Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.012 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fabstar81 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:55:
[...]

drielp heeft een mooi topic geopend voor de business case overschot pv voor een e-boiler. er zit nu een aantal tweakers (waaronder ikzelf) die nu regelmatig het verbruik post. de hoeveelheid stroom ligt voor mij voor dit jaar op ongeveer 500 kWh tot nu toe. "tientjeswerk" is in mijn geval tot nu toe dus 100 euro (500*0,20 cent) maar gelukkig haal ik dat uit mijn overschot.

investering junior 50 liter boilertje (waarom voor de dure daalderop gaan?) 35 euro na beetje zoeken op mp, kan je een hoop stroom voor kopen als je dat vergelijkt met een wp-boiler a 1200 euro? ik heb hierin overigens geen driewegkleppen, kogelafsluiters etc. meegerekend. doe ik dat wel kom ik op totaalinvestering van 185 euro, maar dat is dus inclusief driewegklep, zwave energiemeter al 100 euro bij elkaar. niet echt nodig.

wel ben ik nu op zoek naar een grotere boiler mét spiraal a ongeveer 100-120 liter, want hier thuis is 50 liter zo leeg. voordeel is wel, als de ketel moet bijstoken is dat per liter hooguit 40-100 liter gas voor laaaaaaaaange (15+ minuten) douchebeurten.
Da's mooi, ik heb nog nooit een e-boiler gehad dus daar kan ik het verbruik een beetje inschatten.
Voordeel van de Daalderop is geen onderhoud en de bijna oneindige levensduur, ik betaal natuurlijk niet de hoofdprijs en kijk op mp naar een mooie voor weinig :P
De meeste goedkopere boilers hebben een element dat elke zoveel jaar vervangen moet worden en het vat gaat zeker geen 25 jaar mee.
Tel je dat op over de jaren, dan kan je het beter in een keer goed doen :> .

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Speedy-Andre schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:18:
[...]

Da's mooi, ik heb nog nooit een e-boiler gehad dus daar kan ik het verbruik een beetje inschatten.
Voordeel van de Daalderop is geen onderhoud en de bijna oneindige levensduur, ik betaal natuurlijk niet de hoofdprijs en kijk op mp naar een mooie voor weinig :P
De meeste goedkopere boilers hebben een element dat elke zoveel jaar vervangen moet worden en het vat gaat zeker geen 25 jaar mee.
Tel je dat op over de jaren, dan kan je het beter in een keer goed doen :> .
de e-boiler is aangeschaft om te zien dat we een jaar lang geen gas verbruiken qua SWW. Dat project is jammerlijk mislukt, 50 liter blijkt te klein met 2 volwassenen en kleine peuter. ook al hangt er nog een 350 liter kanon voor als ZB. als die niet op temperatuur is houdt je het ongeveer 20 minuten uit met 8 liter per minuut is de ervaring. tot nu toe hooguit 2-3 kuub verstookt misschien voor SWW voor heel 2016, maar goed...reden genoeg om voor een iets grotere te gaan.

als je een goede daalderop voor wènig kan vinden snap ik je...kan je er toch nog zo een 3-4 goedkopere van kopen, maar goed. die van mij gaat als er een WP komt denk ik toch weer tussenuit, leuk als test geweest :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:55
fabstar81 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:55:
[...]

[...]

heeft bram-bos eigenlijk zijn flow problemen nog opgelost met tomexergie?
Nog niet. Er zat sowieso lekkage in het systeem. Plan is om vóór het nieuwe stookseizoen:
- Lekkages eruit
- Spyrovent installeren
- Ontluchten
- Kamstrup Multical 302 installeren
- Cv-ketel er helemaal uit (vervangen door doorstroomboiler) - iemand nog belangstelling voor een Trendline CW4 uit 2015?
Maar ik zoek nog een goede loodgieter. Er is er ééntje langgewenst, maar die maakt geen haast.

Hopelijk komt Techneco in het nieuwe stookseizoen ook nog een paar nieuwe truuks uitproberen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 18-09 17:04
Waarom gebruiken jullie de WP niet om een boilervat van bijv. 300Liter op 55 graden te krijgen :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

In mijn geval bij gebrek aan een L/W wp en ZB :P
Sommigen hebben een L/W wp zonder SWW voorziening zoals een Elga of een zwembad wp.
Voor mij wordt het financieel te gek als ik alle extra kosten voor installatie zie.
Met een simpele e-boiler kan ik met mijn geringe verbruik alsnog zonder gas in de toekomst.
Hangt dat ding er en voldoet hij dan komt er een inductie kookplaat en als ik het extra verbruik van beide weet dan bepaal ik of- en hoeveel panelen er evt bij komen.
Maar met de dalende stroomprijzen is dat eigenlijk ook haast niet meer te doen ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
OK, kbegon alweer te twijfelen ;) Zo'n Zubudan met hydrobox kan toch met "2-vingers-in-de-neus" een boilervat van 300 liter op temperatuur krijgen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 14-09 12:17
Ik zie hele discussies over de factor kwh -> m3.

Obv jaar lang meetdata Elga 5kw om 1.441. m3 gas af te dekken:
1,29 kwh/graaddag
0,61 m3/graaddag
factor = 8,66 (Vaillant ecoTEC 30-34 cw5 uit 2013)
Scop = 4,126 (incl inregelen en gemeten met externe warmtemeter en externe kwh meter)

Dit zijn dus wat mijn ervaring betreft prima praktijk meetdata om mee te rekenen.

en hier vervolgens de warmteverlies berekening per ingestelde binnentemp van 22 graden in de woonkamer en obv 1 jaar meetdata elga en 2,5 jaar meetdata ketel:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/256daw5.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door develdonk op 11-07-2016 18:23 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 14:16
Zeer zeker! Met een 5kW lukt dit al aardig als je een grote warmtewisselaar in je vat hebt zitten.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50
Grolsch schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:02:
Waarom gebruiken jullie de WP niet om een boilervat van bijv. 300Liter op 55 graden te krijgen :?
Precies zoiets wil ik doen i.c.m. een 5 kW L/W warmtepomp:
boiler/buffervat op max. 55 °C met een FriWaStation (soort doorstromer)
en een kleine elektrische naverwarmer (max. 7 kW).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Grolsch schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:02:
ga ik wel doen, 400 liter op 50 graden en als ie het niet kan of teveel stroom verbruik bordje te koop er op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:54:
[...]

ga ik wel doen, 400 liter op 50 graden en als ie het niet kan of teveel stroom verbruik bordje te koop er op
wie wil er 400l water kopen van 50 graden dan? >:)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
ontopic:

Ik kom (wederom) niet verder dan onderstaande redenering die aangeeft dat zowel zonneboiler als verwarmen met warmtepomp economisch niet haalbaar is (even los van het feit dat je wellicht gasloos wilt zijn om andere redenen):

Gas:
1 liter water opwarmen kost 0,0002m3 gas, dus; 116 liter warm water per dag * 365 dagen * 37 graden (50-13 graden) * 0,637 = 199 EUR voor 312 m3 gas per jaar (die 312m3 klopt precies hier dus wellicht klopt aantal L of temp niet helemaal maar maakt voor vergelijking niks uit voordat mensen daarop schieten)

Elec:
1 liter water 1 °C opwarmen met elektriciteit kost 0,0116kwh * 0,1917 (budgetenergie) * 116L * 365 dagen * 37 graden * 2,5COP (aanname) = 139 EUR voor 724 kwh per jaar

Verschil = EUR 60

en met 60 eur per jaar moet ik een boilervat + installatie + appendages terug verdienen over laten we zeggen 10 jaar? ik snap het niet.

Ik kan de berekening ook maken voor een elec boiler maar die wordt nog beroerder.... Koper of niet... En bovenstaand is gewoon natuurkunde met als enige aanname de cop van 2,5. As we zelfs die 3,5 maken (very unlikely) zelfs dan gaat het niet vliegen... Enige wat wel zoden aan de dijk zet is als je het verbruik omhoog schroeft naar 600m3 voor SWW per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:05:
ontopic:

Ik kom (wederom) niet verder dan onderstaande redenering die aangeeft dat zowel zonneboiler als verwarmen met warmtepomp economisch niet haalbaar is (even los van het feit dat je wellicht gasloos wilt zijn om andere redenen):

Gas:
1 liter water opwarmen kost 0,0002m3 gas, dus; 116 liter warm water per dag * 365 dagen * 37 graden (50-13 graden) * 0,637 = 199 EUR voor 312 m3 gas per jaar (die 312m3 klopt precies hier dus wellicht klopt aantal L of temp niet helemaal maar maakt voor vergelijking niks uit voordat mensen daarop schieten)

Elec:
1 liter water 1 °C opwarmen met elektriciteit kost 0,0116kwh * 0,1917 (budgetenergie) * 116L * 365 dagen * 37 graden * 2,5COP (aanname) = 139 EUR voor 724 kwh per jaar

Verschil = EUR 60

en met 60 eur per jaar moet ik een boilervat + installatie + appendages terug verdienen over laten we zeggen 10 jaar? ik snap het niet.

Ik kan de berekening ook maken voor een elec boiler maar die wordt nog beroerder.... Koper of niet... En bovenstaand is gewoon natuurkunde met als enige aanname de cop van 2,5. As we zelfs die 3,5 maken (very unlikely) zelfs dan gaat het niet vliegen... Enige wat wel zoden aan de dijk zet is als je het verbruik omhoog schroeft naar 600m3 voor SWW per jaar.
Je hebt helemaal gelijk, daarom neem ik buffer vat met als bijzaak een hygiëne spiraal en op het vat zou nog zonneboiler kunnen. Sww vat verdien je in geen 25 jaar terug

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:18:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, daarom neem ik buffer vat met als bijzaak een hygiëne spiraal en op het vat zou nog zonneboiler kunnen. Sww vat verdien je in geen 25 jaar terug
maar in 1,9 km vloerverwarming (zoveel ligt er hier op 250 m2) met een diameter van 17mm heb ik toch al een buffer van 252 liter? (1900*0,013*0,000132732)
Waarom zou je dan nog een buffervat aansluiten? Afgelopen jaar hier niet gedaan en helemaal nada van gemerkt?? Heb je geen vloerverwarming dan? (ik heb overigens alle groepen altijd open staan; vorig jaar alles ingeregeld en alle kamers worden nu precies zo warm als ik ze wil hebben, geen honeywell evo home oid dus maar een lasertemperatuurmeter van 25 eur op dx.com en paar dagen geduld)

1900 = 1900 meter
0,013 = 17mm - 2x2mm dikte van d eslang
0,00132732 = 3,14 * 0,013/2 ^2

[ Voor 15% gewijzigd door develdonk op 11-07-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:05:
ontopic:

Gas:

Elec:

Verschil = EUR 60

Vergeet je niet € 147,73/a netbeheer gas (Liander) + ca. € 36,- /a vaste leveringskosten = ca. € 183.73?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
dunklefaser schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:29:
[...]

Vergeet je niet € 147,73/a netbeheer gas (Liander) + ca. € 36,- /a vaste leveringskosten = € 183.73?
nee hoor die streep ik 1 op 1 weg tegen de welkomstbonus die ik elk jaar krijg voor het wisselen van leverancier. Vorig jaar bij budgetenergie EUR 310. Als je enkel elec. afneemt krijg je hooguit EUR 90 of max 100 eur. Dus het kost je EUR 210 eur.

(Het selecteren van een energieleverancier wordt ook erg makkelijk. Ik kijk enkel naar de bonus en vastrecht. variabele leveringstarief met dat kleine beetje verbruik maakt niks uit...)

dus in jouw vergelijking bespaar ik EUR 183 en krijg ik EUR 210 minder welkomstbonus... Dus per saldo ben ik 27 eur slechter uit.

[ Voor 25% gewijzigd door develdonk op 11-07-2016 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:33:
[...]

nee hoor die streep ik 1 op 1 weg tegen de welkomstbonus die ik elk jaar krijg voor het wisselen van leverancier. Vorig jaar bij budgetenergie EUR 310. Als je enkel elec. afneemt krijg je hooguit EUR 90 of max 100 eur. Dus het kost je EUR 210 eur.

(Het selecteren van een energieleverancier wordt ook erg makkelijk. Ik kijk enkel naar de bonus en vastrecht. variabele leveringstarief met dat kleine beetje verbruik maakt niks uit...)

dus in jouw vergelijking bespaar ik EUR 183 en krijg ik EUR 210 minder welkomstbonus... Dus per saldo ben ik 27 eur slechter uit.
En hoe ziet het uit met de onderhoudskosten voor je gasboiler (of wat gebruik je)?
Wat zijn trouwens de jaarlijkse onderhoudskosten van de Zubadan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En als je zoals ik voor de keuze staat en nog helemaal niets hebt :?

Ik bespaar dan eenmalig 1K aan aansluitkosten
Vervolgens de vaste kosten per maand voor gas
En als ik gas wil gebruiken voor SWW moet ik ook nog een CV ketel kopen :)

Volgens mij is het in een bestaande CV ketel situatie niet aantrekkelijk om het te doen.
Als je zoals ik nieuw gaat bouwen dan wel :)

Wat is trouwens de COP van een WP bij buitentemperaturen +20 graden om het SWW 50 graden te krijgen :?

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 11-07-2016 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
dunklefaser schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:51:
[...]

En hoe ziet het uit met de onderhoudskosten voor je gasboiler (of wat gebruik je)?
Wat zijn trouwens de jaarlijkse onderhoudskosten van de Zubadan?
de vaillant wordt hier 1 keer in de 2-3 jaar schoon gemaakt. Hoeft alleen wat tapwater te verwarmen 1 a 2 keer per dag dus niet heel spannend.

Een warmtepomp en onderhoud... euh, ff een keer de buitenunit een sopje geven? Ik praat er ook wel eens tegen maar dat is meer mijn probleem O-) (grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De COP waardes om water van 50 graden te krijgen bij een buitentemperatuur van +15 graden (zeker het halve jaar in NL) liggen tussen de 3,5 en 4 als ik deze tabel mag geloven:

http://www.zubadan.info.h...vha_muszaki_adatok_en.pdf

Als ik de Zubudan wil gebruiken om ook te koelen heb ik dan ook nog speciale thermostaten nodig voor mijn zoneregeling :?

En gaat de 3 weg klep er dan voor zorgen dat mijn SWW wordt verwarmd, en mijn huis wordt gekoeld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3 weg klep verwarmt je vat gewoon en koelt je vloerverwarming.
Wat wel wijs is, is een badkamer groep dan afsluiten met koelen.

De ecodan binnenunit heeft een koel uitgangetje die hoog wordt als de warmtepomp in koelen staat.
Die kan je dan daar mooi voor gebruiken.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:56:
[...]

de vaillant wordt hier 1 keer in de 2-3 jaar schoon gemaakt. Hoeft alleen wat tapwater te verwarmen 1 a 2 keer per dag dus niet heel spannend.

Een warmtepomp en onderhoud... euh, ff een keer de buitenunit een sopje geven? Ik praat er ook wel eens tegen maar dat is meer mijn probleem O-) (grapje)
Sorry - ik zie in je sig dat de Ecodan nog "to come" staat of heb je een ELGA-achtige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:56:
[...]

Vanaf 3kg vulling is jaarlijkse controle verplicht, daaronder niet.
Maar sowieso is het niet onverstandig om eens in de paar jaar de boel koudemiddel technisch na te laten kijken, ook bij kleinere vullingen.
Door een kleine lekkage kan hij langzaam maar zeker steeds minder rendabel gaan draaien. Je krijgt meer draaiuren voor hetzelfde resultaat en als het echt koud word haal je je vermogen niet.
Maar ja, daar vragen ze wel geld voor :9

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Oxellaar schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:18:
[...]

Vanaf 3kg vulling is jaarlijkse controle verplicht, daaronder niet.
Maar sowieso is het niet onverstandig om eens in de paar jaar de boel koudemiddel technisch na te laten kijken, ook bij kleinere vullingen.
Door een kleine lekkage kan hij langzaam maar zeker steeds minder rendabel gaan draaien. Je krijgt meer draaiuren voor hetzelfde resultaat en als het echt koud word haal je je vermogen niet.
Maar ja, daar vragen ze wel geld voor :9
Bij mijn autoairco kost het elke 2 jaar iets van € 60,- voor het onderhoud c.q. bijvullen van koudemiddel,
maar hoe zit het met het onderhoud van warmtepompen/huishoudelijke airco's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:10:
3 weg klep verwarmt je vat gewoon en koelt je vloerverwarming.
Wat wel wijs is, is een badkamer groep dan afsluiten met koelen.

De ecodan binnenunit heeft een koel uitgangetje die hoog wordt als de warmtepomp in koelen staat.
Die kan je dan daar mooi voor gebruiken.
Dat laatste stukje begrijp ik nog niet :?

De installateur/loodgieter wist me wel te vertellen dat de badkamer uitgesloten moest worden van vloerkoeling i.v.m. condensvorming.

Maar daar zal toch ook een degelijke oplossing voor zijn :?

Ik vraag me alleen af als ik zoneregeling wil toepassen of deze thermostaten ook werken met koeling.

De Danfoss CF2+ kan het blijkbaar wel wat ik zo lees.

Welke temperatuur water stuur je door de vloer heen dan met koeling :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Paar graden boven het dauwpunt om te zorgen dat je niet continue hoeft te dweilen door condens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:23:
[...]

De installateur/loodgieter wist me wel te vertellen dat de badkamer uitgesloten moest worden van vloerkoeling i.v.m. condensvorming.

Ik vraag me alleen af als ik zoneregeling wil toepassen of deze thermostaten ook werken met koeling.

http://library.mitsubishi...llation_Manual#page-20-21

OUTPUTS:
OUT 8

Inderdaad badkamer afsluiten bij het koelen op de vloer. Met een (NormallyOpen)-klepje 230 V op die groep op je verdeler.

Ik gebruik geen zoneregeling, alles staat open.
En ik stuur nog niks door mijn vloer. Dan moet er eerst vloerverwarming liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
dunklefaser schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:12:
[...]

Sorry - ik zie in je sig dat de Ecodan nog "to come" staat of heb je een ELGA-achtige?
inderdaad heb ik de Elga to nu toe, alternatief (omdat elga 5kw net iets tekort schoot) wordt de ecodan 7,5kw zoals het er nu naar uit ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nog wat meer over mijn 'waarom toch niet' :P

Ik heb geen vloerverwarming en standaard radiators, dat zou ik allemaal moeten aanpassen.
Daarbij wil ik graag goed en efficiënt kunnen koelen en dat kan alleen een airco.
Even dacht ik nog aan een kleine L/W wp met buffervat, maar het kostenplaatje valt me toch vies tegen omdat ik veel dingen niet zelf kan doen.
Met een e-boiler hou ik het lekker simpel en kan ik voor weinig geld toch het gas in de pijpen laten zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:30:
[...]

http://library.mitsubishi...llation_Manual#page-20-21

OUTPUTS:
OUT 8

Inderdaad badkamer afsluiten bij het koelen op de vloer. Met een (NormallyOpen)-klepje 230 V op die groep op je verdeler.

Ik gebruik geen zoneregeling, alles staat open.
En ik stuur nog niks door mijn vloer. Dan moet er eerst vloerverwarming liggen.
Dit gaat mij boven de pet, ik weet hoe het functioneel moet werken, maar hoe het technisch zit laat ik aan de professionals over :)

Als ik het goed begrijp bepaalt mijn thermostaat (Danfoss als voorbeeld) hoe koud het water moet zijn wat de vloer in gaat dmv de dauwpuntmeter, en de WP luistert naar de Danfoss en levert de gevraagde temperatuur :?

Werkt dat met verwarmen ook zo, dat de thermostaat de temperatuur bepaald :?

[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 11-07-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:33:
[...]

Het voordeeltje van het lagere capaciteitstarief heb je al meegerekend? Bij mij 40 euro bij verbruik minder dan 500m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:35:
[...]

Dit gaat mij boven de pet, ik weet hoe het functioneel moet werken, maar hoe het technisch zit laat ik aan de professionals over :)

Als ik het goed begrijp bepaalt mijn thermostaat (Danfoss als voorbeeld) hoe koud het water moet zijn wat de vloer in gaat dmv de dauwpuntmeter, en de WP luistert naar de Danfoss en levert de gevraagde temperatuur :?

Werkt dat met verwarmen ook zo, dat de thermostaat de temperatuur bepaald :?
Ik denk dat je de Mitsubishi in moet stellen/configureren naar wens.
Ik ken die danfoss niet, maar dat lijkt me sterk.
Misschien weet iemand anders dat.
Waarom wil je eigenlijk zoneregeling en geen temperatuursregeling op basis van flow (dynacon)?
Ik zou dit toch maar even bestuderen:
http://library.mitsubishi...nstallation_Manual#page-1
Kennis = macht

Nog wat info:
OUT 4
voor je 3-weg klep

En ik gebruik
OUT 12
ook nog om de condens afvoer tracing te activeren bij defrost (buitenunit staat binnen en ik kan niet schaatsen)
:)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:23:
[...]

Bij mijn autoairco kost het elke 2 jaar iets van € 60,- voor het onderhoud c.q. bijvullen van koudemiddel,
maar hoe zit het met het onderhoud van warmtepompen/huishoudelijke airco's?
Voor €60 zou ik nooit meer weggaan bij die garage, is echt een koopje. Bij de meeste is het tussen de 80 en de €100, want officieel hoor je bij een auto om de 2 tot 4 jaar de filter/droger te vervangen.
Nu is een auto airco een gevalletje apart, want die lekken altijd wel iets. controle is dus eerder echt noodzakelijk.

Als ik mij niet vergis komt het bij de meeste bedrijven zo'n beetje op 150ex btw totaal
Dus één keer binnen en één keer buitendeel, een multisplit is weer anders.
Je betaald vaak per deel, buitendelen zijn duurder dan binnendelen.
Grolsch schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:23:
[...]

De CF2+ kan idd de warmtepomp aansturen voor zowel koelen als verwarmen.
Bij koelen word de werking van de ruimtethermostaten en motoren op de verdeler omgekeerd.

Ook kunnen er bepaalde zones worden uitgesloten van koelen, zoals bijvoorbeeld de badkamers en natte ruimtes.

Hoe de temperatuur van het water geregeld word weet ik niet, ik denk op dezelfde wijze als voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:31:
[...]

inderdaad heb ik de Elga to nu toe, alternatief (omdat elga 5kw net iets tekort schoot) wordt de ecodan 7,5kw zoals het er nu naar uit ziet.
Mijn cv-combi is nu 16 jaar oud (AWB 2HR 28.02 WT uit 2000)
mijn gasverbruik voor SWW is actueel 120 m³ (cv-verbruik is 0,241 m³/gew.graaddag = 614 m³ actueel)

Ik zou niet weten waarom ik voor SWW het/een gastoestel zou laten (op)hangen.
Als de combi het begeeft ga ik eerder een buffer/boilervat + FriWa en evtl kleine doorstromer
overwegen en geen nieuw gastoestel.

De jaarlijkse welkomstbonussen gas/elec zijn er natuurlijk wel interessant :*)

Ik ga er nog een nachtje of twee/drie over slapen . . .
Fiat LUX!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zet dat fiat lux toch gewoon in je onderschrift ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:42:
[...]

Ik denk dat je de Mitsubishi in moet stellen/configureren naar wens.
Ik ken die danfoss niet, maar dat lijkt me sterk.
Misschien weet iemand anders dat.
Waarom wil je eigenlijk zoneregeling en geen temperatuursregeling op basis van flow (dynacon)?
Ik zou dit toch maar even bestuderen:
http://library.mitsubishi...nstallation_Manual#page-1
Kennis = macht
Ga ik zeker bestuderen.

Ik wil graag zoneregeling omdat er veel ruimtes zijn die niet permanent warm hoeven te zijn (slaapkamers/berging/studeerkamer), omdat ik straks een houtkachel in m'n woonkamer krijg, en omdat ik in sommige weersomstandigheden wel mijn badkamer wil verwarmen en de rest van m'n huis niet.

In CV land bepaalt de (modulerende) thermostaat wel de aanvoertemperatuur van je CV water (tenzij begrensd op je CV ketel, ik vraag me af of dit in WP land ook geld.

Hoe of wat bewaakt anders je dauwpunt :? Danfoss zal die dauwpuntmeters wel niet voor niets verkopen denk ik dan :?

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 11-07-2016 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je niet kouder dan 18 graden koelt op de vloer, is de kans klein op condens.
Mitsubishi heeft geen opentherm zoals een ketel. Misschien kan je met modbus wat doen, geen idee.
https://www.klimacorner.d...hoer-mitsubishi/a-131775/

Maar ga je het niet ingewikkelder (en vooral duurder) maken dan het al is, op die manier?

Hier heb je wat meer in het nederlands:
https://www.alklima.nl/media/installatiehandleidingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:08:
Als je niet kouder dan 18 graden koelt op de vloer, is de kans klein op condens.
Mitsubishi heeft geen opentherm zoals een ketel. Misschien kan je met modbus wat doen, geen idee.
https://www.klimacorner.d...hoer-mitsubishi/a-131775/

Maar ga je het niet ingewikkelder (en vooral duurder) maken dan het al is, op die manier?

Hier heb je wat meer in het nederlands:
https://www.alklima.nl/media/installatiehandleidingen/
Tnx, Nederlands leest net ff wat makkelijker.

Ik wil gewoon een goed en comfortabel systeem, en ga niet op een paar cent besparen.
Zoiets doe je maar 1 x goed :)

Zelfs als ik voor CV gekozen had dan wou ik nog zoneregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:21:
[...]

Tnx, Nederlands leest net ff wat makkelijker.

Ik wil gewoon een goed en comfortabel systeem, en ga niet op een paar cent besparen.
Zoiets doe je maar 1 x goed :)

Zelfs als ik voor CV gekozen had dan wou ik nog zoneregeling.
Deze is ook al eens voorbij gekomen.
https://drive.google.com/...lb182alE/view?usp=sharing
Aber in Deutsch.
Staan leuke schema's bij.
(maar niet mijn schema)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Appie Heijn schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:37:
[...]

Het voordeeltje van het lagere capaciteitstarief heb je al meegerekend? Bij mij 40 euro bij verbruik minder dan 500m3
Die heb ik nu ook al met een geschat jaarlijks verbruik van zo'n 330 m3 gas voor sww. Voor ruimteverwarming heb ik enkel de elga en gebruik dus alleen stroom. Daarom dus niet meegenomen in de berekening...

Toch blijf ik het jammer vinden. Ik betaal nu na de bonus zo'n 7 eur per maand voor een 4 persoons huishouden en als gevolg daarvan kan ik nog maar weinig doen om te besparen wat rendabel is. Mocht salderen straks weg gaan vallen dan wordt een boiler wel lucratief denk ik. Die gebruik je namelijk om energie in op te slaan... Net als de bekende accu... Maar dat zien we in 2020 wel weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:58:
[...]

Die heb ik nu ook al met een geschat jaarlijks verbruik van zo'n 330 m3 gas voor sww. Voor ruimteverwarming heb ik enkel de elga en gebruik dus alleen stroom. Daarom dus niet meegenomen in de berekening...

Toch blijf ik het jammer vinden. Ik betaal nu na de bonus zo'n 7 eur per maand voor een 4 persoons huishouden en als gevolg daarvan kan ik nog maar weinig doen om te besparen wat rendabel is. Mocht salderen straks weg gaan vallen dan wordt een boiler wel lucratief denk ik. Die gebruik je namelijk om energie in op te slaan... Net als de bekende accu... Maar dat zien we in 2020 wel weer
330 kuub gas is gelijk aan 500 kg pellet korrels, ben je bereid daarmee te sjouwen en heb je plek voor biomassa ketel dan ben je klaar met een boiler erbij ,dat ding gaat tot max 90 graden
En uiteraard kan hij dan ook op cv maar dan krijg je iets grotere opslag voor je korrels....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:14:
[...]

330 kuub gas is gelijk aan 500 kg pellet korrels, ben je bereid daarmee te sjouwen en heb je plek voor biomassa ketel dan ben je klaar met een boiler erbij ,dat ding gaat tot max 90 graden
En uiteraard kan hij dan ook op cv maar dan krijg je iets grotere opslag voor je korrels....
500kg pellets circa 135 euro
330m3 gas circa 185 euro (0,56ct is wat ik betaal)

Persoonlijk lijkt het mij niet zo'n goede oplossing:
-Vuur (met bijbehorende risico's)
-Schoonmaken
-Ruimte die het in beslag neemt (wederom persoonlijk, zo'n overdreven grote garage heb ik niet :) )
-Uitstoot
-Hoe lang gaat zo'n instap bioketel mee?

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 11-07-2016 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:26:
[...]

maar in 1,9 km vloerverwarming (zoveel ligt er hier op 250 m2) met een diameter van 17mm heb ik toch al een buffer van 252 liter? (1900*0,013*0,000132732)
Waarom zou je dan nog een buffervat aansluiten? Afgelopen jaar hier niet gedaan en helemaal nada van gemerkt?? Heb je geen vloerverwarming dan? (ik heb overigens alle groepen altijd open staan; vorig jaar alles ingeregeld en alle kamers worden nu precies zo warm als ik ze wil hebben, geen honeywell evo home oid dus maar een lasertemperatuurmeter van 25 eur op dx.com en paar dagen geduld)

1900 = 1900 meter
0,013 = 17mm - 2x2mm dikte van d eslang
0,00132732 = 3,14 * 0,013/2 ^2
Waarom een buffer?
Omdat ik niet afhankelijk wil zijn van lt verwarming, de vloerverwarming is hier geen hoofd verwarming, als ik adem haal trekt mijn huis niet vacuüm dus ik wil allround hoge temperaturen maken met eventueel zonneboiler of hout kachel of biomassa .en ik heb geen computers met zone regeling dus ik laat via het vat gewoon de modulerende thermostaat van cv zijn werk doen ook de waterpomp moduleerd.
Het laatste beetje gas voor sww is altijd het lastigst, maar om er toch graantje van mee te pikken heb ik hygiëne spiraal genomen want ik verbruik toch 300 kuub gas voor sww ,dus ja zo hoop ik alles bij elkaar onder de 500 kuub te komen, extra stroom is geen ramp want heb 5000 overschot.
Maar inmiddels staat ook de biomassa klaar om aangesloten te worden en als ik die eerder had ontdekt dan had ik nooit wp gekocht met al zijn kosten en beperkingen ,de biomassa heeft net zoveel vermogen als cv en werkt in zelfde temperatuur gebied dus daarom makkelijk om te wisselen en heel eenvoudig om echt gas loos te gaan. Ik vermoed dat dat mijn speeltje word en dat wp mee mag doen boven 5 graden .
Dus daarom heb ik buffer vat, in iedere situatie bruikbaar ,ook voor sww met biomassa

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@reneeke1970
Wat voor 1 heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:45:
[...]

Waarom een buffer?
Omdat ik niet afhankelijk wil zijn van lt verwarming, de vloerverwarming is hier geen hoofd verwarming, als ik adem haal trekt mijn huis niet vacuüm dus ik wil allround hoge temperaturen maken met eventueel zonneboiler of hout kachel of biomassa .en ik heb geen computers met zone regeling dus ik laat via het vat gewoon de modulerende thermostaat van cv zijn werk doen ook de waterpomp moduleerd.
Het laatste beetje gas voor sww is altijd het lastigst, maar om er toch graantje van mee te pikken heb ik hygiëne spiraal genomen want ik verbruik toch 300 kuub gas voor sww ,dus ja zo hoop ik alles bij elkaar onder de 500 kuub te komen, extra stroom is geen ramp want heb 5000 overschot.
Maar inmiddels staat ook de biomassa klaar om aangesloten te worden en als ik die eerder had ontdekt dan had ik nooit wp gekocht met al zijn kosten en beperkingen ,de biomassa heeft net zoveel vermogen als cv en werkt in zelfde temperatuur gebied dus daarom makkelijk om te wisselen en heel eenvoudig om echt gas loos te gaan. Ik vermoed dat dat mijn speeltje word en dat wp mee mag doen boven 5 graden .
Dus daarom heb ik buffer vat, in iedere situatie bruikbaar ,ook voor sww met biomassa
Ook zeker een goede koop; met subsidie krijg je zo!n ding nagenoeg gratis... Ik prefereer echter de stekker in het stopcontact ipv elke keer zakken duvels (of pellets) te kopen. Heb eens uitgerekend hoeveel kg ik zou verstoken in een winter... Teveel opslag en sjouw... En dan nog het wekelijkse as ruimen... Had ik ook weinig trek in. Tevens salderen pellets slecht en ik wilde juist extra zonnepanelen om deze nog voor 2020 terug verdient te hebben... Mes snijd hier dus aan twee kanten voor mij..

Co2 technisch is het een fantastisch product en tvt technisch helemaal. Maar bovenstaand was voor mij de factor om het niet te doen... Ben wel erg benieuwd naar je ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Kheb ff die installatiehandleiding doorgelezen, maar er komt nog wel e.e.a. bij kijken.

Toevallig geen goede installateur in dit topic aanwezig die een paar centen wil bijverdienen ;) :? (Regio Twente) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik wil best bijverdienen, maar ik krijg mijn eigen huis niet eens af. :+
(zonder gekheid, twente is te ver en ik ben geen niet echt installateur van beroep)

Dit topic gaat zo hard, ik kan die link van de terugslagkleppen niet meer vinden met lage weerstand?
Help!

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2016 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:58:
[...]
.........
Co2 technisch is het een fantastisch product ......
Een molecuul CO2 dat afkomstig is van verbranding van kolen, aardgas, of hout, is en blijft een molecuul CO2. Voor een plant of het klimaat maakt het niet uit waar het CO2 vandaan komt, CO2 is CO2. Hout is een schaars goed op aarde, dat ontstaan is door de langzame groei van bomen. Het verbranden van hout voor verwarming is een van de meest laagwaardige toepassingen van hout die er is. Hout wordt in korte tijd verbrand en produceert CO2. Hout dat gebruikt wordt voor meubels of voor bouwmaterialen levert geen CO2 zolang het onderdeel is van een meubel of een gebouw. Het hout blijft veel langer nuttig en het is een hoogwaardiger toepassing.
Fossiel koolstof in de vorm van gas of kolen of olie produceert geen CO2 zolang het in de grond blijft zitten. Bij verbranding wordt de fossielle koolstofbron omgezet in CO2 net als bij verbranding van hout. In alle gevallen is het uitgangsmateriaal ontstaan door de groei van planten die CO2 uit de lucht gebruikt hebben waarbij zuurstof wordt geproduceerd.
De redenering dat hout stoken vrijwel klimaatneutraal is, is gebaseerd op het idee dat de CO2 die vrijkomt eerst was vastgelegd door de boom. Dezelfde redenering geldt echter ook voor fossiel koolstof. Het CO2 is onderdeel van een grote kringloop van koolstof. Omdat het voor de boom niet uitmaakt wat de bron van CO2 is zou de opgenomen CO2 ook afkomstig kunnen zijn van het verstoken van aardgas of het verbranden van benzine in de motor van een auto. Het aanplanten van bomen op grote schaal ter compensatie van CO2 uitstoot van bijvoorbeeld het vliegverkeer berust ook op deze redenering.
Het CO2 gehalte in de atmosfeer stijgt al langere tijd en dit heeft een negatief effect op het klimaat. Het CO2 gehalte stijgt omdat de snelheid waarmee de CO2 wordt geproduceerd groter is dan de snelheid van de processen die het CO2 uit de atmosfeer verwijderen.
Als een boom dood gaat en het hout blijft liggen in het bos zal het heel langzaam wegrotten waarbij heel geleidelijk CO2 ontstaat. In een natuurlijk bos wordt het CO2 langzaam opgenomen tijdens de groei en komt het weer langzaam vrij bij verrotting. In zo'n systeem kan de snelheid van CO2 opname en productie gelijk zijn en heeft het geen effect op stijging van het CO2 gehalte in de atmosfeer.

Het idee dat hout stoken klimaatneutraal is berust op het idee dat hout vroeger of later toch grotendeels zou zijn omgezet in CO2. Gebruiken we dit hout in de kachel dan komt het CO2 echter veel sneller vrij waardoor hout stoken bijdraagt aan de stijging van het CO2 gehalte in de atmosfeer.

Dat hout stoken klimaatneutraal is berust dus op een onjuiste redenering.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:58:
[...]

Ook zeker een goede koop; met subsidie krijg je zo!n ding nagenoeg gratis... Ik prefereer echter de stekker in het stopcontact ipv elke keer zakken duvels (of pellets) te kopen. Heb eens uitgerekend hoeveel kg ik zou verstoken in een winter... Teveel opslag en sjouw... En dan nog het wekelijkse as ruimen... Had ik ook weinig trek in. Tevens salderen pellets slecht en ik wilde juist extra zonnepanelen om deze nog voor 2020 terug verdient te hebben... Mes snijd hier dus aan twee kanten voor mij..

Co2 technisch is het een fantastisch product en tvt technisch helemaal. Maar bovenstaand was voor mij de factor om het niet te doen... Ben wel erg benieuwd naar je ervaring!
Ik ook haha ,nog ruime week hoop ik dat hij draait ,mijn baas heeft allemaal weekend werk. Het sjouwen is inderdaad minder, maar mensen met een hout kachel vinden het ook leuk om zelf een bos om te zagen toch.... Opslag ruimte heb ik zat, kan zo vrachtwagen vol bestellen .

Appie ik heb de biodom lx 21 gratis en voor niks gekocht (3200 prijs/subsidie )en binnen twee dagen thuis bezorgd, gewoon vanuit nl

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:17:
Ik wil best bijverdienen, maar ik krijg mijn eigen huis niet eens af. :+
(zonder gekheid, twente is te ver en ik ben geen niet echt installateur van beroep)

Dit topic gaat zo hard, ik kan die link van de terugslagkleppen niet meer vinden met lage weerstand?
Help!
Wodan89 dinsdag 17 Mei 2016 00:00

https://www.installatieva...NzlsOnL38wCFZEy0wodtysJ0A

Wel 1" nemen. https://www.installatieva...p-neopreen-1-50000184g033

Er was volgens mij nog een andere link maar die zit in deel 1 dacht ik.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 11-07-2016 22:40 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Mooi ding @Reneek1970 dat wel :) alleen het concept verbranden is niet helemaal mijn ding. :)
Vergeet je je rookmelder(s) niet, vooral met doorkoppeling naar je woning, even ervan uitgaande dat hij in de garage komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Appie Heijn schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:48:
Mooi ding @Reneek1970 dat wel :) alleen het concept verbranden is niet helemaal mijn ding. :)
Vergeet je je rookmelder(s) niet, vooral met doorkoppeling naar je woning, even ervan uitgaande dat hij in de garage komt ;)
Garage, of gewoon op zolder?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibelius4
  • Laatst online: 03-10-2023
Bij wie zou ik een keertje de Panasonic monoblok 5 kW mogen bekijken om de beslissing te gaan durven nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Werkend neem ik aan? Die van mij gaat over 4 weken operationeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
Appie Heijn schreef op maandag 11 juli 2016 @ 23:03:
Werkend neem ik aan? Die van mij gaat over 4 weken operationeel.
Die interesse heb ik ook. Zo'n Panasonic 5 Mono bekijken bij iemand. Heb serieus plannen er een aan te schaffen. Ik zit in de Rijnmond.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibelius4
  • Laatst online: 03-10-2023
Nou heel graag dan. Vandaag een doorstroomverwarmer geïnstalleerd op krachtstroom dus ons huis is tot ongeveer november All Electric. De CV is geheel uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:58:
[...]

.......... Mocht salderen straks weg gaan vallen dan wordt een boiler wel lucratief denk ik. Die gebruik je namelijk om energie in op te slaan... Net als de bekende accu... Maar dat zien we in 2020 wel weer
Opeens heb je het, na 2020 (en afschaffing salderen) ga je een waterstof aggregaat laten draaien.
Ze bestaan zelfs al: http://www.bredenoord.com/nl/Brandstofcelaggregaat_Purity

http://yourenergy.nl/read/10063

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 11-07-2016 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Na mijn vakantie ga ik hem waterzijdig aansluiten. Dat zal na de 2e week van augustus zijn. Woon in de buurt van Drachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
dunklefaser schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:44:
[...]

Precies zoiets wil ik doen i.c.m. een 5 kW L/W warmtepomp:
boiler/buffervat op max. 55 °C met een FriWaStation (soort doorstromer)
en een kleine elektrische naverwarmer (max. 7 kW).
Welke boiler/buffer met friwa heb je op het Oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 23:24:
[...]

Opeens heb je het, na 2020 (en afschaffing salderen) ga je een waterstof aggregaat laten draaien.
Ze bestaan zelfs al: http://www.bredenoord.com/nl/Brandstofcelaggregaat_Purity

http://yourenergy.nl/read/10063
Hier heb ik inderdaad ook eerder naar gekeken omdat ik in gedachte bedacht had dat met mijn pv overschot ik waterstof ging maken en deze zelfde waterstof weer ging gebruiken in de avonduren/winter om te verwarmen. Echter toen ik de eerste prijzen voorbij zag komen kwam ook aan deze (schone) illusie een einde...

Wellicht is het in 2020 een stuk goedkoper en dan zou het een prima vervanger zijn voor de pak en beet 5kw accu met zijn beperkte laadcycli maar dan moet het echt goedkoper gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:51:
[...]

Garage, of gewoon op zolder?
ik ben een slaapkamertje aan het opofferen die ruimte afstaat aan badkamer en wat overblijft word inloop schoenen kast, met achter een wand /rolluik de buffervat en de kachel, alles begane grond want hij weegt 207 kg. Slechte verbranding ben ik niet bang voor ,alles elektronisch, maar rookmelder heb ik toch overal

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ben aan het bouwen geweest, wilde het eerst slank van Trespa maken maar dat wilde moeders niet.
Toegegeven, ontwerp is oubollig maar gaat helemaal op in de omgeving van ons tuintje en koste 3 knaken en een appel.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/0SYtEeGx89KfCqw7led79lAU/full.jpg

Je ziet de pomp niet, je hoort de pomp niet, er is geen pomp >:) Of toch wel .... een Panasonic MonoBloc, totaal geïsoleerd zodat deze in de winter ook zorgenloos kan werken.
En o ja....4 houtdraadbouten losmaken en alle componenten kunnen uit elkaar.(modulair bouwsel) :)

Op het dakje komen plantjes en mos, maar dat is na mijn vakantie ....nog 2 dagen.

Dit is alles wat er binnen te zien is...... (de netwerk en signaal kabels van de vele projectjes moet ik nog wegwerken). En daar staat een kastje voor.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/HHGz6iacGx3rhkQ5j6f9KZ7b/full.jpg

Met heel veel dank aan de vele Tweakers die mij geholpen hebben met technische info. Echt, heel veel dank hiervoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 12-07-2016 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Willie Wortel schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 08:42:
Ben aan het bouwen geweest, wilde het eerst slank van Trespa maken maar dat wilde moeders niet.
Toegegeven, ontwerp is oubollig maar gaat helemaal op in de omgeving van ons tuintje en koste 3 knaken en een appel.

[afbeelding]

Je ziet de pomp niet, je hoort de pomp niet, er is geen pomp >:) Of toch wel .... een Panasonic MonoBloc, totaal geïsoleerd zodat deze in de winter ook zorgenloos kan werken.
En o ja....4 houtdraadbouten losmaken en alle componenten kunnen uit elkaar.(modulair bouwsel) :)

Op het dakje komen plantjes en mos, maar dat is na mijn vakantie ....nog 2 dagen.

Dit is alles wat er binnen te zien is...... (de netwerk en signaal kabels van de vele projectjes moet ik nog wegwerken). En daar staat een kastje voor.

[afbeelding]

Met heel veel dank aan de vele Tweakers die mij geholpen hebben met technische info. Echt, heel veel dank hiervoor.
netjes en strak en precies in lijn met de omgeving. Ook binnen netjes afgewerkt. Valt niks op aan te merken (anders dan dat ik de leidingisolatie niet zie zitten maar er wel vanuit ga dat de buis geisoleerd is die naar buiten loopt (en terug)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Willie Wortel schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 08:42:

[afbeelding]

Ziet er hartstikke mooi uit zo! Ik vind het totaal niet oubollig. Ben erg benieuwd hoe je ervaringen zullen zijn tijdens de winter.
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik mis een keerklep in het cv circuit, of doe je dat met de kranen boven op de foto?
Heeft de mono een eigen pomp?
Ook uitkijken dat het niet een heel kort rondje word via die 2 x 15 mm die links af gaan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
LittleTycoon schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 00:43:
[...]

Welke boiler/buffer met friwa heb je op het Oog?
Nog geen keuze gemaakt, er zijn bijvoorbeeld in Duitsland diverse sites
die het e.e.a. nader belichten. Ik moet er nog verder kijken en rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:38
Heeft er iemand ervaringen - positief of negatief - met L/W warmtepompen met het koelmiddel R290 (propaan)? Ik lees dat deze tot 70 graden kunnen produceren. Bijvoorbeeld Warmteservice levert ze nu, van het merk Alpha Innotec.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Heb je ergens de 'icoontjes' van je schema, wil zelf ook mijn opstelling gaan tekenen.
Dit om met een installateur te gaan bespreken. (en hier te delen ter beoordeling)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
MarFan schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:41:
[...]

Heb je ergens de 'icoontjes' van je schema, wil zelf ook mijn opstelling gaan tekenen.
Dit om met een installateur te gaan bespreken. (en hier te delen ter beoordeling)
Als ik hem "share" kun je hem zelf downloaden toch?
https://drive.google.com/...DRFVuamM/view?usp=sharing

Op pagina 2 staan er nog meer symbooltjes.
Voor de rest is het plakken en knippen van plaatjes.

(eigen verzinsel, wat "as we speak" gerealiseerd wordt, geen rechten aan te ontlenen 8) )

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2016 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 06:21:
[...]

Hier heb ik inderdaad ook eerder naar gekeken omdat ik in gedachte bedacht had dat met mijn pv overschot ik waterstof ging maken en deze zelfde waterstof weer ging gebruiken in de avonduren/winter om te verwarmen. Echter toen ik de eerste prijzen voorbij zag komen kwam ook aan deze (schone) illusie een einde...

Wellicht is het in 2020 een stuk goedkoper en dan zou het een prima vervanger zijn voor de pak en beet 5kw accu met zijn beperkte laadcycli maar dan moet het echt goedkoper gaan worden.
Zomers flessen vullen en in de winter opdraaien in je aggregaat, dit lijkt een heel goed idee.
Het niet lang kunnen bewaren van waterstof vinden ze wel iets op, de prijs van zo'n aggregaat gaat ook flink dalen als het gemeengoed is. Gefeliciteerd, we hebben het energieprobleem opgelost !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:50:
[...]

Als ik hem "share" kun je hem zelf downloaden toch?
https://drive.google.com/...DRFVuamM/view?usp=sharing

Op pagina 2 staan er nog meer symbooltjes.
Voor de rest is het plakken en knippen van plaatjes.

(eigen verzinsel, wat "as we speak" gerealiseerd wordt, geen rechten aan te ontlenen 8) )
Had de hoop dat je ze voor Visio had :P , maar dan gaan we knippen/plakken ;)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:06:
[...]

Zomers flessen vullen en in de winter opdraaien in je aggregaat, dit lijkt een heel goed idee.
Het niet lang kunnen bewaren van waterstof vinden ze wel iets op, de prijs van zo'n aggregaat gaat ook flink dalen als het gemeengoed is. Gefeliciteerd, we hebben het energieprobleem opgelost !
Nu nog iets verzinnen om het naar 350 bar te krijgen om het fatsoenlijk op te slaan.
Denk niet dat de buren blij zijn met het "gebonk" van een compressor :+
Hoeveel DC heb ik nodig, maw hoe lang wordt mijn string?
(op Hawaii zijn er al mee bezig, om de overtollige duurzame energie om te zetten)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:09:
[...]

Nu nog iets verzinnen om het naar 350 bar te krijgen om het fatsoenlijk op te slaan.
Denk niet dat de buren blij zijn met het "gebonk" van een compressor :+
(op Hawaii zijn er al mee bezig, om de overtollige duurzame energie om te zetten)
Brandstofcellen zijn fluisterstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:10:
[...]

Brandstofcellen zijn fluisterstil.
Ow, je maakt de waterstof niet zelf? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:12:
[...]

OfftopicOfftopicOfftopicOfftopicOfftopicOfftopicOfftopicOfftopic

Maakt dit zo'n lawaai dan ?

Gelukkig heb ik 2 schuren.

OfftopicOfftopicOfftopicOfftopicOfftopicOfftopicOfftopicOfftopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:12:
[...]

Enigszins OT:
Het "verbranden" in een brandstofcel is gescheiden van de opwek (natuurlijk).
Maar je kan de opwek nog steeds zelf doen. - Waarschijnlijk zijn er betere manieren om
PV-stroom "op te slaan".

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 12-07-2016 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
dunklefaser schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:43:
[...]

Enigszins OT:
Het "verbranden" in een brandstofcel is gescheiden van de opwek (natuurlijk).
Maar je kan de opwek nog steeds zelf doen. - Waarschijnlijk er zijn betere manieren om
PV-stroom "op te slaan".
De opwek vindt zomers plaats, waarna je de waterstof in cilinders bewaard.
In de winter dan de WP op laten draaien.
E.e.a. zal er om draaien hoeveel je moet opslaan en wat het rendement is, het kan namelijk ook op grote schaal (energiecentrale).

[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 12-07-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 20:11
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:48:
[...]
De opwek vindt zomers plaats, waarna je de waterstof in cilinders bewaard.
In de winter dan de WP op laten draaien.
E.e.a. zal er om draaien hoeveel je moet opslaan en wat het rendement is, het kan namelijk ook op grote schaal (energiecentrale).
Nuon gaat dat in de Eemshaven doen. Maar dan met amoniak. Kennelijk is dat geschikter dan waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Marcva schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 11:08:
[...]

Nuon gaat dat in de Eemshaven doen. Maar dan met amoniak. Kennelijk is dat geschikter dan waterstof.
O, wist ik niet, ik zal er eens op googlen.
Waterstof heeft als nare eigenschap dat het verdampt, zelfs uit een opslag cilinder.
Ammoniak daar gaan lui aan dood als het misgaat, maar dat is blijkbaar minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 11:15:
[...]

O, wist ik niet, ik zal er eens op googlen.
Waterstof heeft als nare eigenschap dat het verdampt, zelfs uit een opslag cilinder.
Ammoniak daar gaan lui aan dood als het misgaat, maar dat is blijkbaar minder erg.
Kunnen we deze nutteloze discussies over halfgare energieopslagoplossingen
(=industriële proefballonnen om subsidies te vangen),
welke niet eens geschikt zijn voor particulieren, niet meteen stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik zie voor alle genoemde technieken wel kansen dit in de toekomst ook thuis te kunnen.
Maar idd wel offtopic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:03
Ik heb wat adviseurs over de vloer gehad die allemaal een ander verhaal hebben, dus ik merk dat ik in de verleiding kom om dan maar gewoon weer geen keuze te maken. Hopelijk kunnen jullie me nog van wat input voorzien.

Mijn huidige situatie:
  • Nefit Ecomline HR ketel uit 2002; overwegend HT verwarming en alleen vloerverwarming in badkamer
  • Ca. 1200 m3 gasverbruik
  • Huis afgelopen jaren fors geïsoleerd: dak, spouwmuur, bijna overal HR++ glas
  • Elektrische boiler (!) voor tapwater
  • 5.250 kWh elektra verbruik; waarvan 2.500 kWh PV opwek
Ik wil liever niet wachten tot de ketel midden in de winter de geest geeft om dan binnen een uur te moeten beslissen door welke ketel deze vervangen wordt. Gevoelsmatig wil ik zoveel mogelijk naar all-electric, dus boiler en CV ketel eruit en vervangen door een hybride oplossing. Hoe hoog de investering is, is geen issue. Hoe hoog het rendement op de investering is, wel!

Een adviseur raadde mij een Intergas Daikin Altherma 5kW systeem aan en berekende (inclusief subsidie) een TVT van 8,6 jaar. Omdat een buitenunit lastig te plaatsen is, raadde hij mij terloops een Vaillant systeem met binnenunit aan, maar zij konden die zelf niet leveren.

Hebben jullie ervaring met deze systemen? Is een COP die mij deze mooie terugverdientijd levert engiszins haalbaar i.c.m. HT? Zien jullie nog andere opties om mijn huis duurzaam te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Roekeloos schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:45:
Mijn huidige situatie:
  • Nefit Ecomline HR ketel uit 2002; overwegend HT verwarming en alleen vloerverwarming in badkamer
  • Ca. 1200 m3 gasverbruik
  • Huis afgelopen jaren fors geïsoleerd: dak, spouwmuur, bijna overal HR++ glas
  • Elektrische boiler (!) voor tapwater
  • 5.250 kWh elektra verbruik; waarvan 2.500 kWh PV opwek
Een adviseur raadde mij een Intergas Daikin Altherma 5kW systeem aan en berekende (inclusief subsidie) een TVT van 8,6 jaar. Omdat een buitenunit lastig te plaatsen is, raadde hij mij terloops een Vaillant systeem met binnenunit aan, maar zij konden die zelf niet leveren.

Hebben jullie ervaring met deze systemen? Is een COP die mij deze mooie terugverdientijd levert engiszins haalbaar i.c.m. HT? Zien jullie nog andere opties om mijn huis duurzaam te verwarmen?
Losstaand van welk merk WP dan ook zal je je afgiftesysteem moeten aanpassen van HT naar LT. Als je dat niet doet is je sCOP compleet om zeep geholpen en verwarm je duurder dan met gas.

Ongeveer 70% van het energiegebruik gaat op aan verwarming in een huis. Hierop besparen is dan ook het slimste, indien je je afgiftesysteem aanpast naar LT convectoren of eventueel vloerverwarming kan je met de WP ook je SWW bereiden en kan de elektrische boiler de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:03
Rhaelak schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:54:
[...]

Losstaand van welk merk WP dan ook zal je je afgiftesysteem moeten aanpassen van HT naar LT. Als je dat niet doet is je sCOP compleet om zeep geholpen en verwarm je duurder dan met gas.

Ongeveer 70% van het energiegebruik gaat op aan verwarming in een huis. Hierop besparen is dan ook het slimste, indien je je afgiftesysteem aanpast naar LT convectoren of eventueel vloerverwarming kan je met de WP ook je SWW bereiden en kan de elektrische boiler de deur uit.
Ik begrijp dat HT niet haalbaar is met alleen een WP. Ombouwen van verwarmingssysteem naar LT lijkt mij niet haalbaar: veel ramen dus weinig oppervlak voor LT radiatoren en ik ga niet de hele benedenverdieping openbreken om vloerverwarming aan te leggen.

Let wel: de geadviseerde systemen zijn hybride systemen. Dus een lucht/water WP in serie met een HR keteltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Heb je een idee hoeveel water je verwarmt met de boiler en hoeveel stroom dat kost?
Als je dat door een L/W wp wilt laten doen dan kan de 'winst' wel eens tegenvallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Roekeloos schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:03:
[...]

Ik begrijp dat HT niet haalbaar is met alleen een WP. Ombouwen van verwarmingssysteem naar LT lijkt mij niet haalbaar: veel ramen dus weinig oppervlak voor LT radiatoren en ik ga niet de hele benedenverdieping openbreken om vloerverwarming aan te leggen.

Let wel: de geadviseerde systemen zijn hybride systemen. Dus een lucht/water WP in serie met een HR keteltje.
Welk gasverbruik was er voor de isolatie ?
Ik gebruik mijn HT systeem LT en dit werkt prima, door je isolatie zijn mogelijk je radiatoren nu al overgedimensioneerd en is een lage temperatuur mogelijk. Een WP houdt van lang en laag, dus lang verwarmen met ongeveer 35c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Er zijn ook panasonic ht types speciaal voor ht huizen dus kan wel degelijk, wel iets duurder en hoger stroom verbruik, door andere koel gas soort gaat hij naar 65 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:53:
Er zijn ook panasonic ht types speciaal voor ht huizen dus kan wel degelijk, wel iets duurder en hoger stroom verbruik, door andere koel gas soort gaat hij naar 65 graden
Als je op 65c gaat verwarmen krijg je wel een bijbehorende COP van ca 2.
Het is alleen rendabel als je de temp op +/- 35c houdt en geloof me dat gaat prima met je HT systeem*.

*Wel eerst uittesten in koude periode door je aanvoer temp. van je cv te maximaliseren op 35 - 40c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
AUijtdehaag schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:30:
[...]

Deze is ook al eens voorbij gekomen.
https://drive.google.com/...lb182alE/view?usp=sharing
Aber in Deutsch.
Staan leuke schema's bij.
(maar niet mijn schema)
Ik ben nu ook wat intensiver met een vervangende verwarmingsbron bezig
en jouw hydraulisch installatieschema bevalt me a priori.
Ik heb wel een aantal vragen over technische details en keuzes.
Misschien kan je deze beantwoorden/toelichten?

1) Het buffer/boilervat in jouw schema is met 450l vrij groot, of niet? (merk, isolatie? - KOSTEN?)
2) Is de grote inhoud voor de geplande vloerverwarming op alle verdiepingen nodig?
3) Of heb je zoveel boilerinhoud eerder nodig voor SWW?

4) Met welke temperatuur komt het SWW (l/min?) trouwens bij jouw elektrische doorstromer binnen?
5) Wat is de inhoud van de warmtewisselaar voor SWW in het boilervat?
Dit in verband met hygiëne (legionella)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:20:
[...]

Als je op 65c gaat verwarmen krijg je wel een bijbehorende COP van ca 2.
Het is alleen rendabel als je de temp op +/- 35c houdt en geloof me dat gaat prima met je HT systeem*.

*Wel eerst uittesten in koude periode door je aanvoer temp. van je cv te maximaliseren op 35 - 40c.
Rendabel om gasketel weg te gooien is wat anders dan verplicht iets nieuws moeten kopen, zal nooit niet duurder in gebruik zijn dan gas ketel ,en hij wil nu vervangen en alles electric en zonder aanpassingen ,nou dan is dit enige optie toch?
Temperatuur verlagen kan altijd nog ,verhogen niet meer als je lt wp hebt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:30:
[...]

Ik ben nu ook wat intensiver met een vervangende verwarmingsbron bezig
en jouw hydraulisch installatieschema bevalt me a priori.
Ik heb wel een aantal vragen over technische details en keuzes.
Misschien kan je deze beantwoorden/toelichten?
Tuurlijk.

1) Het buffer/boilervat in jouw schema is met 450l vrij groot, of niet? (merk, isolatie? - KOSTEN?)
DeJong Gorredijk via groene-energiewinkel.nl
Het enige vat wat past qua hoogte en licht is in gewicht. Vat staat op zolder.
Kost veel te veel eigenlijk, maar ik heb geen andere keuze. (qua ruimte en gewicht)
Vat staat ook op zijn kop voor de oplettende kijker.
Inderdaad vrij groot, omdat ik ook cv ondersteuning er mee wil doen

2) Is de grote inhoud voor de geplande vloerverwarming op alle verdiepingen nodig?
De bedoeling is 'snachts uit het vat te tappen voor de vloer op een laag pitje, zodat de warmtepomp uit kan blijven.

3) Of heb je zoveel boilerinhoud eerder nodig voor SWW?
Nee, dat niet. Het buffervat is mijn voorverwarmer voor de e-naverwarmer. (doorstroom principe)
Lage temperatuur dus, beter voor de cop van de warmtepomp, minder verliezen naar omgeving.

4) Met welke temperatuur komt het SWW (l/min?) trouwens bij jouw elektrische doorstromer binnen?
Vat is nog niet operationeel, ben er nu druk mee bezig met alles nog (heb nu eindelijk vakantie)
Ik gebruik de 7250 watt doorstromer nu al wel ( al 2 jaar) met de douche wtw. circa 5 ltr/min (winter) - 7 ltr/min (zomer) Wat uit de kraan van de douche dus komt. Ik hoop met het vat als voorverwarmer dat de e-doorstromer op standje lager kan en uiteraard iets meer comfort in de winter.

5) Wat is de inhoud van de warmtewisselaar voor SWW in het boilervat?
Dit in verband met hygiëne (legionella)
1,2 m2 + 0,9 m2 + 0,9 m2 (staat in de tekening)

Nog een opmerking, die je niet gevraagd hebt. Op deze manier kan ik ook direct koelen op de vloer, buiten het buffervat om.
Zie hierboven in dik gedrukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:37:
[...]

Rendabel om gasketel weg te gooien is wat anders dan verplicht iets nieuws moeten kopen, zal nooit niet duurder in gebruik zijn dan gas ketel ,en hij wil nu vervangen en alles electric en zonder aanpassingen ,nou dan is dit enige optie toch?
Temperatuur verlagen kan altijd nog ,verhogen niet meer als je lt wp hebt.....
Een gewone wp kan ook tot 60c verwarmen, dit is maar 5c minder.
Als je niet onder de 40c aanvoer uit de voeten kan moet je er m.i niet aan beginnen.
Maar ik zie geen reden waarom lt niet zou werken in dit geval, het gasverbruik is niet exorbitant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:03:
[...]

Zie hierboven in dik gedrukt :)
Inderdaad interessante keuzes, m.n. de betere COP overdag gebruiken -
- buffer/boilervat op z'n kop - maar waarom?
en heeft dit geen gevolgen voor o.a. de gelaagdheid?

Bij de warmtewisselaars was mijn vraag naar de inhoud van de warmtewisselaar voor SWW
(niet het oppervlak).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zal een nieuwe video maken met de laatste ontwikkelingen.

[ Voor 95% gewijzigd door Willie Wortel op 14-07-2016 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op zijn kop, omdat:
1. ik heb geen zonnecollectoren en die komen er ook niet zolang salderen gunstig is.
2. dan heb ik een langere doorstroomspiraal die tot boven rijkt.

Waarom zou dit gevolgen hebben voor de gelaagdheid?
(er vergeten bij te vertellen dat er in het midden een verdeelpijp zit in het vat)

Als jij de inhoud kan vinden, dan ik ook misschien:
http://www.djg.com/standa...triple-coil-300-en-450-l/

@Willie
Netjes!

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2016 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:32:
Ik heb een kleine impressie gemaakt van het geluid van de Panasonic monobloc WP en de installatie.
Heb de lamellen aan de zijkant nog niet klaar vanwege testen. De front is op aanraden teruggeplaatst en wordt half winter vervangen door gaas ivm testen.

Het begint met een geluid test zodat je weet welk geluid geproduceerd en opgenomen wordt door de Canon D7 fotocamera.

[video]
Ik voorspel je dat de bloemen voor de WP nooit meer bloeien.

Maar lekker stil systeem, hopelijk is het met mijn Ecodan ook zo.
Let wel van de winter gaat ie gasgeven en dan neemt het geluid wel toe, maar dan zit je toch binnen en hoor je dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:53:
Ik zoek mn eigen scheel, maar kan nergens vinden welk koudemiddel er gebruikt word bij deze units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:40:
[...]

Ik zoek mn eigen scheel, maar kan nergens vinden welk koudemiddel er gebruikt word bij deze units.
Volgens Marke-klima.eu zijn al hun modellen r410a, ook Panasonic HT

Je auto met een top van 190 rijd bergaf ook 205.

Ze zijn bij Panasonic wel bezig met R32 als vervanging.

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 12-07-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:43:
[...]

Volgens Marke-klima.eu zijn al hun modellen r410a, ook Panasonic HT

Je auto met een top van 190 rijd bergaf ook 205.
Klopt, maar dan is bergafwaarts altijd nog zuiniger.....

Daikin Altherma HT trekt zelfs door naar 80 graden, maar dan met een twee-traps systeem.

-De buitenunit onttrekt warmte aan de omgevingslucht. Deze warmte wordt via het koelmiddel R-410A naar de binnenunit geleid.
-De binnenunit ontvangt de warmte en drijft de temperatuur nog verder op met R-134a.
-Deze warmte wordt via R-134a aan het watercircuit afgegeven. Dankzij het unieke cascade-compressor-systeem worden er watertemperaturen tot 80° C bereikt zonder bijkomende back-upverwarming.

Pagina: 1 ... 42 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic