Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.991 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
waarom niet een kleine e-boiler met extra zonnespiraal? elementje van 1200 watt of zo en klaar. kosten? 350 euro ongeveer voor 80 liter.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:19:
[...]

Hmm die standaard buitenunit van pakweg een Ecodan vind je mooi? Ieder zijn smaak, maar dat vind ik wel bijzonder ;)
Mooi voor mijn energierekening ;)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fabstar81 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:28:
waarom niet een kleine e-boiler met extra zonnespiraal? elementje van 1200 watt of zo en klaar. kosten? 350 euro ongeveer voor 80 liter.
Dan komt er ook weer een grote plaat van 2m2 bij (€€€) die ergens moet staan (dak is vol).
Overigens lijkt een Itho Solior me wel wat omdat ik dan geen groot vat binnen heb, die zie ik voor €950 en misschien vang je daar nog subsidie voor.
Nadeel is dat ik dan ruim 4m waterleiding door een kamer en een buitenmuur moet trekken :/
Deze zou op een afdak kunnen komen waar tot 15u zon op staat.
Alleen zit daar geen los element in dus ben je minder flexibel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Speedy-Andre schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:06:
[...]

Dan nog het gas afsluiten, Liander maakt het niet makkelijker, al zou het met een slot op de hoofdkraan moeten kunnen voor een normaal bedrag :/
Als het goed is kost het niets, hier aangevraagd bij Eneco per telefoon, c.a. 2 weken later Stedin voor de deur.
Dit jaar 165 euro teruggekregen. Nu met nul termijn bedrag verwacht ik iets van 160 euro terug. Wellicht wat meer, we gaan het zien.

Daar worden de mannen niet goed van natuurlijk, zelfs met de 3 L/L WP's is hier overproductie met de PV 8)

Het bordje "afsluiter normaal geopend" is hier niet meer van toepassing
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Bx8SdQjl.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Gasschuif op 22-06-2016 19:11 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:39
Gasschuif schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:40:
[...]

Als het goed is kost het niets, hier aangevraagd bij Eneco per telefoon, c.a. 2 weken later Stedin voor de deur.
Dit jaar 165 euro teruggekregen. Nu met nul termijn bedrag verwacht ik iets van 160 euro terug.

Daar worden de mannen niet goed van natuurlijk 8)

Het bordje "afsluiter normaal geopend"is hier niet meer van toepassing
[afbeelding]
Haha, ik heb meteen Enduris maar eens een mailtje gestuurd met een kopie van jouw foto :) en de vraag of zij hetzelfde beleid voeren als Stedin.. ben benieuwd

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Gasschuif schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:40:
[...]

Dit jaar 165 euro teruggekregen. Nu met nul termijn bedrag verwacht ik iets van 160 euro terug. Wellicht wat meer, we gaan het zien.

Daar worden de mannen niet goed van natuurlijk, zelfs met de 3 L/L WP's is hier overproductie met de PV 8)

Het bordje "afsluiter normaal geopend" is hier niet meer van toepassing
[afbeelding]
Klopt, kost ook niks bij Liander. Je hoeft alleen een nieuw stroom only contract af te sluiten. Daarna zorgt de energieleverancier ervoor dat de netwerkleverancier de boel gratis afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 18-09 17:04
Welke diameter buis is aan te raden voor aan te leggen vloerverwarming in combinatie met een WP :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 15:32
Grolsch schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 07:35:
Welke diameter buis is aan te raden voor aan te leggen vloerverwarming in combinatie met een WP :?
Hoe groter hoe beter :) hierbij zeg ik niet dat een kleine diameter niet werkt. Wanneer je een grotere diameter hebt kun je het systeem sneller laten reageren. Wil je ook kunnen koelen neem dan bij voorkeur een kunstof verdeler.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Waarom bij koelen een kunststof verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
LittleTycoon schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:42:
Waarom bij koelen een kunststof verdeler?
Onder de ~18 graden gaat de boel condenseren :)

Zie: http://www.warmtepomp-info.nl/boiler/vloerverwarming/

[ Voor 13% gewijzigd door Pascal Saul op 23-06-2016 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Appie Heijn schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:33:
[...]

Hoe groter hoe beter :) hierbij zeg ik niet dat een kleine diameter niet werkt. Wanneer je een grotere diameter hebt kun je het systeem sneller laten reageren. Wil je ook kunnen koelen neem dan bij voorkeur een kunstof verdeler.
Dat was mij bekend (hoe groter hoe beter), maar kun je ook aangeven welke diameter aan te bevelen / wenselijk is :?

Ik kan er wel pijpen inleggen van Ø300, maar dat lijkt mij ook niet de bedoeling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-09 16:52
Vandaag even in de regelgeving gedoken mbt omgevingsvergunning voor het plaatsen van een buiten unit. Voor units tot 1 meter hoog zie ik dat het vergunningvrij kan. Ik heb echter 12 kW nodig en dat zit je aan hoge buitenunits vast. Iemand ervaring ermee? Of toch maar twee units plaatsen.....

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Grolsch schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:22:
[...]

Dat was mij bekend (hoe groter hoe beter), maar kun je ook aangeven welke diameter aan te bevelen / wenselijk is :?

Ik kan er wel pijpen inleggen van Ø300, maar dat lijkt mij ook niet de bedoeling :+
Ik zou voor 20 gaan, zie ook http://www.vloerverwarming.nl/nl/downloads/afgifte-tabellen/ mooi met aanvoer en retour op de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:11
LionkingNL schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:51:
Vandaag even in de regelgeving gedoken mbt omgevingsvergunning voor het plaatsen van een buiten unit. Voor units tot 1 meter hoog zie ik dat het vergunningvrij kan. Ik heb echter 12 kW nodig en dat zit je aan hoge buitenunits vast. Iemand ervaring ermee? Of toch maar twee units plaatsen.....
Nee, nog niet ingedoken, maar wil Zubadan en dat zijn sowieso bakbeesten.
Als je voor 2 gaat kun je overwegen ook 2 sets te doen. Is qua subsidie ook gunstiger >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Idd, je kan het wel oplossen door luchtdicht je verdeler te isoleren maar bij nieuwe aanschaf zou ik wel voor kunststof gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:33
Kan iemand de kenmerkende verschillen tussen
de Panasonic Aquarea HT en de Aquarea T-CAP serie benoemen?
En misschien de achterliggende techniek?

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 23-06-2016 12:55 . Reden: n.a.v. verschil in gas - ook "achterliggende techniek" ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
dunklefaser schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 12:19:
Kan iemand de kenmerkende verschillen tussen
de Panasonic Aquarea HT en de Aquarea T-CAP serie benoemen?
Met enige twijfel zeg ik de ht heeft ander gas waardoor 65 graden te halen is, voor als je huis nog ht radiatoren heeft

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
De T-CAP houdt z'n capaciteit tot -xx

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Appie Heijn schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:10:
[...]

Idd, je kan het wel oplossen door luchtdicht je verdeler te isoleren maar bij nieuwe aanschaf zou ik wel voor kunststof gaan.
Ik zie hier vaak wensen, ideeën en materiaal etc... voor koelen met een L/W WP voorbijkomen.

In mijn ogen onzin, je kunt never nooit onder DP draaien. Het systeem is er niet op ontworpen.
Het condenseren van de lucht tot een gram of 8 (per kG) is nu net de kern goede airconditioning.

Als ik zie hoeveel water (in een top zomerdag) er uit de lekbakken van mijn 3 L/L Wp's komen snap je dat het niet gaat.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Gasschuif schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:02:
[...]

Ik zie hier vaak wensen, ideeën en materiaal etc... voor koelen met een L/W WP voorbijkomen.

In mijn ogen onzin, je kunt never nooit onder DP draaien. Het systeem is er niet op ontworpen.
Het condenseren van de lucht tot een gram of 8 (per kG) is nu net de kern goede airconditioning.

Als ik zie hoeveel water (in een top zomerdag) er uit de lekbakken van mijn 3 L/L Wp's komen snap je dat het niet gaat.
Icm vloerverwarming kan het wel, zij het beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:41
verdeler isoleren heeft in mijn ogen geen zin, als je onder het DP gaat koelen over je vloer, krijg je vanzelf natte voeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Het moment tussen wanneer je verdeler vochtig wordt en je tegelvloer daar zit nog wel wat verschil tussen, dus wil je die koude zweterij op je verdeler voorkomen. Daarvoor zijn die kunststof verdelers ook op de markt gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Dat klopt van die kunststof verdelers, maar je kan je vloer niet afkoelen tot onder het dauwpunt van de heersende ruimtetemperatuur omdat in dat geval de tegels zo koud worden, dat het vocht wat aanwezig is in de lucht gaat condenseren op je tegels.

Met een L/L wp (of te wel airconditioner) koel (en ontvochtig) je de lucht veel meer en sneller dan dat je met vloerkoeling ooit zou kunnen bereiken.

Vloerkoeling kan dus wel, maar het koelende effect is redelijk beperkt en ontvochtigen kan je er niet mee, wat je juist eigenlijk wilt met koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik zeg ook zeker niet dat L/W beter koelt dan een L/L, je kan met de koelfunctie van de L/W een woonkamer toch wel een 2-3 graden koeler houden dan zonder iets te doen. Dat is toch maar mooi meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@ Appie, met alle respect, maar je mist mijn punt.

Als je met L/W de ruimte gaat koelen (gaat zeker lukken, wel heel langzaam...!!) stijgt de RV in de ruimte (de grammen/kg blijven immers constant)
Dat stijgen van de RV, daar zit de kern. Verdampings koeling vanaf je huid gaat hierdoor steeds moeilijker, en lukt bij 100 % RV helemaal niet meer.

Als je de grammen met een L/L omlaag haalt stijgt de verdampingskoeling van het menselijk lichaam, en daar mee het aangename gevoel van "echte airco"

Gasschuif is ervaringsdeskundige in deze, heb 32 jaar lucht verkocht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gasschuif schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:49:
@ Appie, met alle respect, maar je mist mijn punt.

Als je met L/W de ruimte gaat koelen (gaat zeker lukken, wel heel langzaam...!!) stijgt de RV in de ruimte (de grammen/kg blijven immers constant)
Dat stijgen van de RV, daar zit de kern. Verdampings koeling vanaf je huid gaat hierdoor steeds moeilijker, en lukt bij 100 % RV helemaal niet meer.

Als je de grammen met een L/L omlaag haalt stijgt de verdampingskoeling van het menselijk lichaam, en daar mee het aangename gevoel van "echte airco"

Gasschuif is ervaringsdeskundige in deze, heb 32 jaar lucht verkocht. :+
Daar heb ik weer een lucht ontvochtiger (op basis van adsorptie) voor staan. (en kan dus kiezen wat voor dauwpunt ik wil ;) )

AUijtdehaag is ook ervaringsdeskundige in deze, maar met maar 15 jaar "gebakken" lucht ervaring. :+

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2016 15:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Last van zonnesteken.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

AUijtdehaag schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 15:16:
[...]

Daar heb ik weer een lucht ontvochtiger (op basis van adsorptie) voor staan. (en kan dus kiezen wat voor dauwpunt ik wil ;) )

AUijtdehaag is ook ervaringsdeskundige in deze, maar met maar 15 jaar "gebakken" lucht ervaring. :+
Da's ook toevallig, Gasschuif (was) senior commisioning engineer HVAC, nu gelukkig met pensoen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Pascal Saul schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:48:
[...]

Klopt, kost ook niks bij Liander. Je hoeft alleen een nieuw stroom only contract af te sluiten. Daarna zorgt de energieleverancier ervoor dat de netwerkleverancier de boel gratis afsluit.
Reactie enduris(Delta netwerkbedrijf)
Hartelijk dank voor uw e-mail met de vraag over een slot op de gasmeter.

Het is niet mogelijk om een slot te plaatsen op de meter, wel kunnen wij de gasmeter tegen kosten weg laten halen. Deze kosten bedragen 119,79 euro. Als u dit zou willen laten doen kunt u contact opnemen met onze Afdeling Team Front Office .

.... niet gratis dus.. of ik heb de verkeerde vraag gesteld😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

mightym schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 16:11:
[...]

Het is niet mogelijk om een slot te plaatsen op de meter, wel kunnen wij de gasmeter tegen kosten weg laten halen. Deze kosten bedragen 119,79 euro. Als u dit zou willen laten doen kunt u contact opnemen met onze Afdeling Team Front Office .

Enduris is je netbeheerder?? Zo ja, dan heb je je bij de verkeerde gemeld.

Je moet naar je energieleverancier en daar je gascontract opzeggen. Kost niets, en zij gaan dan vervolgens de netbeheerder opdracht geven dit uit te voeren.

we gaan wel langzaam een beetje offtopic zo ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 23-06-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Gasschuif schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 16:16:
[...]

Enduris is je netbeheerder?? Zo ja, dan heb je je bij de verkeerde gemeld.

Je moet naar je energieleverancier en daar je gascontract opzeggen. Kost niets, en zij gaan dan vervolgens de netbeheerder opdracht geven dit uit te voeren.

we gaan wel langzaam een beetje offtopic zo ;)
Haha dit zijn inderdaad 'neveneffecten' ;)
Ik ga dat pad dan maar eens bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Even over subsidie, wanneer kan je deze aanvragen ?
Ik dacht zodra ik de factuur in handen heb, maar de RVO site liet mij niet de installatie in gebruik op een toekomstige datum zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 14-09 12:17
koevlaas2 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:09:
Even over subsidie, wanneer kan je deze aanvragen ?
Ik dacht zodra ik de factuur in handen heb, maar de RVO site liet mij niet de installatie in gebruik op een toekomstige datum zetten.
Klopt want de installatie moet al geïnstalleerd zijn; dat is één van de subsidie voorwaarden (voor consumenten)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dus op vandaag zetten, mits factuur van gisteren is dan zou ik paar dagen wachten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:33:
Dus op vandaag zetten, mits factuur van gisteren is dan zou ik paar dagen wachten
Dank je.
Ik dacht om de 30e de subsidie aanvraag in te dienen, 1 dag vanuit Spanje is wel verdacht kort.

@Develdonk : Jij ook bedankt voor je informatie

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 23-06-2016 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:47:
[...]

Dank je.
Ik dacht om de 30e de subsidie aanvraag in te dienen, 1 dag vanuit Spanje is wel verdacht kort.

@Develdonk : Jij ook bedankt voor je informatie
Waarom is 1 dag verdacht kort? Ministerie heeft zover ik weet geen definitie gegeven wat geïnstalleerd betekend. Dus wat mij betreft als hij aan de muur hangt dan zijn we er...

Dit is ook het probleem met dit soort ongein regelingen. vanuit mijn vakgebied moeten we nogal eens controles uitvoeren op dit soort subsidie verstrekkingen maar als je de wetgever c.q. de uitvoerende partij een aantal kritische vragen stelt wat nu eigenlijk de definities zijn (denk aan hybride of niet) dan staan ze je aan te kijken of ze water zien branden...

antwoord: tja; als hij geïnstalleerd is, dus als hij opgenomen is in de cv installatie en naar behoren werkt

ik: en waar staat deze definitie dan in het besluit?

antwoord: hmmm.... (en vervolgens een stilte)

m.a.w. doos tegen de muur aan schuiven of ff uitpakken. mooie polaroid erover heen en hoppa de subsidieaanvraag indienen.

[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 23-06-2016 19:13 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 19:10:
[...]

Waarom is 1 dag verdacht kort? Ministerie heeft zover ik weet geen definitie gegeven wat geïnstalleerd betekend. Dus wat mij betreft als hij aan de muur hangt dan zijn we er...

Dit is ook het probleem met dit soort ongein regelingen. vanuit mijn vakgebied moeten we nogal eens controles uitvoeren op dit soort subsidie verstrekkingen maar als je de wetgever c.q. de uitvoerende partij een aantal kritische vragen stelt wat nu eigenlijk de definities zijn (denk aan hybride of niet) dan staan ze je aan te kijken of ze water zien branden...

antwoord: tja; als hij geïnstalleerd is, dus als hij opgenomen is in de cv installatie en naar behoren werkt

ik: en waar staat deze definitie dan in het besluit?

antwoord: hmmm.... (en vervolgens een stilte)

m.a.w. doos tegen de muur aan schuiven of ff uitpakken. mooie polaroid erover heen en hoppa de subsidieaanvraag indienen. Laat ze in den haag eerst maar eens hun werk naar behoren doen!
Da's waar, er komt echt niemand kijken dat weet ik zeker.
Echter ook de doos heb ik nog niet, maar wie weet staat ie in de woonkamer volgende week en kan de aanvraag de deur uit. Subsidiepot is nog lang niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:20
Goedenavond allen,

Ik ga een nieuwbouw woning bouwen met een Rc van 10. Nu wil ik op advies van Auijtdehaag deze warmtepomp in Spanje bestellen.
https://www.instaladorate...z-sw100yha-ersc-vm2c.html
Ik krijg 3x25 amp dus was het idee om een 3 fase warmtepomp te nemen. Nu is mijn vraag of er meer mensen een 3fase hebben en wat zij van het idee vinden om deze te nemen. Hij komt in combinatie met een zonneboiler van 400l of 500L, WTW douche, WTW ventilatie en zonnepanelen.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 21:32:
Goedenavond allen,

Ik ga een nieuwbouw woning bouwen met een Rc van 10. Nu wil ik op advies van Auijtdehaag deze warmtepomp in Spanje bestellen.
Ik krijg 3x25 amp dus was het idee om een 3 fase warmtepomp te nemen. Nu is mijn vraag of er meer mensen een 3fase hebben en wat zij van het idee vinden om deze te nemen. Hij komt in combinatie met een zonneboiler van 400l of 500L, WTW douche, WTW ventilatie en zonnepanelen.
Waarom een 3fasen exemplaar, met rc=10 heb je aan een krultang* genoeg.

* 5 KW 1 fase model

Tenzij je heel veel SWW gaat verbruiken of de woning is groter dan 250m2

[ Voor 2% gewijzigd door koevlaas2 op 23-06-2016 22:04 . Reden: God laat je overal buiten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:01:
[...]

Waarom een 3fasen exemplaar, met rc=10 heb je aan een krultang* genoeg.

* 5 KW 1 fase model

Tenzij je heel veel SWW gaat verbruiken of de woning is groter dan 250m2
Het idee is om een betere verdeling te krijgen met o.a 3fase omvormer en inductie koken.
Misschien kan alphons het toelichten.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:06:
[...]

Het idee is om een betere verdeling te krijgen met o.a 3fase omvormer en inductie koken.
Je zit dan aan minimaal 10 KW vast, is dit niet overkill ? maw hoeveel warmte heeft je huis nodig ?
Een 5 KW model op een laag pitje levert voor je groepenkast geen problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Om even een opmerking erover te maken.
Het idee was om voor een 3-fase te gaan, omdat dan de "last" beter verdeelt is over 3-fasen.
Er komen vast meer verbruikers en dan is 25 Amp al snel beperkt, dus daar zou ik zuinig mee omspringen
Uitgaande van een all-electric huisje, ga je een inductiekookplaat aanschaffen.
Mogelijk komt er ook een 3-fase doorstroomverwarmer (bij een hygiene vat zoals bij JerH)

Maar inderdaad is de vraag, of je niet "teveel" vermogen hebt. De warmtepomp moduleert toch ook gewoon terug?
(maar wp kan ook beperkt worden natuurlijk, naar 50% of 75%. Alleen daar koop je hem niet voor)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2016 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:08:
Om even een opmerking erover te maken.
Het idee was om voor een 3-fase te gaan, omdat dan de "last" beter verdeelt is over 3-fasen.
Er komen vast meer verbruikers en dan is 25 Amp al snel beperkt, dus daar zou ik zuinig mee omspringen
Uitgaande van een all-electric huisje, ga je een inductiekookplaat aanschaffen.
Mogelijk komt er ook een 3-fase doorstroomverwarmer (bij een hygiene vat zoals bij JerH)

Maar inderdaad is de vraag, of je niet "teveel" vermogen hebt.
(maar de 3-fase kan ook beperkt worden natuurlijk, naar 50% of 75%. Alleen daar koop je hem niet voor)
Wat doe je dan met de zonneboiler , gebruik je die als hygiene vat ?
Als je met de wp je zonneboiler kan naverwarmen heb je helemaal geen doorstromer nodig.

Een WP met dubbele fan is natuurlijk duurder zowel in aanschaf, onderhoud en verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 23-06-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:11:
[...]

Wat doe je dan met de zonneboiler , gebruik je die als hygiene vat ?
Als je met de wp je zonneboiler kan naverwarmen heb je helemaal geen doorstromer nodig.
In de winter is je opbrengst van de zonnecollectoren laag.
Als je een hygienevat gebruikt op lagere temperatuur (< 55 C), dat is beter voor de cop van de warmtepomp overall gezien... En minder temperatuursverliezen naar de omgeving.
De rest van de warmte van je tapwater verwarm je na met de doorstromer. Dus enkel in de wintermaanden de doorstroomverwarmer nodig bij een zonneboiler setup. (en de doorstromer is ook handig als backup natuurlijk)
@Jerh: kom er maar in :)

Vandaar een zo goed mogelijke verdeling van de 3-fase.
Maar de vraag blijft: Is een 5 kW/230 V genoeg voor zijn huis in zowel tapwater en verwarming?

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:14:
[...]

In de winter is je opbrengst van de zonnecollectoren laag.
Als je een hygienevat gebruikt op lagere temperatuur (< 55 C), dat is beter voor de cop van de warmtepomp overall gezien... En minder temperatuursverliezen naar de omgeving.
De rest van de warmte van je tapwater verwarm je na met de doorstromer. Dus enkel in de wintermaanden de doorstroomverwarmer nodig bij een zonneboiler setup. (en de doorstromer is ook handig als backup natuurlijk)
Tja, hartje winter alles tegelijk aansteken is de 3x25A snel 'op'.
Mijn week ervaring met een 300 l boiler is dat je er gewoon op kan douchen zonder dat deze op dat moment verwarmt word, staar je dus niet blind op A+B+C
Met de Ecodan kan je het SWW verwarmen heel mooi programmeren.

Hotspare is natuurlijk altijd makkelijk, mocht de boel stuk zijn kan je nog verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:14:
[...]

Vandaar een zo goed mogelijke verdeling van de 3-fase.
Maar de vraag blijft: Is een 5 kW/230 V genoeg voor zijn huis in zowel tapwater en verwarming?
Met RC=10 mag ik toch hopen dat dit al overkill is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bbn_ldp schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:06:
[...]

Daar heb je volkomen gelijk in, ik had precies hetzelfde idee. Echter vermogen is voor mij ook te groot. Daarom begin ik met kleine van 6 kW en mocht het te klein zijn zet ik er gewoon ééntje bij. Dan is het niet op drie maar op twee fase verdeeld. (En goedkoper in aanschaf)
Ps ik dacht dat er al een 8 kW in drie fase was maar dan zou ik de site weer moeten gaan zoeken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
bbn_ldp schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 21:32:
Goedenavond allen,

met een RC=10 en een WTW vraag ik me af of een warmtepomp überhaupt nog zin heeft. Volgens mij zet je in dit soort woningen een soort van verwarmingselement in het ventilatiekanaal, and thats it...

Ik zie dan werkelijk niet in waarom je nog vloerverwarming, verdelers, warmtepomp e.d. zou aanschaffen... Bespaar je de 10k kosten zou ik dan zeggen...

Wellicht handig om eerst eens een warmteverliesberekening te laten maken om inzichtelijk te maken wat je verliezen gaan zijn en daar je verwarming op aan te passen. rc=10 is leuk maar als je geen triple glas gebruikt of verkeerde kozijnen of niet lucht dicht gebouwd hebt dan is het enkel leuk op papier...

Nu ben je aan het gokken wat je nodig hebt terwijl zon berekening EUR 100 kost en je het dan vrij nauwkeurig weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
koevlaas2 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:22:
[...]

Tja, hartje winter alles tegelijk aansteken is de 3x25A snel 'op'.
Mijn week ervaring met een 300 l boiler is dat je er gewoon op kan douchen zonder dat deze op dat moment verwarmt word, staar je dus niet blind op A+B+C
Met de Ecodan kan je het SWW verwarmen heel mooi programmeren.

Hotspare is natuurlijk altijd makkelijk, mocht de boel stuk zijn kan je nog verder.
dit is toch wel met gescheiden boiler dan? 300 liter verwarmen voor SWW en tegelijkertijd je verwarming aanzetten, dan is binnen no-time je boiler leeg qua warmte. en dan heb je er nog niet eens tegelijkertijd uit gedoucht.

is tenminste mijn ervaring hier (zonder wp overigens)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
develdonk schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:15:
[...]

met een RC=10 en een WTW vraag ik me af of een warmtepomp überhaupt nog zin heeft. Volgens mij zet je in dit soort woningen een soort van verwarmingselement in het ventilatiekanaal, and thats it...
Verwarming zal geen warmtepomp voor nodig zijn, maar waarschijnlijk wel (vaak) koeling.

Als er hoofdzakelijk gekoeld moet worden, dan zou ik geen L/W, maar een L/L wp nemen.
Of een combinatie van die twee.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:41:
[...]

dit is toch wel met gescheiden boiler dan? 300 liter verwarmen voor SWW en tegelijkertijd je verwarming aanzetten, dan is binnen no-time je boiler leeg qua warmte. en dan heb je er nog niet eens tegelijkertijd uit gedoucht.

Ik kan me vergissen maar bij een CV ketel is het zo dat SWW altijd voorrang heeft op ruimteverwarming.
Wellicht dat de WP er ook zo mee omgaat. Misschien kunnen de bezitters van een Ecodan eens het handboek erop nalezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:41:
[...]

Je denk nog gasketel Fabstar81, de boiler verwarm je op een tijdstip dat jou het beste uitkomt, de boiler blijft de hele dag op temperatuur. Een enkel douchje koelt ie niet veel van af dus dit kan gewoon en ondertussen je huis verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Ik zie dan werkelijk niet in waarom je nog vloerverwarming, verdelers, warmtepomp e.d. zou aanschaffen... Bespaar je de 10k kosten zou ik dan zeggen...

Wellicht handig om eerst eens een warmteverliesberekening te laten maken om inzichtelijk te maken wat je verliezen gaan zijn en daar je verwarming op aan te passen. rc=10 is leuk maar als je geen triple glas gebruikt of verkeerde kozijnen of niet lucht dicht gebouwd hebt dan is het enkel leuk op papier...

Nu ben je aan het gokken wat je nodig hebt terwijl zon berekening EUR 100 kost en je het dan vrij nauwkeurig weet.
Een kleine l/l wp nemen en deze aansluiten op je balansventilatie zodat de warmte of koude in alle kamers terechtkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
[...]

Berekening is al gedaan https://www.mupload.nl/img/eylpox0btu0jk.png
De kozijnen zijn passiefkozijnen van Knipping.
Ik was van plan een Fujitsu systeem(WC08) met 300L boiler (incl 2 zonnecollectoren)ca 13000 euro) voor warmwater, en volgens mij ging ook de buffer van de vloerverwarming hier door heen te nemen met vloerverwarming in het gehele huis. Echter door de prijzen in Spanje ben ik geneigd een Mitsubischi te nemen met bv een DJG boiler 2 spiralen(400 of 500L) en een paar vlakke plaat zonnecollectoren. Dan blijft het totaalplaatje onder de 10 duizend euro.

De ventilatie wordt WTW van Orcon de HRC400.
Ik sta open voor alle adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 11:56:
[...]

Een kleine l/l wp nemen en deze aansluiten op je balansventilatie zodat de warmte of koude in alle kamers terechtkomt.
Dan heb ik nog geen warm water en gas heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
mightym schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 16:11:
[...]

Ja, dat heb je :) Je moet geen vraag stellen maar een stroom only contract afsluiten bij je leverancier en dan komt het slot er vanzelf ;) Dat regelt de energieleverancier met het netwerkbedrijf weer... jij doet zaken met de energieleverancier en niet met de netwerkleverancier.

[ Voor 10% gewijzigd door Pascal Saul op 24-06-2016 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:27:
[...]

Dan heb ik nog geen warm water en gas heb ik niet.
WP boiler, of toch gewone kleine WP die een boiler verwarmt. De mogelijkheden zij legio, daarom ben je waarschijnlijk ook hier je ziet door de bomen het bos niet meer.

Zet alle mogelijke scenario's eens op papier en kijk wat het gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:32:
[...]

WP boiler, of toch gewone kleine WP die een boiler verwarmt. De mogelijkheden zij legio, daarom ben je waarschijnlijk ook hier je ziet door de bomen het bos niet meer.

Zet alle mogelijke scenario's eens op papier en kijk wat het gaat kosten.
Inderdaad zie ik door de bomen het bos niet meer. Onderstaand heb ik mijn woning en situatie beschreven, maar iedereen heeft verschillende ideeën. Vrijstaande nieuwbouw woning bouwen. Welke energie techniek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:37:
[...]

Inderdaad zie ik door de bomen het bos niet meer. Onderstaand heb ik mijn woning en situatie beschreven, maar iedereen heeft verschillende ideeën. Vrijstaande nieuwbouw woning bouwen. Welke energie techniek
Albert Hakvoort heeft sinds kort een passief huis, misschien kan hij met mooie ideeen komen.

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk voor L/L gaan, kan je in de zomer heel goed mee koelen. Mijns inziens word dit koelen steeds belangrijker dan verwarmen.
SWW met kleine Spaanse l/w WP en een boiler.

Of SWW en verwarmen met een kleine l/w WP.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 24-06-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:50:
[...]

Albert Hakvoort heeft sinds kort een passief huis, misschien kan hij met mooie ideeen komen.

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk voor L/L gaan, kan je in de zomer heel goed mee koelen. Mijns inziens word dit koelen steeds belangrijker dan verwarmen.
SWW met kleine Spaanse l/w WP en een boiler.

Of SWW en verwarmen met een kleine l/w WP.
Ik hoop dat Albert mij wegwijs kan maken met goeie ideeën. Ik kan nu nog switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:14:
[...]

Ik hoop dat Albert mij wegwijs kan maken met goeie ideeën. Ik kan nu nog switchen.
Albert heeft een 5 KW Ecodan, maar hoe en wat precies weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
bbn_ldp schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:37:
[...]

Welk soort systeem heb je nu in gedachten dat het gaat worden? Enkel BG vloerverwarming en boven airconditioners?

Is er een warmteverlies berekening gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 16:00
Vandaag is de airco meneer langsgeweest om onze Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW50 VKA + EHST20D-VM2C uit Spanje koeltechnisch aan te sluiten :)

Klusje was in 3 uurtjes klaar en de warmtepomp ging zonder problemen in bedrijf.
De 200 liter boiler is in no time warm, geluid van de buiten-unit is ruis, amper aanwezig.

Super tevreden met de Mitsu!

Op naar de papierwinkel voor de subsidie aanvraag 8)
(Meldingscode voor de subsidie: KA01725)

[ Voor 5% gewijzigd door GadgetFrank op 26-06-2016 12:40 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Rhaelak schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:38:
[...]

Welk soort systeem heb je nu in gedachten dat het gaat worden? Enkel BG vloerverwarming en boven airconditioners?

Is er een warmteverlies berekening gemaakt?
Vloerverwarming op BG en 1e verdieping.
Is al gedaan https://www.mupload.nl/img/eylpox0btu0jk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
GadgetFrank schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:38:
Vandaag is de airco meneer langsgeweest om onze Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW50VHA + ERST20D-VM2C uit Spanje koeltechnisch aan te sluiten :)

Klusje was in 3 uurtjes klaar en de warmtepomp ging zonder problemen in bedrijf.
De 200 liter boiler is in no time warm, geluid van de buiten-unit is ruis, amper aanwezig.

Mooi klushuis geweest. Heb je foto's bekeken. Hoe groot is jou boiler en voor hoeveel personen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 11:48:
[...]

Je denk nog gasketel Fabstar81, de boiler verwarm je op een tijdstip dat jou het beste uitkomt, de boiler blijft de hele dag op temperatuur. Een enkel douchje koelt ie niet veel van af dus dit kan gewoon en ondertussen je huis verwarmen.
ik denk zeker niet in gasketel. heb n.l. al een ZB met boiler en die regelt dat precies hetzelfde, zij het dan dat de warmtebron anders is.

als mijn boiler vol zit met warmte, zal die warmte inderdaad niet zomaar weg zijn door een douche. andersom wel, als n.l. de woonkamer om warmte vraagt dan trekt ie die warmte zo uit de boiler. en heb ik geen eens warmte meer om te douchen.

enige wat ik mij kan voorstellen, is dat je met een warmtepomp een gelijkmatige temperatuur aanhoudt en voordat je doucht de boiler opstookt. de warmtepomp heeft minder warmte nodig, nu heeft mijn ketel 50 graden nodig. straks moet ik iig minimaal 40 graden stoken ivm kickspace en HT radiatoren...

maar goed, vandaar dat ik dus denk dat de oplossing gescheiden vaten is, maar niemand van jullie heeft dat dus er zal wel over nagedacht zijn :+ ik snap het alleen niet.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:04:
[...]

ik denk zeker niet in gasketel. heb n.l. al een ZB met boiler en die regelt dat precies hetzelfde, zij het dan dat de warmtebron anders is.

als mijn boiler vol zit met warmte, zal die warmte inderdaad niet zomaar weg zijn door een douche. andersom wel, als n.l. de woonkamer om warmte vraagt dan trekt ie die warmte zo uit de boiler. en heb ik geen eens warmte meer om te douchen.

enige wat ik mij kan voorstellen, is dat je met een warmtepomp een gelijkmatige temperatuur aanhoudt en voordat je doucht de boiler opstookt. de warmtepomp heeft minder warmte nodig, nu heeft mijn ketel 50 graden nodig. straks moet ik iig minimaal 40 graden stoken ivm kickspace en HT radiatoren...

maar goed, vandaar dat ik dus denk dat de oplossing gescheiden vaten is, maar niemand van jullie heeft dat dus er zal wel over nagedacht zijn :+ ik snap het alleen niet.
Jij gaat ervan uit dat de benodigde energie voor het verwarmen ontrokken wordt uit het vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
bbn_ldp schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:52:
[...]

Vloerverwarming op BG en 1e verdieping.
Is al gedaan https://www.mupload.nl/img/eylpox0btu0jk.png
4.5 kW benodigd vermogen. Een 5 kW WP is dan toch genoeg? Je zou kunnen kijken naar Panasonic. Die hebben ook een 6 kW model, heb je net wat meer capaciteit. En gegarandeerd tot -15.

Edit: Ik zie dat je niet voor WTW ventilatie hebt gekozen? Dat vind ik zelf een gemiste kans. Zoals je ziet maakt dat bijna 50% uit van je warmteverlies. Met WTW had je op nog geen 3 kW warmteverlies gezeten. En laat Panasonic nou ook een 3 kW model WP hebben.

Waarom heb je WTW laten vervallen?

[ Voor 27% gewijzigd door Rhaelak op 24-06-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Rhaelak schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:40:
[...]

4.5 kW benodigd vermogen. Een 5 kW WP is dan toch genoeg? Je zou kunnen kijken naar Panasonic. Die hebben ook een 6 kW model, heb je net wat meer capaciteit. En gegarandeerd tot -15.

Edit: Ik zie dat je niet voor WTW ventilatie hebt gekozen? Dat vind ik zelf een gemiste kans. Zoals je ziet maakt dat bijna 50% uit van je warmteverlies. Met WTW had je op nog geen 3 kW warmteverlies gezeten. En laat Panasonic nou ook een 3 kW model WP hebben.

hebben wij hier ook gedaan. ja: het is minder energiezuiniger maar de lucht is zoveel (letter en figuurlijk) frisser en in min ogen gezonder. Krijg ook spontaan niet meer overal op het plafond van die zwarte vlekken (ondanks maandelijks reinigen filters in nieuwbouwwoning als 1e bewoner). Dat hele wtw is energietechnisch fantastisch maar kleven ook zeker nadelen aan in mijn ogen... Dan leg ik wel een pv paneeltje meer... (allen de af en toe koude trek in hartje winter moet ik dan wel op de koop nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Rhaelak schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:40:
[...]

Het buffervat is meer om de wp niet te veel te laten pendelen, wat door de meeste wordt aanbevolen.
WTW ventilatie wordt een Orcon hrc400, dus wel degelijk aanwezig evenals een heitech douchpijp.
Onze afzuigkap krijgt een plasmafilter http://www.plasmamade.nl/media/verse-lucht-met-plasmafilter/

[ Voor 5% gewijzigd door bbn_ldp op 24-06-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
develdonk schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:58:
[...]

hebben wij hier ook gedaan. ja: het is minder energiezuiniger maar de lucht is zoveel (letter en figuurlijk) frisser en in min ogen gezonder. Krijg ook spontaan niet meer overal op het plafond van die zwarte vlekken (ondanks maandelijks reinigen filters in nieuwbouwwoning als 1e bewoner). Dat hele wtw is energietechnisch fantastisch maar kleven ook zeker nadelen aan in mijn ogen... Dan leg ik wel een pv paneeltje meer... (allen de af en toe koude trek in hartje winter moet ik dan wel op de koop nemen)
Die zwarte vlekken krijg je juist bij de afzuigventielen en niet bij de toevoerventielen. Mocht dat wel het geval zijn dan is het toevoerkanaal zwaar vervuild.

Ik ben het niet met je eens dat de luchthuishouding nu veel gezonder is. Met een WTW unit filter je immers nog de lucht en je brengt constant schone lucht binnen en je voert constant vervuilde lucht af.

Verder is het ook comfortverhogend.

Het valt en staat wel met een juiste aanleg en berekening, als je enkel kijkt naar de ventilatiehoeveelheid van het bouwbesluit wordt het niet echt veel.

Ik vind het echter haaks staan als er een woning wordt gebouwd met dikke isolatiewaarden en triple glas om vervolgens koude lucht naar binnen te voeren door de mechanische ventilatie. Mocht de toegevoerde lucht als te warm worden ervaren kan je ook de bypass een stukje openzetten zodat de lucht koeler, maar nog altijd warmer dan de buitenlucht, naar binnen wordt geblazen.

Maar goed dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
bbn_ldp schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:58:
[...]

Het buffervat is meer om de wp niet te veel te laten pendelen, wat door de meeste wordt aanbevolen.
WTW ventilatie wordt een Orcon hrc400, dus wel degelijk aanwezig evenals een heitech douchpijp.
Onze afzuigkap krijgt een plasmafilter http://www.plasmamade.nl/media/verse-lucht-met-plasmafilter/
Je warmteverlies berekening suggereert anders dat het enkel mechanische afzuiging is met geforceerde natuurlijke toevoer (koude lucht naar binnen). Vandaar mijn opmerking.

Ik kom weer met Panasonic (ik heb er geen belang bij, ik heb toevallig alleen gisteren hun documentatie uitgebreid doorgenomen), de meeste modellen van hun all in one oplossing hebben ook een klein buffervaatje om het pendelen te voorkomen. Verder heb je vloerverwarming in huis, over het algemeen is de systeeminhoud daarvan ook voldoende om onnodig pendelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rhaelak schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:38:
[...]

Jij gaat ervan uit dat de benodigde energie voor het verwarmen ontrokken wordt uit het vat?
ja, eigenlijk wel. maak ik daar een denkfout?
de retour van de CV zit toch ook door dat vat? ik heb tenminste een vat met ZB spiraal en retour CV daar ook doorheen. dus als het vat warm is, hoeft je WP weer minder te doen.

edit: nou, eigenlijk bovenstaande iets nuanceren. ik ga ervan uit dat de WP (heb nog ketel) in serie komt te staan met de ketel en de retour van de CV verhoogt tot de gewenste warmte/temperatuur. de retour CV gaat voor de WP eerst nog door het vat, mits die hoger is dan de retourtemperatuur.

ketel staat uit of hoeft iig niets te doen.

als het vat warm genoeg is door electrisch element of ZB spiraal/warmte, wordt de retour al opgewarmd door het vat en hoeft de WP niets meer te doen maar trekt tegelijkertijd ook de warmte uit het vat, wat binnen no-time is gebeurd, de praktijk leert hier tenminste dat binnen 2 uur het vat qua temperatuur weer lager is dan de retour CV. je zou dus als je door de WP (of electrisch element) het vat warm stookt, binnen een uur ook moeten douchen omdat anders de warmte al is onttrokken uit het vat. :?

[ Voor 49% gewijzigd door fabstar81 op 24-06-2016 15:29 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:24:
[...]

ja, eigenlijk wel. maak ik daar een denkfout?
de retour van de CV zit toch ook door dat vat? ik heb tenminste een vat met ZB spiraal en retour CV daar ook doorheen. dus als het vat warm is, hoeft je WP weer minder te doen.
Ja. Veelal schakelt de binnenunit van de WP om om zo het vat met SWW apart op te warmen op gezette tijden. De retourleidingen lopen dan niet door het vat met SWW, maar gaan direct naar de binnenunit van de WP. Of naar de buitenunit als het een monobloc is.

EDIT:
fabstar81 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:24:
[...]

als het vat warm genoeg is door electrisch element of ZB spiraal/warmte, wordt de retour al opgewarmd door het vat en hoeft de WP niets meer te doen maar trekt tegelijkertijd ook de warmte uit het vat, wat binnen no-time is gebeurd, de praktijk leert hier tenminste dat binnen 2 uur het vat qua temperatuur weer lager is dan de retour CV. je zou dus als je door de WP (of electrisch element) het vat warm stookt, binnen een uur ook moeten douchen omdat anders de warmte al is onttrokken uit het vat. :?
Op deze manier hoe jij het schetst wel. Maar dat is ook niet handig zo. Of je zou er voor moeten kiezen indien de warmte ontrokken is uit het vat je SWW bij afname te laten verwarmen door de CV ketel of een elektrische doorstromer te installeren.

Makkelijkste is óf de retour van de CV niet meer door het vat te laten gaan. de WP warmt dan je vat met 350 liter op zodat je dat kan gebruiken voor SWW en dan heb je geen CV ondersteuning meer op een mooie zonnige week hartje winter óf je installeert een kleinere boiler (bijvoorbeeld 200 liter) welke exclusief voor SWW is en welke door de WP wordt opgewarmd (speciale WP boiler, langere spiraal) en sluit je zonneboilervat aan op de inlaat koudwater van het kleinere vat. Zo hoeft de WP 's zomers minder SWW aan te maken (dat stroomt immers uit je ZB vat naar het kleinere SWW vat) en 's winters kan de retour van de CV toch nog door het ZB vat.

Zo ben ik het in ieder geval van plan om te gaan doen. Of zoals Jerh met een elektrische doorstroomverwarmer en een douche WTW (als die tenminste gaat passen qua ruimte in de douche).

[ Voor 58% gewijzigd door Rhaelak op 24-06-2016 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Wat zegt de Sanden Aquaeco2 jullie die wordt aangeraden door www.thermopuntkatwijk.nl
Volgens mij zijn er nog maar enkele van in Nederland.
http://www.frijduurzaam.n...armtepomp-huisverwarming/
http://larsboelen.nl/tag/aquaeco2/

Als ik het goed begrijp dan is deze ontworpen voor groter tapwaterverbruik dan verwarming en draait hij op zonnepanelen. Dus geen zonnecollectoren en split unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:04:
[...]

Als je een SWW/verwarmen combi hebt zou ik het vat niet op de radiatoren aansluiten, is ook niet nodig een goed uitgebalanceerd systeem heeft geen buffervat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:52:
Wat zegt de Sanden Aquaeco2 jullie die wordt aangeraden door www.thermopuntkatwijk.nl
Volgens mij zijn er nog maar enkele van in Nederland.
http://www.frijduurzaam.n...armtepomp-huisverwarming/
http://larsboelen.nl/tag/aquaeco2/

Als ik het goed begrijp dan is deze ontworpen voor groter tapwaterverbruik dan verwarming en draait hij op zonnepanelen. Dus geen zonnecollectoren en split unit.
Ughe ughe...ga je mond spoelen...die sanden blabla is een waardeloos apparaat kijk maar bij Frijduurzaam zijn cop resultaten.
Ik lag ik een deuk om de tvt van even uit mijn hoofd 56 jaar.

http://www.frijduurzaam.n...armtepompen-of-verzuipen/

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 24-06-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:56:
[...]

Ughe ughe...ga je mond spoelen...die sanden blabla is een waardeloos apparaat kijk maar bij Frijduurzaam zijn cop resultaten.
Ik lag ik een deuk om de tvt van even uit mijn hoofd 56 jaar.

Oke je hebt een duidelijke mening hier over. Wat zijn de COP resultaten dan, want ik zie ze niet zo snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:06:
[...]

Oke je hebt een duidelijke mening hier over. Wat zijn de COP resultaten dan, want ik zie ze niet zo snel?
Bekijk de link maar eens die onder mijn bericht zit

Scop=2.5 aanschaf €10000 tvt (als ik hiermee mag rekenen) = 56 jaar :)

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 24-06-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
bbn_ldp schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:54:
[...]

Mooi klushuis geweest. Heb je foto's bekeken. Hoe groot is jou boiler en voor hoeveel personen?
Het is nog steeds een klushuis hoor :X we zijn nog lang niet klaar. Maar haast heb ik niet...
Wij hebben nadat we de sleutel kregen eerst een 2e hands 50 liter boilertje opgehangen, goed voor 20 minuten douchen.
Nu wordt deze e-boiler gevoed door de 200 liter warmtepompboiler met 45 graden water. Hier hopen we oneindig mee te kunnen douchen!

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:07:
[...]

Bekijk de link maar eens die onder mijn bericht zit

Cop=2.5 aanschaf €10000 tvt (als ik hiermee mag rekenen) = 56 jaar :)
Gevonden 2,5 is wel erg laag met de laatste winters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Klopt, ik zou mijn geld er niet aan verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
GadgetFrank schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:07:
[...]

Het is nog steeds een klushuis hoor :X we zijn nog lang niet klaar. Maar haast heb ik niet...
Wij hebben nadat we de sleutel kregen eerst een 2e hands 50 liter boilertje opgehangen, goed voor 20 minuten douchen.
Nu wordt deze e-boiler gevoed door de 200 liter warmtepompboiler met 45 graden water. Hier hopen we oneindig mee te kunnen douchen!
Dus je hebt een Mitsubishi met een e-boiler, waarmee je verwarmt en voldoende kan douchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:12:
[...]

Dus je hebt een Mitsubishi met een e-boiler, waarmee je verwarmt en voldoende kan douchen
Is wel duurder, maar je kan nagenoeg gratis koelen wat wellicht in jouw geval het meest interessant is:

Een W/W Warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:51
Wat is jullie mening over Daikin? Al dan niet ten opzichte van de Mitsubishi's?

Een optie voor mijn woning is ERLQ008CV3 + EHVX08S18CB3V (8.0 kW), die is via via in Nederland voor dezelfde prijs te verkrijgen als een PUHZ-SHW80VHA + ERST20C-VM2C bij onze vrienden van Instala Doratermica in Spanje, maar ook met een wat groter vat (260 liter ipv 180 liter) voor 650 euro meer. Allebei split-unit, allebei hetzelfde vermogen, waarschijnlijk dezelfde installatiekosten. Alleen de buitenunit van de Daikin is bijna de helft van de Zubadan. Voor mijn platte dak zonder beschutting wel zo fijn.

Qua garantie een fijn idee om het in Nederland te kopen maar ik ben nog minder bekend met Daikin dan met Mitsubishi.

[ Voor 3% gewijzigd door Vincm op 24-06-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
GadgetFrank schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:38:
Vandaag is de airco meneer langsgeweest om onze Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW50VHA + ERST20D-VM2C uit Spanje koeltechnisch aan te sluiten :)

Hoe lang duurde het voordat je de machine vanuit Spanje thuis had staan ? Ik heb namelijk ook een WP daar besteld en ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Vincm schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:32:
Wat is jullie mening over Daikin? Al dan niet ten opzichte van de Mitsubishi's?

Een optie voor mijn woning is ERLQ008CV3 + EHVX08S18CB3V (8.0 kW), die is via via in Nederland voor dezelfde prijs te verkrijgen als een PUHZ-SHW80VHA + ERST20C-VM2C bij onze vrienden van Instala Doratermica in Spanje, maar ook met een wat groter vat (260 liter ipv 180 liter) voor 650 euro meer. Allebei split-unit, allebei hetzelfde vermogen, waarschijnlijk dezelfde installatiekosten. Alleen de buitenunit van de Daikin is bijna de helft van de Zubadan. Voor mijn platte dak zonder beschutting wel zo fijn.

Qua garantie een fijn idee om het in Nederland te kopen maar ik ben nog minder bekend met Daikin dan met Mitsubishi.
Ik heb er wel eens op de beurs naar staan kijken en een prijs opgevraagd maar vond ze erg duur. Als je hem voor een prijs 5400 ala Spanje kan krijgen is het denk wel een goede optie. Lijkt mij ook interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:34:
[...]

Hoe lang duurde het voordat je de machine vanuit Spanje thuis had staan ? Ik heb namelijk ook een WP daar besteld en ben wel benieuwd.
Nog geen 5 dagen met DHL... Afhankelijk hoe je aanbieder het verstuurd natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:34:
[...]

Op de spaanse site besteld op 15-4, geleverd in NL 1e week mei dus ongeveer 2,5 week. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:53:
[...]

Als je een SWW/verwarmen combi hebt zou ik het vat niet op de radiatoren aansluiten, is ook niet nodig een goed uitgebalanceerd systeem heeft geen buffervat nodig.
Tenzij je zoneregeling hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pascal Saul schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:19:
[...]

Nog geen 5 dagen met DHL... Afhankelijk hoe je aanbieder het verstuurd natuurlijk...
Blijkbaar uit voorraad leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
GadgetFrank schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:22:
[...]

Op de spaanse site besteld op 15-4, geleverd in NL 1e week mei dus ongeveer 2,5 week. d:)b
Wel andere koek dan de Michl met 3 maanden levertijd.
1 week is nu bijna om, ik heb inmiddels een mailtje ontvangen dat er betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Goh had ik toch eerder moeten zien.... ach boeit mij het, bestel gewoon voor de fun

http://www.ekowarmte.eu/pellet-ketels/biodom-21

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Even nog een vraagje over boilers.

Hier een flamco boiler (goed merk) met (Gezien de specs) een uitstekende boiler:
http://www.ofenseite.com/...lamco-Duo-Solar-300-Liter
EUR 638

Hier de alom bekende poolse RVS variant:
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
EUR 1111

De tweede is een factor 2 duurder. Mijn vraag: is het dat nu echt waard?

De eerste flamco boiler zou met een levensduur van een jaar of 10 nog prima kunnen. De tweede boiler is gewoon te duur. Ik weet alleen niet wat het effect is van de kleinere spiraal. Mensen hier ervaring met spiraal van 1,4m2 met een 7,5kw ecodan? is dat prima combi of een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:26:

Hier een flamco boiler (goed merk) met (Gezien de specs) een uitstekende boiler:
EUR 638

EUR 1111

De eerste flamco boiler zou met een levensduur van een jaar of 10 nog prima kunnen. De tweede boiler is gewoon te duur. Ik weet alleen niet wat het effect is van de kleinere spiraal. Mensen hier ervaring met spiraal van 1,4m2 met een 7,5kw ecodan? is dat prima combi of een probleem?
Eerste is vast een geëmailleerde boiler en 2e is rvs, dat is het verschil in prijs.
1,4 m2 is aan de krappe kant voor opwarmen, maar de WP moduleerd dan terug en opwarmen duurt langer en oneindig douchen is uitgesloten.

Als je bij boiler 1 de 2 spiralen in serie schakelt heb je 2,2 m2 wat al een stuk in de buurt van een wp boiler komt.
Heb je gekeken wat een DJG wp boiler kost ?

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 24-06-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:32:
[...]

Eerste is vast een geëmailleerde boiler en 2e is rvs, dat is het verschil in prijs.
1,4 m2 is aan de krappe kant voor opwarmen, maar de WP moduleerd dan terug en opwarmen duurt langer en oneindig douchen is uitgesloten.

Als je bij boiler 1 de 2 spiralen in serie schakelt heb je 2,2 m2 wat al een stuk in de buurt van een wp boiler komt.
Weer een factor 2 van de Rvs uit polen... :X
Heb er hier een staan van 450 ltr en 3 spiralen...

Zou je daar geen hygiëne boiler van kunnen maken, van die Poolse?
Dus warmtepomp op het vat, spiraal voor tapwater.

Heb ik met mijn DJG ook gedaan en staat op zijn kop.
Iets boven het midden heb ik een lange verdeelbuis gemaakt met gaten. Buis is van RVS voor enigszins verdeling in het vat van de warmte.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2016 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:32:
[...]

ja eens dat de pool een rvs versie is. maar eerlijk gezegd voor een factor 2 kan ik toch prima na 8-10 jaar een nieuwe boiler kopen... verder heeft flamco betere specs (hogere temp en hogere druk bestendig), is een kwaliteitsproduct en je kunt ook nog beide spiralen verbinden voor 2,2m2. is dat wel goed genoeg voor 7,5kw. iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
develdonk schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:26:

EUR 638

EUR 1111

Ik heb voor mijn situatie geïnvesteerd in een boiler met een warmtewisselaar gedimensioneerd voor een warmtepomp. Die zijn duurder dan een standaard boilervat zoals de flamco hierboven. Door het kleinere temperatuurverschil, heb je een groter oppervlak nodig om het vermogen over te kunnen dragen op het water. Zoals hierboven ook al staat, gaat het opwarmen van het vat anders erg lang duren.

De goedkoopste warmtepompboiler die ik in NL ben tegengekomen in geëmailleerd staal is deze:

https://www.solargarant.n...voor-tapwater-opslag.html

In duitsland is hij wat goedkoper te vinden, maar met de verzendkosten er bij kom je ongeveer op hetzelfde bedrag.

Mijn voorkeur ging echter uit naar RVS, omdat ik hiervoor geen anodes nodig heb enzo. Het boilervat staat bij mij onder de trap, dus het vervangen van de anode is niet echt makkelijk. Verder hebben veel boilers niet standaard een verwarmingselement ingebouwd, de poolse boiler wel..

Als je het verwarmingselement mee rekent, dan is de RVS boiler nog maar 100 of 150 euro duurder dan de geëmailleerde versie..

edit:
Mocht je geen extra solar spiraal nodig hebben:
https://www.solargarant.n...waliteit-en-duurzaam.html
Zonder komt hij op 781 euro..

[ Voor 5% gewijzigd door mightym op 24-06-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:06:
[...]

Ik kwam toevalling nog een stuk tekst tegen van Freemann over de Sanden AquaEco2

...........

De Sanden AquaEco2 Heat is geen perfecte oplossing, zitten veel (lees; Heul Veul) haken en ogen aan!

Naar onze bescheiden mening en ervaring van de afgelopen 9 maanden;

fysiek veul te groot voor een eengezinswoning (groter dan wasmachine, tel je de slangen+boiler mee dan is het helemaal gek)
geluid is niet acceptabel
ivm niet acceptabel geluid is een geluidsdichte kast nodig met als gevolg dat de unit 1,5 x de breedte krijgt van een wasmachine
ULTRA(!) LTV is een absoluut(!) vereisten om een acceptabele COP te krijgen
Er is nauwelijks invloed uit te oefenen op het apparaat
Niet mogelijk om afslag temp. en/of hoeveelheid te bereiden water in te stellen
verplichte en in zomer vaak onnodige runs van de warmtepomp wat hoger verbruik veroorzaakt(en in principe niet door consument in te stellen)
200mm dak doorvoeren zijn bij wind (zeer) luidruchtig(kan met gevel doorvoer geïnstalleerd worden)
woonkamertemp. maar op een hele graad nauwkeurig te bepalen (resulteert bij ons in 20.2 of 21.1, eerste net te kil, tweede te warm)
standaard geen thermostaat meegeleverd(kost >€300)
woonkamertemp. wijzigingen moeten in ons geval op zolder doorgevoerd worden(+/- 1°c)
de folder spreekt over "low temperature heating (return water at 30°C)", dat halen wij met gemak maar de WP brengt dit met lang doordraaien zelf omzeep
dan zijn er nog vele kleine irritatie puntjes zoals Franse handleidingen, matige inregeling van CV-systeem, relais in CV-controller die zeer frequent en irritant tikken [/i]

Verder staan bij de Sanden AquaEco2 wat zaken haaks op elkaar;
Voor hoge COP is een hoog tapwater een must, bij een hoog of meer tapwater gebruik zal het totale verbruik ook toenemen.
3,5kW thermisch is niet bijzonder veel en kan icm douchen, in de winter, een gat in de huisverwarming slaan.
4,5kW thermisch is een optie, maar slapen is qua geluidsproductie eigenlijk geen optie meer.....

De WP is gemaakt voor de kleinere huizen, imo is hij daar fysiek "te groot" voor en maakt hij teveel geluid.(vrienden wonen in een 80m2 loftwoning, daar hebben zij geen plaats voor deze unit).

De WP wordt qua prijs weggezet in een niche markt die grote/vrijstaande huizen met 1 (of meerdere) (regen) douches kent, maar daar is hij qua thermisch vermogen snel te klein voor.
3 x 10 min. douchen onder(10l/m)regendouche a 7l/m van 65°c = 210liter == boiler 105% leeg en dat icm een groot huis met relatief veel warmte vraag kan problematisch worden).WP doet in 30min. 30-40 l 65°c maken. Dus praktijk is 210-30=180 is boiler 90% leeg en 180 liter bereiden kost 2,5 uur.

Zoals hieronder ook aangegeven;

quote:
Tomexergie schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:02:
[...]
In de brochure van Sanden zie je in een voorbeeld dat er maar 2500 kWh/jaar aan warmte wordt geproduceerd voor heating, dat is voor een kabouter huisje (250m3 aardgas/jaar)

Wij zaten op +/- 700m3 gas en met nog slimmer stoken zou deze WP het moeten trekken, maar het zal niet overhouden.

Al met al scheelt het ons nu zo'n €400-450 per jaar aan kosten, maar daar staat een stevige aanschafprijs tegenover.

Wij hebben onze gasleiding eruit geknikkerd (scheelt €200 per jaar)
Geen onderhoud meer aan WP (scheelt €100 per jaar)
Wij stappen binnenkort over naar VanDeBron Zonnecollectief, waarmee onze stroomvoorziening 100% groen is.
Wij stoken er ong. 700-900kWh overschot in(scheelt +/- €120 per jaar)
Een gasketel heeft geen TVT.

Bovenstaande combi maakt dat het voor ons momenteel acceptabel is, maar wat de toekomst brengt; dat is droog ijs kijken...

Ik weet niet of wij met de huidige info hem nog gekocht hadden.

Pagina: 1 ... 36 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic