Via de Spaanse verkoper inderdaad. Zonder gezeur een nieuwe hoofdmoduleCarbon schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 08:09:
[...]
Hoe is dat garantie geval opgelost? Via de Spaanseverkoper?
Verwijderd
Zijn er inmiddels ook al mensen uit noord nederland die ervaringen hebben met een warmtepomp? bijv een elga of een ecodan
Mvg Marcel
Mvg Marcel
Wel met een Panasonic.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:11:
Zijn er inmiddels ook al mensen uit noord nederland die ervaringen hebben met een warmtepomp? bijv een elga of een ecodan
Mvg Marcel
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
LG, geen Ecodan ? welke type ?Pascal Saul schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:04:
Wij hebben afgelopen zondag voor 3 stuks betaald en deze twee pallets staan as we speak al in Eindhoven dus vandaag of morgen zullen ze er wel zijn
(en inmiddels zijn de twee pallets afgeleverd!)
[afbeelding]
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Nope, geen Ecodan of Aquarea...
De LG THERMA V 9KW HU091U42+HN0914NK2
Ook uit Spanje ? zie ze niet op hun site ..Pascal Saul schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 01:06:
[...]
Nope, geen Ecodan of Aquarea...
De LG THERMA V 9KW HU091U42+HN0914NK2
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Ik heb een vraagje over de opstelling, dit is mijn huis en ik heb daarop even een wasrek gezet wat de hoogte heeft van de buitenunit van mijn warmtepomp:

Echt mooi wordt dat niet met zo'n grote witte buitenunit die goed zichtbaar gaat zijn. Nu vroeg ik mij af of het veel kwaad kan om hem dwars te zetten zodat hij parallel aan de muur komt te staan. Zie ook deze situatieschets: link naar schets
Hij staat dan niet meer west-oost georienteerd en kan potentieel lastiger aanzuigen, maar aan de andere kant zie je ook veel buitenunits strak op een muur staan dus of het veel kwaad kan? Ik kan hem ook gewoon op het dak zetten met wat tussenruimte (10-30cm) tussen de muur en de unit en de uitblaaskant van de muur af positioneren (scheelt afkoelen van de muur). Met een muurbeugel ben ik bang voor resonanties en lastiger aanzuigen, maar het scheelt wel belasting op het dak.
Wat denken jullie?
Echt mooi wordt dat niet met zo'n grote witte buitenunit die goed zichtbaar gaat zijn. Nu vroeg ik mij af of het veel kwaad kan om hem dwars te zetten zodat hij parallel aan de muur komt te staan. Zie ook deze situatieschets: link naar schets
Hij staat dan niet meer west-oost georienteerd en kan potentieel lastiger aanzuigen, maar aan de andere kant zie je ook veel buitenunits strak op een muur staan dus of het veel kwaad kan? Ik kan hem ook gewoon op het dak zetten met wat tussenruimte (10-30cm) tussen de muur en de unit en de uitblaaskant van de muur af positioneren (scheelt afkoelen van de muur). Met een muurbeugel ben ik bang voor resonanties en lastiger aanzuigen, maar het scheelt wel belasting op het dak.
Wat denken jullie?
[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 23-04-2016 11:56 ]
je maakt je druk of het mooi wordt terwijl je HWA van je uitbouw schuin naar beneden loopt??? ontopic: ik zou ze tegen de muur zetten (30 cm er vanaf, zie optie 2) denk dat dat het mooiste is in jouw situatie. m.i. heeft dit 0 effect op het rendement eerlijk gezegd.
[ Voor 14% gewijzigd door develdonk op 23-04-2016 12:17 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Dat is een tijdelijk verhaal, tzt gaat er zink voor in de plaats komen
Dwars erop is inderdaad wel de mooiste optie
ik zou hem zo ver mogelijk van je huis afzetten en de leidingen door de grond in een geisoleerde buis.
dan worden de trillingen ook iets gedempt.
resultaat van mijn 7.5kw ecodan is tot nu toe vrij goed
253kwh in 1267kwh warmte uit
gestart op 15-3-2016
dan worden de trillingen ook iets gedempt.
resultaat van mijn 7.5kw ecodan is tot nu toe vrij goed
253kwh in 1267kwh warmte uit
gestart op 15-3-2016
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Mijn situatie is vergelijkbaar met bovenstaande (cv op zolder aan de kant van de garage). Ik heb dan ook eenzelfde opstelling op het oog.Wodan89 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:50:
ik zou hem zo ver mogelijk van je huis afzetten en de leidingen door de grond in een geisoleerde buis.
dan worden de trillingen ook iets gedempt
Van het huis af plaatsen kan wel, maar geeft meer (hoogte)meters en dus weerstand. Ik kan me voorstellen dat dat behalve een hoger E verbruik, ook een zwaardere pomp vergt.
Het andere punt dat jij terloops noemt is isolatie. Is het nodig, of raadzaam de freonleidingen te isoleren?
Mijn makkelijkste optie is onder de pannen door en dan langs de muur naar beneden. Maar onder de pannen is weinig ruimte voor isolatie, lijkt mij.
Alternatief is de leidingen binnen te houden, te isoleren en dan door het dak. Een leidingkoker op de muur is dan ook wel weer te isoleren.
Maar is het nodig?
Ik heb geïsoleerde leiding klaarliggen, maar ik boor een gat van 110mm in de gevel, zet daar PVC regenleiding in en geleid daar alle bekabeling/leidingen doorheen. Stuk netter gezicht dan alles los en bijkomend voordeel is dat je een stilstaande luchtlaag creëert die extra isoleert. Gelijk loze leidingen aanbrengen voor uitbreiding van de zonnepanelen op de uitbouw achter etc, dan ligt alles klaar
je moet even kijken wat de max leiding lengte mag zijn. als je daar onder zit heeft het minimaal invloed.Marcva schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 13:19:
[...]
Mijn situatie is vergelijkbaar met bovenstaande (cv op zolder aan de kant van de garage). Ik heb dan ook eenzelfde opstelling op het oog.
Van het huis af plaatsen kan wel, maar geeft meer (hoogte)meters en dus weerstand. Ik kan me voorstellen dat dat behalve een hoger E verbruik, ook een zwaardere pomp vergt.
Het andere punt dat jij terloops noemt is isolatie. Is het nodig, of raadzaam de freonleidingen te isoleren?
Mijn makkelijkste optie is onder de pannen door en dan langs de muur naar beneden. Maar onder de pannen is weinig ruimte voor isolatie, lijkt mij.
Alternatief is de leidingen binnen te houden, te isoleren en dan door het dak. Een leidingkoker op de muur is dan ook wel weer te isoleren.
Maar is het nodig?
Het leiding verlies kan je via diverse calculatoren op internet berekenen. als je standaard duo airco leiding gebruikt met 9mm isolatie kun je daar nog omheen 13mm isolatie verlijmen
voordeel van het purren is ook dat je meer trillingen in de leiding dempt.
ik heb unit nu buiten staan tegen de muur van de woonkamer. leidingen via een 110mm goot buiten om naar het cv hok. enkel 13mm amarflex + 3 lagen alxaflex ( alu bobbeltjes folie) redelijk goed geisoleerd
echter omdat de binnenunit op de slaapkamermuur zit is dit niet idiaal. denk er over om hem in het najaar te verplaatsen naar de achtertuin + garage
ik wil geen spelbreker zijn, denk er wel aan dat de belastbaarheid van je kabels afneemt als je deze naast warm/hete leidingen legt.neographikal schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 13:27:
Ik heb geïsoleerde leiding klaarliggen, maar ik boor een gat van 110mm in de gevel, zet daar PVC regenleiding in en geleid daar alle bekabeling/leidingen doorheen. Stuk netter gezicht dan alles los en bijkomend voordeel is dat je een stilstaande luchtlaag creëert die extra isoleert. Gelijk loze leidingen aanbrengen voor uitbreiding van de zonnepanelen op de uitbouw achter etc, dan ligt alles klaar
kwam al een geval tegen van een verbrande kabel in een geisoleerde pijp...
het kan wel, maar neem je voedings kabel dan niet te krap
Dat is een goede tip CrazyHarrie. Kan je even delen op het forum welke geluidsisolatie jij gebruikt hebt ? Ik moet zelf binnenkort mijn 5Kw WP op het dak van de garage gaan plaatsen en zat ook te denken aan rubber tegels. Ik wil het graag in één keer goed doen, dus extra tips voor geluidsisolatie zijn altijd welkomcrazyharrie schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:18:
[...]
Ik zou geen rubber tegels nemen maar op zoek gaan naar echte geluidsisolatie.
Dan weet je zeker dat je de buitenunit zo stil als een muis krijgt, zelfs bij 75% vermogen.
Is mij ook gelukt, en mijn unit staat bijna naast de voordeur![]()
Niet vergeten de koelleidingen te voorzien van een dikke armaflex isolatie schil.
Scheelt verlies en geluid.
21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP
Vreemd verhaal dat ik hoorde van een airco/wp-installateur: "een warmtepomp met precies dezelfde type-aanduiding in Spanje/Italië kan toch anders zijn dan één die je in Nederland koopt".
Het ging dat om (als ik het goed heb onthouden) iets met een winterregeling/schakeling die 'wij' wel hebben, maar die ontbreekt daar, omdat het daar eigenlijk nooit 'echt' koud wordt.
Het lijkt mij zeer vreemd dat het toch om verschillende specs gaat terwijl de type-aanduiding 100% overeenkomt. Bijv, de Ecodans die 'we' hier uit Spanje halen, zouden het rond het vriespunt best moeilijker kunnen gaan hebben, meer slijtage hebben, etc.
Kwam mij iets eerder over als: ik weet dat je ze daar flink voordeliger kunt inkopen, maar liever heb ik dat je ze hier in NL koopt. Als het echt zo is, dan zou men het hier op het forum al lang weten!?
Het ging dat om (als ik het goed heb onthouden) iets met een winterregeling/schakeling die 'wij' wel hebben, maar die ontbreekt daar, omdat het daar eigenlijk nooit 'echt' koud wordt.
Het lijkt mij zeer vreemd dat het toch om verschillende specs gaat terwijl de type-aanduiding 100% overeenkomt. Bijv, de Ecodans die 'we' hier uit Spanje halen, zouden het rond het vriespunt best moeilijker kunnen gaan hebben, meer slijtage hebben, etc.
Kwam mij iets eerder over als: ik weet dat je ze daar flink voordeliger kunt inkopen, maar liever heb ik dat je ze hier in NL koopt. Als het echt zo is, dan zou men het hier op het forum al lang weten!?
There's nothing moister than an oyster.
Bij airco`s heb je de Nordic versies voor koelere klimaten, dat kun je gewoon aan het typenr zien.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Mij bekend, hij had het echter serieus over zelfde specs en toch andere techniek. Het lijkt me sterk.Speedy-Andre schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 16:20:
Bij airco`s heb je de Nordic versies voor koelere klimaten, dat kun je gewoon aan het typenr zien.
klinkt men meer zoals vroeger met motorbanden uit spanje, dit zoude oudere banden zijn... ook banden die nog geen jaar op de markt waren... als het type nr hetzelfde is . is het gewoon het zelfde apparaat
Echter je krijgt waarschijnlijk geen garantie via de NL importeur
hij heeft er niet buitensporig aan verdient. + zijn marktmodel van 1 landelijke verdeler moet wel instant worden gehouden..
Echter je krijgt waarschijnlijk geen garantie via de NL importeur
hij heeft er niet buitensporig aan verdient. + zijn marktmodel van 1 landelijke verdeler moet wel instant worden gehouden..
met alle respect maar je denkt echt dat de fabriek waar al deze warmtepompen uit komen 1 typenr hanteert voor verschillende soorten binnenwerken? en dan verwacht je dat ze dat ook nog allemaal goed bij houden in de supply chain zodat alle zelfde typenr's (met verschillende binnenwerken) naar de correcte landen gaan??
Geef die installateur een rol aluminium voor op zijn hoofd.... Tuurlijk zie je dat aan het typenr... wat een mafkees
Geef die installateur een rol aluminium voor op zijn hoofd.... Tuurlijk zie je dat aan het typenr... wat een mafkees
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Is niet geheel waar, de Mitsubishi apparatuur kan uit verschillende fabrieken komen met wel een gelijk typenummer .develdonk schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 18:22:
met alle respect maar je denkt echt dat de fabriek waar al deze warmtepompen uit komen 1 typenr hanteert voor verschillende soorten binnenwerken? en dan verwacht je dat ze dat ook nog allemaal goed bij houden in de supply chain zodat alle zelfde typenr's (met verschillende binnenwerken) naar de correcte landen gaan??
Mijn installateur was ook heel benieuwd welke fabriek. Die heeft het opgezocht naar het serienummer. Die van mij kwam uit de UK vandaan.
Hij wilde dat weten omdat het invloed had op de verkrijgbaarheid van onderdelen in de toekomst, en hij wilde niet voor verassingen staan.De NL versies komen ook uit de UK, dus onderdelen te krijgen.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
hmmm volgende keer als we boekhouding moeten controleren van Mitsubishi zal ik er eens naar vragen dan... kan me er echt nog steeds niks bij voorstellen... Binnen EU moet je namelijk licenties/keurmerken e.d. krijgen voor apparatuur. En dan kun je natuurlijk niet 1 licentie gebruiken voor 2 type machines's
CrazyHarrie: Ik ben ook benieuwd naar het type geluidsisolatie.Cor-Jan schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:56:
[...]
Dat is een goede tip CrazyHarrie. Kan je even delen op het forum welke geluidsisolatie jij gebruikt hebt ? Ik moet zelf binnenkort mijn 5Kw WP op het dak van de garage gaan plaatsen en zat ook te denken aan rubber tegels. Ik wil het graag in één keer goed doen, dus extra tips voor geluidsisolatie zijn altijd welkom
ik heb rubberen valtegels/speelplaats tegels gebruikt van 5cm dik
voor het hok er omheen, scheelt aanmerkelijk veel.
echter de zachte brom van de compressor hoor je vanaf 40 50% vermogen wel redelijk.
echter de zachte brom van de compressor hoor je vanaf 40 50% vermogen wel redelijk.
had jij daar niet een plaatje van van die tegels met tyre-raps aan elkaar gemaakt oid?Wodan89 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:21:
ik heb rubberen valtegels/speelplaats tegels gebruikt van 5cm dik
Wie gebruikt deze SUMO-450 voeten ook op een platdak?

En bij de Gamma hebben zebijvoorbeeld ook nog dit soort rubbertegels om de voeten daar bovenop op te zetten eventueel.

En bij de Gamma hebben zebijvoorbeeld ook nog dit soort rubbertegels om de voeten daar bovenop op te zetten eventueel.

Die heb ik ook, maar 3 stenen op elkaar met een rubbermat komt op hetzelfde neer... (ik kon iig geen verschil merken)Pascal Saul schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:05:
Wie gebruikt deze SUMO-450 voeten ook op een platdak?
Dat verhaal klopt wel, europa is in 3 klimaatzone's verdeelt. Dit heeft te maken met de klimaatverschillen. Als het goed is staan er op het energylabel europa in 3 kleuren met klinaatzone.zeegerd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 15:59:
Vreemd verhaal dat ik hoorde van een airco/wp-installateur: "een warmtepomp met precies dezelfde type-aanduiding in Spanje/Italië kan toch anders zijn dan één die je in Nederland koopt".
In spanje is 30 graden buiten normaal, dus die warmtepomp wordt efficienter in koelen dan dat je een unit uit het hoge noorden neemt die eigenlijk nooit 30 graden buiten te verduren hebt. Vaak zie je bijvoorbeeld dat een warmtepomp uit spanje meer max koelvermogen dan verwarmingsvermogen heeft, en kijk ik op me 'hollandse mitsu' dan zie ik daar meer verwarmingsvermogen dan koelvermogen.
Kortom, een spaanse warmtepomp heeft een lagere cop op verwarmen dan een uit finland ondanks dezelfde typeaanduiding.
En als je dat achteraf bedenkt is dat (vindt ik) wel logisch.
Hierbij nog een interresante link waar dit uitgelegd wordt met onderaan het verhaal ban de klimaatzone (misschien handig voor startpost?):
https://www.alklima.nl/ui...egelgeving/erp-richtlijn/
[ Voor 8% gewijzigd door DJKroon op 24-04-2016 13:32 ]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
ik heb me al eens eerder in de Elga ingelezen en vond het toen de investering niet waard. Ik word nu weer gewezen op de subsidie regeling wat het geheel weer toegankelijker maakt.
Ik vraag me echter af heeft het zin in mijn opstelling. graag jullie idee hiervoer
Ik heb een calenta 40c zoals meer hier. deze heeft een onderwaarde van 7 KW. Deze gebruik ik ook volledig. vaak zelf nog iets meer zelfs als de installatie aan het 'warmhouden' is. Ik stook 50 / 30
de Elga is 5 KW. wellicht dus te weinig om alles te voeden. Dan zou dus de ketel bijspringen, echter direct met 7 kw.
dit lijkt me niet ideaal of zie ik iets over het hoofd ?
specs.
beneden
woonkamer / keuken 55 m2 VV over 6 groepen ltv verdeler grofweg 85 / 100 watt / m2 / handdoeken rad 350 w. 3 kw onder raam. volledig geknepen op retour. enkel voor koude val
hal 1800 watt design (altijd volledig open)
wc plaatje voor vorst
garage 2,5 kw om 17 graden te houden
verdieping
kantoor 2,5 kw altijd open
badkamer, vv altijd aan
slaapkamer 2 kw voor 16 graden houden (meestal uit)
'aux' kamer 3 kw voor 17 graden houden.
normaal is de de vv woonkamer en badkamer, hal, kantoor aan.
woning 1977, 150 m2, 450 m3, vloerisolatie, dak, spouw en hr +++ volgt dit jaar.
voor isolatie 3000 m3 nu 1600 m3
Ik vraag me echter af heeft het zin in mijn opstelling. graag jullie idee hiervoer
Ik heb een calenta 40c zoals meer hier. deze heeft een onderwaarde van 7 KW. Deze gebruik ik ook volledig. vaak zelf nog iets meer zelfs als de installatie aan het 'warmhouden' is. Ik stook 50 / 30
de Elga is 5 KW. wellicht dus te weinig om alles te voeden. Dan zou dus de ketel bijspringen, echter direct met 7 kw.
specs.
beneden
woonkamer / keuken 55 m2 VV over 6 groepen ltv verdeler grofweg 85 / 100 watt / m2 / handdoeken rad 350 w. 3 kw onder raam. volledig geknepen op retour. enkel voor koude val
wc plaatje voor vorst
verdieping
badkamer, vv altijd aan
woning 1977, 150 m2, 450 m3, vloerisolatie, dak, spouw en hr +++ volgt dit jaar.
[ Voor 33% gewijzigd door Ray op 24-04-2016 13:45 ]
Dan zou je minimaal voor een 8kW zubadan moeten gaan bv.. Maar zonder specs van je huis is het lastig advies geven..
Die Sok van tegels met tyraps aan elkaar gemaakt zit er als eerste laag om,develdonk schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:07:
[...]
had jij daar niet een plaatje van van die tegels met tyre-raps aan elkaar gemaakt oid?
hierna staat er een zwaar houten hok omheen wat aan de binnenkant bekleed is met 5cm valtegels.
dit scheeld serieus veel geluid. echter omdat hij tegen de muur van de woonkamer staat hoor je binnen een irritante brom.
voor mij rede genoeg om de hele zaak te gaan verplaatsen naar de achtertuin en garage.
specs toegevoegdalberthakvoort schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:24:
Dan zou je minimaal voor een 8kW zubadan moeten gaan bv.. Maar zonder specs van je huis is het lastig advies geven..
licht er aan hoe handig je bent. wil je alles zelf doen / of alles door een bedrijf?Ray schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:19:
ik heb me al eens eerder in de Elga ingelezen en vond het toen de investering niet waard. Ik word nu weer gewezen op de subsidie regeling wat het geheel weer toegankelijker maakt.
als je handig bent zou ik de installatie zelf doen.
kwa vermogen licht er ook aan hoe stook je nu? huis alleen warmstoken zodra je thuis komt?
een warmtepomp is een stuk trager / misschien heb je aan minder vermogen genoeg als je stookt van 0730-2230?
als je toch dat vermogen nodig hebt. kijk dan eens bij Spaanse webshops. eventueel een Zubadan van 11.2kw
eddit, met dat verbruik lijkt me een 11kw geen overbodige luxe, wat voor een aansluiting heb je nu ? 3x 25a?
8kw zubadan zou kunnen maar dan zit je met de afzekering. ( C32 ) ik zou kijken voor 1 op 400V 3F ( of 3 kleine in cascade en 3x subsidie vangen
[ Voor 9% gewijzigd door Wodan89 op 24-04-2016 13:56 ]
Weet je toevallig of je ketel nu ook vaak pendelt? Zo nee, dan ga je toch richting een 10/12 kW
Dit is (mij) bekend en ook niet meer dan logisch (lagere SCOP wordt behaald in koude zone dan in warme bij zelfde systeem), maar dan nog steeds de vraag: heeft een apparaat met precies dezelfde specs, zelfde typenummer, toch een andere techniek aan boord?DJKroon schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:18:
[...]
Dat verhaal klopt wel, europa is in 3 klimaatzone's verdeelt. Dit heeft te maken met de klimaatverschillen. Als het goed is staan er op het energylabel europa in 3 kleuren met klinaatzone.
In spanje is 30 graden buiten normaal, dus die warmtepomp wordt efficienter in koelen dan dat je een unit uit het hoge noorden neemt die eigenlijk nooit 30 graden buiten te verduren hebt. Vaak zie je bijvoorbeeld dat een warmtepomp uit spanje meer max koelvermogen dan verwarmingsvermogen heeft, en kijk ik op me 'hollandse mitsu' dan zie ik daar meer verwarmingsvermogen dan koelvermogen.
Kortom, een spaanse warmtepomp heeft een lagere cop op verwarmen dan een uit finland ondanks dezelfde typeaanduiding.
En als je dat achteraf bedenkt is dat (vindt ik) wel logisch.
Hierbij nog een interresante link waar dit uitgelegd wordt met onderaan het verhaal ban de klimaatzone (misschien handig voor startpost?):
https://www.alklima.nl/ui...egelgeving/erp-richtlijn/
Het lijkt me sterk. Los hiervan, er zijn 'nordic' modellen van bepaalde warmtepompen, bedoeld om een zo hoog mogelijke SCOP te halen in koude regionen. Maar die heten niet voor niets 'nordic' - het type is helder.
[ Voor 6% gewijzigd door zeegerd op 24-04-2016 14:21 ]
ik heb 1441m3 gas vervangen door een elga sinds 6 okt. Die 1.441 m3 gas is enkel en alleen voor ruimteverwarming en dus geen gas voor SWW. Achteraf wellicht beter voor 7,5kw kunnen gaan zodat hij niet altijd op vol vermogen draait en geluid wellicht wat minder is; dus die zou ik je adviseren. Echter met die 5kw elga dek je wel al 95-99% af hoor dus laat je niet gek maken...Ray schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:19:
specs.
beneden
wc plaatje voor vorst
verdieping
badkamer, vv altijd aan
hij pendelt niet. Het systeem is zo ingericht dat na het opwarmen ik zo rond modulatie stand 1 (koude dagen 2) kan blijven hangen. Lees ik de ketel uit dan zit ik eigenlijk altijd wel wat boven het minimaal vermogen. Ik vermoed dus dat de 5 kw elga dan het niet gaat reddenalberthakvoort schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:52:
[...]
Weet je toevallig of je ketel nu ook vaak pendelt? Zo nee, dan ga je toch richting een 10/12 kW
Lees nu dus dat er ook een 7,5 KW versie is. dat wist ik niet. ga daar eens naar kijken
tevens morgen de airco installateur eens vragen of Daikin geen combitoestel heeft (weet iemand dat ?) Ik ga een 7 kw buitenunit laten hangen (4x binnen) maar wellicht kan die in de koude periode ook een unit aansturen die de cv ondersteund ? dat zou een perfecte combi zijn
overigens is mijn 1600 m3 inclusief 350 m3 sww. dus blijft er een 1200 m3 over voor verwarming.
ik heb nu overigens nog 1 fase. groepenkast is al wel op 3 fases ingericht. Ik kon niet de meter en de onderkast in 1 afspraak. Ooit is hier afgezekerd op 63 amp.. die blijft er wel in denk ik
[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 24-04-2016 14:35 ]
Verwijderd
Je verbruik aan m3 gas gedeeld door 250 geeft een goede indicatie welke capaciteit je nodig hebt. 1600/250=6.4. Je dient vanwege de traagheid een iets ander stookpatroon aan te leren, meer constant en minder aan/uit. Qua kosten/verbruik gaat dat niet uitmaken.Ray schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:19:
specs.
beneden
wc plaatje voor vorst
verdieping
badkamer, vv altijd aan
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2016 14:39 ]
Ik denk dat er een ander expandeerventiel/inspuiter in zit.zeegerd schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:19:
[...]
Dit is (mij) bekend en ook niet meer dan logisch (lagere SCOP wordt behaald in koude zone dan in warme bij zelfde systeem), maar dan nog steeds de vraag: heeft een apparaat met precies dezelfde specs, zelfde typenummer, toch een andere techniek aan boord?
Het lijkt me sterk. Los hiervan, er zijn 'nordic' modellen van bepaalde warmtepompen, bedoeld om een zo hoog mogelijke SCOP te halen in koude regionen. Maar die heten niet voor niets 'nordic' - het type is helder.
Immers is de werking van de warmtepomp een trukje met druk en verwarmtoppervlakte.
Hier zijn diagrammen (gevonden, mollier diagrammen, google it) voor met oververhitting en onderkoeling van gas, ik vermoed dat het daar mee te maken hebt waardoor je op andere temperaturen kan komen met dezelfde arbeid (compressor).
Vergelijk het met te weinig koelgas in de unit, je haalt dan temperaturen van -5 makkelijk.
Ik kan anders is me elementaire koeltechniek studieboeken wel op snoren hoe dat nou precies zat.
Maar een echte koeltechnicus kan je dat wel vertellen.
Edit: diagram uitleg in pdf. hier worden de zuig en persdruk proces uitgelegt met temperatuur.
http://m.authorstream.com...p-diagram-basisbegrippen/
[ Voor 12% gewijzigd door DJKroon op 24-04-2016 15:59 ]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
lijkt op mijn situatie, ik ben van ca. 1500 m3 gas naar ca. 250 m3 gas met een ELGA (zie ook de startpost). van de 250m3 is overigens 50m3 koken en 100m3 warm water.Ray schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:19:
specs.
beneden
wc plaatje voor vorst
verdieping
badkamer, vv altijd aan
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat is een mooie score.BarryH schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:54:
[...]
lijkt op mijn situatie, ik ben van ca. 1500 m3 gas naar ca. 250 m3 gas met een ELGA (zie ook de startpost). van de 250m3 is overigens 50m3 koken en 100m3 warm water.
heb jij wel een 5 kw versie ? Kan je dit ook zo regelen dat de calenta pas op een zelf bepaalt setpoint mee gaat doen ?
ik stook met 2 graden verschil tussen nacht / niet thuis / avond. De calenta heeft ongeveer een uur nodig voor elke graad extra (op max 50 graden aanvoer) zou de elga dit aankunnen ?
ik heb een 5kw versie. bij mij heeft de elga en de cv ieder een eigen thermostaat met de cv 0.5 graad lager.Ray schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:59:
[...]
Dat is een mooie score.
heb jij wel een 5 kw versie ? Kan je dit ook zo regelen dat de calenta pas op een zelf bepaalt setpoint mee gaat doen ?
ik stook met 2 graden verschil tussen nacht / niet thuis / avond. De calenta heeft ongeveer een uur nodig voor elke graad extra (op max 50 graden aanvoer) zou de elga dit aankunnen ?
Daarbij met een relais elga en cv verbonden om te voorkomen dat de CV de ELGA eruit drukt en dat daarna de ELGA niet meer aanslaat.
Als ik jou was (lees weer opnieuw moest kiezen) zou ik een iets zwaardere WP nemen. b.v. 7kw of 9 kw met een boiler erbij. Dan kan je helemaal gasloos.
tav benodigd vermogen: dat hangt nauw samen met je verwarmings regime. continu dezelfde temperatuur geeft lagere benodigd vermogen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De LG Therma V, de Panasonic Aquarea en de Mitsubishi Ecodan zijn reeds door enkele Tweakers al aangeschaft en zelfs geinstalleerd. Grote verschillen kon ik niet ontdekken. Wat was jullie overweging om voor een bepaald model te gaan?
Op mijn short-list staan de volgende:
Panasonic monobloc WH-MDC05F3E5
+ Hoogste COP
- Duurste van de 3
LG monobloc HM031M.U42
+ Goedkoopste van de 3
+ Compact (plus WAF)
+ maar 2 Watt standbyverbruik (van andere merken onbekend)
- Geen expantievat ingebouwd
- Geen elektrische heater ingebouwd
- Laagste COP
LG HM051M.U42
- Met 51 dB(A) op papier het meeste geluid (min WAF)
+ Hoogste COP
- Duurste van de 3
LG monobloc HM031M.U42
+ Goedkoopste van de 3
+ Compact (plus WAF)
- Laagste COP
LG HM051M.U42
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 24-04-2016 17:01 ]
Dat het uit verschillende fabrieken kan komen geloof ik graag. Dan kunnen ze toch wel hetzelfde product maken en dus hetzelfde typenummer hebben? Het lijkt me erg sterk dat onderdelen voor hetzelfde product uit verschillende fabrieken niet onderling uitwisselbaar zouden zijn.crazyharrie schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 18:38:
[...]
Is niet geheel waar, de Mitsubishi apparatuur kan uit verschillende fabrieken komen met wel een gelijk typenummer .
Mijn installateur was ook heel benieuwd welke fabriek. Die heeft het opgezocht naar het serienummer. Die van mij kwam uit de UK vandaan.
Hij wilde dat weten omdat het invloed had op de verkrijgbaarheid van onderdelen in de toekomst, en hij wilde niet voor verassingen staan.De NL versies komen ook uit de UK, dus onderdelen te krijgen.
volgens mij zitten er meestal electronische expandeerventielen in , deze openen en sluiten zich naar gelang de omgevings temp/ compressorsnelheid en belasting. met een vast of mechanisch expansie ventiel heb je volgens mij idd een beperkter bereikDJKroon schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:40:
[...]
Ik denk dat er een ander expandeerventiel/inspuiter in zit.
Immers is de werking van de warmtepomp een trukje met druk en verwarmtoppervlakte.
Hier zijn diagrammen (gevonden, mollier diagrammen, google it) voor met oververhitting en onderkoeling van gas, ik vermoed dat het daar mee te maken hebt waardoor je op andere temperaturen kan komen met dezelfde arbeid (compressor).
Vergelijk het met te weinig koelgas in de unit, je haalt dan temperaturen van -5 makkelijk.
Ik kan anders is me elementaire koeltechniek studieboeken wel op snoren hoe dat nou precies zat.
Maar een echte koeltechnicus kan je dat wel vertellen.
Edit: diagram uitleg in pdf. hier worden de zuig en persdruk proces uitgelegt met temperatuur.
http://m.authorstream.com...p-diagram-basisbegrippen/
Heb mijn Panasonic monobloc WH-MDC05F3E5 sinds 9 april draaien (wel eerder al voor proef) en dat bevalt uitstekend , voor wat geluid betreft zo goed als geruisloos.
Ik gebruik hem voor verwarming en sww .
Sinds 9 april heeft hij 67,54 kwh gesnoept , hierbij zitten flink wat test runnetjes dus dat kan veel minder. Globaal met een beetje natte vinger werk heeft me dit zo'n 33 m2 gas bespaart ( ik hield het verbruik per dag op energiemanageronline ).
Ik dacht dat het inregelen een lang traject zou worden maar wonderwel is hij met de settings die ik de eerste keer meegeven heb precies goed wat temperatuur betreft ( out low -15 hi 10 water bij low 35 en bij hi 25 , shift -4 ) er heerst een lekker 20,5 graden in de woning .
Ik heb nog ruimte om te optimaliseren want ik heb de timer nog niet ingesteld , wie heeft een goed voorbeeld voor mij ? ,want ik ik vind het systeem wat onoverzichtelijk. Hij heeft nu een interval van 3 uur voor verwarmen en een half uur voor de tank .
Wel zit ik nog met een dingetje , hoe ik hem ook instel hij gaat niet het desinfectieprogramma starten.
Maar als ik handmatig de ketel op zeg maar 65 graden zet begint hij wel het vat te verwarmen ( 300 l) .
Sinds 9 april heeft hij 67,54 kwh gesnoept , hierbij zitten flink wat test runnetjes dus dat kan veel minder. Globaal met een beetje natte vinger werk heeft me dit zo'n 33 m2 gas bespaart ( ik hield het verbruik per dag op energiemanageronline ).
Ik dacht dat het inregelen een lang traject zou worden maar wonderwel is hij met de settings die ik de eerste keer meegeven heb precies goed wat temperatuur betreft ( out low -15 hi 10 water bij low 35 en bij hi 25 , shift -4 ) er heerst een lekker 20,5 graden in de woning .
Ik heb nog ruimte om te optimaliseren want ik heb de timer nog niet ingesteld , wie heeft een goed voorbeeld voor mij ? ,want ik ik vind het systeem wat onoverzichtelijk. Hij heeft nu een interval van 3 uur voor verwarmen en een half uur voor de tank .
Wel zit ik nog met een dingetje , hoe ik hem ook instel hij gaat niet het desinfectieprogramma starten.
Maar als ik handmatig de ketel op zeg maar 65 graden zet begint hij wel het vat te verwarmen ( 300 l) .
4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L
ik heb nog wat zitten zoeken maar een Elga van meer dan 5 kw kan ik niet vinden. Heet hij dan anders of moet ik gewoon naar een compleet ander product zoeken ?
dan komt de vraag wat is even universeel als een Elga en heeft meer dan 5 kw ?
dan komt de vraag wat is even universeel als een Elga en heeft meer dan 5 kw ?
De elga is alleen in 5 kW.. De Ecodan heeft een 4/5/7,5/8/10/12/14 kW uitvoering
Thx. ben even door die serie aan het kijken. klopt het dat ze allemaal sww ondersteuning hebben ? dat zou een optie zijn als ik helemaal van de ketel af wil maar zover zou ik eerst nog niet willen gaan.alberthakvoort schreef op zondag 24 april 2016 @ 18:48:
De elga is alleen in 5 kW.. De Ecodan heeft een 4/5/7,5/8/10/12/14 kW uitvoering
De CV-ketel houden voor alleen maar warm water lijkt me vrij duur douchen i.v.m. de vaste kosten (voor jaarlijks onderhoud, vastrecht, transport).
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Verwijderd
Ben heel erg benieuwd naar je argumenten.Ray schreef op zondag 24 april 2016 @ 19:00:
[...]
Dat zou een optie zijn als ik helemaal van de ketel af wil maar zover zou ik eerst nog niet willen gaan.
onder andere of 7 kw echt voldoende gaat blijken tijdens bv een koude winter. Daarnaast hoeveel liter buffer wil je ? voor alleen mezelf zou ik 300 liter willen voor een enkele lange douche. Maarja wat als er meer personen willen douchen ? met een ketel heb je onbeperkt warm water, bij dit systeem niet.
natuurlijk kan je een systeem met meer kw en buffervat nemen. Echter dan zijn de prijzen ook meer dan fors te noemen (en het neemt flink ruimte in) . Als ik dat dan af moet zetten tegen de besparing van 1200 m3 gas verminderd met wat ik aan stroom nodig heb (is daar wat van te zeggen? ervan uitgaande dat ik geen zonnepanelen heb) wordt de verdientijd wel erg lang vrees ik. Daarnaast heb ik nu een goed werkend systeem en is de ketel pas enkele jaren oud.
Tevens lees ik toch ook wel ervaringen dat de buitenunit flink geluid kan produceren, mijn cv doet dat amper.
edit. net weer even gekeken. ben nu aan het 'warmhouden' ketel stookt netjes 50 aanvoer en 30 retour maar heeft daar wel 40% power voor nodig wat denk ik rond de 10 kw ligt.
[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 24-04-2016 19:48 ]
Een vuistregel is dat 1200 m3 gas vervangen wordt door 2 x 1200 = 2400 kWh aan stroom voor de WP. Dat scheelt best wel in jaarlijkse kosten.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
No offense, maar als je dat werkelijk* verbruikt bij 1 douche, kun je beter eerst je gedrag verduurzamen voordat je geld spendeert aan warmtepomp...Ray schreef op zondag 24 april 2016 @ 19:40:
[..]
voor alleen mezelf zou ik 300 liter willen voor een enkele lange douche.
* 40 liter voor een douche is gebruikelijk, en aangezien je de boiler vaak warmer dan 38 graden hebt kost dat nog minder aan boiler liters
dat zou heel grofweg een 250 euro per jaar zijn. daarbij kan dan het vastrecht van gas wat vervalt (is dat niet 20 euro per maand ?)Jan Treur schreef op zondag 24 april 2016 @ 19:48:
Een vuistregel is dat 1200 m3 gas vervangen wordt door 2 x 1200 = 2400 kWh aan stroom voor de WP. Dat scheelt best wel in jaarlijkse kosten.
wil ik het goed doen dan heb ik wel een 11 kw nodig
Mitsubishi PUHZ-SHW112VHA + EHST20C-VM2C
http://www.comfortklimaat...w112vha-ehst20c-vm2c.html
ik zie zo snel niet of hier die 2300 euro vanaf mag maar als dat zo is blijft hij netto op 4500 euro
dan zou ik rond de 9 a 10 jaar break even zijn (even los van de installatie kosten)
[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 24-04-2016 20:01 ]
Break even in 9 a 10 jaar en voor de goede zaak is al heel mooi!
tja comfort is ook een keuze. Ik heb een stort douche die werkelijk 15 liter / minuut doet. Dus ja 300 liter is niet ondenkbaar. Helemaal niet als ik ook nog het bad zou willen gebruiken waar iets van 180 liter in gaat (nu komt dat weinig voor maar het moet wel kunnen...) Door bijmengen kan de buffer inderdaad minder zijn maar ook daar wil je geen tekort hebbenjurjen_g schreef op zondag 24 april 2016 @ 19:51:
[...]
No offense, maar als je dat werkelijk* verbruikt bij 1 douche, kun je beter eerst je gedrag verduurzamen voordat je geld spendeert aan warmtepomp...
* 40 liter voor een douche is gebruikelijk, en aangezien je de boiler vaak warmer dan 38 graden hebt kost dat nog minder aan boiler liters
[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 24-04-2016 20:00 ]
Mijn WP met een vermogen van 14 kW kan ongeveer even snel de boiler opwarmen als ik kan douchen. Heb je 11 kW dan zou dat vermoedelijk ook nog bijna kunnen.
Misschien ben ik wat ouderwets daarin... Zijn er geen goede spaardouchekoppen die dat kunnen halveren? Dat lijkt me een zeer zinvolle eerste investering. Uiteraard helpt warmtepomp Daarnaast ook, maar ik zou wel weten waar ik als eerste iets aan zou doen.
Je kan ook zo'n hybride systeem kopen, die zijn toegespitst op optimaal CV bij of afschakelen
Je kan ook zo'n hybride systeem kopen, die zijn toegespitst op optimaal CV bij of afschakelen
Verwijderd
Nu betaal je alleen voor gas als je bij Eneco/Nuon/Essent zit 987,00 als je nu zou overstappen zou het voor 789,17 lukken.Ray schreef op zondag 24 april 2016 @ 19:40:
[...]
Als ik dat dan af moet zetten tegen de besparing van 1200 m3 gas verminderd met wat ik aan stroom nodig heb (is daar wat van te zeggen? ervan uitgaande dat ik geen zonnepanelen heb) wordt de verdientijd wel erg lang vrees ik.
Voor dezelfde warmte productie zonder zonnepanelen kan het voor (844.65(3500+2*1200kWh voor de warmtepomp) - 454.51(standaard 3500kWh))= 390.14 kunnen. Levert dus per saldo minimaal 399.03 per jaar op.
Hoe bereken je die 40%.edit. net weer even gekeken. ben nu aan het 'warmhouden' ketel stookt netjes 50 aanvoer en 30 retour maar heeft daar wel 40% power voor nodig wat denk ik rond de 10 kw ligt.
De Panasonic ben ik ook naar aan het kijken. Waarom ben jij voor de Panasonic gegaan en niet voor de LG HM051M.U42 of de Ecodan ?pwiebing schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:28:
Heb mijn Panasonic monobloc WH-MDC05F3E5 sinds 9 april draaien (wel eerder al voor proef) en dat bevalt uitstekend , voor wat geluid betreft zo goed als geruisloos.
[...]
Die 40% geeft de calenta zelf weer op zijn scherm.Verwijderd schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:01:
[...]
Nu betaal je alleen voor gas als je bij Eneco/Nuon/Essent zit 987,00 als je nu zou overstappen zou het voor 789,17 lukken.
Voor dezelfde warmte productie zonder zonnepanelen kan het voor (844.65(3500+2*1200kWh voor de warmtepomp) - 454.51(standaard 3500kWh))= 390.14 kunnen. Levert dus per saldo minimaal 399.03 per jaar op.
[...]
Hoe bereken je die 40%.
max cv vermogen is 24 kw dus 40% zo rond de 10 kw had ik me bedacht ???
het is me nooit helemaal duidelijk geweest hoe de calenta dit weergeeft namelijk. ik heb ook wel eens 20% gezien wat dan 4.8 zou zijn echter de ketel heeft een onderwaarde van 7 kw dus dat zou niet kloppen
Verwijderd
Als je een goede inkoper bent kan het voor 5417 - 2300 = 3.117 excl. mntage en transportkostenRay schreef op zondag 24 april 2016 @ 19:55:
[...]
Mitsubishi PUHZ-SHW112VHA + EHST20C-VM2C
http://www.comfortklimaat...w112vha-ehst20c-vm2c.html
ik zie zo snel niet of hier die 2300 euro vanaf mag maar als dat zo is blijft hij netto op 4500 euro
dan zou ik rond de 9 a 10 jaar break even zijn (even los van de installatie kosten)
https://www.instaladorate...ST20C-VM2C&submit_search=
Je kan altijd later ook je SWW erbij doen. Hou je je ketel voor SWW en als backup. 300 liter is toch wel aan te bevelen ( dan ga ik van een 5 kW uit )Ray schreef op zondag 24 april 2016 @ 19:00:
[...]
Thx. ben even door die serie aan het kijken. klopt het dat ze allemaal sww ondersteuning hebben ? dat zou een optie zijn als ik helemaal van de ketel af wil maar zover zou ik eerst nog niet willen gaan.
Als je 10 of 12 kW WP hebt is je buffer helemaal snel weer opgewarmd
Verwijderd
En hoeveel % v.d. tijd staat hij uit ? Als je ketel 80% v.d. tijd niet aan staat, omdat de temp in de ruimte waar de thermostaat hangt niet gedaald is is de feitelijke output slechts 20% van 40% = 8%.Ray schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:08:
[...]
Die 40% geeft de calenta zelf weer op zijn scherm.
max cv vermogen is 24 kw dus 40% zo rond de 10 kw had ik me bedacht ???
het is me nooit helemaal duidelijk geweest hoe de calenta dit weergeeft namelijk. ik heb ook wel eens 20% gezien wat dan 4.8 zou zijn echter de ketel heeft een onderwaarde van 7 kw dus dat zou niet kloppen
Je ketel kan 24kw, d.w.z. ongeveer 3m3 gas per uur verbranden. Aan je verbruik van 1200m3 te zien is dat veel en veel minder en ook geen 40%. Bij bijvoorbeeld 200 stookdagen, het zijn er meer, verstook je gemiddeld 6m3 per dag. Bij 12 uur verwarmen/warmwater behoefte is dat 0,5m3 per uur dat is 15 a 20% van de maximale capaciteit. Die ketel heeft dus een enorme overcapaciteit.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2016 20:22 ]
Verwijderd
Wat een schitterend apparaat! Wat kost zo'n Panasonic excl. subsidie?pwiebing schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:28:
Heel positief dat ie zo goed als geruisloos is bij vrij normale weersomstandigheden. In de winter moet ie waarschijnlijk harder werken, maar dan zit ik toch niet in de tuin.
In eerste instantie gaan wij eens kijken of vloerverwarming bij ons te realiseren is. Indien ja, dan staat de 6 kW variant van die Panasonic zeer hoog op het lijstje van wannahaves. Alleen voor verwarming, wij verwarmen voornamelijk beneden dus de WP moet in principe op de begane grond staan (achtertuin). SWW wil ik op den duur tacklen met een zonneboiler + douche-WTW, en een klein elektrisch naverwarmertje.
Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van warmtepompen? Mijn oom heeft verleden winter een aantal storingen gehad, waardoor ie een groot deel van de tijd buiten bedrijf was, hij was verschrikkelijk blij dat hij zijn CV ketel heeft behouden voor noodgevallen.
Was dat een WP van de nieuwere generaties of een wat ouder type?
Verwijderd
Reken eens uit wat je investering van een zonneboiler is en hoeveel warmwater je daar voor krijgt. Maak dezelfde rekensom maar dan met een warmtepomp(uitbreiding)Verwijderd schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:23:
[...]
SWW wil ik op den duur tacklen met een zonneboiler + douche-WTW, en een klein elektrisch naverwarmertje.
Een warmtepomp L/W zou qua storingsgevoeligheid op het niveau van een koelkast moeten liggen, bijna nul. Als je een W/W versie hebt met een bron, dan willen er nog wel eens problemen met de bron zijn, daar is de warmtepomp wel van afhankelijk maar is uiteindelijk niet als schuldige aan te wijzen denk ik.Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van warmtepompen? Mijn oom heeft verleden winter een aantal storingen gehad, waardoor ie een groot deel van de tijd buiten bedrijf was, hij was verschrikkelijk blij dat hij zijn CV ketel heeft behouden voor noodgevallen.
Daar heb je zeker een punt. De ketel hangt er vanwege de sww klasse 5 en dan kom je al snel aan een 40 kw ketel.Verwijderd schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:13:
[...]
En hoeveel % v.d. tijd staat hij uit ? Als je ketel 80% v.d. tijd niet aan staat, omdat de temp in de ruimte waar de thermostaat hangt niet gedaald is is de feitelijke output slechts 20% van 40% = 8%.
Je ketel kan 24kw, d.w.z. ongeveer 3m3 gas per uur verbranden. Aan je verbruik van 1200m3 te zien is dat veel en veel minder en ook geen 40%. Bij bijvoorbeeld 200 stookdagen, het zijn er meer, verstook je gemiddeld 6m3 per dag. Bij 12 uur verwarmen/warmwater behoefte is dat 0,5m3 per uur dat is 15 a 20% van de maximale capaciteit. Die ketel heeft dus een enorme overcapaciteit.
Overigens heb ik het eerste jaar hier zonder isolatie ruim 3000m3 verbruikt wat ook voor deze woning het histories verbruik is.
blijft dat de uren dat de ketel aanstaat dit vrijwel nooit helemaal op laaglast is, altijd iets daarboven. Op koude dagen moduleert hij ook niet verder terug dan stand 2.
Verwijderd
Ik ken de specs niet v.d. ketel, maar stand 2 houdt in max y m3 per uur. Mijn Tzerra gaat naar de minimale stand van 0,6m3 per uur, maar ook dan staat de ketel meer dan 50% niet te branden, als je heel veel gemeten hebt kun je wellicht achterhalen wat je max verbruik over een dag geweest is, bij mij kom ik niet verder dan 12m3 over 24 uur, ik stook 24/7. Per uur dus 0,5m3, terwijl het tot max 3m3 per uur zou kunnen gaan, een factor 6 verschil. Ik gebruik 1700 - 1800m3 per jaar.Ray schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:43:
[...]
Daar heb je zeker een punt. De ketel hangt er vanwege de sww klasse 5 en dan kom je al snel aan een 40 kw ketel.
Overigens heb ik het eerste jaar hier zonder isolatie ruim 3000m3 verbruikt wat ook voor deze woning het histories verbruik is.
blijft dat de uren dat de ketel aanstaat dit vrijwel nooit helemaal op laaglast is, altijd iets daarboven. Op koude dagen moduleert hij ook niet verder terug dan stand 2.
Met een youless meter kun je inzicht krijgen in de aan/uit cyclus van je ketel.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2016 21:12 ]
Het klopt dat die ook elektronisch en daardoor regelbaar is, maar je moet een constante uitstroom hebben dus open en sluiten ze niet maar kan je de doorlaat en daardoor capaciteit regelen icm toerental compressor. Deze elektronische expandeerventielen zie je dan ook op Multi-split en/of VRF systemen en zitten (vermoed ik) niet in de kleine single-split units (simpelweg te duur en te gevoelig voor storingen).Wodan89 schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:16:
[...]
volgens mij zitten er meestal electronische expandeerventielen in , deze openen en sluiten zich naar gelang de omgevings temp/ compressorsnelheid en belasting. met een vast of mechanisch expansie ventiel heb je volgens mij idd een beperkter bereik
Bekijk het mollier diagram, daar wordt het uitgelegt dmv drukken en temperaturen en eigenschappen van koelgassen. Dat kan je koppelen aan de klimaatzone waarmee je of meer kan koelen, of meer kan verwarmen.
Zie de links in me vorige berichten.
Dat kan volgens mij het eenigste verschil zijn omdat type nummering hetzelfde is en alleen de klimaatzone verschilt. Printen, compressoren etc zijn gewoon hetzelfde waardoor ze dezelfde typenummering mogen hebben.
(Een ketel van aardgas op propaan met dezelfde capaciteit heeft ook geen andere typenummering, alleen je brandergasdruk is anders omdat propaan meer energie per kuub heeft en vaak ook dezelfde componenten)
Maar nogmaals, een koeltechnicus kan dat iets preciezer vertellen. Ik heb elementaire koeltechniek gehad met me studie servicetechnicus installatietechniek en ben alleen bekend met grote waterchillers voor luchtbehandeling en koeling zodat het koelgedeelte werd uitbesteed aan een stek monteur. Daardoor weet ik de werking en principe van een warmtepomp theoretisch, maar geen echte ervaring.
Ik heb verder gestudeerd in het verstoken van grote hoeveelheden gas en stookolie
[ Voor 14% gewijzigd door DJKroon op 24-04-2016 22:11 ]
Ik heb hem uit Frankrijk gehaald voor 2970 euro.Verwijderd schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:23:
[...]
Wat een schitterend apparaat! Wat kost zo'n Panasonic excl. subsidie?
Wat voor wp had je oom ? , iig heb ik mijn cvketel nog niet de deur uitgedaan en heb deze vooralnog als backup .Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van warmtepompen? Mijn oom heeft verleden winter een aantal storingen gehad, waardoor ie een groot deel van de tijd buiten bedrijf was, hij was verschrikkelijk blij dat hij zijn CV ketel heeft behouden voor noodgevallen.
Alle A+ warmtepompen zijn, als ik de handleidingen mag geloven, toerengeregeld met elektronisch ventielDJKroon schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:25:
[...]
Het klopt dat die ook elektronisch en daardoor regelbaar is, maar je moet een constante uitstroom hebben dus open en sluiten ze niet maar kan je de doorlaat en daardoor capaciteit regelen icm toerental compressor. Deze elektronische expandeerventielen zie je dan ook op Multi-split en/of VRF systemen en zitten (vermoed ik) niet in de kleine single-split units (simpelweg te duur en te gevoelig voor storingen).
De allergoedkoopste warmtepompen hebben dat niet maar hebben dan dus ook een lagere COP.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Met name de hoge cop van 5.05 sprak me erg aan inclusief de makkelijke installatie van een monoblock.Dre schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:04:
[...]
De Panasonic ben ik ook naar aan het kijken. Waarom ben jij voor de Panasonic gegaan en niet voor de LG HM051M.U42 of de Ecodan ?
Ik heb me op een duits forum ingelezen en ben me vertrouwd gaan voelen met de panasonic.
http://aquarea.smallsolut...Threads_aus_dem_HtD_Forum
En deze ECODAN ?Dre schreef op zondag 24 april 2016 @ 16:35:
De LG Therma V, de Panasonic Aquarea en de Mitsubishi Ecodan zijn reeds door enkele Tweakers al aangeschaft en zelfs geinstalleerd. Grote verschillen kon ik niet ontdekken. Wat was jullie overweging om voor een bepaald model te gaan?
+ Hoogste COP
- Duurste van de 3
LG monobloc HM031M.U42
+ Goedkoopste van de 3
+ Compact (plus WAF)
- Laagste COP
LG HM051M.U42
SUHZ-SW45VA + EHSD-VM2C
COP 5.06
zover ik kan terug vinden in de handleiding worden de expansieventiel gestuurd in 400+ stappen niet echt open dicht sturingDJKroon schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:25:
[...]
Het klopt dat die ook elektronisch en daardoor regelbaar is, maar je moet een constante uitstroom hebben dus open en sluiten ze niet maar kan je de doorlaat en daardoor capaciteit regelen icm toerental compressor. Deze elektronische expandeerventielen zie je dan ook op Multi-split en/of VRF systemen en zitten (vermoed ik) niet in de kleine single-split units (simpelweg te duur en te gevoelig voor storingen).
Bekijk het mollier diagram, daar wordt het uitgelegt dmv drukken en temperaturen en eigenschappen van koelgassen. Dat kan je koppelen aan de klimaatzone waarmee je of meer kan koelen, of meer kan verwarmen.
Zie de links in me vorige berichten.
Dat kan volgens mij het eenigste verschil zijn omdat type nummering hetzelfde is en alleen de klimaatzone verschilt. Printen, compressoren etc zijn gewoon hetzelfde waardoor ze dezelfde typenummering mogen hebben.
(Een ketel van aardgas op propaan met dezelfde capaciteit heeft ook geen andere typenummering, alleen je brandergasdruk is anders omdat propaan meer energie per kuub heeft en vaak ook dezelfde componenten)
Maar nogmaals, een koeltechnicus kan dat iets preciezer vertellen. Ik heb elementaire koeltechniek gehad met me studie servicetechnicus installatietechniek en ben alleen bekend met grote waterchillers voor luchtbehandeling en koeling zodat het koelgedeelte werd uitbesteed aan een stek monteur. Daardoor weet ik de werking en principe van een warmtepomp theoretisch, maar geen echte ervaring.
Ik heb verder gestudeerd in het verstoken van grote hoeveelheden gas en stookolie
Verwijderd
Hij heeft hem een jaar of 2 schat ik. Forse jongen die WP, het is ook een huis van 1000 m3 ofzo (vroegere boerderij). Toen ik er de laatste keer was, heeft ie me de hele installatie laten zien maar merk en type ben ik vergeten.Jan Treur schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:28:
Was dat een WP van de nieuwere generaties of een wat ouder type?
Kom ik nog op terug als ik mijn oom weer heb gezien.
Nou, het lastige is dat ik de buitenunit alleen maar in de tuin neer kan zetten. We hebben geen garage en ik wil hem niet ergens aan het huis hangen, als dat al kan met een unit van 100+ kg (geen optie iig, vinden we niet mooi). We willen beneden vloerverwarming, dan staat de WP daar heel dicht bij.Verwijderd schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:33:
[...]
Reken eens uit wat je investering van een zonneboiler is en hoeveel warmwater je daar voor krijgt. Maak dezelfde rekensom maar dan met een warmtepomp(uitbreiding)
De huidige CV ketel hangt op de 2e verdieping, boven de badkamer. De afstand tot de WP zal groot zijn , waardoor ik denk dat een andere oplossing handiger is voor SWW. Zonneboilervat kan precies boven de douche staan, collectoren vlak bij dat vat.
Dat is erg positief. We hebben wel een sfeerkacheltje dat 5 kW kan geven in geval van nood.Een warmtepomp L/W zou qua storingsgevoeligheid op het niveau van een koelkast moeten liggen, bijna nul. Als je een W/W versie hebt met een bron, dan willen er nog wel eens problemen met de bron zijn, daar is de warmtepomp wel van afhankelijk maar is uiteindelijk niet als schuldige aan te wijzen denk ik.
De ouders van vrienden hebben een enorm uitgebreide W/W WP installatie voor hun nieuwbouwhuis van ik schat 1500 m3. Verkeerd aangelegd, hij doet het nauwelijks, volgens andere installateurs is er niks meer aan te doen. Nu is dat al een tijdje terug gebeurd (ik schat 7 jaar terug) en denk ik dat de expertise bij installateurs en de apparatuur zelf sterk is verbeterd.
Als je bron te klein is heb je gewoon een probleem. Mij lijkt het dan zinvol om er een l/w wp bij te plaatsen die een gedeelte van het vermogen kan leveren als de w/w het niet trekt. Goedkope maar simpele oplossing.
misschien een domme vraag, maar ik kon het antwoord zo snel niet terug vinden.
Situatie:
Ik heb een Panasonic monoblok 5kw WP. Deze wordt aangesloten op de vloerverwarming beneden en radiatoren boven. De gas CV blijft voorlopig nog in het systeem hangen als reserve en voor SWW.
In eerste instantie is er voor de CV en vloerverwarming een open verdeler met pomp geïnstalleerd. Maar nu met de WP is een open verdeler niet zo handig. De verdeler aanpassen schijnt niet te kunnen dus zal er een nieuwe gesloten verdeler in moeten zonder pomp.
Probleem:
Als ik de open verdeler vervang door een gesloten verdeler wordt de weerstand over de vloerverwarming dan niet te hoog en krijgen alleen de radiatoren warm water? Lijkt me een kwestie van de doorstroming begrenzen op de radiatoren, maar volgens "warmte service" heb je altijd een pomp nodig op de verdeler.
Klopt dit of zou ik inderdaad een verdeler met pomp moeten blijven gebruiken? Een gesloten verdeler met pomp zal wel niet bestaan.
Dan zou er nog het risico kunnen bestaan dat wanneer de CV het in geval van nood overneemt van de WP er te warm water naar de nieuwe gesloten verdeler gaat. Echter heb ik de CV al ingesteld op max 40 graden voor verwarming dus lijkt me dat niet nodig.
Situatie:
Ik heb een Panasonic monoblok 5kw WP. Deze wordt aangesloten op de vloerverwarming beneden en radiatoren boven. De gas CV blijft voorlopig nog in het systeem hangen als reserve en voor SWW.
In eerste instantie is er voor de CV en vloerverwarming een open verdeler met pomp geïnstalleerd. Maar nu met de WP is een open verdeler niet zo handig. De verdeler aanpassen schijnt niet te kunnen dus zal er een nieuwe gesloten verdeler in moeten zonder pomp.
Probleem:
Als ik de open verdeler vervang door een gesloten verdeler wordt de weerstand over de vloerverwarming dan niet te hoog en krijgen alleen de radiatoren warm water? Lijkt me een kwestie van de doorstroming begrenzen op de radiatoren, maar volgens "warmte service" heb je altijd een pomp nodig op de verdeler.
Klopt dit of zou ik inderdaad een verdeler met pomp moeten blijven gebruiken? Een gesloten verdeler met pomp zal wel niet bestaan.
Dan zou er nog het risico kunnen bestaan dat wanneer de CV het in geval van nood overneemt van de WP er te warm water naar de nieuwe gesloten verdeler gaat. Echter heb ik de CV al ingesteld op max 40 graden voor verwarming dus lijkt me dat niet nodig.
ik ben hier ook benieuwd naar. ikzelf sta op het punt een robot LTV vloerverwarmingverdeler met pomp aan te schaffen vanwege te lage temperaturen in de verdeler van de huidige volledig open HTV verdeler.
met het oog op een wellicht toekomstige WP, lang getwijfeld tussen een LTV met of zonder pomp...
met het oog op een wellicht toekomstige WP, lang getwijfeld tussen een LTV met of zonder pomp...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik heb 2 maand geleden ISDE subsidie aangevraagd. Krijg ik vandaag (dag van de deadline!) een brief dat ze gebruik maken van de 8 weken uitstel om het te beoordelen.
Wat is dat voor onzin? Uit http://www.rvo.nl/subsidi...subsidie-duurzame-energie blijkt dat er pas 10 miljoen in aangevraagd en we zitten eind april, dus op 1/3 van het jaar. Slechts 1/7e aangevraagd, dus druk kunnen ze het niet hebben.
Hoe zit het met de anderen die een aanvraag hebben ingediend?
Wat is dat voor onzin? Uit http://www.rvo.nl/subsidi...subsidie-duurzame-energie blijkt dat er pas 10 miljoen in aangevraagd en we zitten eind april, dus op 1/3 van het jaar. Slechts 1/7e aangevraagd, dus druk kunnen ze het niet hebben.
Afhankelijk van de afstand naar de ketel schijnt het een optie te zijn om de verdeler hydraulisch actief aan te sluiten. Dit is niet exact hetzelfde als een LTV-verdeler waar je het bijmengen van de retour kunt instellen natuurlijk, maar de leverancier van mijn vloerverwarming verklaarde dit wel eens te gebruiken. Volgens mij wordt bij een LTV-verdeler de verdeler ook deels hydraulisch actief als je het bijmengen van de retour dicht draait (er ontstaat een drukverschil tussen aanvoer en retour).fabstar81 schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:27:
ik ben hier ook benieuwd naar. ikzelf sta op het punt een robot LTV vloerverwarmingverdeler met pomp aan te schaffen vanwege te lage temperaturen in de verdeler van de huidige volledig open HTV verdeler.
Volgens mij is het instellen ervan dan wel een stukje lastiger omdat het afhangt van de lengte van de retour en van je vloerverwarming-circuits. Een wilde gok zou volgens mij zijn dat je met het voetventiel de weerstand van de retour in kan stellen, zodat je de flow door de circuits kunt regelen. Sommige CV-ketel kunnen hier geloof ik niet goed tegen.
ik heb bij mijn WTH vloerverwarming unit het termostatisch ventiel vervangen door 1 met een zeer lage weerstand. dit gaf bij mij 70% meer flow over de primair kring. ( nu +- 350L)
volgens de grundfos pomp gaat er over de secundaire kring ( vloer ) 600 L p/h)
ik denk dat ik het inregel ventiel bij de retour ga vervangen door een schuif afsluiter omdat deze nou nog de begrenzende factor is
ik denk dat ik het inregel ventiel bij de retour ga vervangen door een schuif afsluiter omdat deze nou nog de begrenzende factor is
Zou je dat thermostatisch ventiel er niet helemaal uit kunnen gooien? Met een beetje intelligente regeling op je warmtepomp ben je toch beter af dan met zo'n ventiel?Wodan89 schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:05:
ik heb bij mijn WTH vloerverwarming unit het termostatisch ventiel vervangen door 1 met een zeer lage weerstand. dit gaf bij mij 70% meer flow over de primair kring. ( nu +- 350L)
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
ook een idee...onze ketel stookt toch niet hoger dan 50 graden...als ik hem verder zou verlagen naar WP-temperaturen dan heb je m.i. niets meer aan een thermostatisch ventiel.
met een ketel heb je altijd nog wel dat een ketel (soms) kan beslissen hoger dan de max temp te gaan stoken, waardoor een beveiliging wel weer handig is.
met een ketel heb je altijd nog wel dat een ketel (soms) kan beslissen hoger dan de max temp te gaan stoken, waardoor een beveiliging wel weer handig is.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Vraagje wat doen jullie tijdens de vakantie met je SWW.
Ik ga nu bijna een maand op vakantie en ben eigenlijk van plan om gewoon de WP helemaal uit te zetten en ene dag voor vertrek 's nacht de desinfectie te laten plaatsen en net voor vertrek de SWW boiler al het warm water uit de boiler te laten lopen (en koud erin) en dan de stekker eruit te halen.
Anders blijft hij in min ogen onnodig aan staan en de SWW tank warm te houden en wekelijks te desinfecteren.
Vandaar de vraag wat jullie doen tijdens een (langere) vakantie.
Ik ga nu bijna een maand op vakantie en ben eigenlijk van plan om gewoon de WP helemaal uit te zetten en ene dag voor vertrek 's nacht de desinfectie te laten plaatsen en net voor vertrek de SWW boiler al het warm water uit de boiler te laten lopen (en koud erin) en dan de stekker eruit te halen.
Anders blijft hij in min ogen onnodig aan staan en de SWW tank warm te houden en wekelijks te desinfecteren.
Kun je geen flowmeter voor je verwarming zetten?tim-1985 schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:50:
Situatie:
Probleem:
Ik heb alleen vloerverwarming in mijn huis dmv een WP echter staat er op elke verdieping wel een verdeler welke per groep is voorzien van een flowmeter. De flowmeters op de begane grond staan helemaal open, op de eerste verdieping half open en op zolder waar ook de WP staat, staan ze nagenoeg dicht. Wellicht kun je hetzelfde bereiken door een flowmeter voor de verwarming te plaatsen, of anders wellicht van de vertakking naar de radiatoren.
Goeie vraag! Dat had ik me ook al afgevraagd, als potentiële kopernimie schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:30:
Ik ben ook aan het kijken voor de aanschaf van een Panasonic Aquarea WP en ben benieuwd hoe jullie het vermogen van de pomp hebben bepaald (zelf berekend of door installateur bepaald) en met welk bedrag aan installatiekosten je ongeveer rekening moet houden?
Ziet er ook interessant uit, maar het is geen mono bloc. Een mono bloc heeft wel mijn voorkeur zodat ik het zelf kan aansluiten. De buitenunit wordt met mono bloc wel groter helaas.hannibal2206 schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:39:
[...]
En deze ECODAN ?
SUHZ-SW45VA + EHSD-VM2C
COP 5.06
Ik heb het 2 weken geleden aangevraagd.PolderPloer! schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:45:
Ik heb 2 maand geleden ISDE subsidie aangevraagd. Krijg ik vandaag (dag van de deadline!) een brief dat ze gebruik maken van de 8 weken uitstel om het te beoordelen.
..
Over 6 weken meld ik me weer hierover
Ik durf het niet te zeggen, ik denk dat we daar eerstvolgende echt koude winter achter gaan komen. Als er Mitsubishi's tussen zitten die het dan niet trekken hier terwijl een aantal dat wel doet.weebl15 schreef op zondag 24 april 2016 @ 16:52:
[...]
Dat het uit verschillende fabrieken kan komen geloof ik graag. Dan kunnen ze toch wel hetzelfde product maken en dus hetzelfde typenummer hebben? Het lijkt me erg sterk dat onderdelen voor hetzelfde product uit verschillende fabrieken niet onderling uitwisselbaar zouden zijn.
Of wanneer er daadwerkelijk onderdelen nodig gaan zijn. Het zal wel goed komen, alleen de snelheid van levering kan uitmaken in het ergste geval.
We gaan het zien....
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Ik ga ervan uit dat je met goed inregelen het zonder aparte circulatiepomp af moet kunnen maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van de installatie, de gebruikte buisdiameter en de circulatiepompen van CV en WP.tim-1985 schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:50:
Situatie:
Probleem:
Ik heb een vergelijkbare situatie (maar ben nog bezig met de installatie dus geen ervaringscijfers); voor het risico van te warm water naar de VV als de CV het overneemt wil ik een handbediende mengklep (bijvoorbeeld https://www.heima24.de/heizung/heizungs-mischventile/) in het ketelcircuit opnemen. Als de ketel in een koude periode ipv de WP moet invallen, wil ik de keteltemperatuur kunnen verhogen omdat ik anders bang ben dat de ketel het benodigde vermogen niet haalt. Met dit ventiel kan ik dan -indien gewenst- handmatig retour bijmengen.
Of maak ik me zorgen om niets?
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Tsja, goede vraag. Ik heb geen boiler, dus er geen ervaring mee, maar als ik terugkom van een reis vind ik het wel erg prettig als er warm water is. Dus milieurendement of niet. Bij mij zou de boiler warm blijven (tenzij je een alternatieve optie hebt om snel warm water te hebben).nimie schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:30:
Vraagje wat doen jullie tijdens de vakantie met je SWW.
Wat is het verbruik per dag bij stilstand? En hoeveel energie kost een desinfectie run?
Fijne vakantie!
Vorig jaar gewoon uit gezet.. Je kan via de vakantie timer regelen dat hij netjes op tijd weer op temperatuur is.. En anders via de app op je telefoonitchin schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:14:
[...]
Tsja, goede vraag. Ik heb geen boiler, dus er geen ervaring mee, maar als ik terugkom van een reis vind ik het wel erg prettig als er warm water is.
Ik heb ook een 7,5kW besteld, dat wordt nog even geduld hebben danmightym schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:13:
[...]
Ik heb een ecodan 7,5 kW besteld en die is vorige week geleverd. Alles bij elkaar heeft dat wel een week of 5 geduurd, waarvan er al 2 op zijn gegaan aan het betalen via Paypal.
Tot op heden heb ik geen klachten, begin volgende week wordt hij aangesloten en dan gaan we zien of hij het doet
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Welnee, het zijn exact dezelfde machines. Alleen de energielabels verschillen omdat er een ander klimaatprofiel gebruikt wordt. Andere temperaturen geven andere COP waardes, dat is alles.crazyharrie schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:44:
[...]
Ik durf het niet te zeggen, ik denk dat we daar eerstvolgende echt koude winter achter gaan komen. Als er Mitsubishi's tussen zitten die het dan niet trekken hier terwijl een aantal dat wel doet.
Of wanneer er daadwerkelijk onderdelen nodig gaan zijn. Het zal wel goed komen, alleen de snelheid van levering kan uitmaken in het ergste geval.
We gaan het zien....
Anders zou de technische documentatie ook anders moeten zijn en dat is niet het geval.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ik ben blij te horen dat de installateur tevens bedrijfseigenaar, met 30 jaar Mitsubishi ervaring een idioot is, en jij het gelukkig wel goed weet.mightym schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:33:
[...]
Welnee, het zijn exact dezelfde machines. Alleen de energielabels verschillen omdat er een ander klimaatprofiel gebruikt wordt. Andere temperaturen geven andere COP waardes, dat is alles.
Anders zou de technische documentatie ook anders moeten zijn en dat is niet het geval.
Ikzelf quote slechts en durf er geen oordeel over te geven.
I rest your case
Net een mail van Instaladora Térmica uit Marbella, España ontvangen: per 26-4 is mijn bestelling op transport gegaan. SpannendGadgetFrank schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:10:
[...]
Mijn bestelling vorige week gedaan, nog niet verstuurd. Ik meld me hier later weer
Ik heb diverse airco installateurs aangeschreven; men lijkt niet heel happig op het uitvoeren van de STEK werkzaamheden. Voor leveren, aansluiten en vacumeren van de 2 koelleidingen (2 x 11m) wordt rond de 800 euro gevraagd. Is dat een gangbare prijs?
Ik zou graag een adresje krijgen van een Tweakert die zijn split warmtepomp koeltechnisch heeft laten aansluiten voor een mooie prijs!
Groeten,
Frank
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Dit topic is gesloten.
Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic