Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 137 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.066 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:48
joostmaas schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 00:28:
[...]

dan vind ik mijn gezicht lekker warm en de rest bere-koud. Volgens mij is het deels psychologisch: als je een ir-straling zonder dat je de zon ziet neerzet voelt het al een stuk kouder.

Maar het punt was dat je weinig kunt me de oorspronkelijk genoemde percentages. Gezien je eerdere posts zou ik denken dat je dat wel valide zou vinden.
Het zal zeker per persoon verschillen, maar ik ervaar hier concreet wat het betekent als de wanden om me heen (dus niet vanuit één punt) zijn opgewarmd. De ruimte-T is dan bv. maar 0.4 graad hoger (19.2 ipv 18.8), maar mijn oren voelen al aan of ik in een sauna zit. Omgekeerd werkt het ook zo: ruimte-T is 19, maar de wanden zijn al een tijdje (een uur ofzo) niet opgewarmd omdat de wp stil staat, en het voelt kil.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 00:36:
[...]

Het zal zeker per persoon verschillen, maar ik ervaar hier concreet wat het betekent als de wanden om me heen (dus niet vanuit één punt) zijn opgewarmd. De ruimte-T is dan bv. maar 0.4 graad hoger (19.2 ipv 18.8), maar mijn oren voelen al aan of ik in een sauna zit. Omgekeerd werkt het ook zo: ruimte-T is 19, maar de wanden zijn al een tijdje (een uur ofzo) niet opgewarmd omdat de wp stil staat, en het voelt kil.
Ik ga het zelf straks ervaren: zowel delen vv/pv/wv en ltv-radiatoren in de planning. Ik heb het idee minder gevoelig dan gemiddeld voor straling te zijn (zie ook voorbeeld kampvuurtje). Elders vind ik vv soms heerlijk, soms waardeloos. Je ziet ook mensen die juist met vv veel warmer stoken(?). Temperatuurverloop laag-hoog is heel anders en ook dat zal wel persoonlijk zijn. I.h.a voeten warm, hoofd koel, maar of iedereen dat vind en hoeveel verschil?

(en nu wat dekbed-warmte ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:48
joostmaas schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 00:45:
[...]

Ik ga het zelf straks ervaren: zowel delen vv/pv/wv en ltv-radiatoren in de planning. Ik heb het idee minder gevoelig dan gemiddeld voor straling te zijn (zie ook voorbeeld kampvuurtje). Elders vind ik vv soms heerlijk, soms waardeloos. Je ziet ook mensen die juist met vv veel warmer stoken(?). Temperatuurverloop laag-hoog is heel anders en ook dat zal wel persoonlijk zijn. I.h.a voeten warm, hoofd koel, maar of iedereen dat vind en hoeveel verschil?
Ik denk dat er een groot verschil is tussen vloerverwarming en wandverwarming / wandtemperatie. Het oppervlak van je lijf dat de straling 'ontvangt' is veel groter bij wandverwarming en maximaal bij wandtemperatie (omdat alle omgevende oppervlakken verwarmd zijn).

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Bram-Bos Situatie: Stel je hebt je ideale wand temperaturen, je WP pruttelt op een laag pitje en blijft energie in je wand toevoegen vanwege de heersende Tb en een ruimteT welke zoals je al aangeeft eigenlijk niet relevant is. Nu komen er 5 mensen op bezoek en plotseling heb je 0.5kW extra warmtebronnen en als gevolg daarvan stopt je WP met het toevoeren van energie naar je wand en het wordt kil/minder comfortabel door die afkoelende wand(en).
Hoe zou je dit kunnen regelen ?
Overigens wij mensen zijn de warmste objecten in een ruimte en stralen naar de omgeving. De wandverwarming is dus eigenlijk een stralingsreducerende installatie van uit ons mensen perspectief. Onze hersenen maken ons wijs dat we het ontvangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2017 01:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:16
joostmaas schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 00:19:
[...]

Ook slimme mensen doen domme dingen ;-)
Jep
Slimme mensen doen meer domme dingen dan domme mensen slimme dingen doen!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:41:
[...]

Redelijk warme wind. Debuitentemperatuur loopt zelfs op!

Geen defrost met dit weer als wp op laag vermogen de boel warmhoudt.
Geen defrosts, maar 12kwh in de wp geduwd terwijl het +5 graden is, is fors. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 00:47:
[...]

Ik denk dat er een groot verschil is tussen vloerverwarming en wandverwarming / wandtemperatie. Het oppervlak van je lijf dat de straling 'ontvangt' is veel groter bij wandverwarming en maximaal bij wandtemperatie (omdat alle omgevende oppervlakken verwarmd zijn).
Even muggeziften: als je alle omgevende oppervlakten wilt hebben dan ook vloer en plafond (geen idee of dat nog wat oplevert, theoretisch lijkt me wel, maar praktisch?).
Maar dat het wandopp. altijd groter is dan het vloeropp. is niet altijd waar: dat hangt van de afmetingen van je ruimte af (bxd>2xbxh + 2xdxh, maar zeker bij enkele wandverwarming is vloeropp. al bij bxd>bxh groter dan enkele wand). Ook kan vloer en plafondverwarming exact gelijk worden opgebouwd als wand. Voor veel bestaande situaties heb je gelijk, maar je moet het per situatie bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kunnen we weer on-topic gaan s.v.p. ? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 08:03
develdonk schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:42:
[...]

... ik geen buffer, sommige wel... prima wat mij betreft! zorg dat je in ieder geval voldoet aan de minimale systeeminhoud van de fabrikant.
weet jij wat de minimale systeeminhoud van de ELGA is?

(Heb geen buffer, ben heel tevreden met de ELGA's performance)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:28
Ik denk dat de regeling van de wp wel erg complex gaat worden als je waterpomp ook nog gaat mee moduleren of adaptief gaat reageren zoals de grundfoss alfa 2 pomp eventueel ingesteld kan worden. Laat de inverter zijn werk doen want daar zit het meer en minder vermogen in en laat de waterpomp continue draaien.
crazyharrie schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:51:
[...]

Een modulerende waterpomp krijgt zijn signaal door druk verandering oid.
Die pomp zou eigenlijk moeten gaan op of af toeren als de dT veranderd, dan heeft hij pas invloed op het rendement. Helaas, is dat ( nog ) niet zo.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Noord27 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 00:07:
Ik zie in de openingspost ELGA bezitters. Wat mij op valt is dat men allemaal de temperatuur beveiliging er af heeft gehaald. Maar bedoelt men daar tot 0 graden mee of totaal geen beveiliging (tot -20 graden)?

Tot 0 graden zou kunnen dmv een dipswitch. Tot -20 kan alleen Techneco doen?

Wij willen zoveel mogelijk gebruik maken van de ELGA ivm relatief dure stadsverwarming.

En hoe monitoren jullie het stroomverbruik en de opbrengst?
Inderdaad wat @Bram Bos al zei, je kunt Elga tot b.v. -15C door laten gaan zoals bij Ecodan en de Pana's
De COP daalt uiteraard , dat doen alle L/W WP's. Je kunt zelf de grens belaten door op de contacten 30/31 een buitenthermostaat te plaatsen. Ik stel de grens bij -2C. In de gemeten onderstaande grafiek kun je de terugval van de COP zien als funcie van Taanvoer-Tbuiten.

B.v. Tb=-2C en Ta= 43C dan Ta-Tb=45C en de COP= 3,1

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/1/538/31286064923_51eb19bff5_z.jpg

Dit zijn COP's zonder defrosts en stilstands verliezen. Op een langer interval is de COP wat lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
Beatman schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:17:
[...]

Comfort, duurzaamheid, overschot aan pv, gadgetfactor en de subsidieverhoging zijn mijn redenen om het toch wel te doen. De kosten en risico's zijn nu te overzien.

Misschien later nog een ventilatiewarmtepomp (warmtewinner) erbij. Voordeel daarvan is dat hij stabiel warmte blijft leveren bij vrieskou.
Inmiddels ook de aanvraag de deur uit.. Lees wel op het Qurrent forum dat de prijs veelal wat hoger uitvalt omdat de installateur 150 euro extra rekent voor het boren in de buitenmuur.. Ben benieuwd

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
Heeft iemand ervaring met de ES AWH V5?
https://www.mijnduurzaamr...9-v5-huidig-gebruik1.html
Heb een offerte van € 8000 ex btw voor de volledige installatie inclusief boiler.

Ben bezig met net gekocht huis (1973)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Daannn1987 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:42:
[...]

Inmiddels ook de aanvraag de deur uit.. Lees wel op het Qurrent forum dat de prijs veelal wat hoger uitvalt omdat de installateur 150 euro extra rekent voor het boren in de buitenmuur.. Ben benieuwd
Dat is fors!

Een gat met een holle diamantboor zonder waterkoeling was hier in 5 minuten klaar. Mijn monteur heeft gewoon standaard dergelijk gereedschap. Maar goed zij zitten ook in de airco's dus doen niet anders dan met buitenunits werken. F-gassen was ook standaard.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Tomexergie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:25:
[...]

Inderdaad wat @Bram Bos al zei, je kunt Elga tot b.v. -15C door laten gaan zoals bij Ecodan en de Pana's
De COP daalt uiteraard , dat doen alle L/W WP's. Je kunt zelf de grens belaten door op de contacten 30/31 een buitenthermostaat te plaatsen. Ik stel de grens bij -2C. In de gemeten onderstaande grafiek kun je de terugval van de COP zien als funcie van Taanvoer-Tbuiten.

[afbeelding]

Dit zijn COP's zonder defrosts en stilstands verliezen. Op een langer interval is de COP wat lager.
Ik heb dezelfde gegevens ook in excel gezet voor mijn Ecodan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2Tg0JhCuLVVdraFuodQOVpRy/full.png

Ik zal excel nog wat aanvullen met extra data.. is wel arbeidsintensief..
NB de data voor de hogere temperaturen zijn met vollast, hier is hij warm tapwater aan het maken en dan gaat hij vol gas.
De lagere temperaturen en hoge COP cijfers zijn voor CV en op deellast...

[ Voor 9% gewijzigd door mightym op 04-01-2017 11:56 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Knowbody schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:53:
[...]

Dat is fors!

Een gat met een holle diamantboor zonder waterkoeling was hier in 5 minuten klaar. Mijn monteur heeft gewoon standaard dergelijk gereedschap. Maar goed zij zitten ook in de airco's dus doen niet anders dan met buitenunits werken. F-gassen was ook standaard.
Inderdaad, ik zou er zelf ook niet gelijk mee akkoord gaan. Er staat op de site inclusief installatie..
Dit lijkt mij toch gewoon onderdeel van de installatie, geen enkel huis heeft voorbereidingen hiervoor aka gaten in de muur bij de CV Ketel :+

Als er andere wensen zijn vanuit de klant (mij in dit geval) zoals rubbere tegels oid, dan snap ik dat er extra kosten komen, maar ik verwacht gewoon een plain installatie voor wanneer dit vermeld wordt.
Denk dat Qurrent er zelf ook achteraan zit.
Offerte is vrijblijvend en 150 euro extra is voor mij toch al snel +1 jaar tvt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:40
Tomexergie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:25:
[...]

[afbeelding]

Neem aan dat je die grens van -2 niet uit de lucht hebt gegrepen, maar proef ondervind lijk.

Onze situatie is een back-up van stadsverwarming. Wat ook verschilt met gewoon aardgas als back-up. SV is net wat duurder, waardoor de WP wellicht ook net wat langer mee door mag blijven 'knorren'; ook onder het vriespunt (of -2 graden C)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:29
Daannn1987 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:02:
[...]

Inderdaad, ik zou er zelf ook niet gelijk mee akkoord gaan. Er staat op de site inclusief installatie..
Dit lijkt mij toch gewoon onderdeel van de installatie, geen enkel huis heeft voorbereidingen hiervoor aka gaten in de muur bij de CV Ketel :+

Als er andere wensen zijn vanuit de klant (mij in dit geval) zoals rubbere tegels oid, dan snap ik dat er extra kosten komen, maar ik verwacht gewoon een plain installatie voor wanneer dit vermeld wordt.
Denk dat Qurrent er zelf ook achteraan zit.
Offerte is vrijblijvend en 150 euro extra is voor mij toch al snel +1 jaar tvt
Lijkt mij logisch, installatie is alleen leidingen. Misschien moet je wel door zes muren heen gewapend beton, wie betaald de diamant boor? Juist de klant....
Ga maar eens zon boortje huren met statief

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:06:
[...]

Lijkt mij logisch, installatie is alleen leidingen. Misschien moet je wel door zes muren heen gewapend beton, wie betaald de diamant boor? Juist de klant....
Ga maar eens zon boortje huren met statief
Mjah true that.. Heb zelf genoeg geboord in dat blauwe prefab beton bij ons, geen leuke grap :+
Zou handig zijn als Qurrent specificeert wat er onder de standaard installatie valt en wat niet.
**Inclusief installatie is een tamelijk breed begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
In ons geval moest er door een buitengevel een gat gemaakt worden en door het dak van de garage. Netjes afwerken (oa bitumen), benodigd gereedschap, elektra, etcetera. Scheelt onder aan de streep bar weinig. Bovendien kan ik dan direct met de installateur contact hebben als er ook maar iets niet optimaal (laat staan garantie benodigd) zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
amarkest schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:16:
[...]

weet jij wat de minimale systeeminhoud van de ELGA is?

(Heb geen buffer, ben heel tevreden met de ELGA's performance)
nee weet ik niet maar volgende zijn de specs van 5kw ecodan:
flow 7,1-17,2 l/min
29 liter water (pagina B-55 van bekende databook), 10Kw heeft 43 liter nodig en zal dus wel ergens daartussen inliggen.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mightym schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:53:
[...]

Ik heb dezelfde gegevens ook in excel gezet voor mijn Ecodan:

[afbeelding]

Ik zal excel nog wat aanvullen met extra data.. is wel arbeidsintensief..
NB de data voor de hogere temperaturen zijn met vollast, hier is hij warm tapwater aan het maken en dan gaat hij vol gas.
De lagere temperaturen en hoge COP cijfers zijn voor CV en op deellast...
COP boven de 6 (dag cop) heb ik hier nog niet gezien met de ecodan....

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
develdonk schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:05:
[...]

Het zijn geen dag cop waarden. Ik heb een aantal stabiele momenten opgezocht en daar de meetwaarden uit gehaald. De temperatuur van de omgeving en het uitgaande water fluctueren tijdens een run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
[...]

Inderdaad de maximale DCOP's van Elga die ik gemeten heb liggen rond de 5,5

De metingen vertonen een behoorlijke spreiding. Enkele factoren:
* inverter 30-100% (Bij split; ook drukverlies in de gasleiding een factor )
* dynamische effecten in de circuits
* de buitentemperatuurmeting die +/- 2C kan varieren vanwege de aanstraling van het gebouw.
* de flow verandert als de CV bij komt Tb< 2C

Een praktijkmeting is geen laboratorium meting maar geeft wel een realistisch beeld. Toch komen de metingen van de A-merken redelijk overeenkomen met de opgegeven specificaties van de producenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Noord27 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:26:
De kogel is door de kerk. We gaan een ELGA laten leveren en installeren. 8)

Alle werkzaamheden zullen gedaan worden door 1 bedrijf; zo min mogelijk partijen er tussen voelen wij ons het prettigst bij. Onder aan de streep hebben wij niet voor de Qurrent inkoopactie gekozen. Omdat de installateur die het gaat uitvoeren ook aan Qurrent een kleine bijdrage moet afgeven. Door hier niet voor te kiezen kan er meer korting gegeven worden als wat Qurrent voorschotelt. Je betaald toch overal ongeveer hetzelfde voor het ELGA systeem; logisch..

Nog uitgebreid besproken of een Loria Duo mogelijk was. Dat zou hij wel aandurven, mits wij ook een 2-tal nieuwe Jaga's lieten installeren. En dan werd het voor ons een te grote investering, cq. niet rendabel.

De toekomstige bedoeling is om van de subsidie teruggave PV te laten installeren. ;)
Ik denk dat je straks spijt gaat krijgen dat je niet monovalent gegaan bent, een WP zal je goed bevallen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:06
[...]
Wat doet een ecodan bij Tg van >10C?

Een DCOP boven 6 is toch niet zo bijzonder ik zie deze bij Tg>10 met niet al te grote dag/nacht verschil zoals 22 november en 25 december en uiteraard 14-18 oktober
Een DCOP van >7 is al lastiger, vanwege onzuinige circulatiepomp in Pana

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:12:
[...]

Ik denk dat je straks spijt gaat krijgen dat je niet monovalent gegaan bent, een WP zal je goed bevallen.
Als hij echt goed bevalt kan de ELGA altijd nog plaats gaan maken voor volledige WP. Of een 2e WP naast de ELGA voor de aanvulling op verwarmen en SWW.

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 04-01-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:22:
[...]

Als hij echt goed bevalt kan de ELGA altijd nog plaats gaan maken voor volledige WP. ;)
Dit begint een beetje op een Develdonk scenario te lijken, hij installeerde ook eerst een ELGA en daarna nam hij iets groters.
Let er dan svp bij de installatie op dat een andere (grotere) WP ook gaat passen in je bestaande doorvoeren e.d.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:33
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:09:
[...]

Ik ken niet alle in en outs v.d. WP, maar ik ga er toch even van uit dat deze de flow aanpast, ik hoor graag hoe het dan wel in elkaar steekt.
Als beton zo goed geleid, dan is het toch raar, althans in mijn ogen, om 40 - 50 jaar geleden met betonnen vloeren te gaan bouwen welke kennelijk de warmte in de woning zo makkelijk aan de kruipruimte/aarde kan afgeven ?
De warmtegeleidingscoefficient van staal, zoals in een radiator, heeft een λ van 45, voor gewapend beton is dat 1,9. Dat scheelt dus een paar jassen.
Dat je deze niet gewenste eigenschap, resulterend in koude voeten, vervolgens weer graag wil isoleren is helder.
Wat ik, relatief uiteraard, goede of slechte isolatoren of geleiders noem, is dat we een goede geleider, beton gebruiken om buitenwanden van te maken, de wand waardoor we geen warmte willen verliezen en vervolgens datzelfde materiaal als onderdeel van een verwarmingsafgiftesysteem aanprijzen.
Waarom blijf je maar komen met de warmtegeleidingscoëfficiënt van een bepaald materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:11:
[...]

Waarom blijf je maar komen met de warmtegeleidingscoëfficiënt van een bepaald materiaal?
Omdat dat het warmteverlies bepaald dat ik moet compenseren en het bepaald de afgiftecapaciteit van mijn verwarmingssysteem. De 2 bepalende factoren of e.e.a. meer of minder succesvol is/zalzijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:17:
[...]

Omdat dat het warmteverlies bepaald dat ik moet compenseren en het bepaald de afgiftecapaciteit van mijn verwarmingssysteem. De 2 bepalende factoren of e.e.a. meer of minder succesvol is/zalzijn.
Zelf zou ik zoeken naar producten met een hoge warmte opslagcapaciteit.
http://www.eurabo.be/nl/l...armteopslagcapaciteit/512

Bij een lucht/water-warmtepomp zou ik zoveel mogelijk buffercapaciteit willen hebben zodat de warmtepomp bij voorkeur overdag kan draaien als de buitenluchttemperatuur het hoogst is (dagtemperatuur is in de winter gemiddeld 5° hoger dan de nachttemperatuur) . De vloerverwarming (of nog beter betonkernactivering) geeft sowieso buffercapaciteit, van zo'n 0,1 kWh/m² tot wel 0,5 kWh/m² bij BKA

[ Voor 30% gewijzigd door Ramon_1984 op 04-01-2017 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:25:
[...]

Dit begint een beetje op een Develdonk scenario te lijken, hij installeerde ook eerst een ELGA en daarna nam hij iets groters.
Let er dan svp bij de installatie op dat een andere (grotere) WP ook gaat passen in je bestaande doorvoeren e.d.
Size does matter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:20:
[...]

Bij een lucht/water-warmtepomp zou ik zoveel mogelijk buffercapaciteit willen hebben zodat de warmtepomp bij voorkeur overdag kan draaien als de buitenluchttemperatuur het hoogst is (dagtemperatuur is in de winter gemiddeld 5° hoger dan de nachttemperatuur) . De vloerverwarming (of nog beter betonkernactivering) geeft sowieso buffercapaciteit, van zo'n 0,1 kWh/m² tot wel 0,5 kWh/m² bij BKA
In tegenstelling tot wat de meesten doen, in de vloer, voor zowel afgiftesysteem, als mogelijke buffer, kies ik voor vrijhangend onder het plafond. Ik hoef dan geen massa op te warmen voor er afgifte plaatsvindt, kortom een snel systeem, zeer waarschijnlijk nog sneller dan met radiatoren mogelijk is, geen lagere oppervlakte temperatuur t.g.v. afwerklagen ed. Hierdoor verbeterd de relatie Ta vs. COP. De gemiddelde Ta daalt 2C bij -10C en -3C bij 0C. Door plaatsing in het verticale midden v.d. woning zal middels straling zowel de beneden als de bovenverdieping van warmte worden voorzien. Combi van plafond en vloerverwarming-light.
Tevens geen last van koude voeten bij koelen op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ramon_1984 die 5C verschil tussen gemiddelde dag en gemiddeld nacht temperatuur, waar kan ik dat terug vinden ? Ik zie die verschillen wel tussen max en min temperatuur, maar niet tussen de gemiddelde dag- en nachttemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:45:
[...]

In tegenstelling tot wat de meesten doen, in de vloer, voor zowel afgiftesysteem, als mogelijke buffer, kies ik voor vrijhangend onder het plafond. Ik hoef dan geen massa op te warmen voor er afgifte plaatsvindt, kortom een snel systeem, zeer waarschijnlijk nog sneller dan met radiatoren mogelijk is, geen lagere oppervlakte temperatuur t.g.v. afwerklagen ed. Hierdoor verbeterd de relatie Ta vs. COP. De gemiddelde Ta daalt 2C bij -10C en -3C bij 0C. Door plaatsing in het verticale midden v.d. woning zal middels straling zowel de beneden als de bovenverdieping van warmte worden voorzien. Combi van plafond en vloerverwarming-light.
Neh.
Ik heb liever warme voeten dan een warm hoofd...
Lijkt me niet echt prettig.

Ik verwarm nu de zolder met vloerverwarming, maar die warmte komt niet naar beneden helaas.
Voor koeling is het weer wel ideaal.
Ben nu de bovenverdieping aan het voorzien van v.verwarming. En als laatste de benedenverdieping.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2017 15:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:45:
[...]

In mijn woning hangen de leidingen vrij achter gipsplaten met als afwerking gips.
Delta T over de leidingen is 2 graden, lucht in de slaapkamer wordt snel warm, maar de rest niet.
De waf heeft liever de wandverwarming in de slaapkamer aan, dus dan doen we dat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:51:
[...]

Neh.

Ik verwarm nu de zolder met vloerverwarming, maar die warmte komt niet naar beneden helaas.
Ben nu de bovenverdieping aan het voorzien van v.verwarming. En als laatste de benedenverdieping.
Hangt helemaal van opbouw van de vloer af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:56:
[...]

Hangt helemaal van opbouw van de vloer af..
Hier 15 cm beton kanaalplaten, waar zodadelijk veel gaatjes in geboord gaan worden om de kanalen dicht te purren.
Flink tochtgat in de kanalen. (rijtjes huis)
Alle radiator leidingen verwijderd vandaag, en ik heb weer een paar ongewenste ventilatiegaten erbij.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Neh.

Als de zon buiten schijnt is het bij onze voeten, 10cm v.d. grond beduidend warmer dan op 2m.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vMXySg0jratHK1GX7S7ivOQq/full.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BPOMG69co3KmuuJCsqsqFrVZ/full.png
De plafondverwarming zal de 'natuurlijke' buitensituatie nabootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:05:
[...]

Als de zon buiten schijnt is het bij onze voeten, 10cm v.d. grond beduidend warmer dan op 2m.
[afbeelding] [afbeelding]
De plafondverwarming zal de 'natuurlijke' buitensituatie nabootsen.
Ik hoop het voor je. Laat het even weten hoe het afloopt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ramon_1984 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:20:
[...]

ik weet niet of dat een voordeel is. Dan ga je eerst met gunstige buitentemperaturen een overschot maken oftewel hoger in vermogen.
Dat overschot ga je dan op soupleren.

hmmm. de warmtepomp lekker 24x7 laten pruttelen is dat niet veel simpeler? Je moet een flinke overcapaciteit hebben wil je bufferen en tegelijkertijd ook je huis warmhouden! En de COP is helemaal niet zo gunstig als je de WP aan het werk zet, ook al is de temperatuur overdag gunstiger dan 's avonds en 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Neh.

Die energie v.d. vloerverwarming v.d. zolder, zal stromen naar daar waarmee de deltaT het grootst is, als dat het dak is, dan geen energiestrrom naar de slaapkamers .... Straling is niet richtinggevoelig, het stroomt van hoog energetisch, warm, naar laag energetisch, koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:54:
[...]

In mijn woning hangen de leidingen vrij achter gipsplaten met als afwerking gips.
Delta T over de leidingen is 2 graden, lucht in de slaapkamer wordt snel warm, maar de rest niet.
De waf heeft liever de wandverwarming in de slaapkamer aan, dus dan doen we dat maar...
Wat is de deltaT van je (Ta+Tr)/2 en de oppervlakteT v.d. gipsplaten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:12:
[...]

Die energie v.d. vloerverwarming v.d. zolder, zal stromen naar daar waarmee de deltaT het grootst is, als dat het dak is, dan geen energiestrrom naar de slaapkamers .... Straling is niet richtinggevoelig, het stroomt van hoog energetisch, warm, naar laag energetisch, koud.
Vergeet niet dat er een fase verschuiving in het materiaal plaatsvind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:16:
[...]

Wat is de deltaT van je (Ta+Tr)/2 en de oppervlakteT v.d. gipsplaten ?
Ik zal nog eens thermo grafische foto's voor je maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Knowbody schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:11:
[...]

ik weet niet of dat een voordeel is. Dan ga je eerst met gunstige buitentemperaturen een overschot maken oftewel hoger in vermogen.
Dat overschot ga je dan op soupleren.

hmmm. de warmtepomp lekker 24x7 laten pruttelen is dat niet veel simpeler? Je moet een flinke overcapaciteit hebben wil je bufferen en tegelijkertijd ook je huis warmhouden! En de COP is helemaal niet zo gunstig als je de WP aan het werk zet, ook al is de temperatuur overdag gunstiger dan 's avonds en 's nachts.
betonkernactivering werkt met een temperatuur van 22 graden.
Lijkt mijn een mooie temperatuur voor een warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:18:
[...]

Ik zal nog eens thermo grafische foto's voor je maken
Dat zou ik zeer op prijs stellen. Ik ben nl. nog hard aan het nadenken over de afwerking van mijn plafond, zit aan koolstofhoudend materiaal, hoog absorptievermogen te denken. Ik ben er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:24:
[...]

Dat zou ik zeer op prijs stellen. Ik ben nl. nog hard aan het nadenken over de afwerking van mijn plafond, zit aan koolstofhoudend materiaal, hoog absorptievermogen te denken. Ik ben er nog niet helemaal uit.
Zal wel zo rond eind februari worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:29:
[...]

Zal wel zo rond eind februari worden.
Ik zal je helpen herinneren mocht je het, heb het in mijn agenda gezet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]

Je theorie gaat hier niet op.
Heb toch ook een groot trapgat in het midden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2iwm6cgovnqaz.jpg

Enkel zolder vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:37:
[...]

[afbeelding]

Wat zijn de oppervlakte temperaturen van het dak op die zolder, die zullen lokaal lager dan die 15.7 v.d. 1e verdieping moeten zijn. C.q. wat is de oppervlakte temperatuur van het plafond op de 1e verdieping ?
Het is overigens niet mijn theorie. Zie http://www.natuurkunde.nl/artikelen/1013/energie-e

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
[...]

Warme lucht heeft een kleinere dichtheid dan koude lucht en blijft dus op zolder hangen.
Energietransport mbv straling is bijzonder beperkt vanwege de kleine temperatuursverschillen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een airco blaast warme lucht omlaag en koele lucht bovenlangs, waarom zou dat toch zijn ...
Hebben die ontwerpers andere natuurkunde lessen gehad of werkt in NL alles andersom? :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:05:
Een airco blaast warme lucht omlaag en koele lucht bovenlangs, waarom zou dat toch zijn ...
Hebben die ontwerpers andere natuurkunde lessen gehad of werkt in NL alles andersom? :+
Sarcastisch bedoeld neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mightym schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:08:
[...]

Sarcastisch bedoeld neem ik aan?
Ja, en ik ben wel verbaasd dat iemand meent dat warmte lucht zonder hulp omlaag zou kunnen trekken ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:03:
[...]

Warme lucht heeft een kleinere dichtheid dan koude lucht en blijft dus op zolder hangen.
Energietransport mbv straling is bijzonder beperkt vanwege de kleine temperatuursverschillen...
Gisteren een hele verhandeling gehad over aandelen van straling en convectie, wat die % precies zijn is mij niet bekent. Voor convectie geldt ook dat die niet tot stand komt als de temperatuur verschillen (te) klein zijn. Hoe het een zich tot het ander, straling vs convectie, verhoud weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een boiler met meerdere temperatuur zones, zal als de energie toe- en afvoer stopt uiteindelijk 1 temperatuur hebben, nl. die van de omgeving. Dit klopt toch of vergis ik me ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2017 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:23:
Een boiler met meerdere temperatuur zones, zal als de energie toe- en afvoer stopt uiteindelijk 1 temperatuur hebben, nl. die van de omgeving. Dit klopt toch of vergis ik me ?
Als je bedoelt dat de enige vorm van energie toe- en afvoer de uitwisseling met de omgeving is, dan ja.
Kan wel een poosje duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@AUitdehaag. Wat ook nog zou kunnen, stel je hebt onder die zoldervloerverwarming als isolatie een aluminiumfolie gelegd bijv. zoals vaak onder (PVC) laminaat gebruikt wordt, welke straling voor 97% blokkeert, dan gaat het natuurlijk ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:28:
[...]

Als je bedoelt dat de enige vorm van energie toe- en afvoer de uitwisseling met de omgeving is, dan ja.
Kan wel een poosje duren..
Net zo zal warme/lichtere lucht uiteindelijk dezelfde temperatuur aannemen dan de koude/zware/lucht bij de vloer onder voorwaarde dat alle wand/vloer/plafond temperaturen gelijk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wat een zinloze discussie weer, het is toch allom bekend dat warme lucht stijgt en koude lucht zakt.

Wel eens gehoord van koude VAL :?

@hajeetje, bestel nu je 2,636845 KW WP, en pas plafond verwarming toe met een aanvoer van 25 graden en verras ons :+

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 04-01-2017 17:37 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:37:
Wat een zinloze discussie weer, het is toch allom bekend dat warme lucht stijgt en koude lucht zakt.

Wel eens gehoord van koude VAL :?

@hajeetje, bestel nu je 2,636845 KW WP, en pas plafond verwarming toe met een aanvoer van 25 graden en verras ons :+
Wat zinloos is is 'in the eye of the reader'. Je hoeft het niet te lezen. Koude VAL is een moment opname, het moment dat er grote temperatuurverschillen zijn. Mijn oude dubbelglas is as we speak 4.3C lager dan mijn plafond temperatuur, geen last van koude val.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:32:
[...]

Net zo zal warme/lichtere lucht uiteindelijk dezelfde temperatuur aannemen dan de koude/zware/lucht bij de vloer onder voorwaarde dat alle wand/vloer/plafond temperaturen gelijk zijn.
Klopt, maar wat is hier nu het praktisch nut van? Je gaat nu naar een denkbeeldige statische situatie kijken, terwijl we het hier hebben over efficient transporteren van warmte..
Je stopt ergens een hoop energie in een systeem en je wilt dit zo snel en efficient mogelijk transporteren in de rest van het systeem.. Dat gaat niet zo efficient als je de warmte op zolder gaat toevoeren..

Sterker nog.. ik heb in de badkamer zo'n elektrisch ventilatorkacheltje hangen. De bovenste 50cm is in de badkamer is zo 40 graden, terwijl de onderste helft van de ruimte nog niet is opgewarmd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:37:
[...]

[afbeelding]

Hier idem, twee vierkante meter gat in woonkamer maar gaat nauwelijks naar boven, daar moeten radiators open helaas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:41:
[...]

Wat zinloos is is 'in the eye of the reader'. Je hoeft het niet te lezen. Koude VAL is een moment opname, het moment dat er grote temperatuurverschillen zijn. Mijn oude dubbelglas is as we speak 4.3C lager dan mijn plafond temperatuur, geen last van koude val.
Volgens mij snap je de hints niet terwijl ze je toch zeer regelmatig gegeven worden. Je theoretische gedachtespinsels slaan als een k*t op een drumstel, en heeft ook nog eens weinig met de bedoeling van dit topic te maken.

Elke keer als iemand jou in Jip en Janneke taal uitlegt dat je het niet bij het juiste eind hebt bedenk je weer iets nieuws geks.

* Grolsch gaat weer in de "ignore" stand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:42:
[...]

Klopt, maar wat is hier nu het praktisch nut van? Je gaat nu naar een denkbeeldige statische situatie kijken, terwijl we het hier hebben over efficient transporteren van warmte..
Je stopt ergens een hoop energie in een systeem en je wilt dit zo snel en efficient mogelijk transporteren in de rest van het systeem.. Dat gaat niet zo efficient als je de warmte op zolder gaat toevoeren..

Sterker nog.. ik heb in de badkamer zo'n elektrisch ventilatorkacheltje hangen. De bovenste 50cm is in de badkamer is zo 40 graden, terwijl de onderste helft van de ruimte nog niet is opgewarmd..
Je noemt "je wilt dit zo snel en efficient mogelijk transporteren" en "Dat gaat niet zo efficient als je de warmte op zolder gaat toevoeren"
Je gaat natuurlijk niet je zolder verwarmen als je de warmte eigenlijk 2 verdiepingen lager wit hebben. Je zet er niet bewust 2 isolerende plafonds van bijv. 20cm beton tussen.
Ja even en snel, dat zijn de beperkende factoren. Deze zijn bij LTV/ZLTV niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Vraagje, als je nou vloerverwarming met een warmte pomp wilt gaan doen, en je dus de hele vloer als groot warmte straalpunt dus gaat gebruiken, moet je dan de vloerverwarming die je legt, en een dekvloer over heen laat storten nou isoleren van de betonlaag eronder? Of nu juist niet, zodat de hele beton laag ook mee opwarmt, zodat je dan meer 'warmte buffer' hebt, ivm LTV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch "Onzin" uit het verleden:
"I think there is a world market for maybe five computers." -- Thomas Watson, chairman of IBM, 1943.

"But what...is it good for?" -- Engineer at the Advanced Computing Systems Division of IBM, 1968, commenting on the microchip.

"There is no reason anyone would want a computer in their home." -- Ken Olson, president, chairman and founder of Digital Equipment Corp., 1977.

"The wireless music box has no imaginable commercial value. Who would pay for a message sent to nobody in particular?" -- David Sarnoff's associates in response to his urgings for investment in the radio in the 1920s.

"The concept is interesting and well-formed, but in order to earn better than a 'C', the idea must be feasible." -- A Yale University management professor in response to Fred Smith's paper proposing reliable overnight delivery service. (Smith went on to found Federal Express Corp.)

"We don't like their sound, and guitar music is on the way out." -- Decca Recording Co. rejecting the Beatles, 1962.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Over naar 'ignore' :F
Kan het nu weer over de wp gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
ThinkPadd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:39:
Kunnen we weer on-topic gaan s.v.p. ? :/
;)

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 04-01-2017 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartenmoerman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:11:
Vraagje, als je nou vloerverwarming met een warmte pomp wilt gaan doen, en je dus de hele vloer als groot warmte straalpunt dus gaat gebruiken, moet je dan de vloerverwarming die je legt, en een dekvloer over heen laat storten nou isoleren van de betonlaag eronder? Of nu juist niet, zodat de hele beton laag ook mee opwarmt, zodat je dan meer 'warmte buffer' hebt, ivm LTV?
Je zou je de volgende 3 dingen af kunnen vragen:
1. Welk doel heeft die buffer ?
2. Weegt het ontladen v.d. buffer op tegen het opladen ?
3. Maak ik de vloer misschien onnodig warm t.o.v. de kruipruimte waardoor onnodig energie weglekt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
1. buffer heeft wellicht nut omdat warmtepomp enige warmtebron moet worden (geen gas aanwezig, en warmtepomp kan dan wellicht alleen overdag draaien, efficientere COP)
2. wellicht?
3. vloer gaat sowieso geisoleerd worden aan de onderkant in de kelder/kruipruimte (je kunt er gebukt staan)

[ Voor 14% gewijzigd door maartenmoerman op 04-01-2017 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
maartenmoerman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:11:
Wat het allerbelangrijkste is is dat het plafond van je kruipruimte zo goed mogelijk geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
maartenmoerman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:41:
1. buffer heeft wellicht nut omdat warmtepomp enige warmtebron moet worden (geen gas aanwezig, en warmtepomp kan dan wellicht alleen overdag draaien, efficientere COP)
2. wellicht?
3. vloer gaat sowieso geisoleerd worden aan de onderkant in de kelder/kruipruimte (je kunt er gebukt staan)
Aha dus ruimte zat. Zorg dan voor een dikke laag zodat je minstens Rd 5.0 bereikt en luchtdicht (gespoten pur is het best)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

maartenmoerman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:41:
2. wellicht?
1 lukt je niet, je kan mijn inziens geen 9-10? Uur bufferen en die overdag maken incl je huis er bij verwarmen, ook krijg je never nooit 10 uur aan warmte in een buffer die 35 graden max is, dan is hij wel heel groot.

De wp liep eerst 24/7 hier en ben nu aan het testen om hem bepaalde tijden te stoppen, oa 03:00-09:00 en 17:00-19:00 is hij uit maar vooralsnog ziet het er niet naar uit dat ik er veel mee bespaar, wel is het een minder stabiele temperatuur in huis.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Knowbody schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:00:
[...]

Aha dus ruimte zat. Zorg dan voor een dikke laag zodat je minstens Rd 5.0 bereikt en luchtdicht (gespoten pur is het best)
Luchtdicht is het al, het is een voormalig pompstation, en de (voormalig) reinwater kelder is de kelder/kruipruimte. Het is een groot betonnen basin zeg maar. Het tocht er onder dus ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:24:
[...]

Ik meen dat er beter een apart topic over warmte afgifte systemen kan worden geopend.
Naar mijn mening maakt het onderhand niet meer uit welk aanvoermedium er aan gekoppeld is namelijk.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Rol-Co schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:10:
[...]

1 lukt je niet, je kan mijn inziens geen 9-10? Uur bufferen en die overdag maken incl je huis er bij verwarmen, ook krijg je never nooit 10 uur aan warmte in een buffer die 35 graden max is, dan is hij wel heel groot.

De wp liep eerst 24/7 hier en ben nu aan het testen om hem bepaalde tijden te stoppen, oa 03:00-09:00 en 17:00-19:00 is hij uit maar vooralsnog ziet het er niet naar uit dat ik er veel mee bespaar, wel is het een minder stabiele temperatuur in huis.
Ok, goed om te weten.

Verder, of de beton vloer groot is...het is iets van 30cm dik, en 50m2, is dat veel? (geen ervaring met of zoiets groot is) (dit is trouwens alleen de (a.s.) woonkamer, er is nog een souterrain van 25m2, en een verdieping van 25m2 wat ook van beton is, die gaat ook meegepakt worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:11:
[...]

Ik meen dat er beter een apart topic over warmte afgifte systemen kan worden geopend.
Naar mijn mening maakt het onderhand niet meer uit welk aanvoermedium er aan gekoppeld is namelijk.
Het presteren van een WP hangt af van het verschil tussen Tb en Ta. Ta hangt sterk af van je afgiftesysteem. Het ene hangt naar mijn idee onlosmakelijk met het andere samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aanstaande vrijdag wordt het een "WP testdag" voor de Twentenaren onder ons :)

's nachts -8 en overdag -2, dat zijn redelijke "barre" getallen voor slecht gecalculeerde WP's :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:28:
[...]

Het presteren van een WP hangt af van het verschil tussen Tb en Ta. Ta hangt sterk af van je afgiftesysteem. Het ene hangt naar mijn idee onlosmakelijk met het andere samen.
Hoeveel info betreffende pompen en hun eigenschappen hebben al jouw posts opgeleverd dan onderhand?

Het maakt niet uit welke pomp je aan jouw toekomstige afgifte systeem hangt namelijk, dan zou dit topic "verwarmen dmv welk afgiftesysteem" moeten gaan heten.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:10:
[...]

Hoeveel info betreffende pompen en hun eigenschappen hebben al jouw posts opgeleverd dan onderhand?

Het maakt niet uit welke pomp je aan jouw toekomstige afgifte systeem hangt namelijk, dan zou dit topic "verwarmen dmv welk afgiftesysteem" moeten gaan heten.
Het maandelijkse overzicht gaat waarschijnlijk uitgebreid worden met dit soort gegevens zo dat de onderlinge verschillen in prestaties bij identieke WPen beter begrepen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:13:
[...]

Het maandelijkse overzicht gaat waarschijnlijk uitgebreid worden met dit soort gegevens zo dat de onderlinge verschillen in prestaties bij identieke WPen beter begrepen kan worden.
Ik weet niet of je weleens op "elektriciteit opwekken met zonnepanelen" bezoekt, maar daar gaat de materie over zonnepanelen. Niet over de viscositeit van de dakpannen of de trekkracht per panlat.
Hoewel absoluut relevant voor de bevestiging, heeft het niets met opwekking van elektriciteit te maken.

Zo ook met wp, het telt wel mee, maar heeft niets te maken met het opwekken van warmte.
Tenslotte wordt de warmte gemeten vóór het een afgifte medium in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
joostmaas schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:17:
[...]

Dit zijn geen vaststaande cijfers gebaseerd op natuurwetten, maar een voorbeeld onder zeer bepaalde omstandigheden. Gevoel kun je ook niet meten en verschilt sterk per persoon. Maar vooral de voorwaarde van 'zonder luchtstroom' maakt dat je er niet zo veel aan hebt: er is altijd luchtstroming als er temperatuurverschil/warmteverlies is.
Hier een kort, eenvoudig en toch inzichtelijk stukje waar weergegeven wordt door wat de 'gevoelstemperatuur' binnenshuis bepaald wordt. Los van het feit of depersoonlijke voorkeur nu 18°C, dan wel 23°C is.
http://www.allez-allier.com/spip/spip.php?article1457

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:10:
[...]

Het punt is dat je wellicht gaat denken verrek dat ding draait maar het eet stroom kan dat niet anders. Maar wat je ook verzint het zal leiden tot wisselende temperaturen.

Het meest voordelig is niet stoken. Daarna komt selectief stoken met snelle verwarming. Het meest comfortabel is overal en constant een warm huis.

De rek om iets aan besparing te doen zit in de ruimtetemperatuur. Genoegen nemen met een tandje minder op de thermo.
Er van uitgaande dat de isolatie niet 123 te verbeteren is. Anders daar beginnen.

Ik heb een erker op noord. 13 ramen. 3x4x3 meter glas op een muur en met plat dak. Dit is het koudste deel. Er zit HR++ in uit 2008. Wil ik daar echt wat bereiken dan moet ik naar triple. En dan geluk hebben dat de glaslatten aan te passen zijn. Lijkt me lekker maar dat zijn flinke kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
maartenmoerman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:14:
[...]

Ok, goed om te weten.

Verder, of de beton vloer groot is...het is iets van 30cm dik, en 50m2, is dat veel? (geen ervaring met of zoiets groot is) (dit is trouwens alleen de (a.s.) woonkamer, er is nog een souterrain van 25m2, en een verdieping van 25m2 wat ook van beton is, die gaat ook meegepakt worden)
Dat is een flinke bak beton. Als je het goed isoleert kan je toch echt wel een flinke buffer van warmte creeren. Je zal dan wel niet een lange periode van 8 uur ofzo kunnen overbruggen, maar een paar uur zou volgens mij wel mogelijk zijn.

Je zal dan wel de leidingen dieper moeten invrezen. Ik weet niet of dat kan. Het wordt dan meer zoals betonkernactivering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Knowbody schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:51:
[...]

Het punt is dat je wellicht gaat denken verrek dat ding draait maar het eet stroom kan dat niet anders. Maar wat je ook verzint het zal leiden tot wisselende temperaturen.

Het meest voordelig is niet stoken. Daarna komt selectief stoken met snelle verwarming. Het meest comfortabel is overal en constant een warm huis.

De rek om iets aan besparing te doen zit in de ruimtetemperatuur. Er van uitgaande dat de isolatie niet 123 te verbeteren is.

Ik heb een erker op noord. 13 ramen. 3x4x3 meter glas op een muur en met plat dak. Dit is het koudste deel. Er zit HR++ in uit 2008. Wil ik daar echt wat bereiken dan moet ik naar triple. En dan geluk hebben dat de glaslatten aan te passen zijn. Lijkt me lekker maar dat zijn flinke kosten!
Dat denk ik niet omdat het me niet boeit :) mijn opwek dekt nagenoeg mijn verbruik incl 2 COP 1 boilers en dus de wp + een 260,- welkomst bonus.
Het is gewoon een test, ik ben namelijk overtuigd dat mijn standaard programma bijna niets scheelt in verbruik t.o.v dit maar dan moet je het wel testen he ;)
Continue een lagere temperatuur in huis vind ik niks, ik heb verwarming om het warm te maken/hebben, niet om het bijna warm te maken/hebben, het is geen 1954 meer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:23:
[...]

Ik weet niet of je weleens op "elektriciteit opwekken met zonnepanelen" bezoekt, maar daar gaat de materie over zonnepanelen. Niet over de viscositeit van de dakpannen of de trekkracht per panlat.
Hoewel absoluut relevant voor de bevestiging, heeft het niets met opwekking van elektriciteit te maken.

Zo ook met wp, het telt wel mee, maar heeft niets te maken met het opwekken van warmte.
Tenslotte wordt de warmte gemeten vóór het een afgifte medium in gaat.
Als dat het criterium is vallen er veel onderwerpen op dit forum af, zal toch niet de bedoeling zijn naar ik aanneem ? Dat een moderator zo nu en dan een opmerking maakt vind ik prima en op het moment dat niemand reageert op iets houdt het ook snel op naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
maartenmoerman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:10:
[...]

Luchtdicht is het al, het is een voormalig pompstation, en de (voormalig) reinwater kelder is de kelder/kruipruimte. Het is een groot betonnen basin zeg maar. Het tocht er onder dus ook niet.
Met luchtdicht bedoel ik in deze dat er geen kieren tussen de isolatie zitten. Daar lekt de warmte weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Rhaelak schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:51:
[...]

Je zal dan wel de leidingen dieper moeten invrezen. Ik weet niet of dat kan. Het wordt dan meer zoals betonkernactivering.
Het komt er op, en dan een nieuwe cement dekvloer daar over heen. Dat is een stuk goedkoper dan in beton frezen (de meerprijs daarvoor is bizar hoog). En ik heb een 6m hoge nok, dus die extra 5cm interesseert me niet zo :)

Dus, als ik zo tussen de regels lees: vloerverwarming rechtstreeks op beton, geen isolatie laag er tussen, maar alleen de onderkant van de vloer isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik wil ook wel graag weten wat voor isolatie ik het beste op de verdiepingvloeren kan leggen.
Dat wordt een breedplaat vloer, dus ik neem aan dat de basislaag tot boven de bwapening komt (lucht behandeling, stroom, riool etc zit er dan in) dan dus een isolatielaag, daar de vv buizen op en dan weer 6 cm beton als ik het opzoek op andere fora met google.

Bij een aantal nederlandse sites en belgische sites wat gelezen, en over die 6 cm beton erop zijn ze het wel eens, maar wat voor soort isolatie niet echt.

Er lijkt materiaal genoeg te zijn, en dunste materiaal met hoogste R waarde zou dan beste moeten zijn?

Alleen zie ik staan R, Rc en ook Rd

Bijvoorbeeld Kingspan kooltherm K3 geeft een Rd bij. 20 mm van 0,95
http://www.kingspaninsula...ltherm/k3-vloerplaat.aspx
€9.50 per m2

Alleen is dat dan verglijkbaar met een EPS tackerplaat van 20 mm met een R waarde van 0.5
http://www.vloerverwarmin...isolatie/tackerplaat.html
€19,25 per 2 m2

Edit: beter zoeken dus..
Rd is warmte weerstand van materiaal, en Rc is voor warmte weerstand van je samengestelde maatregelen.
Tenminste dat staat hier: http://www.drentziterwarm...-waarde-en-een-rc-waarde/

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 04-01-2017 21:43 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:30
maartenmoerman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:23:
[...]

Het komt er op, en dan een nieuwe cement dekvloer daar over heen. Dat is een stuk goedkoper dan in beton frezen (de meerprijs daarvoor is bizar hoog). En ik heb een 6m hoge nok, dus die extra 5cm interesseert me niet zo :)

Dus, als ik zo tussen de regels lees: vloerverwarming rechtstreeks op beton, geen isolatie laag er tussen, maar alleen de onderkant van de vloer isoleren.
Vraag me af waarom ze dit soort platen verkopen dan
https://www.warmteservice...q3IU0J7UgYuSzeBoCSeHw_wcB

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gewoon om snel en makkelijk mee te werken. Verder alleen commercieel.
Zelf isolatie met wapening leggen en slangen knopen is veel goedkoper haha, maar wel slecht voor je rug.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:42:
[...]

Hier een kort, eenvoudig en toch inzichtelijk stukje waar weergegeven wordt door wat de 'gevoelstemperatuur' binnenshuis bepaald wordt. Los van het feit of depersoonlijke voorkeur nu 18°C, dan wel 23°C is.
http://www.allez-allier.com/spip/spip.php?article1457
Dit is al zeer recentelijk eerder gepost. Maar ik ben het eens dat dit off-topic issues zijn, dus ik hou me verder op dit onderwerp -voortaan- koest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartenmoerman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:23:
[...]

Zo heb ik het tenminste, of het perfect is weet ik niet maar het word warm dus.....
Massa wil niks zeggen, flinke kou en huis koelt gewoon halve graad af in uur ondanks dat ik 15 beton heb met 6 cement er over. Onder de beton 12 cm piepschuim op zand

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 22-09 11:32
Iemand hier een WP aan een oude vloerverwarming gekoppeld ?
Met slangen die niet diffus dicht zijn ( zwarte tyleen )
Het zit nu met een kleine platenwisselaar gescheiden op het cv circuit gekoppeld.

Ik denk dat de platenwisselaar groter moet worden. echter Hoeveel groter?

Gaat over 5 groepen 60m2 vloer.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:30
reneeke1970 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:30:
[...]

Gewoon om snel en makkelijk mee te werken. Verder alleen commercieel.
Zelf isolatie met wapening leggen en slangen knopen is veel goedkoper haha, maar wel slecht voor je rug.....
Ik doelde eigenlijk op de opmerking om niet te isoleren tussen de vv en de betonvloer, dat doe je met deze plaat dus juist wel

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:02
Wodan89 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:33:
Iemand hier een WP aan een oude vloerverwarming gekoppeld ?
Met slangen die niet diffus dicht zijn ( zwarte tyleen )
Het zit nu met een kleine platenwisselaar gescheiden op het cv circuit gekoppeld.

Ik denk dat de platenwisselaar groter moet worden. echter Hoeveel groter?

Gaat over 5 groepen 60m2 vloer.
Is de platenwisselaar niet om je HT water naar LT water voor je vloerverwarming buis om te zetten? Als je een LT WP gebruikt kan de platenwisselaar er tussen uit.
Diffuus dicht is niet zo'n probleem als je er een goede luchtafscheider tussen zet. Ik heb een Spirovent microbellen afscheider met Spirodirt vuil afscheider en mijn CV water is glas helder met weinig afzetting (roest) in de radiatoren. Zelfs na het afkoppelen van een radiator binnen een dag alle lucht uit het systeem.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rhaelak schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:51:
[...]

Dat is een flinke bak beton. Als je het goed isoleert kan je toch echt wel een flinke buffer van warmte creeren. Je zal dan wel niet een lange periode van 8 uur ofzo kunnen overbruggen, maar een paar uur zou volgens mij wel mogelijk zijn.

Word wel vreselijk traag dan, ik kan me herinneren dat iemand zich hier meldde met ook hele dikke vloeren, hij deed 2 dagen over opwarmen.
Misschien is een isolerende tussenlaag dan een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 22-09 11:32
Pietje555 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:40:
[...]

Is de platenwisselaar niet om je HT water naar LT water voor je vloerverwarming buis om te zetten? Als je een LT WP gebruikt kan de platenwisselaar er tussen uit.
Diffuus dicht is niet zo'n probleem als je er een goede luchtafscheider tussen zet. Ik heb een Spirovent microbellen afscheider met Spirodirt vuil afscheider en mijn CV water is glas helder met weinig afzetting (roest) in de radiatoren. Zelfs na het afkoppelen van een radiator binnen een dag alle lucht uit het systeem.
ik dacht dat je altijd een platenwisselaar moest gebruiken als je vloerverwarmings slangen niet diffus dicht zijn. anders zou je systeem langzaam wegrotten van binnen uit ?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Pagina: 1 ... 137 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic