dunklefaser schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:01:
De 9,769 kWh/m³ ("Groninger gas") haal je er alleen uit als je all het water uit de rookgassen condenseert,
dan benut je de latente warmte namelijk maximaal.
Dat kan alleen als je retour rond de 25 °C of lager is.
De beste HR-ketels vandaag halen met zo een super laag
retourtemperatuur maximaal 96% van de 9,769 kWh/m³
en dan alleen bij een laag vermogen.
Wat je hier stelt klopt niet. Als je de latente warmte benut zal je rendement flink hoger liggen op onderwaarde, want daar heb jij het over.
Maar dan noem je het percentage (96%) van bovenwaarde, wel bij de feiten blijven
Ook is het HR-107 label vastgesteld bij maximaal vermogen en niet bij minimaal vermogen.
Vandaar dat CW5 toestellen de voorkeur hebben (EPC) vanwege een iets hoger rendement tov een CW4 op SWW.
Oudere HR-ketels halen maximaal 90 - 92 % bij cv-bedrijf!
Bij SWW kom je met de beste HR-ketels misschien op 88%
met een wat oudere ketel haal je hooguit iets van 80-85%
Vergeet niet de stilstandsverliezen omdat alle combi-ketels
voor cv noodgedwongen overgedimensioneerd zijn.
Weer haal je het rendement aan op bovenwaarde, terwijl je het over onderwaarde hebt.
Stilstandsverliezen bij een combi ketel hebben niets te maken met een overdimensionering.
Het verlies van een boiler van 300L is altijd hoger dan het verlies van (mijn) combiketel.
Dat is namelijk 0
P.S.:
Trouwens als je retour boven de 57 °C uitkomt kan je het HR-effect al helemaal vergeten.
Dus 70/50 cv systemen halen de geschetste rendementen überhaupt niet.
YMMV
Je verwarmd je woning met 35 graden water dmv een warmtepomp, dan moet je ketel dat ook kunnen. En moet je rekenen met het rendement op 35 graden. Als je een retour van 57 nodig hebt, heb je ook niets aan een warmtepomp.
Hier komt de aanvoer nooit boven de 50 tot 55 graden.
Ik raak enorm offtopic, maar mijn punt is dat er met juiste waardes gerekend moet worden.
Zeker als het om een uitgave van duizenden euros gaat en omdat het Tweakers is toch?
[
Voor 44% gewijzigd door
Oxellaar op 11-07-2016 14:16
. Reden: Quotes verkeerd ]