even 1 op 1 contact opnemen?koevlaas2 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:59:
[...]
Ik woon in de buurt van Purmerend, Utrecht (stad) is hier ca. 44 km vandaan denk ik.
PM me maar even
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
we willen wel de afloop weten :-)
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Die krijgen jullie uiteraard te horen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Is het mogelijk achter wat type nummer van rooster is te komen?helloitsme schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:06:
[...]
buiten (de paal staat overigens niet direct voor de lucht in/uitlaat, dat lijkt maar zo)
[afbeelding]
iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
Buiten dat die veel verder naar buiten geplaatst zou moeten worden zodat rond om aan de zijkanten lucht aangezogen kan worden om mixen te voorkomen met uitstroomlucht.
Ziet er namelijk uit als een rooster van een akoestisch rooster/koelissengeluiddemper, de tegendruk gaat bij die roosters fors omhoog bij luchtstromen >2m/s en geluiddempende werking is er dan ook nauwelijks meer en gaat de nis functioneren als een klankkast
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Niet dubbel; er is 78 kWh uit de woning onttrokken met heel weinig WP energie (c.a. 200W gedurende 2 min)Proton_ schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:07:
[...]
78 kWh gekoeld voor defrosts, dus ook 78 kWh 'voor niets' verwarmd.
De schade van defrosts is dubbel.
Maar 2% is te overzien
Daarbij zal gedurende de eerste condensatie gevolgd door begin ijsafzetting de warmte overdracht van de verdamper iets beter zijn waardoor een hogere COP. De ijslaag mag natuurlijk niet te dik worden want dan krijg je juist weer meer warmteweerstand en belemmering van de stroming. Een slimme WP zal op tijd defrosten. Te weinig defrosts is juist schadelijk voor de COP.
Vindt niemand de wcd links onder de Daikin op de blokken vreemd?
De luchtweerstand moet gigantisch zijn, de helft van wat je normaal hebt is open en dan buigt het ook nog af.
De verticale scheiders doen maar weinig als de lucht vervolgens afbuigt.
Aanzuigen van buitenlucht gebeurt denk nauwelijks
De luchtweerstand moet gigantisch zijn, de helft van wat je normaal hebt is open en dan buigt het ook nog af.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Misschien is het een WCD voor een pompje om het condenswater/defrost weg te pompen.Speedy-Andre schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 00:28:
Vindt niemand de wcd links onder de Daikin op de blokken vreemd?
Die buitenunit ziet eruit als een >9kW eerder 12kW of meer en ruim >3000m3/uur aan lucht nodig
Mijn beide 6kW's doen samen 5800m3/uur op volvermogen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Er ligt wel iets onder wat op een slang lijkt,voor zover ik kan zien is het een gesloten bak.
Tja, de epc zal wel gehaald zijn en de bouwer betaalt de stroom niet
Tja, de epc zal wel gehaald zijn en de bouwer betaalt de stroom niet

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb helaas geen warmtemeter, dus ik kan niet zien wat de COP is in verschillende omstandigheden. Wel ben ik zeer tevreden met het totale jaarverbruik, dat ligt in kWh ruim onder het dubbele van het aantal m3 gas wat ik in de jaren tot en met 2012 verbruikte.koevlaas2 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:25:
[...]
Ik kan je geen inzage geven in het rendement, want dit weet ik niet.
Hier op het forum is er een die er een heeft, Jan Treur dacht ik misschien kan hij er iets over zeggen.
@JanTreur
Op dit moment bij -4.1 tot -4.4 °C buiten draait hij constant, zonder onderbrekingen op 16 tot 26 % vermogen, maar de bovenverdieping van mijn zoon is nu nog in de slaapstand, die wordt er vanaf een uur of 10 ook bij geschakeld.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ik zou de kast die er om zit er even af laten en het rooster aan de binnenkant rondom de uitblaas koker even dicht maken met piepschuim plaat, dat is eenvoudig te doen.helloitsme schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:55:
iedereen alvast bedankt voor het meedenken!! Ik ga nu maar eens slapen :-)
Mocht iemand nog tips hebben voor een bedrijf / persoon die langs zou kunnen komen om het ter plekke te komen bekijken en advies te geven dan hoor ik het graag
Dan de lucht vanuit het schuuurtje betrekken voor een paar dagen om te testen.
Ik heb het ook van binnen betrokken met de vorige, gaat best aardig, en voor de test kan je gewoon even kijken of het veel verschil geeft, desnoods deur van de schuur op een kier en de vvw laag.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hier gisteren een kleine installatiefout hersteld.. ik had bij de installatie van de warmtepomp de circulatiekleppen op de vloerverwarmingsverdelers open gedraaid, zodat ik makkelijker kon ontluchten.. Die ben ik toen blijkbaar vergeten dicht te draaien. Gisteren maakte iemand hier op het forum een opmerking over die klepjes... klepjes dichtgedraaid en verdelers draaien nu weer in LTV modus..
Resultaat:
- Flow bij warmtepomp 15% omhoog (logisch)
- warmtepomp draait veel constanter, minder pendelgedrag (logisch)
- Vloerverwarming reageert veeeeel sneller (ook logisch)
- COP is omhoog.
Heb nu al de hele nacht een COP rond de 5
((tijdens bedrijf)Ta=28 grC, Tb -3 gr C).
Gemiddeld over de hele nacht, incl defrosts komt hij op 4,5.
Toch wel bizar met deze temperaturen...
Resultaat:
- COP is omhoog.
Heb nu al de hele nacht een COP rond de 5
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Droog weer vandaag, weinig defrosts en toch -6 buiten.
Houd het hier netjes warm met 30 graden water en op het laagste pitje.
Houd het hier netjes warm met 30 graden water en op het laagste pitje.
Dit gaat je zeker een kapotte compressor opleveren, zeker gezien het energieverbruik.helloitsme schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:41:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
niet goed zichtbaar op de foto's, maar volgens mij zit er een soort kader om de ventilator aan de voorkant tot het rooster om zo de luchtstromen te scheiden lucht in het midden er uit en langs de zijkanten - achterkant er in? (of andersom?)
de unit is nu dus geheel afgesloten aan de binnenkant, met zware geluidsremmende panelen die op het muurtje staan wat je ziet
Antwoorden op enkele vragen die ik langs zag komen:
verbruik is als het koud is inderdaad 5000-1000 watt als hij aanstaat ik kan niet de daikin los meten, maar heb een grafiek toegevoegd vanuit een tool die ik op m'n slimme meter heb aangesloten. behalve de tv, koelkast en lampen staat er niks aan in huis
backup kan ik niet direct zien geloof ik, maar ik kan de ventilator horen, dus ik ga er vanuit dat de backup dan niet draait
hij draait op dit moment niet, dus watertemperaturen kan ik niet goed aflezen geloof ik. Zal ze toevoegen als ik het wel kan
aanvullend: op het dak staat ook een 'schoorsteentje' -> wellicht een (extra) luchtinlaat?
Hij staat volop te stampen, zonder dat hij echt presteert.
En het erge is dat je geen garantie van Daikin krijgt, ivm foute plaatsing van buitendeel.
Hij kan haast niet anders dan in zijn eigen lucht staan te draaien.....
Stuur voor de gein maar eens een foto naar Daikin, met de vraag of dit mag...
Wie heeft dit zo bedacht, jij, zo'n dwaas van een architect, of de aannemer zelf?
Edit: waar is die WCD van op de foto?
Zou zsm de aannemer en installateur erbij halen en het aankaarten. Als er straks schade ontstaat geeft niemand meer thuis. Probeer een onafhankelijk iemand te laten oordelen over de huidige opstelling, dan sta je sterker als "leek"
[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 06-01-2017 08:54 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Moet door Daikin de energie uit de berging halen? Dan wordt het daar flink koud. Is er aanvoer van verse buitenlucht?
Best knap dat die de woning nog op temperatuur weet te krijgen. Tja dan moeten er wel veel kwastjes in (kWh's).
We lezen het wel van koevlaas2
Best knap dat die de woning nog op temperatuur weet te krijgen. Tja dan moeten er wel veel kwastjes in (kWh's).
We lezen het wel van koevlaas2
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Naar 1 en 2 hoog via het trapgat? Ik heb de koof in het trapgat, ideaal als je nog eens kabels omhoog wilt trekken. Beneden staat de meterkast waar de koof stopt.jacovn schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:55:
[...]
.
Afstand naar verdeler BG is in rechte lijn meter of 8, maar door de kanaalplaat vloer moet ik kijken hoe dit komt te liggen. Aangezien alles ltv wordt beinvloed het de vloerverwarming circuits niet lijkt me.
Naar 1 en 2 hoog moet ik zien hoe ik er het beste kom, waarschijnlijk steigen door de koof waar de douche wtw onder de badkamer naar beneden loopt. Alleen moet ik dan doorsteigen naar 2 hoog wat me wellicht weer een extra koog in de badkamer oplevert.
Aan de andere kant is een dn25 geisoleerde leiding ook noet zo dik toch ?
Mijn 5Kw monoblock doet hetzelfde, hij geeft meer compressorvermogen vrij bij -5 (of -4) lijkt het. Normaal kom ik bij verwarmen niet hoger dan een frequentie van 44, nu draait hij met 52. Het blijft hier in ieder geval nog goed op temp bij -6 buiten. Heb trouwens het gevoeld dat je beter een paar graden vorst kan hebben dan zo net rond 0 punt of iets daaronder en veel vocht dan zijn er veel defrosts, deze lijken nu iets minder vaak voor te komen.Domba schreef op zondag 1 januari 2017 @ 12:53:
[...]
Zo is bij beide van mijn 6kW dat er extra vermogen beschikbaar komt bij een buitentemperatuur van -4 op de controler (in werkelijkheid is dat ergens tussen -4 en -5C omdat de NTC temperatuursensors in monobloc iets afwijken ) het verbruik van 1800 naar 2400W gaat en dT richting 6 gaat omdat ik anders het vermogen niet kwijt kan met flow net boven 1000ltr/uur omdat er momentaan 7,2-7,3kW beschikbaar is op max zolang WP niet terugschakeld naar deellast
Ik heb mijn twijfels of kortsluiting de oorzaak is. Een WP is geen koelmachine. Zolang er voldoende lucht over de machine gaat en er een dT tussen aanzuig en afblaas zijde vand de WP is werkt hij. Bij kortsluiting zal de luchttemperatuur steeds verder dalen tot de machine er geen warmte meer uit kan halen. Zolang de aanzuigluchttemp onder de 30 graden is zal de machine ook nog voldoende werken om de condensor van het koelmiddel te laten werken. In tegenstelling van koelmachines kunje WP,s ook in een afgesloten ruimte plaatsen zolang de omgeving temperatuur niet daalt. Een WP in een parkeergarage is ideaal.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Alle inverter warmtepompen werken zo.RobinE schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:23:
[...]
Mijn 5Kw monoblock doet hetzelfde, hij geeft meer compressorvermogen vrij bij -5 (of -4) lijkt het. Normaal kom ik bij verwarmen niet hoger dan een frequentie van 44, nu draait hij met 52. Het blijft hier in ieder geval nog goed op temp bij -6 buiten. Heb trouwens het gevoeld dat je beter een paar graden vorst kan hebben dan zo net rond 0 punt of iets daaronder en veel vocht dan zijn er veel defrosts, deze lijken nu iets minder vaak voor te komen.
Ja rond nul (waterkou) is het minst dat er is.
Nu -7 hier en de zonnepanelen doen hun ding al weer. Compenseert het extra en straks het volledige verbruik onmiddellijk!
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dat is rijk rekenen. Je kan je opgewekte energie maar 1x gebruiken. Door de saldering blijft er nu niets over voor het nachtverbruik. Had je WP nu niet nodig geweest dan had je een overschot wat je ,s nachts had kunnen gebruiken. Je zonnepanelen compenseren alleen je gasverbruik wat je anders had.Knowbody schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:48:
[...]
Alle inverter warmtepompen werken zo.
Ja rond nul (waterkou) is het minst dat er is.
Nu -7 hier en de zonnepanelen doen hun ding al weer. Compenseert het extra en straks het volledige verbruik onmiddellijk!
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
je COP en het Vermogen word wel significant minder als de temperatuur over je WP veel lager is dan de buiten temperatuur.Pietje555 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:48:
Ik heb mijn twijfels of kortsluiting de oorzaak is. Een WP is geen koelmachine. Zolang er voldoende lucht over de machine gaat en er een dT tussen aanzuig en afblaas zijde vand de WP is werkt hij. Bij kortsluiting zal de luchttemperatuur steeds verder dalen tot de machine er geen warmte meer uit kan halen. Zolang de aanzuigluchttemp onder de 30 graden is zal de machine ook nog voldoende werken om de condensor van het koelmiddel te laten werken. In tegenstelling van koelmachines kunje WP,s ook in een afgesloten ruimte plaatsen zolang de omgeving temperatuur niet daalt. Een WP in een parkeergarage is ideaal.
Als je de buiten unit in een afgelopen ruimte plaatst krijg je wel gratis een erg grote inloop vriezer
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Verwijderd
Yep same here. De LG eet overigens nu wel 75w continue op, denk om buiten de boel warm te houden. Straks met nummer twee aan het net gaat dat wel wat harder trouwens... toch eens naar kijkenRobinE schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:23:
[...]
Mijn 5Kw monoblock doet hetzelfde, hij geeft meer compressorvermogen vrij bij -5 (of -4) lijkt het. Normaal kom ik bij verwarmen niet hoger dan een frequentie van 44, nu draait hij met 52. Het blijft hier in ieder geval nog goed op temp bij -6 buiten. Heb trouwens het gevoeld dat je beter een paar graden vorst kan hebben dan zo net rond 0 punt of iets daaronder en veel vocht dan zijn er veel defrosts, deze lijken nu iets minder vaak voor te komen.
Kan wel zijn, maar voorlopig is de warmtepomp nog altijd efficienter dan die CV-ketel en hoeft de kolencentrale straks niet bij te stoken voor de warmtepomp. Ik zorg straks dat ik voldoende PV heb om gewoon uit te komen op het totaal, ik heb nu voor een 3000-3100kwh aan opwek liggen, zal misschien nog een paar honderd kwh bij moeten en ik overdimensioneer weer wat gericht op de toekomst als er weer eens een meid in komt wonenPietje555 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:53:
[...]
Dat is rijk rekenen. Je kan je opgewekte energie maar 1x gebruiken. Door de saldering blijft er nu niets over voor het nachtverbruik. Had je WP nu niet nodig geweest dan had je een overschot wat je ,s nachts had kunnen gebruiken. Je zonnepanelen compenseren alleen je gasverbruik wat je anders had.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2017 09:58 ]
Klopt, maar dat is dus bij Helloitsme niet het geval.Wodan89 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:55:
[...]
je COP en het Vermogen word wel significant minder als de temperatuur over je WP veel lager is dan de buiten temperatuur.
Als je de buiten unit in een afgelopen ruimte plaatst krijg je wel gratis een erg grote inloop vriezer![]()
![]()
In het geval van Helloitsme kan het alleen maar betekenen dat het een geval van kortsluiting is. Waarschijnlijk dacht de aannemer of installateur dat het pijpje op het dak toereikend zou zijn als luchttoevoer voor de WP en dat de WP niet lucht ging aanzuigen via de afblaas naar buiten.
Hierbij geld nog altijd dat lucht de weg van de minste weerstand zoekt en zich dan niet zo laat leiden. Als ze wel zoiets beoogd hadden dan had er een ruim bemeten aanzuigkanaal op de WP aangesloten moeten worden of een "gecombineerde" lucht aanzuig en afblaasrooster met schotten om kortsluiting te voorkomen.
Geklungel van de bovenste plank dit.
Hierbij geld nog altijd dat lucht de weg van de minste weerstand zoekt en zich dan niet zo laat leiden. Als ze wel zoiets beoogd hadden dan had er een ruim bemeten aanzuigkanaal op de WP aangesloten moeten worden of een "gecombineerde" lucht aanzuig en afblaasrooster met schotten om kortsluiting te voorkomen.
Geklungel van de bovenste plank dit.
Bedankt voor de suggestie.jerh schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:33:
[...]
Naar 1 en 2 hoog via het trapgat? Ik heb de koof in het trapgat, ideaal als je nog eens kabels omhoog wilt trekken. Beneden staat de meterkast waar de koof stopt.
Op 1 hoog zit de overloop boven de meterkast. Daar kan in de hoek wel een koof gemaakt worden (stukje muur tot raam, beetje verdikken en klaar)
Dat komt op 2 hoog uit in ruimte waar was en droger staan, maar kan daar wel afbuigen door de breedplaat vloer heen. Wel de koof maar uit laten komen daar zodat ik van 2 hoog inderdaad simpeler naar de meterkast kan.
Daar kunnen dan ook gelijk de loze leidngen voor de video camera's steigen naar 2 hoog, maken ze wel een U vorm route voor sommige, maar met de stofzuiger methode is daar wel een draad door te kriijgen.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Zucht, ik vindt het knap hoe ze dit kunnen verzinnen.helloitsme schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:41:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
niet goed zichtbaar op de foto's, maar volgens mij zit er een soort kader om de ventilator aan de voorkant tot het rooster om zo de luchtstromen te scheiden lucht in het midden er uit en langs de zijkanten - achterkant er in? (of andersom?)
de unit is nu dus geheel afgesloten aan de binnenkant, met zware geluidsremmende panelen die op het muurtje staan wat je ziet
verbruik is als het koud is inderdaad 5000-1000 watt als hij aanstaat ik kan niet de daikin los meten, maar heb een grafiek toegevoegd vanuit een tool die ik op m'n slimme meter heb aangesloten. behalve de tv, koelkast en lampen staat er niks aan in huis
backup kan ik niet direct zien geloof ik, maar ik kan de ventilator horen, dus ik ga er vanuit dat de backup dan niet draait
hij draait op dit moment niet, dus watertemperaturen kan ik niet goed aflezen geloof ik. Zal ze toevoegen als ik het wel kan
aanvullend: op het dak staat ook een 'schoorsteentje' -> wellicht een (extra) luchtinlaat?
Hier bakt hij in zijn eigen lucht.
Ik weet niet hoeveel luchtcapaciteit de buitenunit nodig heeft, maar al zou dit 1000m3/h zijn dan draait hij in zijn sop.
Ook het rooster houd veel te veel tegen door de lamellen van het rooster.
Je kan de ruimtes berekenen tussen de lamellen die open zijn (het netto open oppervlakte) en dan kijken hoeveel je unit aan luchtverplaatsing nodig heeft.
Ik vermoed dat je rooster onvoldoende groot is voor alleen de uitblaas, laat staan dat er voldoende openingen zijn om de lucht erin te laten.
Ik zou het rooster weghalen, 2x spirobuis op de uitblaaskant en dan iets van kippengaas i.p.v. je rooster.
Hierbij haal je een hoop luchtweerstand weg en misschien dat je voldoende luchttoevoer krijgt.
Maar dat zal geen geluid dempen of mooi eruit zien... Maar dat geeft de grote kans dat het enigszins gaat werken zonder teveel te slopen of te herinstalleren.
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Ik reken naar zo: bij een grauwe dag hadden we niets en toch verbruik.Pietje555 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:53:
[...]
Dat is rijk rekenen. Je kan je opgewekte energie maar 1x gebruiken. Door de saldering blijft er nu niets over voor het nachtverbruik. Had je WP nu niet nodig geweest dan had je een overschot wat je ,s nachts had kunnen gebruiken. Je zonnepanelen compenseren alleen je gasverbruik wat je anders had.
Hoe kouder het wordt hoe meer kans op zonneschijn. Dat bedoel ik met compensatie van extra moeten "stoken".
Ik heb vanochtend nog even gekeken: er staan 2 ' schoorstenen' op het platte dak boven de daikin waarvan ik nu het vermoeden heb dat daar de luchtinlaat door heen gaat (geheel of gedeeltelijk). Ik kan zo niet goed zijn wat de diameter van die buizen zijn
In dat geval zou de lucht inlaat dus van boven komen en de uitlaat aan de voorzijde door het rooster.
Vraag is dan natuurlijk of de inlaat en uitlaat groot genoeg zijn voor een behoorlijk zwaar apparaat als de daikin.
Als het zo gebouwd is dan zou het denk ik geen probleem moeten opleveren qua vermengen van uitgaande en inkomende lucht.
In dat geval zou de lucht inlaat dus van boven komen en de uitlaat aan de voorzijde door het rooster.
Vraag is dan natuurlijk of de inlaat en uitlaat groot genoeg zijn voor een behoorlijk zwaar apparaat als de daikin.
Als het zo gebouwd is dan zou het denk ik geen probleem moeten opleveren qua vermengen van uitgaande en inkomende lucht.
Indien de inlaat en uitlaat groot genoeg gedimensioneerd zouden zijn dat ging het wel werken, maar je inlaat en uitlaat zouden dan veel en veel groter zijn.helloitsme schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:47:
Ik heb vanochtend nog even gekeken: er staan 2 ' schoorstenen' op het platte dak boven de daikin waarvan ik nu het vermoeden heb dat daar de luchtinlaat door heen gaat (geheel of gedeeltelijk). Ik kan zo niet goed zijn wat de diameter van die buizen zijn
Het zal wel zo bedacht zijn, maar het werkt dus niet zo in de praktijk bij jou. Ik werk zelf al bijna 20 jaar in de klimaattechniek en dit soort vergelijkbare gevallen komen we nog steeds tegen.
Je WP zuigt zo ongeveer 2000 m3/h aan (of nog meer, even je unit opzoeken). Ondanks dat ik de afmetingen niet weet van je inlaat en uitlaat kan ik je wel meegeven dat die luchthoeveelheid daar niet door heen komt.
Die buitenunit dient die lucht dus vrijaanzuigend aan te kunnen zuigen, met weinig of geen weerstand. En dat is nou juist precies wat bij jouw en je buren aan de hand is.
Wat in zulke gevallen ook de boel nog wel eens inzichtelijk maakt is een rookproef laten uitvoeren, je ziet dan goed waar de lucht zich heen verplaatst.
Ik zou beginnen met informeren bij Daikin wat de installatievoorwaarden van de buitenunit zijn, plaatsing e.d. Veel info is op internet te vinden op hun site.
En vervolgens gaan inventariseren bij hoeveel buren dit probleem speelt en gezamenlijk bij de aannemer aankloppen.
Laat je niet afschepen met opmerkingen over bouwvocht in je huis, want als je RV 30% is dan heb je bar weinig vocht nog in je huis.
[ Voor 22% gewijzigd door Rhaelak op 06-01-2017 11:00 ]
Idee voor situatie met WP/CV met alleen afsluitbare radiatoren: parallel gemonteerd buffervat met bypass ervoor, zodat alleen bij grotere (instelbare) druk buffervat open gaat en dan ook nog afsluitbaar: via domotica buffervat 'uitschakelen' zodra er voldoende radiatoren openstaan (radiatoren worden op temp. via domotica open/dicht gezet op centrale verdeler, dus geen thermostatische ventielen). standaard dus buffervat open vanaf bepaalde druk en alleen dicht als er op andere wijze meer dan voldoende circulatie is. Zo is er het minste verlies door buffervat. Pompen geen Alpha types. Heeft dit zin en gaat dit werken?
Ja erg hoog, maar met Ta = 28 een Ta-Tb van 31C. Dan is COP 4,5 net haalbaar maar 5 ? klopt niet met de grafieken die ik tot nu toe op het forum heb gezien van Ecodan. Maar met LT vloerverwarming blijkt het haalbaar.mightym schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 07:54:
Hier gisteren een kleine installatiefout hersteld.. ik had bij de installatie van de warmtepomp de circulatiekleppen op de vloerverwarmingsverdelers open gedraaid, zodat ik makkelijker kon ontluchten.. Die ben ik toen blijkbaar vergeten dicht te draaien. Gisteren maakte iemand hier op het forum een opmerking over die klepjes... klepjes dichtgedraaid en verdelers draaien nu weer in LTV modus..
Resultaat:
- COP is omhoog.
Heb nu al de hele nacht een COP rond de 5((tijdens bedrijf)Ta=28 grC, Tb -3 gr C).
Wat is de bedoeling van je vraag; bestaande situatie of en idee om te gaan maken?joostmaas schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:08:
Idee voor situatie met WP/CV met alleen afsluitbare radiatoren: parallel gemonteerd buffervat met bypass ervoor, zodat alleen bij grotere (instelbare) druk buffervat open gaat en dan ook nog afsluitbaar: via domotica buffervat 'uitschakelen' zodra er voldoende radiatoren openstaan (radiatoren worden op temp. via domotica open/dicht gezet op centrale verdeler, dus geen thermostatische ventielen). standaard dus buffervat open vanaf bepaalde druk en alleen dicht als er op andere wijze meer dan voldoende circulatie is. Zo is er het minste verlies door buffervat. Pompen geen Alpha types. Heeft dit zin en gaat dit werken?
Ik heb er niet zo'n kijk op.joostmaas schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:08:
Maar je wilt een WP inzetten in een systeem met alleen HT afgifte en gasketel.
Als in de woonkamer geen thermostaat knopppen hebt is er altijd voldoende mogelijkheid om warmte kwijt te kunnen.
En als je dan de WP tussen de retour zou zetten (wat ik een slim idee vind dat hier ergens werd genoemd) zodat de ketel minder hoeft bij te stoken kun je op eenvoudige wijze gasverbruik reduceren.
Je hebt dan geen buffervat nodig lijkt mij.
Keep it simple
Is er ook iemand die een weersafhankelijke regeling gebruikt met ruimtecompensatie? Dus een stooklijn afhankelijk van buitentemperatuur, maar dat deze stooklijn gecorrigeerd wordt door de binnentemperatuur.
Zo ja, welke ruimtethermostaat gebruik je hier voor?
[ Voor 11% gewijzigd door Pietje555 op 06-01-2017 12:35 ]
Zakelijk gebruik ik het wel met een Kieback&Peter regeling, maar dat is privé niet echt een optie.
Het werkt wel goed.
Het werkt wel goed.
Ontwerpfase. Ik heb 2x Pana 5kW bestelt. 1x voor zltv (vloer/wand/plafond, geen buffervat nodig) en 1x bivalent met cv voor low h20 radiatoren en als ik veel radiatoren dicht heb is buffervat noodzaak, denk ik.Tomexergie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:32:
[...]
Wat is de bedoeling van je vraag; bestaande situatie of en idee om te gaan maken?
Ik wil dat met domotica gaan realiseren (op Pana 5kW), maar dat gaat nog wel tijdje duren...Pietje555 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:35:
Is er ook iemand die een weersafhankelijke regeling gebruikt met ruimtecompensatie? Dus een stooklijn afhankelijk van buitentemperatuur, maar dat deze stooklijn gecorrigeerd wordt door de binnentemperatuur.
Beneden vloer/wand/plafondverwarming met afzonderlijke WP, low h20 radiatoren voor rest met 2e WP. Dus helaas gaat je idee niet op. CV echt alleen voor nood (ik heb 'm toch al + SWW).Knowbody schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:32:
[...]
Ik heb er niet zo'n kijk op.
Maar je wilt een WP inzetten in een systeem met alleen HT afgifte en gasketel.
Als in de woonkamer geen thermostaat knopppen hebt is er altijd voldoende mogelijkheid om warmte kwijt te kunnen.
En als je dan de WP tussen de retour zou zetten (wat ik een slim idee vind dat hier ergens werd genoemd) zodat de ketel minder hoeft bij te stoken kun je op eenvoudige wijze gasverbruik reduceren.
Je hebt dan geen buffervat nodig lijkt mij.
Keep it simple
Ik zou geen lowH2O radiatoren toepassen. Gewone radiatoren uitgelegd op LTV lijkt mij prettiger (en goedkoper). De LowH2O radiatoren worden vaak niet als comfortabel ervaren omdat ze door hun geringe waterinhoud werken als een aan/uit schakelaar. De hysteres van je thermostaat zorgt dan dat je temperatuur in de ruimte erg fluctueert. Met meer water in je radiator gaat het allemaal wat rustiger en scheelt mogelijk een buffervat.
LowH2O radiatoren met ventilatoren eronder geven nog wel eens klachten over rondpompen van stof en tocht.
LowH2O radiatoren met ventilatoren eronder geven nog wel eens klachten over rondpompen van stof en tocht.
Kiebach & Peter heeft nu het nieuwe Qanteon systeem wat in html5 wordt geprogrammeerd. Misschien dat het later op een NUC kan draaien en ook voor consumenten beschikbaar wordt.Grolsch schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:52:
Zakelijk gebruik ik het wel met een Kieback&Peter regeling, maar dat is privé niet echt een optie.
Het werkt wel goed.
https://www.kieback-peter...anteon_Flyer_NL_final.pdf
Wel iets om te heroverwegen ivm wel/niet buffervat. Ik denk momenteel aan oversized aluminium radiatoren, dus iets tussen echt low h20 en normale radiatoren in, maar wel snel op te warmen. Met ltv duurt het lang voordat een ruimte op temperatuur is als de waterinhoud groot is, maar regeling wordt inderdaad wel meer een uitdaging. Ik ga geen normale thermostaat gebruiken.Pietje555 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:07:
Ik zou geen lowH2O radiatoren toepassen. Gewone radiatoren uitgelegd op LTV lijkt mij prettiger (en goedkoper). De LowH2O radiatoren worden vaak niet als comfortabel ervaren omdat ze door hun geringe waterinhoud werken als een aan/uit schakelaar. De hysteres van je thermostaat zorgt dan dat je temperatuur in de ruimte erg fluctueert. Met meer water in je radiator gaat het allemaal wat rustiger en scheelt mogelijk een buffervat.
Me dunkt dat luchtmenging inderdaad wel eens het probleem kan zijn.helloitsme schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:41:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar voordat je begint te klussen/sleutelen om een en ander te veranderen: doe een nulmeting!!!
Rechts zit een werkschakelaar, die zal voor de wp zijn.
Zet daar een kWh-meter tussen en breng het spul weer in originele staat.
Laat het rustig een week draaien, kijk hoeveel kWh je verbuikt hebt en deel dat door het aantal graaddagen.
Sloop dan het rooster ervoor weg, maak een bakje om de uitblaas van de wp zodat de lucht niet meer kan mengen en meet dan weer een week.
Dan heb je een vergelijking en daar kun je mee aankomen bij de bouwer/installateur.
Als je bij mensen die zoiets in elkaar klussen aankomt met: "mijn gevoel zegt", dan lachen ze je vierkant uit...
Meten is weten!!!
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Wat voor (merk) radiatoren zijn dat dan? Ik zit zelf in een vergelijkbare situatie. Op de benedenverdieping hebben we een mix van Jaga convectoren (worden voorzien van DBE's) en 2 standaard enkele plaat radiatoren. De enkele plaat radiatoren wil ik vervangen voor varianten meer geschikt voor LTV, waarbij ik eerst dacht aan Jaga varianten.joostmaas schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:24:
[...]
Wel iets om te heroverwegen ivm wel/niet buffervat. Ik denk momenteel aan oversized aluminium radiatoren, dus iets tussen echt low h20 en normale radiatoren in, maar wel snel op te warmen. Met ltv duurt het lang voordat een ruimte op temperatuur is als de waterinhoud groot is, maar regeling wordt inderdaad wel meer een uitdaging. Ik ga geen normale thermostaat gebruiken.
Op de bovenverdieping heb ik wel een tweetal dubbele plaat radiatoren ter beschikking, maar die hebben toch echt wel een boost nodig bij temperaturen lager dan 40°C.
Bijvoorbeeld Thermrad AluStyle/AluBasic of DLT (volgens mij dezelfde onder andere merknaam, ik meen Italiaans product). Vasco maakt er ook een hele serie.
[ Voor 5% gewijzigd door joostmaas op 06-01-2017 14:16 ]
Afspraak voor installatie staat (voorlopig) ingepland op 19 januari.Noord27 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:26:
De kogel is door de kerk. We gaan een ELGA laten leveren en installeren.![]()
Alle werkzaamheden zullen gedaan worden door 1 bedrijf; zo min mogelijk partijen er tussen voelen wij ons het prettigst bij. Onder aan de streep hebben wij niet voor de Qurrent inkoopactie gekozen. Omdat de installateur die het gaat uitvoeren ook aan Qurrent een kleine bijdrage moet afgeven. Door hier niet voor te kiezen kan er meer korting gegeven worden als wat Qurrent voorschotelt. Je betaald toch overal ongeveer hetzelfde voor het ELGA systeem; logisch..
Nog uitgebreid besproken of een Loria Duo mogelijk was. Dat zou hij wel aandurven, mits wij ook een 2-tal nieuwe Jaga's lieten installeren. En dan werd het voor ons een te grote investering, cq. niet rendabel.
De toekomstige bedoeling is om van de subsidie teruggave PV te laten installeren.
Hoeveel tijd zat er bij jullie tussen aanvragen van de subsidie en daadwerkelijk het geld terug ontvangen?
8 weken, maar dat was een half jaar geleden.Noord27 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:36:
[...]
Afspraak voor installatie staat (voorlopig) ingepland op 19 januari.![]()
Hoeveel tijd zat er bij jullie tussen aanvragen van de subsidie en daadwerkelijk het geld terug ontvangen?
Weet je zeker dat het een Elga wordt en geen mitsubsidie?
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2017 14:45 ]
niet eens.Pietje555 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:07:
Ik heb 2 jaga Tempo met elk 6 dbe-fans LTV in de huiskamer en een Thermrad in de open keuken.
temperatuurschommeling is 0,2gr. Thermostaat is een Isense. heb ook geen buffervat.
ELGA met HRketel ondersteuning. opwarmen gaat heel goed. vanmorgen 0,5 gr omhoog van 19 naar 19,5 in 30min met 0,3 m3 gas en ff een druk op de DBE-turboknop. Ik zou niet zonder die Jaga's kunnen.
[ Voor 11% gewijzigd door amarkest op 06-01-2017 14:54 ]
Voor nu een ELGA idd. En wellicht over een jaar uitbreiding of vervanging voor all-electric. De ELGA moet toch een jaar minimaal geïnstalleerd zijn als ik aan de regeltjes van subsidie wil voldoen.AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:44:
[...]
8 weken, maar dat was een half jaar geleden.
Weet je zeker dat het een Elga wordt en geen mitsubsidie?

Inderdaad, en je mag ook pas aanvragen als de installatie werkend is opgeleverd
Ik krijg net bericht dat mijn Zubadan dinsdag/woensdag afgeleverd wordt

Ik krijg net bericht dat mijn Zubadan dinsdag/woensdag afgeleverd wordt
Ik zou het maar niet te ingewikkeld maken want warmtepompen zijn moeilijk te regelen i.v.m. het lage vermogen. Vanwege dit lage vermogen zal te aanwarming van radiatoren relatief traag verlopen. Ik zou beginnen zonder buffervat, maar het leidingsysteem zo aan leggen dat er gemakkelijk een vat kan worden aangesloten. Niet alles willen regelen; Keep It Simple.joostmaas schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:24:
[...]
Wel iets om te heroverwegen ivm wel/niet buffervat. Ik denk momenteel aan oversized aluminium radiatoren, dus iets tussen echt low h20 en normale radiatoren in, maar wel snel op te warmen. Met ltv duurt het lang voordat een ruimte op temperatuur is als de waterinhoud groot is, maar regeling wordt inderdaad wel meer een uitdaging. Ik ga geen normale thermostaat gebruiken.
Is die Qurrent inkoopactie voor de Elga eigenlijk alleen voor klanten van Qurrent?
ff Qurrent bellen, zou ik zeggenJTibben schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:59:
Is die Qurrent inkoopactie voor de Elga eigenlijk alleen voor klanten van Qurrent?
In de categorie laten ik het maar delen. Net even Eneco gebeld wat het kost om van de SV af te komen, 181,50 euro en her aansluiten kostenloos! Krijg dit nog zwart op wit. Dat scheelt dan al weer een TVT jaartje. Was uitgegaan van 400 nog iets euro.
SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)
Ok, bedankt voor de infoboot77 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:03:
[...]
Die heb ik gebeld en ze zeggen dat je klant moet zijn, andere beweren anders maar goed, dat is wat mij is gezegd.
Leidingen al wel leggen voor buffervat en verder eerst kijken hoe alles gaat werken is dan inderdaad het slimste.Tomexergie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:59:
[...]
Ik zou het maar niet te ingewikkeld maken want warmtepompen zijn moeilijk te regelen i.v.m. het lage vermogen. Vanwege dit lage vermogen zal te aanwarming van radiatoren relatief traag verlopen. Ik zou beginnen zonder buffervat, maar het leidingsysteem zo aan leggen dat er gemakkelijk een vat kan worden aangesloten. Niet alles willen regelen; Keep It Simple.
Iemand nog een mening over het idee van een bypass voor een buffervat (dus op druk gestuurde buffer)?
Nee voor iedereen.JTibben schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:59:
De ene zegt bij Qurrent van wel, de ander weer niet. Lokale installateur zei ook van wel, maar het is dus niet. Zie ook hun community (forum).
Maar je bent goedkoper uit als je geen gebruik maakt van de Qurrent actie. Want de installateur moet ook dan Qurrent een vergoeding betalen en zonder die partij ertussen zou het (in ieder geval in ons geval) goedkoper moeten zijn.
Serieus? Ennatuurlijk rekent €432,- euro. Terwijl het jaren geleden ook van Eneco was en over genomen is door Ennatuurlijk.boot77 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:02:
In de categorie laten ik het maar delen. Net even Eneco gebeld wat het kost om van de SV af te komen, 181,50 euro en her aansluiten kostenloos! Krijg dit nog zwart op wit. Dat scheelt dan al weer een TVT jaartje. Was uitgegaan van 400 nog iets euro.
Liggen de afsluitprijzen niet gewoon vast? En volgens mij is het bij wet verboden om kosten te rekenen voor afsluiten, wat hier eerder naar boven is gekomen in dit topic.
Ik denk dat het van de wet ook niet mag, http://www.stadsverarming...adsverwarming-utrecht-zo/Noord27 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:05:
[...]
Serieus? Ennatuurlijk rekent €432,- euro. Terwijl het jaren geleden ook van Eneco was en over genomen is door Ennatuurlijk.
Liggen de afsluitprijzen niet gewoon vast? En volgens mij is het bij wet verboden om kosten te rekenen voor afsluiten, wat hier eerder naar boven is gekomen in dit topic.
Maar als aansluiten dan weer kosteloos is ..... Ik wacht de offerte af. Miscchien dat er een verschil is tussen verwijderen en afsluiten, enfin we gaan het zien.
SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)
Inderdaad, met een cv op 70 graden heb je misschien wat fluctuatie maar met 30 graden water en uren lang zijn die jaga's een soort stealth verwarming, je voelt geen warmte (nou klein beetje dan) maar toch word / is het warm waar ze hangen.amarkest schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:47:
[...]
niet eens.
Ik heb 2 jaga Tempo met elk 6 dbe-fans LTV in de huiskamer en een Thermrad in de open keuken.
temperatuurschommeling is 0,2gr. Thermostaat is een Isense. heb ook geen buffervat.
ELGA met HRketel ondersteuning. opwarmen gaat heel goed. vanmorgen 0,5 gr omhoog van 19 naar 19,5 in 30min met 0,3 m3 gas en ff een druk op de DBE-turboknop. Ik zou niet zonder die Jaga's kunnen.
Ik vind ze perfect voor boven, daar hoeft het niet extreem warm maar wel de kou er uit, netjes 19 graden zonder dat je warmte voelt.
In de gang heb ik een hele dikke overbemeten versie zodat ik een soort hetelucht gordijn creëer tussen kamer en voordeur, hij warmt ook de overlopen. Ik heb er een DBE in liggen maar gebruik ik niet.
Dit is mooi weer voor een iets overbemeten warmtepomp
loopt als een "sonnetje"

Heerlijk binnen, hoge WAF

Allemaal interessant wat er zoal voor discussies gevoerd worden. Ik heb nog geen kamerthermostaat aangeschaft. Ben razend benieuwd hoe jullie de warmtepomp regelen.En met wat voor type's thermostaten er in gebruik zijn. Is het teveel gevraagd om hier wat meer aandacht aan te besteden/ Ik heb nog een oude chronotherm 3 op de plank liggen. Ben in bezit van Wifi voor de warmtepomp. IFTTT een optie in combinatie met mijn Nefit Easy?
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:26:
Over naar 'ignore'![]()
Kan het nu weer over de wp gaan?
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Ik zie geen defrosts; vooral na 0.00 uurRol-Co schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:27:
Dit is mooi weer voor een iets overbemeten warmtepomploopt als een "sonnetje"
[afbeelding]
Je kan beter iemand met meer ervaring op dat gebied quoten, ik verwarm met 2 simpele airco's en lees hier mee om te zien of er voor mij iets in zit zoals een bijna gratis wp (dankzij subsidie) als aanvullingarnnold schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:56:
Allemaal interessant wat er zoal voor discussies gevoerd worden. Ik heb nog geen kamerthermostaat aangeschaft. Ben razend benieuwd hoe jullie de warmtepomp regelen.En met wat voor type's thermostaten er in gebruik zijn. Is het teveel gevraagd om hier wat meer aandacht aan te besteden/ Ik heb nog een oude chronotherm 3 op de plank liggen. Ben in bezit van Wifi voor de warmtepomp. IFTTT een optie in combinatie met mijn Nefit Easy?
[...]
Verder geef ik graag commentaar als ik absurde dingen zie zoals een compleet ingebouwde buitenunit
Nog maar onlangs is hier een Daikin hybrid geplaatst. Die heeft een leuk bedienpaneel ( absoluut niet airco achtig ) en ik gebruik de weersafhankelijke regeling. Ik mis een ander type thermostaat niet. Dit is gewoon volwassen.arnnold schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:56:
[...]
Hier doe ik het mee en het werkt. Heel af toe helpt de gasketel maar meestal gaat de wp weer solo verder.
Mijn WP (ecodan 7,5Kw) draait met WAR instelling. De ecodan heeft een thermostaat aan/uit ingang waarmee je de unit stop kan zetten. Een thermostaat kan dus als de doeltemperatuur is bereikt de WP stoppen. Middels temperatuur sensoren per ruimte en stelmotoren op de vloerverwarming segmenten regel ik per ruimte de temperatuur. Als er nergens warmte nodig is gaat de WP uit. Dit alles wordt door een domotica script gedaan. Dit script loopt elk uur een keer. De WP is dus minimaal een uur aan en als hij uit gaat ook minimaal een uur uit. Bij temperaturen als vandaag is hij 24/7 aan. Ik gebruik een relais aangestuurd vanuit domotica om de ecodan thermostaat ingang aan te sturen.arnnold schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:56:
[...]
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Ik heb geen thermostaat. Ik hou mijn 450 ltr vat op 30 graden.arnnold schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:56:
[...]
En domoticz schakelt de vloerverwarmingspomp die weer tapt uit het vat, via zwave.
Kan je dat script eens delen?barteg schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:29:
[...]
Mijn WP (ecodan 7,5Kw) draait met WAR instelling. De ecodan heeft een thermostaat aan/uit ingang waarmee je de unit stop kan zetten. Een thermostaat kan dus als de doeltemperatuur is bereikt de WP stoppen. Middels temperatuur sensoren per ruimte en stelmotoren op de vloerverwarming segmenten regel ik per ruimte de temperatuur. Als er nergens warmte nodig is gaat de WP uit. Dit alles wordt door een domotica script gedaan. Dit script loopt elk uur een keer. De WP is dus minimaal een uur aan en als hij uit gaat ook minimaal een uur uit. Bij temperaturen als vandaag is hij 24/7 aan. Ik gebruik een relais aangestuurd vanuit domotica om de ecodan thermostaat ingang aan te sturen.
Mag ook via PM
Hier gewoon weersafhankelijke regeling op het standaard paneeltje van de ecodan.arnnold schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:56:
[...]
Aangevuld met een simpele aan/uit thermostaat die de ecodan uitschakelt als het te warm wordt...
Wat dan vooral weer door de houtkachel komt
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Ik heb een draadloze aan uit thermostaat op de Vloerverwarming zitten.Stoofie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:32:
[...]
Hier gewoon weersafhankelijke regeling op het standaard paneeltje van de ecodan.
Aangevuld met een simpele aan/uit thermostaat die de ecodan uitschakelt als het te warm wordt...
schakeld idd de VV uit als de houtkachel brand, zoals vandaag
Niemand?Gadgets schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:19:
Nav deze discussie over luchtstromen ben ik ook wat geschrokken.![]()
Ik wil de buitenunit van de warmtepomp laten plaatsen aan de schoorsteen tussen onze twee daken. Dus zadeldak links, schoorsteen, zadeldak rechts. Overigens is het rechterdak korter, de zakgoot is rond de 5-6 meter. De binnenunit komt dan op de zolder van het linker dak. Zien jullie hier problemen met de lucht aan/afvoer en nadelen voor de mogelijke COP? Zijn er richtlijnen te vinden voor de locatie van de buitenunit?
wat voor een unit wil je plaatsen ? heb je misschien wat foto,s ter verduidelijking?
Ik zou de unit niet op een te moeilijke plaats installeren, als er problemen/service verleent moet worden werkt dergelijke opstelling niet echt handig.
Zit er een andere thermostaat bij de Daikin tegenwoordig? Ik ken alleen de vierkante witte thermostaat, niet lelijk, maar juist wel een typische airco thermostaat om te zien.Knowbody schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:17:
[...]
Nog maar onlangs is hier een Daikin hybrid geplaatst. Die heeft een leuk bedienpaneel ( absoluut niet airco achtig ) en ik gebruik de weersafhankelijke regeling. Ik mis een ander type thermostaat niet. Dit is gewoon volwassen.
Hier doe ik het mee en het werkt. Heel af toe helpt de gasketel maar meestal gaat de wp weer solo verder.
Diezelfde bediening zit bij alle toestellen van Daikin.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik ga dus ook WAR stoken.Instellingen zijn in te stellen in het paneeltje. Maar evengoed kan het te warm in de kamer worden. En dan staat de WP onnodig te draaien. Kan ik elke aan/uit thermostaat op mijn Pana aansluiten?
Stoofie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:32:
[...]
Hier gewoon weersafhankelijke regeling op het standaard paneeltje van de ecodan.
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Verwijderd
Je hebt wel een beetje een thermostaat die instelbaar is nodig...Veel thermostaten zijn berekend op een gasketel en schakelen 6-12x per uur, de Honeywell Chronoterm 3 (aan/uit) zou je in het gareel kunnen krijgen door hem zo in te stellen dat je een traag systeem hebt maar mijn ervaringen met de Nest zijn beter. Ding regelt feilloos, zelfs met twee warmtebronnen bij pa en ma (CV + WP) gaat het prachtig. Hij snapt dat als je vloerverwarming plus een warmtepomp hebt, dat korte runs geen zin hebben en beperkt het aantal schakelmomenten keurig. Daarnaast kent hij een inschakelbeveiliging om de warmtepomp rust te gunnen nadat hij uit is gegaan.arnnold schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:56:
[...]
We hebben wel de US versie draaien trouwens, hoe de opties voor de EU versie zijn is me minder bekend.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2017 20:30 ]
Nieuw type.Oxellaar schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:52:
[...]
Zit er een andere thermostaat bij de Daikin tegenwoordig? Ik ken alleen de vierkante witte thermostaat, niet lelijk, maar juist wel een typische airco thermostaat om te zien.
Diezelfde bediening zit bij alle toestellen van Daikin.
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit met WAR.
In principe zou het toch zo moeten zijn dat bij correct gekozen stooklijn de ruimtetemp constant is.
Invloeden van de zon of een houtkachel maken dat het warmer wordt.
Maar : bij warmer worden staat het systeem vanzelf minder warmte af dus zou de retourtemp stijgen en de delta T kleiner worden dus de pomp zou op een lager pitje moeten gaan.
Maar dan daalt de buitentemperatuur en wordt de delta T niet kleiner, want het setpoint gaat omhoog. Dus ondanks dat er een houtkachel staat te verwarmen gaat de WP ook door.
Ik kan natuurlijk het setpoint een paar punten omlaag zetten maar zou verwachten dat de WP zuiniger zou gaan draaien.
Heb geen extra meter behalve de slimme meter dus kan ongeveer zien wat er loopt.
In principe zou het toch zo moeten zijn dat bij correct gekozen stooklijn de ruimtetemp constant is.
Maar : bij warmer worden staat het systeem vanzelf minder warmte af dus zou de retourtemp stijgen en de delta T kleiner worden dus de pomp zou op een lager pitje moeten gaan.
Maar dan daalt de buitentemperatuur en wordt de delta T niet kleiner, want het setpoint gaat omhoog. Dus ondanks dat er een houtkachel staat te verwarmen gaat de WP ook door.
Ik kan natuurlijk het setpoint een paar punten omlaag zetten maar zou verwachten dat de WP zuiniger zou gaan draaien.
Heb geen extra meter behalve de slimme meter dus kan ongeveer zien wat er loopt.
je zal thermostaat kranen moeten plaatsen en je vloerverwarming na regelen met een losse thermostaat.Knowbody schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:34:
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit met WAR.
Of er voor kiezen dat je WP stopt als je woonkamer op temperatuur is
Ik heb gisteren i.v.m. de verwachtte koude nacht ook de instellingen veranderd.
Lo van -5 naar -10 gezet en de temperatuur voor lo van 35 naar 40. Op die manier hoop ik dat de aanvoer temperatuur bij -10 40 zal zijn, dat heb ik ongeveer nodig om de ruimtes op temperatuur te houden.
Wat zou dan volgens jullie de aT moeten zijn als het buiten 0 graden is? Hi staat ingesteld op +15 met een aT van 30
Lo van -5 naar -10 gezet en de temperatuur voor lo van 35 naar 40. Op die manier hoop ik dat de aanvoer temperatuur bij -10 40 zal zijn, dat heb ik ongeveer nodig om de ruimtes op temperatuur te houden.
Wat zou dan volgens jullie de aT moeten zijn als het buiten 0 graden is? Hi staat ingesteld op +15 met een aT van 30
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Als je CV goed afgesteld staat en je huis is redelijk geïsoleerd is 6 tot 12 keer per uur schakelen toch wel veel lijkt mij. Jouw CITAAT: " in het gareel kunnen krijgen door hem in te stellen als traag systeem" Ga ik naar zoeken in de gebruiksaanwijzing. Valt dit onder "verwarmingsvertraging" oid? Heb je een hint om goed in te stellen?
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:27:
[...]
Je hebt wel een beetje een thermostaat die instelbaar is nodig...Veel thermostaten zijn berekend op een gasketel en schakelen 6-12x per uur, de Honeywell Chronoterm 3 (aan/uit) zou je in het gareel kunnen krijgen door hem zo in te stellen dat je een traag systeem hebt maar mijn ervaringen met de Nest zijn beter. Ding regelt feilloos, zelfs met twee warmtebronnen bij pa en ma (CV + WP) gaat het prachtig. Hij snapt dat als je vloerverwarming plus een warmtepomp hebt, dat korte runs geen zin hebben en beperkt het aantal schakelmomenten keurig. Daarnaast kent hij een inschakelbeveiliging om de warmtepomp rust te gunnen nadat hij uit is gegaan.
We hebben wel de US versie draaien trouwens, hoe de opties voor de EU versie zijn is me minder bekend.
Dit begrijp ik niet helemaal, de COP heeft hier niet mee te maken. Ik bedoelde dat de defrost-energie (gemeten als koeling op je Kamstrup) uit het huis komt en dus ook eerst als toegevoegde warmte gemeten is.Tomexergie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 00:28:
[...]
Niet dubbel; er is 78 kWh uit de woning onttrokken met heel weinig WP energie (c.a. 200W gedurende 2 min)
Daarbij zal gedurende de eerste condensatie gevolgd door begin ijsafzetting de warmte overdracht van de verdamper iets beter zijn waardoor een hogere COP. De ijslaag mag natuurlijk niet te dik worden want dan krijg je juist weer meer warmteweerstand en belemmering van de stroming. Een slimme WP zal op tijd defrosten. Te weinig defrosts is juist schadelijk voor de COP.
Stel, een woning heeft op een dag 100 kWh (thermisch) nodig om op constante temperatuur te blijven.
Er was 1 kWh defrost nodig. Dan staat de warmtemeter toch op 1 kWh koeling en 101 kWh verwarming?
Als een warmtepomp 2 minuten omgekeerd werkt om het ijs te smelten, kan je makkelijk tien minuten warmte missen:
2 minuten smelten (dat gaat makkelijk: de bron is het warme water uit het verwarmingscircuit)
2 minuten uitdruppelen
6 minuten om de onttrokken warmte weer aan te vullen uit de vrieslucht (dat gaat moeilijker, want hoger verschil)
en pas daarna is je huis weer even warm als vóór de defrost (excl het warmteverlies gedurende die tien minuten).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Niet helemaal waar want zoals al eerder is aangegeven ben je met een aT die hoger is dan de ruimte temperatuur alweer aan het verwarmen en niet pas wanneer de aT weer op zijn setpoint isProton_ schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:00:
[...]
Dit begrijp ik niet helemaal, de COP heeft hier niet mee te maken. Ik bedoelde dat de defrost-energie (gemeten als koeling op je Kamstrup) uit het huis komt en dus ook eerst als toegevoegde warmte gemeten is.
Stel, een woning heeft op een dag 100 kWh (thermisch) nodig om op constante temperatuur te blijven.
Er was 1 kWh defrost nodig. Dan staat de warmtemeter toch op 1 kWh koeling en 101 kWh verwarming?
Als een warmtepomp 2 minuten omgekeerd werkt om het ijs te smelten, kan je makkelijk tien minuten warmte missen:
2 minuten smelten (dat gaat makkelijk: de bron is het warme water uit het verwarmingscircuit)
2 minuten uitdruppelen
6 minuten om de onttrokken warmte weer aan te vullen uit de vrieslucht (dat gaat moeilijker, want hoger verschil)
en pas daarna is je huis weer even warm als vóór de defrost (excl het warmteverlies gedurende die tien minuten).
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
...maar de energiebalans is op dat moment nog onder 0.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
In de nacht wel iets van 2 gehad hoor, maar staan niet in het plaatje.Tomexergie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:56:
[...]
Ik zie geen defrosts; vooral na 0.00 uur
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
-10 40 heb ik ookMaikie18 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:47:
Ik heb gisteren i.v.m. de verwachtte koude nacht ook de instellingen veranderd.
Dan bij 0 rond 32
Bij 15 hoort 25 of 23 24 en zeker geen 30!
Ps is in principe een rechte lijn
-10 40
+15 25
Dan 15 per 25
Dan zou die in het midden dus bij +2,5 graden op 32,5 staan
Is de ruimte temperatuur dan net iets te laag dan maak je van 40 bijv 42 en zo zoek je de lijn die bij jouw huis past.
Ga je dan nachtverlaging van aanvoer -2 graden doen dan zou bij de juiste stooklijn het huis niet meer bijtrekken. Door de lijn iets te kantelen kun je bereiken dat het weer bijtrekt.
-10 40
+15 25
Dan 15 per 25
Is de ruimte temperatuur dan net iets te laag dan maak je van 40 bijv 42 en zo zoek je de lijn die bij jouw huis past.
Ga je dan nachtverlaging van aanvoer -2 graden doen dan zou bij de juiste stooklijn het huis niet meer bijtrekken. Door de lijn iets te kantelen kun je bereiken dat het weer bijtrekt.
[ Voor 53% gewijzigd door Knowbody op 06-01-2017 22:06 ]
Ik heb hem hier behoorlijk vlak, -10 zou 32 zijn ongeveer en alles onder 0 verder 30 graden aanvoer, +15 gaat hij uitKnowbody schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:56:
[...]
-10 40 heb ik ook
Dan bij 0 rond 32
Ik draai meestal op 30 - 32c, is het koud buiten dan duurt het lang voordat we het setpoint in de kamer bereikt hebben en is het 12c buiten dan vliegt de temp omhoog en de wp lekker snel weer idle.Knowbody schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:03:
Ps is in principe een rechte lijn
-10 40
+15 25
Dan 15 per 25
Op dit moment staat ie op 31c vanwege het lawaai wat kwadratisch toeneemt bij meer vermogen.
Ja dat snap ik dat trek ik hier niet met een erker. Daar moet dan triple in.Rol-Co schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:04:
[...]
Ik heb hem hier behoorlijk vlak, -10 zou 32 zijn ongeveer en alles onder 0 verder 30 graden aanvoer, +15 gaat hij uit
Met 23 of 24 staat de WP denk ik voor niks aan want met die temperaturen doen de radiatoren helemaal niks meerKnowbody schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:56:
[...]
-10 40 heb ik ook
Dan bij 0 rond 32
Excuse dacht vloerverwMaikie18 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:13:
[...]
Met 23 of 24 staat de WP denk ik voor niks aan want met die temperaturen doen de radiatoren helemaal niks meer
Heb net van de buurman vernomen wat zijn verbruik in deze periode was, 500m3 !! Verschillen tussen ons zijn dat hij 2 open trappen heeft en ik 2 dichte trappen, hij vloerverwarming beneden heeft en ik niet, dat hij op gas kookt, en dat zijn spouwmuren (100m2) niet na-geïsoleerd zijn. Zijn gemiddeld binnentemperatuur 19 en die bij ons 20.5Maikie18 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 22:31:
[...]
Pomp draait bij mij nu precies 1 maand. 533 kWh gebruikt.Ik heb in het verleden nooit meer dan 170m3 gebruikt in een maand incl SWW (En met mindere isolatie) dus het geeft mij tot op heden nog wel een beangstigend gevoel maar dat komt wel goed
Het is misschien moeilijk vergelijken zo maar dan is die 533kWh die ik heb gebruikt ineens helemaal niet zo verkeerd
Zo zie je maar weer, verbruik is relatief aan ieders situatie.Maikie18 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:39:
[...]
Heb net van de buurman vernomen wat zijn verbruik in deze periode was, 500m3 !! Verschillen tussen ons zijn dat hij 2 open trappen heeft en ik 2 dichte trappen, hij vloerverwarming beneden heeft en ik niet, dat hij op gas kookt en dat zijn spouwmuren 100m2 niet na-geïsoleerd zijn Zijn gemiddeld binnentemperatuur 19 en die bij ons 20.5
Het is misschien moeilijk vergelijken zo maar dan is die 533kWh die ik heb gebruikt ineens helemaal niet zo verkeerd
Maar 500 kuub gas vind ik best grof eigenlijk.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
appels met peren vergelijken....Maikie18 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:39:
[...]
Heb net van de buurman vernomen wat zijn verbruik in deze periode was, 500m3 !! Verschillen tussen ons zijn dat hij 2 open trappen heeft en ik 2 dichte trappen, hij vloerverwarming beneden heeft en ik niet, dat hij op gas kookt, en dat zijn spouwmuren (100m2) niet na-geïsoleerd zijn. Zijn gemiddeld binnentemperatuur 19 en die bij ons 20.5
Al zou je geen zonnestroom opwekken dan nogMaikie18 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:39:
[...]
Heb net van de buurman vernomen wat zijn verbruik in deze periode was, 500m3 !! Verschillen tussen ons zijn dat hij 2 open trappen heeft en ik 2 dichte trappen, hij vloerverwarming beneden heeft en ik niet, dat hij op gas kookt, en dat zijn spouwmuren (100m2) niet na-geïsoleerd zijn. Zijn gemiddeld binnentemperatuur 19 en die bij ons 20.5
500 kWh is amper €100
170 m3 is ook amper €100 maar wel duurder
Ff een vraagje, ik hoop dat jullie mij wat verder op weg willen helpen.
Een hoekhuis, 600 m3, 1960 gebouwd.
Hier en daar wat extra geisoleerd, maar niet in de spouw, nog veel enkel glas.
Gasverbruik 3400 m3.
Is voor de verhuur aan 6 studenten. ( vandaar ook het vrij hoge verbruik, kijken nergens naar)
Er hangen nu gewone dubbele plaat radiatoren in op de meeste plaatsen.
Meeste leiding is 22mm gegalvaniseerd.
Electriciteit 3 fasen aanwezig.
Nu is het plan, te gaan voor een warmtepomp 11,2 kw vermogen, met geïntegreerde 200 liter sww boiler, en een los cv buffervat 300 liter staal. en volledig gasloos.
Radiatoren dienen vrijwel zeker allemaal vervangen te worden ( door wat? )
Buitenunit kan op ongeveer 3 meter van het huis geplaatst worden.
Enige suggesties qua radiatoren ( liefst niet te duur, en vooral student proof)
Temperatuurregeling moet ook student proof zijn, nu hangt de thermostaat in een kuntstof afsluitbaar kastje.
Er zijn al zonnepanelen aanwezig, en er zal nog bijgeplaatst worden voor de warmtepomp.
Gasverbruik 3400 m3.
Is voor de verhuur aan 6 studenten. ( vandaar ook het vrij hoge verbruik, kijken nergens naar)
Nu is het plan, te gaan voor een warmtepomp 11,2 kw vermogen, met geïntegreerde 200 liter sww boiler, en een los cv buffervat 300 liter staal. en volledig gasloos.
Temperatuurregeling moet ook student proof zijn, nu hangt de thermostaat in een kuntstof afsluitbaar kastje.
Er zijn al zonnepanelen aanwezig, en er zal nog bijgeplaatst worden voor de warmtepomp.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Waarschijnlijk helpt de peer de appel met verwarmen
Helemaal fout: eerst dat glas vervangen! !patrickvanvalen schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:46:
Gasverbruik 3400 m3.
Ga je zeer waarschijnlijk niet redden met de WP, met een dag als gisteren of vandaag gaat er bij zo'n verbruik gemakkelijk >30m3 door.patrickvanvalen schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:46:
Gasverbruik 3400 m3.
Eerst isolatie aanpakken
Dit topic is gesloten.
Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic