Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.006 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Een nadeel wat ik zou kunnen bedenken is dat de 6KW minder ver kan terug moduleren t.o.v. de 5KW variant :)

Als het goed is krijg ik eind deze week de warmteverliesberekening van mijn nieuwe woning.
Ik ben benieuwd hoeveel KW ik nodig heb en wat ze ervoor durven te vragen :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Electronica newb:

Ik heb een vraagje over de aansturing. Ik heb op dit moment een CV-ketel, deze geeft voor een aan/uit thermostaat een 24V af en ik heb een 24V aan/uit thermostaat. Nu wil ik graag een schakelingetje maken zodat ik kan kiezen tussen de ketel en de warmtepomp (aan/uit regeling, 230V) door middel van een schakelaar. Heeft iemand hier een schema voor en de componenten die ik zou moeten gebruiken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Hoe wordt trouwens de aansturing van de warmtepomp geregeld op het moment dat zoneregeling wordt toegepast :?

Krijg je dan automatisch een WAR regeling, of wordt dit anders opgelost :?

En welke zoneregelingen kunnen jullie aanbevelen :?

Op internet kom ik "Heatnet" tegen ( http://www.zoneregeling.nl/ )
Ook Honeywell heeft er systemen voor

[ Voor 30% gewijzigd door Grolsch op 06-07-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Grolsch schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:58:
.....
Als het goed is krijg ik eind deze week de warmteverliesberekening van mijn nieuwe woning.
Ik ben benieuwd hoeveel KW ik nodig heb en wat ze ervoor durven te vragen :+
Ik gok dat men komt met >10 KW en SWW vat van 600 L, € 15k ;)

[ Voor 0% gewijzigd door koevlaas2 op 06-07-2016 15:43 . Reden: Groot, groter, grootst ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Excl. btw natuurlijk _O-

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:19:
Electronica newb:

Ik heb een vraagje over de aansturing. Ik heb op dit moment een CV-ketel, deze geeft voor een aan/uit thermostaat een 24V af en ik heb een 24V aan/uit thermostaat. Nu wil ik graag een schakelingetje maken zodat ik kan kiezen tussen de ketel en de warmtepomp (aan/uit regeling, 230V) door middel van een schakelaar. Heeft iemand hier een schema voor en de componenten die ik zou moeten gebruiken? :)
Gewoon een zes polige schakelaar nemen die doet dan de twee draden naar de ene of de andere schakelen, maar voor 20 euro een tweede simpele aan uit thermostaat is misschien ook net zo handig en kun je ze ook beide tegelijk bedienen toch

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat dat goed als die 24V thermostaat 230V geleverd krijgt? :) Liever geen twee thermostaten, het moet transparant werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het zou goed kunnen dat je bestaande thermostaat ook 230V kan/mag schakelen. Dat is wel iets om eerst uit te zoeken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Geeft een wp 230 volt dan? Dan moeten ze niet in folder zeggen dat er willekeurige thermostaten op kunnen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De meeste thermostaten kunnen 230V schakelen, dus dat is een vrij neutrale uitspraak.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ik weet niet beter of alles is 24,dat is ook gelijk voeding voor thermostaat. Maar maakt niet uit, gelukkig schakel ik met Jumo regelaar en die kan tien ampère schakelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De LG warmtepompen hebben in ieder geval een 230v circuit voor de thermostaat, iets dat in NL niet zo normaal is. De Honeywell die ik heb pakt ook voeding vanaf de 24V lijn dus ik vermoed toch echt dat ik een schakeling moet gaan maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Na het vullen met water binnen 3 seconden ontlucht.
(en blijvend ontlucht) ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BMsVtHb.jpg

Na aanleiding van:
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Die emmer water is ook over de vloer gegaan, met handmatig ontluchten. Toen was ik het beu. :O

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2016 18:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:42:
Na het vullen met water binnen 3 seconden ontlucht.
(en blijvend ontlucht) ;)

[afbeelding]

Na aanleiding van:
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Die emmer water is ook over de vloer gegaan, met handmatig ontluchten. Toen was ik het beu. :O
Laat me raden: De ontluchter rechtsboven dopje van open gedraaid ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een heel nieuw stuk ertussen met ontluchter (dat koper/rvs, zonder de isolatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 19:34:
Een heel nieuw stuk ertussen met ontluchter (dat koper/rvs, zonder de isolatie)
Ik dacht al toen ik de foto zag dit moet geen probleem zijn. Maar dit was dus na de modificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
koevlaas2 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 19:36:
[...]

Ik dacht al toen ik de foto zag dit moet geen probleem zijn. Maar dit was dus na de modificatie.
Die ontluchter zit dan wel weer standaard op de LG unit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:22:
De LG warmtepompen hebben in ieder geval een 230v circuit voor de thermostaat, iets dat in NL niet zo normaal is. De Honeywell die ik heb pakt ook voeding vanaf de 24V lijn dus ik vermoed toch echt dat ik een schakeling moet gaan maken :)
Iets als een 24 volt relais en die schakelt dan de 220 in ....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:26:
Hoe wordt trouwens de aansturing van de warmtepomp geregeld op het moment dat zoneregeling wordt toegepast :?

Krijg je dan automatisch een WAR regeling, of wordt dit anders opgelost :?

En welke zoneregelingen kunnen jullie aanbevelen :?

Op internet kom ik "Heatnet" tegen ( http://www.zoneregeling.nl/ )
Ook Honeywell heeft er systemen voor
Koel en warmtevraag zijn vaak gewoon aan/uit contacten, die kun je schakelen vanuit je zoneregeling.

Honeywell evohome is mooi, maar enorm duur.
Zelf heb ik heel erg goede ervaringen met Danfoss CF2 en niet bij één enkele installatie, maar bij honderden.
Erg stabiel en zelden bugs of storingen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pascal Saul schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:03:
[...]

Die ontluchter zit dan wel weer standaard op de LG unit :D
Zelfs in de chinees hier :)

Daar heb ik wel weer een andere pomp in gezet >:)
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1607/178838/K4IMGf8f.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 06-07-2016 22:54 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Misschien niet helemaal de bedoeling om dit hier te plaatsen, maar wellicht kunnen jullie mij een zet in de juiste richting geven in het vinden van de juiste persoon. Ik ben namelijk op zoek naar iemand die onafhankelijk advies mbt aanschaf van een warmtepomp installatie/HR-ketel combi kan geven en het kostenplaatje daarbij. Iemand met passie voor energiebesparing en die op de hoogte is van de producten die nu op de markt zijn. Iemand die inzicht geeft in wat de mogelijkheden zijn en wat er aan werk gedaan moet worden om dergelijke installatie in bedrijf te krijgen. Misschien zoek ik wel gewoon een tweaker die wat vrije tijd heeft om tegen een vergoeding wat dingen uit te leggen en mogelijkheden te bespreken :) Natuurlijk zoek ik het liefst alles zelf uit, maar daar heb ik simpelweg momenteel de tijd niet voor.

Nu kan ik wel op werkspot oid een dergelijk advies-opdracht plaatsen, maar ben bang dat ik dan toch een product/merk biased advies ga krijgen.

Kunnen jullie mij iemand/een bedrijf/(of mss jijzelf) aanbevelen? Mag ook per DM.
context: Rijtjeshuis uit '71 in Dordrecht, momenteel matig geisoleerd, BG vloerverwarming 10cm hoh, momenteel op zolder een VR-ketel uit 1997 (deze moet sowieso vervangen worden).

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

Een VR-ketel uit '97 zal niet meer zo zuinig zijn. Als je plek hebt voor een warmtepomp inclusief boilervat zou ik dat zeker doen. Als het echt koud is of je gebruikt veel warm water, kan de VR-ketel (combiketel neem ik aan) bijspringen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

timovd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:24:
Een VR-ketel uit '97 zal niet meer zo zuinig zijn. Als je plek hebt voor een warmtepomp inclusief boilervat zou ik dat zeker doen. Als het echt koud is of je gebruikt veel warm water, kan de VR-ketel (combiketel neem ik aan) bijspringen.
Die VR gaat eruit, en dat heeft me uiteindelijk tot hier gebracht. Niet dat ik zometeen de VR gewoon vervang door een HR. Denk dat het slim is een warmtepomp dan ook te overwegen, en misschien verandert dat ook de keuze van HR-ketel.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tutti-frutti schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:26:
[...]

Die VR gaat eruit, en dat heeft me uiteindelijk tot hier gebracht. Niet dat ik zometeen de VR gewoon vervang door een HR. Denk dat het slim is een warmtepomp dan ook te overwegen, en misschien verandert dat ook de keuze van HR-ketel.
Warmtepomp werkt op lage temperaturen dus dat moet je huis wel kunnen, en je moet eigenlijk een overschot aan stroom hebben van je eigen panelen. Wat ook mogelijk is dat je een biomassa ketel plaatst, die werkt op hoge temperaturen dus je hoeft je huis niet aan te passen ,goedkoper in aanschaf en gebruikt geen extra stroom, enige grote nadeel is sjouwen met korrels om de ketel te voeren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tutti-frutti schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 08:49:
Misschien niet helemaal de bedoeling om dit hier te plaatsen, maar wellicht kunnen jullie mij een zet in de juiste richting geven in het vinden van de juiste persoon. Ik ben namelijk op zoek naar iemand die onafhankelijk advies mbt aanschaf van een warmtepomp installatie/HR-ketel combi kan geven en het kostenplaatje daarbij. Iemand met passie voor energiebesparing en die op de hoogte is van de producten die nu op de markt zijn. Iemand die inzicht geeft in wat de mogelijkheden zijn en wat er aan werk gedaan moet worden om dergelijke installatie in bedrijf te krijgen. Misschien zoek ik wel gewoon een tweaker die wat vrije tijd heeft om tegen een vergoeding wat dingen uit te leggen en mogelijkheden te bespreken :) Natuurlijk zoek ik het liefst alles zelf uit, maar daar heb ik simpelweg momenteel de tijd niet voor.

Nu kan ik wel op werkspot oid een dergelijk advies-opdracht plaatsen, maar ben bang dat ik dan toch een product/merk biased advies ga krijgen.

Kunnen jullie mij iemand/een bedrijf/(of mss jijzelf) aanbevelen? Mag ook per DM.
context: Rijtjeshuis uit '71 in Dordrecht, momenteel matig geisoleerd, BG vloerverwarming 10cm hoh, momenteel op zolder een VR-ketel uit 1997 (deze moet sowieso vervangen worden).
Zo'n persoon zocht ik ook, maar tot nu toe wel een aantal bedrijven gevonden die er zeker verstand van hebben, maar niet echt goedkoop zijn :(

Ik zit ook sterk te twijfelen om "het avontuur" aan te gaan met mijn installateur.

Het is toch geen rock Science zover ik kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Weet iemand toevallig de buitenmaat van de wartel van de flexibele slang 1 1/4 ,dan kan ik het gat boren, die Duitsers zijn zo traag met leveren haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16
Ik neem aan een gat naar buiten? Dan ga je ook isoleren wat meer omvang geeft dan de wartels.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:00:
Ik neem aan een gat naar buiten? Dan ga je ook isoleren wat meer omvang geeft dan de wartels.
Nee ik wil de flexibele slang naar binnen doen dan zit de dikke wartel altijd vorst vri,, alleen slang is dan buiten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik snap je niet helemaal. Ik heb hem buiten op 2 van die steunen, je moet dan toch altijd een stuk slang bloot hebben tussen WP en buitenmuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Om koudebruggen te voorkomen hoort de isolatie buiten door de muur heen naar binnen te lopen. Dit kan verwezenlijkt worden door gebruik te maken van een dozenboor.

Buiten kan ik het niet meer laten zien, dat is al helemaal weg gebouwd maar binnen wel. De teveel aan isolatie snij je af, vul de overgebleven ruimte met isover isolatie en smeer het geheel af met fix & finish van knauf.

Als je nu weer (in de toekomst) van de gaten af wil, tik je buiten de steen eruit en metsel je een nieuwe erin, binnen vul je het geheel met fix.

ter illustratie bij mij (ik ben nog niet klaar.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/Pk6tPhAxgYIHZKmFjiJuPQTC/full.jpg

[ Voor 75% gewijzigd door Willie Wortel op 07-07-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:46:
Ik snap je niet helemaal. Ik heb hem buiten op 2 van die steunen, je moet dan toch altijd een stuk slang bloot hebben tussen WP en buitenmuur?
Dat klopt maar de overgang van slang naar buis houd ik binnen ,dus de slang wat langer en naar binnen voeren ,dan moet alleen de wartel door de muur passen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kom er nog niet uit welk boilervat ik zou moeten kopen.

Ik las eerder dat deze vaten voor SWW van RVS zouden moeten zijn :?

Op de website www.econo.nl staan redelijk veel boilers, maar dan lees ik dat de speciale "warmtepomp boiler" weer van staal is, dus niet te gebruiken voor SWW :?

http://www.econo.nl/warmtepompsolar-boiler

Ik wil een los buffervat voor m'n CV systeem van +- 100 liter
En ik wil een SWW boilervat voor m'n SWW.

Welk boilervat zouden jullie aanbevelen :?

Het duidelijkste wat ik kan vinden is de Nefit 300 liter boiler.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 07-07-2016 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Meneer Versluys uit Zeeland heeft de goedkoopste van oeg ,ik kon niet goedkoper vinden tenminste, alle kleuren en maten en hoeveelheden spiralen die je wil.. Alleen geen echte wp spiraal ,denk dat je dan gewoon de hygiëne spiraal moet gebruiken maar weet ik niet zeker .die is 6.5m2 bij 400 liter vat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:57:
[...]

Dat klopt maar de overgang van slang naar buis houd ik binnen ,dus de slang wat langer en naar binnen voeren ,dan moet alleen de wartel door de muur passen
Als ik het goed begrijp verleng je de aansluitingen vanuit je WP met buis zodat alleen de wartel uitsteekt? Of heb jij hem extreem (te) dicht tegen je buitenmuur aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 20:05
OK, na dit topic en het PV topic flink doorgelopen te hebben nu de stoute schoenen aangetrokken voor mijn vraag: ik heb een woning uit 1993, voorzien van een CV (AWB ThermoElegance 4) uit 2008. Bij aanschaf bewust gelet op mogelijkheid tot PV installatie. Bij het offertes aanvragen maakte 1 van de verkopers mij attent op een L/W pomp. De woning is voorzien van gewone hoge temperatuur radiatoren. De feiten:
* jaarverbruik 2400m3 aan gas
* jaarverbruik 3200 kWh eigen verbruik
* geoffreerd Pv systeem van 4200 Kwh (reeele opbrengt, WattPiek ligt op 4750)
* Elga L/W warmtepomp
* comfort-verlies is ivm WAF absoluut onbespreekbaar
* offerteprijs 9000 euro geheel geinstalleerd.

De crux in het verhaal: financiering mbv Duurzaamheidslening. Provincie Overijssel doet er nog een centje bij, rente van 1.9%

Mijn gevoel zegt dat het uit zou kunnen, maar ik twijfel vanwege gebrek aan praktijkervaring. Is de geluidsproductie van de Mitsubishi unit wellicht een deal-breaker?

Mochten er belangijke zaken missen dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 14-09 12:17
stamppot schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 01:09:
OK, na dit topic en het PV topic flink doorgelopen te hebben nu de stoute schoenen aangetrokken voor mijn vraag: ik heb een woning uit 1993, voorzien van een CV (AWB ThermoElegance 4) uit 2008. Bij aanschaf bewust gelet op mogelijkheid tot PV installatie. Bij het offertes aanvragen maakte 1 van de verkopers mij attent op een L/W pomp. De woning is voorzien van gewone hoge temperatuur radiatoren. De feiten:
* jaarverbruik 2400m3 aan gas
* jaarverbruik 3200 kWh eigen verbruik
* geoffreerd Pv systeem van 4200 Kwh (reeele opbrengt, WattPiek ligt op 4750)
* Elga L/W warmtepomp
* comfort-verlies is ivm WAF absoluut onbespreekbaar
* offerteprijs 9000 euro geheel geinstalleerd.

De crux in het verhaal: financiering mbv Duurzaamheidslening. Provincie Overijssel doet er nog een centje bij, rente van 1.9%

Mijn gevoel zegt dat het uit zou kunnen, maar ik twijfel vanwege gebrek aan praktijkervaring. Is de geluidsproductie van de Mitsubishi unit wellicht een deal-breaker?

Mochten er belangijke zaken missen dan hoor ik het graag.
Ik deed 1600 M3 gas en mij Elga trekt het niet meer onder een graad of 1. Ik heb uitgerekend dat een 7,5kw het hier prima zou moeten doen. Zou betekenen dat jij rond de 11kw zou moeten zitten met je WP. De hoge temp radiatoren moeten er dan echter wel aan geloven... Die moet je ook vervangen (heb ik geen ervaring mee maar andere op dit forum des te meer).

kosten:
EUR 4.388 warmtepomp 11kw https://www.instaladorate...-shw112vha-ersc-vm2c.html
EUR 295 verzenden
EUR 250 STEK monteur (inclusief leidingwerk, 4 flare koppelingen, vacumeren, afpersen, etc)
EUR 150 CV monteur
EUR 150 diverse aansluitmateriaal (dakdoorvoer, appendages, etc)
EUR (2.300) subsidie
----
EUR 2.933 = subtotaal excl pv incl warmtepomp

EUR 4.200 à 1 EUR per wp voor een 4.200 pv systeem incl omvormer en stellage (via iemand met een BV hier bestellen: https://estg-zonnepanelen.nl/)
EUR 500 installatiekosten (als het schuin dak is, plat dak kun je makkelijk zelf)
----
EUR 7.633 = totaal (excl lage temp radiatoren)

Diegene die geoffreerd heeft zal nog een veiligheidsmarge ingebouwd hebben, verder heb je wellicht een extra groep nodig in de meterkast of moeten er leidingen getrokken worden. Dus zal voor hem een veiligheidsmarge inzitten. Al met al vind ik 9K niet eens heel gek klinken eerlijk gezegd (mits hij de 11kw ecodan levert en niet de 5kw elga; die kreeg ik namelijk EUR 1.288 goedkoper en dan zit er wel erg veel "marge" op).

ter info:
verder ligt reëel opbrengst van een 4200 wp pv systeem op 4200 kwh is mijn ervaring met 2 verschillende systemen met omnik inverter en yingli panda zonnecellen op het zuiden. Ik heb nu een set oost-west liggen en doe 93% onder 25 graden (moet nog gewijizgd worden).

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 08-07-2016 06:30 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 22:28:
Meneer Versluys uit Zeeland heeft de goedkoopste van oeg ,ik kon niet goedkoper vinden tenminste, alle kleuren en maten en hoeveelheden spiralen die je wil.. Alleen geen echte wp spiraal ,denk dat je dan gewoon de hygiëne spiraal moet gebruiken maar weet ik niet zeker .die is 6.5m2 bij 400 liter vat
Als ik het goed begrepen heb zijn de buffervaten met hygiëne spiraal zo bedoeld dat het SWW door de spiraal loopt.

Wat ik hier lees is dat SWW (drinkwater) niet in een stalen vat maar een RVS moet zitten.

En toch snap ik het blijkbaar niet helemaal.

In mijn beleving is een buffervat voor CV water (niet drinkbaar) en een Boilervat voor SWW (drinkwater).

Maar als ik bij Econo op de website kijk onder de groep "boilers" en selecteer =>150 liter drinkwater komt hij met een stalen vat :?

In bovengenoemd vat zitten 2 spiralen, ik denk bedoeld voor 2 opwarmende systemen.
Dan kan ik toch ook bovenste en onderste spiraal in serie zetten (doorlussen) :?

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 08-07-2016 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 23:29:
[...]

Als ik het goed begrijp verleng je de aansluitingen vanuit je WP met buis zodat alleen de wartel uitsteekt? Of heb jij hem extreem (te) dicht tegen je buitenmuur aan?
Nee ik verleng de slang die aan wp zit zodat de overgang naar buis met verlopen binnen komt te zitten in plaats van buiten want dat is makkelijker te isoleren, alleen dan moet wartel van de slang wel door muur passen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
develdonk schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 06:28:
[...]

Ik deed 1600 M3 gas en mij Elga trekt het niet meer onder een graad of 1. Ik heb uitgerekend dat een 7,5kw het hier prima zou moeten doen. Zou betekenen dat jij rond de 11kw zou moeten zitten met je WP. De hoge temp radiatoren moeten er dan echter wel aan geloven... Die moet je ook vervangen (heb ik geen ervaring mee maar andere op dit forum des te meer).
Ik hoef niet volledig op Elga te kunnen draaien, het huis is geisoleerd, maar ik vrees dat deze net afdoende is om de Elga alleen te laten draaien (alleen gut-feeling, heb de isolatielaag onder de vloer nog niet op dikte gechecked). Ik ga er wel vanuit dat mijn CV bij moet draaien daar waar nodig. Extra capaciteit is zeker wel nodig. Heb in de woonkamer 3 niet al te grote radiatoren.
kosten:
EUR 4.388 warmtepomp 11kw https://www.instaladorate...-shw112vha-ersc-vm2c.html
EUR 295 verzenden
EUR 250 STEK monteur (inclusief leidingwerk, 4 flare koppelingen, vacumeren, afpersen, etc)
EUR 150 CV monteur
EUR 150 diverse aansluitmateriaal (dakdoorvoer, appendages, etc)
EUR (2.300) subsidie
----
EUR 2.933 = subtotaal excl pv incl warmtepomp

EUR 4.200 à 1 EUR per wp voor een 4.200 pv systeem incl omvormer en stellage (via iemand met een BV hier bestellen: https://estg-zonnepanelen.nl/)
EUR 500 installatiekosten (als het schuin dak is, plat dak kun je makkelijk zelf)
----
EUR 7.633 = totaal (excl lage temp radiatoren)
Er wordt een 5kW Elga geleverd, dat kan vast nog goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Bij het plaatsen van een WP wordt de Electra als een ondergeschoven kindje behandeld alsof dit niets kost of geen aanpassingen vereist.

Een standaard huis aansluiting heeft 1x35a en is krap aan voor een lichte pomp. Ga je voor een wat zwaardere pomp dan heb je al snel 3x 25a nodig. Dit vereist vaak een nieuwe groepenkast OF aanpassing van de huidige groepenkast met een 63a hoofd schakelaar 3fase ( de spanning kan er niet af ! ) + 3x 25a 1 fase schakelaars. Zonder de hoofd schakelaar gaat de monteur onverrichterzake weg, alleen wordt de rekening niet vergeten. Het verzwaren van de hoofdzekering kost zo een 200 euro.

Bij 1x 35a heb je 35 x 230 = 8050 watt
bij 3x 25a heb je 75 x 230 = 17.250 watt waarbij herverdeling van de groepen noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 07:49:
[...]

Als ik het goed begrepen heb zijn de buffervaten met hygiëne spiraal zo bedoeld dat het SWW door de spiraal loopt.

Wat ik hier lees is dat SWW (drinkwater) niet in een stalen vat maar een RVS moet zitten.

In mijn beleving is een buffervat voor CV water (niet drinkbaar) en een Boilervat voor SWW (drinkwater).

Maar als ik bij Econo op de website kijk onder de groep "boilers" en selecteer =>150 liter drinkwater komt hij met een stalen vat :?

In bovengenoemd vat zitten 2 spiralen, ik denk bedoeld voor 2 opwarmende systemen.
Dan kan ik toch ook bovenste en onderste spiraal in serie zetten (doorlussen) :?
Waarom wil je perse sww vat ,dan kies je voor legionella en maar één warmtebron op je boiler, neem je hygiëne spiraal dan heb je geen legionella en je kunt meerdere bronnen gebruiken om te verwarmen ,een 400 liter kost vanaf 750 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 07:49:
[...]

In mijn beleving is een buffervat voor CV water (niet drinkbaar) en een Boilervat voor SWW.
Een stalen vat kan rustig voor SWW gebruikt worden, die hebben een glas coating en het vat is beschermd dmv een anode.

Sowieso is SWW geen drinkwater meer. Drinkwater is on behandeld, dus koud, reukloos smaakloos enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Kan wel zijn maar dat schatje van mij heeft hekel aan koud water dus slurpt warm water op om mond te spoelen na tanden poetsen. En als ik snel kokend water moet hebben neem ik warm water uit kraan en daarna op het gas dus het water moet wel goed zijn. Vandaar is het voor mij zonder twijfel hygiëne spiraal

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nee je zult er niets van krijgen. Ik kook ook wel eens SWW, puur om sneller te zijn.
Mankeert niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:05:
[...]

Waarom wil je perse sww vat ,dan kies je voor legionella en maar één warmtebron op je boiler, neem je hygiëne spiraal dan heb je geen legionella en je kunt meerdere bronnen gebruiken om te verwarmen ,een 400 liter kost vanaf 750 euro
Ik wil een SWW vat omdat ik warm water wil hebben om te douchen, welke keuze heb ik nog meer :?

Zover ik begrepen heb is een hygiëne spiraal niet afdoende om 300 liter water van 55 graden op voorraad te houden :?

Mijn beeld bij een hygiëne spiraal is een groot stalen vat, met daarin een RVS spiraal waar het water door heen loopt, maar dit geeft volgens mij geen constante stroom van 55 graden water toch :?
Oxellaar schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:34:
[...]

Een stalen vat kan rustig voor SWW gebruikt worden, die hebben een glas coating en het vat is beschermd dmv een anode.

Sowieso is SWW geen drinkwater meer. Drinkwater is on behandeld, dus koud, reukloos smaakloos enz enz.
SWW staat toch gelijk aan drinkwater :? Of mis ik nu weer iets :?

Iemand die onder de douche staat krijgt toch ook dat warme water in zijn/haar mond :?

Laat ik het anders stellen, ik wil een vat van minimaal 300 liter (en als de diamater hetzelfde blijft en de hoogte hoger mag het ook 400 liter of 500 liter zijn) voor het warmhouden van mijn douchewater.

Ik heb alleen een warmtepomp, dus hoef geen 2/3/4/5 spiralen te hebben naar mijn idee.

Het kwartje wil nog niet helemaal vallen bij mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Officieel is het geen drinkwater. Je boiler wordt door je drinkwater leverancier als een risicovol toestel gezien.
Vandaar dat er ook een keerklep tussen boiler en waterleiding zit.
Dat wil nog niet zeggen dat het gevaarlijk water is, maar het is gewoon geen drinkwater meer. Om drinkwater te mogen heten moet het aan een aantal voorwaarden voldoen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:35:
[...]

Ik wil een SWW vat omdat ik warm water wil hebben om te douchen, welke keuze heb ik nog meer :?

Zover ik begrepen heb is een hygiëne spiraal niet afdoende om 300 liter water van 55 graden op voorraad te houden :?

Mijn beeld bij een hygiëne spiraal is een groot stalen vat, met daarin een RVS spiraal waar het water door heen loopt, maar dit geeft volgens mij geen constante stroom van 55 graden water toch :?

[...]

Iemand die onder de douche staat krijgt toch ook dat warme water in zijn/haar mond :?

Laat ik het anders stellen, ik wil een vat van minimaal 300 liter (en als de diamater hetzelfde blijft en de hoogte hoger mag het ook 400 liter of 500 liter zijn) voor het warmhouden van mijn douchewater.

Ik heb alleen een warmtepomp, dus hoef geen 2/3/4/5 spiralen te hebben naar mijn idee.

Sww is sanitair warm water.
De hoeveel warm water en de duur van warm water word bepaald door hoeveelheid energie, en dat word bepaald door bv 300 liter en maakt niet uit of het schoon of vuil water is ,de berekenings sites maken daar ook geen onderscheid tussen. Het enige probleem kan zijn dat warmteoverdracht niet snel genoeg gaat ,maar als dat met 6.5m2 (400l) niet lukt dan kan een wp het vat ook niet snel genoeg opgewarmd krijgen tijdens douchen. Dat is heel simpel ,overdracht blijft hetzelfde ,gaat alleen linksom of rechtsom in mijn ogen. Als ik onzin praat moet iemand maar verbeteren maar zo zie ik het . Ik pomp wp zo het vat in en als reserve zit er extra spiraal in voor als ik ooit zonneboiler aansluit (dan 815 euro ipv 750 euro )want dat kun je de glycol gescheiden houden. Maar nu gebruik ik die niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:13
Hoi, Ik ben zeer tevreden over de prestaties van de ELGA icm de Remeha Calente, welke sinds 25-1-2016 bij mij het huis op temperatuur houden.
Ben alleen wat minder tevreden met de overshoots en het lawaai vd buitenUnit als die op 800-1000 watt draait.
Heb wat berichten gezien over B4 en B5 dipswitches, maar kan nergens een spec vinden die de betekenis vd settings hiervan laten zien.

Wie heeft dit specifiek wel in beeld?

Tjooo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:27:
[...]

Sww is sanitair warm water.
De hoeveel warm water en de duur van warm water word bepaald door hoeveelheid energie, en dat word bepaald door bv 300 liter en maakt niet uit of het schoon of vuil water is ,de berekenings sites maken daar ook geen onderscheid tussen. Het enige probleem kan zijn dat warmteoverdracht niet snel genoeg gaat ,maar als dat met 6.5m2 (400l) niet lukt dan kan een wp het vat ook niet snel genoeg opgewarmd krijgen tijdens douchen. Dat is heel simpel ,overdracht blijft hetzelfde ,gaat alleen linksom of rechtsom in mijn ogen. Als ik onzin praat moet iemand maar verbeteren maar zo zie ik het . Ik pomp wp zo het vat in en als reserve zit er extra spiraal in voor als ik ooit zonneboiler aansluit (dan 815 euro ipv 750 euro )want dat kun je de glycol gescheiden houden. Maar nu gebruik ik die niet
Toch zie ik het anders als jij hierboven schetst.

Het is algemeen bekend dat een WP (in tegenstelling tot een CW4/5/6 CV installatie) niet als doorstroomtoestel kan dienen.

Daarom moet je juist bij een WP een boilerhebben voor SWW (Warm water om te douchen).

Ik stel mij dan voor dat er 1 vat is, waar (stel) 300 liter warm water in zit van (stel) 55 graden.
Met dit water kan ik (stel) 30 minuten douchen.

Mijn warmtepomp heeft (stel) 90 minuten nodig om deze 300 liter weer op 55 graden te krijgen.

Mijn idee van een hygiëne spiraal is dat er een vat met warm water is (55 graden) waar een buis doorheenloopt waardoor het douchewater loopt. Het water wat door deze buis loopt moet dan dmv overdracht 55 graden worden. En ik denk dus dat deze manier onvoldoende capaciteit heeft (te weinig warmte overdracht) of denk ik nu verkeerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49

blitzkrieg

Whoop Whoop!

develdonk schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 06:28:
[...]
De hoge temp radiatoren moeten er dan echter wel aan geloven... Die moet je ook vervangen (heb ik geen ervaring mee maar andere op dit forum des te meer).
Dat is het enige wat mij nog tegenhoud om een warmtepomp te kopen, investering wordt te groot doordat ik alle radiatoren moet vervangen. Als je ziet wat die LTV radiatoren kosten. 8)7

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:05
amarkest schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:18:
Hoi, Ik ben zeer tevreden over de prestaties van de ELGA icm de Remeha Calente, welke sinds 25-1-2016 bij mij het huis op temperatuur houden.
Ben alleen wat minder tevreden met de overshoots en het lawaai vd buitenUnit als die op 800-100 watt draait.
Heb wat berichten gezien over B4 en B5 dipswitches, maar kan nergens een spec vinden die de betekenis vd settings hiervan laten zien.

Wie heeft dit specifiek wel in beeld?

Tjooo
Zie de handleiding op de website van Techneco:
B4 OFF/ B5 OFF: FAN AUTO
B4 ON/ B5 OFF: FAN LOW
B4 OFF/ B5 ON: FAN MED
B4 ON/ B5 ON: FAN HIGH

Bij mij staat hij op B4 ON/ B5 OFF: FAN LOW, en dan maximaliseert de Elga de buitenunit op circa 60% van het maximale vermogen. Genoeg voor mij in >90% van de gevallen en scheelt aanzienlijk in de herrie.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
blitzkrieg schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:25:
[...]

Dat is het enige wat mij nog tegenhoud om een warmtepomp te kopen, investering wordt te groot doordat ik alle radiatoren moet vervangen. Als je ziet wat die LTV radiatoren kosten. 8)7
Maar moet je ze allemaal vervangen? De mijne zijn allemaal nog zonder radiatorkranen. Ik hoopte dat ik de radiatoren in de woonkamer kon vervangen en 1 op de studeerkamer en dat de rest in eerste instantie nog gewoon kon blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Ok dankje voor de snelle reply. Ik heb 'm op B5 on/ B4 off gezet = MED. 's kijken wat dat gaat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:22:
[...]

Toch zie ik het anders als jij hierboven schetst.

Het is algemeen bekend dat een WP (in tegenstelling tot een CW4/5/6 CV installatie) niet als doorstroomtoestel kan dienen.

Daarom moet je juist bij een WP een boilerhebben voor SWW (Warm water om te douchen).

Ik stel mij dan voor dat er 1 vat is, waar (stel) 300 liter warm water in zit van (stel) 55 graden.
Met dit water kan ik (stel) 30 minuten douchen.

Mijn warmtepomp heeft (stel) 90 minuten nodig om deze 300 liter weer op 55 graden te krijgen.

Mijn idee van een hygiëne spiraal is dat er een vat met warm water is (55 graden) waar een buis doorheenloopt waardoor het douchewater loopt. Het water wat door deze buis loopt moet dan dmv overdracht 55 graden worden. En ik denk dus dat deze manier onvoldoende capaciteit heeft (te weinig warmte overdracht) of denk ik nu verkeerd :?
Hygiëne spiraal heeft niet voor niets zon groot oppervlak. ,de fabrikanten van grote vaten beloven oneindig warm water. Zal vast overdreven zijn maar toch. Als de overdracht zo slecht is dan kan geen één warmtebron in een half uur een vat verwarmen want de oppervlakte van gewone warmte wisselaar is meestal tegen de twee vierkante meter aan ,dus ja ik denk dat je het verkeerd ziet maar ik spreek ook nog niet uit ervaring,er zijn er hier met zware wp van 11kw die tijdens douchen het bij houden met verwarmen, hoe zouden die zo snel de warmte in vat krijge??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43
Elektrisch element als back-up.. Vaak maar een kW of 2 dus niet gelijk aan een elektrische doorstromer, maar op een WP van 5 of 7.5 kW is het toch enkele tientallen procenten meer watt als back-up. Niet goed voor je jaarlijkse COP als je back-up element veel bij moet springen natuurlijk.

Mag je in dit topic eigenlijk vragen of iemand een betrouwbare installateur in een bepaalde regio kent? Ik zou er bijvoorbeeld graag een vinden met ervaring met de Mitsubishi's. Of valt dat dan onder reclame?

[ Voor 27% gewijzigd door Vincm op 08-07-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Willie Wortel schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:01:
Bij het plaatsen van een WP wordt de Electra als een ondergeschoven kindje behandeld alsof dit niets kost of geen aanpassingen vereist.

Een standaard huis aansluiting heeft 1x35a en is krap aan voor een lichte pomp. Ga je voor een wat zwaardere pomp dan heb je al snel 3x 25a nodig. Dit vereist vaak een nieuwe groepenkast OF aanpassing van de huidige groepenkast met een 63a hoofd schakelaar 3fase ( de spanning kan er niet af ! ) + 3x 25a 1 fase schakelaars. Zonder de hoofd schakelaar gaat de monteur onverrichterzake weg, alleen wordt de rekening niet vergeten. Het verzwaren van de hoofdzekering kost zo een 200 euro.

bij 3x 25a heb je 75 x 230 = 17.250 watt waarbij herverdeling van de groepen noodzakelijk is.
In mijn geval heb ik 1x40A en moest ik inderdaad ook een aanpassing maken en een verdeler opnemen op zolder. Veder nog aanpassingen moeten maken aan de ontluchting voor het riool en buis om de koelleiding netjes weg te werken. STEK monteur moest uiteindelijk ook nog wat koelleiding buigen en solderen omdat er een knik in zat (+ € 100) Al met al is dit mijn kostenplaatje voor gasloos te willen zijn en ongeveer € 200 boven mijn eigen gemaakte raming.

LG LGRTV200E + PHLTA + TRESPA plaat€ 1.450
LG Therma V HU091U42+HN0914NK2+PQRSTA0+ SUMO-450 + koelleiding€ 2.973
ABB Meterkast + Elektra (kabel,buis,klemmen) + 2x kWh meter€ 249
Knel- en fitwerk, koper, cv, rioleringsleidingen € 235
STEK monteur€ 200
Totaal€ 5.107
 ======
ISDE Subsidie€ -2.300
Verkoop Atag E325EC + Atag One€ -1.000
Totaal€ -3.300
Netto€ 1.807

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:20
blitzkrieg schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:25:
[...]

Kijk eens op marktplaats, in veel nieuwbouwprojecten zitten die jaga's, die gaan er direct uit omdat mensen vloerverwarming erin gooien. Staan vaak voor een mooie prijs te koop.
(ervaring 8) )

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49

blitzkrieg

Whoop Whoop!

MarFan schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:30:
[...]

Kijk eens op marktplaats, in veel nieuwbouwprojecten zitten die jaga's, die gaan er direct uit omdat mensen vloerverwarming erin gooien. Staan vaak voor een mooie prijs te koop.
(ervaring 8) )
Zo heb ik inderdaad al een Jaga voor de schuifpui opgepikt voor weinig.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:31:
[...]

Zie de handleiding op de website van Techneco:
B4 OFF/ B5 OFF: FAN AUTO
B4 ON/ B5 OFF: FAN LOW
B4 OFF/ B5 ON: FAN MED
B4 ON/ B5 ON: FAN HIGH

Bij mij staat hij op B4 ON/ B5 OFF: FAN LOW, en dan maximaliseert de Elga de buitenunit op circa 60% van het maximale vermogen. Genoeg voor mij in >90% van de gevallen en scheelt aanzienlijk in de herrie.
Weet je toevallig ook de bijbehorende vermogens-range's van deze dipswitch settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
....

[ Voor 184% gewijzigd door koevlaas2 op 08-07-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Willie Wortel schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:01:

Een standaard huis aansluiting heeft 1x35a en is krap aan voor een lichte pomp. Ga je voor een wat zwaardere pomp dan heb je al snel 3x 25a nodig.
Euh ik volg je niet helemaal. Wie of wat onderschat dit? Die panasonic van mij heeft bij onze oosterburen nog nooit meer dan 2kW verbruikt. Dit kan gewoon op een 16A automaat. Ik heb hem zelf op de PV groep geplaatst via een (zelfgebouwde) PV verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Kan je eigenlijk op de Ecodan zomaar iedere willekeurige 3weg klep aansluiten ?
Ik kan er wel een in Duitsland bestellen maar dan zit ik met hoge verzendkosten, in NL heb ik er 1 gevonden voor nagenoeg dezelfde prijs als in Duitsland.

https://www.installatiepr...wegklep-v4044c1312-b.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Pascal Saul schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:06:
[...]

In mijn geval heb ik 1x40A en moest ik inderdaad ook een aanpassing maken en een verdeler opnemen op zolder. Veder nog aanpassingen moeten maken aan de ontluchting voor het riool en buis om de koelleiding netjes weg te werken. STEK monteur moest uiteindelijk ook nog wat koelleiding buigen en solderen omdat er een knik in zat (+ € 100) Al met al is dit mijn kostenplaatje voor gasloos te willen zijn en ongeveer € 200 boven mijn eigen gemaakte raming.

LG LGRTV200E + PHLTA + TRESPA plaat€ 1.450
LG Therma V HU091U42+HN0914NK2+PQRSTA0+ SUMO-450 + koelleiding€ 2.973
ABB Meterkast + Elektra (kabel,buis,klemmen) + 2x kWh meter€ 249
Knel- en fitwerk, koper, cv, rioleringsleidingen € 235
STEK monteur€ 200
Totaal€ 5.107
 ======
ISDE Subsidie€ -2.300
Verkoop Atag E325EC + Atag One€ -1.000
Totaal€ -3.300
Netto€ 1.807
Denk dat je knel en fit werk toch karig rekent, ik heb nu tas vast met knel spul en stroomkabel en dat is al 200 ,thuis ligt al cv leiding, expansie vat, vuil afscheider, flexibele slang ,isolatie ,nou nog handvol kogelkranen, en dan de huur van de hilti nog dus 600 komt beter in de buurt zucht Kreun

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:37
koevlaas2 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:50:
Kan je eigenlijk op de Ecodan zomaar iedere willekeurige 3weg klep aansluiten ?
Ik kan er wel een in Duitsland bestellen maar dan zit ik met hoge verzendkosten, in NL heb ik er 1 gevonden voor nagenoeg dezelfde prijs als in Duitsland.

https://www.installatiepr...wegklep-v4044c1312-b.html
Nee, niet iedere klep werkt zomaar. Uit mijn hoofd heb je een 2-punts SPDT (230V) nodig. (of je moet zelf gaan hobbyen..)
Heb je al een sensor voor je boiler? Die moet je namelijk toch bestellen, dat kan dan meteen bij dezelfde leverancier als de driewegklep.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
reneeke1970 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:02:
[...]

Denk dat je knel en fit werk toch karig rekent, ik heb nu tas vast met knel spul en stroomkabel en dat is al 200 ,thuis ligt al cv leiding, expansie vat, vuil afscheider, flexibele slang ,isolatie ,nou nog handvol kogelkranen, en dan de huur van de hilti nog dus 600 komt beter in de buurt zucht Kreun
Nee hoor, dit zijn de werkelijke kosten want ik heb alles al in productie. Automatische ontluchter en vuilfilter had ik overigens al net zoals een expansievat en dergelijke.

[ Voor 3% gewijzigd door Pascal Saul op 08-07-2016 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Zoiets vermoedde ik al ,maar ik dacht ik meld het even voor dat de nieuwelingen hier gaan denken dat het allemaal niet zoveel kost

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MarFan schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:30:
[...]

(ervaring 8) )
Zo had ik 6 nieuwe jaga strada's twin wand van marktplaats voor nog geen 700,- :) nog maar 4 in gebruik.
Ik heb nog wel wat nieuwe top ventielen over voor de liefhebbers. Dan heb je de knop boven ipv onder.

Aansluit materiaal kost best nog wat, alleen de koelleiding is al 130,- , dan nog kapje op de muur, 2 rubber blokken onder de buiten unit, wat koperen pijp en bochtjes.
Expansievat en beugel ook van marktplaats, nieuw voor 20,- ,mfilter kan je ook leuk scoren, zoek maar op TF1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:55:
[...]

Nee, niet iedere klep werkt zomaar. Uit mijn hoofd heb je een 2-punts SPDT (230V) nodig. (of je moet zelf gaan hobbyen..)
Heb je al een sensor voor je boiler? Die moet je namelijk toch bestellen, dat kan dan meteen bij dezelfde leverancier als de driewegklep.
Ik kon in Spanje de sensor meebestellen, echter de drieweg klep kon ik niet vinden en dus ook niet bestellen.
SPDT wat betekend dit ?

Dit zegt de website erover:
'Honeywell Gemotoriseerde zone drieweg regelafsluiter. Met opgebouwde synchrone servomotor (veerteruggang). Tweedraads aansturing. Bij bekrachtiging A-AB-poort open.'

En hij werkt idd op 230 V en is ook nog 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 19:04:
[...]

Ik kon in Spanje de sensor meebestellen, echter de drieweg klep kon ik niet vinden en dus ook niet bestellen.
SPDT wat betekend dit ?

'Honeywell Gemotoriseerde zone drieweg regelafsluiter. Met opgebouwde synchrone servomotor (veerteruggang). Tweedraads aansturing. Bij bekrachtiging A-AB-poort open.'

Ik heb deze:
https://www.klimacorner.d...haltventil-usv-20/a-7070/

Binnen 3 seconden is die om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Is zo'n Speedy Gonzales wel nodig vraag ik me af, voordat je WP gestart is en ook echt warmte levert ben je al meer dan 1 minuut verder.

22 Euro verzend valt idd mee, anders dan de 70 van die andere site.

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 08-07-2016 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 19:12:
[...]
22 Euro verzend valt idd mee, anders dan de 70 van die andere site.
DM'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
stamppot schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 07:54:
[...]

Ik hoef niet volledig op Elga te kunnen draaien, het huis is geisoleerd, maar ik vrees dat deze net afdoende is om de Elga alleen te laten draaien (alleen gut-feeling, heb de isolatielaag onder de vloer nog niet op dikte gechecked). Ik ga er wel vanuit dat mijn CV bij moet draaien daar waar nodig. Extra capaciteit is zeker wel nodig. Heb in de woonkamer 3 niet al te grote radiatoren.

[...]

Er wordt een 5kW Elga geleverd, dat kan vast nog goedkoper
Klopt, dan kost de Elga EUR 3.100 en zit je met een apparaat wat continue op vol vermogen draait in jouw situatie door je grote gasverbruik. Dit zal de levensduur en WAF niet ten goede komen maar feel free to try...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 19:50:
[...]

Klopt, dan kost de Elga EUR 3.100 en zit je met een apparaat wat continue op vol vermogen draait in jouw situatie door je grote gasverbruik. Dit zal de levensduur en WAF niet ten goede komen maar feel free to try...
ELGA gaat meteen de handdoek in de ring gooien en je CV aanschakelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Misschien sluit hij hem apart aan via een aparte thermosstaat. Maar dan nog staat dat ding dan van eind oktober tot half feb continue aan... Mijn gokje is dat hij binnen 4-5 jaar dan de geest geeft omdat de waterpomp "kaal" is en geen idee hoe de fan aangestuurd wordt maar als er borstels inzitten is hij na 4-5 jaar borstelloos...

Je gaat met een whatever voorbeeld (toyata yaris oid) toch ook geen 300.000 km rijden op maximale snelheid... Dat is vragen om problemen...

[ Voor 17% gewijzigd door develdonk op 08-07-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 19:56:
Misschien sluit hij hem apart aan via een aparte thermosstaat. Maar dan nog staat dat ding dan van eind oktober tot half feb continue aan... Mijn gokje is dat hij binnen 4-5 jaar dan de geest geeft omdat de waterpomp "kaal" is en geen idee hoe de fan aangestuurd wordt maar als er borstels inzitten is hij na 4-5 jaar borstelloos...

Je gaat met een whatever voorbeeld (toyata yaris oid) toch ook geen 300.000 km rijden op maximale snelheid... Dat is vragen om problemen...
Als je 'm laat installeren volgt de installateur het boekje.

Ik weet nog dat men meer dan 100k ging rijden met een smart, daar waren ze dus niet op gebouwd.

[ Voor 19% gewijzigd door koevlaas2 op 08-07-2016 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Appie Heijn schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:16:
[...]

Euh ik volg je niet helemaal. Wie of wat onderschat dit? Die panasonic van mij heeft bij onze oosterburen nog nooit meer dan 2kW verbruikt. Dit kan gewoon op een 16A automaat. Ik heb hem zelf op de PV groep geplaatst via een (zelfgebouwde) PV verdeler.
Ik heb het ook niet specifiek over jou situatie , ...bedoel algemeen...heb je een standaard aansluiting van 1x35a........

In overweging genomen ...... men moet een optelsom maken van alle apparaten die tegelijk aan zouden kunnen staan, is dit boven de 35 ampère dan ben je de Sjaak, zo simpel kan het leven zijn.

V x A = W 35a x 230v = 8050...... je stelt zelf dat je pomp max 2000w is, dan heb je nog 6000w over voor de wasdroger 8)

Wil je eventueel de Heater (hulp verwarming) van de pomp ook gebruiken, .....3000w.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 21:02
Willie Wortel schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 20:25:
[...]

Ik heb het ook niet specifiek over jou situatie , ...bedoel algemeen...heb je een standaard aansluiting van 1x35a........

In overweging genomen ...... men moet een optelsom maken van alle apparaten die tegelijk aan zouden kunnen staan, is dit boven de 35 ampère dan ben je de Sjaak, zo simpel kan het leven zijn.

V x A = W 35a x 230v = 8050...... je stelt zelf dat je pomp max 2000w is, dan heb je nog 6000w over voor de wasdroger 8)

Wil je eventueel de Heater (hulp verwarming) van de pomp ook gebruiken, .....3000w.....
je kan ook kiezen om je 35A hoofdzekering te laten vervangen voor 200e voor een C40 40a automaat,
deze kan je zelf in en uitschakelen, beter is idd om je installatie om te bouwen naar 3x25

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
Grolsch schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:35:
[...]

[...]

Wij hebben gewoon een boilervat van 200 liter zonder hygiene spiraal. De warmtepomp warmt dat heerlijk op, elke week op 60 graden tegen legionella. Dat water douche ik mee, ik drink het, ik kook ermee en ik maak er mee schoon. Onder het douchen houdt mijn pomp het vat warm en als het echt koud is buiten gaat er een elektrische backup meedoen om het warm te krijgen.

Van dat sww wat dus kennelijk geen drinkwater meer is ben ik nog nooit ziek geworden, net als het het water uit mijn combi-Quooker.
Ik weet niet waar alle moeilijke toestand hier met warmtepompen en je moet dit wel en dat niet vandaan komen maar zo spannend is het allemaal niet.
Je kunt gewoon kant en klare apparaten kopen die verwarmen en warm water maken met een boiler erin. Dat hoeft niet uit spanje te komen en voorzien te worden van allerlei toestanden die je op een forum worden aangepraat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 20:39:
[...]

Wij hebben gewoon een boilervat van 200 liter zonder hygiene spiraal. De warmtepomp warmt

......................

Dat hoeft niet uit spanje te komen en voorzien te worden van allerlei toestanden die je op een forum worden aangepraat.
Zonder denkers, probeerders en handige henkies had jij nu geen warm water. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 19:04:
[...]

SPDT wat betekend dit ?

Spdt is zowel NO als NC mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:09:
[...]

Spdt is zowel NO als NC mogelijk.
Dankjewel.
Ik lift mee op de inkoop die iemand die in DLD gaat doen, heb ik het orginele juiste onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik trek een beetje wit weg bij de extra kosten die een l/w wp installatie blijkbaar oplevert :/
Omdat ik al een winter door ben gekomen met 2 airco's gaat dat nog wel een keer lukken.
Dan toch liever zo'n geval ergens in een hoek zetten:

Afbeeldingslocatie: http://www.zentrumne.de/feinwerk/ebay/img/neu/fw_ex_bw_190l_2.jpg

Zit ik alleen nog met het luchtdebiet voor 300m3 per uur :X
Een kamertje van 30m3 zal dus 10x per uur de lucht ververst krijgen :P
Nu heeft dit kamertje een dakdoorvoer met een diameter van 20cm dus de koude lucht afvoeren lijkt me geen probleem.
De aanvoer is wel lastig, in de winter wil ik niet het warme huis leeg zuigen :o
Nu zou aanzuigen ook buitenlucht kunnen zijn, maar misschien is het allemaal niet zo'n ramp omdat het ding in een paar uur is opgewarmd.
Met een timer kan je bepalen wanneer hij het vat verwarmt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:14:
Ik trek een beetje wit weg bij de extra kosten die een l/w wp installatie blijkbaar oplevert :/
Omdat ik al een winter door ben gekomen met 2 airco's gaat dat nog wel een keer lukken.
Dan toch liever zo'n geval ergens in een hoek zetten:

[afbeelding]

Een kamertje van 30m3 zal dus 10x per uur de lucht ververst krijgen :P
Nu heeft dit kamertje een dakdoorvoer met een diameter van 20cm dus de koude lucht afvoeren lijkt me geen probleem.
De aanvoer is wel lastig, in de winter wil ik niet het warmte huis leeg zuigen :o
Nu zou aanzuigen ook buitenlucht kunnen zijn, maar misschien ishet allemaal niet zo'n ramp omdat het ding in een paar uur is opgewarmd.
Met een timer kan je bepalen wanneer hij het vat verwarmt.
Zelfs ik breek mijn nek hier over 300m3 ventilatie per uur en dit in een huis van 400m3.
Is een lichte WP met een boiler vat niet een optie, de kleine modellen zijn met subsidie bijna gratis.
Ja, wat erbij komt+ aansluiten kost je wel ca. € 500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:17:
[...]

Zelfs ik breek mijn nek hier over 300m3 ventilatie per uur en dit in een huis van 400m3.
Is een lichte WP met een boiler vat niet een optie, de kleine modellen zijn met subsidie bijna gratis.
Ja, wat erbij komt+ aansluiten kost je wel ca. € 500,-
Dit ding kost maar €1195 en mogelijk krijg ik €500 subsidie als je de gegevens aanlevert.
Verder hoeft hij alleen nog op de waterleidingen en misschien heb ik voor de lucht nog pijpjes nodig.
Het enige echte probleem is om die 100kg een etage hoger te krijgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:22:
[...]

Dit ding kost maar €1195 en mogelijk krijg ik €500 subsidie als je de gegevens aanlevert.
Verder hoeft hij alleen nog op de waterleidingen en misschien heb ik voor de lucht nog pijpjes nodig.
Het enige echte probleem is om die 100kg een etage hoger te krijgen :+
Heb je al eens berekend wat de afzuiging van 300m3 je per jaar meer gaat kosten, weegt dit op tegen de kostenbesparing ?

Die 100 kilo komt met vrienden en een kratje bier wel boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:05
amarkest schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:10:
[...]

Weet je toevallig ook de bijbehorende vermogens-range's van deze dipswitch settings?
Helaas niet. Ik heb alleen ervaring met FAN LOW = max 60% van opgenomen vermogen. Ik neem aan dat MED 80% zal zijn...

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[b][message=47541347,noline]Speedy-Andre schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:14[/
[afbeelding]
Kijk maar in de specificaties wat de minimale temperatuur is; vaak -5 graden. Met een mengklep kan je regelen dat er grotendeels buitenlucht wordt gebruikt. En 's zomers blaas je de koele lucht gewoon je huis in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:25:
[...]

Heb je al eens berekend wat de afzuiging van 300m3 je per jaar meer gaat kosten, weegt dit op tegen de kostenbesparing ?
Ik heb dat niet berekend, ik weet immers niet hoe vaak het ding zal werken.
Op zich kan ik voorkomen dat de warmte uit het huis wordt onttrokken door de dakdoorvoer te gebruiken voor toe- en afvoer van de lucht.
De bonus is het gas de deur uit, dit apparaat verbruikt 3-4x minder dan een gewone boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:33:
[...]

Op zich kan ik voorkomen dat de warmte uit het huis wordt onttrokken door de dakdoorvoer te gebruiken voor toe- en afvoer van de lucht.
De bonus is het gas de deur uit, dit apparaat verbruikt 3-4x minder dan een gewone boiler.
Lawaai schijnt ook nog weleens een issue met zo'n ding te zijn, is deze van een bekend/goed merk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:33:
[...]

Bedenk wel dat het traag is, dus stel dat je hem koud hebt duurt het bij een 190 liter versie al 6 uur.
Plus dat het geluid maakt zoals hierboven vermeld.
2 redenen waarom ik voor een e-boiler ga die past voor een ruime douchebeurt en die in 1-1,5 uur weer volledig standby staat.

Edit
http://www.maxicool.nl/in...th=207_232&product_id=562

Onder download kan je spec's kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 08-07-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:39:
[...]

Lawaai schijnt ook nog weleens een issue met zo'n ding te zijn, is deze van een bekend/goed merk ?
Het merk is Duits en ze maken nog andere typen wp's zoals w/w en diverse (zonne)boilers.
Geluid zou 38dB(A) zijn, maar ik kan hem laten draaien als ik werk.

Bij een broertje wpboiler zie ik dat hij 550W verbruikt en dus 2kW warmte levert, als hij daar 4u over doet dan kan dat makkelijk overdag.
Het is wel de vraag hoe snel hij afkoelt, als dat een paar graden in een nacht is dan maak ik me weinig zorgen.
Die paar graden bij stoken is zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:44:
[...]

Bedenk wel dat het traag is, dus stel dat je hem koud hebt duurt het bij een 190 liter versie al 6 uur.
Plus dat het geluid maakt zoals hierboven vermeld.
2 redenen waarom ik voor een e-boiler ga die past voor een ruime douchebeurt en die in 1-1,5 uur weer volledig standby staat.

Edit
http://www.maxicool.nl/in...th=207_232&product_id=562

Onder download kan je spec's kijken.
Geinig, ze lijken als 2 druppels op elkaar maar de specs liggen ver uit elkaar in het voordeel van de Duitse.
De Maxicool is absurd duur vergeleken met de Duitser, waar je ook nog een prijsvoorstel kan doen.
Dan is er nog een Midea met een specsheet die veel op de Duitse lijkt.
Zoek je nog verder dan is er de MDV die op de apparatenlijst staat voor €500 subsidie.
Bij deze zie ik dat hij 4u doet over opwarmen, maar het verbruik is niet duidelijk omdat alleen 1450W afgifte aan water wordt vermeld wat bij een cop van 3,6 400W elektrisch zou zijn.
Keuzes ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Willie Wortel schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 20:25:
[...]

Ja ik heb een standaard aansluiting van 35A.
Alle apparaten tegelijk aan is in principe al vrij uitzonderlijk. Daarbij verbruiken ook alle apparaten niet continue hun piekvermogen. En al zeker niet uren achter elkaar. Een kortstondige overbelasting van 30-40% doet de stoppen/automaten doorgaans niet afslaan.

Vrij regelmatig hebben wij het volgende aan:
Oven
Vaatwasser
Wasmachine 90 graden
Warmtepompdroger
Plasma TV
Zelfs inductie valt reuze mee qua langdurige piekbelasting.
Mijn inziens zijn er maar 2 "gevaren" omtrent overbelasting. Dat zijn die 3kW elementen in boilers e.d. en van die 3kW kacheltjes. Die kunnen langdurig (lees meer dan 10 minuten) de boel flink belasten. En dan gaat het idd hard met 25A of 35A.

Niet dat ik bovenstaande wil promoten om dit standaard te doen maar incidenteel gebeurt dit wel vaker.

En een beetje milieubewuste tweaker gebruikt toch een waslijn of in het "ergste" geval een warmtepompdroger >:) die laatste gebruiken wij doorgaans alleen voor de handdoeken e.d. heb namelijk een hekel aan schuurpapier.

Uiteraard is het iets wat je niet moet vergeten mee te nemen in je installatieplan, maar til er ook niet te zwaar aan. 3x4mm2 kabel en een automaatje en je bent er. Dat extra element in de Panasonic wordt tot -15gr zowieso niet aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 22:13:
[...]

Geinig, ze lijken als 2 druppels op elkaar maar de specs liggen ver uit elkaar in het voordeel van de Duitse.
De Maxicool is absurd duur vergeleken met de Duitser, waar je ook nog een prijsvoorstel kan doen.
Dan is er nog een Midea met een specsheet die veel op de Duitse lijkt.
Zoek je nog verder dan is er de MDV die op de apparatenlijst staat voor €500 subsidie.
Bij deze zie ik dat hij 4u doet over opwarmen, maar het verbruik is niet duidelijk omdat alleen 1450W afgifte aan water wordt vermeld wat bij een cop van 3,6 400W elektrisch zou zijn.
Keuzes ...
Er staat bij maxicool 515W nominaal, en dan natuurlijk het electrische element nog van 3000W die het laatste stukje moet warmen aangezien R135a geen 50 graden kan maken volgens mij.
Maar dat is nou juist niet duidelijk bij die dingen. Hoe vaak gebruikt hij die?

Nu heb ik een COP 1 boiler van 85 graden waar bijna 60 liter douchewater uit komt voordat de cv bij stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Iemand nog handige tips om een koperen koelleiding van 3/8 en 5-8 (10-15 mm ongeveer) soepel van een zolderverdieping door de vloer en dan 2 meter lager weer door een muur te wurmen zonder dat het knikt?

Dat is wat anders dan slang of kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Midea kan bij lucht boven 0 al 60 graden halen.

Luchtintrede T4 (°C) ............T4<-7....-7<=T4<-2....-2<=T4<2....2<=T4<43....43<=T4
Max temp (warmtepomp) .......--...............45...............60..............70.................--
Max temp (el verwarming) .....70..............70...............70..............70.................70

R134a kan juist wel hoog, R410a haalt maar 55 graden.
Ik moet zeggen dat ruim 2,5kWh voor een 190l vat niet verkeerd is.
Met het element kan je 2x sneller verwarmen (en verbruiken).
Dan blijkt het luchtdebiet bij de Duitse fout te zijn, Midea zegt max 218m3/u.
Het verschil met een gewone boiler is alleen nog de opwarmtijd en de prijs.
Met gebruik van de buitenlucht en eventueel lucht mengen met binnen is het goed te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
No Hands schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 20:39:
[...]

Wij hebben gewoon een boilervat van 200 liter zonder hygiene spiraal. De warmtepomp warmt dat heerlijk op, elke week op 60 graden tegen legionella. Dat water douche ik mee, ik drink het, ik kook ermee en ik maak er mee schoon. Onder het douchen houdt mijn pomp het vat warm en als het echt koud is buiten gaat er een elektrische backup meedoen om het warm te krijgen.

Van dat sww wat dus kennelijk geen drinkwater meer is ben ik nog nooit ziek geworden, net als het het water uit mijn combi-Quooker.
Ik weet niet waar alle moeilijke toestand hier met warmtepompen en je moet dit wel en dat niet vandaan komen maar zo spannend is het allemaal niet.
Je kunt gewoon kant en klare apparaten kopen die verwarmen en warm water maken met een boiler erin. Dat hoeft niet uit spanje te komen en voorzien te worden van allerlei toestanden die je op een forum worden aangepraat.
Kun je me via een linkje laten zien wat jij bedoelt :?

Ik ben"gewoon" op zoek naar een minimaal 300 liter boiler voor sww die warm wordt gemaakt door een wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 23:52:
De Midea kan bij lucht boven 0 al 60 graden halen.

Luchtintrede T4 (°C) ............T4<-7....-7<=T4<-2....-2<=T4<2....2<=T4<43....43<=T4
Max temp (warmtepomp) .......--...............45...............60..............70.................--
Max temp (el verwarming) .....70..............70...............70..............70.................70

R134a kan juist wel hoog, R410a haalt maar 55 graden.
Ik moet zeggen dat ruim 2,5kWh voor een 190l vat niet verkeerd is.
Met het element kan je 2x sneller verwarmen (en verbruiken).
Dan blijkt het luchtdebiet bij de Duitse fout te zijn, Midea zegt max 218m3/u.
Het verschil met een gewone boiler is alleen nog de opwarmtijd en de prijs.
Met gebruik van de buitenlucht en eventueel lucht mengen met binnen is het goed te doen :)
Ik moet nog zien dat je het haalt, ik ben bang dat je het elektrische element meer nodig hebt dan je wilt.
Lange tijd warmen is slechte WAF kan ik je vertellen :) , 1 van de lastigste zaken als je met een aantal personen in huis woont.
Waren we met zijn 2e ging de cv morgen nog op marktplaats, maar voor nu is het gewoon backup in noodgevallen.
Deze week 760 liter gas verbruik, alleen koken, sww koste me 16kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

3kWh per dag dus voor 1/3 van wat deze wpboiler doet.
Die 190 liter is er toch niet zo doorheen, ok met 85 graden doe je ietsje langer.
Jammer dat we niet vooruit kunnen kijken, als stroom straks echt overdag gratis is dan hoef je geen wpboiler te nemen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Grolsch schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 00:00:
[...]

Kun je me via een linkje laten zien wat jij bedoelt :?

Ik ben"gewoon" op zoek naar een minimaal 300 liter boiler voor sww die warm wordt gemaakt door een wp
Ik zou deze nemen:

https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-4786.html?l=en

Voor het CV water heb ik een 150 liter OEG buffervat zonder warmtewisselaar:

http://www.econo.nl/buffervat

Als de ruimte het toelaat dan zou ik een iets groter model kiezen voor het CV water. Overige toebehoren voor de Mitsubishi Ecodan tref je hier:

https://www.klimacorner.de/zubehoer/waermepumpen-zubehoer/

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Pagina: 1 ... 40 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic