Willie Wortel schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:11:
[...]
Hallo Oxellaar,
Nog even over de keerklep.
Gisteren gevraagd aan een cv installateur die in de wijk bezig was en hij vertelde dat een veerloze klep ook verticaal werkt en kan worden geïnstalleerd omdat de terugstroom druk van het water de klep zal doen sluiten indien de normale water flow van laag naar hoog is zeg maar.
(moeilijk uit te leggen maar zo is het beter vermeld)
Mijn vraag, is deze bewering waar, dan ben ik nog niet klaar.
Terugstroom druk....Die kende ik nog niet
In een gesloten systeem, in statische toestand, (pomp uit) onder druk, kan water niet terug stromen.
Het water kan immers nergens naartoe en komt niet uit zichzelf in beweging.
het staat gewoon stil, wat die man zegt klopt dus niet.
Maar wat ik al aangaf, de kans is wel erg groot dat het gewoon goed gaat in verticale stand en dat de klep sluit. Zeker wanneer er stroming van de verkeerde kant zal komen.
Maar officieel hoort zo'n klep horizontaal gemonteerd te worden, veel meer kan ik er niet van maken.
Ik wil alles altijd exact weten.
Hoe zit het dan met het overdruk ventiel, deze zit nu op de retour vlak bij de cv gemonteerd. Moet de klep dan voor of na de overdruk ventiel geplaatst worden.? Of is zo een ventiel überhaupt overbodig.
Het overdrukventiel moet altijd gemonteerd worden, welke druk hij moet zijn bepaald de fabrikant van het toestel. Vaak is dat maximaal 3 bar.
Ook moet het ventiel in de aanvoer zitten, want daar heerst de hoogste druk.
Bij veel combiketels moet de overstort in de retour, dit ivm de driewegklep die de aanvoer af kan sluiten.
Zit de driewegklep in de retour, dan hoort het overstort in de aanvoer.
Er mag geen keerklep tussen ketel en overstort zitten, keerklep dus na de overstort plaatsen.
Wat ik eigenlijk eerder bedoelde met het debiet, opvoerhoogte en weerstand, dat laat de
afbeelding hierboven perfect zien.
Daar worden overal m3/h weergegeven en zo hoort het ook.
Bij een verwarmingssysteem is het niet de bedoeling om zoveel mogelijk water rond te jagen.
Het is de bedoeling om de berekende hoeveelheid rond te pompen.
Sowieso is dat voor je warmtepomp van groot belang. Bij een te grote, of te kleine dT zal hij zelden naar vol vermogen gaan.
[
Voor 12% gewijzigd door
Oxellaar op 08-06-2016 16:47
]