Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.949 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:30
Willie Wortel schreef op zondag 22 mei 2016 @ 19:13:
Heb ik dan toch gelijk, subsidie is oneerlijk naar de mensen die er geen gebruik van kunnen maken (moeten er wel aan meebetalen), werkt marktverstorend en prijs opdrijvend en is in dit geval alleen goed voor de CV boeren.
Subsidie werkt altijd marktverstorend inderdaad. Kijk naar de automarkt. Een wetswijziging en in december vliegen de types over de toonbank die in januari aan de straatstenen niet meer te slijten zijn.
De voorwaarden zijn ook vaak dubieus. Neem de hybride Outlander: rijdt een paar km elektrisch en slurpt daarna liters extra wegens obesitas. Als je een eigenaar hebt die überhaupt de moeite neemt de stekker te gebruiken.
Volgens mij was een Opel Ampera in De ook veel goedkoper dan in NL vanwegen subsidie. Die steekt de fabrikant dus deels in zijn zak.
Beetje off topic, maar goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Marcva op 22-05-2016 20:13 . Reden: Opel toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Laten we de subsidie op kolen, kerncentrales en windmolens er dan ook even bijnemen.....

Nederlanders willen graag voor de gek gehouden worden, vandaar die te gekke prijzen in nederland.
Een aantal posts terug staat dat de warmtepomp van de Nederlandse installateur een spaanse stikker had.
Nederland is duur... (door de Nederlanders)
Jammer dat het "eigen geld" zo weer naar de buurlanden stroomt... (niet dat ik ze het niet gun...)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2016 20:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
was het niet ook de Elga die na de subsidie ineens honderden euro's duurder was geworden? ook genoemd in dit topic...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:49
Maar als ik nu prijzen ga vergelijken van de Panasonic WH-MDC05F3E5, dan kost deze bij het Nederlandse ComfortKlimaat 3502,95 euro maar in Frankrijk bij Aireko 2723,99 euro. Een verschil van 778,96 euro.

Heb ik dan toch gelijk, subsidie is oneerlijk naar de mensen die er geen gebruik van kunnen maken (moeten er wel aan meebetalen), werkt marktverstorend en prijs opdrijvend en is in dit geval alleen goed voor de CV boeren.

[afbeelding]

[afbeelding]
hoezo is deze subidie goed voor de CV boeren? ik denk eerder slechter.
De warmtepomp word hierdoor bekender waardoor meer mensen hem zullen aanschafen.
Dit betekend dat de klassieke Keteltjes markt langzaam aan zijn einde komt in de toekomst.
veel instalateurs zullen zich moeten laten omscholen. en niet iedereen zal dit zien zitten lijkt mij?

CV ketel is vaak hangen en weg. weinig variabel. weinig kans op gezeur.
een Warmtepomp daar in tegen heeft veel meer variabel welke mis kunnen gaan.veel kans op gezeur en geen winst. ik denk dat je daarom ook weinig installateurs vind welke happig zijn om voor een normale prijs een warmtepomp te installeren.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
AUijtdehaag schreef op zondag 22 mei 2016 @ 20:13:
Laten we de subsidie op kolen, kerncentrales en windmolens er dan ook even bijnemen.....

Nederlanders willen graag voor de gek gehouden worden, vandaar die te gekke prijzen in nederland.
Een aantal posts terug staat dat de warmtepomp van de Nederlandse installateur een spaanse stikker had.
Nederland is duur... (door de Nederlanders)
Jammer dat het "eigen geld" zo weer naar de buurlanden stroomt... (niet dat ik ze het niet gun...)
Volgens mij koopt comfortklimaat de warmtepompen ook niet bij de nederlandse importeurs....die hebben ook beleg op hun boterhammen nodig.. Net als het voorbeeld van de slijterij die zijn bier bij de supermarkt inkoopt (paar dagen terug), in spanje inkopen en wat marge toevoegen om garantie te kunnen leveren+ winst maakt het prijsverschil..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
mightym schreef op zondag 22 mei 2016 @ 20:37:
[...]

Volgens mij koopt comfortklimaat de warmtepompen ook niet bij de nederlandse importeurs....die hebben ook beleg op hun boterhammen nodig.. Net als het voorbeeld van de slijterij die zijn bier bij de supermarkt inkoopt (paar dagen terug), in spanje inkopen en wat marge toevoegen om garantie te kunnen leveren+ winst maakt het prijsverschil..
mijn ecodan komt weg bij comfortklimaat.
zat een sticker op van een spaans magazijn..... apart dat deze units in schotland gemaakt worden
en dan direct naar NL zo belachelijk veel duurder is dan de grijze directe of indirecte import?
zelfs via uk>spanje>NL tussenhandelaar is dit nog steeds goedkoper dan hier een office NL unit te kopen...
ik vraag me af of de nederlandse importeur hier mee lees en iets met zijn prijzen gaat doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Ditzelfde is aan de hand voor Daikin. Ook comfortklimaat heeft hier nette prijzen. Een kleine installateur krijgt deze korting in Nederland nergens als hij direct inkoopt is mij wel duidelijk geworden. feitelijk te zot voor woorden

Dat gezegd te hebben weet iemand nog een installateur regio Doetinchem die Daikin kan leveren en plaatsen... door een productie probleem bij daikin heeft comfort klimaat geen voorraad meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Het zou heel goed kunnen dat hij rechtstreeks uit Spanje komt, maar ook de Nederlandse importeur geeft flinke kortingen. Ik heb geen zicht op de prijzen van Alklima, de importeur van ME in Nederland.
Maar ken wel de prijzen van een aantal andere importeurs en heb toevallig vorige week een Samsung L/L warmtepomp gekocht bij de Nederlandse importeur. De prijs, incl btw, die ik betaal is ongeveer 60% lager dan de prijs bij de goedkoopste aanbieder die ik kon vinden.

Ook de prijs van de koelleidingen die ik pas voorbij zag komen, is ongeveer 2x zo hoog als de prijs die ik er voor betaal bij de groothandel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
Oxellaar schreef op zondag 22 mei 2016 @ 21:12:
[...]

Het zou heel goed kunnen dat hij rechtstreeks uit Spanje komt, maar ook de Nederlandse importeur geeft flinke kortingen. Ik heb geen zicht op de prijzen van Alklima, de importeur van ME in Nederland.
Maar ken wel de prijzen van een aantal andere importeurs en heb toevallig vorige week een Samsung L/L warmtepomp gekocht bij de Nederlandse importeur. De prijs, incl btw, die ik betaal is ongeveer 60% lager dan de prijs bij de goedkoopste aanbieder die ik kon vinden.

Ook de prijs van de koelleidingen die ik pas voorbij zag komen, is ongeveer 2x zo hoog als de prijs die ik er voor betaal bij de groothandel.
Moet jij hier eens niet een handeltje beginnen dan....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Maar als ik nu prijzen ga vergelijken van de Panasonic WH-MDC05F3E5, dan kost deze bij het Nederlandse ComfortKlimaat 3502,95 euro maar in Frankrijk bij Aireko 2723,99 euro. Een verschil van 778,96 euro.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb bij confort market 2947 incl verzendkosten betaald. Mijn ervaring is dat in Nederland (bijna) alles duurder is.

Daarom shop ik regelmatig in UK of Duitsland. Ik koop wel bij bakker, slager en groentenboer hier in de buurt, dat dan weer wel. Om nog maar een voorbeeld aan te halen, aquacell waterontharder dik 2000 euro. In UK zelfde apparaat 1000 euro.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik had met mijn airco`s ook mazzel in Duitsland bij een Nederlands bedrijf.
Degene die ze wilde plaatsen zat bijna aan het dubbele als hij ze moest inkopen 8)7
Zelfde zie ik met wpboilers, in NL zijn ze absurd duur en elders voor bijna de helft incl. vervoer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Oxxelaar, samsung is inkoop inderdaad enorm veel lager. een multisysteem uit hun duurste serie is minder dan de helft van retail inderdaad. Echter ik ben wezen kijken in de showroom en ik vind de binnenunits te lelijk om op te hangen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op zondag 22 mei 2016 @ 22:50:
@Oxxelaar, samsung is inkoop inderdaad enorm veel lager. een multisysteem uit hun duurste serie is minder dan de helft van retail inderdaad. Echter ik ben wezen kijken in de showroom en ik vind de binnenunits te lelijk om op te hangen helaas.
Smaken verschillen gelukkig. Ik denk precies het tegenovergestelde. Nagenoeg alle merken hebben een vreselijk saai en goedkoop ontwerp. En wat al ruim 10 jaar nagenoeg onveranderd is. Vaak crème kleurig kunststof wat na een aantal jaren in geel veranderd.

Ik vind Samsung zeker niet schitterend, maar vergeleken met anderen niet lelijk.
Een Daikin US binnendeel is toch zeker niet mooier.
Maar we gaan offtopic in het W/L topic ;)
reneeke1970 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 21:49:
[...]

Moet jij hier eens niet een handeltje beginnen dan....
Nee helaas... Dat is niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op zondag 22 mei 2016 @ 23:13:
[...]

Smaken verschillen gelukkig. Ik denk precies het tegenovergestelde. Nagenoeg alle merken hebben een vreselijk saai en goedkoop ontwerp. En wat al ruim 10 jaar nagenoeg onveranderd is. Vaak crème kleurig kunststof wat na een aantal jaren in geel veranderd.

Ik vind Samsung zeker niet schitterend, maar vergeleken met anderen niet lelijk.
Een Daikin US binnendeel is toch zeker niet mooier.
Maar we gaan offtopic in het W/L topic ;)

[...]

Nee helaas... Dat is niet mogelijk
heb je dat gele rooster en uitblaasklep gezien ? ze hangen zo schuin dat je vast op dat lelijke gele rooster kijkt... Ik vroeg is dat verkleurd of hoort dat zo ? vertegenwoordiger wist het zelf niet...

kijk het model zelf is prima maar vooral het bovenaanzicht. wat je dus vanaf een paar meter vol ziet was voor mij de afknapper

daarentegen is de nieuwe daikin r32 lijn, ftxm - m wel erg mooi en daarvan een emura in de woonkamer en ik ben compleet. Echter levering is een drama atm

maar goed we gaan offtopic inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
siepie77 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 20:01:
Wat zijn de verzendkosten van Aireko?
Weet ik nog niet, moest volgens de website even een mailtje sturen met mijn lever adres, dan krijg ik de totaal kosten toegestuurd. Ik laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
[...]

...... in spanje inkopen en wat marge toevoegen om garantie te kunnen leveren+ winst maakt het prijsverschil..
De groothandel hoeft geen garantie te leveren, de garantie op het product wordt geleverd door de bouwer van het product. De groothandel stuurt het product door en de garantie vervalt niet als het product geleverd is via een ander EU land. 8) Daarnaast durf ik te beweren dat de (meeste) groothandel de kennis niet heeft om te repareren. In de meeste gevallen is de garantie tot aan de deur en als ik maar netto netto voor de pomp 500 euro betaal,..... ik bedoel dat is een beetje wisselgeld voor het winkelend publiek in de pchoofstraat in Amsterdam >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amnessia
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-08 20:27
Ik zou volgende set willen kopen voor mijn nieuwbouw (PUHZ-SHW80VHA + EHST20C-VM2C), iemand ervaringen met deze of soortgelijke combinatie? Zou hiermee vloerverwarming en SWW willen voorzien.

Heb vorige week reeds gestuurd naar hun maar nog geen antwoord gehad, weet iemand of ze bij instaladora toch naar Belgie verzenden? Via de site/shop lijkt dit niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:37
mightym schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:22:
[...]

Buitenunit afgezekerd op 16A, booster heater 16A en dompelverwarmer buffervat 16A.
Nominale stroom buitenunit: 8A, booster heater 8A, dompelverwarmer 13A.
Alle 3 de automaten zijn verdeeld over een fase. Nog niet meegemaakt dat er hier een uit klikt.

Die inschakelstroom valt volgens mij wel mee.
Appie Heijn schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:54:
[...]
Ik heb de warmtepomp op 1x16B, het 2kW element(2e aansluiting op WP) ook op een 16B met de CV ketel erbij op. Dat 2kW element heb ik echter altijd uit staan.
Goed om te weten dat dat goed gaat, dan is het risico van het overbelasten van de hoofdzekering een stuk kleiner. Scheelt ook moeilijkheden met de elektricien :Y)
Appie Heijn schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:54:
[...]

Ik zou die 6kW lekker laten voor wat ie is. De 5kW presteerd veel beter. Het vermogen is zelfs groter dan de 6kW bij temperaturen onder nul. Maar ook de COP is altijd beter. Zie tabelletje hierboven en vergelijk die eens met de 6kW.
Dat is niet waar. Bij +2*C zitten ze dicht bij elkaar, maar de 6kW heeft altijd meer vermogen. De COP van de 5kW is wel beter, maar als je ze even veel vermogen laat leveren verwacht ik dat het verschil weer kleiner wordt. Jammer dat Panasonic geen informatie heeft over deellast.

Ik heb overigens een kandidaat boiler, www.econo.nl/liggend-buffervat-hhb-3. Dan zou ik de hygiënespiraal voor de wp gebruiken. Ik ben er nog niet over uit of de spiraal daar goed zit, of dat hij lager moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Dr. Donald schreef op maandag 23 mei 2016 @ 09:31:
[...]

Ik heb overigens een kandidaat boiler, www.econo.nl/liggend-buffervat-hhb-3. Dan zou ik de hygiënespiraal voor de wp gebruiken. Ik ben er nog niet over uit of de spiraal daar goed zit, of dat hij lager moet zitten.
Bedoel je nu dat je CV water door de spiraal wil laten lopen en Sanitair water in het vat? Ik vrees dat dat niet gaat lukken, hiervoor mist het buffervat (als ik het goed zie) de benodigde coating. CV water is op den duur zuurstofvrij en dan stopt het vat met roesten. Tapwater wordt niet zuurstofvrij en vreet je tank op.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De maximale werkdruk van het vat is ook te laag voor tapwater, slechts 3 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
mightym schreef op maandag 23 mei 2016 @ 09:41:
[...]

Bedoel je nu dat je CV water door de spiraal wil laten lopen en Sanitair water in het vat? Ik vrees dat dat niet gaat lukken, hiervoor mist het buffervat (als ik het goed zie) de benodigde coating. CV water is op den duur zuurstofvrij en dan stopt het vat met roesten. Tapwater wordt niet zuurstofvrij en vreet je tank op.
Oxellaar schreef op maandag 23 mei 2016 @ 10:32:
De maximale werkdruk van het vat is ook te laag voor tapwater, slechts 3 bar.
Crap, goede punten.
Dan maar andersom. Gelukkig lijkt het erop dat met de 2.7m2 wisselaar er best nog wel wat vermogen uit te halen is, in ieder geval de eerste paar liters. Toch maar nog opzoeken wat het vermogenskengetal ed betekent.

edit:
Het vermogenskengetal NL geeft het aantal volledig te verzorgen woningen met 3,5 personen, een normale badkuip en twee verde-re tappunten aan. NL werd overeenkomstig NBN D 20-001 bij tSp = 60 °C, tZ = 45 °C, tK = 10 °C en bij de maximale capaciteit ver-warmingselementen bepaald. Bij verminderde verwarmingscapaciteit en kleinere hoeveelheid circulatiewater wordt NL dienovereenkomstig kleiner
1Het vermogenskengetal NL verandert met de boiler-bevoorradingstemperatuur Tsp.
Richtwaarden: Tsp = 60 °C → 1,0 × NL, Tsp = 55 °C → 0,75 × NL, Tsp = 50 °C → 0,55 × NL, Tsp = 45 °C → 0,3 × NL.

[ Voor 24% gewijzigd door Dr. Donald op 23-05-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

[...]

Goed om te weten dat dat goed gaat, dan is het risico van het overbelasten van de hoofdzekering een stuk kleiner. Scheelt ook moeilijkheden met de elektricien :Y)

[...]

Dat is niet waar. Bij +2*C zitten ze dicht bij elkaar, maar de 6kW heeft altijd meer vermogen. De COP van de 5kW is wel beter, maar als je ze even veel vermogen laat leveren verwacht ik dat het verschil weer kleiner wordt. Jammer dat Panasonic geen informatie heeft over deellast.

Cop 3.45 en 2.68 bij +2 en -7 van de 6 kW, of bedoel je dat niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
[...]
De COP is altijd behoorlijk beter bij de 5kW, deze perst er zelf 5,8kW uit.

In vergelijking met mijn 5kW
+7 heeft ie 1kW meer
+2 200W meer
-7 650W meer

De 6kW is de voorganger als ik mij heb laten informeren. Kan ook de alleen verwarmen versie zijn geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 23-05-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Deze zomer worden bij ons zonnepanelen gelegd, en onze cv-ketel loopt aardig op zijn eind.
Recent heb ik alle radiatoren vervangen, daarbij rekening gehouden met LTV. Met de aanschaf van een nieuwe ketel voor de deur begin ik me achter m'n oren te krabben. Moet dat nog wel een toestel op gas zijn?

Stel ik zou volledig overstappen op een lucht/water warmtepomp, waar moet ik dan op rekenen qua investering? Wat heb je nodig aan apparaten om dit te doen (buitenunit, en dan). En kan het überhaupt zonder comfortverlies?

Wat ik (de vrouw) wil:
- CW5 blijven douchen
- verwarmen met radiatoren (650m3, voorzien van Evohome zoneregeling), verbruik nu 1200m3 maar nog geen spouwisolatie en warmteverlies in het dak
- gas opzeggen (elektrisch koken)
- houtkachel gebruiken voor (enkele) echt koude dagen in het jaar
- koelen niet nodig

We hebben een kelder waar genoeg ruimte is voor een flinke boiler. Ben ook benieuwd of je met 1 boiler cv en sww kunt afdekken.

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-05-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:53:
[...]

+7 heeft ie 1kW meer
+2 200W meer
-7 650W meer

De 6kW is de voorganger als ik mij heb laten informeren. Kan ook de alleen verwarmen versie zijn geweest.
De 6 kW is toch de kleinste van eigenlijk heel andere serie?. Hij is zowel met of zonder koelen te krijgen, scheelt paar tientjes. Die mooie kamer thermostaat zit die er eigenlijk standaard bij?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:42:
Stel ik zou volledig overstappen op een lucht/water warmtepomp, waar moet ik dan op rekenen qua investering?
Waarschijnlijk tussen 6.000 en 9.000 euro, na subsidie?
Wat heb je nodig aan apparaten om dit te doen (buitenunit, en dan).
Alleen nog een binneneenheid en een boilervat (en bij sommige warmtepompen nog een apart buffervat).
En kan het überhaupt zonder comfortverlies?
Jazeker! Geen enkel probleem. Het is wel altijd beter om ook de isolatie te verbeteren (muur en dak), maar gezien de 1200 m3 aan gas (had ik ook voor mijn overstap) geen 100% noodzaak.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 23-05-2016 14:35 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
Appie Heijn schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:53:
[...]

+7 heeft ie 1kW meer
+2 200W meer
-7 650W meer

Er zijn verschillende varianten, wellicht dat jij het over versie D hebt, die wordt hier en daar nog verkocht, maar op de Panasonic website staan alleen de E en G versies:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZOPMAA8.png
reneeke1970 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:39:
[...]

Cop 3.45 en 2.68 bij +2 en -7 van de 6 kW, of bedoel je dat niet?
Ik weet niet zo goed wat jij bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
6kW WH-MDF06E3E5 (Alleen verwarming) (zit een oud type pomp in, daardoor is COP merkbaar lager)
5kW WH-MDC05F3E5 (Verwarming en koeling)
6kW WH-MDC06G3E5 (Verwarming en koeling)
Dat zijn de smaken. Eerste is oude type. De koel/verwarm varianten zijn volgens mij van dezelfde generatie.
Jan Treur schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:32:
[...]

Waarschijnlijk tussen 6.000 en 9.000 euro, na subsidie?

[...]

A lleen nog een binneneenheid en een boilervat.

[...]

Jazeker! Geen enkel probleem. Het is altijd beter om ook de isolatie te verbeteren (wand en dak).
Euh ik denk dat het goedkoper is/kan:
WP 500-1000 euro afhankelijk van type(na subsidie)
Boilervat 750-1000 euro, afhankelijk van grootte/uitvoering
Buffervat 300-500 euro, 50-80L voor CV circuit of een grotere mag ook natuurlijk,
Kleinmateriaal, warmtemeter, ontluchter, vuilafscheider, koppelingen en isolatie voor de leidingen, ik was ongeveer 750 euro kwijt.

Kom je op een 3000-3500 euro.

Comfort gaat doorgaans omhoog bij een WP omdat je de meeste stookdagen 24/7 "stookt", de wat kleinere WP'en hebben niet het vermogen van een CV ketel om snel het huis op te warmen dus is het beter om de hele tijd door op een laag pitje te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
En installatiekosten?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Zelluf ;) het is geen hogere wiskunde ;)
Daarom heb ik ook voor een mono gekozen, uiteraard ook omdat het in mijn situatie goed toepasbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/InstallatieWP/20160328_093232289_iOS.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/InstallatieWP/Foto%2007-05-16%2012%2055%2022.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Appie Heijn op 23-05-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik ging uit van betalen voor installatie (was in mijn geval ruim 1/3 van de investering), en (waarschijnlijk) van hogere capaciteit van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Duidelijk :)
Het scheelt even STEK met een Monoblock.

Het CV gedeelte zou je op zich prima zelf kunnen doen om honderden euro's te besparen, als je ook maar een klein beetje handig bent moet het toch wel lukken voor de meesten om wat knelkoppelingen aan te draaien.

[ Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 23-05-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Mensen verschillen sterk in "een klein beetje handig" zijn. Ik ben het ook niet aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Gemak dient de mens, en als je je er niet mee vertrouwd, laat het lekker installeren. Relatief gezien kost het best veel geld helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Appie, dan zie ik nog iets wat me opvalt op de foto, je hebt flexibele koppelingen gebruikt bij de muur doorvoer om je pomp aan te sluiten op je CV leidingen binnen?, tegen het resoneren? ....hoef ik het wiel niet meer uit te vinden. :) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:52
Besteld, en direct bevestigingsmail gehad, met geschatte levering tussen 12 en 20 mei.

Daarna, ondanks herhaalde mail verzoeken, geen enkele reactie.

[ Voor 6% gewijzigd door hannibal2206 op 23-05-2016 16:13 . Reden: website wel bereikbaar .. ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsulthor
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-01-2024
Voor wat betreft de split versie ecodan PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C met losse SWW ,is dat een beetje redelijk plug en play of moet je alles nog instellen?

ik moet namelijk 1 op 1 over van stadsverwarming naar WP en moeder de vrouw wil nog wel kunnen douchen ;) verwarming is niet nodig, warmte zat in de vloer.
Het gaat er dus om, dat ik zonder al teveel instellling te moeten veranderen (dipswitchen en zuks) warmte uit dat ding krijg ,het tweaken komt later wel weer
Het SWW vat krijg ik met een truuk wel 1 x gevuld en op temperatuur via de stadswarmte unit.

b.v.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Willie Wortel schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:38:
Appie, dan zie ik nog iets wat me opvalt op de foto, je hebt flexibele koppelingen gebruikt bij de muur doorvoer om je pomp aan te sluiten op je CV leidingen binnen?, tegen het resoneren? ....hoef ik het wiel niet meer uit te vinden. :) >:)
Dat klopt idd, ik ben meteen van 1 1/4 naar 1"(28mm) gegaan. Flexibele leiding werkt 10x makkelijker door een muur heen, en idd het resoneert niet. Mocht je een kopie van mijn boodschappenlijstje willen PM maar even of anders post ik hem hier wel op verzoek.

https://www.sani-flex.de/
Ik moet zelf nog 2 bestellen, wellicht kan het uit qua verzendkosten om te combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Appie Heijn schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:48:
Zelluf ;) het is geen hogere wiskunde ;)
Daarom heb ik ook voor een mono gekozen, uiteraard ook omdat het in mijn situatie goed toepasbaar is.

[afbeelding]

[afbeelding]
nette installatie, :)

Hoe goed hoor je buitenunit binnen als deze vol vermogen draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie ,zit hier al standaard een afstandsbediening /thermostaat bij of moet je die los aanschaffen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Wodan89
Thanks. Ik verwacht dat ik hem niet hoor. Hij staat achter de garage. 4-5mtr(achter een hoek) vanaf woonruimte begane grond. En een dikke 6 mtr vanaf onze slaapkamer(boven). Ik heb de installatie helaas door tijdgebrek een een stokkende levering van installatiemateriaal tot 90% kunnen voltooien.

@reneeke1970
Die zit erbij. Ik heb alleen wel een extra intesishome kastje meebesteld. Deze komt tussen de WP en originele afstandsbediening. Zonder de originele AB doet de WP helemaal niets. https://www.intesishome.com/

Aanvoer van de WP gooi ik op WAR. En om dikke overshoots(door zoninstraling) te voorkomen gebruik ik mijn netatmo module als referentieruimtevoeler. Bij 21 graden gaat de WP uit IF buitentemp is boven nul.

[ Voor 66% gewijzigd door Appie Heijn op 23-05-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
Appie Heijn schreef op maandag 23 mei 2016 @ 17:05:
[...]

Mocht je een kopie van mijn boodschappenlijstje willen PM maar even of anders post ik hem hier wel op verzoek.

https://www.sani-flex.de/
Ik moet zelf nog 2 bestellen, wellicht kan het uit qua verzendkosten om te combineren?
Ik zie graag je bestellijstje hier .. :)

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@hannibal2206

Bestellijstje:
  • PANASONIC WH-MDC05F3E5 (5kW monoblock) @Confort-Market*
  • PANASONIC PA-AW-WIFI-1 (intesishome-wifi) @Confort-Market
  • RODIGAS MS 253 / MS 257 (support voor aan de muur) @Confort-Market
  • 2x Panzerschlauch, Flexschlauch, DN25, beidseitig 1"ÜM, Saniflex
  • Kamstrup MultiCal 302 Qn 2,5 5,2 Zubehör: mit 1" MID Einbausatz mit Passstück bij Zaehleronlineshop.de a 210 euro incl verzendkosten
*Werkt bij mij niet in Google Chrome

Onderstaande heb ik allemaal bij Technische Unie besteld:
  • Flamco gecombineerde lucht/vuilafscheider 30053 Technische Unie, speciale bestelling a +/- 140 euro incl btw
  • 2x Watts keerklep 226025160 om ongewenste stromingen over bestaande CV ketel te voorkomen.
  • Kogelkranen voor het in nood kunnen ontdoen van CV water in de WP(CV kan dan doordraaien)
  • ARMAFLEX HT 13/28 leidingisolatie(HT variant was nauwelijks duurder en is volgens mij beste isolatie van Armaflex)
  • ARMAFLEX HT 13/35 (voor de flexibele buis/slag die door de muur gaat)
Divers knelmateriaal, dit is afhankelijk van je eigen situatie natuurlijk, maar zoveel mogelijk 28mm(x1.25mm) stalen buis gebruikt +bijbehorende (dure!) bochten en koppelstukken. En waar het niet anders kon(op bestaande installatie) naar 22mm.

Verder nog wat muurbeugels voor de leidingen en benodigdheden voor elektrische aansluiting, uiteraard is dit weer afhankelijk van je eigen situatie. Ik heb hem bij de PV groep op geknoopt.

Achteraf denk ik dat het goedkoper was geweest om een bevriende installateur het met flexibele buis te laten installeren. Dit werkt makkelijker maar vindt ik persoonlijk minder netjes, en je dient rekening te houden met dat je echt die 28mm zoveel mogelijk aan moet houden.

Ik heb een hoop geleerd en mijn zelfvertrouwen om zelf iets aan te pakken op dit gebied is ook fors gestegen 8) best leuk om te doen. Koste mij alleen wel 3-4x zoveel tijd dan wanneer een installateur het zou doen met hetzelfde materiaal denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Appie Heijn op 23-05-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Als anderen ook hun bestellijstje zouden delen dan zou ik dat heel fijn vinden ( en anderen ook die nog aan het bepalen zijn wat ze willen/nodig hebben) en helpt dat bij het samenstelling van mijn eigen configuratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb zelf een hoop gehad aan http://aquarea.smallsolut...tle=Installationsmaterial hoewel dit Duits is zijn de plaatjes en schema's wel heel erg mooi/handig. Uiteraard gaat het om een Mono ipv split maar dat maakt coor de CV kant niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik kan al heel lang niet op confort market site komen. Zou dat aan mobiele telefoon liggen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Als je een keer voor een andere taal kiest klapt ie er steedsuit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 23:04
Installand.nl is niet duur met cv installatie materiaal, ik ben voornemens daar het gros te bestellen.
Ouderwetse cv pijp is veel goedkoper dan flexibele pijp.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Zou laten weten wat de kosten zijn van verzending zijn bij Aireko.fr voor de Panasonic warmtepomp. Altijd nog 600 euro goedkoper dan de goedkoopste in Nederland. Heb netjes een mailtje ontvangen en moest een transport item toevoegen aan de basket.

Aankopen moet je altijd doen met PayPal vanwege kopers bescherming, garantie via Panasonic Nederland.

http://www.aireko.fr/aqua...mdc05f3e5-reversible.html
http://www.aireko.fr/comm...-pays-bas-pour-1-pac.html

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/hH2xCiVdf7vDWntsSB2EhpSM/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
siepie77 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:15:
Als anderen ook hun bestellijstje zouden delen dan zou ik dat heel fijn vinden ( en anderen ook die nog aan het bepalen zijn wat ze willen/nodig hebben) en helpt dat bij het samenstelling van mijn eigen configuratie :)
Dat durf ik niet.
Het RVS buffervat van DeJong Gorredijk was 2x duurder dan de mitsubsidie 5 kW Ecodan (na aftrek subsidie)
De m-bus mikromaster usb cable was bijna even duur als de Kamstrup multical 302 met m-bus zelf.
Voor de rest veel te dure rvs koppelingen onder aan de binnenunit.
Warmteservice koelleiding en Wildkamp koppelingen.
Aan mijn lijstje heb je dus weinig ;)

(en het is goedkoper te verkrijgen na veel dit topic door te lezen)
Deze is er ook nog he? Voor de Pana monoblock liefhebbers.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:36:
Zou laten weten wat de kosten zijn van verzending zijn bij Aireko.fr voor de Panasonic warmtepomp. Altijd nog 600 euro goedkoper dan de goedkoopste in Nederland. Heb netjes een mailtje ontvangen en moest een transport item toevoegen aan de basket.

Aankopen moet je altijd doen met PayPal vanwege kopers bescherming, garantie via Panasonic Nederland.

[afbeelding]
Dat is goed nieuws, dat transport item heb je van hun gekregen of staat dat ergens verstopt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
@Appie : Dank ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de beste keuze voor 20m2 slaapkamer?

Qlima SC 3425 of de Eurom AC12Qi. ?

Ik neig meer naar de Qlima (Zibro) omdat dit toch al een oud en bekend merk is.

En ja ik weet dat er beter is maar ik kan deze met veel korting kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
koevlaas2 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:56:
Ouderwetse cv pijp is veel goedkoper dan flexibele pijp.
Dat denk ik niet. Qua meters wel, maar zodra er bochten komen welke je qua buigradius met flexibele leiding wel makkelijk kan maken maar welke met cv pijp een bocht benodigt, dan gaat het hard op 28mm. Ik heb binnen 1 meter 4 bochten a 22,50 per stuk dan ben je al 100 euro verder. Wanneer dit uit het zicht was geweest dan was ik voor flexibel gegaan.

Ook bij installand is zo'n 28x28 90 graden bocht te krijgen, iets duurder dan de groothandel maar wel scherp
https://www.installand.nl...ocht-90-28x28-knel-863038

[ Voor 24% gewijzigd door Appie Heijn op 23-05-2016 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:17:
Wat is de beste keuze voor 20m2 slaapkamer?

Qlima SC 3425 of de Eurom AC12Qi. ?
Beetje verdwaald? :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Beetje verdwaald? :P
Verbaasd me niks in een 4m x 5m slaapkamer. ;)
/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft toch een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:10:
[...]

Heeft toch een warmtepomp?
De vraag beter hier plaatsen:
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:30:
[...]

Dat denk ik niet. Qua meters wel, maar zodra er bochten komen welke je qua buigradius met flexibele leiding wel makkelijk kan maken maar welke met cv pijp een bocht benodigt, dan gaat het hard op 28mm. Ik heb binnen 1 meter 4 bochten a 22,50 per stuk dan ben je al 100 euro verder. Wanneer dit uit het zicht was geweest dan was ik voor flexibel gegaan.

Ook bij installand is zo'n 28x28 90 graden bocht te krijgen, iets duurder dan de groothandel maar wel scherp
Maar dan moet je wel heel nauwkeurig de lengte uitrekenen want kun je zelf geen koppeling aan zetten toch? Kant en klaar op lengte?
Maar wel goeie tip, ik ga leiding tracé eens goed bekijken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 22:21:
[...]

Dat is goed nieuws, dat transport item heb je van hun gekregen of staat dat ergens verstopt?
Het transport item stond "verstopt" maar misschien is het snel aangemaakt door die site na mijn vraag over de kosten, het is gewoon een basket item, zo ook voor sommige andere landen.
Ik heb de bestelling nog niet afgerond, vandaag nog even verder winkelen.
AUijtdehaag schreef op maandag 23 mei 2016 @ 22:07:
[...]
(en het is goedkoper te verkrijgen na veel dit topic door te lezen)
Deze is er ook nog he? Voor de Pana monoblock liefhebbers.
de spaanse site rekent voor een Panaonic Aquarea WH-MDC05F3E5 3 044,99 €
de franse site 2723 euro dat is een verschil van 322 harde eurotjes.

Woonden we maar vlak bij een BricoDepot (franse keten) daar ligt het meeste installatie materiaal gewoon, redelijk goedkoop, op de plank voor de particulier. Ook met de losse onderdelen wordt je in Nederland een poot uitgerukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dat was 1 van de redenen om het niet zelf te doen.
Soms kun je bij een verkooppunt wel eens gereedschap huren.

Je moet echt zeer regelmatig met flex werken en goed gereedschap hebben wil je het netjes en goed installeren. Ik zeg zeker niet dat het niet kan, netjes met flex, maar lastig is het wel.
Dit had 1 voordeel, ik kon alles zelf doen. Achteraf wel fors aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Appie en anderen, je had ook over kunnen gaan op koper. het heeft veel voordelen en makkelijker te bewerken en te solderen, in Frankrijk doen ze niet anders daar zijn alle cv leidingen van koper, echt waar.

toegevoegd... over Frankrijk...
De gasleidingen vanaf de Propaan tank ballon zijn ook van koper maar daar is de Franse eis dat deze hard gesoldeerd moeten zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Willie Wortel op 24-05-2016 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:02:
Appie en anderen, je had ook over kunnen gaan op koper. het heeft veel voordelen en makkelijker te bewerken en te solderen, in Frankrijk doen ze niet anders daar zijn alle cv leidingen van koper, echt waar.
Dan moet je wel je oude leidingen ook vervangen want koper en ijzer gaan niet samen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Mocht er iemand materiaal nodig zijn. Ik wil best bij de TU bestellen. Alleen wordt het wel zelf ophalen in de buurt van Drachten. Kan ok een hele bestellijst best veel schelen. Hoewel warmteservice ook scherp qua prijs is. Zij hebben ook profipress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:06:
[...]

Dan moet je wel je oude leidingen ook vervangen want koper en ijzer gaan niet samen
Toch wel, gewoon een knelkoppeling gebruiken tussen ijzer en koper.

toegevoegd...
En met een buigijzer maak je zelf alle bochten, het is allemaal zo fucking makkelijk als je het weet en het materiaal heb. Heb je veel bochten, huur dan even een buigijzer bij de bouwmarkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Willie Wortel op 24-05-2016 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:08:
[...]

Toch wel, gewoon een knelkoppeling gebruiken tussen ijzer en koper.

toegevoegd...
En met een buigijzer maak je zelf alle bochten, het is allemaal zo fucking makkelijk als je het weet en het materiaal heb. Heb je veel bochten, huur dan even een buigijzer bij de bouwmarkt.
Gaat om de chemische reactie, net als aluminium en rvs zeg maar. Zei mijn cv installateur tenminste. Zal eens bij hornbach binnen wandelen want denk dat die goedkoper zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:16:
[...]

Gaat om de chemische reactie, net als aluminium en rvs zeg maar. Zei mijn cv installateur tenminste. Zal eens bij hornbach binnen wandelen want denk dat die goedkoper zijn
Kan een waarheid inzitten, misschien is de installateur toch niet zo gek. Misschien nieuwe materialen....ben er alweer een tijdje uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Willie Wortel op 24-05-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:30:
[...]

Kant en klare hoeken zijn denk ik meer werk dan de pijp even buigen, voor 28mm bestaan ook een buigijzer.
Maar ja, wie heeft zo'n ding ? Huren ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Succes heren met buigen van 28mm, been there, done that. 22mm gaat nog net. Ik hoor het op z'n tijd wel :9

http://www.klusidee.nl/Fo...en-koper-buis-t56770.html
En hier hebben ze het nog over koper ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Appie Heijn op 24-05-2016 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Appie Heijn schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:24:
Ik heb zelf een hoop gehad aan http://aquarea.smallsolut...tle=Installationsmaterial hoewel dit Duits is zijn de plaatjes en schema's wel heel erg mooi/handig. Uiteraard gaat het om een Mono ipv split maar dat maakt coor de CV kant niet heel veel uit.
kunnen dit soort sites niet in de OP opgenomen worden? evenals de bestellijsten enzo? vooral de extra kosten zoals opgesomd door Appie Heijn worden vaak vergeten of niet meegerekend in de totaalprijzen. Wel super handig allemaal, ook voor de calculatie.

[afbeelding]
iedereen bestelt hem in Spanje, jij in Frankrijk. :) was Frankrijk nog goedkoper, zo nee, wat was de doorslag om hem daar te bestellen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
De Pana 5kW mono WAS het goedkoopst bij confort market(Frankrijk) dacht ik.
http://www.confort-market.com/
http://www.confort-market...96_367_460_1061-4262.html 2724 euro +264 euro verzendkosten.

[ Voor 45% gewijzigd door Appie Heijn op 24-05-2016 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:59:
Succes heren met buigen van 28mm, been there, done that. 22mm gaat nog net. Ik hoor het op z'n tijd wel :9

http://www.klusidee.nl/Fo...en-koper-buis-t56770.html
En hier hebben ze het nog over koper ;)
Ging dat stukje klusidee over jou dan :P
Noem een onderwerp en er zijn altijd mensen die er problemen mee hebben dat is nu eenmaal zo.
Zelf ben ik nooit verder gekomen dan 22mm buigen en dat doe ik fluitend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Haha nee maar was wel herkenbaar. Huren/lenen zo'n ding dan kan je even kijken of het een beetje netjes lukt (bochten niet te plat vouwen). Lukt het dan bespaar je al snel een hoop centjes.

Overigens koper en staal door elkaar gebruiken, persoonlijk doe ik het niet, schijnt dat het verschil in edelheid één van beide metalen als anode laat functioneren. Dit zou kunnen betekenen dat het desbetreffende materiaal zich opoffert en in de warmtewisselaar terecht kan komen. Of het klopt durf ik niet te beweren maar ik ga de gok niet nemen. Prijstechnisch is 28mm ook niet mijn favoriet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:17:
Haha nee maar was wel herkenbaar. Huren/lenen zo'n ding dan kan je even kijken of het een beetje netjes lukt (bochten niet te plat vouwen). Lukt het dan bespaar je al snel een hoop centjes.

Overigens koper en staal door elkaar gebruiken, persoonlijk doe ik het niet, schijnt dat het verschil in edelheid één van beide metalen als anode laat functioneren. Dit zou kunnen betekenen dat het desbetreffende materiaal zich opoffert en in de warmtewisselaar terecht kan komen. Of het klopt durf ik niet te beweren maar ik ga de gok niet nemen. Prijstechnisch is 28mm ook niet mijn favoriet :)
Ik heb best veel gereedschap, maar gelukkig heb ik een overbuurman die zelfs een diamantboor heeft en deze nog uitleent ook.
Mijn WP is geheel met 22 mm uitgevoerd, de WP werkt prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
fabstar81 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:01:

kunnen dit soort sites niet in de OP opgenomen worden? evenals de bestellijsten enzo? vooral de extra kosten zoals opgesomd door Appie Heijn worden vaak vergeten of niet meegerekend in de totaalprijzen. Wel super handig allemaal, ook voor de calculatie.

iedereen bestelt hem in Spanje, jij in Frankrijk. :) was Frankrijk nog goedkoper, zo nee, wat was de doorslag om hem daar te bestellen?
Eens, het zou mij in ieder geval ook erg helpen want ik ben (nog) niet zo technisch. Elke overweging qua set-up en bijbehorende benodigde apparatuur maakt eea wel overzichtelijker. Wellicht is het een idee om meerdere set-up voorbeelden te geven met benodigde materialen etc, zoals monobloc, bi-bloc en geintegreerd etc.

Wellicht is het ook een idee om een overzicht te creeren waar de materialen gekocht kunnen worden, zoals de Franse en Spaanse sites voor de warmtepompen en installatiematerialen en buffervaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:03:
De Pana 5kW mono WAS het goedkoopst bij confort market(Frankrijk) dacht ik.
http://www.confort-market.com/
http://www.confort-market...96_367_460_1061-4262.html 2724 euro +264 euro verzendkosten.
Bij aireko toch paar euro minder. Haal jij die linken van confort markt vers binnen want ik kan daar geen enkele van openen? Hele website trouwens niet....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:26:
[...]

Bij aireko toch paar euro minder. Haal jij die linken van confort markt vers binnen want ik kan daar geen enkele van openen? Hele website trouwens niet....
Ik kan de site niet in firefox openen maar wel in Edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Zolang je de taal niet wijzigt gaat het bij mij goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
fabstar81 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:01:

Voor wat ik zoek is Frankrijk idd goedkoper (zie mijn eerdere post) daarnaast heb ik in Frankrijk gewoond.
Appie Heijn schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:17:

Het ijzer ~ koper verhaal kan me het gesprek wel herinneren toen het ter sprake kwam maar werd lacherig over gedaan en werd toen uitgelegd. idd met een warmtewisselaar kan zijn, dus dan niet doen.

Heb even gekeken want ben al weer eeeeeel lang uit de bouw (waar ik werkzaam was) maar mijn grootste buigijzer is 22mm. Tegen knikken kan je de leiding vullen met zand, maar ik ben nog van de ouwe doos en niet echt op de hoogte van de huidige nieuwe technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
je kan ook werken met met persbochten voor 28mm, zo heb ik het gedaan. maar dan moet je wel ergens een perstang kunnen lenen ( warmteservice )

28mm bocht is wel +-5euro
echter 28mm buigen met een buigijzers... is me gelukt met een handtakel er tussen te zetten... niet handig..

22mm werkt wel als je installatie niet al te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:40:
[...]

Voor wat ik zoek is Frankrijk idd goedkoper (zie mijn eerdere post) daarnaast heb ik in Frankrijk gewoond.

[...]

Het ijzer ~ koper verhaal kan me het gesprek wel herinneren toen het ter sprake kwam maar werd lacherig over gedaan en werd toen uitgelegd. idd met een warmtewisselaar kan zijn, dus dan niet doen.

Heb even gekeken want ben al weer eeeeeel lang uit de bouw (waar ik werkzaam was) maar mijn grootste buigijzer is 22mm. Tegen knikken kan je de leiding vullen met zand, maar ik ben nog van de ouwe doos en niet echt op de hoogte van de huidige nieuwe technieken.
Geen wonder, jij lult in Frans tegen die lui haha. Maar je gaat dus niet meer voor de 6 kW, je hebt je bedacht?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:29:
[...]

Ik kan de site niet in firefox openen maar wel in Edge.
Aha op kantoor oude Explorer 8 ook geen probleem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:06:
[...]

Geen wonder, jij lult in Frans tegen die lui haha. Maar je gaat dus niet meer voor de 6 kW, je hebt je bedacht?
De 6KW, heb ik dat dan gezegd, ? Nee, Appie heeft uitgelegd waarom een 5kw een betere aankoop is (zie eerdere post van Appie), nieuwer model pomp en de COP was beter . Kijk ik hoef het wiel niet 2x uit te vinden. >:)

En Frans praten.... ja ik praat Frans maar dan wel Turken Frans. (als ik dit mag zeggen)

geintje....
Mon Cher .... mijn liefje..
Moin Cher ... goedkoper. Je hoort het niet maar een fransman wel. Als je met een man staat te praten is de kans op een knal groot...... :)

[ Voor 23% gewijzigd door Willie Wortel op 24-05-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:48:
[...]

De 6KW, heb ik dat dan gezegd, ? Nee, Appie heeft uitgelegd waarom een 5kw een betere aankoop is (zie eerdere post van Appie), nieuwer model pomp en de COP was beter . Kijk ik hoef het wiel niet 2x uit te vinden. >:)

En Frans praten.... ja ik praat Frans maar dan wel Turken Frans. (als ik dit mag zeggen)

geintje....
Mon Cher .... mijn liefje..
Moin Cher ... goedkoper. Je hoort het niet maar een fransman wel. Als je met een man staat te praten is de kans op een knal groot...... :)
Oh ik dacht dat jij dat was. Nieuwere pomp? Tja iets zal er anders zijn want dit is enige model met zeven standen water pomp, rest is allemaal traploos.
Ecodan heeft ook zon zuinige voor huizen die weinig energie vragen, de sw45,maar zodra hij moet werken niks beter dan zijn grote broers. En zo heeft panasonic ook zon uitzondering

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
koevlaas2 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:23:
[...]

Ik heb best veel gereedschap, maar gelukkig heb ik een overbuurman die zelfs een diamantboor heeft en deze nog uitleent ook.
Mijn WP is geheel met 22 mm uitgevoerd, de WP werkt prima zo.
Ik ben ook de laatste die roept dat het niet kan :) Echter heeft Panasonic niet voor niets 1 1/4" aansluitingen, 1 stapje terug durf ik wel aan na alle praktijkervaringen in Duitsland met 1". Waar ik simpel bij kan heb ik nu 28mm uitgevoerd. Wanneer ik de keuken er nog eens uit sloop voor vervangen dan vervang ik ook alle leidingen in de kolf naar boven door een slagje dikker.

Op ZLTV/LTV heb je een hogere flow nodig in vergelijking met een traditionele opstelling met CV ketel waarmee je 50-70 graden aanvoer ri vloerverwarming verdeler en radiatoren hebt.

Daarom hoe groter de diameter hoe beter het is. Knellende bochten of vernauwende terugslagkleppen en kranen werken dan in je nadeel en kost meer (pomp) energie en kan stromingsgeluiden veroorzaken.
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:26:
[...]

Klopt helemaal maar dat is sinds kort, ik heb zelf minder bij confort market betaald 2 maand terug. Voor potentiële kopers is het denk ik goed om te weten dat er 2 bedrijven zijn die scherpe prijzen hanteren en naar Nederland versturen.
Wodan89 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:04:
je kan ook werken met met persbochten voor 28mm, zo heb ik het gedaan. maar dan moet je wel ergens een perstang kunnen lenen ( warmteservice )

28mm bocht is wel +-5euro
echter 28mm buigen met een buigijzers... is me gelukt met een handtakel er tussen te zetten... niet handig..

22mm werkt wel als je installatie niet al te groot is.
Dat bevestigt meteen mijn verhaal, echter mag één ieder het tegendeel natuurlijk bewijzen.
Persbochtjes a 5 euro scheelt snel een hoop geld in vergelijking met een bocht van 22,50 welke ik gebruikt heb.
Willie Wortel schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:48:
[...]

Met name het COP verhaal was bij mij doorslaggevend en ik voelde er niet veel voor om echt te pionieren op dit gebied(voor 6kW variant gaan), aangezien er in Duitsland zo'n 25-30 installaties succesvol actief zijn met de 5kW variant.

http://www.waermepumpen-v...ndex.php?button=verbrauch
Selecteer maar eens op panasonic in de kolom "Hersteller Typ"
Staan een aantal 5kW's en 1x 6kW
5kW COP 4,47
5kW COP 4,68
6kW COP 3,55

Helaas maar een beknopte vergelijking maar deed mij wel voor de 5kW gaan.

Deze gast is degene met COP 4,68
http://aquarea.smallsolut...hp?title=Anlage_lowEnergy
Erg mooi gedocumenteerd, vooral veel plaatjes voor de wat minder Duits begaafden. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Appie Heijn op 24-05-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
om een hogere flow te garanderen heb ik nu 2 verdelers laten maken welke midden in de installatie geplaatst worden. deze ga ik monteren half juli, ik gok dat de flow dan richting de 1800L/h bij 0,25bar gaat
ik haal nu max 1300 1400l/h bij 0,35bar.

ook word de vloerverwarming unit dadelijk gevoed met 20mm unopor ipv 15mm buis, kan ik gelijk kijken of dat inregelventiel de flow nog begrenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Slim, ik ga eerst proefondervindelijk vaststellen hoe het nu gaat, ik heb ook 15mm naar de vloerverwarming verdeler en radiatoren. Kan wel preventief alles op de kop zetten maar kijk eerst wel even hoe het gaat. En als het gaat met 5kW dan gaat volgend jaar de Q-Solar ook weg en komt er een echt WP vat voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Erg mooi gedocumenteerd, vooral veel plaatjes voor de wat minder Duits begaafden. ;)

Die kerel heeft ook gewoon een 400V 3x39A doorstroomverwarmer voor SWW. Zie dat in NL eens voor elkaar te krijgen zonder je scheel te betalen aan vastrecht.
http://www.kospel-shop.de...electronic-lcd-27-kw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 12:41:
[...]

Ik ben ook de laatste die roept dat het niet kan :) Echter heeft Panasonic niet voor niets 1 1/4" aansluitingen, 1 stapje terug durf ik wel aan na alle praktijkervaringen in Duitsland met 1". Waar ik simpel bij kan heb ik nu 28mm uitgevoerd. Wanneer ik de keuken er nog eens uit sloop voor vervangen dan vervang ik ook alle leidingen in de kolf naar boven door een slagje dikker.

Op ZLTV/LTV heb je een hogere flow nodig in vergelijking met een traditionele opstelling met CV ketel waarmee je 50-70 graden aanvoer ri vloerverwarming verdeler en radiatoren hebt.

Daarom hoe groter de diameter hoe beter het is. Knellende bochten of vernauwende terugslagkleppen en kranen werken dan in je nadeel en kost meer (pomp) energie en kan stromingsgeluiden veroorzaken.

[...]

Klopt helemaal maar dat is sinds kort, ik heb zelf minder bij confort market betaald 2 maand terug. Voor potentiële kopers is het denk ik goed om te weten dat er 2 bedrijven zijn die scherpe prijzen hanteren en naar Nederland versturen.

[...]

Dat bevestigt meteen mijn verhaal, echter mag één ieder het tegendeel natuurlijk bewijzen.
Persbochtjes a 5 euro scheelt snel een hoop geld in vergelijking met een bocht van 22,50 welke ik gebruikt heb.

[...]

Met name het COP verhaal was bij mij doorslaggevend en ik voelde er niet veel voor om echt te pionieren op dit gebied(voor 6kW variant gaan), aangezien er in Duitsland zo'n 25-30 installaties succesvol actief zijn met de 5kW variant.

http://www.waermepumpen-v...ndex.php?button=verbrauch
Selecteer maar eens op panasonic in de kolom "Hersteller Typ"
Staan een aantal 5kW's en 1x 6kW
5kW COP 4,47
5kW COP 4,68
6kW COP 3,55

Helaas maar een beknopte vergelijking maar deed mij wel voor de 5kW gaan.

Leuk vergelijk in Duitsland. Maar de 5 kW doet bij enkele slecht 4.4 dus maakt het ook niet waar. En de 6 kW is het oude d type en niet het nieuwe g type die er nu is. Welke overigens 100 goedkoper is dan de 5 kW momenteel. In mijn geval als cop 0.3 scheelt zou het verschil in stroom verbruik 150kwh zijn als ik 800 kuub gas om reken. Heb ik toch zes jaar de tijd om die 100euro weer terug te betalen in vorm van hoger verbruik. Maar wel 1 kW meer beschikbaar.
Ik denk nog ff

Bij de 6 kW staan twee db waardes, is dit vanwege nachtstand? En heeft de 5 kW die niet dan want daar staat maar 1 waarde?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
4,4 zou ik al zeer tevreden mee zijn anders, alles boven de 3 is voor mij interessant in vergelijking met gasverbruik.
Klopt idd dat het het oude 6kW model is, had ik even niet naar gekeken. Hoewel de databank beperkt is staan er op http://aquarea.smallsolut...le=Referenzinstallationen ontzettend veel installaties die zeer goed presteren.

Uiteraard kun je een gokje wagen en de 6kW nemen :)
De 5kW heeft wel een nachtstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Zou laten weten wat de kosten zijn van verzending zijn bij Aireko.fr voor de Panasonic warmtepomp. Altijd nog 600 euro goedkoper dan de goedkoopste in Nederland.
We hebben met 4 personen tegelijk in Nederland besteld bij Comfortklimaat en zo €3.037,10 inclusief verzendkosten betaald voor de Panasonic WH-MDC05F3E5. Scheelt nog steeds ruim €50, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
tim-1985 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:43:
[...]

We hebben met 4 personen tegelijk in Nederland besteld bij Comfortklimaat en zo €3.037,10 inclusief verzendkosten betaald voor de Panasonic WH-MDC05F3E5. Scheelt nog steeds ruim €50, maar toch.
70 euro duurder dus.... heb die lui ook om offerte gevraagd maar reageren niet eens

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Appie Heijn schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:06:

Die kerel heeft ook gewoon een 400V 3x39A doorstroomverwarmer voor SWW. Zie dat in NL eens voor elkaar te krijgen zonder je scheel te betalen aan vastrecht.
http://www.kospel-shop.de...electronic-lcd-27-kw.html
staat niets over doorstroomsnelheid/debiet bij ingaande temperatuur behalve voor 30 graden uitgaand, of ben ik nou gek. :?
mis zo een tabelletje. dan kan je ook vergelijken of zoiets niet gewoon in lagere powerklasses is. jerh doet het volgens mij met net een lichtere 11 kw wat overigens ook al best zwaar is :X

overigens, kerel verbruikt "20.000 kWh Wärmeenergie für die Raumbeheizung pro Heizjahr benötigt". Weet (wel zeker van) niet of jullie ook zo "weinig" energie verbruiken met een WP, maar in NL worden we daar niet vrolijk van haha |:(

[ Voor 12% gewijzigd door fabstar81 op 24-05-2016 14:09 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsulthor
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-01-2024
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 07:49:
[...]

Maar dan moet je wel heel nauwkeurig de lengte uitrekenen want kun je zelf geen koppeling aan zetten toch? Kant en klaar op lengte?
Maar wel goeie tip, ik ga leiding tracé eens goed bekijken.
@reneke1970

Je moet eens kijken bij de praxis, die verkopen wavin hep2o flexibele leidingen in diverse diameters.
Kan je gewoon zelf oplengte maken en met de handbuigen tevens met koppelingen af te monteren plus diverse overgangen en bochten.
Ga ik ook mee aan de gang zag er goed uit.

En wat betreft koper /staal hoe zit het dan met die ontluchters en vuil afscheiders, die zijn allemaal van messing/brons dat is een koper zink/tin legering en dat offert toch ook op.
Maar volgens mij moet je ook zuurstof hebben voor die reactie, en dat zit nauwelijks meer in CV water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:17
Met het risico dat ik niet ver genoeg terug heb gelezen en een discussie koper vs. flexibel heb gemist: waarom kiezen jullie eigenlijk niet voor de flexibele buis?

Dat verwerkt zoveel makkelijker. Ik heb bij de renovatie van mijn huis ook alle waterleidingen e.d. moeten vervangen. Op de bovenverdieping komen radiatoren (beneden vloerverwarming). Op advies van de CV-installateur heb ik daarbij voor flexibele buis gekozen (Tecelogo in dit geval).

Voor een schamel bedrag (vergeleken met aanleggen koper) heb ik de leidingen aangelegd. Ik denk een kleine 150/200 m. aan 25, 20 en 16 mm leidingwerk. Het meeste is uit zicht, het deel dat bij de CV in zicht is, is prima in bochten te verwerken en heb ik met beugels aan de muur gemaakt. Je klikt heel eenvoudig de verschillende delen aan elkaar. Was even spannend toen het water erop ging, maar draait nu al een tijdje zonder zorgen.
#eindevandezeSTERreclame :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
die 16 en 20mm is nog prima te verwerken, echter met de 25mm heb ik geen ervaringen
als hoofdleiding in een wat ruimer huis lijkt me de 25mm ( 20mm inwendig ?) wat krap.
32mm lijkt me niet meer met de hand te buigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Weet iemand of je bij confortmarket ook af kan halen?
Heb het idee van niet maar ik rijd graag 500 km voor 300 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
tim-1985 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:43:
[...]

Oh dat is zeer netjes, voor die prijs had ik ook wel mee willen doen. Maar idd, zeer slechte communicatie.
Marsulthor schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:07:
[...]
Je moet eens kijken bij de praxis, die verkopen wavin hep2o flexibele leidingen in diverse diameters.
Kan je gewoon zelf oplengte maken en met de handbuigen tevens met koppelingen af te monteren plus diverse overgangen en bochten.
Ga ik ook mee aan de gang zag er goed uit.

En wat betreft koper /staal hoe zit het dan met die ontluchters en vuil afscheiders, die zijn allemaal van messing/brons dat is een koper zink/tin legering en dat offert toch ook op.
Maar volgens mij moet je ook zuurstof hebben voor die reactie, en dat zit nauwelijks meer in CV water.
Geen idee, maar probeer wel te zorgen dat de koppelingen niet de boosdoener worden van te krappe leidingen, er zijn systemen waar de koppeling de beperkende factor is.

Het had te maken met electrolyse of iets in die trend. Kan het zo niet meer vinden, volgens mij werd er niet over zuurstof gesproken.
Prosac schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:10:
Met het risico dat ik niet ver genoeg terug heb gelezen en een discussie koper vs. flexibel heb gemist: waarom kiezen jullie eigenlijk niet voor de flexibele buis?

Dat verwerkt zoveel makkelijker. Ik heb bij de renovatie van mijn huis ook alle waterleidingen e.d. moeten vervangen. Op de bovenverdieping komen radiatoren (beneden vloerverwarming). Op advies van de CV-installateur heb ik daarbij voor flexibele buis gekozen (Tecelogo in dit geval).

Voor een schamel bedrag (vergeleken met aanleggen koper) heb ik de leidingen aangelegd. Ik denk een kleine 150/200 m. aan 25, 20 en 16 mm leidingwerk. Het meeste is uit zicht, het deel dat bij de CV in zicht is, is prima in bochten te verwerken en heb ik met beugels aan de muur gemaakt. Je klikt heel eenvoudig de verschillende delen aan elkaar. Was even spannend toen het water erop ging, maar draait nu al een tijdje zonder zorgen.
#eindevandezeSTERreclame :P
Ik heb zelf geen gereedschap voor flexibel
Ik vindt het bij zichtwerk minder netjes, kan ook aan mijn bekwaamheid liggen, overigens zie ik het zelden netjes genoeg naar mijn mening.
Koper was vanwege de prijs zowieso nogo. Bij mij loopt alles door de garage dus was voor mij niet echt een optie.
Wodan89 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:14:
die 16 en 20mm is nog prima te verwerken, echter met de 25mm heb ik geen ervaringen
als hoofdleiding in een wat ruimer huis lijkt me de 25mm ( 20mm inwendig ?) wat krap.
32mm lijkt me niet meer met de hand te buigen?
28mm wordt door de germans aanbevolen en kan risicoloos(qua debiet). 22mm, gaan we achter komen omdat de bestaande situatie grotendeels 22mm is. Wat echter veel belangrijker is zijn de bochten,koppelingen en afsluiters, die kunnen soms aardig debiet beperkend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:17
Ik was ook even bang gereedschap te moeten kopen voor flexibel, maar mijn leverancier biedt kosteloos lenen van het gereedschap aan. Eigenlijk wel prima, je hebt het een paar keer maar nodig en als alles eenmaal aangesloten is, waarschijnlijk nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Prosac schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:25:
Ik was ook even bang gereedschap te moeten kopen voor flexibel, maar mijn leverancier biedt kosteloos lenen van het gereedschap aan. Eigenlijk wel prima, je hebt het een paar keer maar nodig en als alles eenmaal aangesloten is, waarschijnlijk nooit meer.
Huren bij boels is niet duur.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 29 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic