Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.953 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:49
vanmiddag mijn 2x 1'' Sani-Flex slang binnen gekregen
deze zou 25mm inwendig zijn..
helaas is het maar 20mm inwendig 32mm uitwendig..
had dus beter voor de 1 1/4'' kunnen gaan :(

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Ik gebruik diffusiedichte 28mm HEP2O flexibele slang van Wavin. Heb je eigenlijk geen speciaal gereedschap voor nodig (alleen een standaard tang/knipmes voor de flexibele slang en een demontage keg om de koppelingen te demonteren, deze kost een paar Euro). 28mm uitwendig is 22mm inwendig. Koppelingen hebben ook die inwendige maat.
Is wel stug maar werkt verder heel simpel en is gelijk goed dicht. Kan ook met de normale klemafdichtingen gekoppeld worden.
Praxis verkoopt het (maar volgens mij alleen online, want in de plaatselijke Praxis hadden ze er nog nooit van gehoord), maar bij Sanispecial is het goedkoper.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
jaari schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:16:
Ik gebruik diffusiedichte 28mm HEP2O flexibele slang van Wavin. Heb je eigenlijk geen speciaal gereedschap voor nodig (alleen een standaard tang/knipmes voor de flexibele slang en een demontage keg om de koppelingen te demonteren, deze kost een paar Euro). 28mm uitwendig is 22mm inwendig. Koppelingen hebben ook die inwendige maat.
Is wel stug maar werkt verder heel simpel en is gelijk goed dicht. Kan ook met de normale klemafdichtingen gekoppeld worden.
Praxis verkoopt het (maar volgens mij alleen online, want in de plaatselijke Praxis hadden ze er nog nooit van gehoord), maar bij Sanispecial is het goedkoper.
Online kwam ik tegen voor 8 euro per meter. Maar daar moet wel zon huls in, anders kun je los trekken. Kun je die makkelijk buigen dan zonder gereedschap?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsulthor
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-01-2024
jaari schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:16:
@jaari thx kijk ik daar ook nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mext3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-08 14:15
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:13:
Weet iemand of je bij confortmarket ook af kan halen?
Heb het idee van niet maar ik rijd graag 500 km voor 300 euro
Ja je kunt ook afhalen, moet je even een offerte laten maken waar de bezorgkosten van wordt afgehaald.
Ik heb vorige week besteld en ga ook afhalen, heb alleen nog niet het bericht gehad dat ie klaar staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mext3 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:28:
[...]

Ja je kunt ook afhalen, moet je even een offerte laten maken waar de bezorgkosten van wordt afgehaald.
Ik heb vorige week besteld en ga ook afhalen, heb alleen nog niet het bericht gehad dat ie klaar staat..
Oké dan zal ik ook mail sturen. Is het afhaal adres wel daar in Noord Frankrijk? Niet dat het adres dadelijk alleen hoofdkantoor is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 23:04
Appie Heijn schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 12:41:
[...]

Ik ben ook de laatste die roept dat het niet kan :) Echter heeft Panasonic niet voor niets 1 1/4" aansluitingen, 1 stapje terug durf ik wel aan na alle praktijkervaringen in Duitsland met 1". Waar ik simpel bij kan heb ik nu 28mm uitgevoerd. Wanneer ik de keuken er nog eens uit sloop voor vervangen dan vervang ik ook alle leidingen in de kolf naar boven door een slagje dikker.

Op ZLTV/LTV heb je een hogere flow nodig in vergelijking met een traditionele opstelling met CV ketel waarmee je 50-70 graden aanvoer ri vloerverwarming verdeler en radiatoren hebt.

Daarom hoe groter de diameter hoe beter het is. Knellende bochten of vernauwende terugslagkleppen en kranen werken dan in je nadeel en kost meer (pomp) energie en kan stromingsgeluiden veroorzaken.

[...]
Ik ga mijn terugslagklep eruit halen, de flow in de vloer verhogen en de outlet temp. dan 1 a 2 graden verlagen. Komende 'winter' weet ik of het werkt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mext3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-08 14:15
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:48:
[...]

Oké dan zal ik ook mail sturen. Is het afhaal adres wel daar in Noord Frankrijk? Niet dat het adres dadelijk alleen hoofdkantoor is?
Afhalen kan in Haguenau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:21:
[...]

Online kwam ik tegen voor 8 euro per meter. Maar daar moet wel zon huls in, anders kun je los trekken. Kun je die makkelijk buigen dan zonder gereedschap?
Die hulzen heb je altijd nodig of de buis nu op rol zit of in lengtes verkocht wordt. Maar die zijn niet duur.
De HEP2O buis is flexibel t.o.v. koper maar stug als je het in je handen hebt. Op de hand kan ik een radius van ca 40 cm maken. De buis moet wel met zadels gefixeerd worden.
Koperen pijp van 28mm kun je wel krapper buigen (ik denk de helft van de genoemde buigradius). En anders kun je knietjes gebruiken, maar de weerstand is veel groter.
Ik moet van buiten onder de vloer door naar binnen en dan krijg je op 3 meter lengte vier bochten. Ga dat maar eens in koper buigen.
Meer info over HEP2O: http://nl.wavin.com/web/downloads/handboek-hep2o.htm

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
fabstar81 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:06:
[...]

staat niets over doorstroomsnelheid/debiet bij ingaande temperatuur behalve voor 30 graden uitgaand, of ben ik nou gek. :?
mis zo een tabelletje. dan kan je ook vergelijken of zoiets niet gewoon in lagere powerklasses is. jerh doet het volgens mij met net een lichtere 11 kw wat overigens ook al best zwaar is :X

overigens, kerel verbruikt "20.000 kWh Wärmeenergie für die Raumbeheizung pro Heizjahr benötigt". Weet (wel zeker van) niet of jullie ook zo "weinig" energie verbruiken met een WP, maar in NL worden we daar niet vrolijk van haha |:(
http://www.wijas.com.pl/en/pow_lcd.php

staat keurig een tabel bij, is wel voor 40 graden verhogen. Dat heb ik hier niet nodig, maxium verhogen wat ik tot nu toe gezien heb is 25 graden. Ik heb inderdaad een 11-15 kw unit, hij staat op 11 en dat prima. Douchen geen probleem, zodra dwtw opgewarmd is zakt vermogen terug naar 6/7 kw. Bad vullen trekt wel de volle 11 kw (uiteraard alleen als de zb te koud is). Ik heb ongeveer 10 liter per minuut 38 graden water dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

fabstar81 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:06:
[...]

staat niets over doorstroomsnelheid/debiet bij ingaande temperatuur behalve voor 30 graden uitgaand, of ben ik nou gek. :?
mis zo een tabelletje.
Vermogen = soortelijke warmte van water * DeltaT * debiet [L/sec]

Dus "Leistung max. bei 30°C: 13,0 l/min. ":
4186 * 30 * 13/60 = 27,2 kW

Dus kleine DeltaT (voorverwarmd water door zonneboiler of DoucheWtw) en laag debiet (waterbesparende douchekop) zorgen voor lagere vermogensvraag.

CW4 ketel doet max 7.5L/min heet water. Stel zonneboiler is 30 graden. Gewenst 60 graden:
4186 * 30 * 7,5/60 = 15,7 kW nodig.

Daarom heb je zo'n grote ketel thuis hangen, voor dat beetje SWW :)

[ Voor 14% gewijzigd door Jack op 25-05-2016 01:06 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nu bezig met het uitzoeken van de 2 jaar garantie op de WP uit een ander EU land.

Hier staat bij Panasonic:
http://www.panasonic.com/...TEE_consumer_products.pdf

------------
Deze Garantie geldt enkel voor producten die werden aangeschaft en uitsluitend werden gebruikt in de Europese Unie, de Europese Economische Ruimte en Zwitserland. Als het product niet door Panasonic op de markt werd gebracht in het land waar het werd gebruikt, kan het voor het uitvoeren van reparaties op grond van de garantie nodig zijn om reserveonderdelen te verkrijgen uit een land waar het product oorspronkelijk op de markt werd gebracht dan wel om de reparatie te laten uitvoeren in een land waar het product oorspronkelijk op de markt werd gebracht. In beide gevallen dient de koper deze garantiekaart alsmede zijn aankoopbewijs met aankoopdatum te kunnen overleggen. Eventueel transport, zowel van het product als van eventuele reserveonderdelen, komt voor rekening en risico van de koper en kan tot vertraging in het reparatieproces leiden.
----------------

Hoe dit te lezen, de WP is zowel in Nederland maar ook in Frankrijk (het land waar ik waarschijnlijk ga kopen) op de markt.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:38
Willie Wortel schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:20:
Hoe dit te lezen, de WP is zowel in Nederland maar ook in Frankrijk (het land waar ik waarschijnlijk ga kopen) op de markt.?
Ik lees het als: je hebt volledige garantie. Alleen worden er verzendkosten gerekend voor onderdelen als het product niet in NL op de markt is.
Je geeft zelf aan dat je WP ook in NL wordt verkocht, dus is de garantie gelijk. Of je nu in F, of NL koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
jaari schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:50:
[...]

Die hulzen heb je altijd nodig of de buis nu op rol zit of in lengtes verkocht wordt. Maar die zijn niet duur.
De HEP2O buis is flexibel t.o.v. koper maar stug als je het in je handen hebt. Op de hand kan ik een radius van ca 40 cm maken. De buis moet wel met zadels gefixeerd worden.
Koperen pijp van 28mm kun je wel krapper buigen (ik denk de helft van de genoemde buigradius). En anders kun je knietjes gebruiken, maar de weerstand is veel groter.
Ik moet van buiten onder de vloer door naar binnen en dan krijg je op 3 meter lengte vier bochten. Ga dat maar eens in koper buigen.
Meer info over HEP2O: http://nl.wavin.com/web/downloads/handboek-hep2o.htm
Op zich heel mooi spul, wees je alleen wel bewust dat de 28mm variant eigenlijk 22mm(binnendiameter is). In mijn geval met staal is 28mm 25,5mm binnen. Dat scheelt toch aardig.

Knietjes raadt ik zeker niet aan.
Beter gebruik je
Afbeeldingslocatie: https://www.installand.nl/SiteFiles/temp/fabb64bc5bb4600bc1a0c776f75eb8e9-800x800.jpeg

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Appie, de WP aansluiten op een 15mm cv leiding, geeft dat problemen? Anders zou ik toch aardig wat nieuwe leiding aan moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
We hebben de eerste LG split unit draaiend, maar het standbyverbruik valt wat tegen: 9w. Zou het kwaad kunnen om buiten het stookseizoen de stekker eruit te trekken. Wat ik weet is dat je een beetje op moet passen met de CV-pomp, maar hoe zit het met het koeltechnische deel, kan dat het hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Willie Wortel schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:49:
Appie, de WP aansluiten op een 15mm cv leiding, geeft dat problemen? Anders zou ik toch aardig wat nieuwe leiding aan moeten leggen.
hier ben ik ook benieuwd naar. alleen op zolder vanaf de ketel een deel 22 mm, daarna gaat alles verder als 15 mm. inclusief de woonkamer radiatoren en vloerverwarmingverdeler :X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

neographikal schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:28:
We hebben de eerste LG split unit draaiend, maar het standbyverbruik valt wat tegen: 9w. Zou het kwaad kunnen om buiten het stookseizoen de stekker eruit te trekken. Wat ik weet is dat je een beetje op moet passen met de CV-pomp, maar hoe zit het met het koeltechnische deel, kan dat het hebben?
Ik schakel regelmatig de voeding van een split-airco uit en aan, uiteraard let ik erop dat hij dan niet actief is.
Met name na koelbedrijf werkt een airco eerst nog condens weg voor hij stopt. met ventileren.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
fabstar81 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:57:
[...]

hier ben ik ook benieuwd naar. alleen op zolder vanaf de ketel een deel 22 mm, daarna gaat alles verder als 15 mm. inclusief de woonkamer radiatoren en vloerverwarmingverdeler :X
Heeft je cv wel fatsoenlijk gefunctioneerd dan want dat hoort zo niet?
Pomp zal hard moeten werken en suizen veroorzaken door hoge stroom snelheid water

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Bij de Elga is dat zelfs 24 W (Zonder pomp alleen voor de elektronica). Stand by gebruik c.a 5000 uur= 120 kWh onnodig c.a. 5% van het jaarverbruik.

Ik ga een Chinese buitentermostaat (Ebay) monteren die de Elga b.v. boven de 14C uitschakelt. Uitgetest door stekker er uit; Elga komt weer gewoon bij en ook de Touch (Binnen thermostaat) geeft geen storing.
Kosten instelbare thermostaat met sensor 9 Eur. Besparing 25 Eur.

Dom dat Techneco daar zelf geen voorziening voor maakt.

De HR ketel heeft ook een stand by gebruik van 25 W. Jammer maar wel nodig voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik vraag me met name af of het kwaad kan voor de mechanische delen van zo'n split airco. 25w voor de ketel is wel bijzonder fors trouwens, die Intergas doet hier een watt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:08:
[...]

Pomp zal hard moeten werken en suizen veroorzaken door hoge stroom snelheid water
Waarom zou de cv pomp harder moeten werken, output = input, Hoe harder de pomp pompt des te hoger de retour druk. Het fluiten van de leiding wordt veroorzaakt door bochten waarbij de gezaagde uiteinden niet zijn schoongemaakt, cq slechte haakse bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nou vraag ik me toch af waarom iedereen moeilijk doet met buffer vaten en drieweg kleppen en al dat soort rompslomp nog meer?
Een warmtepomp boiler is tussen 1100 en 1500 te krijgen tot 300 liter toe. Heb je gelijk mv te pakken eventueel.en je verliest geen capaciteit op je wp Zit 500 subsidie op
Waarom kiest iedereen dan toch voor een los vat? Wat zie ik over het hoofd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Kan geen kwaad. Het standby verbruik is voornamelijk de carterverwarming van de compressor.
Hou er rekening mee dat indien je weer wenst te stoken het verstandig is de unit een paar uur van te voren aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Willie Wortel schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:35:
[...]

Waarom zou de cv pomp harder moeten werken, output = input, Hoe harder de pomp pompt des te hoger de retour druk. Het fluiten van de leiding wordt veroorzaakt door bochten waarbij de gezaagde uiteinden niet zijn schoongemaakt, cq slechte haakse bochten.
je vergeet hier dat je bij een kleinere binnen diameter een hogere stroomsnelheid in de leiding hebt bij een gelijkblijvende flow.

hogere stroomsnelheid betekenden meer drukverval per strekkende meter,
dit loopt best aardig op,

je cv installatie is standaard uitgelegd voor een delta T van 20c, je hebt dan een behoorlijk lagere flow dan bij een WP , deze heeft liever 5c of kleiner, het mogen dan logisch zijn dat je flow dan in verhouding stukken hoger moet zijn voor het zelfde vermogen te transporteren.

simpel gezegd. kan 15mm werken of 22mm, ja echter of dit voor 60 of 80% werkt kan je niet zo zwart wit stellen denk ik.

aan de andere kant, waarom zoveel geld uitgeven voor een WP en dan bezuinigen op die paar euro voor wat dikke buis + koppelingen. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
Wodan89 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:52:
[...]

je vergeet hier dat je bij een kleinere binnen diameter een hogere stroomsnelheid in de leiding hebt bij een gelijkblijvende flow.

hogere stroomsnelheid betekenden meer drukverval per strekkende meter,
dit loopt best aardig op,

je cv installatie is standaard uitgelegd voor een delta T van 20c, je hebt dan een behoorlijk lagere flow dan bij een WP , deze heeft liever 5c of kleiner, het mogen dan logisch zijn dat je flow dan in verhouding stukken hoger moet zijn voor het zelfde vermogen te transporteren.

simpel gezegd. kan 15mm werken of 22mm, ja echter of dit voor 60 of 80% werkt kan je niet zo zwart wit stellen denk ik.

aan de andere kant, waarom zoveel geld uitgeven voor een WP en dan bezuinigen op die paar euro voor wat dikke buis + koppelingen. ?
geld is niet altijd een issue. hoewel...er wordt hier op het forum wel vaak gezegd dat je netto ff een wp haalt voor 500 euro, misschien 1000 voor een wat zwaardere. leuk idee, maar als je dan ook heel je buizenstelsel moet vervangen wordt het minder interessant.

maar zelfs al bespaar je daar inderdaad niet op, je moet er wél bij kúnnen! veel van onze CV-pijpen zitten in dwars door net groot genoeg gaten in de betonplaten. sommige achter koven of achter keukenkastjes. huis net gestuuct, gesausd, whatever. niet overal kom je even makkelijk bij.

en even uitrekenen, heel grof, zelfs al zou ik alles vanaf de zolder kunnen vervangen van 15 naar 22...dan hebben we het even heel grof over zo een 50 meter buis (denk veel meer) wat vervangen moet worden. weet niet wat een metertje buis doet, maar over "besparen" hebben we het dan niet. sterker nog, het wordt dan een zeer weloverwogen onderbouwde keuze om bijvoorbeeld de buizen niet te vervangen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:32
reneeke1970 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:36:
Nou vraag ik me toch af waarom iedereen moeilijk doet met buffer vaten en drieweg kleppen en al dat soort rompslomp nog meer?
Een warmtepomp boiler is tussen 1100 en 1500 te krijgen tot 300 liter toe. Heb je gelijk mv te pakken eventueel.en je verliest geen capaciteit op je wp Zit 500 subsidie op
Mijn overwegingen:
-Geluid
-Vermogen/opwarmtijd
-Combinatie met ventilatie WTW
-Minimale temperatuur van de aanvoerlucht is bij die wpboilers beperkt, of je moet ze voeden met warme lucht uit huis, maar die moet dan weer opgewarmd worden. NB zo'n warmtepomp lust wel wat lucht..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 17:33:
[...]

Mijn overwegingen:
-Geluid
-Vermogen/opwarmtijd
-Combinatie met ventilatie WTW
-Minimale temperatuur van de aanvoerlucht is bij die wpboilers beperkt, of je moet ze voeden met warme lucht uit huis, maar die moet dan weer opgewarmd worden. NB zo'n warmtepomp lust wel wat lucht..
Geluid ben ik met je eens....
Vermogen kun je kiezen net als grootte, 300 liter is zomaar niet op, en je kunt als voor verwarmen gebruiken. En inderdaad de kleinste is tussen 100 en 250 kuub lucht. Maar als je toch moet ventileren???? En deel buitenlucht misschien, hij kan tot -7
Je hebt wel altijd cop van 3 bij 55 graden, dat kan buiten unit in winter niet toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:32
reneeke1970 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 18:39:
[...]

Geluid ben ik met je eens....
Vermogen kun je kiezen net als grootte, 300 liter is zomaar niet op, en je kunt als voor verwarmen gebruiken. En inderdaad de kleinste is tussen 100 en 250 kuub lucht. Maar als je toch moet ventileren???? En deel buitenlucht misschien, hij kan tot -7
Je hebt wel altijd cop van 3 bij 55 graden, dat kan buiten unit in winter niet toch?
Je moet in die COP berekening ook meenemen dat je de lucht die je onttrekt opnieuw moet verwarmen. Maar als je nu helemaal geen terugwinning hebt in de ventilatielucht, dan is het uiteraard interessanter dan wanneer je een ventilatie wtw hebt.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

reneeke1970 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:36:
Een warmtepomp boiler die op alleen mechanische ventilatie lucht draait, is beperkt tot ongeveer 1400W vermogen. Dit is bij 200m3/h aan ventilatie en dat is aan de stevige kant. De meeste woningen, zeker diegene waarbij de ventilatie CO2 gestuurd is, redden dat volume niet dus dan wordt het vermogen nog lager.

De meeste huizen zijn qua geluidsdemping van het ventilatie systeem niet uitgerust op continu 200m3/h ventileren. Dat betekent dus constant geruis in huis.

Na bijv. een douchebeurt gaat het erg lang duren voordat je boiler weer op temperatuur is. Zeker als er meerdere mensen achter elkaar douchen is dit niet handig.

[ Voor 7% gewijzigd door Jack op 25-05-2016 21:19 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jack schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:16:
[...]

Een warmtepomp boiler die op alleen mechanische ventilatie lucht draait, is beperkt tot ongeveer 1400W vermogen. Dit is bij 200m3/h aan ventilatie en dat is aan de stevige kant. De meeste woningen, zeker diegene waarbij de ventilatie CO2 gestuurd is, redden dat volume niet dus dan wordt het vermogen nog lager.

De meeste huizen zijn qua geluidsdemping van het ventilatie systeem niet uitgerust op continu 200m3/h ventileren. Dat betekent dus constant geruis in huis.

Na bijv. een douchebeurt gaat het erg lang duren voordat je boiler weer op temperatuur is. Zeker als er meerdere mensen achter elkaar douchen is dit niet handig.
Ja op zich heb je een punt. moet ik eens over denken. Ik heb nu mv uit woonkamer en slaapkamer, die kan ik er al in blazen, rest moet na verbouw uit badkamer komen, daar zit nu niks behalve schimmel....
En dan misschien klep op kiertje met buitenlucht.
Eigenlijk zou er ook eentje moeten zijn met extra spiraal, in winter met wp ,geen koude lucht naar binnen, en in de zomer boiler zelf, lekker koele lucht op zolder blazen, hmm....
Tja perfect is het allemaal niet inderdaad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

reneeke1970 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:09:
Ik kan al heel lang niet op confort market site komen. Zou dat aan mobiele telefoon liggen?
als je 1 maal een andere taal heb gebruikt, loopt hij vast.
je moet de hele cache van je browser legen of een andere browser gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:09
Tomexergie schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:21:
[...]

Bij de Elga is dat zelfs 24 W (Zonder pomp alleen voor de elektronica). Stand by gebruik c.a 5000 uur= 120 kWh onnodig c.a. 5% van het jaarverbruik.

Ik ga een Chinese buitentermostaat (Ebay) monteren die de Elga b.v. boven de 14C uitschakelt. Uitgetest door stekker er uit; Elga komt weer gewoon bij en ook de Touch (Binnen thermostaat) geeft geen storing.

De HR ketel heeft ook een stand by gebruik van 25 W. Jammer maar wel nodig voor SWW.
In de nieuwste software-update van Techneco (november 2015) is er een dipswitch (A5) waarmee je het standby gebruik van de Toshiba unit verder kunt reduceren tot ca 8,5W.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Willie Wortel schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:49:
Wat van belang is dat je transportleidingen 22 of liefst 28mm zijn. Voor de radiatoren maakt het iets minder uit. Vloerverwarming verdelers hebben wel weer een groot belang bij 22/28mm.

15mm als transport leiding voor meerdere radiatoren is echt te krap voor een efficiënte werking. Maar misschien maakt het bij jou iets minder uit als je ruimtes weinig warmteverlies hebben.

Geluid kan wel degelijk een issue zijn. Als je een x aantal liters per minuut door een 15mm pompt en hetzelfde aantal liters door een 28mm dan zal deze laatste behoorlijk minder stromingsgeluid veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:52
hannibal2206 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:45:
[...]

Besteld, en direct bevestigingsmail gehad, met geschatte levering tussen 12 en 20 mei.

Daarna, ondanks herhaalde mail verzoeken, geen enkele reactie.
Nog steeds geen reacties via website of email, maar wel vandaag een heel grote doos op de stoep ! 8)7

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Voor degene die de WP gaan ophalen in La France. Verzeker je zelf er wel van dat het gaat passen. De doos is enorm en moet rechtop staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 00:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

En dat je genoeg getankt hebt om naar NL terug te rijden _O-

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
reneeke1970 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:08:
[...]

we hebben geen last van suizende leidingen en het wordt lekker warm in de woonkamer, zonder pendelen. functioneert hij dan goed of niet? :+

zal eens kijken of ik de rest van de leidingen in kaart kan brengen. als het echt allemaal vanaf de zolder naar beneden 15 mm is dan lijkt me een WP sowieso een no-go als ik het zo lees.

naar de vloerverwarmingverdeler gaat ook 15mm...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dat is alleen voor leaserijders zonder buitenland pas toch? >:)

Volgens mij krijg je die WP alleen in een caddy, touran of soortgelijke. Hij moet rechtop staan wat in een station niet lukt.
fabstar81 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 07:17:
[...]

we hebben geen last van suizende leidingen en het wordt lekker warm in de woonkamer, zonder pendelen. functioneert hij dan goed of niet? :+

zal eens kijken of ik de rest van de leidingen in kaart kan brengen. als het echt allemaal vanaf de zolder naar beneden 15 mm is dan lijkt me een WP sowieso een no-go als ik het zo lees.

naar de vloerverwarmingverdeler gaat ook 15mm...
Garanties dat het niet of wel gaat werken zal ik niet geven ;)

Dat je nu niets hoort heeft te maken met het (ingestelde) debiet van je cv pomp. Wanneer je een WP installeert gaat dat debiet(stroomsnelheid) fors omhoog om genoeg warmteoverdracht te krijgen en je Dt ergens rond de 5gr uit te laten komen.

Het is verre van optimaal, theoretisch gezien, maar als het werkt dan werkt het. Cop technisch heeft het ook impact, hoeveel? Dat weet je pas als je voor vergroting leidingwerk met een warmtemeter hebt gemeten en erna.

[ Voor 72% gewijzigd door Appie Heijn op 26-05-2016 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 14-09 12:17
Tomexergie schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:21:
[...]

loopt de watergesmeerde Wilo niet vast als je de Elga de hele zomer uit gaat zetten? Ik dacht altijd dat die dingen elke maand ff paar minuten moesten lopen... Ik ga namelijk voor 25EUR niet het risico lopen een pompje van EUR 200 te verknallen? Weet jij hier meer over?

(buiten dat wil ik de koeling ook proberen maar dat is nu nog niet van toepassing met dit weer :'( )

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 26-05-2016 07:59 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Dit is wat ik kan toevoegen en veranderen op mijn bestaande installatie. Als deze opstelling niet zal werken stop ik met dit project. Heb ik er in ieder geval wel over nagedacht. :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/SmMn3VdaVVFcU3whFEY8yKmy/full.jpg

NOOT: Er zijn veel meer radiatoren maar die zijn niet in bedrijf, cq staan nooit aan.

Graag hoor ik van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Willie Wortel schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:36:
Dit is wat ik kan toevoegen en veranderen op mijn bestaande installatie. Als deze opstelling niet zal werken stop ik met dit project. Heb ik er in ieder geval wel over nagedacht. :)

[afbeelding]

NOOT: Er zijn veel meer radiatoren maar die zijn niet in bedrijf, cq staan nooit aan.

Graag hoor ik van jullie.
dit gaat wel werken lijkt me. zal er ook aan liggen hoe groot de radiatoren zijn en hoeveel.

alleen mis je nog een terugslag klep bij je warmte pomp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Wodan89 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:40:
[...]

dit gaat wel werken lijkt me. zal er ook aan liggen hoe groot de radiatoren zijn en hoeveel.

alleen mis je nog een terugslag klep bij je warmte pomp. :)
Die terugslag klep begrijp ik niet, kan je daar wat meer over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
als je nu alleen de cv ketel wilt gebruiken, krijg je door je warmtepomp ook flow, deze gaat werken als een radiator, wat je niet wil.

ik zou in de retour leiding naar je monoblock een terugslagklep met een klein gaatje er in monteren.

zo blijft er ook een klein beetje warm water door stromen tegen vorst gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Kun je het stukje 15mm tussen CV ketel en WP nog 28 of 22mm uitvoeren? Die kogelkranen zitten die er nu al? Zoja waarom?

40-45gr is COP technisch aan de hoge kant, wellicht kun je 35-40gr 24/7 stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Appie, die kogelkranen zitten er nog niet. Maar misschien een idee om alleen de WP te gebruiken op een deel van het systeem, de rest gebruiken we toch nooit, zo kan het afgesloten worden met de kogelkranen.

Als we het systeem 24 uur laat draaien denk ik dat het duur wordt met de stook kosten. Wij hebben normaal alleen de verwarming 'savonds aan van 17uur tot 22 uur op 19 graden zeg maar. We laten de temperatuur zakken nachts tot max 15 graden, daaronder slaat de cv ketel aan zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Voor de afhalers in fr bij confortmarket ,je betaald altijd 50 euro omdat hun dat ook aan panasonic moeten betalen. hebben ze per mail aan mij verteld
Ps dolfijn browser werkt ook op mobiel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ah duidelijk. Iets wat bij een keuze voor het installeren van een WP ook meespeelt is de periode dat je je huis warm wil hebben. Wij hebben tegenwoordig 4-5 dagen per week dat wij van 07.00-22.00 comfort temp van 20,5 willen hebben. Nachtverlaging pakte bij ons niet goed uit qua verbruik, dus bij afwezigheid en 's-nachts max 19,5gr.

Langdurig op een laag pitje ons huis warm houden. Voor ons is een WP ideaal.

Willy ik zou in jou geval lekker gaan experimenteren. Wel met een warmtemeter. Zodra COP onder +/- 3 komt gooi je lekker je CV erbij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:32:
Voor de afhalers in fr bij confortmarket ,je betaald altijd 50 euro omdat hun dat ook aan panasonic moeten betalen. hebben ze per mail aan mij verteld
Ps dolfijn browser werkt ook op mobiel
en waar wil jij die dan ophalen in Frankrijk?

doel je op dit adres?

CONFORT MARKET
4, Faubourg Saint-Georges
67330 BOUXWILLER
Service clients : 03.88.00.23.87.
RCS 751 938 572

https://www.infogreffe.fr...RAIT&afficherretour=false

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/lEx4dQZhZMJG6vqwEtVe1G7f/full.jpg

Dat is tussen Saarbrucken en Karlsruhe en gevestigd mijnsinzien in een woonhuis. Het bedrijf bestaat 3 jaar. weet ik veel.

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 26-05-2016 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:58:
[...]

en waar wil jij die dan ophalen in Frankrijk?

doel je op dit adres?

CONFORT MARKET
4, Faubourg Saint-Georges
67330 BOUXWILLER
Service clients : 03.88.00.23.87.
RCS 751 938 572

https://www.infogreffe.fr...RAIT&afficherretour=false

[afbeelding]

Dat is tussen Saarbrucken en Karlsruhe en gevestigd mijnsinzien in een woonhuis. Het bedrijf bestaat 3 jaar. weet ik veel.
Ja bij dat bedrijf, daar ook goedkoopst nu, maar afhaal adres is ergens anders volgens iemand hier, maar dat is wel daar in de buurt heb ik opgezocht

Nu ontdek ik dat verzenden eigenlijk maar 238 kost, als ik echter een muur beugel toevoeg van twintig euro word verzenden ineens 300
En met tweede boiler erbij blijft ook 300,toch apart

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 26-05-2016 12:46 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Grappig, ze hebben volgens mij de elektronica van de LG split unit die in de binnenunit zit gewoon bijna 1:1 in de monoblock geduwd. Betekent ook dat ik de dry contact sensor die ik erbij had besteld niet nodig ga hebben. Ah fijn, die kan marktplaats op :) Nu maar eens een verlanglijstje maken wat ik nodig heb om het waterzijdige deel van beiden aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Wellicht interessant voor degenen die bezig zijn met het uitzoeken van de configuratie van een Panasonic warmtepomp. http://www.confort-market...e_hydraulique_PAC_A2W.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
http://www.dutchheatpump....atie-handboek-Aquarea.pdf
Deze leest makkelijker, mijn Turks is een beetje ver weggezakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Ook handig idd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zo een vuil / ijzer afscheider is dat nou nodig met onze kwaliteit water?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
reneeke1970 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 16:42:
Zo een vuil / ijzer afscheider is dat nou nodig met onze kwaliteit water?
ik zou er niet op besparen. je ziet bijna altijd dat het water na verloop van tijd zwart word en vol gaat zitten met metaal deetjes,

mss als je een nieuwe installatie hebt met voornamelijk kunstof buizen dat het minder is.
ik heb hier een redelijk uitgebreide installatie uit 1997 met 12 radiatoren en 115m2 vloerverwarming.

ondanks dat ik deze meerdere keren gespoeld heb blijft er vuil hangen in de vuilafscheiders :P

trek anders eens na een jaar je circulatie pomp open :9, het schijnt dat de A labelpompen gevoeliger zijn voor magnetiet, de roter zou namelijk magnetisch zij? :?

een platen wisselaar water/r410a zit al snel op 500+ ex montage.
wil je het risico lopen dat deze dicht slipt door een besparing van 70e :?

[ Voor 9% gewijzigd door Wodan89 op 26-05-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Kun je ook gelijk een combi onlucht/vuilafscheider toepassen, zie mijn boodschappenlijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:19:
Kun je ook gelijk een combi onlucht/vuilafscheider toepassen, zie mijn boodschappenlijstje.
Ja maar die is 300 ,vind ik bovenstaande van 70 toch leuker. En inderdaad het word zwart maar blijft wel vloeibaar en niet zwart, dus voor mijn gevoel kan het niet zoveel kwaad. Maar oké 70 euro valt mee, eens kijken waar ze die hebben

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Volgens mij is die 140 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Ae100 of ae125 van spirovent. Zit op 60 80e. koop je op ebay een stel sterke magneten en je kun ook magnetiet afscheiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Wodan89 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:08:
[...]

ik zou er niet op besparen. je ziet bijna altijd dat het water na verloop van tijd zwart word en vol gaat zitten met metaal deetjes,

mss als je een nieuwe installatie hebt met voornamelijk kunstof buizen dat het minder is.
ik heb hier een redelijk uitgebreide installatie uit 1997 met 12 radiatoren en 115m2 vloerverwarming.

ondanks dat ik deze meerdere keren gespoeld heb blijft er vuil hangen in de vuilafscheiders :P

trek anders eens na een jaar je circulatie pomp open :9, het schijnt dat de A labelpompen gevoeliger zijn voor magnetiet, de roter zou namelijk magnetisch zij? :?

een platen wisselaar water/r410a zit al snel op 500+ ex montage.
wil je het risico lopen dat deze dicht slipt door een besparing van 70e :?
Hier is alles van kunstof en na 2 jaar een emmer water afgetapt en water was kraakhelder (serieus; rechtstreeks uit de kraan ziet er niet beter uit). Ik heb wel een spiro met magneten opgehangen daarna maar is volgens mij niet nodig.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wodan89 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 18:07:
Ae100 of ae125 van spirovent. Zit op 60 80e. koop je op ebay een stel sterke magneten en je kun ook magnetiet afscheiden
Spirotech....inderdaad 85 euro
Gewone normale magneten die je tegen de leiding houd bedoel je?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 07:59:
[...]

loopt de watergesmeerde Wilo niet vast als je de Elga de hele zomer uit gaat zetten? Ik dacht altijd dat die dingen elke maand ff paar minuten moesten lopen... Ik ga namelijk voor 25EUR niet het risico lopen een pompje van EUR 200 te verknallen? Weet jij hier meer over?

(buiten dat wil ik de koeling ook proberen maar dat is nu nog niet van toepassing met dit weer :'( )
Ook als je niets doet zal gedurende de zomermaanden de Wilo niet bijkomen, of Elga moet iets ingeprogrameerd hebben of het probleem is niet zo groot als je schetst. Vroeger moest je bij begin stookseizoen de pomp wel eens een zetje geven met de schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Appie Heijn schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 23:15:
Voor degene die de WP gaan ophalen in La France. Verzeker je zelf er wel van dat het gaat passen. De doos is enorm en moet rechtop staan.
Panasonic WH-MDC05F3E5 had jij toch? Weet je toevallig de maten nog. In een normaal formaat busje moeten er toch wel een stuk of 5 passen denk ik (2220×1650×1350 mm). Interessant >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 16:22
Dre schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 20:47:
[...]

Panasonic WH-MDC05F3E5 had jij toch? Weet je toevallig de maten nog. In een normaal formaat busje moeten er toch wel een stuk of 5 passen denk ik (2220×1650×1350 mm). Interessant >:)
Wanneer zei je dat je die kant op ging? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
reneeke1970 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 19:13:
[...]

Spirotech....inderdaad 85 euro
Gewone normale magneten die je tegen de leiding houd bedoel je?
als je kijkt naar de te dure afscheiders met magneet dan word het duidelijker denk ik

ik heb gewoon 4 magneten ingepakt in tape aan 2 kanten zodat je een pakketje krijgt.
deze heb ik los met een tyrap om de afscheider gedaan.
als je dan vuil wil aftappen zet je de pomp uit en schuif je de magneet naar beneden.
wanneer je dan het water aftapt in een vaas krijg je een leuk effect als je er dan met een magneet onderdoor schuift. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dre schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 20:47:
[...]

Ik kreeg hem op een europallet(qua formaat) daar stak hij op over. Wellicht als je de pallet verwijderd dat het wel gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:09
Lukt het jullie om je aan te melden voor de Panasonic pro club? Ik krijg maar geen bevestigingsmail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Had ik ook, heb mij maar bij de Duitse versie aangemeld. Die werkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 22:42:
[...]

In de nieuwste software-update van Techneco (november 2015) is er een dipswitch (A5) waarmee je het standby gebruik van de Toshiba unit verder kunt reduceren tot ca 8,5W.
Bedankt voor de tip Bram, inderdaad bij A5 op ON gaat de Elga na 18 uur van 25 Watt op 10 Watt over (Fibaro gemeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:46:
[...]

Bedankt voor de tip Bram, inderdaad bij A5 op ON gaat de Elga na 18 uur van 25 Watt op 10 Watt over (Fibaro gemeten).
Dadelijk even de dipswitch verzetten... :)

edit: done!

edit2: van 25 naar 10 watt! >:) (ook fibaro gemeten)

[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 28-05-2016 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Appie Heijn schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:39:
Ah duidelijk. Iets wat bij een keuze voor het installeren van een WP ook meespeelt is de periode dat je je huis warm wil hebben. Wij hebben tegenwoordig 4-5 dagen per week dat wij van 07.00-22.00 comfort temp van 20,5 willen hebben. Nachtverlaging pakte bij ons niet goed uit qua verbruik, dus bij afwezigheid en 's-nachts max 19,5gr.

Langdurig op een laag pitje ons huis warm houden. Voor ons is een WP ideaal.

Willy ik zou in jou geval lekker gaan experimenteren. Wel met een warmtemeter. Zodra COP onder +/- 3 komt gooi je lekker je CV erbij aan.
Appie, hoe kan ik dan weten dat de COP onder de 3 zakt?
En wanneer is het punt dat de WP uitgeschakeld moet worden cq de CV erbij aan moet? weet ik veel.

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 28-05-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Wodan89 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:08:
[...]
het schijnt dat de A labelpompen gevoeliger zijn voor magnetiet, de roter zou namelijk magnetisch zij? :?
Dat klopt want bij dergelijke pompen is de rotor opgebouwd uit permanente magneten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Carbon schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 11:58:
[...]

Dat klopt want bij dergelijke pompen is de rotor opgebouwd uit permanente magneten.
leuk voor de CV monteur :) krijgt die weer meer werk voor installatie,s zonder magnetische afscheider :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Als ik hier en daar lees moet een spirotrap mb3 wel een goed ding zijn?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Carbon schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 11:58:
[...]

Ik heb dit verhaal over magnetiet nagevraagd bij Wilo en Grundfos.
Beide gaven aan dat gelijkstroom pompen niet meer last hebben van magnetiet dan wisselstroom pompen.
Nieuwe modellen, zowel gelijk als wisselstroom, zijn beter beschermd dmv bepaalde aanpassingen, dan oude pompen.

Onder andere doordat koeling met water, helemaal niet of minder nodig is dan voorheen.
Grundfos gaf zelfs aan dat filteren ter bescherming van de pomp niet noodzakelijk is.
Die hebben een keramische as en lagers, om te voorkomen dat die magnetisch worden.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:08:
Wie heeft er ervaring met warmtemeters voor meting op een warmtepomp.

Mijn Chinees YG-RLM laat het afweten bij dT= 1 C (warmte vermogen ongeveer 1,5kW en elektrisch ongeveer 300W). Hij integreert niet meer en telt dus niet meer op. Bij dT =2,5 C meet hij wel correct. Zo wordt er veel warmte niet gemeten, vooral als de inverter gaat terugregelen. Warmtepompen werken i.h.a. met veel kleinere temperatuurverschillen dan CV ketels (Factor 5-10)

Ik kan wel met de gemeten flow en Ta, Tr het warmtevermogen berekenen en dat leverde over januari met 50 metingen gemiddeld een COP van 4,4 op. Maar dat is veel werk en blijf ik niet doen.

Ik wil een andere warmtemeter monteren die door intergreert ook bij kleine temperatuur verschillen. De investering van 200 Eur op het totaal is zeker verantwoord. Met de COP kun je vaststellen of warmtewisselaars vervuild zijn, de regeling niet klopt of er werkmiddel lekkage is.

Ik zoek een warmtemeter doe betaalbaar is en eventueel met een pulsgever voor de warmtehoeveelheid.

Ik zagKamstrup Multical 3022 op internet voor c.a 180 Euro. Heeft er al iemand op het forum ervaring met deze meter? Heeft hij een IR pulsgever voor warmte? (Niet voor M-bus want ik heb nog niemand op het forum gezien die deze kan uitlezen.)
Excuses voor een oudere post aanhalen.
Met welke gegevens van de multical 302 bereken ik de COP van de l/w warmtepomp?
Ik heb er ook finder kWh meter aan hangen.
Is dat simpelweg kWh warmte / kWh stroom ?

Registratie via m-bus is al gelukt....
zie: AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
AUijtdehaag schreef op zondag 29 mei 2016 @ 10:45:
[...]

Excuses voor een oudere post aanhalen.
Met welke gegevens van de multical 302 bereken ik de COP van de l/w warmtepomp?
Ik heb er ook finder kWh meter aan hangen.
Is dat simpelweg kWh warmte / kWh stroom ?

Registratie via m-bus is al gelukt....
zie: AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"
Ik heb ook de Multical 302 die dus wel door intergreert tot dT=0 maar ook dT<0 bij defrost meenneemt.

De COP is (de geleverde warmte aan het huis )/(benodigde elektriciteit) COP=Qw/E
Voor b.v. april voor mijn woning: Qw=1161 kWh met Multical gemeten en E = 262 kWh dus COP= 4,43

De elektriciteit meet ik met een goedkope stopcontact E meter en een fibaro op afstand. Dat stopcontact ding blijft door integreren ook al alles uitvalt. De fibaro op iungo vind ik te onbetrouwbaar maar wel mooi voor grafieken.
Op de Multical lees ik de display af, die ook blijft doorintegreren ook als b.v. de M-bus uitvalt.

Bij de besparing t.o.v. aardgas/HR ketel moet je het ketelrendement meetellen, maar ook rekening houden met het feit dat in de COP van de warmtepomp de CVpomp is meegenomen en in het ketelrendement vaak niet.

Hoe heb je de Multical M-bus weten uit te lezen en welk programma gebruik je op de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lees hem uit met de Raspberry Pi dmv libmbus en een usb master mbus cable
AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"
Alle waardes worden nu nog in een database (mysql) geschreven.

En ik doe nu (of wanneer ik tijd heb) een poging om hem in Domoticz te krijgen.
Vandaar de vraag hoe de cop te berekenen.
Dus het is de warmte (multical) in kWh gedeeld door het opgenomen vermogen (finder MK) in kWh..
De Mitsubishi buitenunit en binnenunit zitten op 1 Finder kWh meter.
Het verhitterelement in de binnenunit heeft zijn eigen groep en Finder kWh meter.

Besparing tov aardgas kijk ik niet naar....
Die is al 2 jaar afgesloten...

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2016 14:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 05:33

timovd

Voorsprong door techniek

reneeke1970 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 13:28:
Als ik hier en daar lees moet een spirotrap mb3 wel een goed ding zijn?
Bij A-label pompen wordt de MB3 vaak aangeraden idd. (Ik heb m ook achter mn cv-ketel hangen)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Weet iemand of die magneet vd spiro ook los te koop is (kan het zo niet vinden) en of die dan ook op het vorige model past ?

Die heb ik dus zelf en zou de magneet wel toe willen voegen. Het gaat me te ver om hem helemaal te vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Oxellaar schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:56:
[...]

Ik heb dit verhaal over magnetiet nagevraagd bij Wilo en Grundfos.
Beide gaven aan dat gelijkstroom pompen niet meer last hebben van magnetiet dan wisselstroom pompen.
Nieuwe modellen, zowel gelijk als wisselstroom, zijn beter beschermd dmv bepaalde aanpassingen, dan oude pompen.
Beter beschermt? Dat is wat de pomp fabrikanten beweren maar de praktijk pakt soms anders uit,

http://www.bosy-online.de/Magnetitschlamm.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

timovd schreef op zondag 29 mei 2016 @ 14:22:
[...]

Bij A-label pompen wordt de MB3 vaak aangeraden idd. (Ik heb m ook achter mn cv-ketel hangen)
Magnaclean Pro 2 v Spirotech MB3 v Fernox TF1 sludge filter test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Ray schreef op zondag 29 mei 2016 @ 14:51:
Weet iemand of die magneet vd spiro ook los te koop is (kan het zo niet vinden) en of die dan ook op het vorige model past ?

Die heb ik dus zelf en zou de magneet wel toe willen voegen. Het gaat me te ver om hem helemaal te vervangen..
als je kijkt naar hoe deze magneet gemonteerd zit kun je makkelijk zelf iets maken met een paar sterke magneten uit China
http://www.dx.com/nl/p/30...ilver-415738#.V0ssFJGLSM8

pak je 2 van deze, monteren tegen de zijkant en je bent klaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Carbon schreef op zondag 29 mei 2016 @ 17:52:
[...]

Beter beschermt? Dat is wat de pomp fabrikanten beweren maar de praktijk pakt soms anders uit,

http://www.bosy-online.de/Magnetitschlamm.htm
Ja, en fabrikanten van filters zijn wel helemaal eerlijk?
Is gewoon een stukje marketing, maar geen totale onzin.
En pompfabrikanten willen ook niet dat hun pompen kapot gaan, dat is geen beste marketing.

Indrukwekkende site trouwens, ziet er zeer professioneel uit :X
Vooral die foto's van die doorgeroeste leidingen komen overtuigend over, die zijn gewoon doorgeroest.
Als er zoveel troep in je systeem zit, dan helpt een filter ook niet meer.
Dat doorroesten heeft totaal niets met magnetiet te maken.
Doorroesten komt door slechte bescherming aan de buitenzijde, of zuurstofrijk water in het systeem.
Ook zullen weinig tweakers een hopeloos oud systeem hebben met enorme hoeveelheden staal.
Het meeste is van kunststof slangen, met hier en daar wat stalen verbindingsleidingen.
Hoeveel magnetiet zul je krijgen?
De Alpha2 in mijn ketel, in een systeem met radiatoren, is na drie jaar nog brandschoon.
Vandaar mijn opmerking over de zoektocht naar het beste filter tegen magnetiet.

Verder beweer ik helemaal niet dat filteren overbodig is, alleen voor de pomp hoef je het niet direct te doen.
Zeker niet in systemen met veel kunststof, rvs en glasgecoate buffervaten (beschermd met anode)

De platencondensor/verdamper is kwetsbaarder voor vervuiling dan de pomp.
Maar daar hoor ik eigenlijk niemand over.
Als er ,waterzijdig, vuilophoping tussen de platen komt bestaat de kans op bevriezing zodra je gaat koelen.
Het uitkokende koudemiddel kan op de plekken met vervuiling, te weinig warmte opnemen en daardoor zakt de temperatuur ver onder 0. Ijsvorming door vervuiling kan een platenwisselaar lelijk beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Wodan89 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 19:51:
[...]

als je kijkt naar hoe deze magneet gemonteerd zit kun je makkelijk zelf iets maken met een paar sterke magneten uit China
http://www.dx.com/nl/p/30...ilver-415738#.V0ssFJGLSM8

pak je 2 van deze, monteren tegen de zijkant en je bent klaar :)
Kijk dat zijn de goede tips! Weet je wellicht ook of ik deze kan gebruiken op de koud waterleiding om kalk enz te verminderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Ray schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:24:
[...]

Kijk dat zijn de goede tips! Weet je wellicht ook of ik deze kan gebruiken op de koud waterleiding om kalk enz te verminderen ?
je zou het kunnen proberen. daar kan ik niks zinnigs over zeggen,

let wel op met deze magneten, als ze direct tegen elkaar klappen gaan ze direct kapot..
ik heb er 4 op een AE125 ( 1 1/4 , Max 3.8 m3h ) ik denk dat de afscheiders beter werken als ze niet op maximale flow werken.

verder zoals hier boven beschreven, voornaamste reden is de platenwisselaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:49
Ray schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:24:
[...]

Jazeker - de hypotheker! - Niet dus!
Helaas lukt dit met calcium- en magnesiumionen in water niet, want deze zijn niet "magnetisch".
(Magneten helpen ook niet tegen de omineuze aardstraling.)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Oxellaar schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:12:
[...]

Ja, en fabrikanten van filters zijn wel helemaal eerlijk?
Is gewoon een stukje marketing, maar geen totale onzin.
En pompfabrikanten willen ook niet dat hun pompen kapot gaan, dat is geen beste marketing.
Magnetiet wordt niet veroozaakt door de pomp, dus waarom zouden de pompfabrikanten zich druk maken?
Indrukwekkende site trouwens, ziet er zeer professioneel uit :X
Vooral die foto's van die doorgeroeste leidingen komen overtuigend over, die zijn gewoon doorgeroest.
Als er zoveel troep in je systeem zit, dan help een filter ook niet meer.
Dat doorroesten heeft totaal niets met magnetiet te maken.
Doorroesten komt door slechte bescherming aan de buitenzijde, of zuurstofrijk water in het systeem.
Zowel roest als magnetiet worden voornamelijk veroorzaak door zuurstof in het water,

Zie : Praxiswissen Magnetit - IMI Hydronic
Ook zullen weinig tweakers een hopeloos oud systeem hebben met enorme hoeveelheden staal.
Het meeste is van kunststof slangen, met hier en daar wat stalen verbindingsleidingen.
Beetje kort door de bocht want radioteroen zijn meestal van staal.
De Alpha2 in mijn ketel, in een systeem met radiatoren, is na drie jaar nog brandschoon.
Bij de Wilo pomp van mijn vloerverwaming zag dat er toch anders uit, het pomphuis had aan de binnekant een dikke laag aangekoekte magnetiet.
Maar goed dat was wel na ruim 20 jaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Gisteren de twee Flamco rvs wps e 300 liter boilervaten opgehaald bij firma Nitschke GmbH
Deutzerstr. 114-116 40229 Düsseldorf.
Verzenden van de vaten doen ze niet, maar wel pas betalen bij afhalen.
Deze vaten zijn speciaal voor warmtepomp gebruik. Kosten 1495,00 per stuk. Gekocht samen met wat fitwerk, en Flamco luchtbel, en vuil afscheider.
Toch een behoorlijk stukje goedkoper als in Nederland!

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dunklefaser schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:46:
[...]

Jazeker - de hypotheker! - Niet dus!
Helaas lukt dit met calcium- en magnesiumionen in water niet, want deze zijn niet "magnetisch".
(Magneten helpen ook niet tegen de omineuze aardstraling.)
Wat verschillen deze magneten dan van die in de bouwmarkt die je om de leiding kan klappen ?

https://www.praxis.nl/ger...-antikalk-magneet/5387719

zoiets bijvoorbeeld ?

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 29-05-2016 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37
Voor de mensen die wel echt willen koelen met hun l/w wp aangezien ik dit zelf ook wil hier wat nieuws.

Zelf wil ik graag de slaapkamers koelen en heb een aantal verschillende radiatoren en convectoren met ventilatoren en zonder ventilatoren geprobeerd en eigenlijk werkt er niets echt goed.

Maaaaaaaar nu heb ik fan coils gevonden het magische zoekwoord om gelukkig van te worden.
Zelf ga ik bij deze fabrikant https://www.climaveneta.c...onic-terminals/#Mandato12 de I-LIFE slim 302 kopen voor onze slaapkamer.
Ze gaan er vanuit dat het water 7 graden is wat er door gaat voor het afgegeven vermogen. Ik heb expres een wat zwaardere genomen zodat het met wat minder koud water ook wel moet werken. Heb denk ik 1,5kw nodig en de unit kan 2.69kw leveren bij 7 graden water. Dit type is wel wat duurder maar je hebt een dc brush-less ventilator met pid control. https://www.climamarket.i...-dlmv-inverter-kw-329-269

Er zijn ook goedkopere van http://eden-clima.com/? en nog wat merken maar die zijn 22cm diep, wat een beetje lomp is voor de slaapkamer maar dan ben je voor 2 a 300 euro klaar.
Ze hebben ook allemaal condensafvoer dus kleine gaatje in de muur naar buiten en ben je daar ook vanaf.

[ Voor 5% gewijzigd door martijnr17 op 30-05-2016 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 05:33

timovd

Voorsprong door techniek

Ray schreef op zondag 29 mei 2016 @ 23:04:
[...]

Wat verschillen deze magneten dan van die in de bouwmarkt die je om de leiding kan klappen ?

https://www.praxis.nl/ger...-antikalk-magneet/5387719

zoiets bijvoorbeeld ?
De antikalkmagneet word om de leiding heengeplaatst. Waardoor de kalk zich niet hecht aan je waterleiding.
Waar gaat dat kalk dan naartoe? Het moet toch een keer je leiding uit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

timovd schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:55:
[...]

[...]

Waar gaat dat kalk dan naartoe? Het moet toch een keer je leiding uit.
Yup, heb me iets verder ingelezen in de magneten en alternatieven hiervoor. Wat ik er van begrijp is dat de kalk zich niet hecht. Het komt er dus wel uit maar laat geen resten achter / geeft geen verstoppingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Carbon schreef op zondag 29 mei 2016 @ 21:40:
[...]

Magnetiet wordt niet veroozaakt door de pomp, dus waarom zouden de pompfabrikanten zich druk maken?
Gelukkig hebben maar weinig fabrikanten zo'n waardeloze instelling.
Zeker willen zij een pomp leveren die lang meegaat onder normale omstandigheden.
Zowel roest als magnetiet worden voornamelijk veroorzaak door zuurstof in het water,

Zie : Praxiswissen Magnetit - IMI Hydronic
Een goed systeem bevat water wat nagenoeg zuurstofloos is.
Beetje kort door de bocht want radioteroen zijn meestal van staal.

[...]

Bij de Wilo pomp van mijn vloerverwaming zag dat er toch anders uit, het pomphuis had aan de binnekant een dikke laag aangekoekte magnetiet.
Maar goed dat was wel na ruim 20 jaar gebruik.
Ook een systeem met filters zal vuil bevatten. Als er op een hoog punt in de installatie een filter zit, dan zal er in de laagste stukken absoluut vuil zitten.
20 jaar oude slangen van vloerverwarming zijn vaak niet diffusiedicht. Er zal dan continu zuurstof toetreden.
Ook daar is een filter niet tegen opgewassen.
Nogmaals filteren is prima, erg goed zelfs, maar overdrijf het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit die slim 302 Hoeveel gaat dat kosten tot de bezorging tot de deur?

En dan het nodig leiding werk en een 220v aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:34:
Ziet er goed uit die slim 302 Hoeveel gaat dat kosten tot de bezorging tot de deur?

En dan het nodig leiding werk en een 220v aansluiting?
Ja dat was dus een beetje een tegenvaller. Had een mooie webwinkel in Italie gevonden €469 maar die blijken na contact niet naar Nederland te sturen.
Dan hou ik alleen nog deze over http://www.shopclima.it/i...tilatore-tangenziale.html. Fan coil zelf 412 + besturing 140/80 + verzending 44 = 536 / 596.
De duurdere besturing is mooi traploos en kan ook nog een valve aansturen als het moet.
Heb ook contact gehad met een Nederlandse leverancier en daar kost hij 805 euro aan de deur. Toch weer 200 euro duurder.

Ik haal gewoon een bestaande radiator weg en hang daar deze voor terug. Stopcontact is al in de buurt dus kost het mij niets extra.
Kan met een arduino en lcd scherm die aansturing ook wel weer zelf maken maar dat zal nooit zo mooi er bij passen als dit complete setje.

[ Voor 14% gewijzigd door martijnr17 op 30-05-2016 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik had het wel wat goedkoper verwacht.
Voor dat geld heb je ook een complete airco van bv. Daikin.
Aangesloten en wel.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welk systeem gebruiken jullie voor zoneregeling :?

Ik kom op internet deze tegen:

http://www.zoneregeling.nl/

Hebben jullie nog goede aanbevelingen (of wat juist niet gebruikt moet worden) :?

Ik ben dus op zoek naar een systeem wat zowel kan koelen als verwarmen, ook de zoneregeling moet hiervoor geschikt zijn.

Ik zie dat de Honeywell Evohome dit ook kan, misschien ook wel een idee.

[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 30-05-2016 19:52 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Grolsch schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:34:
Welk systeem gebruiken jullie voor zoneregeling :?

Ik kom op internet deze tegen:

http://www.zoneregeling.nl/

Hebben jullie nog goede aanbevelingen (of wat juist niet gebruikt moet worden) :?
ik zou goed kijken naar hoe nauwkeurig de thermostaten zijn. daar heb ik me op verkeken.
ik heb nu deze http://www.ebay.nl/itm/CO...33cce4:g:C-oAAOSwud1W~mUJ

voor de vloerverwarming. je hebt deze ook als 8kanaals, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik heb voor deze gekozen omdat je 0.1c als schakel verschil kan in stellen 8)
ideaal voor vloerverwarming

Pagina: 1 ... 30 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic