Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 148 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.030 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die 6kWh ging 2 airco's in btw, ik verwarm ook het hele huis.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:43:
[...]

Vandaag was ik 6kWh voor de airco's kwijt, met dit weer is een straalkacheltje ( :) ) al genoeg.
Verschil moet er zijn, je hebt de dommen welke 60kWh verstoken en de slimmen die het met 10% daar van doen. Daarom zit ik ook op dit forum, om te leren hoe ik het ook met veel minder kan, gegeven de randvoorwaarden van een bestaande woning uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
1 graad verhogen vanaf welke temperatuur ook alweer?

In mijn huis ga ik van 16 naar 17 door samen met mijn vrouw op de bank te gaan zitten en een kaarsje aan te steken.

Van 19 naar 20 met buiten 0 graden en oostenwind, das andere shit :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:02:
[...]

Het begrip warmte overdracht kent straling, convectie en geleiding. Die laatste 2 lijken je in de weg te staan om de eerste te kunnen accepteren/doorgronden. Het 'geloof' kan ik je er niet bijgeven, je zult daarvoor zelf inspanning moeten doen om het te begrijpen/bevatten.
Hoe je het beestje ook noemt (straling/convectie/geleiding) er zal een bepaalde hoeveel energie afgegeven moeten worden aan de ruimte om deze te verwarmen / warm te houden.

Het afgiftesysteem is bepalend hoeveel warmte er wordt afgegeven, en laat lucht nu niet echt een denderend afgiftesysteem zijn.

Vergelijk het met een stuk vlees welke je uit de diepvries haalt en deze leg je op het aanrecht (in de lucht dus). Voordat het vlees ontdooit is (de energie is afgegeven aan de lucht) ben je "stel" 8 uur kwijt.

Gooi het stuk vlees in een bak water welke dezelfde temperatuur als de lucht en het vlees is in 1 uur ontdooid. Dit komt omdat water een veel beter afgiftesysteem is.
Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:16:
[...]

Biertje ?

Radiatoren stammen uit het tijdperk dat er met kunststoffen niet bereikt kon worden wat er nu mee kan. Plastic bestond nog niet eens!

Moet je nagaan in den beginne waren de slangen ook nog diffuus. Prima als tuinslang, dat wel.
Volgens mij is het meest gebruikte systeem naast vloerverwarming nog steeds radiatoren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:47:
[...]

Hoe je het beestje ook noemt (straling/convectie/geleiding) er zal een bepaalde hoeveel energie afgegeven moeten worden aan de ruimte om deze te verwarmen / warm te houden.

Het afgiftesysteem is bepalend hoeveel warmte er wordt afgegeven, en laat lucht nu niet echt een denderend afgiftesysteem zijn.

Vergelijk het met een stuk vlees welke je uit de diepvries haalt en deze leg je op het aanrecht (in de lucht dus). Voordat het vlees ontdooit is (de energie is afgegeven aan de lucht) ben je "stel" 8 uur kwijt.

Gooi het stuk vlees in een bak water welke dezelfde temperatuur als de lucht en het vlees is in 1 uur ontdooid. Dit komt omdat water een veel beter afgiftesysteem is.

[...]

Volgens mij is het meest gebruikte systeem naast vloerverwarming nog steeds radiatoren :?
Als je mijn posts gelezen zou hebben zou je dit niet geplaatst hebben. Ik gebruik hoofdzakelijk straling, je weet wel zoals die ook in magnetrons voorkomt, weliswaar in een ander frequentiebereik maar even goed straling, niet middels geleiding.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2017 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:33
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:23:
[...]

Als het te warm wordt, de WP niet verder terug toert, zal ik eens kijken welke mogelijkheden er nog meer zijn. Wellicht dat andere Panasonic bezitters die uitsluitend op WAR draaien dan suggesties hebben.
Een stooklijn heeft zover ik weet minstens 2 punten op de x as en 2 op de y as.

Alle 4 punten zijn instelbaar. Probeert het eens!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
@ Hajeetje
Bij plafondverwarming moet je echter op 40 graden zitten omdat de straling anders te laag is. Je krijgt bij lagere temperaturen een grote kunststof radiator tegen het plafond welke door verwarming (temperatuur gelaagdheid) de ruimte en de bovenverdieping gaat verwarmen via de betonplaat van je plafond.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:09:
[...]

Als je mijn posts gelezen zou hebben zou je dit niet geplaatst hebben. Ik gebruik hoofdzakelijk straling, je weet wel zoals die ook in magnetrons voorkomt, weliswaar in een ander frequentiebereik maar even goed straling, niet middels geleiding.
Ik heb je posts heel goed gelezen, dus jij denk dat de straling van 20mm pijpen aan het plafond met water erin van 25~35 graden je warmteafgifteprobleem oplost :?

Naar mijn idee moet je ook voor straling een afgiftesysteem hebben, ik heb nog nooit een stralingsoplossing gezien welke bestond uit Ø20mm buizen.

Zie hier een foto van onze stralingspanelen in onze fabriek. Er lopen inderdaad dikke buizen doorheen, maar dan nog, om de straling af te geven is er een afgiftesysteem welke straalt. Alleen buizen van Ø20mm stralen niet zo heel erg hard :)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/mv4zz5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ngsimw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/a87c1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/j0xhjp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2zgcchj.jpg

Ook denk ik dat WP/COP vriendelijke temperaturen niet bruikbaar zijn voor straling (max. 35 graden)

Ik verwacht dat het warme water van je Ta nagenoeg geen energie verliest in je ruimte en bijna net zo warm retour komt vanwege het gebrek aan afgiftesysteem.

Als jij de max temperatuur instelt op 30 graden verwacht ik dat je een prachtige COP hebt vanwege de hoge retourtemperatuur, maar dat je ruimte niet warm wordt.

Nogmaals, voel dit niet als een aanval, we proberen allemaal mee te denken met je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietje555 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:27:
@ Hajeetje
Bij plafondverwarming moet je echter op 40 graden zitten omdat de straling anders te laag is. Je krijgt bij lagere temperaturen een grote kunststof radiator tegen het plafond welke door verwarming (temperatuur gelaagdheid) de ruimte en de bovenverdieping gaat verwarmen via de betonplaat van je plafond.
Dat verwarmen van beide verdiepingen was v.a. het begin ook het plan. Op basis van wat zou ik op 40C moeten zitten ?
Mijn plafond, tussen de leidingen is nu slechts 2.6 graden warmer dan mijn vloer, dus weinig/niets van gelaagheid te meten.
Kijk maar eens hoe mooi dat gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KQaYlcUTu8ZiN4CsM7RbT3u2/full.jpg
Vloer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UOXkU2weBe6rwEVUDUMqThkO/full.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Heb je ook cijfers hajeetje :? Zoals ruimtetemperaturen en verbruik afgelopen dag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:51:
Heb je ook cijfers hajeetje :? Zoals ruimtetemperaturen en verbruik afgelopen dag :?
Als je mijn posts gelezen had zou je mijn temperatuur in de kamer weten. En verder dat ik v.a. vannacht het verbruik v.d. pomp afzonderlijk meet en dat ik morgen op z'n vroegst iets kan zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:59:
[...]

Als je mijn posts gelezen had zou je mijn temperatuur in de kamer weten. En verder dat ik v.a. vannacht het verbruik v.d. pomp afzonderlijk meet en dat ik morgen op z'n vroegst iets kan zeggen. ;)
De pana geeft het aan in display, dus als je per dag kijkt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:09:
[...]

De pana geeft het aan in display, dus als je per dag kijkt.....
Die zegt naar mijn idee in deze fase nog niet zo veel aangezien mijn hypothese is dat er v.a. het begin onevenredig veel energie in de 28ton van het relatief koude plafond gaat zitten. Zo lang die niet een beetje op temp is zal het verbruik in verhouding erg hoog zijn. De Ta begint iets terug te lopen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 12:51
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:20:
[...]

Ik heb een 6 kW, maar op stille mode doet ie maar 4.5 en daar red ie het mee.
Koudste was -8 nachts tot -3 overdag .
Graadje verhogen duurt dan wel twee tot drie uur
De stille mode is vanwege teveel geluid neem ik aan, dat is dus storend. Dat is in tegenstelling met de 5kw die vind ik wel stil, staat hij dichtbij de woning? Wat voor cop haal je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:59:
[...]

Ik heb ff teruggelezen, ik weet je plafond temperatuur, vloertemperatuur, maar volgens mij heb jij je ruimtetemperatuur nog niet vermeld :?

Maar we wachten af.

Heb je nu alle andere verwarmingsbronnen uitgeschakeld :?
Hoe verwarm je de rest van je woning of heb je in alle ruimtes plafondverwarming toegepast :?

Op dit moment is het ook geen weer voor een echte stress-test, volgende week weer 's nachts matige vorst en overdag rond de 0 graden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:20:
[...]

Ik heb ff teruggelezen, ik weet je plafond temperatuur, vloertemperatuur, maar volgens mij heb jij je ruimtetemperatuur nog niet vermeld :?

Maar we wachten af.

Heb je nu alle andere verwarmingsbronnen uitgeschakeld :?
Hoe verwarm je de rest van je woning of heb je in alle ruimtes plafondverwarming toegepast :?

Op dit moment is het ook geen weer voor een echte stress-test, volgende week weer 's nachts matige vorst en overdag rond de 0 graden :P
Zoeken is ook een vak. Hier mijn kamertemperatuur Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Alle andere bronnen heb ik ook eerder vermeld maar speciaal voor jou, er zijn geen andere verwarmingsbronnen.
Nogmaals speciaal voor jou, de benedenverdieping is op de technische ruimte na voorzien van plafondverwarming daar naast 1 badkamer radiator in 1 v.d. groepen opgenomen. Totaal 50m2 voorzien van plafondverwarming in een woning van 120m2 GBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:25
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:36:
[...]

Dat verwarmen van beide verdiepingen was v.a. het begin ook het plan. Op basis van wat zou ik op 40C moeten zitten ?
Mijn plafond, tussen de leidingen is nu slechts 2.6 graden warmer dan mijn vloer, dus weinig/niets van gelaagheid te meten.
[afbeelding]
Vloer:
[afbeelding]
Welke camera gebruik jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je goed naar de plaatjes kijkt, zie je het rechtsonderin staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
foxie10 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:16:
[...]

De stille mode is vanwege teveel geluid neem ik aan, dat is dus storend. Dat is in tegenstelling met de 5kw die vind ik wel stil, staat hij dichtbij de woning? Wat voor cop haal je?
Nee niet vanwege geluid, is muis stil. Hij loopt gewoon wat langer op zijn gemak (scheelt 500 watt piek )zonder dat de rokken omhoog waaien, en zolang hij nog warm krijgt.....
Cop meting Verspil ik geen geld aan helaas.
Praktisch warm maken is belangrijker

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02
crazyharrie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:42:
[...]

Ik zag al dat de buitenT weer aanleiding tot testen ging geven, ik heb vorige week de stooklijn 2C verlaagd in verband met het doorschieten van de binnenT bij -5C.
Even afwachten hoe dat zich vertaald in comfort.
Hoe doe je dit ook alweer? Want bij mij moet het eigenlijk andersom, bij -5 gaat het goed maar zo net boven 0 dan wordt het te warm binnen dus ik wil dat hij sneller de aT afbouwt.

Heel het huis zit inmiddels op 21 graden, inclusief de slaapkamers, volgens mij ben ik vannacht een paar keer wakker geworden en heb ik het deken van me af gedaan

[ Voor 13% gewijzigd door Maikie18 op 11-01-2017 12:11 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:39:
[...]

Een andere bron dan straling, door de vrijhangende leidingen, is er niet. Of zie ik iets over het hoofd ?
Er zijn in huis-tuin-keuken situaties volgens mij geen situaties denkbaar met 100% straling 0% geleiding 0% convectie. In jouw geval is er zeker ook sprake van convectie. Er is een flink temperatuurverschil tussen plafond en buizen en dat betekent een luchtstroming. Er is recent al een discussie gevoerd over straling etc. Zodra de straling een object raakt ontstaat er een temperatuurverschil met andere objecten (dat is ook wat je wilt: verwarming) en dus convectie (of geleiding, maar hier denk ik nauwelijks van toepassing). Alleen in een situatie waarin de temperatuur over de hele ruimte gelijk is hoeft er geen sprake van convectie te zijn. In alle andere gevallen wel. Daarnaast verwarmen de slangen naast dat ze straling afgeven ook direct de lucht rondom de buizen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:08:
[...]

Er zijn in huis-tuin-keuken situaties volgens mij geen situaties denkbaar met 100% straling 0% geleiding 0% convectie. In jouw geval is er zeker ook sprake van convectie. Er is een flink temperatuurverschil tussen plafond en buizen en dat betekent een luchtstroming. Er is recent al een discussie gevoerd over straling etc. Zodra de straling een object raakt ontstaat er een temperatuurverschil met andere objecten (dat is ook wat je wilt: verwarming) en dus convectie (of geleiding, maar hier denk ik nauwelijks van toepassing). Alleen in een situatie waarin de temperatuur over de hele ruimte gelijk is hoeft er geen sprake van convectie te zijn. In alle andere gevallen wel. Daarnaast verwarmen de slangen naast dat ze straling afgeven ook direct de lucht rondom de buizen heen.
Ik zal eens met een brandende kaars dicht bij de leidingen kijken of er enige convectie waarneembaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Is convectie lucht stroming?
Die moet er haast wel veel zijn en daarom krijg jij het een beetje verwarmd.
Je zei een oud huis met veel warmte verlies vanwege slechte isolatie. Die warmte kan alleen maar weg vliegen/waaien, niet stralen.
Dus juist omdat je in theorie een slecht huis hebt werkt het nu bij jou in de praktijk wel.
In een nieuw kier dicht huis werkt het niet want daar stroomt nauwelijks lucht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Temperatuursverschillen geven toch altijd luchtstroming (convectie) :? Warmere lucht is lichter als koudere lucht dus stijgt op = convectie :? (het schoolvoorbeeld is de luchtballon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:04:
Is convectie lucht stroming?
Die moet er haast wel veel zijn en daarom krijg jij het een beetje verwarmd.
Je zei een oud huis met veel warmte verlies vanwege slechte isolatie. Die warmte kan alleen maar weg vliegen/waaien, niet stralen.
Dus juist omdat je in theorie een slecht huis hebt werkt het nu bij jou in de praktijk wel.
In een nieuw kier dicht huis werkt het niet want daar stroomt nauwelijks lucht
Ik krijg het prima verwarmd, waar leid jij uit af dat dat niet zo zou zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:07:
Temperatuursverschillen geven toch altijd luchtstroming (convectie) :? Warmere lucht is lichter als koudere lucht dus stijgt op = convectie :? (het schoolvoorbeeld is de luchtballon).
Als de temperatuurverschillen voldoende groot zijn wel. Het plafond zit dicht boven de leidingen, waar de warme lucht niet 'verder' kan en koelt weer af naar de temperatuur v.h. plafond. Er zou een luchtstroompje boven de leidingen naar plafond en weer terug kunnen zijn. Dit speelt zich echter af op een paar centimeters. In jouw bedrijfshal waar de temperatuurverschillen bovenin waarschijnlijk veel groter zijn zou je daar wellicht iets van kunnen waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:26:
[...]

Als de temperatuurverschillen voldoende groot zijn wel. Het plafond zit dicht boven de leidingen, waar de warme lucht niet 'verder' kan en koelt weer af naar de temperatuur v.h. plafond. Er zou een luchtstroompje boven de leidingen naar plafond en weer terug kunnen zijn. Dit speelt zich echter af op een paar centimeters. In jouw bedrijfshal waar de temperatuurverschillen bovenin waarschijnlijk veel groter zijn zou je daar wellicht iets van kunnen waarnemen.
Zoals gezegd: in huis-tuin-keuken situaties is altijd sprake van zowel straling als convectie. Je haalde eerder een onderzoek van Jaga aan dat convectie pas optreedt bij een temperatuurverschil van 6 graden (wat volgens mij overigens onzin is: door opwarming ontstaat temp. verschil en dus -naast straling- ook convectie). Heb je een link naar dat Jaga verhaal? In jouw geval is het temperatuurverschil echter veel groter dan 6 graden (buizen 40 graden aanvoer), dus zelfs volgens dat Jaga verhaal convectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Warmte wordt op 3 manieren afgegeven; geleiding, straling en convectie.

Ouderwetse radiatoren geven verhoudingsgewijs meer stralingswarmte af dan convectoren die geoptimaliseerd zijn om zoveel mogelijk warmte af te geven via convectie. En geleiding lijkt me vanzelfsprekend.

Bij hajeetje treedt ook gewoon convectie op; de koudere lucht om de buizen heen warmen op door (gedeeltelijk) straling en die luchtmoleculen gaan harden bewegen en stijgen, waardoor koudere luchtmoleculen ook in beweging komen.

Ik vermoed dat het stralingsaandeel vergroot zou kunnen worden door een goed geleidend materiaal vast te maken aan de buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:33:
[...]

Zoals gezegd: in huis-tuin-keuken situaties is altijd sprake van zowel straling als convectie. Je haalde eerder een onderzoek van Jaga aan dat convectie pas optreedt bij een temperatuurverschil van 6 graden (wat volgens mij overigens onzin is: door opwarming ontstaat temp. verschil en dus -naast straling- ook convectie). Heb je een link naar dat Jaga verhaal? In jouw geval is het temperatuurverschil echter veel groter dan 6 graden (buizen 40 graden aanvoer), dus zelfs volgens dat Jaga verhaal convectie.
De vanochtend gemaakte en geplaatste IR-opname toont Leiding/Plafond 31/24C. Ik zal dat Jaga verhaal even opzoeken, het was een onderzoek uitgevoerd aan de TUE als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:21:
[...]

Ik krijg het prima verwarmd, waar leid jij uit af dat dat niet zo zou zijn ?
Ik zeg toch dat het bij jou in praktijk werkt vanwege....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:39:
Warmte wordt op 3 manieren afgegeven; geleiding, straling en convectie.

Ouderwetse radiatoren geven verhoudingsgewijs meer stralingswarmte af dan convectoren die geoptimaliseerd zijn om zoveel mogelijk warmte af te geven via convectie. En geleiding lijkt me vanzelfsprekend.

Bij hajeetje treedt ook gewoon convectie op; de koudere lucht om de buizen heen warmen op door (gedeeltelijk) straling en die luchtmoleculen gaan harden bewegen en stijgen, waardoor koudere luchtmoleculen ook in beweging komen.

Ik vermoed dat het stralingsaandeel vergroot zou kunnen worden door een goed geleidend materiaal vast te maken aan de buizen.
Als je de omtrek v.d. leiding berekend en straling gaat rondom dan heb ik al 500mtr * 0.02m diameter * pi. Het stralingsoppervlak is dus al gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:46:
[...]

Ik zeg toch dat het bij jou in praktijk werkt vanwege....
Dan zou het moeten 'tochten' om het warm te krijgen, als ik het goed begrijp. Nou het is niet luchtdicht, maar tochten doet het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:49:
[...]

Dan zou het moeten 'tochten' om het warm te krijgen, als ik het goed begrijp. Nou het is niet luchtdicht, maar tochten doet het ook niet.
Het zal wel "tochten"maar waarschijnlijk merk je dat dus niet omdat de warmte zich ophoopt onder je plafond. Vlak onder die warme laag vindt de convectie plaats. Je zal dus niet snel bij je enkels "tocht" voelen wat door convectie wordt veroorzaakt.

Was je niet van plan om je plafond af te gaan werken? Heb je al een materiaal op het oog of een idee daarover?

Wat doet je ruimtetemperatuur en vloer / wand temperatuur? Is het binnenklimaat aangenamer dan voorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:33:
[...]

https://pure.tue.nl/ws/files/1608095/397131020256613.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:53:
[...]

Het zal wel "tochten"maar waarschijnlijk merk je dat dus niet omdat de warmte zich ophoopt onder je plafond. Vlak onder die warme laag vindt de convectie plaats. Je zal dus niet snel bij je enkels "tocht" voelen wat door convectie wordt veroorzaakt.

Was je niet van plan om je plafond af te gaan werken? Heb je al een materiaal op het oog of een idee daarover?

Wat doet je ruimtetemperatuur en vloer / wand temperatuur? Is het binnenklimaat aangenamer dan voorheen?
Ik heb een bijna kale kop, wat een zeer gevoelig meetinstrument is voor tocht op die hoogte, en daar ervaar ik het ook niet. Ik heb een paar leidingen verlegd, hoofd dus op kleine afstand v.d. leidingen ook geen luchtverplaatsing waarneembaar.
Uiteraard zal er afwerking plaats vinden, rubber of pvc, koolstofhoudende 'perfect' stralingswarmte absorberende materialen.
Heb ik vandaag allemaal al meegedeeld, even terugbladeren, de plaatjes staan er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Dank. Leuke literatuur.

Even snel gezocht (maar nog niet alles gelezen). Er staat: "De warmteafgifte van een convector wordt beschreven door een machtswet (power law). Vanaf een overtemperatuur van 5
oC is de warmteafgifte voldoende nauwkeurig te meten met de gebruikte opstelling. In al deze gevallen is gebleken dat de machtswet geldig is.". Dat is waarschijnlijk wat je bedoelde? Zo ja, zegt het dus niets over bij welke temp. convectie wel of niet plaats heeft. Het gaat trouwens over de voordelen van de CONVECTOREN van Jaga en Jaga gebruikt het volgens de website om juist hun convectoren aan te prijzen.

Begrijp me goed, ik heb niets tegen VV/WV/PV en ga daar zelf ook mee aan de slag. Voor plafond in keuken: alu-platen met daaronder pex buizen en mogelijk spanplafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat onderzoek weerspreekt de hypothese dat onder 6 graden geen convectie is. Het plaatje bij 2.5 graden verschil laat duidelijk convectie zien.

Afgezien daarvan; niemand beweert dat je met plafondverwarming je huis niet aangenaam krijgt. Grote vraag is of het beter (zuiniger, comfortabeler) is dan de alternatieven zoals convectoren, vloerverwarming, oversized radiatoren etc.

Vooralsnog lijkt het erop dat je hogere temperaturen gebruikt dan mensen met vloerverwarming (dus minder vermogen uit een WP), maar je hebt een sneller reagerend systeem waardoor nachtverlaging realistisch is. Als het comfort vergelijkbaar is, is het dus soms interessant met een warmtepomp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:03:
[...]

Ik heb een bijna kale kop, wat een zeer gevoelig meetinstrument is voor tocht op die hoogte, en daar ervaar ik het ook niet. Ik heb een paar leidingen verlegd, hoofd dus op kleine afstand v.d. leidingen ook geen luchtverplaatsing waarneembaar.
Uiteraard zal er afwerking plaats vinden, rubber of pvc, koolstofhoudende 'perfect' stralingswarmte absorberende materialen.
Heb ik vandaag allemaal al meegedeeld, even terugbladeren, de plaatjes staan er bij.
Ik heb ook wel eens gelezen over stralingswarmte absorberende vloerbedekking. Hiermee boots je helemaal de zonnestraling op aarde na. Misschien kan je eens kijken bij de 12 ambachten, wellicht doe je daar nog wat informatie op.

Erg interessant hoe je het allemaal hebt gedaan. Ik was het avontuur niet aangegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Rhaelak schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:12:
[...]

Ik heb ook wel eens gelezen over stralingswarmte absorberende vloerbedekking. Hiermee boots je helemaal de zonnestraling op aarde na. Misschien kan je eens kijken bij de 12 ambachten
http://www.de12ambachten....fig.pl?noframes;read=7481
http://www.de12ambachten.nl/pdf/nieuwsbrief%20156.pdf

Maar we dreigen wel weer erg off-topic te gaan (doe ik zelf vrolijk aan mee...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:06:
[...]

Dank. Leuke literatuur.

Even snel gezocht (maar nog niet alles gelezen). Er staat: "De warmteafgifte van een convector wordt beschreven door een machtswet (power law). Vanaf een overtemperatuur van 5
oC is de warmteafgifte voldoende nauwkeurig te meten met de gebruikte opstelling. In al deze gevallen is gebleken dat de machtswet geldig is.". Dat is waarschijnlijk wat je bedoelde? Zo ja, zegt het dus niets over bij welke temp. convectie wel of niet plaats heeft. Het gaat trouwens over de voordelen van de CONVECTOREN van Jaga en Jaga gebruikt het volgens de website om juist hun convectoren aan te prijzen.

Begrijp me goed, ik heb niets tegen VV/WV/PV en ga daar zelf ook mee aan de slag. Voor plafond in keuken: alu-platen met daaronder pex buizen en mogelijk spanplafond.
Waar dienen de alu-platen voor als ik vragen mag ?
Het spanplafond heeft de genoemde eigenschappen. Ik vind het echter nog al aan de prijs. Ik probeer hetzelfde te bereiken 'for a lot less'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die artikelen waren voor mij de aanleiding, en IR-opnames bij buitentemperaturen van 10C en ik opnames maakte van een busje v.d. buurman en de temperaturen zag van de banden en de pvc-bumperdelen in relatie tot de heersende buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:18:
[...]

Waar dienen de alu-platen voor als ik vragen mag ?
Het spanplafond heeft de genoemde eigenschappen. Ik vind het echter nog al aan de prijs. Ik probeer hetzelfde te bereiken 'for a lot less'
Reflectie van straling. Plat dak, dus warmte naar boven is bij mij nutteloos (wel goed geïsoleerd).
Er is ook DHZ spanplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:11:
Dat onderzoek weerspreekt de hypothese dat onder 6 graden geen convectie is. Het plaatje bij 2.5 graden verschil laat duidelijk convectie zien.

Afgezien daarvan; niemand beweert dat je met plafondverwarming je huis niet aangenaam krijgt. Grote vraag is of het beter (zuiniger, comfortabeler) is dan de alternatieven zoals convectoren, vloerverwarming, oversized radiatoren etc.

Vooralsnog lijkt het erop dat je hogere temperaturen gebruikt dan mensen met vloerverwarming (dus minder vermogen uit een WP), maar je hebt een sneller reagerend systeem waardoor nachtverlaging realistisch is. Als het comfort vergelijkbaar is, is het dus soms interessant met een warmtepomp.
Ho Ho Ho.
Trek aub geen overhaaste conclusies. De 28ton van het plafond dient eerst op temperatuur te komen, de Ta zal daardoor dalen. Vergelijk het een klein beetje met een net afgeleverde woning waar ook onevenredig veel verstookt wordt om het vocht te verdrijven, dat hoeft hier niet maar de massa dient wel eerst opgewarmd te worden. Althans dat is mijn hypothese, we gaan zien of dat zo is.
Eerste indruk van comfort is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:36:
[...]

[afbeelding]
Vloer:
[afbeelding]
Wat is je aanvoer nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:22:
[...]

Reflectie van straling. Plat dak, dus warmte naar boven is bij mij nutteloos (wel goed geïsoleerd).
Er is ook DHZ spanplafond.
Oppervlakte/Gladheid bepaalt voor zover ik weet de mate van reflectie. In zo'n situatie zou ik aluminium-noppenfolie gebruiken zoals die ook in de glastuinbouw gebruikt word. Ik heb dat als reflector onder mijn vloer, werkt prima, de dag van installatie kon ik met de IR-camera prima volgen wat wel en nog niet gedaan was. En het kost bijna niets.
DHZ spanplafond kost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
Zijn er mensen in dit topic die meetgegevens willen delen voor een werkproject waar ik mee bezig ben? Ik werk aan een berekening om de Total Cost of Ownership (TCO) te van verschillende types warmtepompen te berekenen.

Doel is het beter inzichtelijk maken wat de werkelijke prestaties en kosten zijn, zodat er betere afwegingen gemaakt kunnen worden ipv enkel op een COP uit een brochure. Wat zoek ik:

Meetdata op uur/dag/week of maandbasis van verwarmingsystemen met warmtepomp, bijv.:
- elektrische energie verbruikt
- totale warmte geleverd
- temperatuur aanvoer verwarmingsysteem
- buitentemperatuur
- indien van toepassing, hoeveelheid sanitair warm water (SWW) geleverd
- indien van toepassing, hoeveelheid aardgas die ernaast is gebruikt
- beschrijving van het systeem, zoals oppervlakte huis, en indien mogelijk mate van isolatie etc

reacties mogen hier of via PM (gegevens worden natuurlijk ontdaan van informatie zoals adres/gebruikersnaam GoT etc)

Ik heb al wel een site gevonden die gegevens heeft die gebruikers uit Duitsland zelf invullen:
https://www.waermepumpen-...ndex.php?button=verbrauch

mochten jullie meer van dit soort bronnen weten dan hoor ik dat heel graag, bvd

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 11-01-2017 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor je belangstelling, maar eerst eens even een paar dagen uitvogelen wat werkt, en begrijpen waarom, of niet werkt en proberen te begrijpen waarom. Ik zit eerst maar eens rustig af te wachten tot dat het plafond op temperatuur komt/is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:33:
[...]

Oppervlakte/Gladheid bepaalt voor zover ik weet de mate van reflectie. In zo'n situatie zou ik aluminium-noppenfolie gebruiken zoals die ook in de glastuinbouw gebruikt word. Ik heb dat als reflector onder mijn vloer, werkt prima, de dag van installatie kon ik met de IR-camera prima volgen wat wel en nog niet gedaan was. En het kost bijna niets.
DHZ spanplafond kost ?
OK, thanks, ga ik over nadenken. Maar waarom doet Tonzon dat dan niet?
https://www.doe-het-zelf-spanplafonds.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:12:
[...]

Ik heb ook wel eens gelezen over stralingswarmte absorberende vloerbedekking. Hiermee boots je helemaal de zonnestraling op aarde na. Misschien kan je eens kijken bij de 12 ambachten, wellicht doe je daar nog wat informatie op.

Erg interessant hoe je het allemaal hebt gedaan. Ik was het avontuur niet aangegaan :)
Ik las vorige week een leuke quote: Verlaat de gebaande paden, daarbuiten is veel meer te beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:36:
[...]

Dank voor je belangstelling, maar eerst eens even een paar dagen uitvogelen wat werkt, en begrijpen waarom, of niet werkt en proberen te begrijpen waarom. Ik zit eerst maar eens rustig af te wachten tot dat het plafond op temperatuur komt/is.
Zou het niet kunnen wezen dat je warmtepomp op 30 graden geen belasting ziet?
Je aanvoer 30 en retour 30?
Misschien regelt hij daarom de temperatuur omhoog om een zo goed mogelijke delta t van 5 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:37:
[...]

OK, thanks, ga ik over nadenken. Maar waarom doet Tonzon dat dan niet?
https://www.doe-het-zelf-spanplafonds.nl
Tonzon doet hetzelfde, ik heb zowel tonzon als die noppenfolie in huis en daar test-stroken van bevestigd en metingen gedaan, ik kan geen verschil waarnemen tussen die 2. Daarbij kost die noppenfolie een fractie van Tonzon.
Ik zat meer aan 5.00 - 6.00 per m2 te denken voor afwerkingsmateriaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:41:
[...]

Zou het niet kunnen wezen dat je warmtepomp op 30 graden geen belasting ziet?
Je aanvoer 30 en retour 30?
Misschien regelt hij daarom de temperatuur omhoog om een zo goed mogelijke delta t van 5 te krijgen.
Ik heb op dit moment geen vragen. Antwoorden op niet gestelde vragen lijkt me niet zo zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Hajeetje, je bent in afwachting van het opwarmen van je 28 ton plafond / verdiepingsvloer, maar je verwarmde je woning eerder toch met butaangas en IR Panelen, je woning was toch niet steenkoud toen je de WP aanslingerde :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:35
Oooohh.. ging 't over warmtepompen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Hier de stooklijn wat vlakker gemaakt maar wel redelijk hoge temp
Lijn tussen de 30 (bij 20) en 40 (bij -10)

Resultaat Ta nu rond de 35 en verandert pas 1 graad wanneer er buiten 3 graden zijn veranderd. Logisch met vlakkere stooklijn.
Ik ben aan het checken wat dat doet met de opgenomen kWh's.

Daarmee nu 21.5 beneden en dat is wel iets warm en de WAF blaft niet.

Verder doen de radiatoortjes boven het ook nog best aardig met Ta=35. Bijna helemaal geknepen en verrek dat werkt prima!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:04:
@Hajeetje, je bent in afwachting van het opwarmen van je 28 ton plafond / verdiepingsvloer, maar je verwarmde je woning eerder toch met butaangas en IR Panelen, je woning was toch niet steenkoud toen je de WP aanslingerde :?
Nee maar als de plafondtemperatuur toen 20.5 was en ik nu met de plafondverwarming de bovenverdieping wil meeverwarmen en de leidingen er onder gemiddeld (24+31)/2 = 27.5 is zal er toch een substantiele opwarming plaats moeten vinden. 28ton 7C in temperatuur verhogen. Er is vast wel een slimmerik die even kan uitrekenen hoeveel kW'tjes daar in moeten om dat voor elkaar te krijgen. Als iemand dat zo uit zijn mouw zou kunnen willen schudden zou ik dat wel erg kunnen waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:11:
[...]

Nee maar als de plafondtemperatuur toen 20.5 was en ik nu met de plafondverwarming de bovenverdieping wil meeverwarmen en de leidingen er onder gemiddeld (24+31)/2 = 27.5 is zal er toch een substantiele opwarming plaats moeten vinden. 28ton 7C in temperatuur verhogen. Er is vast wel een slimmerik die even kan uitrekenen hoeveel kW'tjes daar in moeten om dat voor elkaar te krijgen. Als iemand dat zo uit zijn mouw zou kunnen willen schudden zou ik dat wel erg kunnen waarderen.
http://www.febelcem.be/fi...ciment-94-08/nl/35_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Fr33z schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:33:
Zijn er mensen in dit topic die meetgegevens willen delen voor een werkproject waar ik mee bezig ben? Ik werk aan een berekening om de Total Cost of Ownership (TCO) te van verschillende types warmtepompen te berekenen.

Doel is het beter inzichtelijk maken wat de werkelijke prestaties en kosten zijn, zodat er betere afwegingen gemaakt kunnen worden ipv enkel op een COP uit een brochure. Wat zoek ik:

Meetdata op uur/dag/week of maandbasis van verwarmingsystemen met warmtepomp, bijv.:
- elektrische energie verbruikt
- totale warmte geleverd
- temperatuur aanvoer verwarmingsysteem
- buitentemperatuur
- indien van toepassing, hoeveelheid sanitair warm water (SWW) geleverd
- indien van toepassing, hoeveelheid aardgas die ernaast is gebruikt
- beschrijving van het systeem, zoals oppervlakte huis, en indien mogelijk mate van isolatie etc

reacties mogen hier of via PM (gegevens worden natuurlijk ontdaan van informatie zoals adres/gebruikersnaam GoT etc)

Ik heb al wel een site gevonden die gegevens heeft die gebruikers uit Duitsland zelf invullen:
https://www.waermepumpen-...ndex.php?button=verbrauch

mochten jullie meer van dit soort bronnen weten dan hoor ik dat heel graag, bvd
Goed dat bedrijven dat gaan doen, want er zijn weinig concrete meetgegevens in Nederland. We hebben op ons forum al moeite met het vaststellen welke gegevens nodig zijn om de performance van een WP vast te stellen. Onze forumleden hebben steeds meer warmtemeters waarmee we de kwantitatieve kant(COP) kunnen meten. Op het gebied van de uitvoering, instellingen en afgifte systeem zijn we nog druk in discussie. In onderstaande tabel gaan we voor het afgifte systeem voorlopig uit van de gemiddelde aanvoertemperatuur bij 0C buiten. b.v. Ta0=40C Die kolom moet nog worden ingevuld.

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/1/600/31808775530_c5c9032855_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Ik heb al eerder aangegeven dat dit de " faseverschuivings tijd is "
Blz 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:44:
[...]

De vanochtend gemaakte en geplaatste IR-opname toont Leiding/Plafond 31/24C. Ik zal dat Jaga verhaal even opzoeken, het was een onderzoek uitgevoerd aan de TUE als ik het me goed herinner.
Het is weer een stuk warmer buiten, 10 graden, dan zakt Ta als je op war stookt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:28:
[...]

Ik heb al eerder aangegeven dat dit de " faseverschuivings tijd is "
Blz 10.
Ik ben daarmee zwaar overvraagd, ik heb een samenvatting die bij wijze van spreken ook je moeder/vader kunnen volgen nodig. In de trant van ik heb een stuk beton van 1x1x0.2 en aan de ene zijde heerst een temperatuur van X en aan de andere zijde een temparatuur van 20. Nu wil ik graag weten hoeveel energie ik moet toevoegen om het oppervlak van het beton aan de 20C zijde met bijv. 2C te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Sjusus, man man man, wat word er hier ongelofelijk kinderachtig gedrag ten toon gesteld, welles/nietes..... Laat een ieder toch in zijn waarde, laat je niet uit de tent lokken, ook al frons je wat met je wenkbrauwen of zit je met gekromde tenen, wat ik ook af en toe doe.....

On topic AUB

_/-\o_

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:33:
[...]

DHZ spanplafond kost ?
Beetje ttonnzon naapen slimmerik. Spanplafond?..ach joh, een visnet kost ook bijna niets. Deden ze in de kroeg ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:31:
[...]

Beetje ttonnzon naapen slimmerik. Spanplafond?..ach joh, een visnet kost ook bijna niets. Deden ze in de kroeg ook.
Je kan ook het hele plafond incl buizen alles in 1 kleur laten baggeren, zie je bij de ikea ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Weet iemand waar de buiten temp sensor van een pana zit?
Ik hoop bij de ventilator ergens maar ik vrees in de behuizing, want ik heb hem zo goed ingepakt dat ie vijf graden hoger aangeeft?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:39:
[...]

Ik las vorige week een leuke quote: Verlaat de gebaande paden, daarbuiten is veel meer te beleven.
Ik ook: Logica brengt je van A naar B, verbeelding overal _O-

Maareuh, de afgelopen pagina's gaat het bijna uitsluitend over het plafondverwarmingsexperiment(3x woordwaarde) van Hajeetje.
Hoe interessant ik dat experiment ook vindt, zou het niet beter zijn om dit af te splitsen naar een eigen draadje? Dan kunnen we het hier weer lekker over warmtepompen gaan hebben.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Knowbody schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:07:
Hier de stooklijn wat vlakker gemaakt maar wel redelijk hoge temp
Lijn tussen de 30 (bij 20) en 40 (bij -10)

Resultaat Ta nu rond de 35 en verandert pas 1 graad wanneer er buiten 3 graden zijn veranderd. Logisch met vlakkere stooklijn.
Ik ben aan het checken wat dat doet met de opgenomen kWh's.

Daarmee nu 21.5 beneden en dat is wel iets warm en de WAF blaft niet.

Verder doen de radiatoortjes boven het ook nog best aardig met Ta=35. Bijna helemaal geknepen en verrek dat werkt prima!
De temperatuur hi kan bij de panasonic helaas maar tot 15.

Ik weet nog steeds niet hoe ik voor elkaar kan krijgen dat hij bij lo (-10) een aanvoer van 40 heeft en bij + 5 +- 33. Die lo is zo moeilijk niet want die is in te stellen en temperatuur bij hi ook maar om tussenin de goede waarde te halen lukt me niet

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Lag net helaas een brief in de bus dat ze niet binnen de gestelde termijn van 8 weken de aanvraag kunnen afhandelen en dus wordt de beslistermijn met 8 weken verlengd....hoe moeilijk kan het zijn,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:22:
[...]

De temperatuur hi kan bij de panasonic helaas maar tot 15.

Ik weet nog steeds niet hoe ik voor elkaar kan krijgen dat hij bij lo (-10) een aanvoer van 40 heeft en bij + 5 +- 33. Die lo is zo moeilijk niet want die is in te stellen en temperatuur bij hi ook maar om tussenin de goede waarde te halen lukt me niet
Ik zeg uit mijn hoofd 25 water bij 15 buiten temp.
Teken voor jezelf een tabel dan zie je waar je uitkomt. Je kunt ook de buiten temp verschuiven als hij tenminste zover gaat.
+5 en 33 graden betekent dat hij bij alles warmer dan 5 graden water gaat maken van 33 toch?
In het boekje staan ook wat voorbeelden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat er nogal wat 'ruis' bij is gekomen door de regels te veranderen voor 2017.
Dat leidt tot annuleringen en nieuwe aanvragen naast de normale workload.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mightym schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:14:
[...]

Ik ook: Logica brengt je van A naar B, verbeelding overal _O-

Maareuh, de afgelopen pagina's gaat het bijna uitsluitend over het plafondverwarmingsexperiment(3x woordwaarde) van Hajeetje.
Hoe interessant ik dat experiment ook vindt, zou het niet beter zijn om dit af te splitsen naar een eigen draadje? Dan kunnen we het hier weer lekker over warmtepompen gaan hebben.
Stoort mij niet. Hoort bij het topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:45:
Ik hoop bij de ventilator ergens maar ik vrees in de behuizing, want ik heb hem zo goed ingepakt dat ie vijf graden hoger aangeeft?
Zit hij niet midden boven de ventilator aan de achterkant (aanvoer lucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poll eke
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05 16:39
Voor een nieuwbouwhuis zijn we met de installateur aan het kijken of een warmtepomp voor ons geschikt is. En dan helemaal van het gas af. Het lijkt er op dat dat prima mogelijk is :)

Dus dat wordt een systeem met warmtepomp, vloerverwarming en boiler. Ik zie hier de Ecodan regelmatig langs komen met meestal positieve gebruikers dus daar hebben we een offerte van gevraagd en de installateur kwam zelf met een Nibe F2120 als voorstel.

Ik kan er echter niet veel over vinden, gebruikers reviews of iets dergelijks. Op de site van de fabrikant ziet het er natuurlijk super uit maar ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring met producten van Nibe en er iets over willen zeggen (tevreden of niet, aandachtspunten, ...)?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:55:
[...]

Zit hij niet midden boven de ventilator aan de achterkant (aanvoer lucht)
Als dat zo is dan krijgt hij niet zijn eigen warmte, nu geeft ie 10 aan terwijl buiten 7 is, ventilator draait volop dus opwarming van mijn huis lijkt me sterk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:05:
[...]

Als dat zo is dan krijgt hij niet zijn eigen warmte, nu geeft ie 10 aan terwijl buiten 7 is, ventilator draait volop dus opwarming van mijn huis lijkt me sterk
De warmte gaat misschien via een andere weg naar buiten? Waarom heb je hem eigenlijk ingepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:15:
[...]

De warmte gaat misschien via een andere weg naar buiten? Waarom heb je hem eigenlijk ingepakt?
Voor het zicht en weersinvloeden, nu blijft hij droog.
Als de sensor in lucht stroom zit geloof ik niet dat zijn eigen warmte hem beïnvloed.
Dus als hij daar zit wijkt hij af.
Zit hij bij compressor dan kan het kloppen want geeft best warmte. Sneeuw smolt van afdakje wat er vijf cm boven hangt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
reneeke1970 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:45:
wat was überhaubt het doel van inpakken ? geluid of thermisch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Vraagje over mijn Panasonic MDC05F3E5.
De specificatie uit de folder geeft bij de temperaturen +7, +2 en -7 een vermogen van resp 5.0 4.7 en 4.5 kW.
Ik ben er altijd van uit gegaan dat de WP voor het bereiken van dit vermogen op een gegeven moment de ingebouwde 3 kW heater bijschakelt. Maar ik krijg het idee dat er steeds meer vermogen van de compressor wordt vrijgegeven bij lagere temperaturen en dat voor die 4.5 kW bij -7 graden de heater niet nodig is. En ik dus eigenlijk 7.5 kw beschikbaar heb (met ongetwijfeld een zeer lage COP).
Kan iemand daar iets over zeggen?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
poll eke schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:58:
Voor een nieuwbouwhuis zijn we met de installateur aan het kijken of een warmtepomp voor ons geschikt is. En dan helemaal van het gas af. Het lijkt er op dat dat prima mogelijk is :)

Dus dat wordt een systeem met warmtepomp, vloerverwarming en boiler. Ik zie hier de Ecodan regelmatig langs komen met meestal positieve gebruikers dus daar hebben we een offerte van gevraagd en de installateur kwam zelf met een Nibe F2120 als voorstel.

Ik kan er echter niet veel over vinden, gebruikers reviews of iets dergelijks. Op de site van de fabrikant ziet het er natuurlijk super uit maar ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring met producten van Nibe en er iets over willen zeggen (tevreden of niet, aandachtspunten, ...)?

Weet het niet uit eigen ervaring maar Nibe is wel een luxepaard en in Duitsland wel bekend. Mooi product. Maar ook duurder. Net als Alpha Innotec, om iets te noemen.

Bij de tweakers kom je vooral Mitsubishi en Panasonic tegen. Of Elga. General (Fujitsu) is ook goed spul.

Panasonic is wat stiller dan Mitsubishi heb ik van verschillende kanten ter kennisgeving aangenomen.

Bij nieuwbouw zou gewoon geen gasaansluiting meer moeten worden geleverd. Met de ogen dicht kun je gewoon voor een L/W warmtepomp kiezen! Succes en alvast gefeliciteerd ;)

PS ik vind het een mooi apparaat, die F2120. Bij mijn zoektocht kwam ik het ook wel tegen. Ziet er rustig uit. Net als Nefit Mono, vind ik ook een mooi apparaat.
Of de software en compressor ook dezelfde kwaliteit hebben als de Japanse producten (die al 40-50 jaar werken aan dit soort spul, besef dat de halve wereld vol staat met airco's en dat al heel lang!) is mij niet bekend.

En zo'n Nibe F2120 zou ik ook wel durven kiezen!

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 11-01-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jaari schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:29:
De specificatie uit de folder geeft bij de temperaturen +7, +2 en -7 een vermogen van resp 5.0 4.7 en 4.5 kW.
Ik ben er altijd van uit gegaan dat de WP voor het bereiken van dit vermogen op een gegeven moment de ingebouwde 3 kW heater bijschakelt. Maar ik krijg het idee dat er steeds meer vermogen van de compressor wordt vrijgegeven bij lagere temperaturen en dat voor die 4.5 kW bij -7 graden de heater niet nodig is. En ik dus eigenlijk 7.5 kw beschikbaar heb (met ongetwijfeld een zeer lage COP).
Software matig in te stellen wanneer heater bij komt, hij kan zelfs extra elementen aansturen als die in een buffer zitten bv

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Knowbody schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:28:
[...]

wat was überhaubt het doel van inpakken ? geluid of thermisch ?
Alleen het zicht en weersinvloeden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Knowbody schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:35:
[...]

PS ik vind het een mooi apparaat, die F2120. Bij mijn zoektocht kwam ik het ook wel tegen. Ziet er rustig uit. Net als Nefit Mono, vind ik ook een mooi apparaat.
Of de software en compressor ook dezelfde kwaliteit hebben als de Japanse producten (die al 40-50 jaar werken aan dit soort spul, besef dat de halve wereld vol staat met airco's en dat al heel lang!) is mij niet bekend.

En zo'n Nibe F2120 zou ik ook wel durven kiezen!
Nefit gebruikt Mitsubishi in nagenoeg alle buitendelen en software kun je gerust aan Nederlanders overlaten.
Ook Nibe maakt zelf geen compressoren, maar vaak Copeland of Mitsubishi
En is de software van de Aziaten zit ook nog wel eens een bugje.
Zeker hebben ze daar veel ervaring, maar compressoren kwamen een paar jaar geleden zowat allemaal bij Copeland vandaan. Tegenwoordig maken fabrikanten wel vaak zelf hun compressoren, zeker de zwaardere modellen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
reneeke1970 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:07:
[...]

Alleen het zicht en weersinvloeden
Ik zit aan een soort kooi te denken. Mag het rendement immers op geen enkele wijze beïnvloeden. Mooi klusje voor het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:35
Maikie18 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:29:
Lag net helaas een brief in de bus dat ze niet binnen de gestelde termijn van 8 weken de aanvraag kunnen afhandelen en dus wordt de beslistermijn met 8 weken verlengd....hoe moeilijk kan het zijn,.
De ISDE bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15
Oxellaar schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:15:
[...]

Nefit gebruikt Mitsubishi in nagenoeg alle buitendelen en software kun je gerust aan Nederlanders overlaten.
Ook Nibe maakt zelf geen compressoren, maar vaak Copeland of Mitsubishi
En is de software van de Aziaten zit ook nog wel eens een bugje.
Zeker hebben ze daar veel ervaring, maar compressoren kwamen een paar jaar geleden zowat allemaal bij Copeland vandaan. Tegenwoordig maken fabrikanten wel vaak zelf hun compressoren, zeker de zwaardere modellen.
Ik had voor de kerst een "proefballon offerte op afstand" voor een NIBE F2120-8 + VVM320 binnenunit met Uplink voor NIBE + extra buffervat 100 l + optioneel NIBE type RMU 40 Ruimte opnemer + verwarmingslint + inbedrijfstellen = 10,7 k€ excl. btw

MAAR exclusief:
- Leidingen, fitwerk
- Ophangmateriaal
- Bouwkundige voorzieningen/aanpassingen
- Reparatie en/of herstel aanwezige installaties
- Elektriciteitsaansluitingen en bekabeling
- Montage/installatie
Mijn schatting - totaal ca. 15 tot 16 k€ 8)7 - en toen heb ik NIBE van mijn lijst geschrapt
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
poll eke schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:58:

Wat is de Prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Knowbody schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:29:
[...]

Ik zit aan een soort kooi te denken. Mag het rendement immers op geen enkele wijze beïnvloeden. Mooi klusje voor het voorjaar.
Ik heb houten hok gemaakt, zijkanten open, achterkant ventilator staat tegen planken schutting aan waar hij zo kan aanzuigen, voorkant is vrij uitblaasbaar.
Vind het wel fijn dat koude wind geen vat op de waterleidingen kan krijgen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
dunklefaser schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:35:
[...]

Ik had voor de kerst een "proefballon offerte op afstand" voor een NIBE F2120-8 + VVM320 binnenunit met Uplink voor NIBE + extra buffervat 100 l + optioneel NIBE type RMU 40 Ruimte opnemer + verwarmingslint + inbedrijfstellen = 10,5 k€ excl. btw

MAAR exclusief:
- Leidingen, fitwerk
- Ophangmateriaal
- Bouwkundige voorzieningen/aanpassingen
- Reparatie en/of herstel aanwezige installaties
- Elektriciteitsaansluitingen en bekabeling
- Montage/installatie
Mijn schatting - totaal ca. 15 k€ 8)7 - en toen heb ik NIBE van mijn lijst geschrapt
YMMV
Ben met je eens dat dit veel te veel geld is voor een gasketel vervanger. Want feitelijk is dat het. Maar de subsidie zorgt in dit kikkerlandje voor kunstmatig hooghouden van de prijzen. Zo heel duur hoeft een WP installatie niet te zijn. Ze proberen het gewoon. Onbekend maakt onbemind nietwaar. De markt heeft marges nodig om te voorkomen dat het een cowboy markt wordt zoals bij de zonnepanelen. Uiteindelijk verdwijnen de cowboys wel. Daarnaast moet er ook geld naar ontwikkeling maar goed het is een grote afzetmarkt, veel huizen op de aardbol hebben immers een verwarmingssysteem nodig. Desalniettemin zijn de prijzen nog wat aan de hoge kant.

Tuurlijk enkele dagen twee monteurs, dat mag wat kosten. Maar op het ijzer zit nog een te hoge marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
mightym schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:14:
[...]

Nee, dat hoort ook bij de warmtepomp....hoe wil je anders je warmte kwijt vraag,....alle topics doorzoeken.?

Wat wil je nog meer weten over een pomp?,... alles is al 30x voorbij gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
reneeke1970 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:39:
[...]

Ik heb houten hok gemaakt, zijkanten open, achterkant ventilator staat tegen planken schutting aan waar hij zo kan aanzuigen, voorkant is vrij uitblaasbaar.
Vind het wel fijn dat koude wind geen vat op de waterleidingen kan krijgen
Zoiets ben ik ook van plan. Die van mij hangt aan de muur. Ik wil dan ook dat er veel lucht via de bovenkant kan binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Iemand hier met een Panasonic t-cap ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Knowbody schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:46:
[...]

Zoiets ben ik ook van plan. Die van mij hangt aan de muur. Ik wil dan ook dat er veel lucht via de bovenkant kan binnenkomen.
Heb ik ook, eerste afdak hangt 10 cm van muur, tien cm daarboven een plank van 15 breed, lucht kan zig zag maken maar de regen niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
reneeke1970 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:36:
[...]

Ik zeg uit mijn hoofd 25 water bij 15 buiten temp.
Teken voor jezelf een tabel dan zie je waar je uitkomt. Je kunt ook de buiten temp verschuiven als hij tenminste zover gaat.
+5 en 33 graden betekent dat hij bij alles warmer dan 5 graden water gaat maken van 33 toch?
In het boekje staan ook wat voorbeelden
Ja klopt maar ik wil bij +5 33. Hi stond op 15 met een temperatuur van 30, die heb ik nu op 28 gezet in de hoop dat hij dan iets sneller de aT afbouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ramon_1984 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:51:
Iemand hier met een Panasonic t-cap ?
het had weinig gescheeld. H-series leek me geweldig maar moest teveel investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 12:51
;) :(
Appie Heijn schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:51:
Mbt plafondverwarming, respect dat je out of the box denkt! Hou je er wel rekening mee dat de toplaag die je aanbrengt niet te scheurgevoelig is. Als ik zie hoe erg plafonds nu al "werken" zonder een vorm van verwarming erin, dan vraag ik mij af hoe het zal gaan als er ook nog verwarming in aangebracht wordt.

Hier een kleine update vanaf mijn kant:
Jaren 60 woning (behoorlijk vrijstaand, lees als weinig directe beschutting)
120m2 +/-
Omgeving Drachten (Friesland)
50% beneden vloerverwarming
50% HTV radiatoren
Gasverbruik 2015 was 1200-1300m3
5KW Panasonic mono (alleen CV, geen WW)
Ik maak gebruik van de interne WAR regeling van panasonic en schakel de WP uit als het binnen warmer wordt dan 20,8 graad, onder de 20,5 gaat hij weer aan. Regeling via Netatmo(binnenmodule weerstation)-->IFTTT-->Intesishome(wifi)
Aanvoer 33(@5gr buitentemp) t/m 40gr(@-8buitentemp)

Ik meet met een Kamstrup Multical en een losse S0 meter opbrengst(warmte) en verbruik(kWh)

Stroomtarief €0,18/kWh
Gastarief €0,5602/m3

Oktober 2016
Warmte toegevoegd: 88m3 (707kWh)/8)
Elek verbruik WP: 142kWh
Anders betaald aan gas €49,05
Nu in elek €25,58
Besparing €23,95
Gasverbruik x1,6 = elekverbruik WP
COP 4,95

November 2016
Warmte toegevoegd: 200m3 (1597kWh)/8)
Elek verbruik WP: 368kWh
Anders betaald aan gas €112
Nu in elek €66
Besparing €46
Gasverbruik x1,84 = elekverbruik WP
COP 4,34

December 2016
Warmte toegevoegd: 250m3 in gas (2002kWh)/8)
Elek verbruik WP: 465,91kWh
Anders betaald aan gas €140
Nu in elek €84
Besparing €56
Gasverbruik x1,86 = elekverbruik WP
COP 4,3

Bovenstaande de facts, wat nog veel belangrijker is, is dat het overal heerlijk warm is in huis, 20,5gr of hoger. COP is niet echt interessant meer, ik kijk nu puur naar warmtehoeveelheid toegevoegd, en kWh verbruikt. De warmtehoeveelheid is in principe nog winst in te halen dmv dakisolatie.

:D Kennnelijk verbruiken we zo weinig gas dat de veiligheidafsluiter van slag is, vanochtend een E02 melding op de atag ketel, ik een half uur de boel staan testen/resetten, geen resultaat, geen warm water(dat is het enige wat ie nog doet) blijkt dat het gasfornuis het ook niet doet. Stedin heeft geconstateerd dat de veiligheidsafsluiter versleten is. Heb weer gas, al is het maar voor die 0,5-1,5m3 gas die we verbruiken(in de winterperiode) voor warm water en koken. In totaal in december 25m3 gas verstookt.
Appie red de pana het goed op de koude dagen, in Drachten kan het wat kouder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Knowbody schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:44:
[...]

Ben met je eens dat dit veel te veel geld is voor een gasketel vervanger. Want feitelijk is dat het. Maar de subsidie zorgt in dit kikkerlandje voor kunstmatig hooghouden van de prijzen. Zo heel duur hoeft een WP installatie niet te zijn. Ze proberen het gewoon. Onbekend maakt onbemind nietwaar. De markt heeft marges nodig om te voorkomen dat het een cowboy markt wordt zoals bij de zonnepanelen. Uiteindelijk verdwijnen de cowboys wel. Daarnaast moet er ook geld naar ontwikkeling maar goed het is een grote afzetmarkt, veel huizen op de aardbol hebben immers een verwarmingssysteem nodig. Desalniettemin zijn de prijzen nog wat aan de hoge kant.

Tuurlijk enkele dagen twee monteurs, dat mag wat kosten. Maar op het ijzer zit nog een te hoge marge.
Voordat er subsidie kwam waren warmtepompen al onbetaalbaar en amper te krijgen.
Als er al wat is veranderd, is het idd de markt die nog een extra graantje probeert mee te pikken van een al schoftig hoge marge.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

jaari schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:29:
De specificatie's van wp's waarbij de bijhorende T wordt vermeld is altijd compressor gericht.
Een wel of niet aanwezig bij verwarming element wordt NIET meegerekend.
Als je een 5KW pomp hebt bij +10C, en deze bij -10C 3,75KW levert, gaat het dus over compressorvermogen.
Het is dus zaak dat die minimale capaciteit overeenkomt met wat de woning verliest bij die T, en liefst een beetje meer.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Voor de pana bestellers bij confortmarket, ging het bestellen via mail ook zo moeizaam als hier?
Veel vragen, met name over totaal prijs en betaling, maar weinig tot traag antwoord, is dat de gang van zaken bij die fransoos?

Pagina: 1 ... 148 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic