stamppot schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 01:09:
OK, na dit topic en het PV topic flink doorgelopen te hebben nu de stoute schoenen aangetrokken voor mijn vraag: ik heb een woning uit 1993, voorzien van een CV (AWB ThermoElegance 4) uit 2008. Bij aanschaf bewust gelet op mogelijkheid tot PV installatie. Bij het offertes aanvragen maakte 1 van de verkopers mij attent op een L/W pomp. De woning is voorzien van gewone hoge temperatuur radiatoren. De feiten:
* jaarverbruik 2400m3 aan gas
* jaarverbruik 3200 kWh eigen verbruik
* geoffreerd Pv systeem van 4200 Kwh (reeele opbrengt, WattPiek ligt op 4750)
* Elga L/W warmtepomp
* comfort-verlies is ivm WAF absoluut onbespreekbaar
* offerteprijs 9000 euro geheel geinstalleerd.
De crux in het verhaal: financiering mbv Duurzaamheidslening. Provincie Overijssel doet er nog een centje bij, rente van 1.9%
Mijn gevoel zegt dat het uit zou kunnen, maar ik twijfel vanwege gebrek aan praktijkervaring. Is de geluidsproductie van de Mitsubishi unit wellicht een deal-breaker?
Mochten er belangijke zaken missen dan hoor ik het graag.
Ik deed 1600 M3 gas en mij Elga trekt het niet meer onder een graad of 1. Ik heb uitgerekend dat een 7,5kw het hier prima zou moeten doen. Zou betekenen dat jij rond de 11kw zou moeten zitten met je WP. De hoge temp radiatoren moeten er dan echter wel aan geloven... Die moet je ook vervangen (heb ik geen ervaring mee maar andere op dit forum des te meer).
kosten:
EUR 4.388 warmtepomp 11kw
https://www.instaladorate...-shw112vha-ersc-vm2c.html
EUR 295 verzenden
EUR 250 STEK monteur (inclusief leidingwerk, 4 flare koppelingen, vacumeren, afpersen, etc)
EUR 150 CV monteur
EUR 150 diverse aansluitmateriaal (dakdoorvoer, appendages, etc)
EUR (2.300) subsidie
----
EUR 2.933 = subtotaal excl pv incl warmtepomp
EUR 4.200 à 1 EUR per wp voor een 4.200 pv systeem incl omvormer en stellage (via iemand met een BV hier bestellen:
https://estg-zonnepanelen.nl/)
EUR 500 installatiekosten (als het schuin dak is, plat dak kun je makkelijk zelf)
----
EUR 7.633 = totaal (excl lage temp radiatoren)
Diegene die geoffreerd heeft zal nog een veiligheidsmarge ingebouwd hebben, verder heb je wellicht een extra groep nodig in de meterkast of moeten er leidingen getrokken worden. Dus zal voor hem een veiligheidsmarge inzitten. Al met al vind ik 9K niet eens heel gek klinken eerlijk gezegd (mits hij de 11kw ecodan levert en niet de 5kw elga; die kreeg ik namelijk EUR 1.288 goedkoper en dan zit er wel erg veel "marge" op).
ter info:
verder ligt reëel opbrengst van een 4200 wp pv systeem op 4200 kwh is mijn ervaring met 2 verschillende systemen met omnik inverter en yingli panda zonnecellen op het zuiden. Ik heb nu een set oost-west liggen en doe 93% onder 25 graden (moet nog gewijizgd worden).
[
Voor 5% gewijzigd door
develdonk op 08-07-2016 06:30
]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge