Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.945 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:53:
[...]

Je link zal ik eens printen want zijn kleine letters op mijn telefoon haha. Eigenlijk wil ik zoals Albert alleen de drie weg klep ander plek. Vanwege verbouwing badkamer en naast gelegen kamer heb ik stappenplan.
Eerste stap alleen cv verwarmen door de wp in serie te zetten met cv (in retour)
Stap twee volgt als ik niet onder 500 kuub gas kom. In verbouwde kamertje buffer plaatsen met hygiëne spiraal. Vanuit wp naar buffer, dan naar drie weg klep, indien vraag alleen uit buffer gelijk retour naar wp, indien ook vraag uit woonkamer de drie weg klep door naar ingang cv, dan worden dus beide verwarmt, dan ben ik zeker van warm buffer vat.
Stap drie is los koppelen vv en die rechtstreeks op buffer vat zetten met eigen pomp en eigen vloer thermostaat. Op die manier kan ik alleen vv en tap water verwarmen en kan de gas ketel met zijn eigen thermostaat bij springen via de radiatoren.
Weet niet of het realistisch is maar dat lijkt me het effectiefst
Je bedoelt parallel aan de cv ketel hoop ik?
anyway... tekeningetje?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:26:
[...]

anyway... tekeningetje?
Parallel is technisch beter inderdaad, maar ik meen in mijn ketel te hebben gezien dat pomp ook langzaam continu kan draaien dus twijfel ik over serie te zetten, duurt het des te langer voor hij stopt vanwege te warm water als hij in retour leiding zit.
Maar parallel met twee terugslag klep is wel veiliger denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:49
vandaag bericht gehad dat ik deze week de 2300e subsidie overmaakt krijgt :).

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:26:
[...]

anyway... tekeningetje?
serie door ketel heeft ook een risico bij een combi ketel
als de 3weg klep op warmwater bedrijf staat heb je geen doorstroming over je warmtepomp
als je dan toch in serie wil, neem dan een openverdeler :)

ik heb er over 2 maanden 1 over :+ paar maanden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wodan89 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:59:
vandaag bericht gehad dat ik deze week de 2300e subsidie overmaakt krijgt :).
Hoeveel tijd zat er tussen de aanvraag en de uitkering?
(zit zelf in week 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Jack schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:58:
[...]

Een quote uit het Nibe handboek: "Plaats dus bij installaties, die nageregeld worden, altijd een buffer van
voldoende inhoud in het afgiftesysteem (u kunt bij de F1145 (PC) / F1245 (PC) ca. 15 liter
per kW afgiftevermogen aanhouden als minimale bufferinhoud)."

Zoneafsluiters zijn een vorm van naregeling. Bekijk de pdf eens voor veel praktische info (ook al heb je geen Nibe op het oog): http://iframe.nibenl.eu/docs/schema_1145.pdf
Een buffervat is eigenlijk altijd beter, maar de Nibe 45 serie aanhalen als voorbeeld voor buffervat is niet helemaal vergelijkbaar met een Zubadan.
Die Nibe is namelijk geen inverter, maar een aan/uit compressor. Bij een start wordt dus altijd het maximale vermogen afgegeven. Vandaar dat er altijd een buffer noodzakelijk is en ook nog groter van inhoud dan bij een inverter compressor.

Een buffervat is eerder te klein dan te groot, maar bij een inverter kun je gerust 10liter per kW aanhouden.
En wanneer technisch mogelijk, het buffervat bypassen bij koelen, of niet groter dan noodzakelijk selecteren.
Voor een defrost heb je het niet nodig en je hoeft minder inhoud te koelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 18-05-2016 21:06 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:21:
[...]

(zit zelf in week 5)
Kun je subsidie aanvragen meteen na betaling van je faktuur, of moet je ergens op wachten?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zakelijk, nog voor de koop.
https://mijn.rvo.nl/inves...de-zakelijke-klanten-2016

Particulier pas na de werkende installatie. :o
https://mijn.rvo.nl/inves...e-isde-particulieren-2016

Zie voorwaarden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Je weet t wel weer extra interessant te maken he :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 21:06
Geen email gezien maar toch 2300 op de bank ;) vandaag

4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:50:
[...]

Ik vraag mij of wat op dit moment interessanter is. PV of Zonnecollectoren.
Volgens EnergieCentrumNederland-Petten is een Zonnecollector alleen in uitzonderlijke situaties rendabel, PV-panelen daarentegen altijd. Ook al produceer je meer dan zelf benodigd levert het nog rendement op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:21:
[...]

(zit zelf in week 5)
+- 11 weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:16
Bij mij duurde het exact 8 weken voordat ik een uitstel brief kreeg (ze hebben dan nog 8 weken om er over na te denken, dus ik baalde al). Maar in week 9 kreeg ik alsnog de uitslag en in week 10 had ik 2800 van de Rijksoverheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:41:
[...]

Volgens EnergieCentrumNederland-Petten is een Zonnecollector alleen in uitzonderlijke situaties rendabel, PV-panelen daarentegen altijd. Ook al produceer je meer dan zelf benodigd levert het nog rendement op.
definieer rendabel... :z

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je koopt iets en je verdient het bedrag binnen de levensduur van het apparaat terug middels een besparing.
Als kleine verbruiker kan je het dus schudden.
Ik ben zelf wel een aardig voorbeeld,door te verwarmen met airco`s gebruik ik per jaar minder dan 50m3 gas.
Een zonneboiler kan het gebruik van de cvketel voor tapwater verminderen, maar de hele winter plus een paar maanden levert hij nauwelijks warm water.
Als ik het gasverbruik zou kunnen halveren dan gaat dat toch zeker €15 per jaar opleveren :+
Ik reken eventueel extra stroomverbruik niet eens mee.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Een en ander hangt natuurlijk wel van je gezinssituatie af en je comfortwensen(aantal x bad en frequentie en duur van douch). Bij mij scheelt het een 400-500m3 per jaar. Kleine kanttekening dat ik ook cv ondersteuning heb.

Wellicht kan iemand vertellen wat het aan kWh gemiddeld per dag kost om met WP de boiler te verwarmen.

[ Voor 19% gewijzigd door Appie Heijn op 20-05-2016 09:59 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik weet van een 200l wpboiler die mij werd aangeboden dat hij bijna 3kWh nodig heeft als hij koud is.
Kleinere versies van 120l met een mini wp erin verbruiken net iets minder.
In de winter telt mee waar hij de lucht vandaan haalt, is dat uit het huis dan geeft dat extra verlies.
Een cvketel is relatief onzuinig met tapwater, dus je zou quitte kunnen spelen met een wpboiler.
Nadeel is de tijd die hij nodig heeft om het vat op te warmen, dat kan 4 tot 8 uur duren.
Omdat je eigenlijk geen voordeel hebt qua energieverbruik moet je dat opwekken of je doet het gas de deur uit en bespaart op de vaste kosten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
reneeke1970 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:59:
[...]

Parallel is technisch beter inderdaad, maar ik meen in mijn ketel te hebben gezien dat pomp ook langzaam continu kan draaien dus twijfel ik over serie te zetten, duurt het des te langer voor hij stopt vanwege te warm water als hij in retour leiding zit.
Maar parallel met twee terugslag klep is wel veiliger denk
er zijn voorbeelden van installaties in serie (b.v. Atag Qsolar met ELGA). Bespaart op pomp energieverbruik omdat de 2 pompen elkaar niet wegdrukken maar versterken.
Weet niet of het officieel ondersteund wordt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BarryH schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 07:58:
[...]

er zijn voorbeelden van installaties in serie (b.v. Atag Qsolar met ELGA). Bespaart op pomp energieverbruik omdat de 2 pompen elkaar niet wegdrukken maar versterken.
Weet niet of het officieel ondersteund wordt
Dat was precies ook mijn idee, maar iemand riep hier al dat die vlieger niet op gaat als cv op warm tapwater overschakeld,en dat is wel een punt.... misschien zo een instelbaar druk ventiel parallel aan ketel zetten???

Wat een rot streek op de apparaten lijst.
De suhz sw45va staat er op met boiler, zonder boiler word ie als sw45vha weergegeven, en laten ze die nou nergens verkopen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
als je een hybride installatie parallel opbouwt ,

En de CV ketelpomp heeft een vast toerental.
Maar je WP pomp is een druk geregelde pomp en je kan deze nauwkeurig afstellen (wilo yonos pico ).
Dan kan je zelf regelen hoeveel water er over je cv gaat en hoeveel over de wp.

zo werkt het in iedere geval wel op grote schaal in de industrie met koelwater, ( 20MW), lijkt me dat dit ook opgaat op kleine schaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Wodan89 op 19-05-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsulthor
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-01-2024
Beste forumleden

ik heb een vraag over de temperatuur sensor die in het SWW vat komt te zitten.
Zoals het er nu naar uitziet komt de hydrobox in de meterkast en komt er een SWW vat op zolder.
Nu las ik dat er aan de temp sensor Mitsubishi een kabel zit van 5 meter lang,dat is in mijn geval behoorlijk tekort,mijn vraag is dus is het mogelijk deze te verlengen en tot hoelang ongeveer

vriendelijk groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16
Ik ben online opzoek geweest naar een organisatie die een vergelijking heeft gedaan tussen alle verschillende warmtepompen. Dus aan de hand van een standaard testopstelling de prestaties vergelijken. Hier moeten namelijk verschillen inzitten. Zo is het geweest bij zonnepanelen, maar ook bij TV's, etc. Helaas niks kunnen vinden.

Iemand die wel een goede vergelijkende test gevonden heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door gratiz op 19-05-2016 18:29 ]

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Kan iemand mij uitleggen wat de stek monteur nog moet doen om de split unit werkend te krijgen. Als ik er zelf al kant en klaar leidingen aan vast knoop wat blijft er dan nog over? (Zo kan ik bepalen of ik niet getild word )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 14-09 12:17
reneeke1970 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:13:
Kan iemand mij uitleggen wat de stek monteur nog moet doen om de split unit werkend te krijgen. Als ik er zelf al kant en klaar leidingen aan vast knoop wat blijft er dan nog over? (Zo kan ik bepalen of ik niet getild word )
vacumeren (half uurtje?) en dan in bedrijf stellen en voorrijkosten

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

develdonk schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:24:
[...]

vacumeren (half uurtje?) en dan in bedrijf stellen en voorrijkosten
Afpersen, vacumeren, druk test, eventueel R410 vullen / minderen naar gelang de bedrijfsdruk.

Dus dat kun je ook zelf, als je de materialen hebt, en de bedrijfsdruk testen weet.

En als de installatie meer dan 3,5kg ? R410 bevat een kenplaat en logboek aanleveren ivm gemeentelijke inspectie.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Wat ik niet begrijp is dat er zo bezuinigd wordt op kwaliteit van installatie en veiligheid.

We hebben het hier over schadelijke koelgassen. Een STEK monteur kan voor 250 euro incl materialen, na controle en eventueel een logboek de boel in bedrijf stellen.

Niet vergeten de service als er storing is. of iets kapot gaat.Dan komt er iig een monteur die bekend is met je installatie.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
crazyharrie schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:58:
Wat ik niet begrijp is dat er zo bezuinigd wordt op kwaliteit van installatie en veiligheid.

We hebben het hier over schadelijke koelgassen. Een STEK monteur kan voor 250 euro incl materialen, na controle en eventueel een logboek de boel in bedrijf stellen.

Niet vergeten de service als er storing is. of iets kapot gaat.Dan komt er iig een monteur die bekend is met je installatie.
Wie heeft het over bezuinigen?
Heb graag een antwoord klaar als ze 500 roepen......
Bedankt voor de info

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 20:09:
[...]

Bedankt voor de info
Er staat hier een prachtige opsomming:
wizzopa in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Ik doe het zelf (heb ook mijn F-gassen papieren >:) )
En nee, ben niet beschikbaar..... ;)

Een beetje monteur kontroleert de werking ook nog even volgens het Log P-h diagram
http://www.industrialheat...mische_cyclus_warmtepomp/

Maar dat kost je dan nog ietsjes meer... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:39
mightym schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 07:54:
[...]

Je kan de Ecodan kopen met een binnendeel met of zonder boiler. Als je een binnendeel zonder boiler koopt, dan heb je nog een driewegklep nodig en dan kan de ecodan iedere geschikte boiler opwarmen.
Er bestaan ook liggende boilers, maar of die ook met een grote warmtewisselaar te krijgen zijn weet ik niet.
Je kan niet zomaar een staande boiler neerleggen. Dan loop je het risico dat je warm water halverwege het vat aftapt en dan gebruik je de capaciteit nooit volledig. Je zou eens contact kunnen opnemen met DJG. Die maken ook custom made boilers. Ik heb de combinatie van liggende drinkwaterboiler met grote warmtewisselaar (voor warmtepomp) nog niet gevonden.
http://www.djg.com/en/sta...warmtepomp-200-tot-500-l/

Ik heb hier ook een 300 liter boiler aan de ecodan geknoopt, dat werkt subliem. Gisteren hadden wij hier een loge, dus zelfs met 6 personen voldoende warm douchewater. De Ecodan blaast de boiler in minder dan 2 uur naar 55 graden.
Ik denk dat ik eerst de ecodan voor alleen verwarming en als alles goed lijkt te werken uit te breiden met een 300l vat. Moet ik dan de ecodan met binnenunit kiezen en maakt het dan nog uit welke binnenunit ?
Zit er ook een pomp in de binnenunit ?
Woont er iemand in de omgeving rdam waar ik eens kan kijken ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 23:01
Een liggend boilervat van 300 liter zou voor mij ook een erg goede optie zijn!

Daar had ik nog niet eens over nagedacht, maar ik heb op de 1e verdieping redelijk wat schuine (onbruikbare) kanten, en zou dus recht boven de keuken en naast de badkamer een liggend 300L vat kwijt kunnen zonder dat ik daar al teveel last van heb!

Iemand van jullie nog tips :?

Verder lees ik her en der wat over een "warmtemeter" om te bekijken wat je COP is, maar ik vind via google niet echt een duidelijke uitleg wat zo'n ding doet, en hoe het werkt. Heeft iemand van jullie een duidelijke uitleg :?

En ik neem aan dat jullie Tweakers er ook allemaal een KWH meter tussen hebben zitten om e.e.a. te monitoren :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

reneeke1970 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 20:09:
[...]

Bedankt voor de info
Als ze 500 roepen dan roep je nee bedankt, en bel je een ander.
Maar voor je antwoord, ik was voor de hele koeltechnische kant van de installatie incl materialen, kenplaat en logboek 250 kwijt. binnen en buitenunit 4 meter van elkaar verwijderd.

Mooie richtprijs dus bij deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 12:51
Wodan89 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:02:
[...]

correct

als je er ook tapwater mee wilt gaan doen, deze kan een stuk stiller zijn
omdat je hem kan begrenzen op 75 of 50%, nog steeds genoeg vermogen :)
en hogere COP omdat je altijd in deellast werkt 8)
Is de Ecodan niet te begrenzen op 75-50%? ik meende dat Alberthakvoort dat heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
crazyharrie schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 20:34:
[...]

Als ze 500 roepen dan roep je nee bedankt, en bel je een ander.
Maar voor je antwoord, ik was voor de hele koeltechnische kant van de installatie incl materialen, kenplaat en logboek 250 kwijt. binnen en buitenunit 4 meter van elkaar verwijderd.

Mooie richtprijs dus bij deze.
Oké dan weet ik wat ik max kwijt ben, als dat zelfs met leiding mee is valt het me niet tegen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
foxie10 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 20:41:
[...]

Is de Ecodan niet te begrenzen op 75-50%? ik meende dat Alberthakvoort dat heeft gedaan?
ecodan is de naam van de binnenunit / totaal systeem
de buitenunits van mitsubishi heten Power inverter ( tot -15) of Zubadan. ( -25)
deze zijn beide te begrenzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Marsulthor schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:33:
Beste forumleden

ik heb een vraag over de temperatuur sensor die in het SWW vat komt te zitten.
Zoals het er nu naar uitziet komt de hydrobox in de meterkast en komt er een SWW vat op zolder.
Nu las ik dat er aan de temp sensor Mitsubishi een kabel zit van 5 meter lang,dat is in mijn geval behoorlijk tekort,mijn vraag is dus is het mogelijk deze te verlengen en tot hoelang ongeveer

vriendelijk groet
Ja, die kun je prima verlengen. Bij mij is hij ook een meter of 10 en dat werkt probleemloos. Ik geloof dat ze je alleen afraden om hem naast de voedingskabel te leggen.
corsat schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 20:17:
[...]

Ik denk dat ik eerst de ecodan voor alleen verwarming en als alles goed lijkt te werken uit te breiden met een 300l vat. Moet ik dan de ecodan met binnenunit kiezen en maakt het dan nog uit welke binnenunit ?
Zit er ook een pomp in de binnenunit ?
Woont er iemand in de omgeving rdam waar ik eens kan kijken ?
Voor de binnenunit kun je kiezen uit een unit met en zonder koelmogelijkheid. Er zit een pomp in de binnenunit en een expansievaatje+ontluchter.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
mightym schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 21:05:
[...]

Ja, die kun je prima verlengen. Bij mij is hij ook een meter of 10 en dat werkt probleemloos. Ik geloof dat ze je alleen afraden om hem naast de voedingskabel te leggen.
[...]

Voor de binnenunit kun je kiezen uit een unit met en zonder koelmogelijkheid. Er zit een pomp in de binnenunit en een expansievaatje+ontluchter.
ik denk dat als je een afgeschermde kabel gebruikt en de afscherming aan 2 kanten aan de aarde werkt het niet veel uitmaakt, beter is wel idd een apart traject :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Grolsch schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 20:25:
Een liggend boilervat van 300 liter zou voor mij ook een erg goede optie zijn!

Daar had ik nog niet eens over nagedacht, maar ik heb op de 1e verdieping redelijk wat schuine (onbruikbare) kanten, en zou dus recht boven de keuken en naast de badkamer een liggend 300L vat kwijt kunnen zonder dat ik daar al teveel last van heb!

Iemand van jullie nog tips :?

Verder lees ik her en der wat over een "warmtemeter" om te bekijken wat je COP is, maar ik vind via google niet echt een duidelijke uitleg wat zo'n ding doet, en hoe het werkt. Heeft iemand van jullie een duidelijke uitleg :?

En ik neem aan dat jullie Tweakers er ook allemaal een KWH meter tussen hebben zitten om e.e.a. te monitoren :?
kwh = must!
en warmtemeter... google ff op ultrasonic heat meter. zeg maar een kwh meter die geen kwh aangeeft maar kw obv warmte (dus combinatie van flow meter samen met temp verschil tussen aanvoer en afvoer = afgegeven warmte).

kw warmte / kwh = COP van je installatie = het getal wat ik en menigeen ander hier constant post

hier een plaatje: http://www.deltaflowtech.com/categories/heat-meters-faq.aspx
je ziet alle onderdelen apart maar tegenwoordig is alles in 1 apparaat gegoten met natuurlijk 2 temp sensoren waarvan je er 1 in de retour/aanvoer moet stoppen (afhankelijk of je hem aansluit op aanvoer of retour)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Voor degene die al in Spanje besteld hebben, hebben jullie dat gewoon volgens de site gedaan in Spaans of hebben jullie Engelse mail gestuurd?
Moet ik ergens op letten niet te vergeten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja, de aparte tap Hollandia verzendkosten ;-)

Spaans (google translate, ze liggen krom van het lachen), betalen met paypall, en maar wachten met track en trace.
Nog een mailtje naar TDN Barcelona waar die blijft (dan houdt track en trace op)...in het engels....
Dan komt het allemaal goed. :) en heb je een prima indicatie wanneer die geleverd wordt

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2016 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 21:57:
Ja, de aparte tap Hollandia verzendkosten ;-)

Spaans (google translate, ze liggen krom van het lachen), betalen met paypall, en maar wachten met track en trace.
Nog een mailtje naar TDN Barcelona waar die blijft (dan houdt track en trace op)...in het engels....
Dan komt het allemaal goed. :) en heb je een prima indicatie wanneer die geleverd wordt
Van TDN Barcelona kan je het nummer krijgen van de transporteur die hem naar nederland brengt. Als je de transporteur ff belt weet je precies wanneer hij in nl aankomt en wanneer je een afspraak kunt maken voor de levering.
Als je een beetje tijd wilt winnen, dan moet je zorgen dat je het bedrag via ideal overmaakt naar je paypal rekening (moet dan wel in een paar keer, want er is een maximum per ideal transactie). Anders moet paypal soms meer dan een week wachten op goedkeuring van je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 07:10:
[...]

Van TDN Barcelona kan je het nummer krijgen van de transporteur die hem naar nederland brengt. Als je de transporteur ff belt weet je precies wanneer hij in nl aankomt en wanneer je een afspraak kunt maken voor de levering.
Als je een beetje tijd wilt winnen, dan moet je zorgen dat je het bedrag via ideal overmaakt naar je paypal rekening (moet dan wel in een paar keer, want er is een maximum per ideal transactie). Anders moet paypal soms meer dan een week wachten op goedkeuring van je bank.
Das een goeie, moet eens in mijn paypal duiken, gebruik ik niet zo veel....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik lees veel over de Mitsubishi's Ecodan en Zubadan op dit forum, maar Mitsubishi heeft ook nog een andere lijn, de Hydrolution. Wat is de reden dat hier minder interesse bij jullie voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

De Hydrolution is van Mitsubishi Heavy, en prijs technisch duur en niet voordeliger te krijgen.
Verder een prima systeem, ik heb ernaar gekeken indertijd. de gebruikte apparatuur is wel van hoge kwaliteit.

Dus niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Weet iemand of de geïntregeerde boiler / hydrobox een extra vrije spiraal heeft?
Kan er niks over vinden en zit in twijfel om hem te bestellen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:47
kijk dat is nog eens intressant:
http://www.installatie.nl...l-stroom-opwek-utiliteit/

beetje groot nog voor thuis alleen

[ Voor 15% gewijzigd door SpikeHome op 20-05-2016 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:09:
Weet iemand of de geïntregeerde boiler / hydrobox een extra vrije spiraal heeft?
Ik zie wel een solar split model staan:
http://library.mitsubishi...-VM2HB_Service#page-30-31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:30
SpikeHome schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:42:
kijk dat is nog eens intressant:
http://www.installatie.nl...l-stroom-opwek-utiliteit/

beetje groot nog voor thuis alleen
Deed mij denken aan http://www.bioliteenergy.com/products/biolite-campstove
Beetje KLEIN voor thuis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat kan hem inderdaad zijn, maar weer 400 duurder, dan is lol er vanaf.

Kreeg net bericht van eneco om als eerste te testen voor 995 euro, maar kwam niet in aanmerking omdat toon verplicht is met abonnement. Later gaan ze kijken of warmte winner mogelijk met andere thermostaten kan werken. Nou dan weet ik al genoeg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:33:
[...]

Kreeg net bericht van eneco om als eerste te testen voor 995 euro, maar kwam niet in aanmerking omdat toon verplicht is met abonnement. Later gaan ze kijken of warmte winner mogelijk met andere thermostaten kan werken. Nou dan weet ik al genoeg
hier werd ie al afgeketst omdat ik geen klant ben van eneco. én dat ik geen toon wil :+

afijn...dan maar een ecodan of zo, ooit.... _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Volgens mij heeft die boiler van mitsubishi een externe warmtewisselaar, met een extra pompje dus.
Voor zover ik het kan zien zit er helemaal geen wisselaar in het vat.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/bkgSs4Uwkbe8XLZdfeYaloUS/full.png

[ Voor 11% gewijzigd door mightym op 21-05-2016 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 07:46:
[...]

Volgens mij heeft die boiler van mitsubishi een externe warmtewisselaar, met een extra pompje dus.
Voor zover ik het kan zien zit er helemaal geen wisselaar in het vat.
[afbeelding]
Nee inderdaad, alleen die htpx versie of zoiets maar die is 400 duurder. Word gewoon zelf hobbyen dus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
fabstar81 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 01:25:
[...]

hier werd ie al afgeketst omdat ik geen klant ben van eneco. én dat ik geen toon wil :+

afijn...dan maar een ecodan of zo, ooit.... _/-\o_
Hoezo ooit??? Je moet even subsidie voor schieten maar een ecodan heb je voor hetzelfde geld, en dan wel drie keer zoveel vermogen. Eneco heeft me aan het denken gezet(bedankt ) maar was na wat lezen er al snel achter dat het hem niet ging worden....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:33:
[...]

Ik zie hem ook niet op de RVO lijst staan...
(of ik kijk scheel)

Waarom wil je een extra wisselaar?
Een los vat uit polen of een ritje duitsland is dan waarschijnlijk een beter idee ;)
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:11:
[...]
Hoezo ooit??? Je moet even subsidie voor schieten maar een ecodan heb je voor hetzelfde geld, en dan wel drie keer zoveel vermogen. Eneco heeft me aan het denken gezet(bedankt ) maar was na wat lezen er al snel achter dat het hem niet ging worden....
Dat "even" is voor veel mensen een probleem natuurlijk en ook begrijpelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:08:
[...]

Nee inderdaad, alleen die htpx versie of zoiets maar die is 400 duurder. Word gewoon zelf hobbyen dus
Gewoon een los vat kopen en een driewegklepje. Werkt als een trein hier en het hobby gehalte valt bijzonder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:11:
[...]

Ik zie hem ook niet op de RVO lijst staan...
(of ik kijk scheel)

Een los vat uit polen of een ritje duitsland is dan waarschijnlijk een beter idee ;)

[...]

Dat "even" is voor veel mensen een probleem natuurlijk en ook begrijpelijk.
Zo das een mooi vaatje haha, maar goed dat de prijs er niet bij staat....

Oké dat even valt misschien niet voor iedereen mee, maar als zoiets voor mij geld op levert ga ik het toch bij de bank lenen en na twee maanden gewoon weer aflossen.
Maar ja soms denk ik wat makkelijk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:25:
[...]

Zo das een mooi vaatje haha, maar goed dat de prijs er niet bij staat....

Oké dat even valt misschien niet voor iedereen mee, maar als zoiets voor mij geld op levert ga ik het toch bij de bank lenen en na twee maanden gewoon weer aflossen.
Maar ja soms denk ik wat makkelijk....
http://www.ebay.de/sch/Wa...l?_from=R40&_nkw=hellmann

Of vakantiegeld gebruiken (voor de eco dan) en 8 weken later op vakantie. (slechte WAF :+ )
Investeren is risico nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:31:
[...]

http://www.ebay.de/sch/Wa...l?_from=R40&_nkw=hellmann

Of vakantiegeld gebruiken (voor de eco dan) en 8 weken later op vakantie. (slechte WAF :+ )
Investeren is risico nemen...
Zeg..... weet jij hoe lang ik warm water kan laten stromen vanuit een gasketel voor 2400 euro.....

Maar even serieus, jij hebt de 5 kW meen ik en doet haast alles met dat ding. Weet niet hoe jou huis is natuurlijk maar in hoeverre is de capaciteit toereikend? Zeg je gaat goed of toch liever 7.5 kW.
ik zit toch een beetje met formaat en gewicht buitenunit.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:48:
[...]

Zeg..... weet jij hoe lang ik warm water kan laten stromen vanuit een gasketel voor 2400 euro.....

Maar even serieus, jij hebt de 5 kW meen ik en doet haast alles met dat ding. Weet niet hoe jou huis is natuurlijk maar in hoeverre is de capaciteit toereikend? Zeg je gaat goed of toch liever 7.5 kW.
ik zit toch een beetje met formaat en gewicht buitenunit.....
Geen idee joh :+
Ding heeft nog niet (echt) gedraaid.... :X
Ik ben een slecht voorbeeld om te volgen... Ik hou wel van experimenten. Te kleine WP op een te groot vat. (met e-doorstroom naverwarmer) En ik douche nu nog steeds op 7,2 kW elektriciteit (cop=1) voorlopig.
De keuze voor een 5 kW WP was de maat van de buitenunit voor mij doorslag gevend. Of dat slim is....?
Bovendien hoef ik geen 21 C huistemperatuur. Vind 18C ook al prima.
Ben de afgelopen twee winters doorgekomen met 1 e-kacheltje. Dan voldoet een 5 kW warmtepomp ook wel.
Het is een simpel rijtjeshuis.. Glas boven is nog enkel glas en wordt tzt hr++
Heb afgelopen winter een ontvochtiger draaien om het condens op de ramen binnen de perken te houden.
De "ombouw" van het huis van radiatoren naar geheel ltv vloerverwarming is ook nog niet gereed.

(AUijtdehaag heeft 1 SF paneeltje op noord "erbij" liggen (bij de andere 15 vriendjes) op een Steca 500, omdat het "kan". Zegt genoeg toch over experimenteren?)

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2016 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:11:
[...]

"even", inderdaad. dat doen we even...
als het niet voor de schuifpui was die net is vervangen, over 2 weken de achtergevel die vervangen moet worden en de man die zojuist onze PVC vloer is in komen meten, nieuwe vloerverwarmingverdeler, dan hadden we "even" dat met ons vakantiegeld kunnen voorschieten.

buiten de WAF die na al die duizenden eurootjes in PV en ZB nu even "bespaarmoe" is en de WP nog niet eens in de week gelegd is bij haar 8)7

volgens mij doet die subsidie 5 jaar...dus heb ik nog even. ik gok er maar gewoon op dat die subsidie nog lang niet op raakt. overigens hebben we het over 600 m3 gas wat vervangen moet worden met een overschot aan PV van ongeveer 800-1000 kWh. prima voer voor een WP, maar niet echt een doorslaggevende business case. helemaal omdat onze ketel nog geen 4 jaar oud is.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
fabstar81 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 10:56:
[...]

"even", inderdaad. dat doen we even...
als het niet voor de schuifpui was die net is vervangen, over 2 weken de achtergevel die vervangen moet worden en de man die zojuist onze PVC vloer is in komen meten, nieuwe vloerverwarmingverdeler, dan hadden we "even" dat met ons vakantiegeld kunnen voorschieten.

buiten de WAF die na al die duizenden eurootjes in PV en ZB nu even "bespaarmoe" is en de WP nog niet eens in de week gelegd is bij haar 8)7

volgens mij doet die subsidie 5 jaar...dus heb ik nog even. ik gok er maar gewoon op dat die subsidie nog lang niet op raakt. overigens hebben we het over 600 m3 gas wat vervangen moet worden met een overschot aan PV van ongeveer 800-1000 kWh. prima voer voor een WP, maar niet echt een doorslaggevende business case. helemaal omdat onze ketel nog geen 4 jaar oud is.
Mijn ketel is ook maar twee jaar oud, die blijft ook gewoon hangen. Ik zie maar zo, als ik met duizend euro 200 per jaar kan besparen is het goeie investering. Maar in jou geval heb je gelijk, je bent aardig bezig haha.
Enige wat ik zou doen is met doorstromer je tap water voorverwarmen om onder de 500 kuub te komen, scheelt je toch paar tientjes per jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:51:
[...]

Geen idee joh :+
Ding heeft nog niet (echt) gedraaid.... :X
Ik ben een slecht voorbeeld om te volgen... Ik hou wel van experimenten. Te kleine WP op een te groot vat. (met e-doorstroom naverwarmer) En ik douche nu nog steeds op 7,2 kW elektriciteit (cop=1) voorlopig.
De keuze voor een 5 kW WP was de maat van de buitenunit voor mij doorslag gevend. Of dat slim is....?
Bovendien hoef ik geen 21 C huistemperatuur. Vind 18C ook al prima.
Ben de afgelopen twee winters doorgekomen met 1 e-kacheltje. Dan voldoet een 5 kW warmtepomp ook wel.
Het is een simpel rijtjeshuis.. Glas boven is nog enkel glas en wordt tzt hr++
Heb afgelopen winter een ontvochtiger draaien om het condens op de ramen binnen de perken te houden.
De "ombouw" van het huis van radiatoren naar geheel ltv vloerverwarming is ook nog niet gereed.

(AUijtdehaag heeft 1 SF paneeltje op noord "erbij" liggen (bij de andere 15 vriendjes) op een Steca 500, omdat het "kan". Zegt genoeg toch over experimenteren?)
Je lijkt me vader wel haha, had ook altijd van die leuke gekke experimenten. Nou ik slaap nog paar nachtjes maar denk dat 5 kW word. Eentje erbij kan altijd nog ahum..

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

De hydrobox heeft 1 spiraal las ik in de folder die ik hier heb. En de hydrobox moet altijd met een buffervat gebruikt worden. de kleinste serie moet op een 30 ltr buffer worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
crazyharrie schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:24:
[...]

De hydrobox heeft 1 spiraal las ik in de folder die ik hier heb. En de hydrobox moet altijd met een buffervat gebruikt worden. de kleinste serie moet op een 30 ltr buffer worden aangesloten.
tenzij je vloerverwarming hebt... dat is 1 groot buffervat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik heb gemeten en als de regenton opzij gaat past de buitenunit precies van de 7.5 kW, vijf cm over!!!
Dan moet ik wel door twee muren heen gaan boren maar ook dat komt goed. Kost wel wat tijd dus ga ik wel zelf doen in plaats van laten doen. Weet iemand zo een goed adres voor zelf leiding te bestellen inclusief isolatie? En natuurlijk wel goeie die de monteur niet afkeurt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 16:35:
Ik heb gemeten en als de regenton opzij gaat past de buitenunit precies van de 7.5 kW, vijf cm over!!!
Dan moet ik wel door twee muren heen gaan boren maar ook dat komt goed. Kost wel wat tijd dus ga ik wel zelf doen in plaats van laten doen. Weet iemand zo een goed adres voor zelf leiding te bestellen inclusief isolatie? En natuurlijk wel goeie die de monteur niet afkeurt....
Heb hier 20 mtr gehaald (en maar 14 mtr nodig gehad, 1/4" x 1/2" )
https://www.warmteservice...ng/Airco-toebehoren/c/194
Niet goedkoop, wel goede isolatie (armaflex staat erop)
Vergeet de 4 stek koppelingen niet... :>
(een monteur kan er waarschijnlijk goedkoper aan komen)

Voor de 7,5 kW heb je 3/8" en 5/8" nodig

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Graag advies/tips voor de situatie van mijn ouders:

~500 m3 gasverbruik, waarvan 120 m3 voor een Italiaans gasfornuis en +/- 30 m3 voor warm water (9 maanden per jaar voldoet de zonneboiler). 350 m3 voor verwarming in de huidige situatie dus, uit een HR CV ketel (en ik heb hem zo afgesteld dat hij goed condenseert). Ook hebben ze in 2015 nog zo'n 2000 kWh elektriciteit over en als extra bonus is de CV ketel 16 jaar oud, die moet dus vroeg of laat een keer vervangen worden. Een goed moment dus om te kijken of er een warmtepomp komt.

Dit lage verbruik komt door een houtkachel die ze de hele winter stoken, er gaat zo'n 6 m3 hout in (grofweg 1000 m3 gas?). Ze worden al wat ouder en ze willen dat de warmtepomp het ook zelfstandig kan verwarmen.

Ze hebben vloerverwarming op de gehele benedenverdieping (100m2), als deze op 20 graden wordt gehouden blijft het huis ongeveer 18 graden. Deze wordt bediend door een aparte thermostaat die naast de ketel hangt.
Daarnaast hebben ze nog een brink luchtverwarmingssysteem wat via de geforceerde ventilatie (met WTW) het gehele huis kan verwarmen, de thermostaat hiervan hangt in de woonkamer. De luchtverwarming gebruiken ze praktisch nooit, maar ze willen het toch graag werkend houden.

Ik heb een aantal vragen:
Wat is naast een ecodan 5 kW l/w warmtepomp een goede optie?
Hoe werkt de aansturing van een warmtepomp?
Wat voor COP zal een ecodan 5kw pomp hebben bij A2/W20?
Heb je iets aan de ecodan belofte dat hij tot -15 100% verwarmingscapaciteit heeft? Of is de COP dan zo laag dat je net zo goed een elektrisch kacheltje kan neerzetten?
Kan de circulatiepomp van de vloerverwarming verwijderd worden en kan de ecodan het rechtstreeks de vloer in pompen?

De PUHZ-SW50V heeft bij A2 / W35 een COP van 3,74 (wat ik wel wat laag vind in vergelijking met de L/L warmtepompen, deze zitten zo boven de 5). Het plan is om de warmtepomp in de 3 winterse maanden, als de zonneboiler onvoldoende doet de bovenste helft van de 300 liter boiler te laten houden.

Graag hoor ik van jullie ideeën

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 21-05-2016 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 16:47:
[...]

Heb hier 20 mtr gehaald (en maar 14 mtr nodig gehad, 1/4" x 1/2" )
https://www.warmteservice...ng/Airco-toebehoren/c/194
Niet goedkoop, wel goede isolatie (armaflex staat erop)
Vergeet de 4 stek koppelingen niet... :>
(een monteur kan er waarschijnlijk goedkoper aan komen)

Voor de 7,5 kW heb je 3/8" en 5/8" nodig
Duur spul ja, toch maar eens overleggen met monteur, ik heb ook maar 13m nodig dus 7m voor de kliko kopen is ook wat.
Bedankt voor omrekenen naar inch :)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 17:50:
[...]

Duur spul ja, toch maar eens overleggen met monteur, ik heb ook maar 13m nodig dus 7m voor de kliko kopen is ook wat.
Bedankt voor omrekenen naar inch :)
Heb niks omgerekend hoor :?
Dat zijn je aansluitmaten van de freonleidingen voor de binnen en buitenunit.
http://library.mitsubishi...an_FTC5_Databook#page-8-9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 18:02:
[...]

Heb niks omgerekend hoor :?
Dat zijn je aansluitmaten van de freonleidingen voor de binnen en buitenunit.
http://library.mitsubishi...an_FTC5_Databook#page-8-9
Aha, op de pdf in Spanje staat in mm, zag dat vanaf de 7.5 grotere diameter is, dacht gelijk das minder weerstand, das alleen maar goed.
Worden die leidingen dan echt niet meer warm of toch maar in mantelbuis ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SpiceWorm schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 17:26:

~500 m3 gasverbruik, waarvan 120 m3 voor een Italiaans gasfornuis en +/- 30 m3 voor warm water (9 maanden per jaar voldoet de zonneboiler). 350 m3 voor verwarming in de huidige situatie dus, uit een HR CV ketel (en ik heb hem zo afgesteld dat hij goed condenseert). Ook hebben ze in 2015 nog zo'n 2000 kWh elektriciteit over en als extra bonus is de CV ketel 16 jaar oud, die moet dus vroeg of laat een keer vervangen worden. Een goed moment dus om te kijken of er een warmtepomp komt.

Dit lage verbruik komt door een houtkachel die ze de hele winter stoken, er gaat zo'n 6 m3 hout in (grofweg 1000 m3 gas?). Ze worden al wat ouder en ze willen dat de warmtepomp het ook zelfstandig kan verwarmen.

Ze hebben vloerverwarming op de gehele benedenverdieping (100m2), als deze op 20 graden wordt gehouden blijft het huis ongeveer 18 graden. Deze wordt bediend door een aparte thermostaat die naast de ketel hangt.
Daarnaast hebben ze nog een brink luchtverwarmingssysteem wat via de geforceerde ventilatie (met WTW) het gehele huis kan verwarmen, de thermostaat hiervan hangt in de woonkamer. De luchtverwarming gebruiken ze praktisch nooit, maar ze willen het toch graag werkend houden.

Ik heb een aantal vragen:
Wat is naast een ecodan 5 kW l/w warmtepomp een goede optie?
Hoe werkt de aansturing van een warmtepomp?
Wat voor COP zal een ecodan 5kw pomp hebben bij A2/W20?
Heb je iets aan de ecodan belofte dat hij tot -15 100% verwarmingscapaciteit heeft? Of is de COP dan zo laag dat je net zo goed een elektrisch kacheltje kan neerzetten?
Kan de circulatiepomp van de vloerverwarming verwijderd worden en kan de ecodan het rechtstreeks de vloer in pompen?

De PUHZ-SW50V heeft bij A2 / W35 een COP van 3,74 (wat ik wel wat laag vind in vergelijking met de L/L warmtepompen, deze zitten zo boven de 5). Het plan is om de warmtepomp in de 3 winterse maanden, als de zonneboiler onvoldoende doet de bovenste helft van de 300 liter boiler te laten houden.

3.7is toch veel bij 2 graden, ik zie bij meeste maar 3.4

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsulthor
@ reneeke1970

Je had de leiding al op marktplaats gevonden zag ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
30M 3/8 5/8 voor de 7.5kw unit 325e

http://www.deroijallround...-3-8x5-8-koelleiding-30m/

ik heb een digitale temperatuur meter op de persgas 5/8 leiding zitten

hoogste wat ik gezien heb bij max power ( 3800w AC) is 65c
Retour was iets van 1 2 graden hoger dan de retour van je cv systeem hier +- 35c

bij leidingen buiten om Zeer goed isoleren, als je isoleert met alleen de standaard isolatie en je gaat daar aan rekenen. heb je al snel een aardig verlies.

ik leg hem straks 30M ondergronds, waarbij de isolatie word uitgevoerd in
5/8 10mm standaard + 13mm amarcell
3/8 10mm standaard
deze 2 samen worden ontwikkelen met 1 laag alkraflex folie

dan flexible mantelpijp van 125 > nog een laag alkraflex folie

op 30M zou ik dan bij 0c en vollast op een verlies uitkomen van 200watt over 30M 8)

[ Voor 68% gewijzigd door Wodan89 op 21-05-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Bij het bepalen van de plaats het installeren van een LW warmtepomp, zijn daar nog (gemeentelijke)regels ivm geluidsoverlast waar rekening mee moet worden gehouden?. Ik bedoel, zo een apparaat is toch niet geruisloos. Lees hier weinig over in dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Willie Wortel schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 19:50:
Bij het bepalen van de plaats het installeren van een LW warmtepomp, zijn daar nog (gemeentelijke)regels ivm geluidsoverlast waar rekening mee moet worden gehouden?. Ik bedoel, zo een apparaat is toch niet geruisloos. Lees hier weinig over in dit draadje.
zo ver ik weet nog niet.

Die gaan er wel komen als de lucht warmtepomp meer gemeengoed word.
ik zou hem altijd zover mogelijk van je buren en eigen huis monteren.
eventueel in een geluids dempende kast.

zolang ze op een lage belasting draaien zijn ze vaak wel stil.
echter op vollast hoor je ze wel draaien als je er vlak bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 11:51:
[...]

Mijn ketel is ook maar twee jaar oud, die blijft ook gewoon hangen. Ik zie maar zo, als ik met duizend euro 200 per jaar kan besparen is het goeie investering. Maar in jou geval heb je gelijk, je bent aardig bezig haha.
Enige wat ik zou doen is met doorstromer je tap water voorverwarmen om onder de 500 kuub te komen, scheelt je toch paar tientjes per jaar
na onze ZB hangt nog een e-boiler voor de dagen dat de ZB onder de 53 graden schiet. door het gehele jaar verbruik ik hooguit paar kuub aan SWW omdat de e-boiler leeg is en de ZB dan ook niet op temperatuur. verwaarloosbaar.

onder de 500 kuub was dit jaar gelukt, als april en eerste dagen mei niet zo verrotte koud was en we toch nog moesten stoken. mijn prognose begin van het jaar was 450, uiteindelijk 600 geworden mei-mei....

onze ketel zou ik sowieso ook laten hangen, iets met WAF en alles op zeker.

je hebt gelijk dat je met 1000 euro een goede investering hebt. echter, ik heb eens voor zitten rekenen en hoe ik het ook wend of keert ik kom daar echt niet aan.

voor de 5kW versie 1600 euro, 7.4 kleine 2200 euro. en dan nog schijn ik het optimistisch in te schatten allemaal. als je eens alle kosten meerekent hè...dan denk ik ook niet dat je voor 1000 euro klaar bent. overigens is de business case nog steeds goed hoor...met beide warmtepompen zit ik op een groffe 6,3 en 8,3 jaar tvt. niet dat dat nou zo belangrijk is, maar toch.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Marsulthor schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 18:51:
@ reneeke1970

Je had de leiding al op marktplaats gevonden zag ik :D
Ja goed hè, dat heb jij snel gezien. Ben jij degene soms?

Jij was eerste bieder zeker haha

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 21-05-2016 20:08 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
fabstar81 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 19:57:
[...]

na onze ZB hangt nog een e-boiler voor de dagen dat de ZB onder de 53 graden schiet. door het gehele jaar verbruik ik hooguit paar kuub aan SWW omdat de e-boiler leeg is en de ZB dan ook niet op temperatuur. verwaarloosbaar.

onder de 500 kuub was dit jaar gelukt, als april en eerste dagen mei niet zo verrotte koud was en we toch nog moesten stoken. mijn prognose begin van het jaar was 450, uiteindelijk 600 geworden mei-mei....

onze ketel zou ik sowieso ook laten hangen, iets met WAF en alles op zeker.

je hebt gelijk dat je met 1000 euro een goede investering hebt. echter, ik heb eens voor zitten rekenen en hoe ik het ook wend of keert ik kom daar echt niet aan.

voor de 5kW versie 1600 euro, 7.4 kleine 2200 euro. en dan nog schijn ik het optimistisch in te schatten allemaal. als je eens alle kosten meerekent hè...dan denk ik ook niet dat je voor 1000 euro klaar bent. overigens is de business case nog steeds goed hoor...met beide warmtepompen zit ik op een groffe 6,3 en 8,3 jaar tvt. niet dat dat nou zo belangrijk is, maar toch.
Nou vooruit ietsje meer.
Wp 2700 plus 300 verzenden is 3000 min 2300 is 700 plus 250 monteur plus 250 leiding maakt 1200.
Tja nog paar terug slag klep en eventueel muur beugel dat soort dingen, nou vooruit 1500. En wat zei jij, aha 1600,nou ook goed....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Wodan89 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 19:57:
[...]

zo ver ik weet nog niet.

Die gaan er wel komen als de lucht warmtepomp meer gemeengoed word.
ik zou hem altijd zover mogelijk van je buren en eigen huis monteren.
eventueel in een geluids dempende kast.

zolang ze op een lage belasting draaien zijn ze vaak wel stil.
echter op vollast hoor je ze wel draaien als je er vlak bij staat.
Kortom vertaald........Woon je in een rijtjes woning,....kan je beter een wat hogere capaciteit warmtepomp kopen dan nodig zodat deze niet vol hoeft te werken.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 20:07:
[...]

Nou vooruit ietsje meer.
Wp 2700 plus 300 verzenden is 3000 min 2300 is 700 plus 250 monteur plus 250 leiding maakt 1200.
Tja nog paar terug slag klep en eventueel muur beugel dat soort dingen, nou vooruit 1500. En wat zei jij, aha 1600,nou ook goed....
Komt nog wat freon R410a bij he?
Je zit op > 10 mtr ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 20:35:
[...]

Komt nog wat freon R410a bij he?
Je zit op > 10 mtr ;)
Als de buitenunit 5meter van je cv hangt dan is de situatie (heel) anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als de buitenunit > 10 mtr van de binnenunit hangt moet er freon bij...
En bij 5 meter dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
al met al...de "warmtepomp voor 500 euro" van develdonk en de "warmtepomp voor 1000 euro" van reneeke, is jezelf rijk rekenen. meelezers hebben meer aan daadwerkelijke kosten dan de zeer optimistische schattingen van menigeen.

een 500 euro hoef ik niet eens te bediscussieren met de andere helft. 2500 euro toch wel.

doe daar het uitblijven van een warmtemeter bij en je weet eigenlijk helemaal niet of je een rendabele investering hebt.

afijn...moi gaat toch binnenkort de vrouw warm maken voor een wp :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:11:
[...]

De 800 liter was 121 euro om naar nl te versturen, ik heb hem laten bezorgen, vergis je niet in het gewicht dat je zelf moet inladen.

6m3 hout is gemiddeld 6x 500kg = 3000 kg x 4 kwh = 12 MW aan energie. Een kilo hout levert ongeveer 4 kwh aan warmte op. Zit wel wat verschil in per houtsoort, maar niet heel erg veel. Het gewicht per kub verschilt wel, maar dan heb je een idee.

Ik kan niet helemaal volgen wat je nu zoekt. Er zijn dus op dit moment drie verwarmingssystemen: openhaard, cv en luchtverwarming. En nu wil je de cv vervangen door een wp? Je kan toch ook gewoon de cv uitzetten en met bijvoorbeeld een electrische geiser (=doorstromer) je warm water naverwarmen. Ik zelf ben in ieder geval voorstander van het scheiden van cv en sww, omdat een wp op lage temperaturen het veel beter doen dan op hoge temperaturen. De meeste winst qua energie zit in het cv gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Willie Wortel schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 20:17:
[...]

Kortom vertaald........Woon je in een rijtjes woning,....kan je beter een wat hogere capaciteit warmtepomp kopen dan nodig zodat deze niet vol hoeft te werken.?
zo kun je het globaal wel zien.

grotere warmtepomp beteken wel een iets groter buffervat.
echter dan heb je wel stukken minder geluid.

hier op dit topic zit ook iemand met een zubadan op halve kracht ivm het geluid.

volgens mij zit er op de 11.2kw unit ook 2600e subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wodan89 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 09:36:
[...]

hier op dit topic zit ook iemand met een zubadan op halve kracht ivm het geluid.

volgens mij zit er op de 11.2kw unit ook 2600e subsidie
Op de drie fase versie wel inderdaad, de 14kW zelfs 2900.
Maar ja om dat in rijtjeshuis te zetten.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:37
Wodan89 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 09:36:
[...]

Als je het vermogen beperkt heb je geen grotere buffer nodig.

Ik ben nu ook aan het oriënteren voor een wp, en neig nu naar een 6kW Panasonic monoblok omdat deze geen binnenunit nodig heeft.

Als ik naar de aanbevolen afzekerwaardes kijk wordt voor de meeste warmtepompen 30A en 16A aangeraden, maar dat is voor een normale huisinstallatie (1x25A of 3x25A) toch niet te doen als je ook andere apparatuur wil gebruiken?

Zelfs als bij vrieskou de COP zakt naar 1.5 en als de warmtepomp dan nog 6kW warmte zou kunnen leveren, dan kom ik nog maar op 18A continu. Zo groot kunnen de aanloopstromen toch niet zijn dat er een zoveel grotere zekering wordt aangeraden? Zeker niet met de invertertechniek erin.

Hoe hebben jullie je warmtepomp afgezekerd? Kan dat niet gewoon met 20A, eventueel met C karakteristiek?

Hebben jullie nog tips voor liggende boilers? Ik ben op zoek naar een 200l+ boiler die in de kelder past, max 66cm hoog. Op de websites die hier regelmatig voorbij komen zie ik weinig geschikts.

[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Donald op 22-05-2016 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43
reneeke1970 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:03:
[...]

Op de drie fase versie wel inderdaad, de 14kW zelfs 2900.
Maar ja om dat in rijtjeshuis te zetten.....
Niet alleen de drie-fase versie. PUHZ-SHW112 YHA + ERST20C-VM2C is 230v en zit 2600 subsidie op.

Semi-offtopic: bij mijn (hoofd)aannemer is ervaring met balansventilatie blijkbaar niet aanwezig en daarom te moeilijk om te realiseren :F Waarschijnlijk wordt het dan toch gewoon mechanische ventilatie met een iets grotere warmtepomp-capaciteit. Vandaar dat ik toevallig naar bovenstaande WP kijk ipv de 8.0 kw versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Dr. Donald schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:13:

Hoe hebben jullie je warmtepomp afgezekerd? Kan dat niet gewoon met 20A, eventueel met C karakteristiek?
Buitenunit afgezekerd op 16A, booster heater 16A en dompelverwarmer buffervat 16A.
Nominale stroom buitenunit: 8A, booster heater 8A, dompelverwarmer 13A.
Alle 3 de automaten zijn verdeeld over een fase. Nog niet meegemaakt dat er hier een uit klikt.

Die inschakelstroom valt volgens mij wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vincm schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:14:
[...]

Niet alleen de drie-fase versie. PUHZ-SHW112 YHA + ERST20C-VM2C is 230v en zit 2600 subsidie op.

Semi-offtopic: bij mijn (hoofd)aannemer is ervaring met balansventilatie blijkbaar niet aanwezig en daarom te moeilijk om te realiseren :F Waarschijnlijk wordt het dan toch gewoon mechanische ventilatie met een iets grotere warmtepomp-capaciteit. Vandaar dat ik toevallig naar bovenstaande WP kijk ipv de 8.0 kw versie.
Yha is drie fase

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Vincm schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:14:
[...]

Laat dan je hoofd aannemer wat extra kanalen leggen (naar iedere ruimte een aan en afvoer, of minstens een afvoer in de verblijfruimtes en in een centrale ruimte een flink uit de kluiten gewassen aanvoer)
Ik heb hier bij de bouw ook mechanische afzuiging geplaatst, maar wel voorzieningen getroffen voor een vorm van balansventilatie. In die tijd gingen er veel slechte verhalen de ronde over balansventilatie. Afgelopen winter heb ik wel een balansventilatie geplaatst, waarbij de aanvoerleiding erg kort is en makkelijk te reinigen is. De luchtaanvoer doe ik op de overloop, waardoor het hele huis van verse lucht voorzien kan worden. Afzuiging eigenlijk in alle ruimtes in het huis. De raamroosters zijn dicht en het comfort is ongelooflijk toegenomen!
In hartje winter bleef de bovenverdieping comfortabel warm zonder te stoken, dat was voorheen wel anders. Als jij je huis gaat verwarmen met een warmtepomp, dan heb je ook LTV en dan kun je de koudeval (dalende koude lucht van je raamroosters) niet goed tegengaan. Dit zorgt in de winter voor minder comfort, of gesloten roosters en verminderde ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43
mightym schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:30:
[...]

Laat dan je hoofd aannemer wat extra kanalen leggen (naar iedere ruimte een aan en afvoer, of minstens een afvoer in de verblijfruimtes en in een centrale ruimte een flink uit de kluiten gewassen aanvoer)
Ik heb hier bij de bouw ook mechanische afzuiging geplaatst, maar wel voorzieningen getroffen voor een vorm van balansventilatie. In die tijd gingen er veel slechte verhalen de ronde over balansventilatie. Afgelopen winter heb ik wel een balansventilatie geplaatst, waarbij de aanvoerleiding erg kort is en makkelijk te reinigen is. De luchtaanvoer doe ik op de overloop, waardoor het hele huis van verse lucht voorzien kan worden. Afzuiging eigenlijk in alle ruimtes in het huis. De raamroosters zijn dicht en het comfort is ongelooflijk toegenomen!
In hartje winter bleef de bovenverdieping comfortabel warm zonder te stoken, dat was voorheen wel anders. Als jij je huis gaat verwarmen met een warmtepomp, dan heb je ook LTV en dan kun je de koudeval (dalende koude lucht van je raamroosters) niet goed tegengaan. Dit zorgt in de winter voor minder comfort, of gesloten roosters en verminderde ventilatie.
De installatie van zo'n ventilatie is het probleem niet, wel de aanleg van de kanalen. Mijn aannemer maakte vooral een probleem van de draagkracht/overspanning icm het trapgat waar een raveelijzer wordt gebruikt. Ik ben geen aannemer maar ik snap het probleem niet helemaal, wan we komen niet in de buurt van het trapgat en volgens de fabrikant van die kanaalplaatvloeren moet het gewoon kunnen. Omdat het nu '5 voor 12' is (volgende week worden de heipalen geplaatst en gaat het snel verder) is het erg kortdag om alsnog iets te regelen.

Maar we gaan nu offtopic. Terug naar warmtepomp-praat :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn

Veel betere COP ga je niet vinden. De Panasonic WH-MDC05F3E5 monoblock doet het iets beter 4,8kW bij een COP van 3,75
Afbeeldingslocatie: http://aquarea.smallsolutions.de/images/thumb/9/92/COP.jpg/800px-COP.jpg
Alleen denk ik niet dat een mono een goede keuze is bij meerdere verwarmingsystemen. Wanneer je even maximaal hout stookt staat dat ding buiten in de kou niets te doen met het risico op bevriezing. Mono is alleen interessant als hij 24/7 moet/wil draaien en korte leiding afstand buiten je muren.
Dr. Donald schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:13:
[...]
Ik ben nu ook aan het oriënteren voor een wp, en neig nu naar een 6kW Panasonic monoblok omdat deze geen binnenunit nodig heeft.

Als ik naar de aanbevolen afzekerwaardes kijk wordt voor de meeste warmtepompen 30A en 16A aangeraden, maar dat is voor een normale huisinstallatie (1x25A of 3x25A) toch niet te doen als je ook andere apparatuur wil gebruiken?

Zelfs als bij vrieskou de COP zakt naar 1.5 en als de warmtepomp dan nog 6kW warmte zou kunnen leveren, dan kom ik nog maar op 18A continu. Zo groot kunnen de aanloopstromen toch niet zijn dat er een zoveel grotere zekering wordt aangeraden? Zeker niet met de invertertechniek erin.

Ik zou die 6kW lekker laten voor wat ie is. De 5kW presteerd veel beter. Het vermogen is zelfs groter dan de 6kW bij temperaturen onder nul. Maar ook de COP is altijd beter. Zie tabelletje hierboven en vergelijk die eens met de 6kW.

Ik heb de warmtepomp op 1x16B, het 2kW element(2e aansluiting op WP) ook op een 16B met de CV ketel erbij op. Dat 2kW element heb ik echter altijd uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Appie Heijn schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:54:
[...]

Ik heb de warmtepomp op 1x16B, het 2kW element(2e aansluiting op WP) ook op een 16B met de CV ketel erbij op. Dat 2kW element heb ik echter altijd uit staan.
Wat voor warmtepomp heb jij? Ik vroeg mij af of ik de booster heater van de ecodan ook gewoon met de automaat uit kon zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb de Panasonic WH-MDC05F3E5 monoblock.
http://aquarea.smallsolut...smaterial#Stromversorgung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Appie, heb jij Glycol in je cv water toegevoegd of extra geïsoleerd of iets anders weet ik veel. Kan jij hier ook iets over vertellen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Nee ik heb de leidingen goed geisoleerd met armaflex. Verder heb ik hooguit 10cm leiding buiten(tussen muur en Wp). Omdat ik bij buitentemp lager dan nul toch 24/7 stook(op een heel laag pitje) is vorstgevaar nul.

Alleen bij langdurige stroomuitval(+12 uur) bij buitentemp van -5 of lager wordt vorstgevaar een issue. Daarom heb ik een goede aftapmogelijkheid gecreeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsulthor
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 20:03:
[...]

Ja goed hè, dat heb jij snel gezien. Ben jij degene soms?

Jij was eerste bieder zeker haha
Nee hoor ik was al voorzien :)
Ik dacht zoek even mee :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Maar als ik nu prijzen ga vergelijken van de Panasonic WH-MDC05F3E5, dan kost deze bij het Nederlandse ComfortKlimaat 3502,95 euro maar in Frankrijk bij Aireko 2723,99 euro. Een verschil van 778,96 euro.

Heb ik dan toch gelijk, subsidie is oneerlijk naar de mensen die er geen gebruik van kunnen maken (moeten er wel aan meebetalen), werkt marktverstorend en prijs opdrijvend en is in dit geval alleen goed voor de CV boeren.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/WAq5Z3cSoksmFJDCt6cfA9uh/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Ne4H8Iltw3rxkT0OYuKt2lS5/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Wat zijn de verzendkosten van Aireko?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat is de verklaring voor het prijsverschil tussen Nederland en Frankrijk / Spanje. Te weinig afzet in Nederland? Woeker winsten? Ik kan het niet vatten.
Pagina: 1 ... 28 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic