Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.973 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:45
Dat er meer dan één warmtepomp subsidiabel is is natuurlijk wel interessant :9
Ik zat op het spoor van een Ecodan Compact (een all-in-one, dus met sww boiler). Vermogen ca 8kW.
Maar als ik dat vermogen nu verdeel over 2 gesubsidieerde wp's is dat financieel wel zo aantrekkelijk :+
Ik probeer me alleen voor te stellen hoe ik die 2 dan zal gebruiken, en welke dan? Een Compact met een Hydrobox er naast? Twee Hydroboxen mt losse boiler? En hoe zet je ze in? Eentje voor CV en de ander voor sww vindt ik wat te simpel.
Misschien de simpelste oplossing is een buffervat dat ze allebei verwarmen via en eigen spiraal, maar ik zie het voordeel van een buffervat in de zomer niet: staat het systeem een overbodige hoeveelheid water warm te houden :'(
Iemand hier ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:50
De ecodan is al voorbereid op een Cascade schakeling, je sluit deze dan samen aan op een buffer vat
en stel unit 1 op master in en 2 op slave

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Die "cascade" schakeling zit dus aan de waterzijdige kant? Niet aan de koelmiddel-kant?

Om buiten het stookseizoen alleen de sww te verwarmen. heb ik dus een duo-vat nodig (buffer en sww gescheiden), of 2 losse vaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Google eens op ecodan databook. Krijg je een pdf van 340 pagina,s. Komt er op neer dat je 2 complete systeem parallel zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Wodan89 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:19:
Google eens op ecodan databook. Krijg je een pdf van 340 pagina,s. Komt er op neer dat je 2 complete systeem parallel zet.
Dat data book is niet echt helpend in mijn geval. Dat het om twee volledig parallelle systemen gaat blijkt idd ook uit dit plaatje: Afbeeldingslocatie: https://alklima.nl/includes/editor/databank/Image/afbeeldingen%20technisch/E_Cascade-schema.pngMet 2 vaten dus idd.
Ik had iets meer synergie tussen de beide systemen verwacht :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Met monoblocks kun je het toch anders aansluiten, 1 buffervat ipv 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
LittleTycoon schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:50:
Met monoblocks kun je het toch anders aansluiten, 1 buffervat ipv 2?
Lijkt mij ook, één groot buffer vat, twee wp parallel met terugslagklep. Één thermostaat schakelt gewoon twee wp in, en als je weinig vermogen nodig hebt schakel je gewoon eentje uit toch?
Twee vaten is financieel niet echt rendabel denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Marcva schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:38:
[...]

Dat data book is niet echt helpend in mijn geval. Dat het om twee volledig parallelle systemen gaat blijkt idd ook uit dit plaatje: [afbeelding]Met 2 vaten dus idd.
Dat plaatje klopt niet. Kijk hier maar op pagina 18:
https://www.google.nl/url...g2=3c3yC3xRbUjtCWhXB6wzjw

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Marcva schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:38:
[...]

Dat data book is niet echt helpend in mijn geval. Dat het om twee volledig parallelle systemen gaat blijkt idd ook uit dit plaatje: [afbeelding]Met 2 vaten dus idd.
je hebt 1wp in dit geval die een dubble functie vervuld van verwarming en tapwater.
voor de verwarming heb je 1 vat nodig als open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Het water is hier direct na de binnenunits aan elkaar gekoppeld. Er staat alleen geen driewegklep/terugslagkleppen tussen de boiler en het buffervat getekend.

De wp kan waarschijnlijk weersafhankelijk stoken, je kunt dan instellen dat boven een bepaalde buitentemperatuur niet hoeft te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Dr. Donald schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:56:
De wp kan waarschijnlijk weersafhankelijk stoken, je kunt dan instellen dat boven een bepaalde buitentemperatuur niet hoeft te verwarmen.
OK, dat wil ik aannemen, maar hoe zit het dan met mijn sww? Ik neem aan dat jij uitgaat van een buffervat met cv water en en hygiënespiraal. Wordt in de zomer dan alleen het bovenste / warmste deel van het vat opgewarmd?
Of denk ik te moeilijk en volstaat een vat van ca 200 - 300 liter en fungeert dat zomer en winter als buffer voor zowel cv, als sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Marcva schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:38:
[...]

OK, dat wil ik aannemen, maar hoe zit het dan met mijn sww? Ik neem aan dat jij uitgaat van een buffervat met cv water en en hygiënespiraal. Wordt in de zomer dan alleen het bovenste / warmste deel van het vat opgewarmd?
Of denk ik te moeilijk en volstaat een vat van ca 200 - 300 liter en fungeert dat zomer en winter als buffer voor zowel cv, als sww?
Inderdaad dat volstaat, maakt tenslotte niet uit of je nou een buffer vat of boiler warm moet houden. Weer afhankelijk kun jij niet stoken want als je buffer vat gebruikt met hygiëne spiraal zit je met water te kijken van 30 graden. Altijd je vat bv 50 graden houden en je cv met eigen thermostaat en pomp water laten pakken indien er warmte vraag is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 06:46:
Altijd je vat bv 50 graden houden en je cv met eigen thermostaat en pomp water laten pakken indien er warmte vraag is
Hmm, alles op 50 graden lijkt mij COP-technisch niet optimaal.
Kan ik 'm dan niet beter omdraaien: sww vat op 50°, gevoed door beide wp's. Cv in principe rechtstreeks, zonder buffer, op 40° door één of beide wp' s. Bij een hoge vraag kan de cv, middels cv-spiraal, uit het sww vat putten.
Ik wil een situatie creëren waarin de wp zoveel mogelijk, continue, in een pruttel-stand draait.
??

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 18-06-2016 08:45 . Reden: Temp cv toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Marcva schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 08:43:
[...]

Hmm, alles op 50 graden lijkt mij COP-technisch niet optimaal.
Kan ik 'm dan niet beter omdraaien: sww vat op 50°, gevoed door beide wp's. Cv in principe rechtstreeks, zonder buffer, op 40° door één of beide wp' s. Bij een hoge vraag kan de cv, middels cv-spiraal, uit het sww vat putten.
Ik wil een situatie creëren waarin de wp zoveel mogelijk, continue, in een pruttel-stand draait.
??
Tja.... misschien wel, maar juist de buffer zorgt voor lange run van wp ,en het legionella programma is dat wel goed voor je cop? En hoe bepaal je hoge vraag? En wat gaat dan de drieweg klep schakelen door je spiraal?
En mogelijk is het afweging je vat op 40 te houden en een na verwarming op je tap water te zetten met doorstroom verwarmer of nog cv als die aanwezig is? dat is mogelijk ook beter voor je cop

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
COP hier, COP daar....... Als de energie rekening te laag wordt in de ogen van de VVD charlatans dan wordt er weer een nieuwe belastingmaatregel verzonnen. (Je moet trouwens je medemens wel erg haten als je ooit nog eens op zo een partij stemt.)

Is er wat bekend van de relatie luchtvochtigheid in combinatie met een Lucht~Water WP.?
Vochtige lucht bevat meer energie dan droge lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
Ik probeer wat LW WP's naast elkaar te zetten.

Volgens mij komen onderstaande systemen met elkaar overeen

Mitsubishi PUHZ-SHW80VHA + EHSC-VM2C
Complete set: koelen en verwarmen
Buitendeel:PUHZ-SHW80VHA
Hydrobox:EHSC-VM2C
8 KW set
220 Volt

Complete set prijs 5196.95

http://www.comfortklimaat...uhz-sw8vha-ehsc-vm2c.html

Nefit Enviline lucht/water warmtepomp All-electric split 9.0 E-S 7736701152

Complete set prijs 4579.11
https://www.warmteservice...ter-warmtepomp/p/03550550

Volgens mij komen deze systemen overeen.

Beide apparaten hebben 2300 subsidie.

Ik dacht uit jullie reacties dat Nefit duur was, maar wat vergelijk ik nu verkeerd :?

Ik lees bij die boilers overal iets met een hygiënespiraal, wat is daar het nut van :?

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 18-06-2016 10:01 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Willie Wortel schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 09:55:
COP hier, COP daar....... Als de energie rekening te laag wordt in de ogen van de VVD charlatans dan wordt er weer een nieuwe belastingmaatregel verzonnen. (Je moet trouwens je medemens wel erg haten als je ooit nog eens op zo een partij stemt.)

Is er wat bekend van de relatie luchtvochtigheid in combinatie met een Lucht~Water WP.?
Vochtige lucht bevat meer energie dan droge lucht.
Als de lucht vochtig is heb je boven de 6-8 graden meer vermogen en een hogere COP
Daaronder werkt het tegenovergesteld. dan vriest je verdamper ( buitenunit ) eerder dicht en heb je meer defrosts nodig

De ideeen om voor 1 temperatuur van 50c te gaan met een WP |:( ik zou me eens meer in de materie voordat je met zoon idee komt, iedere graad hogere temperatuur geeft +- 2, a 2,5% lagere COP waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Je bedoelt 2 a 2.5% en niet 22.5%.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Grolsch schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:00:

8 KW set
220 Volt

Nefit Enviline lucht/water warmtepomp All-electric split 9.0 E-S 7736701152

Complete set prijs 4579.11
https://www.warmteservice...ter-warmtepomp/p/03550550

Volgens mij komen deze systemen overeen.

Beide apparaten hebben 2300 subsidie.

Ik dacht uit jullie reacties dat Nefit duur was, maar wat vergelijk ik nu verkeerd :?

Ik lees bij die boilers overal iets met een hygiënespiraal, wat is daar het nut van :?
Die Zubadan lever bij -18 nog 100% van zijn vermogen en gaat door tot -25 :)
volgens mij haalt deze nefit dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Wodan89 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:01:
[...]

Als de lucht vochtig is heb je boven de 6-8 graden meer vermogen en een hogere COP
Daaronder werkt het tegenovergesteld. dan vriest je verdamper ( buitenunit ) eerder dicht en heb je meer defrosts nodig

......................
Ik zit eraan te denken om de pomp gedeeltelijk uit elkaar te halen (wat kan mij die pomp schelen voor 600 euro) en te voorzien van een Willies invention, heb ik toch een tijdje fun voor die paar knaken.

Ga vandaag wel de 22mm leidingen halen en daar waar 15mm zit vervangen zoals je al voorstelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Wodan89 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:09:
[...]

Wanneer de capaciteit afneemt bij temperaturen naar -10 en verder, moet je met een hogere capaciteit vergelijken.

Zo'n hogere capaciteit heeft wel tot gevolg dat je minder laag kunt moduleren, want dat gaat vaak tot een bepaald percentage van de capaciteit, bijvoorbeeld rond de 30% bij de Ecodan/Zubadan.

[ Voor 71% gewijzigd door Jan Treur op 18-06-2016 10:17 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Nu online
Marcva schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:38:
[...]

Het vat voor sanitair water wordt alleen verwarmd als de temperatuur daarvan onder een bepaald waarde zakt, en wordt dan helemaal verwarmd. Bij cv bedrijf stroomt hier geen water door.

Alleen bij cv bedrijf stroomt het water door een eventuele buffer naar je vloerverwarming/radiatoren. Deze buffer is er alleen om te zorgen dat de wp een lange run kan maken. Als je veel massa in het systeem hebt (vloerverwarming) of veel afgiftevermogen kan deze buffer klein zijn, of is misschien helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 17-09 16:34
Grolsch schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:00:

8 KW set
220 Volt

In Spanje slechts 4080€ ex. verzenden.

https://www.instaladorate...z-shw80vha-ehsc-vm2c.html

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 18-06-2016 11:51 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Willie Wortel schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:11:
[...]

Ik zit eraan te denken om de pomp gedeeltelijk uit elkaar te halen (wat kan mij die pomp schelen voor 600 euro) en te voorzien van een Willies invention, heb ik toch een tijdje fun voor die paar knaken.

Ga vandaag wel de 22mm leidingen halen en daar waar 15mm zit vervangen zoals je al voorstelde.
Uit elkaar ? En dan?
22mm is zowiezo beter met een Wp, vorig jaar ook alles er uit gegooid en 25mm kunststof er in geknepen.
Wp aansluitingen zijn 3/4 en vvw verdeler duims , dat werkt lekker met die maat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat scheelt aanzienlijk :)

Maar dus "maar" paar 100 € (spanje komt nog transport bij) in vergelijk met de Nefit variant die dus aldus Oxelaar "Degelijker" overkomt, en ondersteund wordt door mijn potentiële installateur.

Voor 500 € wil ik geen risico lopen dat iets niet werkt.
Wodan89 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:09:
[...]

Hoe kom ik erachter dat de Nefit dat niet zou doen :?
Ze adverteren dat de Nefit ook bij -20 graden nog werkt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:56:
[...]

Maar dus "maar" paar 100 € (spanje komt nog transport bij) in vergelijk met de Nefit variant die dus aldus Oxelaar "Degelijker" overkomt, en ondersteund wordt door mijn potentiële installateur.

[...]

Er is vast ergens een vermogens grafiek te vinden bij welke temperaturen.net als cop waardes bij welke water temperatuur Google is je beste vriend

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter1102
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-08 16:41
Dus als ik het nu goed begrijp is bij een dubbele wp, de boiler (wordt 300l) noodzakelijk voor het tapwater, het buffervat alleen wanneer je niet genoeg volume in je verwarming hebt? Ik heb 200m2 vloerverwarming, is dat afdoende? Voor 2 x de 4kw(2.3-6.0)ongeveer? Of moet er sowieso een buffervat tussen of is het beter en scheelt het dan zoveel in de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:15:
[...]

Er is vast ergens een vermogens grafiek te vinden bij welke temperaturen.net als cop waardes bij welke water temperatuur Google is je beste vriend
Nefit is niet zo scheutig met dat soort nuttige informatie. In veel tabellen worden die verschillende temperaturen niet eens gegeven, terwijl je die bij andere merken wel zo aangeboden krijgt. Ik heb wel begrepen dat de capaciteit terug loopt bij lagere temperaturen. Vooralsnog is de Zubadan de enige waarbij die tot -15 voor 100% hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jan Treur schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:14:
[...]

Nefit is niet zo scheutig met dat soort nuttige informatie. In veel tabellen worden die verschillende temperaturen niet eens gegeven, terwijl je die bij andere merken wel zo aangeboden krijgt. Ik heb wel begrepen dat de capaciteit terug loopt bij lagere temperaturen. Vooralsnog is de Zubadan de enige waarbij die tot -15 voor 100% hetzelfde blijft.
Weet niet uit mijn hoofd maar de panasonic is ongeveer zelfde niveau

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Nu online
hunter1102 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 13:56:
Dus als ik het nu goed begrijp is bij een dubbele wp, de boiler (wordt 300l) noodzakelijk voor het tapwater, het buffervat alleen wanneer je niet genoeg volume in je verwarming hebt? Ik heb 200m2 vloerverwarming, is dat afdoende? Voor 2 x de 4kw(2.3-6.0)ongeveer? Of moet er sowieso een buffervat tussen of is het beter en scheelt het dan zoveel in de kosten?
Dat begrijp je goed, behalve dat het ook geldt voor een enkele warmtepomp.

Over het volume van het buffervat durf ik niets te zeggen, maar het wordt aangeraden om een X volume te hebben per kW (minimum) vermogen. Dat staat in de installatiehandleiding, maar misschien kan iemand anders daar ook wat over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik snap niet zo goed wat je met dubbele WP bedoelt, maar bij een WP is een boiler voor SWW (tapwater) noodzakelijk. Aantal liters moet je zelf uitrekenen.

Bij een vloerverwarming met weinig inhoud (of een zone gestuurde vloerverwarming) is een buffervat aan te bevelen omdat anders je WP gaat pendelen (te weinig VV water om de warmte kwijt te kunnen).

Ik heb ergens gelezen +- 15 liter per KW vermogen van de WP, dus 8 KW warmtepomp, 120 liter buffervat voor VV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
[...]

[...]

hij zal het wel doen maar nog ik kan niet terug vinden hoeveel vermogen hij dan nog leverd.

anders krijg je een soort van 2 traps compressor. die Zubadan heeft 3 elektronische expansie ventielen om dit voor elkaar te krijgen

ik vond deze installatie handleiding van nefit.

http://nl.documents1.nefi...d/pdf/file/6720817355.pdf

de split unit gaat tot 55c de monoblock tot 62c
Ik zie nergens een vermogens/cop tabel staan?

Volgens mij is deze serie een LG Therma V met nefit label.
ze lijken kwa behuizing wel verdacht veel op elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Dat buffervat heb je vooral nodig in het tussen seizoen als je installatie is na geregeld met zone kleppen.
Als je wp aanstaat terwel je er nog maar (bv) 20m2 aan hebt hangen.
Kan de massa te klein worden waardoor de wp onder zijn laagste moduleatie grens komt en dan te vaak aan en afslaat per uur.
Dit ga je pas na een x aantal jaar merken omdat je compressor dan sneller slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:39
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:29:
[...]

Weet niet uit mijn hoofd maar de panasonic is ongeveer zelfde niveau
Panasonic (Aquarea HT) en Mitsubishi (Zubadan) passen het EVI-(Enhanced Vapourized Injection)-principe
toe om ook bij lage luchttemperaturen (<-10°C) voldoende temperatuurverhoging te verkrijgen (voor SWW bijvoorbeeld). De COP is dan natuurlijk relatief laag. Er is een mooi "Planungshandbuch Wärmepumpen" van Viessmann beschikbaar waar het e.e.a. wordt beschreven.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 14-09 12:17
Ik ben nog eens aan het rekenen geslagen maar zie niet in hoe SWW over een tank goedkoper kan zijn. Graag jullie input want kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die deze berekening ben.

Aanname's:
-gasprijs 0,637
-kwh prijs 0,1917
-312m3 gas per jaar voor SWW (116L, 365 dagen, 37 graden verwarmen = meetdata, niet geschat)

gas:water 1 graad opwarmen kosten 0,0002224 *116 * 365 * 37 * 2,5cop = 139 eur
kwh:water 1 graad opwarmen kosten 0,0001274 * 116 * 365 * 37 = 199 eur
besparing per jaar = EUR 60

controle: 312m3 = (139/0,1917=) 724kwh = factor 2,32 = ok

Een besparing van EUR 60.... Waarvoor hiervoor een installatie aan te schaffen met RVS boiler, appendages, installatiekosten, etc??

Bij de huidige vergelijkingssites krijg je per vandaag EUR 160 meer bonus als je ook gas afneemt, je hebt geen risico op legionella en vastrecht gas is EUR 181. m.a.w. wat mis ik??? economisch heeft dit toch geen zin?

en 2050 duurt nog ff: http://frontpage.fok.nl/n...-meesten-niet-bekend.html

[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 18-06-2016 15:40 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Economisch kan het eigenlijk niet uit, maar fuck it, ik doe het voor de sport :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
develdonk schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 15:24:
..
Bij de huidige vergelijkingssites krijg je per vandaag EUR 160 meer bonus als je ook gas afneemt, je hebt geen risico op legionella en vastrecht gas is EUR 181. m.a.w. wat mis ik??? economisch heeft dit toch geen zin?
Onafhankelijkheid.. (en inderdaad, fuck it ;) )

Zoals je berekend krijg je 160 euro bonus en mag je 180 euro betalen vastrecht voor gas. Dus kost: 20 euro.
Ik heb geen gas meer en krijg "vermindering energiebelasting" 364 euro terug. Daar gaat e- vastrecht af 220 euro. Dus kost mij : -144 euro.
Uiteraard heb je ook de "vermindering energiebelasting" en zal het niet gek veel uitmaken, bonus of geen bonus.

Voor 120 euro heb je al een 230 V 7,2 kw doorstroomverwarmer, heb je niet eens een buffervat nodig, icm douchwtw
Qua comfortbeleving zal het anders zijn, maar is maar een voorbeeld. En ik doe dat al 2 jaar zo.

Maar uiteraard, wil ik ook iets meer comfort, en dan kost het wat centen meer, zonder gasaansluiting.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2016 15:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Wodan89 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:01:
[...]

De ideeen om voor 1 temperatuur van 50c te gaan met een WP |:( ik zou me eens meer in de materie voordat je met zoon idee komt, iedere graad hogere temperatuur geeft +- 2, a 2,5% lagere COP waarde.
Een COP van X is uiteraard kul, er zijn zoveel variabelen die de efficiëntie maken (en breken) en dat is echt niet alleen een hoge aanvoer temperatuur. (retour temperatuur ~ temp buitenlucht ~ luchtvochtigheid ~ windrichting ~ isolatie ~ instraling zon omgeving pomp en nog veel meer) echt waar.

De COP kan je zien als het brandstofverbruik in de folder van de autofabrikant en verder is het wc-eend.

Je kan beter zorgen niet opgelicht te worden in het buitenland op vakantie, die besparing is vele malen groter als de aanschaf van een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:53:
[...]

Uit elkaar ? En dan?
22mm is zowiezo beter met een Wp, vorig jaar ook alles er uit gegooid en 25mm kunststof er in geknepen.
Wp aansluitingen zijn 3/4 en vvw verdeler duims , dat werkt lekker met die maat.
Ik moet wel door de betonnen vloeren boren, daar gaan nu de 15mm doorheen, dat is de bottle-neck.

En moet onze buurtjes een dagje uit aanbieden, (dat gaat mijn vrouw verzorgen), die mensen zijn stokoud, dat kan ik ze niet aandoen. Zal wel wat drinken worden met een koekje voor hotel NewYork.

Maar hier liggen ze in de woonkamer de 22mm, klaar om te verwerken.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/GfxDD2VscNTbp5XZ2SIZ46Nq/medium.jpg

Heb ook al meer cv's geplaatst, subtiel onopvallend of het er altijd al heeft gezeten. dat kan je wel aan me overlaten.

[ Voor 22% gewijzigd door Willie Wortel op 18-06-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Wodan89 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:41:
[...]

Dat buffervat heb je vooral nodig in het tussen seizoen als je installatie is na geregeld met zone kleppen.
Als je wp aanstaat terwel je er nog maar (bv) 20m2 aan hebt hangen.
Kan de massa te klein worden waardoor de wp onder zijn laagste moduleatie grens komt en dan te vaak aan en afslaat per uur.
Dit ga je pas na een x aantal jaar merken omdat je compressor dan sneller slijt.
In deze situatie met 2 wp in cascadeopstelling? Kan de wp voor de vloerverwarming dan niet gewoon de sww overpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik ben nog eens aan het rekenen geslagen maar zie niet in hoe SWW over een tank goedkoper kan zijn. Graag jullie input want kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die deze berekening ben.

Aanname's:
-gasprijs 0,637
-kwh prijs 0,1917
-312m3 gas per jaar voor SWW (116L, 365 dagen, 37 graden verwarmen = meetdata, niet geschat)

Een besparing van EUR 60.... Waarvoor hiervoor een installatie aan te schaffen met RVS boiler, appendages, installatiekosten, etc??

Kan niet anders zeggen dat je financieel gezien gelijk hebt. Precies de reden dat ik buffer vat neem want dat is toch wel beetje nodig, en dan voor 200 extra een hygiëne spiraal die dan toch nog wat van de gas kosten afsnoept. Rvs boiler met drieweg kleppen en dat soort spul krijg je in geen 25 jaar terug verdient.
Alleen gunstig als je nieuw huis aan het ontwerpen bent maar niet om om te bouwen van gas naar stroom

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:15:
[...]

Ik moet wel door de betonnen vloeren boren, daar gaan nu de 15mm doorheen, dat is de bottle-neck.

En moet onze buurtjes een dagje uit aanbieden, (dat gaat mijn vrouw verzorgen), die mensen zijn stokoud, dat kan ik ze niet aandoen. Zal wel wat drinken worden met een koekje voor hotel NewYork.

[afbeelding]

Heb ook al meer cv's geplaatst, subtiel onopvallend of het er altijd al heeft gezeten. dat kan je wel aan me overlaten.
Laat de hilti maar rammelen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Willie Wortel schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:15:
[...]

[afbeelding]

Gaten opboren heb ik hier ook gedaan . ging van 22 naar 28 met een SDS Max boorhammer ging dat als een mes door de boter door 30cm zwaar gewapend beton :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Willie Wortel schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:04:
[...]

Een COP van X is uiteraard kul, er zijn zoveel variabelen die de efficiëntie maken (en breken) en dat is echt niet alleen een hoge aanvoer temperatuur. (retour temperatuur ~ temp buitenlucht ~ luchtvochtigheid ~ windrichting ~ isolatie ~ instraling zon omgeving pomp en nog veel meer) echt waar.

De COP kan je zien als het brandstofverbruik in de folder van de autofabrikant en verder is het wc-eend.

Je kan beter zorgen niet opgelicht te worden in het buitenland op vakantie, die besparing is vele malen groter als de aanschaf van een warmtepomp.
wel, het is idd niet de COP alleen. maar dat bepaald wel voor een groot deel je rendement.
dan kunnen relatief kleine investeringen (dikke leidingen/ andere kleppen mss andere pomp op de Vloerverwarming ) redelijk wat verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
LittleTycoon schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:25:
[...]

In deze situatie met 2 wp in cascadeopstelling? Kan de wp voor de vloerverwarming dan niet gewoon de sww overpakken?
In theorie wel maar volgens mijn zijn de WP daar regeltechnisch niet op ingericht. hij gaat over op sww als de water temp te laag is. niet als zijn verwarmings run te kort is. dan draait hij gewoon door tot een iets hogere eind temperatuur ( met een iets wat lager redement )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
dunklefaser schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:56:
[...]

Panasonic (Aquarea HT) en Mitsubishi (Zubadan) passen het EVI-(Enhanced Vapourized Injection)-principe
toe om ook bij lage luchttemperaturen (<-10°C) voldoende temperatuurverhoging te verkrijgen (voor SWW bijvoorbeeld). De COP is dan natuurlijk relatief laag. Er is een mooi "Planungshandbuch Wärmepumpen" van Viessmann beschikbaar waar het e.e.a. wordt beschreven.
Ik zie het, Panasonic heeft nu inmiddels de Aquarea T-Cap serie met dezelfde garantie van 100% capaciteitsbehoud tot -15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Eigenlijk iedere warmtepomp heeft tegenwoordig vapuor injectie.
Zonder vapuor injectie is het onmogelijk om bij lage temperatuur te kunnen verwarmen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Maar toch loopt bij verreweg de meeste typen de capaciteit behoorlijk terug bij lagere temperaturen, ook al kunnen ze blijven verwarmen tot aan -20 of -25 graden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
De panasonic Mono 5kW doet ook zijn 5kW bij -15gr, maar idd dat zij. Enkele uitzonderingen op de regel.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bij de ene is de techniek wat beter dan bij de ander, dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@oxelaar, heeft die nefit dan ook die vapuor injectie :?

Kheb al veel gelezen, maar los van wat onderbuik gevoelens kan ik weinig feiten vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:39

Aanname's:
-gasprijs 0,637
-kwh prijs 0,1917

Bij mij is de rekensom heel anders.
Twee keer zoveel water, dus alles bij elkaar zou 550 euro gas+vastrecht zijn per jaar.
Warmtepomp draait op stroomoverschot van de PV, dus gratis... of bijna gratis (wat krijg je voor je teveel opgewekte stroom 4 cent ofzo?) Dan kost het mij 50 euro per jaar.. dus het verschil is 500 euro per jaar. Dan is het RVS vat in 2,2 jaar terugverdiend.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Nefit kan dit garanderen doordat de ketel bij -20 bijspringt ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik heb helemaal geen buffervat, mijn 50m2 vloerverwarming is mijn buffer.
Een 4 KW WP kan ook zover terug moduleren dat deze niet gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mightym schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:14:
[...]

Twee keer zoveel water, dus alles bij elkaar zou 550 euro gas+vastrecht zijn per jaar.
Warmtepomp draait op stroomoverschot van de PV, dus gratis... of bijna gratis (wat krijg je voor je teveel opgewekte stroom 4 cent ofzo?) Dan kost het mij 50 euro per jaar.. dus het verschil is 500 euro per jaar. Dan is het RVS vat in 2,2 jaar terugverdiend.
2 keer zoveel water resulteert in:
278 eur aan kwh stroom
398 eur aan m3 gas
verschil: 120 eur

in vorige post liet ik al zien dat verschil welkomstbonus energieleverancier en vastrecht eur 20 is dus dat scheelt op jaarbasis 140 eur.

jij dekt de kwh's van de warmtepomp af met zonnepaneel maar ook deze heb je aan moeten schaffen. gemakshalve dus 1 eur per wp = 1448 eur. (inverter gaat kapot over jaar of 10 en zonnepaneel of 25 jaar dus laten we 15 jaar pakken = 96 eur kosten per jaar). dus:

96 eur per jaar aan kwh stroom
398 eur aan m3 gas
verschil: 302 eur (+20 eur, zie hierboven ivm welkomstbonus/vastrecht) = 322 eur

en dus geen 550 euro? en een rvs vat kost:
-1175 voor het vat (joule vat uit polen incl bezorgen)
-200 appendages e.d.
-200 installatiekosten

1575 / 322 = 4,89 jaar (al een heel stuk beter dus maar je gaat wel uit van salderingsregel die er in 2020 uitgaat want daarna gaat dit verhaal niet meer op. daarnaast hou ik geen rekening met stilstandverliezen in de boiler, periodiek onderhoud en het bijstoken tot 60/65 graden ivm legionella)

BTW: dit is 624m3 aan gas elk jaar voor SWW.... Dat is echt HEEL VEEL -> weet je zeker dat dat klopt?

[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 19-06-2016 08:15 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het is inderdaad ook volgens mijn berekeningen een stuk minder rendabel om een bestaande installatie om te toveren naar een L/W WP incl. boilervat situatie.

In ons geval (nieuwbouw) is het veel interessanter om het direct te doen, zodat we helemaal geen CV + Gasaansluiting hoeven te kopen / betalen.

Aansluitkosten voor Gas zijn al +- 1000 euro, normaal CV ketel kost ook al snel 1500, dus de eerste 2500 zijn al bespaard :)

Ik zit nog steeds te worstelen met de locatie, en zit nu toch te denken om alles op de 1e verdieping in een bepaalde ruimte te zetten.

Is er ergens een formule hoe lang het duurt voor je warm water hebt per meter aanvoer :?
De plek die ik in gedachten heb zit toch een meter of 7 van de badkamer af (horizontaal), komt dus nog +- 3 meter verticaal transport bij. Is dit seconden werk of minuten werk voor ik warm water heb :?

[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 19-06-2016 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Grolsch schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:18:
Het is inderdaad ook volgens mijn berekeningen een stuk minder rendabel om een bestaande installatie om te toveren naar een L/W WP incl. boilervat situatie.

In ons geval (nieuwbouw) is het veel interessanter om het direct te doen, zodat we helemaal geen CV + Gasaansluiting hoeven te kopen / betalen.

Aansluitkosten voor Gas zijn al +- 1000 euro, normaal CV ketel kost ook al snel 1500, dus de eerste 2500 zijn al bespaard :)

Ik zit nog steeds te worstelen met de locatie, en zit nu toch te denken om alles op de 1e verdieping in een bepaalde ruimte te zetten.

Is er ergens een formule hoe lang het duurt voor je warm water hebt per meter aanvoer :?
De plek die ik in gedachten heb zit toch een meter of 7 van de badkamer af (horizontaal), komt dus nog +- 3 meter verticaal transport bij. Is dit seconden werk of minuten werk voor ik warm water heb :?
je douche doet 12l p/min oid. pak de dikte van de aanvoerleiding 15mm? en dan pie*r2 * aantal meters = inhoud, dus dan weet je hoe lang het duurt. (dit is seconden werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
develdonk schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:02:
[...]
en een rvs vat kost:
Ik zag toevallig dat Paul Roescher ook boilers heeft: 300 liter voor 650 euro. Gezien de prijs die jij noemt is daar vast wat mis mee, maar ik zie zo snel niet wat: http://www.filekey.nl/vie...den-folder.pdf&download=1. Derde pagina linksboven in de folder.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 19-06-2016 08:57 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Hou er allen in je berekening (WP wel~niet) rekening mee dat de gasprijs de komende jaren zal exploderen. Dit blijkt al uit het feit dat de belasting op gas dit jaar ruim 30% is gestegen. DERTIG procent.

Gas in Nederland is eindig en de EU wil niet, in opdracht van de US, afhankelijk zijn~worden van Rusland. Dit heeft mede te maken met de Snowden affaire (Waarin de US ontmaskerd is al je grootste nachtmerrie)maar dat is een ander verhaal.

Hou er ook rekening mee dat vaak gepraat wordt "opbranden van zonnepanelen overschot", dus een WP. Pas op, na 2020 wordt alles anders, dan komt er weer een nieuw belasting konijn uit de VVD hoed. Met nieuwe regeltjes wordt je altijd minder van. Nu een worst in de vorm van subsidie, straks keihard terug gepakt worden. Trouwens van de subsidie maatregel kan nog geen 5% van de huizenbezitters gebruik maken (als ze al wilden), de meeste huizen zijn namelijk totaal maar dan ook totaal ongeschikt voor een WP.

[ Voor 36% gewijzigd door Willie Wortel op 19-06-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Milmoor schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:56:
[...]

Ik zag toevallig dat Paul Roescher ook boilers heeft: 300 liter voor 650 euro. Gezien de prijs die jij noemt is daar vast wat mis mee, maar ik zie zo snel niet wat: http://www.filekey.nl/vie...den-folder.pdf&download=1. Derde pagina linksboven in de folder.
is een cv boiler en geen sww boiler en geen rvs boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
develdonk schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:54:
[...]

je douche doet 12l p/min oid. pak de dikte van de aanvoerleiding 15mm? en dan pie*r2 * aantal meters = inhoud, dus dan weet je hoe lang het duurt. (dit is seconden werk)
Dit is niet juist, de 15mm is de buitenmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zie ik er uit als een wiskunde leraar ;) iemand die het ff wil voor rekenen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
3,14 * 15mm^2 * 10 meter = 706800 mm^3 = 0,7dm3 = 0,7L

dit is hem volgens mij (ja op buitenmaat, dus eigenlijk nog iets minder. maar aangezien een douche zon 12l/minuut doet is dit 3,5 sec dus dat ga ik niet corrigeren :)

[ Voor 47% gewijzigd door develdonk op 19-06-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dus met een 12 ltr/min douche kop duurt het 4 seconden, dat is acceptabel ;) zal wel iets langer duren, er wordt ook bijgemengd :)

De keuken zit nog 5 meter verder, maar dat zou dan 6 seconden duren, wat ook in mijn beleving acceptabel is.

Ik zit er toch aan te denken om een Quooker te nemen die de "instant' behoefte vervult.

Ook overweeg ik "hott fill" voor wasmachine en vaatwasser. Kan ik dit bij elk apparaat doen, of moet het apparaat daar geschikt voor zijn :?

[ Voor 57% gewijzigd door Grolsch op 19-06-2016 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

develdonk schreef op zondag 19 juni 2016 @ 09:37:
3,14 * 15mm^2 * 10 meter = 706800 mm^3 = 0,7dm3 = 0,7L

dit is hem volgens mij (ja op buitenmaat, dus eigenlijk nog iets minder. maar aangezien een douche zon 12l/minuut doet is dit 3,5 sec dus dat ga ik niet corrigeren :)
Volgens mij gaat er wat mis met deze berekening. Ik mis een nulletje ergens. Bovenstaande som geeft bij mij 70L.

Plus je hebt de diameters gepakt ipv de straal.
Plus je moet alleen het warm water deel nemen, dus de helft van 12L/min.

Gecorrigeerd voor de wanddikte a 1mm en bij 10L/min kom ik uit op 16 seconden wachttijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Jack op 19-06-2016 10:14 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Even via een online calculator gedaan, ik ga ervan uit dat het een slang 15x2mm is, dus interne diameter van 11, dus R=5,5 dan kom ik op 0,95 liter.

De verhouding zal geen 50/50 zijn normale temperatuur voor een vat lijkt mij iets van 50 graden, gevraagde temperatuur = 38 graden.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 19-06-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

In de winter:
Vat 50 graden.
Koud water aanvoer 10 graden
Verhouding dan 70/30

[ Voor 97% gewijzigd door Jack op 19-06-2016 10:27 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op zondag 19 juni 2016 @ 09:50:
Dus met een 12 ltr/min douche kop duurt het 4 seconden, dat is acceptabel ;) zal wel iets langer duren, er wordt ook bijgemengd :)

De keuken zit nog 5 meter verder, maar dat zou dan 6 seconden duren, wat ook in mijn beleving acceptabel is.

Ik zit er toch aan te denken om een Quooker te nemen die de "instant' behoefte vervult.

Ook overweeg ik "hott fill" voor wasmachine en vaatwasser. Kan ik dit bij elk apparaat doen, of moet het apparaat daar geschikt voor zijn :?
Bij mijn vaatwasser staat het vermeld, max 60 graden invoer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:18:

Waarom denk je dat er zoveel close in boilers zijn?
Ik zit met keuken ook op meter of tien leiding, ik heb nu cv dus komt reactietijd bij, maar als ik warm water wil hebben en de wisselaar staat koud duurt het toch irritant lang, heb nooit op klok gekeken maar halve min zomaar.
Dit is echt een reuze energie verspilling, zeker met die linkse handen problemen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:14:
[...]

Je lijkt mijn collega wel, die berekend zijn opbrengst pv ook nog met 23 cent ipv 16.
Overschot kun je 11 cent voor krijgen dus je moet je sommetje even opnieuw doen.
En zoals iemand anders ook al zei, 624m3 gas aan warm water???? Krijgen de kinderen ieder weekend nieuw zwembad met warm water gevuld of zo?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
In onze huidige woning doen we 1000m3 gas per jaar voor verwarming en ww :)

Daarvan is 150m3 voor ww, dat met 2 volwassenen en toen nog 1 baby, dus 624m3 gas voor warm water lijkt mij niet juist, of je moet 20 kinderen hebben ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Grolsch op 19-06-2016 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 10:54:
[...]

Bij mijn vaatwasser staat het vermeld, max 60 graden invoer
Vaatwasser komt er toch nieuw, dus daar kan ik rekening mee houden.

De wasmachine moet nog een paar jaar mee, dus dat komt later.
reneeke1970 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 10:59:
[...]

Waarom denk je dat er zoveel close in boilers zijn?
Ik zit met keuken ook op meter of tien leiding, ik heb nu cv dus komt reactietijd bij, maar als ik warm water wil hebben en de wisselaar staat koud duurt het toch irritant lang, heb nooit op klok gekeken maar halve min zomaar.
Dit is echt een reuze energie verspilling, zeker met die linkse handen problemen
Daarom wil ik ook een quooker in de keuken voor instant warm water.

En ik heb dat in mijn huidige woning ook dat het zeker 1 minuut duurt voordat er warm water komt, maar dat ligt volgens mij aan onze (doorstroom) CV ketel, en niet aan het aantal meters waterleiding.

Dit zou natuurlijk beter worden met een boilervat, het water is immers al warm in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op zondag 19 juni 2016 @ 13:05:
[...]

[...]

En ik heb dat in mijn huidige woning ook dat het zeker 1 minuut duurt voordat er warm water komt, maar dat ligt volgens mij aan onze (doorstroom) CV ketel, en niet aan het aantal meters waterleiding.

Dit zou natuurlijk beter worden met een boilervat, het water is immers al warm in het vat.
Met boiler zal het er sneller zijn. Zon qooker trekt stiekem veel stroom hoor
Wasmachine heb ik niet gedaan want ik was op 30,beetje stom om er dan 60 in te doen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Grolsch schreef op zondag 19 juni 2016 @ 13:05:
[...]

[...]

wij hebbe de 3 in4 of 4in1 boiler van itho daalderop met grohe kraan (we wilde geen aparte kraan voor 100 graden water). Het boilertje (liter of 7 geloof ik) trekt 1 kwh per dag (295,4kwh gemeten over 228 dagen). Vergis je dus niet in de (extra) stroomkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Is een goed geisoleerde ringleiding met pomp niet een optie dan?
Heb je altijd direct warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ik heb warmteverlies berekend voor max warmtepomp kW capaciteit. Ik kom hier tussen 6,5 en 9,5 kW uit afhankelijk van ventilatie verlies. Ik nog wat moeite om ventilatieverlies te berekenen. Zou volgens sites tussen 0,2 maal per uur en 0,7 maal per uur liggen. Hoe krijg ik dit nu goed ingeschat? Scheelt nogal wat qua benodigde wp capaciteit.

Hoe kan ik verder extra max vermogen voor sww bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Normaal 0,3x en in de maximale stand 0,6x per uur, zo uit mijn hoofd meen ik...

Max SWW vermogen ligt aan je gebruik. Bijv. voor bad vullen wil je veel debiet en veel volume. Zeg 13L/min en 200L?
Grofweg: met een 7,5kW warmtepomp duurt het ongeveer 20 minuten om genoeg water te verwarmen om 10 minuten te kunnen douchen.
Dus als je minimaal 20 minuten in bad blijft is er geen probleem.
Of als je een 300L boiler hebt is er ook geen probleem. Ook niet als er dan iemand gaat douchen nadat je net het bad hebt gevuld.

De praktijk ervaringen in dit topic met een 7,5kW wp en een 300L boiler zijn positief in ieder geval.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Wat is handiger om te doen bij b.v. 12kW piekbehoefte: 1x12kw warmtepomp of 2x6kw. 2x 6kW lijkt me beter, na subsidie goedkoper dan 1x12kw en lijkt me ook naar een lagere kW te kunnen moduleren. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
LittleTycoon schreef op zondag 19 juni 2016 @ 17:32:
Wat is handiger om te doen bij b.v. 12kW piekbehoefte: 1x12kw warmtepomp of 2x6kw. 2x 6kW lijkt me beter, na subsidie goedkoper dan 1x12kw en lijkt me ook naar een lagere kW te kunnen moduleren. Zie ik iets over het hoofd?
Niet veel behalve dat je meer fitwerk en installatie kosten hebt.

je kan ook een 300L warmtepomp boiler aanschaffen met subidie en hieraan je warmtepomp voor de verwarming koppelen :+ 3x subsidie aanvraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
develdonk schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:02:
[...]

2 keer zoveel water resulteert in:
278 eur aan kwh stroom
398 eur aan m3 gas
verschil: 120 eur

in vorige post liet ik al zien dat verschil welkomstbonus energieleverancier en vastrecht eur 20 is dus dat scheelt op jaarbasis 140 eur.

jij dekt de kwh's van de warmtepomp af met zonnepaneel maar ook deze heb je aan moeten schaffen. gemakshalve dus 1 eur per wp = 1448 eur. (inverter gaat kapot over jaar of 10 en zonnepaneel of 25 jaar dus laten we 15 jaar pakken = 96 eur kosten per jaar). dus:

96 eur per jaar aan kwh stroom
398 eur aan m3 gas
verschil: 302 eur (+20 eur, zie hierboven ivm welkomstbonus/vastrecht) = 322 eur

en dus geen 550 euro? en een rvs vat kost:
-200 appendages e.d.
-200 installatiekosten

1575 / 322 = 4,89 jaar (al een heel stuk beter dus maar je gaat wel uit van salderingsregel die er in 2020 uitgaat want daarna gaat dit verhaal niet meer op. daarnaast hou ik geen rekening met stilstandverliezen in de boiler, periodiek onderhoud en het bijstoken tot 60/65 graden ivm legionella)

BTW: dit is 624m3 aan gas elk jaar voor SWW.... Dat is echt HEEL VEEL -> weet je zeker dat dat klopt?
Reken even met me mee:
Ik ga uit van 250 liter warm water per dag
Q=m*c*dT
= 250kg * 4,2 kj/kg * 45 = 47,3 MJ / dag
47,3 * 365 = 17,25 GJ per jaar

Rendement van een CV ketel bij tapwaterbedrijf (80% ??)
Benodigde energie uit aardgas : 21,6 GJ

21.6 GJ/ 32 MJ/m^3 = 673 m^3
Haal er een paar weken vakantie per jaar vanaf en je komt inderdaad aan iets van 625 m^3
Doe jij het voor minder?

NB, dat installeren heb ik zelf gedaan, dus dat scheelt alweer 200 euro :)

Ik stap niet ieder jaar over naar een andere leverancier, ik heb helemaal geen zin in dat gedoe. Maar als jij dat graag verrekend, be my guest :) Voorlopig is mijn energienota incl water helemaal 0 en dat heeft mij aan netto investering net zoveel gekost als een nieuwe CV ketel. NB in mijn rekensom tel ik de zonnepanelen inderdaad niet mee als kostenpost, nu krijg ik SDE subsidie, waardoor de zonnepanelen geen kostenpost zijn, maar een inkomstenpost.. van het overschot kan ik 12 nieuwe omvormers kopen als het moet..

Stilstandverliezen vallen reuze mee, om 13.00u gaat de WP aan, tussen kwart over 2 en half 3 is hij klaar. 's avonds douchen we en zit er nog een restje in het vat. 'sochtends tapt de wasmachine hem leeg.. dus zoveel stilstandverliezen gaan er niet zijn.

Deze boiler zorgt er juist voor dat ik minder hoef te salderen, want hij draait op de piek van mijn PV installatie. Als straks het salderen niet meer zou bestaan, dan wordt het pas echt interessant om zo'n boiler te installeren. Als je straks niets meer zou krijgen voor je terug geleverde energie, dan heb je een deel van je opwek vast veiliggesteld in warmte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
mightym schreef op zondag 19 juni 2016 @ 18:55:
[...]

Reken even met me mee:
Q=m*c*dT
56,7 * 365 = 17,25 GJ per jaar

Haal er een paar weken vakantie per jaar vanaf en je komt inderdaad aan iets van 625 m^3
Doe jij het voor minder?

Ik stap niet ieder jaar over naar een andere leverancier, ik heb helemaal geen zin in dat gedoe. Maar als jij dat graag verrekend, be my guest :) Voorlopig is mijn energienota incl water helemaal 0 en dat heeft mij aan netto investering net zoveel gekost als een nieuwe CV ketel. NB in mijn rekensom tel ik de zonnepanelen inderdaad niet mee als kostenpost, nu krijg ik SDE subsidie, waardoor de zonnepanelen geen kostenpost zijn, maar een inkomstenpost.. van het overschot kan ik 12 nieuwe omvormers kopen als het moet..

Stilstandverliezen vallen reuze mee, om 13.00u gaat de WP aan, tussen kwart over 2 en half 3 is hij klaar. 's avonds douchen we en zit er nog een restje in het vat. 'sochtends tapt de wasmachine hem leeg.. dus zoveel stilstandverliezen gaan er niet zijn.

Deze boiler zorgt er juist voor dat ik minder hoef te salderen, want hij draait op de piek van mijn PV installatie. Als straks het salderen niet meer zou bestaan, dan wordt het pas echt interessant om zo'n boiler te installeren. Als je straks niets meer zou krijgen voor je terug geleverde energie, dan heb je een deel van je opwek vast veiliggesteld in warmte...
Helemaal eens met wat je voorrekend maar 3 opmerkingen:
-ik heb een douchewtw, dus gauw 50% besparing op m3 gas op SWW (kosten EUR 300 voor technea 2,1M versie) omdat mijn koud water aanvoer 30 graden is ipv 8-15 graden)
-Na 2020 heb je gelijk als je vanaf dan niet meer kan salderen. Dan ga ik idd rekenen en wellicht kijken naar een boiler (mits er niet eerst een overgangsregeling komt)
-Ik en mijn vriendin houden erg van douchen en daarnaast gaan de kids elke 3 dagen in bad met zijn tweeën en dagelijsk douchen. En zelfs dan verbruiken we gem maar 312m3 aan gas (en geloof me; ik ga echt geen min korter/kouder onder de douche staan dan dat ik zin heb... ik wil 110% comfort hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Jack schreef op zondag 19 juni 2016 @ 10:11:
[...]

Volgens mij gaat er wat mis met deze berekening. Ik mis een nulletje ergens. Bovenstaande som geeft bij mij 70L.

Plus je hebt de diameters gepakt ipv de straal.
Plus je moet alleen het warm water deel nemen, dus de helft van 12L/min.

Gecorrigeerd voor de wanddikte a 1mm en bij 10L/min kom ik uit op 16 seconden wachttijd.
Voor de wachttijd kun je wel alleen het warm water deel nemen.
Zolang het warme water er nog niet is gaat een douchemengkraan echt geen koud water bijmengen.
Pas als het water op temperatuur is gaat de kraan koud water bijmengen.
Dat zou de wachttijd in dit geval dus weer halveren...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Reken even met me mee:
Q=m*c*dT

Doe jij het voor minder?
Ik doe het voor veel minder...

Ik verbruik 57m3 SWW per jaar van 45 graden, dat is 157 liter per dag. 3 personen ongeveer dagelijks douchen.
Het gasverbruik hiervoor is 230m3 per jaar.
Als ik 250m3 SWW zou verbruiken, dan kom lang niet aan 625m3 gas per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rhaelak schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:07:
[...]

Hoe heb je de leidingen/koppelingen geïsoleerd? Ik had geen zin om armaflex uit te zoeken en te bestellen, ben de bouwmarkt ingelopen om isolatiebuis te kopen en heb op die manier de leidingen geïsoleerd (dubbel).

Ik ben er niet echt tevreden over, met armaflex had ik netter kunnen isoleren, met name bochten en koppelingen is een hoop gedoe.
Da's een beetje een hobbyproject, gewone karwei isolatie en dan stukjes op maat geknipt en met bevestigingstape en constructielijm op zijn plaats geplakt.

Mijn Armaflex is een rol van 1m breed en 6m lang, die zit om de hele boiler heen behalve de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Reken even met me mee:
Q=m*c*dT

Doe jij het voor minder?

Ik weet niet wat je verkeerd rekent, maar 673m3 aan gas voor warm water kan niet kloppen.

Wij hebben in 2015 in totaal 85m3 (dus 85000 liter) water verbruikt.
Wij verbruiken per maand voor SWW +- 13m3 aan gas. ( = 156m3 per jaar)

Hoe kan het dan zo zijn dat jullie 672m3 aan gas verbruiken voor SWW :?

Naar mijn idee echt niet normaal, en wij hebben ook een stortdouche, en zomers wordt zelfs het buitenbadje met warmwater gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Grolsch schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:23:
[...]

Ik weet niet wat je verkeerd rekent, maar 673m3 aan gas voor warm water kan niet kloppen.

Wij hebben in 2015 in totaal 85m3 (dus 85000 liter) water verbruikt.
Wij verbruiken per maand voor SWW +- 13m3 aan gas. ( = 156m3 per jaar)

Hoe kan het dan zo zijn dat jullie 672m3 aan gas verbruiken voor SWW :?

Naar mijn idee echt niet normaal, en wij hebben ook een stortdouche, en zomers wordt zelfs het buitenbadje met warmwater gevuld.
Die 85m^3 is dat alleen warm water, of alles samen?
Wij gaan richting de 200m^3 water per jaar en ongeveer de helft daarvan is warm water.
Toen onze kids klein waren zaten we op 110 kuub per jaar.. grotere kinderen hebben meer water nodig blijkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mightym schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:45:
[...]

Die 85m^3 is dat alleen warm water, of alles samen?
Wij gaan richting de 200m^3 water per jaar en ongeveer de helft daarvan is warm water.
Toen onze kids klein waren zaten we op 110 kuub per jaar.. grotere kinderen hebben meer water nodig blijkbaar :)
Ons totale verbruik is 85m3, dus jullie verbruiken ruim een keer zo veel (wat ik knap vind _/-\o_ _/-\o_ ) maar dat verklaart nog niet waarom jouw berekende gasverbruik 4 x zo hoog zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

672m3 is dan ook totaal uit de lucht gegrepen, schitterende berekening maar de aanname van 250L warm water per dag is gewoon kul tenzei je een miljoen-miljard kinderen heb. Aldus de interwebs gebruikt een gemiddeld gezin in nederland 290 m3 gas voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Oxellaar schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:33:
[...]

Ik doe het voor veel minder...

Ik verbruik 57m3 SWW per jaar van 45 graden, dat is 157 liter per dag. 3 personen ongeveer dagelijks douchen.
Het gasverbruik hiervoor is 230m3 per jaar.
Als ik 250m3 SWW zou verbruiken, dan kom lang niet aan 625m3 gas per jaar.
Nee - natuurlijk niet, je zou er ruim overheen gaan!
(250 m³/57 m³) x 230 m³ = 1008,77 m³
Het lijkt wel gegoochel met getallen, maar van wie?
Lucht/water warmtepomp was het onderwerp?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:14:
672m3 is dan ook totaal uit de lucht gegrepen, schitterende berekening maar de aanname van 250L warm water per dag is gewoon kul tenzei je een miljoen-miljard kinderen heb. Aldus de interwebs gebruikt een gemiddeld gezin in nederland 290 m3 gas voor SWW.
Wijs maar aan waar de berekening fout gaat dan. Die 250 liter warm water per dag is gemeten, heb je zelf al eens gemeten aan de hoeveelheden warm water?? Voor hetzelfde geld heb je zelf een heel andere verhouding van warm en koud waterverbruik en komt het onderaan de streep op hetzelfde neer..(aantal kuubs gas voor kuubs warm water)

Klopt het rendement van de CV ketel dan niet ofzo? Is de 32 MJ per kuub niet juist?? Is de gemiddelde watertemperatuur heel anders dan een graad of 10??

Aan het gemiddelde gezin in Nederland heb ik niets, want het gemiddelde gezin heeft 1,7 kinderen en ik heb er 3. Het gemiddelde gezin in nederland is 2,2 personen groot.. mijn gezin 5...

Hey 290/2,2 * 5 = 659 m^3

Kortom.. zo gek is die 625 kuub van mij nog niet met mijn bovengemiddelde gezinsgrootte ;)
Ik doe nog zuiniger dan het gemiddelde gezin :X

Uiteraard is dit verbruik flink te drukken door een spaardouche te plaatsen en de doorstroom te knijpen, maar daar krijg ik thuis de handen niet voor op elkaar. Je kan prima douchen met 3 liter/minuut, maar dat is niet mijn situatie.. Een douchewater WTW is ook interessant, maar die heb ik niet en kan ik ook niet zonder breekwerk plaatsen..
dunklefaser schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:10:
[...]

Nee - natuurlijk niet, je zou er ruim overheen gaan!
(250 m³/57 m³) x 230 m³ = 1008,77 m³
Het lijkt wel gegoochel met getallen, maar van wie?
Lucht/water warmtepomp was het onderwerp?
Yep en de discussie ging over het wel of niet interessant zijn van een ' dure' RVS boiler.. op zich wel relevant voor velen.. Alleen of het interessant is hangt van een aantal factoren af:

- Overschot aan PV stroom?
- Grootte van het gezin en het warmwater gebruik

Ik kom weer terug op mijn advies van een paar pagina's terug: Koop een amphiro, meet de waterhoeveelheden en je weet precies waar je zelf staat. Het heeft niets te maken met geloven of goochelen..

[ Voor 19% gewijzigd door mightym op 20-06-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:49
Ik gebruikte ten tijde van mijn SV 11,5GJ per jaar aan warm water. Dit is gemeten doordat wij de SV dat jaar enkel voor warm water gebruikte als test. De SV verwarming stond dus uit.

1GJ = 277,78kW/h
1m3 gas bevat 9,769 kW/h

Zonder rendement correctie betekend dat dus 11,5 * 277,78 = 3194,47 / 9,769 = 327m3 gas

Dit is voor een gezin van 4.

Kosten zijn voor SV 11,5 * 21,57 = 248 euro
Bij gas zijn de kosten 327 * 0,6623 = 216,57

Leuk he, die niet meer als anders prijs :)

Als je WP een COP van 3 heeft bij het maken van warm water, dan kost het maken van warm water dus 3194,45 / 3 = 1050 kW/h. Bij een kW/h prjs van 18 cent kost dit dan 189 euro.

Het verschil is dus worst case 216,57 - 189 = 27,57 en best case 59 euro.

625 m3 is best veel voor alleen warm water, ook al heb je drie kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
mightym schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:18:
[...]

Wijs maar aan waar de berekening fout gaat dan. Die 250 liter warm water per dag is gemeten, heb je zelf al eens gemeten aan de hoeveelheden warm water?? Voor hetzelfde geld heb je zelf een heel andere verhouding van warm en koud waterverbruik en komt het onderaan de streep op hetzelfde neer..(aantal kuubs gas voor kuubs warm water)

Klopt het rendement van de CV ketel dan niet ofzo? Is de 32 MJ per kuub niet juist?? Is de gemiddelde watertemperatuur heel anders dan een graad of 10??

Aan het gemiddelde gezin in Nederland heb ik niets, want het gemiddelde gezin heeft 1,7 kinderen en ik heb er 3. Het gemiddelde gezin in nederland is 2,2 personen groot.. mijn gezin 5...

Hey 290/2,2 * 5 = 659 m^3

Kortom.. zo gek is die 625 kuub van mij nog niet met mijn bovengemiddelde gezinsgrootte ;)
Ik doe nog zuiniger dan het gemiddelde gezin :X

Uiteraard is dit verbruik flink te drukken door een spaardouche te plaatsen en de doorstroom te knijpen, maar daar krijg ik thuis de handen niet voor op elkaar. Je kan prima douchen met 3 liter/minuut, maar dat is niet mijn situatie.. Een douchewater WTW is ook interessant, maar die heb ik niet en kan ik ook niet zonder breekwerk plaatsen..

[...]

Yep en de discussie ging over het wel of niet interessant zijn van een ' dure' RVS boiler.. op zich wel relevant voor velen.. Alleen of het interessant is hangt van een aantal factoren af:

- Overschot aan PV stroom?
- Grootte van het gezin en het warmwater gebruik

Ik kom weer terug op mijn advies van een paar pagina's terug: Koop een amphiro, meet de waterhoeveelheden en je weet precies waar je zelf staat. Het heeft niets te maken met geloven of goochelen..
Ik weet niet waar je berekening precies mis gaat, maar zoals je aan de andere gemiddeldes kunt lezen kan 625m3 gas haast niet kloppen.

Gemiddelde temperatuur van leidingwater is trouwens 13 graden, scheelt dat nog veel :?

Ik krijg het gevoel dat jij een mooi excuus voor je vrouw hebt bedacht om een mooi RVS boilervat te kopen, maar daar trappen wij Tweakers natuurlijk niet in 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@TLer,

1) rendementscorrectie bij SWW is wel belangrijk!
Oudere HR-ketels ca. 0,8 nieuwere max. 0,9 ??

2) gasprijs hier € 0,5315288/m³ gas (incl. btw en overheidsheffingen)

3) COP L/W wp voor SWW ca. 2 (en geen 3)

Just my 2 cts

[ Voor 1% gewijzigd door dunklefaser op 20-06-2016 16:11 . Reden: SWW rendement oudere/nieuwe HR-ketels ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
dunklefaser schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:50:
@TLer,

1) rendementscorrectie bij SWW is wel belangrijk!
Oudere HR-ketels 0,80, nieuwere max. ??

2) gasprijs hier € 0,5315288/m³ gas (incl. btw en overheidsheffingen)

3) COP L/W wp voor SWW ca. 2 (en geen 3)

Just my 2 cts
1. Geen idee. Heb zo'n ding niet gelukkig.
2. Prijs direct vanaf Nuon.nl. Zal vast goedkoper kunnen, maar dat is ook regio afhankelijk.
3. COP ivoor warm water s zeker hoger dan 2. In mijn geval is mijn jaar gemiddelde, inclusief verwarming en warm water 4,33. Er zullen dagen zijn dat hij onder de 3 is, maar gemiddeld klopt dat wel redelijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
TLer schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:13:
[...]

1. Geen idee. Heb zo'n ding niet gelukkig.
2. Prijs direct vanaf Nuon.nl. Zal vast goedkoper kunnen, maar dat is ook regio afhankelijk.
3. COP ivoor warm water s zeker hoger dan 2. In mijn geval is mijn jaar gemiddelde, inclusief verwarming en warm water 4,33. Er zullen dagen zijn dat hij onder de 3 is, maar gemiddeld klopt dat wel redelijk,
De gasprijs is m.n. leveranciersafhankelijk, de gasregio speelt een ondergeschikte rol.

Trouwens heeft je zonneboiler nog invloed op jouw opgegeven COP voor de SWW van je L/W wp?

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 20-06-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Nee, vrijwel niet. Die is niet zo effectief in de winter Deze getallen zijn van afgelopen oktober tot en met maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Toch zijn het niet eens zulke gekke cijfers voor gasverbruik SWW.

Ik heb 3 maanden lang bijgehouden wat wij in ons gezin van 3 verbruikten qua gasverbruik voor SWW.
In het huis werd enkel verwarmd met L/L warmtepompen, dus al het overige gasverbruik was voor douchen en handjes wassen.

Na 3 maanden dit bijgehouden te hebben kwam ik uit op een jaarverbruik van 550 m3 gas.
ketel Intergas HRE met een tapwater rendement van 87%.

Dus ruim 600 m3 per jaar voor een gezin met 3 kinderen vind ik nog niet zo gek als ik naar onze situatie kijk (vrouw die erg lang doucht, zoon die dagelijks ook onder de douche speelt of in bad gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Rhaelak schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:26:

Ik heb 3 maanden lang bijgehouden wat wij in ons gezin van 3 verbruikten qua gasverbruik voor SWW.
In het huis werd enkel verwarmd met L/L warmtepompen, dus al het overige gasverbruik was voor douchen en handjes wassen.

Na 3 maanden dit bijgehouden te hebben kwam ik uit op een jaarverbruik van 550 m3 gas.

Dus ruim 600 m3 per jaar voor een gezin met 3 kinderen vind ik nog niet zo gek als ik naar onze situatie kijk (vrouw die erg lang doucht, zoon die dagelijks ook onder de douche speelt of in bad gaat).
Mijn situatie met 3 volwassen personen en het gasverbruik in de zomer = SWW (douchen+afwas)
laat het andere extreem? zien.
3 personen: 0,33 m³/d gas voor SWW (HR-ketel uit 2001)
(geen zonneboiler o.i.d.)
YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rhaelak schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:26:

Al zou het 600 kuub zijn, dan kost dat maal 53 cent is 318 euro.
600×8 delen door cop 3 is 1600kwh plus 250 stilstand verlies is 1850 is 185 euro
Dus 133 euro verdient voor boiler van 1500 is dus 11 jaar......
En voor degene die wel normaal 300 kuub gebruiken word tvt dus dubbel 22 jaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 16:37
Gaat het nou weer over terugverdien tijd...
wat is de terugverdientijd van een CV.. of van een auto,,,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Pagina: 1 ... 34 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic