Hallo Allemaal,
Ik kom sinds kort op dit forum, ben een huis aan het bouwen, had al een offerte voor een bodem warmtepomp. Nu ben ik echter verder aan het kijken en kom ik na advies met een lucht/water pomp een stuk goedkoper uit en het verschil in rendement kan ik opvangen met zonnepanelen.
Ik ben echter heel veel bedrijven/mensen tegen gekomen met verschillende opvattingen en vandaar dat ik het nu hier wil vragen wat er volgens jullie een goede en betaalbare oplossing is.
Het is een vrijstaand huis, 100m2 betonnen vloer en 100m2 verdiepingsvloer, RC vloer 3.5, wand 5 Dak 6.
Geen Gas aansluiting, zonnepanelen ongeveer 9000 kwh per jaar is de planning ivm eigen verbruik en wp.
Genoeg ruimte om de warmtepomp te plaatsen binnen en buiten.
Vloerverwarming moet nog worden geplaatst, LT in dekvloer beneden en droogbouw boven, nog geen idee welke. Ventilatie wordt balans systeem oid.
Keuken warm water dmv Quooker. Warmtepomp alleen verwarming en douche bad.
Gezin 4 personen en willen gewoon lekker douchen en in bad.
Bij de verschillende bedrijven zijn de meeste uitgegaan van een 6kw (bodem) wp die afdoende zou moeten zijn voor mijn huis, sommige hadden het echter over een 10 of 12 kw pomp. Nu is de laatste meneer die ik gesproken heb, er van overtuigd dat ik de 16.5 kw (4.2-17.2kw modulerend) hydrolution van mitsubushi moet nemen voor 10.000 euro incl. montage (Wp 5.500,-, boiler 1500,- op inet), echter is hier ook een kleiner broertje van die van 3.5 tot 10.5kw moduleert met een iets betere cop ook. Hij adviseerde mij ook een 500 liter boiler, wanneer je lekker wil douchen heb je dat zeker nodig?.
Bij een oppervlakterekentool op het inet, kwam ik ook uit tegen de 10 Kw, diverse mensen op locatie dus iets lager rond de 6.
Mijn vragen zijn:
1. Welke warmtepomp zou ik moeten kopen en waar?
2. Subsidie geldt ook op een in het buitenland gekochte wp zover ik kan zien?
3. Maakt het uit voor de cop, wanneer ik een 16.5kw pomp aanschaf maar eigenlijk maar 8 kw gebruik?
Of is het slimmer de 8 kw pomp te kopen en wanneer nodig extra stroom te verbruiken?
4. Hebben jullie ervaring met buitenlandse wp en dan bijv de chinese van ali baba?
5. Enige opmerkingen wat nog van pas zou kunnen komen.
Alvast bedankt allemaal