Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:45:
[...]
Een m2 vloerverwarming bij identieke oppervlakte temperatuur resulteert voor vloerverwarming in 68W/m2 en de radiator van 2m bij 50cm=1m2 levert 120W/m2 dus bijn het dubbele. Onderzoek alles en behoud het goede en geloof niemand.
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Bijkomend heeft de vv het nadeel van een hogere TaTr nodig om dat te bereiken.
Probleem is hoe je 50% van je vloeroppervlak netjes in de vorm van radiatoren in je huis krijgt. Dat is dus een NoGo.
De afwerking moet iets worden wat stralingswarmte uitstekend absobeert en daarmee bijna verliesvrij weer kan uitstralen. Koolstofhoudende materialen hebben deze eigenschap. Rubber en PVC zijn daar voorbeelden van.
Op de foto die je later poste lopen de slangen wel netjes, ziet er strak uit.
Alleen vind ik het zonde dat de verdeler verkeerd is aangesloten, de flowmeters werken nu niet.
Kan zijn dat jij flow niet belangrijk vind, maar het had toch mooi geweest als ze hadden gewerkt.
Verdelers worden wel vaker omgekeerd gemonteerd, bijvoorbeeld als de verdeler in de kruipruimte, of een verdieping lager gemonteerd is. Dus heel vreemd is het niet.
Ook plafondverwarming/koeling komt vrij vaak voor, ik heb het iig veel meer gezien dan wandverwarming.
Werken zal het dus zeker wel, alleen met de leidingen in de vrije lucht is nieuw voor mij.
Ik begrijp nu pas dat het de bedoeling is dat het zo blijft?
Dit topic gaat zo enorm hard, ik krijg het soms niet meer bijgelezen
Bij plafondverwarming zit er wel altijd een glaswoldeken boven de leidingen en een metalen systeemplafond direct tegen de leidingen.
Of als phase change klimaatplafond en dan gecombineerd met ventilatie via het plafond.
Alleen is dat een beetje prijzig voor thuis, maar wel enorm efficient.
Je grafieken en calculators gelden dus niet voor jouw wijze van monteren.
W/m2 gaat om het vloeroppervlak, bij jouw draait het nu om leidingoppervlak, dus 20mm in de vrije lucht geeft een voordeel tov 18mm.
Al kun je dat niet aantonen dmv de calculator van WTH.
Ook ga je volgens mij uit van een ruimtetemperatuur van 20 graden, maar dat is veel te laag.
Aan het plafond is het veel warmer, zeker als daar de afgifte plaats vind.
Ik schat dat je zeker boven de 25 graden moet gaan rekenen als omgevingstemperatuur van de slangen.
Vloerverwarming ligt op de meest gunstige plaats om te verwarmen, een grote dT tov de luchttemp plafondverwarming op de meest ongunstige plek, kleine dT tov luchttemp.
Ik ben verder wel benieuwd naar het resultaat