Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.915 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:47
Stoofie schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:26:
[...]

Ik ga toch twijfelen aan je expansievat.
Als de druk al van 1,7 naar 2,2 gaat als je op lage temperatuur stookt en je moet regelmatig bijvullen, dan zegt mijn gevoel: expansievat defect.
Makkelijkste manier om te controleren: er aan de onderkant op tikken, daar moet hij leeg zijn.
Je kunt ook het systeem even leeg laten lopen en het vat losdraaien.
Is hij goed dan weegt hij maar een kilo, als hij lek is zit er 18 liter water in en weegt hij ineens 19 kilo...
Ja, die test met het geluid had ik al gedaan. Wel duidelijk verschil. Ik zal hem maar eens vervangen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Tomexergie schreef op maandag 11 april 2016 @ 19:29:
[...]
De warmteverlies en afgifte zijn bijna lineair Q=kAhuis*(Ti-Tb) en Q=KAradiatoren*(Ta-Ti)
De warmtepomp daar in tegen: COP=Q/E= carnotfactor*(Ta+273)/(Ta-Tb). Dit is een hyperbool en geen sprake van een lineaire vergelijking. de TNO meteing van de Elga klopt aardig met die Carnot vergelijking.

Al deze vergelijkingen heb ik al in een computerprogramma opgelost maar nog niet gerelateerd aan meetgegevens. Dat zal ik binnenkort doen. Niet alleen voor het forum, maar vooral omdat ik daar zelf in geinteresseerd ben en je aardig kunt optimaliseren. Ik zal een gecorrigeerde vergelijking in het referentie jaar brengen waaarmee ik iedere installatie kan doorrekenen. Leuke analyse.

Nu het warmer wordt ben ik benieuwd hoe de COP's worden bij modulerende regeling.
Bram-Bos schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:46:
[...]

Eens natuurlijk dat elk huis anders is, en dat dus elke grafiek er anders zal uitzien, en dus alleen gebruikt kan worden voor vergelijking in de tijd voor dat huis. Wat ik desondanks interessant zou vinden, is of er een meer algemene formule onder zou kunnen liggen. Ik zou bv. verwachten dat de constanten in die formule zouden verschillen tussen mkleinman en mij, maar de structuur niet (wezenlijk). De papers van Jan Treur geven een aardige hint in de richting. Zijn suggestie is ook aardig: bij een gekende of aangenomen COP-verloop zou je het warmteverlies van je woning kunnen berekenen, en -denk ik dan- andersom ook...
We hebben recent ook een aantal verschillende modellen voor de COP vergeleken voor gegevens van een aantal huizen in https://www.researchgate...._Based_on_Real_World_Data. Onder die modellen was ook het model gebaseerd op de theoretische Carnot cyclus. Die kwam er in de praktijk niet als beste benadering uit.

Nog een andere manier van modelleren van COP is bekeken in: https://www.researchgate....p_in_a_Real_World_Context. Hier worden de minimum (nacht) en maximum (dag) temperaturen afzonderlijk behandeld.

Lineaire en kwadratische modellen zijn beschreven in: https://www.researchgate....pump-Based_Heating_Agents en https://www.researchgate....an_Air-to-Water_Heat_pump

[ Voor 65% gewijzigd door Jan Treur op 12-04-2016 06:57 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 12:17
Ook hier een brief gehad dat de beslissingstermijn 8 weken is uitgesteld...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Jan Treur schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 06:24:
[...]

[...]

We hebben recent ook een aantal verschillende modellen voor de COP vergeleken voor gegevens van een aantal huizen in https://www.researchgate...._Based_on_Real_World_Data. Onder die modellen was ook het model gebaseerd op de theoretische Carnot cyclus. Die kwam er in de praktijk niet als beste benadering uit.

Nog een andere manier van modelleren van COP is bekeken in: https://www.researchgate....p_in_a_Real_World_Context. Hier worden de minimum (nacht) en maximum (dag) temperaturen afzonderlijk behandeld.

Lineaire en kwadratische modellen zijn beschreven in: https://www.researchgate....pump-Based_Heating_Agents en https://www.researchgate....an_Air-to-Water_Heat_pump
Ik heb inmiddels veel meetgegevens van mijn Elga warmtepomp, daaruit blijkt dat de Elga-Toshiba dicht tegen de Carnotformule met een Carnotfactor van 0,4 aan zit. Het is een goede benadering in mijn geval. Alleen bij lage vermogens en dus hoge buiten temperaturen zie je een afwijking omdat de inverter en het basisvermogen dan de COP(+ en -) gaan beinvloeden. Verder blijkt uit mijn meetgegevens dat de defrost niet heel veel invloed hebben.

Ook de meettabel van TNO komt dicht in de buurt van Carnot . Deze tabel kun je wel met een 2e graads polynoom goed benaderen en gebruiken voor verdere analyse, maar omdat TNO en Carnot dicht bij elkaar liggen heeft dat weinig zin. Daarnaast is het beter om een model te koppelen aan realistische gegevens, b.v. een referentiejaar.

Ik heb een model met woning gekoppeld aan een KNMI referentiejaar met uurlijkse klimaat gegevens. Daarmee kun je in ieder geval een voorspelling doen van de opbrengt van een warmtepomp systeem.
Op dit forum heb ik vorig jaar al het resultaat daarvan laten zien.
Naar aanleing van mijn meetgegevens tot op heden moet ik het model nog aanpassen op de basislast en de inverter. Dat zal waarschijnlijk niet veel inloed hebben omdat het effect hiervan kleine vermogens betreft, maar toch moet dat nog gekwantificeerd worden. Ik doe dit omdat ik de warmtepomp een interessant apparaat vind om te analyseren en het bij uitstek een instrument is om aardgas te vervangen door duurzaam opgewekte elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 06:24:
[...]

[...]

Zou het kunnen zijn dat de buitentemperatuur, gemeten in de schaduw voor zo ver ik weet afgeschermd v.d. wind, niet de indicator zou moeten zijn om e.e.a., te bepalen ? Een huis zou je kunnen benaderen als de kleding welke we dragen om ons tegen weersinvloeden te beschermen. De ene ervaren temp van 0graden is de andere niet, denk bijv. aan skiers op een terrasje, bij wijze van spreken in hun bikini terwijl de andere 0graden met een windje, gevoeltemperatuur -10graden er voor zorgt dat we ons superdik moeten kleden om het enigszins behaaglijk te hebben. De vuistregel dat er een lineair verband is tussen buitenT en benodigde kWh's voor verwarming klopt wel als de termijn waarop je meet maar lang genoeg is, dan heb je nl. ook gemiddelde zoninstraling, wind en gemiddeld vochtige schil. De 'gevoelstemperatuur' lijkt me om die reden een betere indicator als je kortere periodes wilt analyseren. De opbrengst van je PV-panelen als extra input voor de berekening helpt wellicht al, liefst een paneel met een dual-axis tracker systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2016 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 10:31:
[...]

Zou het kunnen zijn dat de buitentemperatuur, gemeten in de schaduw voor zo ver ik weet afgeschermd v.d. wind, niet de indicator zou moeten zijn om e.e.a., te bepalen ? Een huis zou je kunnen benaderen als de kleding welke we dragen om ons tegen weersinvloeden te beschermen. De ene ervaren temp van 0graden is de andere niet, denk bijv. aan skiers op een terrasje, bij wijze van spreken in hun bikini terwijl de andere 0graden met een windje, gevoeltemperatuur -10graden er voor zorgt dat we ons superdik moeten kleden om het enigszins behaaglijk te hebben. De vuistregel dat er een lineair verband is tussen buitenT en benodigde kWh's voor verwarming klopt wel als de termijn waarop je meet maar lang genoeg is, dan heb je nl. ook gemiddelde zoninstraling, wind en gemiddeld vochtige schil. De 'gevoelstemperatuur' lijkt me om die reden een betere indicator als je kortere periodes wilt analyseren. De opbrengst van je PV-panelen als extra input voor de berekening helpt wellicht al, liefst een paneel met een dual-axis tracker systeem.
Ja, dat klopt wel. Er zijn op Internet ook een paar voorbeelden te vinden van COP modellen waar bijvoorbeeld ook wind en luchtvochtigheid meegenomen worden.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Tomexergie schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 10:12:
[...]

Ik heb inmiddels veel meetgegevens van mijn Elga warmtepomp, daaruit blijkt dat de Elga-Toshiba dicht tegen de Carnotformule met een Carnotfactor van 0,4 aan zit. Het is een goede benadering in mijn geval. Alleen bij lage vermogens en dus hoge buiten temperaturen zie je een afwijking omdat de inverter en het basisvermogen dan de COP(+ en -) gaan beinvloeden. Verder blijkt uit mijn meetgegevens dat de defrost niet heel veel invloed hebben.

Ook de meettabel van TNO komt dicht in de buurt van Carnot . Deze tabel kun je wel met een 2e graads polynoom goed benaderen en gebruiken voor verdere analyse, maar omdat TNO en Carnot dicht bij elkaar liggen heeft dat weinig zin. Daarnaast is het beter om een model te koppelen aan realistische gegevens, b.v. een referentiejaar.

Ik heb een model met woning gekoppeld aan een KNMI referentiejaar met uurlijkse klimaat gegevens. Daarmee kun je in ieder geval een voorspelling doen van de opbrengt van een warmtepomp systeem.
Naar aanleing van mijn meetgegevens tot op heden moet ik het model nog aanpassen op de basislast en de inverter. Dat zal waarschijnlijk niet veel inloed hebben omdat het effect hiervan kleine vermogens betreft, maar toch moet dat nog gekwantificeerd worden. Ik doe dit omdat ik de warmtepomp een interessant apparaat vind om te analyseren en het bij uitstek een instrument is om aardgas te vervangen door duurzaam opgewekte elektriciteit.
Ja, die hogere buitentemperaturen vormen een factor die zorgt voor afwijkingen van het ideaalpatroon. Er is daar ook een grote spreiding van de meetwaarden. Daardoor kan soms het theoretische model in de praktijk toch niet de beste benadering geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:55:
[...]

Ja, die hogere buitentemperaturen vormen een factor die zorgt voor afwijkingen van het ideaalpatroon. Er is daar ook een grote spreiding van de meetwaarden. Daardoor kan soms het theoretische model in de praktijk toch niet de beste benadering geven.
Ideaalpatroon ? Het model is toch geen doel, maar een middel om de onderliggende werkelijkheid beter te begrijpen ?
M.a.w. althans in mijn optiek: het theoretisch model is matig/slecht gedefinieerd cq. moet ob qө ƨⅽµob

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 13:29:
[...]

Ideaalpatroon ? Het model is toch geen doel, maar een middel om de onderliggende werkelijkheid beter te begrijpen ?
M.a.w. althans in mijn optiek: het theoretisch model is matig/slecht gedefinieerd cq. moet ob qө ƨⅽµob
Soms zijn theorieen zo mooi dat je graag zou willen dat de werkelijkheid zich dan ook daaraan houdt. Maar helaas....

Ik raak trouwens het spoor bijster aan het eind: "moet ob qө ƨⅽµob"

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 12-04-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Tomexergie schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 10:12:
[...]

Ben je van plan dit nog eens in een artikel te beschrijven? Dat zou wel interessant zijn voor een behoorlijk aantal mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Jan Treur schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:55:
[...]

Ja , die hogere buitentemperaturen vormen een factor die zorgt voor afwijkingen van het ideaalpatroon. Er is daar ook een grote spreiding van de meetwaarden. Daardoor kan soms het theoretische model in de praktijk toch niet de beste benadering geven.
Vaak krijg je een grote spreiding van meetwaarden omdat er SWW tapwater wordt geleverd.
Deze grafiek ben ik verder aan het ontwikkelen zonder SWW. Voor een beter resultaat zou ik nog meer metingen moeten hebben bij hoge en lage temperaturen. Het zijn meetresultaten van de Elga/Toshiba 3.04
Ta=aanvoer temperatuur CV
Tb=buiten temperatuur
COP= coeff off performance = Geleverde warmte/elektrische energie

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1621/26392381265_8860e2ec66_b.jpg

Groen: Carnot formule: COP=0,4*(Ta+273)/(Ta-Tb) Carnotfactor=0,4
Blauw: Moment meteringen met de Kamstrup warmtemeter Q=flow*C*(Ta-Tr) en COP= Q/E
Rood: Tabel van Techneco voor de COP van Elga volgens TNO

De elektrische energie is met drie kWh meters gemeten: Fibaro, Brenhenstuhl,

Je ziet dat de metingen de TNO tabel goed volgen. Maar ook de Carnot formule doet het goed tot (Ta-Tb)>20. Voor een eerste benadering voldoet de Carnot formule best goed, als je de Carnotfactor weet van betreffende warmtepomp.

De aftopping bij kleine Ta-Tb ontstaat waarschijnlijk door de invloed van verliezen, maar ik wil nog meer metingen doen vooral in het gebied (Ta-Tb)<15

In de jaarberekening met referentiejaar denk ik dat het het beste is om uit te gaan van de TNO meting:

COP= 0,00015*(Ta-Tb)^2-0,2107*(Ta-Tb)+9,2899

Ik ben benieuwd of andere forumleden deze COP kunnen vergelijken met hun gemeten waarde bij meting van Ta en Tb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]Tomexergie schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:33:
[...]

V
COP= 0,00015*(Ta-Tb)^2-0,2107*(Ta-Tb)+9,2899

een nulletje te veel,
moet zijn:

COP= 0,0015*(Ta-Tb)^2-0,2107*(Ta-Tb)+9,2899

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Jan Treur schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 14:27:
[...]

Soms zijn theorieen zo mooi dat je graag zou willen dat de werkelijkheid zich dan ook daaraan houdt. Maar helaas....

Er staat volgens mij 'moet op de schop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:04
Als het weer niet teveel om slaat zit voor mij het stookseizoen er op.. Vorige week de WP nog even aangehad om de kou uit de vloer te halen..Maar voor de temperatuur hoef ik het niet meer te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
alberthakvoort schreef op woensdag 13 april 2016 @ 08:15:
Als het weer niet teveel om slaat zit voor mij het stookseizoen er op.. Vorige week de WP nog even aangehad om de kou uit de vloer te halen..Maar voor de temperatuur hoef ik het niet meer te doen...
Bij ons staat ie al een week uit, de zon warmt alles lekker op.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Hier pakt hij soms in de ochtend nog wat kwh's maar gaat zeker niet meer voluit. hij komt aardig uit op de 2800 kwh's die voorspelt waren dus das mooi!

nu nog hopen dat de oost-west opstelling goed berekend is en dat alle kwh's volgend jaar gratiz zijn :)

COP data: (sCOP 4,121 t/m vandaag)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2vu0sd1.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door develdonk op 13-04-2016 21:13 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 14:27:
[...]

Grappig als ik opper om de zonnestraling in de data waarmee je rekent te betrekken, wordt wel genoemd dat er benaderingen zijn waarbij wind en luchtvochtigheid erbij worden betrokken, maar niet de grootste energiebron op aarde de zoninstraling. Verder lees ik dat de WP niet/nauwelijks meer hoeft te draaien want de zon warmt het huis wel op. De zon wordt overal genoemd, maar we neigen er toe om hem geen plek in onze benaderingen van de werkelijkheid, onze modellen te betrekken. Om die reden plaatste ik 'op de schop' ondersteboven zodat je het gezichtspunt van de zon, van bovenaf, moet aannemen om het te zien ;)
Het graaddagen verhaal waarbij 18graden als einde/begin stoken wordt gedefinieerd bij een binnentemperatuur van 20-21 graden geeft naar mijn idee al aan dat de zon + aantal personen in huis van ik dacht 100W per persoon voldoende is om 2-3graden te overbruggen.
Je ziet het pas als je het door hebt. Johan Cruijff

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
@hajeetje; in onze woning doet de zon niks gedurende nov-mrt. Hij is dan a)niet fel genoeg en b) niet lang genoeg aanwezig om iets van betekenis te kunnen doen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

develdonk schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:47:
@hajeetje; in onze woning doet de zon niks gedurende nov-mrt. Hij is dan a)niet fel genoeg en b) niet lang genoeg aanwezig om iets van betekenis te kunnen doen hier
Je woont ondergronds/in een grot ? Op 50cm beneden maaiveld blijft de temperatuur tussen september en april constant +5graden. Dichter aan de oppervlakte heeft de heersende temp aan- of afwezigheid van zoninstraling wel effect.
http://www.keesfloor.nl/boeken/dwwrws/6bewolking.htm kun je lezen dat op 10km hoogte de temp -50graden is, door de straling van de zon, ook alzien we hem niet is het gemiddeld het jaar door ongeveer 10graden. Als die zon er echt een dag niet zou zijn zou er weinig leven op aarde overblijven, ik weet niet hoe snel het afkoelt, maar ik denk dat het binnen no-time over en uit is met alle leven op aarde.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:00
Bij energiemanageronline.nl wordt bij logging ook zoninstraling per dag gegeven.
Ik heb een hele hoge fit als ik Evoorverwarming = a x Zoninstraling + b x gem. etmaal temp. als formule gebruik.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op woensdag 13 april 2016 @ 23:25:
Bij energiemanageronline.nl wordt bij logging ook zoninstraling per dag gegeven.
Ik heb een hele hoge fit als ik Evoorverwarming = a x Zoninstraling + b x gem. etmaal temp. als formule gebruik.
Hiep hiep hoera iemand die bereid is om het eens anders dan 'normaal' te doen en tot zijn ....... vaststeld dat er een heel hoge fit is als je het op die manier doet. Misschien kunnen een aantal andere problemen 'dat de werkelijkheid het verdomd om zich aan het model aan te passen' en dat die vervelende gebruikers/bewoners niet doen wat het model voorspeld. Misschien dat de problemen uit het volgende rapport ook eens verklaard kunnen worden http://www.euco2.eu/resources/Prebound-English.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 23:37:
[...]

Hiep hiep hoera iemand die bereid is om het eens anders dan 'normaal' te doen en tot zijn ....... vaststeld dat er een heel hoge fit is als je het op die manier doet. Misschien kunnen een aantal andere problemen 'dat de werkelijkheid het verdomd om zich aan het model aan te passen' en dat die vervelende gebruikers/bewoners niet doen wat het model voorspeld. Misschien dat de problemen uit het volgende rapport ook eens verklaard kunnen worden http://www.euco2.eu/resources/Prebound-English.pdf
Dat prebound heb ik al eerder op gereageerd. Dat zie je bij allerlei gedrag van mensen.

Als iets makkelijk is / weinig kost / etc dan wordt het meer gebruikt (dan verwacht)
Als iets ingewikkeld is / veel kost dan wordt het minder gebruikt (dan verwacht).

b.v. Banken introduceren geldautomaat, mensen halen veel vaker geld bij de bank.

dus ook bij energieverbruik:
Slecht geisoleerd huis: mensen stoken alleen in de ruimtes in gebruik.
Goed geisoleerd huis: mensen stoken in alle kamers (mede omdat b.v. WP / Vloerverwarming niet snel reageren)
Om dus continu verder te komen moet je verder blijven "incentiveren": b.v. energieprijs x 10.

Het voorstel om niet te isoleren en op een heel andere manier te verwarmen (IR panelen, warmtestraling) is valide en zeker in situaties waar mensen weinig thuis zijn heel effectief.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:57:
[...]

Grappig als ik opper om de zonnestraling in de data waarmee je rekent te betrekken, wordt wel genoemd dat er benaderingen zijn waarbij wind en luchtvochtigheid erbij worden betrokken, maar niet de grootste energiebron op aarde de zoninstraling. Verder lees ik dat de WP niet/nauwelijks meer hoeft te draaien want de zon warmt het huis wel op. De zon wordt overal genoemd, maar we neigen er toe om hem geen plek in onze benaderingen van de werkelijkheid, onze modellen te betrekken. Om die reden plaatste ik 'op de schop' ondersteboven zodat je het gezichtspunt van de zon, van bovenaf, moet aannemen om het te zien ;)
Het graaddagen verhaal waarbij 18graden als einde/begin stoken wordt gedefinieerd bij een binnentemperatuur van 20-21 graden geeft naar mijn idee al aan dat de zon + aantal personen in huis van ik dacht 100W per persoon voldoende is om 2-3graden te overbruggen.
Je ziet het pas als je het door hebt. Johan Cruijff
Het is niet zozeer dat er gedacht wordt dat de zon niet zoveel invloed heeft, het is meer dat het sterk afhankelijk is van het specifieke huis. Ik zit bijvoorbeeld aan de noordkant van een twee onder een kap. Aan de zuidkant had ik veel meer voordeel gehad. Dan moet je dat soort dingen proberen mee te nemen en dat is nogal lastig.

Was het idee van gewogen graaddagen trouwens niet ook bedoeld om enigszins aan dit soort effecten tegemoet te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
@jan; helemaal eens vandaar dat ik ook geen reactie geef. Dialoog is prima maar om te vragen of mensen in grot wonen is geen dialoog meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
@develdonk; Wel lekker koel in de zomer ;)

Wat is er gebeurd met je wishlist ZB? Geïnstalleerd of eraf gevallen en vervangen door de Ecodan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:05:
[...]

Het is niet zozeer dat er gedacht wordt dat de zon niet zoveel invloed heeft, het is meer dat het sterk afhankelijk is van het specifieke huis. Ik zit bijvoorbeeld aan de noordkant van een twee onder een kap. Aan de zuidkant had ik veel meer voordeel gehad. Dan moet je dat soort dingen proberen mee te nemen en dat is nogal lastig.

Was het idee van gewogen graaddagen trouwens niet ook bedoeld om enigszins aan dit soort effecten tegemoet te komen?
Jouw huis ligt aan de noordzijde zeg je, maar een woning heeft toch meer dan 1 kant, Oost en West spelen toch ook een rol ? Je hebt geen 'slechte isolator' Glas aan de zuidzijde, maar je muren en dak nemen de zonnestraling ook op, alleen missen we de zintuigen/sensoren om die als zodanig waar te nemen. Mijn kamer met de grootste glaspartij ligt ook op het noorden, maar als ik met mijn youless meter mijn cv-ketel gedrag bekijk is duidelijk de invloed v.d. zon met enige vertraging, een massa van 140ton heeft even nodig, 2-4uur, te zien. In februari een strook aluminium opgehangen waar de zon op scheen en met een IR-camera een opname gemaakt, dan blijkt er een verwarmingselement van 45graden op je woning te stralen ook al is de luchttemperatuur op dat moment 10 graden. Er zijn zoveel OW opstellingen van panelen die prima werken. Jouw dak zal even veel zon ontvangen dan dat van de buur buurman. Het is alleen dat je noord-gevel een nadeel. Maar enig idee wat het daadwerkelijke t.o.v. het verwachte effect van die ligging is ? Stook jij al het andere gelijk meer dan je buren en is dat overeenkomstig de verwachtingen ?
Graaddagen en gewogen graaddagen is een in mijn ogen beetje gekunstelde manier om temp in relatie te brengen met benodigde energie om te verwarmen. Als je echter de spreiding rond de metingen ziet en ik ken mijn eigen situatie weet de constanten en variabelen dat de benadering een uitermate primitieve is.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

develdonk schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:47:
Het was niet mijn bedoeling om de botte boer uit te hangen, als dat zo over gekomen is biedt ik daarvoor mijn welgemeende excuses aan.
Je uitspraak "in onze woning doet de zon niks gedurende nov-mrt." is echter zo absoluut geformuleerd dat ik meende te moeten reageren zoals ik gedaan heb. Het niet zelf voelen/ervaren van de zon wil niet zeggen dat die invloed er niets is. Net zoals PV-panelen ook bij diffuus licht electriciteit opwekken, weliswaar op een veel lager niveau maar het werkt wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:22
Zoals de topictitel zegt, een warmtepomp kun je ook gebruiken om te koelen.
Nu heb ik eerlijk gezegd in normale Nederlandse en Belgische omstandigheden nooit nagedacht over die mogelijkheid, maar nu blijkt dat het met de warmtepomp (lucht/water met vloerverwarming en convectoren) die ik voor mijn nieuwbouwhuis op het oog heb toch te kunnen.
Zijn er hier mensen met ervaringen?

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:48:
[...]

Het was niet mijn bedoeling om de botte boer uit te hangen, als dat zo over gekomen is biedt ik daarvoor mijn welgemeende excuses aan.
Je uitspraak "in onze woning doet de zon niks gedurende nov-mrt." is echter zo absoluut geformuleerd dat ik meende te moeten reageren zoals ik gedaan heb. Het niet zelf voelen/ervaren van de zon wil niet zeggen dat die invloed er niets is. Net zoals PV-panelen ook bij diffuus licht electriciteit opwekken, weliswaar op een veel lager niveau maar het werkt wel.
no worries; tis meer dat de >10cm pir en zonnewerende glaspartijen en het feit dat we op zuiden (nagenoeg) geen glas hebben dat maakt dat zon niet heel veel kan doen. Ik zie in de zomer en winter ook erg duidelijk verschil in invloed van de zon op de kamertemperaturen (per kamer log in de temp). Hierin zie ik duidelijk op de 2e verdieping met grote glaspartij op oosten en zuiden dat de temp in de middag aardig oploopt. In de winter zie ik dit effect niet/nauwelijks. vandaar mijn statement. Het zal echter wel huisafhankelijk zijn denk ik.

Overigens toen ik boekhouding controleerde bij grote energiemaatschappij hielden we hier ook nooit rekening mee en controle's achteraf leiden nooit tot significant verschillen van ingeschatte posities. Wij werkten echter wel altijd met gewogen graaddagen zoals al eerder geopperd werd.

en no worries... no offense taken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Rhaelak schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:24:
@develdonk; Wel lekker koel in de zomer ;)

Wat is er gebeurd met je wishlist ZB? Geïnstalleerd of eraf gevallen en vervangen door de Ecodan?
In alle eerlijkheid: ik heb me suf lopen rekenen en half internet gehad maar zelfs met subsidie kan ik er geen business case van maken die zichzelf terug verdiend in 10 jaar. m.a.w. de levensduur van de spullen is korter dan de tvt. Ik hoor graag als ik ongelijk heb maar dat is (Vooralsnog) de reden dat ik er vanaf gezien heb.

Ik doe in aug/sept nog wel een tripje richting spanje. tot nu toe 4 bestellingen voor warmtepompen van familie/vrienden van de bekende spaanse site voor goedkope warmtepompen :)
garantie is geen argument want de kostprijs na subsidie is iets van eur 450 dus voor dat geld en de garantiekosten in nl kun je er net zo goed 2 halen dan heb je altijd spare parts. Voorrijkosten in nl zijn namelijk al gauw enkel tientjes tot 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
develdonk schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:30:
[...]

In alle eerlijkheid: ik heb me suf lopen rekenen en half internet gehad maar zelfs met subsidie kan ik er geen business case van maken die zichzelf terug verdiend in 10 jaar. m.a.w. de levensduur van de spullen is korter dan de tvt. Ik hoor graag als ik ongelijk heb maar dat is (Vooralsnog) de reden dat ik er vanaf gezien heb.

Ik doe in aug/sept nog wel een tripje richting spanje. tot nu toe 4 bestellingen voor warmtepompen van familie/vrienden van de bekende spaanse site voor goedkope warmtepompen :)
garantie is geen argument want de kostprijs na subsidie is iets van eur 450 dus voor dat geld en de garantiekosten in nl kun je er net zo goed 2 halen dan heb je altijd spare parts. Voorrijkosten in nl zijn namelijk al gauw enkel tientjes tot 100 euro.
Als je zo rekent, hoop ik dat er nog subsidie voor je is, anders worden het hele dure reserveonderdelen. ;)

Btw, heeft iemand al eens een (internet)adresje gevonden voor Mitsubishi reserve onderdelen?
Is best lastig te vinden, voor de doe het zelvert lijkt me?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2016 17:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
:) ik ga ervan uit dat ze bij mitsubishi deugdelijke apparaten maken. ik heb heel de woning hier zo'n beetje op internet besteld dus ik ben niet zo bang voor al die garantieargumenten ;)

m.a.w. ik ga ook zeker geen 2e ecodan meenemen voor mezelf.

Overigens loopt de subsidie volgens mij 5 jaar?

[ Voor 9% gewijzigd door develdonk op 14-04-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:05:
[...]

Als je zo rekent, hoop ik dat er nog subsidie voor je is, anders worden het hele dure reserveonderdelen. ;)
Als iemand mij kan vertellen hoe je zomaar €8-10K over houdt voor 2 wp's dan hoor ik het graag :D
Hier houdt het toch echt een keer op na de zonnepanelen, rolluiken, 2 airco's en mogelijk een wpboiler :P
Dit alles bespaart me rond €1000 per jaar aan energiekosten en de rekening is straks bijna 0.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
Speedy-Andre schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:11:
[...]

Als iemand mij kan vertellen hoe je zomaar €8-10K over houdt voor 2 wp's dan hoor ik het graag :D
Hier houdt het toch echt een keer op na de zonnepanelen, rolluiken, 2 airco's en mogelijk een wpboiler :P
Dit alles bespaart me rond €1000 per jaar aan energiekosten en de rekening is straks bijna 0.
anders ik wel, ik kan best bij mijn vrouw aankomen dat er "iets nieuws onder de zon" is die ervoor gaat zorgen dat we nagenoeg niks meer aan gas voor verwarming gaan gebruiken, en dat voor het luttele bedrag van 450 euro.

maar als ik dan even later zeg dat we wel even 3k moeten voorschieten, dan schiet zij ook, maar niet voor...

@develdonk, ben je na die ecodan ook eindelijk af van je SWW-gasverbruik?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

fabstar81 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:44:
[...]

anders ik wel, ik kan best bij mijn vrouw aankomen dat er "iets nieuws onder de zon" is die ervoor gaat zorgen dat we nagenoeg niks meer aan gas voor verwarming gaan gebruiken, en dat voor het luttele bedrag van 450 euro.

maar als ik dan even later zeg dat we wel even 3k moeten voorschieten, dan schiet zij ook, maar niet voor...

@develdonk, ben je na die ecodan ook eindelijk af van je SWW-gasverbruik?
Dan wordt het dus tijd om een list te bedenken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

minitrue schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:08:
Zoals de topictitel zegt, een warmtepomp kun je ook gebruiken om te koelen.
Nu heb ik eerlijk gezegd in normale Nederlandse en Belgische omstandigheden nooit nagedacht over die mogelijkheid, maar nu blijkt dat het met de warmtepomp (lucht/water met vloerverwarming en convectoren) die ik voor mijn nieuwbouwhuis op het oog heb toch te kunnen.
Zijn er hier mensen met ervaringen?
Stel je van die"koeling" niet al te veel voor met een L/W WP.

Het wordt kouder na een tijdje, maar groot nadeel is dat in de ruimte dan de RV gaat stijgen. En dat voelt onaangenaam, daar het menselijk lichaam werkt met verdamping voor temperatuur regeling.

Probleem is dat je altijd boven dauwpunt moet blijven, anders heb je een drijfnatte vloer.

Hier 3 L/L Wp's in huis, Hoge WAF in de zomer, en trouwens ook MAF. Dunne straaltjes water uit de binnenunits waardoor de RV binnen razendsnel omlaag wordt gedraaid :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Speedy-Andre schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:11:
[...]

je hoeft toch geen 8-10k over te houden voor 2 warmtepompen? De ecodan 5kw kost iets van EUR 2.800 met EUR 2.300 subsidie. per saldo kost dat ding dus EUR 500. Voor minder dan EUR 800 hangt er dus 1 in je huis. Dat valt toch reuze mee??

Ik ben nog niet af van het SWW gebruik. Ik denk niet dat ik de versie pak met boiler. zoals gezegd krijg ik dat economische plaatje gewoonweg niet rond. niet met zonneboiler en niet met warmtepompboiler. Het feit dat de overstapbonus er nog steeds is maakt dat het in mijn ogen geen zin heeft gasloos te gaan...

overigens valt eerste 5 dagen op oost-west (zonder enige hindering van bomen of wat dan ook) me beetje tegen. Zal mij benieuwen of je op jaarbasis idd minimaal 90% draait. op zuid met yingli en omnik draaide ik meer dan 1000 kwh/wp dus hoop nu minimaal op 900 uit te komen... nog ff 5 maandjes wachten voor meer data.

Overigens ga ik de koeling hier eer zeker gebruiken. dus tzt komt hier hier een COP tabel voor de koeling en ervaringen. hopelijk doet iedereen dit!

[ Voor 37% gewijzigd door develdonk op 15-04-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Toch ben je voor eentje dan €3100 kwijt voor je subsidie kan aanvragen, hij moet immers geplaatst zijn.
Eentje reserve betekent geen subsidie als hij in de doos blijft staan.
Ik zal wel iets verkeerd doen met jobs zoeken e.d., maar ook die €3100 heb ik niet zomaar liggen zonder dat iets anders even niet kan (bijv. auto vervangen) tot de subsidie er echt is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
develdonk schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 18:33:
[...]
Ik ben nog niet af van het SWW gebruik. Ik denk niet dat ik de versie pak met boiler. zoals gezegd krijg ik dat economische plaatje gewoonweg niet rond. niet met zonneboiler en niet met warmtepompboiler. Het feit dat de overstapbonus er nog steeds is maakt dat het in mijn ogen geen zin heeft gasloos te gaan...
...

Overigens ga ik de koeling hier eer zeker gebruiken. dus tzt komt hier hier een COP tabel voor de koeling en ervaringen. hopelijk doet iedereen dit!
Ik stap niet over, maar stop de ~155 euro vastrecht gas wat ik uitspaar in mijn zak. Dat is ook een leuke bonus.
Koelen gaat hier zeker ook wel gebeuren.
Heb ook een luchtontvochtiger staan, dus daar is wel iets mee te combineren om het dauwpunt naar beneden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
dubbelpost

[ Voor 101% gewijzigd door develdonk op 16-04-2016 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 18:51:
[...]

Ik stap niet over, maar stop de ~155 euro vastrecht gas wat ik uitspaar in mijn zak. Dat is ook een leuke bonus.
Koelen gaat hier zeker ook wel gebeuren.
Heb ook een luchtontvochtiger staan, dus daar is wel iets mee te combineren om het dauwpunt naar beneden te krijgen.
Ik heb ook EUR 155 in mijn zak hoor nadat ik vastrecht afgetikt heb: 310-155=155 ;)
Daarnaast kan ik dus wel gas gebruiken als het moet (zeg een winter van -10 ofzo, of voor het douchen)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/sdpibs.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 15-04-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dus dan is het een sigaar uit eigen doos...
Jij 155 euro, ik 155 euro.
Geen reden om niet gasloos te gaan dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
@AUijtdehaag: klopt en als het economisch haalbaar is ga ik het zeker doen. Heb met name naar deze site gekeken en naar vlakkeplaatscollectoren (betere specs dan menig vacuumbuis) http://www.ravensbergerso...or-2qm-bafa-foerderfaehig en dan in combinatie met een flamco boiler http://www.ofenseite.com/...lamco-Duo-Solar-300-Liter of oeg boiler http://killus-technik.de/...bb6f475c87b21ba5c82f753f5

desalniettemin kom ik op een totaalprijs uit van EUR 2.126 met 3 (6m2) vlakkeplaatcollectoren en 300l boiler wat met een subsidie van EUR 720 uit zou komen op EUR 1.406. Bij besparing van EUR 173 is de tvt dan 8,1 jaar... Dat moet toch korter kunnen want na jaar of 10 is handel versleten?

besparing EUR 173 =
+eur 194 = besparing op douchegas
-eur 20 = bijverwarming douchewater voor elga (in nov-feb, 33% van het jaar voor 50% tot van 10-30 graden)
-eur 32 = bijverwarming douchewater door ketel (in nov-feb, 33% van het jaar voor 50% vanaf 30-55 graden)
-eur 35 = kosten pompen zonneboiler
+eur 65 = besparing op verwarming door elga door hulp collectoren
(ik kan hier nog vastrecht gas tussen zetten maar dat gaat wegvallen tegen de lagere overstapbonus)

En dit is ook wel een aparte van de Elga; zit denk ik nog een softwarefoutje in: (temp blijft dalen en elga stopt er ff mee)

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/a0cw93.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door develdonk op 15-04-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 18:43:
Toch ben je voor eentje dan €3100 kwijt voor je subsidie kan aanvragen, hij moet immers geplaatst zijn.
Eentje reserve betekent geen subsidie als hij in de doos blijft staan.
Ik zal wel iets verkeerd doen met jobs zoeken e.d., maar ook die €3100 heb ik niet zomaar liggen zonder dat iets anders even niet kan (bijv. auto vervangen) tot de subsidie er echt is.
Even kijken welke actie de meeste CO2 reductie tot gevolg heeft, dat wat daar 't minst aan bijdraagt even uitstellen lijkt me een voor de hand liggende keuze. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
develdonk schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:06:
@AUijtdehaag: klopt en als het economisch haalbaar is ga ik het zeker doen. Heb met name naar deze site gekeken en naar vlakkeplaatscollectoren (betere specs dan menig vacuumbuis) http://www.ravensbergerso...or-2qm-bafa-foerderfaehig en dan in combinatie met een flamco boiler http://www.ofenseite.com/...lamco-Duo-Solar-300-Liter of oeg boiler http://killus-technik.de/...bb6f475c87b21ba5c82f753f5

desalniettemin kom ik op een totaalprijs uit van EUR 2.126 met 3 (6m2) vlakkeplaatcollectoren en 300l boiler wat met een subsidie van EUR 720 uit zou komen op EUR 1.406. Bij besparing van EUR 173 is de tvt dan 8,1 jaar... Dat moet toch korter kunnen want na jaar of 10 is handel versleten?

besparing EUR 173 =
-eur 20 = bijverwarming douchewater voor elga (in nov-feb, 33% van het jaar voor 50% tot van 10-30 graden)
-eur 32 = bijverwarming douchewater door ketel (in nov-feb, 33% van het jaar voor 50% vanaf 30-55 graden)
(ik kan hier nog vastrecht gas tussen zetten maar dat gaat wegvallen tegen de lagere overstapbonus)

En dit is ook wel een aparte van de Elga; zit denk ik nog een softwarefoutje in: (temp blijft dalen en elga stopt er ff mee)

[afbeelding]
Tav vlakkeplaat vs vacuumbuis:
Alle info die ik tot nu toe heb gezien toont aan dat in de wintermaanden de vacuumbuis het beter doet. Aangezien je in de zomer toch een overschot aan warmte hebt is dat hetgeen waar het om gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solar water heating in 94% v.d. gevallen NIET rendabel volgens onderzoek Energie Centrum Nederland in Petten
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/n0IpPxYb4o5HSWELIF0tTOTd/full.png

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2016 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:20:
[...]

Even kijken welke actie de meeste CO2 reductie tot gevolg heeft, dat wat daar 't minst aan bijdraagt even uitstellen lijkt me een voor de hand liggende keuze. ;)
Een Ecodan is voor mijn situatie a bit to much, een wpboiler past beter in het plaatje.
Daarmee voorkom ik dat er nog een buitenunit nodig is naast de 2 van de airco`s.
Vervolgens kan ik het laatste kuubje gas de nek omdraaien met een inductie kookplaat.
Die is misschien niet voordeliger dan gas, maar wel als je het per m3 berekent bij nu nog maar 50m3 per jaar.
Zonder het vastrecht e.d. heb ik die kookplaat er zo uit (1 fase ding zodat de meterkast niet overhoop hoeft).

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-04-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:37:
[...]

Een Ecodan is voor mijn situatie a bit to much, een wpboiler past beter in het plaatje.
Daarmee voorkom ik dat er nog een buitenunit nodig is naast de 2 van de airco`s.
Vervolgens kan ik het laatste kuubje gas de nek omdraaien met een inductie kookplaat.
Die is misschien niet voordeliger dan gas, maar wel als je het per m3 berekent bij nu nog maar 50m3 per jaar.
Zonder het vastrecht e.d. heb ik die kookplaat er zo uit (1 fase ding zodat de meterkast niet overhoop hoeft).
Als je de 2 airco's in de verkoop doet vang je wellicht netto voldoende, hou je misschien zelfs over, om de ecodan te betalen. En je hebt nog maar 1 buiten-unit, ruimt dat lekker op zeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2016 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:42:
[...]

Als je de 2 airco's in de verkoop doet vang je wellicht netto voldoende, hou je misschien zelfs over, om de ecodan te betalen.
Ik wilde de airco`s omdat ze zo goed kunnen koelen, da`s hard nodig met een plat dak en ramen op zuid.
Daarbij zijn 2 airco`s samen net zo efficiënt als 1 l/w wp, behalve dan dat ze geen tapwater verwarmen.
Nog belangrijker is dat ik oude radiators heb en geen vloerverwarming dus een Ecodan redt het niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-04-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
develdonk schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:06:

besparing EUR 173 =
Ik vind dat super netjes hoor qua TVT. Menig andere configuratie komt daar niet aan. Na 10 jaar zijn de hoofdcomponenten echt nog niet versleten. Lijkt mij toch een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
BarryH schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:22:
[...]

Tav vlakkeplaat vs vacuumbuis:
Alle info die ik tot nu toe heb gezien toont aan dat in de wintermaanden de vacuumbuis het beter doet. Aangezien je in de zomer toch een overschot aan warmte hebt is dat hetgeen waar het om gaat
Volgens mij van wat ik tot nu toe gezien heb (en ik heb mijn fair share aan research gedaan) maakt vlakke plaat in de winter idd een klein verschil tov vacuumbuis. Echter beide leveren enkel en alleen tussen mrt-okt een goed aandeel richting warm tapwater. En of ik in de winter nu 15% of 17% aan warmte ontrek van de collecteren is mij om het even; beide doen ze (nagenoeg) niks.

Daarbij komt dat vlakkeplaat via de link die ik je gaf 1/3 kost van een vacuümbuis (EUR 189 vs 500). en er zit geen 66% verschil in warmteopbrengst dus kostentechnisch legt vacuumbuis het erg zwaar af. Hier de metingen overigens:
http://www.estif.org/sola...al_links/SP/SC0758-14.pdf (zelfs beter dan sommige vacuumbuizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:47:
[...]

Ik wilde de airco`s omdat ze zo goed kunnen koelen, da`s hard nodig met een plat dak en ramen op zuid.
Daarbij zijn 2 airco`s samen net zo efficiënt als 1 l/w wp, behalve dan dat ze geen tapwater verwarmen.
Nog belangrijker is dat ik oude radiators heb en geen vloerverwarming dus een Ecodan redt het niet.
Ik heb afgelopen winter mijn CV met oude radiatoren gestookt als ware het een LTV systeem, radiatoren < 40, gaat uitstekend, als je maar 24/7 stookt, wat overigens niets duurder is dan aan/uit scenario's. Ik ga in de loop van dit jaar ook een ecodan aanschaffen, ondanks dat ik radiatoren heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
develdonk schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:57:
[...]

Volgens mij van wat ik tot nu toe gezien heb (en ik heb mijn fair share aan research gedaan) maakt vlakke plaat en in de winter idd een klein verschil. Echter beide leveren enkel en alleen tussen mrt-okt een goed aandeel richting warm tapwater. En of ik in de winter nu 15% of 17% aan warmte ontrek van de collecteren is mij om het even; beide doen ze (nagenoeg) niks.

Daarbij komt dat vlakkeplaat via de link die ik je gaf 1/3 kost van een vacuümbuis (EUR 189 vs 500). en er zit geen 66% verschil in warmteopbrengst dus kostentechnisch legt vacuumbuis het erg zwaar af. Hier de metingen overigens:
http://www.estif.org/sola...al_links/SP/SC0758-14.pdf (zelfs beter dan sommige vacuumbuizen)
Ok, dan maar een vlakke plaat collector extra :) (of 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:05:
[...]

Ik heb afgelopen winter mijn CV met oude radiatoren gestookt als ware het een LTV systeem, radiatoren < 40, gaat uitstekend, als je maar 24/7 stookt, wat overigens niets duurder is dan aan/uit scenario's. Ik ga in de loop van dit jaar ook een ecodan aanschaffen, ondanks dat ik radiatoren heb.
Ik stookte op 50 graden en dat ging goed, met type c ventilatie heb je toch altijd verlies.
De airco`s kunnen het radiator vermogen leveren en dat ging deze winter goed.
24/7 stoken lijkt me niks, als ik de verhalen lees over de brullende Ecodans in de tuin :p
De airco`s zijn gelukkig erg stil, zelfs met defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:56:
[...]
24/7 stoken lijkt me niks, als ik de verhalen lees over de brullende Ecodans in de tuin :p
Overdrijven is ook een kunst ;)
Qua verwarmen heb je geen last.. Alleen op de SWW stand toert hij standaard naar 100% en dan is ie enigszins hoorbaar.. Met de begrenzer op 75% heb ik daar ook geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is die 75% alleen voor SWW of beperk je dan alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:56:
[...]

Ik stookte op 50 graden en dat ging goed, met type c ventilatie heb je toch altijd verlies.
De airco`s kunnen het radiator vermogen leveren en dat ging deze winter goed.
op 10M hoor je niet veel meer.
technisch lijkt me geen bezwaar zolang je niet boven de 40 meter komt. :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Tomexergie op 16-04-2016 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote][

@Develdonk:

Zoals meer forumleden ben ik ook ontevreden over de regeling van de Elga. Omdat de Elga verder geen instelmogelijkheid heeft ben ik aan het experimenteren met de kamerthermostaat. Een laag isolatie verlaagt de versterkingsfactor van de regelkring. (de amplitude van de ruimtetemperatuur komt lager door)

Aanvankelijk had ik de thermostaat (Touch) afgeplakt met 4mm isolatie en de regeling werd aanmerkelijk stabieler. Natuurlijk geen gezicht (Lage WAF)dus de Touch voor zien van een externe binnen temperatuurvoeler (op S1,S2). De NTC 10kOhm van de Chinese thermostaat (9eur) werkt goed op de Touch en staat keurig weer op 21C. Bij Bram Bos lukte dat niet, maar je moet wel in het installateurs menu nr 11 op 2 zetten. Resultaat tot nu toe:

* Zonder isolatie en massa rond de kale NTC schakelt Elga kort aan/uit, is erg instabiel.
* Isolatie direct om de NTC voeler(4mm) hielp ook niet omdat de toename van het buiten oppervlakte de isolatieweerstand weer reduceert.
* Een geisoleerd PVC doosje rond 50mm werkt wel. Met isolatie en wat stalen boutjes die ik in het doosje leg kan ik nu de RC waarde afstellen. Uiteraard wordt de NTC in het doosje gehangen. Met 4mm isolatie en 50 gram boutjes moduleert Elga mooi maar heeft nog een oscillatie van c.a 3 uur. Je kunt de regeling hiermee afstellen en indien nodig veel trager maken. Misschien een oplossing voor zware vloerverwarming.

Dit kost allemaal veel tijd omdat je minstens een nacht met lage temperaturen moet doorlopen en een nieuwe instelling zich moet uit-stabiliseren. Energiebesparing is ook onze hobby, dus doorgaan maar. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wodan89 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:14:
[...]

op 10M hoor je niet veel meer.
technisch lijkt me geen bezwaar zolang je niet boven de 40 meter komt. :)
I.v.m. 24 uur stoken, je zet je koelkast toch ook niet uit omdat je de komende 12 of 14 uur geen gekoeld pilsje nodig hebt ? Rustig op een laag pitje laten draaien, desnoods 's nachts 1 a 2 graden lager, onze lichaamstemperatuur varieert nl. ook met ruim 2 graden tussen 's nachts 3:00 en 18:00 uur. Als je eigen temperatuur laag is ervaar je de omgeving waarschijnlijk als warmer. Uit wikipedia:
De mens

De mens heeft een gemiddelde lichaamstemperatuur die ligt tussen 35,5 °C en 37,8 °C. Er bestaat een zekere dagelijkse variatie; 's nachts om circa 3 uur is de temperatuur het laagst, 's avonds om circa 18 uur het hoogst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk serieus na over een L/W warmtepomp. Na een tijd een zonneboiler te hebben overwogen, vraag ik me af of het niet verstandiger is om de WP richting op te gaan.

Situatie:
- Goed geïsoleerd huis uit 2005, 135 m2 woonoppervlak, 500 m3 inhoud
- 2200 Wp zonnepanelen, stroomverbruik nu ongeveer 0 kWh/jaar
- Overal LED verlichting, de meeste apparatuur vervangen door de zuinigste variant die verkrijgbaar is/was
- Gasverbruik 900 m3; ca. 650 m3 voor verwarming.
- 2 volwassenen en 2 kleine kinderen; voor SWW gebruiken wij naar schatting 250 m3 gas
- Quooker voor warm water beneden; gecovered door PV panelen
- Komende maand wordt CO2- en H2O-gestuurde mechanische ventilatie op gelijkstroom geïnstalleerd. Nu ouderwetse mechanische ventilatie op wisselstroom. Zal wat stroom en heel misschien een klein beetje gas besparen (nu staat ie vaak op standby, niet het meest gezond).
- 2 maal 3.5 x 1.6 m dakoppervlak beschikbaar pal op het Zuiden, links en rechts van een dakkapel
- Ondergetekende heeft 2 linkerhanden; volledig afhankelijk van installateurs

Onze HR-107 CV ketel is ca. 11 jaar oud, die zal niet meer heel lang mee gaan. Nu is het wellicht aantrekkelijk om die te vervangen door een L/W WP, al denk ik dat ik een CV nodig zal blijven hebben voor zeer koude dagen en voor SWW.

Plan:
- Vloerverwarming aan laten leggen + low-H2O radiatoren (in totaal 9 stuks). Wij verwarmen vooral de begane grond en badkamer. Is het dan slim om alleen daar de radiatoren te vervangen? Low-H2O radiatoren zijn niet goedkoop.
- Ca. 1000 Wp zonnepanelen laten leggen voor een kleine 1000 kWh extra opbrengst. Naast een dakkapel dus geregeld schaduw; micro-omvormers/optimizers noodzakelijk.
- Douche-WTW (ca. 80-100 m3 besparing op SWW p/j) installeren
- Ecodan 7.5 kW aanschaffen voor verwarming huis: ca. 500 m3 besparing? Of misschien wel de volle mep van 650 m3? Een temperatuur van 19 graden vinden wij voldoende.

En nog een keer een zuinige wasmachine (huidige is ca. 15 jaar oud), dat zal ca. 100 kWh per jaar schelen. Als het meezit, zouden we wel eens dichtbij een passiefhuis kunnen komen met deze set-up. Althans, totdat de salderingsregeling wordt aangepast, maar dat is van later zorg.

De vraag is wel, waar we de buitenunit kwijt kunnen. Die hangen we liever niet aan het huis, het is een vrij strak ogend geheel op dit moment, dat zou stevig vernacheld worden door een grote kist aan de gevel. Kan die b.v. in de achtertuin, tegen de gevel aan? Worden de leidingen dan niet te lang? Hij bevindt zich dan wel dichtbij de vloerverwarming. De WP binnenunit zouden we het liefst op de 2e verdieping bij de CV ketel plaatsen. Dat is een heel eind bij de buitenunit vandaan... hij kan in principe ook in de trapkast, als ie heel stil is, maar dan is ie weer ver bij een evt. CV ketel vandaan.

En heb ik nog een CV nodig, voor bijverwarming zo nu en dan en vooral SWW? TVT kan erg gunstig worden als het bedrag voor vervanging CV (1500 euro ofzo) bespaard kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Praktische vraag voor Ecodan bezitters: kan ik hier ook een externe boilervat op aansluiten?

(zit toch weer te rekenen aan een zonneboiler)

[ Voor 21% gewijzigd door develdonk op 16-04-2016 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 18:09:
Ik denk serieus na over een L/W warmtepomp. Na een tijd een zonneboiler te hebben overwogen, vraag ik me af of het niet verstandiger is om de WP richting op te gaan.

Situatie:
- Goed geïsoleerd huis uit 2005, 135 m2 woonoppervlak, 500 m3 inhoud
- 2200 Wp zonnepanelen, stroomverbruik nu ongeveer 0 kWh/jaar
- Overal LED verlichting, de meeste apparatuur vervangen door de zuinigste variant die verkrijgbaar is/was
- Gasverbruik 900 m3; ca. 650 m3 voor verwarming.
- 2 volwassenen en 2 kleine kinderen; voor SWW gebruiken wij naar schatting 250 m3 gas
- Quooker voor warm water beneden; gecovered door PV panelen
- Komende maand wordt CO2- en H2O-gestuurde mechanische ventilatie op gelijkstroom geïnstalleerd. Nu ouderwetse mechanische ventilatie op wisselstroom. Zal wat stroom en heel misschien een klein beetje gas besparen (nu staat ie vaak op standby, niet het meest gezond).
- 2 maal 3.5 x 1.6 m dakoppervlak beschikbaar pal op het Zuiden, links en rechts van een dakkapel
- Ondergetekende heeft 2 linkerhanden; volledig afhankelijk van installateurs

Onze HR-107 CV ketel is ca. 11 jaar oud, die zal niet meer heel lang mee gaan. Nu is het wellicht aantrekkelijk om die te vervangen door een L/W WP, al denk ik dat ik een CV nodig zal blijven hebben voor zeer koude dagen en voor SWW.

Plan:
- Vloerverwarming aan laten leggen + low-H2O radiatoren (in totaal 9 stuks). Wij verwarmen vooral de begane grond en badkamer. Is het dan slim om alleen daar de radiatoren te vervangen? Low-H2O radiatoren zijn niet goedkoop.
- Ca. 1000 Wp zonnepanelen laten leggen voor een kleine 1000 kWh extra opbrengst. Naast een dakkapel dus geregeld schaduw; micro-omvormers/optimizers noodzakelijk.
- Douche-WTW (ca. 80-100 m3 besparing op SWW p/j) installeren
- Ecodan 7.5 kW aanschaffen voor verwarming huis: ca. 500 m3 besparing? Of misschien wel de volle mep van 650 m3? Een temperatuur van 19 graden vinden wij voldoende.

En nog een keer een zuinige wasmachine (huidige is ca. 15 jaar oud), dat zal ca. 100 kWh per jaar schelen. Als het meezit, zouden we wel eens dichtbij een passiefhuis kunnen komen met deze set-up. Althans, totdat de salderingsregeling wordt aangepast, maar dat is van later zorg.

De vraag is wel, waar we de buitenunit kwijt kunnen. Die hangen we liever niet aan het huis, het is een vrij strak ogend geheel op dit moment, dat zou stevig vernacheld worden door een grote kist aan de gevel. Kan die b.v. in de achtertuin, tegen de gevel aan? Worden de leidingen dan niet te lang? Hij bevindt zich dan wel dichtbij de vloerverwarming. De WP binnenunit zouden we het liefst op de 2e verdieping bij de CV ketel plaatsen. Dat is een heel eind bij de buitenunit vandaan... hij kan in principe ook in de trapkast, als ie heel stil is, maar dan is ie weer ver bij een evt. CV ketel vandaan.

En heb ik nog een CV nodig, voor bijverwarming zo nu en dan en vooral SWW? TVT kan erg gunstig worden als het bedrag voor vervanging CV (1500 euro ofzo) bespaard kan worden.
Ik denk dat je met de heel reele plannen die je voorlegt die CV ketel en het gas als geheel gewoon weg kunt doen, dat levert je heel wat aan besparing op. Je kunt ook nog wat rekenen op http://www.bouw-energie.be/nl/bereken/verwarming. Ga wel na hoeveel het vermogen van de WP afneemt bij -10 of -15 of -20, als je daar op voorbereid wilt zijn. De fabrikant zegt volgens mij dat je tot -15 nog het volledige vermogen houdt. Bij -20 zal het dan wel wat minder zijn. Maar ik denk niet dat we -20 nog meemaken.

Mijn WP installateur zei me destijds dat de horizontale afstand tussen binnen- en buiteneenheid niet zo cruciaal is, maar wel de verticale afstand. Een verdieping verschil kon nog wel, maar niet twee verdiepingen verschil. Een binneneenheid hoor je vrijwel niet, dus die trapkast zou een betere optie zijn, denk ik.

Ik zou waar je toch niet echt verwarmt de oude radiatoren gewoon laten zitten. Voor bijvoorbeeld slaapkamers is dat meer dan genoeg. En er bestaan ook een paar soorten radiatorboosters voor weinig geld, daar kun je ook nog aan denken. Alleen moet je dan nagaan of ze wel goed samenwerken met de watertemperatuur die je gaat hebben. Anders moet je ze met de hand aan- en uitzetten. Als ik me goed herinner slaan ze pas aan boven de 35 graden. Ik heb die bij mij daarom naar handbediening omgezet; dat lukte me nog net met mijn linkerhanden.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan Treur op 16-04-2016 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
develdonk schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 18:20:
Praktische vraag voor Ecodan bezitters: kan ik hier ook een externe boilervat op aansluiten?

(zit toch weer te rekenen aan een zonneboiler)
https://drive.google.com/...BcmsyQ2M/view?usp=sharing
vanaf pagina 31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 18:09:

Situatie:
....

Je kan de warmtepomp gewoon ergens in je ring aansluiten. Deze hoeft helemaal niet in de buurt van de CV te zitten... Als je hem echter ook gaat gebruiken voor warm water dan is het wel handig als hij bij de CV zit ivm de warmwater leiding natuurlijk. Voor enkel verwarming maakt het niks uit!

Verder is 7,5kw MEER dan zat. Ik dek hier met een Elga 5kw 1441m3 gas af dus die "paar" kuubs gas van jou doet hij makkelijk met 7,5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier is het buitenunit in het schuurtje.
13 mtr horizontale koelleiding
Binnenunit trapkast beneden
4,5 mtr verticale waterleiding.
Buffervat op zolder. (waar ooit een cv ketel gehangen heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:53:
Is die 75% alleen voor SWW of beperk je dan alles?
Dat kan ik via Domoticz regelen.. Maar met verwarmen draait hij bij mij meestal op 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Combinatie met zonnecollector? (De SWW sensor slaat in storing als water boven de 70 graden komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
alberthakvoort schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:18:
[...]

Combinatie met zonnecollector? (De SWW sensor slaat in storing als water boven de 70 graden komt)
Hier doet die (nog) niet moeilijk met 70 graden of hoger, boven de 80 graden?.
De Panasonic blijft gewoon uit, doet die al boven de 36 graden met de huidige buiten temperaturen en de zonneboiler haalt makkelijk de 36 graden en heeft dus de WP eruit gedrukt.. :)

[ Voor 26% gewijzigd door BenEco op 17-04-2016 10:08 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Er zit een beveiliging op, voor het geval de heater op hol slaat. (toevallig van de week bij een installatie gezien, sww vat zat rond de 80 graden en de Ecodan viel in storing L5)

[ Voor 46% gewijzigd door alberthakvoort op 17-04-2016 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

alberthakvoort schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 23:26:
Er zit een beveiliging op, voor het geval de heater op hol slaat. (toevallig van de week bij een installatie gezien, sww vat zat rond de 80 graden en de Ecodan viel in storing L5)
In het Ecodan design handboek staan 2 voorbeelden met zonnecollectoren!

Met dipswitch SW5-1 kun je de maximaal toelaatbare boiler temperatuur verhogen naar 88 °C
Daarnaast moet je een beveiliging aanbrengen zodat de retour naar de WP niet hoger wordt dan 80°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

Deze week eindelijk mijn aansluitmateriaal binnen gekregen, dus kan eindelijk beginnen te installeren.
Ik heb nog wel een vraagje over de subsidie aanvraag, weet iemand of je foto's moet bijleveren,of komen ze de installatie bekijken?
hoe moet je bewijzen dat hij het inderdaad doet?
iemand al ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Carbon schreef op zondag 17 april 2016 @ 14:32:
[...]

Met dipswitch SW5-1 kun je de maximaal toelaatbare boiler temperatuur verhogen naar 88 °C
Daarnaast moet je een beveiliging aanbrengen zodat de retour naar de WP niet hoger wordt dan 80°C
Maar met een beetje zomers weer zijn hogere temperaturen toch wel haalbaar? Al kom je met 88 graden al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
hjdekker1 schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:10:
Deze week eindelijk mijn aansluitmateriaal binnen gekregen, dus kan eindelijk beginnen te installeren.
Ik heb nog wel een vraagje over de subsidie aanvraag, weet iemand of je foto's moet bijleveren,of komen ze de installatie bekijken?
hoe moet je bewijzen dat hij het inderdaad doet?
iemand al ervaring mee
Tot nu toe krijgt iedereen uitstel brieven; nog niemand gehoord die zijn subsidie al heeft gehad namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

nadat de wtw unit van eneco intressant leek, ben ik benieuwd naar de koel mogelijkheden van een WP, waar moet ik aan denken .. ?

wat ik zoek is eigenlijk dat ik vooral in de slaapkamer de temp snachts lager krijg .. ik slaap slecht in warme omgevingen, maar mijn vrouw vindt airco weer te koud dus een middeling zou prettig zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:31
Ik heb nu 3 weken PV panelen op het dak en de smaak te pakken ;)
Ik heb bewust een mooi dakvlak vrij gelaten voor verwarmingsopties. Dit ligt namelijk vlak boven de CV combi.
Met mijn kersverse PV panelen verwacht ik ruimschoots mijn E verbruik te kunnen dekken. Nu dus het gas verbruik :+ Het gaat om 1.000 m3 per jaar voor verwarmen en tapwater. Combi is HR en 5 jaar oud. Niet aan vervanging toe dus, maar wil er wel afscheid van nemen. Geen LT verwarming, maar geëxperimenteerd met CV op 40 graden. Was te doen mits buitentemp boven nul.
Ik overweg nu de aanschaf van een warmtepomp, al dan niet in combinatie met een zonnecollector en boiler.
Maar ik twijfel over de collector: is het rendement van een WP niet hoger om 150 l water te verwarmen? Ik wil het verbruik dan dekken met PV panelen.
De WP zal dan wellicht een maatje groter moeten, maar een collector systeem is ook aardig aan de prijs. Daar komt het onderhoud nog bij. Bovendien lijkt hij in de winter niet veel te doen.
Nadeel is wellicht het geluid: van een WPheb je in de winter minder last dan in de zomer, als je meer buiten bent. Een collector doet natuurlijk stilletjes zijn werk. De WP zal ook in de zomer brommen voor tapwater.

Uitgaande van een COP van 3 verwacht ik voor het equivalent van 1.000 m3 gas 3.200 kWh nodig te hebben. Is dat correct? Of is een collector er naast efficiënter?

[ Voor 10% gewijzigd door Marcva op 17-04-2016 21:51 . Reden: info CV installatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Marcva schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:44:
Ik heb nu 3 weken PV panelen op het dak en de smaak te pakken ;)
Ik heb bewust een mooi dakvlak vrij gelaten voor verwarmingsopties. Dit ligt namelijk vlak boven de CV combi.
Met mijn kersverse PV panelen verwacht ik ruimschoots mijn E verbruik te kunnen dekken. Nu dus het gas verbruik :+ Het gaat om 1.000 m3 per jaar voor verwarmen en tapwater. Combi is HR en 5 jaar oud. Niet aan vervanging toe dus, maar wil er wel afscheid van nemen. Geen LT verwarming, maar geëxperimenteerd met CV op 40 graden. Was te doen mits buitentemp boven nul.
Ik overweg nu de aanschaf van een warmtepomp, al dan niet in combinatie met een zonnecollector en boiler.
Maar ik twijfel over de collector: is het rendement van een WP niet hoger om 150 l water te verwarmen? Ik wil het verbruik dan dekken met PV panelen.
De WP zal dan wellicht een maatje groter moeten, maar een collector systeem is ook aardig aan de prijs. Daar komt het onderhoud nog bij. Bovendien lijkt hij in de winter niet veel te doen.
Nadeel is wellicht het geluid: van een WPheb je in de winter minder last dan in de zomer, als je meer buiten bent. Een collector doet natuurlijk stilletjes zijn werk. De WP zal ook in de zomer brommen voor tapwater.

Uitgaande van een COP van 3 verwacht ik voor het equivalent van 1.000 m3 gas 3.200 kWh nodig te hebben. Is dat correct? Of is een collector er naast efficiënter?
Voor de COP gewoon uitgaan van ergens rond de 4 voor enkel verwarming (als je ook tapwater gaat verwarmen wordt het een ander verhaal). De ezelsbrug (die keer op keer waarheid blijkt te zijn) is simpelweg je m3 verbruik te vermenigvuldigen met 2 om op kwh's uit te komen.

dus 1.000 m3 = 2.000 kwh

hier is 1.441 m3 = 2.796 kwh (sCOP van 4,126 en formule om de COP uit te rekenen bij verschillende buitentemp => COP = 0,0849 * buitentemp + 3,5915 (dit is een elga 5kw aangesloten op vloerverwarming).

Hopelijk helpt je dit verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Marcva schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:44:

Inderdaad zal 2000 kWh een betere schatting zijn, plus misschien 300 kWh voor het warme water, zie onder. Je hoeft het vermogen van je warmtepomp niet hoger te nemen om ook warm water te hebben, want dat kan de warmtepomp er heel makkelijk tussendoor doen op de warmste tijden van de dag, wanneer er wat minder verwarming nodig is en de warmtepomp ook nog het meest efficient is. Geluid is dan ongeveer 15 minuten per dag te horen daarvoor, dat is wel te overkomen.

Bij mij kost het 200 liter boilervat 0.7 a 1 kWh per dag, zeg 300 kWh per jaar (voor 2 personen; ik hou hem meestal tussen de 45 en 50 graden). Dat kun je afdekken met ca 350 Wp aan PV-panelen, dat is minder dan twee panelen. Dan moet je de meerprijs daarvoor vergelijken met de prijs van een zonneboilersysteem dat al gauw € 2000 of meer zal kosten. Het is duidelijk dat, als je toch al een warmtepomp hebt, de extra PV panelen vele malen goedkoper zijn.

Zelfs zonder warmtepomp zal een elektrische boiler waarschijnlijk nog wat goedkoper zijn dan een zonneboilersysteem. Omdat je dan COP = 1 hebt in plaats van 2 a 2.5, zul je dan misschien 2.5 keer zoveel kWh nodig hebben, zeg 750 kWh voor een 200 liter boilervat. Dat is af te dekken met ongeveer 880 Wp aan PV-panelen, dus door ca 3 extra PV-panelen voor minder dan € 1000. Als je optimisers gebruikt per paneel komt er daarvoor nog ca € 200 extra bij voor 3 panelen.

Installateurs verdienen meer aan zonneboilersystemen dan aan PV-installaties. Dit soort rekensommetjes laten ze je niet altijd zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan Treur op 18-04-2016 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
ik denk te weten dat die cijfers niet helemaal kloppen. een e-boiler van 50 liter doet hier ongeveer 3 a 5 kWh per dag voor tweeënhalf persoon; we zijn wel lange douchers.

voor de e-boiler gebruikte ik het element in de ZB (350 l) om hem op douchetemperatuur te houden. Terwijl de CV dan de warmte uit de boiler trekt, kostte dit gewoon rond de 10 kWh per dag. Mijn overschot van 300 kWh was er dan ook snel doorheen.

je algemene stelling dat extra PV-panelen als je toch al een warmtepomp hebt goedkoper zullen zijn dan een nieuw aan te schaffen ZB-systeem kan in essentie misschien wel waar zijn; maar laat zich moeilijk uitrekenen omdat dit soort fratsen opnemen in het systeem alles en elkaar alleen maar versterkt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op maandag 18 april 2016 @ 06:17:
[...]

Dat is af te dekken met ongeveer 880 Wp aan PV-panelen, dus door ca 3 extra PV-panelen voor minder dan € 1000. Als je optimisers gebruikt per paneel komt er daarvoor nog ca € 200 extra bij voor 3 panelen.
Een JA Solar 270Wp kost 219,00 incl. BTW, met geintegreeerde SE optimizer 241,00 http://www.jenm-zonnepane...no-jam6-60-270-se-bk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fabstar81 schreef op maandag 18 april 2016 @ 07:33:
ik denk te weten dat die cijfers niet helemaal kloppen. een e-boiler van 50 liter doet hier ongeveer 3 a 5 kWh per dag voor tweeënhalf persoon; we zijn wel lange douchers.

voor de e-boiler gebruikte ik het element in de ZB (350 l) om hem op douchetemperatuur te houden. Terwijl de CV dan de warmte uit de boiler trekt, kostte dit gewoon rond de 10 kWh per dag. Mijn overschot van 300 kWh was er dan ook snel doorheen.

je algemene stelling dat extra PV-panelen als je toch al een warmtepomp hebt goedkoper zullen zijn dan een nieuw aan te schaffen ZB-systeem kan in essentie misschien wel waar zijn; maar laat zich moeilijk uitrekenen omdat dit soort fratsen opnemen in het systeem alles en elkaar alleen maar versterkt.
Maar er wordt ook gesteld dat er 880Wp bijgeplaatst moet worden, jij hebt het over ongeveer 1/3 daar van en een verbruik van 3 a 5kWh wat dus 1,5 keer zo hoog is;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2016 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
fabstar81 schreef op maandag 18 april 2016 @ 07:33:

Je douchegedrag is natuurlijk ook van belang. Ik gebruik zelf per douchebeurt 25 a 30 liter water en ca 800 Wh aan energie (kraan dicht tijdens inzepen); ik heb daar een meterje voor. Mijn zoon houdt de kraan open en doet het dubbele...

Maar zelfs bij dubbel verbruik vergeleken met mijn situatie blijft het nog steeds behoorlijk veel goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Treur op 18-04-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een PV-paneel wekt op 270*.9=243kWh,
Kost tussen de 219 en 275 incl. BTW dus 181,00 en 227,27 excl. BTW
gedeeld door 25jaar afschrijving = tussen 7,25 en 9,10 per jaar.
de kWh kosten zijn daarmee tussen de 0,03 en 0,037
http://www.zonnepanelen-w...er/rendement-zonneboiler/
Geeft bij een investering van 3000,00 een besparing aan van 135m3 gas. Het opgewekte resultaat komt dus overeen met 135*8.8=1214,4kWh
Stel dat die zonneboiler ook 25 jaar mee gaat dan krijg je
3000/25=120,00 per jaar om 1214.4kWh te krijgen. Een kWh kost dus 120/1214,4=0,099
Alles onder voorbehoud, dus als er een aanname fout is hoor ik het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik denk dat het wel klopt. Dus langs de PV-weg en een elektrische boiler ca of bijna drie keer zo goedkoop. Bij een warmtepomp die je toch al hebt, kun je daar nog een factor 2 voor de COP bovenop zetten, dus 5 a 6 keer zo goedkoop.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 18-04-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Jan Treur schreef op maandag 18 april 2016 @ 06:17:
[...]
Het is duidelijk dat, als je toch al een warmtepomp hebt, de extra PV panelen vele malen goedkoper zijn.
Bedankt voor je uitgebreide reactie(s), evenals @develdonk en @hajeetje.
Fijn dat de benodigde kWh's meevallen. Scheelt een slok op een borrel.
Qua afweging collector / of PV-WP was dit wel een beetje wat ik vermoedde. Ik ga mij voor tapwater maar eens oriënteren op de droge variant i.p.v. de natte ;)
Ik begrijp de opmerking van @Jan Treur niet helemaal:
Geluid is dan ongeveer 15 minuten per dag te horen daarvoor, dat is wel te overkomen.
Een warmtepomp zal toch niet in een kwartiertje het boilervat op temperatuur brengen :? Of is de wp in staat realtime het tapwater op temperatuur brengen tijdens het douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:24

MrScratch

I am rubber, you are glue

Carbon schreef op zondag 17 april 2016 @ 14:32:
[...]
Waar kan ik dit handboek vinden? Ik zoek me rot naar Ecodan schema's met zonnecollectoren erin, maar heb dat tot nu toe niet kunnen vinden.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Marcva schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:02:
[...]

>>>Geluid is dan ongeveer 15 minuten per dag te horen daarvoor, dat is wel te overkomen.

Een warmtepomp zal toch niet in een kwartiertje het boilervat op temperatuur brengen :? Of is de wp in staat realtime het tapwater op temperatuur brengen tijdens het douchen?
Ja, die van mij zou het inderdaad vrijwel realtime bij kunnen houden (maar nog nooit geprobeerd). Maar ik heb er dan ook een met een vermogen van 14 kW. Als je voor een lager vermogen kiest, bijv. 7 kW, dan wordt het naar verhouding langer, in dat geval 2x zo lang, maar ook weer 3/4 omdat de geplande boiler 150 liter is en niet 200 zoals bij mij. Dus dan een minuut of 22 misschien?

[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 18-04-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:55:
[...]

Ja, die van mij zou het inderdaad vrijwel realtime bij kunnen houden (maar nog nooit geprobeerd). Maar ik heb er dan ook een met een vermogen van 14 kW. Als je voor een lager vermogen kiest, bijv. 7 kW, dan wordt het naar verhouding lager, in dat geval 2x zo lang, maar ook weer 3/4 omdat de geplande boiler 150 liter is en niet 200 zoals bij mij. Dus dan een minuut of 22 misschien?
Kan de ecodan middels het verwarmingselement ook als 'doorstroom' verwarmer werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
nee, je moet altijd een buffer hebben. De warmtepomp kan niet opeens vol vermogen leveren (zoals bij een echte doorstromer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alberthakvoort schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:15:
nee, je moet altijd een buffer hebben. De warmtepomp kan niet opeens vol vermogen leveren (zoals bij een echte doorstromer).
De ecodan hydrobox-oplossing is dus uitsluitend geschikt als 'woning-verwarmer' en niet voor tapwater welke vorm dan ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:34:
[...]

De ecodan hydrobox-oplossing is dus uitsluitend geschikt als 'woning-verwarmer' en niet voor tapwater welke vorm dan ook ?
Jawel, maar dan wel met een boiler (ik heb zelf een boiler van 300 liter voor warm water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Marcva schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:02:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie(s), evenals @develdonk en @hajeetje.
Fijn dat de benodigde kWh's meevallen. Scheelt een slok op een borrel.
Qua afweging collector / of PV-WP was dit wel een beetje wat ik vermoedde. Ik ga mij voor tapwater maar eens oriënteren op de droge variant i.p.v. de natte ;)

[...]

Mijn Ecodan brengt de 300 ltr boiler ( 3,2m2 spiraal ) in 25 minuten op temperatuur 55C. Het voordeel is dat ik zelf bepaal wanneer hij dat doet. Om 11:00 begint hij, dan is de buiten T een stuk hoger, dus kost het ook minder energie.

Works 4 me.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik heb ongeveer een half uurtje nodig (45 graden / 75% vermogen stand = 3,75kW) om ook 300 liter te verwarmen.

[ Voor 7% gewijzigd door alberthakvoort op 18-04-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Klopt wel dan qua tijd Albert, jij hebt 5 Kw en ik 7,5 op een wat hogere T.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Inderdaad. Ik laat de warmtepomp op 40 graden weer bijstoken, gaat uitstekend hier.. Nog geen klachten van de dames gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Jan Treur schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:55:
[...]
Ja, die van mij zou het inderdaad vrijwel realtime bij kunnen houden (maar nog nooit geprobeerd). Maar ik heb er dan ook een met een vermogen van 14 kW. Als je voor een lager vermogen kiest, bijv. 7 kW, dan wordt het naar verhouding langer, in dat geval 2x zo lang, maar ook weer 3/4 omdat de geplande boiler 150 liter is en niet 200 zoals bij mij. Dus dan een minuut of 22 misschien?
OK :9~ zo snel. Ik had -als wp-noob- het idee dat dat uren zou duren 8)7
Diverse anderen herkennen dat, dus zal het wel kloppen ;)
Dit vindt ik wel goed nieuws.
Dat maakt een zonneboiler helemaal oninteressant t.o.v. PV.
Laten jullie de wp ook het legionella programma doen? Of gebruik je daar een verwarmingselement voor?

Maar eens op zoek naar een goede wp-boiler combi. En installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Marcva schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:54:
[...]

Laten jullie de wp ook het legionella programma doen? Of gebruik je daar een verwarmingselement voor?
De Ecodan kan tot 60 graden middels de Warmtepomp verwarmen, ik laat hem dan tot 61 graden opwarmen (en dat gaat dan via het elektrische element)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Bij mij gaat de WP tot 58 a 59 graden en gaat het stukje tot 60 met het elektrische element

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
alberthakvoort schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:57:
[...]

De Ecodan kan tot 60 graden middels de Warmtepomp verwarmen, ik laat hem dan tot 61 graden opwarmen (en dat gaat dan via het elektrische element)
Qua COP zal dat ook niet veel meer uit maken bij die temperaturen.

Ik wordt steeds vrolijker van de mogelijkheden :9~
Pagina: 1 ... 20 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic