Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.967 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
AcIDeR schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:25:
Beste Tweakers,

Ik volg al enige tijd dit topic, en wil mezelf nu inhoudelijk verder gaan verdiepen in de mogelijkheden om onze woning op een andere wijze te koelen/verwarmen.
  • Situatieschets:
Gezin: 2 Volwassen en 1 kleine man.
Patroon: Tapwater in de badkamer, om 06:00 +- 15 minuten, en in de avond om 20:30 +- 30min samen met de kleine man.

Woning: 1978, 2-onder-1 kap op zuidwest. Garage met plat dak naast woning.
CV: Nefit Trendline CW 5 uit 2013 in combinatie met een Nefit Easy.
Gasverbruik: +- 900m3.
  • Wensen:
Onze overproductie van de PV-installatie hergebruiken om de woning op te warmen.
Optioneel indien mogelijk: Airco-unit op de slaapkamer, om op de warme dagen terug te kunnen koelen.

De buitenunit kan op het garage dak staan, of aan de woning gemonteerd worden.

Zijn bovenstaande wensen mogelijk?
Als je dit topic al enige tijd volgt vraag je eigenlijk naar de bekende weg.....
Wat noem jij overschot? Warmtepomp heeft snel 3000 kWh nodig, als je die zelf niet hebt word het lange tvt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Wodan89 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:58:
[...]

nou als die 7.5kw ecodan hier in zijn defrost zit komen er toch wel aardig wat liters water vanaf? denk iets van 10 15L ? als je dan geen afwatering hebt of grindbak, waar blijft dat water dan?
Nou, meer dan een liter of 2, heel misschien 3 heb ik er nog nooit vanaf zien komen hoor. Ik heb er geen grindput of afvoer onder zitten en geen probleem met afwatering. Zakt gewoon tussen de tegels weg.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik volg al enige tijd dit topic, en wil mezelf nu inhoudelijk verder gaan verdiepen in de mogelijkheden om onze woning op een andere wijze te koelen/verwarmen.
  • Situatieschets:
Patroon: Tapwater in de badkamer, om 06:00 +- 15 minuten, en in de avond om 20:30 +- 30min samen met de kleine man.

• Wensen:
Onze overproductie van de PV-installatie hergebruiken om de woning op te warmen.
Optioneel indien mogelijk: Airco-unit op de slaapkamer, om op de warme dagen terug te kunnen koelen.

Maar natuurlijk is dat mogelijk.
Maar informeer je nu naar een L/L warmtepomp (inverter airco) of een l/w warmtepomp? (bijv. mitsubsidie)

En wat is verder de situatie?
Vloerverwarming? Welke temperatuur heeft die nodig?
Radiatoren boven?
Enkel glas of HR++ glas?
Heb je ruimte voor een tapwaterbuffervat in geval van l/w warmtepomp?
Douche wtw aanwezig?
Bad of enkel douche aanwezig?
Wat is je huidige ventilatie?
Hoe zijn de vloeren op de benedenverdieping geisoleerd?
Hoe is je spouwmuur geisoleerd?
Wat je niet verliest hoef je niet op te warmen...

Wat is je overschot en hoeveel PV kun je nog bijleggen...?
:)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2016 16:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 12:17
Mitsubsidie _/-\o_

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
Jim423 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 23:47:
[...]

Vreemd, een 3.3kW oven op een 3x2,5mm² van 7m wordt amper lauw. Staat ook wel 5 uur aan. 3x4mm² voor 8 meter op 2kW is nogal overkill zou je denken. Zou zo'n warmtepomp veel blindvermogen hebben, is nog wel iets om rekening mee te houden dan. Kan er op google bijzonder weinig over vinden.
Ik ben erachter gekomen wat het probleem is, de steekdoppen (steeklasdop), deze worden warm hetgeen een groot verlies betekend.
Ik heb lasdoppen gehaald, nu nog even vervangen en dan moet het voltage aan het eind wel omhoog gaan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:30:
[...]

Nou, meer dan een liter of 2, heel misschien 3 heb ik er nog nooit vanaf zien komen hoor. Ik heb er geen grindput of afvoer onder zitten en geen probleem met afwatering. Zakt gewoon tussen de tegels weg.
In de 'winter' een dagje verwarmen en de plassen staan hier in de tuin, binnenkort ga ik de boel op de riolering aansluiten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:02
koevlaas2 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:59:
[...]

Ik ben erachter gekomen wat het probleem is, de steekdoppen (steeklasdop), deze worden warm hetgeen een groot verlies betekend.
Ik heb lasdoppen gehaald, nu nog even vervangen en dan moet het voltage aan het eind wel omhoog gaan.
Goed gevonden, zou je niet beter gewoon twisten en draailasdop doen? Staat wel een howto op youtube. Die steeklassen blijven toch altijd beetje mwoah met hoge vermogens in mijn ervaring al beweren anderen dat ze heilig zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Jim423 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 21:29:
[...]

Goed gevonden, zou je niet beter gewoon twisten en draailasdop doen? Staat wel een howto op youtube. Die steeklassen blijven toch altijd beetje mwoah met hoge vermogens in mijn ervaring al beweren anderen dat ze heilig zijn.
De draailasdoppen zitten er inmiddels op/in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:53:
[...]

In de 'winter' een dagje verwarmen en de plassen staan hier in de tuin, binnenkort ga ik de boel op de riolering aansluiten.
Maar dat kan per model/soort verschillen denk ik, of die Ecodan van mij doet het op de sloffen en hoeft dus niet zo hard te werken.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 12:52
Als je wilt koelen met een L/W warmtepomp ,moet je wel bedenken dat als er water van 15 a 16 graden door stalen buizen gaat er condens op zal treden . Dit is mijn ervaring en dus heb ik besloten niet te gaan koelen met mijn L/W warmtepomp. Waarschijnlijk is dan de warmtepomp die niet kan koelen een betere lees goedkopere oplossing.
Beste Tweakers,

• Situatieschets:

• Wensen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:09:
[...]

De draailasdoppen zitten er inmiddels op/in.
Welk merk lasdoppen heb je gebruikt?
Ik gebruik altijd Wago en die kunnen max 20 24A hebben. Als die goed gebruikt gemonteerd zijn horen ze niet warm te worden.

In theorie zijn draailasdoppen beter, maar nooit problemen gehad met steek Wago's.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 19:50
De Wago lasdoppen met oranje hendeltjes mogen zelf 32A hebben :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ben bezig met de Panasonic warmtepomp, heeft een aansluiting van 1 1/4 en die moet flexibel naar een 22mm cv leiding. Kan weinig vinden wat ik kan bestellen, zijn hier panklare oplossingen voor?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Saniflex rvs onvlochten slangen 1 1/4 en dan binnen verlopen naar 22?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 08:15:
Ben bezig met de Panasonic warmtepomp, heeft een aansluiting van 1 1/4 en die moet flexibel naar een 22mm cv leiding. Kan weinig vinden wat ik kan bestellen, zijn hier panklare oplossingen voor?.
Ik zou hem eerst op zijn plaats zetten en dan eens kijken wat je nodig hebt, hoe één en ander uitkomt.
22 kun je toch gewoon vaste buis buigen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Nee, ik heb gekozen om de pomp losstaand in de tuin te plaatsen, op 30 cm van het huis. Dit ivm trillingen en betere isolatie mogelijkheden tbv geluid. Heb gisteren de grond gereed gemaakt voor plaatsing en 2x Electra getrokken. (Ik ben kapot, ben al op leeftijd). Bij mij verzakt de grond niet maar om toch marge te hebben kies ik voor flexibel, dit wordt trouwens ook aanbevolen door Panasonic. Stel je eens voor dat je pomp trilt, dan trillen ook je cv leidingen zonder flex leidingen lijkt mij!.

En voor mij is het mijn eer te na om naar een installateur te stappen voor een oplossing als we de vraagstukken ook hier kunnen klaren. :)

En o ja, ik doe alles vanaf tekening, ik heb de pomp niet nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Willie Wortel op 14-06-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 08:51:
Nee, ik heb gekozen om de pomp losstaand in de tuin te plaatsen, op 30 cm van het huis. Dit ivm trillingen en betere isolatie mogelijkheden tbv geluid. Heb gisteren de grond gereed gemaakt voor plaatsing en 2x Electra getrokken. (Ik ben kapot, ben al op leeftijd). Bij mij verzakt de grond niet maar om toch marge te hebben kies ik voor flexibel, dit wordt trouwens ook aanbevolen door Panasonic. Stel je eens voor dat je pomp trilt, dan trillen ook je cv leidingen zonder flex leidingen lijkt mij!.

En voor mij is het mijn eer te na om naar een installateur te stappen voor een oplossing als we de vraagstukken ook hier kunnen klaren. :)

En o ja, ik doe alles vanaf tekening, ik heb de pomp niet nodig.
Nou ik zie liever praktijk de lucht in en uitlaat dan van tekening. Dan kast er omheen denken en ja zo komt ie te staan.
Maar er zijn ook bedrijven die op maat en lengte slangen persen, zijn meer wel hydraulische slangen maar principe is hetzelfde.
En wat dacht je van heel goedkoop radiator slang(auto ), is dat niks?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:31:
[...]

Nou ik zie liever praktijk de lucht in en uitlaat dan van tekening. Dan kast er omheen denken en ja zo komt ie te staan.
Maar er zijn ook bedrijven die op maat en lengte slangen persen, zijn meer wel hydraulische slangen maar principe is hetzelfde.
En wat dacht je van heel goedkoop radiator slang(auto ), is dat niks?
Bij Hornbach hebben ze flex slangen 1 1/4" voor 13 euro, met aan een kant binnen en andere kant buiten schroefdraad. Misschien hebben ze ook verloop naar 22mm, dat weet ik niet. Misschien bestonden er slangen van 1 1/4 naar 22mm weet ik veel.

situatie schets willies place:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/MMEgSMfgqIokLxV29LtdVVOv/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Zoek hier maar iets uit wat past bij jouw wensen en anders laten maken.

https://www.sani-flex.de/...4-uem-alle-laengen/a-621/
Willie Wortel schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:18:
[...]

Bij Hornbach hebben ze flex slangen 1 1/4" voor 13 euro, met aan een kant binnen en andere kant buiten schroefdraad. Misschien hebben ze ook verloop naar 22mm, dat weet ik niet. Misschien bestonden er slangen van 1 1/4 naar 22mm weet ik veel.

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:18:
[...]

[afbeelding]
Oh die slang heb ik niet gezien bij hornbach ,wel verloop van één inch naar 28 knel, dus vermoed dat jou maat er ook wel ligt.
Op Belgische forums hebben ze het veel over geluid. Je moet je wp massa geven, dus niet op trilling demper, want twee keer dempen werkt averechts. Dus advies wat ik veel zie is de wp aan iets zwaars bevestigen, bv trottoir band of dikke stoeptegel, daar onder rubberen matten of speel tegels. Vooral de massa houd hem tegen om in beweging / trilling te komen blijkbaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
mightym schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 20:45:
[...]

Dan zit de enveloppe morgen bij jou in de bus denk ik :)
Nog geen brief gehad maar het geld staat wel op de rekening nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Joris Jasper schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:09:
Als je wilt koelen met een L/W warmtepomp ,moet je wel bedenken dat als er water van 15 a 16 graden door stalen buizen gaat er condens op zal treden . Dit is mijn ervaring en dus heb ik besloten niet te gaan koelen met mijn L/W warmtepomp. Waarschijnlijk is dan de warmtepomp die niet kan koelen een betere lees goedkopere oplossing.

[...]
Waar zitten die stalen buizen daar waar het op condenseert? Bij mij is toch alles of koper of kunststof en beide zitten in een (vaste) isolatiemantel of in beton gegoten. Ik kan me echt nergens staal voor de geest halen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:39
Pascal Saul schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:25:
[...]

Nog geen brief gehad maar het geld staat wel op de rekening nu.
O.. dan check ik de rekening ook ff

Ja hier ook!

[ Voor 3% gewijzigd door mightym op 14-06-2016 17:37 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
No Hands schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:59:
[...]

Waar zitten die stalen buizen daar waar het op condenseert? Bij mij is toch alles of koper of kunststof en beide zitten in een (vaste) isolatiemantel of in beton gegoten. Ik kan me echt nergens staal voor de geest halen.
Ik weet niet of radiatoren of convectoren hebt.
Maar als deze niet bedoeld zijn om te koelen zou ik hiermee toch voorzichting zijn.

Ik ben mijn installatie aan het ombouwen zodat de WP unit naast de vloerverwarmings verdeler hangt.
ik denk dat als ik alleen deze dampdicht isoleer er geen problemen komen met de kunststofslang van de vloer. ben het wel met je eens dat als je lager in temperatuur gaat, je meer koelvermogen hebt
( met lagere COP )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:34:
[...]

Welk merk lasdoppen heb je gebruikt?
Ik gebruik altijd Wago en die kunnen max 20 24A hebben. Als die goed gebruikt gemonteerd zijn horen ze niet warm te worden.

In theorie zijn draailasdoppen beter, maar nooit problemen gehad met steek Wago's.
Gamma universeel lasdraaidoppen heb ik gisteren gemonteerd, de boel voelt solide aan dus ik denk dat het nu beter gaat.
De steeklasdoppen waren ook van de Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Wodan89 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:02:
[...]

Ik weet niet of radiatoren of convectoren hebt.
Maar als deze niet bedoeld zijn om te koelen zou ik hiermee toch voorzichting zijn.
Vloerverwarming natuurlijk, in 25cm beton als buffer voor de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Bij mij hangen de Cv-ketel en de warmtepomp op zolder. Het water gaat via driewegkleppen en terugslagkleppen door 28 mm gegalvaniseerde buis naar de verdelers voor de vloerverwarming op de eerste verdieping en de begane grond en dat is allemaal niet geïsoleerd. In de warmtepomp binnen unit zit een lekbak onder de platenwisselaar er wordt dus op condens gerekend ook wel logisch want het dauwpunt waarbij buiten mist ontstaat ligt meestal bij twaalf graden. Je kunt binnen dus op condens rekenen wil je enige koeling hebben.
No Hands schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:59:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nou buizen isoleren dan, lekbak? Mijne lekt echt alleen op de buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Joris Jasper schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:49:
Bij mij hangen de Cv-ketel en de warmtepomp op zolder. Het water gaat via driewegkleppen en terugslagkleppen door 28 mm gegalvaniseerde buis naar de verdelers voor de vloerverwarming op de eerste verdieping en de begane grond en dat is allemaal niet geïsoleerd. In de warmtepomp binnen unit zit een lekbak onder de platenwisselaar er wordt dus op condens gerekend ook wel logisch want het dauwpunt waarbij buiten mist ontstaat ligt meestal bij twaalf graden. Je kunt binnen dus op condens rekenen wil je enige koeling hebben.

[...]
Bij het koelen van vloeren wil je nooit echt onder het dauwpunt gaan.
Vandaar dat je een condensbewaking op je leidingen plaatst, of een minimale temperatuur begrenzing instelt.
Vaak is in koelmodus de minimale temperatuur een graad of 17 a 18.

De condensafvoer in je binnenunit is ook bedoeld voor de defrost, dan kan de watertemperatuur flink onder het dauwpunt komen. Omdat dit maar kort is, is er geen gevaar voor condens op vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter1102
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-08 16:41
Hallo Allemaal,

Ik kom sinds kort op dit forum, ben een huis aan het bouwen, had al een offerte voor een bodem warmtepomp. Nu ben ik echter verder aan het kijken en kom ik na advies met een lucht/water pomp een stuk goedkoper uit en het verschil in rendement kan ik opvangen met zonnepanelen.

Ik ben echter heel veel bedrijven/mensen tegen gekomen met verschillende opvattingen en vandaar dat ik het nu hier wil vragen wat er volgens jullie een goede en betaalbare oplossing is.

Het is een vrijstaand huis, 100m2 betonnen vloer en 100m2 verdiepingsvloer, RC vloer 3.5, wand 5 Dak 6.

Geen Gas aansluiting, zonnepanelen ongeveer 9000 kwh per jaar is de planning ivm eigen verbruik en wp.

Genoeg ruimte om de warmtepomp te plaatsen binnen en buiten.

Vloerverwarming moet nog worden geplaatst, LT in dekvloer beneden en droogbouw boven, nog geen idee welke. Ventilatie wordt balans systeem oid.

Keuken warm water dmv Quooker. Warmtepomp alleen verwarming en douche bad.

Gezin 4 personen en willen gewoon lekker douchen en in bad.

Bij de verschillende bedrijven zijn de meeste uitgegaan van een 6kw (bodem) wp die afdoende zou moeten zijn voor mijn huis, sommige hadden het echter over een 10 of 12 kw pomp. Nu is de laatste meneer die ik gesproken heb, er van overtuigd dat ik de 16.5 kw (4.2-17.2kw modulerend) hydrolution van mitsubushi moet nemen voor 10.000 euro incl. montage (Wp 5.500,-, boiler 1500,- op inet), echter is hier ook een kleiner broertje van die van 3.5 tot 10.5kw moduleert met een iets betere cop ook. Hij adviseerde mij ook een 500 liter boiler, wanneer je lekker wil douchen heb je dat zeker nodig?.

Bij een oppervlakterekentool op het inet, kwam ik ook uit tegen de 10 Kw, diverse mensen op locatie dus iets lager rond de 6.

Mijn vragen zijn:

1. Welke warmtepomp zou ik moeten kopen en waar?
2. Subsidie geldt ook op een in het buitenland gekochte wp zover ik kan zien?
3. Maakt het uit voor de cop, wanneer ik een 16.5kw pomp aanschaf maar eigenlijk maar 8 kw gebruik?
Of is het slimmer de 8 kw pomp te kopen en wanneer nodig extra stroom te verbruiken?
4. Hebben jullie ervaring met buitenlandse wp en dan bijv de chinese van ali baba?
5. Enige opmerkingen wat nog van pas zou kunnen komen.

Alvast bedankt allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hunter1102 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:55:
Hallo Allemaal,

Ik kom sinds kort op dit forum, ben een huis aan het bouwen, had al een offerte voor een bodem warmtepomp. Nu ben ik echter verder aan het kijken en kom ik na advies met een lucht/water pomp een stuk goedkoper uit en het verschil in rendement kan ik opvangen met zonnepanelen.

Ik ben echter heel veel bedrijven/mensen tegen gekomen met verschillende opvattingen en vandaar dat ik het nu hier wil vragen wat er volgens jullie een goede en betaalbare oplossing is.

Het is een vrijstaand huis, 100m2 betonnen vloer en 100m2 verdiepingsvloer, RC vloer 3.5, wand 5 Dak 6.

Geen Gas aansluiting, zonnepanelen ongeveer 9000 kwh per jaar is de planning ivm eigen verbruik en wp.

Vloerverwarming moet nog worden geplaatst, LT in dekvloer beneden en droogbouw boven, nog geen idee welke. Ventilatie wordt balans systeem oid.

Bij de verschillende bedrijven zijn de meeste uitgegaan van een 6kw (bodem) wp die afdoende zou moeten zijn voor mijn huis, sommige hadden het echter over een 10 of 12 kw pomp. Nu is de laatste meneer die ik gesproken heb, er van overtuigd dat ik de 16.5 kw (4.2-17.2kw modulerend) hydrolution van mitsubushi moet nemen voor 10.000 euro incl. montage (Wp 5.500,-, boiler 1500,- op inet), echter is hier ook een kleiner broertje van die van 3.5 tot 10.5kw moduleert met een iets betere cop ook. Hij adviseerde mij ook een 500 liter boiler, wanneer je lekker wil douchen heb je dat zeker nodig?.

Bij een oppervlakterekentool op het inet, kwam ik ook uit tegen de 10 Kw, diverse mensen op locatie dus iets lager rond de 6.

Mijn vragen zijn:

3. Maakt het uit voor de cop, wanneer ik een 16.5kw pomp aanschaf maar eigenlijk maar 8 kw gebruik?
Of is het slimmer de 8 kw pomp te kopen en wanneer nodig extra stroom te verbruiken?
4. Hebben jullie ervaring met buitenlandse wp en dan bijv de chinese van ali baba?

Ja de subsidie geld, ook wanneer je er twee koopt van 6 kW ben je voor 1200 klaar, op kosten aansluiten na. Meeste bestellen hier in Spanje of Frankrijk (confort-market.com)
Maar berekenen wat jij nodig hebt heb ik geen kaas van gegeten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 14-09 12:17
Hallo Allemaal,

Mijn vragen zijn:

Hier 275 m2 opp zonder balansventilatie (mechanische ventilatie) en 7,5kw is toereikend voor enkel ruimteverwarming (ik heb wel gas backup indien nodig). Als je gasloos wilt zou ik dan voor 10 kw gaan helemaal als je er een boiler aan hangt.

Grote verschil is echter dat jij balansventilatie hebt wat 30% aan stookkosten zou moeten schelen. Dus theoretisch obv mijn praktijkervaring kom je dan rond de 7kw uit.

16,5 lijkt me redelijke overkill in alle eerlijkheid!

al overwogen obv tekening architect en rc waarden een warmteverliesberekening te laten maken? Die klopt bij mij heel aardig namelijk!

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter1102
Mijn idee was ook om de modulerende wp van 3.5 tot 10.5 Kw te nemen, of ongeveer in die vermogens.
Nu de vraag, in die pomp zit een 270 ltr buffervat, extra boiler is 300 of 500 liter, wat is een wijze keuze?

Wil niet kijken op de klok wanneer ik ga douchen of in bad ga en wel genoeg water in de douche hebben.

Wat gebeurd er wanneer het warme water op is? Dan verwarmt hij helemaal elektrisch 1 op 1 het water of wordt het dan gewoon koud? Nogmaals ik heb geen gas aansluiting daar dus vandaar.

Ik ben er van overtuigd dat de het benodigde vermogen zeker tussen de 6 en 10 zal liggen dus in zo verre hoef ik geen verdere berekeningen te laten maken.

Vanwaar 2 pompen van 6 Kw? dat is qua subsidie veel voordeliger dan 1? Maar is dat qua aansluiting en modulerende werkingen ed niet meer problemen/storingen. Ik zou liever 1 pomp kopen denk ik, of 1 grote en 1 kleine als back up bijv, maar dat heb ik nog nergens gelezen dus dat zal wel meevallen met storingen.

[ Voor 19% gewijzigd door hunter1102 op 15-06-2016 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:18:
[...]

Ja de subsidie geld, ook wanneer je er twee koopt van 6 kW ben je voor 1200 klaar, op kosten aansluiten na. Meeste bestellen hier in Spanje of Frankrijk (confort-market.com)
Maar berekenen wat jij nodig hebt heb ik geen kaas van gegeten
Kan je ook zien wat een sukkels er in DenHaag zitten, die bepalen over jouw leven. Per pomp subsidie (= de een de lusten, de ander de lasten), heb je 20kw nodig, koop er 4 van 5kw en plaats ze in cascade, subsidie 10.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:05
Nu is de laatste meneer die ik gesproken heb, er van overtuigd dat ik de 16.5 kw (4.2-17.2kw modulerend) hydrolution van mitsubushi moet nemen voor 10.000 euro incl. montage (Wp 5.500,-, boiler 1500,- op inet), echter is hier ook een kleiner broertje van die van 3.5 tot 10.5kw moduleert met een iets betere cop ook. Hij adviseerde mij ook een 500 liter boiler, wanneer je lekker wil douchen heb je dat zeker nodig?.

Minimaal 3.5 is al best veel. Het grootste gedeelte van de tijd dat je verwarming nodig hebt, zit je waarschijnlijk hieronder. Voor een CV ketel is dat niet zo'n probleem, maar voor een warmte pomp zou het voor de cop prettig zijn als hij kan terugmoduleren na wat je minimaal nodig hebt.

16Kw is voor een modern huis (met een eis dat de isolatie goed is) absoluut te veel. Een boiler van 500Liter is voor douce ook veel te veel. Een kleine Boiler kan in sommige gevallen een positieve invloed hebben als buffer (maar dan spreek je van een buffer). Dan echter als onderdeel van de CV, maar met een vloerverwarming als buffer is het maar de vraag of het een positieve bijdrage levert.
Voor een gezin dat alleen doucht lijkt me 200liter voldoende.

je zou bv een WP van 5Kw kunnen overwegen die verder terug kan moduleren, het grootste gedeelte van de tijd is dat voldoende. Voor de echt koude dagen dan bv een extra verwarming nemen, die normaal uit staat (L/L , L/W, electriche kachel of bv Pellet kachel (gezellig met de koude dagen)). In een nieuw huis (met EPC van 0.4) verwacht ik dat je de backup de meeste jaren niet een nodig hebt als je niet alle ruimtes op 22 graden wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hunter1102 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:29:
Mijn idee was ook om de modulerende wp van 3.5 tot 10.5 Kw te nemen, of ongeveer in die vermogens.
Nu de vraag, in die pomp zit een 270 ltr buffervat, extra boiler is 300 of 500 liter, wat is een wijze keuze?

Wil niet kijken op de klok wanneer ik ga douchen of in bad ga en wel genoeg water in de douche hebben.

Wat gebeurd er wanneer het warme water op is? Dan verwarmt hij helemaal elektrisch 1 op 1 het water of wordt het dan gewoon koud? Nogmaals ik heb geen gas aansluiting daar dus vandaar.

Ik ben er van overtuigd dat de het benodigde vermogen zeker tussen de 6 en 10 zal liggen dus in zo verre hoef ik geen verdere berekeningen te laten maken.

Vanwaar 2 pompen van 6 Kw? dat is qua subsidie veel voordeliger dan 1? Maar is dat qua aansluiting en modulerende werkingen ed niet meer problemen/storingen. Ik zou liever 1 pomp kopen denk ik, of 1 grote en 1 kleine als back up bijv, maar dat heb ik nog nergens gelezen dus dat zal wel meevallen met storingen.
Waarom twee? Je zegt het zelf al, en Willie wortel ook. Kleintje kan kleiner vermogen leveren, andere blijft uit. Of werken beide parallel. Eentje kapot is niet zo erg, altijd reserve. En als je niet weet hoeveel je nodig hebt begin je klein en koop je later nog eentje voor subsidie leeg is. Zodra ik subsidie binnen heb bestel ik de tweede.
Een 6 kW voor 2850 thuis, sorry ik bedoel 550

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter1102
Ok, dat is duidelijk, dus het beste 2 modulerende wp van 6 Kw, Mag ik vragen welke jij dan gekozen hebt en waarom? En waar gekocht?

Hoe ga je deze dan in serie schakelen, met boiler ingebouwd of 1 aparte boiler, gebeurd dit dan softwarematig of met kleppen ed? Maw ik ben best handig maar heb van wp geen verstand, dus beter laten installeren of is dit voor de handige doe het zelver ook te doen?

Bedankt voor alle info alvast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Hallo Allemaal,

Mijn vragen zijn:

Ik ben ook verre van specialist.. ik heb wel wat ervaringen waar jij wellicht je voordeel mee kunt doen. Jouw huist lijkt qua opbouw een beetje op mijn huis. (Opp en isolatiegraad.)

1. Populaire keuzes hier op het forum zijn mitsubishi ecodan en Panasonic Aquarea. Volgens mij wordt de populariteit vooral veroorzaakt door de gunstige inkoop vanuit frankrijk en spanje. Daikin en consorten leveren ook mooie spullen. Enige principiele keuze zou kunnen zijn: monoblock of split-unit en de maximaal te behalen watertemperatuur (ecodan 60gr aquarea 55gr volgens specificatie) Ik zou morgen weer een warmtepomp kopen in spanje als dat nodig zou zijn. Dat verliep echt vlekkeloos.
2. Correct.
3. Op zich kan het voor de COP gunstig zijn om een grote WP op laag vermogen te laten werken, maar zo'n 16 kW beest is echt veel te groot voor jouw huis. In het voor en naseizoen gaat deze niet ver genoeg terug in vermogen en loop je het risico op pendelgedrag. Ik heb hier nu een 7,5 kW ecodan draaien. Voorheen een 4 kW chinees. Die 4kW chinees heeft het huis de hele 'winter' (voor zover het winter was de afgelopen 3 jaar) warm kunnen houden, de Ecodan levert een pak meer warmte dus dat zou ook voldoende moeten zijn. Ik heb nog een houtkachel als backup.. Als je een slimme keus wil maken op COP dan zou ik het ecodan databook eens bestuderen als ik jou was. De link is hier een maandje geleden ofzo al eens geplaatst.
4. Ja... met de huidige subsidieregeling zou ik je dit afraden.. Je weet niet of je subsidie krijgt op zo'n chinees.. ik denk eigenlijk van niet. Onderaan de streep is zo'n chinees dan duurder. (en de prestaties een gok..)
5. Ik heb hier een 300l sanitair watervat en dat is meer dan genoeg voor 5 personen. Hij is nog nooit helemaal koud geweest ook al wordt het vat maar 1x per dag naar 55 graden gebracht (en 1x per week naar 60). Wij hebben hier een regendouche en er wordt niet bijzonder zuinig gedoucht.

Volgens de laatste inzichten zou ik de optie van 2x 5kW warmtepompen ook serieus overwegen.. dat is subsidietechnisch een heel stuk aantrekkelijker en je hebt een vorm van backup staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hunter1102 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:57:
Ok, dat is duidelijk, dus het beste 2 modulerende wp van 6 Kw, Mag ik vragen welke jij dan gekozen hebt en waarom? En waar gekocht?

Hoe ga je deze dan in serie schakelen, met boiler ingebouwd of 1 aparte boiler, gebeurd dit dan softwarematig of met kleppen ed? Maw ik ben best handig maar heb van wp geen verstand, dus beter laten installeren of is dit voor de handige doe het zelver ook te doen?

Bedankt voor alle info alvast _/-\o_
Ik heb de panasonic 6 kw omdat hij het goedkoopste te vinden was, de 5 kw heeft iets betere cop maar honderd euro duurder. En waarom? Tja heb gebruiksaanwijzing gelezen en mogelijkheden bevallen me wel. Als backup heeft deze een 3 kW verwarmingselement aan boord, dus ook 65 graden is mogelijk. Het is mono blok dus geen stek monteur en dure koel leiding nodig. Ik ga zelf opstellen 400 liter buffer vat, gevuld met cv water dus, met daarin hygiëne spiraal voor tap water. Cv pakt op eigen thermostaat warm water naar behoefte en tap water uiteraard ook. Sensor in vat ziet temperatuur daling dus wp springt aan. Geen drie weg klep of aparte zone regeling. Vind ik persoonlijk gedoe als cv systeem verder in orde is. Maar jij zit heel anders in opbouw. In een buffer vat heb je lagen van verschillende temperaturen, dus op halve hoogte kun je water pakken 35 graden zo vloer verwarming in. Van boven uit lvt radiatoren 50 graden bv. Mocht je zonneboiler overwegen doe dan extra spiraal in vat, is gescheiden systeem met antivries .
Het buffer vat zorgt vooral voor langere en gelijkmatigere run voor je Wp, hoe groter hoe beter dus
En de wp komt niet serie maar parallel met beide een terugslagklep ervoor mocht er maar eentje werken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 13:57:
Ik doe hetzelfde als jij, maar voor zekerheid toch zo een onderstaand lint. Deze had ik niet gezien maar kan hem even snel niet vinden haha. Misschien is deze wel beter want daar staat al bij dat hij thermostaat heeft

http://www.saniship.nl/Wa...ermolint-Vorstbeveiliging

[...]
= een vals gevoel van veiligheid. Dit zal je niet helpen bij vorst immers hiermee worden niet de leidingen en warmtewisselaar beschermd in de pomp.

Buiten de vorst beveiliging die standaard in je pomp zit is het beter (indien je de pomp niet laat draaien) om de pomp op een lage water temperatuur in te stellen. (de pomp slaat aan indien de temp eronder komt).

Je kan ook denken om geen keerklep te plaatsen (indien je ook een cv laat draaien als backup) maar een kogelkraan en deze weinig open te zetten. Zodoende stroomt er ook een beetje warm cv water naar je pomp

Je kan ook denken om 1 leiding (aanvoer of retour) iets warmer te maken om zo convectie stromen in je cv leidingen op gang te brengen.

Of de oplossing van een andere tweaker, een klein gaatje in je keerklep maken.

Bang te zijn dat de elektra uitvalt.......is bij mij maar 1x gebeurd, toen stond de wekker te knipperen. Het toeval wilde dat dit de eerste werkdag was bij mijn nieuwe werkgever.

Dus resumé mee, een warmtelint is weggegooid geld vanuit mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:36:
[...]

= een vals gevoel van veiligheid. Dit zal je niet helpen bij vorst immers hiermee worden niet de leidingen en warmtewisselaar beschermd in de pomp.

Buiten de vorst beveiliging die standaard in je pomp zit is het beter (indien je de pomp niet laat draaien) om de pomp op een lage water temperatuur in te stellen. (de pomp slaat aan indien de temp eronder komt).

Je kan ook denken om geen keerklep te plaatsen (indien je ook een cv laat draaien als backup) maar een kogelkraan en deze weinig open te zetten. Zodoende stroomt er ook een beetje warm cv water naar je pomp

Je kan ook denken om 1 leiding (aanvoer of retour) iets warmer te maken om zo convectie stromen in je cv leidingen op gang te brengen.

Of de oplossing van een andere tweaker, een klein gaatje in je keerklep maken.

Bang te zijn dat de elektra uitvalt.......is bij mij maar 1x gebeurd, toen stond de wekker te knipperen. Het toeval wilde dat dit de eerste werkdag was bij mijn nieuwe werkgever.

Dus resumé mee, een warmtelint is weggegooid geld vanuit mijn optiek.
Ik denk precies als jij, echter dat lint voor 40 euro kan ik maar één keer om de leiding draaien zonder dat er isolatie om zit. Hij zit er liever voor niks dan later weer slopen. En inderdaad alle oplossingen die je noemt werken net zo goed. Ik gebruik geen keer klep, het vat is mijn klep haha, die kleppen hebben van zichzelf al een gaatje anders trekken ze vacuüm en kunnen ze niet terug veren!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
reneeke1970 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:12:
[...]

Waarom twee? Je zegt het zelf al, en Willie wortel ook. Kleintje kan kleiner vermogen leveren, andere blijft uit. Of werken beide parallel. Eentje kapot is niet zo erg, altijd reserve. En als je niet weet hoeveel je nodig hebt begin je klein en koop je later nog eentje voor subsidie leeg is. Zodra ik subsidie binnen heb bestel ik de tweede.
Een 6 kW voor 2850 thuis, sorry ik bedoel 550
Voor het verkrijgen van de subsidie kun je er dan 2 tegelijk kopen of moet je per stuk kopen om je subsidie te krijgen? Iemand al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
siepie77 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:00:
[...]

Voor het verkrijgen van de subsidie kun je er dan 2 tegelijk kopen of moet je per stuk kopen om je subsidie te krijgen? Iemand al ervaring mee?
Ik zelf neem geen risico om twee bedragen voor te schieten en risico dat bij alle twee subsidie leeg is, dus ik neem wel tussen pauze

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Als je nu bestelt zal dat risico beperkt zijn aangezien de subsidiepot nog goed gevuld is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
siepie77 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:34:
Als je nu bestelt zal dat risico beperkt zijn aangezien de subsidiepot nog goed gevuld is..
Klopt, maar misschien wijzen ze wel af, word zoveel uit buitenland besteld.... risico doe ik wel één voor één

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:57:
[...]

Klopt, maar misschien wijzen ze wel af, word zoveel uit buitenland besteld.... risico doe ik wel één voor één
Baseer je dat op dit forum, of heb je andere bronnen over bestellen in het buitenland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:00:
[...]

Baseer je dat op dit forum, of heb je andere bronnen over bestellen in het buitenland?
Is een gevoel, de staat moet toch wel gek zijn om alles cadeau te geven. Valt waarschijnlijk op dat groot deel uit buitenland komt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:48:
[...]

Ik denk precies als jij, echter dat lint voor 40 euro kan ik maar één keer om de leiding draaien zonder dat er isolatie om zit. ....................
Ik plep de warmtepomp vol met sensoren en stuur ik aan met DaL (het is maar 1 netwerk kabeltje naar de pomp)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1547307/0

Eventuele aanvullende classes (indien nodig) zal ik schrijven, zodoende kan de gebruiker met de dashboard designer de APP voor de telefoon en webpagina's worden geschreven.

Eventuele bediening en/of notifications (van/naar) kan dan vanaf het internet gedaan worden. Zo simpel kan het leven zijn. Het wordt eeeeeeel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat is heel mooi, ik zet gewoon kamer thermostaat aan en programmeer week programma haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:10:
[...]

Is een gevoel, de staat moet toch wel gek zijn om alles cadeau te geven. Valt waarschijnlijk op dat groot deel uit buitenland komt
Als daar bij de subsidie aanvraag niet naar wordt gevraagd dan is dat geen probleem toch?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:43:
[...]

Als daar bij de subsidie aanvraag niet naar wordt gevraagd dan is dat geen probleem toch?
Zal vast vergeleken worden, maar ik zeg al, is mijn gevoel, ik vertrouw die lui gewoon niet. Dus ik bestel wel in twee keer een klein bedrag. Tweede pomp is toch maar reserve grotendeels

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Het maakt echt niet uit dat het apparaat in het buitenland is gekocht, zo lang het maar in Nederland is geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rhaelak schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:43:
Het maakt echt niet uit dat het apparaat in het buitenland is gekocht, zo lang het maar in Nederland is geïnstalleerd.
Op dit moment niet idd... ik denk overigens dat ze het ook niet kunnen maken om hier extra eisen aan te stellen. Ik ben geen jurist, maar volgens mij heeft dat te maken met het feit dat we één europa zijn en de ene lidstaat geen belemmeringen mag opwerpen om de handel met een andere lidstaat tegen te gaan.. Als ik importeur zou zijn van deze apparatuur zou ik wel in actie komen... dit gaat veel omzet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:50:
[...]

Op dit moment niet idd... ik denk overigens dat ze het ook niet kunnen maken om hier extra eisen aan te stellen. Ik ben geen jurist, maar volgens mij heeft dat te maken met het feit dat we één europa zijn en de ene lidstaat geen belemmeringen mag opwerpen om de handel met een andere lidstaat tegen te gaan.. Als ik importeur zou zijn van deze apparatuur zou ik wel in actie komen... dit gaat veel omzet kosten.
In aktie komen als zijnde een prijzenoorlog mag ik hopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 19:06:
[...]

In aktie komen als zijnde een prijzenoorlog mag ik hopen ?
Me 2!

En ik zou het ook niet erg vinden als er een wat grotere online markt in Nederland ontstaat.. Nu is de keuze nogal beperkt.. Of je moet via een lokale installateur echt de hoofdprijs willen betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Probleem is dat installatie er meestal aan vast zit, zelf een bij de blokker halen is er (nog) niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Dat er goud verdiend wordt aan die pompen, over de ruggen van de consument, blijkt wel uit het feit dat ComfortKlimaat op meerdere sites onder verschillende namen adverteert tegen opgepompte prijzen. Ik kan het geen serieuze cq eerlijke handel noemen als ik een WP in Frankrijk kan kopen voor 1000 euro goedkoper DUIZEND EURO! Dat is geen kattenpis. 8)

En garantie op het apparaat........dat is pakkie an van de fabrikant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 20:12:
Dat er goud verdiend wordt aan die pompen, over de ruggen van de consument, blijkt wel uit het feit dat ComfortKlimaat op meerdere sites onder verschillende namen adverteert tegen opgepompte prijzen. Ik kan het geen serieuze cq eerlijke handel noemen als ik een WP in Frankrijk kan kopen voor 1000 euro goedkoper DUIZEND EURO! Dat is geen kattenpis. 8)

En garantie op het apparaat........dat is pakkie an van de fabrikant....
Vandaar dat ze al op twee mails totaal niet reageren, ze zien door alle sites de klant niet meer haha. Mijne was zelfs 1200 goedkoper 2600/3800

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Als je voor 2 warmtepompen gaat (zeg 2 maal 6kw) voor vloerverwarming en warm water, moet je dan voor split of mono gaan (of is combi split en mono ook een optie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter1102
Ja ik ben er wel uit dat het twee Wp worden van rond de 5 kw, maar welke zouden voor mij het beste zijn, de afstand tussen binnen en buiten unit is ongeveer 8 meter, zou evt. korter kunnen worden als het nodig is, afstand naar tappunt max 6 meter.

Als ik het goed begrijp kan ik dan het beste een split unit nemen ivm de afstand tussen de binnen en buiten unit, alleen zal ik hier dan waarschijnlijk een installateur voor moeten laten komen om aan te sluiten. Op een offerte van een nl bedrijf stond ook nog 500 euro aan appendages/kleppen/beveiliging ed en 1600 euro montage? Normale prijs?(16.5kw Mitsubishi.)

Nu ben ik heel de middag aan het zoeken geweest maar kom er niet 1 2 3 achter wat dan de beste wp (COP, prijs, mogelijkheden en ervaringen) zijn voor mijn situatie(ongeveer), wellicht heeft iemand dit al wel helemaal onderzocht en kan mij adviseren welke ik zou moeten nemen en waar ik deze het beste kan kopen. De Mitsubishi of Panasonic lijken mij beide geschikt en op een paar honderd euro verschil hangt het voor mij ook niet wanneer het om verhoudingsgewijs betere kwaliteit of rendement gaat.

Bijv: https://www.alklima.nl/pr...-flexibel/po40v-flexibel/
of https://www.alklima.nl/pr...elen-en-verwarmen/phr40v/
?

Ook weet ik niet wat nu de beste oplossing is ivm buffervat/boiler/inbouw in wp en 2 wp? Of is dit appeltje eitje voor een installateur en moet ik me niet mee bemoeien en gewoon 1 boiler kopen van 300 liter?

Voor de vloerwarming beneden de dikkere 20/22 mm dikke buis, boven echter omdat het droogbouwsysteem met de bijbehorende noppenplaat max 15mm dikke pijp kan verwerken dus een dunnere/normale buis. Is dit heel erg?

Dus ik wil bij deze vragen aan de ervaringsdeskundigen, welke zouden jullie in mijn situatie aanschaffen en waar. Die site van confortmarkt is wel erg moeilijk wanneer je niet duidelijk weet wat je zoekt namelijk.

Ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen :)

[ Voor 4% gewijzigd door hunter1102 op 16-06-2016 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hunter1102 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:46:
Ja ik ben er wel uit dat het twee Wp worden van rond de 5 kw, maar welke zouden voor mij het beste zijn, de afstand tussen binnen en buiten unit is ongeveer 8 meter, zou evt. korter kunnen worden als het nodig is, afstand naar tappunt max 6 meter.

Als ik het goed begrijp kan ik dan het beste een split unit nemen ivm de afstand tussen de binnen en buiten unit, alleen zal ik hier dan waarschijnlijk een installateur voor moeten laten komen om aan te sluiten. Op een offerte van een nl bedrijf stond ook nog 500 euro aan appendages/kleppen/beveiliging ed en 1600 euro montage? Normale prijs?(16.5kw Mitsubishi.)

Nu ben ik heel de middag aan het zoeken geweest maar kom er niet 1 2 3 achter wat dan de beste wp (COP, prijs, mogelijkheden en ervaringen) zijn voor mijn situatie(ongeveer), wellicht heeft iemand dit al wel helemaal onderzocht en kan mij adviseren welke ik zou moeten nemen en waar ik deze het beste kan kopen. De Mitsubishi of Panasonic lijken mij beide geschikt en op een paar honderd euro verschil hangt het voor mij ook niet wanneer het om verhoudingsgewijs betere kwaliteit of rendement gaat.

?

Ook weet ik niet wat nu de beste oplossing is ivm buffervat/boiler/inbouw in wp en 2 wp? Of is dit appeltje eitje voor een installateur en moet ik me niet mee bemoeien en gewoon 1 boiler kopen van 300 liter?

Voor de vloerwarming beneden de dikkere 20/22 mm dikke buis, boven echter omdat het droogbouwsysteem met de bijbehorende noppenplaat max 15mm dikke pijp kan verwerken dus een dunnere/normale buis. Is dit heel erg?

Dus ik wil bij deze vragen aan de ervaringsdeskundigen, welke zouden jullie in mijn situatie aanschaffen en waar. Die site van confortmarkt is wel erg moeilijk wanneer je niet duidelijk weet wat je zoekt namelijk.

De Panasonic en Mitsubishi ontlopen elkaar op veel punten niet veel inderdaad.
Op dit forum zijn er een paar leden die een Ecodan hebben draaien, hiermee zijn de ervaringen in iedergeval positief.
Neem inderdaad split type en hou de afstand tussen buitenunit en binnen zo kort mogelijk, hoe korter hoe beter is mijn ervaring.

Of een buffervat nodig is , ik denk persoonlijk van niet want een 5 Kw model kan zover terug modeleren dat het vermogen altijd wel afgegeven kan worden.
Persoonlijk heb ik sinds vandaag een 300 liter boiler voor tapwater draaien en de eerste resultaten zijn positief, 300 liter lijkt mij voldoende. Wij doen het hier er ook mee, met 5 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter1102
Ok, en welke van de diverse ecodan types zouden jullie aanraden dan en wat moet ik nog meer kopen?

Een 300 liter boiler bij dezelfde site/leverancier? Ook hier nog tips? Ik heb echt problemen met de site van confortmarkt, pagina laadt niet goed, is dat bij iedereen? Ik ga wel even op amazon en ebay kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hunter1102 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:27:
Ok, en welke van de diverse ecodan types zouden jullie aanraden dan en wat moet ik nog meer kopen?

Een 300 liter boiler bij dezelfde site/leverancier? Ook hier nog tips? Ik heb echt problemen met de site van confortmarkt, pagina laadt niet goed, is dat bij iedereen? Ik ga wel even op amazon en ebay kijken.
Ik neem aan dat je subsidie wil, dus dan ben je gebonden aan een type met een 2 KW backup heater, ondersteunde modellen staan in de RVO lijst.
De modellen met grote binnenunit hebben een ingebouwde boiler.

Waarom bestel je niet bij http://www.instaladoratermica.com/ in Spanje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter1102
Hoe bedoel je? die eis staat nergens vermeld toch, tot 10 kw en a++ is 2300 euro en daar vallen beide voorbeelden bijv toch onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hunter1102 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:03:
Hoe bedoel je? die eis staat nergens vermeld toch, tot 10 kw en a++ is 2300 euro en daar vallen beide voorbeelden bijv toch onder?
Type nummers ondersteunde apparaten staan toch vermeld, valt wel op dat hier voornamelijk 2 KW modellen vermeld staan. Maar, staat je type en modelnummer erbij dan zal het wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:21:
[...]

Persoonlijk heb ik sinds vandaag een 300 liter boiler voor tapwater draaien en de eerste resultaten zijn positief, 300 liter lijkt mij voldoende. Wij doen het hier er ook mee, met 5 personen.
En bevalt de rvs boiler? Welk model heb je staan 1 of 2 spiralen en heb je ze doorgelust of de onderste voor een zonneboiler bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hunter1102 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:46:

?

Tja buffer vat of boiler? Ik had dezelfde dilemma. In mijn ogen.....
Boiler heeft maar één functie, tap water warm houden. Boiler is rvs dus duurder. Boiler moet je legionella programma gebruiken.
Buffer vat heeft twee functies. Tap water leveren en buffer cv water waardoor vloeiender verwarming.
Is van gewoon staal dus goedkoper. Door hygiëne spiraal geen legionella nodig.
Maar.... zeker door lagere temperatuur wp,je bent niet helemaal zeker van langdurig warm water, dus als backup door cv of doorstroom verwarmer laten lopen is wel aan te raden.
Nou zou ik persoonlijk dat ook met boiler doen want volgens berekeningen diverse sites heeft een volume van 400 liter toch maar douche tijd van half uur als je realistisch bekijkt.
Er riep net iemand 300 voldoende voor vijf personen, nou het lijkt mij onmogelijk, tenzij onder pis straal en slechts vijf min douche natuurlijk.
Buffer vat kan ook zonder drieweg kranen en dat soort dingen dus dat was mijn keuze.
Zeker omdat wp dan lekkere lange runs kan maken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
hunter1102 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:27:

Hier ook ff kijken...
https://kotly.com.pl/kate...-heat-pumps-262.html?l=en

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
reneeke1970 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 06:43:
[...]

Er riep net iemand 300 voldoende voor vijf personen, nou het lijkt mij onmogelijk, tenzij onder pis straal en slechts vijf min douche natuurlijk.
300 liter voor 5 personen is echt ruim voldoende.
Let wel: Ik heb een SWW-vat en geen buffervat met hygienespiraal. Die laatste zou je groter moeten kiezen denk ik.

Wij hebben hier een regendouche die royaal water geeft.
Let op, 300 liter van 55 graden = 412 liter van 40 graden.
TIP : Koop een Amphiro B1 en meet een periode hoeveel water je kwijt bent bij het douchen. (Ik kreeg die tip ook van Gasschuif en ik heb een A1 via MP op de kop getikt.. ) Zo'n ding koop je op MP voor 30 euro, nieuw voor 69 euro oid. Je kunt dan wel onderbouwen hoe groot het vat moet zijn.

Ik heb wel eens geprobeerd om 80 liter 'weg' te douchen.. dat is echt heel lang douchen hoor... ik ben meestal na 35 liter klaar.

NB als je op een bepaalde dag echt exorbitant veel water wil gaan gebruiken, dan druk je op de knop en gaat de WP volle bak aan de slag. In de praktijk kun je dan met de 300 L buffer oneindig douchen. Tenzij je een heel elftal, zonder tussenpauzen achter elkaar wilt laten douchen. Als je uitkleed- en afdroogtijden meerekent, dan heeft de WP voldoende power om het vat continu op temperatuur te houden. Been there.. done that.. Kost wel een hoop kWh-tjes extra overigens, dus enkel voor incidentele gebeurtenissen :)

[ Voor 21% gewijzigd door mightym op 17-06-2016 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 07:18:
[...]

300 liter voor 5 personen is echt ruim voldoende.
Let wel: Ik heb een SWW-vat en geen buffervat met hygienespiraal. Die laatste zou je groter moeten kiezen denk ik.

Wij hebben hier een regendouche die royaal water geeft.
Let op, 300 liter van 55 graden = 412 liter van 40 graden.
TIP : Koop een Amphiro B1 en meet een periode hoeveel water je kwijt bent bij het douchen. (Ik kreeg die tip ook van Gasschuif en ik heb een A1 via MP op de kop getikt.. ) Zo'n ding koop je op MP voor 30 euro, nieuw voor 69 euro oid. Je kunt dan wel onderbouwen hoe groot het vat moet zijn.

Ik heb wel eens geprobeerd om 80 liter 'weg' te douchen.. dat is echt heel lang douchen hoor... ik ben meestal na 35 liter klaar.

NB als je op een bepaalde dag echt exorbitant veel water wil gaan gebruiken, dan druk je op de knop en gaat de WP volle bak aan de slag. In de praktijk kun je dan met de 300 L buffer oneindig douchen. Tenzij je een heel elftal, zonder tussenpauzen achter elkaar wilt laten douchen. Als je uitkleed- en afdroogtijden meerekent, dan heeft de WP voldoende power om het vat continu op temperatuur te houden. Been there.. done that.. Kost wel een hoop kWh-tjes extra overigens, dus enkel voor incidentele gebeurtenissen :)
Ik denk niet dat je 412 liter haalt want hij voegt gelijk koud water toe. Maar stel dat je ze wel hebt is het delen door 15 liter per min, maakt 27 min douche tijd. Dat is voor mij voor 2 a 3 personen, dus de overige 2 personen moeten paar uur wachten tot boiler weer warm is

Voor berekening maakt sww geen verschil met buffer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
reneeke1970 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 07:35:
[...]

Ik denk niet dat je 412 liter haalt want hij voegt gelijk koud water toe. Maar stel dat je ze wel hebt is het delen door 15 liter per min, maakt 27 min douche tijd. Dat is voor mij voor 2 a 3 personen, dus de overige 2 personen moeten paar uur wachten tot boiler weer warm is
Meten is weten.. 15 liter/min lijkt mij wel heel erg veel.. Zoals gezegd, onder onze regendouche kom ik op ruim de helft... and trust me.. dat is echt geen pisstraaltje.
NB net op MP gekeken, er worden 2 amphiro's aangeboden.. de A1 voor 30 euro en de B1 voor 50 euro. Die laatste is handiger, dan kun je via je telefoon een stukje historie bekijken.
Je mag natuurlijk ook in de aannamesfeer blijven hangen en een VEEEEEEL te groot boilervat kopen onder het motto, 'its better to be safe than sorry'..

Het laatste stukje boilervulling is inderdaad geen 55 graden meer, maar 45 graden oid. Die laatste 30-50 liter, die we elke dag over hebben, wordt de volgende ochtend in de wasmachine gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 07:42:
[...]

Meten is weten.. 15 liter/min lijkt mij wel heel erg veel.. Zoals gezegd, onder onze regendouche kom ik op ruim de helft... and trust me.. dat is echt geen pisstraaltje.
NB net op MP gekeken, er worden 2 amphiro's aangeboden.. de A1 voor 30 euro en de B1 voor 50 euro. Die laatste is handiger, dan kun je via je telefoon een stukje historie bekijken.
Je mag natuurlijk ook in de aannamesfeer blijven hangen en een VEEEEEEL te groot boilervat kopen onder het motto, 'its better to be safe than sorry'..

Het laatste stukje boilervulling is inderdaad geen 55 graden meer, maar 45 graden oid. Die laatste 30-50 liter, die we elke dag over hebben, wordt de volgende ochtend in de wasmachine gebruikt.
Inderdaad, beter te groot dan te klein, ik koos 400 omdat spiraal gelijk groter word naar 6m2. En voor die honderd euro.
Ik heb voor de nieuwe badkamer staan te gluren bij grote douche koppen en daar stond bij 19 liter min.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
reneeke1970 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 07:48:
[...]

Inderdaad, beter te groot dan te klein, ik koos 400 omdat spiraal gelijk groter word naar 6m2. En voor die honderd euro.
Ik heb voor de nieuwe badkamer staan te gluren bij grote douche koppen en daar stond bij 19 liter min.....
Dat ze een capaciteit hebben van 19l/min wil nog niet zeggen dat je het er doorheen moet jagen. Maar ik begrijp nu dat je al een vat hebt besteld van 400L? Dan komt mij tip een beetje te laat :)

Ik heb een 300L met 2 spiralen (in totaal 4,3 m^2) staan (die van de link hierboven). Nu heb ik de solar spiraal in serie aangesloten met de WP spiraal. Dus het gehele vat wordt verwarmd. Mochten de kids in de toekomst het huis uit zijn, dan sluit ik de solarspiraal (onderin het vat) af en verwarmt de WP nog maar 2/3 van de inhoud. Scheelt weer een kWh oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hunter1102 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:03:
Goed de apparaten lijst bekijken want letter verschil en het is geen subsidie, ongeveer helft komt overeen met aanbod.
Confort markt hangt af van browser die je gebruikt, edge of oude Explorer lukt wel, ik kijk dan zelf in Duits. Zoeken op panasonic wh en dan krijg je er paar te zien.
Wh-mdc05f3e5 voor 2720 dacht ik ....
Wh-mdc06g3e5 voor 2628.
Verzenden 238 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 07:53:
[...]

Dat ze een capaciteit hebben van 19l/min wil nog niet zeggen dat je het er doorheen moet jagen. Maar ik begrijp nu dat je al een vat hebt besteld van 400L? Dan komt mij tip een beetje te laat :)

Ik heb een 300L met 2 spiralen (in totaal 4,3 m^2) staan (die van de link hierboven). Nu heb ik de solar spiraal in serie aangesloten met de WP spiraal. Dus het gehele vat wordt verwarmd. Mochten de kids in de toekomst het huis uit zijn, dan sluit ik de solarspiraal (onderin het vat) af en verwarmt de WP nog maar 2/3 van de inhoud. Scheelt weer een kWh oid.
Uh....dat scheelt dan toch alleen maar beetje stilstand verliezen? Ik wil daarmee experimenteren door met sensor andere temperaturen te laten schakelen midden in het vat.
Voor mij is je tip te laat maar er is nog iemand aan oriënteren dus houd je niet in haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
mightym schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 07:42:
[...]

.....................
Ik monitor al jaren.
Wij gebruiken 1x douchen, 1x wastafel zo een 40 liter per dag, per minuut 4~5 liter water.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/Y6o60KMJ8viJHvqWky2qf0At/full.jpg

Als ik nu lees dat sommigen wel een 300 litervat hebben, wat moet je in godsnaam met zoveel paraat warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
In ieder geval warm houden haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Lastig om te zeggen dat 300L te weinig is of 400 teveel.
Dat is zo persoonlijk, is een comfortwens en daar kun je uren over discussiëren.

Maar 4 tot 5 liter per minuut is voor een douche een zwak pisstraaltje, dat accepteren maar heel weinig mensen.
Een handdouche zit al snel op 6 tot 10L/m, afhankelijk van het aantal type stralen.
Een regendouche zit al snel op 8 tot 15L/m. Al zul je die 15 zelden halen, weinig woonhuizen zijn voorbereid op 15L/m op een sw tappunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 00:21:
[...]

En bevalt de rvs boiler? Welk model heb je staan 1 of 2 spiralen en heb je ze doorgelust of de onderste voor een zonneboiler bewaard.
Nou, het bevalt tot heden prima, delta T in de boiler vannacht 0c, heb wel de cv aanvoerkraan hiervoor moeten dichtdraaien.
Ik heb last van dat het hete water gaat circuleren via mijn WP waardoor de temp 3c zakt per 4 uur, maar dit ga ik oplossen door een keerklep te installeren.

Ik heb dezelfde boiler als jou, met 2 spiralen en ik heb de onderste uitschakelbaar doorgelust met de bovenste.

Verder heb ik de boiler voor 95% omkleed met extra isolatie (armaflex 2cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Oxellaar schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:03:

Maar 4 tot 5 liter per minuut is voor een douche een zwak pisstraaltje, dat accepteren maar heel weinig mensen.
De beleving is echt afhankelijk van de grootte van de douchekop, indien een kleine kop zoals bij ons is de beleving intenser dan 10 liter/minuut met een grote kop.

Daarnaast speelt de water temperatuur een grote rol, en die is bij ons zo hoog mogelijk.

Een stortdouche (weet ik veel hoe die heten) is meer verspilling dan beleving (in mijn optiek) maar kom gerust een keer bij ons douchen.

Resumé mee, het is goedkoper en een intensere beleving indien een kleine kop met een hoge temperatuur naast de veiligheid (legionella)

[ Voor 9% gewijzigd door Willie Wortel op 17-06-2016 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:54:
[...]

De ervaring is echt afhankelijk van de grootte van de douchekop, indien een kleine kop zoals bij ons is de beleving intenser dan 10 liter/minuut met een grote kop.

Daarnaast speelt de water temperatuur een grote rol, en die is bij ons zo hoog mogelijk.

Een stortdouche (weet ik veel hoe die heten) is meer verspilling dan beleving (in mijn optiek) maar kom gerust een keer bij ons douchen.
Waarschijnlijk ben jij iemand die tevreden is met een hotel douche, ik en mijn vrouwtje eigenlijk nooit....
Oppervlakte kleiner dan 20×30 twijfel ik al niet eens meer aan, beslist onmogelijk (bijna dan )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zijn wtw douche goten in buitenland ook goedkoper want dat zijn toch wel toffe dingen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
als je met 5 personen achter elkaar doucht wel, dan werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
No Hands schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:44:
Ja dat is een punt, eerste paar min doet ie nog niks

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Wij hebben een 120L boiler en zijn met twee personen. Ik hou van warm douchen dus ik zorg dat de boiler ongeveer 50 graden is als we gaan douchen. Ik heb nooit koud water gehad dus een boiler van 300L of meer is erg overdreven maar het kan zijn dat je de temperatuur op 30 graden hebt staan of dat je erg lang wilt douchen. Of je bent met velen. Het is kennelijk wel erg persoonlijk.
Mijn Wp werkt met een stooklijn die je in kunt stellen en de laatste wat koude dagen vroegen niet veel verwarming de WP zorgde voor een water-temperatuur uit de pomp van 30 graden gedurende ongeveer de gehele dag. Het is een negen kW terwijl ik volgens berekening tussen de 5 en 7 kW nodig zou hebben . Als de pomp in te stellen is dan kan kennelijk een 9 kW pomp ook op een laag vermogen werken. Het is kennelijk nodig de pomp die je wilt hebben goed te bestuderen via een handleiding die meestal alleen een installateur kan krijgen. Veel vragen die ik op het forum zie kunnen vaak met een goede handleiding worden beantwoord. Ik vraag met dan ook af waarom de leveranciers en de fabrikanten niet gewoon die handleidingen via PDF op de site zetten. Ik denk dat het een onderschatting van de consument is of erger, een bescherming voor de werkgelegenheid van installateur .
reneeke1970 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 06:43:
[...]

Tja buffer vat of boiler? Ik had dezelfde dilemma. In mijn ogen.....
Boiler heeft maar één functie, tap water warm houden. Boiler is rvs dus duurder. Boiler moet je legionella programma gebruiken.
Buffer vat heeft twee functies. Tap water leveren en buffer cv water waardoor vloeiender verwarming.
Is van gewoon staal dus goedkoper. Door hygiëne spiraal geen legionella nodig.
Maar.... zeker door lagere temperatuur wp,je bent niet helemaal zeker van langdurig warm water, dus als backup door cv of doorstroom verwarmer laten lopen is wel aan te raden.
Nou zou ik persoonlijk dat ook met boiler doen want volgens berekeningen diverse sites heeft een volume van 400 liter toch maar douche tijd van half uur als je realistisch bekijkt.
Buffer vat kan ook zonder drieweg kranen en dat soort dingen dus dat was mijn keuze.
Zeker omdat wp dan lekkere lange runs kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Ik heb een wp en een cv parallel staan en beide met een driewegklep zodat zowel de boiler als de cv bedient kan worden natuurlijk vier terugstroom kleppen in de leidingen geplaatst maar ik kwam tot de ontdekking dat via de retour ook het cv water werd opgewarmd als de boiler warmte nodig had. Het maakte niet uit of de cv-ketel werkte of de wp. Ik heb de retour dus voorzien van een driewegklep met bypas naar de wp en ook naar de cv-ketel met in de bypas zowel naar de ketel als naar de wp een regelbaar drukventiel. Door nu de drukventielen in te regelen heb ik het voor elkaar gekregen dat als de wp of de cv-ketel de boiler opwarmt er geen warmte naar het cv circuit gaat. Er is natuurlijk direct een vraag waarom een cv-ketel handhaven. Die ketel hangt er en is prima maar wel al tien jaar . Om de legionella uit te sluiten warmt de ketel de boiler eens per week op naar 63 graden. Hoger kan niet want dat is begrensd door Atag. en ik laat de ketel om 17.00 uur de boiler opwarmen naar 53 graden. De wp kijkt eens in de 1,5 uur of de boiler op temperatuur is en gaat pas opwarmen als de temperatuur lager is dan 41 graden.Ik laat hem opwarmen tot 50 graden. Nu ben ik er haast zeker van dat om 17.30 uur de boiler op 50 graden is. en dat is mijn bedoeling. Wel wat ingewikkeld en niet nodig want de warmtepomp kan zelfs 70 graden leveren(er zit een 3kW element in)volgens de handleiding maar R410A is daar volgens de forumleden niet geschikt voor en dus is het na 50 graden een elektrische verwarming geworden denk ik en dan is die ketel een goede hulp.
koevlaas2 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:17:
[...]

Nou, het bevalt tot heden prima, delta T in de boiler vannacht 0c, heb wel de cv aanvoerkraan hiervoor moeten dichtdraaien.
Ik heb last van dat het hete water gaat circuleren via mijn WP waardoor de temp 3c zakt per 4 uur, maar dit ga ik oplossen door een keerklep te installeren.

Ik heb dezelfde boiler als jou, met 2 spiralen en ik heb de onderste uitschakelbaar doorgelust met de bovenste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
koevlaas2 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:17:
[...]

Hoe heb je de leidingen/koppelingen geïsoleerd? Ik had geen zin om armaflex uit te zoeken en te bestellen, ben de bouwmarkt ingelopen om isolatiebuis te kopen en heb op die manier de leidingen geïsoleerd (dubbel).

Ik ben er niet echt tevreden over, met armaflex had ik netter kunnen isoleren, met name bochten en koppelingen is een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 13:33
Ik ben bezig met het bouwen van een nieuwe woning (het plannen daarvan) en de installateur in kwestie is nogal gecharmeerd van Nefit, en hij gaat dus ook een offerte maken gebaseerd op een Nefit warmtepomp + zonnepanelen.

Wat is jullie ervaring met Nefit warmtepompen :? Alle kritiek is welkom :)

Zoals jullie zullen begrijpen ik wil ik natuurlijk wel dat mijn installateur er 100% achter staat en garantie geeft op de werking van het geheel.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Joris Jasper schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:53:
Ik heb een wp en een cv parallel staan en beide met een driewegklep zodat zowel de boiler als de cv bedient kan worden natuurlijk vier terugstroom kleppen in de leidingen geplaatst maar ik kwam tot de ontdekking dat via de retour ook het cv water werd opgewarmd als de boiler warmte nodig had. Het maakte niet uit of de cv-ketel werkte of de wp. Ik heb de retour dus voorzien van een driewegklep met bypas naar de wp en ook naar de cv-ketel met in de bypas zowel naar de ketel als naar de wp een regelbaar drukventiel. Door nu de drukventielen in te regelen heb ik het voor elkaar gekregen dat als de wp of de cv-ketel de boiler opwarmt er geen warmte naar het cv circuit gaat. Er is natuurlijk direct een vraag waarom een cv-ketel handhaven. Die ketel hangt er en is prima maar wel al tien jaar . Om de legionella uit te sluiten warmt de ketel de boiler eens per week op naar 63 graden. Hoger kan niet want dat is begrensd door Atag. en ik laat de ketel om 17.00 uur de boiler opwarmen naar 53 graden. De wp kijkt eens in de 1,5 uur of de boiler op temperatuur is en gaat pas opwarmen als de temperatuur lager is dan 41 graden.Ik laat hem opwarmen tot 50 graden. Nu ben ik er haast zeker van dat om 17.30 uur de boiler op 50 graden is. en dat is mijn bedoeling. Wel wat ingewikkeld en niet nodig want de warmtepomp kan zelfs 70 graden leveren(er zit een 3kW element in)volgens de handleiding maar R410A is daar volgens de forumleden niet geschikt voor en dus is het na 50 graden een elektrische verwarming geworden denk ik en dan is die ketel een goede hulp.

[...]
Bij mij zijn cv en boiler prima gescheiden door de WP, echter het stukje cv dat door de boiler gaat zingt zijn warmte rond in de WP.
De Cv-ketel staat inmiddels uit, die is alleen nog voor nood, ook tijdelijk want in de toekomst gaat ie helemaal weg.

Mijn WP handleiding beweert dat de max. temp 70c is, binnenkort ga ik proberen hoger dan de 50c die ik tot nu toe gebruikt hebt. Anders het electrische element dat zowel in de wp als in de boiler zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Grolsch schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:19:
Ik ben bezig met het bouwen van een nieuwe woning (het plannen daarvan) en de installateur in kwestie is nogal gecharmeerd van Nefit, en hij gaat dus ook een offerte maken gebaseerd op een Nefit warmtepomp + zonnepanelen.

Wat is jullie ervaring met Nefit warmtepompen :? Alle kritiek is welkom :)
Nog weinig echte ervaring mee, lijkt me, want ze zijn nog maar heel kort op de markt.

[ Voor 71% gewijzigd door Jan Treur op 17-06-2016 12:48 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
No Hands schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:44:
`
reneeke1970 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:06:
[...]

Ja dat is een punt, eerste paar min doet ie nog niks
als jullie niet weten waar je het over hebt, moet je dit soort dingen niet zeggen. de eerste paar minuten niks? minder, dat wel, maar niks neuhj. en wie doucht er 1-2 minuten? weinig. dus elke douchebeurt heb je er wat aan. en niet alleen als je met 5 personen doucht. na minder dan anderhalve minuut is de pijp warm en wordt het rendement steeds hoger.

het lijkt wel of ik een installateur hoor praten. zie het bijbehorende topic en je zult zien hoe goed een douche WTW presteert. per minuut gelogd sommige mensen, dus vraag maar raak.

hier heb ik paar metingen verricht, en op elke douchebeurt bespaar ik hoe dan ook 31+% gas. bovendien vergroot je er de inhoud van je eventuele boiler mee -indien van toepassing-, want je water komt er niet met 8 graden in, maar met 18-26 graden. laat je je bad tegelijkertijd leeglopen en hij schiet tot boven de 30 graden.

dat voor maar 375 euro.

en daarmee basta _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door fabstar81 op 17-06-2016 12:53 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Jan Treur schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:42:
[...]

Nog weinig echte ervaring mee, lijkt me, want ze zijn nog maar heel kort op de markt.
De installateur vertelde mij dat Nefit ook alleen maar wil dat hun installaties door Nefit berekend worden en door Nefit gecertificeerde mensen geinstalleerd wordt om een goede werking te garanderen.

Ik wacht de offerte af, en op basis daarvan in vergelijk met een Zubudan bijvoorbeeld ga ik mijn keuze maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
fabstar81 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:52:
[...]

`

[...]

als jullie niet weten waar je het over hebt, moet je dit soort dingen niet zeggen. de eerste paar minuten niks? minder, dat wel, maar niks neuhj. en wie doucht er 1-2 minuten? weinig. dus elke douchebeurt heb je er wat aan. en niet alleen als je met 5 personen doucht. na minder dan anderhalve minuut is de pijp warm en wordt het rendement steeds hoger.

het lijkt wel of ik een installateur hoor praten. zie het bijbehorende topic en je zult zien hoe goed een douche WTW presteert. per minuut gelogd sommige mensen, dus vraag maar raak.

hier heb ik paar metingen verricht, en op elke douchebeurt bespaar ik hoe dan ook 31+% gas. bovendien vergroot je er de inhoud van je eventuele boiler mee -indien van toepassing-, want je water komt er niet met 8 graden in, maar met 18-26 graden. laat je je bad tegelijkertijd leeglopen en hij schiet tot boven de 30 graden.

dat voor maar 375 euro.

en daarmee basta _/-\o_
Een wtw pijp kan dat kosten, maar een wtw douche goot niet helaas, dan moet er een ééntje voor, en dat voor 50 euro besparing per jaar. Was ook best enthousiast, net als jij tot ik wat verder gelezen had.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Grolsch schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:55:
[...]

De installateur vertelde mij dat Nefit ook alleen maar wil dat hun installaties door Nefit berekend worden en door Nefit gecertificeerde mensen geinstalleerd wordt om een goede werking te garanderen.

Ik wacht de offerte af, en op basis daarvan in vergelijk met een Zubudan bijvoorbeeld ga ik mijn keuze maken :P
Ik kan wel voorstellen dat nefit dit doet om dat ze anders bang zijn voor een slechte naam terwel het voornamelijk aan de installatie licht. echter met deze manier van werken zullen ze weinig WP,s verkopen denk ik. de eerste generatie enviline was gewoon een Ecodan met nefit label, geen iedee of ze de huidige generatie zelf ontwikkeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De installateur gaf duidelijk aan dat Nefin bepaald en goedkeurt hoe het afgiftesysteem eruit komt te zien, om niet werkende installaties (en dus een slechte naam) te voorkomen.

Op zich een goede zaak natuurlijk, ik ben alleen benieuwd naar de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Ik gok dat je voor de WP alleen al richting de 7000 gaat.
De subsidie werkt eerder prijsverhogend vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wodan89 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 16:04:
Ik gok dat je voor de WP alleen al richting de 7000 gaat.
De subsidie werkt eerder prijsverhogend vermoed ik.
Precies net als de remeha 6200

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Ik heb toevallig een offerte van een Nefit installatie. Ik zal morgen even een screenshot posten, maar is erg duur:

C7736701150 Leveren en aanbrengen monovalent lucht/water-warmtepomp
– Split (met een vermogen van 5 kW) en aansluiten op
bestaande installatie:
1 € 7.520,00
13 621 € 299,82 1,81 € 2.150,00
C7000000015 Leveren en aanbrengen lage temperatuur verwarming (LTV)
m.b.v. vloerverwarming (ingeslepen in zandcementvloer op
begane grond), gecombineerd met 3 stuks lage
temperatuurradiatoren op bovenverdieping:
1 € 4.655,00
Prijs (incl. BTW) vanaf: € 12.175,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
weebl15 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:32:
Ik heb toevallig een offerte van een Nefit installatie. Ik zal morgen even een screenshot posten, maar is erg duur:

C7736701150 Leveren en aanbrengen monovalent lucht/water-warmtepomp
– Split (met een vermogen van 5 kW) en aansluiten op
bestaande installatie:
1 € 7.520,00
13 621 € 299,82 1,81 € 2.150,00
C7000000015 Leveren en aanbrengen lage temperatuur verwarming (LTV)
m.b.v. vloerverwarming (ingeslepen in zandcementvloer op
begane grond), gecombineerd met 3 stuks lage
temperatuurradiatoren op bovenverdieping:
1 € 4.655,00
Prijs (incl. BTW) vanaf: € 12.175,00
Ughe ughe: Zelf arrangeren en niet voor dat merk kiezen scheelt je minimaal de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 16:01:
De installateur gaf duidelijk aan dat Nefin bepaald en goedkeurt hoe het afgiftesysteem eruit komt te zien, om niet werkende installaties (en dus een slechte naam) te voorkomen.

Op zich een goede zaak natuurlijk, ik ben alleen benieuwd naar de prijs :)
De prijs is hoog, dat is zeker. Maar dan heb je wel erg degelijk spul.
De hydro unit ziet eruit als een westers product, ipv een oosters product.
Degelijke messing onderdelen, ipv dun uitgegloeid koper.
Met oosters bedoel ik nagenoeg iedere fabrikant van de bekende merken.
In principe zegt dat niet alles over de kwaliteit, maar je koopt absoluut degelijk spul.
Ik als techneut til daar gewoon zwaar.
Bij Nefit is het buitendeel vaak van Mitsubishi, of van een fabrikant uit Scandinavië die onder de vlag van Bosch vaart.

Maakt niet uit welk merk je koopt, Daikin, Carrier, Mitsubishi, Samsung.
Achter de panelen ziet het er vaak niet uit, goedkope bedrading, matige stekkers, of kwetsbare printen.
Het is altijd een beetje plastic fantastic.
Nogmaals, dat zegt niets over de kwaliteit.

Een binnenunit van de meeste fabrikanten is het mooist met de mantel gesloten, vierkant en wit.
Een binnenunit van Nefit zou je haast onder een glazen mantel zetten. ;)

Pagina: 1 ... 33 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic