Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.965 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:16
Pascal Saul schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:51:
Ik heb die keerkleppen ook horizontaal gemonteerd met 2x 3/4 naar 22mm puntstuk.

Dit is mijn LG 9kW installatie nu:

[afbeelding]
Ziet er prachtig aangelegd uit. Wat is de hoogste Tapwater temperatuur? Hoe verwarm je naar b.v. 65C?

Ik zoek naast mijn Elga een warmtepomp- boiler combinatie waarbij ik geen compressor in de woning heb. Geen herrie in huis.
Dus PVE:
* kleine buitenunit (500W(e)) vergelijkbaar met L/L warmtepomp.
* binnenunit Dx direct in de boiler (200liter) of een spraal erom heen
* middel R134A om hoge watertemperaturen te bereiken >65C

Dit concept is volgens mij nog niet in de markt of zijn er al mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Ik ben ook nog steeds aan het puzzelen hoe ik onze nieuwe woning ga verwarmen/koelen.

De voorkeur gaat uit naar een L/W WP, maar zoals eerder aangegeven zit ik nog met de 2 buffervaten (CV-200ltr+SWW-300ltr) welke ik ergens kwijt moet :P

Nu zat ik gisteren ff te brainstormen met mezelf, en toen bedacht ik me "Kunnen die vaten niet in de kruipruimte staan" :?

Is dat een stom idee :? Of haalbare kaart :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:10
Grolsch schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:15:
Ik ben ook nog steeds aan het puzzelen hoe ik onze nieuwe woning ga verwarmen/koelen.

De voorkeur gaat uit naar een L/W WP, maar zoals eerder aangegeven zit ik nog met de 2 buffervaten (CV-200ltr+SWW-300ltr) welke ik ergens kwijt moet :P

Nu zat ik gisteren ff te brainstormen met mezelf, en toen bedacht ik me "Kunnen die vaten niet in de kruipruimte staan" :?

Is dat een stom idee :? Of haalbare kaart :?
Als het past en de leidingen kunnen er naar toe waarom niet. In Duitsland worden ze veel ingegraven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tomexergie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:40:
[...]

Ziet er prachtig aangelegd uit. Wat is de hoogste Tapwater temperatuur? Hoe verwarm je naar b.v. 65C?

Ik zoek naast mijn Elga een warmtepomp- boiler combinatie waarbij ik geen compressor in de woning heb. Geen herrie in huis.
Dus PVE:

500 watt beetje traag met opwarmen of niet?
Op die kleine zit geen subsidie dus duurder dan een grote broer uit buitenland toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wodan89 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:12:
[...]

realiseer je wel dat als je voor een veerbelaste klep kiest dat je pomp opvoerhoogte verliest omdat deze altijd de weerstand van de veer moet overwinnen = minder flow
Oké........ dat wil ik niet.......wat nu, een horizontale klep verticaal monteren? Weet ik veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:31:
[...]

Op die kleine zit geen subsidie dus duurder dan een grote broer uit buitenland toch?
Ik heb gekozen en besteld, na veel leeswerk, voor de Panasonic monobloc 5kw. Heb ik hem voor 700 euro netto netto, 300 installatie knutselwerk. Heb ik toch een pomp van 1000 euro, precies binnen mijn budget.

Eigenlijk te gek voor woorden die subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Tomexergie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:40:
[...]

Dus PVE:

Ik ben nog aan het spelen met de instellingen....Temperatuur van de warmtepomp gaat zo richting 60 graden naar het spiraal van het vat. Op een gegeven moment is de sensor in het vat iets boven de 50 graden en stopt de warmtepomp ermee. Dan gaat even het elektrische element aan zodat de de temperatuur zo'n 54 graden is.

Gisterenavond om 20:00 eens gespeeld met het desinfecteren naar 60 graden voor 10 min. Dit gaat uitsluitend via het interne verwarmingselement. In nog geen 20 minuten zit het programma erop.

Vandaag was ik benieuwd wanneer deze weer geen bijwarmen en dat gebeurde toevallig net. Temperatuur was na ruim 25 uur op 50 graden. Zonet sprong het element weer in voor vijf minuten om het vat weer op temperatuur te brengen naar 54 graden. Dat is mijn ingestelde delta T als het goed is. Zo'n 0,4 kWh heeft di gekost. Verlies van het 200L RVS vat is 60W.

Maar goed, ik ben ook nog aan het spelen met alle instellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wodan89 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:12:
[...]

realiseer je wel dat als je voor een veerbelaste klep kiest dat je pomp opvoerhoogte verliest omdat deze altijd de weerstand van de veer moet overwinnen = minder flow
Veerbelast heeft meer weerstand, maar is het echt een probleem? Heeft je pomp niet opvoerhoogte voldoende, vaak meer dan genoeg. 1 of twee keerkleppen geeft echt geen problemen.
Minder flow wil niet zeggen dat er teweinig flow is. En hoeveel moet je hebben om het gewenste vermogen te kunnen leveren, is dat bekend?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:46:
[...]

Ik heb gekozen en besteld, na veel leeswerk, voor de Panasonic monobloc 5kw. Heb ik hem voor 700 euro netto netto, 300 installatie knutselwerk. Heb ik toch een pomp van 1000 euro, precies binnen mijn budget.

Eigenlijk te gek voor woorden die subsidie.
Jij gaat zonder buffer vat werken dan?
En wat dacht je van verticale leiding ergens horizontaal laten lopen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:50
Oxellaar schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:10:
[...]

Veerbelast heeft meer weerstand, maar is het echt een probleem? Heeft je pomp niet opvoerhoogte voldoende, vaak meer dan genoeg. 1 of twee keerkleppen geeft echt geen problemen.
Minder flow wil niet zeggen dat er teweinig flow is. En hoeveel moet je hebben om het gewenste vermogen te kunnen leveren, is dat bekend?
wel ik denk niet dat je het zwart wit kan stellen. of het wel of niet werkt met minder flow.
maar meer flow betekend wel dat je kan werken met een kleinere delta T = in theorie en volgens mijn warmtemeter een hogere COP.

het gaat mij om die laatste paar % extra rendement er uit te persen. maar dat is wel een persoonlijke keuze.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Even los van subsidie. Het gaat mij om de technische performance. Met een buffervat van 200 liter en 70C kun je met kleine vermogens voldoende warmte leveren, tenzij iedereen in je familie tegelijk naar bad wil.

Een R410A warmtepomp kan geen temperaturen boven 55-60 C leveren i.v.m. de kritieke temperatuur van 410A=71 C.Met R410A moet je dus elektrisch of aardgas bijstoken. R134A daarin tegen heeft een kritieke temperatuur van boven 90C en kan dus c.a 20 C hogere warmwater temperatuur leveren, dus boven de legionella grens

Je ziet dat ontwikkelaars achterblijven bij de vraag van de milieu bewuste consument. Het zijn niet allemaal Tesla's.De meeste L/L en L/W warmtepompen zijn omgebouwde energie verspillende airo's uit Azie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

[...]

Even los van subsidie. Het gaat mij om de technische performance. Met een buffervat van 200 liter en 70C kun je met kleine vermogens voldoende warmte leveren, tenzij iedereen in je familie tegelijk naar bad wil.

Een R410A warmtepomp kan geen temperaturen boven 55-60 C leveren i.v.m. de kritieke temperatuur van 410A=71 C.Met R410A moet je dus elektrisch of aardgas bijstoken. R134A daarin tegen heeft een kritieke temperatuur van boven 90C en kan dus c.a 20 C hogere warmwater temperatuur leveren, dus boven de legionella grens

Je ziet dat ontwikkelaars achterblijven bij de vraag van de milieu bewuste consument. Het zijn niet allemaal Tesla's.De meeste L/L en L/W warmtepompen zijn omgebouwde energie verspillende airo's uit Azie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

quote]reneeke1970 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:31:
[...]

[/quote]
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tomexergie schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 00:14:
[...]
quote]reneeke1970 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:31:
[...]

[/quote]
[...]

Geloof niet dat Tesla een goed voorbeeld is. Tesla is een mooie gadget, die nog geen cent winst gegeven heeft. Een grote gok dus, die zomaar kan klappen. Niet zo gek dus dat niet aan iedere vraag beantwoord word door een fabrikant.
Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe duurzaam die kopers van een tesla nu echt zijn..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:31
Tomexergie schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 00:13:
[...]

[...]

55 graden is genoeg voor legionella.
Temperatuur (°C ) Staat
70 tot 80 °C totale doding van Legionella (hogere temperatuur is niet nodig)
66 °C Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
martijnr17 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:17:
[...]

Temperatuur (°C ) Staat
Misschien vanwege gelaagdheid dat een probleem kan zijn om onderin ook 60 graden te halen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
martijnr17 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:17:
[...]

Temperatuur (°C ) Staat
Kijk maar uit met lage temperaturen. Mijn vrouw heeft een paar jaar geleden een week op de IC gelegen na een vakantie in Turkije. Het was kantje boord, Ze was ziek bij terugkomst in NL, wij naar de dokter....longontsteking....anti-biotica.....MAAR die pillen waren niet tegen Legionella hoewel ik wel gezegd had dat we naar Turkije waren geweest. De 24uur daarop verslechtering...ik bellen naar de dokter....pillen slaan pas aan na 2 dagen zo werd gezegd..... ik bij het bed blijven zitten..... die nacht daarop schrok ik na een paar uur slapen wakker (ik was al helemaal kapot)....... ze was helemaal blauw........ik het ziekenhuis bellen.....na een half uur met gillende sirene naar het ziekenhuis..... het had geen uur meer moeten duren, zuurstof in bloed minder dan 20%. Allemaal slangen in d'r lichaam, veel beeldschermen, allemaal piepjes van hartslag en bloeddruk. Een hoopje armoe was van deze mooie lieve vrouw over, ik ben er nog kapot van.

Moraal van het verhaal....Neem geen risico voor een paar knaken, experimenteer niet met lage temperaturen. Echt het is het risico niet waard, Gezondheid staat bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Willie Wortel schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:57:
[...]

Kijk maar uit met lage temperaturen. Mijn vrouw heeft een paar jaar geleden een week op de IC gelegen na een vakantie in Turkije. Het was kantje boord, Ze was ziek bij terugkomst in NL, wij naar de dokter....longontsteking....anti-biotica.....MAAR die pillen waren niet tegen Legionella hoewel ik wel gezegd had dat we naar Turkije waren geweest. De 24uur daarop verslechtering...ik bellen naar de dokter....pillen slaan pas aan na 2 dagen zo werd gezegd..... ik bij het bed blijven zitten..... die nacht daarop schrok ik na een paar uur slapen wakker (ik was al helemaal kapot)....... ze was helemaal blauw........ik het ziekenhuis bellen.....na een half uur met gillende sirene naar het ziekenhuis..... het had geen uur meer moeten duren, zuurstof in bloed minder dan 20%. Allemaal slangen in d'r lichaam, veel beeldschermen, allemaal piepjes van hartslag en bloeddruk. Een hoopje armoe was van deze mooie lieve vrouw over, ik ben er nog kapot van.

Moraal van het verhaal....Neem geen risico voor een paar knaken, experimenteer niet met lage temperaturen. Echt het is het risico niet waard, Gezondheid staat bovenaan.
Hier heb je een goed punt. Dit wenst je niemand toe om mee te maken.

Ik hoor en lees ook wel eens over mensen die een SWW boiler vrolijk op 45 graden hebben staan en daar jaarrond op douchen zonder na te verwarmen....je moet maar durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rhaelak schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:23:
[...]

Hier heb je een goed punt. Dit wenst je niemand toe om mee te maken.

Ik hoor en lees ook wel eens over mensen die een SWW boiler vrolijk op 45 graden hebben staan en daar jaarrond op douchen zonder na te verwarmen....je moet maar durven.
Weet je zeker dat het over boiler gaat?
En niet een buffer vat met hygiëne spiraal? Want dan gaat het wel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
reneeke1970 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:26:
[...]

Weet je zeker dat het over boiler gaat?
En niet een buffer vat met hygiëne spiraal? Want dan gaat het wel
Nee ik weet zeker dat het gaat over een SWW boiler. En dan nog met vaten van 300 liter en meer.

Wij hebben een vat met hygiene spiraal, dat het met dat systeem wel kan weet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
die naverwarming is ook een wassen neus. naverwarming gebeurt meestal als je geluk hebt op 60 graden, maar zoals in het tabelletje te zien, zelfs op 66 graden moet het water nog 2 minuten verwarmd worden om totale doding van legionella tot gevolg te hebben.

er is geen ketel of doorstroomverwarmer waar het water langer dan 2 minuten in het apparaat blijft tijdens tapwater.

hier hangt een 50 liter e-boiler na de 350 liter ZB om continue op 60 graden te houden als de ZB niet op temperatuur is. is die leeg, dan doet de ketel nog naverwarmen met 50 graden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:43:
die naverwarming is ook een wassen neus. naverwarming gebeurt meestal als je geluk hebt op 60 graden, maar zoals in het tabelletje te zien, zelfs op 66 graden moet het water nog 2 minuten verwarmd worden om totale doding van legionella tot gevolg te hebben.

er is geen ketel of doorstroomverwarmer waar het water langer dan 2 minuten in het apparaat blijft tijdens tapwater.

hier hangt een 50 liter e-boiler na de 350 liter ZB om continue op 60 graden te houden als de ZB niet op temperatuur is. is die leeg, dan doet de ketel nog naverwarmen met 50 graden.
Toch is daar een onderzoek over geweest zoals te lezen is op de wikipedia pagina. Wikipedia: Legionella pneumophila

Bij een temperatuur van 55 °C en een huishoudelijk tappatroon was er geen, of slechts geringe, sterfte van legionella’s in de waterfase bij rvs, pvc-c en PEX. Bij koper echter verdween de bacterie volledig onder deze omstandigheden.

Bij 60 °C was er ook volledige desinfectie bij RVS, pvc-c en PEX.

KWR concludeert uit dit onderzoek dat als men in de NEN 1006 de norm voor woningen aanpast van 55 °C naar 60 °C, het probleem is opgelost, en er volledige desinfectie optreedt bij alle buismaterialen.

De kanttekening die ik er wel bij heb is dat men in het onderzoek dus de bacterie heeft geënt in de leidingen om te onderzoeken onder welke temperaturen het beestje verdwijnt. Je kan je afvragen hoe realistisch dat scenario is in een gangbaar huishouden met een normaal dagelijks tappatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:21
hannibal2206 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 23:08:
[...]

Nog steeds geen reacties via website of email, maar wel vandaag een heel grote doos op de stoep ! 8)7
Ben van plan de WH-MDC05F3E5 monoblock te plaatsen op het platte dak van de garage, dan kunnen de CV leidingen met hele korte afstand door het dak gekoppeld worden met de boiler. Buiten de garage (op de grond) staan al 2 andere buitenunits, dus vandaar dit plan.

Kan ik deze monoblock direct op het dak plaatsen (qua trillingen), of zijn die rubber dragers aan te raden ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Willie Wortel schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:57:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens. Een collega van mij is vorig jaar in Spanje overleden aan een legionella besmetting. Ik zal ook geen risico nemen en een WP kiezen die tenmiste 65 C aan kan. Natuurlijk is er niets op tegen op een WP tot 55C te laten verwarmen. Als je het bovenste deel van de boiler maar op 65 C kan houden elektrisch of HR ketel.

Ik blijf zoeken naar een R134A oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Oxellaar schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:10:
[...]

Hallo Oxellaar,

Nog even over de keerklep.

Gisteren gevraagd aan een cv installateur die in de wijk bezig was en hij vertelde dat een veerloze klep ook verticaal werkt en kan worden geïnstalleerd omdat de terugstroom druk van het water de klep zal doen sluiten indien de normale water flow van laag naar hoog is zeg maar.
(moeilijk uit te leggen maar zo is het beter vermeld)

Mijn vraag, is deze bewering waar, dan ben ik nog niet klaar.

Ik wil alles altijd exact weten.
Hoe zit het dan met het overdruk ventiel, deze zit nu op de retour vlak bij de cv gemonteerd. Moet de klep dan voor of na de overdruk ventiel geplaatst worden.? Of is zo een ventiel überhaupt overbodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Willie Wortel op 08-06-2016 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Tomexergie schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 20:33:
[...]

Ik blijf zoeken naar een R134A oplossing.
Die zijn er zat. Even op google zoeken en ze komen boven drijven. Maarrrrrrr degene die ik heb gevonden zijn ook allemaal voorzien van een elektrische weerstand. Wellicht dient die enkel om bij langdurige tapvraag bij te springen om het water snel op te warmen of als een booster functie. Ik vraag me af of zo'n weerstand ook wordt gebruikt om het water verder te verhitten tot boven de 60°C.

Plus de COP is nou ook niet echt denderend, maar goed dat is iets wat wel bekend is van WP's voor het verwarmen van water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Hier leggen ze mooi uit hoe de flow werkt, maar zodra er één pomp stopt, wat gebeurt er dan met de flow. Moeten hier dan afsluit kleppen tussen of zou de weerstand uit leidingen voldoende zijn om de flow per pomp door het vat te dwingen?
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/a2bz2g.png

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
reneeke1970 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:11:
Hier leggen ze mooi uit hoe de flow werkt, maar zodra er één pomp stopt, wat gebeurt er dan met de flow. Moeten hier dan afsluit kleppen tussen of zou de weerstand uit leidingen voldoende zijn om de flow per pomp door het vat te dwingen?
[afbeelding]
duidelijke uitleg,

echter bij het onderste schema loopt het vermogen van de warmtepomp ook terug en zal zijn delta T anders worden?

waarom zou je het water niet helemaal door het van laten circuleren als je al 2 pompen hebt?
nu word de buffer niet optimaal gebruikt lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Willie Wortel schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:11:
[...]

Hallo Oxellaar,

Nog even over de keerklep.

Gisteren gevraagd aan een cv installateur die in de wijk bezig was en hij vertelde dat een veerloze klep ook verticaal werkt en kan worden geïnstalleerd omdat de terugstroom druk van het water de klep zal doen sluiten indien de normale water flow van laag naar hoog is zeg maar.
(moeilijk uit te leggen maar zo is het beter vermeld)

Mijn vraag, is deze bewering waar, dan ben ik nog niet klaar.
Terugstroom druk....Die kende ik nog niet :+
In een gesloten systeem, in statische toestand, (pomp uit) onder druk, kan water niet terug stromen.
Het water kan immers nergens naartoe en komt niet uit zichzelf in beweging.
het staat gewoon stil, wat die man zegt klopt dus niet.

Maar wat ik al aangaf, de kans is wel erg groot dat het gewoon goed gaat in verticale stand en dat de klep sluit. Zeker wanneer er stroming van de verkeerde kant zal komen.
Maar officieel hoort zo'n klep horizontaal gemonteerd te worden, veel meer kan ik er niet van maken.
Ik wil alles altijd exact weten.
Hoe zit het dan met het overdruk ventiel, deze zit nu op de retour vlak bij de cv gemonteerd. Moet de klep dan voor of na de overdruk ventiel geplaatst worden.? Of is zo een ventiel überhaupt overbodig.
Het overdrukventiel moet altijd gemonteerd worden, welke druk hij moet zijn bepaald de fabrikant van het toestel. Vaak is dat maximaal 3 bar.
Ook moet het ventiel in de aanvoer zitten, want daar heerst de hoogste druk.
Bij veel combiketels moet de overstort in de retour, dit ivm de driewegklep die de aanvoer af kan sluiten.
Zit de driewegklep in de retour, dan hoort het overstort in de aanvoer.
Er mag geen keerklep tussen ketel en overstort zitten, keerklep dus na de overstort plaatsen.

Wat ik eigenlijk eerder bedoelde met het debiet, opvoerhoogte en weerstand, dat laat de afbeelding hierboven perfect zien.
Daar worden overal m3/h weergegeven en zo hoort het ook.
Bij een verwarmingssysteem is het niet de bedoeling om zoveel mogelijk water rond te jagen.
Het is de bedoeling om de berekende hoeveelheid rond te pompen.
Sowieso is dat voor je warmtepomp van groot belang. Bij een te grote, of te kleine dT zal hij zelden naar vol vermogen gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 08-06-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Rhaelak schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:06:
[...]

Die zijn er zat. Even op google zoeken en ze komen boven drijven. Maarrrrrrr degene die ik heb gevonden zijn ook allemaal voorzien van een elektrische weerstand. Wellicht dient die enkel om bij langdurige tapvraag bij te springen om het water snel op te warmen of als een booster functie. Ik vraag me af of zo'n weerstand ook wordt gebruikt om het water verder te verhitten tot boven de 60°C.

Plus de COP is nou ook niet echt denderend, maar goed dat is iets wat wel bekend is van WP's voor het verwarmen van water.
Welke heb je gevonden? Dus een split unit R134A met binnenunit die aangesloten kan worden op een boiler. Liefst direct expansie. je zou eigenlijk die compact boiler units uit elkaar moeten trekken voor binnen en buiten. Bij mij komt er geen compressor binnen de muren! De droogtrommel maakt al herrie genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:11:
[afbeelding]
In feite kortsluiten van de flow via een buffervat. Dit zal altijd COP verlies opleveren want mengen is een thermodynamische doodzonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
http://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
Hier leggen ze dat uit, vanwege de plaats temperatuur sensor, dan kun je het vat niet op temperatuur regelen. Zeker niet als hij hygiëne spiraal heeft. Nu gebeurt het vanzelf zodra de cv pomp stopt (eigen thermostaat )
Alleen ik denk dat de flow van één pomp niet vanzelf door het vat gaat als andere stil staat, tenzij leiding teveel weerstand heeft. Hoop dat hier iemand ervaring mee heeft?
Wodan89 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:25:
[...]

duidelijke uitleg,

echter bij het onderste schema loopt het vermogen van de warmtepomp ook terug en zal zijn delta T anders worden?

waarom zou je het water niet helemaal door het van laten circuleren als je al 2 pompen hebt?
nu word de buffer niet optimaal gebruikt lijkt me?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Tomexergie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:48:
[...]

In feite kortsluiten van de flow via een buffervat. Dit zal altijd COP verlies opleveren want mengen is een thermodynamische doodzonde.
als je de 2 pompen afstelt op een gelijke nominale flow dan word er weinig gemend.
echter in het voor en na seizoen met weinig warmte vraag en weinig flow over het afgifte systeem word er wel gemend.

:P eigenlijk wil je een druk geregeld pomp in je warmtepomp met voldoende opvoerhoogte voor een warmtemeter enz. echter die ben ik nog niet tegen gekomen bij warmtepompen.

of de UMP2 75-15 vervangen door een UMP3 70-15 hybride van grundfos :P die kan dat weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tomexergie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:48:
[...]

Hier word toch ook zo min mogelijk gemengd. Totdat cv pomp stopt en wp verder blijft gaan omdat vat nog niet terug op temperatuur is.
Maar misschien begrijp ik je antwoord verkeerd? Kun je dat nader uitleggen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Wodan89 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:51:
[...]

als je de 2 pompen afstelt op een gelijke nominale flow dan word er weinig gemend.
echter in het voor en na seizoen met weinig warmte vraag en weinig flow over het afgifte systeem word er wel gemend.

:P eigenlijk wil je een druk geregeld pomp in je warmtepomp met voldoende opvoerhoogte voor een warmtemeter enz. echter die ben ik nog niet tegen gekomen bij warmtepompen.

of de UMP2 75-15 vervangen door een UMP3 70-15 hybride van grundfos :P die kan dat weer wel.
Een ultrasone warmtemeter heeft nauwelijks weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:50:
http://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
Hier leggen ze dat uit, vanwege de plaats temperatuur sensor, dan kun je het vat niet op temperatuur regelen. Zeker niet als hij hygiëne spiraal heeft. Nu gebeurt het vanzelf zodra de cv pomp stopt (eigen thermostaat )
Alleen ik denk dat de flow van één pomp niet vanzelf door het vat gaat als andere stil staat, tenzij leiding teveel weerstand heeft. Hoop dat hier iemand ervaring mee heeft?

[...]
Nu wordt het helemaal onduidelijk. Het buffervat wordt ook gebruikt voor tapwater? Dus de CV krijgt ook doe hoge temperaturen (50C) voor z'n kiezen. Kun je de link geven naar het complete verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tomexergie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:05:
[...]

Nu wordt het helemaal onduidelijk. Het buffervat wordt ook gebruikt voor tapwater? Dus de CV krijgt ook doe hoge temperaturen (50C) voor z'n kiezen. Kun je de link geven naar het complete verhaal?
Het complete verhaal is gebaseerd op die link, alleen dan een buffer vat met hygiëne spiraal. Dus als die het vat koelt gaat wp vat opwarmen terwijl cv dan theoretisch stil kan staan. Dus vraag ik me af of de flow van de wp dan uit zichzelf door het vat verplaatst. Als het leiding werk van de cv niet veel weerstand heeft gaat ie daar ook flow creëren ben ik bang. Waarschijnlijk moet ik dan het tweede plaatje toepassen op die link waarvan hun zeggen: situatie ietsje beter (warm beide door vat en koud buiten het vat met t stuk aan elkaar )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Tomexergie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:01:
[...]

Een ultrasone warmtemeter heeft nauwelijks weerstand.
Niet veel maar wel wat, ( 0,05bar bij 1.25m3/h multical 302 )
Als ik er in kijk zien je dat de doorgang wel redelijk beperkt wordt.
alleen een stuk minder als bij een traditionele meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Tomexergie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:45:
[...]

Welke heb je gevonden? Dus een split unit R134A met binnenunit die aangesloten kan worden op een boiler. Liefst direct expansie. je zou eigenlijk die compact boiler units uit elkaar moeten trekken voor binnen en buiten. Bij mij komt er geen compressor binnen de muren! De droogtrommel maakt al herrie genoeg.
Aah een split variant. Nee, daar had ik niet op gezocht. Ik zal eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Oxellaar schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:42:
[...]
Terugstroom druk....Die kende ik nog niet :+
.......................................
[...]
Hallo Oxellaar,

Bedankt voor de heldere uitleg, hier kunnen wij wat mee.

Ja, het was een heel verhaal wat de man mij vertelde en kan het ook niet goed opnieuw verwoorden.

En dan wil ik deze kopen en gelijk knelkoppeling, het is geloof ik dezelfde klep als die Appie heeft gekocht.
https://www.installatieva...em-huis-messing-226020160

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Wodan89 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:01:
[...]

Niet veel maar wel wat, ( 0,05bar bij 1.25m3/h multical 302 )
Als ik er in kijk zien je dat de doorgang wel redelijk beperkt wordt.
alleen een stuk minder als bij een traditionele meter
De pomp doet c.a 4 mwk en de meter 0,5 mwk , dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Tomexergie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:45:
[...]

Toch nog eens gekeken op het grote internet. Bij alibaba worden er verschillende aangeboden en ook Ariston heeft er 1 in het programma die tot 62°C water weet te verhitten in warmtepomp modus. Ik vermoed dus R134A.

https://www.google.nl/sea...r&imgrc=HX4XiGfHdYwZvM%3A

Edit; ook modellen van 300 liter -> http://www.ariston.com/eg/NUOS_SPLIT_FS

[ Voor 3% gewijzigd door Rhaelak op 09-06-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
MIjn Fujitsu/General Waterstage doet elke zondag het water opwarmen tot 60 graden, is het anti legionella programma, de rest van de tijd staat het op 50 graden. Zijn we veilig nu?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Tomexergie schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:32:
[...]

De pomp doet c.a 4 mwk en de meter 0,5 mwk , dus geen probleem.
0,35 bar over voor de installatie zou genoeg moeten zijn.

Echter is het wel altijd een paar watt extra verbruik voor je pomp
als je dan ook nog veerbelasten terugslag kleppen gebruik gaat het snel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zo gezeur PayPal is voorbij, panasonic is besteld. Kijken hoe snel ze leveren bij confortmarket

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Rhaelak schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:19:
[...]

Toch nog eens gekeken op het grote internet. Bij alibaba worden er verschillende aangeboden en ook Ariston heeft er 1 in het programma die tot 62°C water weet te verhitten in warmtepomp modus. Ik vermoed dus R134A.

Inderdaad een concept waar ik naar zoek. Een kleine buitenunit die ik bij mijn Elga plaats. Ik zie alleen niet R134A in de spec's.
Kijken of er een importeur is om hem op de RVO lijst te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Rhaelak schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:19:
[...]

Inderdaad ook leverbaar in NL met R134A. Echter maar 8meter tussen bi-bu unit.

http://www.havepe.nl/nl/a...met-buitenunit/1083/1106/

Afwegen wat ik moet gaan doen; Elga met driewegklep en boiler met elektrische naverwarming of ariston concept.

Ik ga de Chinese warmtemeter op de tapwater van de HR ketel plaatsen om het rendement te kunnen meten. Voor ieder plasje tapwater moet hij het zware ketellichaam naar 70C verwarmen. Ik ben benieuwd wat het praktijk rendement is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:51:
Zo gezeur PayPal is voorbij, panasonic is besteld. Kijken hoe snel ze leveren bij confortmarket
Wat voor gezeur met PayPal heb je dan gehad? Ik koop al jaren met PayPal en heb 1x een terugbetaling gehad omdat ik de goederen nooit ontvangen heb, dat was via Ebay met een Chinese website.

het is geen rocket science 8)
mailtje betaling Confort-Market.com: Pomp voor netto 663 euro. (een weekendje weg is al duurder)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/u2JUKi903tADLYC39IFuAILd/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
[quote][b][message=47132157,noline]Tomexergie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:.edit

[ Voor 70% gewijzigd door Rhaelak op 09-06-2016 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 20:40:
[...]

Wat voor gezeur met PayPal heb je dan gehad? Ik koop al jaren met PayPal en heb 1x een terugbetaling gehad omdat ik de goederen nooit ontvangen heb, dat was via Ebay met een Chinese website.

het is geen rocket science 8)
mailtje betaling Confort-Market.com: Pomp voor netto 663 euro. (een weekendje weg is al duurder)

[afbeelding]
Nieuwe regels PayPal, legitimatie adres controle, had melding van goedkeuring gehad maar dus toch niet, en dan duurt het weer twee dagen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Heb nu één airco 5 weken in bestelling staan in spanje.
2 weken daarna nog een airco en een warmtepomp besteld, is nu dus drie weken geleden.
Ben bang dat ze het samen gaan voegen tot één pakket. Zal dus nog wel een paar weken duren voor het binnen is.
Zal nu ook best druk zijn met airco's in spanje.
Ik zie nog geen track en trace nummer achter mijn aankopen staan op de spaanse site.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:21
reneeke1970 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:51:
Ik heb na de bestelling onmiddellijk bevestiging per mail gehad, maar daarna niets meer (status gevraagd per mail en via website)

na 2 weken wel de levering op de stoep 8)7

Op de site staat mijn bestelling nog steeds 'in behandeling'

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hannibal2206 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 23:03:
[...]

Ik heb na de bestelling onmiddellijk bevestiging per mail gehad, maar daarna niets meer (status gevraagd per mail en via website)

na 2 weken wel de levering op de stoep 8)7

Op de site staat mijn bestelling nog steeds 'in behandeling'
Heb je al meer als ik want ik heb nog geen bevestiging zelfs....
Leuk voor die transporteur dat je toevallig thuis was dan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 05:03:
[...]

Heb je al meer als ik want ik heb nog geen bevestiging zelfs....
Leuk voor die transporteur dat je toevallig thuis was dan
Nog geen bevestiging van aankoop? ...Om je gerust te stellen, stuur eventueel een klein mailtje naar:
contact@confort-market.com

met daarin:

Bonjour,
Je l'ai fait toutes les actions sur votre site et Je l'ai déjà payé avec paypal
Je ne l'ai pas reçu un email de confirmation de mon ordre.

En knip en plak je betaling email die je via PayPal hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Die Fransen en Spanjaarden zullen zich wel afvragen waarom er ineens zo veel meer bestellingen uit Nederland komen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Rhaelak schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:03:
Die Fransen en Spanjaarden zullen zich wel afvragen waarom er ineens zo veel meer bestellingen uit Nederland komen.......
Nou, het is op zich belachelijk dat ik een pomp in Frankrijk moet kopen. Inkoop van de pomp die ik heb besteld is 1900 euro bij afname van 10+ stuks. (ja je leest het goed) Kun je nagaan wat die gieren in Nederland op ons willen pakken, de uitzuigers.

De Nederlandse staat loopt trouwens de BTW mis + 2300 euro subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:54:
[...]

Nog geen bevestiging van aankoop? ...Om je gerust te stellen, stuur eventueel een klein mailtje naar:
contact@confort-market.com

met daarin:

Bonjour,
Je l'ai fait toutes les actions sur votre site et Je l'ai déjà payé avec paypal
Je ne l'ai pas reçu un email de confirmation de mon ordre.

En knip en plak je betaling email die je via PayPal hebt gehad.
Heb via app PayPal gedaan, bedankt voor vertaling. Email is dan confortmarket@gmail.com

Op hun website staat ie nog gewoon in winkel wagen, slechte zaak

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
haha inderdaad belachelijk als je ziet dat ze voor 1900 inkopen. Maar is dat met of zonder btw? Indien zonder dan is het precies 2299 in de btw komt dat mooi uit met de subsidie. Je zou dan eigenlijk zeggen prijs naar beneden en in grote getallen verkopen voor paar honderd winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
martijnr17 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:50:
haha inderdaad belachelijk als je ziet dat ze voor 1900 inkopen. Maar is dat met of zonder btw? Indien zonder dan is het precies 2299 in de btw komt dat mooi uit met de subsidie. Je zou dan eigenlijk zeggen prijs naar beneden en in grote getallen verkopen voor paar honderd winst.
Kun je beter nu inkopen, en over jaar of twee verkopen als subsidie pot leeg is.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:04
Ik heb vandaag het bericht ontvangen dat de subsidie is toegekend! *O* *O* *O*
De aanvraag is 23 april ingediend, dus dat hebben ze keurig binnen de 8 weken voor elkaar!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:28:
De aanvraag is 23 april ingediend, dus dat hebben ze keurig binnen de 8 weken voor elkaar!
Zitten er nog adders onder het gras bij zon aanvraag of wijst het zich vanzelf bij rvo?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 17:15:
[...]

Zitten er nog adders onder het gras bij zon aanvraag of wijst het zich vanzelf bij rvo?
Nou, dat gaat eigenlijk als vanzelf. Zorg dat je het aankoopbewijs/betaalbewijs digitaal beschikbaar hebt. Noteer op de factuur alle gegevens die er op moeten staan. Op het Eloket van RVO staat precies aan welke eisen e.e.a. moet voldoen. Daarna dien je hem in en begint het grote wachten :)

Ik had al een heel album met foto's als bewijsmateriaal klaarstaan, maar dat was nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 19:02:
[...]

Nou, dat gaat eigenlijk als vanzelf. Zorg dat je het aankoopbewijs/betaalbewijs digitaal beschikbaar hebt. Noteer op de factuur alle gegevens die er op moeten staan. Op het Eloket van RVO staat precies aan welke eisen e.e.a. moet voldoen. Daarna dien je hem in en begint het grote wachten :)

Ik had al een heel album met foto's als bewijsmateriaal klaarstaan, maar dat was nergens voor nodig.
Oh dat is mooi dan, nou zodra ik digitaal bewijs heb ga ik aan de slag. Maar voorlopig hoor ik mooi niks van ze....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 19:32:
[...]

Oh dat is mooi dan, nou zodra ik digitaal bewijs heb ga ik aan de slag. Maar voorlopig hoor ik mooi niks van ze....
Als je via paypal betaalt en je hebt het bedrag op voorhand niet in je paypal wallet gestort, dan kan er al 14 dagen voorbij gaan voordat paypal de betaling uitvoert..
Ik kreeg van paypal de tip om dit soort grote bedragen via ideal (in een paar keer) over te maken naar je paypal wallet. Dan staat het geld direct op de rekening van de ontvanger.
Bij de aanschaf van mijn boiler heb ik dat zo gedaan en was het dezelfde dag geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 19:38:
[...]

Als je via paypal betaalt en je hebt het bedrag op voorhand niet in je paypal wallet gestort, dan kan er al 14 dagen voorbij gaan voordat paypal de betaling uitvoert..
Ik kreeg van paypal de tip om dit soort grote bedragen via ideal (in een paar keer) over te maken naar je paypal wallet. Dan staat het geld direct op de rekening van de ontvanger.
Bij de aanschaf van mijn boiler heb ik dat zo gedaan en was het dezelfde dag geregeld.
Ja die tip had jij mij al gegeven, dus nadat limiet opgeheven was ging dat ook prima. Komt verder alleen geen bevestiging. Ach ja zal straks wel gewoon ding dong zijn haha
Het oeg buffer vat komt gewoon uit nl, kon ik niet goedkoper vinden elders

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 19:48:
[...]

........ Komt verder alleen geen bevestiging. Ach ja zal straks wel gewoon ding dong zijn haha
Ze slaan je echt niet over hoor. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 20:07:
[...]

Ze slaan je echt niet over hoor. 8)
Hoop het voor ze anders blijft het bij deze ene haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
mightym schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:28:
Ha...en ik (nog) niet en ook op de 23ste ingediend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Pascal Saul schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 20:31:
[...]

Ha...en ik (nog) niet en ook op de 23ste ingediend :P
Dan zit de enveloppe morgen bij jou in de bus denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Best grappig, nou is mijn Italiaans niet zo goed, maar onderstaande is goedkoper dan dat er subsidie op zit (2300)

https://www.climamarket.i...-kw-senza-modulo-idronico

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
climamarket verstuurd alleen niet naar nederland. moet je ophalen dus of iemand kennen die het voor je doorstuurd. ik wilde daar een radiator bestellen wat dus helaas niet mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Als je deze bij de RVO zou gaan indienen, krijg je maar subsidie tot het aankoopbedrag. Daarna is het vrijwel zeker dat de RVO de subsidie naar beneden bij gaat stellen en dat potentiële kopers benadeeld zullen gaan worden ;) Maar zo zijn er wel meer gevallen bekend waarbij de subsidie hoger is dan de kosten, echter niet in NL :) In dit geval betaal je inderdaad niet voor het apparaat. De creatievelingen kunnen vast leuke opstellingen bedenken waardoor je zo goed als gratis een warmtepomp hebt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:27:
Best grappig, nou is mijn Italiaans niet zo goed, maar onderstaande is goedkoper dan dat er subsidie op zit (2300)

https://www.climamarket.i...-kw-senza-modulo-idronico
Volgens mij is dat alleen het buitendeel, dus zonder hydro unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 20:26:
[...]

Hoop het voor ze anders blijft het bij deze ene haha
Als je een email naar het mail adres zoals ik heb opgegeven met de inhoud zoals ik voorstelde komt het zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 09:21:
[...]

Als je een email naar het mail adres zoals ik heb opgegeven met de inhoud zoals ik voorstelde komt het zeker goed.
Ja dat heb ik gedaan.
Heb je gezien dat bij die zaak waar jij je terugslagklep besteld ze ook mooie lint verwarming hebben, kun je mooi rond de leiding draaien voor de vorst.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 23:41:
[...]

Volgens mij is dat alleen het buitendeel, dus zonder hydro unit.
Nee hoor, het is een mono blok
Edit je hebt gelijk, de laatste x staat voor zonder, moet een h zijn voor met hydro

[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 12-06-2016 07:42 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 14-09 12:17
@Tomexergie:

splitunit R134a: https://www.instaladorate...iston-nuos-split-300.html

[ Voor 12% gewijzigd door develdonk op 11-06-2016 11:47 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Mooie cover voor de buitenunit (indien in het zicht gemonteerd) die ook nog eens het geluid reduceert:

http://www.havepe.nl/nl/p...=0&Send=Zoeken&ImageGUID=

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2jg88l2.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door develdonk op 11-06-2016 11:48 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 10:36:
[...]

Ja dat heb ik gedaan.
Heb je gezien dat bij die zaak waar jij je terugslagklep besteld ze ook mooie lint verwarming hebben, kun je mooi rond de leiding draaien voor de vorst.
Nee heb ik niet gezien, help ons eens met een link want kan het niet vinden.

Trouwens, je kan, buiten de vorstbeveiliging, een ondergrens instellen van de water temperatuur op de warmtepomp. Beneden deze grens slaat de pomp überhaupt aan, met of zonder elektrische bijverwarming.
Daarnaast isoleer ik de pomp en leidingen optimaal.

Ik breng om de pomp ook, daar waar mogelijk, geluidsisolatie aan en een behuizing die de pomp aan het zicht van de omgeving onttrekt zonder in te boeten aan ventilatie welke nodig is voor de juiste werking. Het eerste echte ontwerp om een WP in een rijtjeshuis te installeren waarbij de eigenaar niet bang hoeft te zijn voor geluidsoverlast. Mijn bijnaam is niet voor niets Willie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
develdonk schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 11:44:
Mooie cover voor de buitenunit (indien in het zicht gemonteerd) die ook nog eens het geluid reduceert:
belachelijk duur.

Als je zoekt:
http://www.maxicool.nl/in...ct/product&product_id=349

en zoiets bouw je deze met 2 vingers in je neus voor minder dan de helft van het geld, compleet met geluidswerende isolatie, daar waar mogelijk. Bij Hornbach was de geluidisolatie het goedkoopst per plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik doe hetzelfde als jij, maar voor zekerheid toch zo een onderstaand lint. Deze had ik niet gezien maar kan hem even snel niet vinden haha. Misschien is deze wel beter want daar staat al bij dat hij thermostaat heeft

http://www.saniship.nl/Wa...ermolint-Vorstbeveiliging
Willie Wortel schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 12:30:
[...]

Nee heb ik niet gezien, help ons eens met een link want kan het niet vinden.

Trouwens, je kan, buiten de vorstbeveiliging, een ondergrens instellen van de water temperatuur op de warmtepomp. Beneden deze grens slaat de pomp überhaupt aan, met of zonder elektrische bijverwarming.
Daarnaast isoleer ik de pomp en leidingen optimaal.

Ik breng om de pomp ook, daar waar mogelijk, geluidsisolatie aan en een behuizing die de pomp aan het zicht van de omgeving onttrekt zonder in te boeten aan ventilatie welke nodig is voor de juiste werking. Het eerste echte ontwerp om een WP in een rijtjeshuis te installeren waarbij de eigenaar niet bang hoeft te zijn voor geluidsoverlast. Mijn bijnaam is niet voor niets Willie 8)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Deze had ik als eerste gezien, alle lengtes....

https://www.installatieva...-7mm-le-2m-2aderig-155002

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Willie Wortel schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 12:41:
[...]

belachelijk duur.

Als je zoekt:
http://www.maxicool.nl/in...ct/product&product_id=349

en zoiets bouw je deze met 2 vingers in je neus voor minder dan de helft van het geld, compleet met geluidswerende isolatie, daar waar mogelijk. Bij Hornbach was de geluidisolatie het goedkoopst per plaat.
Met zo'n konijnenhok demp je maar een beetje van het geluid. Voor de 50Hz moet je zwaar materiaal hebben om te dempen. Verder moet de luchtcirculatie niet teveel gestoord worden want dat gaat ten koste van je COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Tomexergie schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:43:
[...]

Met zo'n konijnenhok demp je maar een beetje van het geluid. Voor de 50Hz moet je zwaar materiaal hebben om te dempen. Verder moet de luchtcirculatie niet teveel gestoord worden want dat gaat ten koste van je COP.
Ja eens, ik zie ook manco's in het "konijnenhok", dat staat. Het concept is in grote lijnen wel juist, mis daarin echter (van buiten af gezien) de lucht circulatie how to. Als deze intern wel geleid worden, dat weet ik dus niet, ziet er niet slecht uit. Ik kan niet terugvallen op gedane metingen van de bouwer. Meten is weten.

Heb mijn bouwsel al in mijn hoofd, Ik kom zelf uit de bouw , we zullen het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Die rubber speel tegels schijnen aardig geluid te dempen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Ik vind het gewoon een mooi ding die wave's dus hier komt hij er sowieso. En ja; Als ik hem zelf maak van hout, hem schilder en een hele goede paar dagen heb dan kom ik wellicht een heel eind. Echter dit ding werkt gewoon, dus why bother...

Als ik de tijd ga werken dat het me kost om dat ding te bouwen ben ik net zo ver... (ervan uitgaande dat het (voor mij) paar dagen bouwen is).

[ Voor 23% gewijzigd door develdonk op 12-06-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
reneeke1970 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 11:37:
Die rubber speel tegels schijnen aardig geluid te dempen
deze heb ik gebruik voor mijn WP hok. werkt behoorlijk goed.

denk er wel aan dat je een serieuze opening maakt met lamelle anders krijgt hij te weinig lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 11:44:

http://www.havepe.nl/nl/p...=0&Send=Zoeken&ImageGUID=

[afbeelding]
Toch wel een aardig ding. Bij een bestaande WP zou je hem eroverheen moeten zetten. Anders moeten de leidingen opnieuw met een STEK monteur worden aangeloten. Verder moet er een voorziening zijn voor de condens waterafvoer.
Zelf een maken kan natuurlijk ook. Dan met beter geluidsisolatie materiaal i.p.v. PUR platen, die zijn te licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Tomexergie schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:39:
[...]

Toch wel een aardig ding. Bij een bestaande WP zou je hem eroverheen moeten zetten. Anders moeten de leidingen opnieuw met een STEK monteur worden aangeloten. Verder moet er een voorziening zijn voor de condens waterafvoer.
Zelf een maken kan natuurlijk ook. Dan met beter geluidsisolatie materiaal i.p.v. PUR platen, die zijn te licht.
Je wil vooral dat laag toning geluid dempen. daar heb je vooral Massa voor nodig.
dat dreunt zo door een noppenschuim plaat heen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tomexergie schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:39:
[...]

Aan het leidingwerk is zeker gedacht, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Die kap kan er gewoon op en af zonder aan leidingen te hoeven komen.

En een wp die op de grond staat, die heeft geen condensafvoer nodig.

Sowieso zijn veel kasten alleen voor het uiterlijk, van demping moet je nooit veel verwachten.
Ze zijn veel te open om echt te kunnen dempen.

Hier hoor ik de buitenunit, met normaal omgevingsgeluid, op een paar meter afstand totaal niet.
In de winter als iedereen ramen en deuren nagenoeg dicht heeft, dan lijkt mij het sterk dat je veel overlast hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Oxellaar op 12-06-2016 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Oxellaar schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:52:
[...]

Aan het leidingwerk is zeker gedacht, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Die kap kan er gewoon op en af zonder aan leidingen te hoeven komen.

En een wp die op de grond staat, die heeft geen condensafvoer nodig.
nou als die 7.5kw ecodan hier in zijn defrost zit komen er toch wel aardig wat liters water vanaf? denk iets van 10 15L ? als je dan geen afwatering hebt of grindbak, waar blijft dat water dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wodan89 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:58:
[...]

nou als die 7.5kw ecodan hier in zijn defrost zit komen er toch wel aardig wat liters water vanaf? denk iets van 10 15L ? als je dan geen afwatering hebt of grindbak, waar blijft dat water dan?
Zoals je al aangeeft, in een grindbak of in een schrobput onder de unit.
Maar dat heeft niets met de kap te maken.
Een bovengrondse condensafvoer vriest dicht, dus is sowieso geen optie.

10 tot 15L is trouwens wel erg veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 12-06-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
en hoe weet je dat je de COP niet nadelig beïnvloed met je eigen bouwsel?

en heir staat hij op platdak... dus wel of geen afvoer maakt niet uit...

[ Voor 34% gewijzigd door develdonk op 12-06-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Ik heb de buitenunit zowat onder mijn slaapkamerraam en daar merk je niks van als je binnen op bed ligt. Dus die geluidsisolatie lijkt me niet erg noodzakelijk, alles wat je eromheen zet kan je COP alleen maar naarbeneden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
No Hands schreef op zondag 12 juni 2016 @ 17:27:
Ik heb de buitenunit zowat onder mijn slaapkamerraam en daar merk je niks van als je binnen op bed ligt. Dus die geluidsisolatie lijkt me niet erg noodzakelijk, alles wat je eromheen zet kan je COP alleen maar naarbeneden halen.
welke heb je dan? De Elga hoor ik namelijk wel zachtjes binnen zoemen op vol vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
develdonk schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:31:
[...]

welke heb je dan? De Elga hoor ik namelijk wel zachtjes binnen zoemen op vol vermogen
Dit kan je niet 1 op 1 vergelijken, er zijn teveel variabelen die de meting kunnen beïnvloeden. Zelfs je eigen gehoor kan beter zijn dan die van een ander.

Men maakt mij niet wijs dat als je een "kist" om de warmtepomp plaatst en deze bekleed met EPDM en daarover steenwol 4,5,6cm en afgedekt met stijgerdoek tegen pluis dat je de pomp nog hoort als je er op 2 meter vanaf staat. Wel zo gebouwd dat de luchtstromen voor het juist functioneren van de pomp 100% moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
develdonk schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:31:
[...]

General Waterstage duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:55

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Beste Tweakers,

Ik volg al enige tijd dit topic, en wil mezelf nu inhoudelijk verder gaan verdiepen in de mogelijkheden om onze woning op een andere wijze te koelen/verwarmen.
  • Situatieschets:
Gezin: 2 Volwassen en 1 kleine man.
Patroon: Tapwater in de badkamer, om 06:00 +- 15 minuten, en in de avond om 20:30 +- 30min samen met de kleine man.

Woning: 1978, 2-onder-1 kap op zuidwest. Garage met plat dak naast woning.
CV: Nefit Trendline CW 5 uit 2013 in combinatie met een Nefit Easy.
Gasverbruik: +- 900m3.
  • Wensen:
Onze overproductie van de PV-installatie hergebruiken om de woning op te warmen.
Optioneel indien mogelijk: Airco-unit op de slaapkamer, om op de warme dagen terug te kunnen koelen.

De buitenunit kan op het garage dak staan, of aan de woning gemonteerd worden.

Zijn bovenstaande wensen mogelijk?
Pagina: 1 ... 32 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic