Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.032 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Maikie18 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:49:
[...]

Oh ja, quite mode, niet meer aan gedacht maar zal ik meteen even aanzetten en kijken of dat het patroon veranderd want met de huidige instellingen gaat het weer niet lekker meer.

Bij temperaturen van -10 tot 0 gaat het goed met de war en zie je runs van +- 1 uur maar nu het 6 graden is buiten is hij helemaal van het padje af

[afbeelding]
Over een snelweg racen is niet moeilijk, over de bergen door dorpjes met veel schakelen dan komt het er op aan.

Tja buffer........ Nee niet nodig

Maar een inverter is gemaakt voor aan uit dus maak je niet druk. Doet mijne ook nog steeds

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Daannn1987 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:35:
[...]

Is dat eigenlijk 1 lange stooklijn met 31 graden? Of X keer aan uit per dag?
Kan niet wachten tot ik een LW warmte pomp heb :+ Maar zal nog wel even duren middels de Qurrent actie..

Huidige stooklijn middels CV verwarming icm vvw
[afbeelding]
1 stookrun van 31c, maar sinds gisteren draai ik zonder nachtverlaging waardoor ik een aantal runs per dag heb ipv 1 van de hele dag. Hoeveel dit per dag scheelt aan kwh kan ik nog niet zeggen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:45:
[...]

Een m2 vloerverwarming bij identieke oppervlakte temperatuur resulteert voor vloerverwarming in 68W/m2 en de radiator van 2m bij 50cm=1m2 levert 120W/m2 dus bijn het dubbele. Onderzoek alles en behoud het goede en geloof niemand.
[afbeelding]
[afbeelding]

Bijkomend heeft de vv het nadeel van een hogere TaTr nodig om dat te bereiken.
Probleem is hoe je 50% van je vloeroppervlak netjes in de vorm van radiatoren in je huis krijgt. Dat is dus een NoGo.

De afwerking moet iets worden wat stralingswarmte uitstekend absobeert en daarmee bijna verliesvrij weer kan uitstralen. Koolstofhoudende materialen hebben deze eigenschap. Rubber en PVC zijn daar voorbeelden van.
Is een span plafond niks voor je?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:37:
[...]

Ik zou wel eens willen weten wat je Dt over je aanvoer en retour is zodra je warmtepomp op 30 graden draait
Dt= 4 en op koude dagen 5.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:25
2 voorbeelden van mijn afgifte systeem.
Wandverwarming
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T4IBWEN8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7IBD7ZRI.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
Dat is ook een beste verbouwing geweest!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:03:
[...]

Is een span plafond niks voor je?
Dat voldoet in principe prima aan de voorwaarden, ik heb monsters van zo'n bedrijf en heb daarmee proeven gedaan, echter de prijs per m2 slaat naar mijn idee helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een TonZon achtige folie aan het plafond of zie ik wat anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:13:
[...]

Dat voldoet in principe prima aan de voorwaarden, ik heb monsters van zo'n bedrijf en heb daarmee proeven gedaan, echter de prijs per m2 slaat naar mijn idee helemaal nergens op.
Klopt daarom heb ik het ook niet, maar wel mooi. En in jouw geval word de lucht bak boven het doek één grote plaat die warmte straalt. Eventueel met ventilator kamer lucht door de bak met slangen laten circuleren als extra boost

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 12:51
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:20:
[...]

Ik heb een 6 kW, maar op stille mode doet ie maar 4.5 en daar red ie het mee.
Koudste was -8 nachts tot -3 overdag .
Graadje verhogen duurt dan wel twee tot drie uur
Is het de nieuwe G serie, heb je daar de specificaties van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bram-Bos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 00:36:
[...]

Het zal zeker per persoon verschillen, maar ik ervaar hier concreet wat het betekent als de wanden om me heen (dus niet vanuit één punt) zijn opgewarmd. De ruimte-T is dan bv. maar 0.4 graad hoger (19.2 ipv 18.8), maar mijn oren voelen al aan of ik in een sauna zit. Omgekeerd werkt het ook zo: ruimte-T is 19, maar de wanden zijn al een tijdje (een uur ofzo) niet opgewarmd omdat de wp stil staat, en het voelt kil.
Wat je hier beschrijft lijken een tweetal thermometers ook min of meer te ervaren. Ik heb een iSense en een los thermometerje er bovenop liggen, Voor de plafondverwarming liepen deze binnen 0.2-0.5C parallel. Nu zie ik een verschil van 0.8-1.0C verschil. Het lijkt alsof de sensor v.d. iSense afgeschermd is van straling en alleen maar de luchttemperatuur weergeeft. Althans dat is de enige verklaring die ik er voor kan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ik zie heel veel verticale slangen aan de wand, hoe heb je daar de lucht goed uit gekregen?
Wat is je slang diameter?

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 10-01-2017 20:29 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:20:
[...]

Klopt daarom heb ik het ook niet, maar wel mooi. En in jouw geval word de lucht bak boven het doek één grote plaat die warmte straalt. Eventueel met ventilator kamer lucht door de bak met slangen laten circuleren als extra boost
Luchtverplaatsen AAAAAARRRRRGGGGGHHHHHH.
Probeer lucht/convectie ed. uit te sluiten, slecht voor je longen. De oorzaak is dat er kennelijk behoorlijke temperatuurverschillen zijn en dat is wat je nou juist moet zien te vermijden naar mijn idee. Bij 24h verwarmen heb je toch geen boost nodig, tenminste ik kan het niet bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 13:58
[...]

Een m2 vloerverwarming bij identieke oppervlakte temperatuur resulteert voor vloerverwarming in 68W/m2 en de radiator van 2m bij 50cm=1m2 levert 120W/m2 dus bijn het dubbele. Onderzoek alles en behoud het goede en geloof niemand.
[afbeelding]
[afbeelding]

Probleem is hoe je 50% van je vloeroppervlak netjes in de vorm van radiatoren in je huis krijgt. Dat is dus een NoGo.

De afwerking moet iets worden wat stralingswarmte uitstekend absobeert en daarmee bijna verliesvrij weer kan uitstralen. Koolstofhoudende materialen hebben deze eigenschap. Rubber en PVC zijn daar voorbeelden van.
Die afgifte tabellen die je aanhaalt is de afgifte als de buizen in een betonvloer zijn gestort. Volgens mij is de afgifte een stuk minder als die leidingen in het luchtledige hangen zoals je nu hebt.

Je laat ook maar een gedeelte van de tabel zien, want aan de rechterkant heb je ingevuld "vloerafwerking geen" Afwerkvloer gietvloer, afwerkvloerdikte 50mm

En daar ga je dus de boot in, want je hebt geen afgiftesysteem, die leidingen die door de lucht "zweven" geven op deze manier echt geen 68w/m2 af.

"Normaal" gesproken is je afgiftesysteem bij vloerverwarming je vloer, of bij radiatoren je radiator of bij plafondverwarming je stralingspaneel.

Buizen zijn een transportsysteem, geen afgiftesysteem of je moet buizen Ø250x4 aan je plafond ophangen :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:26
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:24:
[...]

Wat je hier beschrijft lijken een tweetal thermometers ook min of meer te ervaren. Ik heb een iSense en een los thermometerje er bovenop liggen, Voor de plafondverwarming liepen deze binnen 0.2-0.5C parallel. Nu zie ik een verschil van 0.8-1.0C verschil. Het lijkt alsof de sensor v.d. iSense afgeschermd is van straling en alleen maar de luchttemperatuur weergeeft. Althans dat is de enige verklaring die ik er voor kan verzinnen.
- Wat mij opvalt bij de iSense, en in mindere mate ook de Honeywell Chronothem Touch Modulation (HCTm), is dat ze opportunistisch afronden naar boven of beneden. Ofwel: als ze 19˚C aangeven kán het ook al 18,6 zijn. Als ze 18,5 aangeven kan het ook al 18,9 zijn. Sterker nog: ik zie soms, dat du moment dat ik de T-set verhoog, de gemeten ruimte-T een 0,5 graad hoger wordt. En dat komt echt niet alleen omdat ik er dan voor sta. Kortom: niet te vertrouwen als temperatuurmeting.
- Die thermometers hebben ook een ingebakken vertraging (heet dat hysterese?)
- Volgens mij meet elke thermometer alleen de temperatuur van zichzelf; is dus erg afhankelijk van het materiaal van die thermometer, of wat er om de sensor heen zit, of stralingswarmte daar een snel of langzaam effect op heeft

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:29:
[...]

Luchtverplaatsen AAAAAARRRRRGGGGGHHHHHH.
Probeer lucht/convectie ed. uit te sluiten, slecht voor je longen. De oorzaak is dat er kennelijk behoorlijke temperatuurverschillen zijn en dat is wat je nou juist moet zien te vermijden naar mijn idee. Bij 24h verwarmen heb je toch geen boost nodig, tenminste ik kan het niet bedenken.
Ik weet dat je een hekel aan een stofdoek hebt maar mijn onderbuik gevoel zegt dat je het toch moet voorbereiden in je nieuwe plafond, juist vanwege wat Grolsch je probeert uit te leggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
foxie10 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:23:
[...]

Is het de nieuwe G serie, heb je daar de specificaties van?
Ja de laatste g versie, wat wil je daar van weten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02
Grolsch schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:33:
[...]

Die afgifte tabellen die je aanhaalt is de afgifte als de buizen in een betonvloer zijn gestort. Volgens mij is de afgifte een stuk minder als die leidingen in het luchtledige hangen zoals je nu hebt.

Je laat ook maar een gedeelte van de tabel zien, want aan de rechterkant heb je ingevuld "vloerafwerking geen" Afwerkvloer gietvloer, afwerkvloerdikte 50mm

En daar ga je dus de boot in, want je hebt geen afgiftesysteem, die leidingen die door de lucht "zweven" geven op deze manier echt geen 68w/m2 af.

"Normaal" gesproken is je afgiftesysteem bij vloerverwarming je vloer, of bij radiatoren je radiator of bij plafondverwarming je stralingspaneel.

Buizen zijn een transportsysteem, geen afgiftesysteem of je moet buizen Ø250x4 aan je plafond ophangen :)
Als het goed is kan hij met de gegevens die hij nu heeft al aantonen wat zijn warmteafgifte is want hij weet wat gisteren de temperatuur was, hoeveel verlies hij heeft en hoeveel het warmer is geworden e.d., toch?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gasschuif schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:25:
[...]

Ik zie heel veel verticale slangen aan de wand, hoe heb je daar de lucht goed uit gekregen?
In de slangen blijft geen lucht vermoed ik, dat word door het water naar de verdeler gedrukt, in je tuinslang blijft ook geen lucht zitten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 12:51
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:38:
[...]

Ja de laatste g versie, wat wil je daar van weten?
De specificaties, vaak worden de specificaties van de vorige E serie gegeven.
Kan je zeggen waar ik die kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ramon, die zwarte klik strips, geniaal, waar heb je die op de kop getikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:58:
De Panasonic loopt op WAR v.a. de start, na een paar ontluchtingssessies, volcontinu. Fr 30 op dit moment.
Bij mij ook op fr 28-30 met aT 33 en rT 30

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:37
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:09:
[...]

Als grotere diameters en tot gevolg heeft dat er een lagere Ta nodig heeft, wat goed is voor de COP, en een klein voordeel heeft daar waar nachtverlaging wordt toegepast en het gebruik van LTV mogelijk maakt in voorheen als kansloos geachte woningen heeft het een aantal kleinere of grotere voordelen. Mag ieder voor zich bepalen.
Prima ik vind het best.

COP my ass zou ik haast zeggen. Alles voor de statistieken?

Ik kan een Aigo kopen die 1 op 20 rijdt en ermee naar Rome rijden.

Ik kan ook een Mondeo kopen die 1 op 12 rijdt en ermee van Maastricht naar Groningen rijden.

Wat is duurder rijden.

moraal: als je een minder goede COP hebt maar je verwarmt ook minder, is dat dan erg.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:16:
[...]

Een TonZon achtige folie aan het plafond of zie ik wat anders ?
Reflectie folie met daar tegen aan alu pex 16 x 2
Afwerking gipsplaat met gipsstuc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:41:
[...]

In de slangen blijft geen lucht vermoed ik, dat word door het water naar de verdeler gedrukt, in je tuinslang blijft ook geen lucht zitten.
De dP van een tuinslang is 350 kPa ongeveer, van een vloer verwarming pompje is de dP c.a. 20 a 35 kPa
Met b.v. 80m slanglengte is het debiet laag en daarmee de watersnelheid in de slang.
Als de stijgsnelheid van lucht in de slang in het verticale deel hoger is als de watersnelheid heb je een probleem, je krijgt de lucht er niet goed uit. De stijgsnelheid van lucht is mede afhankelijk van de leiding diameter.

Als Gasschuif de tuin sproeit ligt de slang meestal horizontaal op het gras. :+

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Gasschuif schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:25:
[...]

Alu pex 16x2
Ruime bochten maken doet wonderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:33:
[...]

Het begrip warmte overdracht kent straling, convectie en geleiding. Die laatste 2 lijken je in de weg te staan om de eerste te kunnen accepteren/doorgronden. Het 'geloof' kan ik je er niet bijgeven, je zult daarvoor zelf inspanning moeten doen om het te begrijpen/bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maikie18 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:38:
[...]

Als het goed is kan hij met de gegevens die hij nu heeft al aantonen wat zijn warmteafgifte is want hij weet wat gisteren de temperatuur was, hoeveel verlies hij heeft en hoeveel het warmer is geworden e.d., toch?
Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willie Wortel schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:51:
[...]

Ik heb er nog een 100 liggen, mocht je interesse hebben/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:17:
[...]

Jij doet een bewering, welke ik middels afgiftetabellen weerspreek/weerleg. Streef je naar voldoende of optimaal ?
Ja het werkt niet fijn, dat ben ik met je eens, daarom heb ik het ook laten doen, maar in slakkenhuispatroon en als je voor ingefreesde vv kiest is het er prima in te 'persen'.
plafondverwarming is heus niets nieuws. Het patroon lijkt me van minder belang. Dat speelt vooral een rol wanneer je er met je voeten op loopt en verschillende temperaturen waarneemt.
Bij een plafond lijkt me dat totaal niet er toe doen. Op enig afstand voelt het als een lekkere straling.

spanplafond eronder ?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Gasschuif schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:56:
[...]

De dP van een tuinslang is 350 kPa ongeveer, van een vloer verwarming pompje is de dP c.a. 20 a 35 kPa
Met b.v. 80m slanglengte is het debiet laag en daarmee de watersnelheid in de slang.
Als de stijgsnelheid van lucht in de slang in het verticale deel hoger is als de watersnelheid heb je een probleem, je krijgt de lucht er niet goed uit. De stijgsnelheid van lucht is mede afhankelijk van de leiding diameter.

Als Gasschuif de tuin sproeit ligt de slang meestal horizontaal op het gras. :+
Hier geen last van lucht in de slangen, verdeler met eigen wilo yonos pico trekt het ook makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:05:
[...]

Voor zo ver ik weet heeft de installateur alles volledig open gezet. Je zou toch ook alleen maar willen knijpen als je onevenwichtige groepslengtes zou hebben ? Met andere woorden om ongeljkmatige temperatuurverdeling te compenseren ?
Of juist om ze welbewust te creëren.Om bijv koudeval te compenseren.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:54:
[...]

Reflectie folie met daar tegen aan alu pex 16 x 2
Afwerking gipsplaat met gipsstuc
Je beperkt dus bewust de afgifte v.d. warmte naar je bovenverdieping of zijn het bovenburen ? Als het je eigen verdieping is blokkeer je daarmee wel je WiFi signaal, straling blokkade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:05:
[...]

Voor zo ver ik weet heeft de installateur alles volledig open gezet. Je zou toch ook alleen maar willen knijpen als je onevenwichtige groepslengtes zou hebben ? Met andere woorden om ongeljkmatige temperatuurverdeling te compenseren ?
ja dat is een reden. Een andere reden is dat je het geheel zou kunnen knijpen om wellicht een evenwicht te bereiken met de rest van je afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Willie Wortel schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:51:
[...]

Je hebt een bericht in je postvak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:21:
Als buizen zo goed warmte af zouden geven waarom zijn er dan radiatoren en/of stralingspanelen ontwikkeld :?
Biertje ?

Radiatoren stammen uit het tijdperk dat er met kunststoffen niet bereikt kon worden wat er nu mee kan. Plastic bestond nog niet eens!

Moet je nagaan in den beginne waren de slangen ook nog diffuus. Prima als tuinslang, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 23:27
Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:14:
[...]

Je hebt een bericht in je postvak ;)
Ik ben nu ook wel benieuwd wat voorn strips het zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

Hajeetje, ik heb vele 1000 m2 klimaatplafonds inbedrijf gesteld, koeling en verwarming.
In mijn herinnering is dit plafond altijd een plaatmateriaal van dun metaal zeg elementen van 0,3*2,5 m welke in een plafond frame hangen. Dit (dun) plaat materiaal is meestal voorzien van vele kleine gaatjes, zeg 3 a 4 mm. Wellicht moet je daar eens naar zoeken.

Nu met pensioen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Pietje555 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:26:
De diameters van de buizen doen niet zoveel met de afgegeven warmte. Bij een grotere diameter zal je een hogere retourtemperatuur krijgen. Grotere diameters zijn dan ook met name om grotere vloervelden te kunnen leggen en niet te vergeten grotere transport lengten te overbruggen. Een grotere buis heeft immers een grotere waterinhoud en dus een grotere warmtehoeveelheid. niet onbelangrijk is dat de leidingweerstand aanzienlijk lager is. Hoge weerstand geeft veel pompverlies. Bij te hoge weerstand trekt de pomp het zelfs niet meer. Daarom is te selecteren diameter eigenlijk alleen afhankelijk van de slanglengte. Prijs van 16 mm is lager,verdelers kunnen kleiner en makkelijker te verwerken/minder tijd. Zeker voor een installateur scheelt dit aanzienlijk.
ik ervaar ongeacht de Ta dat de WP steeds probeert - en hier ook in slaagt - de dT op 5K te houden.

Inderdaad grote diameters zijn om leidingverliezen te beperken. Dus daar wanneer afstand moet worden overbrugt is hoe groter hoe beter, zoals je zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
GeoStax schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:16:
[...]

Ik ben nu ook wel benieuwd wat voorn strips het zijn :)
https://www.vloerverwarmi...-direct+bevestigingsrails

Bovenverdieping heb ik dit toegepast
http://warp-systems.nl/speetile/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:12:
[...]

Of juist om ze welbewust te creëren.Om bijv koudeval te compenseren.
Dat zou inderdaad ook nog een reden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:14:
[...]

ja dat is een reden. Een andere reden is dat je het geheel zou kunnen knijpen om wellicht een evenwicht te bereiken met de rest van je afgiftesysteem.
Ik heb geen rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
foxie10 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:48:
[...]

De specificaties, vaak worden de specificaties van de vorige E serie gegeven.
Kan je zeggen waar ik die kan vinden.
Bij google.....
En op de website van confortmarket waar hij tevens goedkoopst is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

Op de foto die je later poste lopen de slangen wel netjes, ziet er strak uit.
Alleen vind ik het zonde dat de verdeler verkeerd is aangesloten, de flowmeters werken nu niet.
Kan zijn dat jij flow niet belangrijk vind, maar het had toch mooi geweest als ze hadden gewerkt.
Verdelers worden wel vaker omgekeerd gemonteerd, bijvoorbeeld als de verdeler in de kruipruimte, of een verdieping lager gemonteerd is. Dus heel vreemd is het niet.

Ook plafondverwarming/koeling komt vrij vaak voor, ik heb het iig veel meer gezien dan wandverwarming.
Werken zal het dus zeker wel, alleen met de leidingen in de vrije lucht is nieuw voor mij.
Ik begrijp nu pas dat het de bedoeling is dat het zo blijft?
Dit topic gaat zo enorm hard, ik krijg het soms niet meer bijgelezen :P
Bij plafondverwarming zit er wel altijd een glaswoldeken boven de leidingen en een metalen systeemplafond direct tegen de leidingen.
Of als phase change klimaatplafond en dan gecombineerd met ventilatie via het plafond.
Alleen is dat een beetje prijzig voor thuis, maar wel enorm efficient.

Je grafieken en calculators gelden dus niet voor jouw wijze van monteren.
W/m2 gaat om het vloeroppervlak, bij jouw draait het nu om leidingoppervlak, dus 20mm in de vrije lucht geeft een voordeel tov 18mm.
Al kun je dat niet aantonen dmv de calculator van WTH.
Ook ga je volgens mij uit van een ruimtetemperatuur van 20 graden, maar dat is veel te laag.
Aan het plafond is het veel warmer, zeker als daar de afgifte plaats vind.
Ik schat dat je zeker boven de 25 graden moet gaan rekenen als omgevingstemperatuur van de slangen.
Vloerverwarming ligt op de meest gunstige plaats om te verwarmen, een grote dT tov de luchttemp plafondverwarming op de meest ongunstige plek, kleine dT tov luchttemp.

Ik ben verder wel benieuwd naar het resultaat

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Begint het boven ondertussen ook warm te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:18:
[...]

Hajeetje, ik heb vele 1000 m2 klimaatplafonds inbedrijf gesteld, koeling en verwarming.
In mijn herinnering is dit plafond altijd een plaatmateriaal van dun metaal zeg elementen van 0,3*2,5 m welke in een plafond frame hangen. Dit (dun) plaat materiaal is meestal voorzien van vele kleine gaatjes, zeg 3 a 4 mm. Wellicht moet je daar eens naar zoeken.

Nu met pensioen :)
Ja ik ken ze wel zoals gebruikt in kantooromgevingen. Wat mij betreft 2 bezwaren, een kantooromgeving look en veel te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:22:
[...]

Beton weegt 2350kg/m3 volgens http://www.joostdevree.nl/shtmls/volumieke_massa.shtml Het plafond is 60m2*0.20m*2350 = 28.200kg, dus voordat die massa 1C opgelopen is zijn we wel even verder vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:22:
[...]

dat was ook deel van de opzet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
vloerverwarming kan ook wel behelpen zijn. Er staat of ligt van alles op. Dat beperkt ook een deel van de afgifte. En het werkt het best met steen/tegelvloer. Met als nadeel als het uit staat dat zo'n vloer steenkoud is.

Een parket/houtenvloer met wand-en plafondverwarming lijkt me wat dat betreft ook niet eens zo gek!

(wel uitkijken waar je gaatjes gaat boren 8)7 )

[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 10-01-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:12:
[...]

Hier geen last van lucht in de slangen, verdeler met eigen wilo yonos pico trekt het ook makkelijk.
OK, dan heb je mazzel gehad, ik heb veel problemen meegemaakt met verticale leiding systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:41:
[...]

dat was ook deel van de opzet ;-)
Zekers, als de installatie werkend was geweest aan het begin van het stookseizoen had ik het ondertussen geweten. Nu loop ik wat dat betreft enkele maanden achter en kan er dus nog weinig zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag aan iedereen: Hoe kan het dat vrijhangende buizen een niet geisoleerde jaren 70 woning in 1.5 uur 1C verhoogd met een WPje van 5kW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:59:
Vraag aan iedereen: Hoe kan het dat vrijhangende buizen een niet geisoleerde jaren 70 woning in 1.5 uur 1C verhoogd met een WPje van 5kW ?
Maak er eens 25 van dan?
Vannacht twee uur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Veel m1 buis hebben ook een aardig oppervlak, kijk maar naar boiler e.d. die worden ook warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:06:
[...]

Veel m1 buis hebben ook een aardig oppervlak, kijk maar naar boiler e.d. die worden ook warm.
Wat is m1 buis ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een strekkende meter

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Strekkende meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat is de link met een boiler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:10:
[...]

En wat is de link met een boiler ?
Zucht...

In een WP boiler zit ongeveer 3,2m2 buis om deze te verwarmen.

[ Voor 16% gewijzigd door koevlaas2 op 10-01-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry maar ik begrijp niet wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:11:
[...]

Lees de edit maar even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Simpel!
Met 31 m2 aan warm oppervlakte op 42 graden met een buitentemperatuur van 5,5 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:10:
[...]

Zucht...

In een WP boiler zit ongeveer 3,2m2 buis om deze te verwarmen.
OK, maar dat zal iedereen dan weer vertalen met geleiding, wat slechts 1 v.d. 3 vormen van warmteoverdracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:11:
[...]

warmtewisselaar kan je ook als opgerolde buis zien: veel oppervlakte, net als buizen aan een plafond.

Alle extra panelen die in andere oplossingen worden gebruikt is alleen maar om het oppervlak nog verder te vergroten (efficiency te verhogen) en vooral verlies naar boven te beperken (maar dat is juist wat jij niet wilt). Andere vergelijking: zet eens een elektrisch kacheltje neer en daar lukt die opwarming ook wel mee, dus zo verrast door deze opwarming ben ik niet. Natuurlijk werkt een kacheltje op een veel hogere temp. maar uiteindelijk gaat het alleen maar om het aantal kW's wat je in een bepaalde tijd je ruimte in krijgt. Als je een dT ziet tussen aanvoer en retour wordt er warmte afgegeven. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:14:
[...]

Simpel!
Met 31 m2 aan warm oppervlakte op 42 graden met een buitentemperatuur van 5,5 graad.
En alles is nog warm van zes stuks ir panelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:14:
[...]

Simpel!
Dat klinkt niet gek, I'm impressed. Warmte overdracht middels straling gaat dus kennelijk heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:15:
[...]

OK, maar dat zal iedereen dan weer vertalen met geleiding, wat slechts 1 v.d. 3 vormen van warmteoverdracht is.
Buis heeft als voordeel dat het rond is en 360 graden warmte afgeeft, hierdoor heb je waarschijnlijk een behoorlijk oppervlak. Buis word ook niet gekoeld door beton oid scheelt natuurlijk ook positief.
Bufferend vermogen is nihil, maar in dit geval niet erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:17:
[...]

En alles is nog warm van zes stuks ir panelen
Je hebt de begintemperatuur met tijd en de eindtemperatuur met de tijd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:18:
[...]

Dat klinkt niet gek, I'm impressed. Warmte overdracht middels straling gaat dus kennelijk heel goed.
Is niet alleen door straling, maar dat doet er verder niet toe. Het gaat uiteindelijke echt alleen om het aantal kW's (eerste wet thermodynamica).

(even los van of stralingswarmte prettiger is: het gaat hier nu alleen om de temperatuur vs. warmteafgifte)

[ Voor 13% gewijzigd door joostmaas op 10-01-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:19:
[...]

Je hebt de begintemperatuur met tijd en de eindtemperatuur met de tijd gezien.
Dat klopt, maar de vloer en overige objecten zijn intern nog warm van ir ,dat veranderd nog wel komende dagen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:18:
[...]

Nou het is meer dat het "warm" buiten is en je verwarming erg heet staat......
Als ik hier 42 graden aanvoer ga stoken.......pfff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:25:
[...]

Nou het is meer dat het "warm" buiten is en je verwarming erg heet staat......
Als ik hier 42 graden aanvoer ga stoken.......pfff.
Ik neem aan dat jij geen 1600m3 aan gas hoeft te vervangen met je WP, dus een aanmerkelijk beter geisoleerde woning hebt. De Ta is ook aanmerkelijk hoger dan ik berekend had, > 10C verschil, maar verwacht dat dit naar beneden zal pendelen, dat plafond van 28ton neemt nu aanmerkelijk meer energie op dan in de oorspronkelijke situatie, maar dat is een aanname welke niet hoeft uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:37:
[...]

Ik neem aan dat jij geen 1600m3 aan gas hoeft te vervangen met je WP, dus een aanmerkelijk beter geisoleerde woning hebt. De Ta is ook aanmerkelijk hoger dan ik berekend had, > 10C verschil, maar verwacht dat dit naar beneden zal pendelen, dat plafond van 28ton neemt nu aanmerkelijk meer energie op dan in de oorspronkelijke situatie, maar dat is een aanname welke niet hoeft uit te komen.
Ik ben wel benieuwd wat het doet op 30c aanvoer, misschien hou je dan de temp gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:20:
[...]

Is niet alleen door straling, maar dat doet er verder niet toe. Het gaat uiteindelijke echt alleen om het aantal kW's (eerste wet thermodynamica).

(even los van of stralingswarmte prettiger is: het gaat hier nu alleen om de temperatuur vs. warmteafgifte)
Een andere bron dan straling, door de vrijhangende leidingen, is er niet. Of zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:39:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat het doet op 30c aanvoer, misschien hou je dan de temp gelijk.
Ik ga voorlopig niet pretenderen slimmer te zijn dan de regeling van de Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:41:
[...]

Ik ga voorlopig niet pretenderen slimmer te zijn dan de regeling van de Panasonic.
Dan ga je voorlopig ook weinig ervaring op doen, klinkt ook een beetje als een cv installateur, cv op 90 graden en de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Klopt!
Ik hoef slechts 1300 m3 aan gas te vervangen incl sww en als resultaat een veel minder comfortabel huis dan ik nu heb, dus waarschijnlijk steek ik er nu meer warmte in of het komt beter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:42:
[...]

Dan ga je voorlopig ook weinig ervaring op doen, klinkt ook een beetje als een cv installateur, cv op 90 graden en de deur uit.
Ik ga eerst observeren of dat wat ik verwacht, dat de Ta geleidelijk zal teruglopen, al dan niet uitkomt. Komt dat niet uit, dan kan ik naar mijn idee pas iets veranderen om te kijken of dat wel of niet werkt. Ik verwacht nu een verandering, dus eerst eens kijken of mijn verwachting ja dan nee klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:47:
[...]

Klopt!
Ik hoef slechts 1300 m3 aan gas te vervangen incl sww en als resultaat een veel minder comfortabel huis dan ik nu heb, dus waarschijnlijk steek ik er nu meer warmte in of het komt beter aan.
Die 42 die je meldt komt van wat je op de verdeler zag naar ik aanneem, de Panasonic zegt dat de Ta 39 en de Tr 32 is op dit moment. De gemiddelde afgiftetemperatuur in de leidingen is dus 35.5C op dit moment.
Met een IR-meter op de verdeler, eerst tape geplakt, zie ik 37.2 om 31.0 C. Ik heb het afgelopen jaar wel 10 thermometers gekocht en moet vaststellen dat er een enorme spreiding is van de 'gemeten' waardes.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2017 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

Meten = Weten zeggen enkele oudgedienden hier. En ze hebben gelijk.

Waarom geeft de wp 40C, stooklijn gedrag? Al ingesteld?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:04:
[...]

Meten = Weten zeggen enkele oudgedienden hier. En ze hebben gelijk.

Waarom geeft de wp 40C, stooklijn gedrag? Al ingesteld?
Ja de stooklijn verschoven van 0 naar -5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:01:
[...]

Die 42 die je meldt komt van wat je op de verdeler zag naar ik aanneem, de Panasonic zegt dat de Ta 39 en de Tr 32 is op dit moment. De gemiddelde afgiftetemperatuur in de leidingen is dus 35.5C op dit moment.
Met dit weer is het hier 29 Ta 24 Tr dus 26,5, scheelt 9 graden wat 1/3 lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:42:
[...]

Dat van die hoge temperaturen wordt tegenwoordig vaak aangehaald.

Helemaal van belang is het echter niet meer, want waar wordt:

a) een dergelijke temperatuur dan ook werkelijk gehaald
b) een niet-modulerende ketel geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:08:
[...]

Met dit weer is het hier 29 Ta 24 Tr dus 26,5, scheelt 9 graden wat 1/3 lager is.
Wat ik berekend had komt min of meer overeen met de gegevens die jij meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:06:
[...]

Ja de stooklijn verschoven van 0 naar -5.
Dan reageert de wp nu dus op thermostaat en dT en vind het blijkbaar nodig om deze T aan te voeren.
Even een dagje aankijken maar, al vind ik 40C aanvoer bij -5C alsnog best veel bij de capaciteit van je afgifte opp. Maar dat verschilt per woningbehoefte, dus is mijn mening daarin niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:11:
[...]

Dan reageert de wp nu dus op thermostaat en dT en vind het blijkbaar nodig om deze T aan te voeren.
Even een dagje aankijken maar, al vind ik 40C aanvoer bij -5C alsnog best veel bij de capaciteit van je afgifte opp. Maar dat verschilt per woningbehoefte, dus is mijn mening daarin niet relevant.
Ik heb geen thermostaat aangesloten, WAR only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:12:
[...]

Ik heb geen thermostaat aangesloten, WAR only.
Dan kan het best zijn dat de binnenT flink door gaat schieten bij deze buitenT, in dat geval stooklijn nog lager.
Ik ben heel benieuwd hoe het zich gaat gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:15:
[...]

Dan kan het best zijn dat de binnenT flink door gaat schieten bij deze buitenT, in dat geval stooklijn nog lager.
Ik ben heel benieuwd hoe het zich gaat gedragen.
Lager dan -5 gaat toch niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:16:
[...]

Lager dan -5 gaat toch niet ?
Geen idee bij een pana, die stooklijn van mijn Ecodan kan dat wel. Al wil ik bij -10C gewoon 25C aangevoerd hebben. Dat kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:19:
[...]

Geen idee bij een pana, die stooklijn van mijn Ecodan kan dat wel. Al wil ik bij -10C gewoon 25C aangevoerd hebben. Dat kan gewoon.
Als het te warm wordt, de WP niet verder terug toert, zal ik eens kijken welke mogelijkheden er nog meer zijn. Wellicht dat andere Panasonic bezitters die uitsluitend op WAR draaien dan suggesties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:08:
[...]

Ik verbruik btw ongeveer 11KWh per dag met deze T.
2,4KWH voor sww en 8,6KWh cv.
Ik hanteer hierbij ongeveer dezelfde Ta en Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
crazyharrie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:11:
[...]

40 bij -5 in een niet geïsoleerde doorwaai hut uit '70......valt niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:24:
[...]

Ik verbruik btw ongeveer 11KWh per dag met deze T.
2,4KWH voor sww en 8,6KWh cv.
Ik hanteer hierbij ongeveer dezelfde Ta en Tr.
Dat zal bij mij minstens een factor 1.6-2 hoger gaan liggen i.v.m. jouw totaalverbruik - sww t.o.v. verwarming only bij mij. Uit de losse pols zou waar jij nu 11kW verstookt ik op 17 - 22kW uit moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Komende week gaan we zien of bij hajeetje alle warmte z'n huis uit waait :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:39:
Ik heb vandaag voorgerekend dat ik met deze temperatuur ongeveer 60kWh nodig had zonder WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:39:
Ik zag al dat de buitenT weer aanleiding tot testen ging geven, ik heb vorige week de stooklijn 2C verlaagd in verband met het doorschieten van de binnenT bij -5C.
Even afwachten hoe dat zich vertaald in comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:40:
[...]

Ik heb vandaag voorgerekend dat ik met deze temperatuur ongeveer 60kWh nodig had zonder WP.
Vandaag was ik 6kWh voor de airco's kwijt, met dit weer is een straalkacheltje ( :) ) al genoeg.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:43:
[...]

Vandaag was ik 6kWh voor de airco's kwijt, met dit weer is een straalkacheltje ( :) ) al genoeg.
Dat kan wel zo wezen, maar ik verwarm hier 5 slaapkamer en een badkamer op de bovenverdiepingen extra.
Dat wordt best lastig met 1 straalkacheltje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

crazyharrie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:45:
[...]

Dat kan wel zo wezen, maar ik verwarm hier 5 slaapkamer en een badkamer op de bovenverdiepingen extra.
Dat wordt best lastig met 1 straalkacheltje :+
Ik denk dat je de clue hebt gemist ... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:46:
[...]

Ik denk dat je de clue hebt gemist ... >:)
Ik vrees het ook, kwartje viel te laat..... Moet :z :z :z gaan.

Pagina: 1 ... 147 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic