Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.993 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter1102
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-08 16:41
Hallo allemaal weer,

Ik heb inmiddels 2x de ecodan 5 kw met koeling besteld in Spanje op jullie informatie waarvoor dank.

Volgens de importeur in Nederland kan ik deze het beste in cascade opstelling laten zetten en is een 300 liter boiler een goede keuze. Buffervat 200 liter en evt. kan ik ook de ene wp de verwarming laten regelen en de ander het tapwater volgens hem.

Quote:

Het is mogelijk, in combinatie met een cascade regelaar, om de units te laten bijspringen naar behoefte. Hierbij is het echter ook zo dat 1 van de 2 voor tapwater kan draaien en de andere alleen voor ruimte verwarming. 300 liter lijkt mij een prima keuze voor de boiler, voor het buffervat moet er minimaal 100 liter gebruikt worden, groter dan 200 liter zou ik niet gaan aangezien dit dan onnodig lange draaicyclus zou krijgen welke vervolgens met stilstandsverliezen weer verloren gaan.

De componenten welke u dan nodig heeft zijn:

2x Buitendeel 5kW

2x Hydrobox

1x Cascade regelaar

1x Buffervat+sensoren

1x Boiler+sensoren en driewegklep

1x Thermostaat

Mijn vraag voor nu is welke boiler en buffervat moet ik nu hebben, krijg ik hier nog subsidie op of is dit alleen op de genoemde en zijn die in verhouding dan nog duurder dan de hier eerder genoemde uit D en PL?
Ik heb ruimte genoeg voor de vaten, vloerverwarming is 200m2 voor de installatie zoek ik een prof. maar dan heb ik alles iig klaar staan.

Moet ik voor de toekomst nog rekening houden met extra aansluitingen voor een zonneboiler oid op mijn vaten? of is dit niet echt voordeliger meer naast de wp?

Nogmaals bedankt voor alle hulp hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Rhaelak schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:31:
[...]
Zo hoeft de WP 's zomers minder SWW aan te maken (dat stroomt immers uit je ZB vat naar het kleinere SWW vat) en 's winters kan de retour van de CV toch nog door het ZB vat.

Zo ben ik het in ieder geval van plan om te gaan doen. Of zoals Jerh met een elektrische doorstroomverwarmer en een douche WTW (als die tenminste gaat passen qua ruimte in de douche).
Ook met circulatie zoals Ericplan heeft, voor maximale efficiëntie en stroombesparing?
ericplan in "Zonneboilers, dit is de plek"

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Jack schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 01:25:
[...]

Ook met circulatie zoals Ericplan heeft, voor maximale efficiëntie en stroombesparing?
ericplan in "Zonneboilers, dit is de plek"
Ik weet niet precies hoe dat dan gaat werken. Daar zou ik me meer in moeten verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Das toch goeie tip, zat al te bedenken hoe ik overtollige energie uit zonneboiler in buffer vat kon krijgen, maar zo dus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

mightym schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 20:01:
[...]
Mijn voorkeur ging echter uit naar RVS, omdat ik hiervoor geen anodes nodig heb enzo. Het boilervat staat bij mij onder de trap, dus het vervangen van de anode is niet echt makkelijk.
In dat soort situaties (beperkte ruimte) kun je een ketting-anode of Correx anode gebruiken, die laatste hoef je nooit te vervangen maar daar hangt wel een prijskaartje aan van +/- 130 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:20
[quote]koevlaas2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 23:27:
[...]

Ik kwam toevalling nog een stuk tekst tegen van Freemann over de Sanden AquaEco2

...........

Duidelijk die nemen we niet!

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:39
Carbon schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:03:
[...]

In dat soort situaties (beperkte ruimte) kun je een ketting-anode of Correx anode gebruiken, die laatste hoef je nooit te vervangen maar daar hangt wel een prijskaartje aan van +/- 130 euro.
Heb ik ook gezien ja, maar als je alles gaat optellen:

Actieve anode+ verwarmingselement + aanschaf boiler, dan is het prijsverschil met de Poolse RVS boiler verdampt.. Verder is het gemak mij ook wat waard. Alle onderhoud die je niet hoeft uit te voeren is meegenomen.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

hunter1102 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 23:44:
Hallo allemaal weer,

Ik heb inmiddels 2x de ecodan 5 kw met koeling besteld in Spanje op jullie informatie waarvoor dank.

Volgens de importeur in Nederland kan ik deze het beste in cascade opstelling laten zetten en is een 300 liter boiler een goede keuze. Buffervat 200 liter en evt. kan ik ook de ene wp de verwarming laten regelen en de ander het tapwater volgens hem.

Quote:

Het is mogelijk, in combinatie met een cascade regelaar, om de units te laten bijspringen naar behoefte. Hierbij is het echter ook zo dat 1 van de 2 voor tapwater kan draaien en de andere alleen voor ruimte verwarming. 300 liter lijkt mij een prima keuze voor de boiler, voor het buffervat moet er minimaal 100 liter gebruikt worden, groter dan 200 liter zou ik niet gaan aangezien dit dan onnodig lange draaicyclus zou krijgen welke vervolgens met stilstandsverliezen weer verloren gaan.

De componenten welke u dan nodig heeft zijn:

2x Buitendeel 5kW

2x Hydrobox

1x Cascade regelaar

1x Buffervat+sensoren

1x Boiler+sensoren en driewegklep

1x Thermostaat
Ik mis de pomp/meng groep voor de vloerverwarming!
Mijn vraag voor nu is welke boiler en buffervat moet ik nu hebben,
Buffervat:
Zelf zat ik te twijfelen tussen de Mitsubishi PS200 en TWL P200PU.
Uiteindlijk gekozen voor de TWL P200PU vanwege de aanzienlijk betere isolatie (90 ipv 50mm PU) en hij is wat gunstiger geprijst dan de Mitsubishi :)

Boiler:
SWW kun je op diversie manieren regelen
Direct verwarmt + friwa
Direct verwarmt + hygiene spiraal
Indirect verwarmt

Vanwege de technische eenvoud/prijs en het gewicht heb ik gekozen voor een indirect verwamde RVS boiler (Flamco WPS-E 300)
.[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

mightym schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:52:
[...]

Heb ik ook gezien ja, maar als je alles gaat optellen:

Actieve anode+ verwarmingselement + aanschaf boiler, dan is het prijsverschil met de Poolse RVS boiler verdampt.
Dat geldt niet voor een geëmailleerde boiler uit Polen ;)
Verder is het gemak mij ook wat waard. Alle onderhoud die je niet hoeft uit te voeren is meegenomen.
In mijn geval was het lagere gewicht de belangrijkste reden om voor een RVS boiler te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Carbon schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:53:
[...]

Ik mis de pomp/meng groep voor de vloerverwarming!

[...]

Buffervat:
Zelf zat ik te twijfelen tussen de Mitsubishi PS200 en TWL P200PU.
Uiteindlijk gekozen voor de TWL P200PU vanwege de aanzienlijk betere isolatie (90 ipv 50mm PU) en hij is wat gunstiger geprijst dan de Mitsubishi :)

Boiler:
SWW kun je op diversie manieren regelen
Direct verwarmt + friwa
Direct verwarmt + hygiene spiraal
Indirect verwarmt

Vanwege de technische eenvoud/prijs en het gewicht heb ik gekozen voor een indirect verwamde RVS boiler (Flamco WPS-E 300)
.[/quote]
Mag ik vragen hoe jou setup er totaal uit gat zien en ga je met een boiler en een buffervat werken?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

bbn_ldp schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 13:59:
[...]

Mag ik vragen hoe jou setup er totaal uit gat zien en ga je met een boiler en een buffervat werken?
Yep, een 300L boiler voor SWW en een 200L buffer voor de verwarming.
Ik heb 2 zones met vloerverwarming die op flow temperatuur worden geregeld, maw er is geen ruimte thermostaat.
De oude HT verdelers zijn vervangen door Heimeier Dynacons, dat maakt het inregelen van een zone een stuk eenvoudiger.
Tussen de buffer en verdelers zit een Oventrop M3-180 mengroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Carbon schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 14:43:
[...]

Yep, een 300L boiler voor SWW en een 200L buffer voor de verwarming.
Ik heb 2 zones met vloerverwarming die op flow temperatuur worden geregeld, maw er is geen ruimte thermostaat.
De oude HT verdelers zijn vervangen door Heimeier Dynacons, dat maakt het inregelen van een zone een stuk eenvoudiger.
Tussen de buffer en verdelers zit een Oventrop M3-180 mengroep.
De Heimers heb ik ook net besteld. Heb jij toevallig een tekening van je setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 23:53
http://karkas.gr/eu/mitsubishi-power-split.html

Ecodan 7,5 KW € 2700,- incl. BTW als je er durft te bestellen.

Bleeh, het is alleen het buitendeel volgens mij.....

[ Voor 19% gewijzigd door koevlaas2 op 25-06-2016 20:39 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter1102
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-08 16:41
Dit is de verdeler die komt met de vloerverwarming mee, 20mm beneden,15 mm boven.
Heb in elke kamer ruimte een thermostaat en naregeling via de domotica als het goed is.

http://www.vt-ede.nl/prod...ra-vte-composiet-verdeler

Rest moet ik ook nog hebben, dacht dat daarna weer te gaan kopen.

Krijg je nog subsidie op die boiler ook? Ook al staat hij er niet bij in de lijst?

[ Voor 12% gewijzigd door hunter1102 op 25-06-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het idee van een kleine wp met SWW laat me nog niet helemaal los.
Ik heb een vrij standaard cv installatie met 12kW aan radiators en geen vloerverwarming.
Nu vraag ik me af of ik met subsidie een betaalbare oplossing kan vinden die wat de cv betreft alleen ondersteunend zal zijn voor de 2 airco`s die ik al gebruik voor verwarmen.
Omdat ik hoe dan ook een boiler nodig ga hebben voor elektrische SWW zou dit misschien de beste optie kunnen zijn voor een klein huishouden.
Een wpboiler hoeft niet groter te zijn dan 120 liter dus ik vraag me af of het niet te combineren is met een klein deel voor cv bedrijf :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 20:11
Volgens mij kun je naast je sww boiler de wp inderdaad een cv buffervat op laten warmen. Dat neem je op in de retour naar je ketel.
Maar als je al verwarmingscapacteit uit je L/L warmtepompen hebt, waarom ga je dan niet voor monovalent? Scheelt je je vastrecht gas.
De L/W pomp kan minimaal de basis voor zijn rekening nemen. Met de L/L kun je de rest doen. Of mis ik iets? Als je bang bent het met extreme kou niet te redden kun je op een strategische plek een infraroodpaneel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Of je zet er gratis een biomassa cv ketel bij, altijd hoge temperatuur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 21:36:
Het idee van een kleine wp met SWW laat me nog niet helemaal los.
Ik heb een vrij standaard cv installatie met 12kW aan radiators en geen vloerverwarming.
Nu vraag ik me af of ik met subsidie een betaalbare oplossing kan vinden die wat de cv betreft alleen ondersteunend zal zijn voor de 2 airco`s die ik al gebruik voor verwarmen.
Omdat ik hoe dan ook een boiler nodig ga hebben voor elektrische SWW zou dit misschien de beste optie kunnen zijn voor een klein huishouden.
Een wpboiler hoeft niet groter te zijn dan 120 liter dus ik vraag me af of het niet te combineren is met een klein deel voor cv bedrijf :)
Dit is nu echt een situatie dingetje, sww is imho het lastigste om te doen en zeker voor iedereen verschillend. Een Wp boiler lijkt leuk maar ook erg traag, verwarmen van cv door een extra spiraal is vaak geen optie, je trekt dat boilertje in no time koud,
Het mooiste/snelste/goedkoopste is de combinatie met een L/W Wp zoals velen hier doen.

Ik zelf ga een e-boiler gebruiken,samen met de cv op geiser stand, een prima 24/7 oplossing, gasloos hoeft nog niet echt, dat vang ik nog op met een bonus, het verbruik valt binnen mijn "energie budget" :)

Plan is later 3 fase aansluiting en dan word het boiler met doorstromer en kan het gas er altijd nog af.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:44
Quote, De componenten welke u dan nodig heeft zijn:

2x Buitendeel 5kW
2x Hydrobox
1x Cascade regelaar
1x Buffervat+sensoren
1x Boiler+sensoren en 3weg klep
1x Thermostaat

Mijn vraag voor nu is welke boiler en buffervat moet ik nu hebben

2 hydroboxen nodig? Kan het ook met 1 box ?

[ Voor 4% gewijzigd door corsat op 26-06-2016 13:41 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Marcva schreef op zondag 26 juni 2016 @ 06:20:
Volgens mij kun je naast je sww boiler de wp inderdaad een cv buffervat op laten warmen. Dat neem je op in de retour naar je ketel.
Maar als je al verwarmingscapacteit uit je L/L warmtepompen hebt, waarom ga je dan niet voor monovalent? Scheelt je je vastrecht gas.
De L/W pomp kan minimaal de basis voor zijn rekening nemen. Met de L/L kun je de rest doen. Of mis ik iets? Als je bang bent het met extreme kou niet te redden kun je op een strategische plek een infraroodpaneel overwegen.
Ik zoek 1 apparaat die naast SWW nog een beetje kan helpen met de verwarming.
Een kleine L/W wp zou volstaan, alleen is er vrij weinig ruimte in huis dus het moet iets worden als een buiten-unit, hydrobox en een boiler, de laatste 2 in 1 kast zou mooi zijn.
Als ik naar een wpboiler kijk dan zit ik na €500 subsidie op minstens €1000 investeren.
Met de L/W wp moet het dan niet veel duurder worden vanwege een beperkt budget.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Ik kom steeds verder met mijn L/W set up voor mijn nieuwe huis, 800m3, ca. 250m2 vloerverwarming, met zoneregeling, max. benodigde verwarmingscapaciteit ca. 9KW. Tussen 5.000-6.000WP PV op het dak.

Wat nu vast staat is 2x6KW Panasonic monoblock, buffervat (800 liter?), met 2-3 warmtewisselaars (voor de 2 L/W pompen en misschien 3e voor zonnecollectoren als ik eruit ben). Ook een hygienespiraal voor SWW in het buffervat. Waar ik nog niet uit ben is volgende:

A). 1 warmtepomp gaat direct op buffervat. Ik wil de 2e L/W pomp direct op de vloerverwarming aansluiten, met overschakelen naar 2e warmtewisselaar in buffervat als vloerverwarming geen warmte nodig heeft en buffervat nog wel (cq. pendelen van de warmtepomp voorkomen). Kan dit/is dit een handige opzet.
B) Nu zijn er hygiëne spiralen in 2 varianten. Een warmtewisselaar in het buffervat voor het opwarmen van SWW, of een warmtewisselaar die extern op het buffervat zit, een zgn. drinkwaterstation. Een drinkwaterstation op het vat is ca. EUR 300,- duurder dan in het vat (moet het vat denk ik sowieso via ebay uit Duitsland halen voor een goede prijs). Wat is wijsheid? Wat zijn voor-nadelen van beide opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan je niet gewoon alles hier op aansluiten?
800 ltr: http://www.ebay.de/itm/Hy...799905:g:STYAAOSw~gRVyJEy
1000 ltr: http://www.ebay.de/itm/Hy...70a0be:g:eUsAAOSwjVVV2r16

Schema:
https://drive.google.com/...Uc0llYU0/view?usp=sharing

Heb je echt 2 warmtepompen nodig?

Met een frischwasserstation heb je helemaal geen kans op legionella. (hangt dan ook een behoorlijk prijskaartje aan)
Met een interne hygiëne spiraal is die kans er wel, alleen veel minder dan een heel vat vol tapwater, als er maar regelmatig doorstroming is door de hygienespiraal.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2016 14:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Dank,

De hellmann vaten zijn inderdaad interessante oplossingen die ik serieus overweeg. Echter ik heb ook dit gezien:

http://www.ravensbergerso...-zwei-waermetauscher?c=13

En dan loop ik vast qua kennis:
1) Loop ik niet het risico dat als via schema wordt aangesloten de vloerwarming niet de warmte in het
buffervat leegtrekt in de wintermaanden zodat onvoldoende warmte voor SWW overblijft?
2) Ontloop ik dit risico door 1 van de 2 warmtepompen direct op vloerverwarming aan te sluiten en dat
deze WP secundair naar de warmtewisselaar in het buffervat gaat (voorkomen eventueel pendelen
en/of extra capaciteit voor buffervat?
3) Ik wil de temperatuur in het buffervat relatief laag houden indien mogelijk voor optimale COP. Is dan
zo'n FRIWA oplossing als in de link de beste optie? Als ik het goed begrijp, gaat de WP direct naar
de FRIWA ipv eerst via buffervat en heeft mogelijk ook een grotere SWW capaciteit. Maar hoe zo'n
FRIWA nu precies werkt qua aansluitingen begrijp ik eigenlijk niet.

Ik weet niet of ik 2 WP's nodig heb. De installateur van de aannemer stelde een Nibe split pakket 4 voor, 13KW max en belachelijk duur (volgens mij zeker 11K). Voor een bodem oplossing werd door een andere partij 8KW voorgesteld (met natuurlijk helemaal een belachelijke totaalprijs van 20K incl. BTW).

Dan zit ik volgens mij met 12KW safe, via u-wert.net provisorisch maximale verwarmingsbehoefte uitgerekend, zo'n 9 KW, ex SWW. Als amateur kan ik er zo maar naast zitten, dus 3KW overcapaciteit om de vrede in huis te bewaren heb ik er wel voor over.

De 2e WP kost na subsidie maar EUR 300,- extra via de in dit forum bewandelde buitenlandse kanalen (exclusief extra installatiekosten/-benodigdheden voor de 2e pomp). Dus de beste optie om 12KW te bereiken.

Totaal heb ik dan 12KW voor ca. EUR 1.000,- na subsidie (alleen de WP incl. transport). Buffervat 1.200-2000,-., dan nog de materialen + installatie, laten we zeggen 3.500,-. Ben ik voor pak hem beet 6.500,- klaar en geen gasaansluiting. Dan nog kijken of ik wat zonnepanelen kan vervangen door vlakplaatcollectoren zodat ik ook een zonneboiler subsidie kan aanvragen. Kom ik met een beetje mazzel misschien nog lager uit dan de 6.500. Heb ik tenminste een redelijke TvT van gas loos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
1) De warmtepomp (en) draaien toch? En ik (persoonlijk) kies altijd een doorstroomverwarmer als naverwarmer voor tapwater igv een hygienespiraal. Mijn buffervat wil ik ook zo laag mogelijk in temperatuur hebben.
2) zie 1)
3) een friwa is een externe warmtewisselaar, met een pomp die de warmte rond pompt uit je buffervat als je tapwater pakt. Die friwa zal de temperatuur echt niet verhogen... De temperatuur is dan gelijk (of eerder lager) dan je vat. Dat staat los van je WP werking dus.
http://www.solardirekt24....rischwasserstationen.html
http://www.wida-handel.de...rischwasserstationen-227/
Je hebt friwas met recirculatie aansluitingen (als je een hotel runt) en zonder.

Met 2 monoblock die niet continue draaien zit je met bevriezings gevaar? Waarom geen splitunits?
(heb je discussie niet helemaal gevolgd)

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ik ben ondertussen op zoek naar een buffervat, ik heb op Ebay deze gevonden voor nette prijzen:

Ebay

Maar je zit met het transport, zijn er in Nederland ook adresjes te vinden die dit soort prijzen hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Met split units kom ik zo'n EUR1.500,- duurder uit qua inkoop voor dezelfde capaciteit en moet STEK installatie zijn, dus ook duurder. Ik ben er nog niet helemaal uit split vs. monoblock. Mijn inschatting nu is dat bevriezingsgevaar gering is (er zit een defrost module op monoblocks en volgens mij kan ik water met glycol gebruiken om risico te beperken?). Ik kan verder buitenunits direct tegen de muur zetten aansluitend op de technische ruimte met buffervat, dus nauwelijks leidingen die kunnen bevriezen, misschien scheelt dit ook.

Ik zit vrijdag bij de installateur van de aannemer om reactie om mijn voorstel te horen. Kan ik ook inschatten wat zijn expertise is, ik haal al mijn opgedane kennis van dit forum.

[ Voor 14% gewijzigd door LittleTycoon op 26-06-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 15:53:
Hmm ik ben ondertussen op zoek naar een buffervat, ik heb op Ebay deze gevonden voor nette prijzen:

Ebay

Maar je zit met het transport, zijn er in Nederland ook adresjes te vinden die dit soort prijzen hanteren?
http://www.houtencvkachel...boilers.php?part=uitdraai
http://www.econo.nl/boiler-groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
AUijtdehaag schreef op zondag 26 juni 2016 @ 15:43:
1) De warmtepomp (en) draaien toch? En ik (persoonlijk) kies altijd een doorstroomverwarmer als naverwarmer voor tapwater igv een hygienespiraal. Mijn buffervat wil ik ook zo laag mogelijk in temperatuur hebben.
Doorstroomverwarmer is idd ook optie, zoals in jouw post zonneboiler/opzet/installatie. Ga ik ook voorleggen aan installateur. Ik kan alleen nog niet een goede vinden waarmee ik zeker binnen een 3x25A aansluiting val, ze schijnen nogal wat stroom te kunnen vreten. Ik wil absoluut geen hoger capaciteitstarief voor elektriciteit betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
LittleTycoon schreef op zondag 26 juni 2016 @ 16:12:
[...]

Doorstroomverwarmer is idd ook optie, zoals in jouw post zonneboiler/opzet/installatie. Ga ik ook voorleggen aan installateur. Ik kan alleen nog niet een goede vinden waarmee ik zeker binnen een 3x25A aansluiting val, ze schijnen nogal wat stroom te kunnen vreten. Ik wil absoluut geen hoger capaciteitstarief voor elektriciteit betalen.
Ik zit op 230 V/35A en draait straks niet meer op 7250 watt, maar de helft (hoop ik) met een hygienebuffervat en douche wtw ervoor.
Jerh gebruikt deze voor 3 fase: jerh in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 08:51
je zou ook kunnen kiezen om 3x25A automaten te laten plaatsen, dit kost 1x 200e
3x C25 automaat kun je veilig een uur op 30A belasten

dan zou je voor een 18kw unit kunnen gaan.
eventueel met een stroom meet relais om terug te schakelen als je meer als 30A afneemt

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
AUijtdehaag schreef op zondag 26 juni 2016 @ 16:28:
[...]

Ik zit op 230 V/35A en draait straks niet meer op 7250 watt, maar de helft (hoop ik) met een hygienebuffervat en douche wtw ervoor.
Jerh gebruikt deze voor 3 fase: jerh in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
volgens mij als je 1x35a hebt met een smeltpatroon kan je deze ook laten opwaarderen naar een 1x40a automaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wodan89 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:49:
[...]

volgens mij als je 1x35a hebt met een smeltpatroon kan je deze ook laten opwaarderen naar een 1x40a automaat
Geen problemen hier hoor ;)
En ferraris meter werkt nog prima. (in als: nog niet nodig om iets anders te willen)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:49:
[...]

Dat kan maar bij Liander dacht ik wel costa dura.

Edit: ik heb het even opgezocht: € 416,94

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 26-06-2016 18:50 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 19:37
Het is wel lastig. Vorig jaar is er 3x25A in de meterkast aangesloten. Maar de kleinste Ecodan die op 3 fase werkt is al 10kw en de enige Ecodan die 16A afgezekerd dient te worden is 5kw.
Ik twijfel of dit afdoende is voor mijn woning. Ik kan er later natuurlijk 1 bijplaatsen op een andere fase.

Zou ik op 3x25A een PUHZ-SW75VHA kunnen aansluiten?
Het lijkt me niet verstandig aangezien de aansluitwaarde van 25A.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mgroen81 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 19:47:
Het is wel lastig. Vorig jaar is er 3x25A in de meterkast aangesloten. Maar de kleinste Ecodan die op 3 fase werkt is al 10kw en de enige Ecodan die 16A afgezekerd dient te worden is 5kw.
Ik twijfel of dit afdoende is voor mijn woning. Ik kan er later natuurlijk 1 bijplaatsen op een andere fase.

Ik ga genoemde Ecodan op 20A zekering aansluiten en mijn hoofdzekering is 3x25A, CrazyHarrie heeft het ook zo zitten.

Het verwarmingelement wil ik op een andere groep aansluiten, als ik het apparaat thuis heb staan kan ik kijken wat er precies mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
koevlaas2 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 19:49:
[...]

Ik ga genoemde Ecodan op 20A zekering aansluiten en mijn hoofdzekering is 3x25A, CrazyHarrie heeft het ook zo zitten.

Het verwarmingelement wil ik op een andere groep aansluiten, als ik het apparaat thuis heb staan kan ik kijken wat er precies mogelijk is.
Bedankt voor de tip! Ik ga dan waarschijnlijk ook deze kant op.
Het wordt wel de combinatie met cylinder binnenunit.
Ik wil alles zelf gaan aansluiten/ophangen, wat kost het in bedrijfstellen (STEK) zo ongeveer?

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mgroen81 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:04:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik ga dan waarschijnlijk ook deze kant op.
Het wordt wel de combinatie met cylinder binnenunit.
Ik wil alles zelf gaan aansluiten/ophangen, wat kost het in bedrijfstellen (STEK) zo ongeveer?
Ik ga er een los boilervat op aansluiten.
Mijn box 4 (zwart) F-gassen mannetje vroeg vorige keer € 100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
koevlaas2 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:08:
[...]

Ik ga er een los boilervat op aansluiten.
Mijn box 4 (zwart) F-gassen mannetje vroeg vorige keer € 100,-
100 euro, dan heb ik geen reden meer om een monobloc te kiezen.

Wat is de reden om een losse boiler te nemen? De cylinder versie is 1000 euro duurder.
Is een losse boiler prijstechnisch beter of is 200 liter te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mgroen81 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:21:
[...]

Wat is de reden om een losse boiler te nemen? De cylinder versie is 1000 euro duurder.
Ik heb nu een Michl wp, daar heb ik onlangs een losse boiler voor gekocht, ik vind alles los wel flexibeler dan compleet. Stel ik wil in de toekomst een andere WP dan volstaat het kopen van alleen een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mgroen81 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:21:
[...]

Ik maakte het mijn mannetje wel makkelijk, hij hoefde alleen maar 2 flare koppelingen te maken en het vacuum trekken enz. te doen, dus niet het leggen van de gasleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym

Hier werkt dat iig prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:50:
[...]

Hier werkt dat iig prima!
Heb jij toevallig de binnenunit op een andere fase dan de buitenunit aangesloten zitten ? Ik ben het aan het onderzoeken en volgens de folder kan je ze beide op een andere voeding aansluiten maar mij is niet geheel duidelijk of dit een andere fase mag zijn.
Eigenlijk wil ik alleen het 2 kw element op een aparte groep, zit de aansluitng hiervoor los in de binnenunit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Klopt die prijs wel?
Ecodan 4kW met 200l vat voor €3713!
Als het voor nog minder kan, roept u maar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Speedy-Andre schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:24:
Klopt die prijs wel?
Ecodan 4kW met 200l vat voor €3713!
Als het voor nog minder kan, roept u maar _/-\o_
Die staat alleen (nog) niet in de ISDE apparatenlijst helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89

Op het type plaatje van de buiten unit zelf staat Maxium running currunt 17A...

Denk dat een C16 automaat met link en rechts ook nog wel goed gaat.
Zou me er niet te druk om maken :) is meer een theoretisch verhaal dat je uren lang meer als 16A trekt
inschakelpiek heb ik nog niet gemeten, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De 5kW is €3763, more power voor bijna niks extra :P
Zonder 200l vat kom ik op €2649 en €2698, nog leuker.
De vraag is wat er nog extra nodig is om hem aan te sluiten, of zit alles al in de hydrobox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:16:
De 5kW is €3763, more power voor bijna niks extra :P
Zonder 200l vat kom ik op €2649 en €2698, nog leuker.
De vraag is wat er nog extra nodig is om hem aan te sluiten, of zit alles al in de hydrobox?
De WP word kaal gelevert, thermostaat, boiler sensor (indien van toepassing), wifimodule e.d. dien je apart te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:22:
[...]

De WP word kaal gelevert, thermostaat, boiler sensor (indien van toepassing), wifimodule e.d. dien je apart te kopen.
Ik dacht aan waterzijdig aansluiten, is dat cv en water erop -> klaar?
Een losse boiler kan wellicht kleiner dan 200l zijn, zo veel heb ik per keer niet nodig.
Een Itho Solior zonneboiler van 150l is misschien een probleem, of juist niet omdat er geen pomp in zit?
De eenvoud van dat ding bevalt me wel, jammer dat de boiler dan buiten staat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:22:
[...]

Bij de nieuwste Panasonic zit er standaard een thermostaat ingebouwd in het bedieningspaneel op de binnenunit. Je kunt deze demonteren en als kamer thermostaat gebruiken incl. bediening WP.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/20tfnnl.jpg

Wifi module en zonneboiler aansturingsprint zijn wel optioneel net als bij de Mitsubishi.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 26-06-2016 23:47 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
BenEco schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:43:
[...]

Bij de nieuwste Panasonic zit er standaard een thermostaat ingebouwd in het bedieningspaneel op de binnenunit. Je kunt deze demonteren en als kamer thermostaat gebruiken incl. bediening WP.
[afbeelding]

Wifi module en zonneboiler aansturingsprint zijn wel optioneel net als bij de Mitsubishi.
Zit deze ook bij de monoblocks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Ja, maar deze kon volgens mij geen ruimtetemperatuur regelen, alleen WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
kan ik ook een niet Panasonic controller aansluiten en daarmee de warmtepomp bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
koevlaas2 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:55:
[...]

Heb jij toevallig de binnenunit op een andere fase dan de buitenunit aangesloten zitten ? Ik ben het aan het onderzoeken en volgens de folder kan je ze beide op een andere voeding aansluiten maar mij is niet geheel duidelijk of dit een andere fase mag zijn.
Eigenlijk wil ik alleen het 2 kw element op een aparte groep, zit de aansluitng hiervoor los in de binnenunit ?
Wodan89 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:12:
[...]

Op het type plaatje van de buiten unit zelf staat Maxium running currunt 17A...

Denk dat een C16 automaat met link en rechts ook nog wel goed gaat.
Zou me er niet te druk om maken :) is meer een theoretisch verhaal dat je uren lang meer als 16A trekt
inschakelpiek heb ik nog niet gemeten, :)
Misschien kan het 2 kw element op de 2e fase van een krachtgroep aangesloten worden. Dat zou wel mooi zijn voor de verdeling. Als ze samen op 1 krachtgroep zitten kan er weinig fout gaan lijkt me, als de 2 fasen in de Ecodan maar goed gescheiden zijn. Ik weet alleen niet hoe het inwendig zit aangesloten. Misschien niet heel makkelijk. En niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
mgroen81 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 02:50:
[...]

[...]

Misschien kan het 2 kw element op de 2e fase van een krachtgroep aangesloten worden. Dat zou wel mooi zijn voor de verdeling. Als ze samen op 1 krachtgroep zitten kan er weinig fout gaan lijkt me, als de 2 fasen in de Ecodan maar goed gescheiden zijn. Ik weet alleen niet hoe het inwendig zit aangesloten. Misschien niet heel makkelijk. En niet nodig.
Er loopt hier een aparte groep naar de 5 kW mitsubsidie buitenunit, die in een schuurtje staat (met uitblaasrooster)
Vanuit daar loopt er een 4-aderige kabel naar de binnenunit (voeding en aansturing) die in de trapkast hangt.
En er loopt een aparte groep naar de binnenunit, puur alleen voor het elektrisch element.
Dus wel makkelijk... En het elektrisch element heeft een gescheiden aansluiting voorzien in de binnenunit.
Ik heb voor de 2 aparte groepen een finder kWh meter zitten en een warmtemeter zit er op.

Overigens heb ik alle relais in de binnenunit vervangen voor solid state relais, vanwege "bromgeluid"
En dan fors overbemeten solid state relais vanwege eventuele warmte. Er zit ook een dichte kast om de buitenunit, voor nog meer geluid en warmteisolatie. Ook zit de binnenunit achter een deur in de trapkast.
Misschien allemaal zwaar overdreven, maar ik hou van "stilte" in huis.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2016 05:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:55:
[...]

Ik heb de booster heater op een aparte groep zitten en dat is inderdaad een andere fase dan de warmtepomp. De rest van de binnenunit wordt wel gevoed via de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Gisteren moest ik toch wel even lachen.

Een paar weken geleden had ik hier geschreven dat in Frankrijk alle CV leidingen gedaan worden met koperen leidingen. ........ Respons hier ... kan niet...galvanische stromen...erosie....zuren .... en verdere zin/onzin.

Nu maakte ik gisteren mijn warmtepomp open en wat schetst mijn verbazing ..... aan/afvoer CV leidingen ..... gebrouwen van jawel ..... koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BenEco schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:43:
[...]

[afbeelding]

Zo'n soort thermostaat zit ook bij de Mitsubishi, echter ik wil niet met kabels gaten boren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 27 juni 2016 @ 07:31:
Gisteren moest ik toch wel even lachen.

Een paar weken geleden had ik hier geschreven dat in Frankrijk alle CV leidingen gedaan worden met koperen leidingen. ........ Respons hier ... kan niet...galvanische stromen...erosie....zuren .... en verdere zin/onzin.

Nu maakte ik gisteren mijn warmtepomp open en wat schetst mijn verbazing ..... aan/afvoer CV leidingen ..... gebrouwen van jawel ..... koper.
Wat betreft galvanische corrosie, dat is gewoon een feit. En laten we Frankrijk niet als schoolvoorbeeld nemen.... :+

Maar koper en staal kunnen prima met elkaar gecombineerd worden.
Gigantisch veel cv installaties in Nederland zijn volledig van koper, op de radiatoren na natuurlijk. Gebeurt niets mee.

En ja alle warmtepompen zijn volledig in koper uitgevoerd en worden vaak op staal aangesloten, niets mis mee.

Alleen waarom zou je een erg duur materiaal gebruiken als er een prima alternatief is?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Oxellaar schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:49:
[...]

Alleen waarom zou je een erg duur materiaal gebruiken als er een prima alternatief is?
Ja, je hebt volkomen gelijk, ik zeg niet dat je dat niet hebt.

Alleen vroeg ik me af waarom in Nederland werkelijk alles met ijzer wordt uitgevoerd. In Frankrijk heb je bijvoorbeeld prachtige koperen bochten in alle soorten en maten, echt gestroomlijnd voor een paar kwartjes stuk. Solderen kost niks dus hier zit je winst. Als ik dan naar een knie knel 22mm in NL kijk, ik bedoel...gestroomlijnd zijn ze niet.

Ik stelde ook een combinatie van ijzer en koperen leidingen voor als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 15:32
LittleTycoon schreef op maandag 27 juni 2016 @ 00:32:
kan ik ook een niet Panasonic controller aansluiten en daarmee de warmtepomp bedienen?
Ja dat kan met het aan/uit contact, net als bij de meeste CV ketels.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Op advies uit een ander topic nu ook hier geplaatst:

Een paar vraagjes over een sanitair warm water pomp (maar waarschijnlijk oor relevant voor verwarming ). Ik twijfel tussen L/W (aangesloten op de VMC), zonnecollector, of een combinatie tussen beide.
Volgens de installateur is zonnecollector geen optie omdat het dat op oost-west ligt. Is zuid-ligging voor een (warmte) collector werkelijk zo belangrijk?
Een combi met L/W en collectoren is (volgens de installateur) niet rendabel omdat we niet verwarmen met het warme water. De meerkosten van het panel (en de installatie) is alleen rendabel als je de installatie ook gebruikt voor verwarmen. Klinkt logisch, maar ik hoor het graag als het niet klopt
In geval van een L/W pomp: Aangezien je in feite nog steeds 100% electrisch het water verwarmt, is het verstandiger om hem tijdens de daluren (lag tarief) te laten werken, of juist overdag (meer energie in de lucht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:34:
[...]

Ja, je hebt volkomen gelijk, ik zeg niet dat je dat niet hebt.

Alleen vroeg ik me af waarom in Nederland werkelijk alles met ijzer wordt uitgevoerd. In Frankrijk heb je bijvoorbeeld prachtige koperen bochten in alle soorten en maten, echt gestroomlijnd voor een paar kwartjes stuk. Solderen kost niks dus hier zit je winst. Als ik dan naar een knie knel 22mm in NL kijk, ik bedoel...gestroomlijnd zijn ze niet.

Ik stelde ook een combinatie van ijzer en koperen leidingen voor als alternatief.
Knelkoppelingen worden ook haast niet meer gebruikt, bijna alles is pers. Viga pres, Henco unipipe enz.... Een koppeling kan wel duurder zijn, maar uurloon weegt zwaarder, vandaar pers ipv knel of zeker solderen.

Solderen is natuurlijk niet meer van deze tijd, enorm bewerkelijk, dus erg duur, brandgevaarlijk en lastig te beoordelen op kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
EgMaf schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:04:
Op advies uit een ander topic nu ook hier geplaatst:

Een paar vraagjes over een sanitair warm water pomp (maar waarschijnlijk oor relevant voor verwarming ). Ik twijfel tussen L/W (aangesloten op de VMC), zonnecollector, of een combinatie tussen beide.
Volgens de installateur is zonnecollector geen optie omdat het dat op oost-west ligt. Is zuid-ligging voor een (warmte) collector werkelijk zo belangrijk?
Een combi met L/W en collectoren is (volgens de installateur) niet rendabel omdat we niet verwarmen met het warme water. De meerkosten van het panel (en de installatie) is alleen rendabel als je de installatie ook gebruikt voor verwarmen. Klinkt logisch, maar ik hoor het graag als het niet klopt
In geval van een L/W pomp: Aangezien je in feite nog steeds 100% electrisch het water verwarmt, is het verstandiger om hem tijdens de daluren (lag tarief) te laten werken, of juist overdag (meer energie in de lucht)?
Vergeet in je overwegingen zeker niet de gratis te verkrijgen biomassa cv ketel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Mijn verwarming is 100% electrisch. CV is dus niet aan de orde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
:+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
EgMaf schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:56:
Mijn verwarming is 100% electrisch. CV is dus niet aan de orde...
Een warmtepomp is geen cv?
Of hang je in iedere ruimte een hydro unit... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Elektrische verwarming kan ook onder centrale verwarming vallen, als één warmtepomp het hele huis verwarmt bijvoorbeeld.
CV is breder dan 'radiatoren opwarmen met een gasketel' :)
Vandaar dat een biomassa (pellet?)kachel ook genoemd wordt.

Als antwoord op je vraag: een zonneboiler doet het prima op oost of west (of beide). Maar met een warmtepomp lijk je energetisch en technisch beter uit met meer PV-panelen ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Oxellaar schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:25:
[...]

Knelkoppelingen worden ook haast niet meer gebruikt, bijna alles is pers. Viga pres, Henco unipipe enz.... Een koppeling kan wel duurder zijn, maar uurloon weegt zwaarder, vandaar pers ipv knel of zeker solderen.

Solderen is natuurlijk niet meer van deze tijd, enorm bewerkelijk, dus erg duur, brandgevaarlijk en lastig te beoordelen op kwaliteit.
Ja, hier begint leeftijd te spelen, ik ben er al eeeel lang uit.

Maar...kom ik weer, de pers oplossing zoals door jou beschreven is toch niet voor mij als hobbyist of heb ik het verkeerd. Bij de bouwmarkt heb ik het in ieder geval niet gezien.

Ben blij dat ik nu alle leidingen vervangen heb met 22mm, ga niet weer opnieuw beginnen. >:) Vrouwke ziet me al aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:56
Klopt normale bouwmarkten hebben gekke schroeffittingen die nog veel duurder zijn. Pers zie je bij de echte zaken zoals warmteservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
LittleTycoon schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:50:
[...]

Zit deze ook bij de monoblocks?
Monoblock is geen H-Generation. (begin 2016 beschikbaar) en heeft het oude display.
LittleTycoon schreef op maandag 27 juni 2016 @ 00:32:
Er zit een aansluiting op voor een interne en een externe ruimte thermostaat
koevlaas2 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:42:
Zo'n soort thermostaat zit ook bij de Mitsubishi, echter ik wil niet met kabels gaten boren e.d.
Dacht dat je hem op de bedrading van de huidige/oude thermostaat kon aansluiten al gaat dit niet op als je de bestaande CV installatie blijft gebruiken.

Stuur hier met de bestaande cenvax 4 vloerverwarming regeling dus zit het paneel gewoon in de hydrobox.

[ Voor 30% gewijzigd door BenEco op 27-06-2016 14:15 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Proton_ schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:14:
Elektrische verwarming kan ook onder centrale verwarming vallen, als één warmtepomp het hele huis verwarmt bijvoorbeeld.
CV is breder dan 'radiatoren opwarmen met een gasketel' :)
Vandaar dat een biomassa (pellet?)kachel ook genoemd wordt.

Als antwoord op je vraag: een zonneboiler doet het prima op oost of west (of beide). Maar met een warmtepomp lijk je energetisch en technisch beter uit met meer PV-panelen ;)
Bedankt, dat vermoedde ik al. Helaas zijn de regels qua PV nogal bizar hier in Frankrijk...
En voor de duidelijkheid: CV is voor mij verwarming d.m.v. centrale generatie van warme (ketel, warmtepomp) die dan dmv vloeistoffen door het huis verspreid wordt. Dat zou dus ook een L/W of W/W warmtepomp kunnen zijn, of zelfs L/L met 1 "centrale" buitenunit. Geen idee if de term "CV" gestandaardizeerd is eigenlijk, maar mijn vraag ging dus over warm sanitair water, niet over verwarming (CV of niet). O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BenEco schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:03:
[...]

Monoblock is geen H-Generation. (begin 2016 beschikbaar) en heeft het oude display.

[...]

Er zit een aansluiting op voor een interne en een externe ruimte thermostaat

[...]

Dacht dat je hem op de bedrading van de huidige/oude thermostaat kon aansluiten al gaat dit niet op als je de bestaande CV installatie blijft gebruiken.

Stuur hier met de bestaande cenvax 4 vloerverwarming regeling dus zit het paneel gewoon in de hydrobox.
Mijn cv thermostaat is modelerend, ik hou voorlopig de cv nog paraat.
Mijn huidige Michl gebruik ik het thermostaat gedeelte niet van, ik verwarm op tijdsduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

EgMaf schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:03:
[...]
Geen idee if de term "CV" gestandaardizeerd is eigenlijk, maar mijn vraag ging dus over warm sanitair water, niet over verwarming (CV of niet). O-)
OK, wij zitten dus op één lijn ;)
Kern van je verhaal is dat je een voorraadvat hebt/wil met warm sanitairwater, en je afvraagt hoe dat vat het beste op te warmen.
Dan valt op dat het heel flexibel is; een extra warmtebron (zonnecollector, split warmtepomp, pelletkachel, propaanketel, mazout) is met een T-stuk en keerkleppen bij wijze van spreken zó bij te pluggen.

En met een extra warmtewisselaar in het voorraadvat kan CV ook meelopen. Je verwarmt nu elektrisch => weerstandsverwarming per ruimte? Ook duur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
BenEco schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:03:
[...]

[...]
Bedankt,

Als ik het goed begrijp kom ik ovolgens mij niet onder de Panasonic hpm manager uit (2 stuks) als ik ook wil koelen, andere regelingen (zonder schreeuwend duur te worden) schijnen alleen aan/uit te werken. Dat is balen, mooie extra kostenpost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:38:
[...]

Bedankt,

Als ik het goed begrijp kom ik ovolgens mij niet onder de Panasonic hpm manager uit (2 stuks) als ik ook wil koelen, andere regelingen (zonder schreeuwend duur te worden) schijnen alleen aan/uit te werken. Dat is balen, mooie extra kostenpost..
Kan je eigenlijk wel zomaar een gasketel aan/uit thermostaat aansluiten ? Zijn deze niet gasminded en schakelen de WP teveel uit en aan ?
Mijn modulerende cv thermostaat schakelt de cv uit en 10 seconden later weer aan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:02:
[...]

Mijn modulerende cv thermostaat schakelt de cv uit en 10 seconden later weer aan. 8)7
Niet alle (moderne) thermostaten zijn goed compatible met oudere cvketels.
Zo heb ik dat pendelen met een iSense en een Honeywell Chronotherm Touch maar niet met een stokoude Chronotherm Modulation.
Inmiddels stoort dat mij niet meer dankzij de airco's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik heb een chronotherm modulation , deze is gelijk geinstalleerd met de CV ketel ca. 10 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Proton_ schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:32:
[...]

OK, wij zitten dus op één lijn ;)
Kern van je verhaal is dat je een voorraadvat hebt/wil met warm sanitairwater, en je afvraagt hoe dat vat het beste op te warmen.
Dan valt op dat het heel flexibel is; een extra warmtebron (zonnecollector, split warmtepomp, pelletkachel, propaanketel, mazout) is met een T-stuk en keerkleppen bij wijze van spreken zó bij te pluggen.
Yep, en er zijn tegenwoordig dus ook "vaten" met ingebouwde L/W warmtepompen die hun warmte uit het afzuig-circuit (VMC) van je huis halen.
En met een extra warmtewisselaar in het voorraadvat kan CV ook meelopen. Je verwarmt nu elektrisch => weerstandsverwarming per ruimte? Ook duur.
Inderdaad, dus in parallel kijk ik ook naar L/L warmtepomp oplossing voor verwarming (airco-achtig). Maar de huidige sww voorziening is op sterven na dood, dus dat heeft even de prioriteit. En zoals gezegd: L/W warmtepomp voor verwarming is even niet aan de orde voor mij. Dat ik het toch niet post is omdat het technisch allemaal best vergelijkbaar is, en dezelde vragen ook bij L/W zouden kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:02:
[...]

Kan je eigenlijk wel zomaar een gasketel aan/uit thermostaat aansluiten ? Zijn deze niet gasminded en schakelen de WP teveel uit en aan ?
Ik wil geen gasketel aansluiten. Ik wil 2 warmtepompen van ieder 6KW in cascade zetten, waarbij deze dynamisch kunnen schakelen tussen SWW en verwarmen/koelen , cq. de 1 bijspringt als de ander het benodigde vermogen niet kan opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 18-09 17:04
Los van subsidievoordeel zie ik niet het nut van 2 x 6KW warmtepompen.

Ik zou gewoon 1 fatsoenlijke L/W WP nemen met voldoende bufferruimte voor zowel CV al SWW i.c.m. een 3-weg klep.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 12:52
Er is een goedkope thermostaat van Panasonic, ik meen dat ie € 85 kost en dat is een kamerthermostaat die ook op koelen gezet kan worden.Even zoeken maar het kan veel geld schelen, die manager is voor kantoren en bedrijven.
LittleTycoon schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:38:
[...]

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:49:
Los van subsidievoordeel zie ik niet het nut van 2 x 6KW warmtepompen.

Ik zou gewoon 1 fatsoenlijke L/W WP nemen met voldoende bufferruimte voor zowel CV al SWW i.c.m. een 3-weg klep.
Heeft ook geen ander nut dan subsidievoordeel, 2*6KW is met subsidie EUR 2.750,- goedkoper dan 1*12KW met subsidie. Extra installatiekosten is volgens mij maar schijntje van dat bedrag.

Misschien is het ook nuttig dat 2 geschakelde wp's lager kunnen moduleren dan 1 grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat is inderdaad wel een sloot geld, maar je moet 2 x alles aan (laten) sluiten, dubbel onderhoud, dubbele ruimte, dubbele slaapverbruikers, etc. etc.

Ik zou het persoonlijk niet willen, ondanks dat er veel subsidie op zit, of je moet er echt een steekhoudende reden voor hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
LittleTycoon schreef op maandag 27 juni 2016 @ 17:11:
[...]

Heeft ook geen ander nut dan subsidievoordeel, 2*6KW is met subsidie EUR 2.750,- goedkoper dan 1*12KW met subsidie. Extra installatiekosten is volgens mij maar schijntje van dat bedrag.

Misschien is het ook nuttig dat 2 geschakelde wp's lager kunnen moduleren dan 1 grote.
Het is mij opgevallen dat bij de wat extremere temperaturen bijvoorbeeld 2x 5 kW Mitsubishi slechter presteerd dan 1x 7 kW Mitubishi.
Dan wordt het plaatje al weer heel anders...
COP PUHZ-SW50VHA
COP PUHZ-SW75VHA

[ Voor 23% gewijzigd door mgroen81 op 27-06-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
mgroen81 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 17:39:
[...]

Het is mij opgevallen dat bij de wat extremere temperaturen bijvoorbeeld 2x 5 kW Mitsubishi slechter presteerd dan 1x 7 kW Mitubishi.
[afbeelding]
[afbeelding]
Gelukkig komen extreme temperaturen nauwelijks voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op maandag 27 juni 2016 @ 17:23:
Dat is inderdaad wel een sloot geld, maar je moet 2 x alles aan (laten) sluiten, dubbel onderhoud, dubbele ruimte, dubbele slaapverbruikers, etc. etc.

Ik zou het persoonlijk niet willen, ondanks dat er veel subsidie op zit, of je moet er echt een steekhoudende reden voor hebben.
Het gaat om 2 monoblocks, mijn gok is dat dit dubbel aansluiten beperkt, alleen waterleidingen naar binnen, geen hydrobox, geen ruimteverlies. Dan hoop ik dat binnen deze leidingen snel samen komen om gevombineerde capaciteit te Kunnen leveren Indien nodig.

Slaapverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
mgroen81 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 17:39:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou voor Panasonic gaan, o.b.v. ervaringen forum haustechnikdialog, zijn daar erg positief over de monoblocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
LittleTycoon schreef op maandag 27 juni 2016 @ 18:24:
[...]

Het gaat om 2 monoblocks, mijn gok is dat dit dubbel aansluiten beperkt, alleen waterleidingen naar binnen, geen hydrobox, geen ruimteverlies. Dan hoop ik dat binnen deze leidingen snel samen komen om gevombineerde capaciteit te Kunnen leveren Indien nodig.

Slaapverbruik?
Je zult toch ook qua regeling iets aan elkaar moeten knopen. Wekelijkse wisseling anders slijt de ene wp harder als de ander.

Beide apparaten hebben iets van standby verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
LittleTycoon schreef op maandag 27 juni 2016 @ 18:24:
[...]

Slaapverbruik?
Standby gebruik bedoelt ie denk. Waarom probeer je eerst niet met eentje, laat andere in de doos. Of zet er eentje op je verwarming en eentje op je sww. Mocht dat goed werken heb je dat manager gebeuren niet nodig. En als je duidelijk merkt dat je het dubbele vermogen wel altijd nodig hebt laat je ze toch alle samen en parallel draaien. Gewoon op één normale thermostaat

Ik bedenk me net dat ik in gebruiksaanwijzing iets gezien heb dat je kunt programmeren in welke gevallen of temperaturen de wp het elektrische element bij schakelt, als je element vervangt door relais stuurt die de tweede wp aan als thermostaat zeg maar

[ Voor 14% gewijzigd door reneeke1970 op 27-06-2016 20:05 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Werkt het echt zo eenvoudig dan :?

Ik heb op de zaak 3 Remeha CV Ketels in een cascade opstelling staan, en hier zit toch echt een "speciale" cascade regeling tussen van Kieback & Peter die de CV ketels weer aanstuurt.

Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen, mijn gevoel zegt dat je beter 1 x 12KW kunt hebben als 2 x 6KW (technisch gezien). Een nadeel zou inderdaad zijn dat de 12KW onvoldoende kan terug moduleren, maar dan is een 12KW waarschijnlijk overkill en had je afgekund met een 8KW bijvoorbeeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Grolsch schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:05:
Werkt het echt zo eenvoudig dan :?

Ik heb op de zaak 3 Remeha CV Ketels in een cascade opstelling staan, en hier zit toch echt een "speciale" cascade regeling tussen van Kieback & Peter die de CV ketels weer aanstuurt.

Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen, mijn gevoel zegt dat je beter 1 x 12KW kunt hebben als 2 x 6KW (technisch gezien). Een nadeel zou inderdaad zijn dat de 12KW onvoldoende kan terug moduleren, maar dan is een 12KW waarschijnlijk overkill en had je afgekund met een 8KW bijvoorbeeld :P
Zou mooi zijn toch? Cv heeft geen element dus kan ook niet, en regeling kopen kan altijd nog

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 14-09 12:17
2x6 lijkt me prima te werken. 1 warmtepomp voor de benedenverdieping en 1 voor de etage. geen gezeur met inregelen en lekker 1 thermosstaat onder en 1 boven. Je kunt dingen of heel complex maken met cascaderegelingen e.d. of je zet gewoon 2 kogelafsluiters in je systeem die je (in principe) dicht zet om boven en onder te scheiden en die je (in geval van calamiteiten) weer open zet als er bijv 1 warmtepomp defect is. Daarnaast moduleren 2 warmtepompen veel verder omlaag dan 1 grote warmtepomp en het sluipverbruik van 10 watt (*24*365 dagen = 87kwh = eur17) daarvoor leggen we euro opzij elke maand... met EUR 2.300 subsidie kun je dat dan zo'n 191 jaar doen.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 15:32
Vergeet in dat geval niet om een extra expansievat te plaatsen 😉 Pana mono heeft deze ingebouwd

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Bedankt voor alle tips. Ik denk dan dat ik volgende set up ga voorleggen aan installateur vrijdag a.s.: 1 wp direct op vloerverwarming (250m2), met overflow naar (groot) buffervat misschien nodig vanwege pendelgedrag a.g.v. zoneregeling vloerverwarming. 2e op sww (zelfde buffervat, hgienespiraal). Mocht de 1wp tekort komen voor verwarming dan kan dit aangevuld worden vanuit buffervat waardoor 2e wp ondersteunt via buffervatverwarming.

Ga ik ook gelijk vragen wat hij ervan vindt om element te vervangen door relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb morgen ook een gesprek met "de specialist" voor onze nieuw te bouwen woning ;) zal het voorleggen :)

Waar ik nog wel mee zit is het buffervat.

Optie 1 = 1 groot buffervat waar ik eventueel meteen een spiraal in mee laat lopen afkomstig van de aan te schaffen houtkachel.

Het nadeel hiervan is dat het water waarschijnlijk warmer gaat worden als 35 graden (benodigd voor CV)

Of ik moet een hygiëne spiraal gebruiken voor SWW en naverwarmen met een doorstromer.
Nadeel hiervan is dat een doorstromer niet echt een goede COP waarde heeft volgens mij.

Optie 2 = 2 buffervaten, 1 voor CV op een lage temperatuur (35 graden) en 1 voor SWW op 55 graden.

Nadeel hiervan is dat 1 vat op 55 graden gehouden moet worden wat volgens mij ook weer niet echt gunstig is voor de COP waardes :?

Ook dacht ik ergens gelezen te hebben dat je 2-in-1 vaten hebt voor SWW en buffer voor de vloerverwarming waar ook energie in gestopt kan worden vanuit een houtkachel :?

[ Voor 80% gewijzigd door Grolsch op 27-06-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
COP waarden........

Lees dat toetsing refs van de makers van de pompen vrijwel altijd 15~35 graden zijn. Het lijkt mij stug dat de retour temperatuur 15 graden is als de temp in huis 20 graden is. Hoe verlaat zich de COP tov hogere retour temperaturen, dit zal zeker niet 1 op 1 zijn. Dus 25~45 graden zelfde COP. Is daar wat over bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Willie Wortel schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 07:44:
COP waarden........

Lees dat toetsing refs van de makers van de pompen vrijwel altijd 15~35 graden zijn. Het lijkt mij stug dat de retour temperatuur 15 graden is als de temp in huis 20 graden is. Hoe verlaat zich de COP tov hogere retour temperaturen, dit zal zeker niet 1 op 1 zijn. Dus 25~45 graden zelfde COP. Is daar wat over bekend?
Het is een maatstaaf die alle makers hanteren voor goed vergelijk. Is vastgesteld.
Praktijk cop weten alleen degene met warmtemeter en die wat langer monitoren.
Op Duitse sites zijn wat praktijk cijfers te vinden.
Maar ach ik begin op 55 en bouw dan af, ik kijk naar meterstand en niet naar warmtemeter. Misschien blijkt straks wel dat mijn biomassa kachel het goedkoper gaat stoken dan de wp .
Zeker bij hoge temperaturen natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Willie Wortel schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 07:44:
COP waarden........

Ik denk dat je de A15W35 waarden bedoelt.
Daarbij is 15 niet de retourtemperatuur maar de lucht-aanvoertemperatuur (~buitentemperatuur).
De 35 graden is de water-aanvoertemperatuur (~vloerverwarmingtemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Klopt, A staat voor air en is de buiten temperatuur. W is de aanvoertemperatuur en niet de gemiddelde watertemperatuur.
Bij 35 graden aanvoer is de retour temperatuur altijd ongeveer 4 tot 6K lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Oxellaar schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:55:
Klopt, A staat voor air en is de buiten temperatuur. W is de aanvoertemperatuur en niet de gemiddelde watertemperatuur.
Bij 35 graden aanvoer is de retour temperatuur altijd ongeveer 4 tot 6K lager.
Proton_ schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:25:
[...]

Ik denk dat je de A15W35 waarden bedoelt.
Daarbij is 15 niet de retourtemperatuur maar de lucht-aanvoertemperatuur (~buitentemperatuur).
De 35 graden is de water-aanvoertemperatuur (~vloerverwarmingtemperatuur).
Ha, dank, dit maakt meer duidelijk. Ik zit dingen door elkaar te halen. Ik ben namelijk een (ADon) computer programma aan het schrijven voor de Netduino. Hierbij moet ik idd de buitenlucht temperatuur erbij halen.

Ik heb nu dus de aanvoer, retour, warmptepomp binnenruimte, warmtewisselaar, kamer en buiten temperatuur. Ik heb de electra voltage, amperage en wattage.
Nu nog een leuke formule bedenken zodat je je eigen COP kan monitoren en die noemen we dan Willies COPs 8) .
Pagina: 1 ... 37 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic