SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Klopt, maar je systeem gaat toch geen 50 jaar mee. Net als je vroeger (en nu soms ook nog) alles dikwandig gelaste pijp maakte en nu dunwandig precisie pijp met Mapress koppelingen gebruikt.Wodan89 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:43:
[...]
ik dacht dat je altijd een platenwisselaar moest gebruiken als je vloerverwarmings slangen niet diffus dicht zijn. anders zou je systeem langzaam wegrotten van binnen uit ?
Vrijwel geen enkel vloerverwarningbuis is diffusie dicht. Daarom hebben de kunststof CV buizen nog een aluminium inlage die hier wel voor zorgt.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Als de buitenT dan plots stijgt, wat redelijk vaak kan voorkomen, dan schiet de binnenT dagenlang door.koevlaas2 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:41:
[...]
Word wel vreselijk traag dan, ik kan me herinneren dat iemand zich hier meldde met ook hele dikke vloeren, hij deed 2 dagen over opwarmen.
Misschien is een isolerende tussenlaag dan een betere oplossing.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Oh zo, nou het kan wel als je de onderliggende vloer niet op wilt warmen. Maar over die platen moet wel een dikke laag heen die sterk genoeg is anders scheurt ie zoMaikie18 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:38:
[...]
Ik doelde eigenlijk op de opmerking om niet te isoleren tussen de vv en de betonvloer, dat doe je met deze plaat dus juist wel
1 PVoutput . Dongen NB
Staat je dan goed, zo'n rood hoofd van de hittecrazyharrie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:49:
[...]
Als de buitenT dan plots stijgt, wat redelijk vaak kan voorkomen, dan schiet de binnenT dagenlang door.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik had ze naar de radiatoren zitten maar vervangen voor upanor, op 1 ja maar is 5m totaal en verwacht eigenlijk weinig problemen daar mee op 32 graden water temperatuur.Wodan89 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:33:
Iemand hier een WP aan een oude vloerverwarming gekoppeld ?
Met slangen die niet diffus dicht zijn ( zwarte tyleen )
Het zit nu met een kleine platenwisselaar gescheiden op het cv circuit gekoppeld.
Ik denk dat de platenwisselaar groter moet worden. echter Hoeveel groter?
Gaat over 5 groepen 60m2 vloer.
Maar ik heb dan verder ook geen ijzer meer in mijn systeem wat eventueel kan roesten en een inhibiter toegevoegd aan het water.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dus resumé, als je alles door kunststof leidingen vervangt moet het geen problemen geven?Rol-Co schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:52:
[...]
Ik had ze naar de radiatoren zitten maar vervangen voor upanor, op 1 ja maar is 5m totaal en verwacht eigenlijk weinig problemen daar mee op 32 graden water temperatuur.
Maar ik heb dan verder ook geen ijzer meer in mijn systeem wat eventueel kan roesten en een inhibiter toegevoegd aan het water.
Echter je kan dan dus geen radiatoren in je systeem hebben ?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Totaal geen last van met dik 20 cm, maar ik heb ook geen glas op zuid die dat beïnvloedcrazyharrie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:49:
[...]
Als de buitenT dan plots stijgt, wat redelijk vaak kan voorkomen, dan schiet de binnenT dagenlang door.
1 PVoutput . Dongen NB
- Zoals sommigen van jullie weten draai ik de Elga met B4 op ON, wat vermogensbeperking betekent. Tot eind van 2016 dacht ik dat dat ongeveer 60% was omdat het gebruik aftopte op circa 620W. Ik was daar nog niet tevreden mee, omdat ik eigenlijk nog veel lager wilde bij wat hogere buiten-temperaturen
- Eind dit jaar had de Elga echter een kleine crisis (terwijl ik afwezig was), waardoor hij gedurende een paar uur niet opstartte. Buiten was het aardig koud. De ruimte-T zakte in die paar uur vrij snel. Na een paar uur kwam de Elga toch weer op, en lo and behold vanaf die tijd draaide de Elga (met B4 op ON) op 400-420W structureel! Eind december net wat te weinig, maar wel een zeer verrassend gedrag.
- Op 30-12 bij thuiskomst de B4 op OFF gezet, maar zonder de Elga te herstarten (=stekker eruit, 30 sec)
- Dat maakte verder niks uit, het gedrag bleef hetzelfde.
- Ik heb de Elga verder niet meer aangeraakt tot vandaag, en het gedrag heeft zich gehandhaafd. Goed voor mij, want én hoge COP (gisteren en vandaag >5) én langere runs, waardoor minder daling oppervlaktetemperatuur wanden.
- Vanaf 6,5 ˚C buiten-T kan ik het af met dit lage vermogen.
- Vanavond, met het oog op de lagere temperaturen, eerst maar eens de Elga herstart met B4 weer op ON, om te kijken of het een toevallige instabiliteit was die een kleine week aanhield. Not. Ook na herstarten keurig en stabiel op 420W.
- Ik vermoed dus dat dit is zoals die vermogensbeperking bedoeld is.
Nu maar eens kijken wat B4=OFF en B5=ON gaat doen. Tussenvariant die eerder niet bij mij werkte.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Niet helemaal waar. Je opwekker (WP) is niet van plastic. Het gaat er om dat het zuurstof in het water metalen (messing, brons, aluminium wisselaars ed) aantast. Maar zoals ik al zei, je WP gaat toch niet langer dan 10-15 jaar mee. In tegenstelling tot de vroegere ketels die wel 25- 30 jaar mee moesten.Wodan89 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:54:
[...]
Dus resumé, als je alles door kunststof leidingen vervangt moet het geen problemen geven?
Roest filter je er wel uit.
Is dit niet te ondervangen door een toevoeging aan je systeemwater ?Pietje555 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:57:
[...]
Niet helemaal waar. Je opwekker (WP) is niet van plastic. Het gaat er om dat het zuurstof in het water metalen (messing, brons, aluminium wisselaars ed) aantast. Maar zoals ik al zei, je WP gaat toch niet langer dan 10-15 jaar mee. In tegenstelling tot de vroegere ketels die wel 25- 30 jaar mee moesten.
Roest filter je er wel uit.
corrosie beveiliger ed?
Misschien wel, geen ervaring mee, maar in koelwater van je auto zit het ook. Is ook een open systeem waar het water in vele metalen onderdelen komt.Wodan89 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:58:
[...]
Is dit niet te ondervangen door een toevoeging aan je systeemwater ?
corrosie beveiliger ed?
Jaga's zijn niet van ijzerWodan89 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:54:
[...]
Dus resumé, als je alles door kunststof leidingen vervangt moet het geen problemen geven?
Denk een aluminium legering ?
allicht geen koper:P
Ze kosten goudWodan89 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:03:
[...]
Een kleine massa warmt sneller op dan een grote. Dat is een natuurwet. De Low-H2O radiatoren van Jaga bevatten tot 90% minder water dan een plaatstalen radiator. Bovendien hebben ze geen zware stalen platen die eerst zichzelf moeten opwarmen. De ultramoderne warmtewisselaar van aluminium en koper geeft de warmte meteen door aan de kamer. De Low-H2O radiator reageert dus sneller op een vraag naar warmte en biedt zo meer comfort met minder energieverbruik.Wodan89 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:03:
[...]
ik heb deze week ook een dag op FANlow gedraaid, kwam niet hoger dan 700watt.Bram-Bos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:54:
Even heel erg on topic:
- Zoals sommigen van jullie weten draai ik de Elga met B4 op ON, wat vermogensbeperking betekent. Tot eind van 2016 dacht ik dat dat ongeveer 60% was omdat het gebruik aftopte op circa 620W. Ik was daar nog niet tevreden mee, omdat ik eigenlijk nog veel lager wilde bij wat hogere buiten-temperaturen
- Eind dit jaar had de Elga echter een kleine crisis (terwijl ik afwezig was), waardoor hij gedurende een paar uur niet opstartte. Buiten was het aardig koud. De ruimte-T zakte in die paar uur vrij snel. Na een paar uur kwam de Elga toch weer op, en lo and behold vanaf die tijd draaide de Elga (met B4 op ON) op 400-420W structureel! Eind december net wat te weinig, maar wel een zeer verrassend gedrag.
- Op 30-12 bij thuiskomst de B4 op OFF gezet, maar zonder de Elga te herstarten (=stekker eruit, 30 sec)
- Dat maakte verder niks uit, het gedrag bleef hetzelfde.
- Ik heb de Elga verder niet meer aangeraakt tot vandaag, en het gedrag heeft zich gehandhaafd. Goed voor mij, want én hoge COP (gisteren en vandaag >5) én langere runs, waardoor minder daling oppervlaktetemperatuur wanden.
- Vanaf 6,5 ˚C buiten-T kan ik het af met dit lage vermogen.
- Vanavond, met het oog op de lagere temperaturen, eerst maar eens de Elga herstart met B4 weer op ON, om te kijken of het een toevallige instabiliteit was die een kleine week aanhield. Not. Ook na herstarten keurig en stabiel op 420W.
- Ik vermoed dus dat dit is zoals die vermogensbeperking bedoeld is.
Nu maar eens kijken wat B4=OFF en B5=ON gaat doen. Tussenvariant die eerder niet bij mij werkte.
Helaas moest ELGA de HR-ketel inzetten. Dus nu staat ie weer op FANhigh.
En vraag niet hoe het kan maar sinds vanmorgen 09.00 tot nu toe 1 run en zonder defrosts.
bij omzetten dipswitches heb ik ELGA altijd power off.
Als B4 bij jou naar 700W gaat, en bij mij eerst 620W en nu 420W, dan speelt er meer mee bij die setting.amarkest schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:10:
[...]
ik heb deze week ook een dag op FANlow gedraaid, kwam niet hoger dan 700watt.
Helaas moest ELGA de HR-ketel inzetten. Dus nu staat ie weer op FANhigh.
En vraag niet hoe het kan maar sinds vanmorgen 09.00 tot nu toe 1 run en zonder defrosts.
bij omzetten dipswitches heb ik ELGA altijd power off.
Ik krijg soms de indruk dat de Elga een geheugen heeft voor bepaalde karakteristieken van je afgiftesysteem. Ook een geheugen dat een herstart overleeft. Iemand enig idee of dat klopt?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
die indruk had ik ook al 's eerderBram-Bos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:18:
[...]
Als B4 bij jou naar 700W gaat, en bij mij eerst 620W en nu 420W, dan speelt er meer mee bij die setting.
Ik krijg soms de indruk dat de Elga een geheugen heeft voor bepaalde karakteristieken van je afgiftesysteem. Ook een geheugen dat een herstart overleeft. Iemand enig idee of dat klopt?
[ Voor 17% gewijzigd door amarkest op 04-01-2017 22:26 ]
Behoorlijk afwijkend. Maar los daarvan is het voor ons allemaal interessant om te weten of de Elga verschillend structureel gedrag kan vertonen afhankelijk van de recente voorgeschiedenis. Misschien dat er een EPROM in zit die parameters van de afgelopen dagen opslaat en als uitgangspunt kiest voor zijn regelgedrag. En (dat is mijn indruk) eenmaal gekozen niet zo makkelijk meer veranderen.amarkest schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:24:
mijn afgifte systeem bestaat uit 2x jaga ltv, 1xthermrad en een paar afgeknepen htv radiatoren. geen buffer en geen vv. wellicht wijkt dat behoorlijk van jouw systeem af.
wellicht heeft hansdegit daar iets over te roepen, hij heeft de ELGA logica een poosje geleden al "gekraakt" tbv z'n OTGW-aansturing.Bram-Bos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:31:
[...]
Behoorlijk afwijkend. Maar los daarvan is het voor ons allemaal interessant om te weten of de Elga verschillend structureel gedrag kan vertonen afhankelijk van de recente voorgeschiedenis. Misschien dat er een EPROM in zit die parameters van de afgelopen dagen opslaat en als uitgangspunt kiest voor zijn regelgedrag. En (dat is mijn indruk) eenmaal gekozen niet zo makkelijk meer veranderen.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Antwoord je op Amarkest? Hij verwees naar hansdegit.develdonk schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:40:
Nee was ik (helaas) niet, ik dacht mkleinman, staat dat niet in de openingspost?
Zijn software staat in de openingspost, maar ook latere versie in C in de thread.
Altijd nog een mogelijkheid. Mijn indruk is dat hij vooral de logica van de setpoints heeft ontrafeld, maar ik zie niet terug of hij ook het eventuele 'geheugen' van de Elga heeft ontrafeld.
Hans de git heeft een programma geschreven om zelf de ELGA het gewenste vermogen te laten leveren. E.e.a. staat ergens in deel 1 dacht ik.develdonk schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:40:
Nee was ik (helaas) niet, ik dacht mkleinman, staat dat niet in de openingspost?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Gaat dit in de praktijk een beetje werken?
Verbruik voor verwarmen is nu maar 450 m3 en ik zit met een Pv overschot van 800 kWh dus als de cop een beetje lager is, is dat ook weer niet zo'n probleem.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Voor zover ik kan nagaan is weersafhankelijk regelen met de Elga niet echt een succes. Zeker niet bij aanvoer-temperaturen onder de 30˚C.Beatman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:46:
De Elga kan niet overweg met de Nest thermostaat. Nu had ik het idee om als er straks een Elga hangt die op weersafhankelijk in stellen en de Nest de vloerverwarming met behulp van motortjes op de groepen de woonkamer te laten naregelen. De groep in de gang en bij het raam blijft gewoon altijd open staan, net als de badkamerradiator voor wat flow. Op de oversized radiatoren boven zitten thermostaatknoppen.
Gaat dit in de praktijk een beetje werken?
Verbruik voor verwarmen is nu maar 450 m3 en ik zit met een Pv overschot van 800 kWh dus als de cop een beetje lager is, is dat ook weer niet zo'n probleem.
Waarom zou de Elga niet met de laatste versie van de Nest overweg kunnen (opentherm toch?)
Jij wilt de 20mm Kingspan, wapening erop ( vloerafstand van 20mm aanhouden). buizen vastknopen en smeren maar.jacovn schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:24:
Ik wil ook wel graag weten wat voor isolatie ik het beste op de verdiepingvloeren kan leggen.
Bijvoorbeeld Kingspan kooltherm K3 geeft een Rd bij. 20 mm van 0,95
http://www.kingspaninsula...ltherm/k3-vloerplaat.aspx
€9.50 per m2
Alleen is dat dan verglijkbaar met een EPS tackerplaat van 20 mm met een R waarde van 0.5
http://www.vloerverwarmin...isolatie/tackerplaat.html
€19,25 per 2 m2
Kingspan, er is niet beter!
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Navraag bij Techneco leerde dat. Ze hadden de v3 getest en het schijnt niet te werken. Nest doet wel opentherm maar houdt er zijn eigen regeling op na.Bram-Bos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:48:
[...]
Voor zover ik kan nagaan is weersafhankelijk regelen met de Elga niet echt een succes. Zeker niet bij aanvoer-temperaturen onder de 30˚C.
Waarom zou de Elga niet met de laatste versie van de Nest overweg kunnen (opentherm toch?)
Temperatuur van 30-35 graden lijkt me ook prima. Gaat dat wel dan?
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
OK. Goed om te weten.Beatman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:54:
[...]
Navraag bij Techneco leerde dat. Ze hadden de v3 getest en het schijnt niet te werken. Nest doet wel opentherm maar houdt er zijn eigen regeling op na.
Temperatuur van 30-35 graden lijkt me ook prima. Gaat dat wel dan?
Ik weet niet of het gaat. Boven de 29˚C doet de Honeywell thermostaat die wordt bijgeleverd het in ieder geval, dus je mag verwachten dat hij zal draaien. Of hij de stooklijn ook echt volgt weet ik niet. Nog nooit van iemand op dit forum gehoord die WAR met een Elga structureel draaide.
Thx, wat bedoel je met vloerafstand ?crazyharrie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:53:
[...]
Jij wilt de 20mm Kingspan, wapening erop ( vloerafstand van 20mm aanhouden). buizen vastknopen en smeren maar.
Kingspan, er is niet beter!
- Hart op hart van de leidingen
- 20x2 buizen,
- 20 mm beton boven buizen (dat zou veel te weinig zijn lijkt me na alles wat ik gelezen heb)
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
hij verwijst naar hansdegit maar hij verwees (eerst) naar mijBram-Bos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:43:
[...]
Antwoord je op Amarkest? Hij verwees naar hansdegit.
Zijn software staat in de openingspost, maar ook latere versie in C in de thread.
Altijd nog een mogelijkheid. Mijn indruk is dat hij vooral de logica van de setpoints heeft ontrafeld, maar ik zie niet terug of hij ook het eventuele 'geheugen' van de Elga heeft ontrafeld.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

De oranje lijn (SWW) is onder vollast condities, de blauwe lijn (CV) onder deellast. Vermoedelijk loopt de blauwe lijn bij hogere temperaturen vanzelf over in de oranje lijn, want ik zie die warmtepomp nooit zo'n groot temperatuurverschil maken met een klein vermogen.
Met de temperaturen die hier in het CV systeem voorkomen (maximaal 29 graden) is het mij nog niet gelukt om meetwaarden te vinden waarbij ta-tb>32..
Als ik dit zo mag doortrekken, dan kom ik bij een buitentemperatuur van -10 graden nog op een COP van 3 uit..
Wie weet krijgen we nog de kans om dit te loggen dit jaar
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Die 20mm boven de slangen is prima, zeker wat comfort betreft. Als ze maar hoh 100 liggen.jacovn schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 05:41:
[...]
Thx, wat bedoel je met vloerafstand ?
- 20x2 buizen,
- 20 mm beton boven buizen (dat zou veel te weinig zijn lijkt me na alles wat ik gelezen heb)
De warmte is veel eerder voelbaar en geleiding verplaatst zich alle kanten op, dus de massa verwarm je uiteindelijk ook.
Vaak liggen de slangen 70mm of dieper in de smeervloer en 1 a 2 graad opwarming per 24h zou ik niet vrolijk van worden.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
We komen ongeveer op het zelfde uit bij Ta-Tb =32 COP ongeveer 4. Mijn woning heeft een MT(Middel Temp) afgifte systeem. Bij Tb=0C heb ik een Ta rond de 40C dus ik kan de grafiek met hogere Ta's verder doortrekken. Ik denk dat de COP's van Elga en Ecodan elkaar nauwelijks ontlopen. Het zou misschien zinvol zijn om in onze performace tabel een kolommetje LT/MT/HT op te nemen. We moet dan daarvoor nog wel grenzen vaststellen.mightym schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 07:46:
Ik heb de gegevens voor CV en SWW even uit elkaar getrokken en dat geeft een ander beeld:
[afbeelding]
D
Met de temperaturen die hier in het CV systeem voorkomen (maximaal 29 graden) is het mij nog niet gelukt om meetwaarden te vinden waarbij ta-tb>32..
B.v. bij 0C:
LT Ta<30
MT Ta<40
HT Ta<50
Of zijn er al definities hier voor?
Ik kan de volgende definities vinden:Tomexergie schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:36:
[...]
We komen ongeveer op het zelfde uit bij Ta-Tb =32 COP ongeveer 4. Mijn woning heeft een MT(Middel Temp) afgifte systeem. Bij Tb=0C heb ik een Ta rond de 40C dus ik kan de grafiek met hogere Ta's verder doortrekken. Ik denk dat de COP's van Elga en Ecodan elkaar nauwelijks ontlopen. Het zou misschien zinvol zijn om in onze performace tabel een kolommetje LT/MT/HT op te nemen. We moet dan daarvoor nog wel grenzen vaststellen.
B.v. bij 0C:
LT Ta<30
MT Ta<40
HT Ta<50
Of zijn er al definities hier voor?
HTV: > 55°C (15-20°C)
LTV: 40-55°C (10-15°C)
ZLTV: max. 40°C (5-10°C)
Tussen haakjes temp. verschil pers en retour
Wij hebben een extra categorie nodig : ZZLTV max 30°C..
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Gaat ook over Palletkachels en Nibe WP
PS je moet minimaal 3 cm beton op je vv slangen hebben (met krimptoevoeging) omdat anders je vloer gaat scheuren. Kunststof buis zet nogal veel uit en geeft veel spanning in de vloer. Gebruikelijk is 7 cm omdat de slang 20 mm is met 50 mm dekking. Ook kunnen de vloerplaten nog wel eens een cm in hoogte verspringen wat te weinig dekking oplevert als je onder de 5 cm komt.
De vv leiding op 20mm afstand boven de isolatie houden, daaronder zit dus de wapening en smeervloer. Daarboven weer 30 a 40mm smeervloer.jacovn schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 05:41:
[...]
Thx, wat bedoel je met vloerafstand ?
- 20x2 buizen,
Je sluit de leidingen dus op.
Uit dat stukje:Pietje555 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:08:
Voor de gene welke over LTV vloerverwarming een kritisch stuk willen lezen: http://mailings.jaarbeurs...yNbUxNDc4n_OrbGRgZk5AAA55
"Voor veel mensen is stralingswarmte nog altijd de hoogste vorm van comfortbeleving."
Dat merk je wel op een bewolkte dag en een zonnige dag. Het kan met 15 graden en zon een stuk fijner zijn dan met 20 graden en bewolkt.
En ja, dat installeren van een 30 kW ketel alleen omdat je warm tapwater nodig hebt slaat nergens op. Of ketelbouwers moeten eens goed gaan kijken hoe ze hele lage vermogens kunnen realiseren bij moduleren. Weet ik veel, branders die alleen werken bij tapwatervraag en niet bij verwarmingsvraag.
Signatures zijn voor boomers.
Al het waterzijdige is van koper, de lamellen zijn van aluminium.Wodan89 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:03:
[...]
Dan is deze definitie aan herziening want vloerverwarming in een goed geisoleerde woning werkt met veel lagere temperaturen. Bovendien wordt bij deze indeling geen rekening gehouden met het WP tijdperk.mightym schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:53:
[...]
Ik kan de volgende definities vinden:
HTV: > 55°C (15-20°C)
LTV: 40-55°C (10-15°C)
ZLTV: max. 40°C (5-10°C)
Tussen haakjes temp. verschil pers en retour
Wij hebben een extra categorie nodig : ZZLTV max 30°C..
Er staat gelukkig 'voor veel mensen': doe mij maar 20 graden en bewolkt ipv 15 graden+zon. Of beter nog 20 graden+zonMaasluip schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:53:
[...]
Uit dat stukje:
"Voor veel mensen is stralingswarmte nog altijd de hoogste vorm van comfortbeleving."
Dat merk je wel op een bewolkte dag en een zonnige dag. Het kan met 15 graden en zon een stuk fijner zijn dan met 20 graden en bewolkt.
Verwijderd
Als we CO2-vrij willen verwarmen, zijn gas-ketels toch EndOfLife ? Vervuilend en te duur t.o.v. een WP. 0.08 per kWh aan warmte t.o.v. .0.18/4=0.045Maasluip schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:53:
[...]
Uit dat stukje:
En ja, dat installeren van een 30 kW ketel alleen omdat je warm tapwater nodig hebt slaat nergens op. Of ketelbouwers moeten eens goed gaan kijken hoe ze hele lage vermogens kunnen realiseren bij moduleren. Weet ik veel, branders die alleen werken bij tapwatervraag en niet bij verwarmingsvraag.
Hmm, waarom staat op al die Belgische forums wel dat er 60 mm beton boven de vv leidingen moet dan voor de beste verdeling van de warmte. (hart op hart ver uit elkaar ?)Oxellaar schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 08:26:
[...]
Die 20mm boven de slangen is prima, zeker wat comfort betreft. Als ze maar hoh 100 liggen.
De warmte is veel eerder voelbaar en geleiding verplaatst zich alle kanten op, dus de massa verwarm je uiteindelijk ook.
Vaak liggen de slangen 70mm of dieper in de smeervloer en 1 a 2 graad opwarming per 24h zou ik niet vrolijk van worden.
http://www.livios.be/nl/b...g-per-laag-onder-de-loep/

De dikte van deze laag verschilt. Bij het natte systeem loopt die op tot 6 à 8 centimeter, om een gelijkmatige temperatuurverdeling te garanderen. Bij het droge systeem is 6 centimeter traditionele chape al voldoende. Met vloeichape volstaat 4 cm al. "En dat scheelt toch wel enkele centimeters in je vloeropbouw. Een dikkere chape betekent ook een grotere warmtebuffer." Hierop komt dan de afwerking (5).
Ja dat snap ik ondertussen.crazyharrie schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:36:
[...]
De vv leiding op 20mm afstand boven de isolatie houden, daaronder zit dus de wapening en smeervloer. Daarboven weer 30 a 40mm smeervloer.
Je sluit de leidingen dus op.
Isolatieplaten op de basisvloer, als in volgegoten breedplaat, bewapenings net op geisoleerde klosjes, daarop de slang vastmaken en dan de 2 cm eronder en xx cm erboven volgieten.
Dan is die 4-6 cm in totaal de zwevende vloer, en die is dan sterk genoeg door dat bewapenings net zodat je geen breuk krijgt ?
Deze 4 cm erboven is vast in het Belgisch de vloeichape
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ze zijn vervuilend met dien verstande dat de elektriciteit die verbruikt wordt door een WP duurzaam wordt opgewekt. Als het kolenstroom is wordt het al weer een ander plaatje aangezien 1 kW aan elektriciteit vanuit de centrale tot aan het stopcontact 60% verlies heeft onderweg.Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:37:
[...]
Als we CO2-vrij willen verwarmen, zijn gas-ketels toch EndOfLife ? Vervuilend en te duur t.o.v. een WP. 0.08 per kWh aan warmte t.o.v. .0.18/4=0.045
Vloeichape is Anhydrietvloer of wel gietvloerDeze 4 cm erboven is vast in het Belgisch de vloeichape
Rol-Co schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:10:
[...]
1 lukt je niet, je kan mijn inziens geen 9-10? Uur bufferen en die overdag maken incl je huis er bij verwarmen, ook krijg je never nooit 10 uur aan warmte in een buffer die 35 graden max is, dan is hij wel heel groot.
De wp liep eerst 24/7 hier en ben nu aan het testen om hem bepaalde tijden te stoppen, oa 03:00-09:00 en 17:00-19:00 is hij uit maar vooralsnog ziet het er niet naar uit dat ik er veel mee bespaar, wel is het een minder stabiele temperatuur in huis.
Heeft niets met België te maken, ook in Nederland schrijven we dit voor. Mij is het altijd ook zo geleerd, dat minimaal 50mm aangehouden moet worden.jacovn schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:11:
[...]
Hmm, waarom staat op al die Belgische forums wel dat er 60 mm beton boven de vv leidingen moet dan voor de beste verdeling van de warmte. (hart op hart ver uit elkaar ?)
http://www.livios.be/nl/b...g-per-laag-onder-de-loep/
[afbeelding]
De dikte van deze laag verschilt. Bij het natte systeem loopt die op tot 6 à 8 centimeter, om een gelijkmatige temperatuurverdeling te garanderen. Bij het droge systeem is 6 centimeter traditionele chape al voldoende. Met vloeichape volstaat 4 cm al. "En dat scheelt toch wel enkele centimeters in je vloeropbouw. Een dikkere chape betekent ook een grotere warmtebuffer." Hierop komt dan de afwerking (5).
[...]
Ja dat snap ik ondertussen.
Isolatieplaten op de basisvloer, als in volgegoten breedplaat, bewapenings net op geisoleerde klosjes, daarop de slang vastmaken en dan de 2 cm eronder en xx cm erboven volgieten.
Dan is die 4-6 cm in totaal de zwevende vloer, en die is dan sterk genoeg door dat bewapenings net zodat je geen breuk krijgt ?
Deze 4 cm erboven is vast in het Belgisch de vloeichape
alleen hoor je daar niemand meer over sinds het infrezen in opkomst is bij renovatie.
Ikzelf was er ook huiverig voor, puur vanwege de geringe diepte van de slangen.
Totdat ik het een aantal keren in de praktijk heb gezien en de ir-camera erbij heb gepakt.
Als hoh 100 is aangehouden, dan valt het ongelijkmatig opwarmen reuze mee.
En ook een vloer waar de slangen dieper liggen warmt ongelijkmatig op, de loop van de slangen zijn urenlang zichtbaar met een ir-camera.
De snelheid van een ondiep liggende verwarming is in mijn ogen ideaal, dat maakt een eind aan het grootste nadeel van vloerverwarming, de traagheid van het systeem.
http://ecomat.be/kennisbank/detail/inertieJoris Jasper schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:31:
Mijn vloer op de begane grond bestaat uit geïsoleerd broodjes beton als eerste bouw. vervolgens vier centimeter isolatie daarop een plastic folie dan 15X15 betonijzer met de verwarmingsbuis en dat afgewerkt met een ruwe afwerkvloer daar bovenop een cementvloer met natuursteen welke vijftien centimeter dik is op de bovenverdieping is dat hetzelfde dus heb ik een aardige buffer. Ik heb tot 1 jan geprobeerd dit te verwarmen met toepassing van nacht verlaging (23-7) want dat heb ik met de gasketel ook gedaan.Dit heb ik nu gewijzigd in 24/7 aan. De vloeren zijn zo traag dat het met lage temperatuur niet snel op het gewenst peil komt. Het lijkt op een na-ijl effect van vier uur. Ik denk dat met een WAR regeling net zolang geëxperimenteerd moet worden tot dat je evenveel warmte in de vloeren stopt als dat het huis kwijt raakt. Ik heb wel wat ramen op de zonkant. Als de zon aanwezig is valt er weinig meer te regelen want ik heb natuurlijk wel een thermostaat die dan de warmtepomp stopt. Naar mijn mening heeft een vloer die dienst moet doen als buffer geen bestaansrecht als deze te dik wordt.
[...]
Ik zou dat niet doen maar eerst een isolatielaag op de betonvloer, anders heb je een enorm betonvolume te verwarmen wat ook zeer traag is.maartenmoerman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:23:
[...]
Het komt er op, en dan een nieuwe cement dekvloer daar over heen. Dat is een stuk goedkoper dan in beton frezen (de meerprijs daarvoor is bizar hoog). En ik heb een 6m hoge nok, dus die extra 5cm interesseert me niet zo
Dus, als ik zo tussen de regels lees: vloerverwarming rechtstreeks op beton, geen isolatie laag er tussen, maar alleen de onderkant van de vloer isoleren.
Verwijderd
Eens, maar in mijn geval heb ik eigen opwek en gegarandeerde windstroom mocht ik meer verbruiken dan ik opwek wat niet erg waarschijnlijk is. En die kolencentrales ook maar zo snel mogelijk EOL verklaren wat mij betreft.Rhaelak schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:08:
[...]
Ze zijn vervuilend met dien verstande dat de elektriciteit die verbruikt wordt door een WP duurzaam wordt opgewekt. Als het kolenstroom is wordt het al weer een ander plaatje aangezien 1 kW aan elektriciteit vanuit de centrale tot aan het stopcontact 60% verlies heeft onderweg.
Niet voor niets worden in steeds meer nieuwbouw woningen wandverwarming geplaats.Pietje555 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:08:
Voor de gene welke over LTV vloerverwarming een kritisch stuk willen lezen: http://mailings.jaarbeurs...yNbUxNDc4n_OrbGRgZk5AAA55
PS je moet minimaal 3 cm beton op je vv slangen hebben (met krimptoevoeging) omdat anders je vloer gaat scheuren. Kunststof buis zet nogal veel uit en geeft veel spanning in de vloer. Gebruikelijk is 7 cm omdat de slang 20 mm is met 50 mm dekking. Ook kunnen de vloerplaten nog wel eens een cm in hoogte verspringen wat te weinig dekking oplevert als je onder de 5 cm komt.
jacovn schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:24:
Ik wil ook wel graag weten wat voor isolatie ik het beste op de verdiepingvloeren kan leggen.
Dat wordt een breedplaat vloer, dus ik neem aan dat de basislaag tot boven de bwapening komt (lucht behandeling, stroom, riool etc zit er dan in) dan dus een isolatielaag, daar de vv buizen op en dan weer 6 cm beton als ik het opzoek op andere fora met google.
Bij een aantal nederlandse sites en belgische sites wat gelezen, en over die 6 cm beton erop zijn ze het wel eens, maar wat voor soort isolatie niet echt.
Er lijkt materiaal genoeg te zijn, en dunste materiaal met hoogste R waarde zou dan beste moeten zijn?
Alleen zie ik staan R, Rc en ook Rd
Bijvoorbeeld Kingspan kooltherm K3 geeft een Rd bij. 20 mm van 0,95
http://www.kingspaninsula...ltherm/k3-vloerplaat.aspx
€9.50 per m2
Alleen is dat dan verglijkbaar met een EPS tackerplaat van 20 mm met een R waarde van 0.5
http://www.vloerverwarmin...isolatie/tackerplaat.html
€19,25 per 2 m2
Edit: beter zoeken dus..
Rd is warmte weerstand van materiaal, en Rc is voor warmte weerstand van je samengestelde maatregelen.
Tenminste dat staat hier: http://www.drentziterwarm...-waarde-en-een-rc-waarde/
Heeft meer te maken dat wandverwarming snel en comfortabel is. Daarnaast moet je bij nieuwbouw 2.60 stahoogte hebben. Een woning met vloerverwarming moet je dus meer verdieping hoogte hebben wat duurder is.Ramon_1984 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:27:
[...]
Niet voor niets worden in steeds meer nieuwbouw woningen wandverwarming geplaats.
Overigens lukt wandverwarming niet beste met systeembouw projecten waar de prefab betonwanden worden gebruikt. Ook de verdeler/verzamelaar is erg lastig bij wandverwarming. Ik vind vloerverwarming met kartonnen of gipsvloerplaten met daarin 10 mm sleuven/slangen erg interessant.
http://www.viega.nl/fonte...vatie-nieuwbouw-6174.html
Lekker snel en weinig opbouwhoogte.
Ik zie niets in betonactivering voor woningen. Veel te traag en reageert niet op externe warmte bronnen zoals zon, mensen en koken. De temparatuur schiet altijd door met onze goed geisoleerde woningen.
Liever een snel systeem dat continue draait en zich aanpast op wisselende omstandigheden.
Beste energie besparing is lage ruimtetemperatuur en al je dan thuis komt dat je direct warmte tot je beschikking hebt door een snel systeem.
Verwijderd
Helemaal eens. Op dit moment is het 3.6C met een zonnetje heerlijk om er in te vertoeven, uit de wind uiteraard en zelfs op de massa van een stenen muur heeft het het volgende effect:Maasluip schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:53:
[...]
Uit dat stukje:

Verwijderd

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2017 15:25 ]
Verwijderd
Eens.foxie10 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:28:
isolatiemateriaal met de laagste labdawaarde is de beste isolator en de dunste.
[...]
Heeft iemand meetwaardes waarbij je inzicht krijgt in het verschil in temperatuur tussen voor- en achterzijde van een isolatiemateriaal ? Algemeen wordt aangenomen dat 1C binnentemperatuur verlaging 6-7% minder energie kost. Ik heb een strook aluminiumnoppenfolie aan de binnenzijde van een buitenmuur bevestigd, Aan de muurzijde, achter de folie is de T 17.2 en aan de kamerzijde 21.9(IR-verwarmingsfolie-34C zit er dicht in de buurt). In theorie zou dit een droomscenario zijn m.b.t. isoleren. Als er meetwaardes zijn of ergens te vinden van andere deltaT van isolatiemateriaal zou ik dat graag vernemen.
Ik blijf het raar vinden dat we pas gaan reageren op het moment dat we het nodig hebben.Pietje555 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:04:
[...]
Heeft meer te maken dat wandverwarming snel en comfortabel is. Daarnaast moet je bij nieuwbouw 2.60 stahoogte hebben. Een woning met vloerverwarming moet je dus meer verdieping hoogte hebben wat duurder is.
Overigens lukt wandverwarming niet beste met systeembouw projecten waar de prefab betonwanden worden gebruikt. Ook de verdeler/verzamelaar is erg lastig bij wandverwarming. Ik vind vloerverwarming met kartonnen of gipsvloerplaten met daarin 10 mm sleuven/slangen erg interessant.
http://www.viega.nl/fonte...vatie-nieuwbouw-6174.html
Lekker snel en weinig opbouwhoogte.
Ik zie niets in betonactivering voor woningen. Veel te traag en reageert niet op externe warmte bronnen zoals zon, mensen en koken. De temparatuur schiet altijd door met onze goed geisoleerde woningen.
Liever een snel systeem dat continue draait en zich aanpast op wisselende omstandigheden.
Beste energie besparing is lage ruimtetemperatuur en al je dan thuis komt dat je direct warmte tot je beschikking hebt door een snel systeem.
Verwijderd
Je bedoelt ?Ramon_1984 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:46:
[...]
Ik blijf het raar vinden dat we pas gaan reageren op het moment dat we het nodig hebben.
Lastig uit te leggen, maar door snelle systemen ga je te snel door een gevraagde ruimte temperatuur.
Een snel systeem zal ook niet per definitie goedkoper in de stookkosten wezen dan een traag systeem.
Alleen bij een traag systeem moet je eerder wat gaan doen met de naderende temperatuur.
Een schaap krijgt zijn vacht ook niet op de eerste dag dat het koud wordt.
Bij een snel systeem ga je juist helemaal nooit door je gevraagde ruimtetemperatuur. PID regelaar goed instellen. Om bij voorbeelden te blijven: Pan met water aan de kook op je gasfornuis stop veel sneller met koken als dezelfde pan op je oma's houtstoof als je het vuur dooft.Ramon_1984 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:04:
[...]
Lastig uit te leggen, maar door snelle systemen ga je te snel door een gevraagde ruimte temperatuur.
Een snel systeem zal ook niet per definitie goedkoper in de stookkosten wezen dan een traag systeem.
Alleen bij een traag systeem moet je eerder wat gaan doen met de naderende temperatuur.
Inderdaad, snel kost geld, maar eerlijk gezegd kan 500 kWh me niet boeien voor die vijftig euro stroom.Ramon_1984 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:04:
[...]
Ben heel blij dat ik nog iets ouds heb, vloer als bij verwarmen en rest gewoon snelle radiatoren, want iedereen vergeet dat dat gewoon het beste systeem is.
Alleen door traagheid wp is het wel nodig (vind ik) om een energie voorraad vat klaar te hebben staan met warm water. Radiator gelijk warm (bij warmte vraag )en buiten 10 graden dan maar twintig min voor graadje verhogen, helemaal top. (Twee graden verhogen duurt tien keer zo lang )
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Snel en langzaam zijn relatieve begrippen, als 1C verhogen 2 uur duurt of 12 minuten dan scheelt dat 90%. Je hoeft dan niet zo veel tijd/energie in een grote massa te stoppen. Op dat moment is er winst, zet je de energietoevoer stop zal de snelle uiteraard eerder afkoelen terwijl de ander nog doorwarmt. Vraag is alleen wil je dat ? Wat is eenvoudiger te besturen/bij te sturen een speedboatje of een containerschip ? Althans zo denk ik dat het enigszins vergelijkbaar is. Een onderkoelde drenkeling wil je zo snel mogelijk weer op 'normale' temperaturen, dat doe je het best door de afkoeling/uitstraling naar de omgeving te stoppen door hem/haar in aluminium-folie te wikkelen. Toestand genormaliseerd, folie snel weer weg.Ramon_1984 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:04:
[...]
Je zal massa altijd verwarmen, en ga je dit niet doen kan je veel schade aanbrengen aan een gebouw. Zeker oudere gebouwen.Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:22:
[...]
Snel en langzaam zijn relatieve begrippen, als 1C verhogen 2 uur duurt of 12 minuten dan scheelt dat 90%. Je hoeft dan niet zo veel tijd/energie in een grote massa te stoppen. Op dat moment is er winst, zet je de energietoevoer stop zal de snelle uiteraard eerder afkoelen terwijl de ander nog doorwarmt. Vraag is alleen wil je dat ? Wat is eenvoudiger te besturen/bij te sturen een speedboatje of een containerschip ? Althans zo denk ik dat het enigszins vergelijkbaar is. Een onderkoelde drenkeling wil je zo snel mogelijk weer op 'normale' temperaturen, dat doe je het best door de afkoeling/uitstraling naar de omgeving te stoppen door hem/haar in aluminium-folie te wikkelen. Toestand genormaliseerd, folie snel weer weg.
Je zal mijn niet horen zeggen dat radiatoren slecht zijn om mee te verwarmen.reneeke1970 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:20:
[...]
Inderdaad, snel kost geld, maar eerlijk gezegd kan 500 kWh me niet boeien voor die vijftig euro stroom.
Ben heel blij dat ik nog iets ouds heb, vloer als bij verwarmen en rest gewoon snelle radiatoren, want iedereen vergeet dat dat gewoon het beste systeem is.
Alleen door traagheid wp is het wel nodig (vind ik) om een energie voorraad vat klaar te hebben staan met warm water. Radiator gelijk warm (bij warmte vraag )en buiten 10 graden dan maar twintig min voor graadje verhogen, helemaal top. (Twee graden verhogen duurt tien keer zo lang )
Alleen de traagheid van jou systeem zit in je bufferat.
Die wil je wel op warmte hebben als je het nodig hebt.
Zonder afkoelen/opwarmen zal je ook geen warmtepomp topic hebben.amarkest schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:33:
Wanneer gaat iemand een topic beginnen over afkoelen/opwarmen enz. dit is echt vervuiling van dit topic.
Verwijderd
De massa zal uiteindelijk altijd opwarmen, dat is helder, maar of je via diezelfde massa moet verwarmen is naar mijn idee een ander verhaal. Voor vloer- en wandverwarmingsssystemen is er nooit via de massa verwarmd.Ramon_1984 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:29:
[...]
Je zal massa altijd verwarmen, en ga je dit niet doen kan je veel schade aanbrengen aan een gebouw. Zeker oudere gebouwen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2017 16:41 ]
nou ik zie hele verhandelingen die m.i. meer met bouwkunde te maken hebben dan met warmtepomp-technische aspecten.Ramon_1984 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:35:
[...]
Zonder afkoelen/opwarmen zal je ook geen warmtepomp topic hebben.
Het probleem zit in de traagheid van de massa.Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:40:
[...]
De massa zal uiteindelijk altijd opwarmen, dat is helder, maar of je via diezelfde massa moet verwarmen is naar mijn idee een ander verhaal. Voor vloer- en wandverwarmingsssystemen is er nooit via de massa verwarmd.
Als je je ruimte temperatuur snel op orde hebt, duurt het soms uren voordat de massa mee verwarmt is. Om dit te compenseren wordt vaak de thermostaat iets hoger gezet .
Ook ik vind dat de bouwkundige aspecten wat minder zouden kunnen c.q. naar een ander topic verplaatst horen (moderator?).amarkest schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:42:
[...]
nou ik zie hele verhandelingen die m.i. meer met bouwkunde te maken hebben dan met warmtepomp-technische aspecten.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
Blader eens door het topic van het afgelopen jaar en kijk hoeveel er niet direct met WPen te maken heeft, volgens mij het overgrote deel, TVT, subsidie, vv, radiatoren, WTW, comfortbeleving in voor- en najaar bij vv, buffers, straling, etc. etc. Die WP functioneert naar mijn idee in een omgeving, en alles in die omgeving heeft invloed op die WP.amarkest schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:42:
[...]
nou ik zie hele verhandelingen die m.i. meer met bouwkunde te maken hebben dan met warmtepomp-technische aspecten.
Ik heb zaterdag een afspraak met de installateur om e.e.a. door te nemen wie nu wat gaat doen.
Hierbij mijn bestellijstje tot zo ver:

Ik twijfel nog met een aantal zaken
- Leiding diameter primaire circuit
- Welke sensoren moet ik nu allemaal precies extra bestellen
- Wel of geen warmtemeter
- Wel of geen dauwpuntmeter
Hebben jullie verder nog op en/of aanmerkingen, aub geen discussies over het nut en de zin van buffervaten, zoneregelingen en afgiftesystemen, die hebben we genoeg gehad de laatste tijd
Ter info voor jullie heb ik nog ff nagevraagd hoe dat zit met isolatie etc.
Bij ons ligt nu de broodjesvloer met een gigantisch pak isolatie eronder.
Hier overheen komt een soort van reflectie folie, hier overheen electra leidingen, en daar overheen de verzinkte netten met v.v. buizen.
Er wordt een afwerkvloer van +- 9CM gestort in onze woning.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 05-01-2017 16:59 ]
Ik zou alles zelf bestellen.Grolsch schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:58:
Ik zal dan maar ff echt ontopic gaan posten
Ik heb zaterdag een afspraak met de installateur om e.e.a. door te nemen wie nu wat gaat doen.
[afbeelding]
- Wel of geen warmtemeterDe Ecodan meet dat zelf toch ook
- Wel of geen dauwpuntmeterIk zou nog ff niet weten hoe ik dit werkend moet krijgen.
Hebben jullie verder nog op en/of aanmerkingen, aub geen discussies over het nut en de zin van buffervaten, zoneregelingen en afgiftesystemen, die hebben we genoeg gehad de laatste tijd
Hier overheen komt een soort van reflectie folie, hier overheen electra leidingen, en daar overheen de verzinkte netten met v.v. buizen.
Ik ben erg blij met mijn:Grolsch schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:58:
[afbeelding]
- Wel of geen dauwpuntmeterIk zou nog ff niet weten hoe ik dit werkend moet krijgen.
-Domoticz op de raspberry Pi
-Melcloud to domoticz
- m-bus kamstrup multical 302.
Alle controle op 1 schermpje.
En dauwpuntsmeter kan al met een simpele Cresta TX320
Helaas is via melcloud to domoticz niet de watertemperatuur in te stellen van de Mitsubishi.
Dat zou helemaal de "bom" zijn.
Watertemp verhogen indien dauwpunt bereikt.
Edit: microbellen afscheider 1" ligt hier nog in de "doos". Incl. isolatieschaal. Dus als je interesse hebt...
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2017 17:12 ]
Ok dan is het idee van een isolatie plaat met goede R waarde, daarop staalmat op zeg 15 mm klosjes en op de staalmat de leidingen op 100 mm HoH afstand en dan in totaal een laag van 60 mm beton. Dan ligt een 20 mm slang in het midden van die 60 mm laag en 20 mm onder de bovenkant. Als daar dan nog een dekvloer overheen komt om de zaak te egaliseren bijvoorbeeld zit de leiding redelijk hoog en zou de totale zwevende plaat met 60 mm + afdeklaag sterk genoeg moeten zijn met die staalmat erin?Oxellaar schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:33:
[...]
Heeft niets met België te maken, ook in Nederland schrijven we dit voor. Mij is het altijd ook zo geleerd, dat minimaal 50mm aangehouden moet worden.
alleen hoor je daar niemand meer over sinds het infrezen in opkomst is bij renovatie.
Ikzelf was er ook huiverig voor, puur vanwege de geringe diepte van de slangen.
Totdat ik het een aantal keren in de praktijk heb gezien en de ir-camera erbij heb gepakt.
Als hoh 100 is aangehouden, dan valt het ongelijkmatig opwarmen reuze mee.
En ook een vloer waar de slangen dieper liggen warmt ongelijkmatig op, de loop van de slangen zijn urenlang zichtbaar met een ir-camera.
De snelheid van een ondiep liggende verwarming is in mijn ogen ideaal, dat maakt een eind aan het grootste nadeel van vloerverwarming, de traagheid van het systeem.
Dat klinkt als met deeg naar de pizzabakker heengaan en vragen om een pizza te maken
Maar ik heb een vaste prijs met de aannemer afgesproken waar dit onder valt.
Met de installateur is afgesproken dat ik het afgiftesysteem zelf regel (WP) omdat dit mij teveel scheelt.
Als ik alles zelf zou kopen moet ik ook zorgen dat alles aanwezig is, en op tijd op de bouw is. Dat kost mij zoveel tijd en energie, ik kan mijn tijd en energie beter besteden aan werken, daar verdien ik meer mee als wat ik kan besparen door alles zelf te regelen.
Maar in de basis heb je gelijk hoor, overal zitten opslagen tussen, het goedkoopste is alles zelf doen, maar dan moet ik tijd hebben, en dat heb ik niet
Dat hoeft nu niet, kan later wel, ik heb nu ook Domoticz op een NAS.AUijtdehaag schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:06:
[...]
Ik ben erg blij met mijn:
-Domoticz op de raspberry Pi
Er komt wel UTP in die ruimte, dus dat komt goed
Moet ik dat kopen-Melcloud to domoticz
Dat is toch een warmtemeter- m-bus kamstrup multical 302.
Wil ik mee bezig, maar dat kan later nog wel (Domoticz en alles op 1 schermpje).Alle controle op 1 schermpje.
En dauwpuntsmeter kan al met een simpele Cresta TX320
Helaas is via melcloud to domoticz niet de watertemperatuur in te stellen van de Mitsubishi.
Dat zou helemaal de "bom" zijn.
Watertemp verhogen indien dauwpunt bereikt.
Is dat overbodig danEdit: microbellen afscheider 1" ligt hier nog in de "doos". Dus als je interesse hebt...
Hier hangt de WP direct aan zo'n systeem, echter wel met een spirotrap er tussen.Wodan89 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:33:
Iemand hier een WP aan een oude vloerverwarming gekoppeld ?
Met slangen die niet diffus dicht zijn ( zwarte tyleen )
Het zit nu met een kleine platenwisselaar gescheiden op het cv circuit gekoppeld.
Ik denk dat de platenwisselaar groter moet worden. echter Hoeveel groter?
Gaat over 5 groepen 60m2 vloer.
Dat was met de oude ketel ook al zo, al zat daar die spirotrap niet tussen, die is nu 17 jaar oud en heeft tot 3 weken geleden dienst gedaan...
De radiatoren zitten denk ik al sinds 1984 in het systeem en zijn nog steeds goed, dus ik denk dat het met schade aan het systeem wel meevalt.
Overigens ga ik deze zomer nog wel een buffervat tussen wp en vv zetten, zodat ik in ieder geval een hydraulische scheiding heb.
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Wifi adapter en wat code:Grolsch schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:13:
[...]
Dat klinkt als met deeg naar de pizzabakker heengaan en vragen om een pizza te maken
Maar ik heb een vaste prijs met de aannemer afgesproken waar dit onder valt.
Met de installateur is afgesproken dat ik het afgiftesysteem zelf regel (WP) omdat dit mij teveel scheelt.
Als ik alles zelf zou kopen moet ik ook zorgen dat alles aanwezig is, en op tijd op de bouw is. Dat kost mij zoveel tijd en energie, ik kan mijn tijd en energie beter besteden aan werken, daar verdien ik meer mee als wat ik kan besparen door alles zelf te regelen.
Maar in de basis heb je gelijk hoor, overal zitten opslagen tussen, het goedkoopste is alles zelf doen, maar dan moet ik tijd hebben, en dat heb ik niet
[...]
Dat hoeft nu niet, kan later wel, ik heb nu ook Domoticz op een NAS.
Er komt wel UTP in die ruimte, dus dat komt goed
[...]
Moet ik dat kopenOf is dat software.
[...]
Dat is toch een warmtemeterDan moet ik ook een KWH meter hebben toch
[...]
Wil ik mee bezig, maar dat kan later nog wel (Domoticz en alles op 1 schermpje).
[...]
Is dat overbodig danOf heb je er echt 1 over
https://github.com/AlbertHakvoort/Melcloud2Domoticz
Thanx albert hakvoort
m-bus kamstrup is inderdaad de warmtemeter met m-bus kommunicatie
Helaas de duurste. En het m-bus usb kabeltje is ook niet goedkoop.
http://www.rakuten.de/pro...m-r-34-g-1-934829136.html
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Vergeet de speciale kogelkraantjes niet mee te bestellen.
Inderdaad het opgenomen vermogen van de warmtepomp moet je ook weten. Hier Finders met S0 en youless.
Het afgegeven vermogen geeft de kamstrup al aan.
De microbellen afscheider niet gebruikt. Er postte iemand dat die weleens kunnen gaan lekken met de tijd.
Heb gewoon 1/2" automatische ontluchters erop zitten op diverse strategische plaatsen.
Alles draait op de PI.
Ik wil alles nog om gaan zetten naar ook een synology nas. (betrouwbaarder)
Maar dat moet ik allemaal nog uitzoeken of dat makkelijk kan.
Heel mijn verwarming gaat gestuurd worden door domotica. Nu nog handmatig.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2017 17:46 ]
De microbellen afscheider niet gebruikt. Er postte iemand dat die weleens kunnen gaan lekken met de tijd.
Heb gewoon 1/2" automatische ontluchters erop zitten op diverse strategische plaatsen.
Atomatische ontluchters zijn niet te vergelijken met een microbellen afscheider.....
En lekken gaan ze ook.....

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Bovendien geen fatsoenlijke bereikbare plaats voor die knoeperd.
We gaan het zien.
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2017 17:50 ]
Direct na de WP plaatsen (warmste water), Ik heb een Spirovent met 28 mm wartels. Al 16 jaar in gebruik, werkt nog prima en nooit lekkage gehad. Flamco slechte ervaring mee.AUijtdehaag schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:48:
Maar iets makkelijker te verwijderen dan 1" microbellen afscheider met geperste 28 mm koperen leidingen eraan.
Bovendien geen fatsoenlijke bereikbare plaats voor die knoeperd.![]()
We gaan het zien.
Spirodirt in retour net voor ketel. Behoud van bewegende delen.
Het is dan ook niet helemaal waar. Als je goed weersafhankelijk kunt verwarmen dan is de reactie traagheid van de regeling en afgifte niet langszamer dan het warmteverlies.Ramon_1984 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:46:
[...]
Ik blijf het raar vinden dat we pas gaan reageren op het moment dat we het nodig hebben.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ben wel benieuwd wat voor flow je straks haalt, ik haal met 22mm 21L p/m, je binnenunit ersc-vm2c heeft straks ook 22mm intern dacht ik. Toen ik de DN20 3wegklep in handen kreeg dacht ik zo dat zijn kleine gaten, ben dus zeer benieuwd of 32 zoveel scheelt.Grolsch schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:58:
[afbeelding]
Klopt, het gaat ook hier prima, ik weet zelfs de temperatuur in de woonkamer op te krikken.jaari schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:16:
Het valt me op dat de buitentemperatuur rond de 0 graden is, en er nog geen defrosts nodig zijn. Normaal zie ik defrosts onder de 4 graden. Vandaag hele droge lucht dus.
Had ik niet verwacht.
Als je veel knietjes gaat gebruiken idd wel aan te bevelen.Grolsch schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:06:
Ik las ergens dat ivm het aantal bochten een grotere diameter als 22 aan te bevelen is voor primaire circuit
Ik heb geen meetresultaten, maar het is in het algemeen zo dat aluminiumfolie de warmte reflecteerd en daarom op een isolatiemateriaal wordt aangebracht voor een beter resultaat.Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:45:
[...]
Eens.
Heeft iemand meetwaardes waarbij je inzicht krijgt in het verschil in temperatuur tussen voor- en achterzijde van een isolatiemateriaal ? Algemeen wordt aangenomen dat 1C binnentemperatuur verlaging 6-7% minder energie kost. Ik heb een strook aluminiumfolie aan de binnenzijde van een buitenmuur bevestigd, Aan de muurzijde, achter de folie is de T 17.2 en aan de kamerzijde 21.9(IR-verwarmingsfolie-34C zit er dicht in de buurt). In theorie zou dit een droomscenario zijn m.b.t. isoleren. Als er meetwaardes zijn of ergens te vinden van andere deltaT van isolatiemateriaal zou ik dat graag vernemen.
Primaire circuit zou ik zeker niet kleiner gaan dan DN25 , 28mm dunwandig of 32mm uponor.Grolsch schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:58:
[afbeelding]
Dikkere leidingen is een grotere inverstering, echter de komende 20 jaar heb je minder pompvermogen nodig
32 uponor valt niet te buigen, met 25 lukte dit nog net. Dat word dan met knietjes werken.Wodan89 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:43:
[...]
Primaire circuit zou ik zeker niet kleiner gaan dan DN25 , 28mm dunwandig of 32mm uponor.
Dikkere leidingen is een grotere inverstering, echter de komende 20 jaar heb je minder pompvermogen nodig
Alhoewel, misschien in de bankschroef.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 05-01-2017 19:47 ]
Pomp staat op stand 2 en haal 1040 l/h met 28 koper en Viega profipress.
Afstand is +/- 6 mtr naar de zolder toe.
En hier wel de usv20 3-wegklep. Doorlaat lijkt klein, maar valt dus achteraf wel mee.
Foto
Edit: ook een kamstrup ertussen uiteraard.
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2017 19:52 ]
Ik haal hiermee 1580L/H met de pomp stand 3
Aanvoer 35
De WP trekt het zonder gasketel assistent !
Weinig defrosts
We houden het hier prima op temperatuur ( 20.5)
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
zelfde situatie hier. aanvoer 36. retour 31, ELGA wel op vol vermogen.Knowbody schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:51:
-4 graden buiten
Aanvoer 35
De WP trekt het zonder gasketel assistent !
Weinig defrosts
We houden het hier prima op temperatuur ( 20.5)
[ Voor 7% gewijzigd door amarkest op 05-01-2017 20:01 ]
hij zit volgens methode C geinstalleerd.
Nu gaat al het water door de WP.
Ik wacht morgen nog even af en dan zal ik hem weer eens terug zetten op stand 2 en kijken hoe gaat.
Ik draai hier met 960L p/u, nog meer water erdoorheen betekend een nog koudere retour.Wodan89 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:55:
[...]
hij zit volgens methode C geinstalleerd.
Nu gaat al het water door de WP.
Ik wacht morgen nog even af en dan zal ik hem weer eens terug zetten op stand 2 en kijken hoe gaat.
WP trekt zo'n beetje 1200 W ac continue dus heeft het zwaar maar redt het wel.
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic