Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 149 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.022 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
crazyharrie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:53:
[...]

De specificatie's van wp's waarbij de bijhorende T wordt vermeld is altijd compressor gericht.
Een wel of niet aanwezig bij verwarming element wordt NIET meegerekend.
Als je een 5KW pomp hebt bij +10C, en deze bij -10C 3,75KW levert, gaat het dus over compressorvermogen.
Het is dus zaak dat die minimale capaciteit overeenkomt met wat de woning verliest bij die T, en liefst een beetje meer.
Juist, daar was ik naar op zoek.
Bedankt

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
fabstar81 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:35:
stel, je doet de WP rechtstreeks op je systeem, dan wordt de flow enorm verhoogd t.o.v. een gewone CV-ketel. Echter, als je bijvoorbeeld van die Danfoss RA-DV ventielen hebt, met instelbare debiet van 25-135 l/h, gaat dit dan wel goed?

laten die genoeg flow door? of geldt dit alleen voor de hoofdleidingen en maakt dit minder uit voor de aftakkingen naar de radiatoren?
even nog maar keer vragen. gaat zo hard hier dat ie denk ik ondergesneeuwd is :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poll eke
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05 16:39
De offerte is nog onderweg, dus ik weet het nog niet. Maar we kunnen in ieder geval vergelijken met de Ecodan en dan kijken we wel. Ik laat het hier nog weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
fabstar81 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:35:
stel, je doet de WP rechtstreeks op je systeem, dan wordt de flow enorm verhoogd t.o.v. een gewone CV-ketel. Echter, als je bijvoorbeeld van die Danfoss RA-DV ventielen hebt, met instelbare debiet van 25-135 l/h, gaat dit dan wel goed?

laten die genoeg flow door? of geldt dit alleen voor de hoofdleidingen en maakt dit minder uit voor de aftakkingen naar de radiatoren?
http://klimaatregeling.da...ool_013R9583_VUFQA102.pdf

nog meer pdf's op deze danfoss site.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

fabstar81 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:22:
[...]

even nog maar keer vragen. gaat zo hard hier dat ie denk ik ondergesneeuwd is :+
Je wilt geen flow van die orde door je radiatoren, die knijp je juist.
Dat gaat wel goed komen met die ventielen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
communicatie ging bij mij aanvankelijk ook moeilijk. Uiteindelijk vroegen ze aan mij een account aan te maken. Toen verliep het allemaal veel soepeler. Een persoonlijke postvak dus. Kreeg een offerte te zien etc.
Rol-Co schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:16:
Voor de pana bestellers bij confortmarket, ging het bestellen via mail ook zo moeizaam als hier?
Veel vragen, met name over totaal prijs en betaling, maar weinig tot traag antwoord, is dat de gang van zaken bij die fransoos?

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:18
Met veel interesse lees ik deze topic en overweeg zelf een Panasonic monobloc te bestellen.

Ons huis: 2 onder 1 kap woning van 2008 , normale CV installatie met LTV radiatoren, verder lucht WTW en douche WTW....
Verbruik gas: tussen de 450 en 700 kuub (afgelopen jaar 470 kuub)

Wat ik wil, primair het huis verwarmen met de WP en als bonus SWW (100/150 liter) laten "voorverwarmen".
De HR ketel blijft hangen en is bedoelt voor het op temperatuur te brengen van de SWW (en als WP het niet trekt)
Het zou helemaal mooi zijn als als de temperatuur van de SWW op termijn op een standaard temperatuur wordt gehouden.

Dus alleen kijkend naar het te verwarmen water:
-CV water (hoge prio),
-SWW als buffer/anti pendel (middel prio)
-SWW op temperatuur houden (lage prio)

Is het opnemen van een indirecte gestookte boiler voldoende?
Of kan ik beter kijken naar elektrische boiler met 1 spiraal (Lemet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
crazyharrie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:37:
[...]

thanks. binnenkort krijg ik mijn nieuwe LT dynacon verdeler binnen en dan denk ik eraan om direct op al mijn radiatoren in huis deze RA-DV ventielen te zetten, behalve in de woonkamer (referentieruimte). daar zitten gewone knoppen op. is dat dan wel of niet aan te raden?

en dan misschien ook gelijk de 15mm transportleidingen vervangen door 22mm. is maar 20 meter bij elkaar zo te zien. zijn ook de kosten niet. behalve die 22x22x15mm T-stukken kunnen aardig oplopen.

ik neem aan dat om die RA-DV aan te sluiten op 15mm leiding, ik de 1/2" moet hebben? snap de ballen van de maten.

al met al wordt mijn infra steeds meer geschikt voor de (hopelijk) warmtepomp.

vuilafscheidertje nog even voor de ketel monteren en dan mag hij komen O-)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
https://www.installand.nl...en/fittingen/knelfitting/ Prijs valt hier heel erg mee.
fabstar81 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:07:
[...]

thanks. binnenkort krijg ik mijn nieuwe LT dynacon verdeler binnen en dan denk ik eraan om direct op al mijn radiatoren in huis deze RA-DV ventielen te zetten, behalve in de woonkamer (referentieruimte). daar zitten gewone knoppen op. is dat dan wel of niet aan te raden?

en dan misschien ook gelijk de 15mm transportleidingen vervangen door 22mm. is maar 20 meter bij elkaar zo te zien. zijn ook de kosten niet. behalve die 22x22x15mm T-stukken kunnen aardig oplopen.

ik neem aan dat om die RA-DV aan te sluiten op 15mm leiding, ik de 1/2" moet hebben? snap de ballen van de maten.

al met al wordt mijn infra steeds meer geschikt voor de (hopelijk) warmtepomp.

vuilafscheidertje nog even voor de ketel monteren en dan mag hij komen O-)

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
fabstar81 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:07:
[...]

Goed zoeken, dan kunnen de 22x22x15 en 22x15x22 veel goedkoper als bij de Gamma.

https://www.installand.nl...5-knel-vernikkeld-82507an

https://www.installand.nl...opend-22x15x22-knel-82505

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
buiter schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:45:
Met veel interesse lees ik deze topic en overweeg zelf een Panasonic monobloc te bestellen.

Ons huis: 2 onder 1 kap woning van 2008 , normale CV installatie met LTV radiatoren, verder lucht WTW en douche WTW....
Verbruik gas: tussen de 450 en 700 kuub (afgelopen jaar 470 kuub)

Wat ik wil, primair het huis verwarmen met de WP en als bonus SWW (100/150 liter) laten "voorverwarmen".
De HR ketel blijft hangen en is bedoelt voor het op temperatuur te brengen van de SWW (en als WP het niet trekt)
Het zou helemaal mooi zijn als als de temperatuur van de SWW op termijn op een standaard temperatuur wordt gehouden.

Dus alleen kijkend naar het te verwarmen water:
-CV water (hoge prio),
-SWW als buffer/anti pendel (middel prio)
-SWW op temperatuur houden (lage prio)

Is het opnemen van een indirecte gestookte boiler voldoende?
Of kan ik beter kijken naar elektrische boiler met 1 spiraal (Lemet)?
Zo een superlaag gasverbruik (slechts 500 m3, dat neerkomt op 350 euro max) vervangen door een warmtepomp is ecologisch dik in orde.

Je investering ga je niet goedmaken tijdens de levensduur van het apparaat.

Gas laten hangen voor het geval een WP het niet trekt ? Een huis met zo'n laag gasverbruik impliceert automatisch dat het goed geisoleerd is en WTW is de bonus.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat de WP, neem een 5 kW versie, het niet trekt.

Dat je wel een boiler wilt ok, maar dat je dan ook gas laat hangen is zonde.

Wat ik zou doen: eventueel helemaal niets (ben jaloers op jouw energierekening, nu al)

gas erin laten dan zou ik geen boiler nemen.

gas eruit dan boiler.

Maar reken niet dat je goedkoper uit bent. Voordeliger dan dat je nu stookt kan haast niet. Dan moet je het beperken tot een geimporteerde WP die dankzij de subsidie bijna niets kost en alles zelf installeren.

Over boilers kan ik niet meepraten.

En wordt het allemaal toch te mooi om waar te zijn (maar een terugverdientijd die nergens meer op lijkt) dan kun je altijd nog doen wat ik ook deed. Zie mijn voetnoot 8)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 09:40:
[...]

Ff een vraagje, ik hoop dat jullie mij wat verder op weg willen helpen.
Een hoekhuis, 600 m3, 1960 gebouwd.
Hier en daar wat extra geisoleerd, maar niet in de spouw, nog veel enkel glas.
Gasverbruik 3400 m3.
Is voor de verhuur aan 6 studenten. ( vandaar ook het vrij hoge verbruik, kijken nergens naar)
Er hangen nu gewone dubbele plaat radiatoren in op de meeste plaatsen.
Meeste leiding is 22mm gegalvaniseerd.
Electriciteit 3 fasen aanwezig.

Nu is het plan, te gaan voor een warmtepomp 11,2 kw vermogen, met geïntegreerde 200 liter sww boiler, en een los cv buffervat 300 liter staal. en volledig gasloos.
Radiatoren dienen vrijwel zeker allemaal vervangen te worden ( door wat? )
Buitenunit kan op ongeveer 3 meter van het huis geplaatst worden.

Enige suggesties qua radiatoren ( liefst niet te duur, en vooral student proof)
Temperatuurregeling moet ook student proof zijn, nu hangt de thermostaat in een kuntstof afsluitbaar kastje.
Er zijn al zonnepanelen aanwezig, en er zal nog bijgeplaatst worden voor de warmtepomp.

3400m3 gas in een woning van 600m3, neem even aan dat het 2 verdiepingen zijn van 3m, dat zou 200m2 vloeroppervlak betekenen. Van die 3400m3 gaat ongeveer 500m3 gas af voor SWW, blijft er 2900m3 over welke dus kennelijk nodig is om het warmteverlies te compenseren. Het warmteverlies, als al deze aannames kloppen, is dus 2900/2870=1m3/graaddag.
Bij -10C zou er 28*1.1(gewogen graaddag) aan capaciteit nodig zijn wat 30.8m3 gas oftewel 246.4kWh is over 24h, wat geleverd zou kunnen worden door een WP van ongeveer 10kW er van uitgaande dat de COP dan nog 4 zou zijn, wat niet zo is. Die 6 studenten leveren met hun lichaamswarmte ook nog eens 0.6kWh.
Als het afgiftesysteem adequaat is/wordt zou het in ieder geval rekentechnisch volgens mij moeten kunnen. Bi-valent, de CV voor SWW, zou je in eerste instantie kunnen proberen, cq. de CV als backup.
Cruciaal is een groot afgifte systeem waardoor de Ta en Tr naar beneden kunnen om tot WP-vriendelijke temperaturen te komen.
Ik ben nog ff in het huis geweest om wat maten te nemen.
Na alle waardevolle reacties hier, gaan we eerst een isolatieplan neerleggen voor vloer, dak, muren, en het glas. ( jawel!)
Maar één ding hoef ik mij geen zorgen over te maken, er is genoeg elektriciteit voorhanden.
Er is krachtstroom aanwezig, en niet van het zuinige. Nee, maar liefst 3x 63 ampere!!!!!! 8)7 :? _/-\o_

Maar ja, zal wel nodig zijn als je ongeveer 3000 kwh per jaar verbtuikt.

Wel willen bezuinigen, maar aan de andere kant gaat het er met bakken uit.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
patrickvanvalen schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:54:
[...]

Na alle waardevolle reacties hier, gaan we eerst een isolatieplan neerleggen voor vloer, dak, muren, en het glas. ( jawel!)
Maar één ding hoef ik mij geen zorgen over te maken, er is genoeg elektriciteit voorhanden.
Er is krachtstroom aanwezig, en niet van het zuinige. Nee, maar liefst 3x 63 ampere!!!!!! 8)7 :? _/-\o_

Betaal je ook vastrecht voor 3x63A ? Grootste besparing is deze verkleinen naar 3x25A, kan geen WP tegenop :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
arnnold schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:42:
communicatie ging bij mij aanvankelijk ook moeilijk. Uiteindelijk vroegen ze aan mij een account aan te maken. Toen verliep het allemaal veel soepeler. Een persoonlijke postvak dus. Kreeg een offerte te zien etc.
[...]
Ging dat allemaal in het Frans of kan engels Ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:18
Knowbody schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:21:
[...]

Zo een superlaag gasverbruik (slechts 500 m3, dat neerkomt op 350 euro max) vervangen door een warmtepomp is ecologisch dik in orde.

Je investering ga je niet goedmaken tijdens de levensduur van het apparaat.

Gas laten hangen voor het geval een WP het niet trekt ? Een huis met zo'n laag gasverbruik impliceert automatisch dat het goed geisoleerd is en WTW is de bonus.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat de WP, neem een 5 kW versie, het niet trekt.

Dat je wel een boiler wilt ok, maar dat je dan ook gas laat hangen is zonde.

Wat ik zou doen: eventueel helemaal niets (ben jaloers op jouw energierekening, nu al)

gas erin laten dan zou ik geen boiler nemen.

gas eruit dan boiler.

Maar reken niet dat je goedkoper uit bent. Voordeliger dan dat je nu stookt kan haast niet. Dan moet je het beperken tot een geimporteerde WP die dankzij de subsidie bijna niets kost en alles zelf installeren.

Over boilers kan ik niet meepraten.

En wordt het allemaal toch te mooi om waar te zijn (maar een terugverdientijd die nergens meer op lijkt) dan kun je altijd nog doen wat ik ook deed. Zie mijn voetnoot 8)
Wat ik wilde doen is inderdaad de Panasonic importeren en zoveel mogelijk zelf doen.
Mijn zonnepanelen leveren ook nog een kleine overschot wat weer ten goede komt aan de TVT
Het ultieme zou natuurlijk een oplossing zijn waarbij de gaskraan op termijn afgesloten kan worden!

Hoewel ik niet graag onnodig geld uitgeef lijkt me een warmtepomp geen zinloze investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:25
Voor de pana bestellers bij confortmarket, ging het bestellen via mail ook zo moeizaam als hier?
Veel vragen, met name over totaal prijs en betaling, maar weinig tot traag antwoord, is dat de gang van zaken bij die fransoos?
Als die website nu eens fatsoenlijk zou werken op een moderne browser.. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord27 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:12:
[...]

Die website heb je niks aan, per mail zijn ze goedkoper :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
fabstar81 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:22:
[...]

Indien je de ventielen hebt ingesteld op een bepaald debiet is dat het debiet wat er doorheen kan/mag. Dat maakt niet uit of het een WP of CV ketel is.

Bij een WP zal het verwarmingsvermogen van die radiatoren dus lager worden omdat de flow hetzelfde blijft maar met een kleinere deltaT van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
buiter schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 07:48:
[...]

Hoewel ik niet graag onnodig geld uitgeef lijkt me een warmtepomp geen zinloze investering.
Met dat lage verbruik en aannemende dat je afgiftesysteem toereikend is om de verwarmingsbehoefte te dekken met lagere WP aanvoertemperaturen kan je het beste direct gaan voor gasloos. Dat bespaart je per jaar nog zo'n 200-250 euro aan vastrecht en leveringskosten voor gas.

Eventueel zou je 1 of 2 jaar de CV ketel kunnen laten hangen als backup en om het vertrouwen te krijgen dat je het wel red, en dan daarna laten afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Rol-Co schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:43:
[...]

Die website heb je niks aan, per mail zijn ze goedkoper :)
Er werd geopperd om een account aan te maken voor betere communicatie. Maar dat wordt lastig als de website dramatisch is..

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Rhaelak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:03:
[...]

Met dat lage verbruik en aannemende dat je afgiftesysteem toereikend is om de verwarmingsbehoefte te dekken met lagere WP aanvoertemperaturen kan je het beste direct gaan voor gasloos. Dat bespaart je per jaar nog zo'n 200-250 euro aan vastrecht en leveringskosten voor gas.

Eventueel zou je 1 of 2 jaar de CV ketel kunnen laten hangen als backup en om het vertrouwen te krijgen dat je het wel red, en dan daarna laten afsluiten.
Zonder gas verwarmen is niet zo'n issue.

Zonder gas warm water is een ander dingetje. Daar moet je een keuze maken.
Ik heb de keuze gemaakt nog 1 rondje te wachten. Over 10 jaar zie ik wel weer en is een boiler de standaard. En goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
LittleTycoon schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 01:42:
[...]

Duits ging prima, vooral van zijn kant ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Ging bijzonder vlot: bijn per omgaand van hem email met aanvullende vragen en na mijn antwoord de factuur, vooruitbetaald en snel een bevestiging. Nu wachten op aflevering... (is eind december besteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
jaari schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:29:
Vraagje over mijn Panasonic MDC05F3E5.
De specificatie uit de folder geeft bij de temperaturen +7, +2 en -7 een vermogen van resp 5.0 4.7 en 4.5 kW.
Ik ben er altijd van uit gegaan dat de WP voor het bereiken van dit vermogen op een gegeven moment de ingebouwde 3 kW heater bijschakelt. Maar ik krijg het idee dat er steeds meer vermogen van de compressor wordt vrijgegeven bij lagere temperaturen en dat voor die 4.5 kW bij -7 graden de heater niet nodig is. En ik dus eigenlijk 7.5 kw beschikbaar heb (met ongetwijfeld een zeer lage COP).
Kan iemand daar iets over zeggen?
Volgens mij werkt dat niet: de door de WP produceerbare warmte is steeds beperkter naarmate het kouder wordt. Bij uitgeschakelde heater zul je bij -15 veel minder dan 4,5kW over hebben. Dan is met de 3kW heater erbij de Pana nog in staat er 5kW van te maken (ik meen uit mijn hoofd alleen bij lagere watertemp.), maar als je naar de verbruikcijfers kijkt betekent dat niet dat er constant 3kW wordt bijgeschakeld, maar veel minder. Gezien het omslagpunt in de grafiek bij -7 denk ik dat op dat punt inderdaad de heater wordt bijgeschakeld. Maar je kunt volgens mij niet de heater eerder zelf laten bijschakelen voor meer vermogen (of eigenlijk hogere wtaretemp.) en er dus 7kW of zo van maken. Zoals al opgemerkt kun je op afstand de heater aan/uitschakelen, maar ik meen dat er ook situaties zijn waarin de PANA dat overruled (anti-vries schakeling). In de service manual staat aardig wat info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:12:
[...]

Bij mij is het merkwaardige dat op Edge op een MS Surface de site wél werkt en op een PC niet. Schijnt ook cookies-probleem te kunnen zijn (dus cookies wissen en niet van taal veranderen).

Na bestelling wordt er automatisch een account voor je aangemaakt als je per email hebt besteld.

[ Voor 11% gewijzigd door joostmaas op 12-01-2017 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:37:
[...]

Waarom willen 'we' dat eigenlijk niet ? Ik heb IR-foto's van radiatoren gemaakt waarbij het bovenste deel wel 10C hoger is dan de onderkant. Als de doorstroming hoger zou zijn zou de temp gelijkmatiger zijn en zou de Ta lager kunnen. Of zie ik wat over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

patrickvanvalen schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:54:
[...]

3000kWh is iets meer dan het gemiddelde van een Nederlands gezin. Ik zou zeggen kijk eens naar je vaste kosten van de electra aansluiting. Op dit moment is de aansluiting way-to-big. Waarom is die aansluiting er ooit ingekomen intrigeerd me dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Vastrecht bij Eneco is t/m 3x25A (of 1x80A) hetzelfde als bij 1x35A.

Hier zit er nog 1x35A.

Bij Enexis zie ik alleen de mogelijkheid om naar 3x 25A te gaan, maar niet naar 80A. :?

80A lijkt mij gemakkelijker als 3x25A. Dan hoef je niet per groep rekening te houden met de 25A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:24:
[...]

Bij mij is het merkwaardige dat op Edge op een MS Surface de site wél werkt en op een PC niet. Schijnt ook cookies-probleem te kunnen zijn (dus cookies wissen en niet van taal veranderen).

Na bestelling wordt er automatisch een account voor je aangemaakt als je per email hebt besteld.
Zou het kunnen zijn dat hij een M$ webserver heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:36:

Hier zit er nog 1x35A.

Bij Enexis zie ik alleen de mogelijkheid om naar 3x 25A te gaan, maar niet naar 80A. :?

80A lijkt mij gemakkelijker als 3x25A. Dan hoef je niet per groep rekening te houden met de 25A?
Maar voor Eneco wel een probleem: veel dikkere kabel nodig naar de huisaansluiting etc. plus grotere kans op onevenwichtige verdeling van de drie fases. Wat lijkt je het voordeel van 1x80A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:43:
[...]

Zou het kunnen zijn dat hij een M$ webserver heeft ?
Ha, nee, want dan zou het wél werken. (en zeker met Edge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:45:
[...]

Maar voor Eneco wel een probleem: veel dikkere kabel nodig naar de huisaansluiting etc. plus grotere kans op onevenwichtige verdeling van de drie fases. Wat lijkt je het voordeel van 1x80A?
Geen rekening hoeven houden met 25A per groep. Dus een WP met 1 fase afzekering op bijv. 25A na de 80A hoofdzekering. 1 fase WP's zijn ook weer goedkoper als de 2 fase modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Noord27 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:36:

Hier zit er nog 1x35A.

Dat is wel interessant dat 1 fase 80A hetzelfde kost.
Ik zit op 1 fase 35A en met inductie (2 x groep a 16A) lijkt het me met een toekomstige WP met eventueel een elektrische doorstroomverwarmer / elektrisch element in boiler en of WP behoorlijk krap worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:14:
[...]

Ging bijzonder vlot: bijn per omgaand van hem email met aanvullende vragen en na mijn antwoord de factuur, vooruitbetaald en snel een bevestiging. Nu wachten op aflevering... (is eind december besteld).
Op 29/12 besteld en hij staat nu in de garage... :P

https://goo.gl/photos/qDecdBAnphNNRLAa9

[ Voor 5% gewijzigd door hrt op 12-01-2017 11:13 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Rhaelak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:49:
[...]

Dat is wel interessant dat 1 fase 80A hetzelfde kost.
Ik zit op 1 fase 35A en met inductie (2 x groep a 16A) lijkt het me met een toekomstige WP met eventueel een elektrische doorstroomverwarmer / elektrisch element in boiler en of WP behoorlijk krap worden.
Helaas is er niet de mogelijkheid om naar 1x80A te gaan. Als ik mijn aansluiting selecteer bij Enexis en een aanpassing wil doorvoeren, zie ik alleen 3 fase aansluitingen: 3x 25/35/50/63/80A.

Van 1x35A naar 3x25A kost €208,-.

Naar 3x35A is ook €208,-. Maar dan gaat het vastrecht van €18,- naar €66,- per maand.
Idem 3x50A: €208,-, maar dan €95,- per maand.
3x63A kost €342,- voor ombouwen en €125,- per maand.
3x80A kost ook €342,-, maar vastrecht van €155,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:48:
[...]

Geen rekening hoeven houden met 25A per groep. Dus een WP met 1 fase afzekering op bijv. 25A na de 80A hoofdzekering. 1 fase WP's zijn ook weer goedkoper als de 2 fase modellen.
Welke overweeg je? De pana 5kW kan op 2x16 (mits evt. SWW verwarmer afzonderlijk gevoed, dan dus op 3x16A). En als je de 9kW overweegt: 2x 5kW is met subsidie veel voordeliger en flexibeler (lagere minimum warmteafgifte door er één uit te zetten of alleen voor SWW te gebruiken). Kost wel meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:06:
[...]

Helaas is er niet de mogelijkheid om naar 1x80A te gaan. Als ik mijn aansluiting selecteer bij Enexis en een aanpassing wil doorvoeren, zie ik alleen 3 fase aansluitingen: 3x 25/35/50/63/80A.

Van 1x35A naar 3x25A kost €208,-.

Naar 3x35A is ook €208,-. Maar dan gaat het vastrecht van €18,- naar €66,- per maand.
Idem 3x50A: €208,-, maar dan €95,- per maand.
3x63A kost €342,- voor ombouwen en €125,- per maand.
3x80A kost ook €342,-, maar vastrecht van €155,- per maand.
Dan heb je mazzel. Bij mij koste dit voorjaar van 1x25A naar 3x25A € 1064,09 !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:14:
[...]

Welke overweeg je? De pana 5kW kan op 2x16 (mits evt. SWW verwarmer afzonderlijk gevoed, dan dus op 3x16A). En als je de 9kW overweegt: 2x 5kW is met subsidie veel voordeliger en flexibeler (lagere minimum warmteafgifte door er één uit te zetten of alleen voor SWW te gebruiken). Kost wel meer ruimte.
Aankomende donderdag wordt er een ELGA geplaatst. De toekomstplannen zijn om over te gaan naar een andere WP, of hybride opstelling icm de ELGA. Vandaar ook de oriëntatie naar overstap van 1x35A naar 3x25A. Allemaal toekomst muziek. Zeker nu we ook interesse in zonnepanelen hebben..

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 12-01-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:26:
[...]

Waarom willen 'we' dat eigenlijk niet ? Ik heb IR-foto's van radiatoren gemaakt waarbij het bovenste deel wel 10C hoger is dan de onderkant. Als de doorstroming hoger zou zijn zou de temp gelijkmatiger zijn en zou de Ta lager kunnen. Of zie ik wat over het hoofd ?
Hoge flow nadelen: stromingsgeluid, leidingverliezen, hogere energiekosten pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:26:
[...]

Zo werkt dat niet bij lage T, radiatoren staan dan minder warmte af.
Tabellen ervan vind je oa bij jaga.
Je wilt dus ook minder flow om het water toch de kans te geven zijn werk te doen.

Maak maar een IR filmpje van een radiator met aanvoer van 32C en dan van 15 minuten oid.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

crazyharrie schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:50:
[...]
Volgens mij bedoelt hajeetje dat bij gelijke aanvoertemperatuur maar hoger debiet, een radiator gemiddeld warmer is en een hoger vermogen heeft, dus de aanvoertemperatuur kan een beetje omlaag voor hetzelfde vermogen.
En dat is ook zo :)
Leidingverliezen blijven gelijk, nouja, misschien dat de retour meer verliest omdat die warmer is maar als je je daar druk over maakt kan je gewoon leidingisolatie toepassen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 07:38
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:27:
[...]

Hoge flow nadelen: stromingsgeluid, leidingverliezen, hogere energiekosten pomp.
Voor de rest heeft een hogere flow dus voordelen?

Bijvoorbeeld in mijn geval: 120m2 VW (TA ±30 bij 0 buiten)

Ik heb namelijk de flow van het pompje nu op max gezet. (alpha 2) voor een testje maar vind het lastig om hier conclusies aan te verbinden. Heb namelijk geen warmtemeter. Van stromingsgeluiden heb ik geen last dus dat is geen belemmering voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:27:
[...]

De eerste is een kwalitatieve, kan ik zo niet beoordelen, maar die andere 2 wegen die niet mogelijk op tegen een lagere Ta en de daar aan verbonden hogere COP en de meerkosten voor de energiekosten pomp ? 5C lagere Ta levert een 10% hogere COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:19:
[...]

Dan heb je mazzel. Bij mij koste dit voorjaar van 1x25A naar 3x25A € 1064,09 !
Je had de juiste kabel niet ?
Ik kon het laten doen voor iets meer dan € 200,- maar in mijn meterkast ontbraken alleen 2 stoppen, de kabel was wel de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
koevlaas2 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:00:
[...]

Ik kon het laten doen voor iets meer dan € 200,- maar in mijn meterkast ontbraken alleen 2 stoppen, de kabel was wel de juiste.
En met alleen de aansluiting ben je er niet. Je verdeelinrichting moet ook aangepast worden o.a. 3f aardlek schakelaar. Bij meer dan 6 groepen zelfs opsplitsen van het net met 2 aardleks. Grote uitdaging is dan de N-fase op de juiste aardlek te houden. uitteraart kun je zelf wat prutsen, maar ik zou het door een gecertificeerde installateur laten doen, want anders kun je bij brand grote problemen verwachten met je verzekering.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:00:
[...]

Jaren 30 huis, hoofdzekering nog bij de buren met 1 kabel voor buren en mij tezamen (wel aparte hoofdzekeringen en meters), vandaar ook 1x25A (ipv 1x35A), ooit redelijk gebruikelijk. Dus zelf mantelbuis gelegd, maar moest dus nieuw netwerkbeheer-gedeelte van de meterkast komen plus nieuwe kabel naar de hoofdleiding (4x6mm2). Zijn ze ook wel tijdje mee bezig geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:07:
[...]

En met alleen de aansluiting ben je er niet. Je verdeelinrichting moet ook aangepast worden o.a. 3f aardlek schakelaar. Bij meer dan 6 groepen zelfs opsplitsen van het net met 2 aardleks. Grote uitdaging is dan de N-fase op de juiste aardlek te houden. uitteraart kun je zelf wat prutsen, maar ik zou het door een gecertificeerde installateur laten doen, want anders kun je bij brand grote problemen verwachten met je verzekering.
Ik heb mijn 230v groepen verdeelt over de 3 fasen, ik heb alles nog op 230v maar al wel genoeg ruimte voor een 3f automaat tbv electrisch rijden.
Je hoofdschakelaar moet overigens ook 4 polig zijn, gelukkig was dit zo bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:08:
[...]

Jaren 30 huis, hoofdzekering nog bij de buren met 1 kabel voor buren en mij tezamen (wel aparte hoofdzekeringen en meters), vandaar ook 1x25A (ipv 1x35A), ooit redelijk gebruikelijk. Dus zelf mantelbuis gelegd, maar moest dus nieuw netwerkbeheer-gedeelte van de meterkast komen plus nieuwe kabel naar de hoofdleiding (4x6mm2). Zijn ze ook wel tijdje mee bezig geweest...
Ik heb een begin jaren 80 huis, de buren hadden nog 10A stoppen. Ze kwam ooit eens bij mij aan de deur toen er 1 doorgebrand was. De hoofdzekering was 1x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Pietje555 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:07:
[...]

N-fase op juiste aardlek? Wat bedoel je? 3-fase is L1, L2, L3 + N, altijd fase+N schakelen. Je kunt ook ALS per fase nemen, hoeft geen 3-fase te zijn als je geen 3-fase apparatuur hebt. Zelf nieuwe meterkast aangesloten (5x ALS -waaronder 3-fase-, 16 groepen), geen probleem (maar je moet wel ervaring met en kennis van electriciteit aansluiten hebben). Hoofdschakelaar dient altijd wél 3-fase te zijn (eerst 3-fase meterkast aansluiten, met bij hoofdschakelaar doorverbining tussen de fases, dan is alles gereed als er 3-fase wordt aangelegd; overigens wél attest van erkende installateur nodig voordat er wordt aangesloten). Er wordt hier PEN meegeleverd en in huis in PE en N gesplitst, dus ook geen eigen aarde nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:29
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:21:
[...]

Volgens mij werkt dat niet: de door de WP produceerbare warmte is steeds beperkter naarmate het kouder wordt. Bij uitgeschakelde heater zul je bij -15 veel minder dan 4,5kW over hebben. Dan is met de 3kW heater erbij de Pana nog in staat er 5kW van te maken (ik meen uit mijn hoofd alleen bij lagere watertemp.), maar als je naar de verbruikcijfers kijkt betekent dat niet dat er constant 3kW wordt bijgeschakeld, maar veel minder. Gezien het omslagpunt in de grafiek bij -7 denk ik dat op dat punt inderdaad de heater wordt bijgeschakeld. Maar je kunt volgens mij niet de heater eerder zelf laten bijschakelen voor meer vermogen (of eigenlijk hogere wtaretemp.) en er dus 7kW of zo van maken. Zoals al opgemerkt kun je op afstand de heater aan/uitschakelen, maar ik meen dat er ook situaties zijn waarin de PANA dat overruled (anti-vries schakeling). In de service manual staat aardig wat info.
Deels, bij lagere temperatuur geeft de firmware steeds meer vermogen vrij voor de compressor, tussen 2 tot-7C heb je thermisch minste vermogen uit de compressor geregeld door de firmware, maar het is niet geheel vloeiende regeling met die stapjes.

Ik gebruik in het geheel niet beide 3kW back-up verwarmingen en van overruled gebruik kun je weg blijven, door de retour temperatuur niet onder 21C te laten zakken en geen nachtverlaging toe te passen,
Er zijn momenten dat je iets meer ter beschikking hebt als het beschikbare vermogen net een stapje omhoog is gegaan.

Ik ben aan het knutselen om die momenten meer te kunnen gebruiken voor mijn circuit met radiators, maar daar komt wel wat bij kijken, door de booster fans onder de radiatoren te sturen met actuele COP als extra parameter naast ruimtetemperatuur als ook om retour temp meer stabieler te houden,
Als ook per ruimte het actuele verbruik wil loggen (kan voor een enkele radiator al de flow meten) zo dadelijk handig voor waar ik nog over wat extra isolatie kan nadenken.

Als ook dat ik de regeling veel specifieker voor mijn woning aan het afstemmen ben omdat ik geen overlap per circuit (radiators/vloerverwarming) heb, maar beide zijn wel binnen zelfde buiten schil als ook koppelbaar het is dan ook nodig om alle warmtebronnen te monitoren.

Zo heb ik de vloerverwarming circuit de globale ruimte temperatuur inmiddels al laten zakken naar 18C , begin van deze maand als ook weer de spot IR verwarming regeling bijgeschakeld omdat niet alle ruimtes gelijktijdig gebruikt worden, als ook dat ik aan het experimeteren ben met oa (microwave/PIR) sensoren en nog simpele 150W plafond IR, want IR is vlot op temp ( 10-15 minuten ).
Tussen de twee meest gebruikte verblijfruimtes (woonkamer/achter kamer beide ca 60m2) is ook flink wat warmte overdracht via de deur als de deur ertussen open blijft staan of vaak open en dicht gaat scheelt dat ca 1C
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:14:
[...]
Bij 2x5kW als je het simpel wilt houden, neem dan een buffer om beide WP's te ontkoppelen van afgifte-circuit, bij (semi-)cascade direct aangesloten komt wel wat meer kijken voor 2x5kW ivm met wisselend flow debiet (0-600-900--1200-1500-1800-2400 ltr/h)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:36:
[...]

Bij 2x5kW als je het simpel wilt houden, neem dan een buffer om beide WP's te ontkoppelen van afgifte-circuit, bij (semi-)cascade direct aangesloten komt wel wat meer kijken voor 2x5kW ivm met wisselend flow debiet (0-600-900--1200-1500-1800-2400 ltr/h)
Aanvullend: ik meen dat je van Panasonic een cascade regeling kunt krijgen. Ik gebruik straks mijn beide wp's in principe afzonderlijk: vv/wv/pv op de ene en alu-radiatoren op de andere, omdat beide systemen ook een andere temperatuur vereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:44:
[...]
Aanvullend: ik meen dat je van Panasonic een cascade regeling kunt krijgen. Ik gebruik straks mijn beide wp's in principe afzonderlijk: vv/wv/pv op de ene en alu-radiatoren op de andere, omdat beide systemen ook een andere temperatuur vereisen.
Zelfde reden, beide hebben nog wel zelfde stooklijn-helling maar voor radiatoren ligt 5-6 graden hoger dan vloerverwarming.

Je kan altijd nog extern gestuurde 3-wegklep opnemen om via platenwarmtewisselaar beide circuits te koppelen, maar ik kan nog niet zeggen of dat er echt iets mee opschiet (betere COP), het verval in COP is niet zo groot bij een Pana Mono tussen lagere deellast en vollast (en dat is dan de max deellast vrijgeschakeld door de firmware op basis van buitentemperatuur)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:50:
[...]

Tabellen ervan vind je oa bij jaga.
Je wilt dus ook minder flow om het water toch de kans te geven zijn werk te doen.

Maak maar een IR filmpje van een radiator met aanvoer van 32C en dan van 15 minuten oid.
Die IR foto's heb ik en ook de afgifte-tabellen van Henrad, in spreadsheet vorm, te vinden op http://www.henrad.eu/henr.../uploads/standard_nl.xlsx en constateer dat de afgifte per m2 van een radiator aanmerkelijk hoger ligt dan vv bij dezelfde lage afgiftetemperaturen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabbie_Kabbie schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:52:
[...]

Voor de rest heeft een hogere flow dus voordelen?

Bijvoorbeeld in mijn geval: 120m2 VW (TA ±30 bij 0 buiten)

Ik heb namelijk de flow van het pompje nu op max gezet. (alpha 2) voor een testje maar vind het lastig om hier conclusies aan te verbinden. Heb namelijk geen warmtemeter. Van stromingsgeluiden heb ik geen last dus dat is geen belemmering voor mij.
Om er iets verstandigs over te kunnen zeggen moet je onder exact gelijke omstandigheden, hier gaat het dus al mis, kijken hoe de Ta:Tr verhouding verandert bij gelijk afgegeven vermogen. (Ta+Tr)/2 t.o.v. TR(uimte) bepaalt wat er aan energie naar die ruimte afgegeven kan worden. Als de Ta daalt dient de Tr te stijgen om dezelfde gemiddelde temperatuur t.o.v. diezelfde ruimte te houden. In principe zou je naar een kleine delta tussen Ta en Tr moeten streven volgens mij en dat kan door een hogere flow. Dit is wat mijn boerenverstand me ingeeft. Ik geef 'm graag voor een betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een mens werkt het volgens mij identiek, als hij fysiek harder werkt gaat de hartslag omhoog en komen de aderen dichter aan de oppervlakte om meer overtollige warmte uit te stralen. Of ben ik de weg kwijt, buiten de gebaande pa......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:54:
[...]

Zelfde reden, beide hebben nog wel zelfde stooklijn-helling maar voor radiatoren ligt 5-6 graden hoger dan vloerverwarming.

Je kan altijd nog extern gestuurde 3-wegklep opnemen om via platenwarmtewisselaar beide circuits te koppelen, maar ik kan nog niet zeggen of dat er echt iets mee opschiet (betere COP), het verval in COP is niet zo groot bij een Pana Mono tussen lagere deellast en vollast (en dat is dan de max deellast vrijgeschakeld door de firmware op basis van buitentemperatuur)
is er al een firmware editor ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:40:
[...]
is er al een firmware editor ;-)
Nee, ik heb ook nog nergens het RS485 protocol tussen controller en monobloc gezien, die zal je nog zelf bij elkaar moeten sniffen.

Ik ben voorlopig nog zoet met mijn afgifte systeem flexibeler maken en sensors, de WA-regeling en externe controller aansluiting zijn voor mij voorlopig voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Hoe ver zetten jullie de Pana 5kW van de muur? Ik las al 25cm. Volgens Panasonic 30cm, maar de vraag is waarom. Voor grotere warmtepompen wordt slechts 10cm gegeven en als je naar (grote) airco's kijkt dan staan die meestal ook niet op 30cm afstand. Is het alleen vanwege (de)montage van de monobloc-leidingen achter de unit dat Panasonic 30cm aangeeft of is het ook echt nodig ivm luchttoevoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:57:
[...]

Indien je de ventielen hebt ingesteld op een bepaald debiet is dat het debiet wat er doorheen kan/mag. Dat maakt niet uit of het een WP of CV ketel is.

Bij een WP zal het verwarmingsvermogen van die radiatoren dus lager worden omdat de flow hetzelfde blijft maar met een kleinere deltaT van het water.
Klopt dit wel ? Als de deltaT van het water kleiner is, zal de gemiddelde temperatuur van de radiator toenemen, er vanuitgaande dat de Ta identiek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:55:
Hoe ver zetten jullie de Pana 5kW van de muur? Ik las al 25cm. Volgens Panasonic 30cm, maar de vraag is waarom. Voor grotere warmtepompen wordt slechts 10cm gegeven en als je naar (grote) airco's kijkt dan staan die meestal ook niet op 30cm afstand. Is het alleen vanwege (de)montage van de monobloc-leidingen achter de unit dat Panasonic 30cm aangeeft of is het ook echt nodig ivm luchttoevoer?
Als jij het nou eens uittest voor ons.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Maar als je je WP capaciteit berekend hebt op -7C en het wordt nog kouder dan heb je je resterende compressor-capaciteit, stel 4kW bij -8 tot -10, dan kan er dus 3kW bijgeschakeld worden, of er wordt x% van die 3kW bijgeschakeld om toch tot de uiteindelijke 5kW te komen. Dat zal niet tot -15C gaan, maar die temperaturen hebben we hier ook niet en optioneel zijn er 6 en 9kW versies beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:00:
[...]

Klopt dit wel ? Als de deltaT van het water kleiner is, zal de gemiddelde temperatuur van de radiator toenemen, er vanuitgaande dat de Ta identiek is.
Whoops!!!! My bad! Je hebt gelijk :) Met inachtname van dat laatste; ervan uitgaande dat de Ta identiek is.

De reden dat ik dus eerst het tegenovergestelde bedoelde was omdat over het algemeen de Ta lager is bij gebruik van een WP, en daarom de flow omhoog moet om dezelfde capaciteit te krijgen bij de Ta van een CV ketel.

[ Voor 31% gewijzigd door Rhaelak op 12-01-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meten is weten, zeggen jullie toch altijd. Gelaagdheid van temperatuur bij plafondverwarming, eerst een fleece-deken opgehangen aan de leidingen en vervolgens met de IR-camera gekeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5q3U1kkbzm3TSjL10E2GpftA/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k9zzJ89xKO0veQS9mFVKGgxj/thumb.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2017 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:14:
[...]

Maar als je je WP capaciteit berekend hebt op -7C en het wordt nog kouder dan heb je je resterende compressor-capaciteit, stel 4kW bij -8 tot -10, dan kan er dus 3kW bijgeschakeld worden, of er wordt x% van die 3kW bijgeschakeld om toch tot de uiteindelijke 5kW te komen. Dat zal niet tot -15C gaan, maar die temperaturen hebben we hier ook niet en optioneel zijn er 6 en 9kW versies beschikbaar.
Dat is wat ik probeer uit te leggen (maar blijkbaar niet duidelijk genoeg). Pana 5kW heeft 5kW vermogen (incl. heater) bij -15 (Ta 30: 1,82kW verbruik, cop 2,75 t/m Ta 55: 2,95kW verbruik, cop 1,69). Daaraan zie je ook dat de heater niet volledig wordt ingezet bij -15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:03:
[...]

Wie weet..., maar als er al ervaringsdeskundigen zijn of iemand een theoretisch idee heeft hoor ik het graag. Wiel uitvinden is maar 1x nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:27:
[...]

Dat is wat ik probeer uit te leggen (maar blijkbaar niet duidelijk genoeg). Pana 5kW heeft 5kW vermogen (incl. heater) bij -15 (Ta 30: 1,82kW verbruik, cop 2,75 t/m Ta 55: 2,95kW verbruik, cop 1,69). Daaraan zie je ook dat de heater niet volledig wordt ingezet bij -15.
Bedankt voor de toelichting. Nuttig, in ieder geval voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ontwikkeling van 'vloerverwarming-light' middels plafondverwarming op begane grond, gaat zoals het lijkt zoals gedacht/gehoopt. Hoekje in de badkamer was gisteren 21C helaas vergeten foto te maken, en nu 22C. Daarvoor was het in ieder geval een stuk minder nu kan ik mijn voeten er tenminste zonder schroom opzetten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R38ppJJyQrM3aNTIprwAK496/thumb.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:23:
Meten is weten, zeggen jullie toch altijd. Gelaagdheid van temperatuur bij plafondverwarming, eerst een fleece-deken opgehangen aan de leidingen en vervolgens met de IR-camera gekeken.
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat ziet er goed uit! Wat is de afstand van het plafond 23°C gedeelte tot 22°C en dan weer tot de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:47:
[...]

Dat ziet er goed uit! Wat is de afstand van het plafond 23°C gedeelte tot 22°C en dan weer tot de grond?
De betonlaag is massiefbeton van 20cm, althans als dit is wat je bedoelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat trouwens het meest opvallende/merkbare effect van de plafondverwarming is, is dat de vloertemperatuur op de begane grond, beton met daarop gelijmd parket, zo veel aangenamer is. Gisteravond schoenen uit, was heerlijk. Ik had het wel verwacht/gehoopt maar de mate waarin e.e.a. functioneert heeft me blij verrast. Onder die betonnen vloer, in de kruipruimte, heb ik aluminiumnoppenfolie welke volgens specs rond de 97% van de straling dient te reflecteren, dat lijkt dus heel goed te lukken.
Aluhoedje, niet om spiders buiten te houden maar om de energie binnen te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:12:
[...]

Die IR foto's heb ik en ook de afgifte-tabellen van Henrad, in spreadsheet vorm, te vinden op http://www.henrad.eu/henr.../uploads/standard_nl.xlsx en constateer dat de afgifte per m2 van een radiator aanmerkelijk hoger ligt dan vv bij dezelfde lage afgiftetemperaturen.
Dat klopt, ik heb ook nooit beweerd dat dat de afgifte lager ligt.
Juist omdat het afgifte opp groter is en de waterinhoud ook, is er meer tijd nodig om af te koelen/ af te kunnen geven. Dus de dT naar de voor mij ideale 5C te krijgen Behalve bij Jaga, daar is de waterinhoud klein en een hoge flow weer wél noodzaak.
Dit zijn overigens praktijk conclusies, gemeten dmv dT en kamerT en nee ik ga die testen van vorig jaar niet herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:03:
[...]

Ja. Goeie.
Voorspelling: het apparaat wordt er als het goed is stiller van.

Wat dat betreft baal ik van die standaard muurbeugels. 15 cm dan houdt het wel op. Had ook liever 25 gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen we hier nog een rondje off-topic doen met afwerking van plafondverwarming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Knowbody schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:52:
[...]

Ja. Goeie.
Voorspelling: het apparaat wordt er als het goed is stiller van.

Wat dat betreft baal ik van die standaard muurbeugels. 15 cm dan houdt het wel op. Had ook liever 25 gehad.
Dat is een goed punt. Voor geluid is vrije plaatsing natuurlijk optimaal. Hoeveel 30cm vs 10cm scheelt lijkt me lastig te berekenen. Vind je dat die van jou veel herrie maakt? Hoor je wellicht veel directe reflecties als je van de muur als je voor de unit staat? Ik snap dat dit natte vingerwerk is, maar ook enig idee of je lucht-flow wellicht beperkt wordt door die 15cm?
Als die dingen niet zo lompzwaar waren zou ik best willen testen (in de lente....). Probleem van vrije(re) plaatsing is met een monoblock natuurlijk wel dat je meer maatregelen tegen invriezen van de leidingen moet nemen. Verwarmingslint+isolatie waarschijnlijk wel afdoende. (even los van dat midden in de tuin qua optiek misschien ook niet ideaal is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:19:
[...]

Dat is een goed punt. Voor geluid is vrije plaatsing natuurlijk optimaal. Hoeveel 30cm vs 10cm scheelt lijkt me lastig te berekenen. Vind je dat die van jou veel herrie maakt? Hoor je wellicht veel directe reflecties als je van de muur als je voor de unit staat? Ik snap dat dit natte vingerwerk is, maar ook enig idee of je lucht-flow wellicht beperkt wordt door die 15cm?
Als die dingen niet zo lompzwaar waren zou ik best willen testen (in de lente....). Probleem van vrije(re) plaatsing is met een monoblock natuurlijk wel dat je meer maatregelen tegen invriezen van de leidingen moet nemen. Verwarmingslint+isolatie waarschijnlijk wel afdoende. (even los van dat midden in de tuin qua optiek misschien ook niet ideaal is.)
Je hoeft toch niet aan de muur te hangen?
http://www.maxicool.nl/in...roduct/search&search=sumo

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:37:
Bij een mens werkt het volgens mij identiek, als hij fysiek harder werkt gaat de hartslag omhoog en komen de aderen dichter aan de oppervlakte om meer overtollige warmte uit te stralen. Of ben ik de weg kwijt, buiten de gebaande pa......
Even de biologie en anatomie boeken nalezen.

[ Voor 21% gewijzigd door crazyharrie op 12-01-2017 18:59 . Reden: ik lijk wel gek... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Op mijn vraag of de 5kW bij lage temperaturen van mijn Panasonic MDC05F3E5 nu in- of exclusief de interne heater is, krijg ik verschillende meningen:
crazyharrie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:53:
[...]
De specificatie's van wp's waarbij de bijhorende T wordt vermeld is altijd compressor gericht.
Een wel of niet aanwezig bij verwarming element wordt NIET meegerekend.
Als je een 5KW pomp hebt bij +10C, en deze bij -10C 3,75KW levert, gaat het dus over compressorvermogen.
en:
[...]
De hint van joostmaas naar het service manual opgevolgd en daar vond ik de volgende tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F0NY0tCLdW6YwERdGYgfOCiS/thumb.png
In de tabel wordt niet gerept over een backup heater. Maar in de specificaties (tabel 2.1) staat als "maximum input power for mono bloc unit" 4.26 kW. De unit is inclusief de 3 kW heater dus de maximum input van de compressor is 1.26 kW.
De tabel gaat zonder opmerkingen tot 2900W input power, dus dat moet wel inclusief de heater zijn.
Maar ik vind het vreemd dat het nergens expliciet vermeld staat.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

jaari schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:39:
Op mijn vraag of de 5kW bij lage temperaturen van mijn Panasonic MDC05F3E5 nu in- of exclusief de interne heater is, krijg ik verschillende meningen:

[...]

en:

[...]

De hint van joostmaas naar het service manual opgevolgd en daar vond ik de volgende tabel:
[afbeelding]
In de tabel wordt niet gerept over een backup heater. Maar in de specificaties (tabel 2.1) staat als "maximum input power for mono bloc unit" 4.26 kW. De unit is inclusief de 3 kW heater dus de maximum input van de compressor is 1.26 kW.
De tabel gaat zonder opmerkingen tot 2900W input power, dus dat moet wel inclusief de heater zijn.
Ik zie idd dat met -7C en -15C er gelijke resultaten worden vermeld bij Pana. Dit moet idd wel de externe heater zijn.
Bij Mitsu worden deze gegevens vanaf de compressor weergegeven, waarschijnlijk doordat er verschillende binnenunits met en zonder heaters ( en in verschillende W ) te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Dat zijn mooie blokken maar sneeuwduinen ken je wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Knowbody schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:44:
[...]

Dat zijn mooie blokken maar sneeuwduinen ken je wel?
Heb ik geen last van in mijn schuurtje. 8)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:19:
[...]

Vind je dat die van jou veel herrie maakt? Hoor je wellicht veel directe reflecties als je van de muur als je voor de unit staat? Ik snap dat dit natte vingerwerk is, maar ook enig idee of je lucht-flow wellicht beperkt wordt door die 15cm?
Ik vind hem al stil maar luchtverplaatsing kan niet op een stille manier. Die zog is dus waarneembaar vooral als de unit wat harder moet werken. Als die het makkelijk heeft is het nooit storend.

Hij pakt genoeg lucht en ook makkelijk. Voor het geluid is verder van de muur beter. Of demping op de muur. Maar ja dan wordt de afstand ook weer kleiner. En het mag niet loslaten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jaari schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:39:

[...]

en:

[...]

[afbeelding]
Het is zoals domba zegt zonder heater, tabel is alleen compressor. Onder -7 geeft software extra vermogen vrij. De 6 kW is een begrensde 9 kW, dus het is niet zo moeilijk extra vermogen te geven. Hoe het bij de 5 kW geregeld is weet ik niet want dat is een buitenbeentje met zijn verouderde compressor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Engels ging goed.
LittleTycoon schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 01:42:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:48:
[...]
Het is zoals domba zegt zonder heater, tabel is alleen compressor. Onder -7 geeft software extra vermogen vrij. De 6 kW is een begrensde 9 kW, dus het is niet zo moeilijk extra vermogen te geven. Hoe het bij de 5 kW geregeld is weet ik niet want dat is een buitenbeentje met zijn verouderde compressor
In de 5kW zit ook een grotere compressor die in principe tot 120Hz zou kunnen van ca 3,2kW die software matig wordt terug geregeld en het driverboard zou "van horen zeggen" niet verder dan 80-90Hz kunnen

Modelen die een panasonic circulatie pomp hebben, heeft de toets "force" een andere functie dan bij de oudere modelen.
Bij nwe is het een functie voor ontluchten, bij de oudere was dat de mogelijkheid om de back-up verwarming in te schakelen die je ook kon opnemen in het timer programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:48:
[...]

Hoe het zit met de 6/9kW weet ik niet. Ik dacht ook dat de vraag om de 5kW ging. Kan me vergissen. Compressor van de 5kW is volgens service manual max. 1920W, dus het is volgens mij voor de 5kW wel degelijk zoals ik het eerder beschreef. Maar het ging er vooral om of er extra vermogen door inzet van de heater mogelijk is en dat is niet het geval (zou je de firmware voor moeten wijzigen).

edit: nuance: het max. beschikbare warmtevermogen wordt niet groter

[ Voor 4% gewijzigd door joostmaas op 12-01-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:15:
[...]

Hoe het zit met de 6/9kW weet ik niet. Ik dacht ook dat de vraag om de 5kW ging. Kan me vergissen. Compressor van de 5kW is volgens service manual max. 1920W, dus het is volgens mij voor de 5kW wel degelijk zoals ik het eerder beschreef. Maar het ging er vooral om of er extra vermogen door inzet van de heater mogelijk is en dat is niet het geval (zou je de firmware voor moeten wijzigen).
Bij de 6 kW kan ik instellen vanaf welke buiten temperatuur het 3 kW element erbij ingeschakeld word.
Dat is ook het moment dat hij 6000 watt trekt(totaal ), daarom 4 mm2 noodzakelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:24:
[...]
Bij de 6 kW kan ik instellen vanaf welke buiten temperatuur het 3 kW element erbij ingeschakeld word.
Dat is ook het moment dat hij 6000 watt trekt(totaal ), daarom 4 mm2 noodzakelijk
Hoe doe je dat?
Bedoel je hier enkel in de settings bivalent temperatuur of moet dan ook nog toets HEATER gebruikt worden, zodat links onder in display heater zichtbaar wordt, maar rechts boven in display dat die ook daadwerkelijk er gebruik van maakt heb ik nog nooit aangekregen, bij die van mij van productie datum mei 2016, is ook niet kouder dan -7C geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:24:
[...]

Als die 6kW over 3kW+3kW is verdeeld is 4mm2 niet strikt noodzakelijk (maar als je nieuwe kabel legt altijd doen), wel echt noodzakelijk als je ook de base-pan heater en/off sww heater aansluit.

Die instelling bij welke temp. heater wordt ingezet zit ook in de 5kW.

Bij de 5kw staat in de service manual:"the backup heater provides extra heat at low outdoor temperature. Met een time-diagram wanneer deze wordt ingeschakeld.

Dit zijn de exacte werkcondities voor de heater:
Normal Heating Mode
o Heater On condition:
a. Heater switch is ON
b. After Heatpump thermo ON for [30] mins
c. After water pump operate [9] mins
d. Outdoor air temperature < Outdoor set temperature for heater
e. When water outlet temperature < Water set temperature + [-8°C]
f. [20] minutes since previous Backup heater Off
* When heatpump cannot operate due to error happens during normal operation, heater will go into
force mode automatic
* Heater need to operate during deice operation
o Heater Stop Condition:
a. When outdoor set temperature > outdoor set temperature + [+2°C] for continuous 15 secs OR
b. When water out temp> water set temperature + [-2°C] for continuous 15 secs OR
c. Heater switch is Off OR
d. Heatpump thermo-off or OFF condition
2 Force Heater Mode
o Heater On condition:
a. After water pump operate [9] mins
b. When water outlet temperature < water set temperature + [-8°C]
c. [20] minutes since previous Backup heater Off
o Heater Stop condition
a. Force mode off OR
b. When water outlet temperature > water set temperature + [-2°C] for continuous 15 sec

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:28
Bij mij draait de Pana 5 KW ondertussen ook, en zag dat ook tijdens een "defrost" de 3KW heater ingeschakeld wordt, en dat er dan bijna 6000 watt verbruikt wordt.

Je kunt de heater natuurlijk uitschakelen bij de automaat maar dan duurt de defrost weer iets langer.

Heb nog wel een klein probleempje, tijdens een defrost zie ik dat de water druk oploopt tot ongeveer 3 bar (normaal 1.5-2 bar) en dat er dan soms water uit het slangetje aan de zijkant (onder de overdrukbeveiliging komt). Waarom de druk zo hoog op moet lopen is me niet duidelijk.
En dat betekent toch dat ik wat cv water verlies denk ik. Heb in 2 weken al een paar x iets water moeten toevoegen.
Verder werkt het prima, binnen hoor je vrijwel niets van de pomp en zelfs nachtverlaging (= WP uit) werkt goed. Als het moet wordt de kamer 1 graad per uur warmer bij ongeveer 38 graden aanvoer. Op dat moment een verbruik van ongeveer 1KW

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:36:
[...]

Hoe doe je dat?
Bedoel je hier enkel in de settings bivalent temperatuur of moet dan ook nog toets HEATER gebruikt worden, zodat links onder in display heater zichtbaar wordt, maar rechts boven in display dat die ook daadwerkelijk er gebruik van maakt heb ik nog nooit aangekregen, bij die van mij van productie datum mei 2016, is ook niet kouder dan -7C geweest
Inderdaad heater, ik heb hem uitgezet dus of ie werkt?????
In menu nummer 2, selectie van reserve verwarming, standaard heater cap, bij mij dus op off

Als systeem in storing is kun je met knop force reserve verwarming aan zetten.
Als hij uitgeschakeld is komt hij toch in ter beveiliging warmte wisselaar en ontdooien vanaf -10

Volgens boekje schakel je met de knop heater hem in, maar waarschijnlijk ook pas vanaf -10 ,heb dat niet getest

[ Voor 18% gewijzigd door reneeke1970 op 12-01-2017 21:55 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:45:
[...]

Inderdaad heater, ik heb hem uitgezet dus of ie werkt?????
In menu nummer 2, selectie van reserve verwarming, standaard heater cap, bij mij dus op off
Ik kan denk ik lang wachten tot backup heater aan gaat tot Ta -8C is onder die van de ingestelde stooklijn, wat ook bij de G-serie staat.
Duurt wel even voor mijn vloer afgekoeld is en bij radiatoren heb ik nog een HT-buffer die onder 28C warmte inlekt (600ltr+ca 100ltr leidingen) omdat ik geen mix-ventiel voor 25ltr/min kon vinden die lager ging dan 30C
johnsmith schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:44:
Bij mij draait de Pana 5 KW ondertussen ook, en zag dat ook tijdens een "defrost" de 3KW heater ingeschakeld wordt, en dat er dan bijna 6000 watt verbruikt wordt.

Je kunt de heater natuurlijk uitschakelen bij de automaat maar dan duurt de defrost weer iets langer.

Heb nog wel een klein probleempje, tijdens een defrost zie ik dat de water druk oploopt tot ongeveer 3 bar (normaal 1.5-2 bar) en dat er dan soms water uit het slangetje aan de zijkant (onder de overdrukbeveiliging komt). Waarom de druk zo hoog op moet lopen is me niet duidelijk.
En dat betekent toch dat ik wat cv water verlies denk ik. Heb in 2 weken al een paar x iets water moeten toevoegen.
Verder werkt het prima, binnen hoor je vrijwel niets van de pomp en zelfs nachtverlaging (= WP uit) werkt goed. Als het moet wordt de kamer 1 graad per uur warmer bij ongeveer 38 graden aanvoer. Op dat moment een verbruik van ongeveer 1KW
Druk loopt op als je een panasonic circulatie pomp hebt omdat pomp even naar max pomp vermogen gaat tijdens defrost en dan loopt de druk op door leidingweerstand .
De panasonic pompen in mijn 6kW's gaan naar 25ltr/min tijdens defrost, voor 5kW moet je even iemand vragen met een warmtemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Ik vermoed dat flow op hoogste stand gaat bij ontdooien, mogelijk kunnen je leidingen dat niet aan waardoor druk oploopt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Pana mono 5kw: Ik heb niet geconstateerd dat de heater wordt ingeschakeld tijdens een de-frost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:00:
Pana mono 5kw: Ik heb niet geconstateerd dat de heater wordt ingeschakeld tijdens een de-frost.
Denk dat je dan in Twente moet wonen, daar is -10 geweest

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online

Heb je perse 1,5-2 bar nodig? Meet je dat beneden of boven? Panasonic gaat meen ik uit van 0,5bar minimaal + max. 8 meter (?) = 1,3 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:05:
[...]

Denk dat je dan in Twente moet wonen, daar is -10 geweest
En in 2012 nog onder de -22 ...
Praktijkervaring in Duitsland is dat bij -18 de heater nog niet nodig was (maar hangtdan ook van allerlei andere factoren af, denk ik: RV, wind, beschutting etc.). Ze schijnen 'm daar vaak niet eens aan te sluiten... (hasutechnikdialog.de)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
klopt. Heater niet aangesloten. Drukvat inclusief verwarming eruit. Volproppen met isolatie dekens. etc.
joostmaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:08:
[...]

En in 2012 nog onder de -22 ...
Praktijkervaring in Duitsland is dat bij -18 de heater nog niet nodig was (maar hangtdan ook van allerlei andere factoren af, denk ik: RV, wind, beschutting etc.). Ze schijnen 'm daar vaak niet eens aan te sluiten... (hasutechnikdialog.de)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:28
reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:57:
[...]

Ik vermoed dat flow op hoogste stand gaat bij ontdooien, mogelijk kunnen je leidingen dat niet aan waardoor druk oploopt?
Ok, dat vermoeden heb ik ook. Het probleem is het grootst als ik alleen de beide Jaga's in de wooonkamer open heb staan. Dan ruisen ze ook behoorlijk tijdens een defrost.
Als ik de normale HT radiatoren in keuken en gang ook openzet dan gaat het goed, minder herrie en ook geen water verlies.. Watervolume (met alles dichtgedraaid) is net iets meer dan 30 liter. Is misschien op de grens.
de leidingen zijn trouwens voor de helft 28 en de andere helft 22 mm, zou toch voldoende moeten zijn?

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
johnsmith schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:14:
[...]

Ok, dat vermoeden heb ik ook. Het probleem is het grootst als ik alleen de beide Jaga's in de wooonkamer open heb staan. Dan ruisen ze ook behoorlijk tijdens een defrost.
Als ik de normale HT radiatoren in keuken en gang ook openzet dan gaat het goed, minder herrie en ook geen water verlies.. Watervolume (met alles dichtgedraaid) is net iets meer dan 30 liter. Is misschien op de grens.
de leidingen zijn trouwens voor de helft 28 en de andere helft 22 mm, zou toch voldoende moeten zijn?
30l is minimum noodzakelijk volgens Panasonic, maar schijnt ook met 25l wel te werken. En als je dat hebt terwijl alles dicht staat zou het toch OK moeten zijn (al is 2x jaga maar paar liter).
Pagina: 1 ... 149 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic