Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 146 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.035 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:41:
[...]

Bij hoh 150 is er nog een heel kleine winst met 20 tov 18mm, maar te verwaarlozen. 1W/m2 meer @50/40, dus bij 35/30 is het nog minder.
Hoh 100 is het verschil 0W/m2 @50/40
Gegevens van Therminon: 16vs20 18 zal er ergens tussen in liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yHzVJaphkoOgZWDZHB21wb67/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3B2UXEhL1L4W4fv2epPwkVNo/full.png
64vs74W bij kamerT20 en Ta 30 scheelt het in dit geval wat niet hetzelfde is 13.5% of 15.6% afhankelijk wat je als basis kiest. Verwaarloosbaar ?
En zeker omdat het qua prijs niets uitmaakt, waarom zou je voor minder kiezen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Knowbody schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:41:
[...]

Ik snap je wel. Heb het zelf ook overwogen maar weet niet of ik het ga doen tot nu toe werkt het goed en bovendien veilig want er is gasketel (kans op hoge temp als er met de instelling wordt geknoeid)

Die verliezen 4 5 graden. ...zijn dat leidingverliezen.

Ik heb de verdeler 15 meter van de WP. Niet optimaal.
Tegenwoordig worden cv ketels ook op LTV verdelers, zonder bijmenging of pomp, aangesloten.
Ketel thermostaat op 35 graden en een aannlegthermostaat op de aanvoer als beveiliging en je zit safe.

Ik geloof gerust dat het prima werkt met een mengverdeler op een warmtepomp, maar ideaal is het niet.
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:27:
[...]

Gegevens van Therminon: 16vs20 18 zal er ergens tussen in liggen.
[afbeelding]
[afbeelding]
64vs74W bij kamerT20 en Ta 30 scheelt het in dit geval wat niet hetzelfde is 13.5% of 15.6% afhankelijk wat je als basis kiest. Verwaarloosbaar ?
En zeker omdat het qua prijs niets uitmaakt, waarom zou je voor minder kiezen ?
Ik zie nergens diameters vermeld staan?

Maar mooi, WTH geeft geen verschil in hun berekening, therminon wel.....

[ Voor 32% gewijzigd door Oxellaar op 09-01-2017 23:33 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
Oxellaar schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:28:
[...]
Ik geloof gerust dat het prima werkt met een mengverdeler op een warmtepomp, maar ideaal is het niet.
Ik vraag mij wel eens af hoeveel het nu echt scheelt. In percentages zeg maar.

Uiteraard als ik nieuwbouw zou doen dan zou ik ook voor een gesloten verdeler gaan :)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:37
arnnold schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:05:
Goede uitleg. Bewijs is overduidelijk. LT verdeler is (kan wel stellen) bijna noodzaak om een goed werkend systeem te krijgen. Als je de warmte niet kan krijgen waar die uiteindelijk hoort (in de vloer) staat volgens mij de warmtepomp voor jan joker te draaien.Ik roeide ook tegen de stroom in door het te proberen met een HT verdeler. Wat ging dat opwarmen traaaaaaaaaaaag. 8)7 8)7 Mijn LT verdeler is al in "Zielland" ik popel om hem aan te sluiten. :) :) :)
[...]
Opwarmen traaaaag ? Hier geen last want doe niet aan opwarmen. Wel aan warmhouden. En dat gaat prima.

Oftewel het werkt hier prima met een (merk Riwatherm) LTV verdeler met pomp en een Therminon 5000

Mogelijk ga ik het wel aanpassen na het stookseizoen. Dat zou kunnen. Dat doe ik dan om 2 pompen (want 2 verdelers) te elimineren.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Appie Heijn schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:35:
[...]

Ik vraag mij wel eens af hoeveel het nu echt scheelt. In percentages zeg maar.

Uiteraard als ik nieuwbouw zou doen dan zou ik ook voor een gesloten verdeler gaan :)
Precies.
Ik heb getracht een verklaring te vinden. Het kan niet anders dan weinig verschil maken maar goed.

Alleen al vanwege de eenvoud kies je best voor een gesloten type. En goede tip inderdaad: wel een temperatuur beveiliging op de aanvoer.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Ik moet er niet aan denken dat in mijn huis de vloer de hele dag 30 graden is. Dan zit ik in no time in een bloedheet hok. Boven zouden de radiatoren 30 graden wel fijn vinden dus als de ht verdeler er beneden 25-26 graden van kan maken continue zou dat juist heel fijn zijn. Verbruik is nu 450 m3 gas per jaar op 325 m3 inhoud dus de iets mindere cop neem ik voor lief. Of gaat dit technisch dan niet werken?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:28:
[...]

Tegenwoordig worden cv ketels ook op LTV verdelers, zonder bijmenging of pomp, aangesloten.
Ketel thermostaat op 35 graden en een aannlegthermostaat op de aanvoer als beveiliging en je zit safe.

[...]

Ik zie nergens diameters vermeld staan?

Maar mooi, WTH geeft geen verschil in hun berekening, therminon wel.....
Bij WTH worden 2 verschillende types buis vergeleken, PE-RT en WTH. De WTH, geen idee overigens wat dat inhoud, presteert slechter, ruim 4% als je de afdeklaag naar 0 reduceert, en 3% indien de afwerklaag 50mm is.
En dan is de 20mm versie van type WTH ook nog eens slechter dan de 16mm versie, dit vanwege een dikkere wand. Beter geisoleerd water >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2017 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
Prima. Als je tevreden bent met de installatie zoals je hem bedacht hebt moet je er niks aan doen. Maar als mijn warmtepomp 35 °C levert en het water komt bij de HTverdeler,de pomp start en vervolgens duurt het zeer lang voor ik de temperatuur zie stijgen van de vloer, dan klopt er iets niet.
Ik lees posts:" Bij o°C krijg ik met moeite 31°C uit de WP. De ene defrost na de andere". Dit verschijnsel had ik ook. LT verdeler is de oplossing ( volgens mij) om het ( in ieder geval) beter te laten werken.
Appie Heijn schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:09:
[...]

Toch heb ik met mijn HT verdeler(OPEN) geen centje pijn, vloer wordt warm, huis wordt warm, verbruik zeer acceptabel.

[...]

IDEM

Geen idee wat jullie anders doen/hebben :?

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Beatman schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:44:
Ik moet er niet aan denken dat in mijn huis de vloer de hele dag 30 graden is. Dan zit ik in no time in een bloedheet hok. Boven zouden de radiatoren 30 graden wel fijn vinden dus als de ht verdeler er beneden 25-26 graden van kan maken continue zou dat juist heel fijn zijn. Verbruik is nu 450 m3 gas per jaar op 325 m3 inhoud dus de iets mindere cop neem ik voor lief. Of gaat dit technisch dan niet werken?
Ligt er ook aan hoe je vvw uitgelegt is, hier als bijverwarming dus niet als hoofdverwarming. Hij is niet continue 30 graden maar een half uurtje per anderhalf uur met dit weer.
Als je dan nog radiatoren er bij hebt (wat ik bijv niet heb) kan dat misschien wel te warm zijn ja.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:50:
[...]

Bij WTH worden 2 verschillende types buis vergeleken, PE-RT en WTH. De WTH, geen idee overigens wat dat inhoud, presteert slechter, ruim 4% als je de afdeklaag naar 0 reduceert, en 3% indien de afwerklaag 50mm is.
En dan is de 20mm versie van type WTH ook nog eens slechter dan de 16mm versie, dit vanwege een dikkere wand. Beter geisoleerd water >:)
Nou mooi toch dat jij dan 20mm hebt gekozen ;)

Maar bij Grolsch gaat het om nieuwbouw en bij jouw om renovatie. Wat moet je bij nieuwbouw met zoveel vermogen per m2?
Teveel heb je niet snel, maar als je dat door je hele bouw doorvoert, dan komt er gerust een tonnetje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 05:39:
[...]

Ligt er ook aan hoe je vvw uitgelegt is, hier als bijverwarming dus niet als hoofdverwarming. Hij is niet continue 30 graden maar een half uurtje per anderhalf uur met dit weer.
Als je dan nog radiatoren er bij hebt (wat ik bijv niet heb) kan dat misschien wel te warm zijn ja.
5 groepen voor <50 m2. Hoh 10 cm. Hij staat nu begrensd op 30 graden. Geen radiatoren beneden, alleen boven. Op de zolder hangt een LL warmtepomp die daar wat meeblaast. 's Ochtends en 's middags slaat de cv (min 11 kW) even aan om de vloer op te warmen en is het de rest van de dag warm in huis. Vloer koelt wel weer langzaam af.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Rol-Co schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:39:
[...]

Als ik het schema bekijk zit de 2e pomp er alleen omdat hij anders alleen over het buffervat gaat lopen, ik heb geen buffervat en 1 pomp in de binnen unit en staat op een vaste snelheid.
Het zijn twee los staande hydraulische circuits. Je moet in deze situatie een buffervat hebben omdat het ene circuit met pomp de WP over het vat laat circuleren en de andere pomp de vv over het buffervat laat circuleren.
Je gebruikt het buffervat als open verdeler. Vat hoeft niet groot te zijn.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Beatman schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 07:48:
[...]

5 groepen voor <50 m2. Hoh 10 cm. Hij staat nu begrensd op 30 graden. Geen radiatoren beneden, alleen boven. Op de zolder hangt een LL warmtepomp die daar wat meeblaast. 's Ochtends en 's middags slaat de cv (min 11 kW) even aan om de vloer op te warmen en is het de rest van de dag warm in huis. Vloer koelt wel weer langzaam af.
Ik heb ook de hogere temp voor radiators en de meng verdeler staat op max 27 te draaien voor vloer, werkt prima.
In de badkamer ga ik testen warm in radiator, koud uit van radiator naar warm in van meng verdeler. Pomp met thermostaat regelt temperatuur badkamer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pietje555 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 08:59:
[...]

Het zijn twee los staande hydraulische circuits. Je moet in deze situatie een buffervat hebben omdat het ene circuit met pomp de WP over het vat laat circuleren en de andere pomp de vv over het buffervat laat circuleren.
Je gebruikt het buffervat als open verdeler. Vat hoeft niet groot te zijn.
Ik heb wel groot vat omdat hij niet alleen als verdeler fungeert maar ook als energie opslag, vv stopt maar wp gaat door om vat alvast op hogere temperatuur(radiators ) te brengen, mede voor de hygiëne spiraal.
Voordeel is dat een te kleine wp toch veel uren kan maken en zo toch veel energie in een huis kan krijgen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:05:
[...]

Ik heb wel groot vat omdat hij niet alleen als verdeler fungeert maar ook als energie opslag, vv stopt maar wp gaat door om vat alvast op hogere temperatuur(radiators ) te brengen, mede voor de hygiëne spiraal.
Voordeel is dat een te kleine wp toch veel uren kan maken en zo toch veel energie in een huis kan krijgen
Ik zou dat ook doen, alleen zijn de meningen over het nut van buffervaten verdeeld.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Beatman schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 07:48:
[...]

Ja kijk, groot verschil, ik heb dezelfde oppervlakte met 3 groepen van 80 meter 18mm hoh 17.
Dan heb je iets meer warmte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zijn er ook Tweakers die ervaring hebben met muur verwarming, dus ipv slangen in de vloer in de muur. (denk het niet) In Franse renovatie projecten word dit gedaan met PE RT slangen op de kale muur met een stuc laag eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:05:
[...]

Welk vat heb jij? Fungeert het als een drukloze verdeler of gaat de CV echt via een gescheiden spiraal door het vat?

Vat wat ik heb heeft aan de linkerzijde, onder en boven, aansluitingen voor bijv. houtkachel (of dus WP) en aan de tegenoverliggende zijde aansluitingen voor het CV systeem.

De aansluitingen zijn 3/4". Ik zit er aan te denken een WC10 van Fujitsu ( of iets gelijkwaardigs van een ander merk qua vermogen) erop aan te sluiten en zo eerst een stookseizoen ermee te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rhaelak schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:52:
[...]

Welk vat heb jij? Fungeert het als een drukloze verdeler of gaat de CV echt via een gescheiden spiraal door het vat?

Vat wat ik heb heeft aan de linkerzijde, onder en boven, aansluitingen voor bijv. houtkachel (of dus WP) en aan de tegenoverliggende zijde aansluitingen voor het CV systeem.

De aansluitingen zijn 3/4". Ik zit er aan te denken een WC10 van Fujitsu ( of iets gelijkwaardigs van een ander merk qua vermogen) erop aan te sluiten en zo eerst een stookseizoen ermee te draaien.
Ik heb alles druk loos en dus open het vat in van oeg 400 liter met hygiëne 6.2m en extra spiraal 2.1m voor ooit zonneboiler misschien. Stond voor 800 euro voor de deur.
Wp heeft heel veel oppervlakte nodig wil je volle vermogen kwijt kunnen over spiraal. Misschien dat andere weten hoeveel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 06:53:
[...]

Nou mooi toch dat jij dan 20mm hebt gekozen ;)

Maar bij Grolsch gaat het om nieuwbouw en bij jouw om renovatie. Wat moet je bij nieuwbouw met zoveel vermogen per m2?
Teveel heb je niet snel, maar als je dat door je hele bouw doorvoert, dan komt er gerust een tonnetje bij.
Elke graad lager qua Ta levert volgens de Carnot formule 2% op. 20mm slang kost incl. BTW 0,70.
Ook al heb je een groter huis van 300m2 praat je over een bedrag van 2.100,00. Ik zie graag een rekensom waaruit blijkt dat een besparing van x% in de leidingen een verstandige keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snelheid van plafondverwarming. 1C in 1.5 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5NNJBwRvwlalDSKusoCqRinp/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hfx0g5bIvcldKvYYAVc0WWAo/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/71bXdSvThr4jnOnrTLYJ0ySx/full.jpg

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
Willie Wortel schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:36:
Zijn er ook Tweakers die ervaring hebben met muur verwarming, dus ipv slangen in de vloer in de muur. (denk het niet) In Franse renovatie projecten word dit gedaan met PE RT slangen op de kale muur met een stuc laag eroverheen.
Binnen of buiten muren, volledig verwarmde of als tussenlaag als een isolatiescherm?

Ik heb enkele verwarmde binnenmuren, als volledige verwarming, met 18/2 buis in (half) steense binnenmuren gefreest in horizontale meander-vorm sinds 1996 ivm eenvoudige ontluchting.
Maar veel van die netten/buis van tegenwoordig voor plafond verwarming kunnen ook gewoon op een binnenmuur of met isolatie op de buitenmuur (wandtemperatie) als enkele andere tweakers hier hebben

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:25
Willie Wortel schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:36:
Hier heb ik wandverwarming met alu pex 16 x 2. ( 85m per groep )
Aangebracht op een gutex 60mm houtvezelplaat
Over en tussen de slangen zit 60mm leemstuc.
Aangebracht cm voor cm, dus je kan wel na gaan hoeveel werk dit is geweest

Let op dat in frankrijk een steensmuur wel veel dikker is dan die in nederland!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:24:
[...]

Elke graad lager qua Ta levert volgens de Carnot formule 2% op. 20mm slang kost incl. BTW 0,70.
Ook al heb je een groter huis van 300m2 praat je over een bedrag van 2.100,00. Ik zie graag een rekensom waaruit blijkt dat een besparing van x% in de leidingen een verstandige keuze is.
Ik wil dat ook wel weten. Je stopt het maar 1 maal in de vloer (of jij in de plafond) maar daar moet je het dan mee doen.

Ik wil ook graag er (iets) mee koelen. Dan heb ik ook koel vermogen nodig, en dat is lager per m2 dan verwarmen had ik ergens gevonden.

Kun je dan niet beter 20x2 op 10 cm hoh leggen zodat je qua koelvermogen goed zit ?

De flow over een circuit kun je dan toch iets verlagen als je te veel vermogen zou hebben bij verwarmen ? (dan moet je wel bij overschakelen naar koelen de flow van je groepen wellicht bijstellen ?

Qua prijzen, als ik bij warmteservice kijk maakt het per merk ook wel wat uit wat het verschil is:

Thermion
120 meter 20x2.0 = 140
120 meter 18x2.0 = 95
120 meter 16x2.0 = 75

Magnum

120 meter 20x2.0 = 90
120 meter 18x2.0 = 81
120 meter 16x2.0 = 76.50

Maar buizen zijn wel heeel verschillend met 3 of 5 lagen, garanties etc.

[ Voor 66% gewijzigd door jacovn op 10-01-2017 11:10 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doeltemperatuur behaald middels de Pana instelling -5 voor de stooklijn en de Pana loopt in ieder geval v.a. gisteravond aan een stuk door. Het gaat tot nu toe exact zoals ik me dat had voorgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/akeC5jQrwpBSY1xkGZk7ZHcG/thumb.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:45:
Doeltemperatuur behaald middels de Pana instelling -5 voor de stooklijn en de Pana loopt in ieder geval v.a. gisteravond aan een stuk door. Het gaat tot nu toe exact zoals ik me dat had voorgesteld.
[afbeelding]
Heb je nog meer foto's van je setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Domba schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:29:
[...]

Binnen of buiten muren, volledig verwarmde of als tussenlaag als een isolatiescherm?

................
Ik geloof niet dat er onderscheid werd gemaakt tussen binnen / buitenmuur. Wat ik zag dat ze smetlijn gebruikten om de 10 cm, een ventje boorde aan het begin en eind van op de lijn een gaatje, ze pakten de slang en sloegen een plastic plug zodat de slang strakgetrokken gefixeerd was. Daarna deden ze op verschillende plekken een beetje stuc zodat alles netjes vast zat. De gehele procedure (1 muur) duurde nog geen uur. Toen ik zei dat dit in Nederland onbekend was (weet ik veel) zei hij dat die firma dat al meer dan 10 jaar doet. In Frankrijk wordt er veel gestookt met elektrische plaat verwarming (gewoon 1 op 1 Electra)
Lopen wij dan een beetje achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Met die pluggen heb ik twintig jaar geleden mijn slangen vast geboord en geslagen op de vloer. Toen waren er nog niet zoveel matten platen en netten daarvoor.

Vroeger was alles beter.........

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:40:
[...]

Hier heb ik wandverwarming met alu pex 16 x 2. ( 85m per groep )

................
Ramon, het is voor mij onbekend terrein maar reuze interessant. op internet kan ik iets vinden,....

http://www.vloerverwarmin...mm-voorzien-van-komo-keur

Ik zie dat ook wel zitten om te doen, ik bedoel.... een stuc laag aanbrengen over de slangen doe ik sneller dan het licht, ik heb al een paar metertjes weg in mijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Nou, zoek een vrijwilliger die het voor je uit wil rekenen :+

Ik blijf bij 16 of 18 mm. Moet ruim voldoende zijn.
20mm is ook niet fijn werken om korte bochten te maken, het gaat gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Oxellaar schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:01:
[...]

Oxelaar, graag even jou visie....wat weet jij van muur verwarming? voordat ik ga knoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Willie Wortel schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:58:
[...]

Ramon, het is voor mij onbekend terrein maar reuze interessant. op internet kan ik iets vinden,....

http://www.vloerverwarmin...mm-voorzien-van-komo-keur

Ik zie dat ook wel zitten om te doen, ik bedoel.... een stuc laag aanbrengen over de slangen doe ik sneller dan het licht, ik heb al een paar metertjes weg in mijn leven.
http://www.ecologieforum.eu/
Hier kan je veel informatie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:46:
[...]

Heb je nog meer foto's van je setup?
Wat zou je willen zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:01:
[...]

Jij doet een bewering, welke ik middels afgiftetabellen weerspreek/weerleg. Streef je naar voldoende of optimaal ?
Ja het werkt niet fijn, dat ben ik met je eens, daarom heb ik het ook laten doen, maar in slakkenhuispatroon en als je voor ingefreesde vv kiest is het er prima in te 'persen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Willie Wortel schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:49:
[...]
Lopen wij dan een beetje achter?
Nederland heeft zich als gasland anders ontwikkeld dan omringende landen, zo is ons elektrisch-distributienet niet uitgelegd/berekend op 1:1 elektrische verwarming omdat we een fijn mazig aardgas dirtributienet hebben aangelegd sinds 1965.

Muur/Plafond verwarming was in 1996 al niet bijzonder, alleen weinig toegepast in Nederland en voor buitenmuren is inmiddels veel meer keuze, dan enkel het eenvoudige voorzetwandje van underlayment/OSBplaat eventueel met aluminium reflector op een steenwolplaat en gipsplaatje ervoor in die tijd

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 18-09 23:53
[...]

Berekening graag conform US Gaap en IFRS :+

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verdeler, leidingwerk naar je verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:43:
[...]

Berekening graag conform US Gaap en IFRS :+
Tom heeft de Carnot formule als zodanig gepresenteerd en met mijn beperkte verstandelijke vermogens heb ik de neiging hem te geloven. Gisteren legde hij uit dat een 5C lagere Ta een verbetering van de COP van 0.4 tot gevolg zou hebben. Van een COP van 4 naar 4.4 is 10%. Mijn vrije vertaling was dat elke graad verlaging 2% verbetering op zal leveren. Misschien deugt mijn vrije vertaling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:56:
[...]

Verdeler, leidingwerk naar je verdeler?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p73yCeGKH0lUkEEQhZv8bAhB/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KjR0E9nd236RGsifIXjOHOrf/thumb.jpg

En zo moduleert de WP op toen het vannacht rond 6:00 kouder werd en nu weer terug nu de temperatuur weer oploopt. Er staat GAS boven, maar het is de Youles op de elektrameter, ik heb geen gas meer, is afgesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V9Nqioa0I0xnRAsnj76ta9be/thumb.png

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ziet er goed uit!
Kan je, als de boel een beetje draait, voor de theoretici een korte samenvatting geven?
bv je stooklijninstellingen, of een actuele aanvoer/retour/buitentemperatuur combinatie?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:06:
[...]

Ziet er goed uit!
Kan je, als de boel een beetje draait, voor de theoretici een korte samenvatting geven?
bv je stooklijninstellingen, of een actuele aanvoer/retour/buitentemperatuur combinatie?
Dan gaan allerlei mensen over hun nek, willens en wetens wil ik dat niet op mijn geweten hebben. Het hindoeisme uitleggen aan een boedist/christen/etc roept kennelijk nog al wat weerstand op waardoor ze in de verdediging schieten. We hebben alllemaal onze historie m.b.t. verwarmen en dat speelt bij sommigen kennelijk parten bij het lezen van 'andere' ideeen. Ik daarentegen ben allergisch voor de woorden als vinden, kan/kunnen en die 'autoriteit' zegt enz. T.z.t. zal ik proberen iets digestables te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Deze link heb ik gevonden over koelen: http://www.noordegraaf-th.../Verwarmen_en_Koelen.html

Helaas zie ik zo noet met welke diameter buis ze dit gedaan hebben. Het argument van beter buigen van een dunnere buis is wel een goede..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacovn schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:20:
Deze link heb ik gevonden over koelen: http://www.noordegraaf-th.../Verwarmen_en_Koelen.html

Helaas zie ik zo noet met welke diameter buis ze dit gedaan hebben. Het argument van beter buigen van een dunnere buis is wel een goede..
hier kun je zo wel de verwarmings- als koelcapaciteit berekenen. http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:03:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

En zo moduleert de WP op toen het vannacht rond 6:00 kouder werd en nu weer terug nu de temperatuur weer oploopt. Er staat GAS boven, maar het is de Youles op de elektrameter, ik heb geen gas meer, is afgesloten.

[afbeelding]
Pardon?
Je retour (42) is hoger dan je aanvoer (38) beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacovn schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:20:

Een minder sterk/zwak punt in dat verhaal is naar mijn mening dat er over een verschil in temperatuur gesproken wordt van 0.5K tussen 0.1 en 1.1m. Ik stel me voor dat mijn voetjes, door conductie/geleiding, het als bijzonder onaangenaam zullen ervaren met name in geval 1 en mogelijk in geval 2 door het verschil tussen de heersende wandtemperaturen van 26C en vloertemperaturen van 18.4 en 21C. We zijn als mens volgens mij gevoeliger voor temperatuurverschillen dan voor absolute temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:42:
[...]

Pardon?
Je retour (42) is hoger dan je aanvoer (38) beetje vreemd.
Je moet je niet laten misleiden door de kleur v.d. hendel v.d. kraan. ;)
Dit waren heeeeele speciale verdelers ;) Gekocht door een mafketel >:)
Handig als je vloerverwarmingssystemen aan het plafond hangt, daar is het handig voor. >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:46:
[...]

Je moet je niet laten misleiden door de kleur v.d. hendel v.d. kraan. ;)
Dit waren heeeeele speciale verdelers ;) Gekocht door een mafketel >:)
Leg eens uit!
Wat ik zie is weinig flow op de meters, en als blauw retour is zitten ze verkeerd om, is dat handig?
Of mis ik wat?

40 is ook erg heet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:50:
[...]

Leg eens uit!
Wat ik zie is weinig flow op de meters, en als blauw retour is zitten ze verkeerd om, is dat handig?
Of mis ik wat?

40 is ook erg heet
Waar zou ik uberhaupt flow af moeten lezen ?
Een installateur welke ik mijn vertrouwen heb moeten schenken heeft het aangesloten en e.e.a. werkt zoals verwacht. De Ta en Tr laat ik aan de intelligentie van de WAR v.d. Panasonic over, het wijkt i.d.d. fors af van wat ik verwachte, maar er zal het nodige aan energie, middels straling in zowel het plafond als vloer verdwijnen/opgeslagen worden. Ik verwacht dat dat na een nog onbekend aantal dagen zal afnemen. Ik had berekend dat ik bij deze buitentemperaturen een 10C lagere Ta zou hebben. Maar ik wacht het rustig even af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:10
Het is een vloerverwarmingverdeler die nu wordt gebruikt voor plafondverarming, nogal logisch dat als je het afgiftesysteem omdraait je ook de aansluitingen omdraait :+

Maar ff zonder gekkigheid, ik ben erg benieuwd naar de resultaten @hajeetje, dus je verwarmt nu je woning door een aantal buizen van Ø20 tegen je plafond aan te schroeven.

Ik heb al eerder aangegeven dat plafond verwarming voor mij niet nieuw is, in onze productiehallen hebben we allemaal stralingspanelen op 8 meter hoog hangen, maar dat zijn panelen.

Maar ik begreep dat Hajeetje nog op zoek is naar naar "speciaal" afgiftemateriaal, we laten ons verrassen.

@Hajeetje, heb jij een vrouw of partner :? Die van mij zou schreeuwend gek worden van zo'n kerel :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:00:
[...]
Een installateur welke ik mijn vertrouwen heb moeten schenken heeft het aangesloten en e.e.a. werkt zoals verwacht. De Ta en Tr laat ik aan de intelligentie van de WAR v.d. Panasonic over, het wijkt i.d.d. fors af van wat ik verwachte, maar er zal het nodige aan energie, middels straling in zowel het plafond als vloer verdwijnen/opgeslagen worden. Ik verwacht dat dat na een nog onbekend aantal dagen zal afnemen. Ik had berekend dat ik bij deze buitentemperaturen een 10C lagere Ta zou hebben. Maar ik wacht het rustig even af.
Aanvoer en retour omdraaien en je kunt wat aflezen op al die topflowmeters.
Als ook dat je aan die topflowmeter kunt draaien om debiet in te stellen per groep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:05:
[...]

Aanvoer en retour omdraaien en je kunt wat aflezen op al die topflowmeters.
Als ook dat je aan die topflowmeter kunt draaien om debiet in te stellen per groep ;)
Waarom zou ik dat willen ?
Alles staat open, en de Panasonic staat behalve de stooklijn op zijn standaard waardes en ik krijg wat ik hebben wil. Voorlopig zie ik geen reden om daar om welke reden dan ook iets aan te veranderen. Don't fix it if it ain't broken. Als mocht blijken dat de COP slecht is dan misschien wel maar dat bekijk ik over een tijdje wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Grolsch schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:01:
Het is een vloerverwarmingverdeler die nu wordt gebruikt voor plafondverarming, nogal logisch dat als je het afgiftesysteem omdraait je ook de aansluitingen omdraait :+

Maar ff zonder gekkigheid, ik ben erg benieuwd naar de resultaten @hajeetje, dus je verwarmt nu je woning door een aantal buizen van Ø20 tegen je plafond aan te schroeven.

Ik heb al eerder aangegeven dat plafond verwarming voor mij niet nieuw is, in onze productiehallen hebben we allemaal stralingspanelen op 8 meter hoog hangen, maar dat zijn panelen.

Maar ik begreep dat Hajeetje nog op zoek is naar naar "speciaal" afgiftemateriaal, we laten ons verrassen.

@Hajeetje, heb jij een vrouw of partner :? Die van mij zou schreeuwend gek worden van zo'n kerel :P
Ik vind dat iedereen en met name Hajeetje het zich wel erg moeilijk maakt met plafond en wandverwarmingsystemen uitvinden.
Nederland loopt achter? Denk het niet Eriks heeft met hun Climatherm systeem al 15 jaar speciale registers om in te stucken in wand of plafond. Ze hebben het nu onder de naam Climatherm Black system.
Op deze site een duidelijke uitleg en ook hoe wandverwarming werkt. http://climasystem.be/nieuwsbrief/nl
om neutraal te blijven hier een ander bedrijf http://warp-systems.nl/wa..._Q7wsrgzTiixN4aAo_H8P8HAQ
In Nederland hebben we als gasland altijd op hoge temperaturen kunnen stoken. Er was gewoon weinig behoefde aan lage temperaturen in woningen en met hoge temperaturen zijn de installaties en leidingen lekker klein, spaart ruimte voor de babykamer.. Daarom zie je wandverwarming nog weinig. Maar in zwembaden is het al heel lang toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:03:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
1 liter per minuut per groep?
Geknepen of lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:17:
[...]

Jij doet een bewering, welke ik middels afgiftetabellen weerspreek/weerleg. Streef je naar voldoende of optimaal ?
Ja het werkt niet fijn, dat ben ik met je eens, daarom heb ik het ook laten doen, maar in slakkenhuispatroon en als je voor ingefreesde vv kiest is het er prima in te 'persen'.
Ik streef naar ruim voldoende.

Jij doet dat ook gezien de foto van je plafondverwarming, grote open plek in het midden ivm matige buigradius van 20mm slang. En een verkeerd gelegd slakkenhuispatroon. Ik zie tegen de wand een bos leidingen met tyraps bijelkaar gebonden. Is dat optimaal? Nee, maar wel ruim voldoende.

Ik deed die bewering uit ongeveer dezelfde bron als jouw bewering. Alleen ik uit de calculator van WTH, jij uit een tabel van Terminon.

Verder is COP en nog lagere aanvoer leuk, maar met ZLTV gaat de gewenste ruimtetemp 2K omhoog ivm met comfort. Weg winst.... Vandaar ruim voldoende is genoeg.
Willie Wortel schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:02:
[...]

Oxelaar, graag even jou visie....wat weet jij van muur verwarming? voordat ik ga knoeien.
Weinig ervaring mee. Wel een paar keer gezien ivm weinig beschikbaar vloeroppervlak. Tot 1.5m zat er verwarming in de muur verwerkt. Blijkbaar werkte het, heb er geen klachten over gehad.

Maar wat de grote voor of nadelen zouden zijn weet ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:13:
[...]

Waarom zou ik dat willen ?
Alles staat open, en de Panasonic staat behalve de stooklijn op zijn standaard waardes en ik krijg wat ik hebben wil. Voorlopig zie ik geen reden om daar om welke reden dan ook iets aan te veranderen. Don't fix it if it ain't broken. Als mocht blijken dat de COP slecht is dan misschien wel maar dat bekijk ik over een tijdje wel.
Als alles geheel open staat dan is er aan debiet instelling gedraaid, maar goed 5 van de 6 lock ringen zijn er ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 17:35
Wat was eigenlijk de reden om voor plafondverwarming te gaan? Over het algemeen wordt vloerverwarming als het meest prettige ervaren. Voetjes warm, het hoofd net wat minder; ideaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:16:
[...]

1 liter per minuut per groep?
Geknepen of lucht?
Het systeem warmde de woning 1C op in 1.5uur, dat lijkt me met 5 liter per minuut niet echt haalbaar. Een klein restant lucht zou best kunnen. Ik denk dat die schaalverdeling iets anders zegt, die loopt nl. van 0 to 2. Heb me niet in dat soort dingen verdiept, ik had er geen vragen over. Op het moment dat het vreemd gedrag laat zien verdiep ik me er wel in en kom dan allicht hier met de nodige vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:42:
Wat was eigenlijk de reden om voor plafondverwarming te gaan? Over het algemeen wordt vloerverwarming als het meest prettige ervaren. Voetjes warm, het hoofd net wat minder; ideaal?
Vloer er uit en nieuw maken was teveel werk haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noord27 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:42:
De zon straalt ook van boven om de aarde te verwarmen, dus wat dat betreft blijf ik dicht bij de natuurlijke manier van verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:31:
[...]

hier kun je zo wel de verwarmings- als koelcapaciteit berekenen. http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening
Over die hebben we al eens wat discussie gehad. Ik snap hem nog steeds niet dat een andere buis niet veel meer verschil maakt.

Maar.. doorgezocht en ook de afgifte tabellen data van Thermion gevonden..

ruimte temp buis watt/m2 (bij water temperatuur van 30 graden)
20 20/2 74
20 18/2 71
20 16/2 64
20 14/2 61

en voor koelen (bij water termperatuur van 18 graden)
ruimte temp buis watt/m2
26 20/2 39
26 18/2 38
26 16/2 37

Het verschil lijkt niet de moeite te zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 17:35
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:43:
[...]

Vloer er uit en nieuw maken was teveel werk haha
Was dat serieus de reden?

Wat de natuurlijke maner van verwarmen is, wil niet zeggen dat het als meest prettig ervaren kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Noord27 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:48:
[...]

Wat de natuurlijke maner van verwarmen is, wil niet zeggen dat het als meest prettig ervaren kan worden?
Prettig is ook een groot begrip en zal voor ieder persoon verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacovn schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:45:
[...]

Over die hebben we al eens wat discussie gehad. Ik snap hem nog steeds niet dat een andere buis niet veel meer verschil maakt.

Maar.. doorgezocht en ook de afgifte tabellen data van Thermion gevonden..

ruimte temp buis watt/m2 (bij water temperatuur van 30 graden)
20 20/2 74
20 18/2 71
20 16/2 64
20 14/2 61

en voor koelen (bij water termperatuur van 18 graden)
ruimte temp buis watt/m2
26 20/2 39
26 18/2 38
26 16/2 37

Het verschil lijkt niet de moeite te zijn inderdaad.
Basis 16/2 Verwarmen
20/2 115.6
18/2 110.9
16/2 100
14/2 95.3

10 of 15% vind ik wel de moeite wel waard, de prijs van de leiding maakt zo goed als niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noord27 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:48:
[...]

Ik ga er stilzwijgend even vanuit dat we evolutionair zo geprogrammeerd zijn en dat we daar optimaal aan aangepast zijn. Bugs uiteraard niet uitgesloten ;)
Overigens is bij zonneschijn, vergelijk actief zijn v.d. WP, de grond 10cm boven de grond warmer dan op 2m hoogte. De lucht op hoofdhoogte zal om die reden ook koeler zijn dan vlak bij de grond. Plafondverwarming/Straling verwarmt materie, de wanden/plafond en vloer, lucht laat zich slecht verwarmen, wordt als een goede isolator beschouwd. Maar ja als we gewend zijn aan convector-verwarming en dat als normaal beschouwen moet je wel even een 'kleinere/grotere' gedachtensprong kunnen/willen maken.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:52:
[...]

Basis 16/2 Verwarmen
20/2 115.6
18/2 110.9
16/2 100
14/2 95.3

10 of 15% vind ik wel de moeite wel waard, de prijs van de leiding maakt zo goed als niets uit.
Zijn dat waardes van WTH of van Thermion.

Als ik op die WTH calculator hoh 100 en aanvoer water op 30, retour op 25 en ruimte temperatuur op 20 zet voor een PE-RT 16x2 op 45 W/m2
Voor de WTH 16x2.7 op 43 W/m2
En voor de WTH 20x3.4 op 43 W/m2

Totaal niet te vergelijken voor mij (veel te veel verschil) maar de verschillen tussen 18/2 en 20/2 lijken erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:34:
[...]

Als alles geheel open staat dan is er aan debiet instelling gedraaid, maar goed 5 van de 6 lock ringen zijn er ook af.
Voor zo ver ik weet heeft de installateur alles volledig open gezet. Je zou toch ook alleen maar willen knijpen als je onevenwichtige groepslengtes zou hebben ? Met andere woorden om ongeljkmatige temperatuurverdeling te compenseren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacovn schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:59:
[...]

Zijn dat waardes van WTH of van Thermion.

Als ik op die WTH calculator hoh 100 en aanvoer water op 30, retour op 25 en ruimte temperatuur op 20 zet voor een PE-RT 16x2 op 45 W/m2
Voor de WTH 16x2.7 op 43 W/m2
En voor de WTH 20x3.4 op 43 W/m2

Totaal niet te vergelijken voor mij (veel te veel verschil) maar de verschillen tussen 18/2 en 20/2 lijken erg klein.
Dat is op basis van je eigen cijfers, maar dan geindexeerd. Ik stel de 16/2 als 100. Daarmee krijg je inzicht in de relatieve verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:01:

Ook het meest speciale afgiftemateriaal heeft een negatieve invloed. Het doel is om die negatieve invloed maximaal te beperken.
Op iedere pot past een deksel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Als buizen zo goed warmte af zouden geven waarom zijn er dan radiatoren en/of stralingspanelen ontwikkeld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
De diameters van de buizen doen niet zoveel met de afgegeven warmte. Bij een grotere diameter zal je een hogere retourtemperatuur krijgen. Grotere diameters zijn dan ook met name om grotere vloervelden te kunnen leggen en niet te vergeten grotere transport lengten te overbruggen. Een grotere buis heeft immers een grotere waterinhoud en dus een grotere warmtehoeveelheid. niet onbelangrijk is dat de leidingweerstand aanzienlijk lager is. Hoge weerstand geeft veel pompverlies. Bij te hoge weerstand trekt de pomp het zelfs niet meer. Daarom is te selecteren diameter eigenlijk alleen afhankelijk van de slanglengte. Prijs van 16 mm is lager,verdelers kunnen kleiner en makkelijker te verwerken/minder tijd. Zeker voor een installateur scheelt dit aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:21:
Als buizen zo goed warmte af zouden geven waarom zijn er dan radiatoren en/of stralingspanelen ontwikkeld :?
Stralingspanelen geven ook een veel groter vermogen per m2 af en met de toenmalige warmtebronnen HT de meest logische oplossing. Als je door de oppervlakte van een radiator of stralingspaneel 'kijkt' zie je 'buizen'. In de radiator van metaal en bij LTV/ZLTV van PVC-achtig materiaal, beide prima te gebruiken voor dat doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietje555 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:26:
De diameters van de buizen doen niet zoveel met de afgegeven warmte. Bij een grotere diameter zal je een hogere retourtemperatuur krijgen. Grotere diameters zijn dan ook met name om grotere vloervelden te kunnen leggen en niet te vergeten grotere transport lengten te overbruggen. Een grotere buis heeft immers een grotere waterinhoud en dus een grotere warmtehoeveelheid. niet onbelangrijk is dat de leidingweerstand aanzienlijk lager is. Hoge weerstand geeft veel pompverlies. Bij te hoge weerstand trekt de pomp het zelfs niet meer. Daarom is te selecteren diameter eigenlijk alleen afhankelijk van de slanglengte. Prijs van 16 mm is lager,verdelers kunnen kleiner en makkelijker te verwerken/minder tijd. Zeker voor een installateur scheelt dit aanzienlijk.
Kies wat jij het belangrijkst vindt en jou gelukkig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:06:
[...]

Dat is op basis van je eigen cijfers, maar dan geindexeerd. Ik stel de 16/2 als 100. Daarmee krijg je inzicht in de relatieve verschillen.
aha, tja die zag ik zo niet.
Ik zie 1 watt verschil tussen 18x2 en 20x2 en als de 20x2 dan moeilijker buigen is volgens Oxellaar dan is het wellicht handiger om maar 18x2 te nemen.

Maar de buigradius is voor een 18x2 die ik bekijk is 5 x de buisdiameter, dus dan 90 mm
Als dat dat voor een 20x2 ook zo is is dat 100 mm dus 10 mm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:31:
[...]

Kies wat jij het belangrijkst vindt en jou gelukkig maakt.
Ik vind het bewonderingswaardig wat jij doet en hoe je het aanpakt, maar ik zou het inderdaad anders doen. Sterker, ik zou het niet voor elkaar krijgen want mijn vrouw zou het nooit toestaan.. Als ik weer eens zelf mijn huis ga bouwen ga ik het ook anders doen als ik het nu heb gedaan, al doende leert men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacovn schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:35:
[...]

aha, tja die zag ik zo niet.
Ik zie 1 watt verschil tussen 18x2 en 20x2 en als de 20x2 dan moeilijker buigen is volgens Oxellaar dan is het wellicht handiger om maar 18x2 te nemen.

Maar de buigradius is voor een 18x2 die ik bekijk is 5 x de buisdiameter, dus dan 90 mm
Als dat dat voor een 20x2 ook zo is is dat 100 mm dus 10 mm verschil.
Ja dat klopt. Maaar dat van die 5 maal de diameter, geen idee hoe en onder welke omstandigheden of ze dat voor elkaar krijgen. Daar heb ik me in eerste instantie ook vreselijk op verkeken, dacht het even zelf te doen, niet dus. Dat zou kunnen als je een binnen-buigveer hebt, ik heb het met een buitenbuigveer geprobeerd maar dat werkt voor geen meter en al helemaal niet als je dat over 100den meters moet gaan schuiven. Persen in een 5 maal diameter uitgefreesde vloer zal wellicht ook nog wel lukken en als je slakkenhuis legt heb je eigenlijk alleen in het midden zo'n kleine radius tot je beschikking, de rest zijn 90graden hoeken en dat lukt nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietje555 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:42:
[...]

Ik vind het bewonderingswaardig wat jij doet en hoe je het aanpakt, maar ik zou het inderdaad anders doen. Sterker, ik zou het niet voor elkaar krijgen want mijn vrouw zou het nooit toestaan.. Als ik weer eens zelf mijn huis ga bouwen ga ik het ook anders doen als ik het nu heb gedaan, al doende leert men.
Als je niet al te sterk bent in het sluiten van compromissen zoals ik met kenmerken van autist en asperger, heeft veel nadelen, lukt dat wel. ;)
Stuur je je vrouw een weekje op vakantie, dan kun jij het doen zoals jij het wilt, zij blij jij blij win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
Pietje555 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:42:
[...]

Ik denk dat dit het probleem is bij 90% hier in het DED subforum :+

Althans hier zeker het geval... Als het aan mij lag had ik al een "energie neutrale woning"

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:58:
[...]
Ik denk dat dit het probleem is bij 90% hier in het DED subforum :+

Althans hier zeker het geval... Als het aan mij lag had ik al een "energie neutrale woning"
Vroeger was alles beter, niet heus, toen de man....... ;)
Als je het plaatst in het licht van het redden v.d. planeet voor je kinderen en kleinkinderen en je portemonnai, toekomstig leuk te besteden geld wat nu maandelijks naar de CO2 producerende energiemaatschappijen gaat, ontstaat er wellicht wat onderhandelingsruimte. Alles wat niet verboden is qua argumenten, is mijns inziens geoorloofd. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Energieverbruik/WP-prestatie waarmee straks vergeleken kan worden. Periode 31-12-16 - 06-01-17.
De Bilt Gem. Temperatuur 1.8 0.5 3.0 5.0 5.8 0 -3 = 1.9
Aantal gewogen graaddagen (18-1.9)*7*1.1=123.97
Verbruikte primaire energie
2*10.5kg(butaan is 12,68kWh)=253.6kWh plus 6*24h*1.8kW(IR-verwarming=gewone verwarming van een weerstand)=259.2 maakt een totaal van 512.8kWh.
Per graaddag 512.8/123.97=4.136kWh.
Gisteren hadden we een temp gemiddelde in De Bilt van 4.8C en zou ik dus normaal gebruikt hebben (18-4.8)*1.1*4.136=60kWh.
Zal v.a. vannacht het opgenomen vermogen eens gaan monitoren. De Youles meet op dit moment het totaal electra verbruik - PV-productie dat vertekend de boel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 12:51
E
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:42:
[...]

Ik heb vloer (bij) verwarming (huiskamer )en verder overal radiatoren .
Wp draait bijna continu en probeert water te maken van 40 graden. Pana heeft geen probleem met geluid en bevriezen, tja wat is veel? Geloof dat ik wel eens om het uur zie maar meestal minder. Duurt ook maar twee min. Cop doe ik niet aan, gasverbruik maal 2.3 is waar het op uit lijkt te komen met kWh
Hoe groot is je huis of wat was je gas verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02
Zit momenteel in de 8e week na de aanvraag van de subsidie, heeft het bij jullie ook allemaal precies 8 weken geduurd?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:47:
Zit momenteel in de 8e week na de aanvraag van de subsidie, heeft het bij jullie ook allemaal precies 8 weken geduurd?
Nee sneller, maar mijn biomassa duurt op dit moment ook al 6 weken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Waarom moeten VV buizen ineens een grotere diameter hebben?

Moet LTV ineens gaan concurreren op snelheid met HTV?

Ik zie LTV niet anders dan een afgiftesysteem dat bedoeld is om warmteverlies te compenseren. Op temperatuur houden. Daar is geen absurd groot vermogen voor nodig.

14 en 16 mm zijn prima en dat zal ook zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
foxie10 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:40:
E
[...]

Hoe groot is je huis of wat was je gas verbruik?
Geen idee hoe groot haha, 450 kuub of zo. Gas was voorheen tot 1350 met sww.
Denk dat ik 1200 weg werk nu, beetje na warmen sww helaas, en koken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:00:
[...]

Dit heeft een installateur zo aangesloten? Dat meen je toch niet zeker? Het lijkt me namelijk sterk dat die de verdelers verkeerd om zet.
Heb je nog meer aan het circuit zitten of alleen je plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:54:
Waarom moeten VV buizen ineens een grotere diameter hebben?

Moet LTV ineens gaan concurreren op snelheid met HTV?

Ik zie LTV niet anders dan een afgiftesysteem dat bedoeld is om warmteverlies te compenseren. Op temperatuur houden. Daar is geen absurd groot vermogen voor nodig.

14 en 16 mm zijn prima en dat zal ook zo blijven.
Als grotere diameters en tot gevolg heeft dat er een lagere Ta nodig heeft, wat goed is voor de COP, en een klein voordeel heeft daar waar nachtverlaging wordt toegepast en het gebruik van LTV mogelijk maakt in voorheen als kansloos geachte woningen heeft het een aantal kleinere of grotere voordelen. Mag ieder voor zich bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:06:
[...]

Dit heeft een installateur zo aangesloten? Dat meen je toch niet zeker? Het lijkt me namelijk sterk dat die de verdelers verkeerd om zet.
Heb je nog meer aan het circuit zitten of alleen je plafond?
Ja zeker een bedrijf wat Vloerverwarming in zijn bedrijfsnaam voert.
Plafond en 1 radiator in de badkamer welke in 1 v.d. groepen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 12:51
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:54:
[...]

Geen idee hoe groot haha, 450 kuub of zo. Gas was voorheen tot 1350 met sww.
Denk dat ik 1200 weg werk nu, beetje na warmen sww helaas, en koken
Dank je.
En de 5kw pana voldoet aan de verwachtingen, met koude dagen geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
foxie10 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:17:
[...]

Dank je.
En de 5kw pana voldoet aan de verwachtingen, met koude dagen geen probleem?
Ik heb een 6 kW, maar op stille mode doet ie maar 4.5 en daar red ie het mee.
Koudste was -8 nachts tot -3 overdag .
Graadje verhogen duurt dan wel twee tot drie uur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:57:
[...]

Tom heeft de Carnot formule als zodanig gepresenteerd en met mijn beperkte verstandelijke vermogens heb ik de neiging hem te geloven. Gisteren legde hij uit dat een 5C lagere Ta een verbetering van de COP van 0.4 tot gevolg zou hebben. Van een COP van 4 naar 4.4 is 10%. Mijn vrije vertaling was dat elke graad verlaging 2% verbetering op zal leveren. Misschien deugt mijn vrije vertaling niet.
Ik had gisteren een Dcop van 4.39 met 31c aanvoer, ik ben er blij mee.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:23:
[...]

Is ook een hele mooie, ik teken er voor, geen idee of ik ook maar in de buurt kom met mijn woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:30:
[...]

Stralingspanelen geven ook een veel groter vermogen per m2 af en met de toenmalige warmtebronnen HT de meest logische oplossing. Als je door de oppervlakte van een radiator of stralingspaneel 'kijkt' zie je 'buizen'. In de radiator van metaal en bij LTV/ZLTV van PVC-achtig materiaal, beide prima te gebruiken voor dat doel.
Nu raak ik je weer ff kwijt.

Is het niet zo dat als je wilt gaan werken met LTV je JUIST meer afgiftevermogen per m2 nodig hebt in vergelijking met HTV :?

Wat wil je nu onder de buizen gaan monteren aan je plafond :? Dat heb ik ook ff gemist.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:54:
[...]

Als je niet al te sterk bent in het sluiten van compromissen zoals ik met kenmerken van autist en asperger, heeft veel nadelen , lukt dat wel. ;)
Stuur je je vrouw een weekje op vakantie, dan kun jij het doen zoals jij het wilt, zij blij jij blij win-win.
NOFI, maar zo'n vermoeden had ik al 8)

Respect voor je inzet en innovativiteit, kan ik wel waarderen, dit neemt niet weg dat ik nog steeds denk dat je niet gaat bereiken wat je wilt, maar we laten ons verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:26:
[...]

Is ook een hele mooie, ik teken er voor, geen idee of ik ook maar in de buurt kom met mijn woning.
Als je ook op 31c of lager gaat draaien vast en zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
En cop 4,39 halen is niet moeilijk, samen met deze cop je huis warm krijgen is een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:23:
[...]

Is dat eigenlijk 1 lange stooklijn met 31 graden? Of X keer aan uit per dag?
Kan niet wachten tot ik een LW warmte pomp heb :+ Maar zal nog wel even duren middels de Qurrent actie..

Huidige stooklijn middels CV verwarming icm vvw
Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/91ogmjrxt/Schermafbeelding_2017_01_10_om_19_35_58.png

[ Voor 31% gewijzigd door Daannn1987 op 10-01-2017 19:37 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:26:
[...]

Ik zou wel eens willen weten wat je Dt over je aanvoer en retour is zodra je warmtepomp op 30 graden draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:34:
En cop 4,39 halen is niet moeilijk, samen met deze cop je huis warm krijgen is een ander verhaal
+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:26:
[...]

Nu raak ik je weer ff kwijt.

Is het niet zo dat als je wilt gaan werken met LTV je JUIST meer afgiftevermogen per m2 nodig hebt in vergelijking met HTV :?

Wat wil je nu onder de buizen gaan monteren aan je plafond :? Dat heb ik ook ff gemist.
Een m2 vloerverwarming bij identieke oppervlakte temperatuur resulteert voor vloerverwarming in 68W/m2 en de radiator van 2m bij 50cm=1m2 levert 120W/m2 dus bijn het dubbele. Onderzoek alles en behoud het goede en geloof niemand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5dtcNDBpDIMKuNb0bzi59qlC/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d2nYIROIncldKEktaKARmg55/full.png

Bijkomend heeft de vv het nadeel van een hogere TaTr nodig om dat te bereiken.
Probleem is hoe je 50% van je vloeroppervlak netjes in de vorm van radiatoren in je huis krijgt. Dat is dus een NoGo.

De afwerking moet iets worden wat stralingswarmte uitstekend absobeert en daarmee bijna verliesvrij weer kan uitstralen. Koolstofhoudende materialen hebben deze eigenschap. Rubber en PVC zijn daar voorbeelden van.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:20:
[...]

Ik heb een 6 kW, maar op stille mode doet ie maar 4.5 en daar red ie het mee.
Koudste was -8 nachts tot -3 overdag .
Graadje verhogen duurt dan wel twee tot drie uur
Oh ja, quite mode, niet meer aan gedacht maar zal ik meteen even aanzetten en kijken of dat het patroon veranderd want met de huidige instellingen gaat het weer niet lekker meer.

Bij temperaturen van -10 tot 0 gaat het goed met de war en zie je runs van +- 1 uur maar nu het 6 graden is buiten is hij helemaal van het padje af

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9HccY1e.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Panasonic loopt op WAR v.a. de start, na een paar ontluchtingssessies, volcontinu. Fr 30 op dit moment.
Pagina: 1 ... 146 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic