Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.983 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Quooker, douche wtw, doorstroomverwarmer 7250 watt/230 V.
Geen buffervat nodig, zelfs geen warmtepomp of HR-ketel voor SWW. :P
Ben je voor ~1000 999 euro klaar.

(ik weet het, niet uitvoerbaar voor de meesten vanwege de 7250 watt, gaat hier al 2 jaar prima, in mijn eentje)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2016 17:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:39
Grolsch schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:49:
[...]

Ik weet niet waar je berekening precies mis gaat, maar zoals je aan de andere gemiddeldes kunt lezen kan 625m3 gas haast niet kloppen.

Gemiddelde temperatuur van leidingwater is trouwens 13 graden, scheelt dat nog veel :?

Ik krijg het gevoel dat jij een mooi excuus voor je vrouw hebt bedacht om een mooi RVS boilervat te kopen, maar daar trappen wij Tweakers natuurlijk niet in 8)
Haha, gelukkig hoef ik nergens een excuus voor te bedenken. Deze hele discussie is gestart omdat iemand een opmerking maakte over de toegevoegde waarde van zo'n vat. De berekening gaat nergens mis, dat is het leuke aan de natuurkunde 8) . Je kunt een discussie hebben over de uitgangspunten. Ik doe de berekening nog eens met een paar kleine aanpassingen nav de opmerkingen over de aannames:

Ik ga weer uit van 250 liter warm water per dag
Q=m*c*dT
= 250kg * 4,2 kj/kg * 42 = 44 MJ / dag (dT = 55-13=42 graden)
44,1 * 365 = 16,1 GJ per jaar

Rendement van een CV ketel bij tapwaterbedrijf87% (ik had hier ook een Intergas HRE))
Benodigde energie uit aardgas : 18,5 GJ

18,5 GJ/ 32 MJ/m^3 = 578 m^3

Mijn leverancier vraagt 59,9 cent per kuub en 120 euro vastrecht =466 euro per jaar
Gemiddeld een COP van 3 voor de warmtepomp (met de huidige temperaturen ligt hij flink hoger dan 3), dus 1700 kWh per jaar in de warmtepomp.
Die 1700kWh levert bij mijn leverancier 1700 * 0,058 = € 98,60 op.
NB stel een COP van 2, dan heb je: € 147 aan eigen stroom nodig.

Laten we zeggen dat er netto € 350 over blijft ten gunste van de warmtepomp/boiler.
Investering was iets van € 1350 ofzo, dus na een jaar of 4 ben je er uit.
Als de COP tegenvalt dan een half jaartje langer ofzo. Eigenlijk allemaal niet boeiend, zolang het geld dat in het vat zit beter rendeert dan -0,6% is het beter dan op mijn spaarrekening 8)7

DISCLAIMER: ik ben uitgegaan van mijn situatie met Delta als energieleverancier en mijn gemeten warmwater gebruik. ;)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
mightym schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:05:
[...]

Q=m*c*dT
Je hebt die 250 liter gemeten, maar is dat ook echt 250 liter à 55 C of 250 liter uit je kraan à 40 C?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
weebl15 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:21:
[...]

Je hebt die 250 liter gemeten, maar is dat ook echt 250 liter à 55 C of 250 liter uit je kraan à 40 C?
250 liter van 55 graden, dus terug gerekend van 40 graden uit de kraan.

NB ik moet eigenlijk wel lachen om alle reacties, een paar dagen geleden was de discussie: een 300 liter boiler is veeeeeel te klein.. kan alleen als je kort onder een pisstraaltje staat te douchen... nu is 250L warm water gebruik ineens exorbitant veel haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 12:17
Ik vind persoonlijk 250L ook wel veel. Ik heb hier een waterontharder staan die precies de flow en verbruikte kuubs bijhoud per dag. Gem zitten we op 499L waterverbruik per dag waarvan ongeveer 50% toe te schrijven is aan douchen (lees: warm + koud water). dat is 250L (dus 125 warm en 125 koud). Met een 12l/min douchekop is dat een douchetijd van 20 min wat denk ik wel redelijk is voor mijn vriendin en ikzelf.

Bij dezelfde flow zou jouw gezin dus 40 min aan het douchen zijn. Ik denk als die 2 koters hier dadelijk ouder zijn en de derde die op komst is ook gaat douchen dat we hier ook wel op uit gaan komen. Dus dan is 250L warm en 250L koud water redelijk in mijn ogen.

Als boiler inhoud wil je natuurlijk wat overcapaciteit hebben bovenop je normale gebruik om te voorkomen dat de logé niet kan douchen of je niet in bad kan + douchen. Dus ik snap wel dat mensen dan bijv voor 300L gaan.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
mightym schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:35:
[...]

NB ik moet eigenlijk wel lachen om alle reacties, een paar dagen geleden was de discussie: een 300 liter boiler is veeeeeel te klein.. kan alleen als je kort onder een pisstraaltje staat te douchen... nu is 250L warm water gebruik ineens exorbitant veel haha.
250 liter water is niet overdreven veel, ik gebruik nog veel meer, daarom vind ik persoonlijk een 300 liter te klein.
Jou 250 liter is zeven kuub per maand en ik gebruik er zelfs twaalf. (Warm plus koud )
Alleen ik gebruik daar maar 350 kuub gas per jaar voor en jij het dubbele.
En dat is het punt wat niemand hier snapt. En dus kan je besparing ook niet zo groot zijn als jij denkt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:13
[...]

Ik vind 300 L ook best veel, al hebben wij die 300 L ook staan. Afgelopen weekend hebben er 4 mensen achter elkaar gedouched en 1 ging in bad en de boiler bleef gewoon warm. WP draaide ook en wist tijdens de afname zelfs de temperatuur te verhogen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
reneeke1970 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:08:
[...]

250 liter water is niet overdreven veel, ik gebruik nog veel meer, daarom vind ik persoonlijk een 300 liter te klein.
Jou 250 liter is zeven kuub per maand en ik gebruik er zelfs twaalf. (Warm plus koud )
Alleen ik gebruik daar maar 350 kuub gas per jaar voor en jij het dubbele.
En dat is het punt wat niemand hier snapt. En dus kan je besparing ook niet zo groot zijn als jij denkt
Ik gebruik er 15 a 16 per maand... warm en koud samen..
Jij gebruikt dus waarschijnlijk minder warm water dan ik..en dan is die 400 liter dus helemaal overkill..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Alle info over warm water heeft me wel aan het denken gezet. Ik was ook aan het overwegen om een warmtepomp aan te schaffen, in ieder geval voor verwarming. Voor SWW is dat hier echter zo weinig dat ik het doodzonde vind om al dat water continu warm te houden. Ik verbruik tussen de 0,03 m³ en 0,10 m³ gas per dag voor douchen. (Ja ik zet de douche uit als ik mij aan het inzepen ben etc etc...)

Dus wellicht nog even op het gas blijven aangezien ik daar ook nog op kook, of toch een mini elektrisch boilertje kopen. Heeft iemand anders toevallig nog ervaring met superweinig SWW verbruik maar toch een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:10:
[...]

Nee - natuurlijk niet, je zou er ruim overheen gaan!
(250 m³/57 m³) x 230 m³ = 1008,77 m³
Het lijkt wel gegoochel met getallen, maar van wie?
Lucht/water warmtepomp was het onderwerp?
Je hebt gelijk, geen gegoochel met getallen.
Ik zat er flink naast :X

Ik denk dat ik ging duizelen van die 250L SWW verbruik per dag :+

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 20-06-2016 19:36 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 17:04
[...]

Wat mij betreft is niet het discussie punt een 300L boilervat (ben ik zelf ook van plan) maar je berekening dat je 6** M3 gas zou verbruiken voor warm water :P

Je zegt 250 Liter warm water te verbruiken, maar hoe heb je dat uitgerekend en wat is de definitie van warm water :? (aantal graden).

Ik weet precies hoeveel m3 ik aan gas verbruik voor SWW omdat ik in juni/juli/augustus/september de CV uit heb staan, en er verder geen gasverbruikers staan.

Ik ben niet zo'n rekenwonder, maar kan wel goed m'n gasstanden opschrijven :+

En 250 liter SWW per dag kan natuurlijk, een douchekop van 12 ltr/minuut betekend 20,8 minuten douchen per dag, wat niet ondenkbaar is met 2 volwassenen en 3 kinderen :)

Als je uitgaat van 55 graden zou het dus 361 liter van 38 graden zijn, dat afgewogen tegen 12 ltr/min is dus 30 minuten douchen per dag :)

[edit]

Onderstaande las ik op praktischduurzaam.nl

Wat kost douchen?
Gemiddeld gebruikt iemand dus 50 liter water per dag aan douchewater. De meeste mensen verwarmen hun douchewater met een geiser of combi-ketel. Om die 50 liter op te warmen is ongeveer 0,25 m3 gas nodig. Per jaar gebruikt 1 persoon 18.250 liter water en 91 m3 gas. In kosten is dat ongeveer 27 euro + 54 euro = 82 euro. Voor een gezin van 4 personen is dat 328 euro per jaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 20-06-2016 19:50 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
weebl15 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:24:
Alle info over warm water heeft me wel aan het denken gezet. Ik was ook aan het overwegen om een warmtepomp aan te schaffen, in ieder geval voor verwarming. Voor SWW is dat hier echter zo weinig dat ik het doodzonde vind om al dat water continu warm te houden. Ik verbruik tussen de 0,03 m³ en 0,10 m³ gas per dag voor douchen. (Ja ik zet de douche uit als ik mij aan het inzepen ben etc etc...)

Dus wellicht nog even op het gas blijven aangezien ik daar ook nog op kook, of toch een mini elektrisch boilertje kopen. Heeft iemand anders toevallig nog ervaring met superweinig SWW verbruik maar toch een warmtepomp?
Hoe minder SWW verbruik in relatie tot de hoeveelheid energie voor de verwarming des te beter voor de algehele (S)COP van een wp. Dus eigenlijk prima.
0,10 m³ gas voor douchen is nauwelijks te "toppen". Komt volgens mij overeen met maximaal 3 minuten douchen met een spaardouchkop. - Voor jouw zou de 7,2 kW doorstromer een uitstekende oplossing kunnen zijn. Dan heb je wel een 35A aansluiting nodig, maar wie heeft die niet (ik bijvoorbeeld).
De meeste HR-combiketels gebruiken trouwens ook een klein geïntegreerd boilervat van 20-30l wat vaak op temperatuur gehouden wordt (comfortstand).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:12:
[...]

Ik gebruik er 15 a 16 per maand... warm en koud samen..
Jij gebruikt dus waarschijnlijk minder warm water dan ik..en dan is die 400 liter dus helemaal overkill..
Is geen overkill want ik heb liever dat ie om de twee dagen aan springt (wp) dan twee keer per dag. Heeft te maken met salderen en eigen stroom kunnen gebruiken....
En ik neem geen boiler maar buffer vat, dat is beter besteed. En die heeft als bijzaak een hygiëne spiraal wat dan weer dezelfde werking geeft als boiler. En vooruit gedacht heeft ie extra spiraal voor zonneboiler. Ook daar kun je cv mee ondersteunen Dus als salderen probleem word is nooit weg gegooid geld een buffer vat. En alleen een boiler kan dat wel zijn in mijn ogen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Interessante discussie over het verwarmen van het SWW :) . Ik gebruik nog steeds mijn Nefit Topline Aquapower voor het verwarmen van het SWW, maar ik zit al lang te twijfelen om mijn installatie aan te passen en dit door mijn Zubadan / Ecodan te laten doen.

De besparing / terugverdientijd houdt mij voorlopig tegen. Ik verbruik nu ongeveer 300 M3 gas per jaar voor SWW. De stilstandsverliezen van een 300 liter buffervat zijn iets meer dan 2 kWh per dag. Ik ga ervan uit dat het verwarmen van SWW mij ongeveer 1.500 kWh per jaar zal kosten. Uitgaande van een gasprijs van € 0,60 en een terugleververgoeding van € 0,07 zou dit een besparing opleveren van € 75 per jaar (de leveringskosten vallen vaak weg tegen de overstapkorting met gas).

Deze besparing van slechts € 75 per jaar (en ja, laat het eens € 100 per jaar zijn 8)7) weegt voorlopig niet op tegen de aanschaf van een rvs buffervat, koppelingen, enz. Maar ook het comfort van mijn CW6 Nefit Topline Aquapower telt mee in mijn overweging.

Dit gezegd hebbende: onze wc boven wordt binnenkort vernieuwd en via de koof van de wc zal ik alvast leidingen trekken voor een SWW buffervat op zolder. Je weet immers nooit :P .

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Zubadan schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:10:
...... Maar ook het comfort van mijn CW6 Nefit Topline Aquapower telt mee in mijn overweging.
Onderschat een 300 liter boiler niet, het WW gat is 1 duims omgerekend CW8 oid.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Vanmorgen 10 uur, toet toet, uw warmtepomp uit Frankrijk, waar wilt u hem hebben?

Het sjouwen kan beginnen, kijken of alles juist is uitgemeten maar eerst moet het ophouden met regenen.

[ Voor 39% gewijzigd door Willie Wortel op 20-06-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Als ik dan een boiler/buffervat kies (300 misschien meer) liter met 9kw of 12kW (2x6) l/w , waarom moet ik dan kiezen voor boiler (of buffervat).

En wat is dan het beste (laag energieverbruik, goede cop, snel voldoende sww, geen legionella). Ik zie door de bomen het bos niet (ook niet na het volgen van dit topic al een aantal maanden).

Buffervat? Boiler? Tank in tank? 1 spiraal/warmtewisselaar? 2 spiralen? Hygiëne boiler/buffervat? Met 1 spiraal, 2 spiralen? het idm hygienik buffervat (als ik het goed begrijp is dit een buffervat, geen boiler) lijkt me qua aanpak sww interessant, maar schijnt zo duur te zijn, >3K, dus wordt het zeker niet). Wat zijn nu de factoren waarmee ik de juiste afwegingen kan maken in het oerwoud van opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
LittleTycoon schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:18:
Als ik dan een boiler/buffervat kies (300 misschien meer) liter met 9kw of 12kW (2x6) l/w , waarom moet ik dan kiezen voor boiler (of buffervat).

En wat is dan het beste (laag energieverbruik, goede cop, snel voldoende sww, geen legionella). Ik zie door de bomen het bos niet (ook niet na het volgen van dit topic al een aantal maanden).

Buffervat? Boiler? Tank in tank? 1 spiraal/warmtewisselaar? 2 spiralen? Hygiëne boiler/buffervat? Met 1 spiraal, 2 spiralen? het idm hygienik buffervat (als ik het goed begrijp is dit een buffervat, geen boiler) lijkt me qua aanpak sww interessant, maar schijnt zo duur te zijn, >3K, dus wordt het zeker niet). Wat zijn nu de factoren waarmee ik de juiste afwegingen kan maken in het oerwoud van opties?
>3K ?
http://www.ebay.de/sch/Wa...l?_from=R40&_nkw=hellmann
FSK-2 vind ik een perfect vat... (met een na- e-doorstroomverwarmer erop)
Als je het gewicht en ruimte kwijt kan...

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2016 21:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 14-09 12:17
Zubadan schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:10:
Interessante discussie over het verwarmen van het SWW :) . Ik gebruik nog steeds mijn Nefit Topline Aquapower voor het verwarmen van het SWW, maar ik zit al lang te twijfelen om mijn installatie aan te passen en dit door mijn Zubadan / Ecodan te laten doen.

De besparing / terugverdientijd houdt mij voorlopig tegen. Ik verbruik nu ongeveer 300 M3 gas per jaar voor SWW. De stilstandsverliezen van een 300 liter buffervat zijn iets meer dan 2 kWh per dag. Ik ga ervan uit dat het verwarmen van SWW mij ongeveer 1.500 kWh per jaar zal kosten. Uitgaande van een gasprijs van € 0,60 en een terugleververgoeding van € 0,07 zou dit een besparing opleveren van € 75 per jaar (de leveringskosten vallen vaak weg tegen de overstapkorting met gas).

Deze besparing van slechts € 75 per jaar (en ja, laat het eens € 100 per jaar zijn 8)7) weegt voorlopig niet op tegen de aanschaf van een rvs buffervat, koppelingen, enz. Maar ook het comfort van mijn CW6 Nefit Topline Aquapower telt mee in mijn overweging.

Dit gezegd hebbende: onze wc boven wordt binnenkort vernieuwd en via de koof van de wc zal ik alvast leidingen trekken voor een SWW buffervat op zolder. Je weet immers nooit :P .
bijna identiek aan situatie hier (vwb SWW gebruik) en dus helemaal eens tot 2020 en zolang de gasprijzen en elec. prijzen niet teveel gekke dingen doen. Sterker nog; ik durf nu zelfs te beweren dat een douchewtw meer oplevert dan een SWW boiler (en goedkoper is en dus ook veel sneller terug verdient is).

Maar goed; denk dat iedereen zijn zegje nu wel gedaan heeft over het SWW verbruik :)

Ik had nog wel een gedachte gewoonweg een platenwisselaar te monteren en dan de warmtepomp aan te laten slaan als je gaat douchen; het water voor laten verwarmen door de warmtepomp middels platenwisselaar voordat het op een graad of 30 de ketel in gaat voor laatste beetje verwarming. Ultra goedkope oplossing, hele hoge COP maar nooit gas onafhankelijk... misschien leuk DIY projectje...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
LittleTycoon schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:18:

Ik zit met dezelfde vraagstelling en het is mij ook nog niet duidelijk.

Naar mijn idee is een boilervat iets waar je SWW in warm houdt.
Een buffervat is een buffer voor je CV systeem

Maar waar nu die hygiëne spiraal voor is :? en wat je met 2 van deze spiralen zou moeten doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:36:
[...]

Ik zit met dezelfde vraagstelling en het is mij ook nog niet duidelijk.

Naar mijn idee is een boilervat iets waar je SWW in warm houdt.
Een buffervat is een buffer voor je CV systeem

Maar waar nu die hygiëne spiraal voor is :? en wat je met 2 van deze spiralen zou moeten doen :?
Tap water moet in rvs vanwege roesten, cv kan in gewoon staal want in vies water zit geen zuurstof. Een hygiëne spiraal is ook van rvs vanwege roesten dus.Alleen inhoud spiraal is voor tap water, en als het er door stroomt neemt het de warmte van cv water over, hoe meer vierkante meters hoe beter warmte overdracht. Met extra spiralen kun je meerdere warmte bronnen op één vat aansluiten, zoals wp of houtkachel of zonneboiler of pallet kachel, of al deze vier tegelijk. Hangt er gewoon vanaf wat voor systeem je wilt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:15:
[...]

Onderschat een 300 liter boiler niet, het WW gat is 1 duims omgerekend CW8 oid.
Wat eruit gaat, moet er ook binnenkomen....

Verder is de inhoud van een boiler een andere discussie dan je waterverbruik per dag.
Een boiler moet een piek op kunnen vangen ivm opwarmtijd.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Buffer vat is om pendelen te voorkomen.
Bij CV systemen die nageregeld kunnen worden (zone kleppen, afsluiters per groep etc.), adviseert bijv. Nibe ca. 15 liter per kW afgiftevermogen als minimale bufferinhoud.
Vaak zie je de vloerverwarming op de begane grond niet nageregeld (het CV water kan dus altijd de vloer in) en thermostaat knoppen op de radiatoren boven.
De inhoud van één groep (100m slang à 16mm) van de vloerverwarming is ongeveer 15 Liter, waardoor je al snel voldoende volume in je CV systeem beschikbaar hebt om pendelen te voorkomen.
Een buffer is dan niet noodzakelijk.
Volgens mij zijn er ook wp fabrikanten die 20L/kW aanhouden, maar daarvoor moet je zelf even de datasheets naslaan.

Wegens gebrek aan vermogen kan een WP niet direct als doorstroomverwarmer fungeren, zoals een CV ketel dat wel kan. Bijvoorbeeld CW4 levert maximaal 7,5L/min. Bij een water aanvoer temperatuur van 15 graden en een gewenste temperatuur van 60 is een vermogen van 23,6kW nodig.

Naar mijn idee de makkelijkste oplossing: een boiler, zoals bijv. de Ecodan met geïntegreerde boiler of de General Waterstage Duo. Klaar. Legionella is geen probleem aangezien deze warmtepompen een anti-legionella programma hebben waarbij eens per week het vat elektrisch wordt opgewarmd tot 65 graden.

Omdat PV panelen dermate goedkoop zijn is het niet snel rendabel om de boiler uit te breiden met zonnecollectoren. Collectoren+bevestiging+pompgroep+controller+expansievat+leidingspul, 1000 euro ben je zo kwijt. En dat om grofweg 500kWh/100 euro ofzo te besparen?
En dan zijn de montagekosten nog niet eens meegerekend. En ook niet de duurdere boiler, met dus de extra spiraal.

Een alternatief, wanneer een buffertank of openverdeler wel noodzakelijk is, is een buffertank met hygiënespiraal.
Hiermee wordt het koude water voorverwarmd tot CV temperatuur à 30-35 graden ongeveer, maar moet dus nog wel naverwarmd worden.
Dit kan bijv. met een elektrische doorstroomverwarmer, zoals Jerh dat doet.
Water van 30 graden bij 7,5L/min verwarmen tot 55 graden kost 13kW, dus krachtstroom vereist.
Normale douchekop doet echter maar 10L/min? Dan kost het 8,8kW. Bad vullen en douchen tegelijk is dus lastig.
De buffertank opwarmen tot 55 graden, zodat er niet naverwarmd hoeft te worden, werkt in de praktijk niet. Zie de berichten van Jerh. De CV zal elke keer de buffertank zo snel leeg trekken dat een hoge temperatuur handhaven niet mogelijk is.

WP vermogen en tank grootte hangt af van de gezinsgrootte en douche ritmes (veel/weinig spreiding over de dag). Mijns inziens zit je met min. 7,5kW wp en 300L altijd goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Jack op 20-06-2016 23:55 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maar in mijn toekomstige situatie (L/W WP, zonder gasaansluiting en/of CV ketel) heb ik dus niks aan een buffervat met hygiënespiraal omdat buffervat +- 30~35 graden moet zijn voor CV, en SWW +- 50 graden.

Dus heb ik 1 buffervat nodig, zeg 120 liter (8x15liter) en een SWW boiler van 300 liter welke op +- 50 graden gehouden zal moeten worden.

Of ik moet een buffervat nemen met hygiëne spiraal en een elektrische doorstroomverwarmer, maar ik denk dat je bij een compleet nieuwe woning dan beter een SWW boiler van 300 liter kunt nemen :?

Snap ik het nu goed :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
Grolsch schreef op zondag 19 juni 2016 @ 09:50:
Dus met een 12 ltr/min douche kop duurt het 4 seconden, dat is acceptabel ;) zal wel iets langer duren, er wordt ook bijgemengd :)

De keuken zit nog 5 meter verder, maar dat zou dan 6 seconden duren, wat ook in mijn beleving acceptabel is.

Ik zit er toch aan te denken om een Quooker te nemen die de "instant' behoefte vervult.

Ook overweeg ik "hott fill" voor wasmachine en vaatwasser. Kan ik dit bij elk apparaat doen, of moet het apparaat daar geschikt voor zijn :?
de meeste moderne apparaten kunnen dit wel aan. onze wasmachine en vaatwasser van 5 jaar oud iig wel. de vaatwasser laat je gewoon vullen met max 60 graden, de wasmachine meng je terug naar 30 graden, of 35 als je vrouw altijd op 40 graden wast.

enig nadeel, of "anders", is dat de wasmachine ook spoelt met dit warme water en je vrouw dus even moet inlichten dat de was er wat warmer uitkomt. in ieder geval wil je om dat spoelen dus niet te heet water in je wasmachine doen.

daarom is 30-35 graden prima :)
develdonk schreef op zondag 19 juni 2016 @ 19:14:
[...]

Helemaal eens met wat je voorrekend maar 3 opmerkingen:
-ik heb een douchewtw, dus gauw 50% besparing op m3 gas op SWW (kosten EUR 300 voor technea 2,1M versie) omdat mijn koud water aanvoer 30 graden is ipv 8-15 graden)
-Na 2020 heb je gelijk als je vanaf dan niet meer kan salderen. Dan ga ik idd rekenen en wellicht kijken naar een boiler (mits er niet eerst een overgangsregeling komt)
-Ik en mijn vriendin houden erg van douchen en daarnaast gaan de kids elke 3 dagen in bad met zijn tweeën en dagelijsk douchen. En zelfs dan verbruiken we gem maar 312m3 aan gas (en geloof me; ik ga echt geen min korter/kouder onder de douche staan dan dat ik zin heb... ik wil 110% comfort hebben)
50% besparing? heb je dit gemeten? in het doucheWTW topic komt iedereen zo rond de 30%. Ikzelf heb een afgebakende test gedaan en kom op de 37%.

50-60% in de doucheWTW is niet gek, maar uiteindelijk na de kraan kom je daar nooit aan.

iets nuanceren dus. of je moet het echt zo gemeten hebben, dan ben ik benieuwd hoe :+
Willie Wortel schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:15:
[...]

Ik moet wel door de betonnen vloeren boren, daar gaan nu de 15mm doorheen, dat is de bottle-neck.

En moet onze buurtjes een dagje uit aanbieden, (dat gaat mijn vrouw verzorgen), die mensen zijn stokoud, dat kan ik ze niet aandoen. Zal wel wat drinken worden met een koekje voor hotel NewYork.

Maar hier liggen ze in de woonkamer de 22mm, klaar om te verwerken.
[afbeelding]

Heb ook al meer cv's geplaatst, subtiel onopvallend of het er altijd al heeft gezeten. dat kan je wel aan me overlaten.
kan je me vertellen welke tools je daarvoor (hebt) gebruikt? ik heb paar maanden terug geprobeerd door onze betonnen plafonrds heen te boren voor het aanleggen van 22mm naar onze vloerverwarmingverdeler (nu 15mm) en heb jammerlijk gefaald. ik moest trouwens nieuwe gaten boren en niet oude opboren.

helse klus, en dat met een kangoo van 25 kilo boven je hoofd werken er toch niet doorheen komen. haat! :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Grolsch schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 07:00:
Maar in mijn toekomstige situatie (L/W WP, zonder gasaansluiting en/of CV ketel) heb ik dus niks aan een buffervat met hygiënespiraal omdat buffervat +- 30~35 graden moet zijn voor CV, en SWW +- 50 graden.

Dus heb ik 1 buffervat nodig, zeg 120 liter (8x15liter) en een SWW boiler van 300 liter welke op +- 50 graden gehouden zal moeten worden.

Of ik moet een buffervat nemen met hygiëne spiraal en een elektrische doorstroomverwarmer, maar ik denk dat je bij een compleet nieuwe woning dan beter een SWW boiler van 300 liter kunt nemen :?

Snap ik het nu goed :?
Volgens mij wel. Icm vloerverwarming kun je zonder buffervat (in veel situaties) en door een sww boiler toe te passen hoef je het cv circuit niet nodeloos warm te maken of een naverwarmer toe te passen.
Laat de wp de sww boiler 1x per dag opwarmen. Dat is efficiënter dan hem de hele dag op temperatuur houden. Het laatste stukje is het minst efficiënt(laagste cop). Als de wp het vat de hele dag op 55 graden moet houden werkt hij alleen maar in de hoge temperaturen met de laagste cop. Opwarmen vanaf 13 graden is gemiddeld efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Omdat ik in mijn vloerverwarming zoneregeling krijg is een buffervat dus wel aan te raden wat ik op diverse plekken hoor en lees.

Maar de installateur komt binnenkort met een (Nefit) voorstel, dus ik laat me verassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
mightym schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:05:
[...]

Haha, gelukkig hoef ik nergens een excuus voor te bedenken. Deze hele discussie is gestart omdat iemand een opmerking maakte over de toegevoegde waarde van zo'n vat. De berekening gaat nergens mis, dat is het leuke aan de natuurkunde 8) . Je kunt een discussie hebben over de uitgangspunten. Ik doe de berekening nog eens met een paar kleine aanpassingen nav de opmerkingen over de aannames:

Q=m*c*dT

Rendement van een CV ketel bij tapwaterbedrijf87% (ik had hier ook een Intergas HRE))
Benodigde energie uit aardgas : 18,5 GJ

18,5 GJ/ 32 MJ/m^3 = 578 m^3

Mijn leverancier vraagt 59,9 cent per kuub en 120 euro vastrecht =466 euro per jaar
Gemiddeld een COP van 3 voor de warmtepomp (met de huidige temperaturen ligt hij flink hoger dan 3), dus 1700 kWh per jaar in de warmtepomp.
Die 1700kWh levert bij mijn leverancier 1700 * 0,058 = € 98,60 op.
NB stel een COP van 2, dan heb je: € 147 aan eigen stroom nodig.

Laten we zeggen dat er netto € 350 over blijft ten gunste van de warmtepomp/boiler.
Investering was iets van € 1350 ofzo, dus na een jaar of 4 ben je er uit.
Als de COP tegenvalt dan een half jaartje langer ofzo. Eigenlijk allemaal niet boeiend, zolang het geld dat in het vat zit beter rendeert dan -0,6% is het beter dan op mijn spaarrekening 8)7

DISCLAIMER: ik ben uitgegaan van mijn situatie met Delta als energieleverancier en mijn gemeten warmwater gebruik. ;)
Mooi sommetje. Wel erg veel water van 55C nodig, maar dat hangt af van het "familie" verbruik.
Wat betreft het rendement bij SWW warmte productie van 87% met een HR ketel heb ik toch een paar bedenkingen. Als je uitgaat van het "praktijk" verbruik dan wordt er de hele dag meer of minder SWW water gebruikt. In een HR ketel zit een klein boilertje van c.a 10 liter dat voor ieder wissewasje moet worden bijverwarmd door de ketel. Het grote ketellichaam moet dan iedere keer opnieuw op temperatuur worden gebracht ook voor een glas water. Ik denk dat het echte gebruiks rendement veel lager is.

Ik ga in het najaar mijn Chinese warmtemeter op het SWW plaatsen en met mijn iungo kan ik het gasverbuik uitstekend volgen. Ik ben benieuwd wat het echte rendement is. Het kan best zijn dat naverwarmen met een HR ketel meer primaire energie kost dan elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 07:51:

kan je me vertellen welke tools je daarvoor (hebt) gebruikt? ik heb paar maanden terug geprobeerd door onze betonnen plafonrds heen te boren voor het aanleggen van 22mm naar onze vloerverwarmingverdeler (nu 15mm) en heb jammerlijk gefaald. ik moest trouwens nieuwe gaten boren en niet oude opboren.

helse klus, en dat met een kangoo van 25 kilo boven je hoofd werken er toch niet doorheen komen. haat! :(
Goede betonboor gebruiken en goede boormachine, geen licht huis -tuin en keuken apparaat, hier ging het als een warm mes door de boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Tomexergie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:18:
[...]

Mooi sommetje. Wel erg veel water van 55C nodig, maar dat hangt af van het "familie" verbruik.
Wat betreft het rendement bij SWW warmte productie van 87% met een HR ketel heb ik toch een paar bedenkingen. Als je uitgaat van het "praktijk" verbruik dan wordt er de hele dag meer of minder SWW water gebruikt. In een HR ketel zit een klein boilertje van c.a 10 liter dat voor ieder wissewasje moet worden bijverwarmd door de ketel. Het grote ketellichaam moet dan iedere keer opnieuw op temperatuur worden gebracht ook voor een glas water. Ik denk dat het echte gebruiks rendement veel lager is.

Ik ga in het najaar mijn Chinese warmtemeter op het SWW plaatsen en met mijn iungo kan ik het gasverbuik uitstekend volgen. Ik ben benieuwd wat het echte rendement is. Het kan best zijn dat naverwarmen met een HR ketel meer primaire energie kost dan elektrisch.
Ik vermoed dat je daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben, zeker voor die een klein beetje warm water om een vaatdoekje o.i.d. uit te spoelen.

Ik ben benieuwd met wat voor meetgegevens je straks komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:49:
[...]

Goede betonboor gebruiken en goede boormachine, geen licht huis -tuin en keuken apparaat, hier ging het als een warm mes door de boter.
En dan maar hopen dat je geen betonijzer tegen komt.
Ook met een zware boor is betonijzer vaak een struikelblok.
In dat soort gevallen heb je toch echt een diamantboor(der) nodig...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Tomexergie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:18:
[...]

Mijn eerste aanname was ook pessimistischer, maar naar aanleiding van de opmerkingen hier heb ik dat naar boven bijgesteld. Ik denk ook dat het in de praktijk slechter is, maar ik ben bijzonder benieuwd naar jouw metingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Stoofie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:55:
[...]

Eerste gat kwam ik inderdaad betonijzer tegen, dit gat heb ik weer netjes dicht gemaakt en ernaast een nieuw gat geboord die wel in de holle ruimte zat, binnen 5 minuten was het klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Stoofie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:55:
[...]

Let er dan wel goed op welke wapening je doorboort, een staaf van een gewoon wapeningsnet doorboren zal constructief niet zoveel gevolgen hebben, maar een diamantboor wil ook wel door dikkere wapening heen wat wel gevolgen kan hebben.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
blitzkrieg schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:17:
[...]

Let er dan wel goed op welke wapening je doorboort, een staaf van een gewoon wapeningsnet doorboren zal constructief niet zoveel gevolgen hebben, maar een diamantboor wil ook wel door dikkere wapening heen wat wel gevolgen kan hebben.
Bij mij ging het om een kanaalplaatvloer, heb de hele wapening niet doorboort ook weer netjes dicht gemaakt.
Een enkele stuks wapening doorboren maakt hierbij niet zoveel uit, als je maar niet meer dan 2/3 van alle wapening doorzaagt/boort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08

blitzkrieg

Whoop Whoop!

koevlaas2 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:20:
[...]

Bij mij ging het om een kanaalplaatvloer, heb de hele wapening niet doorboort ook weer netjes dicht gemaakt.
Een enkele stuk wapening doorboren maakt hierbij niet zoveel uit, als je maar niet meer dan 2/3 van alle wapening doorzaagt/boort.
Dan maakt het inderdaad niet zoveel uit. Het zal in de meeste huizen inderdaad niet zoveel uitmaken. Maar het is toch goed om er even over na te denken. Ik heb ze wel de wapening van galerijplaten zien doorboren, dat is toch echt geen goed idee. :X

Verder wil een boorstatief nog wel eens helpen bij het boven je hoofd boren.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:49:
[...]

Ja, ik ben net klaar, heb even een Hilti gehuurd en een Widia 25mm betonboor. Zoveel werk is het niet, je bent langer bezig met afdekken van spullen en schoonmaken dan met boren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:06:
[...]

Ja, ik ben net klaar, heb even een Hilti gehuurd en een Widia 25mm betonboor. Zoveel werk is het niet, je bent langer bezig met afdekken van spullen en schoonmaken dan met boren. :)
Klopt.
Ik had een boormachine geleend van de overbuurman en een 28mm boor zelf gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik een kangoo geleend ook van de buurman met 25 mm boor. kwam er niet doorheen. niet vanaf onder, en ook niet vanaf boven :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:34:
ik een kangoo geleend ook van de buurman met 25 mm boor. kwam er niet doorheen. niet vanaf onder, en ook niet vanaf boven :(
Je hebt iets fout gedaan of het verkeerde materiaal, moet echt makkelijk gaan.
Kwam je wel een stukje of stuiterde de boor weg ? Wegstuiterende boor is je slagkracht van je boormachine te licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32
Grolsch schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:10:
Omdat ik in mijn vloerverwarming zoneregeling krijg is een buffervat dus wel aan te raden wat ik op diverse plekken hoor en lees.

Maar de installateur komt binnenkort met een (Nefit) voorstel, dus ik laat me verassen.
Waarom wil je zoneregeling. Je kan toch je zones op flow eenmalig inregelen zodat je overal de gewenste temperatuur krijgt dmv van vergroten/verkleinen van de flow. Bij onze oosterburen rippen ze de zoneregeling er zoveel mogelijk uit.
http://aquarea.smallsolut...#Keine_Einzelraumregelung

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Omdat ik in de woonkamer een houtkachel krijg, en omdat ik straks ruimtes in mijn huis heb dit ik "aan" of "uit" wil kunnen zetten.

Een vriend van me heeft 2 jaar geleden een nieuw huis laten bouwen, en die heeft spijt gekregen dat hij geen zone regeling heeft.

Is er trouwens ergens een richtlijn van xx liter water per m2 vloerverwarming :?

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 21-06-2016 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
10l per m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:53
(Ik bleek in het verkeerde topic te zoeken, dus hierbij nogmaals) Mag ik wat hulp? Ik heb al aardig wat gelezen, maar doordat veel posts al direct de techniek induiken terwijl ik eerst mijn opties wil overzien, kom ik er niet uit. Ik probeer maar eerst mijn vraag hier te stellen ipv een eigen topic, hopelijk werkt het:

Ik zoek naar de mogelijkheden om mijn gasverbruik terug te dringen.
Situatie: huis uit 1989, redelijk geïsoleerd. Gezin met 3 kinderen (8-13 jr). Gasverbruik 1.800 m3/jr, electraverbruik was 3.100 kWh/jr maar sinds krap een jaar ligt het dak vol met panelen met geschatte opbrengst van 2.800 kWh/jr. Ik heb een Bosch HR CV uit 2007 (26 HRC ZWB7-26A), geen boiler (ook geen serieuze ruimte voor). Verwarming met traditionele radiatoren gebruiken we alleen voor benedenverdieping (met woonkamer met glazen serre) en badkamer. Vloerverwarming is geen optie, lage temperatuurradiatoren wel.

Ik onderzoek de mogelijkheden voor een lucht/water-warmtepomp binnenshuis (buitenshuis is geen optie), met een nog acceptabele terugverdientijd.

Mijn vragen: welke warmtepompen kan ik in overweging nemen (ivm de gevraagde/beschikbare ruimte)? Zijn lage temperatuurradiatoren echt nodig (en dan ook in het hele huis)? Tips voor informatie of zoekrichtingen zijn heel welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Highland schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:43:
(Ik bleek in het verkeerde topic te zoeken, dus hierbij nogmaals) Mag ik wat hulp? Ik heb al aardig wat gelezen, maar doordat veel posts al direct de techniek induiken terwijl ik eerst mijn opties wil overzien, kom ik er niet uit. Ik probeer maar eerst mijn vraag hier te stellen ipv een eigen topic, hopelijk werkt het:

Ik zoek naar de mogelijkheden om mijn gasverbruik terug te dringen.
Situatie: huis uit 1989, redelijk geïsoleerd. Gezin met 3 kinderen (8-13 jr). Gasverbruik 1.800 m3/jr, electraverbruik was 3.100 kWh/jr maar sinds krap een jaar ligt het dak vol met panelen met geschatte opbrengst van 2.800 kWh/jr. Ik heb een Bosch HR CV uit 2007 (26 HRC ZWB7-26A), geen boiler (ook geen serieuze ruimte voor). Verwarming met traditionele radiatoren gebruiken we alleen voor benedenverdieping (met woonkamer met glazen serre) en badkamer. Vloerverwarming is geen optie, lage temperatuurradiatoren wel.

Ik onderzoek de mogelijkheden voor een lucht/water-warmtepomp binnenshuis (buitenshuis is geen optie), met een nog acceptabele terugverdientijd.

Mijn vragen: welke warmtepompen kan ik in overweging nemen (ivm de gevraagde/beschikbare ruimte)? Zijn lage temperatuurradiatoren echt nodig (en dan ook in het hele huis)? Tips voor informatie of zoekrichtingen zijn heel welkom.
Als het alleen binnen mag kom je al snel op een ventilatiepomp uit, maar daar is het vermogen beperkt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Grolsch schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:12:
Omdat ik in de woonkamer een houtkachel krijg, en omdat ik straks ruimtes in mijn huis heb dit ik "aan" of "uit" wil kunnen zetten.

Een vriend van me heeft 2 jaar geleden een nieuw huis laten bouwen, en die heeft spijt gekregen dat hij geen zone regeling heeft.

Is er trouwens ergens een richtlijn van xx liter water per m2 vloerverwarming :?
Vergeet niet dat je vloer nogal na ijlt qua warmteafgifte. Bij ons duur het zeker meer dan 4 uur voordat de referentieruimte meetbaar begint af te koelen met enkele tienden graad per uur. Als ik in de avond de houtkachel zou opstoken dan kan ik 12 uur smiddags de verwarming al uit zetten.

Is het niet veel praktischer om houtkachel op cv aan te sluiten en dan op hezelfde vat als de wp, neem je een 800-1000l dan kan de wp ook mooie lange runs maken. Warmte neem je af met een pompgroep welke het vat als bron gebruikt. Geschikt mengventiel er tussen zodat je nooit warmer water krijgt dan 35 graden. Je zou zelfs nog het ventiel WAR kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bedankt voor je praktische tips, ben ik erg blij mee !!

De houtkachel zal alleen voor "de sfeer" aangezet worden, dus om die nu weer aan te sluiten op mijn CV zie ik ook niet zo zitten.
Verder vindt ik het wel een prettig idee dat ik per ruimte de temperatuur kan regelen, dus ik vraag me dan af "waarom niet" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Omdat je bij nieuwbouw, vloerverwarming en een WP bijna geen nachtverlaging hebt en je prima je huis constant op temperatuur kan houden. Zoneregeling is dan niet echt noodzakelijk.

Elke groep heeft een afsluiter bij de verdeler waardoor je een groep meer/minder water kan geven en daarmee de ruimte temperatuur kan regelen. 1 keer instellen en klaar.

Verder heeft een beetje moderne thermostaat een openhaard functie, zodat er wel doorgestookt wordt terwijl ook je open haard aanstaat. Geen idee hoe het precies werkt...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik ga morgen een Ecodan bestellen en vraag mij af wat er standaard in de doos aanwezig is, uit de folder word mij dit niet duidelijk.
Zit er bijvoorbeeld een temperatuursensor voor de boiler in en een thermostaat voor in de woonkamer ?
Volgens het plaatje zitten er maar 2 aansluitingen op de WP, hoe sluit ik dan de boiler aan (3wegklep). Zit deze klep er ook bij ?
Wie weet het antwoord ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:50:
Ik ga morgen een Ecodan bestellen en vraag mij af wat er standaard in de doos aanwezig is, uit de folder word mij dit niet duidelijk.
Zit er bijvoorbeeld een temperatuursensor voor de boiler in en een thermostaat voor in de woonkamer ?
Volgens het plaatje zitten er maar 2 aansluitingen op de WP, hoe sluit ik dan de boiler aan (3wegklep). Zit deze klep er ook bij ?
Wie weet het antwoord ?
Er zit geen temperatuursensor voor de boiler bij en ook geen kamerthermostaat. Je kan het bedieningspaneel losnemen van de binnenunit en de kabel verlengen zodat je hem als kamerthermostaat kan gebruiken. Ik ben daar zelf nog niet super enthousiast over, maar ik heb nog niet veel dagen gehad om dat te kunnen finetunen. Je kan een draadloze thermostaat bestellen, maar iedere willekeurige aan/uit thermostaat kan ook.

Je hebt nog een driewegklep nodig, deze zit er niet bij.
Ik zoek zo wel even wat linkjes voor je op waar je de boel kunt bestellen.

3-weg klep:

https://www.klimacorner.d...haltventil-usv-20/a-7070/

Temperatuursensor:
https://www.klimacorner.d...ler-pac-th011tk-e/a-7093/

Vergeet je ook geen lucht/vuilafscheider te plaatsen in de retourleiding?
Ik heb deze:

https://www.installatieva...DBS2TRIdOgUEe6RoCEVXw_wcB

[ Voor 26% gewijzigd door mightym op 21-06-2016 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Grolsch schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:45:
Bedankt voor je praktische tips, ben ik erg blij mee !!

De houtkachel zal alleen voor "de sfeer" aangezet worden, dus om die nu weer aan te sluiten op mijn CV zie ik ook niet zo zitten.
Verder vindt ik het wel een prettig idee dat ik per ruimte de temperatuur kan regelen, dus ik vraag me dan af "waarom niet" :?
Met name dat stukje sfeer is bij een hout cv kachel een stuk beter dan bij een standaard houtkachel omdat een groot gedeelte van de warmte het buffervat ingaat ipv dat het je woonkamer ingaat als stralingswarmte.

Als voorbeeld:
https://www.stokertje.nl/...fdM3037eHx3GYNRoC84Dw_wcB

10kW totaal
6kW CV
4kW Straling

Hiermee kun je in een beetje fatsoenlijke woonkamer best een aantal uren hout stoken zonder dat tropisch warm wordt. Plus je WP kan een aantal uren uit blijven omdat het vat fors boven de ingestelde 30-35gr komt.

Ik denk dat je stiekum de behoefte hebt om warmtevraag te kunnen genereren wanneer je andere ruimtes warm wilt hebben/houden anders dan de referentie ruimte. Oftewel als de woonkamer met houtkachel 23 graden is wil je niet dat de badkamer uren geen warmte krijgt.

Ik ga zelf WAR regeling toepassen, dus lage buitentemp is verhoogde aanvoertemp. Zonder ruimtethermostaat dus. Ik ga proberen dmv eenmalig de flow te verdelen zodat alle ruimtes op gewenste temperatuur komen en blijven. Als override gebruik ik mijn netatmo modules icm iftt. Dat houdt in dat wanneer referentieruimte boven de 21 graden gaat dat de WP "uit gaat". Dit kan voor komen bij zoninstraling of doordat er veel mensen aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:30:
[...]

Er zit geen temperatuursensor voor de boiler bij en ook geen kamerthermostaat. Je kan het bedieningspaneel losnemen van de binnenunit en de kabel verlengen zodat je hem als kamerthermostaat kan gebruiken. Ik ben daar zelf nog niet super enthousiast over, maar ik heb nog niet veel dagen gehad om dat te kunnen finetunen. Je kan een draadloze thermostaat bestellen, maar iedere willekeurige aan/uit thermostaat kan ook.

Je hebt nog een driewegklep nodig, deze zit er niet bij.
Ik zoek zo wel even wat linkjes voor je op waar je de boel kunt bestellen.

3-weg klep:

https://www.klimacorner.d...haltventil-usv-20/a-7070/

Temperatuursensor:
https://www.klimacorner.d...ler-pac-th011tk-e/a-7093/

Vergeet je ook geen lucht/vuilafscheider te plaatsen in de retourleiding?
Ik heb deze:

https://www.installatieva...DBS2TRIdOgUEe6RoCEVXw_wcB
Dank je.
Kan je ook de warmteservice binnenlopen en een standaard 3wegklep kopen ?

Ik heb ook de wifimodule op het verlanglijstje staan, is dit verstandig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:11:
[...]

Als het alleen binnen mag kom je al snel op een ventilatiepomp uit, maar daar is het vermogen beperkt van.
De Warmtewinner van Eneco is er een, dit lijkt op een nieuwe versie van een Inventum Ecolution.
Hij komt in de plaats van de mechanische ventilatie als je die hebt (maar het werkt ook zonder deze).
Ik vind de 60% besparing op gas die Eneco belooft nogal optimistisch, want het apparaat gaat er voor zorgen dat je meer dan anders ventileert en dus meer koude lucht naar binnen haalt via de raamroosters.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ik heb advies nodig. Krijg ik 2 enkelfase 6kW l/w pompen (cascade opstelling) op 3x25a aangesloten? Qua. Vermogens moet dit volgens mij kunnen, handleiding brengt. Me in de war. Aanbevolen moeten worden afgezekerd op afzekerwaarde 1/2 = 30/16a. Hier ga ik. Vastlopen. Ik. Weet niet wat 1/2 betekent.. 1cq 2 fasen aansluiting? Iets anders? Als 2 6k wp's niet lukt op 3x25a is dit een forse subsidiedomper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 12:52
Er zitten op een enkele wp twee aansluitingen waar je de 230 V op moet aansluiten. Aansluiting 1 moet met 30 A en aansluiting 2 met 16 A gezekerd zijn volgens de handleiding maar 30 A is wat veel en zal alleen gehaald worden als de pomp haast kapot is dan kun je beter een 20 A automaat hebben die afslaat.
LittleTycoon schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 23:55:
Ik heb advies nodig. Krijg ik 2 enkelfase 6kW l/w pompen (cascade opstelling) op 3x25a aangesloten? Qua. Vermogens moet dit volgens mij kunnen, handleiding brengt. Me in de war. Aanbevolen moeten worden afgezekerd op afzekerwaarde 1/2 = 30/16a. Hier ga ik. Vastlopen. Ik. Weet niet wat 1/2 betekent.. 1cq 2 fasen aansluiting? Iets anders? Als 2 6k wp's niet lukt op 3x25a is dit een forse subsidiedomper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:07:
[...]

Dank je.
Kan je ook de warmteservice binnenlopen en een standaard 3wegklep kopen ?

Ik heb ook de wifimodule op het verlanglijstje staan, is dit verstandig ?
Je moet wel even opletten of het het juiste type is. Je hebt twee-punts SPDT sturing nodig.
Ik had nog een driewegklep liggen van het andere type en dat heb ik ook kunnen oplossen, maar het makkelijkst is het juiste type kopen. De prijs op die duitse webshop is niet verkeerd overigens. Warmteservice is een stuk duurder volgens mij..

Die WIFI module staat ook nog op mijn verlanglijstje, er zijn forumleden die zo'n ding al hebben. Wellicht kunnen zij een goed beeld schetsen van de mogelijkheden? Het is mij niet helemaal duidelijk welke meetwaarden gelogd worden via de MEL-cloud en hoe lang dit te bekijken is etc.

Verder bedacht ik mij nog dat ik op de pers en retour nog kogelkranen heb gezet (28mm).

Zorg je ook voor een afvoer voor het overdrukventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Kan iemand mij de zin/onzin van een vuilafscheider uitleggen. Er staat wel wat vermeld hier in dit draadje (wel~niet kopen) maar uitgediept is het niet...Dat ding kost 95 euro en is die wel nodig voor een warmtepomp. Ze verzinnen wat.......je maakt wat mee..... Kijk ik hoef geen sponsor te zijn van volslagen onzin spullen volgens mij.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.warmteservice...aal-22-mm-klem/p/49653355

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33
Willie Wortel schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 07:37:
Kan iemand mij de zin/onzin van een vuilafscheider uitleggen. Er staat wel wat vermeld hier in dit draadje (wel~niet kopen) maar uitgediept is het niet...Dat ding kost 95 euro en is die wel nodig voor een warmtepomp. Ze verzinnen wat.......je maakt wat mee..... Kijk ik hoef geen sponsor te zijn van volslagen onzin spullen volgens mij.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.warmteservice...aal-22-mm-klem/p/49653355
Je hebt gezien dat er tot 31-7 €25 cashback op zit? Misschien maakt dit de keuze makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 07:41:
[...]

Je hebt gezien dat er tot 31-7 €25 cashback op zit? Misschien maakt dit de keuze makkelijker.
Nee, waar moet ik dit gezien hebben, zie niks...
Dan moet je 2 producten afnemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Willie Wortel op 22-06-2016 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 07:19:
[...]

Je moet wel even opletten of het het juiste type is. Je hebt twee-punts SPDT sturing nodig.
Ik had nog een driewegklep liggen van het andere type en dat heb ik ook kunnen oplossen, maar het makkelijkst is het juiste type kopen. De prijs op die duitse webshop is niet verkeerd overigens. Warmteservice is een stuk duurder volgens mij..

Die WIFI module staat ook nog op mijn verlanglijstje, er zijn forumleden die zo'n ding al hebben. Wellicht kunnen zij een goed beeld schetsen van de mogelijkheden? Het is mij niet helemaal duidelijk welke meetwaarden gelogd worden via de MEL-cloud en hoe lang dit te bekijken is etc.

Verder bedacht ik mij nog dat ik op de pers en retour nog kogelkranen heb gezet (28mm).

Zorg je ook voor een afvoer voor het overdrukventiel?
De genoemde 3wegklep is dn20, maar er is ook een 1" versie, is die dan met het oog op doorstroming niet beter ?

Ik heb de boel al besteld, incl. wifi, we gaan het zien.

Overdrukventiel, da's een goede die zit bij de cv ketel ook maar nergens op aangesloten. Loost zijn kwakkie zo op de vloer als het misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Op ebay zijn ook vele soorten driewegkleppen te vinden: http://www.ebay.de/sch/i....ge+Umschaltventil&_sop=15

Ik had mijn Siemens driewegklep toevallig bij mijn boilervat uitbreiding van LG inclusief temperatuursensor :)

Die zijn allemaal 1". Echter zijn vele aansluitingen daarna 22mm dus ik ben direct overal naar 22mm gegaan omdat ik 28mm nergens kwijt kan. Qua doorstroming merk ik er weinig van.

Dit zijn de gerebrande http://www.osohotwater.com/ vaten met de driewegklep en sensor. Panasonic maakt hier ook gebruik van zag ik.

Het is deze lijn: http://www.osohotwater.co...products/ecoline-geo.html

Zit ook nog een mooie functionele mengkraan op met een koudwater aanvoer en natuurlijk de warmwater. Je kan dus de maximaal uitgaande temperatuur hier inregelen maar zorgt tegelijkertijd er ook voor dat het koudwater met een 15mm buis helemaal onderin in het vat wordt aangevuld bij warmwater afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pascal Saul schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 08:52:
Op ebay zijn ook vele soorten driewegkleppen te vinden: http://www.ebay.de/sch/i....ge+Umschaltventil&_sop=15

Ik had mijn Siemens driewegklep toevallig bij mijn boilervat uitbreiding van LG inclusief temperatuursensor :)

Die zijn allemaal 1". Echter zijn vele aansluitingen daarna 22mm dus ik ben direct overal naar 22mm gegaan omdat ik 28mm nergens kwijt kan. Qua doorstroming merk ik er weinig van.

Dit zijn de gerebrande http://www.osohotwater.com/ vaten met de driewegklep en sensor. Panasonic maakt hier ook gebruik van zag ik.

Zit ook nog een mooie functionele mengkraan op met een koudwater aanvoer en natuurlijk de warmwater. Je kan dus de maximaal uitgaande temperatuur hier inregelen maar zorgt tegelijkertijd er ook voor dat het koudwater met een 15mm buis helemaal onderin in het vat wordt aangevuld bij warmwater afname.
Ik moet sowieso naar 22mm want de cv aanvoer is 22, voor mijn huidige wp is ook de aanvoer naar de boiler 22. Als ik dit zo laat scheelt een hele hoop geld en installatiewerk.
Mijn huidige wp heeft ook niet zo'n hoge flow want dit hoog zetten betekend gieren in de leidingen, radiatorkranen en levert verder geen winst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33
Willie Wortel schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 07:46:
[...]

Nee, waar moet ik dit gezien hebben, zie niks...
Dan moet je 2 producten afnemen.
Daar had ik even overheen gelezen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Pascal Saul schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 08:52:

Waar vindt ik die gerebrande vaten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Welke apparaten van een WP hebben een netwerkaansluiting nodig (Buitenunit/binnenunit/buffervat/boilervat :? )

Ik moet nu de UTP aansluitingen gaan bepalen, dus ik kan ze er beter in 1 x goed in laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Binnenunit toch alleen ? sommige hebben ook wifi zoals de Ecodan (optioneel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51
Een tijdje geleden werd geopperd om 2 kleinere Mitsubsidie ecodannetjes te nemen in plaats van 1 grote Zubadan.

Ik had eerst deze Zubadan op het oog:

PUHZ-SHW80VHA + ERST20C-VM2C € 5424 + 295 verzendkosten = 5719
1x subsidie = -2300
= € 3419

Hiermee kan ik dus wel verwarmen en SWW warm maken, maar niet koelen. Nu heb ik even vergeleken met twee kleinere units die in de subsidielijst staan:

PUHZ-SW50VKA + EHST20D-VM2C 3763 + 295 = 4058
PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C 2831 + 295 verzendkosten = 3126
2x subsidie -2300 = -4600
= € 2584

Dat is bijna 1000 euro goedkoper :) Toegegeven, de installatie zal iets meer kosten, maar er zijn een aantal voordelen:

- 2 kleinere units op het dak (2x 60 cm hoog in plaats van 135 cm, heb een plat dak en de buren ook dus windgevoelig)
- Back-up als een van de twee units niet meer werkt
- Met de binnenunits mét SWW vat kan je niet koelen, met de binnenunits zónder SWW vat wel. 1 van de units bestel je met SWW vat en 1 zonder.
- 2x subsidie vangen waardoor je mogelijk goedkoper uit bent
- In theorie iets meer vermogen (2x 5.0 kw in plaats van 1x 8.0 kw)

Volgens de brochures moet ik kunnen koelen via de ERSD-VM2C, en die moet ik ook aan kunnen sluiten op het SWW vat. Ik kan dat alleen nergens bevestigen, ik weet dus niet of deze opstelling wel kan werken? |:( Als ik het goed begrijp gaan de buitenunits in serie, worden die aangesloten op de ERSD-VM2C, die verwarmt/koelt de verwarming én gaat naar de EHST20D-VM2C (met SWW vat)?

[ Voor 4% gewijzigd door Vincm op 22-06-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Vincm schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:08:
Een tijdje geleden werd geopperd om 2 kleinere Mitsubsidie ecodannetjes te nemen in plaats van 1 grote Zubadan.

Ik had eerst deze Zubadan op het oog:

PUHZ-SHW80VHA + ERST20C-VM2C € 5424 + 295 verzendkosten = 5719
1x subsidie = -2300
= € 3419

Hiermee kan ik dus wel verwarmen en SWW warm maken, maar niet koelen. Nu heb ik even vergeleken met twee kleinere units die in de subsidielijst staan:

PUHZ-SW50VKA + EHST20D-VM2C 3763 + 295 = 4058
PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C 2831 + 295 verzendkosten = 3126
2x subsidie -2300 = -4600
= € 2584

Dat is bijna 1000 euro goedkoper :) Toegegeven, de installatie zal iets meer kosten, maar er zijn een aantal voordelen:

- 2 kleinere units op het dak (2x 60 cm hoog in plaats van 135 cm, heb een plat dak en de buren ook dus windgevoelig)
- Back-up als een van de twee units niet meer werkt
- Met de binnenunits mét SWW vat kan je niet koelen, met de binnenunits zónder SWW vat wel. 1 van de units bestel je met SWW vat en 1 zonder.
- 2x subsidie vangen waardoor je mogelijk goedkoper uit bent
- In theorie iets meer vermogen (2x 5.0 kw in plaats van 1x 8.0 kw)

Volgens de brochures moet ik kunnen koelen via de ERSD-VM2C, en die moet ik ook aan kunnen sluiten op het SWW vat. Ik kan dat alleen nergens bevestigen, ik weet dus niet of deze opstelling wel kan werken? |:( Als ik het goed begrijp gaan de buitenunits in serie, worden die aangesloten op de ERSD-VM2C, die verwarmt/koelt de verwarming én gaat naar de EHST20D-VM2C (met SWW vat)?
Waarom kan je niet koelen met SWW boiler erop aangesloten ? Heb ik iets gemist, heb er net 1 besteld die ook kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
koevlaas2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:14:
[...]

Waarom kan je niet koelen met SWW boiler erop aangesloten ? Heb ik iets gemist, heb er net 1 besteld die ook kan koelen.
Naar wat ik heb begrepen (ook uit de genoemde brochure) kan je met een hydrobox-binnenunit wel koelen, maar als je een cylinder-binnenunit hebt (waar het SWW vat in zit) niet.

Mijn voorkeur ging uit naar de zubadan met zo'n cylinder-binnenunit, maar als ik daar niet mee kan koelen en een combi van twee systemen (een met hydrobox en een met cylinder) heeft bepaalde voordelen, is dat aantrekkelijker. Ik zie alleen niet voor me hoe die twee systemen aan elkaar worden gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Vincm schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:19:
[...]

Naar wat ik heb begrepen (ook uit de genoemde brochure) kan je met een hydrobox-binnenunit wel koelen, maar als je een cylinder-binnenunit hebt (waar het SWW vat in zit) niet.

Mijn voorkeur ging uit naar de zubadan met zo'n cylinder-binnenunit, maar als ik daar niet mee kan koelen en een combi van twee systemen (een met hydrobox en een met cylinder) heeft bepaalde voordelen, is dat aantrekkelijker. Ik zie alleen niet voor me hoe die twee systemen aan elkaar worden gekoppeld.
Ik heb de versie zonder ingebouwde boiler, ik schrok al.
Ik heb net geld overgemaakt naar Spanje, hopen dat alles goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:03:
Binnenunit toch alleen ? sommige hebben ook wifi zoals de Ecodan (optioneel).
Ik neem aan dat zo'n warmtemeter ook ergens op aangesloten moet worden, net zoals sommige voelers :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Vincm schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:19:
[...]

Voor zover ik kan zien kan de ERST20C-VM2C binnenunit zowel verwarmen als koelen.
Technisch gezien zie ik ook geen problemen, aangezien de boiler een aparte zone is dmv een 3weg klep.
Je kan alleen niet verwarmen+boiler of koelen+boiler tegelijk doen.
Grolsch schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:52:
Ik neem aan dat zo'n warmtemeter ook ergens op aangesloten moet worden, net zoals sommige voelers :?
Klopt, maar over het algemeen geen ethernet aansluiting. Echter een puls of mbus, meen ik.
De warmtemeter heeft ook een eigen display die je af kan lezen.

@koevlaas2. Vanwaar de upgrade naar een Ecodan ipv je Michl?

[ Voor 45% gewijzigd door Jack op 22-06-2016 13:17 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Jack schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:56:
[...]

Voor zover ik kan zien kan de ERST20C-VM2C binnenunit zowel verwarmen als koelen.
Technisch gezien zie ik ook geen problemen, aangezien de boiler een aparte zone is dmv een 3weg klep.
Je kan alleen niet verwarmen+boiler of koelen+boiler tegelijk doen.
Bedankt voor je reactie :) Ik zie her en der bij leveranciers ook dat het moet kunnen verwarmen en koelen, maar als ik in de brochure kijk zie ik er niet specifiek bij staan dat ie kan koelen (sneeuwvlok-icoon), alleen verwarmen (radiator-icoon)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:53
@Koevlaas2 & SpeedyAndre: dank. Zo een ventilatiewarmtepomp lijkt in mijn situatie inderdaad de geschikte pomp.

De vraag is wat mogelijk is in de ruimte die ik beschikbaar heb: ik heb een driehoekige zolderpunt beschikbaar van 1,5m breed, langs het dak aflopend van 80 cm hoogte naar 10 cm hoogte in de punt en op de grond 80cm diep.
De Ecotherm van Inventum lijkt daarom niet te passen, een Warmtewinner van Eneco wel. Maar die heeft weer geen boiler, terwijl me dat in de warmste helft van het jaar wel nodig lijkt om er profijt van te hebben.
Weet iemand nog alternatieven, bijv een 'liggende' Ecolution Combi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Tring tring....u spreekt met transportbedrijf..... ik sta voor de deur met een pallet(panasonic) voor u maar er is niemand thuis,.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:00:
Tring tring....u spreekt met transportbedrijf..... ik sta voor de deur met een pallet(panasonic) voor u maar er is niemand thuis,.....
Pleur maar in de tuin ? 150 KG steel je niet zomaar.
Of naar de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Highland:
Ik lees op het Warmtewinner forum dat zo'n ding gemiddeld 1100kWh per jaar verbruikt en daarmee tot 60% gas bespaart.
Nu zit daar wel verbruik in wat je met een ventilatie box ook zou hebben (oude AC motor doet 20W continu).
Snel gerekend is dat 20W x 24u = 480Wh per dag x365 = 175,2kWh jaarlijks.
Hij verwarmt geen tapwater dus daar is de cvketel nog voor nodig.

Ter vergelijking: ik verbruik 1000kWh om met 2 airco's mijn hele huis te verwarmen en de cv blijft uit.
Warm water doe ik deels met een keukenboiler en douchen nog met de cvketel.
Ik zat op 700m3 gas per jaar en nu minder dan 50.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:04:
[...]

Pleur maar in de tuin ? 150 KG steel je niet zomaar.
Of naar de buren.
Ja precies, had alleen in gedachte gelijk op zijn plek met zijn pompwagen,maar helaas toch zelf aan de rol haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
koevlaas2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:05:
[...]

Ik moet sowieso naar 22mm want de cv aanvoer is 22, voor mijn huidige wp is ook de aanvoer naar de boiler 22. Als ik dit zo laat scheelt een hele hoop geld en installatiewerk.
Mijn huidige wp heeft ook niet zo'n hoge flow want dit hoog zetten betekend gieren in de leidingen, radiatorkranen en levert verder geen winst op.
betekent dit dat je hele installatie uit 22mm bestaat, en dus ook je aansluitingen van de radiatoren?

zo nee, heb je dan 15mm leidingen en heb je genoeg flow met die 15mm?

ik vraag het omdat mijn zowat hele installatie uit 15mm bestaat :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:52:
[...]

betekent dit dat je hele installatie uit 22mm bestaat, en dus ook je aansluitingen van de radiatoren?

zo nee, heb je dan 15mm leidingen en heb je genoeg flow met die 15mm?

ik vraag het omdat mijn zowat hele installatie uit 15mm bestaat :(
Ringleiding is 22 en naar radiatoren 15mm.
Flow is genoeg, hield een lage stand aan en als ik de pomp volgas zet kan dit ook.

[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 22-06-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hmm...die ringleiding op zolder is bij ons ook 22, maar naar de 1e verdieping en begane grond is alles 15mm...

vraag me dus terecht af of een WP bij ons toepasbaar is. als jij zegt dat veul gewoon 15mm is, dan is er nog hoop voor bij ons, zonder al te grote verbouwingen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand de REMKO Artstyle overwogen?
http://stulz-remko.nl/201...e-generatie-warmtepompen/

Wat een plaatje die buitenunit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:57:
hmm...die ringleiding op zolder is bij ons ook 22, maar naar de 1e verdieping en begane grond is alles 15mm...

vraag me dus terecht af of een WP bij ons toepasbaar is. als jij zegt dat veul gewoon 15mm is, dan is er nog hoop voor bij ons, zonder al te grote verbouwingen...
Is toch even afgezien van je boorproblemen simpel te upgraden naar 22mm ?
Je woont volgens mij niet in mijn buurt (ilpendam) anders kom ik je wel helpen, heb toch vakantie.

Het gaat om je centrale aanvoer, als die al 15 mm is dan werkt je cv eigenlijk ook voor geen meter.

Gaat er 15mm vanaf 22mm naar iedere radiator ?

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 22-06-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
koevlaas2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:02:
[...]

Is toch even afgezien van je boorproblemen simpel te upgraden naar 22mm ?
Je woont volgens mij niet in mijn buurt (ilpendam) anders kom ik je wel helpen, heb toch vakantie.

Het gaat om je centrale aanvoer, als die al 15 mm is dan werkt je cv eigenlijk ook voor geen meter.

Gaat er 15mm vanaf 22mm naar iedere radiator ?
nou ja, simpel...

gaten uitboren misschien wel. ze zijn vandaag nieuwe pvc vloer leggen in de woonkamer, dus had mooie klus geweest vóór die opdracht. haha. nou ja, hoewel ik toevallig paar mensen ken in Ilpendam, is het niet echt naast de deur nee (Zuid-Holland).

als ik naar een WP ga, dan moet ik én bestaande installatie uitboren van 15 naar 22. én een nieuwe leiding aanleggen (vandaar de boorproblemen) voor de vloerverwarming.

overigens...als de vloerverwarming 22mm heeft, dan hoeft de rest van de installatie waarschijnlijk niet eens uitgevoerd te worden naar 22mm. de radiatoren in de rest van het huis (afgezien van badkamer) worden toch niet gebruikt.

hoewel...de 2 grote plaatradiatoren in de woonkamer wel...en die zijn vanaf zolder ook 15mm. zucht...tijd om eens te gaan tekenen en visueel maken welke leidingen 15 en 22 zijn.

bedankt voor het aanbod! misschien heb je later in het jaar nog eens vakantie ;)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:09:
[...]

nou ja, simpel...

gaten uitboren misschien wel. ze zijn vandaag nieuwe pvc vloer leggen in de woonkamer, dus had mooie klus geweest vóór die opdracht. haha. nou ja, hoewel ik toevallig paar mensen ken in Ilpendam, is het niet echt naast de deur nee (Zuid-Holland).

als ik naar een WP ga, dan moet ik én bestaande installatie uitboren van 15 naar 22. én een nieuwe leiding aanleggen (vandaar de boorproblemen) voor de vloerverwarming.

overigens...als de vloerverwarming 22mm heeft, dan hoeft de rest van de installatie waarschijnlijk niet eens uitgevoerd te worden naar 22mm. de radiatoren in de rest van het huis (afgezien van badkamer) worden toch niet gebruikt.

hoewel...de 2 grote plaatradiatoren in de woonkamer wel...en die zijn vanaf zolder ook 15mm. zucht...tijd om eens te gaan tekenen en visueel maken welke leidingen 15 en 22 zijn.

bedankt voor het aanbod! misschien heb je later in het jaar nog eens vakantie ;)
Als je toch vloerverwarming op de BG vloer hebt heb je deze grote plaatradiatoren toch ook niet meer nodig ? Zelf heb ik er nog 1 hangen voor het geval dat. Deze word via 15 mm gevoed vanaf de 1e verdieping en zit zelfs parallel met de radiator in de gang. Met de WP worden hier alle radiatoren warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
de oude bewoners hebben inderdaad altijd alleen maar de vloerverwarming gebruikt en nooit de radiatoren. voorheen hadden wij laminaat met ondervloer en hadden we de radiatoren echt nodig. vandaag dus pvc vloer en hopelijk geen radiatoren meer nodig.

dan blijft de enige radiator een jaga LTV van 2150 watt in de gang die in serie geschakeld staat met de vloerverwarming, ook 15 mm. :+

voorheen zei iemand dat 15mm écht te weinig was voor de flow die de WP nodig had. gelukkig begint dit nu te nuanceren...wellicht dus echt alleen maar de 22mm aanleggen voor de vloerverwarming.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:20:
de oude bewoners hebben inderdaad altijd alleen maar de vloerverwarming gebruikt en nooit de radiatoren. voorheen hadden wij laminaat met ondervloer en hadden we de radiatoren echt nodig. vandaag dus pvc vloer en hopelijk geen radiatoren meer nodig.

dan blijft de enige radiator een jaga LTV van 2150 watt in de gang die in serie geschakeld staat met de vloerverwarming, ook 15 mm. :+

voorheen zei iemand dat 15mm écht te weinig was voor de flow die de WP nodig had. gelukkig begint dit nu te nuanceren...wellicht dus echt alleen maar de 22mm aanleggen voor de vloerverwarming.
Ja, 22mm aanvoer en daar 15mm op aftappen lukt prima.
Mijn vloerverwarming heeft 15mm, maar zit vlakbij de WP, ik moet zelfs de aanvoer knijpen anders slokt deze alle warmte op.

Wij hebben hier ook een pvc vloer, bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:59:
Heeft er iemand de REMKO Artstyle overwogen?
http://stulz-remko.nl/201...e-generatie-warmtepompen/

Wat een plaatje die buitenunit!
Ik heb een keer naar Remko Wp's in Duitsland gekeken, maar die zijn schofterig duur dus ik was snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:17:
@Highland:
Ik lees op het Warmtewinner forum dat zo'n ding gemiddeld 1100kWh per jaar verbruikt en daarmee tot 60% gas bespaart.
Nu zit daar wel verbruik in wat je met een ventilatie box ook zou hebben (oude AC motor doet 20W continu).
Snel gerekend is dat 20W x 24u = 480Wh per dag x365 = 175,2kWh jaarlijks.
Hij verwarmt geen tapwater dus daar is de cvketel nog voor nodig.

Ter vergelijking: ik verbruik 1000kWh om met 2 airco's mijn hele huis te verwarmen en de cv blijft uit.
Warm water doe ik deels met een keukenboiler en douchen nog met de cvketel.
Ik zat op 700m3 gas per jaar en nu minder dan 50.
Kan jij niet op een boiler douchen, met 50 m3 p/j voor koken en douchen kan je makkelijk een kleine boiler hebben denk ik.
Inductiekoken hebben wij hier sinds 3 weken en het bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
niet te klein nemen!! 50 liter is er zo doorheen (ervaringsdeskundige)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
koevlaas2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:25:
[...]

Ja, 22mm aanvoer en daar 15mm op aftappen lukt prima.
Mijn vloerverwarming heeft 15mm, maar zit vlakbij de WP, ik moet zelfs de aanvoer knijpen anders slokt deze alle warmte op.

Wij hebben hier ook een pvc vloer, bevalt prima.
ja, maar de vraag is, hoe lang die aanvoerleiding is van 22 mm. zoals het er nu naar uitziet is alleen de zolderverdieping 22 mm, en alle radiatoren en transportleidingen naar beneden al 15mm.

da's misschien 20% 22mm, rest 15.... :F

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:48:
[...]

ja, maar de vraag is, hoe lang die aanvoerleiding is van 22 mm. zoals het er nu naar uitziet is alleen de zolderverdieping 22 mm, en alle radiatoren en transportleidingen naar beneden al 15mm.

da's misschien 20% 22mm, rest 15.... :F
Als alle radiatoren 15mm direct op deze 22mm aangesloten zitten is het goed.
Alhoewel ik heb ook een paar radiatoren die met z'n 2en op 15 mm zitten, die werken ook prima.
Volgens mij is het allemaal best werkbaar bij jou, ook met een wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:37:
[...]

Ik heb een keer naar Remko Wp's in Duitsland gekeken, maar die zijn schofterig duur dus ik was snel klaar.
Wat is schofterig duur? 8000 euro ofzo?

Je krijgt wel Duitse kwaliteit en een top design, je hebt geen lompe kast in je tuin staan, dat is prettig voor het oog en goed voor de waardevermeerdering van je huis. Bovendien schijnen ze heel stil te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
koevlaas2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:50:
[...]

Als alle radiatoren 15mm direct op deze 22mm aangesloten zitten is het goed.
Alhoewel ik heb ook een paar radiatoren die met z'n 2en op 15 mm zitten, die werken ook prima.
Volgens mij is het allemaal best werkbaar bij jou, ook met een wp.
ik zal van de week eens een tekening maken om te zien hoeveel radiatoren op de 22 mm zitten. zoals ik het nu bedenk en herinner, zit op zolder een 22 mm leiding, naar beneden twee radiatoren 15mm erop aangesloten, met wellicht nog een derde.

tekening komt er aan...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Poe Poe hij staat in de garage, heb geen puf om doos open te maken haha, oh en factuur zoeken.... zal wel online zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:41:
[...]

Kan jij niet op een boiler douchen, met 50 m3 p/j voor koken en douchen kan je makkelijk een kleine boiler hebben denk ik.
Inductiekoken hebben wij hier sinds 3 weken en het bevalt prima.
Daar heb ik naar gekeken, technisch geen probleem maar de enkele 25A hoofdzekering beperkt de boel.
Een wpboiler is minimaal 3x zuiniger en helaas ook veel duurder dan een standaard boiler.
Ik tik ongeveer 120l weg met douchen en 175 voor het bad.
Als ik in Dld shop dan vind ik Ariston wpboilers voor €1000-1200 van 80 en 120l.

Op inductie koken zou met 1 16A groep kunnen, ik heb 4-pits toestellen gezien van 3600W.
Verzwaren naar 35A kost me niets waardoor ik genoeg verbruikers tegelijk kan inschakelen.

Dan nog het gas afsluiten, Liander maakt het niet makkelijker, al zou het met een slot op de hoofdkraan moeten kunnen voor een normaal bedrag :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:06:
[...]

Daar heb ik naar gekeken, technisch geen probleem maar de enkele 25A hoofdzekering beperkt de boel.
Een wpboiler is minimaal 3x zuiniger en helaas ook veel duurder dan een standaard boiler.
Ik tik ongeveer 120l weg met douchen en 175 voor het bad.
Als ik in Dld shop dan vind ik Ariston wpboilers voor €1000-1200 van 80 en 120l.

Op inductie koken zou met 1 16A groep kunnen, ik heb 4-pits toestellen gezien van 3600W.
Verzwaren naar 35A kost me niets waardoor ik genoeg verbruikers tegelijk kan inschakelen.

Dan nog het gas afsluiten, Liander maakt het niet makkelijker, al zou het met een slot op de hoofdkraan moeten kunnen voor een normaal bedrag :/
Ik heb sinds kort 3x 25A, hiervoor had ik 1x25A zelf geupgrade naar 1x35A (ze waren de zegel vergeten aan te draaien). Met 3x25A zit ik nu ook weer te rekenen, want de zonnepanelen leveren soms > 5000W enkelfase het net is.
Als ik kijk wat het inductiekoken trekt had het ook op 1x35A gekunt, echter wist ik veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:53:
[...]

Wat is schofterig duur? 8000 euro ofzo?

Je krijgt wel Duitse kwaliteit en een top design, je hebt geen lompe kast in je tuin staan, dat is prettig voor het oog en goed voor de waardevermeerdering van je huis. Bovendien schijnen ze heel stil te zijn.
Een gewone WP vind ik ook mooi.
Geluid hoop ik nu wat aan te doen aangezien ik een Ecodan besteld heb en de Michl ga verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:11:
[...]

Een gewone WP vind ik ook mooi.
Geluid hoop ik nu wat aan te doen aangezien ik een Ecodan besteld heb en de Michl ga verkopen.
Hmm die standaard buitenunit van pakweg een Ecodan vind je mooi? Ieder zijn smaak, maar dat vind ik wel bijzonder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:10:
[...]

Ik heb sinds kort 3x 25A, hiervoor had ik 1x25A zelf geupgrade naar 1x35A (ze waren de zegel vergeten aan te draaien). Met 3x25A zit ik nu ook weer te rekenen, want de zonnepanelen leveren soms > 5000W enkelfase het net is.
Als ik kijk wat het inductiekoken trekt had het ook op 1x35A gekunt, echter wist ik veel.
Ik mag wel oppassen met 25A, 2x airco max 2000W elk, keukenboiler 2100W en dan moet ik niet ook nog de bladblazer van 2800W gebruiken :o
Met 35A kan dat wel, maar met inductie koken is het oppassen wat er op dat moment wordt verbruikt.
Alle pitten tegelijk voluit is niet hoe ik het nu met gas doe dus dat zal wel los lopen.
Toch is het een aardige smak geld om in een keer naar all-electric over te schakelen (met wpboiler).
Met gas heb je nog een backup, want dat blijft werken zonder prik (cvketel kan een tijdje op ups draaien).

Pagina: 1 ... 35 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic