Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.401 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tnx, die ziet er wel "gelikt" uit.

Hier zit dus blijkbaar ook een 3KW verwarmingselement in.
Wanneer wordt het verwarmingselement gebruikt :? Is dat te programmeren of in te stellen :?
Voor het CV water heb ik een 150 liter OEG buffervat zonder warmtewisselaar:

http://www.econo.nl/buffervat

Als de ruimte het toelaat dan zou ik een iets groter model kiezen voor het CV water. Overige toebehoren voor de Mitsubishi Ecodan tref je hier:

https://www.klimacorner.de/zubehoer/waermepumpen-zubehoer/
Ik zit er aan te denken om een aantal ruimtes in ons huis (berging/gang/bijkeuken/toilet totaal 45m2) altijd open te laten staan (dus niet geregeld d.m.v. zoneregeling).
Deze 45m2 fungeert dan ook als buffer. Dit samen met een 100/150 liter buffervat zou toch volgens mij voldoende moeten zijn :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-09 16:00
Grolsch schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 07:34:
[...]

Tnx, die ziet er wel "gelikt" uit.

Hier zit dus blijkbaar ook een 3KW verwarmingselement in.
Wanneer wordt het verwarmingselement gebruikt :? Is dat te programmeren of in te stellen :?

[...]

Ik zit er aan te denken om een aantal ruimtes in ons huis (berging/gang/bijkeuken/toilet totaal 45m2) altijd open te laten staan (dus niet geregeld d.m.v. zoneregeling).
Deze 45m2 fungeert dan ook als buffer. Dit samen met een 100/150 liter buffervat zou toch volgens mij voldoende moeten zijn :?
Het verwarmingselement hoef je niet te gebruiken, de Ecodan heeft ook een verwarmingselement (boosterverwarming). Maar het kan wel: de Ecodan heeft een aansluiting voor een extern verwarmingselement (dompelweerstand).

Een 150 liter buffervat is in principe voldoende. Maar als je het buffervat als open verdeler aansluit dan zal een groter buffervat waarschijnlijk wel bijdragen aan een rustiger systeem (minder starts en stops). Een groter buffervat kost vrijwel niets meer, dus als je de ruimte daarvoor hebt...

Ik woon centraal in Twente. Mocht je dat willen dan mag je wel komen kijken naar mijn installatie (11,2 kW Zubadan). Stuur je telefoonnummer dan meer even per DM.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo, misschien een open deur maar ik moet ergens beginnen.

ik ben van plan om een warmte pomp teplaatsen,

ik heb een huis uit 1963 met 360m3 inhoud, welke nageisoleerd is.

welke capaciteit aan liucht warmtepomp en welk merk of type zou aan teraden zijn.

Tevens heb ik een zonneboiler van hr solar van 100lt en zonnepanelen de 8x 125 wp deze zijn al wat ouder.
de cv is een intergas kombicompact hr107 uit 2005 met converctor bakken als warmte verspreiders, de cv staat gekoppeld aan de zonneboiler.

zijn hier optimale combinaties te halen of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 00:41:
3kWh per dag dus voor 1/3 van wat deze wpboiler doet.
Die 190 liter is er toch niet zo doorheen, ok met 85 graden doe je ietsje langer.
Jammer dat we niet vooruit kunnen kijken, als stroom straks echt overdag gratis is dan hoef je geen wpboiler te nemen :F
Hoogste rendement haal je natuurlijk op de laagst mogelijke temperatuur, dus reken met een wp boiler maar gewoon 1:1 kwa liters en 7-8 liter per minuut.
E- boilers is het 1:1,8.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:01
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 09:31:
hallo, misschien een open deur maar ik moet ergens beginnen.

ik ben van plan om een warmte pomp te plaatsen,

ik heb een huis uit 1963 met 360m3 inhoud, welke nageïsoleerd is.

welke capaciteit aan lucht warmtepomp en welk merk of type zou aan te raden zijn.

Tevens heb ik een zonneboiler van hr solar van 100lt en zonnepanelen de 8x 125 wp deze zijn al wat ouder.
de cv is een intergas kombicompact hr107 uit 2005 met converctor bakken als warmte verspreiders, de cv staat gekoppeld aan de zonneboiler.

zijn hier optimale combinaties te halen of iets anders?
De benodigde capaciteit hangt mede af van hoeveel gas je op jaarbasis verstookt. Ook is belangrijk dat je woning met ca. 35c aanvoer temperatuur (mag 24/7) warm te houden is, dit kun je uittesten door de max. temp. van je cv op 35c of 40c te zetten en zo eens een koude periode experimenteren. Laat je niet gek maken door critici die zeggen dat radiatoren bijna geen vermogen afgeven bij zulke lage temperaturen want doordat een WP graag lang verwarmt komt er netto toch genoeg warmte uit.

Reken qua stroom verbruik op 1 m3 gas vervangen kost je +/- 2 KWH, dit geldt voor verwarming.

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 09-07-2016 12:30 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10 17:00
Wellicht helpt dit plaatje obv mijn persoonlijke ervaring welke geldig is voor ruimteverwarming excl verwarming boilervat oid. Wellicht handig voor de nieuwe mensen omdat je vaak dezelfde vraag ziet terugkomen. Mochten mensen andere ervaring hebben dan hoor ik het graag. Onderstaande tabel is er op gericht dat je enkel met de warmtepomp stookt tot -5 graden.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/97jpxk.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 09-07-2016 13:21 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zubadan schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 08:30:
[...]

Het verwarmingselement hoef je niet te gebruiken, de Ecodan heeft ook een verwarmingselement (boosterverwarming). Maar het kan wel: de Ecodan heeft een aansluiting voor een extern verwarmingselement (dompelweerstand).

Een 150 liter buffervat is in principe voldoende. Maar als je het buffervat als open verdeler aansluit dan zal een groter buffervat waarschijnlijk wel bijdragen aan een rustiger systeem (minder starts en stops). Een groter buffervat kost vrijwel niets meer, dus als je de ruimte daarvoor hebt...

Ik woon centraal in Twente. Mocht je dat willen dan mag je wel komen kijken naar mijn installatie (11,2 kW Zubadan). Stuur je telefoonnummer dan meer even per DM.
Zojuist even in 'De keuken" van Meneer Zubudan mogen kijken en nogmaals bedankt voor je gastvrijheid en uitleg!! _/-\o_ _/-\o_

Voor het eerst een L/W Warmtepomp in "het echt" bekeken, en dat verklaart toch wel het e.e.a.!

Ik wacht de warmteverlies berekening van ons nieuwe te bouwen woning af en hou jullie hier op de hoogte!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 11:41
Voor de liefhebbers. Ik heb nog over in volle lengtes. Armaflex HT 13mm dikte
1x 15mm
4x 28mm
1x 35mm

Mocht er iemand belang bij hebben dan hoor ik het wel.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:50:
[...]

Zojuist even in 'De keuken" van Meneer Zubudan mogen kijken en nogmaals bedankt voor je gastvrijheid en uitleg!! _/-\o_ _/-\o_

Voor het eerst een L/W Warmtepomp in "het echt" bekeken, en dat verklaart toch wel het e.e.a.!

Ik wacht de warmteverlies berekening van ons nieuwe te bouwen woning af en hou jullie hier op de hoogte!!
Mogen we uitgaan van 'Zien is kopen' ?
Is toch wel een leuke hobby.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat denk ik wel, ik heb de "nare " eigenschap dat ik eerst 100% wil begrijpen hoe alles werkt en of alles goed gaat werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 23:38:
Iemand nog handige tips om een koperen koelleiding van 3/8 en 5-8 (10-15 mm ongeveer) soepel van een zolderverdieping door de vloer en dan 2 meter lager weer door een muur te wurmen zonder dat het knikt?

Dat is wat anders dan slang of kabel :)
Lekker klusje is dat, zeker 5/8 knikt vrij makkelijk. Tape sowieso de buisisolatie over de volle lengte in met pvc tape. Niet te strak, want je wilt niet je isolatie indrukken.
Door de tape stropt de isolatie niet bij iedere doorvoer en je trekt het niet kapot.

Zorg ook dat je met een man of drie bent om te begeleiden. Begin er niet alleen aan, zodra je echt een knik krijgt is de buis echt verzwakt.
Zeker de gasleiding, want daar heerst de hoogste druk.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:17:
Wellicht helpt dit plaatje obv mijn persoonlijke ervaring welke geldig is voor ruimteverwarming excl verwarming boilervat oid. Wellicht handig voor de nieuwe mensen omdat je vaak dezelfde vraag ziet terugkomen. Mochten mensen andere ervaring hebben dan hoor ik het graag. Onderstaande tabel is er op gericht dat je enkel met de warmtepomp stookt tot -5 graden.

[afbeelding]
Volgens jouw tabel heb ik een 4 KW pomp nodig, ik heb afgelopen jaar met 9 KW gedraaid en ga nu 7,5 ophangen. 9 was wel iets teveel namelijk.
Met 7,5 en eventueel 2 KW electrisch bijstoken heb ik dan hopelijk nog genoeg power om de wintermaanden door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 23:02:
[...]

Nu heb ik een COP 1 boiler van 85 graden waar bijna 60 liter douchewater uit komt voordat de cv bij stapt.
Welke is dat?
Er zijn gruwelijk veel boilers op de markt, wat me tegen staat is de magnesium elektrode die verslijt.
Overigens zit zo'n kreng ook in wpboilers, je hebt hoe dan ook iets dat slijt :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 18:01:
[...]

Welke is dat?
Er zijn gruwelijk veel boilers op de markt, wat me tegen staat is de magnesium elektrode die verslijt.
Overigens zit zo'n kreng ook in wpboilers, je hebt hoe dan ook iets dat slijt :P
Deze
http://www.sanispecials.n...Ovm-f3g5s0CFVIaGwodkGQPXg

En heb ik gemodificeerd zodat de tijdklok niet werkt maar beide elementen aan gaan, op 450W duurt het namelijk 6 uur om volledig op te warmen, met beide zo rond anderhalf uur.
Zeer weinig stilstandverlies, het ding is 85 graden maar merk je nergens, ook warmt hij zo goed als nooit bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat een geld, nou ja koper is altijd duurder en met 5 jaar garantie betaal je er waarschijnlijk 2 :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 18:50:
Wat een geld, nou ja koper is altijd duurder en met 5 jaar garantie betaal je er waarschijnlijk 2 :P
Het voordeel is wel dat hij er over 25 jaar nog steeds hangt, dat ga je met rvs of staal niet redden.
Die die dingen zijn een goudmijn in de verhuur.
Geen onderhoud, gaan bizar lang mee en leveren dik een tientje per maand op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hoe levert een boiler geld op?
Je stopt er toch (betaalde) stroom in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Je vond het veel geld voor een boiler. Ik gaf aan hoe degelijk ze zijn en dat geld dus wel waard.
Daarom zijn ze een goudmijn in de verhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij verhuur snap ik het, dan heb je er inkomsten van en geen verdere kosten.
Als particulier heb je eenmalig de aanschaf maar hij blijft stroom kosten en het scheelt wat gas.
Ik zie dat veel wpboilers van rvs of staal zijn, die hebben dus ook een beperkte levensduur.
Met mijn geringe verbruik is een goede e-boiler misschien toch de beste keus, dan leg ik wat meer panelen op het dak ter compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-10 22:22
Vraagje ik wil als zzp'er met Kvk nummer de volgende weg bewndelen, Eloket 2+ aanvragen en vervolgens via RVO subsidieaanvraag doen voor een ecodan warmtepomp van 7,5kW. Wie heeft hier ervaring mee en lukt dit ook als zzp'er.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:30
Gebruikt er iemand in NL voor zijn SWW een zgn. "Frischwasserstation" i.c.m. een boiler vat
wat bijvoorbeeld door een L/W warmtepomp op max. 55 °C opgewarmd wordt? (Eventueel plus een elektrische naverwarmer van enkele kW voor heet water van 60°C)

Met mijn actueel gasverbruik van 620 m³ voor het stookseizoen 2015/2016 voor verwarming zou ik met een 5 kW L/W warmtepomp meer als voldoende vermogen hebben.

Mijn gasverbruik voor SWW is al jaren maximaal 120 m³.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 18:50:
Ik kocht hem voor heeeeel veel minder nieuw in de doos op marktplaats ;)

http://link.marktplaats.nl/m1067475314

Of
http://link.marktplaats.nl/m1066021180
http://link.marktplaats.nl/m1067316835

Flink minder bieden, ik had mijne voor minder dan 200,-

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 09-07-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens de watermeter jas ik er soms 120l door als ik douche, dan is 50l te klein denk ik.
Het scheelt wel aardig wat stroom als je 50l neemt, die is ten slotte nieuw :)
Het bad vullen zou krap aan lukken met de 80l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

50 liter geeft bijna 100 als je naar 45 graden mengt, moet je wel iets beneden hebben voor heet sop water.
100 kan je makkelijk van douchen, je moet ook niet te groot, dat is verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Beneden heb ik een Grohe Red duo 8l setje, daar vul je wel een emmer mee als het niet hoeft te koken en met 1kWh is hij weer warm na 20min.
Met dat ding bespaar ik gas en water omdat ik de meters leiding van boven niet extra hoef te verwarmen.
Leuk aan de Itho boilers is dat je ze in een hoekje kwijt kan, dat hoef ik met een wp zetpil niet te proberen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 21:08:
Beneden heb ik een Grohe Red duo 8l setje, daar vul je wel een emmer mee als het niet hoeft te koken en met 1kWh is hij weer warm na 20min.
Met dat ding bespaar ik gas en water omdat ik de meters leiding van boven niet extra hoef te verwarmen.
Leuk aan de Itho boilers is dat je ze in een hoekje kwijt kan, dat hoef ik met een wp zetpil niet te proberen :+
Belangrijk hier was ook hangen, een staande boiler kon gewoon niet. En eventueel ook zo gewisseld voor een 50-80 of groter mocht dat nodig zijn, maar ik denk het niet.

Maar dat is klaar op isoleren na, nu alleen het koelgedeelte van de wp, eerst die 50-60 kilo nog de carport op en een leiding er aan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Rol-Co schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 21:15:
[...]

Belangrijk hier was ook hangen, een staande boiler kon gewoon niet. En eventueel ook zo gewisseld voor een 50-80 of groter mocht dat nodig zijn, maar ik denk het niet.

Maar dat is klaar op isoleren na, nu alleen het koelgedeelte van de wp, eerst die 50-60 kilo nog de carport op en een leiding er aan. >:)
GELUKKIG! back2 het onderwerp: L/W warmtepomp etc. . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dunklefaser schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 21:32:
[...]

GELUKKIG! back2 het onderwerp: L/W warmtepomp etc. . . .
Nou indirect heeft een wp boiler ook te maken met L/W ;)
Ga de boiler in de toekomst ook vullen met voorverwarmd leidingwater door de warmtepomp met een warmte wisselaar.

Vandaag de warmtepomp waterzijdig aangesloten, morgen denk ik beginnen met de buiten unit en de 8m koelleiding er door te wurmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Rol-Co schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 21:36:
[...]

Nou indirect heeft een wp boiler ook te maken met L/W ;)
Ga de boiler in de toekomst ook vullen met voorverwarmd leidingwater door de warmtepomp met een warmte wisselaar.

Vandaag de warmtepomp waterzijdig aangesloten, morgen denk ik beginnen met de buiten unit en de 8m koelleiding er door te wurmen.
Oom.Kruger. - dan komt het ja goed en is t.z.t. OT. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Oxellaar schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 15:28:
[...]

Lekker klusje is dat, zeker 3/8 knikt vrij makkelijk. Tape sowieso de buisisolatie over de volle lengte in met pvc tape. Niet te strak, want je wilt niet je isolatie indrukken.
Door de tape stropt de isolatie niet bij iedere doorvoer en je trekt het niet kapot.

Zorg ook dat je met een man of drie bent om te begeleiden. Begin er niet alleen aan, zodra je echt een knik krijgt is de buis echt verzwakt.
Zeker de gasleiding, want daar heerst de hoogste druk.
De 3/8 is in elk geval makkelijk met de hand te buigen zonder een knik erin te krijgen. Wel cm voor cm buigen maar het gaat. Als je een "strakke" 90 graden bocht moet maken met 5/8, kan je uit je hoofd zetten. Dat moet je met een buigijzer buigen die de US maten aankan ;) Mocht je dat willen, laat de stekmonteur dat doen tegelijk met het vacuümeren. Scheelt je uiteindelijk extra kosten als je de knik eruit moet laten halen en wat soldeerwerk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pascal Saul schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:29:
[...]

De 5/8 is in elk geval makkelijk met de hand te buigen zonder een knik erin te krijgen. Wel cm voor cm buigen maar het gaat. Als je een "strakke" 90 graden bocht moet maken met 3/8, kan je uit je hoofd zetten. Dat moet je met een buigijzer buigen die de US maten aankan ;) Mocht je dat willen, laat de stekmonteur dat doen tegelijk met het vacuümeren. Scheelt je uiteindelijk extra kosten als je de knik eruit moet laten halen en wat soldeerwerk ;)
Ik heb beide buigijzers hier liggen :) (dank auijtdehaag)

Maak me meer zorgen om de doorvoer, als ik zolder begin moet er zeker 5,5 meter door het gat in de vloer en na 2m gelijktijdig door de muur, een grote S van zolder naar buiten dus. Buiten gaat het dan wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Pascal Saul schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:29:
[...]

De 5/8 is in elk geval makkelijk met de hand te buigen zonder een knik erin te krijgen. Wel cm voor cm buigen maar het gaat. Als je een "strakke" 90 graden bocht moet maken met 3/8, kan je uit je hoofd zetten. Dat moet je met een buigijzer buigen die de US maten aankan ;) Mocht je dat willen, laat de stekmonteur dat doen tegelijk met het vacuümeren. Scheelt je uiteindelijk extra kosten als je de knik eruit moet laten halen en wat soldeerwerk ;)
Ik neem aan dat dit om een toevoeging gaat richting Rol-Co, want bij mij liggen de leidingen al. De stek monteur deed hier alles zelf :+

In je post lijkt het of je beweert dat 5/8 dunner is dan 3/8. Terwijl het toch andersom is.
Je geeft aan dat 5/8 vrij makkelijk met de hand te buigen is en 3/8 snel knikt.

Maar qua 90 graden bochten heb je een punt, dat lukt alleen bij 1/4 met de hand. De grotere maten moeten met een buigijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Klopt, was laat en op de telefoon maar inderdaad. De dunne 3/8 kan met de hand en de 5/8 met het buigijzer.

Met een buigijzer kom je al verder. Je moet alleen even bekijken of je de isolatie helemaal eraf haalt eerst of bij elke bocht insnijden. Als je meerdere krappe bochten achter elkaar moet maken is het lastig omdat de overlengte er ook nog doorheen moet. Normaal kan je eerst wat bochten maken en later de rechte stukken eraan koppelen. Helaas gaat dat nu niet omdat alles uit een stuk bestaat. Succes met de klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het werk is gedaan, de klus geklaard....de pomp is gebruiksklaar. We kunnen op vakantie, de Camper wordt van stal gehaald, de banden opgepompt en bier koud gezet....Norway here we come....

Ik weet nu al, heb er een zorgenkindje bij. Een project wat nooit zal renderen.

Fysiek zwaarste werk was een beton vloertje storten, moeilijkste werk was mijn vrouw overtuigen en makkelijkste was de subsidie (=de een de lusten, de ander de lasten) aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Willie Wortel schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:39:

Ik weet nu al, heb er een zorgenkindje bij. Een project wat nooit zal renderen
Dan bedoel je de camper zeker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:48:
[...]

Dan bedoel je de camper zeker :+
Ik denk de waf blijven overtuigen... (met niet renderende projectjes) :)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2016 09:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 09:00
Met deze subsidies en inkoop voor 5 a 600 euro verdien je dit echt wel terug in een paar jaar, ook zonder zonnepanelen. Je systeem moet natuurlijk wel ltv zijn dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
martijnr17 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 10:12:
Met deze subsidies en inkoop voor 5 a 600 euro verdien je dit echt wel terug in een paar jaar, ook zonder zonnepanelen. Je systeem moet natuurlijk wel ltv zijn dan.
Alles wordt vaak rooskleurig voorgesteld. De kosten van de pomp 5kw + installatie zijn voor mij zo een 1300 euro na subsidie en heb alle werk zelf gedaan, dus daar zitten de kosten niet in. En ja, ik zoek naar de aanbiedingen en gebruik de fiets naar de winkel.

Een nieuwe AWB ketel kost mij 800 euro, kan alles overzetten dus nagenoeg geen extra kosten. Kan hem zo hangen....... werkt dag en nacht, 24/7 zomer en winter. Kan mijn WP niet.... Dan hou ik 500 in mijn zak als wisselgeld voor wanneer mijn WP, in sommige situaties, beter zou renderen dan mijn combi.
...... Goed we doen het voor het milieu :).

Rolco, een vakantie (camper = instrument / tool ) hoeft niet te renderen, vakanties kosten geld, daar is geld ook voor , om uit te geven om bevel van Dragi.

Naschrift: ik heb de pomp volgeplept met sensoren, volgend jaar komen de grafieken. 8)

Naschrift 2: Een nieuwe AWB belast ook de staatsschuld niet met 2300 euro. ! Gratis geld bestaat niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Willie Wortel op 10-07-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:34
Willie Wortel schreef op zondag 10 juli 2016 @ 10:38:
[...]

Alles wordt vaak rooskleurig voorgesteld. De kosten van de pomp 5kw + installatie zijn voor mij zo een 1300 euro na subsidie en heb alle werk zelf gedaan, dus daar zitten de kosten niet in. En ja, ik zoek naar de aanbiedingen en gebruik de fiets naar de winkel.

Een nieuwe AWB ketel kost mij 800 euro, kan alles overzetten dus nagenoeg geen extra kosten. Kan hem zo hangen....... werkt dag en nacht, 24/7 zomer en winter. Kan mijn WP niet.... Dan hou ik 500 in mijn zak als wisselgeld voor wanneer mijn WP, in sommige situaties, beter zou renderen dan mijn combi.

Rolco, een vakantie (camper = instrument / tool ) hoeft niet te renderen, vakanties kosten geld, daar is geld ook voor , om uit te geven om bevel van Dragi.

Naschrift: ik heb de pomp volgeplept met sensoren, volgend jaar komen de grafieken. 8)

Naschrift 2: Een nieuwe AWB belast ook de staatsschuld niet met 2300 euro. ! Gratis geld bestaat niet.
Beetje gelijk heb je Willie, ik kom op 2400 en hoop 400 per jaar gas te sparen, dus in zes jaar terug verdient ,met zonnepanelen kom ik op 7 jaar tvt ,dus ik vind beide een goede investering . En inderdaad je opmerking van de wp staat mij niet bij in zomer en winter daar moet ik je gelijk in geven. Vandaar dat ik ook een biomassa erbij heb gezet want die heeft geen temperatuur problemen . En geld is niet gratis maar als het toch uitgedeeld / weggegooid word vang ik er toch graag deel van op hoor .veel plezier in Noorwegen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
De externaliteiten van een warmtepomp zijn beter voorspelbaar. Een AWB die tien jaar draait fikt zo 10.000 m³ weg, en het is intussen duidelijk dat de paar centen die men voor een kuub betaalt, ook niet kostendekkend zijn. Die subsidie is alleen veel minder zichtbaar. Gratis geld bestaat inderdaad niet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En die cv ketel verdiend zich wel terug? Of kijken we daar gemakshalve niet naar. :) ook niet....
De 2300 subsidie word weer uitgegeven en helpt ook de economie weer op gang, het is vaak ook niet alleen een warmtepomp maar ook weer extra vloerverwarming of radiatoren, kortom de bal gaat er lekker van rollen.
Uiteindelijk help je groningen er ook nog mee en spaar je wat uit, dat uitsparen moet het verschil tussen de cv kosten en wp kosten goed maken, dan heb je hem al terugverdiend.

@willie
Wp is verwarming en ook een tool, net als de cv alleen met een andere brandstof. De wereld/gewoonten veranderen, in gunste van de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 25-10 16:46
ik zat even te kijken naar wat een 120L elec boiler kost met een 3Kw element,
is dit samen met extra zonnepanelen om het verbruik te dekken niet goedkoper dan een WP boiler ?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Aanschaf wel, maar met een e-boiler is het meer noodzaak om een goede balans te vinden tussen gebruik en verbruik/grootte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb al gezien dat een wpboiler voor mij niet rendabel is, te veel capaciteit en relatief duur terwijl je.ook nog op moet letten wat je met de aan- en afgevoerde lucht doet.
Als je het goed wil doen moet je er onderhoud bij optellen zoals filters en slijtende anodes.
Neem ik dan een e-boiler van Itho/Daalderop met koperen ketel dan kost die op mp geen drol (soms nieuw) en ben ik eigenlijk weinig meer kwijt aan stroom (tientjeswerk per jaar).
Het is zelfs de vraag of ik voor dat verbruik wel extra panelen moet leggen, want als ik het gas weg doe kan ik van de vastrecht kosten heel wat stroom inkopen :)
Sterker nog, die stroom kost minder dan het vastrecht op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mis je wel de "bonus" van overstappen met gas.
Ik mis er niks aan...zonder het vastrecht en gas en wil ook niet meer overstappen. Zit prima bij VDB.
Bonus bedrag komt ongeveer overeen met het geld wat je uitspaart voor het vastrecht van je gasaansluiting.

De wp boiler kan je ook inzetten voor koude lucht in huis 's zomers.
Maar dat is niet zo goed stuurbaar als je huidige airco's natuurlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2016 18:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een wpboiler is gewoon erg veel gedoe, voor de lucht heb je dan 2 kleppen erbij als je wil kiezen wat je er mee doet en het blijft een grote zetpil van 1,7m hoog.
De Aristons heb je in kleinere maten, maar daar zit een mini compressor in en dan de kwaliteit nog :/
Een e-boiler is de eenvoud zelve, eens zien waar hij in dit hok past :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F9whJNJ9Koed3er2cRllWh3d/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zondag 10 juli 2016 @ 18:43:
Een wpboiler is gewoon erg veel gedoe, voor de lucht heb je dan 2 kleppen erbij als je wil kiezen wat je er mee doet en het blijft een grote zetpil van 1,7m hoog.
De Aristons heb je in kleinere maten, maar daar zit een mini compressor in en dan de kwaliteit nog :/
Een e-boiler is de eenvoud zelve, eens zien waar hij in dit hok past :F

[afbeelding]
Je hebt er één gemist Speedy-Andre:

....... (dank auijtdenhaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 11:38:
[...]

Beetje gelijk heb je Willie, ik kom op 2400 en hoop 400 per jaar gas te sparen, dus in zes jaar terug verdient

...................
400 euro besparen.....geloof er niets van.

Je warmtepomp heeft een best haalbare COP van 4.5 BIJ 7/35 GRADEN CV out water temperatuur.

resume mee......afgerond:

1 kuub gas = 8,7 kwh = 60 eurocent.
Electra kost 20 cent dus als je Warmtepomp een lagere COP draait dan 3 (3x3=9kwh) kost het je geld (3kwh x 20cent = 60cent). Dus resume mee.....als de temperatuur buiten daalt tot onder de 2 graden is gas goedkoper. Let wel als je het CV water om 35 graden houdt, CV water 5 graden warmer (40graden) is helemaal slecht voor je bespaar berekening.!

Wil het niet somberder maken maar de opgegeven COP waarden zijn van Panasonic zelf,.....zoiets als de jongens van wceend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 18:51:
[...]

Je hebt er één gemist Speedy-Andre:

....... (dank auijtdenhaag)
Over de overstapbonus?
Ik wil dat gezeik niet, steeds weer uitrekenen of het wel gunstig is met name het hoge vastrecht, ongunstig salderen en betaalnummers wil ik niet.
Gas als reserve aanhouden is op zich niet zo gek als het niets kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Willie Wortel schreef op zondag 10 juli 2016 @ 18:56:
[...]

Je warmtepomp heeft een best haalbare COP van 4.5 BIJ 7/35 GRADEN CV out water temperatuur.

Electra kost 20 cent dus als je Warmtepomp een lagere COP draait dan 3 (3x3=9kwh) kost het je geld (3kwh x 20cent = 60cent). Dus resume mee.....als de temperatuur buiten daalt tot onder de 2 graden is gas goedkoper. Let wel als je het CV water om 35 graden houdt, CV water 5 graden warmer (40graden) is helemaal slecht voor je bespaar berekening.!

Wil het niet somberder maken maar de opgegeven COP waarden zijn van Panasonic zelf,.....zoiets als de jongens van wceend.
Vergeet je niet de netwerkkosten en de vaste leveringskosten?
Als je zowiezo een laag energieverbruik hebt speelt dit wel een grotere rol.

Trouwens de actuele COP is een ding en de sCOP over het hele stookseizoen een ander.

YMMV

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 10-07-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zondag 10 juli 2016 @ 19:10:
[...]

Over de overstapbonus?
Ik wil dat gezeik niet, steeds weer uitrekenen of het wel gunstig is met name het hoge vastrecht, ongunstig salderen en betaalnummers wil ik niet.
Gas als reserve aanhouden is op zich niet zo gek als het niets kost.
Salderen is wettelijk geregeld, alleen > 5000 KWH kan een probleem betekenen.
Verder ben ik het met je eens vwb gas.

Auijtdehaag werd AuijtdeNhaag genoemd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op zondag 10 juli 2016 @ 18:56:
[...]

Ik reken ook met cop 2.5 ,dus als ik 1000 kuub gas omzet is dat 1000×8.7/2.5×10 cent overschot is dat 348 euro min 60 euro omdat ik onder 500 kuub kom is 290 tov 600 aan gas is inderdaad maar 310 euro ,maar zodra temperatuur onder 5 graden komt wil ik de biomassa aan zetten ,en dan hoop ik dat die die winst iets omhoog haalt omdat dat de slechtste momenten zijn voor de wp.
En mocht het niet zo zijn dan word het maar 8 jaar tvt helaas

Beste cop is overigens 6.1 bij 25 graden meen ik maar kan die grafiek zo even niet vinden

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 10-07-2016 19:41 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

[ Voor 67% gewijzigd door reneeke1970 op 10-07-2016 20:42 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Erg handig gedaan Reneeke :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
glaasje wijn teveel, waarom zit er ook geen delete knop haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan het wel wijzigen, maar dat zou ik in deze toestand niet doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik betaal 0,19ct voor een kWh
Ik betaal 0,56ct voor een m3 gas

Wij zitten al jaren rond de 1200m3
1200x0,56ct= €672

1m3=9,8kWh
1200*9,8=11760kWh aan energie
/4(COP)=2940kWh x0,19ct= 558 euro
/3(COP)=3920kWh x0,19ct= 744 euro

Kom ik onder de 500m3 dan bespaar ik nog eens 40 euro pj extra mbt jaarlijkse kosten capaciteitstarief.

Dus de WP gaat mij met volledig aankopen van kWh's, tussen de 32 euro kosten á 152 euro besparen

Dit alles bij aankopen, bij PV overschot wordt het een stukje rooskleuriger. Er zijn een hoop mensen die speculeren op de beurzen. Ik speculeer bij deze dat de m3 gasprijs fors gaat stijgen.

Uiteraard is dit puur financieel. Het milieu is er ook aardig mee geholpen als je kijkt naar verbranding maar ook naar opwekking van je brandstof elek vs gas.

[ Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 10-07-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:11:
Ik betaal 0,19ct voor een kWh

Wij zitten al jaren rond de 1200m3
1200x0,56ct= €672

1m3=9,8kWh
1200*9,8=11760kWh aan energie
/4(COP)=2940kWh x0,19ct= 558 euro
/3(COP)=3920kWh x0,19ct= 744 euro

Kom ik onder de 500m3 dan bespaar ik nog eens 40 euro pj extra mbt jaarlijkse kosten capaciteitstarief.

Dus de WP gaat mij met volledig aankopen van kWh's, tussen de 32 euro kosten á 152 euro besparen

Dit alles bij aankopen, bij PV overschot wordt het een stukje rooskleuriger. Er zijn een hoop mensen die speculeren op de beurzen. Ik speculeer bij deze dat de m3 gasprijs fors gaat stijgen.

Uiteraard is dit puur financieel. Het milieu is er ook aardig mee geholpen als je kijkt naar verbranding maar ook naar opwekking van je brandstof elek vs gas.
Hou het maar op 1m3= 8 KWH :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Je bedoelt ipv 1m3 = 9,8kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
1m3 gas geeft 8 KWH netto energie output uit je ketel.
Ja

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 10-07-2016 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Appie Heijn schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:11:

Ook na de 7ct opslag sinds januari? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik kan alleen maar een moment opname maken, heb geen warmtemeter, anders zou ik de discussie wel aan gaan.
Ik denk/verwacht namelijk dat mijn ketel wel ruim boven de 8kW/m3 komt.
In de moment opnames zit ik er namelijk altijd ruim boven.

Wil zeker de HR ketel niet de hemel in prijzen, verre van zelfs.
Maar voor een eerlijke vergelijking moet je over de juiste cijfers beschikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:48:
Ik kan alleen maar een moment opname maken, heb geen warmtemeter, anders zou ik de discussie wel aan gaan.
Ik denk/verwacht namelijk dat mijn ketel wel ruim boven de 8kW/m3 komt.
In de moment opnames zit ik er namelijk altijd ruim boven.

Wil zeker de HR ketel niet de hemel in prijzen, verre van zelfs.
Maar voor een eerlijke vergelijking moet je over de juiste cijfers beschikken.
Ik heb ook geen warmtemeter, maar geen van mijn berekeningen kloppen als ik niet met 8 KWH per m3 reken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 10 juli 2016 @ 11:47:
[...]

De externaliteiten van een warmtepomp zijn beter voorspelbaar. Een AWB die tien jaar draait fikt zo 10.000 m³ weg, en het is intussen duidelijk dat de paar centen die men voor een kuub betaalt, ook niet kostendekkend zijn. Die subsidie is alleen veel minder zichtbaar. Gratis geld bestaat inderdaad niet :)
Aan een kuub gas wordt door de Nederlandse staat + Shell Esso (NAM) goud verdiend. Daar zit geen penny subsidie bij. Het is niet voor niets dat "Den Haag" loopt te janken omdat de gas productie omlaag moet ten gunst van de inwoners van Groningen in verband met aardbevingen. Intussen is de belasting op aardgas met 30% verhoogd. De gewone burger, jan de arbeider, kan geen kant op.
Wikipedia: Aardgasbaten

Moet zeggen, onze gekozen "volksvertegenwoordigers" (kijk mij eens goed zijn voor mezelf) zijn echt geniaal. Eind jaren 60 van de vorige eeuw een open end contract met Italië afsluiten voor 10 ( FL ) centen per kuub = 4 eurocent PER KUUB. Toen dachten de "geniale volksvertegenwoordigers" uit Den Haag al in de toekomst.

Nee, warmtepompen....... een ingeving vanuit Brussel, een mythe scheppen zo van koop een pomp en bespaar en goed voor de economie. Nou mensen de economie in de EU is überhaupt een bodemloze put cq puinbak.
zo maar een, krijg je gratis van mij:
http://www.elsevier.nl/ec...isis-te-voorkomen-326240/

De werkelijkheid is anders. Gas in NL is eindig en de EU, onder leiding van de US, (de EU zelf zijn een stel bij elkaar geraapt ongekozen lobbyisten voor multinationals ) wil niet afhankelijk zijn van Rusland die na de Snowden affaire waarbij pijnlijk werd vastgesteld dat we meer te vrezen hebben van de US dan van Rusland de gebeten hond is en letterlijk gebombardeerd is als onze nieuwe "vijand". Maar Rusland drijft op het aardgas en heeft voor eeuwen genoeg.

Ik als amateur wetenschapper zou zeggen, jaag de burger niet op kosten, geen subsidie (geleend geld) op die onzin, de rekening die onze jongeren later moeten betalen wordt onhoudbaar. Komt tijd komt raad, Er komt een uitvinding die veel efficiënter en meer oplevert dan een WP, tot die tijd......

Een Combi gas gestookte CV ketel is zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:29:
[...]

Ik heb ook geen warmtemeter, maar geen van mijn berekeningen kloppen als ik niet met 8 KWH per m3 reken.
Als nu "wetenschappelijk" is vastgesteld dat in een kuub aardgas 9,7 kwh zit, waarom twijfel je daar dan aan.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/jMq35D4BBkn0c5EAXp7SfS9w/full.jpg

Waarom wordt er hier niet getwijfeld aan de COP waarden die de warmtepomp boeren in d'r folder neerflatsen.?

We weten allemaal dat de verbruikswaarden in de folder van de auto boeren van gaan kant kloppen...waarom wordt de info van de ene boer wel vertrouwd en die van de ander niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:45:
[...]

Ook na de 7ct opslag sinds januari? :)
Zelfs na laatste daling maar 52 cent....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:50:
[...]

Als nu "wetenschappelijk" is vastgesteld dat in een kuub aardgas 9,7 kwh zit, waarom twijfel je daar dan aan.

[afbeelding]

Waarom wordt er hier niet getwijfeld aan de COP waarden die de warmtepomp boeren in d'r folder neerflatsen.?

We weten allemaal dat de verbruikswaarden in de folder van de auto boeren van gaan kant kloppen...waarom wordt de info van de ene boer wel vertrouwd en die van de ander niet?
Ik verdenk de gaslobby ervan stikstof bij te mengen bij het gas, om zo de winst te vergroten. Zou niet de eerste keer zijn dat we door een bedrijfstak worden opgelicht. Ook viel het mij op dat de correctiefactor die Martin Kleinman op zijn energierekeningen heeft veel minder zijn dan bij mij hier, word vast ook mee gesjoemeld.

Echt geen van de berekeningen kloppen als je met 9,76 KWH rekent, want 2 KWH vervangt een m3 gas en met 9,76 KWH word je Scop onrealistisch hoog.
Scop die overigens niet blind vertrouwd word maar nagemeten door diverse personen met een warmtemeter.

En ja ik haal al jaren de fabrieksopgave van mijn auto, is hard werken maar het lukt.

Offtopic=1
Greenchoice Jaarrekening (gepikt van Martin Kleinman).

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/ojffop.jpg

Mijn eigen jaarrekening in hetzelfde jaar.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/5xtwy9.jpg

Het gaat er bij mij niet in dat ik heel ander gas heb.
Offtopic=0

[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 11-07-2016 09:40 . Reden: 9,76 niet 9,24 ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

[afbeelding]
Die info klopt. Maar je benut nooit de volledige nuttige inhoud. Veelal is het 90% - 80% daarvan. Dan komt die netto 8 kw per m3 gas weer om de hoek kijken.

Persoonlijk reken ik met 90% = 8,8 kw per m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
[...]

Als nu "wetenschappelijk" is vastgesteld dat in een kuub aardgas 9,7 kwh zit, waarom twijfel je daar aan?

De hoeveelheid energie in een m3 gas wisselt en verschilt heel beperkt dat klopt. Echter zitten er wel behoorlijke verschillen tussen de ketels. Ik denk dat de nieuwe atagjes wel weer een stukje zuiniger zijn dan die van 10 jaar terug ook al zijn het beide HR. Daarom zal de hoeveelheid kWh in een m3 dus idd ergens tussen de 8 - 9,7 kWh zitten.

Ik twijfel niet aan de COP waarden. Ik ga er vanuit dat ik die nooit ga halen. Dat doe ik met auto's ook. Ik stel mij zelf als doel dat ik een auto wil hebben die met mijn rijgedrag minimaal 1 op 17 doet. Qua COP idem, goede dingen gelezen over de panasonic mono in Duitsland. Zeer hoge COP's maar zelf ben ik tevreden als ik boven de 3,5 blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Appie Heijn schreef op maandag 11 juli 2016 @ 10:32:
[...]

De hoeveelheid energie in een m3 gas wisselt en verschilt heel beperkt dat klopt. Echter zitten er wel behoorlijke verschillen tussen de ketels. Ik denk dat de nieuwe atagjes wel weer een stukje zuiniger zijn dan die van 10 jaar terug ook al zijn het beide HR. Daarom zal de hoeveelheid kWh in een m3 dus idd ergens tussen de 8 - 9,7 kWh zitten.

Ik twijfel niet aan de COP waarden. Ik ga er vanuit dat ik die nooit ga halen. Dat doe ik met auto's ook. Ik stel mij zelf als doel dat ik een auto wil hebben die met mijn rijgedrag minimaal 1 op 17 doet. Qua COP idem, goede dingen gelezen over de panasonic mono in Duitsland. Zeer hoge COP's maar zelf ben ik tevreden als ik boven de 3,5 blijf.
wellicht je signature een keer aanpassen... die vera 3 is denk ik nu wel weg ;)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:59:
[...]

Ik verdenk de gaslobby ervan stikstof bij te mengen bij het gas, om zo de winst te vergroten. Zou niet de eerste keer zijn dat we door een bedrijfstak worden opgelicht. Ook viel het mij op dat de correctiefactor die Martin Kleinman op zijn energierekeningen heeft veel minder zijn dan bij mij hier, word vast ook mee gesjoemeld.
Zeker word er stikstof bijgemengd in sommige gevallen, maar niet om de winst te vergroten, maar om te voorkomen dat je cv ketel niet wegsmelt en je braadlappen nog kunnen sudderen op het laagste standje van de kleine pit.
Jammer dat er direct weer zoveel achterdocht bij komt kijken, al komt dat vaak door gebrek aan kennis, no offence.
De hoeveelheid stikstof die bijgemengd of juist onttrokken word hangt af van de herkomst van het gas.
Gronings gas is in Nederland de standaard, daar zijn alle gastoestellen op ingesteld. Als er gas uit de UK binnenkomt, dan is dat hoog calorisch gas. Dat is niet geschikt voor onze toestellen, vandaar dat er stikstof bijgemengd word.
In Nederland is men verplicht om gas te leveren met een gelijke Wobbe-index om storingen en ongelukken te voorkomen.
Bij onze oosterburen is dat dus niet zo en heeft iedere regio een afwijkende kwaliteit en dat geeft nog wel eens problemen die wij niet kennen.
Echt geen van de berekeningen kloppen als je met 9,76 KWH rekent, want 2 KWH vervangt een m3 gas en met 9,76 KWH word je Scop onrealistisch hoog.
Scop die overigens niet blind vertrouwd word maar nagemeten door diverse personen met een warmtemeter.

En ja ik haal al jaren de fabrieksopgave van mijn auto, is hard werken maar het lukt.

Offtopic=1
Greenchoice Jaarrekening (gepikt van Martin Kleinman).

[afbeelding]

Mijn eigen jaarrekening in hetzelfde jaar.

[afbeelding]

Het gaat er bij mij niet in dat ik heel ander gas heb.
Offtopic=0
Ik weet wel zeker dat jij ander gas hebt dan ik hier bijvoorbeeld.
Toevallig ken ik de routes van het gas hier en komt het bij mij rechtstreeks uit de UK en is van oorsprong hoog calorisch gas.

De correctiefactor heeft te maken met de gemiddelde barometerstand en gastemperatuur.
De calorische waarde is vastgesteld bij 1013mbar en 273K, alle afwijkingen daarom geven de correctiefactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
De 9,769 kWh/m³ ("Groninger gas") haal je er alleen uit als je all het water uit de rookgassen condenseert,
dan benut je de latente warmte namelijk maximaal.
Dat kan alleen als je retour rond de 25 °C of lager is.

De beste HR-ketels vandaag halen met zo een super laag
retourtemperatuur maximaal 96% van de 9,769 kWh/m³
en dan alleen bij een laag vermogen.

Oudere HR-ketels halen maximaal 90 - 92 % bij cv-bedrijf!

Bij SWW kom je met de beste HR-ketels misschien op 88%
met een wat oudere ketel haal je hooguit iets van 80-85%

Vergeet niet de stilstandsverliezen omdat alle combi-ketels
voor cv noodgedwongen overgedimensioneerd zijn.

P.S.:
Trouwens als je retour boven de 57 °C uitkomt kan je het HR-effect al helemaal vergeten.
Dus 70/50 cv systemen halen de geschetste rendementen überhaupt niet.
YMMV

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 11-07-2016 11:43 . Reden: Geen HR-effect boven 57 °C retour ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb voor mijzelf laatst een berekening gemaakt, alleen zie ik nu vergeten op te slaan :(

Ik rekende met een gemiddelde COP van 3,5 en bespaarde ten opzichte van gas +- € 500,00 per jaar, gebaseerd op een verbruik van 1500m3 gas

De prijzen heb ik afgelopen weekend van gaslicht.com gehaald, goedkoopste is oxxio met 0.61 voor gas en 17,27 ct voor stroom

Ik rekende wel met 9,769 kWh/m³ verhouding

Wel heb ik gerekend met compleet gasloos (dus geen vaste lasten).

De eventuele overstapkorting heb ik niet meegerekend.

Gezien het feit dat ik nieuw bouw bespaar ik ook nog eens +- € 1000,00 aan aansluitkosten.

Het leidingwerk zal elkaar niet veel doen, of ze nu stroomkabels moeten trekken of gasleidingen zal niet zoveel verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:26:
Ik heb voor mijzelf laatst een berekening gemaakt, alleen zie ik nu vergeten op te slaan :(

Ik rekende met een gemiddelde COP van 3,5 en bespaarde ten opzichte van gas +- € 500,00 per jaar, gebaseerd op een verbruik van 1500m3 gas

De prijzen heb ik afgelopen weekend van gaslicht.com gehaald, goedkoopste is oxxio met 0.61 voor gas en 17,27 ct voor stroom

Ik rekende wel met 9,769 kWh/m³ verhouding

Wel heb ik gerekend met compleet gasloos (dus geen vaste lasten).

De eventuele overstapkorting heb ik niet meegerekend.

Gezien het feit dat ik nieuw bouw bespaar ik ook nog eens +- € 1000,00 aan aansluitkosten.

Het leidingwerk zal elkaar niet veel doen, of ze nu stroomkabels moeten trekken of gasleidingen zal niet zoveel verschil zijn.
Gc is al heel lang goedkoopste 52.3 gas en 16.2 stroom

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zal dan met welkomstbonussen te maken hebben, maar voor mij bespaart het dus voldoende om het naar alle waarschijnlijkheid wel te doen.

Dan reken ik nog geen eens mee dat ik PV panelen op het dak ga (moet) leggen ,waardoor de besparing nog groter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:02:
...........
Dan reken ik nog geen eens mee dat ik PV panelen op het dak ga (moet) leggen ,waardoor de besparing nog groter wordt.
Waarom wordt je besparing nog groter als PV panelen een geheel ander project is?

Ik rij normaal geen/weinig auto, doe alles op de fiets, die besparing tel ik toch ook niet bij mijn verbruik/opbrengst model project WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:02:
Dat zal dan met welkomstbonussen te maken hebben, maar voor mij bespaart het dus voldoende om het naar alle waarschijnlijkheid wel te doen.

gc heeft nog nooit met bonus gewerkt, ook altijd opzegbaar en altijd 35 vast recht ,volg ze al twee jaar denk. Ik zit er nog niet bij omdat andere juist wel bonus geven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:08:
[...]

Waarom wordt je besparing nog groter als PV panelen een geheel ander project is?

Ik rij normaal geen/weinig auto, doe alles op de fiets, die besparing tel ik toch ook niet bij mijn verbruik/opbrengst model project WP.
Als je heel toevallig overschot hebt dan is het voordeliger, maar als je moet investeren in pv om wp te voeren kost inderdaad dubbel geld, neem dan biomassa met grote silo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:56:
[...]

Laat eens zien hoe je daar aan komt?
Bij GC zelf en op vergelijkingsites is het toch echt duurder :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moet PV aanschaffen om aan de gevraagde EPC berekening te voldoen.

Maar in de basis hebben jullie gelijk, maar gezien de investering en het verbruik en het feit dat ik bij 0 begin lijkt het mij verstandig te kiezen voor een WP i.p.v. CV op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/24n4a3o.png

Vorige week gelijk na prijsdaling was nog goedkoper

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:01:
De 9,769 kWh/m³ ("Groninger gas") haal je er alleen uit als je all het water uit de rookgassen condenseert,
dan benut je de latente warmte namelijk maximaal.
Dat kan alleen als je retour rond de 25 °C of lager is.

De beste HR-ketels vandaag halen met zo een super laag
retourtemperatuur maximaal 96% van de 9,769 kWh/m³
en dan alleen bij een laag vermogen.
Wat je hier stelt klopt niet. Als je de latente warmte benut zal je rendement flink hoger liggen op onderwaarde, want daar heb jij het over.
Maar dan noem je het percentage (96%) van bovenwaarde, wel bij de feiten blijven ;)
Ook is het HR-107 label vastgesteld bij maximaal vermogen en niet bij minimaal vermogen.
Vandaar dat CW5 toestellen de voorkeur hebben (EPC) vanwege een iets hoger rendement tov een CW4 op SWW.
Oudere HR-ketels halen maximaal 90 - 92 % bij cv-bedrijf!

Bij SWW kom je met de beste HR-ketels misschien op 88%
met een wat oudere ketel haal je hooguit iets van 80-85%

Vergeet niet de stilstandsverliezen omdat alle combi-ketels
voor cv noodgedwongen overgedimensioneerd zijn.
Weer haal je het rendement aan op bovenwaarde, terwijl je het over onderwaarde hebt.

Stilstandsverliezen bij een combi ketel hebben niets te maken met een overdimensionering.
Het verlies van een boiler van 300L is altijd hoger dan het verlies van (mijn) combiketel.
Dat is namelijk 0
P.S.:
Trouwens als je retour boven de 57 °C uitkomt kan je het HR-effect al helemaal vergeten.
Dus 70/50 cv systemen halen de geschetste rendementen überhaupt niet.
YMMV
Je verwarmd je woning met 35 graden water dmv een warmtepomp, dan moet je ketel dat ook kunnen. En moet je rekenen met het rendement op 35 graden. Als je een retour van 57 nodig hebt, heb je ook niets aan een warmtepomp.

Hier komt de aanvoer nooit boven de 50 tot 55 graden.
Ik raak enorm offtopic, maar mijn punt is dat er met juiste waardes gerekend moet worden.
Zeker als het om een uitgave van duizenden euros gaat en omdat het Tweakers is toch?

[ Voor 44% gewijzigd door Oxellaar op 11-07-2016 14:16 . Reden: Quotes verkeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Oxellaar schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:54:
[...]
Wat je hier stelt klopt niet. Als je de latente warmte benut zal je rendement flink hoger liggen op onderwaarde, want daar heb jij het over.
Maar dan noem je het percentage (96%) van bovenwaarde, wel bij de feiten blijven ;)
Ook is het HR-107 label vastgesteld bij maximaal vermogen en niet bij minimaal vermogen.
Vandaar dat CW5 toestellen de voorkeur hebben (EPC) vanwege een iets hoger rendement tov een CW4 op SWW.

[...]

Hier komt de aanvoer nooit boven de 50 tot 55 graden.
Ik raak enorm offtopic, maar mijn punt is dat er juist gerekend moet worden.
Zeker als het om een uitgave van duizenden euros gaat.
9,769 kWh/m³ is toch echt de zgn. bovenwaarde, meer kan je aan warmteenergie
bij volledige condensatie van het water niet uit de verbranding van Groninger aardgas halen.

HR-107 is inderdaad gerelateerd aan de onderwaarde, maar deze wil ik a priori niet gebruiken.
Ik vind dit eerder iets voor de marketing van 20 jaar geleden.

Dus ik blijf erbij: Ook een nieuwe HR-ketel haalt bij cv ca. 96% rendement (maximaal!)
(referentie 9,769 kWh/m³ "bovenwaarde" Groninger gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 25-10 16:46
Ik snap wel dat veel mensen zich hier focussen op TvT
Echter een keuken of badkamer van 10 15K vinden veel mensen normaal...
Maar die gaat nooit geld opleveren...

een Wp of PV installatie moet vaak zo goedkoop mogelijk..

Zelf blijf ik er bij een WP bij de juiste randvoorwaarden wel een zinvolle inverstering is.
als je kijkt naar andere landen waar men veel meer ervaringen heeft met WP,s zie je dat deze gemiddeld 15j mee gaan,
:P dan levert een WP veel meer dan de rente op de bank :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ja maar in Spanje zullen ze geen -15 krijgen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:13:
[...]

9,769 kWh/m³ is toch echt de zgn. bovenwaarde, meer kan je aan warmteenergie
bij volledige condensatie van het water niet uit de verbranding van Groninger aardgas halen.

HR-107 is inderdaad gerelateerd aan de onderwaarde, maar deze wil ik a priori niet gebruiken.
Ik vind dit eerder iets voor de marketing van 20 jaar geleden.

Dus ik blijf erbij: Ook een nieuwe HR-ketel haalt bij cv ca. 96% rendement (maximaal!)
(referentie 9,769 kWh/m³ "bovenwaarde" Groninger gas).
Je spreekt jezelf tegen, die "marketing" waar jij het over hebt, is op bovenwaarde.
Dat is die 9,769kWh/m3.
Dat is dus inclusief de latente warmte waardoor er 107% gehaald word.
Dus je blijft erbij, dat je refereert aan een waarde die volgens jouw onzin is :+

En als latente warmte marketing zou zijn, dan is een warmtepomp totale marketing.
De complete COP is latente warmte!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:56:
[...]

Nu bij nieuwe klanten ja, ik zit er al 3 jaar en moest vorig jaar vragen om 0,59 ipv 0,64 cent/m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:31:
[afbeelding]

Aardig off-topic maar als ik dit zie dan wil ik dat ook als ik in augustus weer verleng :P
Ik zie dat ik bij sommigen voor 1300kWh en 50m3 maar €158 per jaar kwijt ben _O-
Dat verstook ik momenteel met de airco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:24:
Ja maar in Spanje zullen ze geen -15 krijgen
Polen/Rusland/Scandinavië het stikt er van de WP's meestal wel een maatje groter dan hier maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Oxellaar, I rest my kees en inderdaad is het nu echt OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:45:
[...]

Polen/Rusland/Scandinavië het stikt er van de WP's meestal wel een maatje groter dan hier maar toch.
Aandeel biomassa of hout is daar veel groter vanwege de lagere temperaturen. Maar wij Tweakers willen daar niet aan geloven, kun je vast te weinig sensoren op plakken om over te discussiëren haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Als je inkoopt/blijft inkopen per kWh, dan betaal je de marktprijs.
Ik ga naast oost nu ook west vol leggen en hoop zo mijn verbruik zoveel als mogelijk zelf op te wekken.

Het vergt een investering van 3k en bespaart circa 50 euro p/m met de huidige tarieven
TVT van 5 jaar want rente krijgen we toch niet op de spaarrekening.
3780WP op de 2e mpp

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 11-07-2016 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:21
develdonk schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 19:50:
[...]

Klopt, dan kost de Elga EUR 3.100 en zit je met een apparaat wat continue op vol vermogen draait in jouw situatie door je grote gasverbruik. Dit zal de levensduur en WAF niet ten goede komen maar feel free to try...
Wellicht nog ter volledigheid: 2400m3 was gebaseerd op mijn vorige woning. Na ingebruikname van mindergas.nl voor deze woning komt er een prognose uit van -24% qua gasverbruik. Iets wat ook mijn energieleverancier begint te melden. Van dit huis is de isolatie dus duidelijk beter. Daarnaast ben ik serieus van plan om in de woonkamer een 3-tal 2e-hands Jaga radiatoren op de kop te tikken. Alleen voldoende capaciteit wordt nog een dingetje, denk ik. Overgaan naar een regime 35/30 levert steeds te weinig capaciteit op. En een regime van 55/35 is met een warmtepomp denk ik geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:51
stamppot schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:02:
[...]Daarnaast ben ik serieus van plan om in de woonkamer een 3-tal 2e-hands Jaga radiatoren op de kop te tikken. Alleen voldoende capaciteit wordt nog een dingetje, denk ik. Overgaan naar een regime 35/30 levert steeds te weinig capaciteit op. En een regime van 55/35 is met een warmtepomp denk ik geen optie?
Zelf BDE er op knutselen kan veel helpen.
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:56:
[...]

Aandeel biomassa of hout is daar veel groter vanwege de lagere temperaturen. Maar wij Tweakers willen daar niet aan geloven, kun je vast te weinig sensoren op plakken om over te discussiëren haha
Dat is het ook zeker, maar ik zie in Polen, Rusland en Scandinavië de laatste jaren een aardige groei. Opvallend veel zubudan's. Wat natuurlijk goed te verklaren is met dergelijke prestatie's bij -20 of zelfs lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Grolsch schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:19:
Ik moet PV aanschaffen om aan de gevraagde EPC berekening te voldoen.

Maar in de basis hebben jullie gelijk, maar gezien de investering en het verbruik en het feit dat ik bij 0 begin lijkt het mij verstandig te kiezen voor een WP i.p.v. CV op gas.
Kan je dan niet kiezen voor een wat hogere RC waarde qua isolatie of WTW ventilatie? PV panelen zijn zo op die manier een beetje een doekje voor het bloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is uitgebreid bekeken en bediscussieerd, dat hele EPC verhaal is en blijft een commercieel verhaal en dit was voor ons de beste oplossing de kosten tegen de baten afgewogen.

Het dak is Rc6, de wanden zijn Rc5,22, de vloer is Rc4,5 dat is toch echt wel goed geïsoleerd te noemen.

Het is volgens mij een discussie die niet helemaal hier thuis hoort, maar er is genoeg over geschreven:
De EPC verlagen? Tot nu toe deden we dat vooral door de Rc-waarden te verhogen. Is dat nog de juiste maatregel of neemt het effect hiervan steeds verder af? Dat laatste is het geval, zo blijkt uit onderzoek.
De EPC verlagen? Tot nu toe deden we dat vooral door de Rc-waarden te verhogen. Is dat nog de juiste maatregel of neemt het effect hiervan steeds verder af? Dat laatste is het geval, zo blijkt uit onderzoek. Met de huidige Rc-waarden van het Bouwbesluit (4,5 in de gevel, 6,0 in het dak en 3,5 in de vloer) is het plafond zo ongeveer bereikt. Een verdere Rc-verhoging draagt vrijwel niets meer bij aan een lagere EPC en is geen kostenefficiënte maatregel meer.

Een voorbeeld illustreert het verminderde effect. We bekijken het gasverbruik van een rijtussenwoning. Als we in deze woning de Rc-waarde van de gevel verhogen van 4,5 naar 5,0 m2.K/W, dan daalt het energieverbruik nog maar met 4 m3 per jaar. Dit betekent dat op de maandelijkse energielasten slechts € 0,22 wordt bespaard. Verhogen we de Rc-waarde van het dak van 6,0 naar 8,0 m2.K/W, dan daalt het energieverbruik met 14 m3 gas per jaar. Dit komt neer op een maandelijkse besparing van € 0,78. Met Rc verhogingen is verbetering van de EPC amper meer mogelijk. De effecten zijn zo minimaal, dat het veel interessanter is om naar andere energiebesparende maatregelen te kijken. Denk hierbij aan koudebrugvrij bouwen, kierdichting of het toepassen van moderne installaties. In de bouw moeten we er ons dus bewust van worden dat het niet alleen meer om hogere Rc-waarden gaat. De nieuwe isolatie-eisen uit het Bouwbesluit bieden een optimale basis, zowel voor een EPC 0,4-woning als voor een EPC 0-woning en een nul-op-de-meter-woning.
https://www.isover.nl/epc...-een-verbeterde-rc-waarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:31:
[afbeelding]

gelukkig totaal irrelevant voor mij met 350m3 gasverbruik (enkel voor SWW) en -200 kwh op jaarbasis. Ik wil alleen weten wat de welkomstbonus is. Tarief per m3 en kwh is (gelukkig) volledig irrelevant geworden (tenzij ze 100% gaan verhogen maar dat loopt wel los :). Het heeft wel een paar jaartjes (en euros) gekost maar we zijn nu in ieder geval af van die EUR 190 die elke maand richting de energieboer ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-10 17:01
Mensen let er a.u.b. op dat je ook rekening houdt met het vastrecht! De leverancier kan dit tarief volledig zelf bepalen en dit loopt behoorlijk uiteen, zelfs tussen producten van dezelfde leverancier. Greenchoice zit bijvoorbeeld op € 35 en Oxxio op € 55, maar er zijn extremere voorbeelden. Op basis van "kale" tarieven alleen kun je dus niet vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 05-10 22:48
[...]

inderdaad, develdonk heeft eens een topic geopend om mensen hun ogen te openen een WP te nemen ipv een ketel. de veronderstelde "500 euro" warmtepompen komen echter duurder uit. Ikzelf heb hier een simpel rekensommetje gemaakt en kom op een 2200 euro, waarbij sommige tweakers nog zeggen dat ik e.e.a. te laag heb begroot.

en dan ga ik er nog van uit dat ons huis verder niet geupgrade moet worden naar 22 mm, onze vloerverwarmingverdeler niet vervangen hoeft te worden, etc., etc..
Speedy-Andre schreef op zondag 10 juli 2016 @ 17:35:
Ik heb al gezien dat een wpboiler voor mij niet rendabel is, te veel capaciteit en relatief duur terwijl je.ook nog op moet letten wat je met de aan- en afgevoerde lucht doet.
Als je het goed wil doen moet je er onderhoud bij optellen zoals filters en slijtende anodes.
Neem ik dan een e-boiler van Itho/Daalderop met koperen ketel dan kost die op mp geen drol (soms nieuw) en ben ik eigenlijk weinig meer kwijt aan stroom (tientjeswerk per jaar).
Het is zelfs de vraag of ik voor dat verbruik wel extra panelen moet leggen, want als ik het gas weg doe kan ik van de vastrecht kosten heel wat stroom inkopen :)
Sterker nog, die stroom kost minder dan het vastrecht op gas.
drielp heeft een mooi topic geopend voor de business case overschot pv voor een e-boiler. er zit nu een aantal tweakers (waaronder ikzelf) die nu regelmatig het verbruik post. de hoeveelheid stroom ligt voor mij voor dit jaar op ongeveer 500 kWh tot nu toe. "tientjeswerk" is in mijn geval tot nu toe dus 100 euro (500*0,20 cent) maar gelukkig haal ik dat uit mijn overschot.

investering junior 50 liter boilertje (waarom voor de dure daalderop gaan?) 35 euro na beetje zoeken op mp, kan je een hoop stroom voor kopen als je dat vergelijkt met een wp-boiler a 1200 euro? ik heb hierin overigens geen driewegkleppen, kogelafsluiters etc. meegerekend. doe ik dat wel kom ik op totaalinvestering van 185 euro, maar dat is dus inclusief driewegklep, zwave energiemeter al 100 euro bij elkaar. niet echt nodig.

wel ben ik nu op zoek naar een grotere boiler mét spiraal a ongeveer 100-120 liter, want hier thuis is 50 liter zo leeg. voordeel is wel, als de ketel moet bijstoken is dat per liter hooguit 40-100 liter gas voor laaaaaaaaange (15+ minuten) douchebeurten.
Bram-Bos schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:31:
[...]

Zie de handleiding op de website van Techneco:
B4 OFF/ B5 OFF: FAN AUTO
B4 ON/ B5 OFF: FAN LOW
B4 OFF/ B5 ON: FAN MED
B4 ON/ B5 ON: FAN HIGH

Bij mij staat hij op B4 ON/ B5 OFF: FAN LOW, en dan maximaliseert de Elga de buitenunit op circa 60% van het maximale vermogen. Genoeg voor mij in >90% van de gevallen en scheelt aanzienlijk in de herrie.
heeft bram-bos eigenlijk zijn flow problemen nog opgelost met tomexergie?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1 ... 41 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic