koevlaas2 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:23:
[...]
Ik heb best veel gereedschap, maar gelukkig heb ik een overbuurman die zelfs een diamantboor heeft en deze nog uitleent ook.
Mijn WP is geheel met 22 mm uitgevoerd, de WP werkt prima zo.
Ik ben ook de laatste die roept dat het niet kan

Echter heeft Panasonic niet voor niets 1 1/4" aansluitingen, 1 stapje terug durf ik wel aan na alle praktijkervaringen in Duitsland met 1". Waar ik simpel bij kan heb ik nu 28mm uitgevoerd. Wanneer ik de keuken er nog eens uit sloop voor vervangen dan vervang ik ook alle leidingen in de kolf naar boven door een slagje dikker.
Op ZLTV/LTV heb je een hogere flow nodig in vergelijking met een traditionele opstelling met CV ketel waarmee je 50-70 graden aanvoer ri vloerverwarming verdeler en radiatoren hebt.
Daarom hoe groter de diameter hoe beter het is. Knellende bochten of vernauwende terugslagkleppen en kranen werken dan in je nadeel en kost meer (pomp) energie en kan stromingsgeluiden veroorzaken.
Klopt helemaal maar dat is sinds kort, ik heb zelf minder bij confort market betaald 2 maand terug. Voor potentiële kopers is het denk ik goed om te weten dat er 2 bedrijven zijn die scherpe prijzen hanteren en naar Nederland versturen.
Wodan89 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:04:
je kan ook werken met met persbochten voor 28mm, zo heb ik het gedaan. maar dan moet je wel ergens een perstang kunnen lenen ( warmteservice )
28mm bocht is wel +-5euro
echter 28mm buigen met een buigijzers... is me gelukt met een handtakel er tussen te zetten... niet handig..
22mm werkt wel als je installatie niet al te groot is.
Dat bevestigt meteen mijn verhaal, echter mag één ieder het tegendeel natuurlijk bewijzen.
Persbochtjes a 5 euro scheelt snel een hoop geld in vergelijking met een bocht van 22,50 welke ik gebruikt heb.
Willie Wortel schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:48:
[...]
De 6KW, heb ik dat dan gezegd, ? Nee, Appie heeft uitgelegd waarom een 5kw een betere aankoop is (zie eerdere post van Appie), nieuwer model pomp en de COP was beter . Kijk ik hoef het wiel niet 2x uit te vinden.

Met name het COP verhaal was bij mij doorslaggevend en ik voelde er niet veel voor om echt te pionieren op dit gebied(voor 6kW variant gaan), aangezien er in Duitsland zo'n 25-30 installaties succesvol actief zijn met de 5kW variant.
http://www.waermepumpen-v...ndex.php?button=verbrauch
Selecteer maar eens op panasonic in de kolom "Hersteller Typ"
Staan een aantal 5kW's en 1x 6kW
5kW COP 4,47
5kW COP 4,68
6kW COP 3,55
Helaas maar een beknopte vergelijking maar deed mij wel voor de 5kW gaan.
Deze gast is degene met COP 4,68
http://aquarea.smallsolut...hp?title=Anlage_lowEnergy
Erg mooi gedocumenteerd, vooral veel plaatjes voor de wat minder Duits begaafden.
[
Voor 17% gewijzigd door
Appie Heijn op 24-05-2016 12:52
]