reneeke1970 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:06:
Ik zit voor mezelf eens te kijken waar ik het beste in zou kunnen investeren om beter rendement van mijn overschot te krijgen. Ik krijg het idee dat dat een warmtepomp boiler is. Kun je zon boiler vat nou ook inzetten om cv te verwarmen of is opwarming tijd dan te traag. Kunnen hier misschien die boiler met meerdere spiralen voor gebruikt worden. Ben er zelf nog niet in thuis. Iemand een eenvoudige uitleg hierover?
Ik zou het eerder andersom doen; de WP voor je CV ketel plaatsen zodat deze het CV water voorverwarmd. Daarbij een boilervat plaatsen voor je sanitaire warm water die met dezelfde WP kan worden verwarmd. Met een driewegklep bepaalt de WP dan of het SWW water moet worden verwarmd of dat het CV water moet worden (voor)verwarmd.
Voordeel is dat je dan maximaal gebruik maakt van de warmtepomp, en dus ook maximaal bespaart op je gasrekening. En in het voorjkaar en najaar levert de WP voldoende warmte om het huis te verwarmen zonder dat de CV ketel moet bijspringen.
Kijk eens naar een Elga; die is hier goed op voorbereid, en kan goed samenwerken met een CV ketel.
Maar enkel een WP gebruiken voor SWW is mijn inziens zonde; Een WP is een vrij duur apparaat waar je inc installatie en subsidie al snel 2.000 euro voor betaal. Als je het dan enkel wil gebruiken om warm water te maken dan is de terugverdientijd zeer lang, en kun je je afvragen of het (financieel) opweegt tegen het terugleveren van je overschot..
Even een quick and dirty berekening. Stel je wil je WP enkel voor SWW gebruiken om daarmee 250 m3 gas te besparen. Dit kost je 500 Kwh per jaar aan stroom. Hier zou je gewoonlijk 7 cent voor terug krijgen per Kwh, ofwel 35 euro. Dus niks doen levert 35 euro per jaar op.
Met een WP krijg je die 35 euro niet, maar gebruik je de stroom voor het maken van SWW. Dit bespaart je 250 m3 aan gas, wat je daarmee ongevee 150 euro per jaar bespaart. Ofwel, je bespaart 115 euro per jaar met je WP. Maar hier staat dan wel een investering van 2.000 euro tegenover. Je TVT is dan 18 jaar....
Gebruik je je WP ook voor verwarmen, en wil/kun je totaal 1250 M3 gas besparen (hoeveelheid gas besparing is een wilde aanname) dan:
- verbruik je 2500 Kwh meer stroom per jaar
- krijg je hier 175 euro minder aan terugleververgoeding voor.
- bespaar je 750 euro per jaar aan gaskosten
- bespaar je uiteidelijk dus 575 euro per jaar.
- heb je een TVT van <4 jaar.
Ofwel; doe het goed of doe het niet. Gebruik een warmtepomp vooral voor verwarming, en eventueel voor je SWW. Maar ga geen WP plaatsen enkel voor SWW..