32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Oh dat zou fijn zijn, heb namelijk keuze uit meerdere plekken, dus wel handig als ik weet hoe storend het is.mightym schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:15:
De CV pomp en je hoort de gasleidingen ook een beetje zoemen.
Ik zal straks om 13.00u een filmpje maken van het geluid van de hydrobox. (als ik er aan denk..)
1 PVoutput . Dongen NB
En een paar brommende relais....?mightym schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:15:
De CV pomp en je hoort de gasleidingen ook een beetje zoemen.
Ik zal straks om 13.00u een filmpje maken van het geluid van de hydrobox. (als ik er aan denk..)
Althans bij mij dan. Zitten nu stille solid states in.
Klopt, maar dat geluid is minder hoorbaar dan de zoemende gasleidingen.AUijtdehaag schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:24:
[...]
En een paar brommende relais....?
Althans bij mij dan. Zitten nu stille solid states in.
niet handig. je hoor een zacht brommend geluid als hij draait.
hij komt nu te hangen tegen de buitenmuur in de bijkeuken.
het schijnt ook nog uit te maken of je buiten unit op rubbers zet of koud op een betonblok.
dan zou de buitenunit al meer trillingen opnemen.
ik kan dit nog niet bevestigen, eind juli heb ik alles verplaatst.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Binnenunit:reneeke1970 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:23:
[...]
Oh dat zou fijn zijn, heb namelijk keuze uit meerdere plekken, dus wel handig als ik weet hoe storend het is.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2CmPSA-ykOI]
Buitenunit:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=7mX9k0GFL6A]
Het geluid is lastig beoordelen vanaf een filmpje natuurlijk. Die 28dB op 1 meter afstand voor de binnenunit klopt wel.
op hoeveel % vermogen draait het systeem hier?mightym schreef op maandag 16 mei 2016 @ 13:25:
[...]
Binnenunit:
[video]
Buitenunit:
[video]
Het geluid is lastig beoordelen vanaf een filmpje natuurlijk. Die 28dB op 1 meter afstand voor de binnenunit klopt wel.
[YouTube: https://youtu.be/nePuFF_wTN0]
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
hij is idd enorm stil.Zubadan schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:18:
Hierbij ook een filmpje van mijn Zubadan. Hij staat zachtjes te pruttelen.
[video]
draait hij nu op minimaal vermogen?
Oké bedankt, valt wel mee maar voor vlak bij slaapkamer maar niet doen. Heb nog beneden kamertje over, onder cv zeg maar, dat is dan beter.mightym schreef op maandag 16 mei 2016 @ 13:25:
[...]
Binnenunit:
[video]
Buitenunit:
[video]
Is vanaf 7.5 nou de grote buiten unit of groter dan 7.5 ?
En misschien rare vraag maar kunnen er ook meerdere wp op één hydrobox?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja. Zo hoor je hem bijna niet. Maar wees niet bang, op vol vermogen is dat wel andersWodan89 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:11:
[...]
hij is idd enorm stil.
draait hij nu op minimaal vermogen?
Nadat hij mijn Q-Solar + Panasonic 5kW Mono had gezien was hij het er wel over eens dat ook iets dergelijks in zijn nieuwe woning moet komen. Woonoppervlak begane grond is 350m2, bovenverdieping wordt later ingericht.
Om even een grof plan te maken zonder enige vorm van warmteberekening.
Wat ik inmiddels weet:
Zo goed mogelijk isoleren, zowel huis als leidingen(in ruimte waar de warmte niet nodig is)
Zoveel mogelijk afgiftevermogen in de vloer (HOH afstand?) zoveel mogelijk doorstroming(=dikke diameter)
Kunststof vv verdeler (minimaal 1"=28mm aanvoer) zodat we ook kunnen koelen.
Goede warmtemeter
Wensen:
Ruim warmwater, voor 4 personen, 300L?
Regelbaar per vertrek, zoneregeling ala evohome?
Voorbereid op houtcv kachel in woonkamer
Zoveel mogelijk gebruik maken van subsidie (kan dus ook inhouden dat zonnecollectoren boven PV geprefereerd wordt)
Toekomst proof, dus niet volledig leunend op salderingsregeling.
Gasloos
Vragen:
Buffervat voor CV?
Vloerverwarming boven? Icm jaga's?
[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 16-05-2016 20:44 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
ik denk dat het scenario maximaal isoleren en dan een kleine/goedkope warmteinstallatie interessant is:Appie Heijn schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:47:
Ik zit even met een leuke case. Een goede vriend van mij gaat binnenkort een woonboerderij kopen, casco waar alles nog in moet, alleen betonvloer ligt erin, dekvloeren met vloerverwarming moet nog. Kortom een droomsituatie![]()
Nadat hij mijn Q-Solar + Panasonic 5kW Mono had gezien was hij het er wel over eens dat ook iets dergelijks in zijn nieuwe woning moet komen. Woonoppervlak begane grond is 350m2, bovenverdieping wordt later ingericht.
Om even een grof plan te maken zonder enige vorm van warmteberekening.
Wat ik inmiddels weet:
Zo goed mogelijk isoleren, zowel huis als leidingen(in ruimte waar de warmte niet nodig is)
Zoveel mogelijk afgiftevermogen in de vloer (HOH afstand?) zoveel mogelijk doorstroming(=dikke diameter)
Kunststof vv verdeler (minimaal 1"=28mm aanvoer) zodat we ook kunnen koelen.
Goede warmtemeter
Wensen:
Ruim warmwater, voor 4 personen, 300L?
Regelbaar per vertrek, zoneregeling ala evohome?
Voorbereid op houtcv kachel in woonkamer
Zoveel mogelijk gebruik maken van subsidie (kan dus ook inhouden dat zonnecollectoren boven PV geprefereerd wordt)
Toekomst proof, dus niet volledig leunend op salderingsregeling.
Gasloos
Vragen:
Buffervat voor CV?
Vloerverwarming boven? Icm jaga's?
Isoleren op RC9-10 voor wanden/vloer/dak (passiefnorm) en triple glas. volgens mij kan je dan enorm besparen op de apparatuur en het kost wat ruimte, maar dat is er genoeg.
Als dit echt lukt daarnaast LL WP en WTW lucht ventilatie en je bent er.
alternatief:
enorme boiler(s) voor opslag warmte uit collectoren.
en DWTW bij douche (of circulatie douche, nog beter. daarmee kan je in combinatie met een quooker enorm efficient douchen)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
100%, warm waterbedrijfWodan89 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 13:41:
[...]
op hoeveel % vermogen draait het systeem hier?
1e spiraal is 3,2 m2 idd, 2e 1,2 m2 dacht ik (= zonnespiraal).develdonk schreef op zondag 15 mei 2016 @ 17:49:
[...]
even benieuwd; zijn beide spiralen 3,2m2?
hebben jullie hem aangemeld bij rvo samen met zonnecollectoren voor subsidie?
weet je zo ook de verzendkosten?
Ik heb 'm niet aangemeld, maar krijg 'm cadeau van Stichting Duurzaam Waterland als onderdeel van F0 subsidie.
Verzendkosten vanuit Polen € 71,23
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De 7,5 is al groter dan de 5kW. Volgens mij kunnen er meerdere buitenunits op 1 hydrobox, in de bijna oneindige reeks dipswitches ben ik daar wat instelopties van tegengekomen.reneeke1970 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:19:
[...]
Oké bedankt, valt wel mee maar voor vlak bij slaapkamer maar niet doen. Heb nog beneden kamertje over, onder cv zeg maar, dat is dan beter.
Is vanaf 7.5 nou de grote buiten unit of groter dan 7.5 ?
En misschien rare vraag maar kunnen er ook meerdere wp op één hydrobox?
Oh dat is handig want ik twijfel nog welke capaciteit, zon grote unit krijg ik dak niet op maar twee kleine wel....mightym schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:03:
[...]
De 7,5 is al groter dan de 5kW. Volgens mij kunnen er meerdere buitenunits op 1 hydrobox, in de bijna oneindige reeks dipswitches ben ik daar wat instelopties van tegengekomen.
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom heeft deze als enige een cop boven 5, wat is verschil in techniek tussen puhz en suhz?
1 PVoutput . Dongen NB
Het verschil in COP zit hem vaak in de verhouding tussen afmetingen van de verdamper(condensor) van het buitendeel en het geleverde vermogen.
Bijvoorbeeld
Een binnendeel van 2.5kW en een binnendeel van 3.5kW hebben vaak exact hetzelfde buitendeel.
Alleen hoeft het 2.5kW buitendeel minder hard te werken en is de condensor in verhouding groter dan bij een 3.5kW binnendeel.
De 2.5 zal dan een iets hogere COP hebben.
Het lichtste model in een bepaalde serie heeft vaak de hoogste COP
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik vraag me ook af of zo'n grote ('dubbele') unit op een plat dak wel zo prettig is. In mijn situatie heben de buren hebben ook een plat dak dus de unit kan volop wind krijgen. De 7.5 kW is de hoogste capaciteit die je kan krijgen met 1 fan, de 5 kW is nog wat kleiner maar waarschijnlijk te klein voor mijn situatie (met name SWW, berekend op gezin met 2 kinderen, douche en bad).reneeke1970 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:16:
[...]
Oh dat is handig want ik twijfel nog welke capaciteit, zon grote unit krijg ik dak niet op maar twee kleine wel....
Of heeft iemand hier wel eens zo'n grote buitenunit op een plat dak gehad en was er geen beweging in te krijgen?
Ik gok dat de WP ergens tussen de 5kW en 10kW gaat uitkomen. Hoe de vloeren geïsolleerd zijn weet ik helaas niet, heeft het zin om zin om wanden RC9 te doen terwijl vloer RC 5 is bijvoorbeeld?BarryH schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:17:
[...]
ik denk dat het scenario maximaal isoleren en dan een kleine/goedkope warmteinstallatie interessant is:
Isoleren op RC9-10 voor wanden/vloer/dak (passiefnorm) en triple glas. volgens mij kan je dan enorm besparen op de apparatuur en het kost wat ruimte, maar dat is er genoeg.
Als dit echt lukt daarnaast LL WP en WTW lucht ventilatie en je bent er.
alternatief:
enorme boiler(s) voor opslag warmte uit collectoren.
en DWTW bij douche (of circulatie douche, nog beter. daarmee kan je in combinatie met een quooker enorm efficient douchen)
LL WP is wellicht een interessante optie voor de bovenverdieping. Beneden wil men toch graag het comfort van vloerverwarming ervaren.
Ik vraag mij of wat op dit moment interessanter is. PV of Zonnecollectoren.
Ik lees trouwens dat voor ZLTV vloerverwarming een vuistregel is van 7m2 per groep. Dat zou inhouden dat alleen beneden al 35 groepen nodig zijn voor 250m2 effectief vloeroppervlak (totaal is 350m2 maar muren/kasten moet je daar weer vanaf halen)
Bron: http://www.vloerverwarmin...ng_nederland_handboek.pdf
Is dit werkelijk zo?
Bij mij doorstaat zo'n dubbele eenheid van Fujitsu al bijna 3 jaar alle stormen vanuit het zuidwesten, westen, noordwesten en noorden. Maar hij hangt wel aan de muur, boven een plat dak.Vincm schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:59:
[...]
Ik vraag me ook af of zo'n grote ('dubbele') unit op een plat dak wel zo prettig is. In mijn situatie heben de buren hebben ook een plat dak dus de unit kan volop wind krijgen.
(...)
Of heeft iemand hier wel eens zo'n grote buitenunit op een plat dak gehad en was er geen beweging in te krijgen?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Die voldoet niet aan je voorwaarde "max. subsidie".Appie Heijn schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:50:
[...]
LL WP is wellicht een interessante optie voor de bovenverdieping.
L/L is uitgesloten van de subsidieregeling.
Voorwaarde is ook niet max subsidie. Wens is zoveel mogelijk gebruik maken van subsidie mogelijkheden. Kwestie van afwegen. Was meer ook in de lijn der gedachten PV vs Zonnecollectoren. Op laatstgenoemde zit wel subsidie en is wellicht daardoor interessanter.
[ Voor 24% gewijzigd door Appie Heijn op 16-05-2016 21:10 ]
Een beetje buitendeel weeg al snel dik 100kg, maar vangt idd veel wind. Als ze niet goed verankerd staan, dan waaien ze zeker om.Vincm schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:59:
[...]
Ik vraag me ook af of zo'n grote ('dubbele') unit op een plat dak wel zo prettig is. In mijn situatie heben de buren hebben ook een plat dak dus de unit kan volop wind krijgen. De 7.5 kW is de hoogste capaciteit die je kan krijgen met 1 fan, de 5 kW is nog wat kleiner maar waarschijnlijk te klein voor mijn situatie (met name SWW, berekend op gezin met 2 kinderen, douche en bad).
Als ze goed vast staan gebeurt er echt niets mee. De unit zelf kan er prima tegen.....
Quote van de site van Alklima:
De buitenunits van Mitsubishi Electric zijn ontwikkeld en afgestemd op het West-Europese klimaat waardoor ze gegarandeerd de gevraagde prestaties leveren. De buitenunit wordt veelal op een trillingsvrije constructie op het dak of aan de gevel geplaatst, zodanig dat de ventilator vrijuit kan blazen.
Volgens mij heeft het heel veel zin om de wanden toch RC9 te doen, warmteverlies neemt gewoon af. zeker omdat de vloer warmte weglekt naar A/ de bodem (~12 graden) en B/ ventilatie naar buitenAppie Heijn schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:50:
[...]
Hoe de vloeren geïsolleerd zijn weet ik helaas niet, heeft het zin om zin om wanden RC9 te doen terwijl vloer RC 5 is bijvoorbeeld?
terwijl de wanden veel kouder oppervlak raken (de buitenlucht).
En wellicht kan de RC vd vloer verder omhoog? of een isolerende toplaag op de vloer.
in passieve huizen zit nauwelijks een verwarmingsinstallatie. Tel uit je winst
[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 16-05-2016 21:41 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
als je geld hebt voor 350m2 vloer lijkt me dat niet het probleem isAppie Heijn schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:50:
[...]
Ik gok dat de WP ergens tussen de 5kW en 10kW gaat uitkomen. Hoe de vloeren geïsolleerd zijn weet ik helaas niet, heeft het zin om zin om wanden RC9 te doen terwijl vloer RC 5 is bijvoorbeeld?
LL WP is wellicht een interessante optie voor de bovenverdieping. Beneden wil men toch graag het comfort van vloerverwarming ervaren.
Ik vraag mij of wat op dit moment interessanter is. PV of Zonnecollectoren.
Ik lees trouwens dat voor ZLTV vloerverwarming een vuistregel is van 7m2 per groep. Dat zou inhouden dat alleen beneden al 35 groepen nodig zijn voor 250m2 effectief vloeroppervlak (totaal is 350m2 maar muren/kasten moet je daar weer vanaf halen)
Bron: http://www.vloerverwarmin...ng_nederland_handboek.pdf
Is dit werkelijk zo?
zoek bv op ebay voor betaalbare verdelers
als je voor 18 of 20mm slang gaat word het +- 10 12m2 per groep.
ik zou niet gaan besparen op slang door deze niet te leggen onder kasten.
wat als je dadelijk je kamer anders indeelt ?
voor maximaal gebruik te maken van de subsidie regeling kun je ook kiezen voor een cascade schakeling
als je voor een douche WTW gaat hoeft je boiler ook minder snel verwarmd te worden.
Nee de drie fase code is yha.Oxellaar schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:40:
Volgens mij is een PUHZ altijd een 3 fase, een SUHZ een 1 fase. Maar zeker weten doe ik het niet.
Het verschil in COP zit hem vaak in de verhouding tussen afmetingen van de verdamper(condensor) van het buitendeel en het geleverde vermogen.
Bijvoorbeeld
Een binnendeel van 2.5kW en een binnendeel van 3.5kW hebben vaak exact hetzelfde buitendeel.
Alleen hoeft het 2.5kW buitendeel minder hard te werken en is de condensor in verhouding groter dan bij een 3.5kW binnendeel.
De 2.5 zal dan een iets hogere COP hebben.
Het lichtste model in een bepaalde serie heeft vaak de hoogste COP
De puhz 4 en 5 kw hebben cop 4.4 meen ik, maar de suhz 4.5 is cop 5.06. Dus jou uitleg komt dan niet overeen. Zou dit speciale uitvoering zijn? En valt me ook op dat het de goedkoopste is.....
1 PVoutput . Dongen NB
De dubbele weegt 135 en de enkele slechts 65 meen ik. Kleine is maar 80×60 en de grote 95×135 ,zelfs twee kleine op elkaar is lichter en kleiner.Oxellaar schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:12:
[...]
Een beetje buitendeel weeg al snel dik 100kg, maar vangt idd veel wind. Als ze niet goed verankerd staan, dan waaien ze zeker om.
Als ze goed vast staan gebeurt er echt niets mee. De unit zelf kan er prima tegen.....
Quote van de site van Alklima:
De buitenunits van Mitsubishi Electric zijn ontwikkeld en afgestemd op het West-Europese klimaat waardoor ze gegarandeerd de gevraagde prestaties leveren. De buitenunit wordt veelal op een trillingsvrije constructie op het dak of aan de gevel geplaatst, zodanig dat de ventilator vrijuit kan blazen.
1 PVoutput . Dongen NB
deze heeft in verhouding tot het vermogen wel de grootste wisselaar.
Oké, dan vergis ik me vast met de drie fase versie, foutje.....Wodan89 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:03:
7.5kw weegt 75kg,
deze heeft in verhouding tot het vermogen wel de grootste wisselaar.
1 PVoutput . Dongen NB
Top, dat neem ik even mee. Aankoop zal deze week wel definitief worden.BarryH schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:36:
[...]
Volgens mij heeft het heel veel zin om de wanden toch RC9 te doen, warmteverlies neemt gewoon af. zeker omdat de vloer warmte weglekt naar A/ de bodem (~12 graden) en B/ ventilatie naar buiten
terwijl de wanden veel kouder oppervlak raken (de buitenlucht).
En wellicht kan de RC vd vloer verder omhoog? of een isolerende toplaag op de vloer.
in passieve huizen zit nauwelijks een verwarmingsinstallatie. Tel uit je winst
RC vd vloer verwacht ik in ieder geval niet op RC9, dat van die toplaag moet maar even uitgezocht worden.
Geld zal het probleem ook wel niet zijn alleen het lijkt mij wat extreem om richting 50 groepen te gaan. Daarom heb ik maar even de aanname gedaan dat onder binnenmuren en inbouwkasten geen vloerverwarming zit.Wodan89 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:36:
[...]
als je geld hebt voor 350m2 vloer lijkt me dat niet het probleem is![]()
zoek bv op ebay voor betaalbare verdelers
als je voor 18 of 20mm slang gaat word het +- 10 12m2 per groep.
ik zou niet gaan besparen op slang door deze niet te leggen onder kasten.
wat als je dadelijk je kamer anders indeelt ?
voor maximaal gebruik te maken van de subsidie regeling kun je ook kiezen voor een cascade schakelingvan 2 of 3 7,5kw unit,s dit al voorbereid in de aansturing
![]()
als je voor een douche WTW gaat hoeft je boiler ook minder snel verwarmd te worden.
Uiteindelijke aantal zal later wel bekend worden, maar ging mij meer even of de vuistregel van 7m2 per groep daadwerkelijk een bekende is.
20mm slang is een goede!
2x7,5kW moet zowieso toereikend zijn anders weet ik het ook niet meer
Douche WTW voor begane grond moet ik nog even uitzoeken wat daar voor te krijgen is.
Het zou kunnen dat tijdens het koelen van de vloer het boilervat beïnvloed wordt door het koude water. En anderzijds het CV circuit weer met warm water tijdens SWW opwarming.
Anders moet ik twee van deze jongens voor het T-stuk zetten die richting retour WP gaat:

[ Voor 6% gewijzigd door Pascal Saul op 16-05-2016 22:58 ]
ik zou dit type klep niet gebruiken voor het wp circuit. geven nogal wat weerstand.Pascal Saul schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:56:
Wie van jullie heeft terugslagkleppen geplaatst in de retour bij een combinatie met SWW en CV middels een driewegklep?
Het zou kunnen dat tijdens het koelen van de vloer het boilervat beïnvloed wordt door het koude water. En anderzijds het CV circuit weer met warm water tijdens SWW opwarming.
Anders moet ik twee van deze jongens voor het T-stuk zetten die richting retour WP gaat:
[afbeelding]
je kan daar ook https://www.installatieva...NzlsOnL38wCFZEy0wodtysJ0A
voor gebruiken. deze hebben een hangend plaatje als keer mechanische, geen minimale openings druk
of wil je deze in het tapwater circuit opnemen?
Aha ontdekt, de p staat voor de power versie, die gaat tot -25 en 60 graden water.reneeke1970 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:53:
[...]
Nee de drie fase code is yha.
De puhz 4 en 5 kw hebben cop 4.4 meen ik, maar de suhz 4.5 is cop 5.06. Dus jou uitleg komt dan niet overeen. Zou dit speciale uitvoering zijn? En valt me ook op dat het de goedkoopste is.....
De s standaard maar tot -15 en55 graden
1 PVoutput . Dongen NB
Dat had ik al gezien, maar tussen de standaard inverters staan er ook met een P.reneeke1970 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:59:
[...]
Aha ontdekt, de p staat voor de power versie, die gaat tot -25 en 60 graden water.
De s standaard maar tot -15 en55 graden
Moet er glycol en anti corrosie-middel toegevoegd worden aan het CV water?
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Nee dat hoeft niet.GadgetFrank schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:20:
Ik ben bezig met het plaatsen van mijn Mitsubishi Ecodan.
Moet er glycol en anti corrosie-middel toegevoegd worden aan het CV water?
Er is normaal gesproken geen kans op bevriezen. Neem aan dat het geen monoblock is?
Let er wel op dat de circulatiepomp altijd draait als het koudemiddel, om wat voor reden dan ook, een keer af gepompt wordt.
Vloeibaar koudemiddel gaat uitkoken bij afpompen, als dit in de platenwisselaar gebeurt en er is geen doorstroming, dan vriest hij geheid kapot.
En de welke bedoel je dan?Oxellaar schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:15:
[...]
Dat had ik al gezien, maar tussen de standaard inverters staan er ook met een P.
1 PVoutput . Dongen NB
bij ons thuis is SWW en CV sinds afgelopen januari ook gescheiden, precies om de reden dat de CV de warmte volledig uit de boiler trok (in 2 uur of zo) en onder de 50 graden schoot. Gevolg was dat electrisch element continue aan het verstoken was de hele dag eigenlijk met zero (meetbaar) effect. Heb er vast wat gas mee bespaard, maar niemand weet hoeveel.jerh schreef op maandag 16 mei 2016 @ 08:01:
[...]
Je moet sww en cv scheiden. Dat is veel efficienter. Bij mij in de winter houd de wp het vat op 25 graden genoeg voor de vv en dat is dan ook de uitgangstemperatuur voor sww water. Ik verwarm dat na met een electische doorstromer. Altijd onbeperkt warmwater en geen boiler die onnodig opgestookt moet worden. Nu met zomerse temperaturen blijft de boiler boven de 50 graden en hoeft er niet naverwarmd te worden.
In het begin had ik het nog gecombineerd en had ik hetzelfde probleem als jij, de vv trok de boiler te snel leeg en daardoor bleef de wp draaien. Nu niet meer dus.
Eventueel kan je nog twee boiler nemen en eentje met prio laden.
Op dit moment is de ZB dus met SWW gevuld, warm water uit zit op water in op electrisch boilertje van 50 liter. Ik zou deze graag vervangen door een electrische boiler met spiraal maar afgezien van de ruimte die ik misschien niet eens heb, is dat weer rond de 350 euro.
Ik zou hiermee de 50 l kunnen laten vervallen (of in serie erbij houden) en de 80 liter met prio kunnen laden. CV lekker op de 350 liter en eventueel warmtepomp op de retour aansluiten, vóórdat ie de ketel in gaat.
eventuele SWW runs kan ik dan -als ik meer dan de 80 liter van de prio-boiler, Óf, zolang de 80 liter er niet is/komt de 50 liter uit de e-boiler, denk te gebruiken- op de 350 liter doen met de warmtepomp.
Is dit een beetje een setup die zou werken? Zal binnenkort eens een volledig schema/wensenlijstje posten om te zien of een WP wel iets is voor ons of toepasbaar is in ons huis.
bedankt voor de info, nuttig! Die ene run per dag moet dan genoeg zijn, mits de CV/warmtevraag in woonkamer de ZB niet leeg trekt.mightym schreef op maandag 16 mei 2016 @ 09:01:
[...]
Om dit te onderzoeken heb ik in de eerste dagen een aantal verschillende opties uitgeprobeerd:
-Het vat wordt op temperatuur gehouden tussen 13.00u en 23.00u.
Wij douchen meestal tussen 19.00u en 23.00u, de sensor hangt vrij laag (op 1/3) in de tank, dus start het bijwarmen al vrij vlot. Effect: Nagenoeg oneindig warm water beschikbaar. De warmtepomp verdeelt de aanwezige warmte tijdens het opwarmen in de tank, het is dus zaak om niet te laat te starten met bijverwarmen, anders koelt het vat teveel af. Tegen de tijd dat persoon 4 onder de douche vandaan stapte, was het vat weer 55 graden. Dit heeft wel een prijs, het verbruik lag 1,5-2 keer hoger. (7 a 8 kWh /dag)
- Het vat wordt op temperatuur gehouden tussen 13.00 en 16.00u.
In feite doe je hier 1 run per dag. We hebben dus een voorraad water van 300 liter op 55 graden. Dat is tot op heden ruim voldoende. Ik heb nog nooit koud water uit de kraan gehad. Oke, rond de middag zal het nog maar een graad of 40 zijn, maar koud is het nog niet. 's ochtends tapt de wasmachine (met warmwater aansluiting) ook nog water uit het vat, die hoeft vaak maar 40 graden te hebben, dus dat komt mooi uit.
Gemiddeld komen we nu op 4-4,5 kWh per dag voor warm water.
(Zonder warmtepompboiler was het 1,5 kuub gas per dag excl de wasmachine, want die tapte niet via de CV ketel)
Er zit een knopje op de regelaar om direct warm water te maken, ik zou even moeten lezen of hij dan het normale bedrijf start of dat dit een soort 'alle zeilen bij' modus is. Als zowel de warmtepomp, booster heater en tankverwarmer aan staan, dan kan je in hele korte tijd een boel warmte dat vat in pompen.
Maar heb jij niet dat de CV de warmte uit de boiler trekt terwijl je probeert op te warmen om te douchen?
[ Voor 69% gewijzigd door fabstar81 op 17-05-2016 11:38 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Deze bijvoorbeeld, is een standaard inverter.
Afmetingen hoogte x lengte x dikte:reneeke1970 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:56:
[...]
De dubbele weegt 135 en de enkele slechts 65 meen ik. Kleine is maar 80×60 en de grote 95×135 ,zelfs twee kleine op elkaar is lichter en kleiner.
PUHZ-SW50VHA: 600 x 800 x 300+23 (=ecodan)
PUHZ-SW75VHA: 943 x 950 x 330+30 (=ecodan)
PUHZ-SHW80VHA: 1350 x 950 x 330+30 (=zubadan)
Uit deze en deze, waar vreemd genoeg niet het gewicht van de buitenunit in staat.
Mijn voorkeur ging uit naar de zubadan (icm ERST20C-VM2C) of de SW75VHA (icm met ERST20C-VM2C), ik dacht dat er ook een was met een enkele fan. Maar met deze afmetingen en een plat dak ben ik toch wel een beetje aan het twijfelen. 2x een SW50VHA zou veiliger zijn maar helaas is de subsidie enkel op combi's met een binnenunit en niet alleen voor losse buitenunits.
Hoe bevalt de nieuwe Nefit Enviline na de afgelopen winter en is hij zoals gezegd echt zo stil,Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:06:
Weet iedereen al van de nieuwe apparatenlijst van rvo. Nl?
Op basis van de lijst van 9 februari een bestelling gedaan voor een nefit enviline bs5. 0,subsidie 2150euro.
Wp geplaatst en factuur vandaag in huis. Wil ik indienen voor subsidie aanvraag blijkt deze enviline verplaatst te zijn in de lijst naar hybride, subsidie 1000euro.....
Heeft iemand ervaring of advies hoe er voor te zorgen dat wij wel de 2150 euro gaan krijgen
Dat klopt, maar ach hij kost je maar 800 een tweede erbij, ik zit er ook aan te denken want ik weet niet hoeveel kW ik nodig hebVincm schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:55:
[...]
Afmetingen hoogte x lengte x dikte:
PUHZ-SW50VHA: 600 x 800 x 300+23 (=ecodan)
PUHZ-SW75VHA: 943 x 950 x 330+30 (=ecodan)
PUHZ-SHW80VHA: 1350 x 950 x 330+30 (=zubadan)
Uit deze en deze, waar vreemd genoeg niet het gewicht van de buitenunit in staat.
Mijn voorkeur ging uit naar de zubadan (icm ERST20C-VM2C) of de SW75VHA (icm met ERST20C-VM2C), ik dacht dat er ook een was met een enkele fan. Maar met deze afmetingen en een plat dak ben ik toch wel een beetje aan het twijfelen. 2x een SW50VHA zou veiliger zijn maar helaas is de subsidie enkel op combi's met een binnenunit en niet alleen voor losse buitenunits.
1 PVoutput . Dongen NB
De PUHZ-SW50VHA los kost 800 euro? Ik ben benieuwd naar jouw adresje dan...reneeke1970 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:46:
[...]
Dat klopt, maar ach hij kost je maar 800 een tweede erbij, ik zit er ook aan te denken want ik weet niet hoeveel kW ik nodig heb
Na aftrek subsidie natuurlijkVincm schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:54:
[...]
De PUHZ-SW50VHA los kost 800 euro? Ik ben benieuwd naar jouw adresje dan...
1 PVoutput . Dongen NB
ik wil hier ook 2 warmtepompen hebben en de tweede warmtepomp dan koppelen aan de verwarming van de verdiepingen + boiler (en eerste warmtepomp dan enkel voor benedenverdieping). Zo heb je:reneeke1970 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:46:
[...]
Dat klopt, maar ach hij kost je maar 800 een tweede erbij, ik zit er ook aan te denken want ik weet niet hoeveel kW ik nodig heb
a) 10kw vermogen ter beschikking met 2x subsidie
b) backup verwarming als er 1 defect gaat
c) kun je SWW verwarmen en tegelijkertijd de benedenverdieping blijven verwarmen (zijn immers 2 warmtepompen)
d) kost je wel meer ruimte
e) kun je 2 kleinere circuits maken waardoor je eea beter kan inregelen (wat best ff lastig is met warmtepomp tov ketel)
f) haal je hogere (theoretische) COP's doordat de warmtepomp meer op deellast kan werken
M.a.w alleen maar voordelen afgezien van een beetje ruimte...
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Zit ik ook aan te denken, vv scheiden van cv ,aparte buffers.... hygiëne spiraal als voor verwarmen voor inlaat cv tapwaterdeveldonk schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:58:
[...]
ik wil hier ook 2 warmtepompen hebben en de tweede warmtepomp dan koppelen aan de verwarming van de verdiepingen + boiler (en eerste warmtepomp dan enkel voor benedenverdieping). Zo heb je:
a) 10kw vermogen ter beschikking met 2x subsidie
b) backup verwarming als er 1 defect gaat
c) kun je SWW verwarmen en tegelijkertijd de benedenverdieping blijven verwarmen (zijn immers 2 warmtepompen)
d) kost je wel meer ruimte
e) kun je 2 kleinere circuits maken waardoor je eea beter kan inregelen (wat best ff lastig is met warmtepomp tov ketel)
f) haal je hogere (theoretische) COP's doordat de warmtepomp meer op deellast kan werken
M.a.w alleen maar voordelen afgezien van een beetje ruimte...
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 4% gewijzigd door Vincm op 17-05-2016 14:55 ]
Mijn idee is dat je voor 1200 beter zelf boiler kunt verzinnen, eventueel groter of meerdere spiralen....Vincm schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:53:
Best wel een goed idee eigenlijk... PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C (= binnenunit zonder buffervat) voor verwarming, met 2300 euro subsidie, en een PUHZ-SW50VHA + ERST20D-VM2C (= binnenunit met buffervat) voor SWW met dito subsidie. Of 2 keer de laatstgenoemde. Jammer dat ik weinig ruimte heb binnen mijn technische ruimte.
Voor dat extra geld heb je bijna een warmtepomp boiler compleet
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vind ze vrij prijzig; een hybride warmtepomp vanaf € 5495 en een volledig elektrische warmtepomp vanaf € 7215, inclusief btw en installatie, exclusief subsidie.foxie10 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:44:
Er is een inkoopaktie van Natuur en Milieu voor warmtepompen van Enviline Nefit. Het monoblok heeft een goede cop en is erg stil 56db. Iemand ervaring met deze wp.
Een Elga is al hybride goedkoper, en als volledige elec oplossing zijn er ook veel goedkopere modellen van bijvoorbeeld Panasonic.
Wellicht dat de prijzen die zij aanhouden scherp zijn voor de Nefit module, echter zijn het geen scherpe prijzen als je het echt goed wil doen en een WP aan wil schaffen van Panasonic of Mitsubishi.
Verder zijn ze erg misleidend bij Natuur en Milieu. Ze schrijven dat je met een WP tot 1600 m3 gas kunt besparen, en zo wel 1.040 euro per jaar op je gasrekening kunt besparen. Wat ze niet noemen is dat de stroomrekening wel met 600 euro zal stijgen hierdoor...
https://www.slimwoner.nl/ons-aanbod/warmtepomp
[ Voor 16% gewijzigd door Theo op 17-05-2016 15:25 ]
7400 Wp op het dak
helemaal eens! ik zit er ook aan te denken om zelf een boiler erbij te kopen om flexibiliteit te houden. Ik neig erg naar de oplossing die eerder genoemd is van het RVS vat met 10 jaar garantie voor zo'n EUR 1.200 van 60cm breed mits tvt technisch haalbaar:reneeke1970 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:11:
[...]
Mijn idee is dat je voor 1200 beter zelf boiler kunt verzinnen, eventueel groter of meerdere spiralen....
Voor dat extra geld heb je bijna een warmtepomp boiler compleet
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
en deze wordt het alleen als ik een warmtepomp en zonnecollectoren ga aansluiten. Alleen dit tweede ben ik nog niet helemaal over uit of dit nu echt wel rendabel is. In de zomer staat de warmtepomp namelijk toch te niksen dus in hoeverre heeft het dan zin nog een keer EUR 1.200 (excl subsidie) uit te geven voor collectoren, pomp e.d. ipv de warmtepomp eea te laten verwarmen (bovenop de EUR 1.200 voor de boiler). Als je dat uitsmeert over 10 jaar weet ik zo net nog niet wat goedkoper is.... dus ofwel EUR 2.400 - EUR 800 subsidie = 1.600 voor 300l zonneboiler met 2 vlakkeplaatcollectoren ofwel gewoon die EUR 2.400 gebruiken voor gas voor de bestaande ketel (dat is bijna 4.000m3 terwijl we maar 300m3 per jaar nodig hebben). Ik reken gemakshalve de kwh's van de zonneboilerpomp nog niet eens mee.
iemand andere zienswijze?
(trouwens opvallend te zien dat iedereen nu zijn retour cv niet meer door de boiler heen laat gaan in tegenstelling tot andere berichten)
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Vind ik wel dure boiler met ook maar 40mm isolatie.develdonk schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:05:
[...]
helemaal eens! ik zit er ook aan te denken om zelf een boiler erbij te kopen om flexibiliteit te houden. Ik neig erg naar de oplossing die eerder genoemd is van het RVS vat met 10 jaar garantie voor zo'n EUR 1.200 van 60cm breed mits tvt technisch haalbaar:
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
en deze wordt het alleen als ik een warmtepomp en zonnecollectoren ga aansluiten. Alleen dit tweede ben ik nog niet helemaal over uit of dit nu echt wel rendabel is. In de zomer staat de warmtepomp namelijk toch te niksen dus in hoeverre heeft het dan zin nog een keer EUR 1.200 (excl subsidie) uit te geven voor collectoren, pomp e.d. ipv de warmtepomp eea te laten verwarmen (bovenop de EUR 1.200 voor de boiler). Als je dat uitsmeert over 10 jaar weet ik zo net nog niet wat goedkoper is.... dus ofwel EUR 2.400 - EUR 800 subsidie = 1.600 voor 300l zonneboiler met 2 vlakkeplaatcollectoren ofwel gewoon die EUR 2.400 gebruiken voor gas voor de bestaande ketel (dat is bijna 4.000m3 terwijl we maar 300m3 per jaar nodig hebben). Ik reken gemakshalve de kwh's van de zonneboilerpomp nog niet eens mee.
iemand andere zienswijze?
(trouwens opvallend te zien dat iedereen nu zijn retour cv niet meer door de boiler heen laat gaan in tegenstelling tot andere berichten)
En waaruit blijkt dat niemand de retour gebruikt dan?
1 PVoutput . Dongen NB
In beide circuits wil ik er een (vat verwarnen en cv erverwarmen)... welke maakt mij niet uit... En als deze ook voldoet, prima, alleen deze is weer schroef... *zucht*. Dan moet ik weer 4x 3/4*22mmknel erbij doenWodan89 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 00:00:
[...]
ik zou dit type klep niet gebruiken voor het wp circuit. geven nogal wat weerstand.
je kan daar ook https://www.installatieva...NzlsOnL38wCFZEy0wodtysJ0A
voor gebruiken. deze hebben een hangend plaatje als keer mechanische, geen minimale openings druk= geen flow verlies
of wil je deze in het tapwater circuit opnemen?
Ik had gehoopt dat deze niet zoveel weerstand had.... hmmm...en afsluiten was makkelijk geweest
Dus niet in het tapwatercircuit want die is al rond
[ Voor 5% gewijzigd door Pascal Saul op 17-05-2016 20:42 ]
zie de voorgaande posts op laatste 2 pagina's; feedback is dat retour CV de SWW temp te ver laat dalen.reneeke1970 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:23:
[...]
Vind ik wel dure boiler met ook maar 40mm isolatie.
verder is het wel een RVS boiler die 300l heeft en maar 60cm breed is.
[ Voor 11% gewijzigd door develdonk op 17-05-2016 16:51 ]
Ja dat hele verhaal heb ik wel gezien Maar wil niet zeggen dat niemand het meer doet toch? , maar heeft oorzaak dat wp te klein is of hygiëne spiraal te klein, krijgt dan water niet meer warm....develdonk schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:50:
[...]
zie de voorgaande posts op laatste 2 pagina's; feedback is dat retour CV de SWW temp te ver laat dalen.
Maar ik zie het niet als probleem, besparen is warmte uit wp naar cv of sww brengen. En dat gebeurt zo toch? Daarna kan de wp weer mooi op zijn gemak energie terug er in stoppen. Sww laat je voor zekerheid door doorstromer lopen of gewoon na verwarmen met cv ketel. Legionella programma niet hoeven gebruiken bespaart zo ook aardig of niet?
1 PVoutput . Dongen NB
eens met je verhaal maar is het niet zonde om sww water van 60 graden je cv in te pompen die uiteindelijk met cop 2,5 is gemaakt terwijl je ook water van 30 graden kan gebruiken met cop 4,5-5?reneeke1970 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 17:05:
[...]
Ja dat hele verhaal heb ik wel gezien Maar wil niet zeggen dat niemand het meer doet toch? , maar heeft oorzaak dat wp te klein is of hygiëne spiraal te klein, krijgt dan water niet meer warm....
Maar ik zie het niet als probleem, besparen is warmte uit wp naar cv of sww brengen. En dat gebeurt zo toch? Daarna kan de wp weer mooi op zijn gemak energie terug er in stoppen. Sww laat je voor zekerheid door doorstromer lopen of gewoon na verwarmen met cv ketel. Legionella programma niet hoeven gebruiken bespaart zo ook aardig of niet?
Vandaag de brief gekregen dat de subsidie voor de WP is toegekend, en dat deze met een week wordt overgemaakt, De aanvraag is gedaan op 21 maart.Theo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:11:
Ik heb gister de brief gehad dat men nog 8 extra weken nodig heeft voor de subsidie...
7400 Wp op het dak
Zou best kunnen werken denk ik, wel wordt het met tussenvoegen van steeds meer apparaten steeds ingewikkelder. Daar ben ik niet zo'n voorstander van. Ik kan er ook zelf niet zoveel over zeggen, eea is sterk afhankelijk van hoe je huis reageert.fabstar81 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:24:
[...]
bij ons thuis is SWW en CV sinds afgelopen januari ook gescheiden, precies om de reden dat de CV de warmte volledig uit de boiler trok (in 2 uur of zo) en onder de 50 graden schoot. Gevolg was dat electrisch element continue aan het verstoken was de hele dag eigenlijk met zero (meetbaar) effect. Heb er vast wat gas mee bespaard, maar niemand weet hoeveel.
Op dit moment is de ZB dus met SWW gevuld, warm water uit zit op water in op electrisch boilertje van 50 liter. Ik zou deze graag vervangen door een electrische boiler met spiraal maar afgezien van de ruimte die ik misschien niet eens heb, is dat weer rond de 350 euro.
Ik zou hiermee de 50 l kunnen laten vervallen (of in serie erbij houden) en de 80 liter met prio kunnen laden. CV lekker op de 350 liter en eventueel warmtepomp op de retour aansluiten, vóórdat ie de ketel in gaat.
eventuele SWW runs kan ik dan -als ik meer dan de 80 liter van de prio-boiler, Óf, zolang de 80 liter er niet is/komt de 50 liter uit de e-boiler, denk te gebruiken- op de 350 liter doen met de warmtepomp.
Is dit een beetje een setup die zou werken? Zal binnenkort eens een volledig schema/wensenlijstje posten om te zien of een WP wel iets is voor ons of toepasbaar is in ons huis.
Bij mij is het stookseizoen relatief kort door goede isolatie. Afgelopen weekend is de verwarming niet aan geweest....Ik heb in ieder geval wel naverwarming nodig, gisteren was de boiler naar 30 graden teruggezakt en vandaag is hij bij 45 graden door de zon blijven steken. Dus ik zou wel altijd rekening houden met naverwarmen, de waf daalt ernstig al er koud water op haar plenst.

Dat is zeker zonde, daarom houd ik sww ook maar op 35(is planning in gedachte)develdonk schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 17:42:
[...]
eens met je verhaal maar is het niet zonde om sww water van 60 graden je cv in te pompen die uiteindelijk met cop 2,5 is gemaakt terwijl je ook water van 30 graden kan gebruiken met cop 4,5-5?
Beetje na verwarmen vind ik niet erg. Maakt het tevens betrouwbaar (comfort) en het voordeel van combi buffer voor vv vind ik belangrijker dan hogere temperatuur voor sww. Enkel een boiler vind ik zinloos voor sww ,ik spaar 400 m3 gas uit tegen 1200 kWh aan stroom, dus met 90 euro verschil duurt lang voor die rvs boiler van 1200 betaalt is.
1 PVoutput . Dongen NB
Jij hebt alleen zonneboiler neem ik aan? Komt afgelopen dagen niet hoger dan 45 graden dan?jerh schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:13:
[...]
Zou best kunnen werken denk ik, wel wordt het met tussenvoegen van steeds meer apparaten steeds ingewikkelder. Daar ben ik niet zo'n voorstander van. Ik kan er ook zelf niet zoveel over zeggen, eea is sterk afhankelijk van hoe je huis reageert.
Bij mij is het stookseizoen relatief kort door goede isolatie. Afgelopen weekend is de verwarming niet aan geweest....Ik heb in ieder geval wel naverwarming nodig, gisteren was de boiler naar 30 graden teruggezakt en vandaag is hij bij 45 graden door de zon blijven steken. Dus ik zou wel altijd rekening houden met naverwarmen, de waf daalt ernstig al er koud water op haar plenst.
1 PVoutput . Dongen NB
Bedankt voor je informatie. Het is inderdaad een split.Oxellaar schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:08:
[...]
Nee dat hoeft niet.
Er is normaal gesproken geen kans op bevriezen. Neem aan dat het geen monoblock is?
Let er wel op dat de circulatiepomp altijd draait als het koudemiddel, om wat voor reden dan ook, een keer af gepompt wordt.
Vloeibaar koudemiddel gaat uitkoken bij afpompen, als dit in de platenwisselaar gebeurt en er is geen doorstroming, dan vriest hij geheid kapot.
De binnen- en buitenunit zijn geleverd zonder thermostaat. Gaat het CV gedeelte dan wel werken of moet ik echt een bedrade of draadloze bedieningsunit bestellen?
(Binnenunit staat in de aangebouwde garage, dus koeler dan het huis)
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Vrijdagmiddag stond hij op 71 graden. Ik heb ook een wp, maar die staat al een tijdje uit bij gebrek aan warmtevraag. Ik gebruik de wp alleen voor het cv gedeelte, toen hij ook sww deed, kreeg ik teveel problemen met de gelaagdheid en werd er feitelijk sww temperaturen gestookt die daarna de vv ingingen.reneeke1970 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:17:
[...]
Jij hebt alleen zonneboiler neem ik aan? Komt afgelopen dagen niet hoger dan 45 graden dan?
Vandaar scheiding systemen en elektrische naverwarmer.
En in de winter? Ook enkel de naverwarmer op een koud vat?jerh schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:25:
[...]
Vrijdagmiddag stond hij op 71 graden. Ik heb ook een wp, maar die staat al een tijdje uit bij gebrek aan warmtevraag. Ik gebruik de wp alleen voor het cv gedeelte, toen hij ook sww deed, kreeg ik teveel problemen met de gelaagdheid en werd er feitelijk sww temperaturen gestookt die daarna de vv ingingen.
Of toch de mogelijkheid om de wp te gebruiken op het vat (met cv temperaturen?)
De wp loopt dan door het vat, dus de temperatuur van het vat blijft dan rond de 23 - 25 graden hangen en dat is de temperatuur die naverwarmt moet worden. Scheelt in ieder geval behoorlijk t.o.v. het koud water in van vitens, dat heb ik op 8 graden zien binnenkomen van de winter.AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:30:
[...]
En in de winter? Ook enkel de naverwarmer op een koud vat?
Of toch de mogelijkheid om de wp te gebruiken op het vat (met cv temperaturen?)
Als je nu twee boilers hebt kan wp toch regelen met drie weg klep en twee temperatuur voelers? De ecodan heeft zelfs twee aansluitingen geloof ik, maar die heb jij misschien niet...jerh schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:25:
[...]
Vrijdagmiddag stond hij op 71 graden. Ik heb ook een wp, maar die staat al een tijdje uit bij gebrek aan warmtevraag. Ik gebruik de wp alleen voor het cv gedeelte, toen hij ook sww deed, kreeg ik teveel problemen met de gelaagdheid en werd er feitelijk sww temperaturen gestookt die daarna de vv ingingen.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat maakt het allemaal zo veel duidelijker...
AUijtdehaag in "Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie"
(lijkt wel een beetje op Jerh zijn opzet, maar dan anders.... De opzet is trouwens alweer gewijzigd, zie ik nu. Ik loop weer achter
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2016 19:18 ]
Ik geloof dat ik het ook zo ongeveer in gedachte heb, ik gebruik alleen niet gelijk door stromer,pas bij nog teveel aan gas.AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 19:16:
Waarom maakt er nou niemand eens een tekeningetje.
(lijkt wel een beetje op Jerh zijn opzet, maar dan anders.... De opzet is trouwens alweer gewijzigd, zie ik nu. Ik loop weer achter)
Waarom heb jij drie weg klep, je hebt toch twee aansluiting op de hydrobox?
Heb je nog steeds 5 kW? Inmiddels groter toch?
1 PVoutput . Dongen NB
Het buffervat is dus het (doorstroom)tapwater vat, maar ook weer buffervat voor cv s'nachts. (WP uit)reneeke1970 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 19:33:
[...]
Ik geloof dat ik het ook zo ongeveer in gedachte heb...
Dus is het ook een "voorverwarmer" net als bij Jerh.
(ik ga het wijzigen dat alle 3 de spiralen tapwater doorheen lopen)
De 3-weg klep zit er in om tapwaterbedrijf/cvwaterbedrijf te doen.
+ ik wil kunnen koelen op de vloer, dan heb je hem dus ook nodig.
Op de hydrobox zitten 2 cv aansluitingen en 2 freon aansluitingen, dus weet niet wat je bedoeld?
En idd de 5 kW (op 450 ltr
Er komt "ooit" een zonnecollector op met externe wisselaar, als salderen vervalt en PV nutteloos wordt/is
[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2016 19:50 ]
Nee heb ik geen last van, want het CV systeem onttrekt geen warmte uit de boiler. De warmtepomp levert enkel direct warmte aan de vloerverwarming, of aan de boiler. Voor vloerverwarming is water van 25-30 graden in 95% van de dagen voldoende. Zolang er gesaldeerd mag worden blijft dit de setup. Als het salderen ooit stopt dan zet ik wel wat rechttoe rechtaan buffervaten neer voor de CV, of ik ga nachtverlaging toepassen ofzo. maar dat scenario is echt voor latere zorg. Voor nu lijkt mij dit de meest eenvoudige setup. Voor het eerst sinds 2007 kunnen wij hier al wekenlang helemaal zonder aardgas. Ik moet nog even een drempeltje over om het aardgas ook echt af te laten sluiten (110 euro per jaar voor een backup is ook niet overdreven duur en als je slim shopt bij de energieleverancier is het zelfs gratis..).fabstar81 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:24:
[...]
bedankt voor de info, nuttig! Die ene run per dag moet dan genoeg zijn, mits de CV/warmtevraag in woonkamer de ZB niet leeg trekt.
Maar heb jij niet dat de CV de warmte uit de boiler trekt terwijl je probeert op te warmen om te douchen?
Wij zullen dus waarschijnlijk 2 buffervaten moeten hebben, 1 voor de CV en 1 voor SWW.
SWW zal een 300 liter vat moeten worden verwacht ik (gezin met 2 kinderen en een ligbad).
Hoeveel liter moet het CV Vat zijn
Je hebt ook binnenunits met een geintegeerd vat (bijv. van Ecodan), kun je die dan ook gebruiken
Hebben die binnenunits dan 2 circuits
Zover ik kan beoordelen lijkt het mijn dat Mitsibushi een goede lijn heeft met hun Ecodan producten.
Koeling lijk mij een leuke optie, maar is niet persé noodzakelijk. Moet ik veel extra maatregelen nemen om ook te kunnen koelen
Ik zal t.z.t. een berekening moeten maken om het vermogen te bepalen.
Tot 7,5KW heb je nog zo'n "enkele" buitenunit, daarboven wordt het de hogere variant.
Ik zou kunnen kiezen voor zo'n 7,5KW uitvoering en dan een binnenunit pakket met elektrische elementen om die dagen dat het -20 is het huis nog warm te kunnen krijgen.
Staan er ook ergens adviesprijzen vermeld op internet
Hier maar 1 vat. Wp heeft een dubbele aansluiting, een op het midden van het vat en een op de bovenste spiraal. Die op de bovenste spiraal zit op dit moment afgesloten. Ga ik wellicht tzt nog extra zonnecollector op zuid-west op leggen, zodat het vat 's avonds nog verwarmd wordt.reneeke1970 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 19:07:
[...]
Als je nu twee boilers hebt kan wp toch regelen met drie weg klep en twee temperatuur voelers? De ecodan heeft zelfs twee aansluitingen geloof ik, maar die heb jij misschien niet...
@AUijtdehaag: ja, eigenlijk zou ik de tekening online moeten zetten. Heb op dit moment alleen handmatige tekening, waar nog wel wat in aangepast is. Op de todo lijst......
De hofleverancier binnen dit draadjes als je het mij vraagt. Maar geen adviesprijzen.Grolsch schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:34:
Staan er ook ergens adviesprijzen vermeld op internet
http://www.comfortklimaat...bizZJtmCt0d225hoCpZjw_wcB
Ik lees in beschrijving hydrobox dat ze twee aansluitingen hebben, ik lees dat als twee circuits, maar dat is dus niet zo?AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 19:39:
[...]
Het buffervat is dus het (doorstroom)tapwater vat, maar ook weer buffervat voor cv s'nachts. (WP uit)
Dus is het ook een "voorverwarmer" net als bij Jerh.
(ik ga het wijzigen dat alle 3 de spiralen tapwater doorheen lopen)
De 3-weg klep zit er in om tapwaterbedrijf/cvwaterbedrijf te doen.
+ ik wil kunnen koelen op de vloer, dan heb je hem dus ook nodig.
Op de hydrobox zitten 2 cv aansluitingen en 2 freon aansluitingen, dus weet niet wat je bedoeld?
En idd de 5 kW (op 450 ltr) . Klein maar fijn ;-)
Er komt "ooit" een zonnecollector op met externe wisselaar, als salderen vervalt en PV nutteloos wordt/is
1 PVoutput . Dongen NB
@Grolsch
Inderdaad nederlandse prijzen, maar niet echt indicatief...presentatief

De binnenunit schakelt een externe 3-weg klep, tussen sww en cv circuit.
(in geval van ecodan +hydrobox)
(nog eentje dan...)
[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2016 21:37 ]
ik heb hem hier besteld, ondanks de wat langere levertijd komen ze wel betrouwbaar over.Grolsch schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:10:
Mijn Spaans is niet zo goed, maar ik heb al een goede indicatieve site gevonden qua prijzen.
http://www.comfortklimaat...bizZJtmCt0d225hoCpZjw_wcB
echter, toen mijn systeem geleverd werd zaten er stickers op van een Spaanse leverancier
als ik het nog een keer zou moeten doen zou ik ze direct uit Spanje halen
Wat is de maximale afstand die toegestaan is, en heb ik dan te maken met verliezen?
[ Voor 55% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 17-05-2016 21:56 ]
Die afstand verschilt per unit wel wat, maar 10 meter is voor iedere unit haalbaar.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:53:
Ik overweeg een warmtepomp, maar van technische ruimte tot buitenunit is 10,5m.
Wat is de maximale afstand hier tussen?
De lichtere in vermogen kunnen vaak 15 tot 20m, de zwaardere kunnen wel tot 30 a 35m.
Wel moet er boven een aantal meters vaak koudemiddel bijgevuld worden.
correctGrolsch schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:53:
Dus als ik het goed begrijp is de "zubudan" beter als de ecodanBetere cop en werkt nog bij extreem lage temperaturen
als je er ook tapwater mee wilt gaan doen, deze kan een stuk stiller zijn
omdat je hem kan begrenzen op 75 of 50%, nog steeds genoeg vermogen
en hogere COP omdat je altijd in deellast werkt
Dus een klep en nog temperatuur sensor, mogelijk wel twee.... en dan kan de thermostaat twee circuit op twee temperaturen sturen?AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:19:
aanvoer en retour bedoel je?
@Grolsch
Inderdaad nederlandse prijzen, maar niet echt indicatief...presentatief
De binnenunit schakelt een externe 3-weg klep, tussen sww en cv circuit.
(in geval van ecodan +hydrobox)
(nog eentje dan...)
1 PVoutput . Dongen NB
Ik weet niet welke richting je op wilt.reneeke1970 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:22:
[...]
Dus een klep en nog temperatuur sensor, mogelijk wel twee.... en dan kan de thermostaat twee circuit op twee temperaturen sturen?
Bedoel je tapwater en CV of bedoel je een zoneregeling zoals dit:
alberthakvoort in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Voor tapwater en cv heb je 1 sensor nodig in het (tapwater) buffervat, een 3-weg klep en de ruimtethermostaat (kan ook de controller van de binnenunit zijn, als je hem elders plaatst)
Meer info:
https://drive.google.com/...BcmsyQ2M/view?usp=sharing
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2016 22:30 ]
hey, die icoontjes ken ik!AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 19:16:
Waarom maakt er nou niemand eens een tekeningetje.
(lijkt wel een beetje op Jerh zijn opzet, maar dan anders.... De opzet is trouwens alweer gewijzigd, zie ik nu. Ik loop weer achter)

en dan heb ik de eventuele WP er nog geen eens ingetekend...

[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 17-05-2016 22:51 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
[...]
Ik ga de boiler extra isoleren met Armaflex, hier te koop: http://www.technischeisol...group_id=10000012&lang=NL:
reneeke1970 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:23:
[...]
Vind ik wel dure boiler met ook maar 40mm isolatie.
....
zie de voorgaande posts op laatste 2 pagina's; feedback is dat retour CV de SWW temp te ver laat dalen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Weet je dat de slijter zijn bier in de supermarkt inkoopt ? Is namelijk goedkoper dan ie zelf inkopen kanWodan89 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:37:
[...]
ik heb hem hier besteld, ondanks de wat langere levertijd komen ze wel betrouwbaar over.
echter, toen mijn systeem geleverd werd zaten er stickers op van een Spaanse leverancier![]()
als ik het nog een keer zou moeten doen zou ik ze direct uit Spanje halen
ecodan 7.5kw kan 40MOxellaar schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:56:
[...]
Die afstand verschilt per unit wel wat, maar 10 meter is voor iedere unit haalbaar.
De lichtere in vermogen kunnen vaak 15 tot 20m, de zwaardere kunnen wel tot 30 a 35m.
Wel moet er boven een aantal meters vaak koudemiddel bijgevuld worden.
de zwaardere 70M geloof ik. Lijkt me dat dit meer dan genoeg moet zijn
Je link zal ik eens printen want zijn kleine letters op mijn telefoon haha. Eigenlijk wil ik zoals Albert alleen de drie weg klep ander plek. Vanwege verbouwing badkamer en naast gelegen kamer heb ik stappenplan.AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:26:
[...]
Ik weet niet welke richting je op wilt.
Bedoel je tapwater en CV of bedoel je een zoneregeling zoals dit:
alberthakvoort in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Voor tapwater en cv heb je 1 sensor nodig in het (tapwater) buffervat, een 3-weg klep en de ruimtethermostaat (kan ook de controller van de binnenunit zijn, als je hem elders plaatst)
Meer info:
https://drive.google.com/...BcmsyQ2M/view?usp=sharing
Eerste stap alleen cv verwarmen door de wp in serie te zetten met cv (in retour)
Stap twee volgt als ik niet onder 500 kuub gas kom. In verbouwde kamertje buffer plaatsen met hygiëne spiraal. Vanuit wp naar buffer, dan naar drie weg klep, indien vraag alleen uit buffer gelijk retour naar wp, indien ook vraag uit woonkamer de drie weg klep door naar ingang cv, dan worden dus beide verwarmt, dan ben ik zeker van warm buffer vat.
Stap drie is los koppelen vv en die rechtstreeks op buffer vat zetten met eigen pomp en eigen vloer thermostaat. Op die manier kan ik alleen vv en tap water verwarmen en kan de gas ketel met zijn eigen thermostaat bij springen via de radiatoren.
Weet niet of het realistisch is maar dat lijkt me het effectiefst
1 PVoutput . Dongen NB
Mogelijk vervang ik stap twee door het bijplaatsen van tweede wp alleen voor de vv,afhankelijk van de subsidie is dat misschien goedkoper dan buffer vat met drie weg klep en extra temperatuur voeler.reneeke1970 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:53:
[...]
Je link zal ik eens printen want zijn kleine letters op mijn telefoon haha. Eigenlijk wil ik zoals Albert alleen de drie weg klep ander plek. Vanwege verbouwing badkamer en naast gelegen kamer heb ik stappenplan.
Eerste stap alleen cv verwarmen door de wp in serie te zetten met cv (in retour)
Stap twee volgt als ik niet onder 500 kuub gas kom. In verbouwde kamertje buffer plaatsen met hygiëne spiraal. Vanuit wp naar buffer, dan naar drie weg klep, indien vraag alleen uit buffer gelijk retour naar wp, indien ook vraag uit woonkamer de drie weg klep door naar ingang cv, dan worden dus beide verwarmt, dan ben ik zeker van warm buffer vat.
Stap drie is los koppelen vv en die rechtstreeks op buffer vat zetten met eigen pomp en eigen vloer thermostaat. Op die manier kan ik alleen vv en tap water verwarmen en kan de gas ketel met zijn eigen thermostaat bij springen via de radiatoren.
Weet niet of het realistisch is maar dat lijkt me het effectiefst
Alleen sww blijft dan door cv ketel gaan helaas
Oh ik moest bericht wijzigen haha
1 PVoutput . Dongen NB
Zou wel handig zijn 2 buiten units op 1 hydrobox, maar hoe sluit je dat aan met 2 aanvoer en 2 retour leidingen van de buiten units?mightym schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:03:
[...]
De 7,5 is al groter dan de 5kW. Volgens mij kunnen er meerdere buitenunits op 1 hydrobox, in de bijna oneindige reeks dipswitches ben ik daar wat instelopties van tegengekomen.
Het zou dus een Zubudan buitenunit worden, welke precies is afhankelijk van de berekening welke ik nog laat uitvoeren.
Wel ga ik voor een split unit i.v.m. de nadelen van een monoblock systeem.
Dus krijg ik een binnenunit, en ik heb 2 buffervaten nodig, 1 x 300L voor SWW en 1 x ???L voor vloerverwarming omdat ik een zoneregeling wil hebben.
Is het nu verstandig om een hydrobox te kiezen met losse buffervaten, of om te kiezen voor een ecodan cilinderunit met ingebouwd buffervat (max 200 liter) welke ik dan kan gebruiken voor m'n CV
Of is 200 liter teveel buffer voor mijn CV.
Vervolgens zit ik nog met het probleem dat ik die buitenunit niet in het zicht wil hebben.
Ik had eerst gedacht de buitenunit op het platte dak te zetten, maar dan komt deze boven de dakgoot uit en dat vind ik niet mooi.
Dus rood wou ik eerst, en nu heb ik groen in gedachten, en dan zet ik er wel planten ofzo omheen.

Zie hier de aanzichten:

Ik had in gedachten om mijn binnenunit hier te plaatsen:

Maar daar heb ik dus onvoldoende ruimte voor 2 buffervaten, dus ik zat te denken om het buffervat van SWW op de 1e verdieping te zetten
(daar komt nog een kast, dit is niet de laatste tekening).

Is dit mogelijk wat ik zo bedacht heb, of vergeet ik iets
..Grolsch schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:34:
Is dit mogelijk wat ik zo bedacht heb, of vergeet ik iets
[ Voor 11% gewijzigd door MadDog11 op 18-05-2016 11:42 . Reden: Al aangepast ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
maar wel meteen onder de badkamer dus dat is weer wel handig. Leuk huis trouwens (genoeg ruimte!). Denk je ook aan je wtw leiding en je zonnecellen? En weet dat een prefab kelder niet duur is. Kun je die rotzooi ook allemaal in kwijt en je dure m2 voor andere dingen gebruiken...fabstar81 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:29:
ik zie dat de wasmachine en droger ook naast de hydrobox staan...wellicht toch proberen om daar het buffervat kwijt te kunnen. weer kortere lengte naar je hotfill wasmachine. én kortere leiding naar je hotfill vaatwasser. zet je hem op de eerste verdieping zit je sowieso aan zo een 5 meter extra leiding vast.
Een quote uit het Nibe handboek: "Plaats dus bij installaties, die nageregeld worden, altijd een buffer vanGrolsch schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:34:
Het zou dus een Zubudan buitenunit worden, welke precies is afhankelijk van de berekening welke ik nog laat uitvoeren.
Dus krijg ik een binnenunit, en ik heb 2 buffervaten nodig, 1 x 300L voor SWW en 1 x ???L voor vloerverwarming omdat ik een zoneregeling wil hebben.
voldoende inhoud in het afgiftesysteem (u kunt bij de F1145 (PC) / F1245 (PC) ca. 15 liter
per kW afgiftevermogen aanhouden als minimale bufferinhoud)."
Zoneafsluiters zijn een vorm van naregeling. Bekijk de pdf eens voor veel praktische info (ook al heb je geen Nibe op het oog): http://iframe.nibenl.eu/docs/schema_1145.pdf
Het ligt er ook aan hoe het buffervat intern in aangesloten. De SWW boiler variant heeft 2 zones: 1 zone voor direct aan je CV en 1 zone is boiler. De buffertank moet direct in het CV circuit aangesloten worden en niet als aparte zone, zie de Nibe pdf voor wat duidelijke werktekeningen. Of zie het plaatje hier:Is het nu verstandig om een hydrobox te kiezen met losse buffervaten, of om te kiezen voor een ecodan cilinderunit met ingebouwd buffervat (max 200 liter) welke ik dan kan gebruiken voor m'n CV
https://gathering.tweaker...message/45639710#45639710
Lange horizontale afstanden zijn niet zo'n probleem, zie de eerdere berichten hierover in de topic. Verticale afstanden zijn wel zwaarder voor de compressor, door de te overwinnen zwaartekracht.Vervolgens zit ik nog met het probleem dat ik die buitenunit niet in het zicht wil hebben.
Dus ik ga maar uit van een 200 liter buffervat voor het CV gedeelte
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic