Da's mooi, ik heb nog nooit een e-boiler gehad dus daar kan ik het verbruik een beetje inschatten.fabstar81 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:55:
[...]
drielp heeft een mooi topic geopend voor de business case overschot pv voor een e-boiler. er zit nu een aantal tweakers (waaronder ikzelf) die nu regelmatig het verbruik post. de hoeveelheid stroom ligt voor mij voor dit jaar op ongeveer 500 kWh tot nu toe. "tientjeswerk" is in mijn geval tot nu toe dus 100 euro (500*0,20 cent) maar gelukkig haal ik dat uit mijn overschot.
investering junior 50 liter boilertje (waarom voor de dure daalderop gaan?) 35 euro na beetje zoeken op mp, kan je een hoop stroom voor kopen als je dat vergelijkt met een wp-boiler a 1200 euro? ik heb hierin overigens geen driewegkleppen, kogelafsluiters etc. meegerekend. doe ik dat wel kom ik op totaalinvestering van 185 euro, maar dat is dus inclusief driewegklep, zwave energiemeter al 100 euro bij elkaar. niet echt nodig.
wel ben ik nu op zoek naar een grotere boiler mét spiraal a ongeveer 100-120 liter, want hier thuis is 50 liter zo leeg. voordeel is wel, als de ketel moet bijstoken is dat per liter hooguit 40-100 liter gas voor laaaaaaaaange (15+ minuten) douchebeurten.
Voordeel van de Daalderop is geen onderhoud en de bijna oneindige levensduur, ik betaal natuurlijk niet de hoofdprijs en kijk op mp naar een mooie voor weinig
De meeste goedkopere boilers hebben een element dat elke zoveel jaar vervangen moet worden en het vat gaat zeker geen 25 jaar mee.
Tel je dat op over de jaren, dan kan je het beter in een keer goed doen
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW