Het zou best wat goedkoper kunnen, maar voor die hoeveelheid koelleidingen, inclusief isolatie, solderen, en vacumeren (daar gaat best wat tijd in zitten) vind ik het niet een heel gekke prijs. Plus men sluit een installatie aan die ze zelf niet leveren, kan me best voorstellen dat de prijs voor een stukje koelleiding dan een factor 2 omhooggaat.GadgetFrank schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:18:
[...]
Ik heb diverse airco installateurs aangeschreven; men lijkt niet heel happig op het uitvoeren van de STEK werkzaamheden. Voor leveren, aansluiten en vacumeren van de 2 koelleidingen (2 x 11m) wordt rond de 800 euro gevraagd. Is dat een gangbare prijs?
Groeten,
Frank
Dank voor je reactie. Ik berust misschien wel in de installatiekosten.Rhaelak schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:52:
[...]
Het zou best wat goedkoper kunnen, maar voor die hoeveelheid koelleidingen, inclusief isolatie, solderen, en vacumeren (daar gaat best wat tijd in zitten) vind ik het niet een heel gekke prijs. Plus men sluit een installatie aan die ze zelf niet leveren, kan me best voorstellen dat de prijs voor een stukje koelleiding dan een factor 2 omhooggaat.
De nederlandse offertes voor dezelfde warmtepomp exclusief installatie zijn al een factor 2 vergeleken met de in Spanje bestelde wp
Ik heb de spaanse gok genomen, koud/warm water + cv en electra sluit ik zelf aan, koeltechnisch laat ik uitvoeren.
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Wel apart, materiaal zou je voor €250 wel klaar mee moeten zijn als het 11m is tussen de 2 units.
Wil je ook gootjes e.d. voor de afwerking dan wordt het wat meer.
Solderen hoeft niet altijd, maar als er door muren geboord moet worden komt er tijd bij.
Waarschijnlijk is er ook extra koelmiddel nodig.
Bij mijn airco`s kon ik de prijs laag houden door veel zelf te doen.
Sommige kleine bedrijven willen het `zonder bon` doen, maar dat kan lastig zijn als je een keer een reparatie onder garantie wil laten verrichten.
Wil je ook gootjes e.d. voor de afwerking dan wordt het wat meer.
Solderen hoeft niet altijd, maar als er door muren geboord moet worden komt er tijd bij.
Waarschijnlijk is er ook extra koelmiddel nodig.
Bij mijn airco`s kon ik de prijs laag houden door veel zelf te doen.
Sommige kleine bedrijven willen het `zonder bon` doen, maar dat kan lastig zijn als je een keer een reparatie onder garantie wil laten verrichten.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb nooit gezegd dat die installateur een idioot is, dat zijn jouw woorden. Als ik installateur in Nederland zou zijn, dan zou ik dit ook zeggen... 'Wij van WC eend...'crazyharrie schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:18:
[...]
Ik ben blij te horen dat de installateur tevens bedrijfseigenaar, met 30 jaar Mitsubishi ervaring een idioot is, en jij het gelukkig wel goed weet.
Ikzelf quote slechts en durf er geen oordeel over te geven.
I rest your case
Maargoed, de toekomst zal het leren
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Zelf de koelleiding bestellen en neerleggen? Laat je alleen het stek gedeelte uitvoeren..GadgetFrank schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:18:
[...]
Ik heb diverse airco installateurs aangeschreven; men lijkt niet heel happig op het uitvoeren van de STEK werkzaamheden. Voor leveren, aansluiten en vacumeren van de 2 koelleidingen (2 x 11m) wordt rond de 800 euro gevraagd. Is dat een gangbare prijs?
ik heb voor 2x5 meter nog geen EUR 250 betaald. EUR 800 is de reinste afzetterij. zijn enkel 4 koppelingen solderen en 11M koelleiding. Ik bedoel de materialen kun je zo opzoeken op internet en het was in 2,5 uur gepiept. of je nu 5 of 11m hebt maakt vwb tijd natuurlijk niks uit.Rhaelak schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:52:
[...]
Het zou best wat goedkoper kunnen, maar voor die hoeveelheid koelleidingen, inclusief isolatie, solderen, en vacumeren (daar gaat best wat tijd in zitten) vind ik het niet een heel gekke prijs. Plus men sluit een installatie aan die ze zelf niet leveren, kan me best voorstellen dat de prijs voor een stukje koelleiding dan een factor 2 omhooggaat.
zorg gewoon dat alles gedaan is (muurdoorvoer, dakdoorvoer, opgeruimd, ruimte gemaakt, buitenunit geplaatst, etc) en laat de stek monteur zijn eigen leidingen meenemen (voordat je een leiding besteld die niet van koper is omdat hij net 2 eur de m goedkoper is...)
[ Voor 15% gewijzigd door develdonk op 27-04-2016 08:20 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
kan goed merken dat het kouder is. Had de wp al op koelen gezet..... gisteren dus maar weer op verwarmen gezet. Laatste run was 26 maart had niet verwacht nog te moeten stoken.
Verbruik in april tot net 18 kwh, waarvan 10 kwh standby verbruik.
Verbruik in april tot net 18 kwh, waarvan 10 kwh standby verbruik.
hier draait de elga al 2 dagen op volle toeren met nodige defrosts... gisteren in de sneeuw naar mijn werk gereden... het is kouder dan in december..
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Ook koelleiding in NL is duur. Wij hebben nog geen 13 euro de meter betaald per meter met flare aansluitingen.
Het vacumeeren en afpersen kan voor zo'n 100 euro. Het vacumeeren duurt ongeveer een 30-60 minuten afhankelijk van de totale lengte.
Het vacumeeren en afpersen kan voor zo'n 100 euro. Het vacumeeren duurt ongeveer een 30-60 minuten afhankelijk van de totale lengte.
Subsidie op de Techneco Elga 304 en vele andere:
http://www.rvo.nl/sites/d...20ISDE%20warmtepompen.pdf
http://www.rvo.nl/sites/d...20ISDE%20warmtepompen.pdf
11 meter geïsoleerde dubbele (3/8"-1/2") koperen koelleiding kost +/- 100 euro incl BTW (Duitsland incl versturen naar NL)Rhaelak schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:52:
[...]
Het zou best wat goedkoper kunnen, maar voor die hoeveelheid koelleidingen, inclusief isolatie,
Blijft 700 euro voor het solderen van 4 flare connectoren, afpersen en vacumeren.
Da's behoorlijk aan de prijs!
Maar het kan nog gekker!
Zo zag ik vorige week bij een kennis een offerte voor de levering van een 12kW (PUHZ SW120YHA) ) Ecodan (buitenunit,hydrobox, 200L buffer, 15 meter koelleiding + wat kleinspul )
Prijs 12100 euro!
Let wel! Dat is dus excl plaatsing, electra werk,SWW vat, driewegklep voor SWW enz enz)
[ Voor 29% gewijzigd door Carbon op 27-04-2016 17:38 ]
Uit de begeleidende mail bij de pdf offerte:
Ik heb de offerte bijgevoegd. In mijn ogen de enige juiste offerte.
Ik kan u namelijk ook een goedkopere aanbieden maar dan durf ik geen garantie erop te geven dat het gas volledig afgesloten kan worden. Doordat de goedkopere pompen zoals Daikin, Hailer, Mitshubitshi enz vaak bij kouder dan -8 graden beginnen te haperen of zelfs niet meer functioneren. Daarnaast is de levensduur van die pompen 12 tm 15 jaar en zijn de onderdelen er duur van en tot slot zit daar maar een subsidie op van 500 of 750 euro.
De pomp die ik u aanbied in het voorstel staat er over 25 jaar nog en gaat tot – 25 graden zonder problemen door. Tevens zit de maximale subsidie van 2500 euro op de pomp doordat deze energiezuinig is 1 watt gaat erin en daarvoor krijgt u er 5 terug. En de pomp voldoet aan alle certificaten.
Maar de grap is dat het enige dat het bedrijf over deze super wp zegt:
LWW-Pomp ES AW - 6 KW, tot 45gr., gasverbruik tot 1549m³

Ik had aangegeven 1.000m3 gas te willen elektrificeren dus staat er braaf:
De warmtepomp zorgt voor een besparing van 1.000 m³. Het verbruik van de warmtepomp is ca. 1579 kWh.
Dat lijkt mij een super COP voor dit onbekende apparaat
Er zijn cowboys actief in de markt.
Koelleiding kan ook kant en klaar, kan je die ook nog zelf leggen.
http://www.maxicool.nl/in...category&path=210_219_222
Koppelingen er al aan.
http://www.maxicool.nl/in...category&path=210_219_222
Koppelingen er al aan.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
ok dus conclusie is duidelijk: EUR 800 voor warmtepomp aansluiten slaat NERGENS op. Eindelijk een ding waar we het op het forum met zijn allen over eens zijn

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 27-04-2016 19:17 ]
nou die mensen willen ook hun brood verdienen
ik heb voor het verplaatsten ook een meer betaalbare zzp gevonden.
zelf de gasleidingen leggen en de rest uitbesteden.
ik heb voor het verplaatsten ook een meer betaalbare zzp gevonden.
zelf de gasleidingen leggen en de rest uitbesteden.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Dat lijkt wel een zwembad l/w wpMarcva schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:48:
[...]
LWW-Pomp ES AW - 6 KW, tot 45gr., gasverbruik tot 1549m³![]()
De warmtepomp zorgt voor een besparing van 1.000 m³. Het verbruik van de warmtepomp is ca. 1579 kWh.
Dat lijkt mij een super COP voor dit onbekende apparaat
Als dit ding zoveel subsidie krijgt dan kan hij vast wel het goedkeuringsnummer geven
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De Michl hier draaide de afgelopen dagen een aantal uur per dag, gelukkig vandaag maar een 1,5 uur.develdonk schreef op woensdag 27 april 2016 @ 08:24:
hier draait de elga al 2 dagen op volle toeren met nodige defrosts... gisteren in de sneeuw naar mijn werk gereden... het is kouder dan in december..
Zal nog wel een paar dagen nodig zijn denk ik.
Defrosts heb ik niet gehad, het is hier vrij warm in het westen (> 6c)
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Subsidie is wel nodig. Inclusief een 10 jarig onderhoudscontract a €1500 durfde deze meneer 15k te vragen voor een complete installatie, ongezien. Vijftienduizend euriSpeedy-Andre schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:20:
[...]
Als dit ding zoveel subsidie krijgt dan kan hij vast wel het goedkeuringsnummer geven

En dan ook nog een cijferdiarree toevoegen over de besparing. Mijn besparing begint bij het uitzwaaien van deze meneer
Mijn besparing begint bij het uitzwaaien van deze meneerMarcva schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:50:
[...]
Subsidie is wel nodig. Inclusief een 10 jarig onderhoudscontract a €1500 durfde deze meneer 15k te vragen voor een complete installatie, ongezien. Vijftienduizend euri![]()
En dan ook nog een cijferdiarree toevoegen over de besparing. Mijn besparing begint bij het uitzwaaien van deze meneer
Er zullen meer cowboys komen omdat de opbrengst van een warmtepomp bijna niet is te controleren zonder goede bemetering. Daarnaast hangt de COP ook af van de eigenschappen van de CV installatie en woning. En zelfs met bemetering zoals bij de CO2 warmtepomp van @Freemann wordt de zaak nog opgelicht. Met een WP systeem kun je criteria voor efficientie en garantie niet goed definieren. Mischien een taak voor de Overheid?Marcva schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:48:
[...]
Uit de begeleidende mail bij de pdf offerte:
Ik heb de offerte bijgevoegd. In mijn ogen de enige juiste offerte.
Ik kan u namelijk ook een goedkopere aanbieden maar dan durf ik geen garantie erop te geven dat het gas volledig afgesloten kan worden. Doordat de goedkopere pompen zoals Daikin, Hailer, Mitshubitshi enz vaak bij kouder dan -8 graden beginnen te haperen of zelfs niet meer functioneren. Daarnaast is de levensduur van die pompen 12 tm 15 jaar en zijn de onderdelen er duur van en tot slot zit daar maar een subsidie op van 500 of 750 euro.
De pomp die ik u aanbied in het voorstel staat er over 25 jaar nog en gaat tot – 25 graden zonder problemen door. Tevens zit de maximale subsidie van 2500 euro op de pomp doordat deze energiezuinig is 1 watt gaat erin en daarvoor krijgt u er 5 terug. En de pomp voldoet aan alle certificaten.
De fouten zijn overigens van de hem.
Maar de grap is dat het enige dat het bedrijf over deze super wp zegt:
LWW-Pomp ES AW - 6 KW, tot 45gr., gasverbruik tot 1549m³![]()
Dat lijkt mij een super COP voor dit onbekende apparaat![]()
Er zijn cowboys actief in de markt.
Dit in tegenstelling tot PV panelen, de kWh/Wp zijn goed te controleren en je kunt de leverancier daarop aanspreken.
Volgens mij heeft die overheid zijn best gedaan met de labels en de SCOP per regio. Vraag is alleen of de claim van de fabrikant ook onafhankelijk gecontroleerd wordt. M.i. schort het daar nog wel eens aan. Regels maken is niet zo moeilijk, handhaven is een ander verhaal.
Dat zullen de ouders onder ons vast beamen
Defrost in actie
https://www.youtube.com/watch?v=ntt2ZDExqas
En dat eind april
( isolatie wordt nog aan gewerkt )
En dat eind april
4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L
Inmiddels mijn ogen gericht op een van deze twee:
- PUHZ-SHW80VHA (Zubadan) + ERST20C-VM2C
- PUHZ-SW75VHA (Ecodan)+ ERST20C-VM2C
Nou begreep ik dat de Zubadan nieuwere 'betere' technologie is (is ook 1000 euro duurder), maar wat verder het voordeel is behalve die 0.5 kw extra... Beide kunnen koelen en verwarmen, beide combi's hebben een vat voor SWW, Zubadan is 30 cm (buitenunit komt op plat dak te staan.. windgevoeliger?)... Ik vind het een moeilijke afweging.
- PUHZ-SHW80VHA (Zubadan) + ERST20C-VM2C
- PUHZ-SW75VHA (Ecodan)+ ERST20C-VM2C
Nou begreep ik dat de Zubadan nieuwere 'betere' technologie is (is ook 1000 euro duurder), maar wat verder het voordeel is behalve die 0.5 kw extra... Beide kunnen koelen en verwarmen, beide combi's hebben een vat voor SWW, Zubadan is 30 cm (buitenunit komt op plat dak te staan.. windgevoeliger?)... Ik vind het een moeilijke afweging.
Ik kreeg een offerte van een installateur (via de hoofdaannemer), 18.000 euro voor een NIBE split pakket (2 volgens mij). Warmtepomp van 8800 euro handelsprijs, bijna 10.000 euro aan installatiekostenMarcva schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:50:
[...]
Subsidie is wel nodig. Inclusief een 10 jarig onderhoudscontract a €1500 durfde deze meneer 15k te vragen voor een complete installatie, ongezien. Vijftienduizend euri![]()
misschien gekke vraag...maar qua plaatsing, er blijft bij ons op het dak niet veel ruimte over. Niet dat ik op korte termijn een WP overweeg (lees: er doorheen krijg) maar als er geen ruimte is hoef ik het gevecht niet eens aan

Er zijn twee opties: Rechts tussen de (grijze) dakdoorvoer en de dakrand, maar dan komt ie wel erg hoog vanaf de dakrand (mag denk ik niet).
Of, onder de HP, maar weet iemand het effect daarvan op de HP zelf? Als het qua hoogte al past.
Eventuele derde optie is anders achter of op de schuur achterin de tuin, maar dat wordt dan 9 meter tuin, + 9 meter huis en dan denk ik als optie de binnenunit beneden. Nadeel, langere afstand tot ZB/ketel en geen 22 mm leiding beschikbaar.
Binnenunit naar zolder betekent anders nog eens 6-8 meter naar boven.
maar dan wel 22 mm leiding en dicht op ketel/ZB-vat.

Er zijn twee opties: Rechts tussen de (grijze) dakdoorvoer en de dakrand, maar dan komt ie wel erg hoog vanaf de dakrand (mag denk ik niet).
Of, onder de HP, maar weet iemand het effect daarvan op de HP zelf? Als het qua hoogte al past.
Eventuele derde optie is anders achter of op de schuur achterin de tuin, maar dat wordt dan 9 meter tuin, + 9 meter huis en dan denk ik als optie de binnenunit beneden. Nadeel, langere afstand tot ZB/ketel en geen 22 mm leiding beschikbaar.
Binnenunit naar zolder betekent anders nog eens 6-8 meter naar boven.

wat een enorme unit zeg! wel een bakbeest! hoor je die defrosts binnen nu ook? Zo op de mobiel lijkt geluid wel mee te vallen maar de vraag is natuurlijk of je er binnen last van hebt.pwiebing schreef op woensdag 27 april 2016 @ 23:56:
Defrost in actie
En dat eind april
[ Voor 33% gewijzigd door fabstar81 op 28-04-2016 09:17 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Heel bijzonder, mijn warmtepomp (w/w) is geïnstalleerd voor dezelfde prijs als de installatie van een gasketel.Vincm schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:02:
Ik kreeg een offerte van een installateur (via de hoofdaannemer), 18.000 euro voor een NIBE split pakket (2 volgens mij). Warmtepomp van 8800 euro handelsprijs, bijna 10.000 euro aan installatiekosten
Je kunt namelijk een aantal zaken tegen elkaar wegstrepen zoals geen dakdoorvoer, wel isolatie bronleiding, open verdelers vs verdelers met pomp, geen gasleiding te leggen.
Kan je wat meer uitleg geven? 1 boring, 2 boringen, of meer? SWW ook door w/w? En zo ja, waar gebeurt dat (begane grond of op zolder, waar normaal ruimte voor CV is)? Heeft allemaal invloed op de prijs natuurlijk.PolderPloer! schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:26:
[...]
Heel bijzonder, mijn warmtepomp (w/w) is geïnstalleerd voor dezelfde prijs als de installatie van een gasketel.
Je kunt namelijk een aantal zaken tegen elkaar wegstrepen zoals geen dakdoorvoer, wel isolatie bronleiding, open verdelers vs verdelers met pomp, geen gasleiding te leggen.
Mijn nieuwe opties (de ecodan/zubadan die ik in mijn vorige post noemde) zijn in Spanje te bestellen voor 4600/5400 euro. Als de installatie dan 800 euro kost betaal ik dat lachend als ik denk aan de offerte die de installateur voor de NIBE rekende. Dan nog de subsidie eraf (2300 of 2500 dacht ik), geen gasleiding aanleggen (1200) e.d. kom ik ook op een prijs uit waarvan je zou verwachten dat iedereen het doet.
Verwijderd
Reken voor de aardigheid eens de kWh's opbrengst op jaarbasis uit en vervolgens de opbrengst per m2. Ben zeer benieuwd hoe die vergelijking er uit ziet t.o.v. PV-panelen.fabstar81 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:13:
misschien gekke vraag...maar qua plaatsing, er blijft bij ons op het dak niet veel ruimte over. Niet dat ik op korte termijn een WP overweeg (lees: er doorheen krijg) maar als er geen ruimte is hoef ik het gevecht niet eens aan![]()
[afbeelding]
Binnenunit naar zolder betekent anders nog eens 6-8 meter naar boven.maar dan wel 22 mm leiding en dicht op ketel/ZB-vat.
[...]
wat een enorme unit zeg! wel een bakbeest! hoor je die defrosts binnen nu ook? Zo op de mobiel lijkt geluid wel mee te vallen maar de vraag is natuurlijk of je er binnen last van hebt.
Verwijderd
Iedereen die kan en niet te beroerd is om te rekenen, er zijn er volgens mij niet zoveel die beide eigenschappen hebben. Als er voldoende voorbeelden zijn die het rekenwerk wel gedaan hebben en tot installatie zijn over gegaan volgen ze waarschijnlijk wel.Vincm schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:04:
[...]
Kan je wat meer uitleg geven? 1 boring, 2 boringen, of meer? SWW ook door w/w? En zo ja, waar gebeurt dat (begane grond of op zolder, waar normaal ruimte voor CV is)? Heeft allemaal invloed op de prijs natuurlijk.
Mijn nieuwe opties (de ecodan/zubadan die ik in mijn vorige post noemde) zijn in Spanje te bestellen voor 4600/5400 euro. Als de installatie dan 800 euro kost betaal ik dat lachend als ik denk aan de offerte die de installateur voor de NIBE rekende. Dan nog de subsidie eraf (2300 of 2500 dacht ik), geen gasleiding aanleggen (1200) e.d. kom ik ook op een prijs uit waarvan je zou verwachten dat iedereen het doet.
ik begrijp je denk ik niet.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:53:
[...]
Reken voor de aardigheid eens de kWh's opbrengst op jaarbasis uit en vervolgens de opbrengst per m2. Ben zeer benieuwd hoe die vergelijking er uit ziet t.o.v. PV-panelen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Om misverstanden te voorkomen: de boring zit niet bij het installatie werk. Dit komt er dus nog bij, in mijn geval 3 boringen van 75 meter. Totaal 4500 euro, voor hier verder niet relevant, want jullie spreken over lucht-water. Theoretisch is dat 9 kW aan warmtecapaciteit. Mijn pomp is 8 kW. Ik doe ook SWW via de warmtepomp (Nibe F1245 PC 8 kW). Geheel staat in de bijkeuken.Vincm schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:04:
[...]
Kan je wat meer uitleg geven? 1 boring, 2 boringen, of meer? SWW ook door w/w? En zo ja, waar gebeurt dat (begane grond of op zolder, waar normaal ruimte voor CV is)? Heeft allemaal invloed op de prijs natuurlijk.
in het ergste geval klap je de zonnepanelen naar beneden in de winter (en gebruik je warmtepomp) en zet je ze eind april weer omhoog (dan begint de zon te schijnen en doet warmtepomp toch niks meer)Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:53:
[...]
Reken voor de aardigheid eens de kWh's opbrengst op jaarbasis uit en vervolgens de opbrengst per m2. Ben zeer benieuwd hoe die vergelijking er uit ziet t.o.v. PV-panelen.
BEST of both worlds
We hebben toch een speciaal plekkie vrijgehouden onder je panelen?fabstar81 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:13:
misschien gekke vraag...maar qua plaatsing, er blijft bij ons op het dak niet veel ruimte over. Niet dat ik op korte termijn een WP overweeg (lees: er doorheen krijg) maar als er geen ruimte is hoef ik het gevecht niet eens aan![]()
[afbeelding]
Binnenunit naar zolder betekent anders nog eens 6-8 meter naar boven.maar dan wel 22 mm leiding en dicht op ketel/ZB-vat.
[...]
wat een enorme unit zeg! wel een bakbeest! hoor je die defrosts binnen nu ook? Zo op de mobiel lijkt geluid wel mee te vallen maar de vraag is natuurlijk of je er binnen last van hebt.
https://www.klimacorner.d...len-aussengeraete/a-1024/
Ligt die dakpan onder je dakraam nou nog niet?
ja, hij kan ook gewoon in de dakgoot of dat stukje dak net erboven. tsja..als dat ook een optie is, waarom niet! 
maar waarom heb ik daar niemand ooit over gehoord in dit topic?
maar waarom heb ik daar niemand ooit over gehoord in dit topic?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
jawel...vastgekit met action alleslijm spul. omdat het onder het dakraam ligt, hebben die pipo's de haakse richels onderop de dakpan weggevijld waardoor ze niet op de latjes blijven hangen. nu maar met ouderwets lijmen verholpen.AUijtdehaag schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:13:
[...]
We hebben toch een speciaal plekkie vrijgehouden onder je panelen?![]()
https://www.klimacorner.d...len-aussengeraete/a-1024/
Ligt die dakpan onder je dakraam nou nog niet?
zo nog maar eens kijken of ie echt vast zit.... (blijft action spul...)
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Verwijderd
Stel je wekt 200kWh op met je heatpipes, geen idee wat die dingen doen, op bijv. 2m2 en je kunt 540kWh opwekken met PV-panelen op diezelfde m2. Dan kun je misschien bepaalde dingen wel of niet overwegen.
Lees op http://www.zonnepanelen-w...rendement-zonnecollector/ dat je met 2 colectoren 135m3 gas bespaart. dat betekend 1080kWh energie, met PV en een warmtepomp zou je dezelfde hoeveelheid warm water kunnen krijgen met 270kWh, zijnde 1 PV-paneel.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 15:18 ]
Totdat je niet meer mag salderen in 2020....Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:05:
[...]
Stel je wekt 200kWh op met je heatpipes, geen idee wat die dingen doen, op bijv. 2m2 en je kunt 540kWh opwekken met PV-panelen op diezelfde m2. Dan kun je misschien bepaalde dingen wel of niet overwegen.
Lees op http://www.zonnepanelen-w...rendement-zonnecollector/ dat je met 2 colectoren 135m3 gas bespaart. dat betekend 1080kWh energie, met PV en een warmtepomp zou je dezelfde hoeveelheid warm water kunnen krijgen met 270kWh, zijnde 1 PV-paneel.
In de winter zitten er absolute bagger dagen met PV tussen, maar dan doen warmtecollectoren ook weinig. Ik heb liever de flexibiliteit van stroom en een WP die door z'n efficiency nabij de 80% efficiëntie van vacuumbuiscollectoren komtdeveldonk schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:26:
[...]
Totdat je niet meer mag salderen in 2020....
Als je de stroom niet voor warmte nodig hebt kun je er nog altijd andere dingen mee doen, dat kun je bij een zonnecollector niet doen. Als de buffer verzadigd is staat 'ie in de zomer ook voor jan l*l te produceren
[ Voor 17% gewijzigd door neographikal op 28-04-2016 15:55 ]
Verwijderd
Och als je de investering van zonne-collectoren t.o.v. 1 zo'n paneeltje zet, mag er heel veel mis gaan wil je nadeel ondervinden denk ik. Daarnaast heb je de investering dan al terug verdiend.develdonk schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:26:
[...]
Totdat je niet meer mag salderen in 2020....
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 16:01 ]
ik vind het een goed idee. laten we die hele investering van een ZB maar teniet doen
iemand al gezegd dat ZB icm WP elkaar juist versterkt? iets met buffer, condensator, etc..

in het kort: geen optie. ZB blijft lekker staan waar hij staat. op zoek naar ander alternatief maar dan op de plek van de HP.
iemand al gezegd dat ZB icm WP elkaar juist versterkt? iets met buffer, condensator, etc..
in het kort: geen optie. ZB blijft lekker staan waar hij staat. op zoek naar ander alternatief maar dan op de plek van de HP.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Verwijderd
Je moet zelf uiteraard beslissen wat je wel/niet doet. Nog een waarschijnlijk onaanvaardbare optie, ZB in de aanbieding op MP, koopt dat 1 PV-paneel om je warme water te krijgen en je houdt nog geld over ook, maar dat is mijn manier van benaderen, ieder zijn meug. Creatieve destructie noemen ze dat geloof ik.fabstar81 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:08:
ik vind het een goed idee. laten we die hele investering van een ZB maar teniet doen![]()
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 16:38 ]
Met een WP moet je ook wel een boiler gebruiken maar ik kan nu ik er langer over nadenk eigenlijk steeds minder argumenten bedenken om de zonnecollectoren te plaatsen ipv de veel flexibelere energieopwekking van PV-panelen. De WP heeft ook een buffer nodig en kan deze uitstekend voeden op basis van stroom die wordt opgewekt. Voor de kostprijs van de PV-panelen hoef je het ook niet meer te laten, een vacuumbuiscollector kost ook 400-600 op Ebay, voor dat geld schroef je ook een set van 4 PV panelen op het dak (excl. montagespul in beide gevallen).
Verwijderd
WP's zoals de Ecodan zijn toch met boiler, zoals https://www.instaladorate...sw75vha-erst20c-vm2c.htmlneographikal schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:13:
Met een WP moet je ook wel een boiler gebruiken maar ik kan nu ik er langer over nadenk eigenlijk steeds minder argumenten bedenken om de zonnecollectoren te plaatsen ipv de veel flexibelere energieopwekking van PV-panelen. De WP heeft ook een buffer nodig en kan deze uitstekend voeden op basis van stroom die wordt opgewekt. Voor de kostprijs van de PV-panelen hoef je het ook niet meer te laten, een vacuumbuiscollector kost ook 400-600 op Ebay, voor dat geld schroef je ook een set van 4 PV panelen op het dak (excl. montagespul in beide gevallen).
Daarom, die boiler is in beide gevallen gelijk, maar op dezelfde oppervlakte kun je meer stroom opwekken die icm de COP van de warmtepomp efficient kan worden gebruikt voor warm water (of andere zaken indien geen behoefte). Ik heb hier vorige week ook aan zitten rekenen met het idee ik breid het systeem straks uit met een collector, maar was er al vrij snel over uit dat het niet heel zinvol was...
[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 28-04-2016 16:21 ]
Verwijderd
Nee, zelf opwekken tegen 5cent en vervolgens verwarmen met een SCOP van 4, kost een kWh aan warmte slechts 1,25 cent, daar valt weinig aan te verbeteren.neographikal schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:21:
Daarom, die boiler is in beide gevallen gelijk, maar op dezelfde oppervlakte kun je meer stroom opwekken die icm de COP van de warmtepomp efficient kan worden gebruikt voor warm water (of andere zaken indien geen behoefte). Ik heb hier vorige week ook aan zitten rekenen met het idee ik breid het systeem straks uit met een collector, maar was er al vrij snel over uit dat het niet heel zinvol was...
In mijn geval is de kostprijs van de panelen al helemaal geen beperking, die AEG 4600 kan nog vrolijk een set panelen aan (CIS) en de montage doe ik op zelf gefabriekte steunen op basis van alu profielen. Dus dat levert een mooie berg energie op die de WP in kan waarmee het huis meer dan CO2 neutraal is, ik hou nog wat over na de aftrek van de energiebehoefte van de WP om tzt een keer in een elektrische auto te stoppen.
Verwijderd
Mocht je in de tijd dat de electrische auto er nog niet is, 'echt' te veel produceren even bij gaslicht.com vergelijken wie het meeste terug betaald.neographikal schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:42:
In mijn geval is de kostprijs van de panelen al helemaal geen beperking, die AEG 4600 kan nog vrolijk een set panelen aan (CIS) en de montage doe ik op zelf gefabriekte steunen op basis van alu profielen. Dus dat levert een mooie berg energie op die de WP in kan waarmee het huis meer dan CO2 neutraal is, ik hou nog wat over na de aftrek van de energiebehoefte van de WP om tzt een keer in een elektrische auto te stoppen.

Niet verkeerd toch?
Deze kan ik niet volgen. Een zonneboiler van zeg 300L met vacuümbuizen vervangt zo'n 300m3 gas per jaar.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:59:
[...]
Och als je de investering van zonne-collectoren t.o.v. 1 zo'n paneeltje zet, mag er heel veel mis gaan wil je nadeel ondervinden denk ik. Daarnaast heb je de investering dan al terug verdiend.
300 m3 gas * factor 8,67 / gem COP op SWW van zeg 2,5 = 1.041 kwh
Waar kan ik 1 paneel kopen wat 1.041 kwh doet per jaar? Misschien als je er 4 koopt van 275 wp en ze staan op zuid maar anders zie ik het niet gebeuren? Of maak ik een denkfout?
Je wekt 10.000 kwh uur per jaar op waar je in totaal 1200 eur voor krijgt. Laten we zeggen 1 eur per kwh dan heeft het je EUR 10.000 gekost om 1200 per jaar terug te krijgen (tvt dus 8,3 jaar). Das best leukVerwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:55:
[...]
Mocht je in de tijd dat de electrische auto er nog niet is, 'echt' te veel produceren even bij gaslicht.com vergelijken wie het meeste terug betaald.
[afbeelding]
[afbeelding]
Niet verkeerd toch?
Je hebt dan ook geen gasaansluiting meer, hoop ik.develdonk schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:10:
[...]
Je wekt 10.000 kwh uur per jaar op waar je in totaal 1200 eur voor krijgt. Laten we zeggen 1 eur per kwh dan heeft het je EUR 10.000 gekost om 1200 per jaar terug te krijgen (tvt dus 8,3 jaar). Das best leuk
Dan krijg je nog +/-155 euro bonus (vastrecht) erbij per jaar
7,38 jaar...
mwa, die streep ik weg tegen de welkomstbonus die vervolgens ook lager is als ik elk jaar switch dus dat doet niks...AUijtdehaag schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:17:
[...]
Je hebt dan ook geen gasaansluiting meer, hoop ik.
Dan krijg je nog +/-155 euro bonus erbij per jaar
Verwijderd
300m3 gas kan vervangen worden door 600kWh in de WP welke middels een COP van 4, 2.400kWh warmte energie produceert welke opgewekt kan worden. De 600kWh kan door 2 panelen van 300Wp of 3 kleinere panelen opgewekt worden. Reken je met een COP van 2,5 voor echt heet water, wat mijns inziens niet nodig is, alleen t.b.v. legionella bestrijding, wordt het aantal panelen 4/2,5=1,6 hoger. 960Wp is 4 panelen van 250-270Wpdeveldonk schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:04:
[...]
Deze kan ik niet volgen. Een zonneboiler van zeg 300L met vacuümbuizen vervangt zo'n 300m3 gas per jaar.
300 m3 gas * factor 8,67 / gem COP op SWW van zeg 2,5 = 1.041 kwh
Waar kan ik 1 paneel kopen wat 1.041 kwh doet per jaar? Misschien als je er 4 koopt van 275 wp en ze staan op zuid maar anders zie ik het niet gebeuren? Of maak ik een denkfout?
Met een COP 4 warm water maken...? Heb je evidence? Die 2,5 is voor warm water tot 60 graden, toch niet echt warm?Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:24:
[...]
300m3 gas kan vervangen worden door 600kWh in de WP welke middels een COP van 4, 2.400kWh warmte energie produceert welke opgewekt kan worden. De 600kWh kan door 2 panelen van 300Wp of 3 kleinere panelen opgewekt worden. Reken je met een COP van 2,5 voor echt heet water, wat mijns inziens niet nodig is, alleen t.b.v. legionella bestrijding, wordt het aantal panelen 4/2,5=1,6 hoger. 960Wp is 4 panelen van 250-270Wp
Verwijderd
Die welkomstbonus is voor zo ver ik weet niet afhankelijk van het aantal malen switchen en wel of geen gas.develdonk schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:18:
[...]
mwa, die streep ik weg tegen de welkomstbonus die vervolgens ook lager is als ik elk jaar switch dus dat doet niks...
Verwijderd
Onder welke omstandigheden heb je het heter nodig ?develdonk schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:26:
[...]
Met een COP 4 warm water maken...? Heb je evidence? Die 2,5 is voor warm water tot 60 graden, toch niet echt warm?
helaas wel. ga maar eens proberen op de vergelijkingssites. met alleen elec. krijg je hoogstens zo'n EUR 100 of misschien iets erboven. Ik heb 310 gekregen voor gas+elec.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:27:
[...]
Die welkomstbonus is voor zo ver ik weet niet afhankelijk van het aantal malen switchen en wel of geen gas.
Inzake 2e post. die cop 2,5 hield ik al aan voor water tot aan 60 graden. Er is zover ik weet geen warmtepomp met gem. COP 4 die water tot 60 graden kan maken. Maar ik hoor/zie graag het tegendeel...
[ Voor 20% gewijzigd door develdonk op 28-04-2016 18:54 ]
Verwijderd
Het gaat er om wat je in totaal voor xkWh en ym3 betaald al dan niet met een hoge of lage introductie-premie.develdonk schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:53:
[...]
helaas wel. ga maar eens proberen op de vergelijkingssites. met alleen elec. krijg je hoogstens zo'n EUR 100 of misschien iets erboven. Ik heb 310 gekregen voor gas+elec.
Inzake 2e post. die cop 2,5 hield ik al aan voor water tot aan 60 graden. Er is zover ik weet geen warmtepomp met gem. COP 4 die water tot 60 graden kan maken. Maar ik hoor/zie graag het tegendeel...
[...]
Nee OK 2,5 geaccepteerd, maar mijn vraag was onder welke omstandigheden heb je water nodig dat heter is dan 60graden ?
Verwijderd
Hoge premie, lage vergoeding vs. geen premie Veel vergoeding

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 19:03 ]
exact dus er is (momenteel) geen financiële incentive om gasloos te gaan...Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:07:
Geen of hoge welkomstpremie uiteindelijk 13,00 verschil.
[afbeelding]
En water boven 60 graden is (hier) iig niet nodig. dus ben ik met je eens!
[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 28-04-2016 19:23 ]
Verwijderd
Waar uit trek je die conclusie, dat ontgaat me even?develdonk schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:23:
[...]
exact dus er is (momenteel) geen financiële incentive om gasloos te gaan...
Voorbeeld 3500kWh + 500m3 en vervolgens 4500kWh, die 1000kWh met WP levert je de gelijke hoeveelheid warmte. Scheelt toch 160,00

En nog een keer met 1600kWh extra ivm COP 2,5, De CV-ketel presteert voor SWW ook slechter dan LTV, de verhouding 2,5 of 4, zal er ergens tussenin komen te liggen.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 21:06 ]
Even een vraag over de boiler inhoud en de hoeveelheid water van 40 graden die je kan tappen ...
In sommige folders staat dat je met een 110 liter wpboiler 200 liter van 40 graden krijgt.
Is daar ergens een staffel voor?
Een bad vullen (<200l) of douchen zou moeten lukken met een kleinere inhoud.
Groot voordeel voor mij is dat ik ook de helft aan stroom erin hoef te stoppen.
De vraag stel ik omdat iemand mij een wpboiler van 200l aanbiedt, maar dat ding is denk ik veel te groot voor bovengenoemd gebruik en ik krijg een pil van 110kg en 170cm hoog de trap niet op
In sommige folders staat dat je met een 110 liter wpboiler 200 liter van 40 graden krijgt.
De vraag stel ik omdat iemand mij een wpboiler van 200l aanbiedt, maar dat ding is denk ik veel te groot voor bovengenoemd gebruik en ik krijg een pil van 110kg en 170cm hoog de trap niet op
Met leidingwater van 10 graden en een boiler van 70 graden heb je evenveel koud als warm water nodig om op 40 graden te komen. Je boilerinhoud 'verdubbelt' dan 
Nu zal een warmtepompboiler geen 70 graden zijn, eerder 55. Dan is de verhouding koud:warm 1:2.
Maar tijdens het tappen begint hij weer met verwarmen en dan geeft een thermisch vermogen van bijvoorbeeld 3.5 kW je elke 36 seconden weer een liter van 40 graden.
Tien minuten je bad vullen geeft je dus een bonus van 16 liter
Nu zal een warmtepompboiler geen 70 graden zijn, eerder 55. Dan is de verhouding koud:warm 1:2.
Maar tijdens het tappen begint hij weer met verwarmen en dan geeft een thermisch vermogen van bijvoorbeeld 3.5 kW je elke 36 seconden weer een liter van 40 graden.
Tien minuten je bad vullen geeft je dus een bonus van 16 liter
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik rekende idd buiten die `bonus`, het ding van 200l levert 4,8kW warmte en is bijna 4u bezig met 200l.
Als ik de cop op 3 stel dan ben ik tegen de 5kWh kwijt.
Nu verwacht ik niet dat de 200l hier ooit in een keer op gaat, maar de helft is denkbaar.
De kleinere modellen hebben vaak veel minder warmte capaciteit (750W) en zijn relatief lang bezig.
Ook vraag ik me af wat het stilstandverlies zal zijn, een grotere plas water koelt minder snel af.
Nu verwacht ik niet dat de 200l hier ooit in een keer op gaat, maar de helft is denkbaar.
De kleinere modellen hebben vaak veel minder warmte capaciteit (750W) en zijn relatief lang bezig.
Ook vraag ik me af wat het stilstandverlies zal zijn, een grotere plas water koelt minder snel af.
Mijn WP gaat eens per week naar 62 graden, en verder de hele week op 46 graden. Het afkoelen gaat best snel vind ik. Overdag gebruiken we geen SWW via WP (quooker). Als de periodieke verhoging is geweest, is er ca 20 uur geen SWW behoefte en ik zie toch dat de T max dan zeker 6 graden daalt. Beetje natte vinger werk, maar misschien heb je er wat aan. Mijn boiler zit in de WP gebouwd dus ik heb geen echte specs. (Nibe F1245 ~180 liter)Speedy-Andre schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:41:
Ik rekende idd buiten die `bonus`, het ding van 200l levert 4,8kW warmte en is bijna 4u bezig met 200l.
Dat verlies valt nog mee, dan kan je hem gerust met de timer laten verwarmen als de zon schijnt of in de winter bij laag tarief (alle beetjes helpen
)
ik heb een W/W warmtepomp, dus zon en warm weer helpen mij niet zo snel (op lange duur natuurlijk wel). Laag tarief doe ik niet aan.Speedy-Andre schreef op donderdag 28 april 2016 @ 23:22:
Dat verlies valt nog mee, dan kan je hem gerust met de timer laten verwarmen als de zon schijnt of in de winter bij laag tarief (alle beetjes helpen)
Check deze site even: http://www.econo.nl/boilersSpeedy-Andre schreef op donderdag 28 april 2016 @ 21:45:
Even een vraag over de boiler inhoud en de hoeveelheid water van 40 graden die je kan tappen ...
en voor jou specifieke vraag heb je deze nodig: http://www.econo.nl/berekening-boiler-douchetijd
Ik denk dat je dus 23 min kan douchen op 39 graden met 10l per minuut met standaard instellingen en aanvoer van 15 graden koud water (dus 230 l water op 39 graden als de boiler 65 graden is)
[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 29-04-2016 07:08 ]
Mijn boiler 300 liter rvs uitvoering met 56,5 C na verwarmen door WP, koelt bij geen afname van warm water in de genoemde periode 2,4C af in 12 uur. Ik verwarm deze op 2 momenten per dag. Om 11:00 en om 19:00 uur ivm COP ( warmere buiten T ).
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Goed om te wetencrazyharrie schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 07:59:
Mijn boiler 300 liter rvs uitvoering met 56,5 C na verwarmen door WP, koelt bij geen afname van warm water in de genoemde periode 2,4C af in 12 uur. Ik verwarm deze op 2 momenten per dag. Om 11:00 en om 19:00 uur ivm COP ( warmere buiten T ).
Heb jij ook nog een recirculatiepomp geplaatst?
In mijn geval zegt de handleiding:
Installing recirculation pump
When Therma V is used with sanitary water tank, it is STRONGLY recommended to install
recirculation pump to prevent flooding out cold water at the end of hot water supply and to stabilize the
water temperature inside the sanitary water tank
- The recirculation pump should be operated when sanitary water demand is not required. Therefore,
external time scheduler to determine when the recirculation pump should turn on and turn off is
required.
- The operating duration time of the recirculation pump is calculated as follow :
Duration time [minute] = k x V x R
k : 1.2 ~ 1.5 is recommended. (If distance between pump and tank is far, then choose high number)
V : Volume of sanitary water tank [liter]
R : Water flow rate of pump [liter per minute], which is determined by pump performance curve
- The pump operating start time should be prior to the sanitary water demand.
Nee, ik heb geen recirculatiepomp geïnstalleerd. De sensor zit op 1/3 van de onderzijde boiler. Daar is de T 53C en de top is 56C en die gelaagdheid werkt prima. Dus er is minimaal 200ltr heter dan 53C aanwezig. De spiraal is 3,2m2 en van bodem tot top.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Zijn er hier mensen die een Zubadan hebben draaien? Tot hoever kan die moduleren? Volgens de importeur zou dat zijn tot 30 a 35%. Klopt dat in de praktijk? Mijn eigen Fujitsu moduleert terug tot 16%.
Een andere vraag, in hoeverre is een monobloc minder efficient (bijv. in de zin van COP) dan een binnen-buiten opstelling? Voor de Zubadan werd dat gesuggereerd door de importeur, maar het werd me niet duidelijk hoe groot het verschil dan zou zijn.
Een andere vraag, in hoeverre is een monobloc minder efficient (bijv. in de zin van COP) dan een binnen-buiten opstelling? Voor de Zubadan werd dat gesuggereerd door de importeur, maar het werd me niet duidelijk hoe groot het verschil dan zou zijn.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Volgende week ga ik mijn warmtepomp (PanasonicWH-MDC05F3E5) plaatsen op het houtendak van de garage. Aangezien er iets van geluidsisolatie tussen het toestel en het dak moet komen zit ik te denken aan rubbertegels van de Gamma. Deze zijn 50 x 50 x 3 cm en kosten rond 10 euro per stuk.
Is dit een voldoende oplossing ? Hoeveel zou je er nodig hebben ? Zijn er mensen die een andere oplossing gekozen hebben omdat rubbertegels bij hun toch niet zo succesvol was ?
Ik ben benieuwd.
Is dit een voldoende oplossing ? Hoeveel zou je er nodig hebben ? Zijn er mensen die een andere oplossing gekozen hebben omdat rubbertegels bij hun toch niet zo succesvol was ?
Ik ben benieuwd.
21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP
Klopt dit wel, met een spaarkop, 200l water op 50 graden zou ik maar een paar minuten kunnen douchen... Ondanks dat er iets van 5l/min uitstroomt..develdonk schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 07:06:
[...]
Check deze site even: http://www.econo.nl/boilers
en voor jou specifieke vraag heb je deze nodig: http://www.econo.nl/berekening-boiler-douchetijd
Ik denk dat je dus 23 min kan douchen op 39 graden met 10l per minuut met standaard instellingen en aanvoer van 15 graden koud water (dus 230 l water op 39 graden als de boiler 65 graden is)
Econo stelt dat het water in de boiler afkoelt als je tapt, hij wordt immers met leidingwater bijgevuld.
Met een DWTW er tussen kan je zorgen dat het leidingwater warmer is.
Een DWTW zou ik misschien overwogen hebben als de waterleiding niet door een betonnen vloer zou lopen
Met een DWTW er tussen kan je zorgen dat het leidingwater warmer is.
Een DWTW zou ik misschien overwogen hebben als de waterleiding niet door een betonnen vloer zou lopen

Ik vind het apart, ander voorbeeld:
Itho Daalderop Mono 50 liter
50 liter inhoud
650 Watt vermogen
7.10 uur opwarmtijd
Afmetingen: 47 x 44 x 72 cm
Maximale douchetijd: 18 minuten (bij een tapcapaciteit van 6 liter per minuut op 40 graden, spaardouche).
Als ik Econo moet geloven heb ik onderhand een boiler van 400l nodig. Pa en ma hadden vroeger een zonneboiler met daarin 150l water op ~90 graden, maar daar kon je echt een eind mee douchen...150 liter inhoud
1750 Watt vermogen
8 uur opwarmtijd
Afmetingen: 50 x 50 x 131 cm
Maximale douchetijd: 56 minuten (bij een tapcapaciteit van 6 liter per minuut op 40 graden, spaardouche).
[ Voor 43% gewijzigd door neographikal op 29-04-2016 11:45 ]
Verwijderd
Persoonlijk vraagje, als ik zo naar je geinstalleerde hoeveelheid panelen kijk en de capaciteit van je WP zou je als je een gemiddelde gezinssamenstelling hebt bijna/helemaal NulOpDeMeter moeten zijn. Klopt mijn aanname een beetje ?
Nog een voorbeeldneographikal schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:44:
Ik vind het apart, ander voorbeeld:
Als ik Econo moet geloven heb ik onderhand een boiler van 400l nodig. Pa en ma hadden vroeger een zonneboiler met daarin 150l water op ~90 graden, maar daar kon je echt een eind mee douchen...
Itho spreekt zichzelf aardig tegen, maar deze pdf vind ik wel het geloofwaardigst.
De rekensom is gelukkig niet zo moeilijkSpeedy-Andre schreef op donderdag 28 april 2016 @ 21:45:
Gewenste douche temperatuur: 38 graden
Boiler temp: 60 graden
Koud water aanvoer (winter): 10 graden
56% heet water + 44% koud = 0.56*60+0.44*10 = 38 graden.
[T1*x+T2*(1-x)=gemiddelde temp.]
Waterbesparende douchekop doet circa 8L/min, waarvan dus 56% heet water -> 4.48L/min
Boiler inhoud is 110 Liter. Douchetijd dus 24,5 minuut.
Anders gezegd levert de 110L boiler in deze situatie (110/0.56=) 196,4L water à 38 graden op.
(Niet rekening houdend met eventuele warmteverliezen onderweg of koud water vermenging in je boiler. Ik weet niet hoe groot het effect is van 10 graden koud water in je 60 graden hete boiler dumpen. Wil je een bad gaan vullen (170 - 200L?), dan zul je hier wel rekening mee moeten gaan houden).
150L op 90 graden levert een douchetijd van 53,6 minuten voor 8L/min à 38 graden.neographikal schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:44:
Pa en ma hadden vroeger een zonneboiler met daarin 150l water op ~90 graden, maar daar kon je echt een eind mee douchen...
Opstoken tot 90 graden niet echt meer van deze tijd, maar wel de oplossing op lang met een beperkte boiler inhoud te kunnen douchen.
On topic:
WP boiler wordt gebruikelijk verwarmt tot 55 graden.
55*0.62+10*0.38=38 graden.
Douchekop à 8L/min vergt dan (8*0.62=) 4,96L/min aan heet water.
300L Boiler geeft een douche tijd van 60,5 min.
Nu kan de WP tussentijds bijverwarmen, waardoor de douchetijd langer wordt. Grove schatting: 5kW WP levert 25% extra douchetijd.
Voor een gezin van 4 of met enige regelmaat gebruikmakend van een bad lijkt mij 300L wel het minimum.
[ Voor 31% gewijzigd door Jack op 29-04-2016 13:13 ]
En vergeet het verwarmingselement in de tank zelf niet die ook tussen de 2 en 4kW is...
Die zit niet in de 200l wpboiler die ik op het oog heb, maar van mij hoeft hij niet snel te werken.Pascal Saul schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:24:
En vergeet het verwarmingselement in de tank zelf niet die ook tussen de 2 en 4kW is...
Ergo ik kan de stooktijd beperkt houden tot een dagdeel omdat het wamteverlies niet enorm is.
Het zal denk ik volstaan om hem een uurtje voor gebruik aan te zetten als hij de dag daar voor al draaide.
Ik wil hem met een elektrische lier een verdieping hoger proberen te krijgen, als dat maar goed gaat ...
Ik ben idd helemaal 0 op de meter, gezin van 6 personen :-)Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:55:
[...]
Persoonlijk vraagje, als ik zo naar je geinstalleerde hoeveelheid panelen kijk en de capaciteit van je WP zou je als je een gemiddelde gezinssamenstelling hebt bijna/helemaal NulOpDeMeter moeten zijn. Klopt mijn aanname een beetje ?
Goed gekeken
Ze zijn er ook kleiner/lichter te krijgen, 80, 100, 120 liter. makkelijker de trap op te krijgen.Speedy-Andre schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:42:
[...]
Die zit niet in de 200l wpboiler die ik op het oog heb, maar van mij hoeft hij niet snel te werken.
Ergo ik kan de stooktijd beperkt houden tot een dagdeel omdat het wamteverlies niet enorm is.
Het zal denk ik volstaan om hem een uurtje voor gebruik aan te zetten als hij de dag daar voor al draaide.
Ik wil hem met een elektrische lier een verdieping hoger proberen te krijgen, als dat maar goed gaat ...
http://www.aircon.panasonic.eu/_____/happening/4073/
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Ik red het met een gezin van 6 personen, zonder echt te hoeven knijpen op de douchetijd. Alleen wel rekening houden met het feit dat het opnieuw warmen van de boiler toch 30 minuten duurt.Dus eerst kids, verder op de avond de ouders. Je kunt natuurlijk ook samen douchen, wat de WAF ten goede kan komen :-)Jack schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:38:
[...]
knip
Voor een gezin van 4 of met enige regelmaat gebruikmakend van een bad lijkt mij 300L wel het minimum.
Als je naar de specs kijkt dan lijken ze sterk op de goedkopere Ariston Nuos, echter staat die (nog) niet op de subsidielijst omdat hij blijkbaar niet actief in NL wordt verkocht (wel in BE).BenEco schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:00:
[...]
Ze zijn er ook kleiner/lichter te krijgen, 80, 100, 120 liter. makkelijker de trap op te krijgen.![]()
http://www.aircon.panasonic.eu/_____/happening/4073/
Een nadeel is dat de Panasonic wp zo klein is (250W) dat hij 8-10u bezig is met opwarmen tot 55 graden.
Zo`n model overweeg ik ook, maar het 200l model gaat me veel minder kosten dan een nieuwe en de wp is met 800W veel zwaarder (2x sneller klaar)..
Een andere afweging is dat de Panasonic en Ariston aansluitingen hebben voor de lucht en dat het 200l model de omgevingslucht gebruikt.
De keus wordt dus tussen klein, relatief duur en flexibel aansluitbaar en groot/snel waarbij hij eigenlijk alleen in een ruimte past waar een grote luchtstroom mogelijk is (en die is er).
begrijp ik nou dat je nog een WP boiler naast je WP hebt? nee toch?crazyharrie schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:30:
[...]
Ik red het met een gezin van 6 personen, zonder echt te hoeven knijpen op de douchetijd. Alleen wel rekening houden met het feit dat het opnieuw warmen van de boiler toch 30 minuten duurt.Dus eerst kids, verder op de avond de ouders. Je kunt natuurlijk ook samen douchen, wat de WAF ten goede kan komen :-)
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Nee hoor, maar de wp verwarmd de boiler toch?fabstar81 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 23:17:
[...]
begrijp ik nou dat je nog een WP boiler naast je WP hebt? nee toch?
Ik vroeg me af of het misschien zo zit dat de machines wel hetzelfde zijn, maar de fabrieksinstellingen afgestemd worden op de regio waar ze verkocht worden. Dat is op zich dan geen probleem, alleen kun je dan beter proberen uit te vinden welke parameters dat zijn, en hoe die voor ons hier moeten staan. Ik liep met dit idee al een paar dagen rond, maar nu vond ik een installatiehandleiding waar dat bevestigd wordt. Zie op bladzijde 12 van: https://www.derofenfuchs....dan%20W%C3%A4rmepumpe.pdfcrazyharrie schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:18:
[...]
Ik ben blij te horen dat de installateur tevens bedrijfseigenaar, met 30 jaar Mitsubishi ervaring een idioot is, en jij het gelukkig wel goed weet.
Ikzelf quote slechts en durf er geen oordeel over te geven.
I rest your case
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Gister een installateur gesproken die onder mer een tweetal stellingen aanhing die ik hier ff wil checken.
Is het wat om in de openingspost de pro's en cons op te nemen van monobloc / split?
T.a.v. 230 / 400 kan ik me alleen voorstellen dat je wat lagere stroom hebt en dus minder leidingverlies bij hoge vermogens. Maar is dat substantieel? Aanpassen van de installatie naar 3 fase lijkt mij niet snel terugverdiend.
- Monobloc heeft een hoger rendement dan split
- 3 fase heeft een hoger rendement dan 1 fase
Is het wat om in de openingspost de pro's en cons op te nemen van monobloc / split?
T.a.v. 230 / 400 kan ik me alleen voorstellen dat je wat lagere stroom hebt en dus minder leidingverlies bij hoge vermogens. Maar is dat substantieel? Aanpassen van de installatie naar 3 fase lijkt mij niet snel terugverdiend.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, want gisteren kreeg ik van iemand bij de Ecodan importeur in Nederland te horen dat de monoblock versie juist wat beperkingen had in efficientie, vergeleken met de split versie. Was de installateur iemand met deskundigheid op dit gebied?
Ik heb precies hetzelfde en daarom ga ik juist wel een zb neerzetten icm met de wp. Ik heb straks natuurlijk het voordeel dat ik een zwembad heb waar ik de warmte in de zomer naar toe stuur.PolderPloer! schreef op donderdag 28 april 2016 @ 23:09:
[...]
Mijn WP gaat eens per week naar 62 graden, en verder de hele week op 46 graden. Het afkoelen gaat best snel vind ik. Overdag gebruiken we geen SWW via WP (quooker). Als de periodieke verhoging is geweest, is er ca 20 uur geen SWW behoefte en ik zie toch dat de T max dan zeker 6 graden daalt. Beetje natte vinger werk, maar misschien heb je er wat aan. Mijn boiler zit in de WP gebouwd dus ik heb geen echte specs. (Nibe F1245 ~180 liter)
Zoals het er nu uitziet ga ik voor 90 hp icm met 34 SF170 panelen. De zb komt dan icm met mijn huidige 300 rvs boiler en een nieuwe 300 of 500 liter. Zomers heb ik in een mum van tijd dan mijn 500 www water op temp en gaat de rest naar zwembad (40.000 liter). In de winter zal hij eerst de 300 boiler gaan opwarmen waardoor de retour van de vloerverwarming gaat. De vloerverarming hoeft maar 21 graden te zijn waardoor ik al een rendement van de zb hebt bij een productie temperatuur van 30 graden uit de zb.
Ik heb ook zeker afgelopen winterseizoen gekeken naar alleen maar pv panelen op de plek van de zb, alleen ik merk dat de wp echt enorm veel energie vreet. Als de ZB in de winter vaak op 30 graden of meer uitkomt dan dan draait mijn vloerverwarming gratis mee.
Om deze combinatie mogelijk te maken ik wel 2 boilers nodig, daar anders de date te groot wordt. Als ik namelijk alleen een 500 liter boiler neem met 3 spiralen, dan is de boiler altijd wel 40 graden en dan moet de ZB een temp produceren van 47 graden om iets toe te voegen om de verwarming van het huis.
De 90 hp zijn niet veel duurder dan 60 pipes door de subsidie. Per saldo ben ik voor de 30 hp net geen 350 euro meer kwijt.
verwant alleen je wp je boiler op de 56,5 graden, of werkt het element dan ook mee?crazyharrie schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 07:59:
In het najaar heb ik eens de temperaturen bekeken en bij ons was het juist meestal rond 1430 uur het warmst van de dag.
Machines zijn technisch gewoon hetzelfde en de instellingen zijn gewoon in elk land hetzelfde. Alleen de prestatie in de diverse landen (lees: klimaten) is verschillend. Logisch want het is een lucht/water warmtepomp. Gezien de lucht in alle klimaten anders is, is de prestatie ook verschillend.Jan Treur schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:19:
[...]
Ik vroeg me af of het misschien zo zit dat de machines wel hetzelfde zijn, maar de fabrieksinstellingen afgestemd worden op de regio waar ze verkocht worden. Dat is op zich dan geen probleem, alleen kun je dan beter proberen uit te vinden welke parameters dat zijn, en hoe die voor ons hier moeten staan. Ik liep met dit idee al een paar dagen rond, maar nu vond ik een installatiehandleiding waar dat bevestigd wordt. Zie op bladzijde 12 van: https://www.derofenfuchs....dan%20W%C3%A4rmepumpe.pdf
Zie hier een praktijkvoorbeeld:
http://www.lgethermav.com/overview/EN/LGThermaV_sub04.html
De klimaatzones uit je kaart komen overeen met hoe het energie label werkt. In dit geval: Colder, Average, Warmer.
Nederland is dus Average.
De WP verwarmd dan gewoon via de compressor en niet via een element. De maximale T is 60C zonder element meen ik te weten zonder het raadplegen van de handleiding.nimie schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:06:
[...]
verwant alleen je wp je boiler op de 56,5 graden, of werkt het element dan ook mee?
In het najaar heb ik eens de temperaturen bekeken en bij ons was het juist meestal rond 1430 uur het warmst van de dag.
En ik verwarm om die tijden omdat het A: warmer is, en B:ik op die tijden warm water nodig heb :-) Dus in de koudste uren verwarmen zoals de instellingen af fabriek zijn, is niet handig in mijn geval, en die van de cop ook niet.
Gewoon mijn keuze dus.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Voor een nieuwbouw woning ben ik met ook aan het oriënteren op een warmtepomp installatie. Op dit moment wonen we in een huis van 5 jaar oud met een W/w warmtepomp, bevalt echt meer dan super. Vooral die vloerkoeling is top in de zomer.
We blijven in dezelfde regio met het nieuwe huis. In deze regio is er geen gas aansluiting en moet de warmtepomp incl boiler dus zelfvoorzienend zijn. Ik zie veel bouwers een Lucht / water warmtepomp nemen, maar veel aannemers waarmee ik gesproken heb zeggen dat water / water mogelijk iets duurder is maar wel een hoger rendement hebben.
Kunnen jullie een advies geven? Wat is het prijsverschil ongeveer voor een standaard twee onder een kap. Mijn eerste gevoel zegt dat een water/water warmtepomp de beste optie zou zijn.
We blijven in dezelfde regio met het nieuwe huis. In deze regio is er geen gas aansluiting en moet de warmtepomp incl boiler dus zelfvoorzienend zijn. Ik zie veel bouwers een Lucht / water warmtepomp nemen, maar veel aannemers waarmee ik gesproken heb zeggen dat water / water mogelijk iets duurder is maar wel een hoger rendement hebben.
Kunnen jullie een advies geven? Wat is het prijsverschil ongeveer voor een standaard twee onder een kap. Mijn eerste gevoel zegt dat een water/water warmtepomp de beste optie zou zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door GAEvakYD op 30-04-2016 22:16 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
http://www.warmtepomp-info.nl/rekenen/GAEvakYD schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:07:
Voor een nieuwbouw woning ben ik met ook aan het oriënteren op een warmtepomp installatie. Op dit moment wonen we in een huis van 5 jaar oud met een W/w warmtepomp, bevalt echt meer dan super. Vooral die vloerkoeling is top in de zomer.
Woon ook in een 2-1 kap woning, bouwjaar 2001.
Jaarverbruik met WP +/- 2000 kWh P/J
[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 30-04-2016 22:41 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Thanks. Duidelijke site zeg.BenEco schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:30:
[...]
http://www.warmtepomp-info.nl/rekenen/
Woon ook in een 2-1 kap woning, bouwjaar 2001.
Jaarverbruik met WP +/- 2000 kWh P/J
Ik ga duidelijk voor een water-water Wp. Over 15 jaar is die duidelijk een stuk goedkoper, vooral als je ook gebruik wilt maken van een koelunit. Dat passief koelen met mijn huidige warmtepomp werkt zoals ik zei echt top. 1 nadeel van de koeling is als je de temperatuur door de verdelers heen op 17 graden hebt staan, dan heb je een drama met dweilen van de vloer, die blijft nogal lang nat.
Hebben jullie nog tips hoe dit aan te vliegen bij nieuwbouw? Ik merk dat veel van die all-in bedrijven nogal duur zijn. Echter de kleine onderhoud bedrijven, ik weet niet of ik die een hele installatie incl verdelers etc aan toe wil vertrouwen. Lastig....
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Op hogere temperatuur koelen, waarom 17 graden door de vloer? Als het buiten 25+ is voelt het binnen met 22 graden ook al lekker aan. Wil je per se op 20 uitkomen, dan zou ik een airco adviseren of een degelijke ontvochtiger.GAEvakYD schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:52:
[...]
Thanks. Duidelijke site zeg.
Ik ga duidelijk voor een water-water Wp. Over 15 jaar is die duidelijk een stuk goedkoper, vooral als je ook gebruik wilt maken van een koelunit. Dat passief koelen met mijn huidige warmtepomp werkt zoals ik zei echt top. 1 nadeel van de koeling is als je de temperatuur door de verdelers heen op 17 graden hebt staan, dan heb je een drama met dweilen van de vloer, die blijft nogal lang nat.
Hebben jullie nog tips hoe dit aan te vliegen bij nieuwbouw? Ik merk dat veel van die all-in bedrijven nogal duur zijn. Echter de kleine onderhoud bedrijven, ik weet niet of ik die een hele installatie incl verdelers etc aan toe wil vertrouwen. Lastig....
Verdelers kun je trouwens ook isoleren, scheelt een hoop condens.
Mijn Fujitsu warmtepomp houdt bij koelen automatisch een minimum van 18 graden aan om dat dauwpunt te vermijden. Dat lijkt goed te werken.
Mijn duits is niet zo perfect. Je bedoelt dat er hier alleen gezegd wordt dat de maat van aangeven van de efficientie niet meer kan kloppen als je de WP naar een andere regio brengt, maar dat de instellingen nog steeds optimaal zijn? Dat lijkt er inderdaad op als je de vertaling beter bekijkt. Zie ook hieronder. Misschien dat dit ook voorgelegd kan worden aan die installateur met 30 jaar ervaring met Mitsubishi om zijn reactie te horen.Pascal Saul schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:20:
[...]
Machines zijn technisch gewoon hetzelfde en de instellingen zijn gewoon in elk land hetzelfde. Alleen de prestatie in de diverse landen (lees: klimaten) is verschillend. Logisch want het is een lucht/water warmtepomp. Gezien de lucht in alle klimaten anders is, is de prestatie ook verschillend.
Zie hier een praktijkvoorbeeld:
http://www.lgethermav.com/overview/EN/LGThermaV_sub04.html
De klimaatzones uit je kaart komen overeen met hoe het energie label werkt. In dit geval: Colder, Average, Warmer.
Nederland is dus Average.
"Für eine regional unterschiedliche Bewertung von Wärmepumpen wurde Europa in drei Klimazonen unterteilt. Hierdurch wird den deutlich differierenden mittleren Jahrestemperaturen beispielsweise in Nord- und Südeuropa Rechnung getragen, die sich wiederum in den erzielbaren Jahresarbeitszahlen niederschlagen. Insbesondere beim eventuellen Re-Import von Wärmepumpen ist darauf zu achten, dass eine nicht zutreffende Effizienzeinstufung vorliegen kann."
Google translate maakt hier dit van:
"For a different regional review of heat pumps Europe was divided into three climatic zones. hereby
supported the significantly differing mean annual temperatures for example, in Northern and Southern Europe into account, which in turn be reflected in the recoverable seasonal performance factors. In particular, the eventual re-import of heat pumps is to ensure that an incorrect classification efficiency may be."
Of:
"Voor een andere regionale herziening van warmtepompen in Europa was verdeeld in drie klimaatzones . Dit is de aanzienlijk verschillende gemiddelde jaartemperatuur in aanmerking worden genomen , bijvoorbeeld in Noord- en Zuid-Europa , die op zijn beurt weerspiegeld in de realiseerbare seizoensgebonden prestaties factoren . Met name de uiteindelijke wederinvoer warmtepompen is dat een onjuiste ordeningseffectiviteit kan."
[ Voor 48% gewijzigd door Jan Treur op 01-05-2016 06:28 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic