Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 145 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.036 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 09:47
Pietje555 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:22:
[...]

De energiebesparing is alleen afhankelijk van het rendement van de opwekker.
Je slaat de spijker op z'n kop. Het rendement van deze opwekker (warmtepomp) stijgt namelijk enorm zodra de watertemperatuur zakt!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:51
in Mijn ogen maakt het weinig uit. De aanname dat je met een lager Ta kunt werken betwijfel ik want de gemiddelde vierkante meter temperatuur van de vloer neemt af. Doordat er niet gemengd wordt zal alle retour ook naar de WP gaan. Dus een lagere Ta maar ook een lagere Tr.

Om dezelfde ruimtetemp te verkrijgen zal Ta dus wel omhoog moeten!

Bij open verdeler die mengt wordt Ta en Tr gemixt. Daarbij gaat het water dat retour WP gaat minder koud daarheen

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Knowbody schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:32:
in Mijn ogen maakt het weinig uit. De aanname dat je met een lager Ta kunt werken betwijfel ik want de gemiddelde vierkante meter temperatuur van de vloer neemt af. Doordat er niet gemengd wordt zal alle retour ook naar de WP gaan. Dus een lagere Ta maar ook een lagere Tr.

Om dezelfde ruimtetemp te verkrijgen zal Ta dus wel omhoog moeten!

Bij open verdeler die mengt wordt Ta en Tr gemixt. Daarbij gaat het water dat retour WP gaat minder koud daarheen
Bij een hollen/stilstaan cvketel wel ja, maar een WP levert over lange periode(n) een lage temperatuur waardoor de netto warmte afgifte net zo groot is.

Een lagere Ta en dus ook lagere Tr maakt niet uit want als de Dt maar goed is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Situatie met HT verdeler:

Warmteopwekker levert Ta=40 en Tr=20. Temperatuurverschil is dus 20 graden, flow bijv. 1000L / uur.

De HT verdeler mengt de 40 graden naar 30 graden. Dus over de vloer: Ta=30 Tr=20, flow = 2000L / uur.

Vervangen we de verdeler voor een pomploos exemplaar, dan kan de warmteopwekker Ta = 30 met 2000L/uur gaan leveren. De toegevoerde energie aan de vloer is dus precies gelijk, maar de warmtepomp heeft een VEEL hoger rendement bij Ta=30 met 2000L/uur dan bij Ta=40 met 1000L/uur.

En als het rendement stijgt, terwijl het afgegeven vermogen gelijk blijft, zakt het opgenomen vermogen :P

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 00:33
Tomexergie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:08:
[...]

Na alle reactie gehoord te hebben:
We zijn er nog niet uit hoe we het beste de thermische kwaliteit van een CV installatie in relatie tot het rendement van de WP kunnen uitdrukken.(En dat in een hele vol zin!!!!).
Nog even terug naar de uitgangspunten:
Waarom de relatie tot de WP: Carnot formule COP=0,4*(Ta+273)/(Ta-Tb);
Dus hoe hoger de Ta des te lager de COP voorbeeld:
Bij dTa +/- 5C dan dCOP ongeveer +/-0,4 dus +/-10% meer of minder elektriciteitsverbruik.

Waaraan te voldoen:
Eenvoudig meetbaar zijn
Begrijpbaar zijn zonder thermodynamica kennis.
Relatie hebben met het rendement van de WP
Thermische kwaliteit aangeven
Het type verwarmingsysteem aangeven

Volgens mij is daar nog geen index o.i.d. voor.
Voor woningen is er een EPC die voor de gewone burger onbegrijpbaar is maar ook geen relatie heeft met de verwarmings temperatuur. Je kunt met 80C stoken zonder dat de EPC verandert.
Met de kwalitatieve aanduiding A,B,C.D kunnen we misschien wel wat?

Heating systems:
A++ Ta<25
A + Ta<30
A Ta<35
B Ta<40
C Ta<50

A is LT verwarming
enz
Graag jullie mening over dit onderwerp.
Denk dat aangeven wat de Ta is bij 0 graden buiten een goede indicatie is. Kan wat mij betreft gewoon de temperatuur zijn. Daarnaast zou ik graag een kwalificatie van het type huis zien. Mensen willen denk ik graag weten welk vermogen voor hun situatie. Wat dan telkens terug komt is "hoeveel gas vervangen we", "kan je draaien met lage temperaturen", "hoeveel vloerverwarming", "Wel of geen SWW met de WP", "Bouwjaar/isolatie", "inhoud huis / vloeroppervlak". Wordt een heel lijstje, maar geeft denk ik een heel goed vergelijking overzicht.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
hesselbeertje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:58:
Situatie met HT verdeler:

Warmteopwekker levert Ta=40 en Tr=20. Temperatuurverschil is dus 20 graden, flow bijv. 1000L / uur.

De HT verdeler mengt de 40 graden naar 30 graden. Dus over de vloer: Ta=30 Tr=20, flow = 2000L / uur.

Vervangen we de verdeler voor een pomploos exemplaar, dan kan de warmteopwekker Ta = 30 met 2000L/uur gaan leveren. De toegevoerde energie aan de vloer is dus precies gelijk, maar de warmtepomp heeft een VEEL hoger rendement bij Ta=30 met 2000L/uur dan bij Ta=40 met 1000L/uur.

En als het rendement stijgt, terwijl het afgegeven vermogen gelijk blijft, zakt het opgenomen vermogen :P
Als de ht verdeler mengt naar 30 graden is de retour ook 30 ,en geen 20

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Bij een hogere temperatuur in de verwarmingslichamen is de afgifte veel hoger omdat de dT met de omgeving groter is. Dit is niet lineair maar exponentieel. 2000 liter van 30 graden geeft niet evenveel warmte af aan de omgeving als 1000 liter van 60 graden. Is omgekeerd aan isolatie. Hoe hoger je ruimte temperatuur hoe groter je transmissieverlies.
Het optimum tussen rendement van opwekker en rendement afgiftesysteem ligt ergens rond de 35 toevoerwatertemperatuur. Je kunt natuurlijk wel iets lager, maar dan wordt door de grootte van de verwarmingslichamen en de energie om al het water rond te pompen (leidingverliezen agv weerstand) de installatie economisch minder interessant omdat de investering te hoog wordt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:27:
[...]

Je slaat de spijker op z'n kop. Het rendement van deze opwekker (warmtepomp) stijgt namelijk enorm zodra de watertemperatuur zakt!
Enorm??
Verderop roep je veel?

Wat is veel en enorm, halve cop verschil maakt paar honderd kWh uit op jaarbasis, maak je niet druk, en vooral maak andere mensen niet bang

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:10
Mijn installateur heeft prijs/advies opgevraagd bij Henco voor de vloerverwarming verdeler en buizen.

Als ik op hun website kijk zou het deze verdeler worden.

UFH-CDHC - Composiet verdeler verwarmen en koelen, regelbaar met debietmeting

Volgens mij deze, maar dan ook geschikt voor koelen.

http://www.henco.be/web/a...a_sheet/TF_UFH-CD_NED.pdf

Hebben jullie ervaring hiermee :?

Zowel Henco en installateur geven aan dat 18mm buis ruimschoots voldoende is voor ons huis.

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 09-01-2017 09:20 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
reneeke1970 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:11:
[...]

Als de ht verdeler mengt naar 30 graden is de retour ook 30 ,en geen 20
Dat ben ik niet met je eens, bij een passieve HT verdeler met pomp is de retourtemperatuur naar de ketel gelijk aan de retourtemperatuur van de vloer.
reneeke1970 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:16:
[...]

Enorm??
Verderop roep je veel?

Wat is veel en enorm, halve cop verschil maakt paar honderd kWh uit op jaarbasis, maak je niet druk, en vooral maak andere mensen niet bang
Je hebt gelijk, het scheelt natuurlijk geen 40% ofzo. Maar ik ben van mening dat je een installatie (binnen bepaalde grenzen natuurlijk) zo optimaal mogelijk moet laten werken. Als je dan toch investeert in een WP, kan de relatief kleine extra investering van een pomploze verdeler er ook nog wel bij.
Pietje555 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:14:
Bij een hogere temperatuur in de verwarmingslichamen is de afgifte veel hoger omdat de dT met de omgeving groter is. Dit is niet lineair maar exponentieel. 2000 liter van 30 graden geeft niet evenveel warmte af aan de omgeving als 1000 liter van 60 graden. Is omgekeerd aan isolatie. Hoe hoger je ruimte temperatuur hoe groter je transmissieverlies.
Het optimum tussen rendement van opwekker en rendement afgiftesysteem ligt ergens rond de 35 toevoerwatertemperatuur. Je kunt natuurlijk wel iets lager, maar dan wordt door de grootte van de verwarmingslichamen en de energie om al het water rond te pompen (leidingverliezen agv weerstand) de installatie economisch minder interessant omdat de investering te hoog wordt.
Pietje555, als je goed leest zie je dat de vloertemperatuur (aanvoer, retour en flow) niet anders wordt. Je verhaal klopt zeker wel, maar is in dit voorbeeld niet van toepassing.

[ Voor 80% gewijzigd door hesselbeertje op 09-01-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:18:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, bij een passieve HT verdeler met pomp is de retourtemperatuur naar de ketel gelijk aan de retourtemperatuur van de vloer.

[...]

Je hebt gelijk, het scheelt natuurlijk geen 40% ofzo. Maar ik ben van mening dat je een installatie (binnen bepaalde grenzen natuurlijk) zo optimaal mogelijk moet laten werken. Als je dan toch investeert in een WP, kan de relatief kleine extra investering van een pomploze verdeler er ook nog wel bij.
Jij zegt toch hetzelfde als ik, retour CV is gelijk aan retour vloer. Alleen jou probleem is misschien dat je verschil hebt tussen aanvoer en retour in je vloer(lage flow ?).
Mijn actieve mengt naar 27 , en omdat de flow hoog is, en de warme naast de koude slang ligt, en de vloer door continu verwarmen één temperatuur is, daarom is bij mij de aanvoer, retour en dus meng temperatuur exact gelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Reneeke, oké in mijn voorbeeld is het temperatuursverschil over de vloer wel fors. Het rekende zo makkelijk, Maar er is altijd temperatuurverschil. Zou er geen verschil zijn, dan is er geen afgifte en kun je de verwarming evengoed uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:30:
Reneeke, oké in mijn voorbeeld is het temperatuursverschil over de vloer wel fors. Het rekende zo makkelijk, Maar er is altijd temperatuurverschil. Zou er geen verschil zijn, dan is er geen afgifte en kun je de verwarming evengoed uitzetten.
Mijn afgifte zit tussen de vloer 24 graden en het water van 27.
Het water word zo snel rond gepompt dat er geen verschil tussen aanvoer en retour is. Toch logisch, warme slang ligt naast koude en gemiddelde van die twee is overal gelijk in ieder punt van de vloer. Als dat niet is heb je temperatuur verschillen en is het niet juist aangelegd.

Ps ik vind Piet zijn uitleg (praktisch )meer van toepassing dan de jouwe

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 17:35
Als je WP de retour op warmt kan het toch gelijk zijn?

Hier is de aanvoer van de vloerverwarming 32 graden en de retour 29. Over anderhalve week de ELGA installatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
reneeke1970 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:56:
[...]

Het water word zo snel rond gepompt dat er geen verschil tussen aanvoer en retour is. Toch logisch, warme slang ligt naast koude en gemiddelde van die twee is overal gelijk in ieder punt van de vloer. Als dat niet is heb je temperatuur verschillen en is het niet juist aangelegd.

Reneeke, als het water met 27 graden de vloer ingaat, en er ook met precies dezelfde temperatuur weer uitkomt, geven de slangen dus geen warmte af aan de vloer. Dat zal dus ook niet het geval zijn, er is wel degelijk een verschil. Doordat je met een hoge flow rondpomp, is dat verschil wel klein.

De uitleg van Piet is inderdaad helemaal juist. Maar niet van toepassing. We praten hier over de temperatuur die de warmtepomp moet leveren, niet over de watertemperatuur in de vloer. Die blijft (zoals ik al eerder aangaf) precies gelijk. Het verhaal van Piet is dus niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
reneeke1970 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:56:
[...]

Dat kan dus niet omdat als je toevoer en retour gelijke temperatuur hebben je geen afgifte hebt. Of je moet veel water verliezen. maar E in= Euit -W afgifte. E afgifte is aantal liter x dT.
Vloer verwarming wordt in een slakkenhuis gelegd om de vloer zo egaal mogelijk te verwarmen. De hoogste temperatuur ligt altijd naast de laagste temperatuur. Beton geleid erg slecht dus je krijgt nauwelijks overdracht tussen toevoer en retour slang. Met een thermografische camera zie je de slangen ook duidelijk in de beton.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:17:
Mijn installateur heeft prijs/advies opgevraagd bij Henco voor de vloerverwarming verdeler en buizen.

Als ik op hun website kijk zou het deze verdeler worden.

UFH-CDHC - Composiet verdeler verwarmen en koelen, regelbaar met debietmeting

Volgens mij deze, maar dan ook geschikt voor koelen.

http://www.henco.be/web/a...a_sheet/TF_UFH-CD_NED.pdf

Hebben jullie ervaring hiermee :?

Zowel Henco en installateur geven aan dat 18mm buis ruimschoots voldoende is voor ons huis.
Prima verdeler, niets mis mee.

Zeker is 18mm voldoende. Een grotere diameter geeft alleen meer waterinhoud, niet meer afgifte.
De hoh maat bepaald de afgifte.
Bij hele lange lengtes kan 20mm een voordeel geven tov 18, maar de lengte zal het probleem niet zijn bij jouw verwacht ik.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ook de groepverdeling (dus ook de groeplengte) en in te stellen debiet per groep wordt uitgerekend door Henco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:22:
[...]

Prima verdeler, niets mis mee.

Zeker is 18mm voldoende. Een grotere diameter geeft alleen meer waterinhoud, niet meer afgifte.
De hoh maat bepaald de afgifte.
Bij hele lange lengtes kan 20mm een voordeel geven tov 18, maar de lengte zal het probleem niet zijn bij jouw verwacht ik.
Volgens mij wordt de afgifte bepaald door diameter x pi v.d. slang. 18mm zal dus 10% minder slangoppervlak hebben dan een 20mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Tomexergie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:08:
[...]

Voor woningen is er een EPC die voor de gewone burger onbegrijpbaar is maar ook geen relatie heeft met de verwarmings temperatuur. Je kunt met 80C stoken zonder dat de EPC verandert.
Met de kwalitatieve aanduiding A,B,C.D kunnen we misschien wel wat?

Heating systems:
A++ Ta<25
A + Ta<30
A Ta<35
B Ta<40
C Ta<50

A is LT verwarming
enz
Graag jullie mening over dit onderwerp.
Hoewel ik nog geen WP heb meng ik me hier even in :) De voorbereidingen (meten = data verzamelenen en analyseren) zijn in volle gang.

Ik zou (Convectoren/Radiatoren) schommelen tussen een A en C label systeem met deze methodiek. E.e.a. afhankelijk van de WAR en de buitentemperaturen, terwijl ik over een seizoen gemeten gunstiger uit zou komen dan stoken met gas.

Mijn HR ketel wordt door de installatiewereld al gezien als zuinig (A label), terwijl ik met een sCOP van ca. 3,2-3,50 en aanvoertemperaturen van gemiddeld 45°C als kansloos bestempeld zou worden in dit forum (no offence). Terwijl dat wél zuiniger is dan stoken met gas.

Kijk ik in de documentatie van de leverancier dan krijgt een WP met +55 graden aanvoertemperatuur een Europees A+ label en bij 35 graden een A++ label.

Overigens wordt in de installatiewereld de volgende classificaties aangehouden voor de benaming HT, LT en ZLT;

HT = 55-90°C
LT = (35)40-55°C
ZLT = alles onder (35)40°C

Je kan discussiëren over een graad of 5 ergens erbij of eraf, maar in grote lijnen wordt dit wel zo aangehouden en het lijkt mij verstandiger dit ook over te nemen met tussen aanhalingstekens de gebruiker z'n daadwerkelijke aanvoer temperaturen. Hierdoor wordt het voor een aspirant WP gebruiker ook snel duidelijker of zijn/haar situatie er geschikt voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
barteg schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:09:
[...]

Denk dat aangeven wat de Ta is bij 0 graden buiten een goede indicatie is. Kan wat mij betreft gewoon de temperatuur zijn. Daarnaast zou ik graag een kwalificatie van het type huis zien. Mensen willen denk ik graag weten welk vermogen voor hun situatie. Wat dan telkens terug komt is "hoeveel gas vervangen we", "kan je draaien met lage temperaturen", "hoeveel vloerverwarming", "Wel of geen SWW met de WP", "Bouwjaar/isolatie", "inhoud huis / vloeroppervlak". Wordt een heel lijstje, maar geeft denk ik een heel goed vergelijking overzicht.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Gewoon voorlopig beginnen met opgave b.v. Ta32 bij Tb=0C is de meest simpele oplossing. Mijn installatie doet Ta40 en daarom heb ik (zie de tabel) een wat lagere COP dan forumleden met vloerverwarmingsinstallaties.
Het gaat erom dat de forumleden zelf de aanvoertemperatuur meten bij 0C. Meten bij hogere buitentemperaturen kan ook b.v. Tb=5 C en Ta=30 dan kun ja dat terugrekenen naar de Ta bij 0C:

Ta=20/15*10+20=33C een stooklijn sommetje. Dan wordt opgave Ta33

De gegevens over het huis en verwarmingssysteem is ook nuttig maar dat is misschien een onderwerp voor de volgende discussie en geen onderdeel van de performance tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien maakt dit de discussie over Ta Tr eenvoudiger. Hulpmiddel http://www.henrad.eu/henr.../uploads/standard_nl.xlsx
Een ruimte heeft 300Wh nodig om de gewenste temperatuur te bereiken. Dat is te realiseren door
1m2 met een Ta=36.32 en Tr=30.
Of door
2m2 met een Ta=30 en Tr=25.4
Ik kies hiervoor een radiator met Bouwhoogte 500mm en type 2000. De ene keer krijg ik 300W en de tweede keer 150W, gevolg is ik moet er 2 plaatsen om hetzelfde vermogen te krijgen. De COP zou volgens de Carnot formule met ruim 10% omhoog gaan als ik het goed begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Rhaelak schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:36:
[...]

Mijn HR ketel wordt door de installatiewereld al gezien als zuinig (A label), terwijl ik met een sCOP van ca. 3,2-3,50 en aanvoertemperaturen van gemiddeld 45°C als kansloos bestempeld zou worden in dit forum (no offence). Terwijl dat wél zuiniger is dan stoken met gas.
Als je bij 0 graden een T-aanvoer van 45 graden nodig hebt, ben je 'kansloos' (kwalificatie van één tweaker) als het écht gaat vriezen.
Als dit soort aanvoertemperaturen nodig zijn, kun je beter een hybride installatie nemen om gebruik te maken van de genoemde sCOP.
Maar zie dat soort nuances maar eens duidelijk in een classificatie te krijgen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een soortgelijke situatie krijg je door een kleinere hoh en dikkere slangen te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Rhaelak schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:36:
[...]

Overigens wordt in de installatiewereld de volgende classificaties aangehouden voor de benaming HT, LT en ZLT;

HT = 55-90°C
LT = (35)40-55°C
ZLT = alles onder (35)40°C

Je kan discussiëren over een graad of 5 ergens erbij of eraf, maar in grote lijnen wordt dit wel zo aangehouden en het lijkt mij verstandiger dit ook over te nemen met tussen aanhalingstekens de gebruiker z'n daadwerkelijke aanvoer temperaturen. Hierdoor wordt het voor een aspirant WP gebruiker ook snel duidelijker of zijn/haar situatie er geschikt voor is.
Dit is stone age tijdperk. De installatiewereld loopt ver achter op dit onderwerp en werkt met hoge temperaturen waarbij klant tevredenheid voorop staat. Het tijdperk "radiator raam lengte" is welliswaar voorbij, maar van warmtepompen hebben ze nog geen kaas gegeten. Er zijn nog maar weinig installateurs die WP's in hun service hebben opgenomen. Daaraan gekoppeld de verwarmings installaties die vaak nog op conventionele uitgangspunten worden ontworpen. Bij zeer goed geisoleerde woningen kun je met veel lagere aanvoer temperaturen verwarmen als het verwarmend oppervlakte groot blijft. Bij 90C kun je goedkoop met mini-radiatortjes/convectortjes verwarmen, maar dan ben je kansloos voor warmtepomp toepassing.

Een LT 40-55 is inderdaad niet aan te bevelen voor warmtepompen, die overigens maximaal 55C kunnen leveren en meestal afgesteld staan op max 45C.
Zoals LT hier gedefinieerd wordt past niet meer in ons duurzaamheidplaatje en is naar mijn mening achterhaald.

Onze forumleden installeren warmtepompen om met een zo hoog mogelijk thermodynamisch rendement aardgas te reduceren of zelfs aardgasloos te zijn, vaak in combinatie met duurzame energie zonneboilers en PV panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 12:51
joostmaas schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:14:
De verzamelbestelling voor de Pana mono 5kW in Duitsland is ook geldig in Nederland: €2560 incl. transport (of 2133 met IC als je een bedrijf hebt). Ik bestel er 2. Minus 2300 subsidie zijn ze bijna gratis...

Ik neem aan dat je die dingen ongestraft onaangesloten buiten kan laten staan, of raden jullie me dat af? (mocht het bij levering erg slecht weer zijn..)
Joostmaas je hebt de pana besteld via de Duitse aktie.
Wanneer verwacht je de pana bezorgd te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:08

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb met vol aandacht de TS en het topic doorgelezen en ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. Ik vraag me namelijk af of inzet van een warmtepomp nuttig is in mijn geval. Doel is besparen op gasverbruik, een exact besparingsdoel of terugverdientijd heb ik nog niet.

Situatie:
Oud groot huis uit 18e eeuw, gemeentelijk monument, matig tot redelijk geïsoleerd. Afgelopen maanden is van een aantal ruimtes de vloer geïsoleerd toen de bestaande vloeren vervangen zijn door nieuwe betonvloer met daaronder isolatie.
Benedenverdieping deels vloerverwarming (in bovengenoemde ruimtes met nieuwe vloer).
Overige ruimtes beneden en boven worden verwarmd dmv (oude) radiatoren. Die worden wel lekker snel warm.
Nefit topline hr CV-ketel met boiler. Is een huurketel afkomstig van vorige bewoner. Het huurcontract loopt nog 7 jaar door, tussentijds opzeggen kost een vermogen en is geen optie. Ik ben dus voor de komende jaren gebonden aan een hybride optie.
Omdat ik er pas woon heb ik nog geen idee wat het gas en elektraverbruik is. Voorschot is rond de 240 euro per maand, let wel daar zit ook gasverbruik in van een aanleunwoning (aparte cv ketel).
Ik ga de ketel en de stelmotoren op de vloerverwarmingsverdeler en op de radiatoren aansturen dmv Loxone en KNX. De keuze voor aansturing ketel via OT of simpelweg aan/uit is nog niet bepaald. Dankzij domotica ben ik hierin flexibel.
Ik heb helaas geen stroomoverschot, zonnepanelen mogen niet op het dak vanwege monumentenstatus. Ik ben aan het kijken of ik een terrasoverkapping kan bouwen waarop de zonnepanelen komen.
Huis koelen is niet nodig, dankzij de dikke muren blijft het altijd lekker koel. Ook bij 30+ graden.
Ik heb geen buren dus geluidsoverlast van compressors is geen issue. Ruimte voor buitenunit is geen probleem.

Als ik de documentatie lees is een opstelling parallel aan de cv ketel de beste oplossing. Dan kan de Elga een aanvoertemperatuur leveren tot 40 graden. Dat lijkt me ideaal voor de vloerverwarming omdat die in de ruimtes zit waar we het meest verblijven en is de cv ketel niet altijd nodig. Als warm water nodig is of de buitentemperatuur komt onder een bepaalde waarde, dan schakelt de cv ketel bij.

Techneco zegt zelf: Vooral in oude huizen waar er relatief veel energieverlies is, is een warmtepomp ideaal.

In hoeverre onderschrijven jullie dit en is aanschaf van een warmtepomp in mijn geval een handige aanschaf?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:55:
Misschien maakt dit de discussie over Ta Tr eenvoudiger. Hulpmiddel http://www.henrad.eu/henr.../uploads/standard_nl.xlsx
Een ruimte heeft 300W nodig om de gewenste temperatuur te bereiken. Dat is te realiseren door
1m2 met een Ta=36.32 en Tr=30.
Of door
2m2 met een Ta=30 en Tr=25.4
Ik kies hiervoor een radiator met Bouwhoogte 500mm en type 2000. De ene keer krijg ik 300W en de tweede keer 150W, gevolg is ik moet er 2 plaatsen om hetzelfde vermogen te krijgen. De COP zou volgens de Carnot formule met ruim 10% omhoog gaan als ik het goed begrepen heb.
Of je laat in de 2e situatie de radiator 2x zo lang leveren 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:25:
[...]

Of je laat in de 2e situatie de radiator 2x zo lang leveren 8)
De behoefte is 300Wh continu, er gaan niet meer uren in een dag, dat is dus geen optie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:34:
[...]

De behoefte is 300W continu, er gaan niet meer uren in een dag, dat is dus geen optie. ;)
Bij installaties met cv-ketel is het afgiftesysteem in de meeste gevallen ook gedimensioneerd op hollen of stilstaan er kan dus met lagere aanvoer worden gewerkt.

Koevlaas2 draait lekker met z'n HT afgifte systeem en 31c aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:48:
[...]

Bij installaties met cv-ketel is het afgiftesysteem in de meeste gevallen ook gedimensioneerd op hollen of stilstaan er kan dus met lagere aanvoer worden gewerkt.

Koevlaas2 draait lekker met z'n HT afgifte systeem en 31c aanvoer.
Ik heb de 300W voor de duidelijkheid verandert in 300Wh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
"Hoor wie klopt daar kinderen zachtjes op het raam"

Sinterklaas heeft een kleine vertraging maar zie hier een pallet leuk speelgoed :P

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ix60c9.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 09-01-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
foxie10 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:23:
[...]

Joostmaas je hebt de pana besteld via de Duitse aktie.
Wanneer verwacht je de pana bezorgd te krijgen?
geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hesselbeertje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:15:
[...]

Reneeke, als het water met 27 graden de vloer ingaat, en er ook met precies dezelfde temperatuur weer uitkomt, geven de slangen dus geen warmte af aan de vloer. Dat zal dus ook niet het geval zijn, er is wel degelijk een verschil. Doordat je met een hoge flow rondpomp, is dat verschil wel klein.

De uitleg van Piet is inderdaad helemaal juist. Maar niet van toepassing. We praten hier over de temperatuur die de warmtepomp moet leveren, niet over de watertemperatuur in de vloer. Die blijft (zoals ik al eerder aangaf) precies gelijk. Het verhaal van Piet is dus niet van toepassing.
Jij beweert dat pomploze verdeler een voordeel heeft omdat je met een lagere temp kunt aanvoeren. En dat is beter voor een WP want die wil zo laag mogelijk in temperatuur.

Dat laatste is waar dat eerste gaat niet op want je gemiddelde vloertemp is lager dus je zult compenseren door de aanvoertemp te verhogen.

Pomploze verdeler ga je met de volle mep aan afgekoeld water terug naar de ketel.

Bij de open verdeler dus met pomp gaat je retour warmer terug.

Uiteindelijk zul je in beide situaties dezelfde aanvoertemp moeten toepassen.

Het voordeel van gesloten verdeler is o.a dat je de pomp kwijt bent en dat er geen Tuning aan te pas komt.
Dat je de pomp kwijt bent kan een nadeel zijn. De grootste lus moet wel warmte krijgen dus er moet een behoorlijke flow zijn anders is de warmte al opgesoupleerd onderweg.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:33:
[...]

Volgens mij wordt de afgifte bepaald door diameter x pi v.d. slang. 18mm zal dus 10% minder slangoppervlak hebben dan een 20mm
Bij hoh 150 is er nog een heel kleine winst met 20 tov 18mm, maar te verwaarlozen. 1W/m2 meer @50/40, dus bij 35/30 is het nog minder.
Hoh 100 is het verschil 0W/m2 @50/40

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

"Plafondkoeling" tijdens het vullen van het afgiftesysteem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7DyCnBewOSnQ7DcMCh5t6UNQ/full.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2017 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Tomexergie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:13:
[...]

Een LT 40-55 is inderdaad niet aan te bevelen voor warmtepompen, die overigens maximaal 55C kunnen leveren en meestal afgesteld staan op max 45C.
De nieuwe generatie Panasonic's gaan tot 65 graden bij -16. COP rond de twee bij -7. Er komen steeds meer HT warmtepompen op de markt welke gewoon voor renovatieprojecten ingezet kunnen worden zonder aanpassing van de achterliggende installaties. Voor de markt is zo goedkoop (energiezuinig op een houtje bijten) niet altijd het doel. Overgaan van gas op elektra tegen dezelfde kosten warmteproductie zal veruit het grootste doel worden ivm met de toepassing van PV panelen voor eigen opwekking. De ontwikkeling welke CV ketels doorgemaakt hebben zal ook bij WP's gebeuren.
HT temperaturen horen dus wel degelijk in het WP overzicht thuis en zijn niet achterhaald

[ Voor 3% gewijzigd door Pietje555 op 09-01-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:57:
"Plafondkoeling" tijdens het vullen van het afgiftesysteem.
[afbeelding]
Nice :)

Zomaar een ideetje hoor: zou je er nu niet vast wat water van zeg een graad of 30-35 door laten stromen, om te kijken of het concept doet wat je er van hoopt? Het is zo zonde als je straks veel tijd en moeite hebt gedaan om het netjes af te werken en je er dan pas achter komt dat e.e.a. niet naar behoren functioneert.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:49:
[...]
Ik heb de 300W voor de duidelijkheid verandert in 300Wh
Je begrijp dat het daarmee nergens meer op slaat? Watt was goed :) (het gaat over vermogen), wattuur hoort bij energie. Wattuur per dag zou eventueel nog kunnen (maar dan is het geen 300 Wh meer maar 7200 Wh/dag).
of zijn SI-eenheden slechts een vuistregel die niet voor jou geldt :P

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:43:
[...]

Nice :)

Zomaar een ideetje hoor: zou je er nu niet vast wat water van zeg een graad of 30-35 door laten stromen, om te kijken of het concept doet wat je er van hoopt? Het is zo zonde als je straks veel tijd en moeite hebt gedaan om het netjes af te werken en je er dan pas achter komt dat e.e.a. niet naar behoren functioneert.
Het systeem zal toch eerst met kraanwater gevuld moeten worden voor dat je kunt verwarmen, de opname is van 'tijdens het vullen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:45:
[...]

Je begrijp dat het daarmee nergens meer op slaat? Watt was goed :) (het gaat over vermogen), wattuur hoort bij energie. Wattuur per dag zou eventueel nog kunnen (maar dan is het geen 300 Wh meer maar 7200 Wh/dag).
of zijn SI-eenheden slechts een vuistregel die niet voor jou geldt :P
Sorry voor de mis-interpretatie, ik dacht even het 2 maal langer laten draaien te tackelen, maar dus kennelijk niet zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:56:
[...]

Het systeem zal toch eerst met kraanwater gevuld moeten worden voor dat je kunt verwarmen, de opname is van 'tijdens het vullen'.
Haha, dat snap ik, kun je het water ook al verwarmen? Of wellicht vullen met warm kraanwater?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
Ik begreep dat er een situatie voordeed dat de vloer te weinig krijgt. Dus pomp tandje erbij en boven iets knijpen.

CITAAT van Rol-Co
Als ik alles vol open zet is het afgiftevermogen veel groter dan het vermogen van de wp, dus pomp harder helpt niet, het word alleen te warm boven.
21 op een slaapkamer is niet lekker.
[/quote]

[ Voor 3% gewijzigd door arnnold op 09-01-2017 14:00 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:58:
[...]

Haha, dat snap ik, kun je het water ook al verwarmen? Of wellicht vullen met warm kraanwater?
Nog niet, er werd net door de installateur een pakking aan gort gedraaid, dus nog even geduld voor we kunnen verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:59:
[...]

Nog niet, er werd net door de installateur een pakking aan gort gedraaid, dus nog even geduld voor we kunnen verwarmen.
Installateur?.....
:X

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
jaari schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:58:
[...]

Als je bij 0 graden een T-aanvoer van 45 graden nodig hebt, ben je 'kansloos' (kwalificatie van één tweaker) als het écht gaat vriezen.
Als dit soort aanvoertemperaturen nodig zijn, kun je beter een hybride installatie nemen om gebruik te maken van de genoemde sCOP.
Maar zie dat soort nuances maar eens duidelijk in een classificatie te krijgen.
Nou zodra de woning op temperatuur is en ik stook door dan zie ik steekproefsgewijs bij de ketel een OT vraag die schommelt tussen grofweg 32-40°C, al naar gelang het tijdstip.

Indien het afgiftevermogen groot genoeg is om het transmissieverlies te dragen met een Ta van 45-50 graden zou het goed moeten gaan. COP is dan alleen misschien iets van 2. Maar dat is dan voor een korte periode, 2 weken strenge vorst is al enige tijd geleden dat dat voorkwam bij ons aan de kust.

Ik neig echter wel naar een oplossing die Reneeke1970 ook heeft draaien. Vat op temperatuur houden en daar de CV door laten gaan.
Mocht dat goed gaan dan kan altijd nog de WP op het CV systeem rechtstreeks aangesloten worden.

edit; typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Kansloos voor een mooie cop bedoel ik, dan is het zaak de temp zo laag mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
stel, je doet de WP rechtstreeks op je systeem, dan wordt de flow enorm verhoogd t.o.v. een gewone CV-ketel. Echter, als je bijvoorbeeld van die Danfoss RA-DV ventielen hebt, met instelbare debiet van 25-135 l/h, gaat dit dan wel goed?

laten die genoeg flow door? of geldt dit alleen voor de hoofdleidingen en maakt dit minder uit voor de aftakkingen naar de radiatoren?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rhaelak schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:14:
[...]

Nou zodra de woning op temperatuur is en ik stook door dan zie ik steekproefsgewijs bij de ketel een OT vraag die schommelt tussen grofweg 32-40°C, al naar gelang het tijdstip.

Indien het afgiftevermogen groot genoeg is om het transmissieverlies te dragen met een Ta van 45-50 graden zou het goed moeten gaan. COP is dan alleen misschien iets van 2. Maar dat is dan voor een korte periode, 2 weken strenge vorst is al enige tijd geleden dat dat voorkwam bij ons aan de kust.

Ik neig echter wel naar een oplossing die Reneeke1970 ook heeft draaien. Vat op temperatuur houden en daar de CV door laten gaan.
Mocht dat goed gaan dan kan altijd nog de WP op het CV systeem rechtstreeks aangesloten worden.

edit; typo
Heeft nog een voordeel, mijn badkamer krijgt eigen voeding vanuit buffer, met zijn eigen thermostaat op vv pomp kan hij zo warmen zonder dat rest huis mee draait, hele jaar door 25 graden als moet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Pietje555 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:40:
[...]

De nieuwe generatie Panasonic's gaan tot 65 graden bij -16. COP rond de twee bij -7. Er komen steeds meer HT warmtepompen op de markt welke gewoon voor renovatieprojecten ingezet kunnen worden zonder aanpassing van de achterliggende installaties. Voor de markt is zo goedkoop (energiezuinig op een houtje bijten) niet altijd het doel. Overgaan van gas op elektra tegen dezelfde kosten warmteproductie zal veruit het grootste doel worden ivm met de toepassing van PV panelen voor eigen opwekking. De ontwikkeling welke CV ketels doorgemaakt hebben zal ook bij WP's gebeuren.
HT temperaturen horen dus wel degelijk in het WP overzicht thuis en zijn niet achterhaald
Achterhaald heb ik het niet over. Maar je krijgt geen energie cadeau met een HT toepassing.Voor de markt goedkoop maar de consument zal het moeten betalen met hogere energie rekening. Lijkt een beetje op het stadsverwarming verhaal.

Voor en R410A WP kan 65C niet omdat de kritische temperatuur 71C is. Bij 65C is er geen vermogen meer over. Met R134 gaat wat het beter maar de Carnot formule blijft gelden, wat je ook doet,en is bij 65C het rendement erg laag (COP=2) Een ijzeren wet uit de thermodynamica. We hebben op dit forum uitgebreid de CO2 warmtepomp aan de orde gehad met het verkoop "bedrog" van de installateur.

Vaak wordt er elektrisch naverwarmd en dan voeg je COP=1 toe.
Vertel maar welke HT WP projecten er zijn, dan wil ik die graag bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Wokschotel schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:24:
Ik heb met vol aandacht de TS en het topic doorgelezen en ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. Ik vraag me namelijk af of inzet van een warmtepomp nuttig is in mijn geval. Doel is besparen op gasverbruik, een exact besparingsdoel of terugverdientijd heb ik nog niet.

Situatie:
Oud groot huis uit 18e eeuw, gemeentelijk monument, matig tot redelijk geïsoleerd. Afgelopen maanden is van een aantal ruimtes de vloer geïsoleerd toen de bestaande vloeren vervangen zijn door nieuwe betonvloer met daaronder isolatie.
Benedenverdieping deels vloerverwarming (in bovengenoemde ruimtes met nieuwe vloer).
Overige ruimtes beneden en boven worden verwarmd dmv (oude) radiatoren. Die worden wel lekker snel warm.
Nefit topline hr CV-ketel met boiler. Is een huurketel afkomstig van vorige bewoner. Het huurcontract loopt nog 7 jaar door, tussentijds opzeggen kost een vermogen en is geen optie. Ik ben dus voor de komende jaren gebonden aan een hybride optie.
Omdat ik er pas woon heb ik nog geen idee wat het gas en elektraverbruik is. Voorschot is rond de 240 euro per maand, let wel daar zit ook gasverbruik in van een aanleunwoning (aparte cv ketel).
Ik ga de ketel en de stelmotoren op de vloerverwarmingsverdeler en op de radiatoren aansturen dmv Loxone en KNX. De keuze voor aansturing ketel via OT of simpelweg aan/uit is nog niet bepaald. Dankzij domotica ben ik hierin flexibel.
Ik heb helaas geen stroomoverschot, zonnepanelen mogen niet op het dak vanwege monumentenstatus. Ik ben aan het kijken of ik een terrasoverkapping kan bouwen waarop de zonnepanelen komen.
Huis koelen is niet nodig, dankzij de dikke muren blijft het altijd lekker koel. Ook bij 30+ graden.
Ik heb geen buren dus geluidsoverlast van compressors is geen issue. Ruimte voor buitenunit is geen probleem.

Als ik de documentatie lees is een opstelling parallel aan de cv ketel de beste oplossing. Dan kan de Elga een aanvoertemperatuur leveren tot 40 graden. Dat lijkt me ideaal voor de vloerverwarming omdat die in de ruimtes zit waar we het meest verblijven en is de cv ketel niet altijd nodig. Als warm water nodig is of de buitentemperatuur komt onder een bepaalde waarde, dan schakelt de cv ketel bij.

Techneco zegt zelf: Vooral in oude huizen waar er relatief veel energieverlies is, is een warmtepomp ideaal.

In hoeverre onderschrijven jullie dit en is aanschaf van een warmtepomp in mijn geval een handige aanschaf?
Ik onderschrijf de visie van Techneco. Als je redelijk veel verbuikt heb je een potentieel om rendabel te besparen. Ook als een woning matig geisoleerd is werkt een warmtepomp goed. Vaak hebben oude woning overgedimensioneerde CV systemen uit het voorisolatie tijdperk. Die lenen zich uitstekend voor WP toepassing. Daarnaast kun je met convestorput ventilatoren de warmteoverdacht nog verder verbeteren waardoor nog lagere water temperaturen. Mijn huis uit 1969 heeft overmeten radiatoren en convertorput. Bij 0C buiten is mijn CV temperatuur ongeveer 40C. Na een jaar meten heb ik een overall COP van 4,1 en bespaar c.a. 1500 m3 aardgas per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Knowbody schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:38:
[...]

Jij beweert dat pomploze verdeler een voordeel heeft omdat je met een lagere temp kunt aanvoeren. En dat is beter voor een WP want die wil zo laag mogelijk in temperatuur.

Dat laatste is waar dat eerste gaat niet op want je gemiddelde vloertemp is lager dus je zult compenseren door de aanvoertemp te verhogen.

Pomploze verdeler ga je met de volle mep aan afgekoeld water terug naar de ketel.

Bij de open verdeler dus met pomp gaat je retour warmer terug.

Uiteindelijk zul je in beide situaties dezelfde aanvoertemp moeten toepassen.

Het voordeel van gesloten verdeler is o.a dat je de pomp kwijt bent en dat er geen Tuning aan te pas komt.
Dat je de pomp kwijt bent kan een nadeel zijn. De grootste lus moet wel warmte krijgen dus er moet een behoorlijke flow zijn anders is de warmte al opgesoupleerd onderweg.
Mijn metingen aan de verdeler met pomp en de HR-ketel afgelopen winter met buitentemp rond 0 graden:
T-aanvoer van de ketel: 39 graden
T-vloer in (dus na menging): 30 graden.
T-vloer uit: 25 graden
T-retour ketel: 25 graden.

Nu bij ongeveer dezelfde buitentemperatuur (en dezelfde binnentemperatuur) maar een verdeler zonder pomp:
T-vloer in = T-aanvoer WP: 28 graden
T-vloer uit = T-retour WP: 25 graden

Het is dus duidelijk niet zo dat de T-aanvoer van de HR-ketel hetzelfde is als de T-aanvoer van de WP. Het verschil zit hem volgens mij in de flow. De flow vanaf de WP is hoger dan die vanaf de HR-ketel. In de oude situatie zorgt de extra pomp op de verdeler dat de flow in de vv een stuk hoger is dan de flow van de ketel. Het verschil in flow komt uit de retour.

Het nadeel van een open verdeler met pomp is dat je de menging i.h.a. niet kunt regelen. Dus als er een pomp in de verdeler zit, dan zal de flow in de vv hoger zijn dan de aanvoer en krijg je dus altijd menging.

Een pomp in de verdeler zorgt automatisch voor menging en dus voor een ongewenste verhoging van de T-aanvoer.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Tomexergie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:28:
[...]

http://www.panasonicprocl...20AQUAREA%2016pg%20NL.pdf

De periode dat je 65 graden nodig heb is natuurlijk net zo klein als dat het -7 is. De WP haalt normaal gewoon mooie COP's omdat hij met een stooklijn werkt. Alleen bij extremen ga je naar de hele hoge temperaturen.
Dit gedrag is gelijk aan een modulerende gasgestookte CV ketel. Mijn ketel staat in het najaar ook niet op 65 graden te loeien. Maar als je het nodig hebt is het wel mogelijk. Nu dus ook met WP's. Hierdoor is de rechtvaardiging om je hele installatie (inclusief alle ingestorte cv leidingen) te vervangen dus weggenomen. Per saldo is dit goedkoper en wordt de overstap naar elektrisch verwarmen veel eenvoudiger. Op de extreme momenten zijn de stookkosten misschien hoger dan op gas, maar dat heb je met een Elga met hulp verwarming ook. Je terugverdien tijd van de dure WP installaties is in het tussen seizoen en deze mag best 15 jaar zijn omdat dit ook de vervangingsperiode van een ketel is. Als je dan ook nog van PV gebruik kan maken ben je goedkoper en milieuvriendelijker uit met gas zonder je hele huis overhoop te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:08

Wokschotel

Op 6 wielen

Tomexergie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:43:
[...]

Ik onderschrijf de visie van Techneco. Als je redelijk veel verbuikt heb je een potentieel om rendabel te besparen. Ook als een woning matig geisoleerd is werkt een warmtepomp goed. Vaak hebben oude woning overgedimensioneerde CV systemen uit het voorisolatie tijdperk. Die lenen zich uitstekend voor WP toepassing. Daarnaast kun je met convestorput ventilatoren de warmteoverdacht nog verder verbeteren waardoor nog lagere water temperaturen. Mijn huis uit 1969 heeft overmeten radiatoren en convertorput. Bij 0C buiten is mijn CV temperatuur ongeveer 40C. Na een jaar meten heb ik een overall COP van 4,1 en bespaar c.a. 1500 m3 aardgas per jaar.
Bedankt voor je reactie. Waarom lenen overgedimensioneerde cv systemen volgens jou zich goed voor een WP toepassing? Is dat omdat de radiatoren dermate oversized zijn dat ze voldoende warmte afgeven ook op lagere temperaturen?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
En je leidingen al geschikt zijn voor de hoge waterflow. Bij de huidige woningen krijg je gewoon niet meer water door de ingestorte slangen omdat alle kritisch geselecteerd wordt. Je kunt dus vaak niet zomaal 2x zoveel water met een LT door je leidingen krijgen voor voldoende afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Tomexergie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:28:
[...]

http://www.liveheatpump.nl/t/nl/p/hoewerkthet

http://www.liveheatpump.n...NT/d/01092015/s/week/h/16

Begin februari ben ik aanwezig bij Thercon waar de nieuwste modellen worden gepresenteerd. Ik ben voornemens ze flink wat vragen te stellen over hogere temperaturen in combinatie met hun warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:57:
[...]

Sorry voor de mis-interpretatie, ik dacht even het 2 maal langer laten draaien te tackelen, maar dus kennelijk niet zoals het hoort.
Als je 300W een uur laat draaien heb je toch 300Wh ? Ik vind het niet storend Wh.

https://www.energielevera...e/begrippen/watt-kilowatt

[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 09-01-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:46:
[...]

Als je 300W een uur laat draaien heb je toch 300Wh ? Ik vind het niet storend Wh.

https://www.energielevera...e/begrippen/watt-kilowatt
Jij vind het niet storend, ik ook niet, maar het schijnt niet te zijn zoals het hoort. Ik had beter op moeten letten op school. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:58:
[...]

Jij vind het niet storend, ik ook niet, maar het schijnt niet te zijn zoals het hoort. Ik had beter op moeten letten op school. ;)
Doet me denken aan het boek 'hoe hoort het eigenlijk' welke bij mijn ouders in de kast stond, toen wij als kinderen na jaren eindelijk de moed hadden het boek in te kijken bleek het over manieren te gaan en niet over sex zoals wij al die jaren dachten :)

Er is nergens een wet die voorschrijft dat je geen Wh mag zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Natuurlijk mag je wattuur zeggen... maar als je het voor vermogen gaat gebruiken (zoals in de context 'er moet continu x toegevoegd worden om het warm te houden') wordt het verwarrend.
In de context 'er moet x per dag toegevoegd worden om het warm te houden' gaat het over energie en is wattuur wat mij betreft een prima eenheid :)
Maar x per dag of x per uur maakt nogal uit, dus dat 'moet' er wel bij om het zinvol te maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:27:
En je leidingen al geschikt zijn voor de hoge waterflow. Bij de huidige woningen krijg je gewoon niet meer water door de ingestorte slangen omdat alle kritisch geselecteerd wordt. Je kunt dus vaak niet zomaal 2x zoveel water met een LT door je leidingen krijgen voor voldoende afgifte.
Je hoeft ook helemaal niet een gigantische flow te hebben, 960 L hier lukt het prima mee.
Zal morgen eens de flow ophogen, kijken of dit in cop scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:27
koevlaas2 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:49:
[...]

Je hoeft ook helemaal niet een gigantische flow te hebben, 960 L hier lukt het prima mee.
kijken of dit in cop / comfort scheelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

arnnold schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:59:
Ik begreep dat er een situatie voordeed dat de vloer te weinig krijgt. Dus pomp tandje erbij en boven iets knijpen.

CITAAT van Rol-Co
Als ik alles vol open zet is het afgiftevermogen veel groter dan het vermogen van de wp, dus pomp harder helpt niet, het word alleen te warm boven.
21 op een slaapkamer is niet lekker.
[/quote]
Te weinig warmte, boven is dichter bij de wp dan beneden, dus boven vol open is boven te warm en beneden te koud, boven knijpen verhelpt dat.

@ verdeler
Als je dezelfde aanvoer als retour temp hebt bij een ht verdeler heb je de retour teveel geknepen.

Grootste nadeel van een ht verdeler met pomp is dat hij traag is, je warmt met 30 graden water tijdelijk de 25 graden water circel in je vloer die rond staat te pompen, de lt verdeler is veel directer, de 30 graden gaat de vloer in en die stroom blijft 30 aanvoeren en langzaam loopt de retour op.
Hier bijv loopt de waterpomp altijd, cv water is 24 graden als de warmtepomp uit is, de warmtepomp start en gaat 30-32 graden water maken en na een 20 min zie ik de retour op de wp lopen naar 27-28 graden en blijft zo voor tijden draaien. Gevolg egaal warme vloer.

Wp uit, pomp loopt nog wel
YouTube: Vloer temperatuur

Wp aan, loopt een kwartiertje
YouTube: Vloer temperatuur2

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:12
koevlaas2 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:39:
[...]

30c loopt hier enorm veel zuiniger dan 35c, 35c haal ik eigenlijk niet eens bij 33c is de koek op.
Bedoel je nou dat je WP geen aT van 35 kan halen?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Maikie18 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:24:
[...]

Bedoel je nou dat je WP geen aT van 35 kan halen?
Klopt, ja, op een dag als vandaag lukt het wel maar bij 0c niet dan kom ik in een vicieuze cirkel van defrosts en weer opwarmen. Vermogen is dan wat aan de krappe kant blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Wokschotel schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:24:
[...]

Bedankt voor je reactie. Waarom lenen overgedimensioneerde cv systemen volgens jou zich goed voor een WP toepassing? Is dat omdat de radiatoren dermate oversized zijn dat ze voldoende warmte afgeven ook op lagere temperaturen?
Yes daar gaat het om, het huis mag een open gat zijn als de aanvoer watertemperaturen maar laag blijven, dan levert de WP zijn maximale productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:49:
[...]

In een correcte cop berekening zit ook het verbruik van de hulpbedrijven. De pomp zal ook meer energie verbruiken. Nu zijn dit al zuinige pompen waarschijnlijk maar goed iets om rekening mee te houden lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:27:
[...]

Klopt, ja, op een dag als vandaag lukt het wel maar bij 0c niet dan kom ik in een vicieuze cirkel van defrosts en weer opwarmen. Vermogen is dan wat aan de krappe kant blijkbaar.
toch maar een buffervat dan? !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:12
Toch snap ik dat niet helemaal dan,weet even niet hoeveel m3 inhoud je precies moest verwarmen (volgens mij +-500m3) maar ik kan me wel de vele discussies met hajeetje herinneren over het over/onder dimensioneren van de WP. Aangezien ik een warmtebehoefte/verlies heb van +-13kW bij -10 dacht ik dat ik veel te krap zou zitten maar ik moet ook 500m3 verwarmen maar haal met mijn 6kW unit gewoon een aT van 50 graden dus ik vind dat wel erg sterk vergeleken met jouw unit die nog zwaarder is ook, dan klopt er toch iets niet bij jou?

[ Voor 11% gewijzigd door Maikie18 op 09-01-2017 19:46 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:44:
[...]
toch maar een buffervat dan? !
Geen nachtverlaging meer, dan lukt het wel. Ik heb aan 31c genoeg bij 0c buiten mits het maar continue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:27:
[...]

Of te veel vermogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Die moet je me even uitleggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Pietje555 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:05:
[...]

http://www.panasonicprocl...20AQUAREA%2016pg%20NL.pdf

De periode dat je 65 graden nodig heb is natuurlijk net zo klein als dat het -7 is. De WP haalt normaal gewoon mooie COP's omdat hij met een stooklijn werkt. Alleen bij extremen ga je naar de hele hoge temperaturen.
Dit gedrag is gelijk aan een modulerende gasgestookte CV ketel. Mijn ketel staat in het najaar ook niet op 65 graden te loeien. Maar als je het nodig hebt is het wel mogelijk. Nu dus ook met WP's. Hierdoor is de rechtvaardiging om je hele installatie (inclusief alle ingestorte cv leidingen) te vervangen dus weggenomen. Per saldo is dit goedkoper en wordt de overstap naar elektrisch verwarmen veel eenvoudiger. Op de extreme momenten zijn de stookkosten misschien hoger dan op gas, maar dat heb je met een Elga met hulp verwarming ook. Je terugverdien tijd van de dure WP installaties is in het tussen seizoen en deze mag best 15 jaar zijn omdat dit ook de vervangingsperiode van een ketel is. Als je dan ook nog van PV gebruik kan maken ben je goedkoper en milieuvriendelijker uit met gas zonder je hele huis overhoop te halen.
De HT versie had ik al gezien(R134A). Alleen vergelijkt Pana de voelbare warmte van de CV ketel met de voelbare warmte van de WP HT met COP=2 (55C). Hierbij gaan ze ervan uit dat alle eletriciiteit duurzaam is.
In de NL situatie moet je de COP door 2,5 delen dan wordt het rendement veel lager 2/2,5=0,8 t.o.v. de gasketel. Stoken bij 65C zelfs COP 1,8 met een HT CV installatie. Als dit in de renovatie project wordt geinstalleerd zullen de bewoners een fors hogere energie rekening moeten betalen.
Daarnaast heb ik begrepen dat er automatisch elektrisch wordt bijgestookt om het vermogen in de specificatie te behalen. Dat zit niet in de COP denk ik? Het zullen goede WP's zijn, maar de voorstelling van zaken is geflatteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Knowbody schreef op maandag 9 januari 2017 @ 07:37:
[...]
Wat gewoon niet waar is. Energie verdwijnt niet.
Ik beweer ook niet dat de energie verdwijnt, ik zie alleen dat bij mijn verdeler zowel de aanvoer en retour van de cv 1 à 2 graden warmer zijn dan de aanvoer en retour van de vv.
Het netto temperatuurverschil is gelijk, een graad of 4-5.
Dus ik moet het water 5 graden warmer maken, en als dat van 30 naar 35 is, is de cop waarschijnlijk beter dan wanneer het van 32 naar 37 is...
Het is niet veel, maar toch.
En het scheelt een oude, niet erg zuinige pomp op de verdeler... :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-09 19:26
Tomexergie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:57:
[...]
In de NL situatie moet je de COP door 2,5 delen dan wordt het rendement veel lager 2/2,5=0,8 t.o.v. de gasketel. Stoken bij 65C zelfs COP 1,8 met een HT CV installatie.
Hoe bedoel je dat? En moeten we al onze COPs delen door 2,5?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:05:
[...]

Grootste nadeel van een ht verdeler met pomp is dat hij traag is, je warmt met 30 graden water tijdelijk de 25 graden water circel in je vloer die rond staat te pompen, de lt verdeler is veel directer, de 30 graden gaat de vloer in en die stroom blijft 30 aanvoeren en langzaam loopt de retour op.
Hier bijv loopt de waterpomp altijd, cv water is 24 graden als de warmtepomp uit is, de warmtepomp start en gaat 30-32 graden water maken en na een 20 min zie ik de retour op de wp lopen naar 27-28 graden en blijft zo voor tijden draaien. Gevolg egaal warme vloer.
En dat heb ik hier ook. Dankzij WAR.
Standaard verdeler. Als daar 30 graden aankomt en het water was al 24 dan is het bij een 50/50 mengverhouding nog altijd 27 graden gemiddeld in het slakkenhuispatroon.

Het gaat er bij mij niet echt in dat een gesloten verdeler in het voordeel is wat betreft verlies van warmte.

Als ik bijvoorbeeld aanvoer met 26 graden dan wordt dat teruggemixt tot 25 (het vloerwater is 24)

De denkfout wordt mijn inziens gemaakt door ervaringen met HR CV. Als je dan met 38 aankomt en er gaat dan slechts 31 de vloer in ( 38+24)/2 dan lijkt dat verlies. Maar waar blijft die warmte? Juist: de retourtemp wordt opgehoogd. Er gaat niets verloren.
Doe je hetzelfde met een WP dan ben je slecht bezig. Dan lekt je vloer als je continue 38 moet aanvoeren en er 24 terugkomt!
Het verschil is dat een HR CV vaak niet lager in temperatuur kan. De CV zal dan ook afslaan en de kunst is om een WP door te laten lopen. Dan kun je het redden met een lagere temperatuur en dat werkt met een pompverdeler net zo goed.

Nadeel is die pomp. Hoewel dat ook een voordeel kan zijn.

Komt bij: bij continue stoken zoals bij WP zal de vloer op den duur op temperatuur zijn en dat betekent dat retourtemp slechts enkele graden lager is dan aanvoer.

Verder laat ik het hier maar bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:48:
[...]

Die moet je me even uitleggen ?
Is dat een raar idee, bedenk ook even wat.
Maar misschien heb je nu teveel vermogen op een "cv aangelegde " vloerverwarming.
Radiatoren zullen wel wat doen, maar bij 31 graden zal dat ook niet de hele wereld zijn.

Maar het is een idee, misschien hebben andere daar een andere mening over.

Als je de films van rol-co ziet, dan zie en lees je dat zijn retour na 15 minuten in temperatuur meeloopt.
Daar doe jij veel langer over.

[ Voor 13% gewijzigd door Ramon_1984 op 09-01-2017 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:10:
[...]

Maar misschien heb je nu teveel vermogen op een "cv aangelegde " vloerverwarming.
Radiatoren zullen wel wat doen, maar bij 31 graden zal dat ook niet de hele wereld zijn.

Als je de films van rol-co ziet, dan zie en lees je dat zijn retour na 15 minuten in temperatuur meeloopt.
Bedoel je teveel afgiftevermogen in mijn vloer ? Blijft wel lange tijd ijskoud terugleveren, zou ik een paar groepen dichtdraaien word e.e.a. een stuk makkelijker. Zal ik ook eens mee testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:02:
[...]

Hoe bedoel je dat? En moeten we al onze COPs delen door 2,5?
Als je het met primaire fossiele energie wilt vergelijken dan moet kW(e) nog door het rendement van de krachtcentrale gedeeld worden; c.a 40%. uiteindelijk is gemiddeld genomen bijna 80% nog op kolen/aardgas/olie basis op dit moment.
1m3 aardgas levert 9 kWh warmte en 1,78 kg CO2 ; per kwh warmte is dit 0,197 kg CO2
1 kWh elektrische energie veroorzaakt 0,338 kg CO2 en bij SCOP4,1 aan warmte 4,1 kWh
Per kWh warmte is dat 0,83 kg CO2 dus een factor 2 beter dan met de HR ketel.

Maar bij HT verwarming met COP=2 wordt 1 kWh warmte dit ongeveer 0,17 kg CO2. Dan win je bijna niets t.o.v. de HR ketel met 0,197 kg CO2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:03:
[...]

Standaard verdeler. Als daar 30 graden aankomt en het water was al 24 dan is het bij een 50/50 mengverhouding nog altijd 27 graden gemiddeld in het slakkenhuispatroon.

Het gaat er bij mij niet echt in dat een gesloten verdeler in het voordeel is wat betreft verlies van warmte.

Als ik bijvoorbeeld aanvoer met 26 graden dan wordt dat teruggemixt tot 25 (het vloerwater is 24)

De denkfout wordt mijn inziens gemaakt door ervaringen met HR CV. Als je dan met 38 aankomt en er gaat dan slechts 31 de vloer in ( 38+24)/2 dan lijkt dat verlies. Maar waar blijft die warmte? Juist: de retourtemp wordt opgehoogd. Er gaat niets verloren.
Doe je hetzelfde met een WP dan ben je slecht bezig. Dan lekt je vloer als je continue 38 moet aanvoeren en er 24 terugkomt!
Het verschil is dat een HR CV vaak niet lager in temperatuur kan. De CV zal dan ook afslaan en de kunst is om een WP door te laten lopen. Dan kun je het redden met een lagere temperatuur en dat werkt met een pompverdeler net zo goed.

Komt bij: bij continue stoken zoals bij WP zal de vloer op den duur op temperatuur zijn en dat betekent dat retourtemp slechts enkele graden lager is dan aanvoer.

En ze maken LTV verdelers omdat......
En waarom gaat het met vvw vaak mis als mensen een modulerende cv ketel kopen?

Maar er gaat geen warmte verloren, dat klopt, en de vloer is sneller warm, ik heb ze beide met een wp gedraait en gesloten is veel beter. Wel was de ht verdeler met 15mm.
Maar 4 radiatoren en een vloer dus 5x 15mm, nu een ring van 25mm door de vloer met 5x radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Stoofie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:59:
[...]

Ik beweer ook niet dat de energie verdwijnt, ik zie alleen dat bij mijn verdeler zowel de aanvoer en retour van de cv 1 à 2 graden warmer zijn dan de aanvoer en retour van de vv.
Het netto temperatuurverschil is gelijk, een graad of 4-5.
Dus ik moet het water 5 graden warmer maken, en als dat van 30 naar 35 is, is de cop waarschijnlijk beter dan wanneer het van 32 naar 37 is...
Het is niet veel, maar toch.
En het scheelt een oude, niet erg zuinige pomp op de verdeler... :)
Ik snap je wel. Heb het zelf ook overwogen maar weet niet of ik het ga doen tot nu toe werkt het goed en bovendien veilig want er is gasketel (kans op hoge temp als er met de instelling wordt geknoeid)

Die verliezen 4 5 graden. ...zijn dat leidingverliezen.

Ik heb de verdeler 15 meter van de WP. Niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:41:
[...]

Hier een meter of 10 en zowel de aanvoer als retour volledig geïsoleerd van wp naar verdeler en terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Rol-Co schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:46:
[...]

Hier een meter of 10 en zowel de aanvoer als retour volledig geïsoleerd van wp naar verdeler en terug.
Waarom zou je binnen je warmteschil isoleren? Warmte gaat niet verloren en over die 10 meter is temparatuurverlies nauwelijks te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietje555 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:56:
[...]

Waarom zou je binnen je warmteschil isoleren? Warmte gaat niet verloren en over die 10 meter is temparatuurverlies nauwelijks te meten.
Scheelt 1 graad, was bij de zwp noodzakelijk om de 30 graden bij de verdeler te halen, nu zal het niet uit maken gok ik omdat ik nu meer vermogen heb.
Het is binnen de schil ja maar waarom zou ik een trap koof en kast opwarmen, dat heb ik liever in mijn vloer waar het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:17:
[...]

Bedoel je teveel afgiftevermogen in mijn vloer ? Blijft wel lange tijd ijskoud terugleveren, zou ik een paar groepen dichtdraaien word e.e.a. een stuk makkelijker. Zal ik ook eens mee testen.
Door je kleine flow, veel te weinig.
Probeer je maar eens je vloer dicht te zetten en daarna op war te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:12:
[...]

Door je kleine flow, veel te weinig.
Probeer je maar eens je vloer dicht te zetten en daarna op war te regelen
Vloer dicht dan zal de temperatuur omhoog moeten naar 38c anders pendelt de boel.
Radiatoren leveren nog wat warm terug anders zou de retour helemaal ijskoud zijn.

Verder is mijn vloer juist mijn buffer.

Vandaag 11.51 KWH verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Knowbody schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:41:
[...]

Ik snap je wel. Heb het zelf ook overwogen maar weet niet of ik het ga doen tot nu toe werkt het goed en bovendien veilig want er is gasketel (kans op hoge temp als er met de instelling wordt geknoeid)

Die verliezen 4 5 graden. ...zijn dat leidingverliezen.

Als je nog een gasketel hebt is het misschien wel verstandig de ht-verdeler te houden.
Hier is de stekker van de gasketel eruit en gaat dat hele apparaat er binnenkort uit, ik heb vertrouwen in mijn wp :)
Die 4 tot 5 graden verlies ik in de vloer, die warmen het huis op, leiding verlies heb ik amper.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:46:
[...]

Ik sta altijd open voor verandering.

Zo overwoog ik voordat de wp kwam al om die 22 mm naar de verdeler te vergroten naar 28 of 32. Kan dat altijd nog doen.
Kan ook altijd de verdelers aan laten passen of gewoon 1 nieuwe maar dan moeten groepleidingen verlengd worden.

Heb de 15 meter geïsoleerd en met folie omwonden (tonzon)
Het zal vast beter kunnen. Liefst pak ik de diameter aan en dan flink isoleren die nieuwe buis. Waarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:18:
[...]

Ik sta altijd open voor verandering.

Zo overwoog ik voordat de wp kwam al om die 22 mm naar de verdeler te vergroten naar 28 of 32. Kan dat altijd nog doen.
Kan ook altijd de verdelers aan laten passen of gewoon 1 nieuwe maar dan moeten groepleidingen verlengd worden.

Heb de 15 meter geïsoleerd en met folie omwonden (tonzon)
Het zal vast beter kunnen. Liefst pak ik de diameter aan en dan flink isoleren die nieuwe buis. Waarmee?
Ik heb thermaflex van de TU gebruikt, die heeft ook kant en klare T stukken en bochten, dan past het mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:40:
[...]

Ik heb thermaflex van de TU gebruikt, die heeft ook kant en klare T stukken en bochten, dan past het mooi.
Kant en klare bochten, dat is nog eens makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Knowbody schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:03:
[...]

Laatste opmerking van iemand die ervaring heeft met beide systemen op dezelfde vloer en aangesloten op dezelfde WP. Gesloten verdeler is sneller in reactie tijd, én als het kouder is heb je een hogere Ta nodig, door de mix van water voer je een lagere T aan in je vloer dan wenselijk. Daar door moet de WP warmer water maken dan nodig = COPkiller.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:42:
[...]

Kant en klare bochten, dat is nog eens makkelijk.
Yep, therma smart pro

https://thermaflex.com/nl.../isolatie/thermasmart-pro

Geen belang bij dit bedrijf maar is gewoon mooi spul en net zo duui als bij een bouwmarkt maar dan heb je troep. Met dubbelzijdig tape dus je plakt hem zo dicht en klaar..
Bochten en T stukken lopen t/m 32 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:49:
[...]

Yep, therma smart pro

https://thermaflex.com/nl.../isolatie/thermasmart-pro

Geen belang bij dit bedrijf maar is gewoon mooi spul en net zo duui als bij een bouwmarkt maar dan heb je troep. Met dubbelzijdig tape dus je plakt hem zo dicht en klaar..
Bochten en T stukken lopen t/m 32 dacht ik.
Thnx, morgen maar eens inloggen op de tu site en wat bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Goede uitleg. Bewijs is overduidelijk. LT verdeler is (kan wel stellen) bijna noodzaak om een goed werkend systeem te krijgen. Als je de warmte niet kan krijgen waar die uiteindelijk hoort (in de vloer) staat volgens mij de warmtepomp voor jan joker te draaien.Ik roeide ook tegen de stroom in door het te proberen met een HT verdeler. Wat ging dat opwarmen traaaaaaaaaaaag. 8)7 8)7 Mijn LT verdeler is al in "Zielland" ik popel om hem aan te sluiten. :) :) :)
Rol-Co schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:05:
[...]

Te weinig warmte, boven is dichter bij de wp dan beneden, dus boven vol open is boven te warm en beneden te koud, boven knijpen verhelpt dat.

@ verdeler
Als je dezelfde aanvoer als retour temp hebt bij een ht verdeler heb je de retour teveel geknepen.

Wp uit, pomp loopt nog wel
YouTube: Vloer temperatuur

Wp aan, loopt een kwartiertje
YouTube: Vloer temperatuur2

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:16:
[...]

Vloer dicht dan zal de temperatuur omhoog moeten naar 38c anders pendelt de boel.
Radiatoren leveren nog wat warm terug anders zou de retour helemaal ijskoud zijn.

Verder is mijn vloer juist mijn buffer.

Vandaag 11.51 KWH verstookt.
Dan de verdeler en je leiding werk ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:08:
[...]

Scheelt 1 graad, was bij de zwp noodzakelijk om de 30 graden bij de verdeler te halen, nu zal het niet uit maken gok ik omdat ik nu meer vermogen heb.
Het is binnen de schil ja maar waarom zou ik een trap koof en kast opwarmen, dat heb ik liever in mijn vloer waar het hoort.
Met naregeling in je vloerverwarming, is het dan handig ( noodzakelijk ) om een druk geregelde pomp in de aanvoer te plaatsen?

Zie schema?
https://warmtepomp-weetje...ld_c_de_juiste_manier.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:11:
[...]

Dan de verdeler en je leiding werk ombouwen.
Ja ja....

Er zou dan tzt een nieuwe verdeler op moeten, bestaande kan wel omgebouwd worden maar dan zit ik met 4 groepen op 15mm aanvoer dat gaat niet werken.
Volgend jaar misschien, aankomend jaar kom ik er niet aan toe ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Beste mensen, Ik heb hier inmiddels wel een mening over. ik ben (was) er ook zo een die bleef hangen bij een HT verdeler. Dit werkt voor geen meter. Ik popel om mijn LT verdeler te monteren.
Ramon_1984 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:10:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:15:
[...]

Met naregeling in je vloerverwarming, is het dan handig ( noodzakelijk ) om een druk geregelde pomp in de aanvoer te plaatsen?

Zie schema?
https://warmtepomp-weetje...ld_c_de_juiste_manier.jpg
Als ik het schema bekijk zit de 2e pomp er alleen omdat hij anders alleen over het buffervat gaat lopen, ik heb geen buffervat en 1 pomp in de binnen unit en staat op een vaste snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
arnnold schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:05:
Goede uitleg. Bewijs is overduidelijk. LT verdeler is (kan wel stellen) bijna noodzaak om een goed werkend systeem te krijgen. Als je de warmte niet kan krijgen waar die uiteindelijk hoort (in de vloer) staat volgens mij de warmtepomp voor jan joker te draaien.Ik roeide ook tegen de stroom in door het te proberen met een HT verdeler. Wat ging dat opwarmen traaaaaaaaaaaag. 8)7 8)7 Mijn LT verdeler is al in "Zielland" ik popel om hem aan te sluiten. :) :) :)
[...]
Toch heb ik met mijn HT verdeler(OPEN) geen centje pijn, vloer wordt warm, huis wordt warm, verbruik zeer acceptabel.
arnnold schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:22:
Beste mensen, Ik heb hier inmiddels wel een mening over. ik ben (was) er ook zo een die bleef hangen bij een HT verdeler. Dit werkt voor geen meter. Ik popel om mijn LT verdeler te monteren.
[...]
IDEM

Geen idee wat jullie anders doen/hebben :?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Pagina: 1 ... 145 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic