint te worden, en dat met 32 graden water.
- Dubbel glas, uit 1994 dus waarschijnlijk geen HR++
- Dak geisoleerd
- spouw geisoleerd
- vloer geinsoleerd
Volgens het verstrekte energielabel hebben de muren een Rc waarde van 2,11 (wat mij weinig zegt: is denk ik niet heel veel?), vloer en dak 2,4 en 2,5 respectievelijk. Onze HR ketel is uit 2010.
Nu is het idee om een Elga 5kW als hybride op te stellen en tegelijk overcapaciteit PV te plaatsen. De Elga draait volledig op de overproductie. Het hele feestje zou (inclusief PV) ex BTW, ex subsidie 9000,- gaan kosten. E.e.a te financieren met een energiebespaarlening (in overijssel voor 1.9%/10jr).
In mijn berekening ga ik uit van 700m3 besparing op gas en 0 elektra. Dan kan het volgens mijn sheets uit, sterker nog, levert me nog 20 euro p/m op. Maar ik heb ergens het idee dat dit allemaal te rooskleurig is.
Wie schiet er een gat in dit betoog?
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2016 15:52 ]
9K is inclusief 4700 Wp solar installatie en ventilatieaanpassingen. Anders was het inderdaad erg veel en had ik deze hele discussie niet...Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 15:51:
Wat betaal je voor de Elga? Waarom geen stevigere split warmtepomp voor dat geld kopen die je ketel ook echt een eind weg kan duwen.
Sorry, zie net dat je de reactie wijzigde.
De Elga zou mij 3600,- kosten
Punt bij een energiebespaarlening is dat minimaal 25% uit non-solar maatregelen moet komen
[ Voor 18% gewijzigd door stamppot op 13-07-2016 16:08 ]
Maar dan nog is Elga veel te licht, er is zoveel mooiersstamppot schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 15:59:
[...]
9K is inclusief 4700 Wp solar installatie en ventilatieaanpassingen. Anders was het inderdaad erg veel en had ik deze hele discussie niet...
1 PVoutput . Dongen NB
Ik krijg het nog niet geoffreerd... En ik ben niet bij machte het zelf te doen. Vandaar dat ik mijn oren naar deze alles-in-1 offerte liet hangen. Maar ik wil de addertjes onder het gras iig weten. Comfort verlies betekent in ieder geval dat de WAF volledig aan gort is. De buitenunit moet op het platte dak komen te staan. Daar zit volgens mij ook nog een adder vwbt geluidsoverlast.reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 16:01:
[...]
Maar dan nog is Elga veel te licht, er is zoveel mooiers
Dat komt omdat de cv ketel overbemeten is en dus snel warm retour water krijgt en terug moduleerd of af slaat.Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:55:
[...]
2 dagen? Met 30-35 graden water slaat de ketel hier alsnog na een paar uur af bij het aanwarmen en komt maar sporadisch in bij het op temperatuur houden. Ik ga de warmtepomp op 30 graden of misschien nog iets daaronder zetten, ik hoop dat die LG een eind terug kan moduleren in ieder geval
Kan ook nog zijn dat je warmte afgifte niet heel goed is.
Hij gaat hier vrij laat aan begin winter dus dan is de vloer voelbaar koud en heeft hij 2 dagen nodig om de vloer zo warm te krijgen dat je het aan de kamer temperatuur merkt inderdaad.
Wat voor een radiatoren heb je in de woonkamer? als dit T22 ( dubbel ) is kun je naar T33 (3 dubbel ) gaan zonder het leidingwerk aan te passenstamppot schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 15:50:
OK, Ben nog even in de isolatie van dit huis gedoken, en kom op de volgende zaken:Daarnaast een verwacht gasverbruik (inclusief koken + SWW) van 1900m3. In het hele huis zit op dit moment HT radiatoren. Bij een berekening van de capaciteit van de radiatoren in de woonkamer kom ik op een capaciteit van 3000W. Gekke is: als ik een capacteitsberekening doe, ik op meer dan 4500W aan radiatorvermogen uit zou moeten komen. Toch hebben we het niet koud in onze woonkamer.
- Dubbel glas, uit 1994 dus waarschijnlijk geen HR++
- Dak geisoleerd
- spouw geisoleerd
- vloer geinsoleerd
Volgens het verstrekte energielabel hebben de muren een Rc waarde van 2,11 (wat mij weinig zegt: is denk ik niet heel veel?), vloer en dak 2,4 en 2,5 respectievelijk. Onze HR ketel is uit 2010.
Nu is het idee om een Elga 5kW als hybride op te stellen en tegelijk overcapaciteit PV te plaatsen. De Elga draait volledig op de overproductie. Het hele feestje zou (inclusief PV) ex BTW, ex subsidie 9000,- gaan kosten. E.e.a te financieren met een energiebespaarlening (in overijssel voor 1.9%/10jr).
In mijn berekening ga ik uit van 700m3 besparing op gas en 0 elektra. Dan kan het volgens mijn sheets uit, sterker nog, levert me nog 20 euro p/m op. Maar ik heb ergens het idee dat dit allemaal te rooskleurig is.
Wie schiet er een gat in dit betoog?
met welke water temperatuur heb je het radiator vermogen berekend ?
Als je voor een elga gaat loop je ook soieso 1300euro subsidie mis omdat deze telt als een hybride warmtepomp
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Verwijderd
Pendelen heb ik geen last van, het is zuiver omdat de temperatuur in de woonkamer is behaald. Afgifte is prima in ordeRol-Co schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 16:24:
[...]
Dat komt omdat de cv ketel overbemeten is en dus snel warm retour water krijgt en terug moduleerd of af slaat.
Kan ook nog zijn dat je warmte afgifte niet heel goed is.
Hij gaat hier vrij laat aan begin winter dus dan is de vloer voelbaar koud en heeft hij 2 dagen nodig om de vloer zo warm te krijgen dat je het aan de kamer temperatuur merkt inderdaad.
Ik hoop dat die 9KW warmtepomp ver genoeg terug kan moduleren
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2016 17:17 ]
Verschil is echter wel dat je ketel een 28? KW is en je wp een 9kW, je zal zien, het is anders verwarmen waar je even aan moet wennen.Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 17:12:
[...]
Pendelen heb ik geen last van, het is zuiver omdat de temperatuur in de woonkamer is behaald. Afgifte is prima in ordeHij stookt hier ca een graad per uur erbij bij het opwarmen en kan dan nog een uurtje of wat doorpruttelen om de boel echt door te warmen, maar daarna blijft hij uren uit
Ik hoop dat die 9KW warmtepomp ver genoeg terug kan moduleren
Edit:
Als jij denkt dat je zo weinig nodig hebt had je beter een 5kW kunnen nemen, de 9 kW vreet nu alleen onnodig stroom of gaat pendelen.
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 13-07-2016 18:23 ]
Alle radiatoren zijn T22. Watertemperatuur is normaal regime 70/50. Of de hele handel hier al eens waterzijdig is ingeregeld: ik weet haast zeker van niet. Heb iig geen radiatorkranen. Het was zowiezo de bedoeling als hybride te draaien. Ik ben te bang dat ik met een warmtepomp alleen niet genoeg comfort in de woning houd. En dat is erg belangrijk. De WAF ligt in de kelder als dat gebeurt.Wodan89 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 17:01:
[...]
Wat voor een radiatoren heb je in de woonkamer? als dit T22 ( dubbel ) is kun je naar T33 (3 dubbel ) gaan zonder het leidingwerk aan te passen![]()
met welke water temperatuur heb je het radiator vermogen berekend ?
Als je voor een elga gaat loop je ook soieso 1300euro subsidie mis omdat deze telt als een hybride warmtepomp
Verwijderd
Die ketel kan ook moduleren natuurlijk en levert minimaal een 5.5kw. Ik stook nu al op zo'n 36 graden water, voornamelijk omdat bij een lagere ingestelde temperatuur de ketel inderdaad gaat pendelen (temp verschil loopt te ver op)Rol-Co schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 18:21:
[...]
Verschil is echter wel dat je ketel een 28? KW is en je wp een 9kW, je zal zien, het is anders verwarmen waar je even aan moet wennen.
Edit:
Als jij denkt dat je zo weinig nodig hebt had je beter een 5kW kunnen nemen, de 9 kW vreet nu alleen onnodig stroom of gaat pendelen.
Dat is ook het punt waar hij het meerendeel van de tijd op draait, behalve bij het initiele aanwarmen als de vloer nog 16-18 graden is, dan trekt 'ie even bij. Ik wil niet tekort komen in de winter, dus heb voor een iets zwaardere gekozen. Mocht het echt niet bevallen, dan kan ik ze altijd nog omwisselen, ik heb een 5kw monoblock voor het warme water erbij
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2016 18:36 ]
Een 9 en 5? Wow, lijkt me wel overkill denk ik,Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 18:35:
[...]
Die ketel kan ook moduleren natuurlijk en levert minimaal een 5.5kw. Ik stook nu al op zo'n 36 graden water, voornamelijk omdat bij een lagere ingestelde temperatuur de ketel inderdaad gaat pendelen (temp verschil loopt te ver op)
Dat is ook het punt waar hij het meerendeel van de tijd op draait, behalve bij het initiele aanwarmen als de vloer nog 16-18 graden is, dan trekt 'ie even bij. Ik wil niet tekort komen in de winter, dus heb voor een iets zwaardere gekozen. Mocht het echt niet bevallen, dan kan ik ze altijd nog omwisselen, ik heb een 5kw monoblock voor het warme water erbij
Als je op marktplaats rond kijkt heb je zo voor een zeer bescheiden bedrag dezelfde radiatoren in T33, je water temperatuur zal dan ook behoorlijk zakken, doordat een WP beste erg lange runs kan laten maken ( 18h of meer ) kun je genoeg hebben aan een lagere water temperatuur.stamppot schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 18:33:
[...]
Alle radiatoren zijn T22. Watertemperatuur is normaal regime 70/50. Of de hele handel hier al eens waterzijdig is ingeregeld: ik weet haast zeker van niet. Heb iig geen radiatorkranen. Het was zowiezo de bedoeling als hybride te draaien. Ik ben te bang dat ik met een warmtepomp alleen niet genoeg comfort in de woning houd. En dat is erg belangrijk. De WAF ligt in de kelder als dat gebeurt.
ook een normale WP kan je hybride opstellen
normaal houd mijn 7,5KW ecodan Mitsubishi het huis hier warm,
echter bij extreme vorst kan de CV ketel bijspringen,
7,5kw is volgens mijn gasverbruik genoeg voor
een vrijstaande woning 650m3 + verwarmde garage (70m3) uit 1997
Als de boel waterzijdig ingeregeld zou zijn, dan moet je toch overnieuw beginnen zodra je een warmtepomp plaatst. Eén ding is simpel, alles moet verder open, je wil meer water en een kleinere dT.stamppot schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 18:33:
[...]
Alle radiatoren zijn T22. Watertemperatuur is normaal regime 70/50. Of de hele handel hier al eens waterzijdig is ingeregeld: ik weet haast zeker van niet. Heb iig geen radiatorkranen. Het was zowiezo de bedoeling als hybride te draaien. Ik ben te bang dat ik met een warmtepomp alleen niet genoeg comfort in de woning houd. En dat is erg belangrijk. De WAF ligt in de kelder als dat gebeurt.
Weet niet of deze link werkt, maar hier kun je zien wat er overblijft van een gewone radiator als er met 35 a 40 graden gestookt word.
Niet alles moet verder open, radiatoren en/of vloerverwarming verdeler dicht bij de WP moet geknepen worden anders zingt je water rond (weg van de minste weerstand) in de ene radiator of vvv. Voor de rest idd vol open.Oxellaar schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:47:
[...]
Als de boel waterzijdig ingeregeld zou zijn, dan moet je toch overnieuw beginnen zodra je een warmtepomp plaatst. Eén ding is simpel, alles moet verder open, je wil meer water en een kleinere dT.
Weet niet of deze link werkt, maar hier kun je zien wat er overblijft van een gewone radiator als er met 35 a 40 graden gestookt word.
verder heb je wel meer flow nodig voor een hoger rendement.
Morgen ga ik beginnen met de installatie van zelf gelasten CV verdelers,
is hier nog iemand die anti corrosie middelen in het water heeft gebruikt ?
Ik moet zowiezo eens kijken hoe waterzijdig inregelen er bij mij uit zou moeten zien. Mijn CV-leidingen zijn in de vloer gegoten en worden op de 1e verdieping en bij de ketel via een soort verdeelblok gekoppeld. Het lijkt op een vloerverwarming, maar is het niet (nou ja. heel lokaal, daar waar de leiding loopt wordt de vloer warm.. :-)koevlaas2 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:58:
[...]
Niet alles moet verder open, radiatoren en/of vloerverwarming verdeler dicht bij de WP moet geknepen worden anders zingt je water rond (weg van de minste weerstand) in de ene radiator of vvv. Voor de rest idd vol open.
Heb gelukkig wel overal voetventielen, zie ik net. Dus dat wordt infrarood thermometer mee en meten maar. En eindelijk de meetinstallatie voor de leiding temperaturen van de CV bouwen.
Dat niet, maar ik ben wel geinteresseerd. Het is één grote roestwaarde hierWodan89 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:01:
is hier nog iemand die anti corrosie middelen in het water heeft gebruikt ?
Is dit geschikt ? https://www.cvkoopjes.nl/...rming-cv-installatie.html
Ik zou niet eens weten hoeveel liter er hier inzit, ik schat dit ook op zo'n 150 L.Wodan89 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:07:
die had ik ook gevonden, echter tot 100Ldan zou ik 3 of 4 flessen nodig hebben
Ja, dat word 4 flessen erin kiepen en ook eerst spoelen met net zo'n prijzig middel
Ik zei, als er al ingeregeld is.....Balans is er dus al, alleen te weinig debiet. Dus alles moet verder open.koevlaas2 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:58:
[...]
Niet alles moet verder open, radiatoren en/of vloerverwarming verdeler dicht bij de WP moet geknepen worden anders zingt je water rond (weg van de minste weerstand) in de ene radiator of vvv. Voor de rest idd vol open.
Klopt, met deze jongen ook....Wodan89 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:01:
als je een goede warmtemeter hebt met ingebouwde flowmeter ( multical 302 ) is waterzijdig inregelen een eitje
Met de betere Alpha pompen gaat het ook prima trouwens
Goed ontluchtenis hier nog iemand die anti corrosie middelen in het water heeft gebruikt ?
iets vergelijkbaars gebruik de utiliteits dienst bij mijn werk ook, echter als je niet in het vak zit of ze ergens kan lenen is dat absurd duur voor die 1e keer dat je hem gebruiktOxellaar schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:13:
[...]
Ik zei, als er al ingeregeld is.....Balans is er dus al, alleen te weinig debiet. Dus alles moet verder open.
[...]
Klopt, met deze jongen ook....
[...]
Goed ontluchten
Bij mij zit de WP beneden en de cv ketel boven, na ingebruikname van de WP klopte er geen bal meer van.Oxellaar schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:13:
[...]
Ik zei, als er al ingeregeld is.....Balans is er dus al, alleen te weinig debiet. Dus alles moet verder open.
Ook hier interessekoevlaas2 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:06:
[...]
Dat niet, maar ik ben wel geinteresseerd. Het is één grote roestwaarde hier
Is dit geschikt ? https://www.cvkoopjes.nl/...rming-cv-installatie.html
Meeste ijzer zit er niet meer in, nog 1 verdeler is van ijzer en heb de slangen al flink gespoeld maar zag bij het afbreken van de oude setup toch wel roest in de pomp.
Ik heb een fernox TF1 filter met magneet er tussen, die hebben ook div vloeistoffen voor reiniging of corrosie.
Maar redelijk prijzig, ik denk dat we op zoek zijn naar een simpel middeltje, een oud hollands truukje zoals een beetje spiritus in je ruitensproeier.
Wie heeft er een tip? Beetje koelvloeistof? Beetje glycol? Daar zitten ook anti corrosie toevoegingen in.
Koelvloeistof fabrikanten beweren op het etiket dat hun middel anticorrosief werkt, echter dan moet je wel je hele systeem ermee vullen, het is niet een kwestie van een theelepel toevoegen aan een emmer.Rol-Co schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:29:
[...]
Ook hier interesse
Meeste ijzer zit er niet meer in, nog 1 verdeler is van ijzer en heb de slangen al flink gespoeld maar zag bij het afbreken van de oude setup toch wel roest in de pomp.
Ik heb een fernox TF1 filter met magneet er tussen, die hebben ook div vloeistoffen voor reiniging of corrosie.
Maar redelijk prijzig, ik denk dat we op zoek zijn naar een simpel middeltje, een oud hollands truukje zoals een beetje spiritus in je ruitensproeier.
Wie heeft er een tip? Beetje koelvloeistof? Beetje glycol? Daar zitten ook anti corrosie toevoegingen in.
Kloptkoevlaas2 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:53:
[...]
Koelvloeistof fabrikanten beweren op het etiket dat hun middel anticorrosief werkt, echter dan moet je wel je hele systeem ermee vullen, het is niet een kwestie van een theelepel toevoegen aan een emmer.
Het was ook maar een voorbeeld
Nou denk ik niet dat er 100l in mijn systeem zit met 4 jaga's en 240m aan 18mm vloerverwarming dus zou ik met 1 busje klaar zijn. En dat is ook nog appeltje eitje toevoegen met de TF1.
Hoe is het eigenlijk met je KS70DC ?Rol-Co schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:59:
[...]
Klopt
Het was ook maar een voorbeeld
Nou denk ik niet dat er 100l in mijn systeem zit met 4 jaga's en 240m aan 18mm vloerverwarming dus zou ik met 1 busje klaar zijn. En dat is ook nog appeltje eitje toevoegen met de TF1.
Perfect!
Hij hangt, en waterzijdig helemaal klaar, inclusief de jaga's, ik heb de wilo pomp er in gebouwd dus die is ook zuinig en loopt zijn rondjes alvast.
Nu alleen nog de voedingskabels en koelleidingen aansluiten, wat leiding isoleren en een badkamer
Bijna klaar dus

Bij stroomuitval..........Raolte schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:03:
Hoe zijn de mono units eigenlijk beschermt tegen vorst bij stroomuitval, of vriezen ze dan simpelweg kapot.
Met stroom is mijn systeem (Panasonic mono) beveiligd tegen vorst door de compressor en heater.
In Rotterdam zit een bedrijf wat Glycol maakt voor de voedingsindustrie en ongevaarlijk voor het milieu. Tis maar een weetje. En koop je contant dan is het verrassend voordelig.
Het is te kort door de bocht te denken dat een mono systeem binnen de 6 uur bevriest met schade tot gevolg, zelfs niet met strenge vorst. Hoelang denk je dat een stroomuitval duurt.? Hoe groot is reëel de kans en dan nog is het verzekerd. Ook als je niet verzekerd bent is het onredelijk te verwachten en is de beheerder aansprakelijk.Jan Treur schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:15:
Ja, ze vriezen simpelweg kapot...
Ook zou je aan de in en uitlaat een afsluiter kunnen zetten zodat je hem bij lange stroomuitval dicht kan zetten en af kan tappen mocht er bevriezing gevaar optreden.
Ja Rolco, ik heb binnen in huis afsluiters op aanvoer en retour en op de Panasonic zit verrassend genoeg een zeer eenvoudige aftapkraan aan de onderkant, je hoeft zelfs de pomp niet te openen om af te tappen.Rol-Co schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:28:
Als hij vlak bij het huis staat zoals bij willie valt het wel mee omdat de straling van je huis het nog wel even uit stelt.
Ook zou je aan de in en uitlaat een afsluiter kunnen zetten zodat je hem bij lange stroomuitval dicht kan zetten en af kan tappen mocht er bevriezing gevaar optreden.
Additioneel, ook aan de achterkant van de Panasonic zitten aftapkraantjes op de aan en afvoer met toegang zonder het systeem te openen. Er zit ook een elektrische vorst beveiliging op Er is dus goed over nagedacht.
1 PVoutput . Dongen NB
ik heb maar 2 flessen hier besteldkoevlaas2 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:09:
[...]
Ik zou niet eens weten hoeveel liter er hier inzit, ik schat dit ook op zo'n 150 L.
Ja, dat word 4 flessen erin kiepen en ook eerst spoelen met net zo'n prijzig middel
http://www.ebay.de/itm/Fe...828aeb:g:AT8AAOSwZd1VZDOG
wat beter geprijsd
Hier nog meer voor de liefhebbers
http://www.ebay.co.uk/sch...TRS0&_nkw=fernox&_sacat=0
[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 14-07-2016 18:46 ]
Fernox:Rol-Co schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:59:
[...]
ik heb maar 2 flessen hier besteld![]()
http://www.ebay.de/itm/Fe...828aeb:g:AT8AAOSwZd1VZDOG
wat beter geprijsd
Hier nog meer voor de liefhebbers
http://www.ebay.co.uk/sch...TRS0&_nkw=fernox&_sacat=0
Beschermt tegen corrosie en kalkaanslag
Voorkomt boilergeluiden
Stopt veelvuldig ventileren van radiatoren
Voorkomt vastzittende pompen
Voorkomt koude plekken in radiatoren
Bespaart op de brandstofrekening
Niet giftig, milieuvriendelijk
Klinkt een beetje als Haarlemmer olie.....
Hun filters zijn wel cool, hebben ook veel ervaring met rommel in cv in de UK
YouTube: Fernox TF1
YouTube: Fernox Tf1 filter
We gaan het zien, niks doen is ook geen optie.
Als ik een buiten unit op een plat dak plaats bij het huis met rondom minstens anderhalve meter ruimte wat is dan de slimste manier om te plaatsen?
Van het huis af blazen
Links of rechts af blazen
Naar het huis toe blazen
Laatste lijkt me niet heel gunstig, maar de andere 3?
Hoe weet je hoeveel erin moet, hier rekenen aan de inhoud is vrijwel onmogelijk.Rol-Co schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 19:15:
Als het maar een klein beetje helpt ben ik al tevreden.
Hun filters zijn wel cool, hebben ook veel ervaring met rommel in cv in de UK
YouTube: Fernox TF1
YouTube: Fernox Tf1 filter
We gaan het zien, niks doen is ook geen optie.
Of pleur plemp je gewoon de 2 flessen erin ?
Ik heb 'm aan de muur hangen naast de keuken deur en maak gebruik van optie A (van het huis af blazen)Rol-Co schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 19:48:
Vraagje voor de experts
Als ik een buiten unit op een plat dak plaats bij het huis met rondom minstens anderhalve meter ruimte wat is dan de slimste manier om te plaatsen?
Van het huis af blazen
Links of rechts af blazen
Naar het huis toe blazen
Laatste lijkt me niet heel gunstig, maar de andere 3?
4 jaga en 240m slang plus leiding is nog geen 100 liter denk ik.
Van het huis af had ik ook in gedachten, met name ook voor geluid, enige kleine nadeel is dat de leiding aansluitingen dan precies aan de andere kant zitten, dus ik moet dan eerst de unit voorbij en dan 180 graden om.
Voor de buren met het huis in spiegelbeeld zou het gunstiger uit komen.
Misschien kan je deze bocht in 2 stappen maken, dan is het minder 'erg'.Rol-Co schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 19:53:
Ik plemp er 1 fles in, andere is reserve.
4 jaga en 240m slang plus leiding is nog geen 100 liter denk ik.
Van het huis af had ik ook in gedachten, met name ook voor geluid, enige kleine nadeel is dat de leiding aansluitingen dan precies aan de andere kant zitten, dus ik moet dan eerst de unit voorbij en dan 180 graden om.
Voor de buren met het huis in spiegelbeeld zou het gunstiger uit komen.
Of de unit 90 graden draaien, dan zuigt en blaast hij voor de buren langskoevlaas2 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 19:57:
[...]
Misschien kan je deze bocht in 2 stappen maken, dan is het minder 'erg'.
Zonder pic's kan ik er niks over zeggen, maar het klinkt goed wat je zegt.Rol-Co schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:07:
[...]
Of de unit 90 graden draaien, dan zuigt en blaast hij voor de buren langsvangt hij ook nog eens een windje.
Ga gewoon op jezelf af wat jij denkt wat het beste is.
En dan zien we je bij de rijdende rechter
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 14-07-2016 20:10 ]
Deze fotokoevlaas2 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:09:
[...]
Zonder pic's kan ik er niks over zeggen, maar het klinkt goed wat je zegt.
Ga gewoon op jezelf af wat jij denkt wat het beste is.
En dan zien we je bij de rijdende rechter
https://afbeeldinguploaden.nl/image/tfCnJpNS
En dan komt de unit op het stuk dak voor de panelen (is nu iets meer ruimte) en de leiding komt van rechts.
O, ik dacht vlakbij de buren. De buren van dichtbij voorzien van koudelucht vinden ze vast niet leuk.Rol-Co schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:13:
[...]
Deze foto
https://afbeeldinguploaden.nl/image/tfCnJpNS
En dan komt de unit op het stuk dak voor de panelen (is nu iets meer ruimte) en de leiding komt van rechts.
Reken wel op plassen met condenswater, mijn chinees veroorzaakte afgelopen winter plassen in de tuin.
Nee niet vlakbij, zuig kant is dan een meter of 2, blazen 3,5m tot de buren.koevlaas2 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:15:
[...]
O, ik dacht vlakbij de buren. De buren van dichtbij voorzien van koudelucht vinden ze vast niet leuk.
Reken wel op plassen met condenswater, mijn chinees veroorzaakte afgelopen winter plassen in de tuin.
Plassen lopen weg de afvoer in, dus dat is geen probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 14-07-2016 20:21 ]
volgens mij kan het wel, 3 ,5m verderop merk je niets meer van de luchtstroom, Als het maar niet vlakbij het open raam van de buurvrouw is.Rol-Co schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:19:
[...]
Nee niet vlakbij, zuig kant is dan een meter of 2, blazen 3,5m tot de buren.
Plassen lopen weg de afvoer in, dus dat is geen probleem.
Hij staat hoog dus geluid draagt ver. Ik persoonlijk zou het niet doen
1 PVoutput . Dongen NB
Aan de muur is toch ook hoog?reneeke1970 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:33:
Ik zou toch maar eens goed bedenken zo midden tussen de huizen, als ze de pik op je krijgen met geluid overlast oh oh
Hij staat hoog dus geluid draagt ver. Ik persoonlijk zou het niet doen
Ik heb ooit met een luchtballon gevaren, wat hoog in de lucht opviel was dat je overal honden hoorde blaffen, Eigenlijk zou ik een nieuwe vaart moeten maken om te luisteren naar brullende warmtepompen.
Verwijderd
Ik had een 3kw gewild maar die konden ze niet leveren op afzienbare termijn, dus werd het een 5kw model helaas. Aan de andere kant maakt het weinig uit, hij kan de warmte de boiler in poffenRol-Co schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 18:42:
[...]
Een 9 en 5? Wow, lijkt me wel overkill denk ik,
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2016 20:57 ]
Het was ook de eerste en enige reden om hem toen binnen te zetten, maar het had meer voordelen achteraf.koevlaas2 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:47:
[...]
Ik heb ooit met een luchtballon gevaren, wat hoog in de lucht opviel was dat je overal honden hoorde blaffen, Eigenlijk zou ik een nieuwe vaart moeten maken om te luisteren naar brullende warmtepompen.
Omdat dit een split unit is toch na wikken en wegen en wat overleg met kennissen besloten om hem buiten te zetten op de carport.
Een paar punten:
Van het huis af blazen, dan staan de huizen het verste weg.
Aan de noord kant van het huis waar ook auto's, fietsen, brommers rijden die geluid maken.
Beide buren en wij zelf slapen op zuid, dus andere kant van het huis.
Alleen verwarmen van 7:00-23:00 , komt ook beter uit voor het verbruik.
Zwaarder dan nodig in de hoop dat hij altijd terug moduleert
Eventueel de fan vervangen voor een andere.
Beide buren van te voren op de hoogte brengen van het plan.
Ik weet niet of dit zo'n goed plan is, angst (bij de buren) is geen goede raadgever.Rol-Co schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:01:
[...]
.....
Beide buren van te voren op de hoogte brengen van het plan.
Als ik je verhaal voor de rest zo lees is het helemaal geen probleem.
Ik verwarmde zelf tussen 8:00 en 20:00*, soms nog korter ivm het voorkomen van overlast.
Jouw goed geisoleerde huis heeft denk ik niet zulke lange runs nodig, 2x een paar uurtjes per dag op koude dagen.
* verwarmde meestal maar zo'n 6 uur per dag op de koudste dagen, -3c is het koudste dat ik gezien heb.
[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 14-07-2016 21:27 ]
De keren dat ik hier +/- -20c afgelezen heb was het windstil, maar harde noord-ooster met Ijzige tjernobyllucht zou idd kunnen.Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:57:
[...]
Ik had een 3kw gewild maar die konden ze niet leveren op afzienbare termijn, dus werd het een 5kw model helaas. Aan de andere kant maakt het weinig uit, hij kan de warmte de boiler in poffenDie 9kw is overkill maar aan de andere kant, beter wat overcapaciteit voor gedurende de winter als het -15 en oostenwind is
Mijn auto staat voor het huis en hoef echt nooit ruiten te krabben, zelfs niet een paar jaar terug met -15koevlaas2 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:24:
[...]
De keren dat ik hier +/- -20c afgelezen heb was het windstil, maar harde noord-ooster met Ijzige tjernobyllucht zou idd kunnen.
De unit staat dichterbij, maar creëert weer wind dus kouder.
OTRol-Co schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:30:
[...]
Mijn auto staat voor het huis en hoef echt nooit ruiten te krabben, zelfs niet een paar jaar terug met -15
De unit staat dichterbij, maar creëert weer wind dus kouder.
Als het hier te koud word krijg ik de deuren niet meer open, ben een keer door de kofferbak (station) naar binnen gekropen, toen we bij de supermarkt aankwamen konden de deuren weer open.
Edit: Vlakbij het Ijsselmeer is het altijd vochtig.
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 14-07-2016 21:37 ]
En toch klopt er iets niet met die autodeurenkoevlaas2 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:35:
[...]
Vlakbij het Ijsselmeer is het altijd vochtig.
Had ik dat maar, nooit krabben ...
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic