Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.919 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik denk dat de COP toch nog wel meer rond de 2 is.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:49
Allereerst dank Marcva voor het stellen van deze vragen. En natuurlijk de anderen voor de beantwoording.

Zit zelf ook sterk te denken aan de combinatie warmptepomp en buffervat. Nog twee vragen, namelijk:

1) Ik zie qua aansluiting door de bomen het bos niet altijd meer. In mijn eenvoudige gedachten zou de warmtepomp onder en CV boven direct zonder spiralen op het vat kunnen worden aangesloten en SWW via hygiëne spiraal. Of moet Warmtepomp via aparte spiraal eigen circuit kunnen draaien om glycol te kunnen toevoegen? Wat zijn de gedachten van de experts?

2) Waar moet ik globaal aan denken voor volledige installatie warmtepomp en buffervat door installatiebedrijf? Kan ik totaalplaatje voorleggen hier, inclusief zelf te leggen extra zonnepanelen en minus subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Je weet zeker dat je die gasketel nog wil houden terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet nodig is?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

MrScratch schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:40:
[...]

Waar kan ik dit handboek vinden? Ik zoek me rot naar Ecodan schema's met zonnecollectoren erin, maar heb dat tot nu toe niet kunnen vinden.
Planungshandbuch 2015/2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:04
Marcva schreef op maandag 18 april 2016 @ 17:24:
[...]

Qua COP zal dat ook niet veel meer uit maken bij die temperaturen.

Ik wordt steeds vrolijker van de mogelijkheden :9~
Gemiddeld toch nog een cop van 2 bij 7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 12:17

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 21:05
Jan Treur schreef op maandag 18 april 2016 @ 06:17:
[...]

Inderdaad zal 2000 kWh een betere schatting zijn, plus misschien 300 kWh voor het warme water, zie onder. Je hoeft het vermogen van je warmtepomp niet hoger te nemen om ook warm water te hebben, want dat kan de warmtepomp er heel makkelijk tussendoor doen op de warmste tijden van de dag, wanneer er wat minder verwarming nodig is en de warmtepomp ook nog het meest efficient is. Geluid is dan ongeveer 15 minuten per dag te horen daarvoor, dat is wel te overkomen.

Bij mij kost het 200 liter boilervat 0.7 a 1 kWh per dag, zeg 300 kWh per jaar (voor 2 personen; ik hou hem meestal tussen de 45 en 50 graden). Dat kun je afdekken met ca 350 Wp aan PV-panelen, dat is minder dan twee panelen. Dan moet je de meerprijs daarvoor vergelijken met de prijs van een zonneboilersysteem dat al gauw € 2000 of meer zal kosten. Het is duidelijk dat, als je toch al een warmtepomp hebt, de extra PV panelen vele malen goedkoper zijn.

Zelfs zonder warmtepomp zal een elektrische boiler waarschijnlijk nog wat goedkoper zijn dan een zonneboilersysteem. Omdat je dan COP = 1 hebt in plaats van 2 a 2.5, zul je dan misschien 2.5 keer zoveel kWh nodig hebben, zeg 750 kWh voor een 200 liter boilervat. Dat is af te dekken met ongeveer 880 Wp aan PV-panelen, dus door ca 3 extra PV-panelen voor minder dan € 1000. Als je optimisers gebruikt per paneel komt er daarvoor nog ca € 200 extra bij voor 3 panelen.

Installateurs verdienen meer aan zonneboilersystemen dan aan PV-installaties. Dit soort rekensommetjes laten ze je niet altijd zien.
Ik heb zelfs sinds september een 18w wp thuis staan en kan het bovenstaande juist niet beamen. De Wp wekt heel goed bij ons inzake de LTV vloerverwarming maar voor het sww is het een ramp. De WP doet namelijk in de winter niets om je SWW warmer te maken dan 40 graden, dat wordt gewoon via het spiraal gedaan en dan gaat je Kwh teller hard lopen. Ik moet daarbij wel zeggen dat we met ze vieren thuis zijn en 's ochtends allemaal douchen onder een rainshower, maar daaruit blijkt wel dat je verbruik van SWW heel erg veel invloed heeft op de beslissing wel of geen wp doen. Ik ga binnenkort juist wel overstappen naar een ZB systeem om zo de WP het grotendeels van het jaar niet aan te hoeven hebben staan.
Probleem is dan wel dat het een erg uitgebreid systeem wordt waarin niet iedereen je 123 een goed advies kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
alberthakvoort schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:39:
Ik heb ongeveer een half uurtje nodig (45 graden / 75% vermogen stand = 3,75kW) om ook 300 liter te verwarmen.
Leuke/leerzame data!!

1) heb je ook de oppervlakte van je spiraal?

2) en ik neem aan dat 30 min * 3,75 = 1,87kwh per 300 liter water van 15 graden naar 45 graden?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
nimie schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:10:
[...]

Ik heb zelfs sinds september een 18w wp thuis staan en kan het bovenstaande juist niet beamen. De Wp wekt heel goed bij ons inzake de LTV vloerverwarming maar voor het sww is het een ramp. De WP doet namelijk in de winter niets om je SWW warmer te maken dan 40 graden, dat wordt gewoon via het spiraal gedaan en dan gaat je Kwh teller hard lopen. Ik moet daarbij wel zeggen dat we met ze vieren thuis zijn en 's ochtends allemaal douchen onder een rainshower, maar daaruit blijkt wel dat je verbruik van SWW heel erg veel invloed heeft op de beslissing wel of geen wp doen. Ik ga binnenkort juist wel overstappen naar een ZB systeem om zo de WP het grotendeels van het jaar niet aan te hoeven hebben staan.
Probleem is dan wel dat het een erg uitgebreid systeem wordt waarin niet iedereen je 123 een goed advies kan geven.
Bij mij staat de ZB in serie met de WP (en CV) voor de CV en staat de CV in serie met de ZB voor SWW
mijn ELGA stuurt op deltaT retour - aanvoer, dus ik heb de ntc verplaatst naar voor daar waarde retour de ZB ingaat.
werkt prima.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
develdonk schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:14:
[...]

Leuke/leerzame data!!

1) heb je ook de oppervlakte van je spiraal?

2) en ik neem aan dat 30 min * 3,75 = 1,87kwh per 300 liter water van 15 graden naar 45 graden?
1) 3,2 m2 ( http://www.shwt.de/hws1d300500.html )

2) niet vanaf 15 graden, dan moet iemand goed zijn best doen met lauw (koud) water onder de douche >:)

Ik hoop deze week ff tijd te maken omdat wat 1wire sensoren op de boiler aan te sluiten, zodat ik de exacte temperaturen van het boiler vat kan bijhouden (onder/midden/boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
BarryH schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:16:
[...]

Bij mij staat de ZB in serie met de WP (en CV) voor de CV en staat de CV in serie met de ZB voor SWW
mijn ELGA stuurt op deltaT retour - aanvoer, dus ik heb de ntc verplaatst naar voor daar waarde retour de ZB ingaat.
werkt prima.
De grootste uitdaging bij mij is dat de vloerverwarming in de winter maar 20 graden aanvoer temp nodig heeft en de boiler SWW op 40 graden gehouden word overdag door de WP. De ZB moet dan minimaal 46 graden leveren om invloed te hebben op het systeem.
Als gevolg hiervan is het idee ontstaan om een tweede boiler neer te zetten. De ZB kan dan beide boiler verwarmen. In de winter zal in de boiler met 1 spiraal het watervan de vloerverwarming doorheen lopen dit via een mengventieel op max 20 graden wordt terug geregeld, waardoor de ZB in de winter al een bijdrage heeft bij een temp van 26 graden.
In de andere boiler komen 3 spiralen, 2 doorgekoppeld voor de wp en 1 voor de ZB. Deze zal dan de hele zomer het gezin van SWW voorzien. Dit kan om dat de ZB namelijk extra groot (90 piepen) wordt uitgevoerd om in de zomer ook het zwembad te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
[...]
De WP doet namelijk in de winter niets om je SWW warmer te maken dan 40 graden, dat wordt gewoon via het spiraal gedaan en dan gaat je Kwh teller hard lopen.
Als dat zo is, dan klopt er iets niet met je WP, lijkt het. Ook in de winter moet elke (huidige) WP zonder bijverwarming met gemak het water tot over de 50 en vaak minstens tot ca 55 graden of zelfs tot dicht bij of op de 60 kunnen krijgen. Zie ook de verschillende reacties hier. Staat de regeling wel goed?

En met veel personen die op dezelfde tijd douchen heb je een wat groter boilervat nodig, bijv. 300 of 400 liter. Hoeveel liter heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Jan Treur schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:30:
[...]

Als dat zo is, dan klopt er iets niet met je WP, lijkt het. Ook in de winter moet elke (huidige) WP zonder bijverwarming met gemak het water tot over de 50 en vaak minstens tot ca 55 graden en of zelfs tot dicht bij of op de 60 kunnen krijgen. Zie ook de verschillende reacties hier. Staat de regeling wel goed?
Sommige warmtepompen hebben een limiet van rond de 45 graden (bv de Elga), hoeft niet altijd technisch te zijn, vaak een softwarematige, om er voor te zorgen dat de COP wel hoog genoeg blijft.

[ Voor 10% gewijzigd door alberthakvoort op 18-04-2016 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Dat zijn doorgaans wat oudere typen, maar dan nog heb je 45 graden via de WP en niet alleen maar 40 graden via het elektrische element.

Het is verstandig bij je keuze voor een WP dit na te trekken. Er zijn er momenteel genoeg op de markt die dit allemaal wel kunnen, met een COP die niet veel lager dan 2 wordt.

[ Voor 45% gewijzigd door Jan Treur op 18-04-2016 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 20:47
Is er ergens een overzicht van de verschillen / voordelen / nadelen van monoblock systemen t.o.v. splitunits.

Ik snap nu het technische verschil redelijk, maar weet nu nog niet wat verstandig is :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Jan Treur schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:30:
[...]

Als dat zo is, dan klopt er iets niet met je WP, lijkt het. Ook in de winter moet elke (huidige) WP zonder bijverwarming met gemak het water tot over de 50 en vaak minstens tot ca 55 graden of zelfs tot dicht bij of op de 60 kunnen krijgen. Zie ook de verschillende reacties hier. Staat de regeling wel goed?

En met veel personen die op dezelfde tijd douchen heb je een wat groter boilervat nodig, bijv. 300 of 400 liter. Hoeveel liter heb je?
Het is een Daikin Altherma van nu net een jaar oud. Er zit nu een 300 liter boiler. Ik twijfel om er nu een 300 of een 450 liter naast te zetten, dit mede gezien de grote van de ZB. We douchen alleen 's ochtends. Daarom staat hij nu ingesteld om te zorgen dat hij tussen 0600 en 0800 56 graden is en de rest van de dag 40 graden.
Is er een manier om uit te zoeken hoe je de grens van 40 graden kan aanpassen qua ZB vs Elek element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Grolsch schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:49:
Is er ergens een overzicht van de verschillen / voordelen / nadelen van monoblock systemen t.o.v. splitunits.

Ik snap nu het technische verschil redelijk, maar weet nu nog niet wat verstandig is :P
Kort samengevat

Mono = makkelijker te doe het zelven, nadeel is dat je rekening met vorst moet houden.

split = stek monteur nodig, geen gedoe qua vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
nimie schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:49:
[...]

Het is een Daikin Altherma van nu net een jaar oud. Er zit nu een 300 liter boiler. Ik twijfel om er nu een 300 of een 450 liter naast te zetten, dit mede gezien de grote van de ZB. We douchen alleen 's ochtends. Daarom staat hij nu ingesteld om te zorgen dat hij tussen 0600 en 0800 56 graden is en de rest van de dag 40 graden.
Is er een manier om uit te zoeken hoe je de grens van 40 graden kan aanpassen qua ZB vs Elek element?
Misschien bij Daikin checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
alberthakvoort schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:00:
[...]

Kort samengevat

Mono = makkelijker te doe het zelven, nadeel is dat je rekening met vorst moet houden.

split = stek monteur nodig, geen gedoe qua vorst.
Ik ben nog steeds van plan helemaal gasloos te gaan bouwen, dus dan wordt het een splitunit :?

Iets met bomen, bos, mono, split, bivalent, all-electric, PV, CV, TVT, COP, SCOP, €€ boilers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Grolsch schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:08:
[...]

Ik ben nog steeds van plan helemaal gasloos te gaan bouwen, dus dan wordt het een splitunit :?

Iets met bomen, bos, mono, split, bivalent, all-electric, PV, CV, TVT, COP, SCOP, €€ boilers :P
Ik zeg doen :)

Nu 5 maanden gasloos, en bevalt goed.. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:04
alberthakvoort schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:39:
Ik heb ongeveer een half uurtje nodig (45 graden / 75% vermogen stand = 3,75kW) om ook 300 liter te verwarmen.
Albert,

dit klopt natuurlijk voor geen meter.

je rekent alleen het opwarmen van het temperatuurverlies van het douchen in de boiler.

Dat betekend niet dat je de gehele boiler (300 ltr.) van 10 graden naar 45 graden stookt.
Rekenkundig heb je daar bijna 12 kWh voor nodig, dus met een WP van 5 kWh duurt dat meer dan 2 uur en geen half uur.

Voor het opwarmen van een koude boiler (300 ltr.) van 10 naar 60 graden heb je echt 17 kWh nodig. :)
(in de zomer iets minder omdat dan de watertemperatuur van het leidingwater geen 8 maar 13 graden is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Limojo schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:26:
[...]

Albert,

je rekent alleen het opwarmen van het temperatuurverlies van het douchen in de boiler.

Dat betekend niet dat je de gehele boiler (300 ltr.) van 10 graden naar 45 graden stookt.
Rekenkundig heb je daar bijna 12 kWh voor nodig, dus met een WP van 5 kWh duurt dat meer dan 2 uur en geen half uur.

Voor het opwarmen van een koude boiler (300 ltr.) van 10 naar 60 graden heb je echt 17 kWh nodig. :)
(in de zomer iets minder omdat dan de watertemperatuur van het leidingwater geen 8 maar 13 graden is)
Dat klopt idd, maar wanneer is je gehele boiler leeg dan? De eerste opwarmfase was idd een langere rit, maar vergeet de cop niet bij het opwarmen. 17/3 ( voorbeeld cop) = 5,6 KWh is dus iets meer dan een uur.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Limojo schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:26:
[...]

Albert,

je rekent alleen het opwarmen van het temperatuurverlies[/small]
Heb ik anders beweerd? Zoals ik eerder al aangaf springt de WP aan als de boiler onder de 40 graden komt. Dus met een douchebeurt van een kwartier meegerekend zit hij binnen een half uur weer op 45 graden.

Als de sensoren zijn geplaatst kan ik het duidelijker aangeven..

(Vanmorgen legionella programma gedraaid 7:30 40 graden 9:00 60 graden)

Boven de 50 graden zie je het tempo wel dalen..

(Vergeet ik nog dat de kleine in bad heeft gezeten om half 9)

[ Voor 14% gewijzigd door alberthakvoort op 18-04-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:04
crazyharrie schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:38:
[...]

Dat klopt idd, maar wanneer is je gehele boiler leeg dan? De eerste opwarmfase was idd een langere rit, maar vergeet de cop niet bij het opwarmen. 17/3 ( voorbeeld cop) = 5,6 KWh is dus iets meer dan een uur.
No offence, maar dan moet je ook niet schrijven dat je 300 ltr. water opwarmt in no time, dat is gewoon niet waar en zet andere mensen op het verkeerde been.

Hier gaat er wel degelijk een 250 a 300 ltr. water van 60 graden doorheen per dag.
Douchen,/ bad 3 personen, hotfill wasmachine en vaatwasser.
Boiler is idd nooit 'leeg' maar dat aantal liters moet ik evengoed opwarmen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Limojo schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:58:
[...]

No offence, maar dan moet je ook niet schrijven dat je 300 ltr. water opwarmt in no time, dat is gewoon niet waar en zet andere mensen op het verkeerde been.

Hier gaat er wel degelijk een 250 a 300 ltr. water van 60 graden doorheen per dag.
Douchen,/ bad 3 personen, hotfill wasmachine en vaatwasser.
Boiler is idd nooit 'leeg' maar dat aantal liters moet ik evengoed opwarmen... :)
En ja dat verwarmen sec alleen via een WP is in mijn geval niet erg goedkoop. Vandaar toch een combinatie maken met een ZB. De tijd zal leren of dat de juiste oplossing is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nimie schreef op maandag 18 april 2016 @ 23:27:
[...]

En ja dat verwarmen sec alleen via een WP is in mijn geval niet erg goedkoop. Vandaar toch een combinatie maken met een ZB. De tijd zal leren of dat de juiste oplossing is :-)
Daar heb je geen tijd voor nodig, dat kan met een simpele rekenmachine. Heb je zonnepanelen om je eigen electra op te wekken of moet je inkopen van een energieleverancier. Als je zelf opwekt en een kWh prijs van 5 tot 7 cent als kostprijs hebt ga je dat nooit bereiken met een ZB. Als je moet inkopen a 20 cent wordt het een ander verhaal. Maar een flinke ZB vraagt nogal wat m2 en een flinke investering, diezelfde investering in zonnepanelen levert gegarandeerd meer op ook al verwarm je met een COP van 1. Blader even een paar pagina's terug voor de berekening. Als je de berekening volgens jou niet klopt hoor ik graag waar het volgens jou fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
salderen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:58
Ik volg dit topic al een tijdje. Wij zijn van plan binnenkort een nieuwbouwwoning te kopen. Het liefst ga ik dan gelijk gasloos, wat dus goed haalbaar lijkt met een L/W warmtepomp in combinatie met een boiler vat, en overal ltv (vloer)verwarming

Wat me nog niet duidelijk is: in de warme zomermaanden lijkt het me prettig om de koel functie in te schakelen, waardoor de vloeren lekker afkoelen. Echter gaat dit samen met verwarmen van het boilervat voor sww? M.a.w. kan een warmtepomp zo ingeregeld worden dat deze om en om koelt en verwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, dat zijn doorgaans twee verschillende (parallelle) circuits waartussen geschakeld wordt.

Voor het geval je aan een buffervat denkt, een warm water boilervat en een buffervat zijn in principe twee verschillende dingen die ook verschillende temperaturen kunnen hebben. Het circuit naar het boilervat kan helemaal los staan van de rest.

[ Voor 59% gewijzigd door Jan Treur op 19-04-2016 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 11:24

MrScratch

I am rubber, you are glue

Inderdaad, daar staan er 2 in. Heel mooi, dank!
Hierin kon ik geen schema met zonneboiler vinden, maar toch heel nuttige info. Dank!

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Het voordeel van het gebruiken van een WP voor de warmwatervoorziening is dat je kan afstemmen op de tijd van de dag dat je productie het hoogst is (en meestal ook de COP dan).

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 19-04-2016 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Jan Treur schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:31:
Ja, dat zijn doorgaans twee verschillende (parallelle) circuits waartussen geschakeld wordt.

Voor het geval je aan een buffervat denkt, een warm water boilervat en een buffervat zijn in principe twee verschillende dingen die ook verschillende temperaturen kunnen hebben. Het circuit naar het boilervat kan helemaal los staan van de rest.
Dank voor je reactie. Een buffervat is dat noodzakelijk / aan te raden bij vloerverwarming? Of kan in de regel de warmtepomp goed genoeg moduleren om direct op het vloerverwarmingscircuit te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik heb zelf geen vloerverwarming, maar een aantal Jaga LT convectoren voor woonkamers, naast een wat groter aantal van de oude gewone radiatoren voor slaapkamers, hal, badkamer, keuken e.d. (die doorgaans dicht staan). Geen buffervat.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Treur op 19-04-2016 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
jurjen_g schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:49:
[...]

Dank voor je reactie. Een buffervat is dat noodzakelijk / aan te raden bij vloerverwarming? Of kan in de regel de warmtepomp goed genoeg moduleren om direct op het vloerverwarmingscircuit te zitten.
Is niet noodzakelijk als je voldoende afgifte hebt
[...]

Niet direct noodzakelijk als je voldoene afgifte hebt. Een buffervat kan met de wat zwaardere machines wel handig zijn om teveel start/stops te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 01:00:
[...]

Daar heb je geen tijd voor nodig, dat kan met een simpele rekenmachine. Heb je zonnepanelen om je eigen electra op te wekken of moet je inkopen van een energieleverancier. Als je zelf opwekt en een kWh prijs van 5 tot 7 cent als kostprijs hebt ga je dat nooit bereiken met een ZB. Als je moet inkopen a 20 cent wordt het een ander verhaal. Maar een flinke ZB vraagt nogal wat m2 en een flinke investering, diezelfde investering in zonnepanelen levert gegarandeerd meer op ook al verwarm je met een COP van 1. Blader even een paar pagina's terug voor de berekening. Als je de berekening volgens jou niet klopt hoor ik graag waar het volgens jou fout gaat.
Ik zal straks even de berekening opzoeken en deze voor mijn situatie gaan toepassen. Het oppervlakte heb ik beschikbaar en toen we 1,5 jaar geleden het huis ging bouwen was het continue afwegen wel of geen ZB. Om het toen gemakkelijker te houden zijn hebben we alleen rekening gehouden met PV. Nu naar het eerste stookseizoen, gaan we toch terug. Daarnaast heb je nu natuurlijk de leuke subsidie regeling. Een set met 90 heatpipes zit nu na subsidie op 4500 euro. Dus ja daar kan je ook weet PV panelen voor neerleggen. (er komt trouwens naast de ZB ook tussen 5000 en 6000 wpiek aan pv Panelen. Met een beetje geluk duikt de energie rekening dan onder de 50euro per maand.
Het voordeel bij mij is dat ik in de zomer de overcapaciteit kan gebruiken in het zwembad (42.000 liter) en daardoor ook in de winter meer rendement heb om de retour van de LTV door het zb vat (voor) te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
[...]

Je vloerverwarming is juist de buffer. Het wijzigen van de temp van de vloerverwarming is niet handig. Bij mijn wp is bijvoorbeeld afgelopen winter bij 21 graden aanvoer 1 kww per uur en als ik hem op 22 graden zet, is hij enkele dagen aan het draaien op 22 graden. Het voordeel van de WP is wel dat je het helemaal precies naar eigen wens kunt instellen. Nu heb je op de WP ook een leuke subsidie.
Wat mij ook erg geholpen heeft is de transmissie berekening. Daaruit blijkt hoeveel vermogen je bij welke ruimte nodig hebt. Wij hebben toen besloten om op de slaapkamers een multiple systeem neer te hangen, zodat we in de zomer kunnen koelen en in de winter de slaapkamer van de kids snel kunnen verwarmen. Je bespaart dan op de zwaarte van de WP en je hoeft geen radiatoren te plaatsen. In de woonkamer hebben we daarnaast nog een openhaard om het in de winter 's avonds te kunnen verwarmen naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
nimie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:05:
[...]

Je vloerverwarming is juist de buffer. Het wijzigen van de temp van de vloerverwarming is niet handig. Bij mijn wp is bijvoorbeeld afgelopen winter bij 21 graden aanvoer 1 kww per uur en als ik hem op 22 graden zet, is hij enkele dagen aan het draaien op 22 graden. Het voordeel van de WP is wel dat je het helemaal precies naar eigen wens kunt instellen. Nu heb je op de WP ook een leuke subsidie.
Wat mij ook erg geholpen heeft is de transmissie berekening. Daaruit blijkt hoeveel vermogen je bij welke ruimte nodig hebt. Wij hebben toen besloten om op de slaapkamers een multiple systeem neer te hangen, zodat we in de zomer kunnen koelen en in de winter de slaapkamer van de kids snel kunnen verwarmen. Je bespaart dan op de zwaarte van de WP en je hoeft geen radiatoren te plaatsen. In de woonkamer hebben we daarnaast nog een openhaard om het in de winter 's avonds te kunnen verwarmen naar wens.
Dankje. Wat bedoel je met een multiple systeem? Vloerverwarming plus losse airco o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
jurjen_g schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:07:
[...]

Dankje. Wat bedoel je met een multiple systeem? Vloerverwarming plus losse airco o.i.d.?
Mutisplit airco systeem, sorry voor de typefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
nimie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:22:
[...]

Mutisplit airco systeem, sorry voor de typefout.
Ok. Heb je dan geen vloer/radiator verwarming in die ruimtes? Ik zal me eens verdiepen in het L/L topic, in de basis klinkt het wel als extra investering die ik niet had bedacht van tevoren. Maar uiteraard heb je dan wel veel meer temperatuur sturing in die ruimtes.

Iemand ervaringen met hoe snel ltv radiatoren in slaapkamers, aangesloten op het vloerverwarmingscircuit, temperatuur kunnen regelen? Dus zonder vloerverwarming daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
jurjen_g schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:56:
[...]

Ok. Heb je dan geen vloer/radiator verwarming in die ruimtes? Ik zal me eens verdiepen in het L/L topic, in de basis klinkt het wel als extra investering die ik niet had bedacht van tevoren. Maar uiteraard heb je dan wel veel meer temperatuur sturing in die ruimtes.

Iemand ervaringen met hoe snel ltv radiatoren in slaapkamers, aangesloten op het vloerverwarmingscircuit, temperatuur kunnen regelen? Dus zonder vloerverwarming daar?
Ik heb op alle verdiepingen vloerverwarming (per saldo ruim 300m2).
De vloerverwarming draait op de slaapkamers heel laag, meer om de kou uit de vloer te houden. Het probleem met de vloerverwarming en ik denk ook met LTV radiatoren is dat de je temp niet snel kan beïnvloeden. Met de vloerverwarming kan ik niet zeggen dat de slaapkamer van de kids om 1500 uur 20 graden moet tot 1800 uur en daarna weer gewoon 16 graden. Een multisplit is iets duurder, maar vergeet niet dat de radiator, aansluitingen en slangen ook aardig doortikken. Je moet daarvoor ook een circuit aanleggen.
Multisplit was in mijn geval +- 5k, echter daarmee bespaarde ik de radiatoren en kon ik een minder zware WP nemen wat bij mij het verschil was tussen een cascadeopstellling en 1 losse minder zware wp. Dat scheelde ook enorm in de kosten. Dit jaar krijg je subsidie, waardoor je die weer mooi kunt gebruiken voor de Multisplit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben ook enorm aan het puzzelen.....

In tegenstelling tot de meeste Tweakers hier (NOFI :+ ) Heb ik geen zin om van alles te tweaken, solderen, programmeren, af te stellen, RPI's er tussen te zetten, etc.

Ik wil gewoon een kant en klare werkende oplossing zonder gas.

Op de begane grond vloerverwarming, en op de bovenverdieping alleen in de badkamer vloerverwarming en op de slaapkamers LT Radiatoren

Verder zou ik graag willen koelen op de B.G.G.

Ook wil ik graag zo min mogelijk ruimte nodig hebben, maar wat ik ervan begrijp heb ik i.i.g. een buffervat nodig voor SWW en volgens bepaalde experts ook een buffervat voor de vloerverwarming.

Wat ik tot zover dus begrijp zou ik moeten kiezen voor een split unit (monoblock weer kans op bevriezen en problemen etc.).

Ik wacht nu op bericht van de gemeente wanneer mijn omgevingsvergunning definitief is, daarna de hypotheek defnitief rond krijgen en daarna met de installateur om tafel wat we nu gaan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Grolsch schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:34:

In tegenstelling tot de meeste Tweakers hier (NOFI :+ ) Heb ik geen zin om van alles te tweaken, solderen, programmeren, af te stellen, RPI's er tussen te zetten, etc.

Ik wil gewoon een kant en klare werkende oplossing zonder gas.

Op de begane grond vloerverwarming, en op de bovenverdieping alleen in de badkamer vloerverwarming en op de slaapkamers LT Radiatoren

Ook wil ik graag zo min mogelijk ruimte nodig hebben, maar wat ik ervan begrijp heb ik i.i.g. een buffervat nodig voor SWW en volgens bepaalde experts ook een buffervat voor de vloerverwarming.

Wat ik tot zover dus begrijp zou ik moeten kiezen voor een split unit (monoblock weer kans op bevriezen en problemen etc.).

Ik wacht nu op bericht van de gemeente wanneer mijn omgevingsvergunning definitief is, daarna de hypotheek defnitief rond krijgen en daarna met de installateur om tafel wat we nu gaan doen :P
Ga je een geheel nieuw huis bouwen? En kun je zeggen wat de oppervlakte etc zijn.
Ik heb nu alleen de WP draaien en dat werkt verder prima, echter om het goed te laten draaien moet je het eea uit proberen. Solderen etc is echt niet nodig hoor. De binnenunit is denk ik ongeveer even groot als een CV ketel en daarnaast komt je boiler. Die kan je zo groot maken als je wil.
Ben je al op de hoogte van de SVN lening en de subsidies die er nu zijn?Dit heeft ons bij de bouw geholpen om het rond te krijgen.
Waarom neem je op de slaapkamer een radiator en geen vloerverwarming? Wij vonden het in onze andere woning juist erg irritant als je van een "warme" beneden vloer op een koude verdieping vloer kwam te lopen.
Houdt bij je vloerverwarming ook rekening met de diamter van de slang. Ze zullen standaard komen met 16mm omdat dat altijd gebruikt wordt, maar 18mm is niet veel duurder heeft heeft juist met LTV meer overdracht. Ik was uit mijn hoofd voor 2,5 km slang net 200 euro meer kwijt. Ja het buigt iets minder makkelijk bij het leggen, maar ja daar is wel overheen te komen.

Met koelen heb ik nog geen ervaring. De verdelers kunnen het wel aan daar ik voor de composiet verdeler heb gekozen. Deze lijkt in eerste instantie duurder dan een normale verder, echter bij de standaard verdeler zaten er bijvoorbeeld geen flowmeter etc bij en bij de composiet verdeler wel. En als je die los gaat kopen kom je bijna op dezelfde prijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
In onderstaande post kun je de tekeningen vinden:

Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis"

De reden dat wij geen vloerverwarming in de slaapkamers willen is dat we de slaapkamers in de basis juist koud willen hebben, er slaapt niets zo lekker als een koude slaapkamer :P

Een nadeel van vloerverwarming is ook dat het erg traag is, dus mocht miniGrolsch over een aantal jaren gaan studeren ofzo dan is het "ff" de radiator aanzetten. Vloerverwarming werkt veel trager.

Ik ben op de hoogte van de subsidies op warmtepompen, de SVN Lening nog niet, maar dat ga ik nu lezen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 19-04-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Grolsch schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:06:
In onderstaande post kun je de tekeningen vinden:

Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis"

De reden dat wij geen vloerverwarming in de slaapkamers willen is dat we de slaapkamers in de basis juist koud willen hebben, er slaapt niets zo lekker als een koude slaapkamer :P

Een nadeel van vloerverwarming is ook dat het erg traag is, dus mocht miniGrolsch over een aantal jaren gaan studeren ofzo dan is het "ff" de radiator aanzetten. Vloerverwarming werkt veel trager.

Ik ben op de hoogte van de subsidies op warmtepompen, de SVN Lening nog niet, maar dat ga ik nu lezen :P
HaHa dat was bij ons ook de reden om en multisplit op te hangen. Wij hebben zelf een groot gedeelte van de winter met raam opengeslagen en toch de vloerverwarming zachtjes aan. Hij stookt dan de kamers niet warm, maar houdt de koude uit de vloer.
Huis ziet er mooi uit. Ik weet niet wanneer ze gaan starten met de bouw en wanneer ze plannen om klaar te zijn, maar let in vedergeval op dat ze niet plannen om net voor de bouwvak klaar te zijn, want dan gaan ze alles afraffelen om klaar te zijn en zit je daarna met de gebakken peren. Ik zie dat je ook een openhaard neemt en dat werkt echt perfect met de vloerverwarming icm de wp. Bij Svn kun je max 25k lenen voor ZB, warmtepomp en PV etc. Wij hadden vorig jaar de subsidie nog niet, waardoor de WP en multisplit op 15k kwam. (nu +- 3500 euro subsidie op de wp) Wij konden toen kiezen dat uit te geven, of een stadsverwarming aansluiting van ruim 5k. En ja dat laatste wilde wij perse niet. Nu gaan we de WP uitbreiden met een ZB (+- 4,5k) en pv (+- 6,5k). Per saldo zijn we dan wel 8 jaar bezig voordat we het terug verdient hebben, maar daarna begint het rendement echt te lopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
En dat rendement loopt heel snel op! Leuke is dat je vanaf dag 1 dat je de uitgave gedaan hebt je minder/geen kosten meer hebt richting de energiemaatschappij en het dus meteen merkt! Erg leuk kan ik uit ervaring zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
nimie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:50:
[...]

HaHa dat was bij ons ook de reden om en multisplit op te hangen.
Waarschijnlijk een domme vraag, maar wat is "multisplit" :? Ik vind het al ingewikkeld genoeg met monoblock en split, laat staan multi split 8)
Wij hebben zelf een groot gedeelte van de winter met raam opengeslagen en toch de vloerverwarming zachtjes aan. Hij stookt dan de kamers niet warm, maar houdt de koude uit de vloer.
Bij ons in Twente lopen we meestal achter, maar we slapen wel in een bed, dus ik zie nog steeds het nut van een warme vloer in de slaapkamer niet :?

Op dit moment enkel glas op de bovenverdieping, en nergens de verwarming aan en ik slaap heerlijk :)
Huis ziet er mooi uit. Ik weet niet wanneer ze gaan starten met de bouw en wanneer ze plannen om klaar te zijn, maar let in vedergeval op dat ze niet plannen om net voor de bouwvak klaar te zijn, want dan gaan ze alles afraffelen om klaar te zijn en zit je daarna met de gebakken peren. Ik zie dat je ook een openhaard neemt en dat werkt echt perfect met de vloerverwarming icm de wp.
Het plan is om na de bouwvak te starten.
Ik moet eerst omgevingsvergunning krijgen, vervolgens de hypotheek rond zien te krijgen wat ook de nodige tijd in beslag neemt (ondernemer).
Bij Svn kun je max 25k lenen voor ZB, warmtepomp en PV etc. Wij hadden vorig jaar de subsidie nog niet, waardoor de WP en multisplit op 15k kwam. (nu +- 3500 euro subsidie op de wp) Wij konden toen kiezen dat uit te geven, of een stadsverwarming aansluiting van ruim 5k. En ja dat laatste wilde wij perse niet.
Ik zie dat de rente bij SVN 2,8% is bij 15 jaar, ik neem aan dat ik hier geen HRA op krijg dus kan ik het beter met de hypotheek mee financieren (20 jaar vast) :? Of tel ik nu verkeerd :?
Nu gaan we de WP uitbreiden met een ZB (+- 4,5k) en pv (+- 6,5k). Per saldo zijn we dan wel 8 jaar bezig voordat we het terug verdient hebben, maar daarna begint het rendement echt te lopen :-)
PV moeten wij zowiezo al om binnen de EPC norm te blijven, en is eigenlijk ook wel gewenst bij het gebruik van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Grolsch schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:41:
[...]

Waarschijnlijk een domme vraag, maar wat is "multisplit" :? Ik vind het al ingewikkeld genoeg met monoblock en split, laat staan multi split 8)
Afbeeldingslocatie: http://www.daikin.nl/binaries/multisplit%20copy_tcm610-345614.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Grolsch schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:41:
[...]

[...]

Bij ons in Twente lopen we meestal achter, maar we slapen wel in een bed, dus ik zie nog steeds het nut van een warme vloer in de slaapkamer niet :?

Op dit moment enkel glas op de bovenverdieping, en nergens de verwarming aan en ik slaap heerlijk :)

[...]

Het plan is om na de bouwvak te starten.
Ik moet eerst omgevingsvergunning krijgen, vervolgens de hypotheek rond zien te krijgen wat ook de nodige tijd in beslag neemt (ondernemer).

[...]

Ik zie dat de rente bij SVN 2,8% is bij 15 jaar, ik neem aan dat ik hier geen HRA op krijg dus kan ik het beter met de hypotheek mee financieren (20 jaar vast) :? Of tel ik nu verkeerd :?

[...]

PV moeten wij zowiezo al om binnen de EPC norm te blijven, en is eigenlijk ook wel gewenst bij het gebruik van een warmtepomp.
Multisplit is gewoon een airco systeem. Deze kan koelen en verwarmen. Dit gaat bij ons via de wifi module ne kunnen we gewoon programmeren etc. Hij verwart erg snel de ruimte indien gewenst en kan zomers heerlijk koelen.

De vloerverwarming is ook niet om de ruimte te verwarmen maar meer een luxe om geen koude voetjes te krijgen. Als je beneden op je sokken loopt en je gaat naar boven dan is er een flink verschil aan je voeten. Wij vinden dit niet lekker en hebben voor de vloerverwarming optie gekozen

Wat bedoel je met HRA? Bij ons kwam dit bedrag goed uit daar het dan niet meetelde bij de hypotheek bij de bank waardoor de verhouding hypotheek en woningwaarde veel beter uitkwam. Bij ons was trouwens een enorme valkuil dat we het verschil tussen de aangegeven waarde van de nieuwe woning en het hypotheek bedrag, direct in depot moesten stoppen. Wat nu nog een jaar sparen, neer hoor direct inleggen en dan via bonnen het depot opnemen.

PV is inderdaad erg gewenst bij een warmtepomp. Let dan wel op dat de aannemer er bijvoorbeeld niet 2 plaatst op aan de epc norm te voldoen, je kan daarna nog eens zelf aan de slag om er meer op te hangen en dan komen de kosten van omvormer etc nog een keer om de hoek kijken. Let ook op welke PV panelen je neemt en hoe je ze plaatst. Nou met de mogelijkheid van salderen maakt het nog niets uit, maar als dat eraf gaat heb je in de winter de meeste stroom nodig en niet in de zomer. Ik zit er daarom aan te denken om voor de Solar frontier sf170 te gaan welke beter werken met diffuus licht

Heb je al een transmissie berekening laten uitvoeren? Dan weet je wat voor grote qua warmtepomp je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik dacht dat je met een L/W Warmtepomp ook kon koelen met je vloerverwarming :?

Ik wil eigenlijk niet van die "waaidingen" in huis hebben :)

HRA = Hypotheek Rente Aftrek

Dus bij bijv. rabo is de rente 3,6% voor 20 jaar vast, en daar krijg je dus +- 40% van terug, dus effectief een rente van 2,16% na HRA, dat is lager als 2,8% :)

Ik heb nog geen transmissieberekening laten uitvoeren, dat komt later wel als ik eerst de rest maar rond heb :)

[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 19-04-2016 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Grolsch schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:40:

Dus bij bijv. rabo is de rente 3,6% voor 20 jaar vast, en daar krijg je dus +- 40% van terug, dus effectief een rente van 2,16% na HRA, dat is lager als 2,8% :)

Ik heb nog geen transmissieberekening laten uitvoeren, dat komt later wel als ik eerst de rest maar rond heb :)
offtopic:
Volgens mij ligt het heel erg aan de hypotheekverstrekker welke bedragen ze bij de woningwaarde willen optellen. Wij hebben in elk geval al verschil gehoord met bijvoorbeeld tuinaanleg. Als je geluk hebt kan je dus ook je warmtepomp installatie binnen de 102% woningwaarde krijgen, maar als ik het zo lees mocht dat bij nimie niet.
<edit>Nimie heeft uiteraard gelijk dat het voor HRA niet uitmaakt...

Ten aanzien van hoe goed ltv radiatoren op slaapkamers werken zou ik dus ook graag meer ervaringen horen. De oplossing van Nimie spreekt me wel aan, lekker luxe, maar wat niet nodig is...

[ Voor 13% gewijzigd door jurjen_g op 19-04-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:31
nimie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:16:
[...]
Ik zit er daarom aan te denken om voor de Solar frontier sf170 te gaan welke beter werken met diffuus licht

Heb je al een transmissie berekening laten uitvoeren? Dan weet je wat voor grote qua warmtepomp je nodig hebt.
Daar heb ik er sinds 4 weken 19 van liggen. Deels onder suboptimale omstandigheden. Maar in die 4 weken zit ik wel al 33% boven mijn eigen verbruik (uit het net en PV). Ik vermoed dus ruimschoots over mijn jaarverbruik te schieten, de zomer moet immers nog komen. Het surplus kan wel naar de WP to come, maar dan zal er nog wel wat bij moeten om dat dekkend te krijgen. Vraag is alleen: hoeveel :?

Die multi split lijkt mij ook wel wat. Heb nu een separaat kantoor dat -ondanks de oversized radiator- niet warm te krijgen is. En 's zomers te warm. Pomp ik die warmte uit het kantoor liever naar een SWW boiler :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie

De rente op de SvN lening is gewoon aftrekbaar, net zoals iedere andere lening die je bent aangegaan voor de woning. Het voordeel bij SvN kan zijn dat je bij je huidige financier aan de Max zit en dat zij je dus 25k extra leren. Ik weet alleen niet hoe dat bij hun gaat als ondernemer zijnde.
Bij je berekening moet je wel rekening houden met je werkelijke IB tarief, dit omdat je zegt dat je een ondernemer bent en dan duurt het wat langer voordat je alles in de 42% schijf qua rente hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben als ondernemer ook gewoon in loondienst van mijn eigen holding dus qua belastingvoordeel zit daar geen verschil in.

Jij bedoelt denk ik ZZP'ers die hebben een andere belastingdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
jurjen_g schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:53:
[...]

offtopic:
Volgens mij ligt het heel erg aan de hypotheekverstrekker welke bedragen ze bij de woningwaarde willen optellen. Wij hebben in elk geval al verschil gehoord met bijvoorbeeld tuinaanleg. Als je geluk hebt kan je dus ook je warmtepomp installatie binnen de 102% woningwaarde krijgen, maar als ik het zo lees mocht dat bij nimie niet.

Ten aanzien van hoe goed ltv radiatoren op slaapkamers werken zou ik dus ook graag meer ervaringen horen. De oplossing van Nimie spreekt me wel aan, lekker luxe, maar wat niet nodig is...
De 102% is de norm van de bank, ik weet niet SvN daar rekening mee houdt. Voor je inkomsten belasting maakt de 102% niet uit. Ook als je bijvoorbeeld voor de tuin 25k bij iemand anders leent, dan kun je de rente daarover gewoon aftrekken. Sterker nog als je het bijvoorbeeld via je ouders leent en met hun een rente afspreekt van 5% dan geef je die op bij de belastingdienst en je ouders schenken daarna jaarlijks 3% terug, onder een andere noemer en je leent het bedrag zelf gratis van je ouders, want dat wordt betaald door de fiscus en je ouders hebben 2% rendement.

Het is een klein beetje luxe, maar als je het 1 op 1 gaat doorrekenen kost dit beetje luxe niet heel veel meer. 3 ltv radiatoren, de leidingen er naartoe, zwaardere wp etc kosten ook geld. Het verschil tussen deze kosten en het multisplit systeem is de echte kostprijs. Totdat je de airco natuurlijk in de zomer vol aanzet en de stroomrekening gaat werken, maar ja dat is dan op dat moment een keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Marcva schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:02:
[...]

Daar heb ik er sinds 4 weken 19 van liggen. Deels onder suboptimale omstandigheden. Maar in die 4 weken zit ik wel al 33% boven mijn eigen verbruik (uit het net en PV). Ik vermoed dus ruimschoots over mijn jaarverbruik te schieten, de zomer moet immers nog komen. Het surplus kan wel naar de WP to come, maar dan zal er nog wel wat bij moeten om dat dekkend te krijgen. Vraag is alleen: hoeveel :?

Die multi split lijkt mij ook wel wat. Heb nu een separaat kantoor dat -ondanks de oversized radiator- niet warm te krijgen is. En 's zomers te warm. Pomp ik die warmte uit het kantoor liever naar een SWW boiler :+
Dat begrijp ik helemaal. Ik zal er straks +- 30 hebben liggen, maar bij mij lijkt het gebruik nu rond de 12000 kwh per jaar uit te komen, dus dan heb ik echt niet genoeg aan de 30 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:34:
...
...
Ik heb (straks) op alle 3 de verdiepingen vloerverwarming. Zolder, slaapkamers, beneden.
Ook wil ik gaan koelen. (behalve badkamer)

Het idee is dat koude lucht daalt en warme lucht stijgt.
Hierdoor zal de koude (ongeisoleerde) kanaalplaat betonvloer ook fungeren als plafondkoeling.

Ik heb wel alle kanalen dicht gemaakt (gepurt) om tocht in de kanalen te voorkomen.

Het trappenhuis staat ook in open verbinding met alle verdiepingen.

Ik denk dat enkel koelen op de bgg weinig zin heeft. De koude blijft liggen op je vloer...
Nog geen praktijkervaringen, hopelijk deze zomer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
nimie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:13:
[...]

Dat begrijp ik helemaal. Ik zal er straks +- 30 hebben liggen, maar bij mij lijkt het gebruik nu rond de 12000 kwh per jaar uit te komen, dus dan heb ik echt niet genoeg aan de 30 panelen.
12.000KW per jaar :? heb je een hennepplantage ofzo ;) :?

Hoeveel m3 verwarm/koel je wel niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Heeft iemand gekeken naar of ervaring met een Mitsubishi Zubadan monobloc die in zijn geheel buiten geplaatst kan worden (ze noemen dat 'met wateraansluiting')? Zie bijvoorbeeld pagina 8 in:

http://www.heeboss.nl/Doc...re%20MrSlim%20Zubadan.pdf

Een kennis van me die zo handig is dat hij hem zelf zou kunnen installeren, overweegt die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:54:
[...]

Ik heb (straks) op alle 3 de verdiepingen vloerverwarming. Zolder, slaapkamers, beneden.
Ook wil ik gaan koelen. (behalve badkamer)

Het idee is dat koude lucht daalt en warme lucht stijgt.
Hierdoor zal de koude (ongeisoleerde) kanaalplaat betonvloer ook fungeren als plafondkoeling.

Ik heb wel alle kanalen dicht gemaakt (gepurt) om tocht in de kanalen te voorkomen.

Het trappenhuis staat ook in open verbinding met alle verdiepingen.

Ik denk dat enkel koelen op de bgg weinig zin heeft. De koude blijft liggen op je vloer...
Nog geen praktijkervaringen, hopelijk deze zomer.
Volgens mij hoeft dat echt niet hoor.

Het is ook geen echte "airco" maar een relatief goedkope manier om de temperatuur in je huis +- 4 graden terug te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Grolsch schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:26:
[...]

12.000KW per jaar :? heb je een hennepplantage ofzo ;) :?

Hoeveel m3 verwarm/koel je wel niet :?
Yes I Know, dan begrijp je nu waarom ik ook ga overstappen naar een ZB.
Benedenverdieping is 120m2 en zon 350m3 Dus ja dat is wel wat groot. De tweede verdieping is net zo groot en de zolder iets kleiner met 95m2. Totale inhoud is rond de 1100m3
"s ochtends is het met het gezin douchen en is de boiler 2 uur lang 56 graden en de rest van de dag is 40 graden maximaal. Ik woon er nu sinds september en vanaf die tijd gebruiken we +- 1000kwu per maand. Het is even nog de zomer afwachten, waarbij het gemiddelde nog naar beneden kan gaan, maar 10.000 kwh per jaar wordt het denk ik wel. Met dit wordt wel alles gedaan. We hebben geen stadsverwarming of gas, echt alleen maar de wp en de openhaard.
Verbruik in ons vorige huis die een stuk kleiner was, was ook rond de 5000kwh per jaar en 40 gj, het is nu veel groter dus een veruit van 10k of 12k valt nog wel mee in mijn ogen.
Met de ZB erbij en de PV hoop ik onder de 3000 kW per jaar uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat wil je straks nog meevallen dan want je telt net de koudste maanden van het jaar (september t/m maart/april).

Qua gas verbruik wordt bij ons 90% van het jaarlijkse verbruik verbruikt in de maanden september t/m april

10% in de maanden mei t/m augustus.

Maar dan zul je inderdaad op zo'n 10.000KW uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Weet iemand waarom Enexis €713,75 durft te vragen voor het afsluiten van de gasaansluiting :?
In plaats van subsidie uit te delen kan Henk Kamp dit beter netjes laten beprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Marcva schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:46:
Weet iemand waarom Enexis €713,75 durft te vragen voor het afsluiten van de gasaansluiting :?
In plaats van subsidie uit te delen kan Henk Kamp dit beter netjes laten beprijzen.
Toevallig op RTL Nieuws een item over stadsverwarming, en de kosten om daar van af te komen.. De meneer in kwestie had ook een mooie warmtepomp geplaatst..

http://www.rtlnieuws.nl/e...daar-maar-van-af-te-komen

Hopenlijk pakken ze al die "monopolie" kwallen aan.. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door alberthakvoort op 19-04-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Hier is vaker over geschreven, je moet niet vragen bij de netbeheerder om te worden afgesloten, maar gewoon je gas leverancier opzeggen. Dan komen ze uiteindelijk na enige tijd vanzelf met wat tegenzin gratis afsluiten, althans dat heb ik meermaals gelezen.

Hier http://www.duurzameburen....uiten/verwijderen-LIANDER draadje staat meer hierover

[ Voor 11% gewijzigd door jurjen_g op 19-04-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
Je kan de boel ook laten verzegelen voor onder de € 100,-, maar gratis is natuurlijk nog mooier.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals gezegd je sluit een kontrakt af zonder gas met je leverancier, afsluiten/verzegelen is voor zover ik weet gratis. Je neemt geen dienst meer over dat transportmedium meer af. Daar is jurisprudentie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 23:31:
[...]

Zoals gezegd je sluit een kontrakt af zonder gas met je leverancier, afsluiten/verzegelen is voor zover ik weet gratis. Je neemt geen dienst meer over dat transportmedium meer af. Daar is jurisprudentie over.
koevlaas2 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:59:
[...]

Je kan de boel ook laten verzegelen voor onder de € 100,-, maar gratis is natuurlijk nog mooier.
Nou vergeet het maar, per 01-04-2016 vraagt Enexis iets minder dan 120 euro voor een slotje plaatsen.
Hiervoor was het iets meer dan 60 euro (voorrijkosten noemen ze dat dan maar voor het gemak in de voorwaarden op hun website). Was er net op tijd bij met afsluiten en mocht nog 60 euro aftikken. Onderstaande stond voor het gemak op de achterzijde van de ontvangen rekening.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/4f0vn.jpg
Gelukkig maakt het uitstekend functioneren van de L/W WP alles meer dan goed. :)

[ Voor 23% gewijzigd door BenEco op 20-04-2016 02:01 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04
Weet hier iemand hoe het zit met subsidie als je de warmtepomp in het buitenland koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Paul C schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:00:
Weet hier iemand hoe het zit met subsidie als je de warmtepomp in het buitenland koopt?
Zolang het (exacte) productnummer op de lijst staat is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:42

Ja, je kunt koelen met een l/w wp. Het is dan wel een noodzaak om een dauwpunt voeler te monteren, als je watertemperatuur namelijk te koud wordt (onder het dauwpunt) gaat je gehele afgiftesysteem condenseren.

De dauwpunt voeler houdt je aanvoer temperatuur een paar K boven het dauwpunt zodat je maximaal kunt koelen, maar Verwacht niet de zelfde efficientie als van een simpel wand model airco, deze gaan veel kouder en ontvochtigen de lucht zodat het veel comfortabeler aanvoelt bij een relatief klein temperatuur verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Weet iemand of er voor de Ecodan ook een dauwpunt voeler/sensor is te verkrijgen? Kan in de folders zo 123 niets daar over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
alberthakvoort schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:42:
Weet iemand of er voor de Ecodan ook een dauwpunt voeler/sensor is te verkrijgen? Kan in de folders zo 123 niets daar over vinden.
Een beetje tweaker maakt/programmeert dat toch zelf >:)
----- linkje krijg ik niet fatsoenlijk voor elkaar, helaas ----
Mollier.xls

Hoef je alleen nog maar de RV ergens vandaan te halen...
http://www.kijkshop.nl/pr...hermo-hygro-sensor-tx320/

Kon jij geen commando's/instellingen geven via die wifi set?

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2016 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:48:
[...]

Een beetje tweaker maakt/programmeert dat toch zelf >:)
https://docs.google.com/s...qUWEez_4/edit?usp=sharing

Hoef je alleen nog maar de RV ergens vandaan te halen...
http://www.kijkshop.nl/pr...hermo-hygro-sensor-tx320/

Kon jij geen commando's/instellingen geven via die wifi set?
Die waardes heb ik wel.. maar soms wil een mens wel eens makkelijk doen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 15:43
Het plan:
1 juni krijgen wij de sleutel van ons huis. Het betreft een huis uit 1986. De gevels, vloer, dak en beglazing is allemaal geïsoleerd. Aangezien het echter een huis uit 1986 verwacht ik een matige isolatie, op zolder, waar een dakkapel zit is 1 raam nog enkel glas. Nu heb ik het plan om het dak wat op OZO ligt te beleggen met zonnepanelen, daar zullen er minimaal 18 op kunnen, mogelijk meer. Ook op de schuur kunnen nog redelijk wat zonnepanelen komen te liggen (maar daarvoor ga ik richting het zonnepanelen draadje). Het is de bedoeling om zo veel mogelijk van het gas af te gaan, mogelijk helemaal. Dit wil ik doen door een warmtepomp te plaatsen.

Situatie:
- Man en vrouw met zoontje van 2 en een tweede kindje op komst.
- Badkamer (die verbouwt gaat worden) met bad en flinke douche.
- Quooker in de keuken.
- Vloerverwarming op de begane grond. Radiatoren op de bovenverdiepingen maar die hebben we in ons huidige huis nooit aan, ook niet in de winter.
- We hebben het altijd ongeveer 19 graden in de woonkamer.

Punten die door mijn hoofd gaan::
- Hoe groot moet mijn warmtepomp zijn? (Is een 8kw WP groot genoeg?)
- Heb ik een buffervat nodig? Zo ja, hoe groot? (Is 200 liter genoeg of heb ik 300 liter nodig?)
- Mitsubishi PUHZ-SHW80 VHA lijkt een goede kanshebber, in combinatie met EHST20D-VM2C cilinderunit met 2kw weerstand. Deze heeft een buffervat van 200liter. Wordt deze voor zowel verwarming als SWW gebruikt? Of gaat verwarming direct, dus niet via het buffervat, de woning in? Dit is een goede kanshebber in verband met de COP waarde en ook de subsidie van € 2300 die er nu op zit.

Mijn vragen:
- Wie kan een goede warmteverliesrekening maken in de omgeving van Twente?
- Wie kent een goede installateur voor warmtepompen? Het liefst ook in Twente. Er zijn genoeg installateurs die de warmtepomp even snel noemen op de website maar weinig verdere info geven.
- De pomp op de vloerverwarming is die nog nodig als ik gebruik ga maken van een warmtepomp?
- Lan ik beter voor een warmtepomp gaan met een hydrobox (Mitsubishi) en daar een ander buffervat op aansluiten? Of helemaal geen buffervat? Een buffervat zorgt er toch voor dat de WP minder vaak start/stopt?
- Moet er een weerstand (elektrische verwarming van ongeveer 2kw) in het boilervat zitten?
- Als ik wel een buffervat gebruik, kan ik deze overdag op temperatuur laten komen zodat de zonnepanelen optimaal gebruikt worden en de cop waarde ook hoger is?
- Ik weet dat dit erg aan het gedrag van de gebruikers ligt maar hoeveel kwh zal bovengenoemde wp ongeveer op jaarbasis verbruiken?

Er zijn vast nog wel meer punten die mij straks te binnen schieten, mogelijk dus nog aanvullingen.
Alvast bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 4% gewijzigd door JTibben op 20-04-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb veel dezelfde vragen en woon in dezelfde regio dus ben erg benieuwd naar de reacties ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 20-04-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
E.e.a. hangt sterk af van de situatie. Je kunt bijvoorbeeld hier berekenen welke capaciteit nodig is.

http://www.bouw-energie.be/nl/bereken/verwarming

Bekijk dan wel hoeveel capaciteit een bepaalde WP overhoudt bij -10 of -15 buiten, want dat is bijna altijd een stuk lager dan bij 7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
JTibben schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:51:
Het plan:
1 juni krijgen wij de sleutel van ons huis. Het betreft een huis uit 1986. De gevels, vloer, dak en beglazing is allemaal geïsoleerd. Aangezien het echter een huis uit 1986 verwacht ik een matige isolatie, op zolder, waar een dakkapel zit is 1 raam nog enkel glas.
Weet je toevallig het gas verbruik van de vorige bewoners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
alberthakvoort schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:49:
[...]

Weet je toevallig het gas verbruik van de vorige bewoners?
Niet het gasverbruik, wel het totale voorschotbedrag. Dit is € 250,- Dat lijkt mij aan de forse kant. Komt wel bij dat zij 3 tiener dochters hebben en de moeder werkt aan huis, dus altijd thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
Jan Treur schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:35:
E.e.a. hangt sterk af van de situatie. Je kunt bijvoorbeeld hier berekenen welke capaciteit nodig is.

http://www.bouw-energie.be/nl/bereken/verwarming

Bekijk dan wel hoeveel capaciteit een bepaalde WP overhoudt bij -10 of -15 buiten, want dat is bijna altijd een stuk lager dan bij 7 graden.
Daar heb ik al eens een berekening gemaakt, handige site! Echter heb ik geen idee wat voor soort isolatie er in de gevel/vloer/dak zit waardoor de berekening minder nauwkeurig is. Op deze site kwam ik uit op 8,2kw met willekeurige isolatiematerialen gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

@JTibben, Ik denk dat je op zoek moet naar een constructeur, die kan je a.d.h.v. de bouwtekeningen wel een berekening maken. Er zijn via Google wel een aantal warmteverliesberekeningen te vinden, mocht je zelf een poging willen wagen.

Mocht je een inschatting willen hebben van het gasverbruik, dan kan je de huidige bewoners wellicht eens vragen naar hun gasverbruik van de laatste jaren. Daarmee kan je al wel een inschatting maken voor de grootte van de warmtepomp.
Normaliter is een 7,5 à 8kW warmtepomp voldoende voor een 'standaard' jaren 80 woning. Wat extra isolatie (dak, vloer, HR++ glas) scheelt weer wat natuurlijk.

Een buffervat (dus met CV water) wordt aangeraden wanneer je de vloerverwarming na kan regelen (bijv. zone kleppen of thermostatische groepsafsluiters voor vloerverwarming). Gaat het water altijd direct de vloer in, dan kan je ook zonder buffer draaien.

Een boilervat van 300L lijkt me wel het minimale ivm het vullen van je bad. Een bad van 80x180cm heeft wel meer dan 200L inhoud, volgens mij.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
JTibben schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:56:
[...]

Niet het gasverbruik, wel het totale voorschotbedrag. Dit is € 250,- Dat lijkt mij aan de forse kant. Komt wel bij dat zij 3 tiener dochters hebben en de moeder werkt aan huis, dus altijd thuis.
Wat voor soort woning is het?
Het voorschot bedrag hoeft niet zo gek te zijn.. Ik ken meer dan genoeg mensen die nog meer betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

JTibben schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:57:
Daar heb ik al eens een berekening gemaakt, handige site! Echter heb ik geen idee wat voor soort isolatie er in de gevel/vloer/dak zit waardoor de berekening minder nauwkeurig is. Op deze site kwam ik uit op 8,2kw met willekeurige isolatiematerialen gekozen.
Zie hier voor de isolatienormen voor de afgelopen decennia:
http://www.bestaandewonin...t-woningcasco-in-de-tijd/

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Iemand hier al een wp besteld in Spanje?
Zo ja, hoe is dat gegaan?
Ging alles goed met betalen en verzenden, wat was de levertijd?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Stoofie schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:20:
Meerdere zijn er al uit Spanje gekomen, zelfs 1e garantie gevalletje is netjes opgelost. (hoofdmodule die beetje vaag deed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JTibben
Denk ook aan een douchewtw indien uitvoerbaar.
Dat vergroot ook de capaciteit van het boilervat...(bij het nemen van een douche natuurlijk)
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

@Stoofie
Hier duurde de levering vanaf betaling tot levering een dag of 10-14 (weet niet exact meer)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
Jack schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:59:
@JTibben, Ik denk dat je op zoek moet naar een constructeur, die kan je a.d.h.v. de bouwtekeningen wel een berekening maken. Er zijn via Google wel een aantal warmteverliesberekeningen te vinden, mocht je zelf een poging willen wagen.

Mocht je een inschatting willen hebben van het gasverbruik, dan kan je de huidige bewoners wellicht eens vragen naar hun gasverbruik van de laatste jaren. Daarmee kan je al wel een inschatting maken voor de grootte van de warmtepomp.
Normaliter is een 7,5 à 8kW warmtepomp voldoende voor een 'standaard' jaren 80 woning. Wat extra isolatie (dak, vloer, HR++ glas) scheelt weer wat natuurlijk.

Een buffervat (dus met CV water) wordt aangeraden wanneer je de vloerverwarming na kan regelen (bijv. zone kleppen of thermostatische groepsafsluiters voor vloerverwarming). Gaat het water altijd direct de vloer in, dan kan je ook zonder buffer draaien.

Een boilervat van 300L lijkt me wel het minimale ivm het vullen van je bad. Een bad van 80x180cm heeft wel meer dan 200L inhoud, volgens mij.
Ik zal inderdaad eens vragen of zij het gasverbruik van de afgelopen jaren hebben.

De vloerverwarming is voor zover ik weet alleen gescheiden onder de serre aanbouw. Deze serre is later er bij aangezet en ook voorzien van vloerverwarming, deze is echter aan of uit te zetten met een schakelaar waar vast iets van een klep of zo aan zit.

Ik raakte altijd al een beetje in de war met buffervat en boilervat, nu blijkt dus dat het buffervat voor de CV is :) Het scheelt dat het boilervat voor o.a. het bad egvuld zal zijn met water van 60 graden als ik het goed heb, dit wordt dan gemengd met koud water waardoor de belasting op het boilervat niet 1 op 1 zal zijn.
alberthakvoort schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:00:
[...]

Wat voor soort woning is het?
Het voorschot bedrag hoeft niet zo gek te zijn.. Ik ken meer dan genoeg mensen die nog meer betalen..
Het betreft een 2 onder 1 kap woning. Aan de achterkant zit er een uitbouw (serre) die niet altijd verwarmt zal worden. De andere woning van de 2 onder 1 kap cosntructie zit aan de linker kant, en aan de rechterkant zit een garage over de hele lengte van het huis. Deze zal niet verwarmt worden, in ieder geval niet veel, en dit zal waarschijnlijk ook als extra isoaltie gaan werken voor het bewoonde gedeelte van de woning. Op de eerste en tweede verdieping zittenv erder geen uitbouw of garages.
Jack schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:04:
[...]

Zie hier voor de isolatienormen voor de afgelopen decennia:
http://www.bestaandewonin...t-woningcasco-in-de-tijd/
Top! Dank je, daar kan ik wel wat mee denk ik.
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:03:
@JTibben
Denk ook aan een douchewtw indien uitvoerbaar.
Dat vergroot ook de capaciteit van het boilervat...(bij het nemen van een douche natuurlijk)
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
DWTW heb ik over nagedacht, maar aangezien de CV/toekomstige WP op zodler staat, het warme water naar beneden gaat en het koude omhoog lijkt het mij lastig om dit met een douchegoot WTW te doen. Een vertikale WTW is denk ik niet makkelijk in te bouwen, ook niet tijdens een renovatie van de badkamer. Maar ik zal me nog eens gaan verdiepen in de DWTW in dat draadje.

[ Voor 66% gewijzigd door JTibben op 21-04-2016 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
JTibben schreef op donderdag 21 april 2016 @ 08:19:
[...]
DWTW heb ik over nagedacht, maar aangezien de CV/toekomstige WP op zodler staat, het warme water naar beneden gaat en het koude omhoog lijkt het mij lastig om dit met een douchegoot WTW te doen. Een vertikale WTW is denk ik niet makkelijk in te bouwen, ook niet tijdens een renovatie van de badkamer. Maar ik zal me nog eens gaan verdiepen in de DWTW in dat draadje.
Dit is mijn situatie in een nieuwbouwwoning. Dus lijkt mij "normaal". Douche op de eerste verdieping, DWTW eronder op de begane grond, combiketel op zolder.
Denk er bij de aanleg wel om dat de uitgang van de DWTW wordt aangesloten op de koude kraan van de douche én de (koude) invoer van je boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
Marcva schreef op donderdag 21 april 2016 @ 14:20:
[...]

Dit is mijn situatie in een nieuwbouwwoning. Dus lijkt mij "normaal". Douche op de eerste verdieping, DWTW eronder op de begane grond, combiketel op zolder.
Denk er bij de aanleg wel om dat de uitgang van de DWTW wordt aangesloten op de koude kraan van de douche én de (koude) invoer van je boiler.
Ja ok, maar dat betekend dat ik op de beganegrond ook aan het breken/verbouwen moet. Dat lag niet helemaal in de planning :) Dan liever een wouchegoot/doucheput WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
JTibben schreef op donderdag 21 april 2016 @ 14:59:
[...]

Ja ok, maar dat betekend dat ik op de beganegrond ook aan het breken/verbouwen moet. Dat lag niet helemaal in de planning :) Dan liever een wouchegoot/doucheput WTW
Hangt hier in de trapkoof.
Douche/bad kamer op 1e verdieping.
Riolering wc omgelegd.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/orsflx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Ik heb een ecodan 7,5 kW besteld en die is vorige week geleverd. Alles bij elkaar heeft dat wel een week of 5 geduurd, waarvan er al 2 op zijn gegaan aan het betalen via Paypal.
Tot op heden heb ik geen klachten, begin volgende week wordt hij aangesloten en dan gaan we zien of hij het doet :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Is dit niet in te stellen ? Bij mijn WP kan ik aangeven wanneer ik wil overschakelen op het verwarmingselement. Lukt SWW in de zomer dan wel (=raar) ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
koevlaas2 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:04:
[...]

Is dit niet in te stellen ? Bij mijn WP kan ik aangeven wanneer ik wil overschakelen op het verwarmingselement. Lukt SWW in de zomer dan wel (=raar) ?
Ik heb nog geen idee. Ik heb het nu bij Daikin Nederland liggen voor uitleg.
Probleem is dat bij de tempratuur regeling van de SSW de temp kaan aangeven die je wilt. Als ik hem instel op zeg 56 graden om 0600 uur, dan verwacht je dat hij die temp continue blijf vasthouden tot de volgende ingestelde temp, maar dat doet hij niet. Hij is rond 0600 uur 56 graden, ga je dan om 630 douchen en de tank is dan 40 graden, dan gaat hij niet terug naar 56 maar blijft hij gewoon 40 graden.
Ik weet niet of ik erachter kom wat hij de zomer doet, want dan hoop ik dat mijn heatpipes het werk doen.
Probleem is dan wel dat ik niet weet of de WP verkeerd staat ingesteld of dat er echt iets aan mankeerd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
nimie schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:26:
[...]

Probleem is dat bij de tempratuur regeling van de SSW de temp kaan aangeven die je wilt. Als ik hem instel op zeg 56 graden om 0600 uur, dan verwacht je dat hij die temp continue blijf vasthouden tot de volgende ingestelde temp, maar dat doet hij niet. Hij is rond 0600 uur 56 graden, ga je dan om 630 douchen en de tank is dan 40 graden, dan gaat hij niet terug naar 56 maar blijft hij gewoon 40 graden.
Ik weet niet of ik erachter kom wat hij de zomer doet, want dan hoop ik dat mijn heatpipes het werk doen.
Probleem is dan wel dat ik niet weet of de WP verkeerd staat ingesteld of dat er echt iets aan mankeerd :(
Heb je geen handleiding met uitleg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
koevlaas2 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:28:
[...]

Heb je geen handleiding met uitleg ?
Zelfs de installateurs handleiding, maar dat staat er in detail niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
nimie schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:32:
[...]

Zelfs de installateurs handleiding, maar dat staat er in detail niet in.
Welke Daikin is het, misschien is er hier iemand die er een heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
nimie schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:26:
[...]

Probleem is dat bij de temperatuur regeling van de SSW de temp kaan aangeven die je wilt. Als ik hem instel op zeg 56 graden om 0600 uur, dan verwacht je dat hij die temp continue blijf vasthouden tot de volgende ingestelde temp, maar dat doet hij niet. Hij is rond 0600 uur 56 graden, ga je dan om 630 douchen en de tank is dan 40 graden, dan gaat hij niet terug naar 56 maar blijft hij gewoon 40 graden.
Dat hij niet direct terug gaat naar de 56 is op zich wel normaal, want er is daar een marge voor. Bij mijn Fujitsu kan hij 7 graden onder die aangegeven temperatuur zakken zonder iets te doen, maar kom je lager dan dat, dan gaat hij weer verwarmen tot de aangegeven temperatuur, dus in dit geval zodra je onder de 49 komt verwarmt hij weer naar 56. Het lijkt dat die marge bij jou veel te groot ingesteld staat, als je 16 graden kan zakken zonder dat er iets gebeurt. Kun je niet zien waar je die marge ergens kunt instellen?

Ik heb nog even gekeken, die marge-parameter die bij mij nu op 7 graden staat, heet hier Tapwater schakeldifferentie. Ik kan hem zo wijzigen als ik zou willen. Dus misschien moet je zoeken naar zo'n soort naam of naar iets waar 16 voor ingevuld staat.

P.S. Niet te klein zetten natuurlijk, want dan gaat hij steeds aan en uit. Om dat te voorkomen moet de marge juist zo groot mogelijk zijn, maar natuurlijk niet zo groot dat je comfort er onder gaat lijden, dan gooi je het kind met het badwater weg...

[ Voor 16% gewijzigd door Jan Treur op 21-04-2016 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
Grolsch schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:16:
Ik heb veel dezelfde vragen en woon in dezelfde regio dus ben erg benieuwd naar de reacties ;)
Ik heb ondertussen de vraag uit staan bij een installateur uit Denekamp. Mocht je willen weten wie dan wil ik je dat wel via een DM doorgeven.

[ Voor 5% gewijzigd door JTibben op 21-04-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

alberthakvoort schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:51:
[...]

Meerdere zijn er al uit Spanje gekomen, zelfs 1e garantie gevalletje is netjes opgelost. (hoofdmodule die beetje vaag deed)
Hoe is dat garantie geval opgelost? Via de Spaanseverkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:59
Mijn bestelling vorige week gedaan, nog niet verstuurd. Ik meld me hier later weer :P

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Wij hebben afgelopen zondag voor 3 stuks betaald en deze twee pallets staan as we speak al in Eindhoven dus vandaag of morgen zullen ze er wel zijn :)

(en inmiddels zijn de twee pallets afgeleverd!)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wIebR8P.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Pascal Saul op 22-04-2016 21:04 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic